KEKECEWAAN RAKYAT BUKAN KEPADA PH, TETAPI KEPADA MAHATHIR

Masalah paling utama yang dihadapi PH ketika ini bukan saja kehilangan sokongan daripada rakyat biasa yang mengundi gabungan itu pada PRU14 lalu, tetapi juga mula hilang sokongan daripada kalangan penyokong tegarnya sendiri.

Bagi yang mengundi PH yang menggunakan logo PKR untuk menumbangkan BN pada PRU lalu, kekecewaan utama ialah kerana banyak janji-janji utama yang gagal ditunaikan.

Janji utama berkaitan PTPTN yang mana pinjaman hanya perlu dibayar setelah peminjam bergaji RM4000 sebulan masih lagi tidak ditunaikan, malah pemimpin-pemimpin PH tidak lagi pun bercakap mengenainya.

Yang ditunaikan hanyalah janji picisan seperti sekatan imigresen dan beberapa cebisan yang lain.

Dalam hal ini, PH jangan lupa bahawa janji utama yang banyak didendangkan untuk menarik sokongan rakyat ketika kempen PRU14 ialah tentang bayaran semula setelah peminjam bergaji RM4000 sebulan itu.

Maka, sepatutnya janji itulah yang harus diutamakan lebih dulu berbanding janji picisan yang lain.

Begitu juga dengan janji pemansuhan tol, walaupun yang dijanjikan adalah pemansuhan secara berperingkat-peringkat, apa yang ditunaikan hanyalah pengurangan kadar sebanyak 18 peratus bersama pemanjangan tempoh konsesi selama 20 tahun lagi sehingga 2058.

Persoalannya, bilakah janji memansuhkan tol mahu ditunaikan?

Yang turut membuatkan rakyat paling kecewa ialah apabila Tun Mahathir Mohamad, tidak lama selepas mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri, tanpa segan silu mengatakan Buku Harapan yang mengandungi janji-janji kepada rakyat itu bukanlah kitab suci yang wajib ditunaikan.

Ini benar-benar suatu kenyataan tidak bertanggungjawab daripada seorang Perdana Menteri setelah memperolehi undi serta sokongan daripada rakyat.

Kenapa sebelum PRU14 tidak berani mengatakan Buku Harapan bukan sebuah kitab suci?

Disebabkan pendirian Tun Mahathir itulah maka pengundi PH mula menjauhkan diri selepas PH menjadi kerajaan dan mula kembali menyokong Najib Razak, terutamanya anak-anak muda kerana mereka rasa dipermainkan oleh PH yang sedang mentadbir kerajaan yang diketuai oleh Tun Mahathir.

Bukanlah mereka suka sangat untuk Najib dan BN kembali mentadbir negara, tetapi anak-anak muda ini sedang menghantar mesej yang seharusnya mudah difahami oleh PH.

Mesej itulah juga yang sedang dihantar oleh rakyat melalui beberapa kekalahan PH dalam pilihanraya kecil, dengan terakhir di Kimanis Sabtu lalu.

Selain itu, bagi penyokong tegar PH yang semangat reformasi telah meresapi sebahagian besar salur nadi perjuangan mereka, janji-janj reformasi dalam negara yang langsung tidak berlaku sehingga ini adalah sesuatu yang amat mengecewakan.

Setelah 20 bulan menjadi kerajaan, meskipun melakukan reformasi institusi tidak memerlukan apa-apa kos atau perlu meletakkan beban hutang 1MDB sebagai alasan, malangnya ia langsung tidak menunjukkan kemajuan.

Akta-akta drakonian yang mencengkam rakyat yang begitu kuat dilaungkan ketika kempen PRU14, tiada satu pun yang dimansuhkan setakat ini.

Asyik-asyik alasannya ialah sedang dalam kajian, sedang dalam kajian dan sedang dalam kajian.

Begitu juga reformasi dalam perlantikan dalam perlantikan Ketua Polis Negara, Peguam Negara dan Ketua Pesuruhjaya SPRM yang banyak dikempenkan sebelum ini langsung tidak berlaku dan semuanya masih lagi sama ketika era BN di mana kuasa melantiknya terletak di tangan Perdana Menteri.

Tidak berlakunya reformasi itu , jika diteliti adalah kerana Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri, tidak mempunyai iltizam yang tinggi untuk melakukannya sehingga S Ambiga, pejuang masyarakat sivil yang terkenal baru-baru ini mengeluarkan ancaman akan berdemo di jalanraya jika reformasi yang dijanjikan tidak segera dilakukan.

Bukankah ini sesuatu yang memalukan PH?

Dalam hal ini, Tun Mahathir ternampak lebih selesa dengan gaya pemerintahan ala BN tanpa reformasi institusi yang dengan itu mampu meletakkannya seperti “maharaja paling berkuasa” dalam negara.

Tetapi, sedarkah Tun Mahathir, untuk apa mahu memperlihatkan dirinya begitu berkuasa, bukankah beliau hanya Perdana Menteri sementara selama dua tahun saja?

Begitu pun, antara PH dan Tun Mahathir, sama ada bagi rakyat biasa atau penyokong tegar gabungan itu, kekecewaan sebenar mereka adalah lebih kepada Tun Mahathir.

Tun Mahathir dengan kuasa yang terkumpul di tangannya telah berjaya melambat-lambatkan reformasi institusi dalam kerajaan melalui penciptaan pelbagai alasan, sambil menjinakkan beberapa pemimpin PH sendiri dengan kedudukan serta jawatan.

Harapan rakyat secara umumnya masih tinggi kepada PH dalam mentadbir negara ini dan untuk memberi kehidupan yang lebih baik kepada rakyat, seterusnya untuk memenangi PRU15 akan datang.

Rakyat tidak lupa bagaimana sebelum adanya Tun Mahathir, PH atau sebelumnya Pakatan Rakyat, telah pun berjaya memberi contoh pentadbiran dan kerajaan yang cekap serta mesra rakyat di Selangor dan Pulau Pinang.

Berdasarkan kejayaan di Selangor dan Pulau Pinang itu, PH bukan saja tidak mengecewakan rakyat, malah tetap diyakini, tetapi yang benar-benar membuatkan rakyat kecewa kepada PH adalah disebabkan Tun Mahathir.

PH sebagai kerajaan selama 20 bulan ini, bukan saja tidak banyak berbeza dengan era BN yang telah ditumbangkan, malah seakan-akan gaya lama PM4 yang begitu dibenci dahulu yang sedang mentadbir negara sekarang ini.

Apakah kita mahu PH ini terus menerus kehilangan sokongan dan mengecewakan rakyat? (ShahbudinHusin 20/01/2020)

Updated: 20 January 2020 — 10:30 am

52 Comments

Add a Comment
  1. DOA PENUTUP ENTRY…PH BERTUNJANGKAN KAFIR HARBI BERKUDAKAN MUNAFIK MELAYU PEROMPAK HARTA UMAT ISLAM…. PENYESAT DAN PEMBANGSAT MEMBAWA FAHAM LIBERALISME PLURALISM COMMUNISM ATHEISM MARXISM SATANISM LENINISM……SEJUTA KALI CILAKO….YA ALLAH!!!!! TUHAN YG PERKENANKAN DOA MEREKA YG TERANINYANYA!!!!!ENGKAU HANCUR LEBURKAN MEREKA!!!!!!!SEGERAKAN KEHANCURAN MEREKA!!!!YA QAHHAR!!!!!YA JABBAR!!!!!YA MUNTAQIM!!!!!YA ALLAH!!!!YA ALLAH!!!!!YA ALLAH¡!!!WAHAI TUHAN YANG TURUNKAN KITAB!!!!WAHAI TUHAN YANG MENJALANKAN AWAN!!!!!WAHAI TUHAN YANG MENGALAHKAN TENTERA AHZAB!!!!HANCUR BINASAKAN PH KERANA MENYAMUN ASET UMAT ISLAM!!!!!YA
    QAHHAR!!!!!!HANCUR LEBU
    RKAN PH!
    !!…..

    1. Aku rasa yang sebenarnya kecewa Budin,, maklum impian nak lihat Anwar PM 8 tidak kesampaian.

  2. PEJUANG CUCI jamban 4:12/4:25/4:28/4:31 pm,

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Udah2 le PEJUANG CUCI jmban bapok brgincu
    Baik ko cari meja, hentak kepala ko dekat bucu
    Ko cuba nak buat lawak..tapi, sikit pun tak lucu
    Lawak bodoh tu, simpan je ler untuk anak cucu
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  3. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Tok Gora tu irah oiiii,tinggal sebelah Wat
    Sebenarnya dia bukan Melayu,tetapi Siam
    Bila kawin nanti,ponggong Irah abang liwat
    Terkadang2 jubo siMekcy juga abg taram
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah.kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕

  4. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Tok Gora tu irah oii,tinggal sebelah Wat
    Sebenarnya dia bukan Melayu,tetapi Siam
    Bila kawin nanti,ponggong Irah abg liwat
    Terkadang2 jubo siMekcy juga abang taram
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah.kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖

    1. ALAMAK IKAN SENTAP LAGI!
      PANTUN TAK SAMA BARIS!
      SORI IRAH!

      YA NA NA,,dapat lagi seko!bukan ikan tapi kura-kura
      balik nanti abang panggang….ya na na

      tok Gora siam tu,abe raso ehhh,dah telior,pasal dia pon makan tong-tong..kikikiki

  5. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Abang memang agak la si ganggu tu Si Tok Gora
    Dia punya pukulan abang tercirit,memang bagus
    Kluarga abang asal siam,makanan pelbagai selera
    Yang paling abang suka,daging panggang tikus
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah.kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

  6. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kerajaan PH kini, rkyat bangkit hentam dan tala
    BN menang 5 PRK..bukan lah kecil punya skala
    Cai2 tk usah le, gebang lebat buat besar kepala
    Kalau berani, bubar parlimen, buat PRU semula!
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

  7. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Rakyat sembang pasal PH, dgn nada yang sinis
    Mereka tak suka kjaan yg perintah ala-komunis
    Dah ler bakal PM pulak, suka hubungan sejenis
    Itu sebab rakyat tolak PH dekat PRK di Kimanis
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  8. 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    PH dh kacau ronyok serupa dengan telur dadar
    Kini dh nak hancor, baru 2 thn je, masa beredar
    Dah 5 PRK terkini..PH jdi bunga layu dah pudar
    Nak bungkus nanti PRU15, tak kan le tak sedar?
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  9. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Usah pedulikan org gila tu..duhai dinda ku dara
    Abg kenal sangat lah tu, siapa yg pnya angkara
    Mmg dari dulu, si bapok tu nak kenakan Kejora
    Dulu, dibuat citer ‘Mas’, kini dah tak tau lgi cara
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah.kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Orang tu Irah, dulu sama2 tinggal di kwsn utara
      Asal usul, tok nenek dia..selatan Thai, Singgora
      Bila Irah sukakan abg cemburu dia tidak terkira
      Tk habis2 lgi, si duda tua tu, buat perangai kera
      🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Kah.kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

      (Bunga2 tu, abg mmg tujukan khas untuk Irah jer..
      Untuk PEJUANG CUCI jamban tu, abg nak tujukan ketul batu..😂)

  10. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Abang seronok betul la blok politik Irah ni tewas
    Abang berguling2 macam blacan terkena mawas
    Kepada Irah abang sentiasa slalu berawas-awas
    Jangan2 MatSaleh dah pacak sampai Irah lemas
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah.kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕

    dah masok repai kali ke-3, ni..bukan apa,
    ikan tengah sentap kail,abang tekan HP tak stabil

    1. IRAH !!!!!!!!!!!OHHHH..AHHHH..AHHHHHHH

      abang dah sentap kail nih..yeh yeh yeh!!!!

      abang dapat belot 1 kg,nanti kasi emak buat kuah laksa

      1. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Ewah..PEJUANG CUCI jamban ni kemain galak
        Dia nak bunyi,..auk..auk..mcm anjing menyalak
        Tapi bunyi,..auw..auw..mcm bapok kain diselak
        Irah, klu tengok ini, pasti berguling-guling gelak
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

  11. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Abang seronok betul la blok politik Irah tewas
    Abang berguling2 macam blacan terkena mawas
    Kepada Irah abang sentiasa slalu berawas-awas
    Jangan2 MatSaleh dah pacak sampai Irah lemas
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah.kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖

    sory irah,abang buat panton 2 kali,sebab nak samakan baris nyerrrrr kah kah kah kah

  12. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Abang seronok betul blok politik Irah tewas
    Abang berguling2 macam belacan terkena mawas
    Kepada Irah abang sentiasa slalu berawas-awas
    Jangan2 MatSaleh dah pacak sampai Irah lemas
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah.kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

  13. Denai-denai kenangan

    BUDIN WOIII…KAMU DAH TAK RELEVAN LAGI !

    TUTUP JE BLOK KAU!

    BUKAN SAJA KAU YANG MEROYAN BOLEH SENYAP,
    GITU JUGA SI KEJORA TELOR LABOH..

    MEROYAN GINI…”BUKA BLOG..BUKA BLOG..IRAH…IRAH”

    KAH KAH KAH …BOLEH MAMPOSSSS!!!!!

    1. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Ki ki ki..hari tu ko guna ,PEJUANG CUCI jamban
      Hari ni muncul pulak dgn denai denai kenangan
      Hoi, tua teloq labuh, bulu peliaq pun dh beruban
      Lagi 3 tahun sj, ko dgn PH sekali mati berangan
      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  14. Budin,

    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Izinkan, tajuk tuan tu, Kejora nk buat pmbetulan
    Sbnarnya, kedua-dua, PH & Mahathir rkyt trkilan
    Sbb itu dh 5 PRK terkini..rkyt bngkit bgi pukulan
    PRU-15 nanti..kpd PH, rkyat nak ucap slmt jalan
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Mmg rakyat marah PH, pasti sesat tuhan Harun
    Kekecewaan tu kedua2nya pada PH & Mahathir
    Rkyt harap..gaji/ekonomi naik, minyak/tol turun
    Rupa2 nya air kencing saja sana sini yang hadir
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  15. INI POLITIK BRO….JANJI SEBELUM PRU TU BELUM DAPAT KUASA…..BILA DAH DAPAT MABUK LAH PULAK…..SIAPA BIJAK DIA MENANG……INI SURVIVAL OF THE FITTEST…..YANG KALAH JADI MAKANAN YANG MENANG…….

    MUNAFIK MELAYU MEMBERI ANCAMAN KEPADA ISLAM DAN BERTUHANKAN KAFIR HARBI…….

    Ancaman fenomena pluralism

    Ramadhan kali menyaksikan fenomena liberalisme dan pluralisme Islam yang agak membimbangkan.
    Liberal secara literasi membawa konotasi yang positif iaitu berfikiran terbuka, bebas, demokratik, pluralisme dan rasional.

    Namun Islam liberal merujuk kepada kumpulan manusia yang giat memperkenalkan persamaan sejagat antara agama (pluralisme) sehingga tidak lagi dapat membezakan antara kebaikan sejagat dan tuntutan khusus agama.

    Islam adalah agama yang penuh kasih sayang antara manusia walaupun berbeza agama dan warna kulit, namun ia mempunyai had dan ketertiban tertentu.

    Mungkin agak kasar, namun saya melihat sepanjang Ramdahan ini ada usaha “melacurkan” ibadah Islam bagi memberi gambaran bahawa kerajaan ini lebih terbuka dan sama rata kepada semua agama.

    Di Pulau Pinang sudah dibenarkan pemimpin bukan Islam menyampaikan bantuan zakat kepada umat Islam.

    Mufti Pulau Pinang, Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor dalam mempertahankan tindakan Baitumal Pulau Pinang itu menghukum “harus” bagi orang bukan Islam mengagihkan bantuan zakat kepada golongan asnaf Islam.

    Pandangan beliau tidak diiringi sebarang nas al-quran dan Sunnah, atau ijtihad para sahabat dan ulama-ulama terdahulu.

    Memang ada dalil jelas larangan perilaku ini. Ini adalah kerana zakat merupakan satu kerja ibadah khusus yang disebut berpuluh kali dalam al-Quran. Banyak kali kewajipan zakat ini diletakkan setara dengan solat.

    Allah berfirman dalam Surah An-Nur 24:56, “Dan tunaikanlah solat dan laksanakanlah zakat; serta taatilah Rasul; nescaya kamu beroleh rahmat” dan; Surah Al-Baqarah 2:43, “Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan keluarkanlah zakat dan rukuklah kamu semua (berjemaah) bersama-sama orang-orang yang rukuk.”

    Ulama-ulama muktabar terdahulu banyak berbincang mengenai kadar zakat, penerimanya dan pembahagian asnaf.

    Imam syafie menegaskan pemberian zakat hanyalah kepada orang Islam. Manakala imam-imam mazhab lain ada yang berpandangan sebahagian kecil zakat boleh diberikan kepada bukan Islam yang mahu belajar mengenai Islam.

    Adalah mudah untuk memahami mengapa tiada perbahasan dalam mewakilkan orang bukan Islam mengagihkan zakat. Ini kerana tidak pernah terjangkau dalam pemikiran mereka bahawa ada orang Islam sanggup membenarkan ia terjadi demi politik dan kuasa.

    Apakah semua orang Islam sudah kudung tangan sehingga terpaksa menggunakan bukan Islam untuk melaksanakan perintah Allah ini?

    Malah Ramadhan kali ini telah dijadikan pesta untuk menunjukkan pemimpin bukan Islam dari DAP terkehadapan memberi bantuan dan sumbangan kepada orang Islam, masjid dan surau.

    Ramadhan adalah bulan untuk umat islam beribadah puasa dan sedekah. Namun yang terjadi, kita menerima sedekah dan bantuan dari orang Islam tapi diagih oleh bukan Islam.

    Lebih menyedihkan, ada ahli politik bukan Islam yang menyampaikan bantuan wang kerajaan mendabik dada di media sosial bahawa beliau seorang yang prihatin kepada orang Islam.

    Merempat sangatkah orang Islam di negara ini?

    Tidak cukup itu, acara berbuka puasa sudah menjadi pesta makan mengaitkan dengan agama-agama lain atas nama muhibbah dan persaudaraan antara agama.

    Ada wakil rakyat muslim menganjurkan majlis sambutan Hari Wesak bersama majlis berbuka puasa. Wesak adalah hari keagamaan penganut Buddha, ia tidak harus bercampur dengan majlis berbuka puasa yang merupakan ibadah dalam agama Islam.

    Ada pula wakil rakyat muslim mengadakan majlis berbuka puasa di kuil Sikh seolah-olah ada kekangan tempat dan ruang untuk mengadakan majlis ibadah kita.

    Saya ingin ingatkan bahawa menyatukan kepercayaan agama lain dengan ibadah Islam sangat merbahaya dan jika tidak berhati-hati boleh menjurumuskan kepada syirik.

    Orang Islam yang berbangga berbuka puasa di Gereja, Kuil, dan rumah ibadat agama lain perlu bertanya kepada diri sendiri – anda sedang membesarkan syiar Islam atau memalukan agama sendiri dengan perlakuan sedemikian.

    Malah orang bukan Islam yang waras dan rasional juga akan kehairanan mengapa orang Islam di negara ini memerlukan bantuan bukan Islam untuk menyampaikan zakat atau berbuka puasa di rumah ibadat mereka.

    Zakat dan puasa adalah ibadah khusus yang diarahkan oleh Allah s.w.t kepada muslim. Oleh kerana ia ibadah khusus maka etika dan ketertiban itu perlu ada. Ingatlah firman Allah,

    “Katakanlah (wahai Muhammad): ‘Hai orang-orang kafir! Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat. Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku”. (Surah Al-kafirun 109:1-6)

    Banyak persamaan antara penganut agama kita boleh buat seperti saling membantu dalam ekonomi, kehidupan sosial, perayaan budaya, majis jamuan biasa, perkongsian idea dan persahabatan.

    Selamat hari raya, maaf zahir batin. Semoga Allah menerima semua ibadah kita pada bulan Ramadhan ini.

    Reply

    Reply

  16. Sebenar nya, kekecewaan itu (jika betul2 ada) merangkumi Pak Sheikh juga sebab dia dan PKR pun PH.

    Tapi Budin sudah juling, mata nya pandang dan nampak serong, otaknya dah mereng, pendirian nya dah tak rasional, akibat dilamun cinta nya kpd Pak Sheikh.

    Macam mana Budin nak jadi Penasihat Media Kerajaan kalau Pak Sheikh dapat jadi PM?

  17. PH SUKA TEGAKKAN BENANG BASAH

    Bila Tukang Masak Bercakap Di Pentas Dunia…🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

    Bukan nak mengata atau nak menghina…

    Tapi bila dapat video klip nie, terdiam kejap…

    Timbul persoalan , nie ker ‘standard’ Menteri Pertahanan Malaysia bila bercakap di pentas dunia?

    Macam mana lah agaknya, Menteri Pertahanan dari negara lain menahan gelak bila dengar Abg Mat Sabu kita bercakap?

    Admin bukan seorang yang pakar dalam Bahasa Inggeris tapi kawan aku dah lebih 25 tahun mengajar Bahasa Inggeris kat sekolah menengah..

    Bila tanya pendapat dia, lepas tenguk video klip Mat Sabu nie, dia terkedu jap…

    Soalan pertama dari dia ialah, video nie edit ker bro?

    Bila tanya kalau dari 10, berapa markah boleh bagi bro?

    Dia cakap, nak bagi markah kesian pun, kena fikir lima enam kali!!!

    Cuba bezakan Bahasa Inggeris Menteri Pertahanan BN dengan Menteri Pertahanan PH…

    Mungkin Mat Sabu malu kot, dengan rakan sejawatan dari negara lain…

    Cuba tenguk nie :

    ASEAN Ministers of Defence

    Thailand Minister of Defence

    General Prawit Wongsuwan

    Qualifications :

    – Saint Gabriel’s College…
    – Armed Forces Academies Preparatory School…
    – Chulachomklao Royal Military Academy…
    – 36 years of military service rising up to rank of General….

    Singapore Minister of Defence

    Dr Ng Eng Hen

    Qualifications :

    – National Junior College…
    – National University of Singapore…
    – University of Texas…

    Indonesia Minister of Defence

    General Ryamizard Ryacudu

    Qualifications :

    – Indonesian Military Academy…
    – 31 years of military service rising up to rank of General…

    Secretary of National Defense, Philippines

    Maj. Gen. Delfin Negrillo Lorenzana

    Qualifications :

    – Philippine Military Academy…
    – MBA, Ateneo de Manila University…
    – Australian National University…

    Vietnam Minister of Defence

    General Ngô Xuân Lịch

    Qualifications :

    – Military Academy of Vietnam…
    – 44 years of military service rising up to rank of General…

    Malaysia Minister of Defence

    Mohamad bin Sabu

    Qualifications :

    – Kicked out of Mara Institute of Technology…
    – Good at cooking…
    – can crack jokes…

    Sepatutnya Mat Sabu akui kelemahan Bahasa Inggeris dia…

    Gunakan jer Bahasa Melayu, sebab ada penterjemah yang akan terjemahkannya ke dalam Bahasa Inggeris…

    Lebih elok dari gunakan Bahasa Inggeris, tapi memalukan diri sendiri dan negara…

    PH dah memerintah lebih dari setahun, kenapa tak ada inisiatif dari Mat Sabu untuk perbaiki Bahasa Inggeris?

    Mat Sabu kena ingat, sekarang nie dia seorang menteri dan imej serta kredibiliti seorang menteri akan melambangkan imej dan kredibiliti negara…

    Dah lah dalam ekonomi, dunia gelakkan kita dengan Menteri Kewangan yang berwatak BADUT!!!

    Sekarang muncul pula BADUT kedua dari Menteri Pertahanan!!!

    Memang layaklah kerajaan PH menjadi kerajaan sepenggal…

    Gagal mentadbir negara dengan baik dan gagal bawa imej negara di pentas antarabangsa…

    Ada lagi ker yang boleh kita harapkan dari kerajaan sepenggal nie?

    Reply

    Reply

  18. Tak sebanding dengan kekecewaan rakyat kpd Umno Bn – itu terus merangkumi dan menembusi Najib Al Jibo.

    Pssst, ada yang panggil Pak Sheikh Al Jub lagi ke sekarang?

    Tak boleh panggil Najib Al Jib, sebab tak sesuai. Panggil Al Jibo – amat sesuai.

  19. KEDUA2 BAPAK DAN BAPOK TAK BETUL……MANA2 JADI PM MESTI JAHANAM…. PALING JAHANAM BAPOK…..JADI SOLUSINYA BUBAR PARLIMEN ASAP……

    PAKATAN HANCING ….MEREKA YG UNDI GS DLM PRU 14 YAKIN DGN PERANGAI TONG M YG TIDAK AKAN BERUBAH …BUAT KACAU DAN GADUH SANA SINI…

    DAP Cuba Menutup Kemaluan Mereka Dengan Menghentam Najib

    DAP malu besar kerana Pakatan Harapan tidak mampu menunaikan janji-janji mereka yang dibuat sebelum PRU14. Sebab itu mereka bangkitkan cerita-cerita lama tentang Najib Tun Razak dan 1MDB. Pakatan Harapan sudah tidak ada modal lain dan tidak dapat menjawab kritikan tentang kegagalan mereka selama satu tahun mentadbir Malaysia. Ini yang dipanggil bankrap idea.

    No GST and no toll charges if Pakatan takes Putrajaya says Lim Guan Eng
    (Free Malaysia Today, 16 January 2017) – The opposition will scrap GST and toll collections on the North-South Expressway (PLUS) and the first Penang bridge if it takes over Putrajaya, DAP secretary-general Lim Guan Eng said yesterday.

    He said Pakatan Harapan, if given the chance to control the federal government, would undertake both measures to ease the people’s financial burden.

    Guan Eng said the 6% GST had contributed to higher living cost for the people, instead of “saving Malaysia” as Prime Minister Najib Razak had claimed.

    He also said people should not have to keep paying toll on PLUS, which had cost RM5.9 billion to build, since the concessionaire had already collected toll worth RM37.4 billion over the past three decades.

    “If we want to bring prices down, Barisan Nasional has to go down,” he said.

    Dr Mah To Nga: Apologise For Failing To Keep Promise To Abolish Highway Tolls

    Reply

    Reply

  20. YANG DIDIKAN AGAMA TIDAK SAMA DENGAN YANG TIDAK ADA DIDIKAN AGAMA. TUAN HADI AWANG KATA KEMENANGAN PRU DISEBABKAN OLEH KERJASAMA PAS DAN UMNO. TIDAK ADA KENA MENGENA DENGAN TUN. YANG TIDAK ADA DIDIKAN AGAMA SYAITAN DARI DULU BLOG YANG BERHATI BUSUK NI TIDAK PERNAH SOKONG TUN. DALAM 30 JUTA MANUSIA ALLAH PILIH TUN JADI PM DUA KALI.ALLAH TIDAK BUAT SILAP. ADA SYAITAN TIDAK PERCAYA ALLAH YANG MENENTUKANNYA. KECIL KECIL TIDAK ADA DIDIKAN AGAMA BILA TUA NAK MAMPUS JADI KURANG AJAR.

    1. Dah dekat 2tahun take over, apa yg tun m capai ?
      Habuk pun tarak.
      Cukup lah tu, tak kan nak jadi pm sampai nyanyuk ?

      1. Bodoh lah cakap begitu. Aku nak layan secara menyenaraikan apa yang Tun M capai pun malas. Otak si Mamat yang gelar dia Logik tapi letak kupla atas kaki – kepala lutut – mana boleh faham, tentu putar belit fakta yang ada.

        Terutama bila sudah minum toddy. Bila kurang duit, minum air ketum. Putar belit juga kepala nya.

    2. Denai-denai kenangan

      sokong irkiz 100%.Ramai yang cari jalan nak pejatuh negarawan ulung yang membantu mereka merasa kerusi menteri dan jawatan besar lain.Seeloknya mereka berpakat sokong tun membina semula negara.Tapi sebaliknya

      golongan mata satu yang aku dari dulu lagi tak caye!
      tapi kerana negara,ia suatu keperluan semasa pru-14 dulu.

      HAKIKATNYA TUN TIDAK AKAN TEWAS,KERANA SEMANGAT JUANG DAN KEMULIAAN HATINYA,BELIAU SEMESTINYA DI BAWAH LINDUNGAN RAHMAT TUHAN.

      TERUSNKAN PERJUANGAN MU!!!

  21. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Skrang ni..budak form4, abg sdg bagi satu ujian
    Terhadap dinda, abg tk pernah, hilang perhatian
    Di mna pun, prjalanan hati, Irah lah jdi prhentian
    Dan berpantun utk Irah tetap jdi satu kemestian
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah.kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  22. Budin kecewa Tun enggan letak jawatan
    Boleh membawa ke Tanjung Rambutan
    Mungkin memang takdir dan suratan
    Jawatan PM hanya sekadar impian

    1. Bro jigit,

      👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
      Mmg kita tertakluk, bwh kuasa takdir & suratan
      Ada kala, kita senang..tpi boleh tetiba jdi susah
      Kejora ni tidak dpt nak melupakan Irah ku intan
      Lbih2 lagi sehari dua ini..pipi dia asyik je basah
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  23. Kekecewaan ini boleh diklasifikasikan kepada beberapa kstagori berikut;

    Ada yang kecewa kerana beberapa orang menteri PH gagal melaksanakan tanggungjawab masing-masing secara berkesan.

    Sebahagian kecil pula kecewa terhadap Tun Mahathir kerana liat mahu menyerahkan kuasa kepada baginda Raja Segambut menyebabkan para cukong China tidak lagi ghairah menghulurkan sumbangan.

    Manakala segelintir rakyat penyokong rejim kleptokrat perompak rakyat kecewa, frust, hampa dan meroyan kerana usaha2 menjatuhkan kerajaan PH masih belum berhasil…..

    1. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Ewah, Pngkoq Hang mercun cabai nk lgak petir
      Serupa dgn mak Enon jer kau mari nak berleter
      Kalu PRU-14 dulu, boleh le kau cakap segelintir
      PRU15 nanti, pnyokong PH, akan hnya 2-3 butir
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    2. Yang ini nyata otak nya di kepala lutut nya. Atau di pungkoq nya. Kita tahu dari nama yang di guna nya.

      Segala apa yang di kata nya membayangkan begitu. Menuduh liar, tanpa bukti, fakta walau pun punca maklumat. Pendek kata, tidak ada maklumat, hanya pendapat nya.

      Yang tidak di proses. Sebab otak nya tidak di tempat yang sepatutnya – physically misplaced.

      1. Atuk TN monyet 🐒 2:13 pm,

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Awat la atuk pi kata, cg Kejora ni, dok tudoh liaq
        Mak atuk dulu, Hindu & Benggali tutoh bergiliaq
        Sbb tu atuk ni gheja dok maki org ke ulu ke iliaq
        Asai atuk, tak ketahuan, sapa punya ayaq peliaq
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        1. 🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
          TN monyet masih juga dgn gaya mencaci maki
          Isi hujah dlm pantun tu, bkn nya dia nak sentuh
          Mulut busuk..serupa mak dia pnya lubang puki
          Bodoh pun..msih spt pak dia pnya krpala butoh
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

          1. 🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
            Komen TN beruk tua ni serupa pukimak celaka
            Kerja si pondan ni..mencerca maki ke hulu hilir
            Bodoh bahalol..tk padan dgn diri tu tua bangka
            Sedar ler yg atuk tu dh beruban habis bulu pelir
            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

            1. Atuk Geng Najib biadab dan kurang ajar, guna bahasa kotor dan kasar, tak dibimbing emak bapak masa kecil sehingga besar.

              Sekarang umur hampir 80an tahun, takda kerja, tak di percaya anak nya menjaga cucu2 nya pun, maka jadi Resident Blogger lah dia di sini, mengarut pagi petang siang malam.

              Penuh karutan2 dia di blog Budin ini. Tapi dia tidak ada menyumbang apa2 langsung kpd perbincangan. Rugi.

  24. hahaha….yg masih sokong atok94 adalah yg suka d4p berterusan merogol aset negara, tanpa disedari sbb sel2 otak tak berfungsi.
    lembu jutaan lebih cerdik.

    1. Nampak nya sel2 otak anda yang tidak berfungsi. Sebab menuduh liar tanpa bukti, fakta dan punca punca yang boleh dipercayai.

  25. Budin,

    😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀
    Sokongan turun bkn sbb PM atau TPM mantan
    Sbb utama, nk tunai janji PRU depa tak mampu
    Rkyat undi dulu pun bkn sbb suka dgn Pakatan
    Depa sudah trmakan dek umpan..janji2 penipu
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    1. 👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
      Jgn marah..ini adalh satu pndpt, yg Kejora rasa
      Sokongan turun, tidak brkaitan peralihan kuasa
      Sbb utamanya..dgn PH, rakyat dah tidak selesa
      Rkyat nk singkir terus PH hnya mnunggu masa
      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

  26. kekecewaan rakyat bukan pada mahathir tetapi pada Menteri DAP yang bertali arus seolah mahu meletakkan cina sebagai ditempat utama.

    Bermula daripada isu iCerd, isu UEC, isu LGBT, isu Zakir Naik (menteri DAP bertali arus menyerang seolah mereka dipihak kerajaan india) dan pelbagai isu peruntukan yang seolah dilihat membelakangkan bangsa melayu.

    Paling ketara isu gila menjadi PM, hinggakan dilihat Tun M jenuh menjawab soalan yang dipertikaikan penyokong PKR.

    Hasilnya 5 PRK GAGAL. Dan rakyat menunggu PRU15 untuk menukar kerajaan baru.

    PH mungkin memerintah untuk penggal ini sahaja.

    BANkami Blog

    1. YANG TERBAIK. PENDAPAT YANG TERBAIK. BUDIN BLOG YANG BERHATI BUSUK APA YANG TUN BUAT SEMUA TIDAK BETUL.

    2. Carlos,

      Anda pun tak berani cakap, hanya kata “mungkin”. Yang nyata ia lah Umno Bn sudah terbenam sejak Pru14 dan saya fikir akan terus begitu berdekad lama nya.

      Ini ia lah kerana faktor yang membenam Umno Bn itu amat mempengaruhi pemikiran rakyat – Najib mencuri wang rakyat berbillion Ringgit di 1MDB. Bukan sesikit wang. Bukan kecil kesalahan. Tak hilang di pemikiran rakyat berdekad lama nya.

      Nak tanya: Mengapa promosikan BANkami Blog di sini? Tak laku ke di sana?

  27. Tn Budin,

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Sblm PRU-14..kemain lagi, manifesto dicanang
    Ada kah patut, alasan boleh dibagii sewenang2
    Spt budak bodoh, ‘kami tk sngka, akan menang’
    Ini antara adegan PM yng lucu, bila kita kenang
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    1. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Dah ler sanggup jadi tali barut DAP pnya balaci
      Keistimewaan Melayu/Islam..jdi habis terkunci
      Diberi lgi alasn bodoh..’mnifesto bkn kitab suci’
      Itulah sbbnya kita asyik dgr, PH rkyt cerca caci
      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      1. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Rakyat ‘terundi’ PH dulu..hanya dapat, taik kuda
        Minyk, kata nk trun hrga, serta mrta..mana ada?
        Tol cakap nk dihapuskan..hnya lah propaganda
        Apa citer PTPTN, EPF surirumah, hutang Felda?
        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  28. Rakyat tak mahu undi PH sebab tak mahu peliwat jadi PM-8! FAKTA!

    1. Bro john,

      😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀
      Tk dpt kita nak pastikan ada kaitan dgn peliwat
      Tapi yg jelas nampak rakyat dh benci PH barua
      Bila PH ambil alih, ekonomi jdi semakin gawat
      Rakyat tak mau tertipu lagi untuk kali yg kedua
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    2. 100 peratus betul

Leave a Reply to MAHATHIRVSANWAR Cancel reply

Your email address will not be published.