HARAP2 AZMIN TIDAK PONTENG MESYUARAT LAGI SELEPAS INI!!

Walaupun kesediaan Anwar Ibrahim berdamai dengan Azmin Ali adalah sesuatu yang baik untuk PKR, tapi masih ramai penyokong beliau tidak dapat menerima sepenuhnya perkara itu.

Lebih-lebih lagi perdamaian itu berlaku setelah Anwar di Konvensyen Perak Selasa lalu memberi amaran “jangan uji kesabaran saya?” kepada kelompok yang dilihat cuba melemah dan menggambarkan PKR seolah-olah berpecah.

Berdasarkan perkembangan sejak setahun yang lalu, amaran Anwar itu jelas ditujukan kepada Azmin dan para penyokongnya.

Dengan itu, penyokong setia Anwar dalam PKR lebih mahu, sekurang-kurangnya wajar Azmin diberikan amaran keras atau tindakan lain yang bersesuaian sebelum huluran tangan perdamaiannya disambut.

Mereka melihat tindakan Azmin sejak lebih setahun lalu dengan tidak hadir mesyuarat dan kerap mengeluarkan kenyataan yang bercanggah dengan pendirian parti serta secara terbuka menyanggah Anwar atas kedudukannya selaku Presiden PKR, bukanlah perkara yang seharusnya boleh dimaafkan begitu saja.

Lantaran itu, ramai penyokong Anwar ternampak kecewa dan tidak puas hati dengan perdamaian tersebut.

Tetapi, selaku peneraju parti, Anwar tentunya mempunyai perkiraan yang lebih besar tentang masa depan PKR berbanding menghukum Azmin dan beberapa pengikut setianya yang turut celupar menyanggah parti sebelum ini.

Memikirkan bahawa kedudukan parti adalah penting, tambahan lagi Anwar bakal mengambil alih teraju kepimpinan negara pada tahun depan, penyokongnya dalam hal ini harusnya faham serta meletakkan kepentingan parti sebagai keutamaan.

Lupakanlah sementara pergeseran dalam parti, sebaliknya yang mesti dipamerkan ialah PKR mesti dilihat dalam keadaan kuat, berpadu dan Anwar adalah ketua yang satu serta tiada lagi elemen parti dalam parti boleh terus menjalar.

Lupakanlah juga sebarang syak wasangka sama ada Azmin ikhlas atau kerana beliau sudah tidak boleh pergi dengan lebih jauh lagi dengan segala perencanaannya, maka itu beliau sedia berdamai dengan Anwar di saat-saat akhir sebelum kongres diadakan.

Apa yang harus difahami, dengan sedia berdamai dengan Anwar, bermakna Azmin menerima kepimpinan beliau dalam menerajui parti serta bakal Perdana Menteri seterusnya.

Begitu pun, perdamaian ini tidak membebaskan Azmin daripada tanggungjawabnya sebagai pemimpin nombor dua dalam PKR dan boleh bebas melakukan apa saja tanpa terikat dengan hukum organisasi.

Beliau selepas ini, mesti menunjukkan komitmen yang benar-benar tinggi disertai dengan kesediaan sepanjang masa untuk bersama-sama Anwar dalam memperkukuh parti, meskipun ada beberapa permintaannya dalam pertemuan dengan Anwar semalam belum lagi sedia ditunaikan.

Janganlah selepas ini ponteng mesyuarat lagi atau mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang bercanggah dengan pendirian parti dan juga PH.

Janganlah juga mempertikaikan lagi peralihan kuasa yang telah dipersetujui PH dengan pelbagai kenyataan yang mengelirukan atau kabur.

Juga janganlah berjumpa pihak musuh di malam-malam hari atau secara sembunyi-sembunyi.

Jika amalam buruk sejak setahun lalu terus diulangi lagi selepas ini, Azmin bukan saja menempah bala berkaitan masa depannya bersama PKR, malah tidak ada sesiapa akan mempercayainya lagi.

Tambahan lagi, berdasarkan kunjungan Anwar ke negeri-negeri menghadiri konvensyen PKR sejak beberapa bulan lalu, beliau kini jelas mendapat sokongan padu daripada akar umbi parti itu dan sesetengahnya tidak sabar lagi untuk melihatnya menjadi Perdana Menteri.

Dengan sokongan sedemikian, jika Azmin tidak sedia berubah selepas berdamai dengan Anwar semalam, bermakna beliau memang sengaja menempah laluan gelap untuk dirinya sendiri. (ShahbudinHusin 05/12/2019)

Updated: 5 December 2019 — 10:00 pm

88 Comments

Add a Comment
  1. Macam bagus mat hassan kata dalam PAU kacang putehnya konon….

    “Umno must be led by leaders with the highest level of moral standards and integrity in order for the party to have the right to lead the country”.

    Hi hi hi

    Kenyataannya….

    Jahit porno kini derita dirogol di mahkamah.
    Tembelang si mamat sengeh ini terbongkar bila senior vice-president of Ambank Berhad (Ambank) in charge of management of credit card authorisation and fraud control testified in court yesterday that Zahid Hamidi paid almost RM1.3 million for his four credit cards between January 2014 and January 2016, including high-end shopping in the United Arab Emirates, United States and Italy.

    Apakah nyopping sakan dan korupsi berpisah tiada dgn pemimpin2 tertinggi Umno…..?!

    Wtf.,.,,!!

    Berita utama jam 8:00 malam kelnarin pulak memberitakan mahkamah dimaklumkan Jahit pornorogol mempunyai 20 deretan kereta2 mewah..apa kejadah..bukankah itu kufur nikmat namanya…..??

    Betul2 Bangsat puak2 MUAKFUCKat keBANGSATan…..!!

  2. PENDAMAIAN PALSU KEPURA’PURAAN ANWAR-AZMIN

    AYER KEROH: A commotion broke out at the PKR Youth congress here this morning, with over 100 delegates pushing and shoving at the entrance of the event hall at the Melaka International Trade Centre where top party leaders are scheduled to gather for the party’s national convention this weekend.

    Shouts of “buka pintu” (open the door) could be heard, while one of the delegates was seen fighting with a member of the PKR security team before they were pulled apart by other attendees.

    The members are still trying to force their way in.

    HI HI HI

  3. Sdra2 seperjuanku:
    Wau bulan.nt
    Tanpa Nama

    JANGKITAN HIV/AIDS – 8 KEMATIAN DI PENJARA KAJANG
    8 BANDUAN PENJARA KAJANG MENINGGAL AKIBAT AIDS/HIV

    Kebetulan…….di atas adalah tajuk2 di media2 utama dua hari lepas.

    Apakah ini ada kaitan dgn Sodomy III……??

    Bukan apa2 saya bangkitkan perkara di atas, sekadar nak mengingatkan Kejora Gayboy tuu….!!

  4. Lame Duck In The House

    Depa duk kata saham kukuh pada 1650 tahun depan. Hangpa buat lawak ka? Tahun depan 1650 saja nak buatpa? Anak saya kroni saya nak songlap tak lepaih. Kebuloq depa mak hangpa hijo.

    Pelabuq lari pi Siam, Vietnam dan Indon. Apa punya anak haram mana cukong saya nak hisap darah? Hangpa punya darah jenih pemalaih, bodoh dan tidak bersyukoq. Tak guna seduit.

  5. Lame Duck In The House

    Inilah detik malang macai saya. Sekali lagi. Depa akan cerita lubang dubur dan lubang anus sampai depa puas. Rakyat pemalaih tak nak bayaq tol. Saya nak jadi PM lagi 3 tahun.

  6. Selepas PRK Semenyih, pihak BERSIH dan pihak SPR pernah mengeluarkan kenyataan.

    Menurut Pengerusi BERSIH, Thomas Fann, kesalahan paling tinggi dilakukan oleh Pakatan Harapan.

    “Kami kecewa, di sebalik usaha memberi kesedaran tentang kesalahan pilihan raya yang dilakukan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya dan kumpulan seperti Bersih, parti-parti politik terus melanggar undang-undang.

    “Adakah kerana mereka rasa jika mereka langgar undang-undang sekalipun, tiada tindakan akan dikenakan kepada mereka?” katanya

    Harapan biggest culprit in Semenyih polls offences – Bersih
    https://www.malaysiakini.com/news/467100

    Pada masa yang sama,Pengerusi Surahanjaya Pilihan Raya (SPR) Azhar Harun mengesahkan bahawa PH melakukan lebih banyak kesalahan pilihan raya dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Semenyih berbanding BN.

    Pakatan lebih banyak buat kesalahan pilihan raya, kata SPR
    https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/139598

    Kedua-dua SPR dan BERSIH telah sebulat suara bahawa PH melakukan banyak kesalahan.

    Tetapi sehingga kini, tidak ada sebarang tindakan undang-undang telah diambil terhadap PH untuk PRK Semenyih.

    Begitu juga untuk PRK Cameron Highlands.

    Inilah kerajaan Telus, Bersih, Adil dan mengikut “Rule of Law” yang PH pernah dijanjikan sebelum PRU14.

    Satu lagi janji manifesto PRU14 telah dicapatikan !!!!!

    Reply

    1. KEPALA BAPAK KAU menuduh PH melakukan kesalahan di PRK Semenyih.

      BN pun melakukan nya. Pengerusi Surahanjaya Pilihan Raya (SPR) Azhar Harun sendiri mengesahkan begitu. Soal mana lebih banyak ada lah secondary. Yang penting ialah puak kamu, penuduh, juga buat.

      Tak payah cakap banyak, hanya ucapkan KEPALA BAPAK KAU sekali lagi. Jaga, kalau aku dah mengucap kang, teruk kamu.

  7. Rakyat ingin memetik kenyataan dalam sebuah akhbar yang mana Ketua Kerajaan PH sendiri melahirkan rasa kecewa dengan pentadbiran PH, yang didakwanya kurang menunjukkan prestasi.

    Menurut beliau lagi, bukan hanya Ahli Parlimen Permatang Pauh, Nurul Izzah Anwar, malah ramai yang melahirkan kekecewaan terhadap prestasi kerajaan PH.

    Jawapan balas ini diberi oleh beliau berikutan dengan satu kenyataan awal yang dibuat oleh Nurul Izzah yang tidak berpuas hati dan meluahkan rasa kecewa dengan kerajaan PH yang GAGAL menunaikan janji mereka serta tidak menggerakkan agenda reformasi seperti yang dirancang.

    Hakikatnya kerajaan Pakatan Harapan ini dilihat lemah dan bukan sahaja menghadapi pelbagai kritikan serta tekanan atas kegagalan pentadbiran mereka dari pihak pembangkang, tetapi yang lebih memalukan ialah suara protes dan ketidak puas hati dalam kalangan kepimpinan serta penyokong mereka sendiri.

    Apa yang lebih penting kekecewaan ini turut dizahirkan secara jelas oleh seluruh rakyat Malaysia yang sangat marah serta tidak berpuas hati dengan segala penipuan dan alasan dalam menunaikan janji manifesto serta polisi dan tindakan yang gagal diambil secara optimum dalam sesuatu isu.

    Rakyat masih lagi terbeban dengan kos sara hidup yang tinggi, Menteri Kewangan sendiri tidak dapat memberi jaminan harga barangan dapat diturunkan selepas cukai SST menggantikan GST, isu tol, harga petrol, hutang ptptn, harga sawit dan getah yang tidak menentu, nasib peneroka dan pekebun kecil yang kian tertekan malah kakitangan kerajaan pula sudah mula resah dengan kenyataan-kenyataan yang dibuat mutakhir ini.

    Jangan katakan kecewa, rakyat sendiri mual dengan segala apa yang ditunjukkan oleh kerajaan PH hari ini.

    Reply

    1. KEPALA BAPAK KAU mengata “Rakyat ingin memetik kenyataan dalam sebuah akhbar ..”

      Kau sekor bukan “rakyat”.

  8. Jawapan Timbalan Menteri Hal Ehwal Ekonomi berhubung pembinaan lapangan terbang di Kulim telah menambahkan lagi kekeliruan rakyat.

    Sebelum ini Menterinya Datuk Seri Azmin Ali kata projek itu adalah inisiatif pihak swasta, jadi kenapa pula perlu diperuntukkan sejumlah RM1.6 bilion? Adakah ini “belakang kira”?

    Tiada sebuah syarikat sudi membelanjakan RM1.6 bilion untuk membina lapangan terbang yang akhirnya tidak mendapat pulangan.

    Timbalan Menteri juga tergamam apabila ditanya oleh Ahli Parlimen pembangkang termasuk Mahdzir Khalid dan KJ tentang pelaksanaan projek ini samada melalui kaedah PFI atau diberi “facilitation fund” kepada syarikat swasta oleh Kerajaan PH.

    Jangan buat main-main, nanti yang menanggungnya adalah rakyat!

    Kita sudah ada dua lapangan terbang di Kedah, satu lapangan terbang antarabangsa di Langkawi dan satu lagi di Alor Setar. Sekarang mahu bina satu lagi lapangan terbang di Kulim?

    Adakah selepas ini Kedah akan dikenali sebagai “Kedah Darul Airports”?

    Mengenai jarak lokasi cadangan Lapangan Terbang Kulim yang terlalu dekat dengan Lapangan Terbang Pulau Pinang yang sedia ada, Timbalan Menteri pula menjadikan Bandaraya Sydney sebagai contoh untuk memberikan justifikasi pembinaan lapangan terbang baru di Kulim.

    Alamak! Sejak bila Kulim boleh dibandingkan dengan Sydney?

    Bercita-cita tinggi memang bagus tetapi berangan-angan seperti ini adalah sesuatu yang tidak realistik!

    Reply

  9. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Cuma aku yg terlebih2, impi kan sebuah syurga
    Sdg pada diri mu..penuh dgn sangsi dan curiga
    Apa yg akan berlaku ini, mmgnya tidak ku duga
    Di hujung perjalan ini kasih ku dirundung mega
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. KASIH DIRUNDUNG MEGA – GRAVITI
      Karaoke: https://youtu.be/AjlDRBVxibU

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Sewaktu engkau melangkah pergi
      Aku tertikam dengan tutur mu
      Air mata ku melungsur laju
      Bernafas aku dalam ketiadaan mu

      Tiada yang teramat perih dalam hidup ini
      Setelah patah dahan asmara
      Laluan puncak hidup ku
      Kini ketara diliputi mega

      Yang pasti akhirnya aku kegelapan

      Chorus:

      Betapa lamanya aku
      Mengatur langkah-langkah ini
      Di bawah panas terik matahari
      Biar hangus diri ini

      Agar hilang semua siksaan
      Dan terbina hidup baru
      Tanpa aku menagih kasih
      Sebagai mana dahulu dari mu
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  10. Pasaran saham dijangka kukuh
    MyMetroBisnes
    Oleh Hazwan Faisal Mohamad
    bisnes@hmetro.com.my

    KUALA LUMPUR: Pelaksanaan projek mega dan kestabilan politik pada tahun depan dilihat mampu untuk merangsang prestasi pasaran saham dan mengukuhkan mata wang ringgit.

    Ketua Ekonomi Bank Islam Malaysia Bhd, Dr Mohd Afzanizam Abdul Rashid berkata, mengenai prestasi ekonomi Malaysia itu, pihaknya mengunjurkan indeks petunjuk Bursa Malaysia, FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI) pada tahun depan akan didagangkan pada paras 1,650.

    Beliau berkata, sektor minyak dan gas (O&G), elektrik dan elektronik (E&E) dan pembinaan akan menjadi penyumbang kepada pengukuhan indeks berkenaan.
    ************************
    MVSA, pejuang islam KEPALA BAPAK KAU sbb kau menentang Kerajaan Islam Malaysia yg sah mengikut perlembagaan / undang2

    1. Setuju. Sokong. Balun saja KEPALA BAPAK DIA tu sebanyak yang kita sempat.

  11. Sdra Othman and Sdra Tanpa Nama

    Apakah RA tak serik2 masuk No Entry?
    Kalaulah betul RA buat kli ketiga… apakah rakyat “terpaksa” berPMkan 3X penggemar No Entry?????

    1. Bagi yang berkenaan, masuk No Entry itu bukan saja suatu kesukaan tapi hampir menjadi darah daging depa, malah ada sedikit ketagihan.

      After all, gejala “that way inclined” itu sudah beratus tahun menjelma dalam masyarakat. Famous British writer Oscar Wilde dah lama begitu. Stephen Fry hingga kahwin sejantina. Di US banyak states of the United States dah ada undang2 benarkan same-gender marriages.

      RA sekolah di MCKK dulu, rasa nya gejala “merangkak” malam hari di situ lebih dari di lain2 sekolah berasrama. Kot sekarang dah a bit jadi “way of life” kpd RA.

    2. RA tak boleh jadi PM sebab dia Peliwat, Bekas Banduan 2 kali kerana liwat, ini negara Islam dan Islam haramkan liwat.

      Kalau dia dibenarkan jadi PM, Malaysia diketawakan negara2 Arab, juga negara2 Barat yang tak menyangka negara Islam spt Malaysia ada homosexual PM.

      Dia sebenarnya heterosexual in his sexual exploits. China Doll pun di balun nya. Lagi teruk.

  12. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Apa yng terjadi ini, mmgnya sukar untuk dipasti
    Fitnah2 dilemparkan, oleh musuh2 yg sakit hati
    Kita terpisah..itulah, yg musuh2 ghairah mnanti
    Barngkali..semuanya itu kau masih tk mengerti
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. KAU YANG TAK MENGERTI – TEJA
      Karaoke: https://youtu.be/QWu05LwXxUk

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Sayang ku
      Sungguh pedihnya hati ini
      Bila ku mengenang diri mu
      Membuat diri aku terguris pilu
      Bagai ditusuk sembilu pilu

      Kekasih engkau yang satu
      Sumber ilham ku waktu dahulu
      Diri mu amat ku perlu
      Untuk mengisi kamar hati ku

      Chorus:

      Masihkah kau berjauh diri
      Dari sisi diri ku ini
      Kau pergi bukan ku benci
      Kau yang tak mengerti

      Membuat ku cari-cari
      Jalan manakah pun ku tak pasti
      Diri mu tetap ku nanti
      Andai kau kembali

      Apa yang ku lukiskan dalam hati mu
      Semuanya telah engkau sisipkan
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  13. GS PASTIKAN JANGAN SAMPAI TERPERANGKAP DENGAN SANDIWARA BN…..CUKUP SEKADAR TAAWUN UNTUK BENTUK KERAJAAN CAMPURAN……JANGAN SAMPAI BERPECAH LAGI…..TONGKANG BN SUDAH HANCUR BERKECAI…..NASIB BAIK GS BAGI PELAMPUNG…..KALAU TIDAK BN DAH LAMA MATI KELEMASAN……

    Suram tahun lepas, perhimpunan sayap Umno kembali meriah……

    Semalan bermulanya perhimpunan agung Pemuda, Wanita dan Puteri Umno buat kali kedua sebagai pembangkang, selepas tersungkur dalam PRU ke-14.

    Berbanding suasana suram yang agak sunyi ketika perhimpunan kali pertama, kali ini ia tampak lebih ceria dan bersemangat.

    Bermula dengan Perhimpunan Agung Pemuda Umno yang dihadiri lebih 1,000 termasuk pemerhati, perhimpunan wanita dan puteri juga tidak kurang meriah dengan usul-usul dan sesi perbahasan yang rencam.

    Tidak dinafikan topik-topik biasa seperti serangan terhadap DAP dan dakwaan kedudukan Melayu dan Islam yang terancam masih dilaungkan, tetapi perhimpunan kali ini lebih menonjolkan isu Muafakat Nasional.

    Boleh dikatakan bahawa kemenangan BN di empat PRK terakhir, iaitu Cameron Highlands, Semenyih, Rantau dan terbaru di Tanjung Piai dengan majoriti lebih 15,000, menanamkan semangat bahawa Muafakat Nasional antara Umno dan PAS mampu mengembalikan Putrajaya kepada BN pada PRU ke-15 nanti.

    Semua ketua sayap menyentuh kepentingan Muafakat Nasional dalam ucapan dasar mereka.

    Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki misalnya menyatakan bahawa Muafakat Nasional adalah jawapan terbaik daripada Umno kepada rakyat Malaysia.

    “Bermula dengan gerakan penyatuan Ummah yang akhirnya berjaya menyatukan dua parti terbesar mewakili kelompok majoriti Melayu-Islam, Umno dan PAS, sehingga termeterainya piagam Muafakat Nasional pada 14 September 2019.

    “Kerjasama Umno dan PAS tidak pernah bercita-cita mendirikan kerajaan yang hanya didominasi orang Melayu dan Islam semata-mata.

    “Muafakat Nasional juga tidak wajar mengesampingkan kaum-kaum lain yang telah menjadi sebahagian daripada warga tanah air tercinta,” katanya semalam.

    Di sayap Puteri, ketuanya Zahida Zarik Khan berkata undi di kalangan anak muda adalah penting kerana mereka adalah penentu kepada kemenangan Muafakat Nasional pada PRU akan datang.

    “Kita akan sama-sama mengukuhkan keyakinan anak muda negara ini supaya mampu mencari titik persamaan di bawah gagasan Muafakat Nasional.

    “Pergerakan Puteri ialah pergerakan anak muda. Muafakat harus dijadikan trend anak muda. Muafakat mesti menjadi jenama baru anak muda kita,” katanya.

    Bagaimanapun ketua Wanita Noraini Ahmad mengambil langkah lebih berhati-hati dengan mengingatkan para perwakilan agar tidak dibuai dengan kemenangan BN dalam beberapa pilihan raya kecil (PRK) sebelum ini, dalam membuat persediaan berdepan PRU ke-15.

    “Konsensus PRK dan PRU sangat berbeza. Mungkin kemenangan yang dikecapi bukan disebabkan kita kuat tetapi rakyat hanya mahu memberi peringatan kepada kerajaan Pakatan Harapan (PH). Kita harus berhati-hati, peka, dan sentiasa bersiap-sedia.”

    Di sebalik ucapan-ucapan bernada serius, Anggota Majlis Tertinggi Umno Ahmad Maslan pula mengutarakan cadangan – secara seloroh – untuk mengukuhkan lagi persefahaman antara Umno-PAS.

    “Jika sudah kahwin, kalau syarat mencukupi untuk kahwin kedua, carilah Muslimah PAS,” katanya.

  14. Menteri Kewayangan kata ekonomi negara adalah sangat kukuh dan dia pasti pertumbuhan KDNK negara kita tahun ini akan pada kadar 4.9%.

    Tak sampai satu bulan pun, Bank Negara Malaysia (BNM) telah menurunkan unjuran ini dari 4.9% kepada 4.3% dalam sebuah pengumuman petang tadi.

    2017 (BN): 5.9%
    2018 (PH): 4.7%
    2019 (PH): 4.3%

    Pada tahun 2018 yang lepas, hutang negara naik dengan kadar jauh lebih tinggi di bawah kerajaan PH.

    Oleh kerana pertumbuhan ekonomi tahun ini telah diturunkan lagi, maka defisit negara turut akan naik lagi.

    Bila defisit naik, hutang negara akan turut naik dengan lebih cepat pada tahun 2019 ini.

    Hari ini, indeks Bursa Malaysia jatuh lagi kepada 1642 mata – iaitu pada paras antara paling rendah sejak PRU14.

    Ini ialah kejatuhan lebih dari 250 mata berbanding 1896 mata pada bulan April 2018 sebelum PRU14.

    Belum perlu panik lagi.

    Kita perlu terus yakin dengan Menteri Kewayangan kita walaupun dia akauntan tidak bertauliah.

    Yang penting ialah kita pasti diorang semua akan minum sesudu minyak sawit tiap-tiap hari!!!!

    Reply

  15. Umat Islam ditegah menghina ciptaan Ilahi………

    SALAH satu perkara negatif di media sosial adalah ia alat yang digunakan untuk memudahkan seseorang merendahkan, menghina serta mencaci orang lain.

    Semua perbuatan itu belum tentu berani dilakukan seseorang di alam nyata. Di dunia maya, seseorang boleh menyamar di sebalik nama gelarannya.

    Salah satu yang banyak dilakukan segelintir warganet yang tidak berakhlak baik ialah menghina fizikal seseorang sama ada kekurangan atau kecacatan tubuh seseorang yang disebut body shaming.

    Kadang-kadang mereka melakukan perbuatan mengejek fizikal seseorang itu tanpa sedar.

    Ia mungkin ungkapan yang dikeluarkan secara tidak sengaja bagi menceriakan suasana atau ada kalanya bergurau melampaui batas serta memang bertujuan menghina kenalan atau rakan sekerja.

    Sesetengah orang melakukan body shaming tanpa sedar kerana memang sudah kebiasaan menjadi tabiat buruk mereka.

    Tentunya orang yang menjadi sasarannya berasa tidak selesa. Perbuatan body shaming itu hakikatnya jelas haram dan ditegah oleh Islam.

    Semua ciptaan Allah ada kelebihan serta hikmahnya. Ia tidak sepatutnya dicela dan dihina sedemikian rupa.

    Allah SWT berfirman dalam Surah at-Tin, ayat 4 yang bermaksud: “Sesungguhnya Kami menciptakan manusia itu sebaik-baik kejadian.”

    Pada zaman Rasulullah SAW, ada seorang sahabat bernama Abdullah bin Mas’ud RA.

    Beliau memiliki betis yang kecil. Ketika beliau mengambil ranting untuk dijadikan siwak, angin berhembus dan menyingkap betisnya yang kecil itu lalu sahabat Nabi tertawa kerana melihat betis Ibnu Mas’ud yang kecil itu.

    Maka Baginda menegur perbuatan sahabat dengan bersabda yang bermaksud: “Apa yang membuat kalian ketawa?”

    Mereka berkata, “Wahai Nabi Allah kerana kedua-dua betisnya yang kurus.”

    Maka Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Demi Dzat yang jiwaku berada di tangannya sungguh kedua-dua betis itu lebih berat di timbangan daripada Gunung Uhud.”

    Hadis itu menunjukkan, menghina fizikal seseorang adalah haram. Jika kita perhatikan, sahabat tidak mengeluarkan kata-kata hinaan namun hanya ketawa saja. Ia adalah haram dan mereka ditegur oleh Rasulullah SAW.

    Allah SWT melarang kita merendah-rendahkan serta menghina orang lain.

    Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, janganlah suatu kaum menghina kaum yang lain, (kerana) boleh jadi mereka (yang dihina itu) lebih baik daripada mereka (yang menghina), dan jangan pula wanita-wanita (merendah-rendahkan) wanita lain (kerana) boleh jadi wanita-wanita (yang dihina itu) lebih baik daripada wanita (yang menghina) dan janganlah kamu mencela dirimu sendiri dan janganlah kamu panggil- memanggil dengan gelaran yang buruk. Seburuk-buruk panggilan ialah (panggilan) yang buruk sesudah beriman dan barangsiapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.” (Surah al-Hujurat, ayat 11)

    Sehubungan itu, peliharalah tutur kata kita kerana apa sahaja yang dituturkan akan memperlihatkan sahsiah orang yang bercakap.

    Reply

  16. GREATEST FIGHT OF THE CENTURY:

    2X PM WORLD RENOWNED CHAMPION WARRIOR
    VS
    Bogus Pahlawan Bugis + Laksamana REAR Admiral

    1. Bogus Bugis Warrior was floored. The referee is still doing the counting….he keeps on saying I do not know….

      REAR Admiral inspite of him raring to go into the ring had to pass a lot of road blocks and the latest being alleged to have driven into NO ENTRY ZONE. His lawyer is dealing with it plus making a police report

      THE CHAMPION is just smiling……

    2. I’m not apprehensive at all about the outcome.

      It’s even possible that the Bugis and the Rear Admiral will tikam each other.

      The RA was not given that title for no rhyme or reason.

      The Bugis has been known to be the opposite of the Jawa – the Jawa wears the keris at the back but tikan the front, whereas the Bugis … u know lah.

  17. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kini diri yg malang ini trus dirundung keresahan
    Org kaya..mana mau..kelak tempuhi kesusahan
    Yg dpt aku buat..hanyalah reda dlm kepasrahan
    Apakah takdir, mmg dh mnentukan perpisahan?
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. PERPISAHAN – REVOLVERS
      Karaoke: https://youtu.be/bghosR3KwII

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Perpisahan itu selalu terjadi
      Kepada makhluk yang bercinta
      Sungguh sedihnya rasa
      Apabila ianya terjadi

      Perpisahan bermula dari dua hati
      Yang kehendaknya tak dituruti
      Atau pun manusia
      Yang berperasaan benci

      Chorus:

      Itulah peristiwa yang ku alami
      Alangkah siksanya diri ku
      Ku cuba dan ku cuba
      Untuk bersamanya
      Tapi apakan daya tak upaya

      Rintangan dari orang yang tak sudi
      Menerima cinta dari hati ini
      Menarik diri dan pergi
      Membawa hati yang sepi

      Perpisahan itu sungguh menyedihkan
      Tapi semuanya di tangan takdir
      Kita hanya berusaha
      Agar yang membenci tiada lagi
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  18. Lame Duck In The House

    Hangpa nak cerita SOSMA? Hangpa nak cerita liwat baru? Hangpa nak cerita harga minyak naik? Hangpa nak cerita car seat budak? Takpa. Hangpa jangan tanya bila saya nak berenti. Saya nak jadi PM lagi 3 tahun. Saya tak nak resign.

    1. Najib Lame Duck In The Longkang

      Saya dah fedap depa tak kasi saya peluang nak jadi PM lagi. Saya ha nya curi wang rakyat RM2.6 biliun saja.

      Tak sporting langsung.

  19. Lame Duck In The House

    Saya nak jadi PM lagi 3 tahun. Hangpa cari abu Chin Peng? Hangpa cari beruang Jho Low? Hangpa nak cari SD semburit? Hangpa nak cerita apa? Saya nak jadi anak saya jadi PM.

    1. Najib Lame Duck In The Longkang

      Saya bukan saja tak dapat jadi PM lagi sebab curi wang rakyat RM2.6 biliun. Rosmah pun dah tak layan saya. Hang ingat senang ka? Bla ada berbiliun ada layan. Nak maki pun, bini saya.

  20. Madey berambus atau mampus, Malaysia akan aman dan maju. Kroni dan anak Madey tak dapat hidup tanpa Madey. Mereka parasit yang akan cari pemimpin lain untuk terus hisap darah dan cukai Rakyat. Tak tahu hidup berdikari macam kita marhaen. Kahkahkah!

    1. Najib Lame Duck In The Longkang

      Kau mesti mampus dulu. Cakap mcm itu jenis orang yang full of hate, angry all the time, with a heart condition that’ll explode any time.

      Why not now, Geng Najib, man?

    2. CACATAN SEJARAH NEGARA:

      PM 4 terpahat hebat
      PM 5 tertidur lena
      PM 6 memang jahanam dolat tetpendam
      PM 7 pak tua ampuh
      PM 8 masih ada yg kempunan

  21. Madey takkan biar negara dan parti lain maju dan aman. Satu keluarga Madey adalah perompak dan penyangak macam Jibby. PKR parti yang dominan dalam Malaysia malah bendera PKR juga digunapakai dalam menjatuhkan bendera dacing. Madey gagal bawa satu karung guni besar MP UMNO masuk Bersatu. Madey desperately guna cara zaman dinasour nak jatuhkan lawannya. Kahkahkah!

    1. Najib Lame Duck In The Longkang

      Oooooo, penyokong Pak Sheikh ke kamu? Atau Pak Lobai Hadi?

      Pahal pun, kalau korang takda, aku gerenti Malaysia aman/

      Pronto.

      Bila kau nak mampus?

  22. Lame Duck In The House

    Kalau hangpa nak jaga video semburit Hotel Sandakan saya masih open tender. Upah 4 ringgit 17 kupang kerja 18 jam. Hangpa pemalaih, bodoh dan tak bersyukuq.

    1. Najib Lame Duck In The Longkang

      Saya dah kena tendang terajang ke longang, sekarang lintang pukang. Nak open si Rosy pun dah tak dapat, tak dapat lah lagi tender is the night.

  23. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Aku sedari..di sisi mu itu aku tk mmpu brtakhta
    Mana mgkin, ank petani di sisi org kaya brharta
    Mmg lumrah, orng asyik terluka dalam bercinta
    Biar lah sja, ku basuh luka ku ini dengn airmata
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. KU BASUH LUKA DGN AIRMATA – SUCCESS
      Karaoke: https://youtu.be/MxTBW8VixDA

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Sekian Lama Kita Menjalinkan Cinta.
      Akhirnya Tak Ke Mana.
      Hanyalah Diri Ku Saja Yang Setia
      Dalam Perhubungan Kita.

      Pandainya Engkau Buat Bermacam Alasan
      Setelah Kau Membenci.
      Dulu Kau Pandang Ku Semua Indah
      Kini Semua nya Tak Kena.

      Mengapa Tidak Kau Berterus Terang.
      Bahwa Engkau Ada Yang Lain.
      Aku Doakan Agar Kau Tak Menyesal.
      Biarkan Diri Ku
      Menanggung Duka Lara Sendiri.
      Susah Payah Tak Seorang Pun Tahu.
      Terasa Hina nya Bila Kau Menyingkir Diri Ku.

      1. Chorus:

        Ku Ucap Selamat Tinggal Cinta
        Dan Selamat Tinggal Kekasih
        Biarpun Sukarnya Untuk Melupakan Mu.
        Dan Tak Perlu Lagi
        Kau Bertanya Tentang Diri Ini.
        Biarlah Ku Sendiri Hidup Dalam Sepi.

        Ku Basuh Luka di Hati Ku.
        Dengan Airmata
        Betapa Pedih Tak Terkata.
        Lalu Ku Terkulai
        Di Dalam Sangkar Rindu.
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  24. Lame Duck In The House

    MP UMNO mana patut saya beli hari ini? Shopping MP for my backdoor gomen. Hangpa ada diskaun year end ka? Hangpa juai mahal nak kena liwat dengan my blue eyed boy ka?

    1. Najib Lame Duck In The Longkang

      Saya nak beli apa pun dah tak boleh. Wang semua Rozy dah kunci. Nak curi lagi dah takda kuasa, takda access kpd goldmine. Nak bunuh diri, berdosa. Dok dalam longkang ajer ler.

  25. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Agak nya mmg diri ini dilahirkan untuk berduka
    Anak petani miskin ini, siapa lah yang nak suka
    Kini, semua spt hanya tinggal kenangan belaka
    Hidup bgai tiada bermakna, setelah hati terluka
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. SETELAH HATI TERLUKA – AXLS
      Karaoke: https://youtu.be/lyZvVL1FIRI

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Mestikah air mata ini
      Membasahi di pipi ku
      Perlukah ku meratap hiba
      Setelah hati terluka

      Ku sedar siapa diri ini
      Hanya mampu memberi cinta
      Namun ku tak mampu
      Menatap bahagia

      Chorus:

      Tiada guna aku ratapi
      Kasih dan sayang takkan kembali
      Mungkin ini sudah suratan yang azali

      Bukan aku mengemis simpati sesiapa
      Buat penawar duka yang amat lara
      Kerna aku sedari diri umpama kaca
      Tak bercahaya pudar warnanya..
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  26. Lame Duck In The House

    Saya buka cerita liwat terbaru. Hangpa jangan lupa layan no. Jalan cerita hangpa tahu. Saya nak anak saya jadi PM. Saya nak jadi PM lagi 3 tahun. Hangpa pemalaih, bodoh dan tidak bersyukuq.

    1. Najib Lame Duck In The Longkang

      Saya geram juga dengan Rosy. Duit berbiliun saya curi dah dia ambik semua. Tak kasi saya jumlah yang patut. Kasi saya duit rokok ajer. Saya mana merokok. Sewel juga dia tu.

  27. Kengkawan semua…dah tentu lah korng tau bahawa Malaysia mempunyai banyak pengurus pelaburan (investment managers) berbangsa Melayu Islam di JP Morgan, Credit Suisse, Barclays, Goldman Sachs maupun Paribas, namun bangsa Cina juga yang dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif untuk menguruskan RM20 billion aset kepunyaan 9.5 juta pendeposit Tabung Haji. Tidak perlu dinyatakan bahawa 100% pendeposit Tabung Haji adalah orang-orang Islam.

    Rakyat Msia yang perihatin dan mengikuti perkembangan semasa tau Aset TH yang bernilai RM 19.9 billion yang telah dipindahkan kepada SPV, diuruskan oleh syarikat Prokhas sdn.Bhd, milik Mof Inc. CEO nya ialah
    Chen Yen Heng.

    Tontonlah video perbahasan di parlimen baru2 ini bagaimana Menteri Agama@Wakanda Mujahat cuba menyembunyikan nama Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) berbangsa Cina menguruskan RM20 billion aset Tabung Haji. Menteri Islam apakah ini?

    Mungkin Menteri Agama terlalu lama berdemo di jalanan, sehingga beliau tidak faham dan tidak pernah dengar mengenai Bank Pelaburan (investment banks). Nak buat macam mana, Ahli Lembaga Pengarah Tabung Haji juga kayu atau lembu dicucuk hidung.

    Kesimpulannya, hanya di Malaysia, orang bukan Islam menguruskan harta orang-orang Islam….haaah apa lagi..tepuk lah secara berjemaah bhai!!!

    Reply

  28. Lame Duck In The House

    My blue eyed boy nak keluaq. Anak saya nak jadi PM. Hangpa pemalaih, suka makan subsidi, tak bersyukuq. Kalau Azmin semburit keluaq PKR sapa yang saya nak suruh gaduh sama Anwar?

    1. Najib Lame Duck In The Longkang

      Hang gaduh sama hang sendiri sudah lah. Berdiri depan cermin besaq. Hang tunjuk penumbuk ke hapa. Tendang terajang sampai pecah cermin tuh. Nanti depa panggilkan ambulan Tg Rambutan.

  29. Lame Duck In The House

    Saya nak jadi PM lagi 3 tahun. My blue eyed boy kerja over time. Tadak hasil. Saya kerja 18 jam copy paste sampai la saham tak naik-naik.

    1. Najib Lame Duck In The Longkang

      Saya dah malaigh nak karang komen2. Saya re-cycle saja lah. Di Pru lalu pun kami buat gitu. Padan muka Najib tak kasi dedak yang cukup.

  30. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kehadirannya dlm hidup ini..sangtlah besar erti
    Dialah, yg mnjadi pengubat jiwa & penawar hati
    Nmun kini segala nya sudah seakan tidak pasti
    Tak tahu lah..sampai bila, diri ini harus menanti
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. MENANTI – A. RAMLIE
      Karaoke: https://youtu.be/rDeQZ5k2glg

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Menanti dikau dinda
      Menuju jalan bahgia
      Tak ku sangka kecewa

      Apakah hendak dikata
      Hatiku tak berdaya
      Menanggung derita

      Chorus:

      Bila ku teringat
      Peristiwa lama
      Hatiku berdebar
      Tak mengapa

      Tapi ku tetap setia
      Padamu oh dinda
      Walaupun ku derita…
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  31. DARK FORCE TERUS MENERUS BERMAHARAJA…….

    Dong Zong lancar petisyen bantah Jawi
    ……….
    Persekutuan Persatuan-persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) akan menggerakkan kempen mengumpul tandatangan untuk menegaskan bantahan terhadap pembelajaran tulisan Jawi di sekolah vernakular.

    Pengerusinya Tan Tai Kim berkata, keputusan itu dicapai dalam mesyuarat Dong Zong pusat dengan Dong Zong negeri-negeri hari ini.

    Katanya lagi, petisyen itu akan turut disertai sebahagian pertubuhan masyarakat Cina, lembaga pengelola sekolah vernakular, PIBG dan persatuan alumni serta pertubuhan Tamil.

    Tan berpandangan tulisan Jawi dikaitkan dengan Islam, antaranya untuk menyebarkan Al-Quran, berdasarkan “kajian sesetengah cendekiawan dan karya sastera”.

    “Murid bukan Islam diperkenalkan pembelajaran khat bukan sahaja tidak diterima oleh komuniti bukan Islam, malah bercanggah dengan Artikel 12(3) Perlembagaan Persekutuan,” katanya dalam kenyataan hari ini.

    Perkara 12(3) Perlembagaan Persekutuan menyatakan: “Tiada seorang pun boleh dikehendaki menerima ajaran sesuatu agama atau mengambil bahagian dalam apa-apa upacara atau upacara sembahyang sesuatu agama, selain agamanya sendiri.”

    Bagaimanapun beberapa pihak sebelum ini menjelaskan tulisan Jawi tidak semestinya berkaitan dengan agama Islam walaupun berasal dari Arab.

    Malah Kementerian Pendidikan sebelum ini berkata pembelajaran Jawi hanya melibatkan penulisan simpulan bahasa dalam tulisan itu.

    Jawi merupakan sistem tulisan yang digunakan untuk Bahasa Melayu sebelum digantikan sistem tulisan Rumi.

    Tan berkata lagi, Dong Zong menghormati khat Jawi dan budaya Islam serta menyokong usaha perpaduan kaum, tetapi Malaysia perlu ditadbir secara sekular berdasarkan “kontrak sosial” yang dipersetujui ketika kemerdekaan negara.

    Katanya, petisyen itu untuk menggesa Kementerian Pendidikan membatalkan pembelajaran khat Jawi di sekolah vernakular dan mengekalkan bahagian pengenalan tulisan Jawi, Cina dan Tamil seperti di dalam buku teks Bahasa Melayu Tahun 5 sebelum ini.

    Selepas pelbagai pihak mengeluarkan kenyataan berkenaan isu tersebut, Kementerian Pendidikan pada 8 Ogos lalu berkata pembelajaran tulisan Jawi di sekolah Cina dan Tamil dilaksanakan secara pilihan, dengan guru diberi kuasa menetapkan kaedah pengajaran.

    Menurut menterinya Dr Maszlee Malik, tulisan khat Jawi juga dikurangkan kepada tiga muka surat, berbanding enam muka surat sebelum ini.

    Hari ini, pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang – antara pihak yang menyokong pembelajaran Jawi – mengakui tentang ketakutan antara kaum.

    “Kita berada dalam keadaan di mana orang Melayu takut orang Cina dan Cina takut Melayu. Dulu, DAP dituduh cuba menghancurkan orang Melayu dan sekarang DAP dituduh mengkhianati orang Cina.

    “Kita perlu keluar dari (perspektif) ini. Budaya kita tidak boleh hilang begitu mudah… Jika hanya tiga muka surat (pengenalan tulisan Jawi) boleh membuat budaya Cina hilang, maka saya fikir ada yang tak kena,” katanya.

    Reply

    Reply

    Reply

  32. PH terutama DAP dan PKR harus terima kenyataan kejayaan memenangi PR14 adalah kerana adanya Mahathir,sudah berapa PR kekuatan DAP dan PKR gagal menakluki kerajaan. Selepas memegang kerajaan tampak DAP dan PKR sudah besar kepala, saya percaya kalau diadakan PR15 dalam masa terdekat ini DAP dan PKR pasti tewas. Saya harap parlimen dibubarkan dan diadakan PR15.

  33. KALAU SYAITAN MARAH BERMAKNA KITA BERADA ATAS KEBENARAN….

    Muafakat: Guan Eng takut, bukan rakyat…….

    KL: PAS menempelak Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang menggambarkan Umno dan PAS memberi ancaman kepada kaum bukan Melayu jika kedua-dua parti itu memerintah negara.
    Timbalan Presiden PAS, Ustaz Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, tuduhan Guan Eng itu disifatkan kurang ajar sekali gus menggambarkan ketakutan Menteri Kewangan itu terhadap Muafakat Nasional, PAS dan Umno.
    “Bagi saya kenyataan Lim Guan Eng ini menggambarkan ketakutannya terhadap Muafakat PAS dan Umno, bukan ketakutan rakyat!
    “Rakyat tidak takut pun kerana rakyat sudah tahu dan rakyat pernah ditadbir di bawah kedua-dua kerajaan ini, cuma yang menggambarkan ketakutan datangnya dari Lim Guan Eng sendiri khususnya DAP terhadap Muafakat Nasional PAS dan Umno.
    “Saya yakin sebenarnya kenyataan beliau itu, kalau tengok kepada komentar daripada rakyat pun rakyat lebih mencemuh kenyataan beliau sebab dia tidak menggambarkan realiti,” katanya kepada Harakahdaily di lobi parlimen, hari ini.
    Menjawab tuduhan Guan Eng yang cuba menakutkan rakyat terhadap pentadbiran kerajaan PAS di Kelantan, Tuan Ibrahim berkata, Ahli Parlimen Bagan itu wajar menyemak semula kelemahan pengurusan dari Kerajaan Pusat terhadap Kerajaan Kelantan.
    “Kerajaan Pusat pun masih belum bayar royalti minyak kepada Kelantan, bukankah itu menggambarkan kelemahan Kerajaan Pusat.
    “Kerajaan Pusat tidak membayar bantuan perkapita tahunan kepada kerajaan negeri mengikut jadual, sebelum dia menuding jari kepada kerajaan Kelantan semak dahulu tindakan Kerajaan Pusat,” katanya mengingatkan Guan Eng tunaikan dahulu tuntutan rakyat Kelantan.
    Tuan Ibrahim yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata sekatan pembangunan terhadap Kelantan berlaku sehingga ke hari ini.
    “Apa yang disebut berkenaan dengan pembangunan wilayah yang seimbang langsung tidak dijelmakan dalam bajet pada kali ini,” ujarnya yang menyifatkan Belanjawan 2020 mengetepikan pembangunan di Sabah, Sarawak dan negeri-negeri di Pantai Timur.
    Guan Eng juga cuba menanam persepsi jahat kepada rakyat dengan mendakwa sekolah vernakular mungkin ditutup dan jawatan menteri kabinet tidak dibenarkan dijawat oleh kaum bukan Melayu jika PAS dan Umno memegang pentadbiran negara.
    “Ini kenyataan yang jelas bohong, sebagai contoh kita perintah Kelantan selama 30 tahun, di Kelantan tidak ada wakil rakyat bukan Islam tetapi kerajaan negeri melantik penghulu-penghulu kampung mukim yang bukan Islam di kalangan masyarakat Orang Asli.
    “Ketua-ketua yang dilantik di kalangan orang Buddha dan Siam mereka ini kalau ikutkan dalam sistem demokrasi tidak ada pun jawatan itu tetapi kerajaan Kelantan wujudkan lantikan ini.
    “Bagi kita, kita menerima hakikat Malaysia sebagai sebuah masyarakat majmuk, dan hak bagi bukan Islam untuk berada dalam kalangan kerajaan dijamin dan dilaksanakan di peringkat Kelantan dan Terengganu.
    “Sama juga dengan sekolah vernakular yang dijamin dalam perlembagaan, bukan sekolah persendirian Cina. Sekolah vernakular ini sahaja dijamin, bagi kita tidak ada masalah dan Kelantan pun teruskan sekolah-sekolah tersebut dan kerajaan negeri beri bantuan kepada sekolah-sekolah vernakular,” ulasnya. –

  34. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Dulu, hidup ini, penuh dengan riang dan ketawa
    Si dia mmperkenal diri sbg gadis dri suku Jawa
    Cahaya sinaran, dlm hidup ini, telah si dia bawa
    Kini, hnyalah tinggal kenangan yg mngusik jiwa
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. KENANGAN MENGUSIK JIWA – A. RAMLIE
      Karaoke: https://youtu.be/bJUb1nBh9Jc

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Walaupun jauh
      Beribu batu
      Namun hati ku
      Tetap pada mu

      Ingatan mesra
      Bingkisan rindu
      Dalam kenangan
      Utus selalu

      Chorus:

      Duhai sayang
      Cintaku sejati
      Kenangan mesra lalu
      Mengusik hati

      Indah nian
      Mesra yang tercipta
      Kenangan mu selalu
      Mengusik jiwa

      Biar bertahun
      Dalam kembara
      Paduan jiwa
      Cinta bertakhta

      Damai setia
      Lukis di dada
      Menanti cita
      Sinar bahgia…
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

      1. Najib Lame Duck In The Longkang

        Kata2 Suara Pejuang di bawah sana amat tepat –

        KEJORA TERUS MEROYAN,SIANG,SUBOH DAN PAGI, MERATAP “PUTUS CINTA”. MEMANG TAK MALU DIA NI!!!!!hi!!!hi!!!!hi!!!!hi!!!
        SEORANG GURU MATEMATIK (konon nya) …

        Guru kepala hotak dia – akin to Kepala Bapak dia, kata Najib.

        Seorang guru tak ada masa menulis pagi petang siang malam dalam blog ini. Otak seorang guru biasa nya berdisiplin, tak anarchistic macam bendaklah ini.

  35. DAJJAL ADALAH PEMIMPIN PALING KORUP DAN PUNYAI MORAL BEJAT…..TAPI DIPANDANG SUCI BAGAIKAN DEWA OLEH RAKYAT SERTA LEBIH HEBAT DARI ULAMAK DAN TOK GURU…..

    Where Were You When The Country Was Being Robbed, Anwar?……

    Kua Kia Soong, Free Malaysia Today

    The “PM-indeterminate” Anwar Ibrahim seems to have picked the wrong example to try to be on the right side of the ever-determined prime minister. He has lambasted one of Malaysia’s more honest academics, Lim Teck Ghee, for apparently “keeping quiet during the era of corruption and theft under the BN government” just because Lim called the Pakatan Harapan (PH) record since the 2018 general election “an unmitigated disaster”.

    Anwar should be more cautious when picking quarrels with Malaysian human rights defenders who have been exposing corruption, injustice and inequality since at least the 1970s. Does Anwar himself have the credentials for being consistent in exposing corruption in this country? Was Anwar himself corruption-free when he was deputy prime minister in Dr Mahathir Mohamad’s first term as PM? He should examine his own record before casting the first stone at Lim.

    Did Anwar speak out against the perversion of NEP statistics?

    Anwar may be unaware of the fact that only a few years ago, in a rare example of professional integrity in Malaysia, Lim resigned as the research director of the Asian Strategy and Leadership Institute’s (ASLI) Centre for Public Policy Studies over the perversion of statistics on ownership of capital according to ethnicity in Malaysia. Lim’s report had concluded that Bumiputera corporate equity ownership was much higher than that shown in government statistics.

    In response, Mirzan Mahathir, the prime minister’s son and then president of ASLI, released a statement saying that Lim’s report was flawed in its methodology and assumptions, and its conclusions could not be “vigorously justified”. Lim’s resignation followed soon after.

    Lim’s professional reputation extends globally to him having held posts as United Nations regional adviser and that of World Bank senior political scientist, besides being the recipient of many international academic awards. Compared to Lim, has Anwar ever spoken out against the continued perversion of NEP statistics on ownership of equity capital according to ethnicity?

    When did Anwar first speak out against corruption during Mahathir’s first term?

    We know that Anwar started speaking out against corruption under the first Mahathir administration when he was making his pitch against Mahathir and just before he was incarcerated by Mahathir in 1998. But all the time he was a member of Mahathir’s Cabinet, did Anwar ever speak out against corruption and the sensational financial scandals that have plagued Malaysia since the 1980s? These were, namely:

    * The RM1.6 billion Maminco-Makuwasa scandal,

    * The RM2.5 billion Bank Bumiputra Malaysia Finance (BMF) scandal,

    * The RM31.5 billion forex that Anwar, then finance minister, had assured Parliament was only a “paper loss”, and the

    * The RM9.9 billion losses by Perwaja Steel.

    Lim’s expose of the perversion of NEP statistics was highly relevant to understanding the causes of these sensational financial scandals that characterised the Mahathir era. From a political scientist’s perspective, the scandals were clearly a consequence of the behaviour of the burgeoning Malay capitalist class in charge of the state that was using “Bumiputeraism” as the carte blanche for maximixing its business exploits with little regard for accountability.

    Did Anwar speak out against Mahathir’s privatisation spree?

    In reality, the privatisation policy under Mahathir’s rule from 1981 involved Umno-linked businessmen using personal connections to influence the allocation of those favours. Since that time, Bumiputeras have been given, among other privileges, priority for government contracts, increased access to capital, opportunities to buy assets that are privatised and other subsidies. Those who benefited most from these privatisation transfers were the Umno capitalists.

    Before his pitch in 1998, did Anwar speak out against Mahathir handing these multi-billion projects to Umno-controlled companies without any competitive tender?

    Did Anwar take part in building favoured ‘Bumiputera capitalists’?

    During Mahathir’s tenure as prime minister, three main Umno officials focused their attention on building “Bumiputera capitalists”. This was facilitated after Umno was declared illegal in 1988 and its assets were required to be sold off. The three were Mahathir himself, Daim Zainuddin, who was his finance minister during two phases in Mahathir’s term, and thirdly, Anwar who, before his downfall in September 1998, was second in power to Mahathir. All three had their respective corporate connections.

    In 1993, during the power struggle within Umno, Halim Saad had to relinquish Renong’s interest in TV3 and New Straits Times Press to businessmen allegedly linked to Anwar since Anwar wanted control over the media in his bid for the deputy presidency of Umno. It provoked an academic observer, Terence Gomez, to ask:

    “How could a company with only RM100,000 paid-up capital seize control of an RM800 million media empire overnight?”

    Did Anwar’s relatives profit from preferential share allocation?

    The periodic power struggles within Umno often produced unexpected revelations of great interest to the people. Thus, in November 1994 it was revealed that relatives of prominent Umno politicians had been profiting from the preferential share-allocation scheme originally designed to help ordinary Malays under the NEP. Among these were Mirzan Mahathir, son of the prime minister; Marzuki Ibrahim, brother of then deputy premier Anwar, and Fazrin Azwar, son-in-law of then international trade and industry minister Rafidah Aziz, who happened to chair the allocation committee. This information was only leaked to the public by Rafidah because she wanted to show that it was not just her son-in-law who had gained from the allocations. Did such “preferential share allocation” amount to corruption, Anwar?

    Once Anwar was regarded by Mahathir as a potential rival and from the time of Anwar’s political demise at the hands of Mahathir in 1998, the firms linked to the former deputy prime minister were either taken over by pro-Mahathir management or they switched allegiance to Mahathir.

    Did Anwar himself practise crony capitalism?

    After Anwar was arrested in 1998, then Mahathir-controlled New Straits Times began to spill the beans regarding his alleged cronyism. The newspaper revealed that one of his allies – former Penang Umno Youth chief Abdul Rahim Ghouse – was a director and/or shareholder of 44 companies.

    This was followed a few days later by revelations of other aides and allies of the former deputy prime minister with links to some 300 firms, including Anwar’s former private secretary Nasaruddin Jalil (112 companies); former political secretary Sarit Yusoh (80); another Anwar ally Ahmad Saad (53); senator Ghazi Ramli (43); former Negeri Sembilan Umno Youth chairman Ruslan Kassim (50) and Umno MP Ruhanie Ahmad (42). Anwar’s own father, Ibrahim Abdul Rahman, was reportedly on the board of more than 50 companies.

    Mahathir’s favoured “Bumiputera entrepreneurs” included Tajudin Ramli, Yahaya Ahmad, Halim Saad, Samsudin Abu Hassan and Wan Azmi Wan Hamzah. All these nominees were presumably Umno’s nominees who were holding these business interests on behalf of Umno. Mahathir’s own children didn’t do too badly either – in 2011, Forbes named Mokhzani as the 15th richest Malaysian, worth US$560 million.

    Have you spoken out against the current ‘kleptocratic cronyism’, Anwar?

    More recently, PKR elder Syed Husin Ali has spoken out against what he calls the current “kleptocratic cronyism” under the present Mahathir PH regime. We have not heard a squeak from Anwar regarding this outburst from his party’s respected elder.

    Will Anwar stay quiet during this new era of “kleptocratic cronyism” until he thinks the time is ripe for calling the present Mahathir administration’s array of disappointments – including education, governance, race relations, religion, the Zakir Naik controversy, Malay Dignity Congress, and the non-ratification of the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD) – “an unmitigated disaster”?

    Kua Kia Soong is the adviser to Suaram.

    Reply

    Reply

    1. Mengikut fahaman agama Islam, Dajjal keluar sebelum Kiamat.

      Mengapa kamu keluar cepat sangat?

  36. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Ntah mngapa krunsingan asyik brmain di kpala
    Dlm kesepian ini..tak tahu ke mana nak ku hala
    Aku hanyalah mampu brmenung di tepi jendela
    Untuk aku brterusan menunggu ini sampai bila?
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. SAMPAI BILA – LELA
      Karaoke: https://youtu.be/D3V6MSFyOkM

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Di Antara Kita Aku kah Yang Bersalah.
      Hinggakan Kau Pergi Tanpa Kata Kata.
      Mungkin kah Cara Ku Melukakan Hati Mu.
      Maafkan lah Daku Ooh Sayang Ku.
      Ke mana kah Janji Mu Itu.
      Yang Kau Ingin Bersama.
      Di Mana kah Kasih Sayang Itu.
      Yang Sedang Dilema Rindu.

      Oooh Sampai Bilakah Aku Harus Menanti.
      Sampai Bilakah Aku Harus Menangis.
      Sampai Bilakah Aku Harus Menanti Diri Mu.
      Sampai Bilakah Cinta Kita Begini.
      Ku Mengharapkan Kepulangan Mu
      Ke manakah Arah Cinta Mu itu.
      Yang Telah Kita Bina Bersama.
      Untuk Kita Berdua.

      1. Chorus:

        Kembalilah Wahai Ooh Sayang Ku.
        Ku Kirimkan Doa Dan Restu.
        Kembali lah Sayang Pada Janji Mu.
        Diri Mu Tetap Ku Tunggu.

        Sampai Bilakah Aku Harus Menanti.
        Sampai Bilakah Aku Harus Menangis.
        Sampai Bilakah Aku Harus Menanti Diri Mu.
        Sampai Bilakah Cinta Kita Begini…
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  37. REHATKAN MINDA….
    …CUBA JWB SOKLAN NI…

    Kenapa si bapak tampar si anak?

    Bila si anak tanya, “Ayah kata lepas Pakatan Harapan jadi kerajaan Tol Plus akan percuma..???”

    A. Bapak dia dah rasa bangang sebab dia undi PH
    B. Bapak dia rasa badan dah hancing kena tipu
    C. Bapak dia sedara Maszlee
    D. Bapak dia dah takde duit nak bayor duit tol
    E. Semua di atas

    Wow! Ada Rafizi boleh lempang, buat apa lempang anak

    1. Budak kecik rupa nya dia nih – main tekak teki pulak.

  38. SEBENARNYA PERJANJIAN SERAH KUASA SETELAH 2 TAHUN TIDAK PERNAH WUJUD….IA HANYALAH REKAAN PAK DAJJAL @ BAPOK SKANDAL…..

    Beberapa hakikat berhubung Lim Kit Siang, Anwar Ibrahim dan ‘perjanjian’ peralihan kuasa yang dirahsiakan dari umum…….

    Dalam satu ceramah bertemakan “Selamatkan Kampung Baru” pada 10hb Oktober 2011, Dato’ Seri Anwar Ibrahim memberitahu mereka yang hadir bahawa Pakatan Rakyat berkerja secara konsensus atau musyawarah, iaitu perundingan dengan pihak-pihak lain untuk menyelesaikan masalah atau men­capai persetujuan.

    “Saya ditanya, Anwar, Pakatan Rakyat macam mana, saya kata Pakatan Rakyat bekerja mengikut konsensus, musyawarah tiga parti, PAS, DAP, Keadilan,” katanya kepada para hadirin semasa berbincang isu Hudud.

    Anwar berbohong.

    Hakikatnya, prinsip konsensus tidak pernah dipraktikkan oleh PKR dan DAP malah Anwar sendiri membelakangkan Dato’ Seri Abdul Hadi Awang dalam banyak perkara dan bersekutu dengan Lim Kit Siang secara rahsia untuk menentang Hadi dan PAS semasa Langkah Kajang.

    Penentangan tersebut berupa penentangan terbuka, di mana kedua-dua Anwar dan Kit Siang membuat keputusan berhubung calon pilihan Pakatan Rakyat bagi jawatan Menteri Besar Selangor tanpa melibatkan Hadi dalam perbincangan penting.

    Malah, pada 21hb Julai 2014, PKR secara unilateral menamakan Dato’ Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon tersebut tanpa merujuk kepada Hadi terlebih dahulu.

    Ini menjurus kepada sokongan terbuka Hadi terhadap Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, di mana empat hari kemudian, Hadi mempertahankan Khalid untuk kekal sebagai Menteri Besar atas alasan tidak pernah khianat dalam menjalankan amanah kepada rakyat.

    Perkara ini tidak disenangi oleh anak Kit Siang, iaitu Lim Guan Eng.

    Pada 1hb Ogos 2014, Guan Eng selaku setiausaha agong DAP menyuarakan sokongan penuh DAP terhadap cadangan meletakkan Wan Azizah sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu.

    Perkara ini berterusan selama beberapa bulan sehinggalah Hadi mengambil keputusan untuk memenuhi titah Sultan Selangor agar pihak Pakatan Rakyat menghantar tiga nama ke pihak Istana bagi jawatan Menteri Besar.

    Keputusan ini dibuat berikutan tindakan kedua-dua PKR dan DAP mengadakan beberapa mesyuarat berkecuali dan memutuskan untuk mengemukakan hanya satu nama, bukannya tiga.

    Sebagai alasan tidak melibatkan Hadi dalam mesyuarat-mesyuarat tersebut, kedua-dua Kit Siang dan Anwar bertindak menjemput Mohamad Sabu biarpun kehadiran Mohamad tidak diketahui ataupun direstui oleh Hadi.

    Mohamad pula bersetuju dengan segala keputusan yang dibuat oleh PKR dan DAP dalam kapasiti beliau sebagai Timbalan Presiden PAS tanpa pernah merujuk terlebih dahulu dengan Hadi.

    Kejanggalan ini beransur-ansur menjadi bahan bualan dan menjurus kepada ketegangan serius dalam PKR antara pihak yang pro-PAS dengan mereka yang pro-Anwar.

    Apabila ditanya, Anwar menjelaskan bahawa Pakatan Rakyat sememangnya mengamalkan prinsip “bersetuju untuk tidak bersetuju” dan sentiasa mencapai kata putus menerusi “konsensus atau musyawarah.”

    Malangnya, bukan hanya beliau berbohong, prinsip konsensus atau musyawarah yang dimaksudkan hanyalah sah bagi mesyuarat bersama melibatkan kesemua ketua parti komponen Pakatan Rakyat.

    Dalam kes Langkah Kajang, kedua-dua Anwar dan Kit Siang tidak pernah melibatkan Hadi dalam perbincangan penting tetapi menyerangnya secara terbuka apabila beliau bertindak mematuhi kehendak Sultan Selangor.

    Tetapi Hadi tidak ada pilihan lain – beliau tahu bahawa Anwar dan Kit Siang langsung tidak berminat untuk bermusyawarah malah sepakat menghina Baginda Sultan dengan mengengkari kehendak Baginda agar PAS, DAP dan PKR menghantar tiga nama ke Istana.

    Apapun, polisi “bersetuju untuk tidak bersetuju” dan musyawarah dalam mencapai kesepakatan yang diamalkan oleh Pakatan Rakyat sah gagal kerana kedua-dua konsep tersebut bercanggah dari segi pendekatan.

    Memandangkan polisi ini menjurus kepada runtuhnya Pakatan Rakyat, ketiga-tiga PKR, DAP dan AMANAH – parti proksi kepada DAP – menubuhkan gabungan baru (Pakatan Harapan) dan memasuki perjanjian bertulis bagi mencapai kesepakatan berkekalan.

    Ini menjurus kepada satu majlis permuafakatan di mana ketiga-tiga parti tersebut meletakkan Majlis Presiden sebagai badan pembuat keputusan tertinggi di PH dengan segala keputusan bersama dibuat berasaskan kepada prinsip konsensus.

    Sebenarnya, tidak ada sebarang perbezaan di antara apa yang dipersetujui oleh pihak PH dengan apa yang diamalkan oleh Pakatan Rakyat selain dari wujudnya Majlis Presiden baru.

    Umum perlu faham, persetujuan konsensus merupakan satu bentuk persetujuan am dan bukannya perjanjian, biarpun bertulis ataupun lisan.

    Pada 13hb Disember 2016, PPBM memasuki satu perjanjian dengan ketiga-tiga PKR, DAP dan AMANAH di mana parti yang dipengerusikan Tun Dr Mahathir Mohamad itu secara rasmi menjadi sebahagian daripada PH.

    Beberapa bulan kemudian, keempat-empat PKR, DAP, AMANAH dan PPBM bersetuju agar Mahathir dijadikan pengerusi Majlis Presiden PH dan mencapai konsensus bahawa beliau akan letak jawatan sebelum penggal penuh parlimen ke-15 tamat agar Anwar boleh menjadi Perdana Menteri Malaysia ke-8.

    Tetapi konsensus tersebut tidak pernah menetapkan agar Mahathir perlu mencadangkan nama Anwar kepada Yang di-Pertuan Agong sebagai Perdana Menteri ke-8 ataupun meletakkan jawatan dalam dalam satu tempoh masa yang spesifik.

    Ini bermakna Mahathir boleh terus menasihati Yang Agong supaya membubarkan parlimen sebelum tamatnya penggal penuh parlimen ke 15 memandangkan pembubaran tersebut akan secara otomatik melucutkan kuasa Perdana Menteri.

    Agong kemudiannya boleh mengikut kelaziman dan membenarkan Mahathir terus menerajui kerajaan “penjaga” sebagai “Perdana Menteri penjaga” sementara menunggu PRU15.

    Sekiranya mana-mana gabungan selain dari PH memenangi pilihanraya tersebut dengan majoriti mudah atau dua per tiga, Mahathir boleh terus dilantik semula sebagai Perdana Menteri baru dengan syarat beliau menjadi ketua kepada gabungan baru tersebut.

    Perkara ini tidak akan bercanggah langsung dengan ‘konsensus’ PH, kerana bukan hanya konsensus tersebut satu persetujuan am, ianya sah hanya selagi Mahathir menjadi sebahagian daripada gabungan Pakatan Harapan

    Ramai yang tidak faham akan hakikat ini, termasuk Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Ramasamy.

    Semalam, beliau bertindak menyelar Dato’ Seri Azmin Ali kerana mencadangkan agar Mahathir memenuhi satu penggal penuh sebagai Perdana Menteri.

    Menurut Ramasamy, terdapat ‘perjanjian” bahawa Mahathir perlu menyerahkan kuasa kepada Anwar selepas berkhidmat selama dua tahun dalam jawatan tersebut.

    Bukan hanya perkara ini satu pembohongan, Ramasamy harus bertanyakan kepada dirinya sendiri jika benar Anwar layak menjadi seorang Perdana Menteri yang jujur memandangkan beliau sentiasa memberi persepsi kononnya Mahathir akan mengalihkan kuasa Perdana Menteri kepadanya selepas dua tahun.

    Ramasamy perlu faham, jika Anwar dan Kit Siang mampu memijak prinsip konsensus Pakatan Rakyat semasa Langkah Kajang, tidak mustahil mereka akan cuba memijak prinsip Pakatan Harapan yang sama untuk mengaburi mata rakyat.

    Inilah sebab sebenar Anwar sentiasa menyuarakan “keyakinan” bahawa Mahatir akan mengotakan janjinya, sedangkan tidak pernah ada perjanjian peralihan kuasa, cuma ‘konsensus’ bahawa Mahathir akan letak jawatan sebelum penggal penuh parlimen ke-15 tamat.

    Dengan berulang-kali menyuarakan “keyakinan” terhadap Mahatir, Anwar menanam persepsi palsu dalam benak fikiran rakyat bahawa Mahathir “berjanji untuk letak jawatan selepas dua tahun dan akan mengesyorkan nama beliau (Anwar) kepada Agong sebagai PM ke-8.”
    Ttf

    Reply

    Reply

  39. PH TANGKAI JERING….KEDEKUT NAK MAMPUS…BILA BERI TAK IKHLAS…MENGUNGKIT2….

    Macam-macam cerita BSH2019

    Last minit keluar arahan BSH kena masuk akaun isteri, masalahnya beratus-ratus ribu para isteri tak ada akaun BSN. Geng suami pulak kena sama sibuk tak pegi kerja menemankan isteri, jd drebar dan kena bawak anak-anak kecil sekali.

    Riuh mcm-mcm bunyi, suara- suara baby meraung, anak kecil kelaparan dan ibu yang berjam-jam dukung anak.

    Dulu, geng wargamas steady ja dapat voucher gi tukar dkt BSN dapat duit terus chau. Tapi skrng pergi bank dgn penuh harapan boleh la ambik duit BSH utk pakai raya, tapi harapan semuanya hancur dek kerana nak kena buat akaun baru lah apa lah… akaun khas utk BSH.

    Orang tua umur 80 lebih dah kot…banyak pulak songeh krjaan

    Komen : Cara nak kencing rakyat, supaya tak ramai memohon

    Reply

    Reply

    Reply

  40. GENG PARTI KADOK DAH KERING MODAL ..…KERJA KUTUK ORG DAN CARUT…BKN NAK BG FAKTA ILMIAH….

    Salah satu bukti utama yang digunakan oleh Pendakwaraya di tolak Hakim

    TAHUKAH ANDA

    Tahukah anda. Salah satu tuduhan besar kepada DS Najib adalah beliau memperoleh RM42 juta- sebagai timbal balas peranan dan sokongan beliau kepada pinjaman RM4 bilion SRC daripada Kumpulan Wang Amanah Persaraan (KWAP)

    Tahukah anda bahawa salah satu bukti utama yang digunakan oleh Pendakwaraya bagi menunjukkan Najib bersalah adalah satu minit mesyuarat khas bertarikh 7 September 2011. Minit Mesyuarat ini menunjukkan bahawa Najib telah menyokong agar RM1.5 bilion daripada RM2 bilion pinjaman awal KWAP digunakan bagi pelaburan luar negara

    Dan tahukah anda bahawa semalam, Mahkamah telah memutuskan bahawa minit mesyuarat tersebut TIDAK BOLEH DIJADIKAN BAHAN BUKTI kerana tidak diketahui daripada mana asal usulnya. Bermakna kemungkinan besar hanya direka-reka [1]

    Ya. Tommy Thomas peguam paling pandai atas dunia.

    Rujukan:

    [1] https://m.malaysiakini.com/news/479134

    —-
    Abdul Rahim Hilmi Zakariya

    Reply

    Reply

    Reply

    1. Najib Lame Duck In The Longkang

      “atas dunia”?

      Kamu “bawah dunia”?

      Membohong, menipu pakai ama Melayu, tapi kamu bukan Melayu, yer?

    2. Najib Lame Duck In The Longkang

      Pahal pun, Hakim belum buat keputusan di atas kes itu, Mamat.

  41. Waah, mewah nya hidup Wak Jahit & Keluarga –

    Insurans kenderaan Zahid dan keluarga lebih RM70k
    Polisi insurans kereta bernilai RM56,615.62 manakala polisi insurans motosikal pula bernilai RM15,593.95. https://www.malaysiakini.com/news/502499

    Boleh lawan Pak Sheikh ke dia? Di bawah naungan Pak Sheikh, belajar dari Pak Sheikh, dulu.

  42. PH KENAKAN CUKAI BERLIPAT KALI GANDA….SISTEM DAJJAL MENYESAT DAN MENYUKARKAN RAKYAT…..

    Lim Guan Eng Kenakan Cukai Lagi Untul Hartanah Lebih 5 Tahun

    Tahukah anda,

    Dibawah Kerajaan Malaysia Baru, Rakyat yang memiliki sesebuah hartanah melebihi 5 tahun juga dikenakan cukai jika ingin menjualnya. Bermula 1 Januari 2019, setiap hartanah yang dimiliki lebih 5 tahun dan mahu dijual akan turut dikenakan Cukai Keuntungan Hartanah sebanyak 5%

    Sebelum ini ketika era BN, Cukai Keuntungan Hartanah hanya dikenakan bagi pemilikan di bawah 5 tahun dan mahu menjualnya. Apabila memasuki tahun keenam dan seterusnya, tiada cukai dikenakan terhadap urusan jual beli hartanah terbabit.

    Dengan kaedah yang diamalkan oleh kerajaan Malaysia Baru ini, semakin lama sesebuah hartanah dimiliki dan mahu dijual, maka semakin banyaklah duit rakyat akan dikenakan cukai dan masuk ke kantung kerajaan.

    Haa … tepuk!!!

    Reply

    Reply

    Reply

  43. Nyata bahwa Budin orang Pak Sheikh. Dibalunnya Azmin, diulangnya kata2 Pak Sheikh “jangan uji kesabaran saya”. Jika Pak Sheikh menang persaingan dengan Azmin dan jadi PM8, di harapnya dapat lah dia jawatan Penasihat Media nya.

    Tapi, macam mana Budin tahu “masih ramai penyokong beliau tidak dapat menerima sepenuhnya perkara itu.” Gamak nya, tekaan nya saja. Kalau ada bertanya pun, tak tahu berapa orang.

    Diharapkan Tdang grooming Azmin mengambil tempat nya sebagai PM8. Pak Sheikh tak boleh, sebab dia Peliwat, Banduan 2 kali sebab liwat, kita negara Islam dan Islam haramkan liwat.

    1. Anwar nafi salah laku seks yang dilemparkan terhadapnya oleh bekas pegawai penyelidiknya, Muhammad Yusoff Rawther. https://www.malaysiakini.com/news/502478

      Sampai kurus kering nampak tua muka dia di gambar di berita itu.

      Anwar terlalu tua untuk jadi PM, kata Mahathir
      https://www.malaysiakini.com/news/337328

      1. Waah, komen aku kena moderate.

        Apa nak buat, ini Budin punya blog, aku kritik Anwar, harap ada kebebasan bersuara di sini, aku tak mencarut pun.

        1. 1. Betul Budin, Mamak ini barua TIBAI patut menyemak kat blog exPTD yg berharap terbatal konsensus PH. Inilah musuh2 dalam selimut PH.

          Tengok cara 2 ekor ini meroyan sakan bila Azmin dah surrender dan Kongress PKR berjalan biasa mcm dah terbalik dunia, frust menonggeng.

          Ikut timing announcement Liwat 3.0, blogger hardcore UMNO pun boleh teka ini kerja pakar2 baling batu sembunyi tangan skrip standard ABY dreber lori dan Zahid Mat Arip TIBAI pass SRP, SetPol2 Madey.

          Double jammer, dahlah hantar Saiful dan Isa calon2 PRK dan setup Liwat 3.0 pun masa PRK, memang classic desperado mastermind.

          https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=528674211050280&id=100017231165490

          2. Kalau ikut teori popcorn barua TIBAI ini, lepas ini dah stand-by video Scotsman in Skirt.

          http://wrlr.blogspot.com/2019/12/memfitnah-anwar-dibenarkan-oleh-undang2.html?m=1

          3. Dilemma 2 ekor ini yalah bagaimana nak batalkan konsensus PH dan halang Anwar lepas semua langkah2 kiok dan tidak berjaya: PRK PD Anwar kalah, Video Semburit Sandakan dibebankan Anwar, Kongress Maruah Melayu tanpa Anwar, Pakatan Backdoor tanpa Anwar, PKR berpecah dgn 2 Kongress dan sekarang Liwat 3.0 Anwar.

          Madey dan Daim dah bikin konsensus PH dgn Anwar, masalah negara jadi macam mana nak batalkan janji dan sapu bersih semua 5 tahun?

          4. Bottomline nya spt posting terbaru orang kuat Madey, Kadir Jasin, konsensus PH yalah isu fundamental PH dimana peralihan PM adalah persefahaman antara Madey/Anwar dan direstui Majlis Presiden PH.

          5. Tak tenteram jiwa 2 ekor ini selagi Anwar tidak kembali kepenjara tapi manusia hanya merancang, Allah yg menentukan.

          Allah yg merapatkan Madey dgn Anwar dalam konsensus PH, Allah jugak yg telah mengagalkan semua usaha2 utk batalkan konsensus PH setakat ini.

          Wallahuaklam.

  44. MANA DIA PEMBAWA PANJI HITAM…..

    Abim gesa masyarakat antarabangsa contohi keberanian Gambia…..

    Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) menyatakan sokongan kepada tuntutan undang-undang yang difailkan Gambia di Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICJ), berhubung siri pembunuhan beramai-ramai dan penghapusan etnik secara keseluruhannya ke atas etnik Rohingya oleh tentera pemerintah Myanmar tanpa batasan hak asasi manusia.

    Menurut laporan, Menteri Kehakiman, Abubacarr Tambadou berkata, negara terbabit bertindak bagi pihak 57 negara anggota Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) untuk mengheret Yangon ke mahkamah antarabangsa tersebut di The Hague.

    Abim menegaskan bahawa tindakan ini penting bagi memberi tekanan kepada Myanmar, memandangkan hanya negara (bukan individu) yang boleh memfailkan kes ke atas sebuah negara lain di ICJ.

    Selain itu, Gambia serta Myanmar adalah penandatangan Konvensyen Genosid 1948 yang menetapkan mereka perlu menghalang dan menghukum jenayah pembunuhan beramai-ramai.

    Justeru, Abim menggesa PBB dan organisasi antarabangsa yang mewakili masyarakat dunia untuk memberi anugerah khas membela kemanusiaan buat Gambia atas keberanian kerajaan tersebut mengambil tindakan undang-undang membela etnik Rohingya.

    Selain itu, Abim berpandangan tindakan ini seharusnya menjadi “wake up call” buat negara-negara seluruh dunia untuk bertindak menentang tindakan tidak perikemanusiaan Myanmar ini menerusi seluruh saluran antarabangsa yang ada.

    Dalam pada itu, Abim turut mengulangi gesaan untuk mendesak kerajaan Malaysia dan seluruh negara Aseam bertegas menilai semula keanggotaan Myanmar dalam Asean kerana tindakan kejam kerajaan Myanmar amat bercanggah dengan prinsip dan budaya negara serantau yang berasaskan nilai-nilai murni keamanan sejagat.

    MUHAMMAD FAISAL ABDUL AZIZ ialah presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim).

  45. Wait for surprises…get more popcorns.

  46. Lame Duck In The House

    Teloq Azmin saya dah pegang. Saya suruh gaduh sepa gaduh. Sapa nak damai hangpa bolih pi kuboq. Saya nak jadi PM lagi 3 tahun.

    1. Najib Lame Duck In The Longkang

      Saya dah tak boleh jadi PM lagi. Rekod saya amat buruk. Silap saya curi wang rakyat RM2.6 billion dari 1MDB dulu.

      Sekarang, pigi mana pun, terasa mcm rakyat dok lihat ada tulis “Curi RM2.6 billion” di dahi saya.

  47. IKRAM JADI BARUA DAJJAL….……PENYESAT DAN PEMBANGSAT….
    .

    Mufti yang berilmu faham tapi Wan Ji yang kata mee kari tak ada dalam syurga aje bodoh tak faham

    Hari ini Mufti Kelantan Mohamad Shukri Mohamad berkata ‘fatwa’ yang mewajibkan untuk menjatuhkan kerajaan hanyalah pandangan seorang ahli politik.

    Jelas Mohamad Shukri, susah untuk mentafsir maksud sebenar ucapan ahli politik kerana ‘bahasa’ yang digunakan tidak sama.

    “Bagi saya apa yang dikatakannya itu cuma dari segi bahasa dan cuma sekadar pandangan terhadap pihak lawan mereka,” katanya dipetik Sinar Online.

    Tambah Mohamad Shukri, sesuatu perkara hanya dianggap fatwa apabila ia ditetapkan oleh mufti.

    Apabila Wan Ji jadikan kata-kata semangat dalam Muktamar PAS lalu oleh Ketua Dewan Ulama PAS sebagai suatu yang dipolitikan maka, hura hara jadinya.

    Wan Ji yang dulu pernah mengatakan Prof. Dr. Haron Din al Hafiz sebagai “ulama kepala lutut”.

    Dia juga telah membuat posting kononnya dia sedang makan mee kari sejenis makanan yang tidak ada dalam syurga.

    Mee kari yang tak ada dalam syurga. Mungkin Wan Ji terlupa ayat al Quran Surah Az Zukhruf ayat 71

    Semoga ALlah memaafkan atas keceluparan Wan Ji dalam mempermainkan tentang perkara ghaib yang Allah janji sebaik-baik tempat.

    Sebelum Wan Ji sibuk dengan ucapan Ketua Dewan Ulama PAS, adalah lebih baik Wan Ji dan Zolkhairnain Abidin (seorang lagi yang sewel dalam perbahasan agama) mengkaji dulu kata-kata Husam Musa.

    Dulu semasa aku sekolah, cikgu aku pernah kata esok WAJIB bawa buku latihan. Adakah itu hukum??

    Sejak menjadi barua LIM GUAN ENG, Wan Ji dan Zolkhairnain Abidin makin bodoh dengan agama dan bahasa sendiri.

    Komen : Orang kata bila gelap mata dengan kebendaan hati maki gelap

    Reply

    Reply

    Reply

  48. MENTERI KUALI TAK BOLEH PAKAI……JADI PENGIKUT DAJJAL…..

    Menteri agama digesa tak normalisasikan penindasan umat Islam Uighur

    Pihak Asian Federation of Muslim Youth (AFMY) melahirkan rasa bimbang terhadap kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Agama), Dr Mujahid Yusof yang dilihat menormalisasikan kewujudan “pusat latihan dan vokasional” bagi masyarakat Uighur di Xinjiang, yang secara realitinya adalah pusat tahanan dan penindasan kepada etnik tersebut.

    Menteri agama dalam laman sosialnya bertarikh 26 Jun 2019 menyatakan pusat tahanan tersebut sebagai pusat melaksanakan aktiviti latihan perindustrian dengan pelbagai kemahiran seperti menjahit, kelas perundangan, seni, gubahan, bunga dan sebagainya.

    Kemudiannya pada 27 Jun 2019, ketika memberi ucapan bertempat di Universiti Pengajian Luar Beijing, beliau menyebut antaranya “False news in China about Muslims been oppressed could trigger a wave of sympathy to the oppressed and affect relationship”.

    Kenyataan tersebut mengundang persoalan adakah menteri agama sebenarnya tidak peka berkenaan isu penindasan Muslim di wilayah Xinjiang. Sehinggakan hanya dengan satu lawatan ke pusat tahanan tersebut telah menjadikan isu yang selama ini menyentuh hati nurani umat Islam tidak lagi menjadi suatu yang sensitif.

    Kenyataan menteri agama ini jauh berbeza dengan apa yang dinyatakan oleh Menteri Luar Turki, Mevlut Cavusoglu pada di Forum Geneva berkenaan Hak Asasi Manusia pada 25 Februari 2019:

    “Laporan bahawa pencabulan hak asasi manusia terhadap etnik Uighur dan masyarakat Muslim lain di Xinjiang adalah suatu kebimbangan yang serius.”

    Sebelumnya pada 10 Februari 2019, desakan yang lebih keras lagi telah dikeluarkan oleh jurucakap Kementerian Luar Turki Hami Aksoy:

    “It is no longer a secret that more than one million Uighur Turks, who are exposed to arbitrary arrests, are subjected to torture and political brainwashing in concentration centres and prisons. We invite Chinese authorities to respect fundamental human rights of the Uighur Turks and shut down concentration camps”.

    Pihak menteri agama seharusnya lebih bijak dalam memberi kenyataan. Jika tujuan kenyataan tersebut adalah untuk memperbaiki hubungan diplomatik antara Malaysia-China, maka itu adalah urusan Kementerian Luar Negeri dan bukannya tugas menteri hal ehwal agama.

    Seharusnya menteri agama menunjukkan sikap konsisten dengan tindakan kerajaan Malaysia pada 2018, yang membebaskan 11 etnik Uighur yang melarikan diri ke Malaysia. Walaupun didesak untuk diserahkan kembali kepada Beijing, Malaysia mengabaikan permintaan tersebut dan mengambil sikap terpuji dengan menghantar 11 pelarian Uighur itu ke Turki.

    DR ABDUL MUNTAQIM ABU BAKAR ialah presiden Persekutuan Pemuda Islam Asia (AFMY).

    Reply

    Reply

    Reply

  49. PAK DAJJAL PAKAR PUTAR BELIT……

    “Tiada ugutan, Anwar putar fakta” kata penulis buku……

    DILEMA MELAYU
    SIRI 1023
    BUKU MENGAPA ANWAR TAK BOLEH JADI PM?
    ANWAR, JOHARI PUTAR FAKTA

    Oleh : Yahaya Ismail….

    Saya ingin memberi penjelasan supaya rakyat tidak terpengaruh dengan putarbelit Anwar dan Johari mengenai naskah pra-cetak berjudul ‘Mengapa Anwar Tidak Boleh Jadi PM. Saya penulis buku itu.

    Saya tidak diupah oleh sesiapa pun untuk menulisnya. Ia adalah hasil kajian saya sendiri. Saya telah menulis hal politik, lebih 50 judul buku politik, sejak 40 tahun dulu. Salah satu buku yang saya terbit pada athun 1993 berjudul ‘Anwar Ibrahim Antara Nawaitu dan Pesta Boria’.

    Saya mengkritik kepimpinannya, dan dia telah menjemput saya ke rumahnya untuk bincang hal politik selama dua jam dari jam 11.45 malam sampai 1.45 pagi. Dia takut saya mendedahkan berbagai tindakannya yang tidak mengikut ajaran agama walaupun dia mendabik dada sebagai pejuang Islam. Dia takut saya mendapat maklumat lebih banyak mengenai hubungan homoseknya.

    Anwar kawan saya sejak tahun 70an. Tapi saya tidak sejalan dengan politiknya. Saya tidak menyertai mana-mana parti politik. Sebagai penulis saya mencari kebenaran, dan berjuang untuk bangsa, agama dan negara.

    Umum tahu Anwar meroyan hendak jadi PM. Banyak orang, khasnya Melayu beragama Islam, tidak boleh menerima seorang homosek sebagai pemimpin. Baca kemurkaan Allah dalam al-qur’an terhadap homosek yang dilaknati Allah di Sodom dan Gemorrah. Sebagai penulis beragama Islam saya tidak boleh terima dia sebagai PM. Saya bagi berbagai fakta dan hujah dalam naskah itu mempertahankan pendirian saya.

    Saya memberi naskah itu kepada beberapa orang tertentu untuk mendapat komen mereka. Juga saya promosikan buku itu dalam whatapp melalui kulit buku tersebut. Itu bukan kesalahan buat prmosi buku.

    Saya bagi naskah itu kepada Anwar dan juga Johari untuk mereka baca, dan kalau mahu, membeli hak ciptanya Ini lazim dilakukan dalam bisnes penerbitan. Saya kemukakan naskah itu kepada beberapa individu tertentu untuk mereka beli hakcipta. Saya letak harga jualan hakcipta RM400 ribu kerana saya tahu buku ini boleh jadi bestseller. Pengalaman selama 40 tahun sebagai penerbit/penulis saya tahu jenis buku yang boleh jadi bestseller.

    Saya terkejut bila Anwar berkata saya hendak perasugut dia minta bayaran RM400 ribu. Harga itu berdasarkan nilai hakcipta yang saya bakal jual kepada pembeli. KALAU DIA TIDAK MINAT JANGAN BELI. TAK ADA PAKSAAN APA-APA SEBAB HAKCIPTA ITU SAYA YANG PUNYA. SAYA BERHAK MENERBITKAN BUKU ITU SENDIRI KERANA HAKCIPTA SAYA PUNYA. KALAU SAYA TERBIT BUKU ITU DAN KALAU ANWAR ATAU JOHARI MENGATAKAN SAYA FITNAH BOLEH SAMAN SAYA KELAK. WHAT IS THE PROBLEM?

    Barangkali Anwar dan Johari terlalu meroyan dalam politik dalam situasi politik yg tidak keruan sekarang maka mereka tidak faham makna ‘naskah pracetak dengan ‘buku’. Saya tidak perlu memerasugut Anwar untuk menjual hakcipta buku itu. Itu kerja orang bodoh. Saya tidak berkawan dengan gangster untuk mendapat sokongan memerasugut politikus yang dua kali masuk penjara kerana meliwat. Itu fakta, bukan auta.

    Kalau mereka menuduh saya penulis upahan menghasilkan buku itu sila tunjuk bukti. Boleh cek akaun bank saya. Sila dedahkan nama manusia yang bermurah hati mengupah saya.
    Saya akan menyaman mereka kerana menuduh saya penulis upahan.

    InsyaAllah saya akan menerbitkan buku ini kelak sekiranya tidak ada pihak lain yang sanggup membeli hakciptanya.

    Reply

    Reply

    Reply

  50. TUN MELETAKKAN KEPENTINGAN NEGARA MENDAHULUI RENGEK-RENGEK BANGSA SENDIRI YANG TAK HABIS-HABIS MENGIURKAN BANTUAN.BANGSA MELAYU YANG SUDAH SINONIM DENGAN “CASH IS KING” DARI AJARAN SESAT KEPIMPINAN LAMA.DARI MANA SUMBER-SUMBER WANG “CASH’ YANG MEREKA DAPAT ITU TIDAK PENTING,WALAUPUN NEGARA DIAMBANG MELINGKUP TERDAHULU.BEGITU JUGA DENGAN MELAYU-MELAYU FELDA YANG DIJANJIKAN “CASH” RM5,000 JIKA BN KEKAL MEMERINTAH.MELAYU DISITU DIBUAI JANJI-JANJI TERHEBAT,DAN 2/3 PARLIMEN FELDA MENGUNDI BAGI MEMENANGKAN BN. SETAKAT ITU SAHAJALAH PEMIKIRAN MELAYU DALAM BERPOLITIK PERINGKAT BAWAHAN YANG BERSIFAT INGIN DISUAP DAN DISUAP.

    MACAM-MACAM PROPAGANDA DARI PARTI-PARTI MEROYAN YANG TEWAS DALAM PRU-14 TERDAHULU CUKUP MUDAH DITERIMA OLEH BANGSA MELAYU.BUKAN SETAKAT MELAYU BAWAHAN,SAMA JUGA DENGAN MP-MP PARTI MELAYU MEROYAN DI DEWAN RAKYAT.WATAK-WATAK MEREKA YANG KEBUDAKKAN MENGHENTAM MP-MP PH,KHASNYA YANG BERJAWATAN MENTERI.HAKIKATNYA TUHAN TELAH MENGUBAH WATAK MEREKA MENJADI TERHEGEH-HEGEH SEPERTI KERA.

    TUN KEKAL DAN BERSIFAT “STEADY” KERANA KEKALAHAN DEMI KEKALAHAN YANG DITERIMA OLEH PARTINYA SENDIRI,BUKANLAH MENUSUK SEHINGGA BELIAU MERANA KECEWA,KERANA PRINSIPNYA, KEPENTINGAN NEGARA ADALAH PALING TERATAS,DIIKUTI OLEH KEPENTINGAN BANGSA DAN POLITIK.OLEH KERANA KEPENTINGAN POLITIK BERADA PADA PILIHAN KETIGA,TIDAK HAIRANLAH MENGAPA BELIAU SERING MASUK DAN KELUAR UMNO,MENGIKUT KEHENDAK MASA,BILA DAN BAGAIMANA.

    SEMOGA TUN DIPANJANG UMUR,DEMI PERJUANGAN MEMULIHKAN NEGARA KE LANDASAN YANG BETUL.AKU YAKIN TUN DIKURNIAKAN ROH “KERAMAT’ ATAS PERJUANGAN SUCINYA DEMI NEGARA.TUN SENTIASA MENDAPAT KEMENANGAN MUTLAK,BUKAN DINILAI BERSANDARKAN KEPADA KEKALAHAN YANG TIDAK MENGUBAH KEADAAN SEPERTI KEKALAHAN DI PRK TJG PIAI.

    TUN KEKAL…..KEKALLAH MEMERINTAH NEGARA INI SAMPAI AKHIR HAYATMU.

    TQ,TUN.

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    KEJORA SEPERTI LAIN-LAIN WATAK TAK KIRA APA DARJAT,YANG SELAMA INI MEMPERSENDA DAN MENGHINA TUN TELAH MENERIMA “TULAH KERAMAT’TUN MAHATHIR.SEMUANYA MENDAPAT KIFARAH DARI TUHAN DAN CITA-CITA TAK KESAMPAIAN.

    KEJORA TERUS MEROYAN,SIANG,SUBOH DAN PAGI,MERATAP “PUTUS CINTA”.MEMANG TAK MALU DIA NI!!!!!hi!!!hi!!!!hi!!!!hi!!!
    SEORANG GURU MATEMATIK ,YANG COBA MENGODA ANAK ORANG KAYA YANG BELAJAR DI USA.lupa dirinya sendiri”HIDUNG TAK MANCONG.PIPI TERSORONG-SORONG”

    anak DARA MANA YANG NAKKAN SI MULUT CAROT DAN NISTA!

    hi!!!!!!!HI!!!!!!hi!!!!!!hi!!!!!!!!!

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    KALAU TAK SILAP TN KATA DIA NI ORANG TUA TELOR LABOH 74 TAHUN. ADA LOGIK JUGA KERANA JARANG-JARANG ORANG MUDA SUKA MENGARANG PANTON.LEPAS TU DIA PADA AWALAN DULU SUKA MENGHANTAR ENTRI LAGU-LAGU CINTA TAHUN 50an KEPADA AWEK .MANA ADA ORANG MUDA YANG MEMINATI LAGU-LAGU GITU.SEJAK AKHIR NI,BARU MUNCOL LAGU-LAGU ROCK KAPAK UNTUK DIBACA KONON OLEH AWEK USA NYA.UNTUK APA KALAU BUKAN NAK MENGELIRUKAN UMURNYA YANG UDAH BANGKA.

    TAK KE PELIK DIA NI!

    PELIK..PELIK…PELIK

    BUAT MALU PELAYAR BLOG KAT SINI

    1. Sokong pendapat2 di atas. Nak tambah –

      “PROPAGANDA DARI PARTI-PARTI MEROYAN YANG TEWAS DALAM PRU-14 TERDAHULU CUKUP MUDAH DITERIMA OLEH … MP-MP PARTI MELAYU MEROYAN DI DEWAN RAKYAT.” –

      Mereka menerima nya sebab malas nak memikirkan apa lain. Atau tandus pemikiran. Itu lah jenis mereka, kalau tak, takkan lingkup di Pru14 dan sekarang merayap dalam longkang.

Leave a Reply

Your email address will not be published.