BAYANGKAN KALAULAH HARI INI AZMIN ADALAH PRESIDEN PKR….

Berlakunya pergeseran dalam kepimpinan PKR antara Azmin Ali dengan Anwar Ibrahim yang berterusan sehingga hari ini, salah satu faktornya barangkali adalah kerana tidak tercapainya hasrat Menteri Hal Ehwal Ekonomi itu untuk menjadi Presiden parti itu.

Sesuai kerana sudah dinamakan sebagai calon PM8, hasrat Anwar mengambil alih teraju kepimpinan PKR daripada Dr. Wan Azizah Wan Ismail adalah bertujuan menambah keberkesanan kepimpinannya dalam PH dan kerajaan apabila sampai masanya beliau mengambil alih teraju kepimpinan negara daripada Tun Mahathir Mohamad.

Bagaimanapun, beberapa bulan menjelang pemilihan PKR pada November 2018, Azmin dikatakan telah berjumpa Anwar di Turki untuk menyatakan hasratnya untuk menjadi Presiden PKR.

Beliau difahamkan telah memujuk agar Anwar terus kekal sebagai Ketua Umum PKR saja, sementara jawatan Presiden diserahkan kepadanya, meskipun Ahli Parlimen Port Dickson itu telah dipersetujui PH sebagai pengganti Perdana Menteri.

Berikutan Anwar tidak setuju dengan saranan dan pujukan Azmin itu, itulah yang menyebabkan pergeseran mereka berlarutan sehingga ke hari ini.

Jika kita masih ingat, Azmin ketika itu lambat membuat keputusan sama ada mahu mengekalkan kedudukan nombor duanya dalam PKR atau bertanding jawatan presiden yang dikosongkan oleh Dr. Wan Azizah dan dinyatakan kesediaan oleh Anwar mengambil alihnya.

Dikatakan sehingga saat akhir beliau masih berharap Anwar akan berubah fikiran dan sedia menyerahkan jawatan peneraju parti itu kepadanya.

Beliau akhirnya membuat keputusan hanya mengekalkan jawatan Timbalan Presiden setelah Anwar tidak berganjak, tetapi kemudian dicabar oleh Rafizi Ramli dan menang dengan majoriti tipis saja.

Kalau kita lihat kemelut dalam PKR dan mengimbas kembali soal peralihan kuasa yang masih kabur sehingga sekarang ini, bolehkah kita bayangkan apa jadi jika hari ini presiden parti itu adalah Azmin dan Anwar termakan pujukannya?

Di mana agaknya kedudukan Anwar sebagai bakal PM8?

Apa pula jadi kepada PKR dalam soal peralihan kuasa dan sokongan parti itu kepada Tun Mahathir?

Mungkinkah PKR sudah sepenuhnya menyokong Tun Mahathir untuk jadi Perdana Menteri sehingga habis penggal?

Selain itu, sebagaimana yang telah kerapkali saya tulis sebelum ini, satu lagi sebab berlakunya krisis atau pergeseran dalam PKR sehingga sekarang tidak lain adalah disebabkan tindakan Tun Mahathir melantik Azmin sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi.

Oleh kerana Azmin sudah mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Selangor selepas PRU14 lalu, namanya tidak pernah sama sekali dicalonkan oleh PKR untuk menjadi menteri di peringkat kerajaan persekutuan.

Perlantikan Azmin adalah 100 peratus pilihan Tun Mahathir.

Bermakna, kalaulah Azmin tidak dilantik sebagai menteri kanan oleh Tun Mahathir dan dianya masih kekal sebagai Menteri Besar Selangor, kemelut dalam PKR seperti yang ada hari ini tidak mungkin akan berlaku.

Kalaulah tidak dilantik sebagai menteri kanan oleh Tun Mahathir juga, tidak mungkin Azmin sanggup terbang ke Turki untuk memujuk Anwar agar jawatan Presiden PKR diserahkan kepadanya.

Sudah tentu kerana sudah menjadi menteri kanan itulah yang mendorong atau barangkali adanya dorongan juga untuk beliau menjadi Presiden PKR.

Kalaulah Azmin bukan menteri kanan yang dilantik oleh Tun Mahathir, tidak mungkin soal peralihan kuasa kepada Anwar terus kabur seperti sekarang ini.

Kalaulah Azmin masih Menteri Besar Selangor, mungkin hari ini beliau menjadi pemimpin paling lantang menyuarakan agar peralihan kuasa kepada Anwar dipercepat dan tidak lagi dilengah-lengahkan.

Kalaulah…kalaulah…kalaulah dan banyak kali kalaulah kalau mahu difikir dan diungkapkan satu persatu.

Cuma, marilah kita renungkan sejenak dalam semua kalaulah itu, siapakah “pendurjana” sebenar yang bukan saja menyebabkan PKR berpecah, malah menjadikan PH tidak harmoni? (ShahbudinHusin 30/11/2019)

Kongsikan artikel ini
Updated: 30 November 2019 — 3:53 pm

46
Leave a Reply

avatar
9 Comment authors
Anonymousnajib bini rosmahMAHATHIRVSANWARnonyunbangsat Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Daulat Tuanku..Semoga Tuanku dan keluarga Di Raja Johor terus dibarkahi Allah. Ini lah contoh Sultan sebagai payung rakyat jelata..begitu perihatin dan cakna terhadap kesusahan hidup yang kini dihadapi oleh rakyat jelata. Memang jauh bezanya pemikiran Tuanku jika dibandingkan dengan menteri2 dan pemimpin2 dalam kerajaan Haprakan yang ada sekarang ni…Tuanku ternyata dapat menyelami isi hati rakyat yang sudah tak tertahan lagi dengan satu demi satu kezaliman yang dilakukan oleh mereka…janji nak turunkan kos sara hidup dengan pengenalan SST, rupa2nya lebih teruk yang berlaku. Kalau lah Rejim Haprakan ni tak buka mata lagi dengan apa yang bakal dilakukan oleh tuanku tu, tak… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Rakyat Msia sangat terkesima dengan apa yang bakal dilaksanakan oleh Sultan Johor tu..tak pernah terjadi hingga Institusi Kesultanan terpaksa turun padang dan campur tangan untuk membela nasib rakyat marhaein, khususnya golongan B40 yang kini teruk dihimpit ke dinding oleh kos sara hidup yang cukup2 tinggi di bawah rejim Haprakan ni. Kalau ikut logik akal, memang kita tak sangka langsung bahawa keadaan yang begitu teruk macam ni boleh berlaku sekarang…iye lah …kalau ikutkan janji2 PH dulu, mereka akan beri kita bulan dan bintang sebaik saja menang..tapi bila dah dapat merasa kemanisan kuasa…rupa2nya..neraka dunia yang disajikan mereka kepada kita semua. Terbaru ni… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Malam semalam, berita TV cuba “spin” bahawa dividen yang diumumkan oleh PNB adalah paling tinggi dalam sejarah. Mereka cuba beri “salam 4 kipas” kepada rakyat. Begitu juga dengan beberapa media di bawah kawalan mereka pagi ini. Kebenarannya ialah dividen untuk kelima-lima tabung yang diumumkan semalam untuk tahun 2019 adalah pada KADAR paling rendah dalam sejarah. ASB2 – 6.0% (2018: 6.75%, 2017: 6.5%) ASM – 5.50% (2018: 6.25%, 2017: 6.0%) ASN Sara 1 – 5.0% (2018: 5.15%, 2017: 5.15%) ASN Imbang2 – 4.20% (2018:4.80%, 2017:4.50%) ASN Equity3 – 4.10% (2018:5.00%, 2017:6.00%) Bukan sekadar dividen menurun sahaja. Malah, harga jualan satu unit… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Memang lah UMNO Dan PAS tak bersih 100%…tapi sekurang2nya dapat juga kita nampak jasa2 mereka untuk terus mensyumulkan Islam, mendaulatkan Institusi kesultanan serta membela nasib bani melayu berdekad2 lamanya…dan ngaku aje lah..ko ni pun salah satu dari produk yang mendapat menafaat dari pembelaan parti tersebut. Bandingkan dengan kerajaan PH sekarang yang dikepalai oleh Tokong Kit Sial dan DAPigs..apa dah jadi pada Islam, Institusi kesultanan dan bani melayu…semakin teruk dibuatnya. Penghinaan terhadap agama Islam dan Nabi s.a.w semakin menjadi2…agenda DAPigs untuk melemahkan bani melayu dengan menjarah aset2 mereka seperti tabung haji, PNB dan Khazanah serta Felda sudah menjadi keutamaan mereka. Institusi… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

.nampak gayanya kau ni adalah salah sorang dari calon yang bakal beraksi dalam rancangan maharaja lawak mega tahun ni beb…apa taknya..siang2 lagi kau dah nak buat lawak bodo dengan mengatakan rakyat berpuas hati dengan prestasi Rejim Haprakan sekarang ni. Itu lah..kalau aku cakap kau ni masih duduk dalam gua zaman batu, dah tentu kau melenting marah macam king kong kena belacan. Kau tak pernah terbaca ke dapatan2 dari INVOKE dan Penang Institute yang menjadi lidah rasmi PH mendedahkan bahawa tahap kepuasan hati rakyat terhadap Ph kini kurang dari 50%…kalau masih tak caya lagi, rajin2 lah ke warung, kedai kopi dan… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Tular berita…keseluruhan 70,000 lot parkir milik Majlis Bandaraya Shah Alam telah diserahkan kepada sebuah syarikat swasta minggu ini.

Dengan itu, semua caj parkir di Shah Alam akan dinaikkan 50% bermula hari Isnin (1 April 2019).

Tak kira nak park 1/2 jam ke atau nak beli pas bulanan. Semua naik 50%.

Menteri HARAPAN Coin tahu atau tidak?

Adakah ini antara usaha kerajaan PH untuk mengurangkan kos sara hidup atau hadiah kerana mengundi PH di sana?

Bagus sangat lah tu …..dulu air percuma dihapuskan….sekarang caj parking naik mendadak….ini bukan jaga kebajikan rakyat dah….ini namanya lintah darat….jom kita tumbangkan PH !!!!!

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Ini bukannya spin dan berjoget twist atas pentas macam yang dibuat oleh AG, Ketua hakim negara dan menteri jaga undang2 macam haritu..tapi kenyataan yang tak boleh disangkal oleh sesapa pun. Punya lah warga peneroka sekarang kecewa dan marah yang amat2 sangat, sampai pejuang mereka si Aliman tu pun dah berbunyi dan hentam kaw2 punya kerajaan PH kerana tak tunaikan janji2 mereka kepada peneroka. Bukan dia saja, persatuan generasi ke dua Felda dan gabungan peneroka Nasional pun dah mula bersuara. Sekarang …eksport minyak sawit ke luar negara, khususnya ke China dah dibolot oleh syarikat yang ada kaitan dengan TS Robert kuok…kan… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Kita semua maklum bahawa kos sara hidup semakin naik selepas PRU14 – terutama di luar bandar. Tetapi FELDA tetap menurunkan bayaran pinjaman kos sara hidup untuk peneroka dari RM1,500 kepada RM1,000 sebulan. Alasan FELDA di bawah kerajaan PH ialah mereka menerima cabaran kewangan untuk menampung komitmennya sebanyak RM500 juta setiap tahun bagi Pinjaman Sara Hidup dan Pendahuluan Hasil peneroka. Alasan PH, pengurangan bayaran bulanan dari RM1,500 kepada RM1,000 dapat menjimatkan FELDA sebanyak RM167 juta setiap tahun. Apakah penjimatan RM167 juta satu tahun berbanding kenaikan hutang RM86 bilion dalam tempoh 10 bulan PH mengambil alih? Ataupun RM82 bilion yang dijarah dari… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Kena tengok plan permolehan mlayu ada atu haram apa pong tarak. Plan permolehan tarak yg ado coma plan pelingkop mlayu pelan-pelan. Dolo depa bagi sapsidi depa ongkit kata mlayu bangsa sapsidi. Bangsa pemalas bila dpt baja sapsidi, mlayu nak tabog baja pong malas .. baja yg di bagi, mlayu pakat juai saja-saja. Bila timboi harga morah alamat mlayu coma layak jadi bangsa harga morah walaupong dalam bab nak mentekedarah Masa kena lelong nanti pong depa sebot mlayu akan dilelong morah-morah. Dolo najib ckp mlayu akn terbangsat kalu umno hilang kwasa. Masa umno pegang kwasa yg bangsat pemimpin umno.. mlayu kena… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Khairy Jamaluddin mendakwa Menteri Kewangan Lim Guan Eng berbohong dan memberi jawapan yang mengelirukan berhubung hutang negara. Ahli Parlimen Rembau itu berkata Lim pada sesi penggulungan di Dewan Rakyat pada Selasa, berkata hutang negara ketika ini disebabkan pinjaman yang dibuat bagi melaksanakan projek pembangunan seperti Lebuh Raya Pan Borneo, MRT, LRT3 dan lain-lain projek pembangunan. “Sedangkan sebelum ini beliau memberi gambaran 1MDB adalah punca utama hutang negara naik sehingga RM1 trilion. “Hakikatnya, keadaan serta nilai hutang negara bukanlah semata-mata kerana 1MDB,” katanya menerusi Facebook. Khairy berkata, Lim juga mendakwa pembinaan Lebuh Raya Pan Borneo bukanlah sebahagian daripada hutang negara, berbeza… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

kengkawan semua..apa kata kita sama2 recap semula isi ceramah Bang Non satu ketika dulu..yang kini dah tertulis dengan tinta emas dalam lipatan sejarah negara kita untuk tatapan generasi akan datang beb !!!! You tahu siapa curi Negara punya wang. You pun tau. Saya kesian juga, Dr. Mahathir hari-hari marah sama saya. Antara orang yang paling takut saya jadi Perdana Menteri ialah Mahathir. Dia demam tau. Kemudian ada orang beritahu, “Mahathir, Anwar mungkin jadi Perdana Menteri. Terus dia bangun, tak boleh, kata dia haha. You tau apasal takut? Sebab harta sudah banyak. Harta anak-anak dia berpuluh puluh billion. Tengok kontrak Petronas.… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Walawei… “Taliban DAPigs” ni marah ke bila disindir secara terbuka di dalam Dewan Parlimen sampai nak desak @khairykj mintak maaf?

Si Nga Kor Ming ni terasa ke bila dilabelkan sebagai Taliban? Kalau dia tak rasa yang dia tu macam Taliban, kenapa dia beria nak suruh orang mintak maaf?

Itu satu pengajaran buat Si Nga Komunis ni. Lain kali jangan memandai-mandai nak melabelkan orang dengan gelaran yang bukan-bukan.
.
Bila dah kena batang hidung sendiri, tau pulak dia nak meroyan tak tentu arah!!!

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Nak tanya lah secara jujur ..korang sedar dan tau tak apa Yang Tersirat Di Sebalik yang Tersurat Dari Kenyataan Nurul Izzah Mengkritik Tun M baru2 ni haaah??? Dalam satu temuramah bersama wartawan The Star, Sumiko, Nurul Izzah secara jelas mengatakan bahawa bukan mudah untuk bekerja dengan seorang bekas diktator yang telah melakukan banyak kerosakan bukan saja kepada keluarga beliau malah kepada sistem pentadbiran negara… Kenyataan Nurul Izzah Membuat Pembodek Tun Mahathir Melenting macam nak gila… Antara yang mula2 mempertahankan Tun Mahathir ialah Azmin Ali… Dengan nada sinis Azmin menyindir Nurul Izzah kerana di anggap mengeluarkan kenyataan yang tajam ke atas… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Laporan CEP rahsia rasmi – Kerajaan ini gila,…….. Bekas menteri undang-undang Zaid Ibrahim membidas keengganan kerajaan untuk mendedahkan laporan akhir Majlis Penasihat Kerajaan (CEP). Katanya, kerajaan mesti telus dalam membendung rasuah dan penyalahgunaan kuasa. “Rahsia sepatutnya terhad kepada perkara-perkara keselamatan yang sebenar. Jika pendapat enam orang terkemuka mengenai urusan pentadbiran dan ekonomi adalah ‘rahsia’ maka kita tidak mempunyai harapan,” ciapnya di Twitter. Menurutnya, Daim Zainuddin dan anggota CEP lain bekerja keras untuk menyediakan laporan itu. “Kita perlu membaca laporan itu dan berbincang. Tetapi kerajaan Pakatan Harapan mengklasifikasikannya sebagai rahsia rasmi. Kerajaan ini gila,” katanya. Zaid Ibrahim @zaidibrahim Tun Daim and… Read more »

Penghuni Rumah Api
Guest
Penghuni Rumah Api

….A……A…..
…///………\
///….O…..O..\ ayoh manusia munafiq!!!
………….00……… MVSA,LAME DUCK!!!!
…)))0000Y000(( TEMPAT KAMU DI NERAKA
……))………..((…. BERSAMA KU!!!KAH!!!KAHh!!!
…….AAAAAAA….
…………((…………

HA!!!!!!!!!!!!HA!!!!!!!!!HA!!!!!!!!
HA!!!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!!!
HA!!!!!HA!!!!!!!!!HA!!!!!!!!
HA!!!!!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!!!
HA!!!!!!!HA!!!!!!!!!HA!!!!!!!!
HA!!!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!!!

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

MAFIA KOMUNIS TAK BERTUHAN TELAH KUASAI EKONOMI NEGARA….MEREKA ADALAH DEEP STATE MERANGKA KUASAI SELURUH POLITIK NEGARA…… LTTE: Glaring conflict of interest in Ramkarpal’s representation [Chart inside]…… A news report claims that lawyers acting for DAP’s G. Saminathan convinced the High Court to grant him despite the invocation of the Security Offences (Special Measures) Act for his detention. Source (pic): TTF Files TTF previously made note of the conflict of interest that existed in Ramkarpal’s representation of Saminathan in that the former is himself a lawmaker representing a party that is part of the federal government. Accordingly, the act of Ramkarpal… Read more »

Penghuni Rumah Api
Guest
Penghuni Rumah Api

….A……A…..
…///………\\\
///….O…..O..\\\ AYOH MVSA!!!!!
………….00……… KITA KE NERAKA!!!!!
…)))0000Y000((
……))………..((….
…….AAAAAAA….
…………((…………

HA!!!!!!!HA!!!!!!!!!HA!!!!!!!!
HA!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!!!
HA!!!!!!!HA!!!!!!!!!HA!!!!!!!!
HA!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!!!
HA!!!!!!!HA!!!!!!!!!HA!!!!!!!!
HA!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!!!

unlaloq
Guest
unlaloq

DEPA DAH KUASAI SEJAK 60 TAHUN DULU LA BRO….HANG LALOQ AYAQ KETUM LA BRO……..HANG BUTA SEJARAH…..BAGHU KLUAQ GUNUNG MANA NIH???

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

PAK DAJJAL JADI DIKTATOR DENGAN KUASA TINGGAL 19 SAHAJA……. War erupts: Azmin proves he controls PKR central, demands apology from Anwar………. Azmin’s show of force is consistent with TTF’s claim that not only has Anwar lost control of PKR central, the majority of state leaders nationwide are rooting for Azmin and are determined to see him lead the party. PKR deputy president Dato’ Ser Azmin Ali for the first time openly displayed his control over the party by leading two thirds of its elected central committee to object the sacking of Bera division chief Zakaria Abdul Hamid. In what amounts… Read more »

undungu
Guest
undungu

7:56pm, HANG DUNGU SEGHOPA KALDAI LA BRO, LA MEMANG FASA KEDIKTATORAN, FASA 4, TINGGAI MAI YG KE 5, HANG TAK TAU KA? DUNGU……..

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

KERAjaan PENYAMUN TARBUS PH BANGSAT ELOK LAH BUBAR PARLIMEN SEGERA….TAK PANDAI CARI DUIT….HARI2 KERJA PAU…..RAKYAT YANG DERITA AKHIRNYA…… Extra Taxes On TNB Like Daylight Robbery Of The People…….. (FMT) – Former prime minister Najib Razak today hit out at the Pakatan Harapan government over additional taxes of RM3.98 billion charged to Tenaga Nasional Bhd (TNB), asking how the utility group could be accused of not paying enough and comparing it to “daylight robbery” of the people. Responding to news that the Inland Revenue Board (LHDN) had issued TNB notices of additional assessments for 2015 to 2017, he said TNB would… Read more »

unbangsat
Guest
unbangsat

HANG 748pm PENCACAI BANGSAT PENJLAT LUBANG BONTOT NAJIB. SEJAK NAJIB JUAI IPP EDRA ENARGY KEPADA CHINA SEJAK TU TNB DAH MULA NAIKKAN TARIF ELEKTRIK LA DUNGU OI……

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Bangang mahu tipu lagi ke? Harga bil elektrik naik masa Madey. Aku tau lar pasal aku naik hentam PH sebab bil letrik aku naik. Konon sebab CEO TNB bingai. Tapi IPP Kroni Madey laknat nak makan duit Rakyat. Kahkahkah!

Lame Duck In The House
Guest
Lame Duck In The House

Bayangkan lagi. Saya suruh hangpa cuba kira 1 sampai 15,000. Berenti sat. Sambung lagi sampai 20,000,000. Berenti sat. Sambung lagi sampai 26,000,000,000. Berenti sat. Sambung lagi sampai 1,000,000,000,000. Bayangkan kalau saya umoq 94, kroni dan cukong saya tadak? Hangpa yang bodoh pemalaih dan tak tahu bersyukuq boleh ka kira? I doubt it.

Penghuni Rumah Api
Guest
Penghuni Rumah Api

….A……A…..
…///………\
///….O…..O..\ AYOH ITIK LAME!!!!!
………….00……… KITA KE NERAKA!!!!!
…)))0000Y000((
……))………..((….
…….AAAAAAA….
…………((…………

HA!!!!!!!HA!!!!!!!!!HA!!!!!!!!
HA!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!!!
HA!!!!!!!HA!!!!!!!!!HA!!!!!!!!
HA!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!!!
HA!!!!!!!HA!!!!!!!!!HA!!!!!!!!
HA!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!!!

Lame Duck In The House
Guest
Lame Duck In The House

Hangpa bayangkan Pak Wan terbang naik kereta. Kereta penuh duit. Duit cukai hangpa bayaq 20 juta. Saya duduk sebelah Pak Wan. Saya kata good job Pak Wan! Hang rompak 20 juta. Sekoq habuk MP PH tak serang hang. Kita kaya. Lepaih ni kita buat 2MDB. Kita jadi duo kawaq. Kita joli cukai Rakyat billiun-billiun. Sapa nak lawan saya?

Anonymous
Guest
Anonymous

Karut lah nak buat MDB lagi. Cukup dengan Najib buat 1MDB guna macam kepala bapak dia punya 1MDB itu songlap duit bebillion.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

APA SAHAJA BERBAU ISLAM DAN MELAYU PASTI DIMUSUHI MAFIA KOMUNIS TAK BERTUHAN…….. “Deep State” In The Malaysian Civil Service………. But now there is no longer any hope and mere broken promises. Hence these Umno-Barisan Nasional “sympathisers” who gave the country to Pakatan Harapan in 2018 want to take back the country. That is all there is to it. No “Deep State”. Just “Deep Regret” — regret that they trusted Pakatan Harapan based on promises that Lim Kit Siang now tells us are impossible to deliver and that Mahathir tells us were made because they never thought they were going to… Read more »

nony
Guest
nony

HANG ULAR DALAM SEMAK HARAM JADAH LA BRO SEBAB HANG MENANGKAN MCA CINA KOMUNIS DALAM PRK TG PIAI TU ARI.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

TANAH AIRKU TERCINTA DAH JADI NEGARA KOMUNIS…….. Chin Peng’s Remains Finally Brought Back To Malaysia: Chinese Win, Malays Lose……… Actually, the Chinese do not really care about Chin Peng. But bringing Chin Peng’s remains home to Malaysia symbolises Chinese victory over the Malays. For years the Malays blocked Chin Peng and then blocked his remains from being brought back to Malaysia. And now that his remains have been brought back, that means the Chinese won and the Malays lost. It has been the vision and mission of Attorney-General Tommy Thomas — first to get the government to allow Chin Peng… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

ADAKAH ANDA MAAFKAN PEROGOL IBU DAN ISTERI ANDA?….PEMBUNUH RIBUAN BANGSA SEAGAMA DENGAN ANDA SENANG ANDA MAAFKAN?…… Jews Don’t Forgive Hitler, Why Must Malays Forgive Chin Peng?……. The bottom-line is the Chinese are politicising the issue of bringing back Chin Peng’s ashes to Malaysia. This has nothing to do with a dying man’s “last wish”. So now, as the Chinese want, this matter has become political — and a hot political potato on top of that. You want it so now you have got it. Live with it. In Germany, the law considers swastikas and SS sig runes the symbols of… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

BERSIMPATI DENGAN KOMUNIS DAN D4P PETANDA AKAL TIDAK WARAS…… Kadir Jasin’s Silly Spin On Chin Peng’s Ashes…… When Mahathir was still in Umno in 2013 and the enemy of DAP he opposed bringing back Chin Peng’s ashes but now that he is DAP’s friend he supports bringing back Chin Peng’s ashes. Hence the symbolism of bringing back Chin Peng’s ashes is that DAP is better than Umno. Tun Dr Mahathir Mohamad’s spin-doctor, A. Kadir Jasin, just wrote a long spin on the issue of bringing back Chin Peng’s ashes to Malaysia to be scattered all over Perak. In his spin,… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

NEW MALAYSIA ONE GOD ONE RELIGION….BAN D4P NO GOD NO RELIGION……. Isu Abu Chin Peng: Patriot Dangkal, Tidak Bermoral……. (Ismaweb) – Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Haji Aminuddin Yahaya menempelak kenyataan kumpulan veteran tentera yang dikenali sebagai Persatuan Patriot Kebangsaan (Patriot) yang menganggap kemarahan rakyat dalam isu Chin Peng hanya akan menimbulkan huru-hara dan pertelagahan antara kaum. Malah, beliau berkata, andaian Patriot bahawa kemarahan orang ramai adalah satu polemik untuk memburukkan kerajaan Pakatan Harapan (PH), adalah kenyataan yang sangat dangkal dan tidak bermoral. “Terdapat perbezaan yang jelas antara Chin Peng dan anggota Parti Komunis Malaya (PKM) yang telah pulang ke… Read more »

Najib Lame Duck In The Longkang
Guest
Najib Lame Duck In The Longkang

Siapa yang tidak terima bahawa Partai Komunis Malaya adalah Cina dia lah yang dangkal. Hanya beberapa ketul Melayu saja dalam PKM itu.

Chin Peng letak 1-2 Melayu di barisan pemimpin PKM. Window-dressing. Kebanyakan keputusan dibuat Chin Peng.

Chin Peng mahu menubuhkan suatu kerajaan yang di piat telinga dek Parti Komunis China. Bergantung kpd China Komunis untuk itu ini.

Lame Duck In The House
Guest
Lame Duck In The House

Tapi mastermind dia sapa lagi? Daddy al umoq 94 nak jadi PM lagi 3 tahun.

Najib Lame Duck In The Longkang
Guest
Najib Lame Duck In The Longkang

Malang nya Najib tak boleh jadi PM lagi, period. Dok dalam longkang sejak di tendang terajang di Pru14, politik nya sudah mamposssssss.

Lame Duck In The House
Guest
Lame Duck In The House

Azmin semburit masa hangpa semua menuju Putrajaya, depa Kartel menuju Istana Marang. Mana ada otak Kapla Dungga Azmin semburit.

Najib Lame Duck In The Longkang
Guest
Najib Lame Duck In The Longkang

Hang sekoq saja yang semburit, lepas kena main burit kamu cirit birit.

jigit
Member
jigit

Kalaulah DSAI tidak membenarkan pertandingan merebut jawatan Timbalan Presiden, mungkin perpecahan tidak berlaku dalam PKR seperti sekarang ini…. Mungkin Anwar, Azmin dan Rafizi boleh bekerja sebagai suatu pasukan….

Anonymous
Guest
Anonymous

Yg sama scenario mcm time KJ lawan Boboi utk jawatan Ketua Pemuda dulu, KJ menang tipis. Azmin pun menang tipis walaupun Rafizi tidak pegang apa2 jawatan. Rafizi bertindak melawan Azmin utk mengimbangi desakan Azmin menghalang Anwar jadi PM. Yg beza scenario, KJ atau Boboi tak bertindak tikam belakang Presiden selepas pertandingan. Kedua2 diberi muka dalam hiraki UMNO. Azmin tikam belakang kerana merasa diri dah kuat dgn jawatan Menteri Kanan dan favorite blue-eye boy PM. Masa nak jadi MB Selangor pun dia tikam belakang Presiden masa itu, Wan Azizan. Rekod karma dan balasan orang yg suka tikam belakang utk mendapat kuasa… Read more »

rance
Guest
rance

Tun, has i think given AA till Dec.2019 to come up with a credible plan to split PKR. AA is waiting for DSAI to blink first.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

KESALAHAN2 YANG DIHALALKAN OLEH KERAjaan PEROMPAK HARAM PH…….. PRK Tg. Piai: 10 kes salah guna sumber kerajaan oleh PH libatkan RM23.93 juta…….. Oleh : Bersih……. BERSIH 2.0 telah mencatat 10 kes salah guna sumber kerajaan untuk berkempen oleh kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri Johor dalam PRK Tanjung Piai yang melibatkan jumlah sekurang-kurangnya 23.93 juta. Walaupun undang-undang yang ada masih belum menjadikan perbuatan tersebut sebagai satu kesalahan untuk kerajaan menggunakan kedudukan dan sumber kerajaan untuk berkempen bagi parti politik mereka, namun ianya bercanggah dengan prinsip pilihan raya adil dan bersih dan etika politik apabila tidak ada pemisahan antara peranan kerajaan dan… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

HANYA PENGHUNI GUA MASIH SOKONG PH……… Malaysia Jer Merah Ni. Hahahaha………. Saya tengok ada penyokong PH yang masih tak mampu menerima hakikat bahawa pasaran saham Malaysia adalah paling corot dalam dunia. “elehhh ini akibat perang dagang USA-China. Bukan Malaysia sahaja yang kena”, kata mereka. Saya nak memberi beberapa fakta. 1. Gambar ini menunjukkan prestasi pasaran saham, Amerika, China, Jepun, UK, Singapura dan Malaysia untuk tempoh satu tahun yang lalu. Hanya Malaysia sahaja yang mengalami penurunan. Yang lain semua positif. Tengok warna sahaja sudah tahu. Carta-carta ini kita ambil pagi semalam. Masa itu, indeks saham Malaysia jatuh 10 mata ke 1,572… Read more »

Lame Duck In The House
Guest
Lame Duck In The House

Macai saya bodoh, pemalaih dan tidak bersyukuq. Ekonomi failed. Sejarah failed. Apa benda tak tahu. Melainkan jilat pungkok saya. Saya nak jadi PM lagi 3 tahun. Saham merudum macam nyiok tua.

Najib Lame Duck In The Longkang
Guest
Najib Lame Duck In The Longkang

Saya sudah hampir takda macai lagi. Celaka penyokong2 saya dulu bukan main jilat bontt saya, lepas saya kena tendang di Pru14, depa dah tak peduli saya lagi.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Bukan tidak mahu menerima hakikat. Sebab apa yang kamu kata itu bukan hakikat. Itu hanya pendapat kamu.

Kamu tak tahu ke bahawa bursar2 di dunia pada umumnya bergerak independently of the others. Memang ada masa nya apa yang berlaku di NYSE di ikuti di KLSE. Tapi tidak sentiasa begitu.

Bodoh lah kamu mengata “pelabur-pelabur asing menyatakan mereka tidak ada keyakinan terhadap kerajaan hari ini” dengan tidak memberi bukti atau link atau punca maklumat yang boleh dipercayai.