BUKAN TIDAK SABARNYA PENYOKONG ANWAR JADI MASALAH, TUN M YANG BERDOLAK-DALIK PUNCA SEGALA MASALAH

Dalam tulisan di blognya semalam, Penasihat Media dan Komunikasi Perdana Menteri, A Kadir Jasin berkata, adalah lebih baik soal peralihan kuasa daripada Tun Mahathir Mohamad kepada Anwar Ibrahim diselesaikan oleh kedua-dua pemimpin itu saja.

Tambah beliau, campurtangan pihak lain boleh menjejaskan peralihan yang sudah dipersetujui itu.

Mengimbas kembali episod 1998 di mana Anwar dipecat oleh Tun Mahathir yang kemudiannya mencetuskan gelombang reformasi dalam negara, Kadir seterusnya menasihatkan Anwar agar mengawal para penyokongnya yang tidak sabar sekarang ini.

“Dan jika Anwar ada belajar apa-apa daripada episod itu, saya yakin dia perlu mengawal penyokongnya yang tidak sabar itu,” tegasnya lagi.

Ada beberapa persoalan timbul daripada tulisan beliau kali ini.

Pertama, tulisan Kadir ini dengan sendirinya mengesahkan pemecatan Anwar pada tahun 1998 itu bukanlah kerana masalah moral yang melingkari bekas Timbalan Perdana Menteri itu sebagaimana yang kerap didakwa oleh Tun Mahathir sebelum ini, tetapi semata-mata kerana ketakutan Perdana Menteri ketika kepada kehilangan kuasanya.

Dan ketakutan kepada kehilangan kuasa itu, sebagaimana digambarkan oleh Kadir, ternyata lebih membimbangkan Tun Mahathir berikutan ternampaknya sikap penyokong Anwar yang tidak sabar mahukannya menjadi Perdana Menteri.

Lantaran itulah, untuk kali ini Kadir menasihatkan Anwar agar mengawal para penyokongnya agar lebih bersabar menanti peralihan kuasa kepadanya menjadi kenyataan.

Benarkah kali ini penyokong Anwar tidak sabar?

Benarkah juga ketidaksabaran penyokong Anwar akan menjadi punca segala masalah dalam peralihan kuasa kali ini?

Kalau kita imbau kembali isu peralihan kuasa ini sejak awal lagi, masalah sebenarnya bukanlah berpunca daripada sikap atau gambaran para penyokong Anwar yang tidak sabar itu.

Sebaliknya, semua punca masalah adalah bermula daripada kenyataan demi kenyataan Tun Mahathir yang tidak konsisten dan berdolak-dalik mengenai peralihan kuasa itu.

Sebelum menang PRU dan sebelum kuasa berada dalam genggaman, Tun Mahathir sentiasa mengatakan beliau hanya mahu menjadi Perdana Menteri untuk tempoh selama dua tahun saja.

Malangnya, sebaik saja kuasa ada dalam tangan, nada suaranya mula berubah dengan keinginan berkuasa selama dua tahun tadi sudah bertukar menjadi dua tahun setengah, kemudian tiga tahun, seterusnya sehingga ekonomi pulih dan sebagainya.

Kenapakah beliau tidak boleh sentiasa setia dengan lafaz janji dua tahun itu sebagaimana setianya sepanjang kehidupan kepada isterinya, Tun Siti Hasmah Mohd Ali?

Dalam waktu yang sama, selain tidak konsisten dan berdalik-dalik berhubung tempohnya menjadi Perdana Menteri, Tun Mahathir juga melakukan beberapa tindakan yang mencurigakan seperti membawa masuk Azmin Ali menyertai kabinet dan menarik beberapa Ahli Parlimen UMNO menyertai Bersatu.

Apakah istimewanya Azmin yang tidak pernah ada pengalaman di peringkat kerajaan persekutuan untuk dilantik sebagai menteri kanan, Menteri Hal Ehwal Ekonomi, walhal beliau telah diperkenan oleh Sultan Selangor untuk meneruskan khidmat sebagai Menteri Besar Selangor?

Dalam hal ini, di mana rasa hormat Tun Mahathir terhadap Sultan Selangor?

Selain itu, jika benar hanya mahu dua tahun memegang kuasa, untuk apa terus mengukuhkan kuasa dengan mengimport Ahli Parlimen UMNO menyertai Bersatu?

Timbulnya perasaan tidak sabar di kalangan penyokong Anwar, sebagaimana yang didakwa oleh Kadir itu, kalau pun ia membimbangkan beliau dan Tun Mahathir, ia sebenarnya adalah reaksi kepada tindak-tanduk dan sikap dolak-dalik Perdana Menteri sendiri.

Maka itu, daripada Kadir mahu menasihatkan Anwar agar mengawal para penyokongnya yang tidak sabar itu, lebih baik, sebagai Penasihat Media dan Komunikasi Perdana Menteri, beliau memberi nasihat kepada Tun Mahathir agar setia dengan lafaz janji yang diucapkan sebelum beroleh kuasa dan tidak berdolak-dalik dalam berkata-kata.

Seterusnya, patut juga Kadir menasihatkan Tun Mahathir agar mengawal sama para penyokongnya supaya berhenti mendesak Perdana Menteri untuk berkhidmat sehingga habis penggal.

Selain tindak-tanduk Tun Mahathir, sikap para penyokongnya yang tidak puas-puas itulah punca sebenar segala masalah dalam peralihan kuasa sekarang ini. (ShahbudinHusin 03/12/2019)

Kongsikan artikel ini
Updated: 3 December 2019 — 7:59 am

70
Leave a Reply

avatar
9 Comment authors
Wau bulan.ntrancejustice4allMAHATHIRVSANWARAnonymous Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
justice4all
Member
justice4all

Ada sorang situa yang acap menjilat ludah sendiri. 1. Dulu dia pecat orang bawahan dia, konon kerana moral/liwat wlu pun waktu tu mahkamah belum pun tentu kan salah benar, hanya berdasarkan sumber yang tak sahih. Tapi sekarang situa ini mati2 pertahan pula sorang lain orang bawahnya yang didakwa bermasalah moral/liwat, siap dengan videonya, dikatakan pula teknologi boleh buat apa saja (berbanding akuan mulut dulu yg boleh sebut dan kelentong apa saja). 2. Dulu orang tua ni cakap dan canang sana sini, bekas orang bawahya dulu tu dah terlalu tua untuk jadi PM, tak layak konon kerana dah tua bangka. Kata… Read more »

Wau bulan.nt
Guest
Wau bulan.nt

Jeles ke? Orang macam kamu memang pendengki…..

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Keretapi bersatu atau Bersatu?…… bekas Pengerusi PPBM sebuah negeri menghantar video keretapi lama. Katanya ini adalah video susah dapat keretapi pertama di dunia pada Desimber 24hb 1809, 210 tahun dahulu! menarik sambil tertanya-tanya. Ketika itu, wayang sudah ada ker belum? Keretapi bersatu atau Bersatu? Ingatkan dia nak beretorik konon Melayu kena bersatu dan bersatu bawah PPBM dengan Atoq sebagai kepala keretapi. Sebenarnya PPBM ni parti yang sungguh mengelirukan. Perlembagaan tulis jelas Presiden ketua dan urus parti, tapi Pengerusi untuk Mesyuarat Agong yang penentu segala-gala. DIA tidak lagi Pengerusi dan agak marah cara dia dihentikan. Masa 2017-2018 lagi, main sukahati Presiden… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Dengan Menteri yang ada, apa nak jadi ?……… Apa lah malangnya nasib kita di negara tercinta ni? Ada PM yg berpengalaman tetapi sudah terlalu lanjut usia sehingga bercakap pun sering terlupa. Ada TPM berucap pulak tak berbutir dan sukar nak difahami. Ada Menteri KDN tak sihat pulak. Ada Menteri Keewangan lansung tak cerdik strategi ekonomi sampai pelabur semua lari. Ada Menteri Pertahanan berterabur pulak bila cakap orang putih. Ada Menteri pertanian sibuk duk kira ikan kembong dan suruh nelayan tanam nenas dan rambutan jer. Ada Menteri Pelajaran sibuk dgn kasut hitam Timbalannya pulak lagi power. Ada Menteri Hal ehwal pengguna… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

SIAPA SEBENARNYA MAHA KLEPETROKRASI YANG DIANGGAP SUCI SEBENARNYA? Kepada Yang Buta Sejarah, TNB Dan Mahathir? Bagi generasi muda yang lahir selepas dekad 1990-an, kisah seluruh Semenanjung Malaysia pernah bergelap tanpa elektrik atau disebut blackout mungkin tidak diketahui atau langsung tidak diambil peduli! Peristiwa hitam tersebut yang didakwa banyak pihak sebagai sabotaj akibat konspirasi perdana menteri waktu itu, Datuk Seri (kini Tun) Dr. Mahathir Mohamad dalam usaha sengaja aibkan imej Tenaga Nasional Berhad (TNB). Komplot jahat itu turut diakui bekas Pengerusi Eksekutif TNB, Allahyarham Tan Sri Ani Arope yang mengesahkan pelan blackout seluruh semenanjung pada 1992 bertujuan untuk mewujudkan Penjana Tenaga… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Asyraf bangkitkan kes libatkan pemimpin PH pada Latheefa……… Ketua Pemuda Umno Dr Asyraf Wajdi Dusuki menyarankan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang baru, Latheefa Koya memberi tumpuan kepada beberapa kes yang dikaitkan dengan pemimpin PH. Beliau berkata ia dengan mempercepatkan atau membuka kembali siasatan kes-kes tersebut. Ia bagi membuktikan kesungguhan Latheefa untuk membanteras rasuah di Malaysia, katanya lagi. “…Maklumbalas yang diterima dari SPRM mengenai kes-kes ini sama ada ‘masih dalam siasatan’ atau ‘tiada tindakan lanjut’, seolah-olah disenyapkan,” dakwanya dalam kenyataan hari ini. “Maka bagi membuktikan kewibawaan dan integritinya selaku ketua pesuruhjaya SPRM yang baru, Pemuda Umno mendesak agar… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Dalam kerinduan & sepi..di jendela aku terpaku
Mmg tak pernah ku duga kau akn berubah laku
Khangatan cinta dulu..kini spt dingin membeku
Adakah rindu di hati mu, sperti sendu di jiwa ku
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Guest
Anonymous

Sendu Di Hati Mu Rindu Di Jiwa Ku – ARROW
Karaoke: https://youtu.be/ddwMSUcPjCs

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Takdir yang menentukan
Pertemuan yang tak disangka
Takdir jua yang menentukan
Perpisahan…

Di talian cinta ini
Terjalin ikatan mesra
Walau hanya seketika
Bagi ku sungguh bermakna

Masih terkenang lagi
Kepada mu Insan misteri
Yang sudi bertamu di hati
Tersentuh hati ku ini
Rasa ingin bersama mu
Menyapu si airmata
Menghilangkan rasa sendu di hati

Anonymous
Guest
Anonymous

Chorus:

Setiap malam
Kutunggu panggilan mu
Resah hati ku menanti
Walaupun sehari
Tak ku dengar suara mu
Hati rindu…
Ku terasa dunia ini bagai terhenti…

Aku tahu kau rindukan aku
Belaian kasih mesra untuk mu
Tak sempat lagi kita bersua bermesra
Engkau telah pergi jauh
Terlerai genggaman mawar dari tangan ku

Masih terkenang lagi
Kepadamu Insan Misteri
Yang sudi bertamu di hati
Tersentuh hati ku
Rasa ingin bersama mu
Menyapu si airmata
Menghilangkan rasa sendu dihati…
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Wau bulan.nt
Guest
Wau bulan.nt

I strongly blif TDM has been asked to stay firstly to bring malaysia back to correct path albeit difficulties faced with new coalition partners.

Secondly on the impending threat on security and sovereignity of malaysia should the baton is passed to a tainted leader of the infamous sodomy 1 & 2 and the china doll. Again I must stress friends and enemies are lurking around waiting for internal cue. The nation is exposed to blackmails and compromised.

rance
Guest
rance

“impending threat on security and sovereignty of Malaysia……”?????

rance
Guest
rance

We have to wait for APEC 2020. Tun will step down, only after officiating the biggest gathering of all top leaders. So we have to wait, another agonising year. He will never leave before Apec.

Raza
Guest
Raza

Setuju 100% dan saya yakin atok tak akan berubah selagi ada kemampuan

Anonymous
Guest
Anonymous

Hari ini, ada undangan khas, untuk cikgu Kejora
Yati menjemput ke kenduri sunat anak saudara
Kejora brsama ayah ibu disambut begitu mesra
Dilayan istimewa oleh Yati punya saudara mara
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀

Anonymous
Guest
Anonymous

Undngan Yati itu mmg langsung Kejora tk duga
Sbb kami dijemput semua sekali, satu keluarga
Nmpak seperti, kehadiran kami, sangat brharga
Risau jugak..kalau diatur..timba bertemu telaga
😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Rmah mak Yati dgn mak Kejora sama je sempit
Keadaannya mak kmi tu, sprti pipit brtemu pipit
Kejora bagi le RM50, dkt ank sedara Yati, si Apit
Mak Yati pula bgi dkt kmi, beras pulut sekampit
😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

Anonymous
Guest
Anonymous

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kejora kagum, degn jiwa Yati, punya kekentalan
Dia skrng ini mengajar tuisyen secara sambilan
Katanya..dia juga nk brniaga scara kecil-kecilan
Baru je dia pohon dari MPKS, gerai tapak jualan
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

HANYA TINGGAL MELAYU BIUL DAN SIUL SAHAJA YANG SOKONG PH……. Reinkarnasi Komunis Terserlah Di Bawah PH………. Oleh: Dr Riduan Mohamad Nor Nasib tanahair ini tak seburuk seperti tanah seberang yang pernah Partai Komunis Indonesia berada disekeliling elit pemerintah sehingga berlaku Gestapo 1965. PKI dibawah D.N Aidit, Soebandrio dan lain-lain agak mempengaruhi halatuju Indonesia bahkan memicu berlakunya konfrontasi Malaysia Indonesia pada tahun 1962 -1963. Soekarno condong kepada Soviet dalam era perang dingin malah merasakan penubuhan Malaysia adalah bidak catur kuasa Barat terutama Britain. Kader-kader PKI pernah melakukan kekerasan dan pembantaian kepada kaum muslimin di Indonesia sehingga ratusan ribu yang terkorban, terutama… Read more »

Jo Lok
Guest
Jo Lok

Ahli2Parlimen PH, tak kira AMANAH, PKR, Bersatu atau WARISAN berhentilah jadi pondan dalam dewan Rakyat…. kalau game UMNO dan PAS pun hangpa tak boleh nak baca.. baik jangan jadi orang Politik……jgn ngaku anak merdeka la woi klu cara pikir kuno!!!

Mau play safe yaa? Korang tunggu…….

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Di ruang maya ini, aku terjumpa penawar derita
Di blog syhdu ini lah tlah mnguntum bnga cinta
Di sinilah, trcetusnya bibit kmesraan antara kita
Ntahlah, tak tau mengapa kini sepi tanpa berita
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Guest
Anonymous

MENGAPA SEPI TANPA BERITA – THE STEPS
https://youtu.be/b-dXkEwQoZ8

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Sejak kepergian mu 
Fikiran ku sering terganggu 
Perasaan makin rindu pada mu 
Saban malam ku terkenang 
Saban hari terbayang 
Setiap saat ku menunggu 

Hati ku tertanya-tanya 
Apa khabar kau di sana 
Mengapa sepi tanpa berita 
Kirimkan lah berita mu 
Walau sebaris ayat 
Buat penawar rindu ku

Chorus:

Masihkah kau ingat
Diri ku di sini 
Seorang insan yang pernah kau sayangi 
Bagi diri ku tak mungkin melupakan mu 
Kerana ku masih menyintai mu 

Masihkah kau ingat 
Suatu masa dahulu 
Betapa indahnya percintaan kita 
Lupakah engkau pada peristiwa itu 
Kini kau berubah hati
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Dulu kau tolak cgu mt salih krna nk cgu Melayu
Kata-kata, manis dan indah, bgai memujuk rayu
Tpi kini, apa yg tinggal, hanya sedih hiba & sayu
Di hjung mekar, kini kuntum sudah terkulai layu
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Guest
Anonymous

LAYU DI HUJUNG MEKAR – RIO
Karaoke: https://youtu.be/PQSG1HrHH6Y

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Haruskah ku terus
Melayani perasaan
Meski pun ku tahu
Itu hanyalah khayalan

Cinta ku pada mu
Haruskah aku teruskan
Kerana ku tahu
Diri mu sudah berteman

Tiada ertinya
Apakah akhirnya percintaan

Chorus:

Pohon cinta
Yang dulu mekar berbunga
Kini tandus tiada bermaya

Bunga cinta
Yang dulu mekar mewangi
Kini layu di pusara bumi

Tidak mungkin kembang lagi
Dan berseri…
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

MadSawang
Guest
MadSawang

Ala sodin. Lagu ram ram ramelah .. Kalu bota penglihatan jgn bota akai dan pikiran . Atu dgn kata laen jgn bota perot. pakpandiag dia sebot habih pasai mata, telinga, molot,kakitangan , palak bapak-bapak dan palakbapak-palakbapak.. Kalu rakyat besa disobot bapak-bapak bila dah ado pangkat dan berjawatan, contoh jadi mentori disobot palak bapak. Adat jadi manosia yg dicipta dgn sebaik-baik kejadian diberi pangkat dan pengat-pengat yg berjela-jela tapi akai sempit,mata kelabu asap pasai doit ,kakitangan pelingkop bahasa dan bangsa. Taktau depani ado hati ke idok. Sebagai palakbapak-palakbapak yg dodok tinggi diatas pandang dan ingat sama bapak-bapak yg dibawah. Kalu bapak-bapak… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

BARU TAHU PENYOKONG PH BUKAN SEKADAR BADUT TAPI GILA BABI…….. “Apa nak jadi ni!” – Raja Permaisuri Agong terkejut kontroversi ekspo tatu…………. RAJA Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah tidak ketinggalan terkejut dengan laporan peragaan separuh bogel sempena Tattoo Malaysia Expo 2019. Dalam entri di akaun Twitter, baginda memuat naik kenyataan mempersoalkan tindakan penganjuran acara demikian. “Allah akbar… apa nak jadi ni!” titah baginda dalam entri yang dimuat naik sekitar dua jam lalu. Entri Tunku Azizah mendapat perhatian pengikut baginda termasuk 159 orang yang menurunkan komen sementara 6,000 pengikut mengulang kicau manakala 6,000 pengikut lain menurunkan tanda ‘like’. Teguran… Read more »

Wau bulan.nt
Guest
Wau bulan.nt

If Claire Brown of SR can get najib finally to court after her investigative journalism, what is case of sodomy for anwar and azmin?

SR could have done mor damaging Anwar Azmin and the government

So let it be delayed until the line is as clear as crystal…..

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Bgitu sunyi rasanya hidup..tnpa bunga di taman
Kini terasa spt kehilangan bunga di genggaman
Smpai hati kau pergi dr ku, duhai bunga idaman
Teramatlah sepi ku rasa, rindu ku tiada brteman
💘❤💓💕💖💗💙💛💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💛💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Guest
Anonymous

RINDU KU TIADA BERTEMAN – JELMOL
Karaoke: https://youtu.be/whU2vhM4_jg

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Tidak pernah ku rasa sepi sebegini
Rindu pada mu kasih bila ditinggal pergi
Mana sumpah dan janji setia mu pada ku
Manis cuma dibibir mainan kata-kata mu

Terpaksa terima walau kering airmata
Berserah pada yang esa
Tiada harta berjuta dapatt ku berikan
Hanya hati dan belaian dapat ku pertahankan

Terpaksa terima walau kering airmata
Tak sanggup ku bercinta
Indah cuma kata-kata
Terpaksa ku telan kata indah pujangga
Merindu tak kesampaian
Seperti pungguk dan bulan

Tiada harta berjuta dapat ku berikan
Hanya hati dan belaian dapat ku pertahankan

Pada angin sampaikan kasih ku pada mu
Agar dapat kau rasakan
Rinduku tiada berteman
💘❤💓💕💖💗💙💛💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Kenapa aku kata cara berfikir penyokong PH bodoh? AMANAH paling bodoh ada sikit agama tapi kuat nafsu………. MP Pembangkang (PAS+BN) tidak sokong usul bantu OKU..? APA DAA!! Ada ka patut! Baru2 ni menteri cina ( maaf kasar banyak) senaraikan MP2 yang tidak sokong bantuan OKU ,siap pesan jangan main politik dalam isu kebajikan.Dengar mcm baik dah kan ? tapi hakikatnya itu lah kelicikan mereka dalam menutup kes MP kerajaan yang tidak hadir, sekaligus tembak MP2 pembangkang yg tidak sokong usul itu…. Antara senarai yg tidak sokong adalah YB Siti Zailah..korang kenal kan Yb zailah mcm mana dalam parlimen ? Paling… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

MEREKA YANG BERSEKONGKOL DENGAN KOMUNIS BUKAN SAHAJA PENJENAYAH KEPADA NEGARA TAPI JUGA KEPADA ALLAH SWT………. Apakah Ada Keperluan Untuk Mengagungkan Pengganas Komunis? Kenapa Kau Bersungguh Agungkan Pengganas Komunis!!!……….. Apa yang kamu mahu sebenarnya? Mengiktiraf perjuangan KOMUNIS yang selama ini merupakan tali barut negara!!! Sebab apa kau nak mereka diagungkan walhal mereka lah yang menyebabkan peristiwa sejarah hitam negara yang menyebabkan negara dan ramai rakyat sengsara… Cara kau ternyata seperti kau bersungguh-sungguh mahu mengagungkan perjuangan komunis dan nak pengorbanan mereka diiktiraf, sampai kau sebut keturunan atuk dan keluarga kau ketika hadir memberi ucapan dalam program sambutan memperingati Perjanjian Damai HATYAI antara… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Apa jua perjumpaan libatkan PKM adalah haram – Musa Hassan December 3, 2019 rhg Share Apa jua aktiviti membabitkan Parti Komunis Malaya (PKM) termasuk perjumpaan adalah haram dan salah dari segi Undang-undang Akta Pertubuhan di negara ini. Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, ini disebabkan PKM adalah sebuah pertubuhan yang diharamkan. Sehubungan itu, katanya, polis perlu menyiasat sama ada mereka yang hadir pada majlis memperingati ulang tahun ke-30 Perjanjian Damai Hat Yai di Kajang kelmarin masih menyokong idealogi komunis. “Kalau mereka masih menyokong idealogi komunis, maka tak betullah (tak patutlah). “Sebab mereka ini dulu ahli PKM. Maka… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Tarik Kewarganegaraan Mereka! …….. Salah satu syarat Perjanjian Hatyai 1989 adalah anggota Parti Komunis Malaya (PKM) mesti berikrar taat setia kepada YDPA. Taat setia di sini bermaksud semua anggota tersebut hendaklah turut sama berhenti mempromosi atau mempertahankan ideologi dan perjuangan PKM kerana antara tujuan komunis dahulu adalah bagi menggulingkan YDPA dan kerajaan baginda yang sah. Dari perjanjian inilah, maka kerajaan akhirnya menawarkan permohonan kewarganegaraan secara one off kepada 338 bekas pengganas komunis yang dilahirkan di Malaysia. Jadi apabila terdapat reunion di kalangan bekas anggota PKM hari ini yang antaranya bertujuan bagi membuka naratif baru sejarah bahawa perjuangan mereka adalah untuk… Read more »

Lame Duck In The House
Guest
Lame Duck In The House

My gutter politic way will blame ALL OF YOU. I BLAME ALL OF YOU!

Even my macais. Macai saya tak boleh pakai la ni merungut saja.

NOT MY FAULT OK. NEVER!!!!!!!!!!!!!!

Saya nak jadi PM lagi 3 tahun.

Ini semua salah hangpa. YOUR FAULT!

Hangpa semua bodoh, pemalaih dan tak bersyukuq. Saya tau.

Tak macam anak-anak saya, cukong dan kroni saya.

Depa semua bijak, rajin dan bersyukuq hangpa semua bayaq Tol, IPP, bailout, hutang negara, projek gajah putih, projek kereta terbang, projek kereta ke 3, projek ……………………………………………..

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

KAKI MENTEKEDARAH BABI MMG TAK TAHU MALU…. .. DAP Penipu Bersiri, Tol Lebuhraya Persisiran Barat Dan Susur Keluar Teluk Intan Bukti Penipuan 19/04/2018, calon Ahli Parlimen Teluk Intan berjanji akan menghapuskan tol Lebuhraya Persisiran Barat dan Susur Keluar Teluk Intan sekiranya Pakatan Harapan berjaya membentuk Kerajaan Persekutuan. Hari ini, 31/05/2019, Nga Ko r Ming sudahpun menjadi Ahli Parlimen Teluk Intan. Pakatan Harapan sudahpun menjadi Kerajaan Persekutuan dan Negeri. Namun, tol Lebuhraya Persisiran Barat dan Susur Keluar Teluk Intan masih belum percuma. Malah, dengan muka tembok tidak tahu malu, Nga Kor Ming telah merasmikan tol berkenaan dengan memotong riben, bersama Timbalan… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

PLURALISM DAN LIBERALISM MENJADI2 BWH PH Mengharapkan Hujan, Air Tempayan Habis Dibuang Apabila membaca tentang kesungguhan Ketua AMK menganjurkan majlis berbuka puasa di sebuah kuil di Johor, ia bukan suatu yang melegakan hati umat Islam, tetapi Ia sesuatu yang membimbangkan kita semua. Mana tidaknya, apa yang kita sebut sebagai kontroversi, sepatutnya dibincangkan dengan alim ulamak terdahulu sebelum melakukannya. Tidak sedikit ahli agama yang tidak bersetuju dengan tindakan ini. Mereka memberikan dalil-dalil yang menceritakan tindakan beribadat di dalam kuil adalah tidak dicontohi anbiya, walaupun tidaklah sampai menjadi murtad dan sebagainya. Namun, melihat ketegaran mereka meneruskan juga acara, sehingga beberapa orang sahaja… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

What Makes You Think Malaysians Want Anwar As PM?…… In short, Anwar is a political prostitute who imagines he is doing humanity a huge favour by becoming the Prime Minister of Malaysia. He imagines that Allah created him with only one motive in mind, to become Malaysia’s Prime Minister. The uncertainty and confusion that will be triggered if Anwar ever becomes Prime Minister will be so bad that many will commit suicide out of regret for supporting Anwar. In the May 2018 general election, only 2 million people voted for PKR. Another 2.5 million voted for Umno, 2 million voted… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Fulamaaak…tular berita yang mengatakan SU akhbar YB Zuraidah yang juga suami kepada bekas peguam Allahyarham Adib yang meletak jawatan, telah melepaskan jawatannya sebagai press sercetary tersebut berkuakuasa hari ini dan dia akan bercuti selama sebulan. Perletakkan jawtannya tu telah menimbulkan tanda tanya oleh seluruh rakyat Msia yang sedar ada yang tak kena dalam isu tersebut. Kini ternyata menteri tersebut tidak mendapat sokongan dari pegawai2nya kerana tak mengendalikan isu ni dengan profesional. Apa lah kita semua nak herankan..Tun Madey sendiri memberi markah bawah 50% untuk semua menteri2 PH…prestasi mereka semua semakin teruk dan langsung tidak mencapai tahap yang diharapkan oleh rakyat…dan… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Sobat2 sekelian..korang tau tak kenapa Latheefa Koya dilantik secara tergesa2 dan tak mengikut prosedur sebelum Raya hari tu oleh Tun Madey…ada sebabnya beb !!!!…….. Latheefa ni kan sorang MPT PKR dari kartel Jemin Jamban yang paling kuat menyokong Jemin dan amat2 anti dan tak sebulu dengan Bang Non. Dulu masa Bang Non memberi sokongan secara terbuka kepada Pizi sotong semasa perebutan jawatan timbalan presiden PKR dulu, latheefa lah yang paling vokal menghentam Bang Non dan membela Jemin jamban hingga hampir memecah belahkan PKR. Kini, orang yang sama telah dilantik oleh Tun Madey untuk jadi KP SPRM…jadi Jemin lah yang paling… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Setiap masa..hanya dpt ku berserah kpd Tuhan
Apakah aku harus terus hidup dlm kegelisahan
Sampai bila kah derita seksa ini harus ku tahan
Biarlah ku sapu airmata ini, sbg tnda prpisahan
💘❤💓💕💖💗💙💛💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💛💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Guest
Anonymous

KU SAPU AIRMATA PERPISAHAN – STINGS
Karaoke: https://youtu.be/vvPiXqUE_60

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Siapa sangka ‘kan jadi begini
Siapa duga kita ‘kan berpisah
‘Ku tak percaya biarpun kenyataan
Yang pastinya ku ‘kan kehilangan mu

Kita sebumbung tapi tak bersama
Kita bercinta tapi tidak sekata
Rindu setahun hilang sekelip mata
Lautan kasih disapa kemarau

Chorus:

Ku ku ku ku derita
Kau kau kau kau berpura
Diriku menangis engkau ketawa ho-o

Kau kau kau aku sayang
Ku ku ku kau singkirkan
Siksa aku selamanya hu-hu …

Ku ku ku tak menduga
Kau kau kau dah berubah
Dalam diam kau menolak cinta ku

Aku sedar siapalah diri ini
Bagaikan pipit di sisi mu
Dan kau merak kahyangan
‘Ku tak disenangi

Ku sapu air mata
Tanda perpisahan…
💘❤💓💕💖💗💙💛💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

PH JANJI SEBELUM PRU14 NAK LETAK KAN SPRM BAWAH PARLIMEN….TIADA BANTAHAN DARI RAKYAT……JANJI HANYA TINGGAL JANJI…….. Selepas berkonspirasi dengan saksi kes, kini Shukri KP SPRM arah sekat peguam Najib akses fail bank Kekalahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada kes berprofil tinggi bekas Exco Johor, Datuk Abdul Latif Bandi bersama anaknya Ahmad Fauzan Hatim dan perunding hartanah, Amir Shariffuddin Abd Raub, tanpa dipanggil membela diri sangat memalukan SPRM. Kesimpulannya kes SPRM kalah kes itu. Ketiga-tiga mereka dibebaskan daripada 37 pertuduhan rasuah serta kes Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLA) berjumlah lebih RM30 juta.… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

JAWAPAN KEPADA PENYOKONG PARTI MATA SATU YANG MENDEWAKAN RAJA DAJJAL : SETELAH MAHKAMAH PERSEKUTUAN MEMUTUSKAN PAK SHEIKH ADALAH PESALAH LIWAT MAKA TERBUKTILAH PAK SHEIKH PENGAMAL LIWAT SEJATI…MAHKAMAH PERSEKUTUAN ADALAH MAHKAMAH TERTINGGI DALAM SISTEM NEGARA DI MANA KEPUTUSAN TIDAK BOLEH DIUBAH LAGI…SEBELUM ITU PROSES DILALUI IALAH MAHKAMAH TINGGI DAN MAHKAMAH RAYUAN…OLEH ITU PEGAMPUNAN AGONG TIDAK BOLEH MELEPASKAN KESALAHAN YANG TELAH DIBUAT KECUALI HENDAKLAH DIBICARAKAN SEMULA…NAMUN INI TENTU TIDAK AKAN BERLAKU…PAK SHEIKH HENDAKLAH MENCABAR KEPUTUSAN YANG TELAH DIBUAT DAN MENDESAK DI BICARAKAN SEMULA….NABI YUSOF AS SEBELUM DIBEBASKAN DARI PENJARA TELAH MEMINTA DIBICARAKAN SEMULA UNTUK MEMBERSIHKAN NAMA BAGINDA AS….APAKAH SUKAR UNTUK DIBICARAKAN SEMULA… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

NAK HARAPKAN KAFIR HARBI JAGA ISLAM?….SORILAH Ultra kiasu akan bantah syor ajar subjek Islam NEGARA AKAN LEBIH AMAN JIKA BUKAN ISLAM FAHAM MENGENAI AGAMA ISLAM Malaysia akan lebih aman jika orang bukan Islam memahami agama Islam, walaupun tidak menganut agama itu, kata pendakwah bebas, Prof Dr Riduan Tee Abdullah. Menyokong cadangan pemimpin PAS supaya subjek kenali agama Islam diperkenalkan kepada murid Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK), beliau berkata, salah faham yang timbul hari ini kerana kegagalan orang bukan Islam memahami agama majoriti di negara ini, seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Pernah menyuarakan cadangan sama sebelum ini, Ridhuan Tee menjangkakan bahawa syor… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

BADUT POLITIK BUKAN BOLEH PERCAYA……… 8 kali hantar surat tak dilayan, persatuan teksi mahu anjur himpunan Sebuah persatuan teksi merancang menganjurkan satu himpunan di hadapan Jabatan Perdana Menteri (JPM) bagi menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap Kementerian Pengangkutan, khususnya menterinya, Loke Siew Fook. Yang Dipertua Gabungan Teksi Malaysia, Kamarudin Mohd Hussain berkata, himpunan itu akan diadakan pada 19 Jun ini dan akan disertai pemandu teksi seluruh negara. “Kita sekali lagi mahu hantar memorandum meminta Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad supaya campur tangan. “Loke tak nak jumpa dan tutup pintu rundingan dengan kami. Walaupun sudah hantar surat 8 kali untuk berjumpa.… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Pas mahu Latheefa selesaikan isu RM90 juta…….BADUT POLITIK SUKA TAJUK NI…….. Pemuda Pas mahu Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Latheefa Koya yang baru dilantik memberikan keutamaan kepada kes dakwaan RM90 juta dimasukkan ke dalam akaun pimpinan parti itu. Naib Ketua Pemuda Pas, Ahmad Fadhli Shaari berkata, pihaknya mahu kes itu diselesaikan secepat mungkin bagi membersihkan nama dan maruah parti berkenaan. “Jika ada yang terlibat sila hadapkan terus ke mahkamah untuk tindakan lanjut. “Seandainya tiada yang terlibat dengan isu tersebut sebagaimana didakwa, sila buat kenyataan segera bagi membersihkan Pas daripada tuduhan itu,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Aura Najib tanpa ‘seri’ Rosmah……..BADUT POLITIK SILA BACA……. SAYA setuju dengan saranan Najib Razak, agar kajian dibuat kenapa sambutan luar biasa diperoleh meskipun beliau tidak lagi menjadi PM dan sedang menghadapi tidak kurang 50 pertuduhan di mahkamah. Sekiranya Najib sedar daripada awal, sudah tentu lain keadaannya hari ini. Sebelum PRU14, cakap-cakap daripada rakyat marhaen begitu kencang. Mereka terlalu meluat dengan Rosmah Mansor. Kenapa Najib tidak boleh kawal Rosmah sehingga seolah-olah kelihatan Rosmah itulah Perdana Menteri. Kini, apabila Najib berjalan tanpa Rosmah, rakyat marhaen mengerumuninya sehingga lupa skandal 1MDB, Jho Low, dan perbicaraan berkaitannya yang sedang berjalan. Pun begitu, jangan teruja… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

KE MANA DUIT NEGARA PERGI KALAU TIDAK KE PP D4P………..HANYA BADUT MASIH SOKONG PH……. Projek penambakan laut Melaka Gateway Dulu PH bantah projek penambakan laut Melaka Gateway (608 ekar) dan Forest City Johor (3,425 ekar). Tapi selepas menang, kerajaan PH sedang mengusahakan projek penambakan laut yang jauh lebih besar. Misalnya, kerajaan PH sedang meluluskan projek penambakan laut Pulau Pinang Selatan (4,500 ekar) di pulau yang kini sedang kuat dibantah oleh NGO-NGO dan rakyat tempatan. Hari ini pula, media melaporkan bahawa kerajaan PH dalam perbincangan untuk dua projek pembinaan lapangan terbang di negeri Pulau Pinang. Satu cadangan ialah untuk penambakan laut… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Macai PH Meroyan Buat Persepsi Kononnya Harga Barang Murah ……… Penyokong dan pentaksub Pakatan Harapan (PH) cuba membuat persepsi di media sosial bahawa harga barangan telah menjadi murah bersempena Hari Raya Aidil Fitri. Ini kononnya pengawalan yang baik oleh kementerian dan Menteri yang berkenaan. Kepada para macai berkenaan, pertama, sila hadamkan senarai barangan daripada laman web KPDNKK sendiri yang disertakan di bawah. Majoriti barangan meningkat dan bukan menurun lah bodoh. Warna merah tanda peningkatan harga. Kedua perbandingan Hari Raya Aidil Fitri tahun 2018 dan 2019 adalah tidak tepat. Ini kerana hari raya kedua-dua tahun berkenaan diperintah oleh PH. Bandingkan dengan… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

UNDILAH GS UNTUK KEMAKMURAN NEGARA Kelantan singkat tempoh pemohonan pelabur Kerajaan negeri berusaha mempercepatkan permohonan kemasukan pelabur yang kini semakin mendapat sambutan. Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan, Pelaburan dan Pembangunan Usahawan negeri, Dato’ Hanifa Ahmad berkata, sektor tersebut sedang berkembang di Kelantan. “Kita telah berunding dengan beberapa pelabur, cuma kita hendak mempercepatkan permohonan mereka supaya tidak sampai dua tiga tahun. “Pelaburan yang berminat walaupun kecil atau besar, kita mahu ia diluluskan segera kerana boleh memberi keuntungan kepada kedua-dua pihak,” katanya. Beliau berkata demikian ketika ditemui pada majlis rumah terbuka Aidilfitri Dun Pengkalan Pasir di Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti) Taman Mekasar… Read more »

Wau bulan
Guest
Wau bulan

GS coalition lives in fantasies, fictions and falsities.

They thrive on ignorance and arrogance

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

DI BELAKANG D4P IALAH TAIKUN2…MEMPERKUDAKAN MELAYU BODOH Menteri tangguh 14 Jun pertukaran Pengarah Perhutanan Pahang ke Ibupejabat kerana lobi taikun balak LLT! Laporan Malaysiachoice 18 April lalu “Rasuah balak Taikun LLT, SPRM siasat Pengarah Perhutanan Pahang” mendapat respon hangat rakyat Pahang. RASUAH BALAK LLT Gabungan pertubuhan bukan kerajaan (NGO)  turut melaporkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Negeri Pahang dakwaan salah guna kuasa dan rasuah membabitkan Dato’ Dr Mohd Hizamri Mohd Yasin Pengarah Perhutanan Pahang itu. laporan sprm balak SPRM dilaporkan menyiasat Dato’ Dr Mohd Hizamri Mohd Yasin itu. Sehingga ke hari ini SPRM kekal berdiam diri isu rasuah pembalakan haram… Read more »

Wau bulan
Guest
Wau bulan

MAHATHIR – SAVIOUR OR DESTROYER? EVEN THOUGH HE KNOWS DELAYING SUCCESSION ISSUE WILL BE THE DEATH OF PAKATAN & NEW MALAYSIA – HE REFUSES TO BUDGE Malaysia Chronicles is critical of transition of power. BUT the portal failed to differentiate between the death of pakatan & new malaysis AND THE LOST OF SOVEREIGNITY OF THE NATION ONCE ANWAR TAKES THE SEAT. THE SECURITY OF NATION WILL BE HEAVILY COMPROMISED. Remember friends and foes are waiting for the right time to strike with help of insiders within the coalition who has been keeping their cards close to their chest. They are… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Rimba lara duri ksih ini sgt sukar utk dimngerti
Di jambatan lara rindu ini aku terus juga meniti
Biar pun sgt menyiksa, aku tetap setia menanti
Tpi, kau terus mmbisu, tanpa kata..sampai hati
💘❤💓💕💖💗💙💛💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💛💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Guest
Anonymous

SAMPAI HATI – SPRING
Karaoke: https://youtu.be/Gmy3Dm6DRck

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Tergamaknya diri mu menghiris hati ku
Tidakkah di hati mu punya perasaan
Sampainya hati mu meninggalkan aku
Di manakah janji mu yang setia

Betapa sepinya perjalanan hidup ini
Di kiri kanan ku penuh duri cinta mu
Sampainya hati mu membiarkan ku rindu
Kau terus menghilang tanpa berita

Chorus:

Entah mengapa
Rindu di hati ku masih di dada
Bukannya mudah nak ku lupakan
Adakah tanda aku masih menyinta
Sedangkan engkau entah di mana

Hanya Tuhan
Yang mengerti hati dan perasaan ku
Di tengah malam syahdu hati ku merindu
Sampai hati
Kau pergi tanpa pedulikan ku lagi
Aku berdoa agar engkau bahgia

Biarlah aku abadikan cinta ku yang setia…
Oh… kekasih
Segala kenangan menjadi rinduan
Cinta di hati ku seperti dulu
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Wau bulan
Guest
Wau bulan

Anonymous and MahathirvsAnwar are clowns to distract and disinterest other readers.

This strategy is deployed by Budin to dilute comments of other readers who contested Budin’s biased articles which is promoting Anwar the ex jailbird of sodomy albeit pardoned.

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Di blog yng syahdu ini, kita telah pun dipertemu
Dulu prnah kau izin hati mu utk hati ku bertamu
Tak ku sangka, bgitu cepat diri ini, kau rsa jemu
Katakan terus terang siapa yg rampas cinta mu
💘❤💓💕💖💗💙💛💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💛💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Guest
Anonymous

SIAPA YG RAMPAS CINTA MU – UKAYS
Karaoke: https://youtu.be/rvtXUSJ3KDo

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Harapan hati ku ingin hidup bahgia
Tetapi mengapa sering saja
Hati ini diluka
Baru ku cuba
Nak bercinta
Lalu kau pun buat angkara

Mengapa mesti
Aku yang menjadi mangsa
Harapan untuk kekalan
Hanya tinggal igauan
Walaupun telah aku bertahan
Tapi apakan daya
Retak akhirnya kasih kita
Tanpa ku tahu apa punca

Anonymous
Guest
Anonymous

Chorus:

Mudah benar
Kau mematah dahan asmara
Sampai bila harus diri ku begini
Oh kekasih
Sampai bila mesti kau dera hati ku
Dimanakah janjimu
Yang kau tabur dulu
Sebelum ku serahkan cinta
Betapa hancurnya hati ku…

Siapa yang ganggu hati mu
Siapa yang rampas cinta mu
Katakan pada ku
Biarlah jelas segalanya
Siapa yang sedang kau sayang
Siapa yang sedang kau buru
Berterus teranglah
Dari kau terus menyiksa ku…
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kekurangan pda diri ini aku mmg nya mengerti
Mungkin diri yg hina ini, kau dh temui pngganti
Rasa sperti tiada pnghujung..utk terus ku nanti
Izinkan lah selamanya nama mu ku selit di hati
💘❤💓💕💖💗💙💛💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💛💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Guest
Anonymous

Izinkan Selamanya Namamu Di Hati – EYE Karaoke: https://youtu.be/IygAHFe02y4 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷 Telah aku terima takdir dari Yang Esa Tertusuk sembilu pedih hati terluka Terkubur impian kita bina bersama Terlerai sudah ikatan cinta Baru aku sadari siapa diri ini Sebalik suratan cahya cinta yang suci Sedalam renungan terlihat dalam diri Hakikat cinta yang sejati Chorus: Ku turutkan cahaya di hadapan berliku Keyakinan di dada mengiringi langkah ku Jalinan bahagia, iringan doa restu Di dalam jiwa cinta yang satu Jalanan yang berduri tetap aku gagahi Biar gunung yang tinggi pasti ‘kan ku daki Detik-detik kenangan segar buat pedoman Sepanjang jalan taman impian Selamat… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Izinkan Selamanya Namamu Di Hati – EYE
Karaoke: https://youtu.be/IygAHFe02y4

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Telah aku terima takdir dari Yang Esa
Tertusuk sembilu pedih hati terluka
Terkubur impian kita bina bersama
Terlerai sudah ikatan cinta

Baru aku sadari siapa diri ini
Sebalik suratan cahya cinta yang suci
Sedalam renungan terlihat dalam diri
Hakikat cinta yang sejati

Anonymous
Guest
Anonymous

Chorus:

Ku turutkan cahaya di hadapan berliku
Keyakinan di dada mengiringi langkah ku
Jalinan bahagia, iringan doa restu
Di dalam jiwa cinta yang satu

Jalanan yang berduri tetap aku gagahi
Biar gunung yang tinggi pasti ‘kan ku daki
Detik-detik kenangan segar buat pedoman
Sepanjang jalan taman impian

Selamat sejahtera kepada diri mu
Semoga berbahagia tanpa aku
Izinkan selamanya nama mu di hati
Biarkan selamanya ‘ku begini

Sudah lumrahnya insan tak lepas kesilapan
Maafkan dosa ku lupakan detik hitam
Sejarah yang berlalu jadikan pengajaran
Menuju bahagia idaman
💘❤💓💕💖💗💙💛💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Guest
Anonymous

The Kleptocrats The Kleptocrats 82 min • Current Affairs, Crime, Malaysia • 2018 • NC16 It is the world’s biggest white-collar heist involving government corruption at the highest level, abuse of power and international money laundering. A hot-shot financier embezzles US$3.5 billion from Malaysia’s wealth fund 1MDB (1Malaysia Development Berhad); money from the audacious scam flows into New York and Hollywood, where the thieves court A-list celebrities and even finance Leonardo DiCaprio’s passion project “The Wolf of Wall Street”. But investigative journalists from the New York Times, Wall Street Journal and the Hollywood Reporter trace the money trail and unravel… Read more »

Jo Lok
Guest
Jo Lok

Kepaada Kejora dan yang se angkaatan dengannya
Yang mahukan perubahan belaku dalam seklip mata
Aku cadang elok korng bertukar jadi beruk ato ungka
Sebab otak korang sama saja taraf dgn otak mereka

Jo Lok
Guest
Jo Lok

Kepada kekanda Kejora usahlah asyik berduka lara
Lagu lagu Spring memanglah sangat meruntun jiwa
Seperti Butakah Cinta juga Sejujur Mana Kata Kata
Ayuh, mari berhibur dngan lagu ini, by Baby Shima!

https://www.youtube.com/watch?v=MNRwMKqC1Fk

original by floor88 for HUTANG 1MDB RM50BILION

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

FULLY NUDE BUKAN SEPARUH……HEBAT BETUL MALAYSIA BARUA BAWAH PH……. Peragaan Separuh B0gel Insiden Mendukacitakan…….. Peragaan separuh bogel sempena Tatoo Malaysia Expo 2019 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) baru-baru ini nyata insiden yang mendukacitakan. Budayawan Negara, Tan Sri Dr. Rais Yatim berkata, penganjuran berkenaan secara keseluruhannya memberikan gambaran seolah-olah sudah tiada garis panduan khususnya yang melibatkan warisan budaya negara. “Perimbangan harus dibuat pihak berkuasa kementerian menarik pelancongan ala Malaysia yang menghormati budaya tempatan yang dikongkong atau ditentukan sosio budaya dan nilai-nilai pelbagai kaum. “Dalam hal ini tentu sekali bertentangan dengan nilai di Malaysia khasnya bagi kita menjadikan Islam sebagai agama… Read more »

Wau bulan
Guest
Wau bulan

Adakah anda mengomen pasal tajuk? Kalau tidak….FO and fly kite

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Expo Tatu 1/2 Bogel. Apa Lagi Di Bawah PH, M’sia Kepala Bapak Penghancur?………. VIRAL foto di media sosial ini, menyaksikan beberapa individu tampil berkeadaan separuh bogel dalam acara Malaysia Tatoo Expo 2019. Rata-rata tidak bersetuju dengan penganjuran acara sedemikian yang bertentangan dengan agama dan nilai moral masyarakat di Malaysia. Lebih menimbulkan kemarahan lagi apabila netizen mendapati acara itu mendapat sokongan dari kerajaan melalui Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC). Penyertaan lebih 40 buah negara. Difahamkan acara yang berlangsung di Kuala Lumpur Convention Centre ini mendapat sokongan dari Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) setelah viral pada poster di acara tersebut.… Read more »

Wau bulan
Guest
Wau bulan

If you cannot comment based on Written Article…..nah RM2 dan pergi main jauh-jauh

Wau bulan
Guest
Wau bulan

Budin, 1. Ingat TDM tak ada special security and military advisors? 2. Ingat YDPA tak ada special security and military advisors? 3. Ingat TDM yang mahu berdolak dalih tanpa sebab? 4. Ingat TDM mahu bermain dengan sovereignity of Malaysia? Terima hakikat 1. Sapa yang ke utara selatan timur dan barat untuk cari sokongan Royalties? 2. Sapa keluar negara ke turki brunei indonesia india etc etc? 3. Sapa buat roadshow sana sini untuk tunjuk I AM THE NEXT ONE? 4. Sapa tunjuk tak sabar? 5. Macai sapa yang menyalak tanpa segan silu? 6. Sapa yang coba mengalah/slowdown konon semua dah dipersetujui??… Read more »