KENAPA RAIS PERLU TAKUT DENGAN TRANSISI DAN REFORMASI?

1. Kenyataan Dr Rais Yatim yang amat negatif terhadap transisi kepimpinan negara agak mengejutkan walaupun bukan sesuatu yang luarbiasa.

2. Menjadi lumrah di mana2 didunia sebarang usaha perubahan dan reformasi akan mendapat tentangan kelompok elit lama yang sudah terlalu biasa dengan tatacara lama,perangai lama dan usang.

3. Dr Rais adalah bekas menteri kerajaan lama BN dan menganggotai kabinet kerajaan lama itu dalam pelbagai portfolio dalam tempoh yang lama.

4. Transisi dan reformasi adalah konotasi baru dan pembaharuan. Transisi bukan cerita lama dan kisah lalu. Ianya adalah soal masa depan. Maka ia seharusnya dilihat dan disambut dengan positif dan harapan, bukan dengan sikap negatif dan ketakutan.

5. Bila takut maka mulalah melalut. Tak perlu melalut soal proses pengampunan. Proses itu sudah pun selesai. Malah sosok yang disasarkan itu sudah pun menjadi Ahli Parlimen dan melalui proses demokrasi yang sah dibawah undang-undang negara.

6. Koalisi yang mendapat mandat memerintah juga telah memutuskan soal transisi ini dan perjanjian telah pun dimeterai dan ditandatangani oleh semua pemimpin parti koalisi.

7. Yang melalak kuat sekarang adalah mereka yang takut kepada transisi dan reformasi kerana transisi dan reformasi ini akan menggugat kepentingan mereka. Kepentingan negara tidak akan tergugat malah menguat dengan reformasi yang akan menjadikan negara ini lebih bersih dari sebarang unsur yang fasad dan merosakkan khususnya rasuah dan kehilangan khazanah negara.

8. Tidak ada jambatan yang akan ‘dibakar’ di era pentadbiran reformasi nanti. Yang ‘terbakar’ adalah unsur2 rosak dan merosakkan negara selama ini, bekas pemimpin yang rasuah dan kaya raya dengan harta negara. Kalau kita bukan dikalangan itu tak perlu merasa bahangnya.

9. Yang takut dan melalut dihari-hari transisi semakin hampir adalah mereka yang pernah menyamun harta negara kerana Reformasi akan menuntut keadilan bagi setiap sen duit negara dan mereka pasti akan dipertanggungjawabkan.

10. Kisah seperti pembelian laptop atas nama rakyat miskin tanpa tender atas alasan keselamatan dan cybersecurity yang memakan belanja berbilion dan menimbulkan banyak persoalan di zaman Dr Rais menjadi menteri kementerian berkaitan dahulu tentunya akan dinilai semula dan disiasat.

11. Dan sekiranya Dr Rais sebagai menteri pada waktu itu tidak terlibat dalam sebarang bentuk kecurangan dan penyelewenga makanya tidak ada keperluan baginya menjadi takut dan melalut menghadapi transisi dan reformasi yang mendatang ini.

12. Malah Dr Rais sebagai pemimpin senior seharusnya lebih positif, lebih memahami dan sekarang sudah berada dibarisan hadapan membawa bersama parti baru beliau PPBM mendepani proses transisi dan reformasi ini agar proses yang amat bermakna dan bermanfaat buat negara ini berjalan dengan tuntas dan pantas sesuai dengan kedinamikan dunia yang mengalami arus perubahan yang semakin deras.

Mohamad Ezam Mohd Nor

6 Jan 2020, 11 Jamadil Awal 1441H.

Updated: 7 January 2020 — 1:11 am

112 Comments

Add a Comment
  1. Another comment on the blog post –

    thestar.com kata Ezam Mohd Nor failed in his attempt at setting up Parti Bebas Rasuah (PBS) years ago, now trying again.

    Also Hisbah Centre for Reform chairman, he said, “I am back to answer the request and call to reignite the fight against corruption,” he said.

    Damn bloody good, old chap. But say something about why you failed. Maybe too much politics and too little anti-rasuah?

    1. ⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪
      Woi TN kafir fasiq lahanat, Kristian pnya paderi
      Tadi kata rest, naper pulak msih dtang ke mari?
      Mana dia citer lucu lucah tadi ko kata nak beri?
      Apa citer itu dlm Bible dan kau masih dok cari?
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  2. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Atuk TN pondan bapok, udah belah angkat kaki
    Tak tertahan si tua kedi tu..cg Kejora tibai tutoh
    Prangai busuk TN mcm mak dia pnya lbng puki
    Pnakut nya pula mcm pak dia pnya kpala butoh
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  3. Dah dapat my daily fun and entertainment whacking Geng Najib yang asyik menjilat Najib menguna berbagai nama, I now rest.

    Today focussing on the name najib bin rosmah that the GN bloke used.

    Coming in again later today or not – see lah.

    So much fun whacking nbr @ GN, I tell you.

    1. 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
      Dgn cg Kejora, atuk TN bingai, jadi kelam kabut
      Dia ingin tunjuk bijak tak padan dgn otak sabut
      Perasan diri kuat, wal hal bapok sotong lembut
      Kna, cg Kejora sekeh kpala..bapok tua tu cabut
      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  4. KUALA LUMPUR: Penganalisis politik Dr Chandra Muzaffar yg juga merupakan bekas pengasas bersama parti Keadilan berkata Anwar Ibrahim mempunyai hubungan erat dengan yahudi zionis, Paul Wolfowitz dari CIA dan Bank Dunia.

    “Sepanjang saya mengenali Anwar, beliau gagal memimpin sewaktu krisis ekonomi melanda dengan mendampingi IMF walaupun badan tersebut mengenakan kadar faedah yang tinggi.

    Beliau juga tidak menolak kemungkinan kegagalan Anwar adalah berpunca daripada kurangnya pengetahuan beliau dalam bidang ekonomi.

    Chandra turut mengingatkan Anwar supaya tidak mencetuskan situasi yang tidak diingini rakyat Malaysia.

  5. 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Cg Kejora, all the while, will appear to be a hero
    He use to be as superb as Robin Hood or Zorro
    Unlike bloody skunk TN who’s IQ is almost zero
    Facing Kejora, idiot TN suffers pain and sorrow
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  6. 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kejora is actually, a guy, with energy and speed
    He keep on, creating ‘pantun’..so fast and rapid
    Unlike old idiot goon TN..who’s so damn stupid
    It is damn easy for a dragon to beat a millipede
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  7. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Citer lucah, dri atuk TN sewel, aku msih tunggu
    Tpi, mana dia dh melingkup, itu atuk biol dungu
    Dia sama lah bacul dgn Suman..dia punya regu
    Tdi..muka merah berang, kini, dh bertukar ungu
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah. kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  8. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Mana dah hilang atuk TN biol kedi jubor ketuat
    Belum siap lagi ker karangan lucah yg dia buat
    Tak padan dgn tua cabok..ingin nak tunjul kuat
    Dia tk sedar ker, yg dia tu semua orang meluat?
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  9. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Ini Kejora petik satu komen atuk TN kedi botak
    Nak tunjuk betapa biol nya dia punya pala otak
    Kemain, kalau dilihat, dia punya gempar gertak
    Bila Kejora gempar balik atuk kera ni tersentak
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    1. Tanpa Nama

      Cerita lebih lucu dan lucah dari yang diatas ini akan keluar jika dia berterusan biadab dan kurang ajar.

      Aku ikut petua yang mengata: Jika di cela, cemohkan dan malukan dia sehingga ada kemungkinan dia tak buat lagi.

      Dulu agama Kristian ajar: when slapped on one cheek, give the other cheek. Tapi cobalah buat sekarang kalau anda tak di tempeleng, ditumbuk dsb nya.

      Reply

      7 January 2020 7:31 am

      1. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Dia kata nak buat cerita yg lebih lucah dan lucu
        Tpi, gertak jer lebih, itu bapok tua kedi bergincu
        Agaknya kini, atuk tu sdg kalut mengasuh cucu
        Cucu2 naik atas blakang, mcm kuda dia dipacu
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

        1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Cuba lah perhatikan wahai pembaca2 sekalian
          Baru kini kita tahu..rupa nya atuk TN ni Kristian
          Rupa nya, atuk ini jenis menyembah bakar dian
          Dia cuba sembunyi tapi rahsia bocor kemudian
          ⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪⛪

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    2. Kejora..Kojolla..

      Since your horrendous Manglish is full load of rubbish, I’ll make it plain & simple bahasa Melayu befitting your typical ulu Malay education….

      Kau menderita begitu teruk sekali bagai mati beragan cakap sorang2 sampai2 memaki mencarut membogelkan diri sendiri betapa rendahnya tahap akhlak, asuhan & pendidikan angkawww.

      Tulahh….ajak jumpa tak mau, asyik melalut sebab takut.

      Mana tarikh & masa di JB untuk kita setelkan perkara once and for all, hmmmm……??

      1. 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
        Kejora in ‘pantuns’, is well-known & established
        Not only in BM..he can even create it in English
        Unlike Suman..who is dumb, stupid and foolish
        Therefore ‘his language’..Suman need to polish
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

        1. 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
          Cg Kejora, resemble a champion, in a great rally
          All the while, old idiot Suman, cikgu Kejora bully
          Unlike Suman’s mum’s pussy that is very smelly
          Coz his mum’s cunt’s, being fucked by Benggali
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  10. CAI2 PH OTAK BIUL SEBAB MEREKA MALAS MEMBACA…..SUKA DENGAN BENDA2 TAHYUL……

    Yang ini Macai PH tak faham…….

    Jika di sini, tentu Trump akan digelar sebagai khalifah dan menjadi bukti bahawa kafir yang adil lebih baik dari Muslim yang zalim.

    Kemudian ia akan menjadi bahan kempen supaya orang Islam menyokong dan mengundi parti pimpinan Trump.

    Dan yang paking penting, ia akan menjadi bukti bahawa kerajaan Trump ialah kerajaan yang menjaga Islam.

    Jika beliau dilaporkan diam ketika azan dn menggantung ayat Quran di pejabatnya, tentu lebih kukuh hujahan tersebut.

    Tak mustahil akan ada golongan yang sanggup keluarkan kenyataan “saya lebih rela duduk makan steak babi bersama Trump daripada duduk makan ayam dengan T’Challa”.

    Maksud saya di Wakanda.

    Komen: IKRAM ??

    1. Cai2 PAS suka baca dakyah agama sesat saja. Juga penulisan Syiah. Konon nya nak buat bandingan. Tapi bedebah2 itu nak bersedia Iran hentam US dan masuk semua negara. Dapatlah jawatan berpendapatan lumayan jika Syiah bemaharajlela di negara ini.

  11. PH Gagal Lagi, Salahguna Pas Lawatan &Pusat Hiburan Masih Berterusan……..
    17 GRO Vietnam ditahan
    SEBAHAGIAN daripada GRO dicekup dalam serbuan oleh Jabatan Imigresen Perak di sebuah pusat hiburan di Jalan Mustafa Al-Bakri di Ipoh – UTUSAN ONLINE

    Seramai 17 wanita warga Vietnam yang didapati menyalahgunakan pas lawatan sosial dengan bekerja sebagai gadis pelayan pelanggan (GRO) dicekup dalam serbuan di sebuah pusat hiburan di Jalan Mustafa Al-Bakri di sini semalam.
    Kesemua wanita berusia lingkungan 18 hingga 38 tahun itu diberkas dalam serbuan oleh Jabatan Imigresen Perak yang dijalankan pada pukul 9 malam.
    Turut ditahan dalam serbuan itu ialah dua lelaki tempatan yang merupakan majikan dan pekerja yang menjaga GRO tersebut di premis berkenaan.
    Pengarah Jabatan Imgresen Perak, Kamaluddin Ismail berkata, pemeriksaan mendapati wanita yang ditahan itu telah tinggal di negara ini melebihi masa dan menyalahgunakan pas lawatan sosial mereka.
    Katanya, dalam serbuan itu, pihaknya turut menjumpai keraguan berhubung cop lawatan sosial yang dilihat palsu pada dokumen perjalanan milik tiga wanita yang ditahan.
    “Ketika serbuan dijalankan, ada dalam kalangan wanita itu cuba melarikan diri dengan bersembunyi di bawah meja dan ruangan dalam sofa namun usaha mereka tidak berjaya.
    “Kesemua tangkapan dibawa balik ke pejabat untuk diambil keterangan dan kita percaya ada sindiket yang mendalangi cop palsu pada pasport milik GRO tersebut,” katanya. – UTUSAN ONLINE
    Komen : PH masih gagal lagi, salahguna pas lawatan dan pusat hiburan masih berterusan, 2X5 macam BN dulu. Tak profesional, tak cekap dan tak bersih pun.

    1. Pas gagal lebih. Benarkan yang berak tepi jalan di Kelantan. Yang balik dari makan bubur basi di masjid anjuran Pas. Tercirit berteraburan, tak sempat sampai rumah.

  12. Lagi Cerita Kelakar Mengenai AES, AWAS Atau Kamera Keselamatan………

    Bertempik Macai-Macai Tomato bahawa mereka menerima kehadiran AES di zaman Kerajaan PH disebabkan harga peralatan berkenaan di zaman PH adalah jauh lebih rendah dari zaman Kerajaan BN. Satu pesanku wahai Macai, menjilat perlu ada fakta. Jangan jadi bodoh.

    Ingat lagi di bawah Kerajaan BN dulu, dengan harga RM170,000 kos satu kemera, PH pada masa itu membuat sidang media dan menuduh BN sebagai korup dengan alasan kata PH, harga kamera tersebut sepatutnya hanya RM15,000.

    Semalam, Kerajaan PH mengumumkan 11 kamera AES baru dengan belanja berjumlah RM3 juta. Ini bermakna sebuah peralatan kamera AES ialah RM272,727, iaitu jauh lebih mahal dari zaman BN.

    Kesimpulannya, Macai PH tetap akan percaya RM272,727 lagi murah dari RM170,000. Cantik nombor 272,727 kata Macai Tomato. Macam nombor Toto 6D.

    Nota Kaki – Mendiang-mendiang di bawah dulu baik orang-orangnya.

    Posted 7 hours ago by Cucu Tok Selampit

    9 View comments

    AnonymousFriday, May 17, 2019 3:01:00 PM
    Duit mesia dah jadi macam duit rupiahkeling…
    Nilai dah berkurang setelah segala hasimahsul sandara ekonomi negara dirompakjarahsondol oleh babi2 dapigs komunis dgn pertolongan berok2 bertopengkan melayu & bumiputera.

    Nih adalah sebahagian dari golongan enamjahanam2.0 yg sedang buas dgn agenda penaklukan mesia secara total…
    Celakababilah golonganbabisial nih.

    Reply

    AnonymousFriday, May 17, 2019 3:23:00 PM
    Munkin nilai RM272,272 sekarang nih (RMPee.eH) lebih rendah dari RM170,000BN kot.
    Dan munkin nanti ringgit akan terus meundum sehingga RM272,272Pee.eh akan sama nilai dengan RM15,000BN jer kot.
    Jadi bersiap sedialah dengan super inflasi yg bakal menerjah hasil dayausaha walaun2 pakatankencingbabi yg menjarah negara sekarang.

    Unit2 polis anti jenayah dibubarkan, agensi2 merompak ditubuhkan,
    Aset2 orang melayu seperti tabunghaji dan bsn dirompak ganas malah duit bsn dibahagi2kan kpd sepet2 maoist atatas nama pinjaman tampa cagar kepalahotak limpigsengsial… manakala bank2 yg dikuasai sepet sedang giat berhutang yg supaya bilamana takterbayar nanti duit pertonas akan dirompak atas nama bailout yg mana se.bhg dari agenda yg berterusan merompak harta kekayaan negara milik total bumiputera&melayu ini.
    Inilah akibat terlampau bersangkabaik melayu dahulu yg membenarkan babi2&beruk2 importan penjajah menumpang.

    Reply

    AnonymousFriday, May 17, 2019 5:11:00 PM
    Setelah menjarah dan dibahagi2kan kepada kroni DAP, KERAjaan sudah tiada wang, hutang negara naik mendadak, ringgit susut nilai, inflasi meningkat, jadi diperbanyakkanlah AWAS. BTW kena bayar ke saman ni? Dulu mereka kata tak perlu bayar saman AES.

    Reply

    AnonymousFriday, May 17, 2019 5:18:00 PM
    Setelah sekian lama kes fitnah Najib berjalan dimahkamah, pasukan pendakwaan mereka masih gagal membuktikan sebarang salahlaku Najib… malah yang terungkai adalah kerja2 amal kepada anak2 tahfiz, derma dari kerabat raja Arab yang disahkan BNM, kerja2 CSR dan sebagainya. Itu yang atuk Kutty meroyan tak tentu pasal kebelakangan ini.

    Reply

    AnonymousFriday, May 17, 2019 5:20:00 PM
    Gagal menangani masalah sara hidup rakyat yang semakin meningkat, gagal menunaikan manifesto@s, rakyat pula yang diperbodohkan… Alahai Daim sia2 saja dilantik sebagai penasihat kerajaan.

    Reply

    AnonymousFriday, May 17, 2019 5:24:00 PM
    Tempoh hayat atok Kutty kini tinggal kurang setahun sebelom Non mengambil tempat. Satu apa pun janji menifesto tak ditepati, mansuh PTPTN, hapus tol, minyak RM1.50 seliter dsb. Itu yang atok meroyan tak tentu hala tuju kebelakangan ini. Semua orang diperbodohkan… he..he..he..

    Reply

    AnonymousFriday, May 17, 2019 5:27:00 PM
    Dibulan yang mulia, bulan Ramadhan yang penuh berkat ini, jom semua sama2 kita mendoakan agar dipercepatkan KEHANCURAN kerajaan kafir DAP PH. Haram untuk kita mengangkat kafir sebagai pemimpin disebuah negara Islam…

    Reply

    AnonymousFriday, May 17, 2019 7:00:00 PM
    KIKIK MAKIN NAK RAYA MAKIN MENJADI
    MACAI DI KENCING HANCING MERATA LAGI
    AES PTPTN HENGGET MESIA LOKOS KINI
    PADA MACAI BODOSS SLMT AIDILFITRI..!

    KIKIKIKI… DUIT BONOS TAK SEBERAPA PTPTN AES JANJI DICAPATI ATOK KENCING BERDIRI…

    KIKIKIKIKI..

    Reply

    AnonymousFriday, May 17, 2019 7:16:00 PM
    BAZAR RAMADHAN T.A.R PINDAH ke DATARAN MERDEKA “KOSONG TAK LAKU” …dulu paling meriah di Malaysia sekarang paling sunyi..

    Mohon boss ku buat lawatan dan ziarah di bazar bazar ramadhan terutama di Bazar Kg Baru (tempat kesukaan atok fitnah) Bazar di Johor di Pasar Rabu Kedah ,Langkawi dan tempat strategik yg lain yang sesuai… Mohon juga Bossku buat lawatan di Bazar Darataran Merdeka yang sudah berpindah dari Jalan TAR dan Masjid India KL dengar khabar tempat baru Dataran tiada samubutan lansung di sana. Jalan TAR dan Masjid India sudah tiada sambutan disebabkan laluan awan di sekat dan parking kereta pun sudah tiada lagi. Kawasan masjid india seperti padang jarak padang tekukur sekarang….!!

    Mohon atur dan segrakan lawatan Bossku di tempat strategik sempana Ramadhan ini…

    mohon VIRALKAN…!!

    dan yang ini tragedi malang umat islam jalan TAR dan Masjid India

    Ada suatu agenda bila parking kereta ditutup di sekitar jalan masjid india yg mana 99% di Jln Masjid India beragama Islam (Melayu mamak indon acheh dll) untuk melingkupkan perniagaan mereka. Bila parking kereta ditutup macamana orang ramai nak singgah dan beli secara pukal..?? Bila peniaga rugi senang puak sepet ni masuk dan kuasai kawasan strategik ini…Kenapa Petaling Street Jalan Alor dan Bukit Bintang tak buat sekali…???

    mohon VIRAL kan…!!

  13. Prestasi Menteri Kewayangan: Perbandingan Untuk Si ‘Buta’ dan ‘Pekak’……….

    Semalam saya buat posting tentang hutang negara terus naik setelah Menteri Kewayangan pinjam RM4 bilion lagi minggu itu.

    Posting itu tular dan disiarkan oleh beberapa media perniagaan dan media Cina.

    Tony Pua dan bossnya mungkin kepanasan membaca itu.

    Oleh itu, Pua keluarkan kenyataan rasmi hari ini untuk serang saya.

    Pua dakwa saya adalah Menteri Kewangan paling teruk di Asia.

    Pua berdasarkan itu dengan merujuk SATU ARTIKEL sahaja pada tahun 2016.

    Artike itu adalah dari sebuah portal kecil atas talian di Hong Kong bernama “FinanceAsia”.

    Artikel itu kata saya paling teruk di Asia kerana saya terletak di tempat 12 daripada senarai 12 orang menteri kewangan sahaja yang diambil kira dalam artikel tahun 2016 itu.

    Sedangkan rantau Asia ada 48 negara – bukan 12.

    Portal itu juga pernah memberi saya ranking nombor 8 dari 12 pada tahun 2015.

    Portal itu bukan Forbes, Fortune, CNN atau Bank Dunia tapi satu portal di Hong Kong.

    Kalau nak tonton video dari CNN, boleh klik sini:

    Tapi kenyataan akhbar Tony Pua hari ini telah mengesahkan bahawa defisit negara sekarang adalah lebih tinggi dari masa BN.

    Sekaligus, dia mengesahkan bahawa semua maklumat yang saya keluarkan tentang kenaikkan hutang kerajaan PH adalah sahih,

    Maka hutang rasmi negara hari ini disahkan sudah naik ke RM781.4 bilion berbanding RM686 bilion pada akhir 2017 di bawah BN.

    Pinjam lagi RM18.6 bilion, kita cecah hutang RM800 bilion dengan rasminya.

    Tony Pua juga bertanya dalam kenyataan dia:

    “Takkanlah sebagai seorang yang pernah memegang jawatan Menteri Kewanga melebihi satu dekad tidak tahu bahawa penerbitan bon setiap bulan oleh Bank Negara Malaysia adalah satu tindakan yang biasa selama ini untuk membiayai defisit belanjawan negara?”

    Jawapan saya simple:

    Of course saya tahu.

    Tapi isu pokoknya ialah:
    – defisit kerajaan PH adalah lebih besar dari masa BN;
    – pinjaman kerajaan PH melalui penerbitan bon adalah jauh lebih besar dan kerap berbanding masa BN;
    – hutang negara masa PH meningkat dengan kadar jauh lebih cepat berbanding masa BN.
    – hutang negara semakin dekat dengan impian PH RM1 trilion.

    Oleh itu juga, hutang negara telah meningkat – dan bukan menurun seperti yang boss Tony cuba menipu rakyat.

    Itulah isu pokok yang saya sampaikan.

    Faham atau tidak?

    Last-last Tony Pua sebut hutang 1MDB lagi.

    (Kenyataan media DAP wajib sebut “1MDB”. Kalau tidak mungkin kena pecat dari parti)

    Tapi tak disebutkan pula oleh Tony adalah projek 1MDB Bandar Malaysia bernilai RM140 bilion dan projek TRX bernilai RM40 bilion yang kerajaan PH sendiri sebut adalah sangat menguntungkan dan antara aset terbaik negara.

    NOTA: Hari ini kerajaan PH mengumumkan kadar pertumbuhan KDNK Malaysia untuk suku pertama ialah 4.5% – iaitu di bawah unjuran 4.9% mereka untuk tahun 2019.

    Sila rujuk graf di bawah yang membandingkan prestasi Menteri Kewangan paling teruk dalam Asia dengan Menteri Kewayangan paling suci dalam dunia.

    By: Najib Razak (Facebook)

  14. Bagaimana Menteri Kewayangan buat wayang tentang kos LRT dan MRT………

    Biar saya tunjukkan lagi bagaimana Menteri Kewayangan kita buat wayang.

    Dia kata kos LRT3 sebenarnya RM31.7 bilion – bukan RM9 bilion yang diumumkan BN.

    Guan Eng pula kata kos sebenar MRT2 adalah RM39.4 bilion – bukan RM32 bilion diumum BN dahulu.

    Baik. Saya nak tanya.

    Jajaran projek LRT3 dari Bandar Utama ke Klang yang dilancarkan oleh BN adalah 37km panjangnya dengan 26 stesen.

    Kebanyakkan landasan LRT3 adalah di atas tanah.

    Manakala jajaran Projek MRT2 yang dilancarkan BN ialah 52.2 km panjangnya dengan 35 stesen.

    Lagipun 11 dari 35 stesen ini adalah bawah tanah di tengah-tengah bandaraya. Kos sangat tinggi.

    Oleh itu, kebanyakkan landasan MRT2 adalah di bawah tanah yang kosnya juga tinggi.

    Ok, kita sampai point utama:

    Adakah ianya logik jika kos sebenar LRT3 adalah RM31.7 bilion manakala kos sebenar projek MRT2 ialah RM39.4 bilion seperti didakwa Guan Eng?

    Sedangkan jarak, jumlah stesen, lokasi projek dan ciri-ciri kedua-dua projek adalah jauh berbeza?

    Ya, memang pening jika difikirkan.

    Mana mungkin?

    Tapi itulah Guan Eng.

    Hutang negara RM686 bilion. Dia naikkan menjadi RM1 trilion.

    Projek LRT3 RM9 bilion. Dia naikkan menjadi RM31.7 bilion.

    Projek MRT2 RM32 bilion. Dia naikkan menjadi RM39.4 bilion.

    Projek MRT2 RM55 bilion. Dia naikkan menjadi RM81 bilion.

    Hutang 1MDB RM30 bilion. Dia naikkan menjadi RM51 bilion.

    Lalu dia kata dia berjaya mengurangkan kos-kos projek itu dan puji sendiri.

    Seolah-olah sudah jimat berpuluh-puluh bilion.

    Padahal kos yang dia tetapkan selepas “dikurangkan” adalah lebih-kurang sama atau lebih mahal berbanding masa BN.

    Dia kata kos LRT3 sebenarnya RM31.7 bilion – bukan RM9 bilion yang diumumkan BN.

    Lalu dia kata dia berjaya kurangkan kos LRT3 menjadi RM16.6 bilion.

    Itupun dengan mengurangkan saiz tren, jumlah stesen dan jumlah tren manakala tarikh projek siap dilambatkan selama 4 tahun dari tahun 2020 menjadi 2024.

    Guan Eng pula kata kos sebenar MRT2 adalah RM39.4 bilion – bukan RM32 bilion diumum BN dahulu.

    Dan sekali lagi, dia kata dia berjaya kurangkan kos MRT2 menjadi RM30.53 billion.

    Sekali lagi, saiz stesen dan jumlah stesen dikurangkan – termasuk memansuhkan 2 stesen bawah tanah di tapak Bandar Malaysia.

    (Sekarang, dia perlu tambah balik stesen-stesen ini dan naikkan kos semula kerana projek Bandar Malaysia dihidupkan semula oleh PH)

    Najib Razak

  15. Ahli Parlimen PKR dilapor laku gangguan seks……….

    Seorang anggota Parlimen dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan seorang bekas bendahari cabang parti itu di Perak dipercayai membuat laporan polis kerana menerima gangguan seksual ke atas satu sama lain baru-baru ini.

    Memetik laporan Malaysiakini, dalam laporan polis itu, wanita berkenaan mendakwa menerima gangguan seksual daripada anggota Parlimen PKR berkenaan sejak Disember tahun lalu, manakala wakil rakyat itu pula membuat laporan polis mengenai trauma dan gangguan jiwa terhadapnya.

    Namun portal berita Malaysiakini tidak menyiarkan nama ahli Parlimen itu sementara menunggu ulasan daripada anggota Parlimen dan kepimpinan parti tersebut.

    Menurut sumber parti, bekas bendahari itu yang juga adalah seorang peguam di Puchong membuat laporan polis pada 16 Mei lalu manakala ahli Parlimen PKR itu membuat laporan pada 4 Mei.

    “Bekas bendahari cabang parti itu mendakwa dia menerima gangguan seksual setelah bekerja dengan ahli Parlimen tersebut selepas pilihan raya umum ke-14 lalu.

    “Masalah atau gangguan seksual itu kemudian mula menjadi-jadi apabila lelaki itu menghantar teks ‘I love you sayang’,” kata wanita tersebut.

    Dalam laporan polis ahli Parlimen itu yang bertarikh 4 Mei lalu, dia mendakwa bahawa wanita berkenaan membuat banyak panggilan telefon kepadanya sehingga dirinya mengalami trauma dan gangguan jiwa.

    “Saya tidak dapat tahan dengan wanita tersebut yang menganggu saya sehingga mengalami trauma dan gangguan jiwa,” kata ahli Parlimen itu.

    Wakil rakyat PKR itu walau bagaimanapun, tidak memperincikan mengenai trauma dan gangguan jiwa berkenaan daripada wanita yang sudah bersuami itu.

    Bagaimanapun pada akhir tahun lalu tambahnya, selepas mengadu kepada suaminya berkenaan tindakan ahli Parlimen tersebut pada masa yang sama turut meletak jawatannya sebagai bendahari cabang.

    Jelasnya lagi, kedua-dua pihak bersetuju untuk bersemuka dan menyelesaikan masalah berkenaan.

    “Dia berjumpa saya dengan suami saya sambil memohon maaf dan berjanji untuk tidak mengulangi perbuatan sedemikian.

    “Namun, ini tidak berakhir tetapi saya terus menerima mesej dan gambar-gambar lucah. Selain itu, dia buat pula panggilan video dan menunjukkan buku ‘kamasutra’,” kata wanita itu merujuk buku kuno India yang menceritakan mengenai seksualiti dan erotika. – UTUSAN ONLINE

  16. MELAYU TERANCAM BWH PH…….

    DPMM dakwa pemaju, kontraktor Melayu projek PR1MA bakal gulung tikar…….

    Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) mendedahkan pemaju dan kontraktor Melayu terjejas dan berdepan risiko gulung tikar selepas setahun Perbadanan PR1MA Malaysia (PR1MA) masih gagal menentukan hala tuju barunya.

    Pengerusi Dewan Muda DPMM, Mohd Ali Amin Abd Latif, berkata lebih 30 peratus pemaju Melayu yang terbabit dengan projek PR1MA sudah mengeluarkan ratusan juta.

    Modal awal dikeluarkan bagi urusan pembelian tanah dan permulaan projek.

    “Lebih 30 pemaju dan kontraktor Melayu terbabit dengan projek PR1MA. Mereka datang kepada kami dan memaklumkan kerisauan mereka kerana selepas setahun PR1MA masih tiada hala tuju.

    “Daripada jumlah itu, 15 pemaju atau pun kontraktor ini hadir bertemu kami. Ramai berdepan dengan masalah kewangan syarikat dan ada yang berdepan tindakan pihak bank.

    “Setiap pemaju ini sudah mengeluarkan sekitar RM10 ke RM15 juta, jadi kami DPMM mahu mendapatkan penjelasan PR1MA berhubung isu ini,” katanya dalam sidang media di Kuala Lumpur, hari ini.

    PR1MA diwujudkan sewaktu pentadbiran BN oleh bekas perdana menteri Najib Razak.

    Kewujudan PR1MA sebagai satu entiti untuk membina rumah mampu milik kepada golongan berpendapatan sederhana di seluruh negara.

    Selain itu kewujudan PR1MA juga adalah bertujuan untuk mengangkat kedudukan kontraktor Melayu ke tahap pemaju.

    Bekas Presiden Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan (Rehda), Eddy Chen dilantik sebagai Pengerusi Perbadanan PR1MA selepas kerajaan Pakatan Harapan (PH) menguasai Putrajaya.

    Oleh itu kata Mohd Ali, PR1MA perlu menyelesaikan segera perkara berbangkit dan memberi kata putusan berhubung kedudukan projek terbabit.

    Sekiranya PR1MA berhasrat untuk menghentikan projek berkenaan, pampasan sewajarnya perlu dikeluarkan kepada pemaju yang telah mengeluarkan modal.

    “Bila ini berlaku ia memberi kesan kepada semua pihak, pemaju, kontraktor, pembekal dan pihak yang berkaitan lain.

    “Bukan itu saja, bila aliran tunai kewangan pemaju itu bermasalah, reputasi mereka juga akan menjadi tidak elok dan menyukarkan mereka untuk mendapatkan projek-projek lain.

    Mkini

  17. EKONOMI ISLAM/MELAYU TERANCAM BWH PH…….

    Tabung Haji dalam bahaya, integriti Zaiton Hassan pengarah baru dipersoal……..

    Pelantikan Datuk Zaiton sebagai ahli Lembaga Pengarah Tabung Haji menimbulkan percanggahan kepentingan yang mana beliau terlibat dalam satu urusniaga yang telah merugikan Tabung Haji. Bolehkah beliau bersikap profesional memulihkan Tabung Haji?

    Sepucuk surat tidak bernama bertarikh November 13hb, 2018 telah ditujukan kepada Malaysia Institute of Corporate Governance (Institiut Tadbir Urus Korporat Malaysia) dan diberi perhatian kepada Dato’ Yusli bin Mohamed Yusoff.

    Ia berkenaan salah seorang ahli Institut tersebut, Datuk Zaiton Hassan yang merupakan salah seorang ahli Lembaga Pengarah yang baru dilantik untuk Lembaga Tabung Haji dan pernah menjadi ahli Lembaga Pengarah Bank Islam Malaysia Berhad dan BIMB Holdings yang merupakan penggerak utama menyokong pengurusan Bank tersebut.

    Surat tersebut menimbulkan isu percanggahan kepentingan (conflict of interest) dalam pengeluaran isu bon hutang Musyarakah untuk OFFSHORESWORKS CAPITAL SDN BHD. Bon sukuk yang dikeluarkan pada 20hb Februari 2009 berjumlah RM350 juta telah disertai oleh Maybank, Bank Rakyat, Bank Islam, dan Tabung Haji.

    Pengiktirafan (Rating) telah dilakukan oleh Malaysian Rating Corporation Berhad (MARC) dengan Penasihat Utama (Principal Adviser) oleh MIDF Amanah Investment Bank Berhad dan Penasihat Kewangan (Financial Adviser) pula adalah Capital Intelligence Advisers Sdn Bhd yang mana Datuk Zaiton merupakan pemegang saham utama dan Pengarah Urusan.

    Pada 2011, OFFSHORESWORKS gagal membayar balik bon sukuk ini kerana berhadapan dengan masalah kewangan hingga terpaksa diumumkan pembubaran bon tersebut pada Oktober 2012. Hanya 10% dari nilai bon sukuk itu dapat diperoleh kembali untuk membayar pemberi hutang.

    Dengan pelantikan Datuk Zaiton sebagai ahli Lembaga Pengarah Tabung Haji, ia bukan sahaja menimbulkan percanggahan kepentingan yang mana beliau terlibat dalam satu urusniaga yang telah merugikan Tabung Haji. Bagaimanakah beliau boleh diharapkan untuk bersikap profesional untuk memulihkan Tabung Haji yang kononnya berhadapan dengan masaalah kewangan?

    Tentu sekali akan timbul risiko yang mana beliau akan cuba menutup kerugian pada Tabung Haji dari urusan yang melibatkan beliau.

    Hal yang lebih ternyata sekali, Datuk Zaiton terlibat dalam pelbagai pihak dalam pengeluarkan bon ini yang mana beliau tidak sepatutnya melibatkan langsung dalam pengeluaran bon ini.

    1. Sedia maklum, Datuk Zaiton mempunyai kepentingan secara langsung di dalam syarikat Penasihat Kewangan, Capital Intelligence Advisers Sdn Bhd.
    2. Beliau adalah Pengarah MIDF yang menjadi Penasihat Utama pengeluaran bon ini
    3. Beliau adalah ahli Lembaga Pengarah BIMB Holdings dan Pengerusi BHB Board Risk Commitee dan Pengerusi BHB Audit and Examination committee yang turut melabur dalam bon sukuk tersebut.
    4. Beliau pernah menjadi Pengarah Eksekutif MARC
    5. Beliau pernah bekerja selama 12 tahun di Maybank, dan pemegang saham terbesar OFFSHORE iaitu Mohd Amran Abdul Wahid sama-sama bekerja dengannya di Maybank.

    Butiran-butiran bon tersebut telah diperiksa di laman web Suruhanjaya Sekuriti dan didapati butirannya betul. Maka tiada isu surat tidak bernama ini ditolak metah-mentah.

    Surat ini telah disalinkan kepada Menteri Hal Ehwal ekonomi, Dato Seri Azmin Ali dan Gabenor Bank Negara Malaysa, Dato’ Nor Shamsiah binti Mohd Yunos, tetapi hingga kini tiada tindakan yang diambil. Pelanggaran ini bagaikan ditutup sebelah mata oleh kesemua pihak ini.

    Malah Datuk Zaiton telah dilantik menjadi ahli Lembaga Pengarah Tabung Haji yang mana akan menguasai Bank Islam Malaysia Berhad dan BIMB Holdings Berhad. Pelanggaran etika ini tidak boleh diambil enteng jika pengurusan baru Tabung Haji serius mahu memulihkan lembaga tersebut.

    Datuk Zaiton terlibat dalam pelbagai badan profesional, Jawatankuasa kuasa-jawatan kuasa, NGO-NGO dan syarikat utama yang tersenarai di Bursa Malaysia.

    Tentu sekali, dengan terdedahnya salahlaku percanggahan kepentingan dan kelakuan tidak profesional, beliau tidak layak untuk memegang peranan-peranan ini dan juga dilesenkan untuk syarikat kepunyaannya berperanan sebagai penasihat kewangan dan urusniaga pasaran modal.

    Maklumat dalaman memberitahu Datuk Zaiton dipilih untuk menganggotai Tabung Haji dan bersama pengurusan baru Tabung Haji, Dato Zukri Samat atas cadangan dan sokongan kuat bekas Gebenor Bank negara Malaysia, Tan Sri Dr Zeti Akhbar Aziz kepada Pengerusi Council of Emminent Person, Tun Daim Zainuddin.

    Adakah orang yang nampaknya ada tengkorak di dalam almari ini merupakan pilihan Tun Daim juga? Tidak disusul periksakah latarbelakang beliau? Apa akan jadi kepada Lembaga Tabung Haji melibatkan Datuk Zaiton Hassan yang sekarang terlibat dalam memindahkan aset TH berjumlah RM19.9 bilion kepada syarikat tujuan khas (SPV) bawah Kementerian Kewangan pada 11 Disember lalu Kerajaan PH.

    [ARTIKEL BERKAITAN- Kabinet PH Sahkan BNM, Lim Guan Eng menyelia dan menjual aset Tabung Haji ]

    Apatah lagi Kabinet Pakatan Harapan mengesahkan Bank Negara Malaysia (BNM) akan kekal menyelia Lembaga Tabung Haji (TH) atas arahan Lim Guan Eng Menteri Kewangan Malaysia.

    Sumber :
    http://sabahkini2.com/en/news/1638/tabung-haji-dalam-bahaya-integriti-zaiton-hassan-pengarah-baru-dipersoal/view

  18. SUPAYA REGIME CHANGE BOLEH BERLAKU SUATU PERISTIWA BESAR MESTI DIRANCANG…….

    Muhammed Khalid-Daim Zainuddin Bakal Jatuhkan Pakatan Harapan……..

    Ringgit jatuh merudum, ekonomi tidak berkembang pada kadar yang dirancang, rating negara dijangka jatuh, sekarang mereka yang yang dipertanggungjawabkan mengurus ekonomi negara sedang mencatur perniagaan.

    Pelantikan Dr Muhammed Khalid sebagai Penasihat Ekonomi Perdana Menteri mengukuhkan kedudukan Tun Daim Zainuddin dalam kuasa ekonomi negara.

    Muhammed Khalid merupakan adik ipar kepada Daim. Mahathir menerima cadangan pelantikan Muhammed Khalid sebagai Penasihat Ekonomi kerana ia saranan Daim.

    Daim memberitahu Mahathir bahawa beliau telah membelanjakan berbilion ringgit untuk pilihan raya lalu. Jadi Mahathir tiada pilihan kecuali menerima saranan Daim bagi memasukkan Muhammed Khalid sebagai salah seorang pencatur dalam koridor kuasa.

    Apa yang Mahathir tidak sedari ialah Daim tidak mengeluar wang yang banyak. Kebanyakan dana pilihan raya Pakatan Harapan datang dari kroni Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Taikun seperti Vincent Tan.

    Oleh kerana Mahathir tidak ambil tahu hal perbelanjaan pilihan raya, beliau percaya bulat-bulat cakap Daim.

    Tugas Muhammed Khalid (Mat Khalid) adalah memberi saranan-saranan mengenai pelantikan CEO GLC dan penstrukturan semula ekonomi negara.

    Fasa pertama Mat Khalid akan membawa masuk pengurus-pengurus yang taat kepada Daim dan beliau bagi menguasai Khazanah Nasional dan GLC lain.

    Fasa kedua Mat Khalid akan mencadangkan penstrukturan semula perbankan, konsesi lebuh raya dan industri oil and gas negara.

    Ini bagi membolehkan Daim Linked Company (DLC) terbabit secara aktif dalam penstrukturan semula ini. Daim sentiasa berminat dengan bank kerana beliau di situ kepakaran beliau memanipulasi wang.

    Sejak 4 tahun lalu juga Daim berminat dengan konsesi tol. Beberapa kali syarikat Idaman Saga milik Tan Sri Halim Saad cuba membeli semua syarikat konsesi tol di negara ini tetapi ditolak kerajaan. Halim Saad adalah salah seorang “front man” Daim.

    Mat Khalid dijangka mengemukakan cadangan penstrukturan ini. Daim berminat dengan syarikat konsesi kerana perniagaan tunai yang dijana ini akan memberi kekuatan tunai kepada emapayar Daim.

    Selain kerana percaya Daim membiayai Pilihan Raya, Mahathir tidak boleh menyingkirkan Daim selagi Najib Razak tidak dibicarakan.

    Mahathir bergantung kepada Daim sebagai Mr Fixed! Daim ada networking yang luas di dalam dan luar negara bagi memastikan Najib Razak dipenjarakan by hook or by crook.

    Tidak lama lagi Daim dengan bantuan Mat Khalid akan menjahanamkan ekonomi negara seperti mana Daim mengosongkan akaun UMNO ketika beliau bergaduh dengan Mahathir dan meletak semua jawatan pada 2001.

    Pakatan Harapan akan tumbang sebelum lima tahun jika “mat khalid” dan Daim berjaya mempengaruhi Mahathir melaksanakan agenda mereka.

    AzmyKelanaJaya

  19. HANYA 13% MELAYU SOKONG ANWAR…..!!

    Kaji selidik terkini mendedahkan sokongan masyarakat Melayu kepada Anwar Ibrahim untuk menjadi pm8 hanya berada di lingkungan 13% saja……!!

    Perkara ini jauh lebih mengejutkan daripada tindakan Maszlee Malik meninggalkan Kabinet pimpinan Dr Mahathir Mohamad.
    Impak sodomi III benar2 maut bagi Anwar.

    Meskipun Anwar mendapat sokongan tinggi daripada masyarakat Cina (58%) dan masyarakat India (62%), tapi impak sodomi III benar2 maut bagi Anwar bagi mendapat sokongan kaum Melayu.

    Ini amat jelas apabila Mahathir yang diserang kiri kanan saban hari masih mencatatkan purata sokongan jauh lebih tinggi daripada Anwar secara purata daripada semua kaum.

    Walaupun sokongan masyarakat Cina dan India menjunam kepada 20% dan 14%, Mahathir masih mempunyai sokongan purata 42% kerana 58% masyarakat Melayu menyokongnya sebagai Perdana Menteri.

    Mahathir yang diserang kiri kanan saban hari oleh puak Anwar, masyarakat Cina dan India terhadap Mahathir boleh dilihat daripada 2 isu utama…..

    – keputusan kerajaan memberi ruang kepada Dr Zakir Naik untuk terus bermastautin di Malaysia meskipun beliau dikehendaki India,

    – pelaksanaan 3 muka surat tulisan Jawi di sekolah vernakular.

    Sampai tua lah ‘REAR’ Admiral bang non menanti terus menanti…!!

    1. REAR Admiral…sesuai sangat dengan AlLiwati
      Suka sangat AlBud amik crite Mat Kotak ni…
      Cer AlBud tanya Mat Kotak pasal hobi luarbiasa AlLiwati..
      Pasti terkejut khinzir..atau errr AlBud pun miliki hobi yang sama..
      Kahkahkahkah

  20. MEMANG SENGAJA TAK DIWARTAKAN SUPAYA SENANG NAK PECAT……

    Jawatan Menteri PH belum diwartakan: PAS tuntut penjelasan……

    PAS amat terkejut dengan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab dalam hal berkaitan undang-undang, Datuk Liew Vui Keong, bahawa jawatan anggota Kabinet Kerajaan Persekutuan yang diterajui oleh PH belum diwartakan setelah genap setahun memerintah negara ini.

    Berdasarkan Seksyen 2 Akta Fungsi-fungsi Menteri 1969, setelah Menteri-Menteri dan Timbalan-Timbalan Menteri dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong, Kerajaan perlu mewartakan perintah Yang di-Pertuan Agong yang dinamakan Perintah Menteri-Menteri Kerajaan Persekutuan 2019. Tarikh kuat kuasa perintah berkenaan juga perlu dinyatakan dengan jelas dalam Warta tersebut.

    Pewartaan jawatan-jawatan ahli-ahli Kabinet amatlah penting dan perlu dibuat segera bagi mengesahkan fungsi-fungsi serta bidang tugas Menteri-Menteri dan Timbalan-Timbalan Menteri yang dilantik tersebut.

    Tindakan mewartakan perlantikan ini tidak sewajarnya dianggap remeh oleh Kerajaan kerana ianya akan melibatkan keabsahan (legality) tugas-tugas ahli-ahli Kabinet berkenaan dan kesan terhadap kuasa-kuasa yang telah digunakan oleh mereka.

    Dengan ini PAS menuntut agar Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab dalam hal berkaitan undang-undang, Ketua Setiausaha Negara yang sepatutnya membuat pewartaan ini serta Peguam Negara yang sepatutnya menyiarkan Warta ini memberikan penjelasan terperinci kepada rakyat tentang perkara ini.

    Di atas kegagalan pihak-pihak berkenaan di atas memberikan penjelasan yang memuaskan, PAS menuntut mereka mengambil tanggungjawab sepenuhnya dengan segera meletakkan jawatan masing-masing.

    TAKIYUDDIN HASSAN

  21. PENYAMUN TARBUS PH NIE DIA PANDAI…..SEBELAH MALAM KERJA DIA MEROMPAK….BELAH SIANG PULA DIA MASUK BERITA ADA BERLAKU SAMUN OLEH PEMBANGKANG……

    ‘Kartel dedak’ macam filem hitam putih

    Isu ‘kartel dedak’ yang dihangatkan oleh portal media sosial seperti Malaysiakini, itu tidak menjejaskan PAS kerana isu lama yang telah selesai dimainkan semula.

    Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, cabaran yang lebih besar pernah dihadapi oleh PAS sejak lebih 60 tahun penubuhannya tetapi parti itu masih selamat.

    Katanya, tuduhan kepada PAS sebelum ini melibatkan dana RM90 juta kini telah berubah kepada isu RM1.4 juta pula.

    “Kita menghadapi cabaran yang lebih besar daripada itu lagi. Oleh kerana, kita telah berjaya lepas dari segi siasatan itu, dengan sebab itu tidak perlu diungkitkan lagi.

    “Dari RM90 juta turun kepada RM1.4 juta, makin turun dan makin turun lagi. Kita anggap itu macam ‘Pepsi Cola’ sahaja. Dia akan meletup semasa buka tudung (botol) sahaja. Selepas itu dia akan hilanglah, insya-Allah.

    “Kita anggap itu cerita lama yang telah selesai semasa pilihan raya. Jika ada timbul pula itu macam filem lamalah, lagu lama, hitam putih,” jelasnya.

    Beliau menjawab pertanyaan pemberita, adakah isu ‘kartel dedak’ itu menjejaskan PAS, selepas menyampaikan kuliah dhuha di Masjid Rusila, hari ini.

    Menjawab gesaan Presiden PKR, Dato’ Seri Anwar Ibrahim agar PAS menjelaskan isu kartel dedak kerana melibatkan kepentingan awam, kata Presiden PAS itu telah selesai.

    Menurutnya, isu kartel dedak itu dianggap telah selesai kerana beberapa nama terbabit telah disoal siasat oleh pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

    Katanya, hasil siasatan itu mendapati tiada apa yang berlaku melibatkan kesalahan undang-undang.

    “Itu sudah disiasat oleh SPRM, sudah ada yang dipanggil dan sudah ada kenyataan SPRM. Tak ada apa-apa hal yang berlaku melibatkan undang-undang, Alhamdulillah. Kita selamat.

    “Cuma kita minta SPRM siasat juga dia. Sebab, kita ada dapat maklumat dia ada dapat duit luar negeri. Minta supaya SPRM siasat sejauh mana PH ini dapat bantuan dana luar negeri.

    “Kita dapat maklumat ada usaha-usaha nak beli wakil rakyat pun ada,” tegasnya merujuk kepada dana yang diperolehi oleh Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 lalu.

    Selain itu, menyentuh isu Lembaga Jawatankuasa Disiplin PAS katanya, hukuman kesalahan disiplin parti tidak mengira siapa pelakunya.

    “Kita serah kepada Lembaga Jawatankuasa Disiplin, PAS ada Jawatankuasa Disiplin dia. Bila ada pengaduan dari mana-mana negeri atau kawasan. Disiplin akan panggil dia.

    “Memang kita pernah menghadapi hal-hal yang lebih berat daripada itu pun, dalam krisis sepanjang lebih 60 tahun PAS ditubuhkan.

    “Kita menghadapi macam-macam hal dan ada yang kita ambil tindakan disiplin sebagai langkah pencegahan. Itu terserah kepada kebijaksanaan Jawatankuasa Disiplin.

    “Tak kira siapalah, yang buat kenyataan parti ini pemimpin partilah. Dia bukan pimpinan utama parti,” jelasnya. – HARAKAHDAILY 17/5/2019

    Komen : Kadang kala ada dikalangan kita menjadi duri yang melambatkan perjalanan…

  22. Madey si Kitol nak pilih calon Menteri Pendidikan yang mana satu?

    A Penerima Wang Haram 1MDB yang kes SPRM NFA sampai 2 tahun sebab masuk PPBM.

    B Anak sendiri yang jadi MB tak perform macam bapaknya.

    C Perogol amah dan pembakar jambatan.

    D Madey si Kitol sendiri demi kroni tercinta.

    Kahkahkah!

    1. A. Najib Al Jibo, tapi rakyat mesti tak mau dia

      B. Geng Najib, tapi dia tak akan buat kerja lain, asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama

      C. Si Botol Air Ketum, tapi rakyat tentu tak mau yang asyik mabuk

      Kuhkuhkuh

  23. MELAYU TERANCAM BWH PH…….KASUT HITAM BELUM MATANG ….DIA BOLEH SANGKA BAIK DENGAN BABI HUTAN….. SEKARANG DIA TAHU APA AKIBATNYA……

    MAY
    18
    Teo Nie Ching Wajar Ganti Dr Maszlee Malek Sebagai Menteri Pendidikan……

    Diam tak diam sekali lagi Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching dilihat bergambar bersama mork cheque bernilai RM1.5 juta yang diberikan kepada SJK Cina di Taiping, Perak, baru-baru ini.

    Terbukti Timbalan Menteri Pendidikan lebih efektif dalam memberikan peruntukan yang besar kepada kaum beliau sendiri. Duit Kementerian diagihkan sebaik mungkin.

    Bagi Menteri Dr Maszlee Malik, apa yang beliau tahu, adalah dengan menyiarkan gambar di laman media sosial, kononnya beliau sedih dengan keadaan Sekolah Kebangsaan yang serba daif.

    Kesimpulannya, Timbalan Menteri Pendidikan bijak memajukan anak bangsa sedangkan Menteri Melayu amat bodoh. Kau adalah Menteri la bengap bukannya acik cleaner.

  24. PH PARTI HARAMjAdAh…….

    MBM beri amaran kepada PTPTN: Jangan banyak pusing……..
    astro awani

    MBM beri amaran kepada PTPTN: Jangan banyak pusing
    MBM terus konsisten menyuarakan bahawa ujrah PTPTN harus dihapuskan untuk meringankan beban peminjam. – Gambar hiasan

    MAJLIS Belia Malaysia (MBM) merujuk kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN), Wan Saiful Wan Jan berkenaan cadangan menyenarai hitamkan peminjam yang ingkar membayar dari keluar negara.

    MBM berpendapat bahawa tindakan menyenarai hitamkan peminjam yang ingkar membayar semula pinjaman PTPTN adalah satu langkah membebankan. Namun di satu sudut ia adalah perlu khusus bagi peminjam yang benar-benar gagal menjalankan tanggungjawab melunaskan hutang sepertimana yang sepatutnya, walaupun hakikatnya berkemampuan untuk membayar.

    Tindakan menyenarai hitam peminjam yang gagal hendaklah juga disusuli dengan satu pendekatan yang komprehensif di pihak PTPTN untuk mendefinisikan siapa yang dimaksudkan sebagai peminjam gagal dan ingkar ini. Ini termasuk setelah memastikan pendapatan isi rumah dan perbelanjaan yang perlu dilangsaikan oleh peminjam. Oleh itu, pendefinisian hanya melalui perolehan gaji tidak mencukupi dan perlu ditimbang semula oleh pihak PTPTN.

    Berkaitan cadangan untuk menyenarai hitamkan lesen memandu, cukai jalan atau lesen perniagaan adalah satu cadangan yang ekstrem, membebankan serta menyusahkan rakyat. Kenderaan adalah keperluan asasi setiap orang dan menafikan hak ini tidak akan membantu PTPTN dalam mendapatkan kembali pinjaman yang telah diberikan. Lesen perniagaan pula adalah keperluan bagi mereka yang bekerja sendiri untuk menampung keluarga mahupun membayar pinjaman. Sekiranya mereka dinafikan lesen untuk berniaga, itu hanya membantutkan lagi usaha untuk mendapatkan kembali pinjaman, dan juga kerugian buat negara yang akan kehilangan sumber melalui cukai serta wujud kegiatan perniagaan haram.

    MBM juga mengambil kesempatan ini untuk terus konsisten menyuarakan bahawa ujrah PTPTN harus dihapuskan untuk meringankan beban peminjam serta sekurang-kurangnya menunjukkan komitmen kerajaan dalam menyediakan pendidikan percuma termasuk pendidikan tinggi.

    MOHD IZZAT AFIFI ABDUL HAMID

    Reply

  25. PENDIDIKAN NEGARA TERANCAM BWH PH…….

    PTPTN Makin Zalimi Anak Muda -K/Pemuda Parti IKATAN Bangsa Malaysia……..

    BERDASARKAN Buku Pakatan Harapan melalui 10 janji 100 hari mereka, janji ke-6 (rujuk muka surat 12) adalah khusus untuk anak-anak muda peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).
    shahir adnan
    Janji tersebut berbunyi, “Menangguhkan pembayaran balik pinjaman PTPTN kepada semua peminjam yang mendapat gaji kurang dari RM4,000 sebulan dan memansuhkan dasar senarai hitam ke atas peminjam”.

    Pemimpin-pemimpin muda Pakatan Harapan, termasuklah YB Syed Saddiq, telah berjanji di dalam Buku Pakatan Harapan (rujuk muka surat 189) melalui Iltizam Khusus Anak Muda, Iltizam #4, “Memberikan peluang pendidikan berkualiti yang percuma” dengan “Menjamin pendidikan awam percuma yang lebih baik di setiap peringkat, bermula di prasekolah, sekolah rendah, menengah dan juga pendidikan tinggi”.

    Dewan Pemuda IKATAN Malaysia menganggap kedua-dua janji tersebut hanyalah cakap-cakap kosong yang tidak akan dilaksanakan oleh Pakatan Harapan. Rakyat, terutama anak-anak muda telah ditipu dengan janji kosong dan harapan palsu. Menyoroti kronologi kisah PTPTN oleh Pakatan Harapan, kita lihat banyak pusingan-U dibuat dan kajian yang tidak habis-habis.

    Seawal memegang tampuk pemerintahan, berikut adalah susur galur kisah dongeng PTPTN Pakatan Harapan:

    a. Pusingan-U pertama dibuat mengenai Iltizam anak muda di mana “Manifesto bukan kitab suci” apabila gagal memberikan pendidikan percuma seperti yang dijanjikan. Najib dan pentadbiran terdahulu disalahkan.
    b. Pusingan-U kedua dibuat apabila kajian mahu dilaksanakan berkenaan janji mereka iaitu gaji minimum RM4,000 bagi pembayaran balik PTPTN
    c. Pusingan-U ketiga dibuat apabila peminjam dikeluarkan dari senarai hitam, tetapi berdepan risiko bankrap atau muflis jika tidak membuat pembayaran balik
    d. Pusingan-U keempat dibuat apabila skema pemotongan gaji melalui peratusan yang tidak adil dan munasabah untuk anak-anak muda.
    e. Pusingan-U kelima dibuat apabila mereka mahu menyenaraihitamkan semula peminjam supaya tidak ke luar negara. Ditambah pula dengan peraturan zalim untuk mengenakan sekatan ke atas pasport, lesen memandu, dan memperbaharui cukai jalan.

    Yakinlah bahawa Pakatan Harapan akan membuat pusingan-U seterusnya.

    Dewan Pemuda IKATAN Malaysia melihat situasi ini memburukkan lagi keadaan anak-anak muda yang makin dihimpit dan ditekan oleh dasar-dasar tidak munasabah Pakatan Harapan.
    Kita harap anak-anak muda mula berfikir dan tidak lagi ditipu oleh janji dan harapan palsu Pakatan Harapan.
    Demi Bangsa Malaysia!
    SHAHIR ADNAN

  26. MAFIA KOMUNIS TAK BERTUHAN BERI ANCAMAN KEPADA ISLAM…….

    Meski PH beri Isma ruang, Islam tetap terancam – Aminuddin

    Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) mempertahankan kenyataannya Islam tetap terancam di bawah PH meski pun pentadbiran baru memberikan ruang kepada pertubuhan itu untuk menganjurkan program dengan kerjasama agensi kerajaan.

    Presiden Isma Aminuddin Yahaya berkata Islam terancam dalam konteks perlembagaan namun aktiviti keagamaan tetap berjalan seperti biasa.

    “(Islam) tetap tergugat, kerjasama ini (dengan Jais) bukan bermakna Islam tak tergugat tapi tergugat dalam konteks Islam yang lebih luas daripada itu.

    “Islam tergugat bukan dari segi aktiviti (kerohanian) tapi perlembagaan. Aktiviti-aktiviti (kerohanian) berjalan sejak 60 tahun sejak Merdeka, jadi kita nampak dalam konteks yang lebih besar, lebih mengikat.

    “Dengan bukti-bukti yang saya beri, dengan isu (pelantikan) peguam negara, isu Icerd jadi Islam tergugat dalam bentuk luas bukan terpencil,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

    Surat jemputan tular

    Sebelum ini, Aminuddin memberikan markah kosong peratus terhadap PH berkaitan pemerkasaan Islam selepas gabungan itu mengambil alih tampuk pemerintahan negara.

    Pada 4 Mei lalu, Isma melalui Gerakan Pembela Ummah turut sama menganjurkan himpunan “mempertahankan kedaulatan Islam” di ibu negara kerana mendakwa Islam terancam di bawah pentadbiran PH.

    Perhimpunan itu turut melibatkan pemimpin pembangkang, PAS dan Umno.

    Semalam Malaysiakini melaporkan berkaitan penularan surat jemputan Isma ke Majlis Tadarus dan Khatam al-Quran Wanita Se-Malaysia anjuran Biro Wanita Isma Shah Alam dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).

    Surat bertarikh 15 Mei itu turut menggunakan logo dan kepala surat jabatan agama Islam itu dan ditandatangani oleh Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pendidikan Islam Jais, Anas Ayob.

    Isma turut menjangkakan kehadiran lebih 400 orang dalam program berkenaan.

  27. SORI LAA PTPTN TIADA DALAM MANIPESTOL PH……30 MANIPESTOL SEMUANYA PENJARA KAN JIBENG……

    Kalau PTPTN akur dengan cadangan gaji RM 4000 baru bayar balik pinjaman, maka pinjaman baru untuk mereka yang hendak melanjutkan pelajaran akan terkesan. PTPTN bukannya senang-senang minta kerajaan menambahkan nilai tabungannya untuk menampung pinjaman baru. Kalau kita lihat pada trend sekarang pendapatan bulanan siswasah hitung panjang adalah RM2000. Berapa lama masa diperlukan untuk capai RM4000? Apa pula kes yang pinjam untuk Diploma sahaja? Kurang bayaran balik bermakna tabungan semakin berkurangan. Sudah tentu PTPTN akan gagal berfungsi. Rakyat sepatutnya tidak melenting, buat cadangan yang munasabah untuk PTPTN selesaikan kemelut ini tanpa menjejaskan pelajaran anak-anak mereka. Bagi saya potongan minima sebanyak RM50 untuk yang bergaji bawah RM2000 dan RM100 untuk di bawah RM4000 perlu dikenakan.

    1. sadaqallah hal ‘aziim

  28. KERAjaan PH ADALAH KERAjaan D4P……..

    Kalaulah Aiman urus ekonomi, gawat pun tak sempat………..

    Ikut cakap Penasihat Ekonomi kepada Perdana Menteri, Dr Muhammad Khalid dalam video ini, semuanya OK.

    Itu susah bila ahli Ekonomi beri pendapat hanya berasaskan firasat dan bukan kajian.

    Akhirnya Editor Malaysia yang berani kata akan ada kegawatan ekonomi.

    Sememang lazim manusia untuk takut-takut nyatakan berita buruk. Demi nak mengelakkan orang ramai panik, maka terdengar pendapat-pendapat yang dalam penafian dan tak berani disebut sudah gawat.

    Mereka mcm Dr Mat Khalid akan guna helah tunggu data untuk mengesahkan. Padahal dah setengah tahun kat bawah dah rasa.

    Sebenarnya sudah gawat pun….

    Tengok pasar Ramadhan dan buffet buka puasa hotel, petanda dah ada pun.

    Sejak larangan merokok, kedai mamak dah lengang dari penuh sesak orang mengetih malam-malam.

    Akui saja ekonomi sudah gawat.

    Bukan setakat itu, baru-baru ini Tan Sri Muhyiddin menyebut bakal makan masa 10 tahun untuk ekonomi kembali cergas.

    Tak tahulah jika dia saja nak gempaq supaya Atoq berundur. Sudah ada yang sebut jika tiada langkah segera dan serius dilakukan bersama, Malaysia is finish!

    30 tahun baru boleh recover.

    Lama sangat 10 tahun, 30 tahun tu….

    Malah bila banyak sangat ramalan-ramalan begini, ia kelihatan macam lawak jenaka:

    Kabinet tak ada Whass App group ker?

    Anwar memang sokong saja ramalan Mahathir…

    … tapi ada udang sebalik mi. Maksud tersirat adalah bila ekonomi kembali, Atoq dah boleh pencen.

    Jika gagal pun, Atoq perlu pencen untuk orang baru kembalikan ekonomi.

    Cuma tak percaya Anwar tahu dan boleh lakukan. Setakat cakap.. berpusing-pusing keliling.

    Helah sebalik kata-kata peralihan kuasa sedang dibincang, tapi sebenarnya DAP dah desak Atoq.

    Manakala, kebanyakkan komen-komen mengenai kenyataan-kenyataan ini hanya menipu sahaja …

    Daim ada maksud tersirat disebalik “janji 6 bulan”.

    Mungkin bukan ekonomi, bukan janji. manifesto yang dimaksudkan.
    Manakala Terowong Lim ni tak boleh dipakai langsung cakap dia dan kuat menipu.

    Tengoklah ini…

    Percaya sangat dengan si Kassim Pantalon kepada ini … satu-satu cina yang berniaga sampai syarikat boleh bankrup.

    Kenapa perlu lama-lama?

    Janjinya dalam 100 hari beban rakyat ringan….

    …. bukan bertambah susah.

    Sepatutnya berjanji dikota, bukan berhelah-helah.

    Baik serah pada Aiman untuk jaga ekonomi…

    Maka tidak terlambat untuk Atoq mansuhkan jawatan-jawatan Penasihat Ekonomi, Pengerusi CEP, dan Menteri Ekonomi. Lantik Aiman jadi Menteri Kewangan.

    Jika Mac 3hb dah selesai masaalah, gawat pun tak sempat berlaku. 😏😏😀

    Wow! Yang ada tu Menteri Kewayangan.

    1. it is most difficult to unfool a fool. Let him make a fool of himself till he drops dead as a fool

  29. Factually and in reality and truths, Malays and even Muslims in the likes of MVSA or Najib bin Rosmah and the rests are COWARDS OF THE HIGHEST LEVEL. TALK ONLY NO ACTION (NATO)

    Accusations, allegations leveled against Mahathir and his alleged cronies, etc were never reported to PDRM and or MACC.

    In this blog, they dare to throw all these allegations. Mereka in main DANGAU like small kids. Kalau betul2 jantan…..lodge reports and I will respect you. Otherwise, you are all jokers and clowns making fools of yourselves

    1. Eh macai. Please jilat Madey si Kitol ass sudah. Kasi licin. Don’t try to play dumb and dumber. Rakyat tak bodoh macam kau. Kahkahkah!

      1. If u do not report…you are a dumb and getting dumber. So NATO and a coward.

  30. Jijik dan loya tekak aku bila macai Madey si Kitol pagi-pagi meroyan “majoriti Rakyat”. Tak baca berita ke semalam Madey si Kitol marah Rakyat “iri hati” kepada kroninya? Gila dowh Madey si Kitol punya istidraj. Memang Allah SWT nak tunjukkan depan Rakyat sebijik- sebijik. Kahkahkah!

    1. Sapa PM sekarang? Najib atau Anwar?……

    2. Geng Najib @ nbr, Bossmu Najib dah kena lingkup dan sekarang takda kuasa, apa lagi kamu nak cakap melainkan mengontol.

      Botol air ketum Bossmu penuh ke? Tolong replenish selalu, ok, kalau tak padah kau dan membising di sini.

      1. Ooooooops, lupa … Bossmu langsung tak boleh sebut, lebih2 lagi idamkan, “majoriti rakyat.”

        Dia dah ke dalam lubang tersumbat.

    3. Dah google tak maksud “istidraj” macai Madey si Kitol? Maybe tak faham komen, tapi nak tunjuk hebat. Soalan kau siapa PM itulah ISTIDRAJ kepada Madey si Kitol. Kahkahkah!

      1. nbr, kamu cakap Mongol lah. Supaya bila ke Mongolia, kau tak kena potong kepala. Macam tentera Mongolia buat bila serang dan tawan China beratus tahun mulai di abad 13. Mana yang banyak cakap mcm kamu, di posong kepala serta merta.

  31. PH TOMPOKKAN HARTA NEGARA DI PP…….

    Bawah DAP, Sungai Melaka kotor boleh kasi tukar…….

    Bandar dan negeri Melaka bersih dari hasil usaha mantan Ketua Menteri, Tan Sri Ali Rustam.

    Sungai Melaka telah dibersihkan, air dari dapor2 dialihkan, dan sepanjang sungai dibina semula cantik hingga jadi tarikan pelancung.

    Tak sampai setahun DAP kontrol Melaka, air sungai telah bertukar warna jadi hitam, kotor dan busuk. Sudah timbul komplen dari pelancung-pelancung.

    Pihak kerajaan kuasaan DAP telah ambil maklum dan tindakan akan diambil.

    Kalah Samy Velu… Dia cuma nak bina jambatan, tapi sebab tiada sungai, dia bina sungai untuk bina jambatan.

    Ini mahu kasi tukar air sungai. Bukan sama macam tukar air dalam tangki. Projek berterusan tak habis-habis.

    Opp pocot… Maafkan saya… Saya tak patut komen. Awak yang YB. Saya bukan YB.

    Wow! Don’t mess with Melaka gamen

  32. DOA PEMBUKA ENTRY…PH BERTUNJANGKAN KAFIR HARBI BERKUDAKAN MUNAFIK MELAYU PEROMPAK HARTA UMAT ISLAM…. MEREKA PROMOSIKAN COMMUNISM SOCIALISM MARXISM SATANISM LUCIFERIAN SYIAH LGBT…..SEJUTA KALI CILAKO….YA ALLAH!!!!! TUHAN YG PERKENANKAN DOA MEREKA YG TERANINYANYA!!!!!ENGKAU HANCUR LEBURKAN MEREKA!!!!!!!SEGERAKAN KEHANCURAN MEREKA!!!!YA QAHHAR!!!!!YA JABBAR!!!!!YA MUNTAQIM!!!!!YA ALLAH!!!!YA ALLAH!!!!!YA ALLAH¡!!!WAHAI TUHAN YANG TURUNKAN KITAB!!!!WAHAI TUHAN YANG MENJALANKAN AWAN!!!!!WAHAI TUHAN YANG MENGALAHKAN TENTERA AHZAB!!!!HANCUR BINASAKAN PH KERANA MENYAMUN ASET UMAT ISLAM!!!!!YA
    QAHHAR!!!!!!HANCUR LEBU
    RKAN PH!
    !!…..

  33. Bila sebut kroni si Kitol, macai pun lari. Kalau setakat jaga kroni Madey si Kitol, tak payah beranganlah kau nak pakai Rakyat lagi. Rasakan tulah Rakyat kalau berani. Kahkahkah!

    1. Kroni si botol air ketum Jho Taek Lo dah kuat2 cabut lari, jadi pariah ke sana sini, bila bergerak, mata melingas menengok jika ada agent mengintip nya, dia diburu PDRM dan SPRM.

      Dulu kroni penuh di keliling pinggang Najib. Tapi Jho Taek Lo pun dah lama melesap, di jangka Najib tahu dimana berada sekarang, tapi tentu tak mahu kasi tahu pihak berkuasa. Takut si Taek main tikam belakang, snitches, put the 1MDB blame on Bossmu to save his skin.

      Kalau tak silap dah ada indications that he did those.

  34. SEKUMPULAN. PEROMPAK HARAM PH .TELAH MEROMPAK SEBUAH INSTITUSI ORG ISLAM …SEBANYAK RM 20 BILLION…APABILA DI SOAL DI MAHKAMAH TOM CAT…PEROMPAK JWB TEGAS BAHAWA TUJUAN INSTITUSI TERSEBUT DIROMPAK ADALAH KERANA TELAH RUGI RM 4 BILLION…PEROMPAK TERSEBUT BERI JAMINAN HASIL ROMPAKAN DI JAMIN OLEH PH DAN AKAN BAYAR CUKAI TAHUN… .APABILA DISOAL BALAS KENAPA SAMUN BEGITU BANYAK…JAWAPAN YANG DIBERI ADALAH ROMPAKAN TERSEBUT BERTUJUAN UNTUK BANGKAPKAN TERUS INSTITUSI TERSEBUT…ALASAN TERSEBUT DITERIMA DENGAN SENANG HATI OLEH AG DAN PARA JURI SEBULAT SUARA …PEROMPAK BERNAMA TOKONG NOBITA DIBANTU MUJAHAT WAKANDA TELAH DIBEBASKAN BERSAMA HASIL ROMPAKAN DENGAN DI SAKSIKAN OLEH TONG M,,PAK DAJJAL DAN MAT SYABU SYIAH….SEKIAN…CERITA INI BENAR… ROMPAKAN BERLAKU DI SIANG HARI DI DEPAN KHALAYAK RAMAI….20 BILLION ORG TAK NAMPAK….TAPI 2 BILLION YG SIBUK MELALAK….SEMOGA ISU INI MENJADI YANG TERBESAR DI NEGARA INI..AMINN!!….SEMOGA PH HANCUR BINASA

  35. LANGKAH PH YANG KE EMPAT UNTUK MENGHANCURKAN NEGARA IALAH DENGAN MENAMBAH HUTANG NEGARA… WALAUPUN MEREKA JAJA KE HULU HILIR KERAJAAN DAHULU BANYAK HUTANG TAPI MEREKA TERUS MENOKOK HUTANG NEGARA…HUTANG NEGARA KINI ADALAH 840 BILLION DARI 680 BILLION..…MEREKA RASA TIDAK BERSALAH MELAKUKAN SEMUA KESALAHAN ITU KERANA MEREKA TELAH LETAKKAN SEMUANYA PADA KERAJAAN LEPAS…BAGI MEREKA ITU LAH LAMPU ALADIN DAN LICENSE TO KILL …..ALASAN BUAT HUTANG BARU UNTUK BAYAR HUTANG LAMA ADALAH IDEA HAPRAK…KINI TERBUKTI APA YANG MEREKA LAUNGKAN HUTANG NEGARA 1 TRILLION AKAN DITOMPOK OLEH MEREKA…KEADAAN KINI BERTAMBAH PARAH DENGAN STAGFLASI YANG AKAN DIALAMI NEGARA…RINGGIT BAKAL JADI TIDAK BERHARGA SEPERTI VENEZUELA DI MANA KERTAS
    TISU JAUH LEBIH MAHAL DARI WANG KERTAS….RAKYAT MALAYSIA HENDAKLAH MENDESAK MENTERI2 PH DAN PEMIMPIN MEREKA BERI MANDAT BARU KEPADA RAKYAT…..,

    Reply

  36. 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kejora is actually, a guy, with energy and speed
    He keep on, creating ‘pantun’..so fast and rapid
    Unlike old idiot goon TN..who’s so damn stupid
    It is damn easy for a dragon to beat a millipede
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  37. PH SENGAJA MUFLISKAN NEGARA SUPAYA NEGARA JADI KUCAR KACIR DAN PORAK PERANDA…TUJUAN MEREKA ADALAH UNTUK MENGUBAH STATUS QUO DAN PERLEMBAGAAN NEGARA DAN MENUKAR MENJADI REPUBLIK TANPA RAJA DAN SULTAN ..ITU LAH SATU SATUNYA MATLAMAT MEREKA..DAN SATU SATUNYA ALASAN MEREKA IALAH MELETAKKAN SEMUA KESALAHAN KEPADA KERAJAAN DAHULU…MEREKA BERUSHA KERAS KE ARAH ITU TANPA PEDULIKAN NASIB RAKYAT DAN KEMAKMURAN NEGARA…LANGKAH PH YANG KEDUA IALAH ISTIHAR BAHAWA NEGARA HANYA PUNYAI 4 SAHAJA JET PEJUANG YANG BERFUNGSI UNTUK MENGUNDANG CAMPUR TANGAN PIHAK ASING DALAM POLITIK NEGARA…
    LANGKAH SETERUSNYA IALAH MENJUAL SEGALA ASET2 NEGARA… TUMPUAN DIBERIKAN KEPADA ASET ISLAM MELAYU SUPAYA MELAYU TIDAK MAMPU BANGKIT..PALING KETARA IALAH ASET TABUNG HAJI TELAH DIROMPAK PH SEBANYAK RM 20 BILLION DENGAN MENYALAH GUNAKAN KUASA DI BERI RAKYAT…….JIKA BERPULUH2 SYARIKAT KERAJAAAN DAN GLC TELAH DI BAILED OUT SEBELUM INI KENAPA PULA TABUNG HAJI DI ROBBED OUT?…TIDAKKAH ITU MENUNJUKKAN TABUNG HAJI UNTUNG SEBENARNYA SEHINGGA DIROMPAK….ASSET TABUNG HAJI MELEBIHI LIABILITY…DUIT PETRONAS PULA TELAH DIJARAH RM 82 BILLION…

    Reply

  38. PH SENGAJA RANAPKAN EKONOMI NEGARA…MEREKA MEMANG MAHUKAN SUPAYA NEGARA INI JAHANAM…LANGKAH PERTAMA MEREKA LAKUKAN IALAH ISTIHARKAN SELURUH DUNIA… MALAYSIA BANKRAP …TINDAKAN TERSEBUT MENAKUTKAN PELABUR2 ASING MENYEBABKAN MEREKA BERTEMPIARAN LARI..AKIBATNYA NEGARA KEHILANGAN PELABURAN BERJUMLAH RM270 BILLION…BURSA HILANG 200 MATA…GDP JUGA JATUH DARI 5.9% KEPADA 4.7%
    ..RINGGIT JATUH DARI RM3.80 KEPADA RM 4.15….. PENGANGGURAN BERLELUASA..SISWAZAH KELUAR U MENGANGGUR..PELUANG TEMUDUGA HANYA 4% …ITU PUN BELUM TENTU DITERIMA…BERIBU2 DIBERHENTIKAN KERJA SETIAP BULAN…HARGA KELAPA SAWIT DAN GETAH JATUH MERUDUM…MEREKA BUKAN SAHAJA MENGENAKAN SST TETAPI MEMPERKENALKAN PELBAGAI CUKAI…CUKAI TANAH NAIK 800%…TARIF BILL UTILITY JUGA DINAIK KAN..PENJAWAT AWAM DIBERHENTIKAN KERJA 17 RIBU ORANG INI SEMUA BERLAKU SEJAK PH AMBIL ALIH
    NEGARA………NAK HARAP KAN SELANGOR SAMA JGK….BELI SPLASH HARGA 10 KALI GANDA 2.7 BILLION…

    Reply

  39. MARI KITA KENALI PARA PEMIMPIN UTAMA KERAJAAN SEKARANG….RAMAI YANG LEBIH MENGENALI PAK SHEIKH DAJJAL BERBANDING TONG M BERDASARKAN PAK DAJJAL TELAH DIMAHKAMAHKAN DAN DISAHKAN SEBAGAI PENGAMAL LIWAT DAN MENJADI BANDUAN DUA KALI….TONG M DI ANGGAP LICIK WALAUPUN TELAH MEMBUAT BEGITU BANYAK SKANDAL TERUS DIPUJA DAN DIANGGAP SEPERTI TUHAN YANG SUCI TIADA KESALAHAN….SEMATA-MATA KERANA TIDAK PERNAH DIBICARAKAN OLEH MAHKAMAH DENGAN RM 400 BILLION SKANDAL MAKA PEMIMPIN INI DI ANGGAP SEPERTI DEWATA.…SEJARAH PM-4 YANG TELAH MERANAPKAN SEPARUH DARI EKONOMI NEGARA TELAH DIABAIKAN OLEH MEREKA YANG FANATIK INI…FAKTA DAN ANGKA DI MANA RINGGIT TELAH JATUH DARI RM 2.50 KEPADA RM 3,80 TELAH DICAMPAK KE BELAKANG…TONG M SEMEMANGNYA BIJAK MEMANIPULASI FIKIRAN RAKYAT DENGAN MELETAKKAN KESALAHAN KEPADA SOROS TELAH DITELAN BULAT2 OLEH PENTAKSUB TANPA DIPERSOAL….KEKAYAAN NEGARA YANG TELAH BERPINDAH TANGAN KEPADA KRONI TERMASUK ANAK2NYA TELAH DINAFIKAN BEGITU SAHAJA…

  40. SESI BERKENALAN DENGAN PEMIMPIN NEGARA DITERUSKAN…PAK SHEIKH YANG MEMPUNYAI PAKEJ LENGKAP BERUPA KEBEJATAN MORAL,,BERFAHAMAN LIBERALISME DAN PLURALISME SERTA AHLI FREEMASON..PUNYAI RAPPORT BAIK DENGAN ISRAEL …APALAGI PARTY YANG DITERAJUI ADALAH BERLAMBANG MATA SATU…PAK DAJJAL JUGA TERLIBAT DALAM MEGA SKANDAL..CONTOH KETARA IALAH SKANDAL FOREX YANG BERJUMLAH RM 30 BILLION KETIKA MENJADI MOF….MELAYAKKAN BELIAU MENDAPAT PANGKAT DAJJAL..

    TONG M HEBAT DARI SEGI MEMANIPULASI PEMIKIRAN RAKYAT ALA FIRAUN KUNO…SKANDAL BELIAU YANG BERTONG-TONG TELAH DI ILUSIKAN HANYA PERKARA YANG REMEH APABILA KEKAYAAN NEGARA LESAP LEBIH DARI SEPARUH DENGAN SKANDAL MEGA BERJUMLAH RM400 BILLION…BANYAK DASAR-DASAR KERAJAAN SEMASA PM-4 TELAH DIUBAH TERUTAMA DASAR PENSWASTAAN YANG MENYEBABKAN KEKAYAAN NEGARA BERTUKAR TANGAN KEPADA KRONI-KRONI…AKHIRNYA RAKYAT MENDERITA DENGAN JATUHNYA RINGGIT DARI RM 2.50 KEPADA RM 3.80..BERERTI KEKAYAAN NEGARA TELAH LESAP LEBIH DARIPADA SEPARUH….MANIPULASI MINDA YANG DIMAINKAN IALAH KERANA ANGKARA SOROS…OLEH KERANA KEJAYAAN MANIPULASI TERSEBUT MEMANG LAYAKLAH BELIAU DINAMAKAN FIRAUN MODEN YANG DIGELAR TONG M…

  41. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Mana dah hilang atuk TN biol kedi jubor ketuat
    Belum siap lagi ker karangan lucah yg dia buat
    Tak padan dgn tua cabok..ingin nak tunjul kuat
    Dia tk sedar ker, yg dia tu semua orang meluat?
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  42. MARI BERKENALAN DENGAN DUA PEMUKA UTAMA PH…PAK SHEIKH DAJJAL WALAUPUN BANGSAT, HINA DAN KEJI TELAH DIPUJA,,DISUCIKAN DAN DI DEWAKAN OLEH MUNAFIK MELAYU DAN DIPERALATKAN OLEH KAFIR HARBI BERTUJUAN MENEUTRALKAN ISLAM DENGAN FAHAMAN LIBERAL DAN PLURALISM SEPERTI MEMANDANG MUDAH UMAT ISLAM MURTAD BERDASARKAN KEBEBASAN BERAGAMA …MENEUTRALKAN KETUANAN MELAYU DENGAN MENGUBAH PERLEMBAGAAN SPT STATUT ROM DAN UEC YANG TELAH DILULUSKAN…ICERD DAN PELBAGAI LAGI HASUTAN AKAN DIBUAT…DI LUAR NEGARA PAK DAJJAL MEMPUNYAI HUBUNGAN KUAT DENGAN ZIONIST..

    TONG M PULA TANPA DISEDARI TELAH DIPERALAT OLEH KAFIR HARBI KERANA DANGKAL ILMU AGAMA..SEBELUM MENJAWAT PM-7 MEREKA YANG MATANG TELAH MENJANGKA APA YANG AKAN BERLAKU SETELAH TONG M PEGANG KUASA BERDASARKAN PERILAKU BELIAU SEMASA PM-4…

  43. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Citer lucah, dri atuk TN sewel, aku msih tunggu
    Tpi, mana dia dh melingkup, itu atuk biol dungu
    Dia sama lah bacul dgn Suman..dia punya regu
    Tdi..muka merah berang, kini, dh bertukar ungu
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  44. JAWAPAN KEPADA PENYOKONG PARTI MATA SATU YANG MENDEWAKAN RAJA DAJJAL : SETELAH MAHKAMAH PERSEKUTUAN MEMUTUSKAN PAK SHEIKH ADALAH PESALAH LIWAT MAKA TERBUKTILAH PAK SHEIKH PENGAMAL LIWAT SEJATI…MAHKAMAH PERSEKUTUAN ADALAH MAHKAMAH TERTINGGI DALAM SISTEM NEGARA DI MANA KEPUTUSAN TIDAK BOLEH DIUBAH LAGI…SEBELUM ITU PROSES DILALUI IALAH MAHKAMAH TINGGI DAN MAHKAMAH RAYUAN…OLEH ITU PEGAMPUNAN AGONG TIDAK BOLEH MELEPASKAN KESALAHAN YANG TELAH DIBUAT KECUALI HENDAKLAH DIBICARAKAN SEMULA…NAMUN INI TENTU TIDAK AKAN BERLAKU…PAK SHEIKH HENDAKLAH MENCABAR KEPUTUSAN YANG TELAH DIBUAT DAN MENDESAK DI BICARAKAN SEMULA….NABI YUSOF AS SEBELUM DIBEBASKAN DARI PENJARA TELAH MEMINTA DIBICARAKAN SEMULA UNTUK MEMBERSIHKAN NAMA BAGINDA AS….APAKAH SUKAR UNTUK DIBICARAKAN SEMULA KERANA MAHKAMAH YANG ADA ADALAH MAHKAMAH TOM CAT YANG TENTU MENYEBELAHI BELIAU?….DENGAN STATUS PELIWAT ADAKAH INDIVIDU SEPERTI BELIAU LAYAK MENJAWAT JAWATAN PM-8?

  45. JAWAPAN KEPADA SOALAN : ADAKAH ISLAM TERANCAM DI MALAYSIA….

    PH perkasa Islam? Kosong peratus’

    Dalam ucapan ulang tahun kerajaan Pakatan Harapan, perdana menteri mengulangi apa yang sering kita dengar selama ini dari puak-puak anti-Islam dan Melayu supaya tidak memperkatakan tentang agama dan Melayu.

    Katanya dua perkara ini akan membawa perpecahan kaum dan menjejas hubungan antara penganut agama. Saya berbeza pendapat dengan Tun kerana jika isu agama dan bangsa Melayu ini tidak diperkatakan oleh orang Melayu sendiri maka siapa lagi yang akan mempertahankannya?

    Penganut agama lain sudah pasti tidak akan mempedulikan agama Islam sebaliknya akan berusaha memperkuatkan agama masing-masing. Ini sangat logik dan mudah difahami. Mustahil penganut agama lain akan mempertahan dan memperjuangkan agama Islam.

    Saya tidak tahu kenapa pemimpin kita begitu takut apabila rakyat mahu memperkatakan tentang agama Islam. Tetapi dalam masa yang sama, mereka membiarkan golongan liberal duduk di atas pentas-pentas untuk memperjuangkan pemikiran mereka.

    Dalam keadaan demikian :

    Adakah salah jika umat Islam berasa tertekan dan dipinggirkan oleh pihak kerajaan?
    Adakah kerajaan sengaja mahu menekan umat Islam dan membiarkan Islamophobia semakin berleluasa?
    Tidakkah umat Islam berhak berkata dan mempertahankan hak mereka?
    Semua persoalan ini bukanlah satu omongan atau sentimen kosong semata sebagaimana sesetengah pihak menuduh tetapi sebaliknya ia berdasarkan fakta yang berlaku dalam negara sekarang. Jika ada yang tidak tahu atau sengaja tidak mahu tahu berikut adalah beberapa perkara yang beraku kenapa umat Islam rasa dibuli dan ditekan oleh pihak kerajaan :-

    Pelantikan peguam megara yang bukan Muslim. Ini sudah pasti sesuatu yang sangat membimbangkan kerana bagaimana beliau mahu menasihati Majlis Raja-Raja tentang hal ehwal agama Islam di negara ini jika beliau sendiri tidak faham. Ini berlaku dalam isu Icerd di mana jelas ia menjejaskan kedudukan Islam apabila ia membenarkan kebebasan beragama. Kenapa peguam negara tidak menjelaskan hakikat ini kepada Agong atau memang beliau sengaja mahu menutup isu ini.

    Konsep Rahmatan Lil Alamin yang dibawa kerajaan jelas sangat bertentangan dengan pengertian yang sebenar sehingga seolah-olah hukum syariat tidak lagi bermakna. Akibatnya, segala maksiat yang berlaku tidak lagi berani diambil tindakan oleh penguatkuasa kerana menteri mengatakan itu adalah “Private Sphere”. Ini bertentangan dengan Islam sama sekali.
    Menteri juga mengkritik apabila rakyat berhimpun menentang penghinaan terhadap Rasulullah S.A.W walhal kalau di negara-negara Islam yang lain, gelombang protes secara besar-besaran dari rakyat akan meletus dengan mudah. Entah kenapa menteri sendiri tak mahu penentangan terhadap penghinaan kepada Rasulullah S.A.W dinyatakan secara terang-terangan.
    Buku-buku ajarat sesat yang telah diharamkan kini telah diberikan kebebasan untuk diedar dalam masyarakat. Ini sangat pelik dan sukar untuk difahami apa objektif kerajaan sebenarnya.
    Tidak ada tindakan mahupun teguran dibuat oleh kerajaan terhadap perarakan gologan LGBT walaupun dari perspektif syarak ia sangat bertentangan dan sesat. Sebaliknya himpunan aman yang menegur perarakan tersebut yang dikritik. Bukan itu saja; mereka dilayan dengan penuh hormat oleh menteri malah diberi ruang untuk berucap di persidangan Hak Asasi Manusia di Geneva. Saya tidak menolak kemungkinan satu hari nanti, jika tidak ada penentangan, maka golongan ini akan diiktiraf dan menjadi satu kelompok masyarakat yang sah untuk mereka berarak seperti di negara-negara barat. Suara mereka semakin hari semakin lantang.

    Kritikan terhadap pembelajaran agama Islam di sekolah-sekolah dan IPT di mana ia dianggap terlalu banyak. Walhal kita semua tahu masalah sosial yang berlaku dalam kalangan generasi muda dan remaja semakin berleluasa.
    Dan akhirnya apabila pemulihan hendak dijalankan, maka agensi-agensi yang ditugaskan akan kembali kepada penerapan dan pembelajaran agama Islam. Satu aspek mereka kritik tetapi di aspek yang lain mereka memerlukan agama. Tidakkah ini satu yang aneh?
    Hukuman sebat yang dijalankan telah dikritik hebat oleh puak liberal tetapi kerajaan dilihat membisu.
    Video-video ugutan bunuh kepada pendakwah dan mufti sudah semakin berani dipaparkan di media-media sosial seolah-olah mereka merasakan bahawa mereka akan dilindungi oleh ‘pihak-pihak tertentu’.
    Desakan kepada kerajaan untuk membenarkan umat Islam untuk murtad dilaungkan secara jelas dalam parlimen tetapi sekali lagi kerajaan diam membisu. Persoalannya, adakah kerajaan bersetuju? Kenapa mereka begitu berani mencabar hukum Islam jika tidak lain tidak bukan kerana mereka berasa ‘selamat’ dalam kerajaan sekarang?
    Ada menteri mengatakan hukum Islam yang melarang umat Islam untuk murtad adalah merupakan satu penindasan. Penghinaan yang macam mana lagi yang umat Islam harus tunggu?
    Ada juga seruan menyuruh kerajaan membuang perkataan ‘Islam’ dalam kad pengenalan. Walaupun kerajaan tidak bersetuju tetapi kita yakin ia tidak akan berhenti di sini.
    Sebenarnya banyak lagi yang boleh disenaraikan sebagai bukti kenapa umat Islam dan orang Melayu berasa tertekan dan terancam. Kerajaan hanya sibuk memperkatakan tentang isu 1MDB dan pelbagai skandal rasuah.

    Kita amat bersetuju dan menyokong segala tindakan kerajaan untuk mendakwa sesiapa yang bersalah. Tetapi kerajaan seolah-oleh membutakan mata dan memekakkan telinga terhadap isu-isu yang melibatkan agama Islam. Jadi jangan salahkan jika rakyat terpaksa bersuara di jalanan kerana itu saja alternatif yang ada.

    Jika dinilai apakah pencapaian kerajaan terhadap memperkasakan agama Islam selepas setahun memerintah, saya katakan; pencapaiannya adalah kosong peratus. Noktah!

    AMINUDDIN YAHAYA

    Reply

  46. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Tdi..8:20-9:40 am, abg ada double period class
    Klau tidak..lagi teruk le, atuk sewel tu abg kilas
    Dgn ifrit tua tu, tk dpt tanduk, telinga abg pulas
    Mmg abg akan lanyak dia, tanpa kasihan belas
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  47. najib bini rosmah

    It raises the question as to whether “Malaysia’s prosecutors” ought to now consider cutting a deal with the youth who acted as the former prime minister’s gofer at 1MDB for so many years?

    Oi Daim. Takkan tak ada deal for Rakyat? Hapus TOL ka? Hapus PTPTN for free education ka? Makan sekor ka Daim? Kahkahkah!

    1. Hapuskan jembalang dan lintah masyarakat yang asyik menjilat Najib, terjerit jerit di sini sana, kepala batu tak mahu terima Najib sudah gol politik nya, takda masa depan lagi, bakpa nak jadi “hangers-on” kppd dia lagi.

  48. The transition of power from Mahathir to any successor could seriously affect the rakyat and the nation, be it in terms of security, sovereignty, political, financial and economic well being.

    We have seen the 2 successors of Mahathir viz PM5 and PM6, one who sleeps on the job whilst the other loots the nation.

    The majority of the rakyat are concerned about “PM IN WAITING TILL KINGDOM COMES”. He is tainted and morally flawed. He was charged and jailed twice for sodomy. He refused to enter his defence by way of cross-examination. AND the majority do not want him as Mahathir’s successor.

    Reformation is good but not the way Anwar’s reformation is all about which is already STALE. Changes are inevitable to move forward but it has to be done slowly but surely taking into account the volatile nature of our multicultural and multiracial setting.

    So Budin….trying to create the impression that Rais fears this and that is of no value and would not make Anwar Mahathir’s successor. All of us are no Mahathir’s men but we are people who live in reality, with facts and the truths…..wallahuaklam

    1. najib bini rosmah

      Kroniku,
      kroniku,
      kroniku.

      Kau meroyan panjang lebar tetapi orang ramai hanya baca 3 perkataan ini sahaja. Kahkahkah!

      1. you are outdated…sorry

      2. nbr nak coba reverse psychology, tak sedarkan smua komn2 dia dll dalam kumpulan nama yang di guna Geng Najib yang asyik menjilat Najib di buat begitu dek pembaca.

        Ini blog pro-PH, majoriti pembaca adalah penyokong PH, banyak komen korang tak dibaca langsung. Terutama yang atas nama MVA.

        Tak payah mimpi lah, nbr/GN.

    2. Sapa majority yg kau maksudkan?.. dah 2 tahun sejak dari sebelum PRU14 lg sekeliling aku ni takde pulak beriya nakkan Tun Mahathir jd PM.. org BN taknak, org PH pun taknak.. tp sbb kami diberitahu Tun Mahathir jd PM sementara je maka aku yakinkan kawan² dan ahli keluarga aku untuk undi PH.. walaupun aku bkn ahli mana² parti, tp aku mmg penyokong PH.. Dan mmg bukan semua pun yg nakkan DSAI jd PM.. tapi kami setuju apa salahnya beri DSAI peluang.. seperti kami beri peluang pada PR untuk perintah Selangor dan hasilnya kami dpt bnyk manfaat dari kerajaan PR di Selangor..

      Kau masuk blog ni selepas PH menang.. dah berbagai nama kau guna.. isa3, ali jeggar, TN wau bulan dan ntahhape lg ntah.. dari awal komen kau mmg pro Tun Mahathir.. dan kau tau detail tentang cybertrooper umno.. which is.. kau pun mungkin pernah atau memang dari situ.. sbb dari awal kau mmg jual persepsi pasal DS Najib dan DSAI.. sejak mula DSAI dipecat thn 1998.. kelompok korang ni la yg jual berbagai persepsi untuk menjatuhkan DSAI.. 1st round zaman Tun Mahathir jd PM4 yg jadikan anwar sebagai banduan.. berkali² tukar pertuduhan.. walaupun jatuh hukum tp bukan sbb liwat.. yg penting korang nk DSAI dipenjarakan.. dan persepsi yg DSAI seorang peliwat berjaya korang tanam dlm pemikiran separuh rakyat malaysia..

      Lain kali baru aku sambung.. nk buat kerja..

      1. The whole nation. Selangor is just a state.

        Anwar has a moral problem, an ex-convict of sodomy. Malaysian do not want a morally tainted PM moreso twice jailed for criminal act of sodomy

        1. Yang ada masalah moral ialah Madey si Kitol. Madey si Kitol manusia terkutuk yang suka sangat buat konspirasi sampai dah nak masuk kubur. Kau macai hanya ulang propaganda murahan yang ditolak MAJORITI RAKYAT. MAJORITI RAKYAT dengan nombor. Bukan cakap kosong macam macai Madey si Kitol. Kahkahkah!

          1. Najib Al Jibo curi RM2.6 billion dari 1MDB takda masalah moral. Dia hanya ada masalah nak memuaskan nafsu Rosy. Nak lagi nak lagi nak lagi. Gaji Najib sebagai PM cukup untuk dandan rambut dia saja. Tukang dandan flown in from Paris/London/New York weekly. hehe

        2. Ye.. moral problem yg korang cipta sejak 1998.. dan penyebab ramai dari kami tidak lagi menyokong umno/BN.. penyebab ramai dari kami tidak lagi menyokong Dr Mahathir.. kalau 20 thn dulu kami lari dari Dr Mahathir, apa kau ingat kami akan sokong dia semula? Kami mmg dah lama nakkan BN jatuh.. nakkan UMNO jatuh.. biar diorang rasa langit tu tinggi ke rendah.. kami dah hampir menang PRU13.. lebih 51% rakyat Malaysia undi PR.. dan kami yakin akan dpt lebih 60% undi pd PRU14.. walaupun waktu itu Tun Mahathir masih lg dgn UMNO..

          Kelompok korang ni mmg asal UMNO/BN.. korang berpaling sejak 2016/2017 sejak Tun Mahathir dah tak sebulu dgn DS Najib..

          Kalau betul korang rasa DSAI tak dapat sokongan majority rakyat Malaysia.. kalau korang berani.. ubah perlembagaan.. usahakan agar pilihanraya Perdana Menteri boleh diadakan (berhati² agar jgn smpai terjerumus jd negara republik pulak) then kita boleh tengok majority rakyat Malaysia akan undi siapa.. selagi itu.. kau tak payah sebut pasal majority.. sbb majority rakyat Malaysia mmg dah meluat dgn UMNO/BN.. majority rakyat Malaysia undi PH sebagai kerajaan ganti BN.. bukan undi Tun Mahathir jadi PM7.. sedar diri sikit..

  49. najib bini rosmah

    Madey si Kitol dan Hamid Bador tukang garu telor beruang sila alert. Kes Jho Low si beruang sudah masuk radar balik. Mamposlah kamu berdua kalau nak lari-lari macam budak togel tepi parit. Sampai bila kamu berdua nak simpan duit haram 1MDB? Kahkahkah!

    1. Thank you for the insults

    2. nbr, Bossmu telor pun dah takda nak garu. Dah kecut sejak kalah Pru, tambah kamu asyik gigit dari masa ke masa.

      Amacam aku puya insult ke atas kau? Psssst, jangan gigit kuat sangat, ok?

  50. najib bini rosmah

    Cikgu-cikgu sila berhati-hati. Perogol amah pun melobi Madey si Kitol nak jadi Menteri Pendidikan. Kalau penerima wang haram 1MDB pun kena balun kaw-kaw. Ada hati nak lobi. Kahkahkah!

    1. Bossmu Najib Al Jibo beri wang haram 1MDB RM90 juta kpd pemimpin2 Pas. Ada yang diberitakan dan digambarkan naik Mercedes baru beli, pergi melihat ruang kedai yang juga dibeli bila dapat duit itu.

  51. najib bini rosmah

    Macai Madey si Kitol meroyan nak guna perkataan keramat “majoriti” dan “Rakyat”. Phuiiiiiiii… Majoriti Rakyat ludah Madey si Kitol dan macainya. Macai hanya layak jilat “KRONI” sahaja. Kahkahkah!

    1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      nbr buta tuli, tak nampak bahawa yang kena ludah ialah Najib Al Jibo, Umno Bn dan yang selalu meloncat loncat di Pru14.

      Bagus juga nbr tulis bagai di sini, kasi senang aku tibai dia, tak payah fikir apa line komen nak tulis.

      Thanks dude.

  52. SINCE DAY ONE LAGI MAFIA KOMUNIS MEMBUAT SERANGAN HENDAP MEMAKSA KASUT HITAM LETAK JAWATAN……NASIB KO LEER IKRAM PARASITE……

    BUKTI D4P KUASAI PH….

    SERANGAN PEMIMPIN DAP TERHADAP DR MASZLEE KETERLALUAN……

    Oleh : Dr Kamarul Yusof.

    Saya memerhatikan dengan penuh minat serangan terbaru pemimpin DAP terhadap Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik, dalam isu kuota pelajar matrikulasi universiti awam.

    Perit sekali tentunya membaca cercaan Ahli CCC DAP merangkap Ahli EXCO Kerajaan Selangor, Datuk Teng Chang Khim, bahawa Dr Maszlee bodoh (“foolish” dan “idiot)

    “Jika benar menteri pendidikan berkata demikian, dia adalah bodoh, bangang besar!” – Datuk Teng Chang Khim, Exco DAP Selangor.

    Turut keras adalah kenyataan Ahli CCC DAP merangkap Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, Dr P Ramasamy, bahawa Dr Maszlee tidak berbeza dengan pemimpin UMNO.

    Apatah lagi bila cercaan dan kenyataan ini dilaporkan oleh media massa, termasuk oleh media antarabangsa berpengaruh seperti Channel News Asia pada 17 Mei lalu.

    Menteri pendidikan Dr Maszlee tiada beza dengan politikus BN, dakwa Timbalan Menteri Pulau Pinang, P Ramasamy.
    Sebenarnya ini bukanlah kali pertama Dr Maszlee selaku Menteri Pendidikan berhadapan dengan serangan pemimpin DAP kerana sebelum ini pun ia pernah beberapa kali berlaku.

    Kali pertama adalah bila Dr Maszlee memaklumkan di Parlimen mengenai tiadanya peruntukan bagi SMPC kerana SMPC tidak termasuk dalam sistem pendidikan nasional.

    Paling kuat menyerang beliau pada waktu itu adalah Ketua DAPSY Kebangsaan merangkap Ahli Parlimen Ipoh Timur, Wong Kah Woh, dan ADUN Bercham, Ong Boon Piow.

    Ong Boon Piow, dalam kenyataan beliau pada 26 Julai 2018, malah menggesa Perdana Menteri agar meneliti semula kesesuaian Dr Maszlee untuk menjadi Menteri Pendidikan.

    Kali kedua adalah bila Dr Maszlee menasihatkan di Parlimen supaya guru-guru agama dari Semenanjung yang bertugas di Sarawak menjadikan negeri itu sebagai “medan dakwah”.

    Menyerang beliau adalah ADUN Bukit Assek, Irene Mary Chang, dan Setiausaha Publisiti DAPSY Sarawak merangkap Pembantu Khas Pengerusi DAP Sarawak, Abdul Aziz Isa.

    Abdul Aziz Isa, dalam kenyataan beliau pada 21 Disember 2018, juga mendesak Dr Maszlee yang “incompetent” dan “insensitive” meletakkan jawatan sebagai Menteri Pendidikan.

    Dengan lonjakan dalam nada serangan pemimpin DAP ini, bolehlah dijangkakan bahawa akan ada tindakan yang lebih agresif bagi menggugat kedudukan Dr Maszlee selepas ini.

    Ditambah dengan bakaran rakan seperarakan 1969 (GERAKAN) supaya DAP mendesak Perdana Menteri memecat Dr Maszlee yang “rasis” dan “di bawah prestasi”.

    Malah, tiga minggu lalu “Stephen Ng” telah membuat satu petisyen yang kini telah mengumpul lebih 48,000 tandatangan bagi mendesak Perdana Menteri memecat Dr Maszlee.

    Dua hari lalu pula “No Hope Malaysia” telah membuat satu lagi petisyen yang kini telah mengumpul lebih 12,000 tandatangan bagi mendesak Dr Maszlee meletakkan jawatan.

    Agak memeranjatkan bila masih ramai yang seperti belum sedar mengenai tema asas semua serangan ini dan bila hampir tidak ada yang berani mempertahankan Dr Maszlee.

    Oleh itu, walau apa perbezaan atau sungutan yang ada, sebagaimana mereka dapat bersatu, eloklah jika kita membela beliau atas sifat beliau sebagai mangsa kerakusan.

  53. KALAU BENAR DR MADEYLIAR ANAK JANTAN SILA BUBARKAN PARLIAMENT…….

    Kalau betul pertahan hak Melayu, bubar Parlimen segera…….

    BILA DAH KONGSI KUASA DENGAN PUAK CAUVINIS, BARU NAK ‘BERSILAT’ PERTAHAN HAK ORANG MELAYU, PERLEMBAGAAN………

    Bubar segera Parlimen dan bentuk gabungan baharu dengan parti-parti Melayu, jika Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) serius mahu mempertahankan hak orang Melayu serta Bumiputera di negara ini.

    Naib Presiden Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (Berjasa), Ustaz Mohd Hazizi Ab Rahman tertanya-tanya apakah kesudahan terhadap isu kuota matrikulasi yang hangat menjadi pertikaian dalam parti komponen Pakatan Harapan (PH) ketika ini.

    Beliau turut mempersoalkan, apakah Bersatu mampu ‘mendiamkan’ parti tamak haloba, DAP dan puak cauvinis yang semazhab dengan mereka.

    “Lagikan zaman mereka pembangkang pun mereka tak berdiam diri, adakah mereka akan mengalah dalam keadaan mereka sedang berkuasa?

    “Tak dapat kuota sebelum ini, tapi Kabinet dah bagi mereka tempat tambahan. Apakah kita jangka akan berlaku pada tahun depan?,” katanya dalam kenyataan hari ini.

    Mohd Hazizi berkata demikian mengulas serangan dan kecaman pelbagai pihak, termasuk DAP, MCA dan Gerakan ke atas Menteri Pendidikan, Maszlee Malik berhubung kenyataannya mengenai kuota matrikulasi dan keperluan fasih berbahasa Mandarin bagi mendapat pekerjaan.

    Khamis lalu, portal berita melaporkan Maszlee sebagai berkata, pihak yang menuntut kelonggaran bagi kuota kaum matrikulasi, perlu membangkitkan isu kelayakan mendapat pekerjaan yang tidak adil dan didominasi kumpulan tertentu.

    “Kalau kita nak ubah (matrikulasi), kalau kita kata Malaysia baru maka tak perlu kuota dan sebagainya, sebegitu juga kita kena pastikan peluang pekerjaan kepada Bumiputera tak dinafikan semata-matanya kerana mereka tak boleh (berbahasa) Mandarin,” katanya.

    Kenyataan Maszlee itu mengundang kritikan beberapa pihak, antaranya Naib Presiden MCA, Datuk Seri Ti Lian Ker; Presiden GERAKAN, Datuk Dominic Lau Hoe Chai dan Ahli Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP yang juga Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, P Ramasamy.

    Terbaharu, lebih 69,000 individu telah menandatangani petisyen menggesa Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menggantikan beliau.

    Petisyen yang dilancarkan tiga minggu lalu di change.org oleh ‘Stephen Ng’ itu menyifatkan perlantikan Maszlee hanya menjejaskan sokongan rakyat terhadap PH.

    Mengulas lanjut perkara itu, Mohd Hazizi berkata, pertikaian yang berlaku ketika ini bukanlah isu Maszlee dan Bersatu semata-mata, sebaliknya membabitkan Perlembagaan serta isu orang Melayu dan Bumiputera.

    “Dah kita tanam pokok epal, jangan pula bergaduh kenapa tak keluar buah kelapa. Kita rakyat marhaen, jangan terikut rentak isu dan jangan mudah lupa isu pokok.

    “Semua warganegara Malaysia sepatutnya patuh dan akur pada peruntukan Perlembagaan. Orang politik yang berkuasa selama ini tamak. Ketamakan itu menyebabkan mereka berebut kuasa,” katanya.

    Jelas beliau, untuk menang perebutan itu, mereka menjemput anasir yang berideologi memusuhi peruntukan hak istimewa orang Melayu untuk berebut serta berkongsi kuasa.

    “Bila dah berkongsi kuasa dengan puak cauvinis, rakus dan rasis ini, baru nak bersilat pertahankan hak orang Melayu dan kedaulatan Perlembagaan?

    Lupakanlah,” katanya.

  54. muafakat nasional

    Bukan sehaja rais,,bahkan 99% rakyat malaysia menolak dan minta simpang dari mendapat pm yg kaki jubug, gila kuasa, putar alam, pengkhianat bangsa dan ugama…hanya geng lgbt dan golongan tiada maruah yg mahu kaki jubur jd pm. Weik….nak termuntah. Wek..wek

    1. Tersangatlah setuju.

      1. Isu Rais tak ada benda pun tapi majoriti rakyat pun TAKUT berPMkan bekas banduan peliwat dan pelakon video sex china doll.

      2. Isu transisi isu besar libatkan security and sovereignity of Malaysia. Kalau yang sambut baton itu orang berintegriti dan dihormati tak per. Ini yang tiada kredibiliti, intergriti dan rosak akhlak… menjadi liabiliti pada negara

      3. Isu reformasi is not 23an issue at all. Changes can still be instituted albeit sliwly but surely. In a multi-racial Nd multi-religious settings it is never easy to manage change but you like it or not it would have to be carried out cautiously so as not to disturb the highly volatile positions.

    2. najib bini rosmah

      Ada tak sampai 15,000 atau 400,000 majoriti macam Madey si Kitol dan kroninya Yeoh Tiong Lay dapat? Kahkahkah!

      1. Majority. Unless you do not understand the meaning of the majority. For you najib….continue to insult Mahathir.

        Kita tunggu dan lihat siapa ketulahan

      2. najib bini rosmah

        I know Madey si Kitol already had bleeding nose. Ketulahan ke? Kahkahkah!

        1. Thank you for your continuous insult

  55. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Dengar citer kesihatan Suman Hindu dh gawat
    Dia kat spital..bertemankan doktor & jururawat
    Rakan2 dari blog Budin ni tak nak ker melawat?
    Atuk TN monyet gi ler ziarah sebelum terlewat
    🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    1. Binatang pukimak Beruk Tua Geng Najib, yang kena rodok Bengali keluar dia ini, pagi2 lagi cari pasal. Sudah dikasi warning berkali kali di masa yang lalu supaya jangan buat personal attacks, di buat nya juga lagi.

      Dia biadab dan kurang ajar sebab tak dibimbing emak bapak nya di masa kecil. Emak bapak nya over-sexed, asyik berancuk siang malam, di katil, di couch, di meja makan, di meja potong cili di dapur.

      Bila cili padi masuk ke pukimak dia, terjerit jerit, membikin bapak dia naik steam. Terus songket pukimak dia, batang lidi nya pulak kena cili padi, terjerit jerit juga. Maka berterusan lah proses itu, menjadi vicious cycle. Jadi mana ada masa nak bimbing binatang yang keluar dari pukimak dia ini.

      1. Cerita lebih lucu dan lucah dari yang diatas ini akan keluar jika dia berterusan biadab dan kurang ajar.

        Aku ikut petua yang mengata: Jika di cela, cemohkan dan malukan dia sehingga ada kemungkinan dia tak buat lagi.

        Dulu agama Kristian ajar: when slapped on one cheek, give the other cheek. Tapi cobalah buat sekarang kalau anda tak di tempeleng, ditumbuk dsb nya.

        1. 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
          Bagus lah, atuk TN udah mula suka, citer lucah
          Mmg..aku nk heret atuk ke carut punya kancah
          Aku akn terus mengacah..dan terus mengacah
          Sbb lawak giler atuk boleh bikin perut jdi pecah
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

          1. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            Teruskan lah, atuk TN tua bngka otak hingusan
            Tidak sabar aku nak lihat atuk carut berterusan
            Mnglupor le atuk, sampai pampers ko ketirisan
            Bila atuk mmbebel..Kejora akn dapat kepuasan
            👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

      2. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kah kah kaah..lawak dari atuk TN tukang karut
        Dia punya bebel bikin kita ni gelak pecah perut
        Pelir masih lembik walau berkali2 diulang urut
        Carut le lagi atuk TN, carut le lagi..carut..carut!
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

        1. 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
          Seronok betul lihat atuk TN sewel mmberontak
          Kejora nk trus sekeh, atuk tu pnya kepala botak
          Nk bgi dia meroyan smpai rencat dia pnya otak
          Lps itu..biar ke dinding, kepala dia pergi hentak
          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

          1. 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
            Seronok tengok..atuk sewel tu melatah berang
            Dh cabut lari ker dia, atuk TN jebon memerang?
            Agaknya citer lucah si bebal itu sedang karang
            Atau kat atas katil dia mengelupor mengerang?
            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

    2. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Suman hrap gebang je, tpi semua kosong abok
      Bgitu le sikap, bila jenis tak malu muka tembok
      Kena serang deman sikit pun dh jatuh bedebuk
      Itu belum lagi singgah Kejora punya penumbok
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

      1. 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
        Cg Kejora, all the while, will appear to be a hero
        He use to be as superb as Robin Hood or Zorro
        Unlike bloody skunk TN who’s IQ is almost zero
        Facing Kejora, idiot TN suffers pain and sorrow
        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        1. 🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          Mmg lawak giler lah atuk TN kedi anjing dubok
          Dia kata, Kejora ini, dia nk tempelang & tumbok
          Tak sedar ker bapok tu, yg dia tu dah tua cabok
          Tapi, mmg begitulah bila tk malu muka tembok
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          1. 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
            Kejora is actually, a guy, with energy and speed
            He keep on, creating ‘pantun’..so fast and rapid
            Unlike old idiot goon TN..who’s so damn stupid
            It is damn easy for a dragon to beat a millipede
            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

            👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  56. Sebenarnya apa dia proses transisi dan reformasi yang dicakap Mohamad Ezam Mohd Nor ini? Berdentam dentum bunyi nya, tapi orang kampung dan yang di pinggir bandar kais pagi makan pagi kais petang makan petang faham ke? Perlu depa di bombard dengan hal2 serupa ini ke?

    Mengapa tak cakap pasal benda benda yang lebih berfaedah? Bagaimana nak dapat duit lebih, contoh nya. Kerja overtime ke, cari kerja kedua di buat di hari yang sama (second job done in the same day) yang dikatakan banyak berlaku di Indonesia sebab ramai yang tak cukup duit.

    Membikin Pegawai pegawai nya selalu tidak ada di pejabat bila orang ramai nak jumpa.

    1. Setuju. Bukan main tinggi bahasa dia. Bahasa “elite” (pinjam istilah orang pandai nih), untuk orang2 elite. Yang hanya 10-20% saja dari rakyat di negara ini.

      Baca sekali lagi –

      “Menjadi lumrah di mana2 didunia sebarang usaha perubahan dan reformasi akan mendapat tentangan kelompok elit lama yang sudah terlalu biasa dengan tatacara lama,perangai lama dan usang.

      Aku google, baru tahu – usang = 1 kering dan tidak berisi (bkn padi dll). 2 kering dan tidak terurus (bkn rambut); kersang. 3 lama terpakai atau lama.

      Rupanya dia repetitive.

      1. Hah, dia kutuk orang, aku pun kutuk dia lah.

        Bila lapang nanti aku akan tulis pasal TRANSISI DAN REFORMASI.

        Have a nice day, folks.

        1. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Atuk TN beruk bacul kata, ‘ nnti bila aku lapang’
          Nmpak sgt dia pnakut..atuk TN anak gampang
          Dia ibarat mcm dh kna penyepak & pelempang
          Dh teruk trhencot & trhoyong hayang, tempang
          👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  57. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Khas utk dinda, abg ucapkan, salam pgi Selasa
    Smoga Irah, dlm rahmat & berkat, Yg Maha Esa
    Abg harap Irah dpt ikuti ‘masters’ tu dgn selesa
    Dan abg akn tetap berdoa utk Irah, setiap masa
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  58. Enam kotak bukti dah jumpa?

    A has been individual past his prime time.

    Cakap tak serupa bikin

Leave a Reply

Your email address will not be published.