MENGAPA MAHATHIR SUKA CAKAP BERBELIT-BELIT?

Semakin hampir ketibaan tempoh matang dua tahun peralihan kuasa, kata-kata atau kenyataan Tun Mahathir Mohamad nampaknya makin berbelit-belit dan kian sukar difahami.

Apakah ia disebabkan faktor usia yang menyebabkan beliau semakin lupa dan tidak ingat lagi kepada janji lama?

Walaupun masih mengatakan nama Anwar Ibrahim sebagai penggantinya untuk mengisi kerusi PM8, ekor kata-kata sering menimbulkan banyak persoalan kekeliruan.

Mari kita perhatikan satu demi satu belitnya kata-kata Tun Mahathir itu:-

Sebelum dapat kuasa – saya hanya mahu jadi Perdana Menteri selama dua tahun saja dan oleh kerana saya ada pengalaman, tempoh itu memadai untuk saya memperbaiki kerosakan negara dan memulihkan ekonomi.

Tidak lama selepas dapat duduk di kerusi Perdana Menteri – mungkin dua tahun dan mungkin lebih daripada itu baru ada peralihan kuasa.

Kemudian – Tun Mahathir mengatakan jika Anwar memberi izin, dapatlah dia menjadi Perdana Menteri selama dua setengah tahun.

Kemudian daripada itu – peralihan kuasa akan dilakukan setelah ekonomi negara pulih.

Kemudian lagi daripada itu – peralihan kuasa mungkin berlaku dalam tempoh tiga tahun.

Setelah kecoh-kecoh orang bercakap – saya sedia bincang tentang tarikh peralihan kuasa dalam Majlis Presiden PH.

Dua tiga hari lalu – peralihan kuasa tidak akan berlaku sehingga selesai Sidang APEC di Kuala Lumpur pada November 2020.

Di Doha semalam – saya akan letak jawatan bila masalah yang ditinggalkan kerajaan dahulu dapat diselesaikan. Bila tempohnya tak disebut pula?

Di Doha semalam juga – walaupun Anwar adalah pengganti saya, saya tidak dapat menjamin beliau yang terbaik untuk mengambil alih kerana saya ada pengalaman buruk sebelum itu.

Perlukah disebut lagi pengalaman peralihan kuasa kepada Tun Abdullah Badawi dahulu, walhal dalam konteks sekarang, Tun Mahathir sebenarnya terikat dengan janji bersama PH sebelum PRU14 lagi?

Esok lusa entah apa-apa lagi kata-katanya yang berubah dan berbelit-belit dilafazkan daripada lidahnya yang tidak bertulang itu.

Apakah semua ini disebabkan faktor usia atau ciri-ciri Melayu mudah lupa ada dalam dirinya?

Malah, kalau ada anugerah untuk mereka yang suka cakap berbelit-belit dalam negara ini – mungkin juga di dunia – barangkali Tun Mahathirlah pemenangnya.

Dalam hal ini, selalu Tun Mahathir menyebut tentang perlunya kita sentiasa berdisiplin dalam kehidupan, bukan saja untuk memastikan kemajuan dapat dicapai, tetapi juga agar kehidupan kita selalu dihormati semua.

Ya…disiplin, disiplin, disiplin….itulah yang selalu diperingatkan oleh Tun Mahathir selama ini.

Tetapi, apakah tidak menepati janji dan suka cakap berbelit-belit itu suatu disiplin yang baik dalam kehidupan seorang manusia?

Apa yang boleh rakyat pelajari atau generasi muda contohi daripada sekian banyak cakap berbelit-belit yang dipamerkan Tun Mahathir itu?

Apalagi ia dilakukan bukan saja oleh seorang Perdana Menteri, tetapi juga daripada mulut antara warga tertua Malaysia yang sepatutnya kita hormati?

Sekali lagi, cukup-cukuplah Tun!!! (ShahbudinHusin 15/12/2019)

Updated: 15 December 2019 — 8:37 am

32 Comments

Add a Comment
  1. 22 thn tun menerajui negara..campur lagi dgn yg sekarang kalu genap lg 2thn bersamaan 24thn la tun dalam memgang tampuk sebagai perdana menteri malaysia.. kalu kita asyik nak paksa dia letak jawatan dengan tidak ada kesabaran sebalikny kita kna lihat keadaan sekarang yg menjadi hampir huru hara dgn pkr v pkr sekira ny kesabaran nakkn tun cepat berundur dr pm apa keburukan yg ada dgn kita sebagi rakyat adakah kita mahu kedua parti pembakang umno/pas mengabil alih…bagi saya pembakang belum masa ny lgi nak di boleh kan menjadi kerajaan sedang kan manefesto yg d janji kn ph belum kesampaian dalam pada tu rakyat nk lg kerjaan baru..mana fikran kita sebagi rakayat degan keadaan macam tu alang ka tertawa ny negara2 dluar sana dgn keadaan malaysia semakin tidak ada pengunjung dlu kita boleh d kata negara d segani tapi jikalau di lihat oleh negara lain mereka mesti geleng kepala..sedang kan tun satu2 pm tertua d dunia kita rasa bersukur kerana pm kita walaupun sudah usia menikat tapi pemikiran ny jauh lbh matang dari kta yg msh muda dn perlu belajar dgn kebolehan yg ada dgn tun malah negara2 lain rasa hormat dgn tun..adaka pm sebelum ni di segani oleh negara lain bagi saya tidak ada sama sekali biar la kita sama2 menjadi matang buat dgn keadaan tun bagi dia jalan apa yg patuh dia rasa blm selaesi kita sebagi rakyat tunggu dan lihat dalam kerajaan sekarang hanya tun saja yg berpegalaman sedang org bawahanny semua d kata kan baru dlm krajaan kalu kita nk kan tun cpt bagi jawatan tu dgn pegantiny sedang kan sekrang bermcm isu lg timbul ada ka kita sanggup d lihat d mata dunia pm baru berganti ada pla isu yg blh d kata kn memalukn negara kita..kalu ada d antara kita yg mahu mcm tu baik negara ni tak perlu pm untuk mentabir tun bukan kerana usia nya kalu nak kata kan usia..kita lihat dgn sebaik baikny negara dunia lain ada ka yg sama seusia tun blh bertutur dgn baik d tambah lg dgn kebolehan dan idea2 yg bernas pm sebelum ni ada ka sama dgn tun..saya berani kata kn di sni sedikit pn pm sebelum ni yg dapat tandingi tun seperti yg kita semua tahu, sekarng apa yg terjdi dgn pm sebelum tun..semnjak tun manjadi pm dari usia muda sehingga sekarang sesetengah org ada juga megatakn tun kuku besi dan bemacam lg tapi tidak ada satu pun yg tun pernah buat kesalahan berat..sehigga sekarang kalu ada org yg nak kata kan tun pernah curi duit rakyat mungkin dia sedkit pon tidak ada kepandaian tentang negara dan tidak pernah belajar dr befiran waras…so bagi saya bgi tun jalan kewajipan ny selagi ada.. sebelum dia bgi jawatn besar tu dgn pengantiny jd sampai masa dia akan bagi jawatn tu dgn penganti.. dia selesaikn la dlu baki sengsara negara ni sedkit tiba pengatiny ambil alih tak la beban akan d tanggung pm yg baru ni. tun jadi pm kembali atas desakan rakyat bukan desakan dr ahli kabenat ny jgn la kita pandai buat komen semata mata tapi kita sendri tak tahu menilainy yg mana baik dan mna buruk..

  2. sesuai dah dimuziumkan, bersekali dgn yg menyokongnya.

  3. MANA ADA ATAS DUNIA NI PM IN WAITING……KALAU TAK BOLEH FIKIR LAGI SAH LAH OTAK KAT BONTOT…..INI SEMUA KERJA ORANG GILA MAIN BELAKANG…..

    18 wakil rakyat PAS, 6 Umno sokong Dr M……..

    KUALA LUMPUR: Sekiranya apa-apa berlaku berhubung tampuk pimpinan negara, semua 18 ahli Parlimen PAS dan enam dari Umno mahu Dr Mahathir Mohamad kekal memerintah negara.

    Sokongan itu dinyatakan mereka susulan Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali dilaporkan bertegas mahu Mahathir terus diberi mandat sehingga pilihan raya umum akan datang dan usaha memendekkan tempoh beliau dikira cubaan mewujudkan kerajaan “pintu belakang”.

    “Saya nak menyatakan, kalau apa-apa berlaku, sebagai Ketua Whip PAS, 18 undi untuk Langkawi,” kata Takiyuddin Hassan (PAS-Kota Bharu) ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2020 di Dewan Rakyat hari ini.

    Mahathir merupakan Ahli Parlimen Langkawi.

    Di lobi Parlimen, enam ahli Parlimen Umno iaitu Mohd Shahar Abdullah (Paya Besar), Adham Baba (Tenggara), Mastura Mohd Yazid (Kuala Kangsar), Abdul Rahman Mohamad (Lipis), Ismail Abdul Muttalib (Maran), dan Ahmad Nazlan Idris (Jerantut) senada menyatakan sokongan yang sama.

    Mereka mahu Dr Mahathir kekal sebagai perdana menteri untuk memastikan fokus diberikan terutama dalam aspek kestabilan politik dan ekonomi negara.

    “Kami tidak mahu lihat ada masalah kerana peralihan (kuasa) dalam tempoh dua tahun ini. Ia satu perkara tidak masuk akal,” kata Shahar.

    Reply

  4. NEGARA SEKARANG NI CAPITALISME….NAK BAWA ARAH KE MANA?…. SOSIALISME ATAU ISLAMIC….. D4P DAN PKR GENG SOSIALIST DAN KOMUNIS….NAK IKUT KARL MARX ATAU ALQURAN?…..

    Kerajaan Macam Siput Babi?……

    LTTE DAN KOMUNISMA DAP GALAK MEMPERTAHAN?
    Tun tiger on paper kata roney lew?
    Betul sangat tu kerana setakat ini parti itu belum diharamkan lagi…
    Kalau PAS buat hal.. memang dah kena.
    Kalau melibatkan kaum lain, kerajaan slow macam siput babi…
    Posted by kluangman

  5. paKARTUN haraPORN PH SUKA BUAT LAWAK BODOH……

    Lagi Cerita Pasal Riben Perkhidmatan, Kali Ini Menteri KPKT Pulak

    Sebelum ini Ketua Pesuruhjaya SPRM, Latheefa Beebi Koya dikritik hebat kerana bar riben perkhidmatan yang dikepilkan di seragamnya. Tepis punya tepis, Latheefa termalu sendiri dan kemudian hanya pakai bar riben sebaris saja.

    Bagaimana pula dengan bar riben yang dipakai oleh Menteri KPKT Zuraida Kamaruddin semasa sambutan Hari Bomba Sedunia hari ini? Layakkah?

    Adakah riben yang dipakai Menteri KPKT ini menunjukkan senarai jenis buah-buahan yang pernah dijual?

    AnonymousSaturday, July 20, 2019 3:13:00 PM
    KIKIKI MEMTERI INI ADA ‘FAKE DEGREE’
    REBEN FAKE DEGREE PERKENALKAN DIRI
    KARMA FITNAH JIJIK KJAAN ATOK KUTTY
    PANJI PLURALIST MURTAD KUNYIT HITAM BERKIBAR TINGGI

    KIKIKIKIKI..

    Reply

    Reply

    Reply

  6. ABDULLAH BIN HJ KASSIM

    Pm sdh wajib berundur skrg. Bukan tunggu selepas apec.
    Tua faktor utama yg wajib berundur. Tak payah faktor lain.

    Dsai layak ambil alih pm. Jika sblm Mei 2020 tun tidak turun pm..prn swk pH kalah.

    Sy kecewa ..
    Sy org sarawak. Sy mahu pH menang
    Sy org pkr

    1. Sdra Abdullah

      PH sukar menang di Sarawak. DAP hanya kuat dalam bandar2 besar. PKR tak kuat dan tak boleh di harap. Amanah tiada pemimpin yang boleh ke depan.

      GPS hanya akan boleh dikalahkan jika TDM masih terajui PH. Anwar tidak popular di sarawak fan hanya sekelompok yang sokong dia.

  7. TIONGKOK TADBIR NEGARA ALA MAFIA KOMUNIS TAK BERTUHAN……TUDING SALAH PADA PEMBANGKANG….SALAH SENDIRI DITUTUP DAN COVER UP DENGAN NETWORKING……

    Hancurlah negara ku jika DAP terus berkembang………

    Apabila Melayu-Islam berhimpun bagi membincangkan permasalahan kaum serta mengorak langkah ke arah permuafakatan dan perpaduan ummah, mereka kata Melayu itu rasis.

    Apabila Melayu-Islam bermuzakarah ke arah kesepakatan dalam usaha memartabatkan agama Islam serta keunggulan peradaban Islam di bumi Allah, mereka kata Melayu itu rasis.

    Apabila Melayu-Islam cuba mengembangkan bidang kuasa Mahkhamah Syariah demi memelihara kebahagian, kesejahteraan serta kemakmuran umat Allah s.w.t. menurut perintah yang diwahyukan olehNya ke atas manusia dari segi akidah, amaliyyah dan akhlak, mereka kata Melayu itu fanatik dan ekstremis.

    Apabila Melayu-Islam bertindak mempertahankan institusi diraja daripada cubaan puak munafiq dan kafir memperlekeh serta menghina raja-raja Melayu yang disanjung tinggi oleh masyarakat Muslim dengan kesetiaan yang tak berbelah bagi, mereka kata Melayu itu ekstremis.

    Apabila Melayu-Islam marah melihatkan para Nabi serta Rasul Allah dihina tanpa diambil tindakan terhadap mereka yang melakukan kezaliman tersebut, mereka kata Melayu itu rasis dan ekstremis

    Apabila Melayu-Islam menuntut semangat perpaduan nasional dipupuk menerusi nasionalisasi sekolah-sekolah vernakular dan pengharaman persatuan-persatuan pendidikan Cina yang tidak serasi dasarnya dengan dasar pendidikan kebangsaan, mereka kata Melayu itu ada agenda tersembunyi kerana rasis dan ekstremis.

    Apabila Melayu-Islam menuntut agar kedudukan Bahasa Melayu sebagai Bahasa rasmi kebangsaan dihormati menerusi penggunaan eksklusif Bahasa Melayu dalam urusan rasmi kerajaan, mereka kata Melayu itu rasis.

    Apabila Melayu-Islam menuntut agar martabat Bahasa Melayu sebagai Bahasa rasmi kebangsaan dipertahankan daripada usaha beberapa pihak melunturkan keunggulannya, mereka kata Melayu itu rasis dan ekstremis.

    Apabila Melayu-Islam merungut melihatkan seorang dua menteri yang beragama Islam menipu, menghasut dan melontarkan pelbagai fitnah demi menghalalkan pelepasan berbilion ringgit aset Melayu-Islam kepada syarikat bukan Muslim, mereka kata Melayu itu rasis dan ekstremis.

    Apabila Melayu-Islam mempertahankan larangan penggunaan kalimah Allah di kalangan bukan Muslim untuk menentang usaha sulit puak kafir mengelirukan penganut agama Islam di kawasan terpencil menerusi penyebaran Al-Kitab, mereka kata Melayu itu rasis, fanatik dan ekstremis.

    Tetapi apabila puak kafir dan munafiq bersekutu dengan perkumpulan gereja untuk mengelirukan masyarakat bukan Islam berhubung penggunaan Kalimah Allah, mereka melacurkan perlembagaan persekutuan dengan melaung-laungkan hak “kebebasan bersuara.”

    Apabila puak kafir dan munafiq bersekutu dengan perkumpulan gereja untuk menentang usaha memperkembangkan bidang kuasa kuasa Mahkhamah Syariah biarpun tidak berkait dengan mereka yang bukan Islam, mereka melacurkan perlembagaan persekutuan dengan melaung-laungkan hak “kebebasan bersuara.”

    Apabila puak kafir menganjurkan seminar, kongres serta perhimpunan yang dihadkan hanya kepada golongan etnik atau minoriti yang tertentu, mereka melaung-laungkan hak “kebebasan berhimpun” secara aman.

    Apabila puak kafir dan munafiq bersekutu mengiktiraf Statut Rom menerusi ‘pintu belakang’ tanpa perkenan raja-raja Melayu, mereka kata itu adalah langkah yang betul ke arah pemerkasaan undang-undang negara biarpun ianya melanggar perlembagaan persekutuan.

    Apabila puak kafir dan munafiq bersekutu melindungi Dong Zong yang rasis biarpun perkumpulan Cina tersebut terang-terang memutarbelit fakta dengan mengaitkan pengenalan seni khat dan tulisan jawi di peringkat sekolah dengan usaha “mengislamkan pendidikan,” mereka kata itu adalah hak Dong Zong sebagai kumpulan yang bebas mengutarakan pendapat.

    Dan apabila puak kafir menuduh penceramah Islam sebagai ‘ekstremis’ dan penyatuan parti Melayu-Islam sebagai ‘penggalak keganasan’ sambil melindungi pemimpin mereka sendiri yang dituduh terlibat dengan keganasan, mereka melacurkan perlembagaan persekutuan dengan melaung-laungkan hak “kebebasan bersuara.”

    Ya, masyarakat Melayu-Islam pada ketika ini sedang dipijak-pijak oleh golongan tertentu yang teramat kuat aura anti-Melayu dan anti-Islamnya.

    Salah satu daripada puak yang memiliki beberapa ciri ini tak lain tak bukan DAP, iaitu sebuah parti cauvinis yang dilihat pro-komunis di mana penasihatnya tergamak mempertahankan penerbit komik propaganda yang terang-terang memiliki unsur anti-Islam, pro-komunis dan pro-China.

    Hancurlah Malaysia jika puak ini dibiarkan berkembang.

    Reply

  8. TIONGKOK DISOKONG DAJJAL DAN TENTERA DAJJAL…..NEGARA DI BAWAH SISTEM SOSIALIST COMMUNIST….JADI JANGAN NAK DIHARAP INCOME TINGGI….LAGI CIPUT ADA LAA….ADA ORANG KATA EKONOMI NEGARA BERGANTUNG KEPADA EKONOMI GLOBAL….TAPI KENAPA PULA THAILAND DAN INDONESIA MAKIN MAJU?….. KAJIAN MENUNJUKKAN NATIONAL GROWTH SEBAHAGIAN BESAR DISUMBANG DOMESTIC CONSUMPTION..BERMAKNA FDI TAK MASUK KERANA EGO TIONGKOK DAN DAJJAL…..
    ..

    Gaji minimum: RM1,200 terlalu rendah bagi individu Lembah Klang…….

    Menteri Kewangan Lim Guan Eng ketika membentangkan Belanjawan 2020 pada 11 Oktober lepas, berkata kerajaan mencadangkan gaji minimum dinaikkan kepada RM1,200 sebulan di bandar utama berkuat kuasa tahun hadapan. Sumber (gambar): SAYS
    Profesor ekonomi Sunway University Business School, Dr Yeah Kim Leng, berkata gaji minimum RM1,200 sebulan bagi individu dewasa yang tinggal di Lembah Klang masih di bawah anggaran gaji kehidupan wajar, menurut seorang ahli ekonomi.
    Beliau berkata, seperti yang dilaporkan dalam kajian Bank Negara Malaysia pada 2018, gaji kehidupan wajar bagi seorang dewasa di Kuala Lumpur adalah RM2,700 sebulan, untuk pasangan tanpa anak (RM4,500 sebulan) dan pasangan dengan dua anak (RM6,500 sebulan).
    Penganalisis ekonomi Putra Business School Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Ahmed Razman Abdul Latiff, berkata walaupun pendapatan di Selangor lebih tinggi berbanding di negeri lain, penduduk di Selangor berhadapan dengan komitmen hutang rumah dan harga barangan yang lebih tinggi.
    Beliau berkata. secara purata isi rumah di Selangor membelanjakan 26 peratus pendapatan untuk perumahan, air, elektrik dan gas, manakala 14.8 peratus pula untuk makanan dan minuman bukan alkohol.

    KUALA LUMPUR: Gaji minimum RM1,200 sebulan bagi individu dewasa yang tinggal di Lembah Klang masih di bawah anggaran gaji kehidupan wajar, menurut seorang ahli ekonomi.

    Profesor ekonomi Sunway University Business School, Dr Yeah Kim Leng, berkata dengan gaji minimum terbabit, kemungkinan individu berkenaan perlu mempunyai sumber pendapatan tambahan untuk hidup di kawasan itu, sama ada melakukan dua pekerjaan, atau perniagaan sampingan.

    “Menurut kaji selidik Jabatan Perangkaan Malaysia mengenai pendapatan isi rumah pada 2016, median pendapatan bulanan isi rumah berpendapatan rendah (B40) di Kuala Lumpur adalah RM5,344.

    “Terdapat dua peratus atau 55,600 isi rumah di Kuala Lumpur daripada sejumlah 2.8 juta isi rumah kumpulan B40 di negara ini. Tanpa pecahan lanjut mengenai profil pendapatan kumpulan B40, sukar untuk menentukan kadar kemiskinan mutlak dan relatif di ibu negara, ” katanya kepada Bernama.

    Beliau berkata, seperti yang dilaporkan dalam kajian Bank Negara Malaysia pada 2018, gaji kehidupan wajar bagi seorang dewasa di Kuala Lumpur adalah RM2,700 sebulan, untuk pasangan tanpa anak (RM4,500 sebulan) dan pasangan dengan dua anak (RM6,500 sebulan).

    “Bagi isi rumah B40 yang mempunyai median pendapatan bulanan sebanyak RM5,344 (pada 2016) di Kuala Lumpur, adalah mencabar bagi isi rumah yang berpendapatan kurang daripada gaji kehidupan wajar untuk membeli rumah, kereta dan barangan lain,” katanya.

    Gaji kehidupan wajar atau living wage ditakrifkan sebagai pendapatan minimum yang diperlukan untuk pekerja memenuhi keperluan asas mereka termasuk makanan, perumahan dan keperluan penting lain.

    Menteri Kewangan Lim Guan Eng ketika membentangkan Belanjawan 2020 pada 11 Oktober lepas, berkata kerajaan mencadangkan gaji minimum dinaikkan kepada RM1,200 sebulan di bandar utama berkuat kuasa tahun hadapan.

    Selain di Kuala Lumpur, isu kos sara hidup yang tinggi di bandar besar turut berlaku di negeri-negeri dan yang paling ketara adalah di Selangor, dengan penduduknya berhadapan dengan kos sara hidup yang lebih tinggi berbanding negeri lain, walaupun secara purata pendapatan mereka lebih tinggi.

    Penganalisis ekonomi Putra Business School Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Ahmed Razman Abdul Latiff, berkata walaupun pendapatan di Selangor lebih tinggi berbanding di negeri lain, penduduk di Selangor berhadapan dengan komitmen hutang rumah dan harga barangan yang lebih tinggi.

    Beliau berkata. secara purata isi rumah di Selangor membelanjakan 26 peratus pendapatan untuk perumahan, air, elektrik dan gas, manakala 14.8 peratus pula untuk makanan dan minuman bukan alkohol.

    “Perbelanjaan ketiga tertinggi adalah untuk restoran dan hotel (14.6 peratus) dan keempat tertinggi merupakan pengangkutan (13.7 peratus). Kerajaan harus memantau isu isi rumah ini terutamanya dalam kategori B40 supaya mereka tidak tercicir dalam menikmati arus pembangunan di Selangor.

    “Pada 2018, Selangor merupakan satu dari enam negeri yang menyumbang 72.1 peratus kepada KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) nasional dan pertumbuhan KDNK Selangor sendiri adalah 6.8 peratus, iaitu melebihi paras nasional.

    “Disebabkan itu, rakyat Selangor memperolehi purata pendapatan yang lebih tinggi berbanding negeri lain,” katanya.

    Ahmed Razman berkata. purata pendapatan kasar isi rumah setiap bulan di negeri ini ialah RM4,307 bagi B40, RM8,790 (M40), manakala RM21,125 bagi pendapatan T20.

    Sumber:

    Reply

  9. ADA ORANG TAK FAHAM MAKNA DAJJAL DAN SELOK BELOK TIPU DAYANYA…SILA PELAJARI ILMU ESKATOLOGY…..DIA TAK SEDAR DIA HIDUP DALAM SISTEM DAJJAL….MEMANG PENGHUNI GUA HANYA TAHU LINGKUNGANNYA SAHAJA….TAK LAMA LAGI DAJJAL AKAN KELUAR PERINTAH DUNIA….PENGHUNI GUA BERULAMA KAN TOK GURU GOOGLE….

    Mahathir: When other races meet, it’s ok, but when Malays meet, we’re racist……..

    Mahathir said it was unacceptable that other ethnic groups could have their gatherings to discuss their affairs, but not the Malays. Source (pic): TTF
    Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad today said he was saddened that indigenous people in their own country are not supposed to have their own gatherings without being accused of being racist.
    “It cannot be that while other ethnic groups can have their gatherings to discuss their affairs, the Malays cannot, that their gathering is racist.
    “And now there is even a demand that the Malay initiator of the gathering should be sacked for attending,” he said in the posting on chedet.cc.
    Dr Mahathir said in a multiracial country, it is common for the citizens to retain their identification with their countries of origin even after being in Malaysia and holding its citizenship for three generations.

    KUALA LUMPUR: Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad today said he was saddened that indigenous people in their own country are not supposed to have their own gatherings without being accused of being racist.

    The premier said this in his latest blog posting entitled ‘The Malay Dignity Congress’, which was in reference to his recent attendance of a congress by the same name.

    He said it was unacceptable that other ethnic groups could have their gatherings to discuss their affairs, but not the Malays.

    “It cannot be that while other ethnic groups can have their gatherings to discuss their affairs, the Malays cannot, that their gathering is racist.

    “And now there is even a demand that the Malay initiator of the gathering should be sacked for attending,” he said in the posting on chedet.cc.

    Dr Mahathir said he was surprised that he was advised not to attend the recent Malay Congress.

    Nota: Sila klik butang “notification” untuk dapatkan pemberitahuan setiap kali artikel diterbitkan
    http://www.thethirdforce.net
    “Obviously they are concerned over their (the Malays) possible loss of dignity, whatever that might mean.

    “As usual there were extreme views but on the whole they were balanced.

    “And now of course, I will be labelled a racist for writing this,” said Dr Mahathir, adding that he attended the gathering as he is a Malay too.

    The congress, held on Oct 6, was attended Pas president Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Umno secretary-general Tan Sri Annuar Musa, PKR deputy president Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, Parti Amanah Negara president Mohamad Sabu and former ministers Datuk Seri Hishammuddin Hussein and Khairy Jamaluddin.

    About 10,000 participants attended the congress, which had since received criticisms from various parties.

    When citing the history of non-indigenous societies in other countries, Dr Mahathir said when former colonies of European nations gained independence, many of those countries had discriminated against the non-indigenous people.

    “Some had to leave the country and some were violently attacked.

    “But not so in this country. The non-indigenous people were accepted as citizens.

    “In fact, one million of the non-indigenous people were given citizenship even though they were not qualified.”

    He said in multiracial Malaysia, ethnicity was recognised as legitimate and proper.

    “Other multiracial countries see non-indigenous people identifying themselves with the indigenous citizens almost completely.

    “They adopt the language and culture of the indigenous people and break their link with their countries of origin and they even change their names.

    “It is a measure of the tolerance of the indigenous people in Malaysia that gatherings which are confined to the different ethnic groups are accepted as normal.”

    Dr Mahathir said in a multiracial country, it is common for the citizens to retain their identification with their countries of origin even after being in Malaysia and holding its citizenship for three generations.

    “They do not want to lose their racial identities. They manifest this ethnic link through their language, culture, schools and ethnic organisations.

    “They often hold meetings confined to their ethnic group and sometimes, I would be invited to open these meetings and asked to give keynote speeches,” he said.

    KW: Malay Dignity Congress, Dr Mahathir, indigenous, racist, Malays, European nations, attacked, Malaysia, citizenship, language, culture

    Sumber:

    Reply

  10. MACAM NI BUKAN DAJJAL KE?….

    Penipu besar u turn bila tersepit…

    MAHATHIR AKHIRNYA BUAT U-TURN BERKENAAN MELAYU MALAS……
    Sofea Amelia

    WhatsappFacebookTwitter………….
    Semalam di Cambridge apabila ditanya berkenaan Melayu malas, Dr. Mahathir yang selama ini seumur hidupnya mengatakan orang-orang Melayu malas telah membuat U-turn.

    Kini dia mengatakan sebaliknya bahawa masih ramai lagi Melayu rajin dan ungkapan Melayu malas adalah satu ungkapan pukul rata yang diambilnya daripada penjajah British dahulu.

    Saya banyak membuat kritikan sebelum ini berkenaan ideologi Melayu malas Dr. Mahathir ini yang mana saya berfikir bahawa ideologi Dr. Mahathir yang sebeginilah yang telah memburukkan masalah prejudis dan menerukkan diskriminasi terhadap orang-orang Melayu di Malaysia selama ini.

    Dalam sejarah dunia penjajah memang selalu menyebarkan propaganda untuk memperlekeh-lekehkan sesuatu kaum yang dijajahnya supaya kaum tersebut lemah pemikirannya serta takut menentang penjajah apabila mereka percaya yang pihak penjajah itu lebih kuat dan berkuasa.

    Reply

    Reply

  11. MAFIA KOMUNIS TAK BERTUHAN…TAK AKAN PEDULI NYERR……SUPERMAN HEW DAH NGAKU SOSIALIST….. COMMUNIST TERBAHAGI KEPADA SOSIALIST DAN
    ANARCHIST…..

    Rumah terbuka Kementerian Pengangkutan kecoh, pemandu teksi desak jumpa Loke…….

    PUTRAJAYA: Kira-kira 500 pemandu teksi dari kumpulan pemandu teksi seluruh negara berkumpul di depan bangunan Kementerian Pengangkutan enggan bersurai selepas desakan untuk bertemu dengan menterinya, Anthony Loke gagal dibuat.

    Pada masa yang sama, kementerian itu menganjurkan sambutan rumah terbuka sempena Hari Raya Aidilfitri.

    Kehadiran sekumpulan pemandu teksi itu bertujuan untuk menghantar memorandum kepada Loke yang menuntut hak sama rata antara industri teksi dan perkhidmatan e-hailing dalam negara.

    Segelintir daripada pemandu teksi dilihat berdiri di sekitar tangga di luar pintu masuk kementerian, mendesak menteri itu turun berjumpa mereka.

    “Mana Anthony? Kami nak jumpa Anthony.

    “Jangan ‘double standard’ lah,” jerit mereka ke arah anggota polis, pegawai dan kakitangan media.

    Sementara itu, Setiusaha Politik Loke, Mohamad Dahlan Maamor bersetuju untuk menerima memorandum tersebut dengan 2 syarat dikenakan:

    1. Seramai 7 orang wakil sahaja dibenarkan untuk menyerahkan memorandum tersebut.
    2. Penyerahan memorandum perlu dibuat di dalam bangunan kementerian (lobi bangunan).

    Hal ini, katanya, tiada jaminan pemandu teksi terbabit tidak membuat sebarang provokasi terhadap pihaknya.

    “Lagi pun, mereka kena hormat, ini bangunan kementerian. Nak hantar, saya boleh terima, tapi buat di dalam bangunan kita,” katanya selepas mengarahkan seorang pegawainya meminta polis meleraikan kumpulan itu.

    Apabila ditanya, sama ada Loke akan turun berjumpa dengan kumpulan pemandu teksi itu, Dahlan berkata Loke perlu diberikan masa untuk bertenang.

    “Selepas kamu (pemandu teksi) caci maki menteri. Berilah beliau masa untuk bertenang dengan caci maki itu.

    “Dia bukan sahaja teksi, darat. Udara dan lautan pun dia jaga,” katanya.

    Terdahulu, kira-kira 2,000 pemandu teksi berkumpul di perkarangan pintu masuk Pejabat Perdana Menteri dari jam 8.00 pagi bagi menggesa campur tangan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dalam isu yang melanda industri teksi negara.

    Reply

  12. TIONGKOK KOMUNIS TAK BERTUHAN ANCAM ISLAM…..

    “Kenapa Bukan Islam Nak Tentukan Hal Orang Islam”……..

    SEREMBAN – Mufti Negeri Sembilan, Datuk Mohd. Yusof Ahmad menegaskan adalah tidak wajar Kementerian Pendidikan mendapatkan pandangan bukan Islam bagi menambah baik silibus mata pelajaran Pendidikan Islam di sekolah kebangsaan.

    Beliau berkata, ini kerana mereka tidak memiliki kefahaman mengenai hukum dan peraturan agama tersebut berbanding orang Islam sendiri.

    “Apabila pesanan menerusi aplikasi WhatsApp mengenai perkara itu sampai kepada saya, saya tertanya-tanya kenapa pula bukan Islam nak tentukan macam mana hal-hal orang Islam?

    “Mereka mungkin akan ikut cara akal sedangkan orang Islam ikut ilmu yang kita tahu. Peraturan ilmu, iktikad, akidah dan amalan Islam lain. Memang tidak sepatutnya pandangan bukan Islam diambil untuk memperbaiki hal-hal berkaitan pendidikan Islam.

    “Mereka tidak ada asas dan tidak percayakan Islam, bagaimana mereka nak tentukan apa yang baik untuk agama itu. Serupa juga kalau pandangan orang Islam diambil untuk baiki ibadat bukan Islam, kita tak tahu,” katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan pembukaan Restoran Nasi Kandar Liga Maju di sini hari ini.

    Yang turut hadir Pengarah restoran itu, Mohd. Ismail Abu Bakar.

    Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching semalam yang mengalu-alukan semua pihak tanpa mengira kaum dan agama untuk memberi pandangan serta idea kepada pasukan khas bagi meneliti isu-isu melibatkan Pendidikan Islam di sekolah kebangsaan.

    Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) kemudian mempersoalkan tindakan tersebut yang disifatkan tidak sesuai kerana orang bukan Islam tidak memahami agama itu dan bakal mencetuskan kecelaruan dalam masyarakat.

    Mengulas lanjut, Mohd. Yusof berkata, jika perkara itu dibenarkan, ia akan menimbulkan lebih banyak pertentangan pendapat berhubung ajaran Islam yang sebenar.

    “Antara sesama Islam sendiri dalam bab akidah, tauhid, sifat 20 ada berbeza pendapat. Semua itu akan jadi masalah, lebih-lebih lagi kalau bukan Islam ada pengaruh dari kumpulan Islam tertentu,” katanya. – UTUSAN ONLINE

    Reply

    Reply

  13. BUAT APA LEEE SUSAH2 NAK DAKWA JIBENG….BUANG MASA BUANG DUIT…..SUMBAT JE TERUS BAMBOO RIVER INN….YG PENTING DAKWA BAPAK,,,BAPOK DAN TOKONG….. ULAMAK SYIAH MAT SYABU BIN SABUN PUN BOLEH CONSIDER SEKALI……

    Shafee: Kes SRC tiada bukti, tuduhan pecah amanah tidak terpakai…….

    Muhammad Shafee merujuk kepada beberapa keterangan saksi yang merujuk kepada ahli perniagaan dalam buruan, Low Taek Jho atau Jho Low. Sumber (gambar): Fail TTF
    Peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah semalam memberitahu Mahkamah Tinggi di sini bahawa tuduhan pecah amanah jenayah tidak terpakai kepada bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
    Muhammad Shafee berkata, dalam kes pengubahan wang haram, pihak pendakwaan perlu membuktikan kes pecah amanah terlebih dahulu dan oleh kerana semua itu tidak dapat dibuktikan, semua tuduhan juga patut digugurkan.
    Sementara itu, Timbalan Pendakwa Raya sementara yang mewakili pihak pendakwaan, Datuk Seri V Sithambaram berhujah bahawa penerimaan wang (masuk ke dalam akaun tertuduh) adalah elemen yang perlu dibuktikan dalam kes pengubahan wang haram.
    Menurut Sithambaram, tiga kesalahan pecah amanah yang dihadapi Najib menjadi lengkap selepas pihak pendakwaan membuktikan wujud perbuatan tidak jujur oleh tertuduh.

    KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini, diberitahu bahawa tuduhan pecah amanah jenayah tidak terpakai kepada bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

    Peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah berkata, ia berikutan anak guamnya itu tidak mempunyai penguasaan dalam SRC International Sdn Bhd (SRC).

    Beliau berkata demikian ketika berhujah pada akhir kes pendakwaan dalam kes pecah amanah, salah guna kedudukan dan pengubahan wang haram dihadapi Najib, 66.

    “Pihak pendakwaan sepatutnya membuktikan bahawa rancangan itu dibuat oleh Najib beberapa tahun lebih awal. Hanya selepas itu, tuduhan mengikut Seksyen 409, Kanun Keseksaan boleh diguna pakai.“Perlu dibuktikan bahawa ada ‘tangan’ Najib dalam perancangan ini, tetapi dalam kes ini tiada dibuktikan. Beban pembuktian dalam kes pecah amanah jenayah adalah individu itu ada meng-
    ambil hak milik terhadap sesuatu,” katanya.Muhammad Shafee berkata, dalam kes pengubahan wang haram, pihak pendakwaan perlu membuktikan kes pecah amanah terlebih dahulu dan oleh kerana semua itu tidak dapat dibuktikan, semua tuduhan juga patut digugurkan.

    Beliau juga berhujah bahawa keterangan berdasarkan dengar cakap (hearsay) tidak boleh diterima masuk sebagai bukti.

    “Masalah ini bukan sahaja wujud dalam kes ini, malah membabitkan kes dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Saksi hanya boleh memberi keterangan berhubung apa yang terjadi di hadapan mereka dan jika tidak, tidak boleh diterima.

    “Yang Arif perlu tegas berhubung perkara ini. Ini mahkamah undang-undang bukan mahkamah penghulu yang boleh diterima pakai (keterangan) dengar cakap,” katanya.

    Muhammad Shafee merujuk kepada beberapa keterangan saksi yang merujuk kepada ahli perniagaan dalam buruan, Low Taek Jho atau Jho Low.

    Sementara itu, Timbalan Pendakwa Raya sementara yang mewakili pihak pendakwaan, Datuk Seri V Sithambaram berhujah bahawa penerimaan wang (masuk ke dalam akaun tertuduh) adalah elemen yang perlu dibuktikan dalam kes pengubahan wang haram.

    “Tuduhan pecah amanah jenayah dan pengubahan wang haram membabitkan dana RM42 juta milik SRC adalah dua perkara berbeza dan beban pembuktian juga berbeza.

    “Kerugian yang diperoleh secara salah bukan elemen yang patut dibuktikan dalam kesalahan pecah amanah manakala isu penerimaan wang yang dibangkitkan pembelaan juga tidak perlu dibuktikan,” katanya.

    Menurut Sithambaram, tiga kesalahan pecah amanah yang dihadapi Najib menjadi lengkap selepas pihak pendakwaan membuktikan wujud perbuatan tidak jujur oleh tertuduh.

    Najib berdepan tujuh tuduhan iaitu tiga kes pecah amanah, salah guna jawatan (satu) serta tiga tuduhan berhubung pengubahan wang haram terhadap dana RM42 juta milik SRC.

    Hakim Mahkamah Tinggi, Mohd Nazlan Mohd Ghazali sebelum ini menetapkan 11 November untuk membuat keputusan sama ada perlu memanggil Najib untuk membela diri atau membebaskannya daripada tuduhan.

    Mahkamah turut menetapkan 3 hingga 4 Disember, 9 hingga 12 Disember dan 16 hingga 19 Disember depan untuk Najib membela diri jika mahkamah mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadapnya.

    Sumber:TTF

    Reply

  14. ISLAM/ MELAYU DALAM BAHAYA….SERANGAN LIBERALIST SOSIALIST KOMUNIS SYIAH ATHEIST ANARCHISM LUCIFERIAN BERTALU2 MENYERANG HENDAP…..BAPAK KALAU IKHLAS MESTI BUAT SESUATU….. LUPAKAN SEMENTARA SENGKETA LAMA…..

    Tun, act fast before it’s too late……

    Dear Tun Dr Mahathir Mohamad,
    It is high time you considered uniting the Malays by commencing a series of dialogues with Muslim led parties.

    I think you should be aware, that the time has come for Malaysian Muslims to unite in the greater interest of the ummah and to uphold the sanctity of Islam.

    There is absolutely no doubt in my mind that Malaysian Muslims are currently under attack.

    As we speak, members of the broader government administration are suffering from the ill-effects of that attack given the level of tampering that’s going on in several government related departments.

    It is only a matter of time before inaction on your part leads to irrevocable damage and the general uprising of Malaysian Muslims.

    Please, act fast.

    Warm Regards,
    Raggie Jessy

    Reply

  15. BUKTI JELAS LAGI NYATA…..BAPAK SEORANG KAPITALIS @ FEUDALIST.@: KRONISME….HABISKAN DUIT RAKYAT DENGAN PENGSWASTAAN BERATUS BILLION DAN SELAMATKAN PULA TAIKUN2 …..DENGAN ALASAN SEMATA2 UNTUK DAPAT SEDIKIT CUKAI DARI TAIKUN2…SEHINGGA RAKYAT JATUH MISKIN HAMPIR 100% NILAI RINGGIT JATUH..APA JENIS UDANG DI SEBALIK BATU YG DISEMBUNYIKAN BAPAK?….ALASAN TIDAK MATANG DAN TIDAK BERMORAL……

    Mahathir: Ya, memang saya pernah monolong taikun, tapi……..

    Menerusi catatan terbaharu di blog Chedet hari ini, Dr Mahathir berkata, itu adalah cara beliau menyelesaikan krisis kewangan yang melanda negara ketika itu. Sumer (gambar): Fail TTF
    Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad memohon maaf atas tindakan beliau yang disifatkan menguntungkan taikun ketika negara mengatasi krisis kewangan pada tahun 1997-1998.
    “Saya mengaku saya terlibat dengan ciptaan pendekatan untuk mengatasi masalah kewangan pada 1997-1998. Ya, memang pun cara kita selesaikan krisis menolong taikun di Malaysia.
    Mengulas lanjut, Dr Mahathir menjelaskan, sekiranya beliau tidak bertindak demikian (menolong taikun), kerajaan akan kehilangan cukai korporat dan cukai pendapatan kerana sebahagian besar cukai dibayar oleh taikun.
    “Jika kita hendak kita boleh halau keluar semua taikun ini. Jangan tolong mereka. Biar mereka bankrap. Kita akan tolong yang bukan taikun sahaja.
    “Tetapi dengan apakah yang kita hendak tolong bukan taikun ini selepas semua taikun tidak dapat bayar cukai. Itu soalannya?,” katanya.

    SHAH ALAM: Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad memohon maaf atas tindakan beliau yang disifatkan menguntungkan taikun ketika negara mengatasi krisis kewangan pada tahun 1997-1998.

    Menerusi catatan terbaharu di blog Chedet hari ini, Dr Mahathir berkata, itu adalah cara beliau menyelesaikan krisis kewangan yang melanda negara ketika itu.

    “Saya mengaku saya terlibat dengan ciptaan pendekatan untuk mengatasi masalah kewangan pada 1997-1998. Ya, memang pun cara kita selesaikan krisis menolong taikun di Malaysia.

    “Memanglah baik jika kita tidak menolong taikun dan biarkan mereka dan perniagaan mereka rugi, gagal dan terpaksa ditutup.

    “Dengan ini semua kakitangan mereka (yang kaya dan tidak kaya) akan menganggur. Eksport kita akan menurun dan tidak akan ada pengaliran wang asing ke dalam negara kita,” katanya menerusi catatan bertajuk ‘Krisis Kewangan’ di blog peribadinya itu.

    Mengulas lanjut, Dr Mahathir menjelaskan, sekiranya beliau tidak bertindak demikian (menolong taikun), kerajaan akan kehilangan cukai korporat dan cukai pendapatan kerana sebahagian besar cukai dibayar oleh taikun.

    Tambah beliau, sebahagian besar dari dana kerajaan juga akan hilang seterusnya mengakibatkan operasi dan pembangunan negara tidak dapat diteruskan dan segala infrastruktur tidak dapat dibangunkan.

    “Dalam keadaan kehilangan cukai ke atas taikun kita terpaksa mengenakan cukai kepada yang bukan ditakrif sebagai taikun. Setelah membayar cukai oleh bukan taikun, mereka akan masuk dalam golongan mereka yang miskin.

    “Pada satu masa 70 tahun dahulu taikun dibunuh dan harta mereka dirampas di beberapa buah negara. Semua perniagaan dan perusahaan diambil oleh pemerintah dengan harapan 100 peratus daripada keuntungan akan diperoleh oleh kerajaan.

    “Jika kita hendak kita boleh halau keluar semua taikun ini. Jangan tolong mereka. Biar mereka bankrap. Kita akan tolong yang bukan taikun sahaja.

    “Tetapi dengan apakah yang kita hendak tolong bukan taikun ini selepas semua taikun tidak dapat bayar cukai. Itu soalannya?,” katanya.

    Sebelum ini, Ahli Parlimen Subang, Wong Chen menasihati kerajaan Pakatan Harapan (PH) untuk melakukan tindakan yang lebih baik berbanding apa yang dilaksanakan Barisan Nasional (BN) sewaktu krisis kewangan 1997-1998.

    Kerajaan BN dikatakan gagal membantu rakyat sebaliknya menolong mereka yang bergelar golongan korporat.

    Sehubungan itu, beliau menasihatkan kerajaan PH untuk melakukan tindakan yang lebih baik berbanding apa yang dilaksanakan BN sebelum ini.

    Sumber:

    Reply

  16. JERUNG2 MELAYU BERTEMPUR…..YANG UNTUNG JERUNG CINA……

    PLUS debt not paid, where did all the money go?……..

    It came to the attention of this blogger that the pioneer of PLUS, Tan Sri Halim Saad and Dato Wong Gian Kui entered a bid for PLUS.

    The offer is for Khazanah’s 51% stake for RM5.3 billion and came with 25% discount on toll rates. The discount is not the interesting part of the offer. For comparison, Guan Eng announced an 18% discount during Budget 2020 and MAJU offered a higher 36% discount.

    The issues raised against Khazanah in the letter of offer relate to PLUS’ debt status.

    Where did all the money raised by PLUS go to?
    In the letter sighted, question was raised as to why PLUS still has an unpaid debt of RM31 billion on the 31st year of operation after the original 30-year concession.

    The concession was awarded to UEM/PLUS for RM3.4 billion in 1988 for 30 years.

    Secondly, since 2012, PLUS collected RM24.5 billion toll revenue, but had only paid RM700 million of its debt. It still has RM30.6 billion. Sukuk debt outstanding.

    Where did the money go to?

    The letter highlighted that the government still has a guarantee of RM11 billion till 2038, failing which, the government will end up having to pay on a bullet or one-go repayment.

    PLUS underwent various corporate restructuring and fund raising exercises over the years, including its public listing.

    In the letter of offer, Halim will assume the whole debt of PLUS. The concession will remain so till 2038 with the EPF expected IRR of 10% to be met.

    Past lawsuit

    As a background to the offer, Halim filed a lawsuit to sue Tan Sri Nor Mohamed Yakcob, Tan Sri Azman Mokhtar, Khazanah and varuous parties in 2013. Read past postings HERE, HERE and HERE.

    Nor Yakcop is Mahathir’s hatchet-man assigned to seize assets of Malay corporate entrepreneurs such as Halim who were all involved in privatisation exercise during Mahathir’s fourth term.

    That exercise saw the end of Malay industry captains developed through the New Economic Policy.

    The subsequent administration had to undertake an institutional approach to spearhead the Malay economic agenda. The loss of BN in GE14 resulted in the institutions coming under DAP control and are now being systematically dismantled.

    With only a handful of Malays with the financial capacity, the Malays lost their grasp in big business.

    Halim lost the suit in court and did not pursue it to the higher court.

    Talk is Halim had, voluntarily or “involuntarily”, signed for the transfer. The documentations are in order and are difficult to be disputed in court.

    The RM5.3 billion bid is certainly interesting. If there is injustice, he could seek that redemption in the hereafter.

    It is unlikely for him to acquire PLUS for free. Even to acquire with money, it is competitive.

    Reply

  17. Memang pun Tun M jenis politikus pembelit. Ini FAKTA. Kesilapan besar beliau ialah memilih dan menentukan pengganti beliau yang salah. Ini kerana sikap beliau ingin menyerah “baton” kepada pelari kumpulan sendiri agar akhirnya “baton” itu dapat berada di tangan legasinya.

    Bijak kah Tun M mencatur ekonomi negara? Berabad lamanya Malaysia di bawah tadbir beliau dan anak didik pilihannya, realitinya kini negara tetangga telah semakin jauh meninggalkan kita, malah Malaysia makin “mencurut” berbanding negara kecil Singapore. Kehidupan rakyat marhaen kian tersepit dan kedudukan kewangan negara kian meruncing. Tidak kah ini gara2 “kepintaran” keterlaluan Tun yang dibanggakan para “dedalu” disekeliling beliau, dan kalau boleh mereka ini mahukan Tun menongkat kuasa ratusan tahun lagi?

    Kamu yang telah meletak asas, memilih pengganti dan menjadi penyebab kekalutan di Malaysia hari ini walau pun berkuasa berabad lamanya. Masihkah lagi kamu bernafsu memperlekeh dan merendahkan keupayaan bakal PM selanjutnya yang majoriti rakyat marhaen inginkan? Sesekali cerminkan diri!

    Sedar sedarlah diri bahawa kamu telah banyak melakukan kesilapan dan antara penyumbang utama kepada kepayahan dan pahit getir yang sedang rakyat marhaen tanggung hari ini. Malaysia tidak perlukan kamu lagi untuk mencorak masa depan. Kamu terlalu tua untuk membangunkan kembali Malaysia!!!

  18. INI PEGUAM TOMCAT GUNA SOVIET UNION LAW….DIIMPORT KHUSUS OLEH PARTI JAMBAN PENYAMUN TARBUS PH …….

    Bila Peguam Negara Sendiri Membunuh Kedaulatan Undang-Undang Negara…….

    Peguam Negara adalah satu jawatan amat besar dengan tugas utamanya untuk menasihati Yang di-Pertuan Agong atau Jemaah Menteri atau mana-mana Menteri mengenai apa-apa perkara undang-undang, dengan kuasa budi bicaranya untuk memulakan, menjalankan atau memberhentikan apa-apa prosiding bagi sesuatu kesalahan…

    Disebabkan tugas amat penting dan kuasa amat luas inilah maka penjawat jawatan Peguam Negara yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong, atas nasihat Perdana Menteri, mestilah dipastikan mempunyai integriti yang amat tinggi…

    Institusi Peguam Negara adalah lambang Kedaulatan Undang-Undang bagi Malaysia…

    Seseorang yang telah diberi kepercayaan untuk menggalas tanggungjawab dan amanah sebagai Peguam Negara, mestilah dalam setiap keadaan dan masa memastikan dirinya dan institusi Peguam Negara bebas dari segala pengaruh dan tekanan mana-mana pihak terutamanya dari ahli politik…

    Malangnya integriti Peguam Negara sekarang, Tommy Thomas, kini boleh dipertikaikan setelah beliau :

    》Mengumumkan akan menarik balik keputusan Jabatan Peguam Negara memfailkan rayuan berhubung keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam membebaskan Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli, dari tuduhan mendedahkan data perbankan dari akaun NFC setelah didapati bersalah oleh Mahkamah Sesyen Shah Alam sebelumnya…

    Apakah Tommy Thomas merasakan sebagai Peguam Negara, beliau boleh dengan sewenang-wenangnya membatalkan keputusan yang telah ditetapkan oleh mahkamah?

    Tindakan beliau menarik balik keputusan memfailkan rayuan berhubung keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam tersebut pula adalah bercanggah dengan amalan lazim Jabatan Peguam Negara yang menimbulkan persoalan mengenai kemampuan beliau menegakkan keadilan ‘without fear or favour’…

    》Mengumumkan akan mengambil tindakan tatatertib terhadap pegawai-pegawainya yang telah memfailkan rayuan tersebut kerana ‘insubordination’!!! (BACA DI SINI)…

    Tindakan beliau mengumumkan akan mengambil tindakan tatatertib terhadap pegawai-pegawainya yang telah memfailkan rayuan tersebut, yang dibuat serta merta dan secara terbuka tanpa terlebih dahulu membuat siasatan dalaman, juga menunjukkan beliau tidak mampu memberi keadilan kepada pegawai-pegawainya…

    》Menyatakan keputusan untuk tidak memfailkan rayuan tersebut dibuat selepas beliau berbincang dengan Pengerusi SPR, Azhar Azizan Harun…

    4. Secara tiba-tiba sahaja setelah Azhar Azizan Harun membuat kenyataan bahawa beliau TIDAK pernah berbincang dengan Tommy Thomas mengenai kes Rafizi Ramli, Tommy Thomas pun mengakui beliau tidak berbincang dengan Azhar Azizan Harun mengenainya!!! (BACA DI SINI)…

    Kenyataan Tommy Thomas yang membabitkan Azhar Azizan Harun, kemudian pernyataan di sebaliknya, tanpa sebarang pengakuan atas kesilapan, permohonan maaf kepada Azhar Azizan Harun atau tindakan kepada media jika media salah lapor, menunjukkan Tommy Thomas tidak mempunyai tahap integriti tinggi yang WAJIB ada pada seseorang Peguam Negara…

    Ia juga menunjukkan Tommy Thomas sangat tidak cermat dalam melaksanakan tugas beliau di mana keadaan ini memungkinkan banyak kesilapan lain mungkin telah dilakukan oleh beliau pada masa lalu di samping banyak lagi kesilapan lain mungkin akan dilakukan oleh beliau pada masa depan…

    Kesemua ini, di samping pelbagai kontroversi lain membabitkan beliau yang pernah timbul sebelum ini, menunjukkan keberadaan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara amat perlu dikaji semula oleh pihak berwajib…

    Petikan dari tulisan asal :

    Mohd. Khairuddin Aman

  19. JANGAN SERAHKAN KUASA KEPADA BAPOK SOSIALIST NANTI LAGI JAHANAM NEGARA…………

    Dah Boleh Agak Nasib Najib.. Tapi Ini, K’jaan Pintu Belakang?………

    Heboh desas desus di katakan ada 3 orang MP dari Amanah, 3 orang dari parti roket dan 15 orang dari PKR sudah bersetuju untuk menyokong kerajaan pintu belakang…

    SEORANG pengomen menulis..
    1 comment:
    Anonymous said…
    Malu apa bossku..!!

    Setiap pendakwaan nampaknya pasukan pembelaan Najib punyai hujahan yang sangat kukuh, padat, berfakta berserta dengan dokumen2nya sekali. Malah dikatakan ada dokumen surat2 asli yang disimpan rapi oleh PM7..!!??

    Hujahan2 Najib yang secara sepontan dan prompted juga nampaknya sangat kukuh, berfakta, jitu, fakta nombor2 yang padat dan amat mengujakan seningga dikatakan orang itu LELAH sehingga meminta tempoh berkabung?

    Tapi rasanya dah boleh agak nasib Najib selepas ini sebab dikatakan pasukannya hanya diberikan 11 hari sahaja?

    Sudah tahu jawapanya..!!

    2020 AKHIRNYA MENJELANG TIBA
    WAWASAN 2020 HARAMJADAH SEMUA
    KEPALA PEROMPAK MASIH DI TAHTA
    22 TAHUN GEBANG BODOH DIJAJANYA

    Dalam tempoh tersebut pastinya penyokong Anwar akan menyerang Tun dengan lebih agresif lagi untuk mendesak Tun melepaskan jawatan.

    MAHACAI MOHON ATOKNYA PANJANGKAN USIA
    AJOMM SUMA DOA PANJANG USIA ATOK 120 TAHUN
    YAA ALLOHH.!KO PANJANGKAN USIA ATOK YAA
    120 TAHON AJER YAA ALLOH TAK LAMA PUNNN..!!

    KIKIKIKI..

    Otai Reformasi sedang mengumpul kekuatan dan menyatakan tidak mustahil mereka turun dijalanraya sekiranya PM ke 7 mungkiri janji menyerahkan jawatan PM kepada Anwar Ibrahim

    Heboh desas desus di katakan ada 3 orang MP dari Amanah, 3 orang dari parti roket dan 15 orang dari PKR sudah bersetuju untuk menyokong kerajaan pintu belakang…

    Dikatakan perdana menteri tidak bertukar cuma Timbalan perdana menteri sahaja yang akan ditukarkan.

    FORMULA ATOK CURI DUIT DIA KATA TAK INGAT..!!

    FORMULA ALJUBORI HANTAM DEPAN BLKG LAWAN TATAP LAWAN..!!
    SEMUA FORMULA RAPIJI KLENTONG MENCIPAN LAHANATT..!!
    FORMULA YG TERBAIK POPCORN TAMBAH, BMF TEPUK SAKAN…!!

    22 TAHUN DISAJIKAN MALAYSIA BANYAK WAWASAN BANGANG DAN FORMULA BODOH BANGANG…

    FORMULA BMF TERBUKTI AKHIRNYA HARGA BARANG TURUN
    ‘BUKAN SALAH SAYA’ FORMULA ATOK FITNAH MEMBATU API BANGANG
    ‘TAK INGAT’ FORMULA ATOK DUIT RAKYAT DIROMPAK SAKAN
    ‘LAWAN TATAP LAWAN’ FORMULA ALJUB HANTAM DEPAN BELAKANG

    Otai reformasi sedang mengumpul kekuatan untuk guling guling di dijalanraya..

    LEPAS NI BOLE TENGOK ACARA MACAI GULING JALANRAYA
    MAKI HAMUN FITNAH BATU API ACARA WAJIB AKAN DIMULA
    PENTAS GEREJA LGBT KUIL DAN CERAMAH AGAMA MULA KE UDARA
    JANGAN LUPA POP CORN TAMBAH TEPUK KASI KUAT SEADANYA

    MAHACAI SEKELIAN MACAI TURUN JALANRAYA KITA TEPUK SAMBIL MAKAN POP CORN TEPI JALANRAYA..!!!

    FORMULATONTONWAYANGSEMBURIT = TEPUK DNG PADU DITEPI JALAN + POP CORN TAMBAH + BMF

    FORMULA TURUN HARGA = BMF + TEPUKKK
    December 15, 2019 at 8:02 A

  20. “menimbulkan keresahan terhadap penyokong Anwar”? Resah? Apasal? Tak boleh tunggu ke? Tak reti bersabar ke?

    Kita tau ler bahawa Pak Sheikh keluar saja dari penjara melulu ke utara selatan timur barat mencium tangan. But the world is not created in a day, Malaysia did not get independence in just a few years, Pak Sheikh cannot get PM8 post according to the date he targeted.

    Many factors at play, Beb. Among them is the dosa2 Kleptocrat Najib. Merosakkan negara amat sangat.

  21. MANIFESTO PH BUANG SEJUTA PEKERJA…..BOLEH BRO PH BAGI UNTIL TODAY DAH BERAPA ORANG YANG KENA?…….

    Janji Sejuta Kerja, Hakikatnya Ribuan Hilang Pekerjaan:……

    Pakatan Harapan (PH) menjanjikan sejuta pekerjaan baharu melalui manifesto mereka namun yang berlaku setahun kebelakangan ini, ribuan rakyat Malaysia hilang pekerjaan.

    Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, keadaan ekonomi sekarang sudah tidak semakmur sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) mengakibatkan ramai hilang pekerjaan.

    “Bercakap menjual mimpi memang mudah namun apabila mahu melaksanakannya, nampak seperti bertelur sebiji riuh sekampung sahaja.

    “Apa yang lebih menyedihkan dan membimbangkan, terdapat kecenderungan kehilangan kerja ini membabitkan kepentingan bahasa kebangsaan.

    “Pada Oktober lalu Utusan Melayu (M) Berhad terpaksa ditutup mengakibatkan hampir 1,000 orang hilang pekerjaan.

    “Bulan lalu juga Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM) mengumumkan beratus pekerjanya akan ditamatkan perkhidmatan dalam masa sebulan dua ini,” katanya melalui status di Facebook beliau.

    Tambah Mohamad, minggu ini juga terdapat ura-ura ribuan pekerja Media Prima di TV3, NTV7, 8TV, TV9, New Straits Times, Berita Harian dan Harian Metro bakal diberhentikan.

    “Saya khuatir, tidak lama lagi Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) juga akan berhadapan dengan tindakan rasionalisasi sumber yang hampir sama.

    “Apa sebenarnya yang berlaku kepada negara kita ini? Adakah semua pemberhentian membabitkan industri yang mengembang dan menyuburkan bahasa kebangsaan ini?

    “Adakah kerana faktor ekonomi semata-mata atau juga kerana sikap tidak peduli kerajaan?” soal beliau.

    Tegas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rantau itu, PH sebelum ini mempunyai seribu jawapan membela nasib pekerja namun hari ini mereka seperti tidak nampak ‘gajah di depan mata’.

    “Kerajaan mempunyai banyak kuasa dan pengaruh untuk mengurangkan beban rakyat termasuk membantu industri berkaitan ilmu dan bahasa kebangsaan.

    “Namun kuasa sentiasa menguji dan mengalpakan manusia,” katanya memetik Sinar Harian.

  22. PERANG LIWAT LAWAN SEMBURIT MAKIN PANAS DAN HEBAT…….

    Azmin Implicates Anwar And Sarawak Report In The Semburit Scandal……….

    (FMT) -Mohamed Azmin Ali has linked the owners of a travel agency suing him over unpaid travel bills to a conspiracy against him involving a gay-sex video controversy earlier this year.

    A counter-claim to the suit said the owners of the travel agency are the parents of Muhammad Haziq Hassan Mohd Ayub, who was arrested by police and implicated in the distribution of the sex video.

    It said Haziq’s parents are “very close” to PKR president Anwar Ibrahim and suggested that the suit was filed in order to damage Azmin politically.

    The sex video controversy in June involved a former PKR Youth divisional leader Haziq Aziz who said he was the person seen in several video clips showing two men performing homosexual acts. He named Azmin as the second person, a claim vehemently denied by Azmin, who is economic affairs minister and deputy president of PKR.

    Azmin’s counter-claim against the travel agency, sighted by FMT, alleged that the sex-video conspiracy was “orchestrated by the leader of a political party”, making note of a police statement regarding the video.

    Details of the suit were first revealed by Sarawak Report
    Azmin suggested that the contents of the travel agency’s suit were leaked to the Sarawak Report web site as part of the conspiracy.

    The counter-claim alleged that the travel agency’s “intention of filing (the suit over the unpaid bills) and leaking it to the Sarawak Report without giving the true background was to damage the defendant (Azmin) politically to the advantage of the above said political leader”.

    The counter-claim was filed on Friday by the legal firm Daim & Gamany.

    It states that Haziq Hassan’s mother, Yasmin Hanim Arbee, owns a majority of the shares in YHA Travel & Tours while his father, Mohd Ayub Hassan, is the agency’s chairman.

    The suit by YHA Travel & Tours, filed last month, is over RM328,901 in unpaid travel bills, which included private trips by Azmin’s family and his trip to Sandakan during a by-election, which was later to figure in the sex-video controversy.

    Azmin is Tun Dr Mahathir’s proxy to block Anwar from becoming PM8
    Details of the suit were first revealed by Sarawak Report.

    Azmin’s counter claim states that Yasmin and Mohd Ayub “enjoy a very close relationship” with Anwar, and alleges that YHA Travel & Tours had leaked the statement of claim, arguing that Sarawak Report “could not have been privy” to the writ without assistance from the travel agency.

    It said there was an ulterior purpose in bringing the matter to court, and Azmin sought general, exemplary and aggravated damages for damage to his character.

    Azmin denied owing the travel agency RM328,901 but accepted liability for RM162,272 comprising RM41,752 in bills on his account and more than RM60,000 each for his two underage sons.

    Anwar and Azmin are now engaged in a no holds barred fight
    He denied liability for the accounts of his adult son and three adult daughters, and also denied liability for the travel account of the Ministry of Economic Affairs. He denied any knowledge of an account in the name of Wan Putera Shahjuan W Salihudin and denied liability for the sum of RM2,570 claimed by the agency.

    The counter-claim said the suit brought by YHA Travel & Tours was a “breach of understanding” between Azmin and the agency. It said they had a 20-year-long relationship in which he was given “considerable latitude in settling any outstanding sum” owed to them.

  23. Yang otak dan lidah berbelit ia lah penyokong2 tegar Pak Sheikh, always looking for any discrepancy in Tun’s statements so that they can belit. But never rationalize, not interested in doing so, because overkeeness in mengampu, membodek, whatever other words Budin had used before.

    Kamon man, Tun said “.. saya hanya mahu jadi Perdana Menteri selama dua tahun saja .. memadai untuk saya memperbaiki kerosakan negara dan memulihkan ekonomi.” But, surely, allowance must be given for him, after taking over, finding the problems were huge and multifarious.

    It’s called Pencuri Jibo’s Problems.

  24. MINAH PENCACAI PH DAH KANTOI………

    Sarawak Report sudah kantoi……..

    Thus far Sarawak Report’s wild allegations have all been proven false. Mahathir’s people said Clare is a paid mercenary who is prepared to spin any story her paymasters’ so wish. That was why Mahathir used her for the 1MDB story, they said. And now Mahathir’s people are whacking Clare and are calling her all sorts of nasty names that are too awful to be repeated here.

    Clare is now in Team Anwar
    Sarawak Report’s name really stinks to high heavens. According to Azmin Ali, Sarawak Report is involved in the Sandakan Semburit conspiracy and Clare Rewcastle Brown is working with Anwar Ibrahim and Haziq Abdullah Abdul Aziz’s parents to viral the story of Azmin’s alleged gay affair with Haziq.

    READ HERE: Azmin Implicates Anwar And Sarawak Report In The Semburit Scandal
    Tun Dr Mahathir Mohamad’s people are outraged. They say after Mahathir has spent millions on Clare she should at least show some loyalty and not bite the hand that feeds her. Apparently, according to Mahathir’s people, Clare now has a new master who is paying her to whack Mahathir and his minions such as Azmin to make sure that Anwar becomes Malaysia’s eighth Prime Minister or PM8 on or before May 2020.

    Mahathir’s people are angry that Clare is biting the hand that feeds her and is now working to bring Mahathir down
    Earlier this week, the court ruled that Clare must answer to the charge of fitnah against Her Royal Highness the Sultanah of Terengganu. The Sultanah is suing Clare for RM100 million for the fake news that Sarawak Report published linking Her Royal Highness to Jho Low.

    Earlier this year, the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) investigated Sarawak Report’s claim that Najib Tun Razak paid PAS an amount of RM90 million on a single cheque. The allegation was proven false and the MACC closed the file on that matter.

    Azmin revealed that Sarawak Report is in the conspiracy to bring him down using the Sandakan Semburit scandal
    Thus far Sarawak Report’s wild allegations have all been proven false. Mahathir’s people said Clare is a paid mercenary who is prepared to spin any story her paymasters’ so wish. That was why Mahathir used her for the 1MDB story, they said. And now Mahathir’s people are whacking Clare and are calling her all sorts of nasty names that are too awful to be repeated here.

  25. This is NOT ISSUE of putar belit but a well reasoned move in the light of having an impatient pm-in-waiting who thinks the people and the rakyat owe him pm8 seat

    1. Out of jail…straight to kussing those hands in the north south east and west..

    2. Off to turkey indonesia india brunei unashamedly dsclaring himself as pm8

    3. Let off barking dogs kapar sg petani otai refprmasi basi senator tak pernah menang pru dan ngos uang tiada kredibiliti to pressure tdm to step down and handover the baton

    4. When things slowed down Sandakan video out in the open and the attack on tdm heightened

    5. By this time pkr implosion reared its ugly head when pm8 in waiting has a HEAD ON with hin no.2.

    6 Next come the sexual assault allegation followed by police investigation. By now the barking dogs suddenly stop making noises almost you can even hear a needle hitting the floor.

    7. Azizah Nurul did not squeak at all as if nothing has happened. We ask around but no answers. It reminded us of that letter sent by azixah to TDM.

    8. Now the man realizing that his position is shaky asked everyone to stand down and refrain from talking about succession as people are tired and boring

    9. The analyst came with understanding statement that whichever way, pm8 in waotong loses. This is in respect to calls for pm on waiting to sack his rebellious deputy and his followers

    10. Standstill….oh yes Budin still banging drums

    NOW Budin said why TDM talking putar belit

    1. In the light of 1 to 10 above no responsible leader of a nation would want to jeopardise the security and stability of the country under his charge by handing over the baton to a power crazy and unstable pm in waiting.

    2. This power crazy pm in waiting was an ex convict twice jailed for sodomy and now allegedly investigated for sexual assault.

    3. TDM must exercise his due care to ensure we remain intact as a sovereign nation in the light of unpredictable world politics.

    Wallahuaklam

    1. Bloody good comment, Sir.

      Encore.

      1. It’s comments like the above that make Atuk Geng Najib takut nak masuk. Mengecut dia despite his 76 years of age. Mengarut dia tak dapat buat lagi. Memecut dia cabut lari. Gigil lutut dia nak mendekati. Hogeh otak dia, kalau di goncang, berbunyi.

  26. Istidraj 1. Apabila d beri panjang umur tp masih tak berubah. Panjangnya umur tidak mendekati dirinya pd Allah.

    2. Bertambahnya harta dari masa ke masa, tidak mendekatkn dirinya pd Allah.

    1. 3. Apabila diberi Pangkat/kuasa tidak menginsafknnya dan tidak menghampirkn dirinya pada Allah

    2. Sesiapa yg ingin tahu keadaan dirinya viz Allah swt sila tanya Si Janggut

      1. Dia tahu sapa beri panjang umur tp masih tak berubah. Panjangnya umur tidak mendekati dirinya pd Allah.

      2. Dia tahu sapa bertambahnya harta dari masa ke masa, tidak mendekatkn dirinya pd Allah.

      3. Dia tahu sapa apabila diberi Pangkat/kuasa tidak menginsafknnya dan tidak menghampirkn dirinya pada Allah

      Professor serba tahu setara kapar sg petani otai reformasi dah basi semator tak pernah menang pru.

      Wallahuaklam

    3. Janggut kamu melayakkan kamu menuduh liar?

      Ada kutu dalam janggut kamu, kot.

      Selalu gatal bikin kamu tak senonoh bukak mulut.

Leave a Reply

Your email address will not be published.