BERDAMAI MENANG – MENANG DENGAN AZMIN, LALUAN ANWAR MENUJU PM8 TIADA LAGI GANGGUAN

Sehari sebelum berlangsungnya kongres AMK dan Wanita PKR esok, satu berita gembira muncul hari ini iaitu berlakunya perdamaian antara Anwar Ibrahim dengan Azmin Ali.

Buat pertama kalinya sejak lebih setahun lalu, Azmin petang tadi hadir mesyuarat Biro Politik PKR yang dipengerusikan Anwar di mana sebelum itu mereka berdua telah mengadakan perbincangan ke arah mengukuhkan parti di Bangunan Parlimen.

Dengan perdamaian itu, Azmin bersama penyokongnya setuju hanya ada satu kongres PKR iaitu di Melaka dan membatalkan ura-ura mengadakan kongres berasingan di ibu kota.

Dengan langkah itu, tradisi parti turut dikembalikan di mana Azmin selaku Timbalan Presiden akan merasmikan Kongres AMK dan Wanita PKR secara serentak, manakala Dr. Wan Azizah Wan Ismail akan melakukan perasmian penutupnya.

Dalam erti kata lain, perdamaian ini adalah keputusan menang-menang bagi Anwar dan Azmin serta menjadikan semua orang menjadi ceria serta gembira menghadiri kongres di Melaka nanti.

Perkembangan terbaru ini tentu saja suatu berita baik buat semua ahli PKR kerana sejak lebih setahun lalu, isu pergeseran antara kedua-dua pemimpin tersebut sentiasa menghantui mereka.

Pergeseran itu bukan saja menjadikan PKR, parti terbesar dan mempunyai jumlah Ahli Parlimen teramai dalam PH, nampak berpecah, malah menjadikannya kelihatan kian lemah.

Keadaan itu sekaligus boleh dijadikan alasan untuk melewat-lewatkan pelan peralihan kuasa yang sudah dipersetujui daripada Tun Mahathir Mohamad kepada Anwar.

Dalam keadaan pergeseran itu, Azmin bukan saja lantang menolak peralihan kuasa kepada Anwar, malah kadangkala seperti beliau sedang dipergunakan oleh pihak lain yang berkepentingan untuk menggagalkannya.

Kini, dengan berdamainya Azmin dengan Anwar, selain kembali menjadikan PKR parti yang unggul dalam PH, malah tentu saja membuatkan isu peralihan kuasa tidak lagi bermasalah.

Dengan kembalinya Azmin bergandingan rapat dengan Anwar memperkukuhkan PKR, bermakna beliau bukan saja menerima kembali kepimpinan Anwar dalam parti, ia tentu juga diikuti dengan keakuran terhadap kedudukan Presiden PKR itu sebagai bakal PM8 tanpa berbelah-bagi.

Yesss…laluan Anwar menuju PM8 tidak lagi berdepan sebarang halangan atau cubaan untuk menggagalkannya.

Dalam waktu terdekat ini, logiknya, sebagaimana yang sudah dipersetujui oleh Tun Mahathir sendiri, perbincangan dan penetapan tarikh peralihan kuasa itu sudah pun boleh dimuktamadkan oleh Majlis Presiden PH. (ShahbudinHusin 04/12/2019)

Updated: 5 December 2019 — 7:22 am

56 Comments

Add a Comment
  1. Di kampong saya ada seorang pemuda bernama Rosli bin Baharom. Tetapi beliau lebih dikenali dengan nickname dia “Lee Kora”. Untuk menyara hidup Lee Kora bekerja sebagai penoreh getah part time dan sekali sekala menjalankan aktiviti mencuri getah sekerap dari kebun milik orang china yang tinggal di pekan berhampiran. Hobi Lee Kora ialah memikat burung merbuk.

    Lee Kora ni bukanlah seorang pandit atau pengulas politik yang sering dijemput membuat ulasan di tv. Akan tetapi di sebalik ketrampilannya sebagai budak gila- gila bahasa, sedikit tiga suku dan casual carelessness yang dizahirkan, Lee Kora kadang- kadang dikesan mengeluarkan komen-komen mengenai isu-isu politik semasa yang boleh menyebabkan professor kangkong terkejut kongkang mendengarnya.

    Tadi saya berselisih dengan Lee Kora yg sedang mengilik sangkar denaknya. Sambil meminta sebatang rokok, dia membelek- belek surat khabar harakah minggu lepas dlm raga motor saya.

    “Ada berita panas bang…?”, tanya Lee Kora.
    “Tu suratkabar lama Lee…. ada fatwa baru dalam berpolitik…” jawab saya.

    “….awat…. la ni seketul daging babi dalam sekawah gulai daging yang suci sudah halal kah….?”, tiba-tiba Lee Kora meningkah.

    Terlejut beruk saya dengan casual comment Mamat tu….really.
    Saya menasihatkan dia supaya berjati- hati bimbang ada ahli PAS yang perengus akan mematahkan gigi beliau dengan komen sebegitu…. LeeKora cuma tersengih sambil menghembus keluar asap rokok dari paru-parunya.

    Saya mengambil peluang bertanyakan tentang perkembangan terbaru berhubung dengan gencatan senjata antara Anwar dan Azmin.

    Ayam serama dengan tekukur bulunya tak sama
    Sesama kaki pungkor takkan berkelahi lama….

    Tetiba Lee Kora melempatkan pantun dua kerat yang saya kurang jelas apa maksudnya. Apa pun sekali lagi saya tanyakan isu Anwar Azmin berdamai itu.

    Lee Kora kata….. sebenarnya Azmin menjangkakan, Abam Nuar akan jatuh tersembam apabila sudah timbul Pengakuan Bersumpah mengenai kegiatan pintu belakang yg sering disebut sebut orang. Sekali lagi saya ternganga kerana tidak faham apa yang dimaksudkan oleh Lee Kora.

    Apa- apa pun kepada saya Lee Kora adalah seorang lejen….

  2. MAFIA KOMUNIS TAK BERTUHAN MANA NAK PEDULI…….

    Baja subsidi tidak cukup himpit hidup pesawah………

    PAS Negeri Perak mendesak agar bekalan baja subsidi disalurkan dengan secukupnya kepada pesawah-pesawah padi sebagaimana yang telah dibekalkan oleh pihak Pertubuhan Peladang Kebangsaan (NAFAS) sebelum ini.

    Pengerusi Lajnah Asas Tani dan Alam Sekitar (LATAS) PAS Perak, Ustaz Muhammmad Faisal Abdul Rahman berkata, para pesawah hanya dibekalkan sebanyak 40 peratus baja yang ternyata tidak mencukupi dan menganggu jadual pembajaan di sawah mereka.

    “Ia juga membebankan para pesawah untuk menanggung kos baja padi dan ia memberi kesan kepada kesuburan padi,” katanya ketika ditemui pada himpunan aman pesawah padi menuntut bekalan baja bersubsidi di perkarangan Pejabat Pertubuhan Peladang Kawasan Semanggol/Selinsing, di sini semalam.

    Himpunan dianjurkan oleh Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Semanggol dan Selinsing dengan turut dihadiri, ADUN Selinsing, Mohd Noor Dawoo dan Pengerusi PPK, Abdul Rahman Hamid serta mantan ADUN Selinsing, Husin Din.

    Tambah Ustaz Faisal, PAS Perak bersama-sama dengan pesawah-pesawah padi dan pemimpin PPK Semanggol/Selinsing menyatakan sokongan kepada tuntutan mereka dan berharap isu ini dapat diselesaikan dengan segera.

    “Sekiranya masalah ini masih berpanjangan, PAS akan membawa perkara ini ke persidangan DUN Perak akan datang dan menuntut Exco Pertanian negeri memberi penjelasan”, katanya yang hadir mewakili ADUN Gunung Semanggol, Razman Zakaria.

    Kira-kira 100 pesawah hadir ke himpunan ini selain turut diadakan majlis taklimat oleh kepimpinan PPK mengenai isu tersebut diikuti sesi soal jawab bersama para hadirin.

    Antara perkara yang dibangkitkan adalah mengenai agihan baja subsidi mengikut kuota tidak menepati keperluan sebenar yang harus diukur berdasarkan keluasan sawah padi dan juga mengenai pengurangan jumlah agihan baja bersubsidi terutama baja jenis MPK, urea dan sebatian.

  3. BAPOK KATA NAK BELA RAKYAT MANA DIA…….

    Jamah Nasi Kosong.. Ini Juga Tugas Pemimpin Rakyat..

    Jamah nasi kosong setiap hari
    KU sangka panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengah hari.
    Begitulah nasib yang terpaksa dilalui ibu tunggal, Noor Sarah Sulaiman Kanisan, 32, yang membesarkan tiga anak kecil sendirian.
    “Perkahwinan pertama dulu hanya sempat bertahan kurang tiga tahun dan dikurniakan dua anak, Nur Arissa Sofea, 4, dan Nazim Zafran, 2.
    “Kemudian saya berkahwin semula tahun lalu namun diceraikan pada Januari lalu ketika sarat mengandung anak ketiga, Naufal Zikri yang kini berusia tujuh bulan,” kata Noor Sarah yang mesra disapa sebagai Sarah.
    Wanita cekal ini pernah menyewa dalam bilik kecil di tingkat atas bangunan kedai di Taman Maluri pada kadar sewa RM400 sebulan.
    Dia hanya bergantung kepada aktiviti jualan produk atas talian dengan pendapatan antara RM50 hingga RM150 sebulan untuk menampung kehidupan.
    Hampir setahun menetap di bilik itu, Sarah akhirnya mendapat perhatian daripada Baitulmal dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) yang memberi bantuan RM300 sebulan.
    “Saya pernah bekerja di kedai perabot sebagai pembantu jualan, tapi dengan kos upah mengasuh anak di luar kemampuan, saya terpaksa berhenti kerja.
    “Anak masih kecil dan perlukan perhatian saya. Mereka tidak meragam walaupun kami hanya makan nasi putih saja setiap hari,” katanya.
    Apatah lagi Sarah, mualaf sejak berusia enam tahun selepas mengikut jejak langkah arwah bapa sering ke kelas mengaji untuk mengisi ruang masa.
    “Sejak kecil saya dan kakak membesar di rumah anak-anak yatim di Sabak Bernam kerana bapa tidak mampu menjaga kami.
    “Selepas masuk usia remaja dan kami berdua kembali tinggal bersama arwah bapa, kami sudah biasa hidup susah.
    “Apabila diduga dengan dua kali perkahwinan yang gagal dan membesarkan anak sendirian, saya reda,” katanya.
    Sarah akui kakaknya yang turut hidup sederhana sesekali datang membantu di segi susu dan lampin pakai buang anak.
    Malah, ibunya yang masih menganut agama asal tidak pernah ketepikan kebajikan cucunya dan membantu jika ada kemampuan.
    “Ibu dan kakak ada membantu, tapi mereka pun hidup susah. Kakak sudah berkahwin, tiada anak dan menetap bersama mentua.
    “Manakala ibu pula menyewa di Pandan Indah juga bukan orang senang dan saya tidak mahu menyusahkan mereka,” katanya.
    Sarah kini berpindah ke sebuah rumah sewa lebih selesa demi keselamatan anak di Pangsapuri Sri Malaysia, Kampung Malaysia Tambahan pada 24 November lalu.
    “Saya pernah memohon rumah PPR pada Mac lalu, malah pernah buat rayuan tapi tiada jawapan.
    “Demi keselamatan dan keselesaan anak, saya usaha juga cari rumah sewa.
    “Saya merancang untuk mengambil upah mengasuh bagi menambah pendapatan bulanan selain hasil jualan produk atas talian,” katanya. (MyMetro)

    Ini, Sepatutnya Tugas Pemimpin..

    Firman Allah swt, Al Anfaal: 27.
    Wahai orang-orang yang beriman! janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah swt dan Rasul-Nya, dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah yang dipercayakan keatas kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya).

    Marilah kita bertakwa kepada Allah swt di mana sahaja kita berada dengan meningkatkan rasa takut kita kepada-Nya, semoga kita sentiasa dibawah jagaan-Nya.

    Hari ini ramai orang yang ghairah untuk menjadi pemimpin tanpa melihat dan mengukur kelayakan diri sendiri, sedangkan jawatan pemimpin itu satu amanah dan tanggungjawab. Mereka meminta menjadi pemimpin dalam berbagai jawatan dalam sektor awam atau swasta, sehingga meminta menjadi wakil rakyat dan menteri.

    Demi untuk memperolehi sesuatu jawatan ada kemungkinan mereka akan melakukan apa saja dan bersedia menghalalkan cara walaupun dengan melakukan jenayah dan perkara-perkara yang ditegah oleh syarak seperti rasuah, mencaci, mengumpat, menipu dan sebagainya.

    Memimpin adalah amanah dan tanggungjawab yang akan dipersoalkan di akhirat nanti. Amanah dan tanggungjawab ini tidak akan terlaksana tanpa adanya pemimpin yang berwibawa. Pemimpin yang memiliki ciri-ciri dan sifat-sifat yang tertentu, sesuai dengan tugas dan tanggungjawabnya, mengajak manusia mengabdikan diri sesungguhnya kepada Allah swt.

    Juga melalui kerja-kerja memakmurkan bumi Allah swt, melakukan islah, menegakkan kebenaran, mengujudkan keamanan, keharmonian dan kesejahteraan dalam masyarakat dan negara. Berdasarkan amanah dan tanggungjawab seorang pemimpin, maka orang yang lemah dan tidak memiliki kelayakan tidak boleh menjadi pemimpin.

    Oleh itu melantik seorang pemimpin atau pegawai yang tidak memeliki kelayakan kepada sesuatu jawatan sedangkan masih ada orang yang lebih layak kepada jawatan tersebut, merupakan suatu pengkhianatan besar kepada Allah swt dan Rasulullah saw. Dan sangat bertentangan dengan ajaran syariat Islam kerana akibat dari perbuatan itu, masyarakat dan negara akan musnah dan tergadai serta diangkat keberkatannya.

    Sabda Rasulullulah saw; ‘Apabila disandarkan pekerjaan kepada orang yang bukan ahlinya, maka tunggulah kiamat (saat kehancuran)’.

    Sabda Rasulullulah saw lagi; ‘Barang siapa melantik seseorang sebagai pemimpin/pegawai di dalam sebuah kumpulannya sedangkan masih ada di kalangan mereka orang yang lebih layak, orang yang lebih disukai Allah swt daripadanya maka sesungguhnya dia telah mengkhianati Allah swt dan Rasul-Nya dan mengkhianati orang-orang yang beriman’.

    Demi menjaga kepentingan umat dan negara, demi menjaga pengaruh keduniaan agar tidak meresab masuk ke dalam jiwa pemimpin, Rasulullah saw melarang meminta sesuatu jawatan di dalam pemerintahan, apa lagi merebut tanpa kelayakan dan persedi aan yang mencukupi.

    Sabda Rasulullulah saw yang bermaksud; ’Kami demi Allah, tidak akan melantik ke jawatan pemerintahan ini, orang yang memohonnya dan juga orang yang sangat-sangat berkeinginan untuk mendapatkannya’.

    Sifat loba dan sifat tamak dan menginginkan jawatan akan mendorong seseorang untuk berbuat zalim dan dosa demi untuk mendapatkannya. Apabila sudah dapat berjawatan maka akan dipergunakannya untuk kepentingan-kepentin gan dirinya. Adapun orang yang diberikan jawatan berdasarkan kelayakkan, sedang ia tidak menginginkan jawatan itu, maka Allah swt akan memberikan pertolongan dan taufik kepadanya dalam menjalankan tanggungjawab sebagai seorang pemimpin.

    Orang yang menginginkan jawatan kerana mengejar pangkat, mencari pengaruh, mengumpul harta kekayaan, kemewahan duniawi semata-mata, sangat terdedah kepada melakukan penyelewengan, pengkhianatan dan penipuan semasa menjalankan tugas tanggungjawabnya. Kepada mereka ini diingatkan bahawa pengkhianatan dan penipuan yang dilakukan oleh seorang pemimpin sangat besar kesan dan akibatnya keatas diri, keluarga, rakyat dan negara.

    Diatas perbuatannya itu ia akan menanggung kesusahan hidup di dunia dan di akhirat dan dia akan menyesal kerana disiksa oleh Allah swt di dalam Neraka jahanam nanti.

    Sabda Rasulullulah saw yang bermaksud; ‘Tiadalah seorang hamba Allah swt yang diberi tugas pemimpin untuk memimpin rakyat kemudian dia mati di hari kematiannya dalam keadaan dia menipu rakyatnya melainkan Allah swt mengharamkannya dari memasuki syurga’. (Hadis Muttafaq’alaih)

    Seorang pemimpin hendaklah menjalankan tugas dengan jujur, tidak boleh melarikan diri dari menjalankan tanggungjawabnya. Kalau dia seorang pemimpin rakyat, maka dia harus turun ke medan menemui rakyat dan menyelesaikan permasalahan mereka. Rakyat hendaklah dilayani dengan adil dan saksama.

    Sabda Rasulullulah saw yang bermaksud; ’Sesiapa yang diberi Allah swt kuasa untuk menguruskan sesuatu urusan kaum Muslimin, tetapi dia berlindung tidak menunaikan keperluan mereka atau menghiraukan kemiskinan mereka, nescaya Allah swt berlindung Diri tidak melayani hajat dan permintaannya’. (Hadis Sahih)

    Sudah menjadi hak masyarakat untuk dididik dan dibantu oleh pemimpin begitu juga menasihati dan menegur mana-mana pemimpin yang terlanjur dengan cara berkhikmah kerana Islam adalah agama ‘al-nasihah’; nasihah kerana Allah, berpandukan kitabnya dan Rasulnya untuk memimpin kaum Muslimin dan sekalian rakyatnya.

    Masyarakat dan rakyat hendaklah mentaati pemimpin dalam perkara-perkara kebaikan dan kebajikan dan hendaklah bersedia membantu dalam melaksanakan program-program pembangunan dan kebajikan.
    Penyalahgunaan kuasa oleh pemimpin adalah merupakan satu kezaliman yang sangat besar bahayanya, demikian juga menyalahgunaan kekayaan negara dan harta rakyat.

    Pemimpin atau pegawai yang terlibat dengan mengurus harta kerajaan tidak boleh menggunakan harta kerajaan atau makan harta kerajaan dengan cara yang tidak benar dari segi syariat Islam dan melanggar peraturan. Apapun harta yang di sampaikan kepadanya, hendaklah ia menyerahkan kepada perbendaharaan atau Baitulmal milik kaum muslimin, jangan ada sedikitpun yang dijadikan milik peribadi.

    Rasulullulah saw bersabda yang bermaksud; ‘Barang siapa di antara kamu yang kami tugaskan untuk memimpin, lalu dia menyembunyikan harta walaupun sebesar jarum atau lebih kecil dari itu, maka pada hari kiamat nanti dia akan datang membawanya sebagai seorang pengkhianat’.

    Seorang pemimpin hendaklah sentiasa peka dan berwaspada terhadap perbagai manusia yang keluar masuk kepadanya dan yang ada di sekelilingnya, lantaran itu hendaklah ia mengambil penasihat-penasihat dari kalangan orang-orang yang baik-baik, ikhlas lagi dipercayai dari kalangan ulamak dan orang yang bijak pandai.

    Rasulullulah saw pernah mengingatkan kita dengan sabdanya, bermaksud; ‘Tidak ada seorang nabi diutuskan Allah dan tidak ada pula seorang pemimpin yang diangkat kecuali mereka mempunyai dua jenis teman rapat;
    teman rapat yang menyuruhnya dan yang mendorongnya berbuat kebaikan dan selalu mendorongnya untuk berbuat baik
    sedangkan teman yang satu lagi menyuruhnya membuat kejahatan serta mendorongnya berbuat kejahatan.
    Orang yang terpelihara sebenarnya ialah orang yang mendapat jagaan dan pemeliharaan daripada Allah swt.’ (Sahih Bukhari)

    Jalan yang selamat ialah sentiasa berhati-hati, tidak terburu-buru membuat keputusan atau tindakan tanpa bermesyuarah terlebih dahulu. Seorang pemimpin hendaklah bersikap jujur dan mesra dengan masyarakat atau orang bawahannya serta memberi layanan yang adil kepada semua tanpa memilih kasih.

    Pemimpin yang baik ialah pemimpin yang disayangi oleh rakyat atau orang bawahannya. Oleh itu seorang pemimpin hendaklah memupuk kesetiaan masyarakat kepada kepimpinannya dan jangan melakukan sesuatu yang melemahkan kepercayaan mereka dan kesetiaan mereka.

    Ingatlah sabda Rasulullulah saw; kepada Abu Dzar ra ketika ia meminta dilantik menjadi pegawai Rasulullulah saw, Rasulullulah saw menepuk bahunya serta bersabda; ‘Hai Abu Dzar kamu seorang yang lemah sedangkan jawatan itu adalah satu amanah (tanggungjawab) yang kelak di hari kiamat menjadi hina dan menyesal kecuali orang yang mengambilnya dengan hak dan menunaikan kewajipannya’.

    Was’salam mualaikum wrt. Wallah A’lam. (IH)

  4. Harap2 saman dibuat…..jangan macam najib….dah berapa hari selasa namun tak saman2….sekarang dia pula masuk dalam dock pesalah

  5. Anwar: Party saboteurs will be sacked
    Ramieza Wahid
    Published: 2:01 pm | Modified: 2:02 pm
    A+
    A-
    PKR president Anwar Ibrahim has warned that any party member which attempted to split the party or sabotage the party’s upcoming national congress will be sacked.

    Speaking to reporters at the Parliament lobby today, Anwar said his commitment was to unite the party while noting that more than 80 percent of party delegates had already registered for the congress, which begins tonight.

    On allegations that some party members were planning a “parallel congress” in Kuala Lumpur this weekend, Anwar expressed doubts that it will happen…

    1. HAHAHA…….will see whether Actions speak louder than Words or to the contrary

    2. My hunch says Azmin MAY NOT APPEAR after all…wink wink

    3. Parallel convention in KL will proceed according to plan

  6. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Di tepi jndela kini..aku hnya mmpu diam trpaku
    Baru aku sedari, anak petani miskin ini tak laku
    Kau mghilang, tnpa ku tahu apa sebnar berlaku
    Sanggup kau bina mahligai mu, dari airmata ku
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. MAHLIGAI MU DARI AIRMATAKU – LESTARI
      Karaoke: https://youtu.be/AnfND7E0JvA

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Izinkan diri ku meluahkan rasa
      Maafkanlah aku andai kau terasa
      Biar ku paparkan apa yang terjadi
      Moga engkau tak ulangi

      Sungguh tak kusangka kau berpaling tadah
      Setelah lamanya menjalinkan cinta
      Dalam diam-diam kau sudah berpunya
      Tanpa aku menyedari semuanya

      Aku mendoakan agar kau bahagia
      Bersama si dia
      Insan yang kau suka
      Percintaan kita tak sampai ke mana
      Setakat di bibir saja
      Sayang…

      Kau bina mahligai dari air mata
      Yang jatuh berderai di wajah sepi ku
      Hancurnya hati ku bisa tak terkata
      Terhumban rasa diri ku

      1. Chorus:

        Oh aduhai..
        Ku masih ingati
        Janji manis dan saat romantis
        Kau pinta ku supaya setia
        Akhirnya kau yang berubah

        Oh Tuhan ku
        Tabahkan hati ku
        Temukan ku dengan ketenangan
        Jiwa ini dibelasah rindu
        Tetapi apa daya ku

        Ku cuba pejam mata tapi tak terlena
        Kerana ku masih teringat pada mu
        Begitu payahnya nak ku melupakan
        Pernahkah engkau fikirkan
        Oh sayang…
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  7. Anwar Buat Hal Lagi… Entahlah. Tanda PH nak mampus….

    Presiden PKR Anwar Ibrahim dituduh melakukan ‘salah laku seksual’ oleh bekas kakitangannya, hanya enam bulan selepas parti itu digegarkan skandal video seks yang mengaitkan timbalannya, Mohamed Azmin Ali.

    Tuduhan terbaru ini dibuat oleh bekas penyelidik Anwar, Muhammad Yusuff Rawther dalam akuan bersumpahnya (SD) bertarikh 19 Novermber yang lalu.

    Akuan bersumpah yang didakwa itu dikeluarkan sehari sebelum Kongres Nasional PKR di Melaka esok.Setiausaha politik Anwar, Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak dalam maklum balasnya mendakwa akuan bersumpah yang dibuat Yusuff didalangi oleh Badrul Hisham Saharin, bekas anggota Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR dalam satu usaha lemah “untuk mencemarkan imej parti oleh seorang bekas ahli yang meroyan kerana tidak diendahkan.”

    Dato’ Seri Anwar Ibrahim (kemudian daripada ini dirujuk sebagai “Anwar”) didakwa telah mencabul kehormatan cucu lelaki kepada bekas aktivis persatuan pengguna, SM Mohamed Idris, menerusi serangan berbentuk fizikal dan seksual.

    Menerusi satu akuan bersumpah bertarikh 19hb November 2019, Muhammed Yusoff Rawther (kemudian daripada ini dirujuk sebagai “Yusoff”) mendakwa telah diarahkan oleh setiausaha Anwar, Sukri Saad, untuk berjumpa Anwar di kediamannya di Bukit Segambut sebelum diperlakukan dengan cara tidak senonoh.

    Yusoff mendakwa telah dijemput oleh Anwar secara peribadi untuk bekerja dengannya ketika Anwar menziarahi datuk Yusoff, Mohamed Idris, di Pulau Pinang pada 2hb September 2018.

    Sebelum ini, pada 19hb September 2019, Yusoff memfailkan saman terhadap setiausaha politik Anwar, Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak, atas dakwaan menumbuk beliau (Yusoff) berulang kali tanpa sebab di ofis Bukit Gasing Anwar.

    Yusuff mendedahkan akuan bersumpahnya pada hari ini semasa “sidang akhbar” di lokasi yang tidak diketahui. Terdapat hanya satu mikrofon dan satu peranti rakaman audio di hadapannya.

    Halaman Facebook yang baru dibuat dengan rakaman video lapan minit “sidang akhbar” kemudian dikongsi kepada pihak media.

    Dalam video itu, Yusuff mengadu laporan polisnya terhadap Farhash sebelum ini yang menuduh Farhash menyerangnya pada 16 Mei di pejabat Anwar di Petaling Jaya, telah diabaikan.

    Menurut akuan bersumpah yang dikatakan itu, yang turut disiarkan di laman Facebook, Yusuff mendakwa menjadi mangsa cabul, perbuatan tidak senonoh dan cadangan lucah semasa kejadian yang didakwa dilakukan oleh Anwar pada 2 Oktober 2018 di pejabatnya di Petaling Jaya.

    Yusuff mendakwa kejadian tersebut berlaku pada hari kelima kempen PRK Port Dickson. Anwar ketika itu calon PH dan kemudiannya memenangi pilihan raya kecil parlimen itu.

    Dalam video itu, Yusuff berkata dia telah memberitahu kepada Badrul Hisham yang mencadangkan bahawa dia merekodkan pengalamannya di dalam dokumen akuan sumpah.

    Yusuff juga menggambarkan Anwar sebagai “kenalan keluarganya” dalam video itu.

    MR : Minta polis siasat betul-betul untuk menghilang kekeliruan dikalangan rakyat

  8. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Di blog yng syahdu ini, kita telah pun dipertemu
    Dulu prnah kau izin hati mu utk hati ku bertamu
    Tak ku sangka, bgitu cepat diri ini, kau rsa jemu
    Katakan terus terang siapa yg rampas cinta mu
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. SIAPA YANG RAMPAS CINTA MU – UKAYS
      Karaoke: https://youtu.be/rvtXUSJ3KDo

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Harapan hati ku ingin hidup bahgia.
      Tetapi mengapa sering saja
      Hati ini diluka
      Baru ku cuba
      Nak bercinta
      Lalu kau pun buat angkara

      Mengapa mesti
      Aku yang menjadi mangsa
      Harapan untuk kekalan
      Hanya tinggal igauan
      Walaupun telah aku bertahan
      Tapi apakan daya
      Retak akhirnya kasih kita
      Tanpa ku tahu apa punca

      1. Chorus:

        Mudah benar
        Kau mematah dahan asmara
        Sampai bila harus diri ku begini
        Oh kekasih
        Sampai bila mesti kau dera hati ku
        Dimanakah janjimu
        Yang kau tabur dulu..
        Sebelum ku serahkan cinta
        Betapa hancurnya hati ku…

        Siapa yang ganggu hati mu
        Siapa yang rampas cinta mu
        Katakan pada ku
        Biarlah jelas segalanya
        Siapa yang sedang kau sayang
        Siapa yang sedang kau buru
        Berterus teranglah
        Dari kau terus menyiksa ku..
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

        1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
          Ntah mngapa, hati trasa bgai badai mnghempas
          Seakan-akan, bunga dr genggaman akn terlepas
          Adakah di gelnggang cinta, diri ini telah tumpas?
          Apa cinta yg brsemi..ada org lain tlah mrampas?
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

          💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
          Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    2. Sedih semacam bunyi pantun kejora kali ini
      Apakah dia di sana sudah berubah hati
      Atau barangkali orang di sini yang cuba lari
      Mencari alasan mahu menggoda cikgu Yati

      😀😀😀😀😀😀

      1. Bro jigit,

        Entah lah bro semua spt dlm keadaan tak pasti
        Aku pun tk tau samada aku hrus terus menanti
        Barangkali..org di sana kini sudah berubah hati
        Tapi si dia..tk mungkin org lain boleh mngganti
        😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
        Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh

        Perasaan ku ini..tidak pernah ada org mengerti
        Aku masih lgi menganggap adik, pada cgu Yati
        Kesetiaan dlm brcinta msih lagi ingin aku bukti
        Dpd kehilangan si dia, lebih baiklah aku ni mati
        😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
        Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh

  9. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Hati ini, sering sja, trgamit oleh kenangan silam
    Dunia bgai gelap & pandangan ku, terasa kelam
    Di lautan rindu, diri ini terus lemas & tenggelam
    Bginilah diri ku ini..bgai patahnya sayap malam
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. PATAHNYA SAYAP MALAM – MASSA
      Karaoke: https://youtu.be/-RBHVADJXnk

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Ku Cari Cahaya
      Dalam Kekalutan Warna
      Sewaktu Malam Resah
      Mengibarkan Sayapnya

      Ku Temui Dia
      Bayang Malam Yang Terluka
      Pesona Cinta Ku Pun Terbakar

      Dan Puisi Cinta
      Tertumpah Tinta nya Berdarah
      Tersingkir Dari Titian Makna Yang Setia
      Tercalar Purnama
      Turut Sama Mejadikan Saksi
      Luka Cinta Ku Yang Tak Berhenti

      1. Chorus:

        Malam Yang Ku Dakap Mengerikan Mimpi
        Malam Yang Ku Dakap Telah Dinodai
        Harumnya Bunga CInta Dibasahi Hujan
        Sebaknya Di Hati Ku Tangisan…

        Ku Simpan Kenangan
        Bersama Malam Kecundang
        Patah Sayap nya Kehampaan

        Begitulah Aku
        Kau Persia Di Pandangan Mata
        Setelah Kian Lama Dalam Dakapan Cinta
        Patah lah Sayap nya
        Malam Yang Penuh Dengan Sengsara
        Bagai Diri Ku Yang Kau Perdaya

        Begitulah Aku..
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  10. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Cinta yg bersemi seperti tersekat dgn halangan
    Bgaikan akn trlepas..kuntum bunga jambangan
    Kini terpaksa mnempuh kesepian keseorangan
    Yg dpt ku lakukan..hnya lah mengulit kenangan
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. MENGULIT KENANGAN – DATA
      Karaoke: https://youtu.be/bLYSasjKBds

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Masih berbunga cinta ku ini
      Harum dalam kenangan
      Biarpun telah engkau calarkan
      Kuntum-kuntum rindu

      Masih berdarah luka ku ini
      Pedih menikam jiwa
      Simpulan cinta terlucut kini
      Menyapa lah derita

      Bukan ‘ku mengungkit kisah lama
      Sekadar mengulit kenangan
      Kasih dan sayang yang kita semai
      Ketandusan…

      1. Chorus:

        Mengapa terjadi perpisahan
        Di kala aku memerlukan
        Secebis rindu menghias kamar
        Kegelapan…

        Rela aku begini dan terus begini
        Merawati kedukaan
        Semoga suatu hari ada sinar sang suria
        Menerangi…

        Tiada guna ku tangis ratapi perpisahan
        Yang berlalu biarkanlah
        Kerna aku percaya sebalik kedukaan
        Ada bahagia

        Masih berdarah luka ku ini
        Pedih menikam jiwa
        Simpulan cinta terlucut kini
        Menyapa lah derita
        Menyapa lah derita
        Menyapa lah derita…
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

        1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
          Aku sedar..diri ini miskin dan serba kekurangan
          Sdng kan si dia itu seumpama merak kayangan
          Si dia aku sangkakan, akan jadi bakal tunangan
          Namun yg ku dpt hanya airmata yg berlinangan
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

          💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
          Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  11. Dah berdamai dah, very Win Win. Iyo ko tu. Pungkoq den pon tegolak. Mcm peace talk yahudi lahanat jo.

    1. 1. I do not believe they have settled their differences. Far from it

      2. Azmin has a lot of scores to settle related to personal (cerita lama), not political differences.

      3. What makes Azmin brave enough to meet Anwar? After that PKR agreed to have him officiate the Youth’s and Women’s Meet.

      4. Something is not right after the news of Sodomy 3 appears public

      5. I will believe in Anwar if he comes forward to undertake sumpah laknat. Sodomy 2, Saiful did it. Anwar refused to be cross-examined.

      6. Should this grandson of late CAS’ President undertakes sumpah laknat and Anwar refused….that is the end of him for good

      1. THE COAST IS NOW CLEAR FOR ANWAR: HAT IN HAND, AZMIN FORCED TO RETURN TO PKR FOLD – AS BIDS TO TOPPLE ANWAR, THREATS OF BACKDOOR GOVT, FORMATION OF NEW PARTY FIZZLE DESPITE TACIT BACKING FROM PRO-MAHATHIR CAMP

        DECEMBER 5, 2019

        https://www.malaysia-chronicle.com/?p=181456

        1. The coast is a jagged one and with new allegation could be a difficult landing. Yeah, letter of demand to be issued by Ram Karpal but let’s see whether this will go to court. Let’s see this time whether Anwar is willing to be cross-examined by civil lawyers. But knowing Anwar…..hahaha

          Hopefully, the accuser will undertake Sumpah Laknat like Saiful

  12. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Di sini lah dahulu..benih cinta subur tercambah
    Sorang puteri dicintai dek ank petani di lembah
    Tapi cinta bgaikan telah dilanda badai musibah
    Sngguh tk ku sngka, sekelip mata, kau berubah
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. SEKELIP MATA KAU BERUBAH – LESTARI
      Karaoke: https://youtu.be/9iFzR_RQmD4

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Syahdu nya ku rasa di saat ini
      Suasana sepi membisu
      Tersentuh hati ku dibuai kenangan lalu
      Ingin ku luahkan hasrat di hati ku
      Sudikah mendengarnya?

      Sebenarnya engkau masih ku sayang
      Biarpun tak dapat bersama
      Kau masih ku rindu seperti waktu dahulu
      Aku mengharap agar engkau mengerti
      Curahan rasa ini

      Jika engkau sedang hidup bahagia
      Jangan kau lupakan diri ku
      Yang terdampar kesepian
      ‘Ku dilambung ombak rindu
      Yang hanyut dalam kelemasan

      1. Chorus:

        Mengapakah aku masih menunggu
        Dan masih menagih kasih mu?
        Diri mu di mana?
        Cuma aku yang terus
        Sabar menanti mu
        Tanpa jemu

        Dulu kau menumpang kasih
        Lalu ku beri harapan
        Sekelip mata kau berubah
        Oh, begitulah
        Lumrahnya percintaan

        Tersentuh hati ku
        Dibuai kenangan lalu
        Oh, mudahnya
        Kau berubah…
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  13. Budin,

    Would YDPA approves of a tainted leader now allegedly involved on the same problem og sodomy as PM?

    People may not believe in Sodomy 3 but who would believe Tariq Ramadan was involved in rape and sexual assault? Truth prevails but will take time, inching its way but surely

  14. kamon la budin.. baru jumpa dalam mesyuarat sudah dikata berdamai..jangan perbodohkan diri sendiri dengan kesimpulan mudah seperti itu..
    apa komen kamu pada tuduhan salahlaku seksual yang dibuat oleh bekas staf pkr.. tiba2 saja muncul.. kenapa azmin tiba2 pula diberi kebenaran untuk merasmi perhimpunan amk padahal selama ini macam2 alasan diberi untuk menidakkannya.. nampak seperti ada sesuatu yang cuba disorok.. mungkin anwar menerima tekanan baru dari puak azmin dan terpaksa mengalah demi menghidupkan cita2 pm beliau..

    politik malaysia penuh dengan kejutan.. dan pastinya tiada sebarang kesimpulan dan kepastian yang boleh kita lakukan
    khalas

  15. Anwar boleh merancang dan ke hulu ke hilir berkata SAYA PM8.

    Kita lihat permainan Anwar

    1. Ke utara selatan timur dan barat CIUM TANGAN
    2. Ke india turki indonesia brunei dengan sombong ber bayangan SAYA LAH PILIHAN
    3. Balik ke malaysia konon ADA PERJANJIAN
    4. Azmin mula coba dinyahkan dengan KES SANDAKAN
    5. Bila masih tak jalan guna macai2 kapar, sg petani, otai reformasi basi dan syed husin untuk BERI TEKANAN
    6. Bila tak jalan dan setelah dinasihatkan MULA PERLAHAN
    7. Azmin membalas dengan KONVENSYEN BERLAINAN
    8. Timbul pula kes Cucu Sam Idris konon sexual harassment lalu BUAT STATUTORY DECLARATION
    9. Akhir sekali Azmin buka mesyuarat pemuda dan wanita DIPERSETUJUKAN
    10. Anwar buat buat lupa surat Dr Wan Azizah pada TDM pasal KAREKTER MANUSIA YANG BERKENAAN

    ANWAR MERANCANG ALLAH TENTUKAN

    KALAU BEGITU PM-IN-WAITING SEUMUR HIDUP MEMANG DAH DITAKDIRKAN

    1. GIVEN AN ULTIMATUM, AZMIN FINALLY ATTENDS PKR MEETING FOR THE FIRST TIME IN A YEAR: HIS REWARD – TO OFFICIATE YOUTH WING’S MEETING, WHILE FOR ANWAR – A VICTORY IN HIS BATTLE TO KEEP PKR TOGETHER IN SPITE OF MACHIAVELLI FORCES FROM WITHIN & OUTSIDE HIS OWN PARTY & PAKATAN PACT

      DECEMBER 5, 2019

      https://www.malaysia-chronicle.com/?p=181454

      1. It is not as simple as that. Why sudden show of bravery by Azmin and of softening by Anwar? Azmin was seeking his right to officiate as opposed to get a reward.This is why MC has been suspected as Anwar’s mouthpiece.

        Anwar also became lembik after learning of Sodomy 3. Parallel cpnvention will still go on… i believe so.

        PKR is on the brink of total implosion albeit slowly but steadily.

        And TDM is now picking the 3rd party individual upon the advice of tbose security guys and YDPA.. i believe this

        The transition delay was not on purpose but upon the advice of people in the know.

  16. PH bukan urus negara tapi sibuk siapa mahu jadi PM . ……

    Datuk Seri Mohamad Hassan mengingatkan kepada kepemimpinan tiga sayap UMNO mengenai perlunya mereka menggagalkan Pakatan Harapan (PH) daripada terus menerajui kerajaan.

    Timbalan Presiden UMNO berkata, semua ahli mesti menjadi pelopor dan berusaha bersungguh-sungguh dengan menjadikannya sebagai gerakan massa untuk mengajak rakyat menolak PH.

    “Rakyat kini benar-benar rasa tertipu, terpedaya, dibohongi dan dikencing oleh PH sepanjang 18 bulan menjadi kerajaan. Ternyata PH telah menggagalkan negara ini dan rakyatnya secara sistematik.

    “Mereka telah gagal dalam menunaikan janji, gagal mengurus negara ini dan gagal melaksanakan pembaharuan yang mereka janjikan.

    “Mereka adalah pakatan yang gagal. Pakatan yang bukan sahaja menjadikan negara ini rapuh malah telah melemahkan kedudukan, pengaruh dan kekuasaan bangsa Melayu serta kedudukan Islam,” katanya berucap merasmikan persidangan serentak Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri di Perhimpunan Agung UMNO 2019 (PAU 2019) di Pusat Dagangan Dunia Putra malam ini.

    Menurut Mohamad, keutamaan PH bukan menguruskan negara tetapi siapa yang bakal menjadi perdana menteri sehingga timbul pelbagai perbalahan dalaman dan percakaran kuasa yang sangat memalukan.

    Sehingga ada juga dalam kalangan ahli UMNO yang terikut-ikut, malah diperkudakan oleh kalangan tertentu demi survival dan percaturan kedudukan politik tokoh terbabit.

    Yang pasti, kata beliau, UMNO sama sekali tidak boleh memperjudikan Malaysia dan masa depannya dan inilah mesej utama yang harus ahli fahami dari keputusan PRK Tanjung Piai baru-baru ini.

    Katanya, keputusan itu jelas sekali membuktikan rakyat sudah muak, benci dan meluat pada tahap yang sudah tidak boleh dibendung lagi terhadap kerajaan PH.

    “Tanjung Piai adalah referendum yang memutuskan PH kerajaan lemah, gagal berimaginasi dan menguruskan negara. Ia adalah referendum bahawa kebajikan dan kedudukan Malaysia serta rakyatnya tidak pun menjadi lebih baik, sebaliknya semakin deras menyusut.

    “Apa yang dilakukan kerajaan PH masa kini sungguh memalukan dan mengaibkan, lebih lagi apabila mereka sering meminta masa untuk kononnya ‘memperbaiki’ negara,” kata beliau.

    Mohamad berkata, apa yang dilakukan seakan Malaysia dianggap suatu eksperimen dalam tabung uji kaji yang boleh dibuang begitu sahaja jika gagal dan tidak menjadi.

    Percayalah, katanya, kegagalan 18 bulan PH mentadbir hanya permulaan kepada lebih banyak kegagalan yang bakal menyusul dan soalnya, bagaimana harus UMNO menggagalkan PH.

    Justeru, beliau menganjurkan beberapa cara yang antaranya ahli UMNO mesti menjadi agen semak dan kritik yang benar-benar efektif memandangkan ini adalah era demokrasi digital.

    Katanya, setiap ahli juga boleh berperanan secara bertanggungjawab dan beretika untuk mencari pelbagai kelemahan, kegagalan dan kepincangan PH serta mendedahkannya kepada rakyat melalui pelbagai medium media sosial.

    “Cara seterusnya, kita mesti mengukuhkan Muafakat Nasional dengan sebenar-benar pengukuhan. Maknanya, kita semua mesti menjiwainya, memperjuangkan ideanya dan menjayakannya dengan pelbagai cara.

    “Kitalah road map sebenar Muafakat Nasional. Kitalah yang mesti menterjemahkannya di akar umbi dan Muafakat Nasional ini mesti dirakyatkan dan mesti difahami oleh rakyat kebanyakan serta diterima oleh mereka,” katanya.

    Beliau menjelaskan, tugas itu terletak pada semua ahli, bukan sekadar presiden dan pasukannya sahaja.

    “Ingat, kita telah menang empat pilihan raya kecil melalui kerjasama erat UMNO, Barisan Nasional (BN) dan rakan sahabat yang lain khususnya Pas. Maknanya Muafakat Nasional adalah formula dan strategi politik yang berhasil dan mempunyai keampuhan.

    “Jadi, perjuangkanlah Muafakat Nasional ini. Yakinlah dengannya. Terjemahlah ia agar insya-Allah melaluinya akan kembalilah bahtera Malaysia ini ke pangkuan kita,” katanya. – MalaysiaGazette

  17. Farhash Pernah Ugut Bunuh Yusuff Rawther Untuk Anwar?………

    Setelah kes pergaduhan berkaitan Ketua PKR Perak, Farhash Wafa Selvador semakin didiamkan. Namun kini ada pula berita terbaru.

    Tidak disangka individu yang sebelum ini telah dipukul dan diugut oleh Farhash, kini muncul semula namun dengan kes yang lain.

    Yusoff Rawther yang merupakan penyelidik bagi PKR, telah menyatakan bahawa dirinya telah digoda oleh Anwar Ibrahim pada 2 Oktober 2018 di kediamannya di Bukit Gasing, Petaling Jaya, Selangor.

    Kita ‘flashback’ sedikit kes terdahulu melibatkan Yusoff ni bilamana dia dikatakan telah dipukul dan diugut bila mana Farhash menjerit kepadanya dengan mengatakan “I will have you killed”. Dan kejadian ini berlaku pada 16 Mei 2019 di tempat yang sama Yusoff digoda.

    Persoalannya, selain bertindak sebagai Setiausaha Politik, adakah Farhash juga bertindak sebagai ‘KAKI PUKUL’ bagi pihak Anwar.

    Apakah wujudnya perkaitan, bila mana pada Oktober 2018, Anwar telah dikecewakan oleh Yusoff yang menolak godaan Anwar dan kemudian pada Mei 2019 beliau telah dipukul dan diugut bunuh oleh Farhash?

    Mungkin Anwar berasa terhina dek kerana masih ada insan yang menolak godaan bakal Perdana Menteri dan disebabkan itu sesuatu perlu dilakukan?

    Kini Farhash telah mengeluarkan kenyataan menafikan godaan seksual yang dibuat Anwar Ibrahim terhadap Yusoff Rawther.

    Peranan Farhash sebagai barisan hadapan bagi Anwar semakin terserlah. Farhash umpama orang kepercayaan Anwar untuk melakukan kerja-kerja kotor.

    Sumber: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=111395840340908&id=111383317008827

  18. Berdamai bagus. But still, not sure Pak Sheikh will be PM8.

    Ingat,

    Anwar terlalu tua untuk jadi PM, kata Mahathir
    https://www.malaysiakini.com/news/337328

    1. Laluan ke PM8 tak boleh selesa untuk Pak Sheikh.

      Dia Peliwat, Banduan 2 kali sebab liwat. Malaysia negara Islam, Islam haramkan liwat.

      China Doll pun ia. Tapi mana boleh Peliwat jadi PM negara ini.

  19. nampak gaya, kuda trojan dlm pkr dan umno sedang menunggu hari kegagalan.

  20. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Diri ini sudah tidak disukai, aku bagai rasa yakin
    Nakkah, sorng puteri, brsama ank petani miskin
    Kini ku terasa, bagai cinta ini sudah pun ditalkin
    Utk kita brsama..trasa seribu thn tk kan mngkin
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. SERIBU TAHUN TAKKAN MUNGKIN – BPR
      Karaoke: https://youtu.be/6R6TwprkO3E

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Di mata mu mencermin kan rindu
      Di mata mu adalah kenyataan
      Aku tenggelam
      Dalam lautan kasih sayang mu
      Tak mungkin akan ku lepaskan ikatan ini

      Mendung hitam adalah semalam
      Silau mata dari kilauan cinta
      Hati ku ini sayang tak mungkin berubah
      Selagi kau berpegang teguh pada janji

      Chorus:

      Setiap kata yang terucap
      Setiap nada yang tercipta
      Hanyalah untuk mu
      Satu tak terpisah

      Seribu tahun takkan mungkin
      Bisa menghuraikan sebuah
      Cinta yang kau beri
      Untuk diri ku yang pilu…
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  21. Why Anwar suddenly setuju Azmin opens both youth’s and women’s meeting?

    Sodomy 3. Anwar dan sodomy tak akam berpisah….yet nak jadi PM.Laluan bukan selesa malah lebih rumit.

    Sodomy President + Sodomy Deputy President = ZERO OR NOUGHT.

    So the theory that third party individual will warm PM8’s seat… hahaha….

    1. http://www.financetwitter.com/2019/11/azmin-is-screwed-the-much-hyped-new-malay-only-coalition-government-fizzles-out.html

      Where’s the bonker old exPTD?The old fart pulled out the popcorn and celebrated too premature ejaculation, just like he did before the PRK PD, and ended up with tails all tangled up between his tight old antilgbt arsehole?

      He sud hv memorized the facts written by his own favorite pro konsensus PH blogger, Finance Twitter instead of, as usual being misled by exPTD auta.

      The magic number to kill the PH Konsensus, Anwar and stayed the old fox for 5 years is 113. Since the favorite blue-eyed boy and H2O can’t deliver the backdoor magic number, he is screwed and useless.

      Kadir Jasin latest posting is Madey’s direct msg to his blue-eyed boy, he does not want an Armageddon of PKR as it will be the end of old fox PM Madey himself.

      So bottomline, no-number cartel has to showup in Melaka PKR Kongress to save faces for himself and the old man .

      Fact 101 is simply Konsensus PH is what have won PH in PRU14, to kill konsensus PH will be suicidal to Madey and Bersatu.

      Budin’s blog is proKonsensus PH blog, there is no place for trojan moles musuh dalam selimut like you and the barua TIBAI Tanpa Nama/Anon/Isa3/Alli Jaeger.

      My advise to both of you, STFU and go back and hibernate in your own blog. It only took a junior govt auditor with a hidden recorder to teach your bangang boss it doesn’t pay to be a donkey barua to Najib.
      After all, Isa3 is the only commentator in your syok-sendiri blog dreaming 24×7 that 94 old Madey becomes suicidal and uturn on the Konsensus PH.

      Anwar did not go to prison for nothing not to learn Sun Tsu’s Art of War. Without numbers, he just lend Azmin the ropes to hang himself.

    2. Noor Asfarina Abdullah

      are you sure Azmin…sodomy…any proof sir?

  22. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Ku tak tahu, ke mana kau mghilang, dewi puteri
    Tanpa hadir mu, terasa bgai tiada sinar mentari
    Nmun, aku msih juga di taman yg tiada lagi seri
    Dan aku masih tega, tdak jemu merindu sendiri
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. SENDIRI – MAY
      Karaoke: https://youtu.be/rHFV82xPJlU

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Dinginnya di malam ini
      Suasana pilu
      Terkenang daku kembali
      Sejarah silam

      Setelah engkau pergi
      Sepi hati ku
      Terpadam lah api cinta
      Musnah harapan

      Chorus:

      Mengapa engkau sanggup
      Berubah fikiran
      Hanya kerana peristiwa itu

      Kau hancurkan kota cinta
      Yang kita bina bersama
      Di masa yang lalu

      Kini aku terus terseksa
      Oleh kepalsuan cinta mu
      Tinggallah aku sendiri
      Menanggung derita ini

      Setelah engkau pergi
      Tertutup hati ku
      Tak mungkin bercinta lagi
      Biar ku sendiri..
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

      1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
        Di sini lah, satu msa dulu..hati ku, telah kau curi
        Kau mnghilang brsamanya & aku terus mencari
        Di rimba lara kasih ini, aku masih gagahi berlari
        Tk ku hirau, walau meredah, segala onak & duri
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

        💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
        Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  23. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Agk nya, mmg dh nasib diri anak sorang petani
    Siapa lah yg sudi dgn keadaan diri ku yg begini
    Bidadari yg didamba pun, dh tk sudi lagi ke sini
    Tk siapa pun yg tahu, derita ku tika dan saat ini
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. TIKA DAN SAAT INI – MEDICINE
      Karaoke: https://youtu.be/f_3FNCl7TMo

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Tika begini mencari-cari
      Sebuah cinta hilang
      Saat begini ternanti-nanti
      Bayangmu, sayang

      Bertanya-tanya pada sang bunga
      Mengapa layu jua
      Bertanya-tanya di hujung rindu
      Kau pun berlalu

      Chorus:

      Ku ulangi pertemuan
      Walau hanya ‘ku mendakap sisa cinta
      Bersama rindu yang terdampar
      Saat ini ku sendiri menangisi
      Pemergian mu kekasih
      Dan cuba memujuk rindu
      Yang pedih tercalar
      Di sudut ingatan ku
      Air mataku kau renang bahgia

      Tika begini aku sendiri
      Kau menyepikan diri
      Saat begini kau padu janji
      Kasih yang baru
      ‘Ku masih sendiri
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    2. HAHAHIHIHOHO

      raso den ko yang lobih-lobih,ko ketagih ketom ye?

      ko ganggu daro sodang ngaji yerrr? kah kah kah

      ko gi siam kojolla nuh,kek sano ado daro,boleh main!

      Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh

      1. Dia jenis going for anything that moves in a skirt, including Scotsman.

        Dia selalu mengarut di sini sebab nak sabotaj blog Budin ini, tak mahukan orang bincang blog post itu.

        Dia a frustrated, exasperated, Coca Cola gassated mabuk old man.

        Ketum-addicted Atuk Geng Nahib yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama.

  24. BN GALI DAN KAMBUS…..PH HANYA PANDAI GALI TAK PANDAI KAMBUS…..

    Nak Tambah Hutang Negara Lagi Lerr tu…
    -October 04, 2019

    Semalam, Guan Eng mesyuarat dengan Gabenor Japan Bank for International Cooperation (JBIC).

    JBIC merupakan bank kerajaan Jepun yang menjamin Bon Samurai yang dipinjam oleh Kerajaan Malaysia.

    PM ke-7 baru-baru mengesahkan bahawa kerajaan PH akan meminjam bon samurai kedua selepas meminjam bon pertama bernilai RM7.3 bilion awal tahun ini.

    Pagi ini, Guan Eng pula bermesyuarat dengan Pengarah Eksekutif Bank Pembangunan Asia (ADB).

    ADB merupakan institusi yang meminjam kepada kerajaan-kerajaan Asia dan memainkan peranan agak serupa dengan Bank Dunia tetapi untuk rantau Asia.

    Masa PM ke-4, Malaysia bayak meminjam dari ADB tetapi kesemua hutang ini dilangsaikan masa saya PM.

    Namun beberapa bulan dahulu, media bisness melaporkan bahawa kerajaan Malaysia sedang berusaha untuk sambung semula pinjaman dari ADB.

    Malaysia in talks to secure new lending from ADB
    https://www.theedgemarkets.com/article/malaysia-talks-secure-new-lending-adb

    Nampak gayanya seperti kerajaan PH tak malas dan sedang kuat bekerja untuk meminjam seberapa banyak yang mungkin dari negara-negara asing sambil menjual aset negara secara lambak.

    Pun begitu, Rakyat disuruh oleh PH untuk tidak bimbang walaupun hutang negara mencanak naik dengan pantas di bawah mereka.

    Menteri Kewayangan dah kata awal minggu ini bahawa kenaikan hutang negara boleh disifatkan sebagai “impak positif bergantung bagaimana ia dilihat”.

    Reply

    Reply

  25. Madey sudah keluar bidak catur liwat dia. Tak bertaubat lagi si tua 94 tahun walaupun kubur sudah panggil. Kahkahkah!

    1. TELOR KAU SENDIRI DAH LABOH SAMPE LUTUIT,
      TAK CITER KAT SINI..KNAPE KAH KAH KAH

      1. Tak lama kena potong. Sebab kena sakit ED, JU, BUR dan prostate cancer.

    2. Dulu NBR ni ,tak tinggal kat umah,dia tinggal atas pokok dekat zoo di kenya.Sialnya dia nih,sebab dia suka liwat jubor badak air kat zoo tersebut.

      …elok direjam dia nih

      kah kah kah

Leave a Reply

Your email address will not be published.