BAGUSLAH KALAU BERSATU NAK BERGABUNG DENGAN UMNO, TAPI PULANGKANLAH JAWATAN PM KEPADA PH….

Ahli MT UMNO, Lokman Adam mendakwa, terdapat usaha yang direstui oleh sebilangan pemimpin UMNO sendiri untuk menggabungkan parti itu dengan Bersatu.

Katanya, antara sebilangan pemimpin yang setuju ke arah penggabungan itu ialah mereka yang sedang berdepan dengan pertuduhan jenayah di mahkamah.

Selain itu, usaha penggabungan yang mahu direalisasikan menjelang Mei 2020 itu juga dipercayai bertujuan memungkiri janji peralihan kuasa kepada Anwar Ibrahim dan seterusnya membolehkan Tun Mahathir Mohamad terus kekal sebagai Perdana Menteri sehingga habis penggal atau sampai beliau menghembuskan nafas terakhirnya.

Sehubungan itu, Lokman mencadangkan agar UMNO segera mengadakan pemilihan semula bagi membolehkan ahli parti membuat pilihan memilih kepimpinan antara yang mahu bekerjasama dengan Bersatu atau sebaliknya.

“Jika benar sebahagian dari kepimpinan UMNO dan bekas pemimpinnya lebih selesa mengambil pendekatan if we can’t defeat them, we join them (jika tak boleh kalahkan mereka, kita sertai mereka), biarlah ahli memutuskan jika mereka bersetuju dengan cara itu atau mereka lebih selesa dengan slogan ‘No Retreat, No Surrender’ (pantang undur, pantang menyerah).

“Daripada mengadakan EGM (mesyuarat agung luar biasa) untuk memutuskan keputusan mana yang mahu diambil oleh ahli parti, saya menyarankan agar pemilihan UMNO dilakukan segera sebelum percantuman yang dijangka berlaku sebelum Mei 2020 itu,” kata Lokman lagi.

Dalam konteks UMNO dan Bersatu, sebenarnya kedua-dua pihak tidak dinafikan ada keinginan untuk saling bekerjasama dan bersatu.

Bagi sesetengah pemimpin UMNO, mereka merasakan hanya dengan cara itu akan membolehkan parti itu kembali semula memegang kuasa.

Selain itu, dengan kembali berkuasa juga, beberapa pemimpinnya yang sedang berhadapan dengan kes mahkamah turut lebih cerah dapat melepaskan diri.

Bagi Bersatu pula, oleh kerana kerusi yang dimenangi dalam PRU14 lalu terlalu ciput, bergabung dengan UMNO akan menjadikannya tambah kuat dan mampu bertahan lebih lama.

Lebih-lebih lagi bagi Tun Mahathir, penggabungan dengan UMNO boleh dijadikan sandaran untuk kekal lebih lama lagi sebagai Perdana Menteri.

Maka itu, bergabungnya UMNO dengan Bersatu bukanlah suatu yang mustahil atau merupakan kesalahan daripada segi hukum politik untuk mengekalkan kuasa dan menyelamatkan diri.

Cuma, khusus buat Tun Mahathir dan Bersatu, jika penggabungan dengan UMNO itu mahu direalisasikan, adalah tidak bermoral untuk membawa sekali jawatan Perdana Menteri bersama dengannya.

Boleh dan tidak salah untuk bergabung, tapi tinggal dan serahkanlah jawatan Perdana Menteri kepada PH kerana yang menang PRU14 lalu adalah PH melalui persefahaman menggunakan logo PKR ketika itu.

Adalah memalukan dan macam muka tak malu jadinya jika jawatan Perdana Menteri mahu dibawa sekali oleh Bersatu untuk dikongsi dengan UMNO melalui penggabungan itu, sedangkan jawatan tersebut adalah milik PH dan dicatatkan kemenangan dalam PRU14 melalui simbol PKR.

Serahkanlah semula jawatan Perdana Menteri itu kepada PH dan melalui gabungan baru itu nanti, berlawanlah dengan PH dalam PRU15 akan datang.

Apa macam, ada bantahan? (ShahbudinHusin 30/12/2019)

Updated: 31 December 2019 — 6:49 am

44 Comments

Add a Comment
  1. Umno dan bersatu saling mempergunakan sesama mereka.Bersatu sudah bertapak di Sarawak inilah peluang umno bertapak di Sarawak.Mp bersatu kurang suara mereka dalam ph tenggelam dgn penggabungan dgn umno akan menambahkan kekuatan mereka.Jika ikhlas bangsa Melayu akan untung besar.Tetapi apa yang kita nampak pemimpin Melayu ramai yg mementingkan tembolok mereka sahaja.

    1. Kenapa segelintir rakyat Malaysia mahukan PH lagi sedang kan mantan PM yg dah berpuluh2 tahun pun x boleh deliver dlm PH. X nampak ke depa ni semua.

  2. Penulis tak lebih dari menjadi batu api.
    Padahal satu perkara yg mustahil Tun akan menikam pemimpin ph.

    1. Jangan taksub kpd pdmimpin sampai tahap syirik kpd tuhan…. Tun dah menikam pun cuma awak mungkin perlukan kanta

  3. MODUS OPERANDI PH IALAH JADIKAN 1MDB SEBAGAI KAMBING DICAT HITAM…..ALASAN UNTUK GADAI NEGARA….PADAHAL 1MDB MAMPU LANGSAI HUTANG…..

    Gagal bayar hutang? Ini jawapan dari 1MDB SEBELUM PRU-14…….

    Pihak pembangkang PH sering memutar belit fakta mengenai syarikat 1Malaysian Development Berhad (1MDB) dengan mengatakan syarikat itu masih sarat dengan hutang dan masih tidak mampu membayar sebarang hutang tersebut.

    Bagi menjawab tuduhan liar yang dilemparkan oleh pihak pembangkang, Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan, Arul Kanda Kandasamy tampil menjawab semua tuduhan pihak pembangkang itu.

    Arul berkata, 1MDB tidak pernah tidak membayar balik pinjamannya, sebaliknya 1MDB komited untuk melangsaikan segala hutang yang dimiliki syarikat itu.

    Jelas Arul, sehingga 2015, 1MDB telah membayar balik pinjaman pokok termasuk faedah yang dikenakan dan akan segera menyelesaikan hutang berjumlah RM42 bilion itu .

    “Kami secara konsisten menjelaskan bayaran faedah dan pinjaman pokok tepat pada masanya. Pada 2015, kami telah membayar pinjaman pokok dan faedah

    “Sudah tentu kami mempunyai faedah untuk dibayar apabila tiba masanya,” kata Arul.

    Arul yang menjelaskan lebih lanjut agar semua pihak memahami bahawa 1MDB giat melangsaikan segala hutang yang ada dengan mengatakan, 1MDB telah membayar balik pinjaman RM2 bilion kepada satu konsortium bank tempatan dan berikutan itu telah menjelaskan kira-kira RM800 juta bayaran balik pinjaman pokok berkaitan hutang dengan bank tempatan lain pada Februari lalu.

    Selain itu, 1MDB juga telah membayar balik RM3.6 bilion pinjaman bersindiket kepada satu konsortium bank asing diketuai Deutsche Bank pada Jun lalu.

    “Pada tahun ini kami secara konsisten memenuhi pembayaran balik pinjaman pokok dan menjelaskan faedah ke atas hutang 1MDB,” jelasnya.

    Dalam masa sama, bagi melangsaikan hutang RM42 bilion itu, 1MDB kini memberi tumpuan kepada pelan rasionalisasi yang mempunyai 3 bahagian iaitu, jualan ekuiti 1MDB dalam syarikat tenaga, pertukaran ekuiti hutang 1MDB dan jualan ekuiti 1MDB dalam bandar Malaysia.

    Presiden 1MDB itu berkata, pelan rasionalisasi itu merupakan elemen penting buat 1MDB kerana jika ia berjaya, hutang berjumlah RM42 bilion itu dapat diselesaikan.

    “Ini adalah elemen penting bagi memastikan pelan rasionalisasi boleh berjaya. Kami sedang memenuhi pembayaran balik faedah dan pinjaman pokok dan kemudiannya kami akan mempunyai ruang untuk mencapai objektif ini,” ujarnya.

    Dengan kenyataan dari Presiden 1MDB ini, diharap rakyat tidak terpengaruh dengan tuduhan pemimpin pembangkang bahawa hutang RM42 bilion tidak mampu dibayar, sebaliknya hutang tersebut dalam proses pembayaran balik dan akan diselesai dalam masa terdekat.- Utaranews.com

    1. CAT HITAM KE KUNING KE UNGGU KE, THE FACT REMAINS THAT NAJIB IS A BLARDY BASTAK MENCURI RM2.6 BILLION DARI 1MDB. HADI KURANG SIKIT WARNA NYA SEBAB PAS TERIMA HANYA RM90 JUTA.

      1. siapalah mangkuk sorang ni..
        Tak ikuti perbicaraan ke??
        Sekarang ni kes macam dah lesu…sbb pendakwa tak ada bukti konkrit dan saksi byk yg dah kantoi
        Najib still tidak bersalah hingga mahkahmah menjatuhkan hukuman…

      2. Ko ni bodoh ke apa x tau ke peekembangan

      3. Tak ikut perkembangan langsung ke… Yg buruk kemain cepat nampak… Yang baik diabaikan…

  4. BAPAK KAPITALIS @ FEUDALIST DALAM PROSES JUAL NEGARA……

    Kepentingan dalam Petronas: Peluang Sarawak, Sabah miliki saham kelas dunia

    Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mahu Sarawak dan Sabah menimbang kedudukan Petronas sebagai syarikat minyak dunia semasa mengkaji cadangan untuk memiliki kepentingan dalam syarikat itu.

    Pejabat Ketua Menteri Sarawak dalam kenyataan hari ini berkata, Dr Mahathir membuat saranan itu pada pertemuan dengan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Abang Johari Openg dan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, di Putrajaya pada Isnin.

    Dalam pertemuan selama 90 minit itu, Perdana Menteri mempelawa Sarawak dan Sabah untuk meneroka gagasan tiga wilayah – Semenanjung Malaysia, Sarawak dan Sabah – untuk memiliki kepentingan dalam Petronas.

    “Ini mengambil kira mengenai kedudukan syarikat minyak negara itu sebagai syarikat minyak global, dengan konsesi di luar negara, terutama di Asia Tengah, Afrika dan Amerika Utara, terutama di Kanada,” katanya.

    Menurut kenyataan itu, dalam pertemuan berkenaan, Abang Johari memaklumkan kepada Dr Mahathir bahawa Sarawak perlu mengkaji cadangan itu secara mendalam, dan mahu mengukuhkan penyertaan syarikat minyak dan gas milik negeri itu, Petros, dalam aktiviti hiliran dan huluan industri di Sarawak. – BERNAMA

    1. KORANG JUAL PARTI UMNO, PAS DLL PUAK PEMBANGKANG. KALAU KORANG JADI PEMERINTAH, GOMEN PUN KORANG JUAL, MERINTAH DI BAWAH POKOK.

  5. PH DAH SELAMAT JUAL ANAK…..KINI DALAM PROSES JUAL EMAK PULAK…….

    PETRONAS raih RM6 bilion jual pegangan anak syarikat…….

    PETRONAS meraih kira-kira RM6 bilion selepas menjual pegangan sahamnya dalam tiga anak syarikat, demikian mengikut individu rapat perkara itu.

    Syarikat minyak nasional itu mengurangkan pegangannya dalam syarikat peruncitan produk petroleum, Petronas Dagangan Bhd; pembekal gas asli, Petronas Gas Bhd dan syarikat perkapalan, MISC Bhd, kata individu berkenaan.

    Urus niaga peruntukan saham dilaksanakan hari ini, kata beliau yang enggan dikenali susulan maklumat berkenaan adalah rahsia.

    Urus niaga berkenaan menjadi penjualan blok saham antara terbesar di Malaysia, demikian mengikut data Bloomberg.

    PETRONAS sedang mengumpul modal untuk membiayai operasinya di luar negara selepas menyiapkan projek penapisan dan petrokimia bernilai $27 bilion di Johor.

    Ia bercadang memperuntukkan sebahagian besar perbelanjaan modal untuk membiayai projek di benua Amerika, kata Ketua Eksekutifnya, Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin dalam satu temubual pada April.

    Wakil PETRONAS tidak dapat dihubungi buat masa ini tidak memberi respon ketika dihubungi menerusi email dan panggilan telefon.

    Pegawai Petronas Dagangan, Petronas Gas and MISC juga tidak dapat dihubungi untuk memberi sebarang komen – Bloomberg

  6. NAGA RAKSAKSA KAPITALIS SEDANG TUNGGU UNTUK TELAN NEGARA KITA….. PEMIMPIN2 PH GADAI NEGARA…..

    Philippines’ San Miguel eyes Malaysia’s state assets sale
    Company chief sees opportunities in Mahathir’s drive to cut debt……..

    MIKHAIL FLORES, Nikkei staff writer
    JUNE 14, 2018 21:43 JST

    © Reuters
    MANILA — San Miguel, the Philippines’ largest company by sales, is eyeing the acquisition of state-owned assets in Malaysia, as the government of Prime Minister Mahathir Mohamad looks to trim the country’s debt.

    San Miguel President and Chief Operating Officer Ramon Ang said he expects the Malaysian government to unload some of its assets following revelations that the country’s debt was higher than previously claimed.

    Mahathir estimated last month that Malaysia’s national debt was equivalent to 65% of the economy or 1 trillion ringgit ($251 billion), higher than the 50.8% level at end-2017 claimed by his predecessor, Najib Razak.

    In May, Mahathir took office as Malaysia’s prime minister for a second time in an unprecedented election that saw the opposition take power for the first time since independence. The 92-year old leader vowed to cut down debt and restore the country’s reputation following Najib’s scandal-tainted regime.

    “I think they will be doing a lot of privatization so it looks like there are opportunities,” Ang said. San Miguel, he said, is particularly interested in the oil and power sectors.

    SEE ALSO
    Heads continue to roll at Malaysia’s state-linked corporations
    All-star Philippine conglomerates contest to upgrade ‘worst’ airport
    San Miguel has a presence in Malaysia through Petron, its fuel refinery and retailing arm. Petron’s net sales rose 21% to 129.1 billion pesos ($2.43 billion) in the first three months of 2018 compared with a year ago. However, volume was flat at 26.6 million barrels amid higher global oil prices and a new excise tax over the same period. Petron’s revenues account for half of San Miguel’s total sales.

    Petron expanded in Malaysia in 2011 when it acquired the Malaysian businesses of Exxon Mobil. It now operates 600 service stations and its Port Dickson refinery which produces 88,000 barrels per day. Last year, Petron said it would invest $3.5 billion to expand the refinery’s capacity to 178,000 barrels per day.

  7. BUKTI TERBARU : NEGARA DALAM DARURAT……

    Special Report: Working the golden goose………

    This article first appeared in The Edge Malaysia Weekly, on December 16, 2019 – December 22, 2019

    Petronas has contributed much to the government’s coffers. Now the shareholder needs more, faster……..

    LAST Monday, Petroliam Nasional Bhd (Petronas) was reported to have raised RM6 billion by selling portions of its shareholdings in Petronas Gas Bhd (PetGas), Petronas Dagangan Bhd (PetDag) and MISC Bhd while retaining a controlling stake as part of its “portfolio management strategy”.

    The next day, Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad said in an interview that the federal government was considering selling stakes in Petronas to oil-producing states Sabah and Sarawak, and trimming its interest in unlisted units to “raise funds for ourselves”.

    One name came up: Mahathir told the press in New York just months ago that an initial public offering (IPO) of Petronas’ golden goose, its wholly-owned upstream unit Petronas Carigali Sdn Bhd (PCSB), is on the cards.

    Touching on the matter in a recent interview with The Edge, Petronas president and group CEO Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin said a PCSB IPO had been discussed, although only “in concept”.

    He underlined several things to consider: the valuation it can attract from the market, how letting go of a stake in PCSB affects the integration within the Petronas group and the impact on Petronas’ long-term capacity to give out dividends.

    These are valid considerations. Petronas’ upstream operation is a much bigger component in the wider group relative to its listed units. It certainly can be monetised, but how should it be done?

    Listing a giant

    For simplicity, a PCSB listing here is equated to a listing of Petronas’ upstream assets — although for operations in Myanmar, Egypt and Turkmenistan, subsidiaries bearing the “Carigali” name are placed under Petronas International Corp Ltd.

    By implementing the valuation used by the recent listing of oil and gas behemoth Saudi Aramco, Petronas group’s market capitalisation could range from RM689.5 billion to RM980.9 billion, according to news reports.

    At a typical price-earnings ratio of 15 times of Petronas’ FY2018 net profit of RM55.31 billion, the group itself would be valued at RM829.65 billion.

    This puts PCSB’s valuation — it contributed 75% to the group’s net profit in FY2018 — at around RM622.24 billion. That alone is more than half of the FBM KLCI’s market capitalisation of RM1.01 trillion as at Dec 9.

    For Putrajaya, listing 10% of PCSB for RM62.22 billion will be more than enough to remove a thorn in its flesh — addressing the mounting 1Malaysia Development Bhd (1MDB) debt plus interest of RM50.5 billion.

    PCSB can even list just 5% for RM31.11 billion (US$7.48 billion) — which, in theory, is a modest amount in the international capital market. But who will be buying?

    Hints from Saudi Aramco and recent Malaysian IPOs

    As Saudi Aramco’s listing has shown, it is not easy for an oil and gas IPO to attract the desired valuation right now.

    On its first trading day last week, the “world’s most profitable company” touched its much-desired valuation of US$2 trillion — making it the world’s first, albeit briefly. This is higher than the US$1.7 trillion valuation at its IPO.

    It downsized its public spread to 1.5% (to raise around US$25 billion) from 5%, and it was listed locally in Saudi Arabia, reportedly because foreign demand was weaker than expected.

    Pundits cited concerns over excessive control by the largest shareholder (the Saudi government), geopolitical risks (as much of its assets are concentrated in Saudi Arabia) and forecasts of weakening global demand for hydrocarbon.

    In that sense, Petronas is not much different.

    It has always been answerable to the federal government — and there were times when Petronas stretched its balance sheet slightly to support Putrajaya’s initiatives such as the RM30 billion special dividend to help repay federal tax refunds.

    At home, Petronas faces a certain geopolitical risk with the issue of oil royalty and control over Malaysia’s hydrocarbon resources at play. This involves nearly half of the group’s revenue of RM251 billion — or RM170.7 billion — last year that came from domestic operations and exports.

    Unlike Saudi Aramco, Petronas cannot fall back on the domestic stock market for the sake of obtaining a desired valuation.

    If history is any indication, it may be a tall order to list just even 1% of PCSB for the estimated RM6.22 billion on the local bourse. Further, the minimum public shareholding spread on Bursa Malaysia is 25%.

    The last big-ticket IPO in Malaysia, the re-listing of Lotte Chemical Titan Bhd (LCT) in 2017, provides an indication of the depth that Bursa has to absorb big-scale IPOs currently.

    Initially eyeing RM5.92 billion through an offer of 30% of its enlarged share capital, LCT managed to raise only RM3.54 billion as the IPO size was scaled back by one-fifth, its offer price cut to RM6.50 from RM8 apiece and the retail portion only 62% subscribed — over half of which was then bought back by LCT in the first week of listing.

    It appears that many anticipated sizeable IPOs here have faced hiccups too — such as the RM1.5 billion IPO of home improvement retailer Mr DIY, which was delayed to next year, and the US$500 million (RM2.08 billion) fundraising by Malaysia’s largest fast-food chain QSR Brands (M) Holdings Bhd, which has been postponed indefinitely, according to news reports.

    More shareholders complicate decision-making

    As Mahathir pointed out, the other option is to sell stakes in Petronas privately to oil-producing states like Sabah and Sarawak. “Petronas is a very big company. It depends on how much [the states] can pay also,” he was quoted as saying.

    Meanwhile, the Terengganu government has voiced its interest in buying a stake in Petronas for “a reasonable amount of equity”.

    But having more shareholders could complicate the decision-making process, from dividend payout to operations. A Sarawak minister even came out to say that a stake sale would complicate the ongoing oil royalty dispute.

    As it is, Petronas needs to balance its responsibility to i) the federal government, ii) the national oil and gas industry as its custodian, and iii) the group’s own growth for sustainability.

    With complete ownership of Petronas — and indirectly PCSB, which is the biggest income contributor in the group — Putrajaya has the discretion to request Petronas to prioritise the country’s needs.

    The RM6 billion sale in PetGas, PetDag and MISC last Monday is a clear example. If Putrajaya insisted, it could use the funds for nation-building purposes. Petronas did not respond to questions from The Edge on the utilisation purposes.

    Other feasible options

    Instead of PCSB, Petronas could consider paring down stakes in other downstream units, which have less implication on the larger group. An IPO of its 74%-owned South African fuel retailer, Engen Ltd, may be on the cards, Bloomberg reported in October.

    With a net profit of ZAR1.8 billion (RM510 million) in FY2018, Engen could fetch a market capitalisation of up to RM10 billion at the valuation given to its peers.

    Another unit is Petronas Lubricants International (PLI). After ramping up production capacity in recent years, PLI is well-equipped to capture markets like India and China — and is focusing on higher-margin synthetic products while actively exploring the speciality chemicals and electric vehicle fluid to future-proof the business. It is currently the ninth largest lubricants group in the world by volume, with sales of 1.2 billion litres annually.

    Going back to Petronas’ dividend to the government, totalling RM252 billion from 2011 to 2019, this represents a decent payout ratio of 58% during the period, or an annual average of RM28 billion.

    Selling 5% in PCSB for RM31.11 billion would affect the annual dividend contribution to Putrajaya by around RM1 billion.

    Compare this with Putrajaya’s debt obligations, such as the RM13.9 billion in relation to 1MDB debt from 2017 to 2020 (or RM3.475 billion each year), or its debt service charges, which is expected to grow at a slower pace to RM34.95 billion under Budget 2020.

    Perhaps Malaysia’s effort to trim its debt level leaves it little room to wait for the goose to lay its golden eggs.

  8. NEGARA DALAM DARURAT BAWAH PH……SATU PERSATU ASET NEGARA DIJUAL…..SEMUA YANG DIPAKAI NAK KENA LONDEH BAWAH MAFIA KOMUNIS @ GANGSTER SOSIALIST @ PEMBERONTAK SYIAH….PH DAH JADI THANOS THE END GAME……..
    …….

    Petronas Carigali Sdn Bhd, Aset Idaman Pakatan Harapan Akhirnya Akan Dijual!!!

    Altantuya, cukai LHDN Najib, Laporan Audit, SRC, 1MDB dan sebagainya.

    Itu yang dihidangkan oleh Pakatan Harapan pada rakyat tiap-tiap hari.

    Tapi apa yang rakyat tak sedar ialah sebenarnya, kita semakin menghampiri ‘Endgame’.

    Rancangan Di Sebalik Tabir Pakatan Harapan Tidak Pernah Berhenti

    Serius Perbincangan Dr. Mahathir Dengan CEO PETRONAS
    Bincang Nak Jual Petronas Carigali Sdn. Bhd.?

    Ini dilaporkan oleh The Edge.

    Bukan pihak pembangkang atau Bossku yang tuduh tapi didedahkan oleh The Edge Markets dalam kolum ‘Special Report’ pada 26 Disember 2019 (BACA DI SINI).

    Dr. Mahathir telah memberitahu pelabur asing di New York.

    CEO PETRONAS juga telah mengesahkan.

    Bahagian paling penting dan bernilai kerajaan Malaysia akan dijual melalui proses IPO.

    Inilah bahagian paling penting dalam PETRONAS iaitu Carigali.

    Syarikat yang cari, gali dan memiliki rizab minyak kita.

    Tanpa Petronas Carigali, PETRONAS ibarat manusia hidup tanpa oksigen.

    Dulu mereka kritik kerajaan Barisan Nasional senaraikan FGV untuk meneyelesaikan masalah pokok sawit terlalu tua FELDA.

    Kini kerajaan Pakatan Harapan nak senaraikan PETRONAS pula.

    Nilai sebanyak RM900 bilion.

    Kalau jual 10% sahaja sudah RM90 bilion.

    Kalau jual 30% kepada pelabur asing maka ini bermakna orang asing memiliki 30% rizab minyak Malaysia.

    Pelabur-pelabur asing seperti San Miguel dah lama tunggu (BACA DI SINI).

    Siapa pemilik San Miguel?

    Semua orang tahu, tak perlu admin dedahkan.

    Kalau jual semua, segala hutang langsung negara boleh dilangsaikan.

    Lim Guan Eng akan isytiharkan sebagai kemasukan ‘Foreign Deposit Investment’ terbesar dah berjaya dibawa masuk…😂😂😂

    Petronas juga telah menjual sebahagian dari saham milik mereka dalam Petronas Gas, MISC Bhd dan Petronas Dagangan dengan harga RM6 bilion dua minggu dahulu (BACA DI SINI).

    Sebab itu juga Dr. Mahathir mempelawa Sabah dan Sarawak untuk membeli saham PETRONAS (BACA DI SINI).

    Alasan pun sudah disediakan oleh The Edge :

    Alasan basi, kononnya untuk membayar hutang 1MDB sebanyak RM50 bilion.

    Fakta bahawa hutang sebenar 1MDB ialah RM32 bilion dan angka RM50 bilion itu termasuk kos faedah sehingga tahun 2039 dan juga termasuk hutang serta faedah RM9 bilion yang SUDAH PUN dibayar oleh 1MDB pada akhir tahun 2017 itu tak penting!!! (BACA DI SINI).

    Fakta bahawa aset-aset 1MDB seperti Bandar Malaysia yang baru dijual Pakatan Harapan dan akan menjana keuntungan yang bukan sahaja mampu membayar balik seluruh hutang 1MDB malah akan menjana lebihan berpuluh bilion, lagi tak penting!!!

    Kalau nak harapkan Pakatan Harapan wujudkan projek atau pelaburan untuk menjana keuntungan untuk negara, mereka tak mampu.

    Jalan paling mudah ialah jual aset sahaja.

    Ini sajalah yang Pakatan Harapan tahu.

    Dulu, yang dah jual berpuloh bilion aset negara tu masih lagi Pakatan Harapan tak puas hati sebab penjualan belum selesai.

    Selepas dapat jual Carigali nie, barulah penjualan akan dianggap selesai.

    Itulah endgame sebenar.

    Apa lagi yang akan tinggal untuk rakyat dan negara Malaysia?
    SnapShot

  9. Tun Dr Mahathir Nak Promo Proton Dan Perodua, Turki Tunjukkan Onuk…….

    Dua hari lepas, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir menawarkan kepakatan Malaysia di dalam industri penegeluaran automobil, seperti Proton dan Perodua.

    Semalam, Turki menunjukkan kepada beliau dua kereta sport, Onuk Sazan and the Onuk S56/G, yang berkeupayaan nencecah 100km/jam dari keadaan statik dalam 4 saat.

    Madey terys ajak Turki buat super car…seblm tu ajak Turkey kerjasama aero angkasa kerana Turki boleh buat jet pejuang….baru madey tahu hebatnye Erdogan dan Turki lebih hebat dari madey dan malaysia……Erdogan kawan rapat anwar…

    Amat memalukan.

  10. PH POLITIK KOTOR…….

    Surat Bocor Dedah Pegawai Menteri Terima Hadiah Jam Mahal

    SEPUCUK surat yang bocor menunjukkan setiausaha politik menteri pertanian Salahuddin Ayub mengaku menerima hadiah seutas jam tangan mewah.

    Ini bertentangan dengan kenyataan menteri undang-undang, Liew Vui Keong di Dewan Negara semalam bahawa SPRM melepaskan individu itu selepas mendapati jam itu dibeli sendiri.

    Dalam surat kepada Ketua Pengarah Pusat Governans, Integriti dan Antirasuah Nasional (GIACC), Abu Kassim Mohamed yang dilihat Malaysiakini, Ahmad Sabki Yusof mengaku jam tangan itu sebagai pemberian.Iklan

    Sumber kementerian mengesahkan surat bertarikh 2 Mei itu sebagai asli.

    Dalam surat itu, Sabki mendakwa unit integriti kementerian tidak adil kepadanya selepas dia mengisyhtiharkan menerima jam itu pada 25 Julai 2018.

    Katanya, akibatnya dia dituduh terlibat dalam rasuah.

    “Hakikatnya bahawa saya dari awal lagi membuat pengishtiharan atas pemberian jam tangan tersebut membuktikan kesediaan saya untuk menyerahkan sepenuhnya keputusan kepada pihak yang berkenaan berpandukan peraturan yang terpakai,” tulis Sabki.

    Sabki juga mendakwa unit itu gagal memaklumkan kepada nilai jam itu dan membuat jangkakan terlalu besar sehingga RM28,000.

    Sedangkan, katanya, SPRM memaklumkan padanya nilai jam itu lebih rendah. Malaysiakini difahamkan jam itu bernilai sekitar RM15,000.

    SPRM menahan Sabki pada 1 April lalu tetapi dibebaskan empat hari kemudian.

    Malaysiakini sudah menghubungi Liew dan SPRM bagi mendapatkan maklum balas mereka. – Malaysiakini

    Komen : Berita sekarang baca boleh percaya jangan, kerajaan PH kuat kencing

    Reply

  11. KALAU NAK JADI BAIK KAWAN DGN PAS…….

    Zahid minta Umno contohi sikap walak (taat) PAS

    Presiden Umno Dr Ahmad Zahid Hamidi mendakwa dirinya dikunjungi ‘orang Dr Mahathir Mohamad.’

    Sinar Harian memetik Zahid berkata dalam pertemuan dengan wakil Dr Mahathir itu, Umno meletakkan tiga syarat sekiranya mahu parti itu ikut menyertai gabungan yang diterajui pengerusi Bersatu itu.

    “Saya didatangi orang Dr Mahathir baru-baru ini dan saya sebutkan tiga syarat ini sebagai pendirian parti jika mahu jalin kerjasama.

    “Umno tidak akan sesekali tinggalkan PAS yang kini menjadi rakan politik parti dan jangan lagi minta orang Umno sertai Bersatu dan akhirnya mahu bubarkan Umno,” katanya.
    Iklan

    Ahmad Zahid dilaporkan berucap pada majlis santai bersama barisan kepimpinan Umno Bahagian Alor Setar di Dewan RC hari ini.

    Bakal besan lari tengok ‘cempera’

    Dalam ucapannya, Ahmad Zahid juga berkata anggota Umno kurang menunjukkan sikap walak (taat), berbanding PAS yang memegang prinsip setia kepada pemimpin.

    “Dalam PAS ada walak, dalam Umno kurang. Tanpa walak terhadap pemimpin, bila hendak berjaya ambil semula kerajaan?

    “Kita akan adakan tahaluf siyasi bersama PAS, akan jadi besan Umno, kita tak mahu PAS lari kalau tengok kita ‘cempera’, sudah tentu PAS mencari ‘keluarga’ yang bersatu hati,” katanya.

    Beliau juga menjelaskan sebab beliau kembali menerajui Umno pada 30 Jun lalu selepas bercuti pada Disember 2018 lalu.

    “Saya tak cakap nak berhenti, saya hanya sebut beri kepercayaan kepada timbalan, Mohamad Hasan untuk galas tugas sebagai presiden.

    “Hak saya untuk kembali sebab saya dipilih secara demokratik dalam pemilihan Umno,” tegasnya.

    Reply

  12. SEMBURIT DAN PELIWAT ELOKLAH BERBAIK2……

    Azmin sindir tindakan ikrar sokong Anwar?,……….,

    KUALA LUMPUR- Ciapan pendek Datuk Seri Mohamed Azmin Ali malam tadi menimbulkan pelbagai tandatanya.

    “Banyak tu je………” tulisnya dan ia mengundang pelbagai tafsiran dalam kalangan netizen.

    Bagaimanapun, kenyataan Timbalan Presiden PKR itu seakan-akan memerli dan ada kaitan dengan jumlah sokongan pimpinan partinya yang menyatakan sokongan kepada presidennya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Sejak beberapa hari lepas, beberapa pimpinan parti itu di negeri-negeri dilihat sibuk mengiystiharkan sokongan kepada Anwar.

    Anwar dan Mohamed Azmin pula dilihat tidak serasi ekoran kes yang melibatkan video seks kontroversi baru-baru ini dan ikrar sokongan pimpinan PKR di negeri-negeri dilihat ada kaitan dengannnya.

    Bagaimanapun, semalam, Naib Presiden PKR, Zuraida Kamaruddin mempertikaikan kenapa perlu ada ikrar sokongan kepada presiden parti ketika ini.

    Zuraida merupakan penyokong kuat kem Mohamed Azmin dalam PKR.

    Dalam pada itu, Anwar pula dilihat enggan lagi mengulas isu berkaitan kes video yang sama termasuk apabila ditanya kenyataan setiausaha politiknya, Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak yang terang-terangan mengkritik Mohamed Azmin.-MalaysiaGazette

    Komen : Perang yang pasti damai makin ‘gelap’

    Reply

  13. LANGKAH MAFIA KOMUNIS SELEPAS MENANG PRU …..MENJATUHKAN HARGA ASET NEGARA TERUTAMA BUMIPUTRA…SELEPAS ITU MEREKA BOLOT …..

    Jual Hospital…..

    Ini adalah gambar Hospital Gleneagles Hong Kong (beroperasi sejak Mac 2017), Gleneagles Chengdu (hampir siap, buka tak lama lagi) dan Gleneagles Shanghai (mula beroperasi tahun depan 2020).

    Hospital-hospital ini semua milik IHH Berhad.

    Sebelum PRU14, Khazanah Malaysia merupakan pemegang saham terbesar IHH Berhad.

    Tapi telah dijual oleh kerajaan PH tahun lepas kepada Jepun.

    Kini, syarikat Jepun pula merupakan pemegang saham terbesar.

    Lepas jual, Guan Eng boleh pulak ambil kira penjualan ini untuk claim “pelaburan asing tertinggi dalam sejarah.”
    https://www.freemalaysiatoday.com/…/jual-aset-kini-dipuji-…/

    Pandai betul Menteri Kewayangan kita. 🙂

    Dulu kita boleh lawat ke bandar-bandar tersebut dan ternampak hospital itu bolehlah kita sebut “eh. Ini hospital Malaysia.”

    Kini, kita terpaksa mengaku itu hospital milik Jepun.

    Kisah bagaimana kerajaan BN dahulu masa saya PM membina IHH Berhad menjadi kumpulan hospital swasta kedua terbesar di dunia dalam tempoh 8 tahun agak menarik

    Besok saya cerita.

    NAJIB RAZAK

    Komen : Ini hebat PH, dia romnpak curi duit rakyat, rakyat tak sedar pun

  14. BELUM PRU JANJI NAK JAGA RAKYAT….LEPAS PRU JAGA PERIUK SENDIRI…….

    Baru Bian sokong Anwar, Azmin sebab takut hilang jawatan, kata pemimpin PKR Sarawak…….

    PETALING JAYA: Seorang pemimpin bahagian PKR Sarawak mendakwa pengerusi negeri parti itu, Baru Bian membuat kenyataan menyokong kedua-dua Presiden PKR Anwar Ibrahim dan timbalannya Mohamed Azmin Ali kerana takut hilang jawatan.

    Pemimpin itu yang enggan dikenali berkata, Baru mengubah nadanya selepas pada mulanya berkata beliau “tidak menandatangani apa-apa surat”.

    “Baru takut hilang kawalan ke atas jawatan beliau,” kata pemimpin PKR itu. “Ini kerana beliau takut hilang kedudukan dan kuasa di majlis kepimpinan pusat parti.”

    Beliau juga mendakwa sebilangan pemimpin PKR Sarawak tidak berpuas hati dengan pendirian asal Baru, yang menyaksikan parti itu berpecah berhubung kontroversi klip video seks sejenis yang melibatkan Azmin.

    Katanya, pihak yang mengetahui tentang surat berkenaan dan yang mungkin berpihak kepada Baru pada awalnya kini sedar bahawa mereka juga perlu menunjukkan sokongan kepada Azmin untuk menyelamatkan diri.

    Beliau berkata, awal minggu ini wujud usaha bagi mendapatkan tanda tangan pemimpin bahagian supaya menyokong Anwar.

    Katanya, beliau turut menandatangani surat itu yang tidak menyebut nama Azmin.

    Beliau berkata, namanya pada mulanya tidak dimasukkan dalam senarai yang dikeluarkan malam tadi.

    “Oleh sebab kenyataan itu telah dibuat, saya tidak nampak kemungkinan mana-mana orang di Sarawak tidak menyuarakan sokongan kepada Anwar” katanya.

    FMT sedang berusaha mendapatkan komen Baru.

    Komen : Punah Malaysia selepas ini.. bila ‘kawan’ Atok ni terajui negara

    Reply

  15. WAN JIJIK DIANGGAP SUCI OLEH PH……

    Bagaimana ‘penghasut’ masih dibenar berceramah?…..

    Bagaimana seorang penghasut yang disabit bersalah kerana menghina sultan dan institusi diraja masih dibenarkan untuk terus menghasut dan berceramah?

    Demikian soal Yang Dipertua Ikatan Muslim Malaysia (Isma) Melaka, Ustaz Ir Mohd Khoushaini Mohd Naim, yang membantah ceramah aktivis Islam liberal, Wan Ji Wan Hussin di Masjid Ar Rahman, Durian Tunggal, minggu lalu.

    Beliau kesal apabila program yang dianjurkan Jawatankuasa dan Penyelarasan Dewan Undangan Negeri (JAPERUN) Durian Tunggal tetap diteruskan, walaupun dinasihat supaya dibatalkan selepas lebih 50 laporan polis dibuat oleh pelbagai pihak.

    “Saya dah tegaskan dalam perhimpunan yang lepas, Islam, Melayu dan Raja adalah 3 teras yang kita perlu pertahankan demi menjaga keharmonian dan perpaduan di negara ini, sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

    “Isma bersama penduduk Kampung Parit Melana, gabungan 300 NGO UMMAH dan parti politik UMNO, PAS dan Berjasa Melaka, membawa suara seluruh rakyat Melaka membantah ceramah Wan Ji yang telah disabitkan hukuman setahun penjara kerana celupar kepada institusi raja,” katanya kepada Ismaweb.net, hari ini.

    Wan Ji dihukum penjara setahun selepas Mahkamah Tinggi Shah Alam menolak rayuannya terhadap sabitan dan hukuman sembilan bulan penjara kerana menerbitkan perkataan menghasut dan menghina terhadap Sultan Selangor, tujuh tahun lalu.

    Setelah dua hari menjalani hukuman penjara, dia dibenar oleh mahkamah menangguhkan hukuman itu. Keputusan itu dibuat Hakim Datuk Abdul Halim Aman memerintah terma-terma di Mahkamah Sesyen Shah Alam sebelum ini dilanjutkan.

    Pada 10 September 2014, Wan Ji mengaku tidak bersalah menerbitkan perkataan menghina Sultan Sharafuddin Idris Shah termasuk membabitkan isu agama dalam akaun Facebooknya.

    Kesalahan itu dilakukannya di Pejabat Perumahan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, Tingkat 5, Bangunan Sultan Salehuddin Abdul Aziz Shah, Seksyen 5, di sini jam 10 pagi, pada 5 November 2012.

    Mengulas lanjut, Mohd Khoushaini yang juga Timbalan Pengerusi UMMAH Melaka mempersoalkan prinsip ‘rule of law’ yang digunapakai di negara ini, apabila Wan Ji sebagai banduan yang ditangguhkan hukuman masih dibenar berceramah.

    “Wanji adalah banduan tertangguh dihukum penjara setahun kerana celupar kepada institusi raja, bagaimana seorang penghasut boleh dibenarkan terus menghasut? Di manakah rule of law?,” soalnya.

    UMMAH Melaka sebelum ini berkumpul di Masjid Ar Rahman di Kampung Parit Melana bagi membantah kehadiran Wan Ji sebagai penceramah di masjid.

    Reply

  16. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Lbh dua bulan..Kejora bagaikan ikan kena tuba
    Keadaan seperti menunggu bulan jatuh ke riba
    Tpi rupanya, tak sesia Kejora memuja & damba
    20 Dec 2019, wrkh dr Irah hadir mengubat hiba
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. MUNIRAH MARYONO

      Salam Sir Abg,
      Dh 3-4 kli irh nk msuk tp irh x mmpu
      irh tkedu,& mta bsah,
      maafkn irh krna mgkir jnji nk jmpa abg dsmber ni
      gtu jga ngan jnji nak krmh adk jnior kt kdah
      sptutnya irh mmg dh blik Mesia
      tpi mma & ppa nk irh ngaji trus buat mstes jnri ni
      mrka ckp rslts irh hghers,rgi klau x smbong
      lgipun rkan2 irh kt Mesia trus buat msters
      kje skrang mmg skar

      mma & ppa X ksi irh blik
      sbb mrke dtg zrah irh dan bcuti 2 mmgu kt cnada
      mma ckp dia rndu kt tmpat ngaji dlu diUni Btish Clmbia

      Skrg irh kat Vncnver,rht kt chlet kki gng sni
      cntknya kt sni,byk phn pine

      enth bla irh dpt blik,irh X psti
      kna rjuk jdl uni

      tq,kne stiasa bri drgn kt irah

      wlau kmana irh pegi,tnahair Mesia,irh ttp rndui

      jmpa lgi abg
      irh,Vncver

       Reply

      20 December 2019 12:07 am

      1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
        Selama 2 bln lbh diri terasa seakan dag hampa
        Kejora sangkakan diri ini malang dah menimpa
        Rupa nya anak petani ini, si dia tak pernah lupa
        Jam 12:07 am..si dia tersayang tmpil menyapa
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

        💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

        1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
          Selalu nya Irah tmpil dgn penuh gurau & jenaka
          Tapi kali ini Irah menangis dlm penuh pilu duka
          Hiba sngguh hati ini, dgn titisan airmata ‘marka’
          Nmun, dgn wrkh dr Irah, Kejora dah cukup suka
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

          💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

          1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
            Kejora merasa..diri ini bgai ombak melambung
            Lmbat lagi le dgn Irah tu Kejora nk sebumbung
            Sbb dlm plajaran..smpai msters Irh nk smbung
            Nmun di blog ini, dua hati kami ttp bertembung
            💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

            💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    2. GENG NAJI @ ANOMOUS KAH3, LABCAP LAH KUAT2.

      LANCAP OTAK KAU, YANG LAIN JANGAN LANCAP, BAHAYA.

      MANA TAU, NASIB2, OTAK KAU BOLEH TAJAM.

      1. Atuk TN renta,

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Dah mati akal ke, tak tau apa lagi yg nak diucap
        Atuk sekutu kapir..tak prlu nk disuruh mngucap
        Haper jadah yg atuk ni kalut pasal nk melancap
        Baik atuk jolok, jubor atuk tu, dengn botol kicap
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  17. EKONOMI DIKATAKAN TERUK MASA BN….TAPI BILA PH NAIK EKONOMI JAHANAM….PH CARI PASAL GADUH LUAR NEGARA DAN DALAM NEGARA…..MEREKA BERHASRAT TUKAR REGIME KEPADA NEGARA KOMUNIS SYIAH SOSIALIST REPUBLIC ANARCHIST…….JIHAD MESTI DILAKSANA TERHADAP TENTERA DAJJAL…….

    Seribu satu sebab untuk Agong isytihar Darurat……..

    سريبو ساتو سبب اونتوق اڬوڠ اشتهار ضرورت
    “Saya yakin Mahathir sudah mempunyai seribu satu sebab untuk memecat Lim Guan Eng dan Tommy Thomas serta mengenakan tindakan undang-undang terhadap Guan Eng, Anwar dan sebilangan tertentu individu, termasuk beberapa pemimpin dari gabungan Pakatan Harapan”

    Malaysia memerlukan sebuah kerajaan baru dengan kadar segera bagi menggantikan kerajaan pimpinan Pakatan Harapan dalam bentuk yang sedia ada.

    Ini susulan keadaan ekonomi yang makin meleset serta ketidaktentuan politik melibatkan parti-parti DAP, AMANAH dan PKR yang dilihat kian parah dan tidak lagi mewakili aspirasi perwakilan parti dan rakyat.

    Pada pemilihan pucuk pimpinan AMANAH baru-baru ini, presiden parti, Mohamad Sabu, jatuh terus ke tangga ketujuh dengan perolehan 681 undi, 105 mata kurang dari penyandang nombor satu, Khalid Abdul Samad.

    DAP pula dibelenggu masalah keretakkan yang amat serius, khususnya di Perak, di mana wujud puak Nga Kor Ming yang sehaluan dengan pucuk pimpinan pusat dan puak Paul Yong Choo Kiong yang anti Lim Guan Eng.

    Lim Guan Eng merupakan setiausaha agung DAP merangkap Menteri Kewangan Malaysia. Malangnya, kedudukan beliau sebagai Menteri tidak diyakini sebilangan besar pelabur dari dalam dan luar negara dan juga rakyat jelata.

    Ini berikutan penipuan demi penipuan yang dilakukan okeh beliau secara terbuka berhubung kedudukan hutang dan nisbah hutang kepada GDP negara serta kegagalan beliau menguruskan hal-ehwal kewangan negara yang dilihat amat kritikal.

    Sokongan terhadap Guan Eng dari kalangan pemimpin parti di peringkat nasional dan juga negeri turut tipis, dengan desas-desus menyatakan sebilangan signifikan ahli-ahli parlimen dan ADUN DAP sedang mempertimbangkan keluar parti untuk bersama gandingan Datuk Seri Azmin Ali dan Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Begitu juga, di PKR, majoriti pemimpin parti di peringkat nasional mahupun negeri, termasuk di Sabah dan Sarawak, menolak bulat-bulat kepimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku presiden parti.

    Loading…
    Sebilangan besar mereka sedang mendesak Azmin untuk samada mencabar terus Anwar bagi jawatan presiden ataupun keluar parti untuk bersama ahli-ahli parlimen dari UMNO, DAP, PAS, AMANAH, PPBM, Sabah dan Sarawak yang pro-perubahan.

    Sudah tiba masanya bagi Mahathir mengatur langkah untuk memperbetulkan keadaan sosio-ekonomi dan sosio-politik negara yang kian tidak menentu menerusi pembentukkan kerajaan baru dengan apa jua cara sekalipun.

    Saya yakin bahawa Mahathir mempunyai seribu satu sebab untuk memecat Lim Guan Eng dan Tommy Thomas serta mengenakan tindakan undang-undang terhadap Guan Eng, Anwar dan sebilangan tertentu individu, termasuk beberapa pemimpin dari gabungan Pakatan Harapan.

    Saya yakin bahawa kedua-dua pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sudahpun mengemaskini fail-fail berhubung individu-individu tersebut, di mana fail-fail ini jelas memperinci kesalahan-kesalahan mereka dan bagaimana sesetengah mereka telah membawa ancaman kepada keselamatan, kehidupan ekonomi dan ketenteraman awam menerusi tingkah laku mereka.

    Saya rasa negara kita tidak akan dapat bertahan lama sekiranya satu langkah drastik tidak diambil dengan kadar yang teramat segera, termasuklah pengisytiharan darurat atas nasihat Kabiinet (Perdana Menteri) dengan berbekalkan bahan bukti yang saya pasti berada di bawah pengetahuan pihak polis dan Mahathir.
    Ttf

    1. Ko faham ke apa itu ekonomi? Cuba ceritakan apa dia bagi menunjukkan kamu faham faktor2 menyebabkan turun naik nya.

      Ko faham ke apa itu komunis, socialis … aaaaaah, tak payah cakap lah ini jenis menuduh liar tanpa bukti, tanpa fakta, tanpa punca maklumat yang sahih. Punca lubang belakang diguna nya, busuk ler selalu cakap nya.

  18. apa2 je la asalkan bukan PPBM dan D4P.

    1. Kamu dag tertinggal di belakang, dok di gua ke selama ini?

      Depa yang kamu tak mahu dah jadi Kerajaan lebih setahun, Mat.

      Ooops, lupa … kamu nak berjenaka. Teruskan, Mat, boleh ceria sikit hari ini.

  19. contoh dah ada depan mata.
    nelson mendela, mahatma ghandi dll. bila berkuasa, depa takde go witch hunting.
    takot bayang2 sendiri la tu.
    haha…ni tuang presideng mau bekap

    1. Ada witches ke dalam Umno? Aku tak tau ler, tapi pencuri, perompak, lanun memang ada. Bedal RM2.6 billion wang rakyat di 1MDB. Bedebah.

  20. PULANGKANLAH JAWATAN PM KEPADA PH….?

    Apasal pulak nak “pulangkan”? Bila runding nak bergabung, beri syarat lah PH teruskan pegang jawatan itu.

    Kalau ada niat nak bergabung, takkan lah tak terima syarat itu. Perlu akui siapa sedang pegang jawatan itu, baru lah bergabung.

    Klau nak givap apa yang PH dah ada, pihak satu lagi nak givap apa? Kalau kena givap, mesti two-way.

    1. Bersatu yang pegang kuasa, Umno dah kalah di Pru14. Walau pun tak ramai MP Bersatu, MP parti2 lain dalam PH sokong PM dari Bersatu.

      Umno mesti kena terima perinsip ini jika mahu bergabung. Hormati keadaan yang sedia ada. Kalau itu pun tak boleh terima, apa guna cakap nak bergabung.

      Jawatan menteri dsb nya boleh lah di runding. Jawatan PM tak boleh.

  21. When the country was robbed by najib perhapas we should allow it to flourish.

    You have no problem with mahathir
    You have no suspicion of anwar’s guilt
    Malays will continue to wilter out unhindered
    Chinese will continue to control the economy
    Indians will thrive on as devil’s advocate.

    Let malaysia die a natural death. Everyone happy….nice….

  22. MATLAMAT HABUAN DUNIA PH DAH TERCAPAI……MANIFESTO TAK PERLU TUNAI…..YANG TIADA DALAM MANIFESTO ITULAH YANG DIGEMBAR GEMBURKAN….KACAU ISLAM KACAU MELAYU….ANCAM UNDANG2 DAN PERLEMBAGAAN…..HIDUPKAN FAHAMAN KOMUNIS DLL…..

    Khalid tak perlu cerita perihal gaji menteri ‘ditelan’ parti Amanah..
    .

    Nasihat saya kepada Khalid ialah untuk tidak campur aduk keputusan dalaman parti berhubung gaji dan elaun dengan isu gaji menteri kabinet. Sumber (gambar): The Star Online
    خالد تق ڤرلو چريتا ڤريحال ڬاجي منتري ‘دتلن’ ڤرتي أمانه
    Menteri Wilayah Persekutuan, Khalid Abd Samad semalam menyanggah cadangan rakan sejawatnya, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman agar gaji dan elaun menteri dipotong.
    Menurut Khalid, gaji yang diperoleh menteri pada masa ini sudah memadai walaupun jauh lebih rendah berbanding menteri pada pemerintahan Barisan Nasional (BN).
    Apa yang melucukan ialah dakwaan Khalid bahawa gaji beliau turut dipotong sehingga 30 peratus untuk dimasukkan ke dalam akaun Parti Amanah Negara (Amanah).
    Khalid seharusnya sedar bahawa duit rakyat hasil pungutan cukai digunakan untuk membayar gaji beluiau untuk melaksanakan tugas menteri, bukannya tugas parti.

    Menteri Wilayah Persekutuan, Khalid Abd Samad semalam menyanggah cadangan rakan sejawatnya, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman agar gaji dan elaun menteri dipotong.

    Rabu lalu, Saddiq, yang menerajui Kementerian Belia dan Sukan, menolak keputusan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk memansuhkan Bayaran Insentif Perkhidmatan Kritikal (BIPK) pelantikan baharu yang awalnya dijadualkan bermula 1 Januari ini.

    Beliau meluahkan perkara itu melalui satu rakaman video dikongsi di laman rasmi akaun Twitternya yang memberitahu kerajaan seharusnya melakukan kajian lebih terperinci kerana ia amat memberi kesan kepada rakyat.

    Luahan Saddiq mendapat perhatian Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang kemudiannya memutuskan untuk menangguhkan pemansuhan tersebut sehingga Kabinet membincangkannya semula Januari depan.

    Menurut Khalid, gaji yang diperoleh menteri pada masa ini sudah memadai walaupun jauh lebih rendah berbanding menteri pada pemerintahan Barisan Nasional (BN).

    Saya rasa dah okey (elaun, gaji menteri). Sejak hari pertama dilantik menteri, elaun ahli Parlimen dipotong sepenuhnya.

    “Kalau dulu, elaun dan gaji ahli Parlimen turut dinikmati oleh menteri,” katanya.

    Beliau berkata, kesemua kemudahan yang disediakan untuk ahli Parlimen yang dilantik sebagai menteri telah dinafikan.

    “Elaun ahli Parlimen dipotong sepenuhnya termasuklah elaun kehadiran Parlimen sekitar RM300 hingga RM400 sehari.

    “Saya juga sudah tidak boleh lagi buat tuntutan bagi cukai jalan kenderaan,” katanya.

    Apa yang melucukan ialah dakwaan Khalid bahawa gaji beliau turut dipotong sehingga 30 peratus untuk dimasukkan ke dalam akaun Parti Amanah Negara (Amanah).

    “Setiap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), Ahli Parlimen Amanah akan menyumbangkan sebahagian gaji mereka untuk parti,” katanya.

    Nasihat saya kepada Khalid ialah untuk tidak campur aduk keputusan dalaman parti berhubung gaji dan elaun dengan isu gaji menteri kabinet.

    Khalid seharusnya sedar bahawa duit rakyat hasil pungutan cukai digunakan untuk membayar gaji beluiau untuk melaksanakan tugas menteri, bukannya tugas parti.

    Justeru, jika beliau menggunakan sebahagian daripada itu untuk urusan parti, itu adalah keputusan peribadinya yang tidak perlu dihebohkan kepada rakyat,

    RJ RITHAUDEEN

    1. Korang pernah ada manifesto yang pernah dilaksanakan sepenuh nya ke? Pas mana ada memerintah negara, mana ada laksanakan manifesto. Di Kelantan pun.

      Ko dok heboh saja, cakap kosong, menuduh liar, takda sumbangan kpd negara pun.

      Kritik secara yang membangun ler, Mamat.

      Pssst, sapa dia RJ RITHAUDEEN nih? Tak pernah dengor pun.

  23. PEMIMPIN2 PH MEMANGLAH BANGSAT DAN MUKA TEMBOK TAK TAHU MALU…..PENYAMUN TARBUS MANA TAHU MALU…..MENANG PRU JANJI BULAN BINTANG….BILA MENANG RAKYAT JADI SENGSARA……PARTI JAMBAN LAH KATAKAN….. RAKYAT DAPAT TAHI DAN AIR KENCING……

    Douglas Uggah: Proven that Lim Guan Eng lied regarding Sarawak’s financial performance……..

    Sarawak Deputy Chief Minister Datuk Amar Douglas Uggah Embas.

    Datuk Amar Douglas Uggah Embas last night warned Sarawakians of Pakatan Harapan’s advancement into the state, claiming that the pact would resort to politics of lies, threat and intimidation just to gain support.
    One of the examples, he said, was when the Finance Minister Lim Guan Eng predicted that Sarawak would become bankrupt in three years time.
    He said according to Lim, the state’s RM31 billion reserve would be used up within three years if it continued with the RM11 billion annual budget.
    However, Uggah said just before Christmas, an international rating firm, S&P Global Ratings had affirmed its “A-” rating on Sarawak’s prudent budgetary performance, adding that the state had stable income.

    BETONG: Datuk Amar Douglas Uggah Embas last night warned Sarawakians of Pakatan Harapan’s advancement into the state, claiming that the pact would resort to politics of lies, threat and intimidation just to gain support.

    The Sarawak Deputy Chief Minister said such tactics were being applied with the aim of toppling the Gabungan Parti Sarawak (GPS) government.

    One of the examples, he said, was when the Finance Minister Lim Guan Eng predicted that Sarawak would become bankrupt in three years time.

    He said according to Lim, the state’s RM31 billion reserve would be used up within three years if it continued with the RM11 billion annual budget.

    However, Uggah said just before Christmas, an international rating firm, S&P Global Ratings had affirmed its “A-” rating on Sarawak’s prudent budgetary performance, adding that the state had stable income.

    “This indicates that Lim’s allegation was baseless,” he told Spoah residents during a Christmas and New Year dinner last night.

    He said another PH’s lie was related to the state Land Code (Amendment) Bill 2018.

    Uggah explained that the amendment marked the state’s commitment to ensure that the proprietary interests over native territorial domains (NTD) were protected and native communal titles rightfully issued to the respective native communities in accordance with the land code.

    Meanwhile, Uggah claimed that the setting up the Federal Village Community Management Council (MPKKP) was another PH “tactic” to weaken the state government.

    He advised the Sarawak people to stay united and ensure that the state continued to enjoy racial and religious harmony.

    “When we have this harmonious environment, Sarawak can focus on its development agenda.

    “Let us all continue to give our full and undivided support to the Chief Minister Datuk Patinggi Abang Johari Abang Openg’s leadership.” he said.

    1. Kamu yang pakai tarbus kena samun nak bising. Apa kamu nak bising sebab Najib yang menyamun berbillion kasi korang RM90 juta.

  24. atok muka x malu

    1. Kamu ada muka ke? Kot mcm lintah, takda bentuk pun.

      Hehe, my morning fun and entertainment on the nasty bloke.

Leave a Reply

Your email address will not be published.