PENDURJANA SEBENAR DALAM PH ADALAH MEREKA YANG MAHU MAHATHIR KEKAL HINGGA HABIS PENGGAL

Sebagaimana semua orang faham, termasuk malaikat di langit, kedudukan Anwar Ibrahim sebagai pengganti kepada Tun Mahathir Mohamad, telah pun disepakati dalam ikrar janji sebelum PRU14 lagi.

Untuk itu, Tun Mahathir dipersetujui sebagai Perdana Menteri sehingga Anwar dibebaskan daripada penjara dan sehingga mendapat pengampunan penuh daripada Yang Dipertuan Agong bagi membolehkan peralihan kuasa, sebagaimana yang djanji, dapat dilaksanakan.

Atas dasar itulah Tun Mahathir berkali-kali mengatakan beliau hanya mahu menjadi Perdana Menteri selama dua tahun saja untuk melaksanakan tugas memperbaiki kerosakan dalam negara dan memulihkan ekonomi.

Tempoh dua tahun itu adalah bersandarkan keyakinan bahawa proses memohon pembebasan dan pengampunan untuk Anwar sekurang-kurangnya perlu mengambil jangka masa tersebut.

Itulah sebabnya perjanjian peralihan kuasa tidak meletakkan tarikh yang khusus kerana tiada siapa dapat menjangka bila proses itu, khususnya pengampunan daripada Yang Dipertuan Agong, akan diperolehi.

Namun demikian, tanpa disangka-sangka, hanya dalam tempoh tiga bulan saja selepas kemenangan PH dalam PRU14, Anwar telah pun dibebaskan dan mendapat pengampunan penuh daripada Yang Dipertuan Agong, seterusnya beliau memenangi kerusi Parlimen Port Dickson pada PRK 13 Oktober 2018.

Meski pembebasan dan pengampunan diperolehi lebih awal serta Anwar telah menjadi Ahli Parlimen Port Dickson sejak Oktober 2018 lagi dan ini bermakna Anwar sudah layak mengambil alih jawatan Perdana Menteri, tetapi tidak pernah pula ada desakan untuk dipercepatkan peralihan kuasa tersebut.

Tempoh yang dituntut tetap dua tahun iaitu berdasarkan janji Tun Mahathir sendiri.

Sekarang, malah beberapa ketika sebelum ini pun, sementara semua orang diperingatkan agar berpegang kepada janji asal peralihan kuasa dalam tempoh dua tahun itu, tak semena-mena timbul pula desakan agar Tun Mahathir dipanjangkan lagi khidmatnya sebagai Perdana Menteri sehingga habis penggal atau hingga ke tahun 2023.

Gila ke apa ni?

Sudahlah janji dua tahun cuba dimungkiri dengan pelbagai alasan lain seperti tugas Tun Mahathir kononnya belum selesai, ekonomi belum pulih sepenuhnya dan terbaru sehingga selesai Sidang APEC di Kuala Lumpur pada November 2020, kini ia mahu dikhianati lagi sehingga ke tahun 2023.

Manusia apa, bangsa apa dan agama yang membenarkan janji dipermain-mainkan sehingga ke tahap ini?

Kenapa susah sangat untuk berpegang kepada janji asal dua tahun sepertimana yang kerap disebut oleh Tun Mahathir sendiri?

Bukankah dengan memenuhi janji tersebut dan tidak menghasut Tun Mahathir untuk kekal sehingga sehingga habis penggal, bermakna kita sedang menyelamatkan Perdana Menteri daripada kemunafikan?

Lebih daripada itu, tidakkah kita sedar juga bahawa mengingkari janji peralihan kuasa tersebut dan membuat desakan agar Tun Mahathir kekal sehingga habis penggal hanya akan memungkinkan PH terjerumus kepada perpecahan?

Itukah yang kita inginkan atau kita mahu PH ini menjadi kerajaan hanya selama sepenggal saja?

Apakah kita suka Tun Mahathir yang sudah berusia 94 tahun dan mungkin bila-bila masa dipanggil mengadap Tuhan, tetapi akhirnya meninggal dunia dalam kebencian ramai kerana mungkir janji, terkepung dengan kemunafikan dan dalam keadaan PH berpecah kerananya?

Dalam hal ini, sementara mereka yang menuntut janji peralihan kuasa kepada Anwar dipenuhi dalam tempoh dua tahun adalah berjiwa mulia, bukan saja kepada PH, tetapi juga terhadap Tun Mahathir, sebaliknya yang terus dan tidak henti-henti mendesak agar Perdana Menteri dikekal sehingga habis penggal, mereka inilah golongan pendurjana yang sebenarnya.

Lebih buruk, golongan ini bukan saja durjana kepada PH, tetapi turut durjana kepada Tun Mahathir yang kononnya mereka sayangi. (ShahbudinHusin 18/01/2020)

Updated: 18 January 2020 — 1:28 pm

81 Comments

Add a Comment
  1. 🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
    TN monyet, dh jngkit prangai Suman, pukul curi
    Kejora guna pantun je, bkn lah pakai penumbok
    Bila nampak kelibat Kejora, si kedi itu cabut lari
    Mmg dia bacul dayus le..itu barua anjing dubok
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂👎

  2. 🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
    Bila Kejora tiada..TN kera mari, dada nk didabik
    Keling todi tua tu, masih nk buat perangai paria
    Masih nk juah tk padan mati pucok pelir lembik
    Dungu dia itu..serupa dgn kepala butoh pak dia
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  3. Budin macam sudah kehilangan akal menuduh yang mahukan Tun Mahathir pegang jawatan hingga habis penggal sebagai jahat.

    Mata dia sudah dikabuskan dan pemikiran dia sudah digabuskan dek idaman mendapat habuan bila dan jika Anwar jadi PM. It’s safe to assume he is interested in the post of the PM’s Media Adviser.

    Malang nya, demikian ramai yang tidak mahu Anwar menjadi PM sebab dia peliwat dan bekas banduan 2 kali sebab liwat. Dan ada yang mengata ada Surat Sumpah yang mengatakan seorang bankar mengumpul RM3 billion di suatu Master Account untuk dia di zaman dia Menteri Kewangan.

  4. Coba mcm mana pun, Geng Najib yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama tak akan dapat membaikki keadaan.

    Tunggulah hingga Pru15 baru boleh coba tunjukkan kehebatan. Tak payah nak hebohkan menang PRK, ujian agong nya ia lah PRU. Dah kalah Pru14, merana lah hingga Pru15.

    Mungkin berikut nya juga. Berdekad hendaknya.

    1. 🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
      Mlm tdi atuk TN monyet nngis airmata mengalir
      Kena dgn Kejora..si tua itu terpaksa angkat kaki
      Lembik si tua itu, serupa pak dia pnya btng pelir
      Jahat mulut macam mak dia punya lubang puki
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  5. Geng Najib amat baran kalah Pru14, coba mengata macam2 nak lepaskan geram. Tak renti2 menulis, kadang2 hingga membolot moopoli blog pos punya ruang komen.

    Apa nak buat, dah nasib, Bossdia buat kangjor curi wang rakyat di 1MDB, dia akan masuk penjara, penyokong2 nya terima lah padah nya.

    1. 🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
      Atuk TN beruk, masih dgn modal basi dia1MDB
      Mlm tdi dia cabut lari Kejora lanyak bertubi-tubi
      Tapi dia muncul jugak ini macai DAP kafir harbi
      Muka si tua ini mmg tebal serupa dgn kulit babi
      🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  6. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Suman kemetot boncit, kpala mcm buah kelubi
    Umur dh tua bangka, tpi otak, mcm budak kecil
    Kemain, konon nak cabar Kejora, brjumpa di JB
    Baru Kejora sergah je, dia dh menggigil terkucil
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  7. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Langsung dah tk kelihatan Suman ifrit musibat
    Msti lintng pukng dia lari, org Kimanis prambat
    Agaknya di pokok sagu..Suman dikat & tambat
    Org2 Kimanis kemudian..bergilir-gilir dtg sebat
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  8. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Tadi kena gulai baung..abg makan nasi banyak
    Ditambah lgi dgn kerabu udg dgn pcuk pegaga
    Dek keknyngan, ptg tadi, abg tidur agk nyenyak
    Hingga agak lewat ptg tadi baru ler abg terjaga
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Sini dah lbh 11:00 mlm, rasanya US tu, 8:00 pgi
      Barangkali dinda di sana tu sedang bersarapan
      Di ats wrkh Irah itu, abg ucp, trima ksih skali lgi
      Berulang-ulang kali, abg buka dan buat tatapan
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  9. 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kimanis meninggalkan manis punya kenangan
    Baru puak2 PH tahu akn rkyat punya penangan
    Sekali lgi parti BN telah mencipta kemenangan
    Suman Hindu, & TN beruk, airmata berlinangan
    🐵🐒🐵🐒🐵🐒🐵🐒🐵🐒🐵🐒🐵🐒🐵🐒🐵🐒

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  10. NEGARA SUDAH JADI KOMUNIS……ORANG POLITIK BOLEH JATUHKAN HUKUM……

    Sejak Bila Parti Politik Di Beri Kuasa Untuk Tentukan Hukuman Pesalah Rasuah?……..

    Timbalan Pesuruhjaya SPRM Azam Baki kata dah selesai…

    Apa yang dah selesai?

    Pertama

    Apakah tindakan yang telah diambil terhadap pegawai SPRM yang dikatakan telah tersilap hantar surat kepada Pengerusi Disiplin PKR (BACA DI SINI)…

    Adalah satu yang sangat-sangat tidak munasabah, SPRM sebagai satu badan profesional boleh melakukan kesilapan begitu…

    Kalau bukan kesilapan ianya pasti satu tindakan yang disengajakan!!!

    Kedua

    Apa tujuan SPRM hantar surat tersebut?

    Di mana integriti dan ketegasan SPRM?

    Sejak bila dan undang-undang mana yang SPRM gunakan untuk menyerahkan tindakan selanjutnya kepada parti politik setelah suspek didapati melakukan kesalahan?

    Apakah SPRM hendak memberitahu rakyat Malaysia dan seluruh dunia bahawa undang-undang anti rasuah di negara ini hanya akan terpakai dan sah dikuatkuasakan sekiranya pelaku adalah golongan rakyat biasa atau ahli politik pembangkang sahaja dan sekiranya ia dilakukan oleh ahli politik kerajaan, maka ianya adalah dianggap ‘makruh’?

    Apakah SPRM sudah menjadi alat kepada parti politik yang memerintah?

    Apakah maklumat SPRM boleh dibeli?

    Ketiga

    Kalau PKR sendiri menjatuhkan hukuman bersalah kepada Zakaria, kenapa SPRM tidak berani siasat dan jatuhkan hukuman? (BACA DI SINI)…

    Tidakkah pelik SPRM hari ini?

    Apakah siasatan dan hukuman bersalah boleh diswastakan kepada pihak lain?

    Keempat

    Dimanakah maruah dan integriti SPRM bila Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution, mendedahkan kandungan surat SPRM itu? (BACA DI SINI)…

    Amat memeranjatkan kerana RM300,000 yang difaraidkan itu datangnya daripada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan!!!

    Kalau Zakaria didapati bersalah, mestilah Zuraida, Menteri KPKT juga bersalah!!!

    Apakah kementerian itu bersubahat menggunakan dana rakyat untuk pemilihan parti?

    Oleh itu tolong SPRM ye, kes ini belum selesai…

    Jangan nanti intergriti SPRM juga jadi abu, sama seperti abu mayat Chin Peng yang dicampakkan ke laut dan kaki gunung!!!

    Dari tulisan asal :

    Mohd. Puad Zakarshi

    Reply

  11. 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Mlm ni cikgu Kejora tersangatlah merasa puas
    Dah 5 PRK berturut2 parti PH terlentang tewas
    Melopong terkedu lah..si tua, TN beruk mawas
    Baru monyet tu tau, bila brtemu buku dgn ruas
    🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  12. PH CILAKO….HABIS ASET BUMIPUTRA DIJUAL…

    Syarikat yang dijual adalah milik 100% FGV….

    Ia terlibat dalam pemprosesan, penapisan, penyimpanan dan pemasaran minyak makan untuk pasaran China.

    Dibekal dengan eksport minyak sawit dari Malaysia.

    Tapi telah dijual. Mungkin pasaran China tak cukup besar kot.

    Oleh itu kerajaan PH jual sepenuhnya kepada syarikat China dengan harga RM100 juta.

    FGV tak pernah mencatat kerugian tahunan setelah ianya disenaraikan sehingga tahun 2018.

    Namun, selepas PRU14 FGV mula rugi setiap suku tahun.

    Tak apa.

    Ada lagi banyak aset negara yang dibina masa BN untuk PH menjual.

    NOTA: Jangan kongsi artikel ini.
    Isu penjualan aset-aset negara secara lambak amat sensitif untuk kerajaan PH.
    Takut nanti A Kadir Jasin marah dan ugut lagi.

  13. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Parti PH kini, sudah jadi, serupa dgn kain buruk
    Makin sehari, dalm PRK..PH makin tewas teruk
    Malu terkedu ler Suman Hindu & atuk TN beruk
    Tak tahu ke mana monyet tua ni dah menyorok
    🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  14. PRK TG. PIAI ADALAH CLASH OF THE TITANS….ANTARA BAPAK MELAWAN BAPOK….ANTARA MELAYU LAWAN CINA…. KAPITALIS LAWAN SOSIALIST…..CINA KAPITALIS MENANG BERDASARKAN POLITIK UNTUNG CINA…..

    Chek In Mahkamah 29/10/2019 Casey Tang MO1 Sebenar Datuk Shahrol MO2 !!!….

    Oktober 30, 2019

    Bekas CEO 1MDB Datuk Shahrol mengaku dialah MO2 yang disebut dalam laporan DOJ…

    dan paling mengejutkan lagi, MO1 yang selama ini kononnya adalah DSN rupanya rupanya tidak benar sama sekali.

    MO1 yang sebenarnya adalah Casey Tang yang juga merupakan Bekas Pengarah Eksekutif 1MDB !!

    Ternyata benar apabila DSN mengatakan mahkamah akan menjadi tempat segala kebenaran terungkap itu bukan hanya retorik dari DSN semata mata..

    Hari ini telah telah terbukti bahawa DSN bukanlah watak yang digelar sebagai MO1 didalam laporan DOJ itu..

    Dan celakalah mereka yang menuduh, memfitnah dan menghina DSN selama ini..

    Tegakkan Kebenaran, Hapuskan Kebathilan..

    Pada Allah lah kita berserah diri, dan Allah lah sebaik baik pelindung…

    Doa DSN termakbul hari ini, satu daripada sekian banyak tuduhan dan fitnah kepada nya telah terungkai…

    Nuriah Ibrahim

    Reply

  15. 🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
    TN monyet mri nk lalok mcm org mabuk candu
    Tpi dgn cikgu Kejora, dia dh kena pukulan padu
    Trus si bapok tua tu..cabut lari monyok terkedu
    Keadaan nasib dia..sama lah, spt Suman Hindu
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  16. 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Mlm ini, geng muafakat nasional dpt kepuasan
    Buat kali ke 5 berturut dlm PRK..PH ketewasan
    Rkyat Sabah bangkit tolak..walau parti Warisan
    Krna cinta rkyat, dh kmbali semula kpd Barisan
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

  17. Harap kerajaan negeri Selangor adakah solat hajat mohon supaya PRK Dengkil tak berlaku.

  18. Walaupun banyak perkara negetif diperkatakan kpd wakil rakyat kerajaan PH, ada juga yg positifnya.

    Urine test… positif.

    Muahaha…

    1. Paling win!

  19. 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Rkyat jelas mnolak parti PH pmbelit putar alam
    Dah pasti, nasib PH, PRU-15 akan suram kelam
    Ini, Kejora petik berita terkini stkt jam 9:29 mlm
    Dgn 2029 undi mjoriti, PH haprak dh tenggelam
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

    https://www.google.com/amp/s/www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/01/647959/bn-pertahan-kerusi-parlimen-kimanis/amp

  20. 5-0!
    haha….huluq tali biaq dia gantung diri sendiri.

  21. Tak payahlah budin sibuk pasal peralihan kuasa drM kpd Anwar, drp kem Semburit kpd kem juburit. Dah tak ada apa yg tinggal, tunggu masa pru15 je kerajaan PH@ pakatan haramjadah ni rakyat nak baling dgn taik.
    Rakyat Sabah pun tau menilai. Yg semenanjung tak payah cerita. Tunggu masa kerajaan sepenggal@ pakatan haramjadah ni kena terajang.

  22. hehe…sah kontot minda sbb baham naratif songsang 20+ tahun.

  23. PH WILL ONLY LEARN AFTER DEFEAT IN PRU15….BY THE TIME IT IS TOO LATE………

    The Kimanis By-Election: Pakatan Harapan Never Learns……..

    Up to the day before the by-election, the political pundits predicted that Barisan Nasional was going to get slaughtered or massacred in the Kimanis by-election. The result, however, shows that you never really know what the voters would do. Winning the minds and hearts of the voters is more complicated than most people think. It is not quite like predicting the weather.

    One thing that many seem to forget is that elections or by-elections are a very localised affair. Voters do not care about the security situation in Iran or the power-struggle in Putrajaya. What happens at home is what matters most. If their house is flooded or their personal finances are tight, this will influence how they vote, not what happens in Iran or Putrajaya.

    Pakatan Harapan tried to pay up “The MACC Tapes” hoping that this will give them a win in Kimanis. This did not happen. Instead, most people were disgusted with what they saw as cheap and immature politics, the normal Pakatan Harapan style of politics.

    I would like to congratulate Umno and Barisan Nasional-Muafakat Nasional for a job well done. Puteri Umno fought tooth and nail against the backdrop that Barisan Nasional was the underdog destined to be slaughtered in Sabah and sent back to Kuala Lumpur in a coffin. As they say, man proposes but God disposes. Finally, the Will of Allah determines what happens.

    Alhamdulillah and syabas to all. Now is the time to bow down in humility and sujud in syukur. Let us not display bongkak and takbur the way Pakatan Harapan would do. See you all the next by-election, whenever and wherever that may be….

  24. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Tahniahlah, kita ucapkan kpd Dtk Mohd Alamin
    Beliau dah pun menewaskan Dtk Karim Bujang
    Kita mengucapkan syukur, kpda Rabbul-‘alamin
    Sbb di PRK Kimanis parti PH dah kena terajang
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  25. LEBAI2 KADOK LALOK TAK PAYAHLAH BERKELIARAN DALAM BLOG NIE…..LEPAS PRU DAH TENTU BUNGKUS….DAH LAH CIPUT….BANYAK MASALAH……

    “Saddiq, dedah butiran parti dadah atau letak jawatan” – Cynthia Gabriel C4……

    Putrajaya , 16 Jan. Pengarah Eksekutif Center to Combat Corruption and Cronyism (C4) Cynthia Gabriel mendesak MENTERI Belia dan Sukan Saddiq Syed Abdul Rahman meletak jawatan jika gagal mendedahkan butiran mengenai parti dadah yang melibatkan pegawai khas menteri dan pemimpin Pemuda Bersatu yang diketuainya, kata persatuan sivil.

    Kata beliau, Syed Saddiq hendaklah mendedahkan nama mereka yang ditahan serta butiran perjanjian yang dibuat pada parti tersebut.

    “Jika beliau gagal berbuat demikian, beliau harus meletak jawatan,” katanya dalam satu kenyataan.

    Sebelum ini, portal The Malaysian Insight hari ini memetik sumber polis yang berkata seorang ahli perniagaan dikenal pasti sebagai dalang parti dadah untuk penjawat awam di Kuala Lumpur baru-baru ini untuk mendapatkan kontrak kerajaan yang menguntungkan.

    Sumber tersebut memberitahu The Malaysian Insight ahli perniagaan terbabit menyediakan wanita dan dadah kepada tetamunya, serta menganjurkan sesi berjudi untuk mereka.

    Laporan media sebelum ini menyebut antara yang ditangkap ialah Adun Dengkil Adhif Syan Abdullah, yang juga ketua Pemuda Bersatu Selangor dan pembantunya, pegawai khas Syed Saddiq dan staff PPBM pusat.

    16 dari 17 yang ditahan didapati positif dadah.

    Menyifatkan insiden itu menjelikkan, Cynthia berkata sukar untuk diterima bagaimana seorang wang pembayar cukai kepada kerajaan disalahgunakan.

    Beliau turut mengingatkan Syed Saddiq sebelum ini berikrar akan memerangi rasuah dalam kementeriannya.

    “Pada 25 November 2019 Syed Saddiq berikrar akan meletak jawatan dari Kabinet jika terbukti menerima perjanjian rahsia untuk diberi kepada Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN).

    “Menteri itu juga sebelum ini meminta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) meletakkan seorang pegawai agensi itu di kementeriannya.

    “Adakah ini lakonan sahaja? – Cynthia Gabriel

    Kenyataan penuh dalam BI:

    C4 Press Statement 16 January 2020:

    The Center to Combat Corruption & Cronyism (C4 Center) thoroughly finds the recent drug-fuelled party in Puchong which involved public officials to secure large government contracts repulsive and abhorrent. We could only imagine how the tax money entrusted from the people is abused.
    Pakatan Harapan came into helming the governance of Malaysia in 2018 riding on the ticket filled with 60 promises made, and one of it is Promise 23 – Ensure government procurement produced the best value for taxpayer’s money.

    While on the one hand there appears a nudge for a more transparent and accountable public procurement system also espoused in the 5 year National Anti-Corruption Plan, we are ill at ease to see in practice that its business as usual, and that contracts are still being awarded through lush and luxury temptations, making frail any such effort to keep the commitment stay afloat.

    Contracts Attainment and Public Officials

    The drug-fuelled party aimed to procure public contracts saw the arrest of all 17 attendees including the Selangor Bersatu Youth Chief and Dengkil assemblyperson, Adhif Syan Abdullah, an assistant to the prime minister’s political secretary and Kau Git Kaur, who was subsequently suspended from his post as the deputy president of the Malaysian Gymnastics Federation (MGF).
    On November 25th, 2019, the Youth and Sports Minister Syed Saddiq Abdul Rahman who is also the Youth Chief of Bersatu has vowed to resign from Cabinet if he is proven to have accepted a covert deal to award a tender for Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN). The minister had also previously asked the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) for one of their officers to be based within the ministry. Was that merely done as lip service?
    Unfortunately, Syed Saddiq has not provided the much-needed accountability required of a leader in redeeming himself and the ministry.

    Procurement Commitments: Promise 23 and NACP Strategy 3
    In Malaysia, the government spends more than RM150 billion in procuring goods, works, and services every year. This is equivalent to almost one-fifth of Malaysia’s nominal GDP. Former Auditor General, Tan Sri Ambrin Buang criticised that public procurement as “one of the government activities [that is] most vulnerable to corruption and it is a complex problem which covers a wide range of illegal activities.”
    In line with the promise given by Pakatan Harapan, the reformation of the public procurement system and the way contracts are awarded is highly anticipated by the people whereby only open tenders will be considered.
    The covert drug-fuelled party is a terrible expose of the dark and complex world of the procurement system practiced by the Barisan Nasional, where criminal activity is commonplace in the bid to secure cushy deals, making politicians and political parties very vulnerable to corruption. It has never been about merit and clean competition, and this is where PH must commit thoroughly to clean up the system, lest become another Barisan National.

    The NACP must be taken seriously, and work must begin conscientiously. It was supposed to be used to do away with political influences in the process and online information about the contract is supposed to be made readily available for check and balance. In the NACP, a comprehensive procurement policy on making the conflict of interest in procurement process available is promised to safeguard public interests and the interests of contracting parties. However, in attendance of the drug-fuelled party the errant public officials have not just demonstrated gross misconduct, this also highlights the lack of open and fair competition and fair dealings in the public procurement process.

    C4 has been monitoring Janji Pakatan and the National Anti-Corruption Plan (https://janjipakatan.org/)

    Recommendations:

    1) C4 demands Minister Syed Saddiq to be fully accountable and transparent with the next steps in incriminating such actions by listing out all the names of the offenders to the public, clear statement on how such covert deals transpired and the further action plans on part of the ministry. If he cannot do so, he himself must do the accountable thing and resign.

    2) C4 emphasizes on the need to have a solid and comprehensive Procurement Law to ensure that the public interests are placed above the rest. What happened to LGE’s promise at budget speech 2019 on strengthening fiscal administration by tabling the Procurement Act?

    3) C4 urges the government to bolster the Whistle blower Act and Protection of Witness Act in order to protect the identity of witnesses and those who exposes wrongdoings in public and private sectors.

    Released by:
    Cynthia Gabriel (Ms.)
    Executive Director, C4 Center

  26. Geng Najib seorang saja yang menulis komen dengan banyak di sini. Hampir monopoli ruang komen di sini.

    Ranai yang lain membalun dia dan/atau pendirian2 yang dikeluarkan nya.

    1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Atuk TN hanya tahu keluar dgn cerca dan maki
      Hal brkaitan entri bkn nya bahalol ini nk sentuh
      Busuk mulut..mcm mak dia, punya lubang puki
      Bingai bebal, srupa pak dia punya kepala butuh
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

      1. 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
        Mmg ternyata bahawa, cgu Kejora hebat sekali
        Bukan sahaja blog ini cgu Kejora dah monopoli
        Bahkan juga, atuk TN monyet tu dia lanyak buli
        Lari ler si beruk tua tu, serupa kerbau putus tali
        🐒🐃🐒🐃🐒🐃🐒🐃🐒🐃🐒🐃🐒🐃🐒🐃🐒🐃

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  27. Terjerit jerit Beruk Tua Geng Najib yang asyik menjilat Najib memantun mantat keseorangan. Takda siapa yang baca sedpenuh nya apa dia kata.

    1. Geng Najib yang asyik menjilat Najib dengan mengguna berbagai nama. Termasuk Anonymous kah3.

      1. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Mlm ini, mmg Kejora betul2 nak sepuas2 gelak
        Sbb dah jelas..parti PH rakyat meluat dan tolak
        Atuk TN brbunyi..auk auk..spt anjing menyalak
        Tpi brtukar jdi auw auw..spt bapok kain diselak
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  28. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Cai2 bingai semua berhentilah mendabik dada
    Rakyat semakin meluat, dgn parti PH taik kuda
    Pnerimaan rakyat kpd BN, makin jelas petanda
    PRU15 nanti mmg sah BN akn naik ke persada
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  29. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Tidak usah lah cai2 nak juah atau lebat gebang
    Sudah 5 PRK yg terkini, kerusi parti PH terbang
    Di mana saja ada PRK..pasti PH akan tumbang
    Kkalahan PH di PRU15, mmg sudah di ambang
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  30. HARGA KERETA PULAK NAIK….. TAHNIAH PH…….

    Tahniah Pengundi PH, Peraturan baru eksais duti Malaysia 2020 bakal jadikan harga kenderaan CKD meningkat “sehingga 15%”……..

    Disember lalu, sebuah laporan berita memberi petunjuk bahawa kemungkinan kereta pemasangan tempatan akan naik harga bermula tahun ini kesan daripada langkah penstrukturan semula kadar duti kenderaan oleh kerajaan.

    Nampaknya ini semakin menjadi kenyataan, berdasarkan apa yang termaktub di dalam Excise (Determination of Value of Locally Manufactured Goods for the Purpose of Levying Excise Duty) Regulations 2019, yang disediakan oleh kementerian kewangan dan telah digazetkan pada 31 Disember 2019, sekiranya perkara berkenaan ditafsir dengan betul.

    Terma di bawah peraturan baru ini, yang secara teknikalnya telah berkuatkuasa, kenderaan pemasangan tempatan (CKD) akan dikenakan lebih banyak cukai. Ini adalah disebabkan bagaimana kaedah pengiraan nilai pasaran terbuka (open market value, OMV) bagi kenderaan telah berubah.

    Apa sebenarnya OMV? Ia adalah nilai akhir pasaran yang ditetapkan bagi kenderaan CKD yang siap dari kilang, sebelum kerajaan mengenakan duti eksais ke atasnya. Terdapat beberapa komponen yang menentukan OMV, dan ini termasuk kos bagi pek CKD, kos pengilangan dan komponen serta caj pemasangan dan pentadbiran.

    Ini berbeza daripada kenderaan import sepenuhnya (CBU), yang mana penetapan harganya berdasarkan Cost, Insurance and Freight (CIF), yang mana duti import dan eksais dikenakan. Duti eksais berada di antara 60% hingga 105% (tidak kira untuk kenderaan CKD atau CBU), dikira berdasarkan kenderaan dan kapasiti enjinnya. Sementara duti import pula boleh mencecah 30%, bergantung kepada dari mana kenderaan itu dikilangkan. Kenderaan dari negara-negara ASEAN tidak dikenakan duti import.

    Gazet berkenaan menambah komponen-komponen baru ke dalam pengiraan OMV. Di bawah peraturan baru ini, nilai yang dimasukkan untuk mengenalpasti duti-duti terlibat akan mengambil kira bukan hanya keuntungan dan perbelanjaan umum yang terlibat di dalam pengilangan sesebuah kenderaan, tetapi juga jualannya.

    Menurut sumber yang rapat dengan perkara ini, cara baru mengira OMV, yang memperkenalkan duti ke atas jualah barangan menimbulkan persoalan-persoalan baru dan menyebabkan kekeliruan kepada OEM dan pengedar-pengedar.

    Sebelum ini, OMV hanya mengambil kira kos pengilangan barang, tetapi bahagian “jualan” berkenaan kini turut merangkumi perkara-perkara lain seperti kejuruteraan, kerja-kerja pembangunan, kerja seni, kerja rekaan, pelan dan lakaran, bayaran royalti dan yuran lesen (paten, tanda dagang, hakcipta).

    Klausa 4.2 (d) meluaskan lagi perkara ini dengan memasukkan “kos-kos langsung dan tidak langsung yang dikenakan di dalam pengilangan dan jualan barangan yang boleh dikenakan duti.” Perkara ini, menurut sumber tadi, adalah “menakutkan”, kerana Kementerian Kewangan/Kastam tidak melibatkankan industri automotif ketika perbincangan yang dilakukan sebelum gazet ini dikeluarkan.
    Kemasukan “kos pejabat” (berbanding hanya “kos kilang” sebelum ini) berpotensi untuk meluaskan skop dengan agak ketara memandangkan ia akan mengambil kira kos-kos jualan dan pemasaran sesebuah model diperingkat pengedar. Dengan duti eksais (yang kadarnya masih tidak berubah) di “levi” ke atas OMV kenderaan, kenaikan harga asas akan turut memberi kesan kepada duti eksais yang boleh dicaj – dan harga akhir kenderaan juga – akan meningkat sama.

    Sumber yang sama juga berkata, kaedah pengiraan nilai sebelum ini – selepas dikilangkan – adalah pendekatan yang lebih adil. Mengenakan levi terhadap sesebuah produk sepatutnya hanya itu; levi ke atas produk. Timbul juga persoalan berkaitan cukai berganda yang dikenakan, memandangkan syarikat-syarikat kenderaan membayar cukai pendapatan korporat ke atas keuntungan mereka juga, sama seperti perniagaan lain.

    Perkara lain yang berkait pula ialah kenderaan-kenderaan import sepenuhnya CBU akan terus dicukai dengan cara yang sama – ke atas kenderaan itu sendiri dan tiada tambahan lain – yang cenderung menyebabkan ketaksamaan berlaku. “Ini tidak adil bagi mereka yang telah melabur di dalam operasi CKD di negara ini,” ujar sumber berkenaan.

    Agak jelas, langkah ini berutjuan untuk meraih lebih banyak pendapatan daripada perniagaan penjualan kenderaan, tetapi dengan penstrukturan semula duti ini, harga kos kenderaan akan menjadi lebih tinggi, dan sudah tentu pengeluar akan memindahkan beban berkenaan kepada pengguna.

    Ditanya mengenai anggaran kadar yang mungkin berlaku, sumber berkenaan menjelaskan; “Untuk kereta CKD, angka kasar kenaikan harga berkemungkinan sekitar 12%-15% jika mengikut pengiraan baru bagi OMV ini.”

    Melihat kepada gambaran yang lebih besar daripada kesan secara langsung itu – iaitu pendapatan tambahan untuk kerajaan dan kemungkinan harga kenderaan yang lebih tinggi – akan ada kesan sampingan lain, selain daripada ia bukanlah keputusan popular untuk khalayak umum.

    “Harga yang lebih mahal akan menyebabkan jumlah yang lebih rendah bagi pengeluar di Malaysia, yang mana akan memberi kesan pula kepada pekerjaan sekiranya mereka memutuskan untuk mengecilkan operasi,” tambah sumber yang sama.

    “Sekiranya itu berlaku, kerajaan akan mengutip kurang cukai koporat, dan Malaysia akan kehilangan pelaburannya kepada negara-negara jiran. Tidak akan ada pendapatan tambahan untuk kerajaan,” tambah beliau, yang menyuarakan keraguan terhadap keberkesanan keseluruhan langkah ini dan membayangkannya sebagai situasi yang merugikan kepada pengguna (sebab harga kenderaan lebih tinggi) dan juga pengeluar (jumlah berkurangan).

    Semua ini adalah bertentangan dengan hasrat yang disuarakan oleh MITI tahun lalu, ketika memaklumkan kementerian berkenaan sedang mempertimbangkan pengurangan di dalam duti eksais bagi sebagai satu langkah untuk mengurangkan harga kenderaan. Timbalan Menteri MITI, Ong Kian Ming pernah mengatakan, walaupun dengan pengurangan duti eksais akan bermaksud mengurangkan pendapatan kerajaan, itu akan diimbangkan dengan kutipan keseluruhan disebabkan jumlah jualan kenderaan yang meningkat.

    Dengan semua ini, termasuk ketidak-tentuan perubahan dasar-dasar berkaitan (Dasar Automotif Kebangsaan masih ditangguhkan entah berapa banyak kali), syarikat pengeluar kenderaan di Malaysia seperti akan berdepan dengan kesukaran untuk merancang operasi mereka, terutama yang melibatkan pemasangan tempatan. Bagaimana mereka ingin merancang pelaburan sekiranya tiada penetapan yang kukuh dan meyakinkan, dan boleh berubah bila-bila masa tanpa makluman awal terlebih dahulu?

    Khabar angin juga kedengaran beberapa jenama telah mempertimbangkan untuk menarik balik pelaburan yang berpotensi sebelum ini, misalnya untuk menaiktaraf kilang CKD, sekiranya ini berlaku. Membawa masuk dan menjual kenderaan CBU kelihatan seperti satu jalan yang lebih mudah, walaupun kenyataannya bukan begitu kerana Approved Permit (AP) untuk kenderaan import tidak boleh melebihi 10% daripada keseluruhan jumlah industri (TIV) kenderaan CKD.

    Para pemerhati sebelum ini menyatakan yang struktur cukai telah dinilai semula kerana pengeluar kenderaan CKD “sangat diketahui” kerap mengistiharkan nilai yang lebih rendah bagi kandungan dari luar negara pada kenderaan yang dikeluarkan dan “berjaya terlepas dengan keuntungan yang besar”. Pemerhati industri yang lain pula menyatakan, kenaikan harga kendearan akan memberi manfaat kepada jenama tempatan disebabkan harga jualan mereka yang rendah, walaupun ia juga akan mengurangkan pelaburan langsung asing ke dalam industri.

    https://paultan.org

  31. Sejak dari awal lagi saya telah memberitahu sdr Budin bahawa Pak Sheikh takkan mampu kalahkan Tun, bahkan percubaannya untuk mengalahkan Tun yang akan membuat dia sendiri yang tewas mutlak dan binasa. Keputusan sdr Budin untuk menjadi sebahagian daripada tentera propaganda Pak Sheikh hanya akan membinasakan sdr Budin sendiri sebagaimana binasanya Pak Sheikh.

    Untuk menekan Tun supaya segera turun sdr Budin mula-mula telah menghentam PPBM dan Tun dengan menggunakan peluru kosong yang bising bunyinya tetapi kosong isinya.

    Kemudian disebabkan takut dengan bayang-bayang Azmin, sdr Budin telah menghentam pula Azmin sehingga Azmin yang berasa kecewa akhirnya membuat kenyataan menyokong Tun kekal PM sehingga habis penggal. Lupakah sdr Budin Azmin mempunyai sokongan kuat separuh ahli PKR? Di manakah Pak Sheikh kalau tiada Azmin?

    Kemudian apabila LGE membuat kenyataan tidak memihak nafsu Pak Sheikh dan sdr Budin, maka LGE pula yang dihentam. Lupakah sdr Budin LGE adalah wakil dan pemimpin tertinggi DAP di dalam kabinet kerajaan PH.

    Tak cukup dengan LGE, apabila Bang Mat pula membuat kenyataan yang tidak selari dengan nafsu Pak Sheikh dan sdr Budin, maka Bang Mat pula yang dihentam. Lupakah sdr Budin Bang Mat adalah pemimpin no. 1 dan tertinggi AMANAH di dalam PH?

    Apabila Rafizi Ramli berkata Majlis Presiden PH perlu buat keputusan tarikh peralihan kuasa, Tun dengan tenang berkata dia sedia berundur sekiranya itu yang Majlis Presiden PH mahukan. Dia telah memberi peluang sepakan penalti kepada Pak Sheikh tetapi Pak Sheikh sendiri terkendon untuk mengambil sepakan. Masakan tidak, nombor tidak memihak kepadanya.

    Kini satu-satunya ahli Majlis PH yang kelihatan akan menyokong usul penyegeraan peralihan kuasa adalah Pak Sheikh sendiri. Sekiranya undi dijalankan kelihatannya Tun akan mendapat 11 undi dan Pak Sheikh hanya akan mendapat 1.

    Silap haribulan akan ada usul balas pula yang dibentang dan diluluskan Majlis Presiden PH sebagaimana yang diusulkan oleh Timbalan Presiden PKR sendiri, iaitu supaya Tun kekal sehingga habis penggal.

    Apabila sedar Majlis Presiden PH tidak akan mengikuti nafsu Pak Sheikh dan sdr Budin, maka mulalah sdr Budin melabel mereka sebagai durjana.

    Siapa sebenarnya durjana? Orang-orang yang membelakangkan perjuangan rakyat melawan kleptokrasi dan membina negara demi kepentingan peribadinya, atau orang-orang yang berani berkata ‘enough is enough’ kepada seorang manusia bernafsu besar, buas, songsang dan tidak tahu berhenti daripada usaha sia-sianya untuk mencapai nafsu serakahnya yang semakin ditolak majoriti?

    Dengan penggunaan kalimah ‘durjana’, maka jelaslah bahawasanya Pak Sheikh dan sdr Budin sudah berputus-asa untuk menggunakan Majlis Presiden PH sebagai alat untuk mencapai nafsu untuk bergelar PM dan geng PM. Kalimah durjana ibarat membakar jambatan dengan Majlis Presiden PH.

    Sekiranya Pak Sheikh dan sdr Budin masih tidak mahu melepaskan impian mustahil mahu menjadi PM-8 dan geng PM-8, kelak Pak Sheikh dan sdr Budin akan bersekutu dengan penyamun dan penyangak di dalam UmNO dan penunggang agama di dalam PAS demi untuk mencapai juga matlamat menjadi PM dan geng PM.

    Apabila ini berlaku, maka akan jelaslah bahawa perjuangan sdr Budin menentang Najib Razak dan Hadi Awang dulunya bukan perjuangan demi kebenaran mahupun demi rakyat, sebaliknya hanyalah perjuangan untuk mendapatkan satu ganjaran peribadi.

    Walau apapun yang Pak Sheikh dan sdr Budin rancangkan dan lakukan, kalian tetap tak akan mampu menang ke atas Tun. Sebaliknya apa yang kalian lakukan untuk tewaskan Tun itulah yang bakal menghilangkan segala alasan kalian apabila kalian tewas mutlak di tangan Tun dan pasukannya.

    Hanya ada satu jalan keluar sebelum kebinasaan itu menimpa, iaitulah Pak Sheikh mesti menarik diri dari perlumbaannya mahu menjadi PM-8, dan konco-konconya seperti sdr Budin perlu menarik diri daripada menjadi tentera propaganda Pak Sheikh mahu menjadi PM-8.

    Pak Sheikh yang dua kali banduan akibat kesalahan liwat dan berkaitan liwat takkan menjadi PM Malaysia. Jalan terbaik untuknya ialah untuk berhenti sebelum kebinasaan menimpanya di dalam percubaan mustahilnya untuk menjadi PM-8.

    Abaikan nasihat dan peringatan percuma ini dan kalian akan benar-benar tewas mutlak. Asal kelak apabila kalian berada di dalam tempoh berputus asa selepas terkena checkmate, jangan cakap tiada sesiapa yang telah memberikan nasihat dan peringatan ini.

    Que sera sera.

    Wallahu a’lam.

    1. Ostat Jon Dol,

      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Nada ostat, spt marah, perut kembung kempeh
      Celoteh yg pnjang, tpi bnyak hntam semborono
      Ppatah Mlayu kata, mngata dulang paku serpih
      Bukn Cap Munga ker, kutip penyangak2 UMNO?
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  32. PAARTI TELINGA KUALI BUAT KAJIAN SALAH SEBAB PEKAK……

    Selepas Institut Darul Ehsan, kini Ilham Centre rosak etika…….
    Executive Editor Januari 17, 2020 0

    Najib Razak yang tidak yakin dengan hasil kajian Ilham Centre meramalkan Warisan akan memenangi Pilihan Raya Kecil Kimanis esok, menyifatkan ia bermotifkan politik dan tidak ikhlas.

    “Ini propaganda mereka. Di PRK Tanjung Piai, IDE (Institut Darul Ehsan) tampil dengan analisis kata Pakatan Harapan akan menang di sana.

    “Tetapi, sebaliknya kami menang dengan majoriti besar lebih 15,000 undi, jadi kami tak fikir banyak tentang kajian begini kerana ia dibuat berdasarkan niat politik.

    “Ia bukan berdasarkan keikhlasan analisis sebenar,” katanya ketika menghadiri sebuah majlis di pusat daerah mengundi Dindong di Membakut hari ini.

    Satu kajian rambang oleh badan pemikir Ilham Centre menunjukkan faktor parti tempatan dan sokongan tokoh berpengaruh akan memberi kelebihan kepada Warisan untuk memenangi PRK Kimanis, walaupun timbul isu kontroversi Pas Sementara Sabah (PSS).

    Pada PRK Tanjung Piai, badan pemikir milik kerajaan Selangor, IDE menerusi kajiannya berkata, calon PH, Karmaine Sardini mendahului dengan 53% sokongan, manakala Wee Jeck Seng daripada BN hanya mendapat 44% sokongan.

    Bagaimanapun, keputusan rasmi menunjukkan Wee mendapat 25,466 undi – lebih separuh daripada 10,380 undi yang diperolehi Karmaine daripada PPBM.

    Sementara itu, Najib terus mengkritik PSS dengan berkata, ia mungkin menyebabkan Projek IC 3.0 yang merujuk projek kontroversi didakwa membabitkan pemberian kerakyatan secara sistematik kepada pendatang asing tanpa izin di Sabah pada 1980-an, dimulakan.

    “Jika kami tolak PH dan Warisan, itu bermakna kami juga menolak PSS.”

    MR : Orang kuat Ilham Centre orang kuat AMANAH

  33. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Dgn kekalahan yg ke5, PRK, cai2 habis terkedu
    Tak kurang jugak lah yg sdg menangis tersedu
    Cuma..Kejora ini rindukan reaksi Suman Hindu
    Dah tak der lagi ke sorakan YA BEDAA BEDOO?
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

  34. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kimanis, 18 Jan 2019, macai2 kena lgi pukulan
    Barangkali sdg mnangis meraung si Wau Bulan
    Suman nak masuk sini dah tak jumpa lagi jalan
    Atuk TN pula, togok todi pun dah tak dapt telan
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

  35. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Blog Shahbudin, kini terus jdi lengang dan sepi
    Tiada lagi..kelibat pencacai tali barut kafir DAP
    PH, rakyat tk suka, dan mereka dh tolak ke tepi
    Terdiam monyok habis lah, macai2 lembu sapi
    🐂🐃🐂🐃🐂🐃🐂🐃🐂🐃🐂🐃🐂🐃🐂🐃🐂🐃

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  36. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Tak perlu lah lagi..cai2 nk mngelupor menyalak
    Rkyat dh meluat PH & kini BN kmbali disanjung
    Di kwsn mna pun kini..PH tu, rkyat sudah tolak
    Tk kira, di kpulauan Borneo, atau semenanjung
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  37. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Rakyat tk suka..cara pmrintahan PH ala Yahudi
    Dgn kerajaan yg kuat menipu, rkyat dah tk sudi
    Ini, Kejora sunting satu berita, jam 6:45 ptg tadi
    BN sedang mendahului, dgn majoriti 1462 undi
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

    https://www.google.com/amp/s/www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/01/647926/50-peti-undi-dibuka-bn-mendahului/amp

  38. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    18 Jan 2019..mencatat satu lgi knangan manis
    Cinta rakyat kpd BN, kini telah kembali bersemi
    Kejora telah ikut, perkmbangan PRK di Kimanis
    BN menang lgi..mngikut keputusan tidak rasmi
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

  39. Tn Budin,

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Sama sja separuh penggal..atau habis penggal
    Untuk pulihkan negara, ternyata PH telah gagal
    Cara pentadbiran PH itu rakyat nampak janggal
    Th 2023 nanti..utk PH rkyat nk ucp slmt tinggal
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  40. “Ramai yang mahukan Tun Mahathir teruskan sebagai PM”.
    ye ke?
    menang 12 kerusi dari 222 kerusi, mana layak jadi PM!
    jadi PM SEMENTERA ok la sebab PM SEBENAR masih belum layak nak menjawat kerusi tersebut.
    kat gua mana korang bertapa? 4 prk sebelum ni dgn terang dan nyata tolak atok sbg PM INTERIM.
    macam nak jadi betul ramalan prk: 2020 tahun d4p mengkhianati anwar.

    1. Di cakap bodoh, kau marah.

      Tapi kau kata “mana layak jadi PM!”. Mana tak layak nya – dia dah jadi PM pun.

      1. hehe…autatok sendiri ngaku dia PM INTERIM. ko mmg sah kontot minda sbb baham naratif songsang 20 tahun.

  41. ADA ORANG NAK BUANG BANGSA…..DIA TIDAK TAHU ITU TIDAK REALISTIC….DIA HANYA JADI MR PERFECT….CUBA DIA TUNJUK MANA SATU NEGARA YG TAK UTAMAKAN BANGSA ATAS DUNIA NI?….. SEPERTI TIDAK REALISTIC NYA PM IN WAITING.,….

    Tiga Rancangan Berbahaya Israel Terhadap Masjid Al-Aqsa….

    Seorang pemimpin kanan gerakan Hamas memberi amaran bahawa rejim Israel sedang melaksanakan ‘tiga rencana berbahaya’ terhadap kompleks Masjid al-Aqsa di Kota Lama di Jerusalem Timur.

    Ketua Biro Politik Hamas, Ismail Haniyeh berkata, tahap pertama plot jahat oleh rejim zionis adalah membenarkan para peneroka haram Israel melakukan ritual Yahudi secara terbuka, yang dilarang sesuai dengan perjanjian 1967.

    “kedua (dalam) plot itu, rejim Israel semakin menghakis peranan pengawal di Masjid Al-Aqsa dapat membolehkan peneroka (haram) bebas mengadakan lawatan di sana,

    “sedangkan para pengawal memainkan peranan penting dalam mempertahankan masjid dari pelanggaran,” jelasnya.

    Beliau berkata demikian semasa berucap pada sesi Majlis Perundangan Palestin (PLC) di Jalur Gaza pada Rabu.

    Menurutya, Tel Aviv sedang cuba mengubah prinsip bukan Islam tidak dibenarkan melakukan acara keagamaan di tapak suci Al-Quds.

    Manakala Haniyeh menambah, plot ketiga Israel cuba fungsi kawasan Bab al-Rahma yang terhad kepada Israel.

    “pada hari ini kita melihat peneroka (haram) Israel dibenarkan memasuki tapak tersebut tetapi umat Islam diharamkan memasukinya dan mereka menyembah di dalam laman suci tersebut,” ujarnya.

    Oleh itu beliau menyeru semua rakyat Palestin, baik di Semenanjung Gaza dan Tebing Barat yang diduduki, untuk mempertahankan Masjid al-Aqsa.

    Haniyeh telah menegaskan bahawa sesungguhnya rancangan pengyahudian rejim Israel di Jerusalem dan al-Quds tidak akan berjaya.

    “Saya bertanggungjawab sepenuhnya terhadap apa yang saya katakan – rancangan untuk membahagikan masjid al-Aqsa akan gagal,

    “kita tidak akan membenarkan pendudukan untuk melaksanakan plotnya dan mengubah watak Yerusalem walaupun kita mengorbankan diri kita,” tegasnya

  42. NAK TANYALAH PADA PENYOKONG KUAT BAPAK…..AGAK2 KALAU BAPAK JADI SERAH KUASA PADA BAPOK….MACAM MANA STAND KORANG?….MASIH SEPERTI SEKARANG?…ATAU KORANG MURTAD JADI PENYOKONG KUAT BAPOK?…..

    HPU Terengganu : ‘Penyatuan Demi Masa Depan Anak, Cucu Kita’ E-……….
    KUALA TERENGGANU, 26 Oktober – Penyatuan dua parti politik terbesar melayu, PAS dan UMNO adalah demi kelangsungan masa depan generasi baharu yang bakal memimpin negara.

    Naib Presiden PAS, Idris Ahmad menegaskan, kesepakatan yang telah dimeterai itu bukan untuk mencari jawatan ataupun pangkat buat pemimpin kedua-dua parti.

    Namun katanya, apa yang dibincangkan ialah berkenaan ancaman terhadap Islam dan masalah anak muda yang semakin membarah.

    “Ini bukan tentang masa depan saya ataupun pemimpin-pemimpin yang berada di atas, tetapi demi masa depan anak, cucu kita yang masih mentah.

    “Mereka inilah yang akan hidup dan mencorakkam Malaysia pada 50 tahun akan datang, ini erti himpunan kita pada malam ini,” ujarnya.

    Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Himpunan Penyatuan Ummah (HPU) Peringkat Negeri Terengganu di Stadium Negeri, di sini semalam.

    Mengulas lanjut, beliau menjelaskan, gagasan yang dibawa PAS dan UMNO itu berjaya menggerunkan musuh kerana ia telah mewujudkan satu gelombang kesedaran politik baharu.

    “Dalam hal ini kita melihat gabungan dua elemen, pengalaman menjadi kerajaan dan pembangkang paling lama.

    “Elemen berkenaan menggerunkan mereka dan ia menjadi kunci kepada muafakat ini untuk menyelamatkan negara dengan Islam,” jelasnya.

    Katanya lagi, PAS dan UMNO juga mempunyai kekuatan di peringkat bawahan berbanding parti pemerintah.

    “Kita mempunyai kelebihan ahli di peringkat akar umbi, mereka inilah yang akan melaksanakan dan mencorakkan segala perancangan pemimpin.

    “Dengan kekuatan itu kita yakin, Insya-Allah segala masalah yang membelenggu rakyat mampu diselesaikan dengan baik,” tambah beliau.

    Reply

    Reply

  43. PH CILAKO….HABIS ASET BUMIPUTRA DIJUAL…

    Syarikat yang dijual adalah milik 100% FGV….

    Ia terlibat dalam pemprosesan, penapisan, penyimpanan dan pemasaran minyak makan untuk pasaran China.

    Dibekal dengan eksport minyak sawit dari Malaysia.

    Tapi telah dijual. Mungkin pasaran China tak cukup besar kot.

    Oleh itu kerajaan PH jual sepenuhnya kepada syarikat China dengan harga RM100 juta.

    FGV tak pernah mencatat kerugian tahunan setelah ianya disenaraikan sehingga tahun 2018.

    Namun, selepas PRU14 FGV mula rugi setiap suku tahun.

    Tak apa.

    Ada lagi banyak aset negara yang dibina masa BN untuk PH menjual.

    NOTA: Jangan kongsi artikel ini.
    Isu penjualan aset-aset negara secara lambak amat sensitif untuk kerajaan PH.
    Takut nanti A Kadir Jasin marah dan ugut lagi.

    Reply

    Reply

    Reply

  44. JENG….JEMG…..JENG…..PARA PENFITNAH DAN PENYESAT SERTA PEMBANGSAT PUAK DAJJAL DAH MULA MENGGELUPUR…….

    TERKINI: BEKAS KETUA PEGAWAI EKSEKUTIF 1MDB MENGAKU “1MDB OFFICER 1” MERUPAKAN CASEY TANG, BUKAN NAJIB……….

    Sepanjang tempoh perjalanan kes 1MDB, TTF akan menerbitkan keterangan-keterangan utama saksi-saksi kedua-dua pihak pendakwaan dan pembelaan. Sumber (gambar): TTF
    Nota: Artikel ini di edit pada 9.33 pagi, 30/10/2019 bagi membetulkan kesilapan berhubung penggunaan MO1 sebelum ini yang salah.
    Bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB, Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi, mengaku bahawa Casey Tang Keng Chee merupakan “1MDB Officer 1” yang disebutkan dalam laporan DoJ (Jabatan Keadilan Amerika Syarikat).
    Shahrol berkata demikian ketika disoal siasat oleh Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Collin Lawrence Sequerah
    Menurut Shahrol, beliau hanya mengkaji dokumen DoJ “sepintas lalu” kerana tersinggung dengan dakwaan DoJ bahawa beliau bersubahat secara rela mengalihkan AS$700 juta (lebih kurang RM2.93 bilion) dari 1MDB ke syarikat Good Star Ltd milik Low Taek Jho, dikenali juga sebagai Jho Low.
    Shahrol mengaku bahawa tidak ada sesiapapun dari DoJ berhubung perkara tersebut, menyebabkan agensi keadilan tersebut tidak mempunyai maklumat lengkap berhubung transaksi berkenaan.

    PETALING JAYA: Bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB, Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi, mengaku bahawa Casey Tang Keng Chee merupakan “1MDB Officer 1” yang disebutkan dalam laporan DoJ (Jabatan Keadilan Amerika Syarikat).

    Menurut laporan The Edge Markets, Shahrol, yang merupakan saksi ke-sembilan pihak pendakwaraya, turut memberitahu Mahkamah bahawa beliau merupakan “1MDB Officer 2” yang disebutkan dalam laporan sama.

    Shahrol berkata demikian ketika disoal siasat oleh Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Collin Lawrence Sequerah.

    Shafee merupakan peguam bela utama mewakili Dato’ Seri Najib Tun Razak dalam kes perbicaraan 1MDB yang turut melibatkan syarikat-syarikat lain berkaitan.

    Menurut Shahrol, beliau hanya mengkaji dokumen DoJ “sepintas lalu” kerana tersinggung dengan dakwaan DoJ bahawa beliau bersubahat secara rela mengalihkan AS$700 juta (lebih kurang RM2.93 bilion) dari 1MDB ke syarikat Good Star Ltd milik Low Taek Jho, dikenali juga sebagai Jho Low.

    Shahrol mengaku tidak ada sesiapapun dari DoJ berhubung perkara tersebut, menyebabkan agensi keadilan tersebut tidak mempunyai maklumat lengkap berhubung transaksi berkenaan.

    “Tidak ada sesiapapun dari DoJ bertanya kepada saya apa yang berlaku,” katanya.

    Menurut laporan DoJ, 1MDB Officer 2 memperdaya Lembaga Pengarah 1MDB dan beberapa bank dengan dakwaan kononnya Good Star dimiliki PetroSaudi International Ltd (PSI), bukan Low.

    Reply

    Reply

  45. D4P TERBUKTI D4P MAFIA KOMUNIS TAK BERTUHAN…..INI KERJA YG BAPAK PERLU SELESAIKAN SEBELUM SERAH JAWATAN…..BAPOK INGAT PINTU BELAKANG JEE…..

    LTTE Supporter Campaigned For DAP, Najib Tells Govt……

    Najib Razak today questioned Putrajaya’s claim that DAP has no links with a defunct separatist group, saying a video featuring a minister from the party and a South Indian politician suggests otherwise.

    (FMT) – The former prime minister said the video showed Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE) supporter Senthamizhan Seeman campaigning for DAP in the run-up to the May 9 polls.

    The video, which runs for almost two minutes, also features DAP vice-chairman M Kula Segaran, who is now the human resources minister.

    Accompanied by Malay subtitles, the video shows Senthamizhan urging the Indian community to back Kula in the election.

    In a Facebook post, Najib said the DAP flag could also clearly be seen.

    “If DAP has no links to LTTE, why did Senthamizhan do a video with a DAP minister to help campaign for DAP in the 14th general election?” he asked.

    Yesterday, Home Minister Muhyiddin Yassin said there was no link between DAP and LTTE.

    He told the Dewan Rakyat that the arrest of several DAP members was based on their alleged links to the group.

    The assemblymen, P Gunasekaran and G Saminathan, were yesterday charged with terrorism under Section 130 of the Penal Code, about three weeks after their arrest in a crackdown on LTTE sympathisers.

  46. D4P MAFIA KOMUNIS TAK BERTUHAN MEMANG LICIK AMBIL KESEMPATAN ATAS KELEKAAN MELAYU……

    Undi 18 tahun: Siapa untung

    TANGGAL 16 Julai 2019, sejarah negara tercipta apabila barisan Ahli Parlimen kerajaan dan blok pembangkang memberi sokongan majoriti lebih dua pertiga undi di Dewan Rakyat bagi meluluskan Rang Undang-undang (Pindaan) 2019.

    Ia bertujuan meminda Perenggan (a) Fasal 1 Perkara 119 Perlembagaan Persekutuan untuk menurunkan umur warganegara yang layak mengundi daripada 21 kepada 18 tahun.

    Termasuk juga menurunkan umur warganegara yang layak untuk menjadi ahli Dewan Rakyat daripada 21 kepada 18 tahun, meminda Perenggan (b) Perkara 47 Perlembagaan Persekutuan.

    Langkah ini amat baik kerana membabitkan anak muda dalam menentukan hala tuju negara. Persoalannya, sudahkah kita – anak orang Islam Melayu, khususnya bersedia? Pernahkah kajian dilakukan? Siapa untung, siapa rugi?

    Saya berkesempatan bertanya kepada pelajar Melayu program diploma kelas pengajian Malaysia – anggaran 90 orang yang rata-rata berusia 18 tahun – akan kesediaan mereka mengundi dan menjadi wakil rakyat ketika umur sebegini. Majoriti jawab, tidak bersedia. Hanya beberapa orang sahaja bersetuju.

    Rata-rata pelajar tidak mengambil tahu isu-isu kenegaraan dan isu-isu semasa politik yang berlaku. Jangan ditanya mengenai fungsi Parlimen atau perkara berkaitan pentadbiran kerajaan. Letih juga memahamkan mereka. Mereka tidak ada ilmu soal itu, meskipun belajar serba sedikit ketika di sekolah.

    Pendek kata, rata-rata mereka tidak mengambil berat soal politik. Anak-anak Melayu lebih terdedah kepada perkara yang tidak berkaitan dengan kenegaraan. Tidak serius. ‘Happy go lucky’. Bukan generalisasi, tetapi sekadar pemerhatian.

    Sebagai pensyarah yang mendalami bidang sejarah, politik, kenegaraan, pengajian Malaysia, pertahanan dan keselamatan, sudan tentu perkara ini amat menyedihkan. Jangkaan selama ini benar – anak Melayu tidak sensitif dengan isu-isu kenegaraan.

    Pendek kata, kesedaran berpolitik amat kurang, berbanding dengan anak Cina.

    Saya tidak pernah risau dengan anak Cina kerana mereka tahu siapa yang perlu diundi atau dalam kata lain, anak Cina tidak berbelah-bahagi dalam menentukan siapa pemimpin masa depan.

    Kesedaran dalam kalangan ibu bapa mereka amat tinggi dalam menurunkan hidup bernegara. Sosialisasi politik begitu jelas. Cuma saya risau anak Melayu kita.

    Sama seperti sistem persekolahan hari ini, apabila pendidikan hari ini tidak lagi berorientasikan peperiksaan, akademik dan kokurikulum menjadi seimbang, lihat apa berlaku kepada anak Melayu.
    Seperti biasa, anak Melayu, sebelum ini tidak main, dapat main, dia main dan terus main. Apabila diberi peluang main, lagi dia main. Jika bermain, dia akan terus main-main. Pendek kata, mereka suka main, main dan main. Sehingga kehidupan jadi main-main.

    Berbeza dengan anak Cina dan sekolah Cina. Mereka sangat serius dengan pendidikan. Saya tidak fikir sekolah Cina akan akur dengan arahan Kementerian Pendidikan untuk menyeimbangkan antara akademik dan kokurikulum. Penekanan mereka tetap akademik. Itulah budaya orang Cina.
    Lihat bukti apa yang berlaku dalam PPSMI yang pernah dilaksanakan suatu ketika dahulu. Sekolah Cina tetap kekal kecinaan tanpa memperdulikan PPSMI sepenuhnya.

    Anak Cina tidak akan berkurang sedikit pun waktu akademik mereka, tuisyen akan diteruskan, kerja rumah melambak-lambak. Anak-anak akan disibuk dengan aktiviti akademik. Sebab itu, jarang kita lihat anak Cina melepak, hisap rokok tak tentu pasal, membawang dan sebagainya.

    Jika tidak percaya, pergilah buat kajian di sekolah Cina. Orang Cina sangat jelas dalam soal pendidikan dan matlamat hidup. Mereka tahu syarat kemasukan ke menara gading tetap melihat kepada kecemerlangan akademik atau peperiksaan.

    Kuat macam mana kokurikulum, koko atau sukan, jika keputusan SPM C, D, E, saya tidak fikir mereka layak untuk melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi atau mendapat tempat di institusi ternama.

    Sebab itu, saya lihat apa jua keputusan mengenai masa depan pendidikan, ia hendaklah diperhalusi dengan teliti. Lihat kepada cara hidup, cara berfikir dan budaya hidup sesuatu bangsa. Jika tidak, pasti orang Melayu akan ketinggalan dan menjadi mangsa

    Baru-baru ini saya berkesempatan berceramah bersama guru, ibu bapa dan anak-anak yang akan menghadapi UPSR di sebuah sekolah di Terengganu, yang rata-ratanya Melayu.

    Keluhan guru-guru sekolah majoriti Melayu begitu ketara. Apabila akademik dan kokurikulum diseimbangkan, murid sekolah Melayu memang kerjanya setiap hari main. Lupa akademik bila dapat main. Tidak serius.

    Berbanding pelajar Cina, lihat betapa agresifnya mereka dalam sesi sindikasi atau ‘townhall’ mengenai UEC baru-baru ini anjuran Pasukan Petugas DasarUEC Kementerian Pendidikan, pertemuan antara pelajar Melayu dengan Cina.

    Amat jelas sekali, pelajar Cina begitu agresif dan begitu jelas mempertahankan UEC bermati-matian dengan hujah-hujah mereka, berbanding pelajar Melayu.

    Pendek kata, pelajar Cina, amat jelas dengan apa yang mahu dicapai berbanding pelajar Melayu yang masih berbelah-bahagi, menyokong UEC dengan bersyarat, sedangkan mereka tahu apa yang berlaku di sebalik UEC.

    Saya bukan memperlekeh pelajar Melayu, tetapi inilah realitinya. Semua perkara ini menjadi kebimbangan saya apabila umur mengundi kepada rakyat Malaysia diturunkan kepada 18 tahun.

    Namun, oleh kerana perkara ini telah dibentangkan dan mendapat sokongan dua pertiga, sudah tentu akan dilaksanakan, maka tidak ada guna lagi untuk bercakap soal tidak kepada undi 18. Hadapilah realiti PRU15 akan datang, anak muda 18 ke atas akan bersama menentukan hala tuju negara.

    Justeru, sekarang adalah masa untuk bertindak. Kesedaran politik, mengundi dan menentukan masa depan negara mesti diwujudkan.

    Pertama, ibu bapa mesti menyedarkan anak-anak akan kewajipan mengundi. Kesedaran berpolitik mesti bermula daripada rumah. Anak-anak tidak boleh dibiarkan lagi leka dengan telefon pintar, ‘games’ dan lain-lain sehingga alpa dengan kehidupan bernegara.

    Suasana di rumah perlu ada suasana politik. Pastikan dinding-dinding ada gambar berkaitan kesedaran berpolitik, termasuk gambar institusi Parlimen, raja-raja Melayu dan isu survival bangsa.

    Kedua, di peringkat sekolah menengah, guru-guru hendaklah memainkan peranan bagi mewujudkan kesedaran berpolitik dalam kalangan pelajar. Pastikan silibus demokrasi berparliman dan raja berperlembagaan diberikan kefahaman yang jelas, agar mereka tahu bagaimana negara ini diperintah.

    Ketiga, peranan parti politik, terutama Pemuda dan Puteri, mesti turun padang mendekati anak muda. Sedarkan mereka akan kewajipan mengundi, masa depan negara dan pembinaan negara bangsa.

    Keempat, peranan media. Media cetak, elektronik dan media sosial hendaklah memperbanyakkan kempen mengenai kewajipan mengundi. Kurangkanlah program hiburan yang menjadi kegilaan anak muda sehinga mereka menjadi leka.

    Jika boleh, segala program hiburan, hendaklah diselitkan serba sedikit akan kewajipan rakyat terhadap negara. Pastikan pengacara mempunyai ilmu kenegaraan agar dapat membimbing anak muda.

    Kelima, NGO hendaklah digerakkan supaya turut sama aktif berkempen memberi kesedaran kepada anak muda. Selain daripada menyertai NGO, mereka juga hendaklah diberikan kesedaran menyertai parti politik yang menjadi pilihan. Ingat, kita sudah layak menjadi wakil rakyat pada usia 18 tahun.

    Kesimpulannya, undi 18, adalah soal kesedaran kenegaraan dan kehidupan bernegara. Suka atau tidak, kita mesti ambil tahu. Jangan lagi leka bermain sehingga semua perkara dianggap main-main. Jangan sampai bila sudah terhantuk baru mengadah, menyesal. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.
    RIDHUAN

    Reply

    Reply

    Reply

  47. Sebelum ni pun ada rakyat Msia pernah dedahkan YTL dan Tun M melalui perjanjian IPP yg nyata berat sebelah serta menekan rakyat secara halus… Najib cuba menghapuskan monopoli YTL melalui kewujudan 1MDB… Akibatnya, 1MDB diserang bertubi-tubi dari pelbagai arah…

    Hal ini menjadi lebih tragis bilamana org paling kanan dlm kerajaan turut menerjah kredibiliti Najib dgn menjadikan 1MDB sebagai modal utama… rupa-rupanya memang sah, ada udang di sebalik mee… bukan Tun M sahaja yg mempunyai hubungan ‘istimewa’ dgn YTL, bekas Menteri Pelajaran yg juga mantan TPM ketika itu juga ber’kasih sayang’ dgn YTL… jadi tak hairan lah kenapa TSMY melenting sangat bila Najib n 1MDB ‘touching2′ YTL…

    Malas nak cerita panjang2, jadi dikongsikan terus pendedahan yg dibuat oleh beberapa org sahabat berhubung perkaitan antara TSMY, Tun M, YTL Group dan Projek 1BestariNet melalui Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)…

    “SPRM SIASAT MUHYIDDIN ISU 1Bestarinet???”

    Memang elok pun pemberian tender dan projek 1Bestarinet ini disiasat oleh SPRM. Apa yang boleh disimpulkan oleh guru2 di malaysia sistem tersebut hanya menyusahkan mereka. tapi ada yang lebih penting guru2 dan rakyat perlu tahu :

    # sebelum YTL mendapat tender bidaan bagi melaksanakan sistem ini juga telah dibuat oleh TM dan Timedotcom yang lebih berkredibiliti bersama-sama 15 pembida yang lain.

    # Kontrak RM4 Bilion Selama 15 Tahun Projek 1BestariNet KPM, YTL Untung RM50 Juta Setahun!

    # 1Bestarinet YTL Tidak Tepati Janji Projek RM663 Juta Didenda Hanya RM2.4 Juta.

    # KPM (semasa MUHYIDDIN) beri subsidi TYL RM5.77 juta – RM6.92 juta Setahun
    MALANGNYA…. “janji tidak ditepati“. Yang aniaya guru-guru sekolah, pelajar dan ibubapa disuapkan dengan “projek hangat-hangat tahi ayam”.

    # YTL gagal memasang 1003 buah sekolah dengan rangkaian internet jalur lebar pada tempoh yang telah ditetapkan.

    # Dijangka sekolah akan menerima kelajuan internet 4-20Mpbs tetapi kelajuan yang berjaya dicapai hanya sekadar 0.2-3Mbps.

    # Sistem Virtual Learning Experience (VLE) masih lagi gagal apabila kadar penggunaannya hanya serendah 4% sahaja.’

    SUMBER : Pendekar Tanah

    “Penyelewengan Bestarinet”

    ■ Laporan Ketua Audit Negara 2013 menunjukkan bahawa 8,807 sekolah sudah dilengkapi dengan sistem Virtual Learning Experience (VLE). Tetapi statistik pendaftaran masuk atau login bagi bulan Mac 2014 adalah antara 0.01% – 4.96%. Namun penggunaan sistem tersebut berkadar songsang dengan 0.17% – 0.64% minat murid sekolag. Sejumlah RM663 juta sudah pun dibelanjakan sejak tahun 2012. Tetapi kadar penggunaan yang amat rendah di sebalik pelaburan yang begitu besar adalah disebabkan beberapa faktor seperti :

    1. Kelemahan infrastruktur sedia ada,
    2. Sambungan jalur lebar yang lembap,
    3. Liputan Internet tanpa wayar yang tidak mencukupi,
    4. Masalah ketercapaian kepada sistem,
    5. Kekurangan perkakas sokongan seperti komputer riba dan projektor,
    6. Ketiadaan pemantauan dan garis panduan yang jelas bagi penggunaan VLE.

    ■ Menurut Laporan Ketua Audit Negara juga, wujud penyelewengan pelaksanaan 1BestariNet oleh kontraktor YTL Communications Sdn Bhd. Antara penyelewengan yang berlaku adalah :
    1. Ketidakpatuhan kepada syarat-syarat kontrak,
    2. Kekurangan pengurusan nilai (value management),
    3. Kelewatan dalam pemasangan infrastruktur serta liputan yang tidak mencukupi.

    ■ YTL telah diberi masa sehingga 30 Mac 2013 untuk memasang Internet jalur lebar 4G di semua 10,000 sekolah. Walau bagaimanapun, menjelang tarikh akhir itu, hanya 6,092 sekolah bersamaan 59.3% sahaja telah disambungkan. Setahun kemudian, hanya 88.9% telah selesai, dengan baki kira2 lebih 1000 sekolah yang masih menunggu. Hasil daripada kelewatan ini, YTL telah didenda RM2.4 juta oleh Kementerian Pendidikan.

    ■ Penyelewengan lain yang didapati dalam Laporan Ketua Audit Negara termasuk kegagalan kontraktor untuk mendapatkan kelulusan teknikal daripada MAMPU dan Kementerian, serta kegagalan untuk menjalankan Penilaian Keperluan Sekolah sebelum pemasangan infrastruktur. Akibatnya, 58% daripada 501 sekolah yang diselidik melaporkan bahawa sistem 1BestariNet yang dipasang tidak meliputi keseluruhan kawasan sekolah, walaupun ia merupakan syarat wajib dalam kontrak antara Kementerian dan YTL.

    ■ Laporan Ketua Audit Negara juga menunjukkan bahawa kelajuan jalur lebar yang disediakan rata-rata kurang memuaskan dan jauh lebih rendah daripada syarat kontrak yang menetapkan kelajuan daripada 4Mbps sehingga 20Mbps.
    ■ Oleh yang demikian, selain daripada denda RM2.4 juta yang dikenakan ke atas YTL kerana kelewatan pemasangan infrakstruktur 1BestariNet, apakah tindakan-tindakan lain yang diambil oleh Kementerian untuk mengatasi penyelewengan kontrak yang disebutkan tadi?.

    □ 1BRIS: keuntungan untuk kroni semata-mata?

    ■ Laporan Ketua Audit Negara juga mendedahkan beberapa kelemahan kontrak yang bukan sahaja merugikan Kerajaan, tetapi membawa keuntungan besar kepada YTL. Salah satu contoh yang jelas adalah pemasangan menara pemancar 1BestariNet Receiver Integrated System, atau 1BRIS, yang dipasang di premis sekolah untuk menerima dan menyampaikan isyarat tanpa wayar.

    ■ Menurut penemuan audit, Kementerian telah mendapatkan input daripada Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) berkenaan dengan kadar sewa yang sesuai untuk penggunaan premis sekolah sebagai tapak 1BRIS. Justeru, JPPH telah mengesyorkan sewa bulanan sebanyak RM1,200 bagi setiap tapak.

    ■ Walau bagaimanapun, YTL enggan membayar jumlah ini, sebaliknya menyatakan bahawa syarat2 kontrak membenarkan mereka untuk memasang menara pemancar secara percuma. Pun begitu, Kementerian telah memutuskan untuk mengenakan sewa token sebanyak RM1,000 setahun bagi setiap tapak 1BRIS.

    ■ Namun demikian, RM1,000 setahun adalah jauh berbeza dengan syor JPPH, iaitu RM1,200 sebulan. Malah, Laporan Ketua Audit Negara menyatakan kadar RM1,000 setahun adalah “tidak munasabah.” Dengan sebanyak 3,203 menara pemancar 1BRIS yang dipasang di seluruh negara, pendapatan sewa pada harga RM1,200 sebulan adalah RM46.12 juta setahun. Malangnya, YTL hanya perlu membayar RM3.2 juta setahun. Ini bersamaan dengan kerugian pendapatan sebanyak RM42.92 juta setahun bagi Kementerian.

    ■ Laporan Ketua Audit Negara juga mendapati bahawa berdasarkan kontrak yang dipersetujui antara Kementerian dan YTL, semua caj utiliti yang berkaitan dengan 1BestariNet termasuk menara pemancar 1BRIS terpaksa ditanggung oleh Kerajaan sepanjang tempoh kontrak, sementara kontraktor hanya bertanggungjawab untuk kos yang berkaitan dengan pemasangan, penyelenggaraan dan pengurusan 1BRIS.

    ■ Ini adalah suatu kecuaian yang serius dalam perjanjian kontrak. Malah, pihak Kementerian dalam jawapannya kepada Pejabat Ketua Audit Negara telah mengakui bahawa pemasangan menara pemancar 1BRIS telah meningkatkan kos elektrik sekolah sebanyak RM150 hingga RM180 sebulan. Jika digandakan dengan 3,203 tapak 1BRIS di seluruh negara, jumlah peningkatan caj elektrik adalah antara RM5.77 juta hingga RM6.92 juta setahun. Keadaan ini langsung tidak masuk akal, kerana Kerajaan merupakan pelanggan perkhidmatan YTL dan tidak seharusnya dibebani dengan caj utiliti yang sepatutnya menjadi sebahagian daripada kos operasi kontraktor.

    ■ Akibat kelemahan dalam kontrak 1BestariNet yang jelas berat sebelah, YTL akan memperolehi keuntungan atas angin hampir RM50 juta setahun, ataupun RM750 juta sepanjang tempoh 15 tahun projek 1BestariNet. Dalam konteks ini, denda RM2.4 juta yang dikenakan ke atas YTL sebenarnya tidak bermakna langsung berbanding ratusan juta ringgit keuntungan yang bakal diperolehi YTL akibat kelemahan kontrak serta pendapatan daripada penggunaan komersil menara pemancar 1BRIS, di samping apa-apa keuntungan daripada projek tersebut.

    ■ Hanya ada dua penjelasan bagi kontrak yang amat berat sebelah ini. Sama ada Kerajaan berlaku cuai kerana bersetuju dengan perjanjian yang penuh kelemahan ini, atau pun perjanjian ini sengaja dibentuk sedemikian rupa untuk menguntungkan syarikat kroni. Walau apa pun jawapannya, Kementerian harus bertanggungjawab dan menjelaskan kepada rakyat bagaimana kerugian ini akan diatasi.’

    Reply

    Reply

  48. TUN M LAH YANG MULA-MULA MENGHULURKAN TANGAN UNTUK BEKERJASAMA DENGAN GEORGE SOROS…

    Inilah sebabnya…

    Tun Mahathir bukan sahaja secara terbuka membawa masuk campur tangan asing khususnya media2 asing berhubung hal ehwal negara Malaysia, beliau juga berperanan sebagai penasihat, malah turut menyokong dan mengambil bahagian dalam gerakan BERSHIT tajaan George Soros…

    walaupun Tun M tahu peranan Soros yg mendalangi Revolusi Warna Berdarah di beberapa negara termasuk Tunisia, Ukraine dll, serta kepentingannya dalam perniagaan…

    Jika bukan pengkhianat bangsa dan negara, apalagi gelaran yg selayaknya untuk Tun Mahathir???

    Apa puncanya???

    Adakah kerana dendam? Yang saban hari membesar dan menjalar setelah anaknya, Mukhriz gagal mendapat tempat dalam barisan kepimpinan tertinggi UMNO apabila tewas dalam perebutan jawatan Naib Presiden UMNO… yang mana akhirnya Tun M meletakkan semua kesalahan di bahu Najib? Atau ada sebab lain yg menjurus kpd kuasa dan kepentingan untuk menakluki ekonomi negara, walaupun dari belakang tabir?

    Ini laporan dari media The Australian tentang peranan Tun M yg membawa kpd campurtangan asing…

    Sebenarnya banyak pihak telah mendedahkan hubungan akrab yg terjalin antara Tun Mahathir dan George Soros… malah ada yg mendakwa hubungan ini bermula seawal 2002 lagi, iaitu selepas Tun M melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri…

    Namun yang pasti, MalaysiaKini sendiri pernah mendedahkan bahawa pada sekitar 2006, sewaktu Tun M sedang berusaha mencari jalan untuk menjatuhkan kepimpinan Pak Lah, Tun M sendiri telah menawarkan diri untuk bersekongkol dengan gerakan yg dianjurkan oleh George Soros menerusi National Open Faundation… MalaysiaKini turut mendedahkan sepucuk surat mengandungi 3 helaian drpd Tun M kepada George Soros…

    Surat Tun Mahathir kepada George Soros…

    “I am glad that your opinion of me has changed,”

    Inilah permulaan ayat yg Tun M tulis di dalam suratnya kepada George Soros kira2 10 tahun yang lalu, yakni 11 bulan sebelum pertemuan pertama mereka…

    Pada 7 Januari 2006, satu temuramah ekskusif antara New Straits Times dengan Soros telah berlangsung di Jakarta ketika Soros menghadiri satu mesyuarat tertutup… antara yg disebut oleh Soros adalah berhubung pengikhtirafannya terhadap langkah2 yg diambil oleh Tun M ketika menangani krisis kewangan tahun 97-98…

    Dan hanya selepas 4 hari kemudian, Tun M telah menulis sepucuk surat kepada penyangak matawang negara, George Soros, kononnya untuk mempelawa Soros menyertainya di dalam Project Global Peace Forum, yg mana peranan utama forum ini adalah untuk menangani jenayah peperangan serta mencari jalan untuk menyelesaikan konflik antarabangsa…

    “I write to invite you to lend your name to this effort to achieve the ultimate human rights – the right to life,”

    Menurut surat Tun M kpd Soros yg bertarikh 11 Jan 2006.
    Mungkin ramai yang sudah lupa, ketika krisis kewangan tahun 97-98, kedua-dua mereka yakni Tun M dan Soros boleh dianggap sebagai seteru utama yang saling berbalas kecaman… malah Tun M sendiri pernah menggelar Soros sebagai “Moron”, manakala membalasnya dengan menuduh Tun M sebagai ‘ diktator’…

    Namun begitu segalanya berubah pada 2006, malah MalaysiaKini yg memiliki salinan surat tersebut telah mengesahkan bahawa Tun M lah yg mula2 menawarkan diri untul menjalin kerjasama dengan George Soros…
    Regime Change

    The Global Peace Forum merupakan sebuah konferens antarabangsa yg diadakan pada 2005 dan dianjurkan oleh Yayasan Kepimpinan Perdana milik Tun Mahathir…

    Ia diadakan bertujuan untuk mencari resolusi terbaik untuk menangani jenayah peperangan serta menjadikan peperangan itu sendiri sebagai satu jenayah…

    “This is not going to be an overnight, one-off thing… It is going to take years, decades and maybe centuries… But the first step in this journey must be taken now… you and I may not live to see the change… But it should not deter anyone…”

    -Surat Tun M kpd Soros tahun 2006-

    Sememangnya, seperti dijangka, bukan mudah untuk Tun M menarik perhatian Soros untuk sama2 menyertai The Global Peace Forum ini… pertama, kerana apa yg menjadi dasar forum ini jelas sekali bertentangan dengan prinsip demokrasi yg dipegang oleh Soros…

    Dan seperti yg dijangka juga, George Soros telah menolak pelawaan Tun M ini dgn baik… bagi Tun M, ia bukan hanya berkisar kepada forum ini sahaja, namun apa yg lebih penting, Tun M telah berjaya memulakan langkah pertamanya untuk berkompromi dengan seorang yg pernah digelarnya sbg penyangak… dan ia boleh dianggap satu permulaan yg baik…

    Buktinya… 11 bulan kemudian, kedua-dua mereka telah bertemu buat kali pertama di Kuala Lumpur…
    Di dalam pertemuan tersebut, George Soros menafikan peranan dan penglibatannya hingga menjejaskan matawang Malaysia sekitar tahun 97-98… dan menariknya, Tun M dengan begitu mudah menerima penjelasan Soros dan memaafkannya…

    Laporan MalaysiaKini…

    Rakyat Msia sebenarnya tidak berminat untuk berbicara tentang Tun M, apatah lagi untuk mendedahkan pengkhianatan yg telah dilakukannya… namun, tindakan demi tindakan yg dibuat oleh Tun M terutama akhir2 ini yg mana beiau telah menyerang matawang Ringgit sehingga menjejaskan nilai matawang negara, merupakan satu tindakan yg sangat mengecewakan… kenapa perlu sampai mengkhianati dan mensabotaj tanahair sendiri, bangsa sendiri…

    Apapun… sama2 lah kita mendoakan agar Tun Mahathir diberikan hidayah dan petunjuk drpd Allah agar kembali ke jalan yg benar dan sedar akan kesalahan dan kemungkaran yg telah dan sedang beliau lakukan…

    Seperkara lagi, berhubung dakwaan pertemuan antara Najib dan George Soros yg cuba digembar gemburkan dan dijadikan isu oleh musuh2 kerajaan… pertama, kita perlu tahu, Najib bertemu Soros di atas kapasitinya sebagai Perdana Menteri Malaysia, yg mana sebagai PM, beliau berhak bertemu dgn sesiapa saja selagi mana ia boleh memberi manfaat kpd negara…

    Kedua, pertemuan ini berlaku di atas permintaan George Soros sendiri yg mana kebetulan Najib ketika itu berada di New York… dan tentunya mustahil untuk kita katakan pertemuan Najib atas urusan untuk mengkhianati negara atau menjatuhkan kjaan memandangkan beliau ketika itu sudah pun bergelar Perdana Menteri…

    Laporan pertemuan Soros-Najib di New York oleh MalaysiaKini…

    Jadi… tentunyalah sangat dangkal jika kita cuba untuk menyamakan pertemuan antara Soros-Najib dengan pertemuan antara Tun M-Soros…

    Reply

    Reply

  49. MAFIA KOMUNIS TAK BERTUHAN KELENTONG DAN ALIH ISU……

    Rakyat mahu tahu projek baru PH, bukan propaganda 1MDB- ……..

    Oleh kerana dia tidak gembira dengan saya sering membuat posting yang membuktikan hutang negara naik dengan begitu pantas di bawah PH, Guan Eng sekali lagi menggunakan siaran media rasmi kerajaan untuk memainkan propaganda politik menipu tentang1MDB.

    Orang awam yang tidak meneliti kandungan siarannya tentu akan terpengaruh oleh tajuk berita dia.

    Tapi biarkan saya jelaskan.

    Guan Eng kata dalam tempoh empat tahun dari tahun 2017 hingga tahun 2020 (yang belum sampai pun), kerajaan pusat terpaksa membelanjakan RM13.9 bilion untuk membayar balik hutang 1MDB.

    j1.png

    Jika diperhatikan angka yang Guan Eng beri, dia kata kerajaan BN (bukan PH lagi) dahulu bayar RM6.7 bilion untuk menjelaskan hutang 1MDB pada tahun 2017.

    Angka RM6.7 bilion itu termasuk US$1 bilion (RM4.4 bilion) yang dihantar oleh IPIC kepada 1MDB tanpa faedah pada tahun 2015.
    http://www.astroawani.com/…/1mdb-bayaran-1-bil-daripada-ipi…

    1MDB memulangkan US$1 bilion ini kepada IPIC pada tahun 2017.

    Ianya bukan bayaran hutang seperti digambarkan oleh Guan Eng.

    Ya, Tidak boleh dinafikan bahawa 1MDB perlu membayar hutang dan faedah hutang kerana semua dana 1MDB adalah dari hasil pinjaman – bukan dari kerajaan atau wang rakyat.

    Kalau wang itu dipinjam, memang kena bayar balik dengan faedah.

    Tetapi apa yang kita dapat dengan pinjaman 1MDB itu?

    1. Menyelesaikan masalah perjanjian penjana elektrik bebas (IPP) berat sebelah ketinggalan PM ke-4 yang menyunmbang RM8 bilion hingga RM10 bilion kepada PETRONAS setiap tahun untuk tempoh 20 tahun yang akan datang.

    Saksi telah mengaku peranan 1MDB itu dalam Mahkamah. Rujuk gambar di bawah:

    Terjemahan: “Menurut Shafee, keuntungan Petronas melonjat apabila IPP disatukan, dimana ia mengurangkan subsidi yang dibayar oleh syarikat minyak nasional itu. Shahrol berkata ia bukan hanya sebab itu, tetapi ia mungkin menyumbang kepada prestasi positif Petronas”

    Dengan penyelesaian itu juga, harga saham TNB naik tiga kali ganda dari RM5 hingga RM16 setelah keuntungan TNB berganda naik. Ini memberi manfaat kepada semua ahli Tabung-tabung rakyat seperti KWSP, PNB, Tabung Haji dan KWAP.

    2. 1MDB membina atau menaik taraf lapan pangkalan udara negara termasuk pangkalan udara Sendayan yang merupakan pangkalan paling besar dan paling moden negara.

    3. Projek Bandar Malaysia dengan nilai pembangunan RM140 bilion di mana kerajaan PH telah menjual sebahagian dari projek ini dengan harga RM7.41 bilion pada bulan April tahun ini.

    4. Projek TRX dengan nilai pembangunan RM40 bilion.

    5. Perjanjian penyelesaian dengan IPIC di mana syarikat milik kerajaan Abu Dhabi itu berjanji untuk memulangkan segala dana yang disyarki hilang sebelum 30 Disember 2020.

    Itu apa yang negara dapat kerana hutang 1MDB.

    Kawan-kawan boleh menilai untuk sendiri jika hutang ini memberikan pulangan positif kepada negara atau tidak.

    Bagaimanapun, siaran media Guan Eng langsung tidak sebut tentang hutang negara yang naik begitu cepat di bawah kerajaan PH.

    a) PH tambah RM54.2 biloin kepada hutang negara tahun 2018 lepas.
    b) PH sudah tambah RM69.9 bilion kepada hutang negara setakat tahun 2019 ini.
    c) PH telah menjual hampir RM50 bilion aset negara yang akan banyak mengurangkan pendapatan negara pada masa depan.
    d) PH telah menjarah RM82 bilion dari kerajaan.

    Guan Eng perlu jawab apa yang Rakyat dan Negara dapat dari dana ratusan bilion itu.

    Apa aset baru atau projek baru yang telah dibina oleh PH?

    Itu yang Rakyat ingin tahu dari Guan Eng – bukan satu lagi siaran media propaganda 1MDB.

    Apa yang Rakyat dapat dari siaran media propaganda kamu hari ini? –

    NAJIB

    Reply

    Reply

  50. SELAGI BAPAK PEGANG KUASA MASIH BANYAK PELURU BERPANDU BOLEH DIGUNAKAN…..BAPOK TERTUNGGU2 APA LAGI HELAH BAPAK SELEPAS INI…..

    The Mahathir-Anwar “Secret”……

    Anwar is waiting to see what move Mahathir is going to make. If Mahathir tries to get rid of him, Anwar will have to hit back with a vote of no confidence in Parliament. That would be the only way to get rid of Mahathir and take over as prime minister. And rumour has it, Anwar has the numbers needed to pass a vote of no confidence against Mahathir.

    I have said this many a time before. In Malaysia, rumours normally get proven true in the end. It may take years, but finally the rumour proves to be fact.

    Take the rumour of Bank Negara’s RM31.5 billion loss incurred while gambling in the foreign exchange market back in 1990. In 1993, Lim Kit Siang raised this matter in Parliament but Anwar Ibrahim denied it and brushed it off as “malicious opposition rumours”. The following year, Kit Siang raised the matter again and this time Anwar confirmed it but said it was just a “small paper loss”.

    Finally, it was proven that the loss was not small nor mere “paper loss”. It was huge and it was real.

    It stayed a rumour for 25 years but finally proved to be true
    When Tun Dr Mahathir’s buddy, Abdullah Ang, was jailed for CBT in 1986, it was rumoured he was not actually in jail but could walk in and out of jail quite freely. Of course, this was denied until a journalist managed to get a photograph of Abdullah Ang leaving jail to go to office every day. And when the photograph was published all hell broke loose.

    “The case of Abdullah Ang, the former managing director of the Malaysian Overseas Investment Corporation, who was sentenced to eight years in prison for criminal breach of trust in December 1986, comes to mind. Instead of living the life of a regular inmate, Ang was accorded special privileges to attend to his family businesses while serving time, freely walking in and out of prison. Even his cell was similar to a luxurious hotel room, replete with a custom-made water bed. His luxurious prison life came to an end following a newspaper expose. Malaysians want to believe that public service is a noble calling, not an opportunity for those in power to enrich themselves.” (NST, 1st October 2015).

    The rumour of Muhyiddin’s affair with Nika Gee was proven true in the end
    The rumour that Tun Abdullah Ahmad Badawi’s wife, Endon Mahmood, was dying in a US hospital was denied. The rumour that Abdullah Badawi was having an affair with Jeanne Danker was denied. The rumour that Muhyiddin Yassin was having an affair with Nika Gee, wife of a former deputy public prosecutor, Stanley Clement Augustin, was denied. The 1998 rumour that Mahathir was going to sack Anwar as his deputy was denied. The 1998 rumour that Mahathir was going to arrest Anwar for sodomy was denied

    All these rumours proved true in the end.

    There are tons of rumours over the last few decades that were denied but which in the end were proven true. Anyway, all that is in the past and what matters now is the latest hot rumour. And that latest hot rumour is regarding Mahathir making his move on Anwar to block him from becoming PM8.

    Mahathir is never going to allow Anwar to become PM8, says the latest hot rumour in town

    Yes, it seems Mahathir has finally had enough of all this nonsense regarding he must make way for Anwar by or before May 2020. There is so much pressure being placed on Mahathir — about when he should retire and should hand over the post of prime minister to Anwar — that the old man wants to end it all as soon as possible.

    Mahathir already said he is not going to remain prime minister for more than one term and that he will step down at a suitable time and hand over the post of prime minister to a suitable candidate.

    But Anwar’s supporters are not happy with that. Hand over the post of prime minister at a “suitable time” to a “suitable candidate” is just too vague. Mahathir has to say “hand over the post of prime minister to Anwar Ibrahim on or before May 2020”.

    Lim Kit Siang told his assassin, Ronnie Liu, to shoot Mahathir for stalling the handing-over of the PM post to Anwar
    But Mahathir will not say that because he does not intend doing it. And Anwar knows this. Hence Anwar is asking his people to apply pressure on Mahathir to force him to say he will “hand over the post of prime minister to Anwar Ibrahim on or before May 2020”.

    If Mahathir wants to get the pressure off, he has to get Anwar classified as an “unsuitable” candidate for prime minister. Once Anwar is no longer qualified or suitable to become prime minister, then the pressure would be off. And if Mahathir wishes to make that move it has to be very soon.

    Anwar is waiting to see what move Mahathir is going to make. If Mahathir tries to get rid of him, Anwar will have to hit back with a vote of no confidence in Parliament. That would be the only way to get rid of Mahathir and take over as prime minister. And rumour has it, Anwar has the numbers needed to pass a vote of no confidence against Mahathir.

    Yes, rumours only. But in Malaysia rumours are normally facts yet to be confirmed.

    Rpk

    Reply

    Reply

  51. TOKONG MAFIA TAK AKAN MENGAKU NYERRR
    …..

    Guan Eng Stays Mum On Foreword In Pro-China Comic Book……

    (FMT) – DAP secretary-general Lim Guan Eng today declined to comment on his foreword in a pro-China comic book which stirred controversy after its distribution as reference material to school libraries.

    He told reporters at the Parliament lobby that it was better for him not to make comments that could be construed as interference, although he did not deny writing the foreword.

    “I think the investigation on the writer is still ongoing, so until that is done, I don’t want to say anything,” he added.

    “We don’t want to be seen as abusing our power, so let the law do its work first.”

    This is the first time that Lim, who is also the finance minister, has spoken about the controversy.

    DAP has repeatedly denied involvement in the book, “Belt & Road Initiative for Win-Winism”. However, former prime minister Najib Razak shared a screenshot last Monday of the foreword in which Lim had congratulated the author, former DAP man Hew Kuan Yau, for explaining the initiative in a “simple and easy to understand manner”.

    The 164-page comic book drew criticism after news that 2,500 copies in Bahasa Malaysia were distributed to school libraries.

    Hew has been questioned by the police several times while the home ministry has banned the comic book for promoting communism and socialism.

    The police, meanwhile, are working with historians to check the accuracy of historical facts in the book.

    Reply

    Reply

  52. MEMANG BETUL BAPAK CAKAP…. MELAYU PH MALAS NAK BELAJAR DAN MENGAJI….BELAJAR LA SIKIT KITAB AQIDAH….IMAN DAH ISLAM DIANCAM HEBAT……

    Panel debat biadab, tak jaga sensitiviti agama:…….

    USUL TAK PATUT JADI INSTRUMEN HALUS SEBAR IDEOLOGI LIBERAL, MELAMPAU

    BANGI – Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menyifatkan tindakan panel pemilih usul pertandingan debat Bahasa Inggeris Piala Tun Razak 2019 yang mencetuskan kontroversi, bukan sahaja keterlaluan, malah biadab tanpa mengambil kira sensitiviti agama.

    Meluahkan rasa kesalnya, Naib Presiden UMNO itu berkata, tindakan sedemikian bukan sahaja memburukkan dan memberi persepsi yang salah mengenai komuniti debat, malah kepada pertandingan itu sendiri.

    “Mengapa perkara ini saya dianggap biadap dan keterlaluan? Pertama, kita tidak seharusnya sampai menolak atau membuang sepenuhnya nilai pegangan dan kepercayaan agama hanya kerana mahu berdebat. Usul-usul yang dicadangkan itu jelas memaksa peserta mengetepikan kepercayaan agama dan nilai yang mereka pegang sebagai seorang individu.

    “Kedua, debat seharusnya membincangkan perkara yang logik, bersandarkan realiti dan pragmatisme. Bukannya dijadikan medan untuk mengabsahkan fantasi dan imaginasi pasukan ketua hakim yang tidak berasas dan tidak berkeperluan.

    “Ketiga, debat harus menyasarkan kepada penambahbaikan dasar dan cara hidup. Bukannya dijadikan instrumen halus untuk menyebar kekeliruan identiti, ideologi liberalisme melampau atau pun pemikiran ekstrem. Terutamanya di kalangan bawah umur seperti pelajar sekolah,” katanya dalam satu kenyataan.

    Pada perkembangan sama, Khaled yang juga bekas Menteri Besar Johor menyokong tindakan Kementerian Pendidikan Malaysia untuk menyiasat dan mengambil tindakan tegas dalam perkara itu.

    “Debat, seperti mana-mana juga pertandingan atau aktiviti lain mesti disokong. Tetapi, ia haruslah dilaksanakan dengan pendekatan dan cara yang menjadikan kita manusia yang lebih baik.

    “Malah, menjadikan kita sebagai warganegara serta penganut dan pendukung agama yang lebih baik. Jika tidak, semua yang kita lakukan akan bersifat sia-sia,” kata beliau.

    Terdahulu tular di laman sosial mengenai Pertandingan Debat Piala Tun Razak 2019 dalam kalangan pelajar sekolah yang membabitkan topik kontroversi berkaitan asas Islam seperti Islam tidak menghalang homoseksual dan penulisan semula al-Quran.

    Siasatan mendapati panel pemilih usul pertandingan debat Bahasa Inggeris Piala Tun Razak 2019 di Sekolah Dato’ Abdul Razak (SDAR) yang mencetuskan kontroversi, tidak mengikut Prosedur Operasi Standard (SOP).

    Kementerian Pendidikan semalam berkata, panel terbabit yang juga pelajar Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) tidak membuat sebarang perbincangan atau mendapatkan pandangan awal daripada pihak SDAR berkaitan usul tajuk debat.

    ELBI RISALAH

    Reply

    Reply

    Reply

  53. ADA ORANG TUDING ORANG TERTENTU JADI AHLI NERAKA….TAPI BERLAGAK SUCI PULA SEBUT ISU KAFIR MENGKAFIR….TELAH KAMI JELASKAN SEBELUM INI…..BETULLAH KATA BAPAK MELAYU PEMALAS NAK MEMBACA DAN MENGKAJI…..DIA MENJERIT2 DARI DALAM GUA…. PEMBANGKANG KLEPTOKRASI….DIA TAK SEDAR PH DAH BERKUASA….DAH BERKALI2 KAMI TEGASKAN SEMUA MP2 PEMBANGKANG SUMBAT JE DALAM PENJARA..HABIS CERITA..KAN NERAKA DUNIA KORANG PUNYA….

    Kami Rasa Menteri LTTE Malaysia Tidak Akan Berdiam Diri. Tambah Lagi Rama-Rama Terbang Tinggi..

    …
    -October 15, 2019

    Apa lagi DAP, time ni la nak tunjuk pada dunia. LTTE bukan pengganas. Hantarlah para peguam malaysia yang hebat bertaraf bintang popular gegar vaganza tunjuk ajarku sifu!

    Dengan polis malaysia korang bukan main lagi tunjuk terer. Ker nak tunggu panglima tentera bunyi baru korang reti dan faham makna pengganas.

    Reply

    Reply

    Reply

  54. Mahathir has been asked to stay till completion of his tenure because of his capability.

    Anwar is not capable. No track record. As a Finance minister almost sold Malaysia to IMF. Never talk straight. A superficial individual leading to being hypocritical. Lied many times, most stupid was the 16th September allegedly changing of government. When interviewed by BFM, look at his body language….blatantly lying through his teeth. You cannot have a PM with these kinds of characters and a moral deficit.

  55. Saifuddin demands Pakatan show unity in support for Anwar.

    Minta Pakatan show unity sedangkan dalam PKR pemberontakan…hehehe

    Guan Eng tak nak. Mat Sabu tak nak. Azmin tak nak. Bersatu tak nak.

    Konon minta Pakatan. Atur lah dulu PKR yang berantakan baru boleh nak cakap pasal orang lain.

    Piirah

  56. PKR issues show-cause letter to Zuraida….FMT

    I bet there will be a lot of dramas after this. PKR will be deeply split between Anwar and Azmin Camp. Anwar’s camp will be outnumbered. Anwar, better say bye-bye to PM8 seat. It does not have to be Mahathir to kick out Anwar. It would be his own party leaders.

  57. A leader of a party with only 13 seats, got to rule our nation. Sad, that the legitimate person is being thrown aside. How on earth did we come to this unpleasant situation. I was just wondering, if there are any other democratic country in the world that has been in our situation. I suppose not. It looks as though we have to wait for the next GE.

    1. Rance

      Who is the legitimate person you are referring to?

      1. SI ATOK KAMU LER TU, BODOH BAHLOL WAU BULE TERAJU TIGO HOI

        1. Thank you Ibnu Ibrahim

          oooooo KEPALA BAPAK IBNU IBRAHIM…..Kalau boleh sengkel terus agar terburai dalam yang dah busuk

          1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

            “agar terburai dalam yang dah busuk”

            HAHAHA

  58. Budin penyokong tegar Pak Sheikh Nuar. Mesti lah dia mahukan cepat pindah kuasa. Dia ada harapan dan agenda sendiri – menjadi Penasihat Media Pak Sheikh.

    Dalam drama Shakespeare, Mark Antony kata Brutus was an honourable man. Cassius yang tikam dan bunuh Caesar. Tak kisah lah siapa yang motivate kan Cassius.

    Budin tak motivate sesiapa membunuh sesiapa. Dia hanya mengharap pembaca gesa Mahathir keluar cepat dan Pak Sheikh ambil kuasa. Budin is an honourable man.

  59. 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Mmg Budin punya pukulan kali ini sangat berat
    Katanya kemunafikan TDM perlu lah diselamat
    Yg desak trus spenggal..Budin anggap keparat
    Sbb..puak mnafiq akn ke neraka slepas kiamat
    🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😋😂😂😂😂😂😂😂😂😃

  60. Sebagaimana semua orang faham, termasuk malaikat di langit, kedudukan Anwar Ibrahim sebagai pengganti kepada Tun Mahathir Mohamad, telah pun disepakati dalam ikrar janji sebelum PRU14 lagi….

    HAHAHAHAHA……statement yang minta kesian dek pembaca..lalok!

    Without Mahathir led PH leadership, Anwar would be still in jail. If Anwar thinks he has the nos, why does not he initiated of No Confidence together with his diehard supporters?????

    Budin,

    What PENDURJANA are you talking about????. Be it Guan Eng, Mat Sabu, Azmin and Berstau leaders, these are leaders of reality, based on facts and truths.

    Real pengkhianat is Anwar who knows he has moral issues, twice jailed for sodomy. He almost sold Malaysia when he was the Finance Minister during Mahathir’s time. Yet he claimed the PM8 seat just because prior to GE14, he would be considered as the successor. Remember only the PH council agreed….the majority of the rakyat REJECTED HIM AS PM8.

    1. Agreed…not Anwar

  61. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Wah rencam sekali, kepala cai2 Tn Budin pahat
    Kat dlm blog ni pun, mmg ada 2-3 ekor yg kena
    Mereka, bukan sja Budin labelkan sbg penjahat
    Bahkan, Budin dh angkat depa sebagai durjana
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  62. Ramai yang mahukan Tun Mahathir teruskan sebagai PM. Banyak yang belum dicapai termasuk kekayaan Bumiputera ke peringkat yang munasabah.

    Bumiputera penduduk asal negara ini dan sekarang lk 70% jumlah penduduk. Yang dicapai setakat ini hanya lah kekayaan korporat, itu pun hanya setakat 30%.

    Maka perlu dipertingkatkan lagi, setimpal dengan jumlah penduduk negara ini. Juga dalam bidang2 lain. Tun diperlukan bagi mencapai tujuan itu.

    1. Abdullah Badawi dan Najib Razak tak berani pun kira berapa % pencapaian di penghujung pemerintahan mereka. Dijangka disebabkan tak berani, kalau2 % nya amat mengecewakan.

      Tun Mahathir is a no-nonsense PM, not standing on ceremonies, not simply grinning and talking about improving the welfare of the Bumiputeras.

      He is a doer, not scared of anything when the reasons for promoting the Bumiputeras have been there since even the colonial times, what more after Merdeka.

  63. Tak payah guna istilah berdegar. Pendurjana = Penjahat.

    Soalnya siapa yang penjahat. Jahat macam mana. Tak masuk akal bahawa yang mahukan Tun Mahathir kekal sepenggal itu penjahat. Makna nya, yang tak mahukan itu berlaku lah yang penjahat.

    Kalau Tun penjahat, dia tak akan dapat memerintah 22 tahun di masa dulu. Sekarang dipilih lagi, dia pemimpin PH, dia lah PM. Bodoh lah yang mengata di sebalik nya.

  64. Malaysia tak akan bertambah baik selagi dipimpin pimpinan munafik. Yang bertambah baik hanya diri mereka, kroni dan tukang angguk. Terang dan nyata, rakyat dan pengundi telah dibuli dan di perbodohkan. Situa bangka sedang bermain tarik tali, mencari ruang untuk legasinya. Yang bebal, dek kenyang dedak tetap bersorak walau kampung kian hampir tergadai. Kisah Si Kitul dan Raja Mendeliar wajar jadi tauladan. Kita hanya heboh tentang kapal mewah Jho Lho tapi lupa kediaman, bot mewah dan luxury life kerabat dan sahabat dekat Si Kitol dalam dan luar negara. Kelompok inilah yang cuak dengan kemaraan musuh politiknya. Jangan terus bebalkan diri, melepas dan membantu anjing tersepit, kelak makan diri. Biar saja Si Kitol pula terjun dengan labunya.

Leave a Reply

Your email address will not be published.