MAHATHIR SEKARANG MESTI BERTERUS-TERANG, NAK SERAH JAWATAN ATAU MAHU JADI PM HINGGA PRU AKAN DATANG?

Isu peralihan kuasa sekali lagi menjadi perbualan ramai apabila hari ini enam Ahli Parlimen UMNO secara tiba-tiba tampil menyatakan sokongan kepada Tun Mahathir Mohamad agar terus kekal sebagai Perdana Menteri sehingga habis penggal.

Enam Ahli Parlimen terbabit ialah Shahar Abdullah (Paya Besar), Mastura Mohd Yazid (Kuala Kangsar), Ahmad Nazlan Idris (Jerantut), Adham Baba (Tenggara), Ismail Mutalib (Maran) dan Abdul Rahman Mohamad (Lipis).

Mereka ini bukan saja bertindak demikian sebagai menyokong kenyataan Azmin Ali dua hari lalu yang mahu Tun Mahathir dikekalkan sebagai Perdana Menteri sehingga tamat penggal atau sehingga tahun 2023 akan datang, tetapi ini juga merupakan suatu penentangan terhadap peralihan kuasa kepada Anwar yang dijadualkan pada tahun depan.

Walaupun sudah kerap kali dinyatakan soal peralihan kuasa ini adalah hak Majlis Presiden PH menentukannya, namun Ahli-Ahli Parlimen UMNO ini tetap mahu jadi penyibuk dalam urusan yang bukan berkaitan parti mereka.

Memang ternampak pelik – pembangkang sokong Perdana Menteri kerajaan – tetapi pepatah lama selalu mengingatkan, kalau tidak ada apa-apa, takkan tempua sanggup bersarang rendah.

Begitu juga dengan enam Ahli Parlimen UMNO ini, tentulah tindakan mereka ada maksud atau dalang yang memukul gendang di belakangnya.

Saja-saja mereka tampil menyokong Tun Mahathir, ternampak mustahil sekali kerana entah-entah Tun Mahathir pun tak kenal mereka “enam jahaman” ini.

Selain sebelum ini diperkatakan bekas Naib Presiden UMNO, Hishammuddin Hussein sedang mengatur perancangan melalui pintu belakang untuk membentuk kerajaan baru dengan sokongan beberapa menteri PH sendiri, hari ini dilaporkan pula tentang cubaan beliau cuba membawa 30 Ahli Parlimen BN untuk menyokong kepimpinan Tun Mahathir.

Bagi mereka yang biasa dengan UMNO, bukanlah rahsia lagi bahawa “enam jahanam” Ahli Parlimen yang mengadakan sidang media hari ini adalah mereka yang memang dikenali sebagai penyokong dan pendokong kepada Hishammuddin.

Dikatakan jika Hishammuddin memegang jawatan Setiausaha Agung BN, boleh jadi lebih ramai lagi Ahli Parlimen UMNO akan tampil menyatakan sokongan kepada Tun Mahathir.

Hishammuddin bolehlah terus membuat penafian demi penafian, tetapi barangkali sepupunya sendiri, Najib Razak pun hanya tersenyum sinis dengan penafiannya itu.

Soalnya, apakah tindakan enam Ahli Parlimen UMNO ini tidak bersalahan dengan prinsip perjuangan UMNO dan BN yang kini sedang mengumpul kekuatan untuk menumbangkan PH pada PRU akan datang?

Tiadakah apa-apa tindakan disiplin boleh diambil terhadap mereka kerana perbuatan mereka ini jelas memalukan maruah Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi yang sedang berdepan puluhan kes mahkamah yang mana pernah disebut oleh bekas Timbalan Perdana Menteri itu sendiri bahawa kes-kes yang dihadapinya adalah disebabkan keengganannya tunduk kepada kehendak Tun Mahathir agar membubarkan UMNO dan beramai-ramai menyertai Bersatu?

Meskipun Zahid Hamidi mengatakan tindakan mereka berenam itu hanya berbentuk peribadi, tetapi kesan perbuatan mereka adalah sesuatu yang tidak boleh dibiarkan berlaku dalam etika berparti.

Daripada sudut yang lain, apa yang berlaku ini juga memperlihatkan seolah-olah khabar angin mengenai kerajaan pintu belakang tajaan Hishammuddin serta desas-desus keengganan Tun Mahathir menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar sebagaimana yang sudah dipersetujui dan dijanjikan, nampak seperti ada kebenarannya.

Setelah 17 bulan memegang jawatan Perdana Menteri dan tidak banyak perubahan berlaku dalam negara, kecuali isu politik yang satu demi satu terus dikocakkan, perkembangan terbaru ini tidak lagi memberi kewajaran kepada Tun Mahathir untuk sekadar berdiam diri saja atau terus mengulang-ulang kata “saya tetap akan mengotakan janji serah kuasa kepada Anwar” tanpa berani membuktikan segala kata-katanya itu.

Tun Mahathir kini mesti berani berterus-terang sama ada beliau benar-benar mahu melakukan penyerahan kuasa kepada Anwar atau sedang merancang untuk menjadi Perdana Menteri sehingga habis penggal, malah kalau boleh sehingga ke hujung nyawanya.

Jika benar mahu menyerahkan jawatannya kepada Anwar, beliau sekarang tiada pilihan selain mesti membuktikannya dengan segera menetapkan tarikh pengundurannya.

Hanya dengan langkah itu saja dapat meredakan segala ketidaktentuan berhubung peralihan kuasa itu, sekaligus menjadikan pihak luar yang tidak tahu malu menyokongnya untuk terus kekal sebagai Perdana Menteri sehingga habis penggal, menjadi tidak laku lagi.

Jika Tun Mahathir terus enggan menetapkan tarikh penyerahan kuasa, maka beliau bukan saja akan terus diragui, malah akan dilihat sebagai dalang di sebalik kerajaan pintu belakang dan sokongan oleh kumpulan “enam jahanam” itu.

Begitu pun, jika Tun Mahathir mahu menjadi Perdana Menteri dalam tempoh yang lebih lama atau sehingga tamat penggal atau sehingga mati sekali pun, beliau juga mesti berani berterus-terang mengenainya.

Tun Mahathir tidak seharusnya terus menerus berbohong dengan mulut mengatakan akan menyerahkan jawatan kepada Anwar, tetapi hati dan perancangannya di belakang ke arah yang lain.

Sebagaimana beliau berani bersuara dan tidak berselindung di pentas-pentas antarabangsa menegur sesiapa saja, Tun Mahathir tidak seharusnya takut menyatakan apa yang dimahukannya di negaranya sendiri dan berkenaan dirinya.

Kecualilah jika Tun Mahathir sekarang benar-benar sudah jadi “paper tiger”. (ShahbudinHusin 24/10/2019)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 24 October 2019 — 9:59 pm
Subscribe
Notify of
guest
63 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Jigit
Jigit
25 October 2019 2:46 pm

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Enam Jahanam Budin kata
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

zaharahmurad
zaharahmurad
25 October 2019 11:52 am

Keseluruhan majoriti Parlimen mahu Tun Kekal sebagai PERDANA MENTERI…
Dan rata-rata rakyatpun begitu
(Jangan setabutkan dengan peralihan nanti macam-macam rombakkan akan berlaku) tunggu sampai bubar parlimen PRU 15.

zaharahmurad
zaharahmurad
25 October 2019 11:46 am

Tun sudah gagalkan cubaan kerajaan pintu belakang (boleh cuba lagi : katanya Tun). Tun memang ada ramai mambang-mambang yang menjaganya termasuk dari dalam UMNO itu sendiri termasuklah dalaman PKR dan AMANAH., Yang dok meroyan main belakang untuk cepat jadi PM itu pasai apa dan kenapa (apa sebetulnya perancangan yang ada dalam kepala).daripada nak serah kuasa mengikut perjanjian ,sudah jadi 50/50 dalam 1001 persoalan (kenapa Gelojoh sangat …”why” ?). Rasanya eloklah Tun lanjutkan kepada 3 tahun ,untuk rakyat ketahui apa pula irama gendang tari yang bakal di mainkan oleh penggila kerusi PM itu. ##macam ada yang tidak kena (mungkinkah kesemua kes… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
25 October 2019 11:45 am

paKARTUN haraPORN PH SUKA BUAT LAWAK BODOH…… Lagi Cerita Pasal Riben Perkhidmatan, Kali Ini Menteri KPKT Pulak Sebelum ini Ketua Pesuruhjaya SPRM, Latheefa Beebi Koya dikritik hebat kerana bar riben perkhidmatan yang dikepilkan di seragamnya. Tepis punya tepis, Latheefa termalu sendiri dan kemudian hanya pakai bar riben sebaris saja. Bagaimana pula dengan bar riben yang dipakai oleh Menteri KPKT Zuraida Kamaruddin semasa sambutan Hari Bomba Sedunia hari ini? Layakkah? Adakah riben yang dipakai Menteri KPKT ini menunjukkan senarai jenis buah-buahan yang pernah dijual? AnonymousSaturday, July 20, 2019 3:13:00 PM KIKIKI MEMTERI INI ADA ‘FAKE DEGREE’ REBEN FAKE DEGREE PERKENALKAN DIRI… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
25 October 2019 10:08 am

NEGARA SEKARANG NI CAPITALISME….NAK BAWA ARAH KE MANA?…. SOSIALISME ATAU ISLAMIC….. D4P DAN PKR GENG SOSIALIST DAN KOMUNIS….NAK IKUT KARL MARX ATAU ALQURAN?…..

Kerajaan Macam Siput Babi?……

LTTE DAN KOMUNISMA DAP GALAK MEMPERTAHAN?
Tun tiger on paper kata roney lew?
Betul sangat tu kerana setakat ini parti itu belum diharamkan lagi…
Kalau PAS buat hal.. memang dah kena.
Kalau melibatkan kaum lain, kerajaan slow macam siput babi…
Posted by kluangman

Wau bulan
Wau bulan
25 October 2019 10:22 am

Typical lidah dan mulut orang PAS. Dia lupa PAS parti ajaran sesat. Mengkafir orang. Runtuh rumahtannga orang. Solat 2 imam. Makanan sembelihan orang bukan Pas haram dimakan. Tahu sapa masuk neraka.

Konon tunjuk mereka lebih muslim dari muslim yang lain….one of key reasons for muslim in malaysia to progress.

But when come to rasuah….tiada beza pas or umno. Nasha is now charged in court ….

Mustapha Ali apa cerita….

Raza
Raza
25 October 2019 8:57 am

Atok dah berterus terang sebenarnya ketika meminta puak2 yg ingin menubuhkan kerajaan ikut pintu belakang mencuba lagi setelah dilihat gagal beberapa hari lepas

Wau Bule
Wau Bule
25 October 2019 9:01 am
Reply to  Raza

You are right, Sir.

Tapi ramai tak erti apa itu fantasi dan realiti, auta dan fakta, paslu dan benar…. Jadi geng Anwar mulalah meroyan.

Melayu Muslim sepatutnya boleh melihat sandiwara dan opera yang dimainkan mereka yang kalah pru14…… Namun hijab mereka belum dapat dibuka sekarang ini akibat telah dengan teruknya dibangsat dan disesat sehingga oblivious to the surroundings

Lame Duck In The House
Lame Duck In The House
25 October 2019 9:47 am
Reply to  Raza

Saya suruh cuba walaupun tahu saya akan gagal di dunia dan akhirat. Hangpa yang tak sokong saya jadi PM lagi 3 tahun akan kena SOSMA. Apa saya peduli? Saya nak jadi PM lagi 3 tahun.

Wau Bule
Wau Bule
25 October 2019 8:55 am

Pengarah Komunikasinya Fahmi Fadzil berkata, proses peralihan kuasa antara Dr Mahathir Mohamad dan Anwar pasti akan berlaku sebelum tamat penggal pentadbiran kerajaan kerana ia telah dipersetujui gabungan Pakatan Harapan (PH).

Ini geng Shah. Kesian….young man without reality, cannot differentiate between facts and fictions and truths from falsities

Anonymous
Anonymous
25 October 2019 8:12 am

Tun Mahatahir bijak..bijak sembunyikan niat sebenarnye…supaya ada alasan tidak dikatakan tamak dan mungkir janji….

Tun Mahatahir sudah biasa amalkan taktik ni…

Tapi apa pun majlis presiden PH yg berkuasa tentukan….Tun mahatahir boleh dapatkan sokongan ahli2 parlimen pembangkang tapi jawatan pengerusi PH ditentukan oleh majlis PH…

Akharnye tun mahatahir dan Bersatu boleh disingkirkan…parti2 gabobongan serawak sudah nyatakan tidak akan sokong mahatahir…harapan tun mahatahir nak mungkir janji kekal pm tipis kerana tak cukup sokongan…tu pasal mahtahir sudah umum tolak kerajaan baru bersama pas dan umno…

Wau Bule
Wau Bule
25 October 2019 8:27 am
Reply to  Anonymous

Dream dream dream dream Dream dream dream dream When I want you in my arms When I want you and all your charms Whenever I want you all I have to do is Dream dream dream dream When I feel blue in the night And I need you to hold me tight Whenever I want you all I have to do is dream I can make you mine Taste your lips of wine Anytime night or day Only trouble is gee whiz I’m dreaming my life away I need you so that I could die I love you so and… Read more »

Lame Duck In The House
Lame Duck In The House
25 October 2019 8:36 am
Reply to  Anonymous

Saya sumpah GPS akan kalah dengan parti saya PRN Sarawak. Saya akan tangkap depa pakai SOSMA. Saya nak jadi PM lagi 3 tahun.

Wau Bule
Wau Bule
25 October 2019 8:43 am

Ke Sarawak pula….rayau lagi…hhahahaha.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
25 October 2019 8:01 am

MANA ADA ATAS DUNIA NI PM IN WAITING……KALAU TAK BOLEH FIKIR LAGI SAH LAH OTAK KAT BONTOT…..INI SEMUA KERJA ORANG GILA MAIN BELAKANG….. 18 wakil rakyat PAS, 6 Umno sokong Dr M…….. KUALA LUMPUR: Sekiranya apa-apa berlaku berhubung tampuk pimpinan negara, semua 18 ahli Parlimen PAS dan enam dari Umno mahu Dr Mahathir Mohamad kekal memerintah negara. Sokongan itu dinyatakan mereka susulan Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali dilaporkan bertegas mahu Mahathir terus diberi mandat sehingga pilihan raya umum akan datang dan usaha memendekkan tempoh beliau dikira cubaan mewujudkan kerajaan “pintu belakang”. “Saya nak menyatakan, kalau apa-apa berlaku, sebagai Ketua… Read more »

Wau Bule
Wau Bule
25 October 2019 8:24 am

MVSA orang PAS ke? mengapa beri sokongan kat 94 tahun yang mahafiraun, mahazalim, pariah, nyanyuk, kepala bapak kau, harimau kertas, bapak u-turn etc etc….pelik tapi benar. Itulah kuasa Allah swt

Lame Duck In The House
Lame Duck In The House
25 October 2019 7:33 am

Apa takdak Menteri lain yang lanyak Ronnie Liu? Takkan Menteri dan macai saya saja? Awat hangpa setuju ka saya ni lame duck dan paper tiger? Saya nak jadi PM lagi 3 tahun. Hangpa semua anak haramjadah.

Lame Duck In The House
Lame Duck In The House
25 October 2019 7:31 am

Kesian macai saya susah payah jilat pungkok saya. Saya nak jadi PM lagi 3 tahun pun depa ajak pi Tanjung Rambutan? Saya dah 94 tahun bukan 4 tahun.

Wau Bule
Wau Bule
25 October 2019 8:21 am

Original 94 tahun masih boleh berfikir dengan baik dan diredhai Allah swt.

94 tahun yang palsu tahu hanya merapu macam inmates of Tg Rambutan. Baik untuk dia sebab dia hanya nak 3 tahun sehingga kiamat……sedih

Lame Duck In The House
Lame Duck In The House
25 October 2019 8:45 am

Imitating 94 tahun makna ada Rakyat bulih baca kapla dungga saya. Saya bijak. Rakyat mana bulih baca politik Kerajaan Pintu Belakang saya.

Wau Bule
Wau Bule
25 October 2019 8:47 am

only a loony understands another loony….why graduates of TR sanitorium

Anon
Anon
25 October 2019 7:24 am

haha…boleh tengok cai D4P kepanasang

Anon
Anon
25 October 2019 7:22 am
Wau Bule
Wau Bule
25 October 2019 8:19 am
Reply to  Anon

PAS biasalah…unprincipled. Macam MVSA….merapu dengan cpoy n pastenya

Anon
Anon
25 October 2019 7:21 am

video haziq kes yg sama. rakus punya hal, jeming sanggup berlakon.
no semburit whatsoever. tu la pasai, tak setel2. grow up.

Wau Bule
Wau Bule
25 October 2019 8:17 am
Reply to  Anon

Azmin is irrelevant … sama standard pm in waiting till kingdom comes

Anon
Anon
25 October 2019 7:18 am

jgn kontotkan minda anda selama2nya.
semburit nih rekaan Tong M.
mahkamah persekutuan dah bebaskan anwar dr pertuduhan meliwat azizan. Hakim kata, azizan unreliable witness.
undang2 kata, penetration is sufficient bg menyabit kesalahan. dlm kedua2 kes, pendakwaraya gagal membuktikan beyond reasonable doubt, penetration telah berlaku. ini disahkan oleh doktor pakar bahwa tiada injuri terhadap anus sifool.
Baca buku anwar returns the final twist utk tahu kenapa diambil pendekatan tak mahu di x-examined.
haha…minda telah dibonsaikan utk selama2nya. gone case. tak boleh diubati selain dr mati. good riddance 🙂
asalkan bukan PPBM/D4P

Wau Bule
Wau Bule
25 October 2019 8:16 am
Reply to  Anon

Menidakkan reali fakta dan kebenaran adalah sama dengan menidakkan kuasa Allah swt

Tanpa Nama
Tanpa Nama
25 October 2019 7:16 am

Budin coba buat tak tau, tanya MAHATHIR .. NAK SERAH JAWATAN ATAU MAHU JADI PM HINGGA PRU AKAN DATANG?

Terima lah hakikat nya, Budin bahawa penyokong2 Tun M yang mahukan dia terus pegang jawatan PM. Dan penyokong nya amat ramai – majoriti di negara ini sebab dia menang Pru14.

Memang lah pegaruh Anwar ada juga bagi kemenangan itu. Tapi tak boleh dibandingkan dengan pengaruh TDM. Ingat, dia pernah jadi PM selama 22 tahun. Bukan sembarangan orang yang boleh begitu.

Lame Duck In The House
Lame Duck In The House
25 October 2019 8:07 am
Reply to  Tanpa Nama

Saya bersyukur ada weirdo macam hang sudi jilat pungkok umoq 94 tahun. Saya 97 tahun lagi 3 tahun hang sokong sampai 110 pulak no. Saya memang hebat macam hang kata.

Wau Bule
Wau Bule
25 October 2019 8:15 am

A loony will always be a loony….keep looning

Anonymous
Anonymous
25 October 2019 8:09 am
Reply to  Tanpa Nama

Berapa elor madey ada penyokong?…Bersatu parti ciput

Wau Bule
Wau Bule
25 October 2019 8:14 am
Reply to  Anonymous

Sungguh ciput…Allah restui.TDM dimenangkan dan jadi PM 2 kali……realiti fakta dan kebenaran

Wau bulan
Wau bulan
25 October 2019 6:56 am

There is one psycho in this blog who wants to be A PM for 3 years. Recommend you to apply to Hospital Bahagia in Perak. You could remain as PM through your life till kingdom comes….congrats.

Lame Duck In The House
Lame Duck In The House
25 October 2019 7:52 am
Reply to  Wau bulan

How dare u called me psycho? Why don’t you just called me quack, quack paper tiger? I wannabe PM for 3 years. Quack.

Wau Bule
Wau Bule
25 October 2019 8:49 am

i dare because we are not a psycho like you…sorry

Anon
Anon
25 October 2019 6:35 am

Asalkan bukan PPBM/D4P

Wau bulan
Wau bulan
25 October 2019 6:58 am
Reply to  Anon

ABAI

Tanpa Nama
Tanpa Nama
25 October 2019 7:08 am
Reply to  Anon

Asalkan bukan PPBM yang kalah di Pru15.

Umno dan sekutu nya lingkup di Pru14. Akan terus di dalam longkang di Pru15.

Nama Umno begitu busuk sebab Najib curi wang rakyat RM2.6 billion di 1MDB.

Pencuri, perompak, lanun, kata TDM. Daylight robbery – wang itu masuk ke akaun bank Najib Al Jibo.

Lame Duck In The House
Lame Duck In The House
25 October 2019 7:54 am
Reply to  Anon

Tanjung Piai hangpa nak bagi kalah parti saya. Saya tak kira. Saya nak jadi PM 3 tahun lagi. Parti kalah takpa.

Wau Bule
Wau Bule
25 October 2019 8:50 am

Dah makan ubat?

Lame Duck In The House
Lame Duck In The House
25 October 2019 6:09 am

Saya baru balik dari masa depan. Jumpa saya sendiri umoq 98. Ekonomi dah pulih. Saham naik 1500 mata. Nilai RM naik. Masa tu jadi 1 US dollar sama 1 ringgit 2 kupang. Hangpa semua tak payah bayaq tol. Minyak murah bawah 9 kupang. Hutang PTPTN dan Felda hangpa semua lupus. Monopoli IPP dalam TNB kena tukaq habih sampai letrik bayaq 10000 kW 1 kupang. Awat hangpa tak caya? Lepaih subuh saya tiduq balik nak tengok hat lain pulak. BSH naik ka? Bil ayaq dan Astro turun ka? Hangpa patut bersyukur saya jadi PM lagi 3 tahun.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
25 October 2019 7:03 am

Ahmad Albab

Ada yang merasa najib nie akan lepas. Tapi mana boleh lepas. Rakyat tidak akan puas hati, ramai akan menunjuk perasaan, demo di jalanan dll.

Mesti di rayu hingga mahkamah tertinggi di negara ini, Mahkamah Persekutuan.

Lame Duck In The House
Lame Duck In The House
25 October 2019 5:54 am

Saya suka SPRM pasang video area Padang Besaq. Hangpa MP pembangkang dan PH ingat dalam rumah hangpa SPRM tak pasang video ka? Malam sikit no.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
25 October 2019 6:43 am

Zaharah Nordin

…tujuan penubuhan 1MDB tidak lain untuk mencuri halus-halusan seberapa banyak yang dapat.,dalam masa yang sama mengumpan rakyat dengan Brim.

Sebaliknya…bila tumbang dalam PRU 14., Jho Lo pula di jadikan sebagai “lapang sasar” tempat meletakkan segala kesalahan.

Memang otak Najib bijak dan bergeliga…tetapi bijak kearah penjenayah kolar putih.

Lame Duck In The House
Lame Duck In The House
25 October 2019 5:48 am

Kerajaan pintu belakang saya nak calon diri saya jadi PM. Kita tolak manifesto PH. Kita tolak konsensus PH. Majlis Presiden PH bubaq. Saya tak nak jadi lame duck 3 tahun. Malu saya. Malu.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
25 October 2019 6:48 am

Ahmad Nasir Saidi

Jika mahkamah dapati najib melakukan semua kesalahan yg dituduh ini maka dia harus dihukum dgn secukupnya, dia seharusnya terima dengan seadanya dgn apa yg dia dah lakukan.

begitu juga dengan pegawai yg ikut melakukan kesalahan ia juga perlu dijatuhkan hukuman secukupnya, jangan cuba cuci tangan, sepatutnya kamu bantah dan berhenti kerja untuk membuktikan ketelusan atau lebih beretika kau buat laporan polis dan maklum pada media atau yg dipertuan agong ke.

Lame Duck In The House
Lame Duck In The House
25 October 2019 5:26 am

Mana lagi pi MP belakang saya? Awat hangpa hilang? Kalu pembangkang sokong tapi Kabinet saya lari jadi lame duck of the world nanti saya. Depa UMNO PAS sokong saya tapi parti depa kalah PRU. Parti yang menang awat Azmin semburit dan Bersatu saja sokong saya? Saya tak nak jadi lame duck.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
25 October 2019 6:52 am

Nazam Ahamat

Kalau nak tegakkan benang yg basah, mmg terpaksa gunakan alasan yg membodohkan diri sendiri…

Cuba tanya najib dia faham maksud jujur,amanah dan tanggungjawab tak? Sbb perbuatan dia jelas buktikan perkataan tu semua dia tak pernah faham pun apa maksudnya…

Lame Duck In The House
Lame Duck In The House
25 October 2019 5:21 am

Saya nak pakai video semburit nanti Azmin kena tibai. Saya guna SPRM depa sokonglah. Depa ada kes rasuah dan wang haram. Sekoq-sekoq saya cekup. MP depa pun kecut teloq. Saya nak jadi PM lagi 3 tahun. Bukan lame duck.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
25 October 2019 6:55 am

Sirdi Miharbi

Hamba malaun Shafir ini bagi tinggal sebilik dengan najib nanti, sebab mereka kawan baik , dua2 penyangak !

Lame Duck In The House
Lame Duck In The House
25 October 2019 5:17 am

Harta UMNO banyak saya nak korek. Hangpa sokong lagi 3 tahun saya bulih koreklah. Hangpa makan dedak cukuplah. Saya nak jadi PM bukan lame duck.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
25 October 2019 6:57 am

Zack Yess

1mdb ditubuhkan utk dibangkrupkan… tu kes sebenar

Nate Jho Taek yang rancangkan, Najib setuju, dua2 perlu dipenjara untuk tempoh yang sama

Wau bulan
Wau bulan
25 October 2019 5:01 am

Alhamdulillah ramai yang dah faham dan mahu TDM habiskan satu penggal dari berhenti sekerat jalan hanya untuk penuhi nafsu seorabg individu yang ingat rakyat berhutabg dengannya kerusi PM. Kawan dan lawan mula berani beri sokongan. Kita tunggu dan lihat ada lagikah MP yang akan declare serupa. 6 umno dan 18 PAS sudah. Sememangnya ramai tak mahu pm in waiting jadi pm8. Kutuk LGBT namun pm in waiting pengamal. Buktinya dah dipenjara atas kesalahan sodomi. Konon fitnah tapi diberi seluas-luasnya peluang bela diri tapi tak mahu disoalbalas. Mengapa takut? Kerana salah? Sebenar konon dianiayai oleh pm sekarang dan najib adalah fitnah.… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
25 October 2019 12:45 am

KORANG JANGANLAH MARAH BUDIN….INI BLOG KRITIS DAN MEMBINA…..KALAU BUDIN FILTER MACAM BLOG2 YG LAIN…..TAK DAPATLAH KORANG LEPAS PERASAAN….GENG2 KUNYIT JEE BOLEH LEPAS….. Lim Guan Eng Fears Tony Pua Will Be The New Finance Minister…… More importantly, according to Prime Minister Tun Dr Mahathir’s inner circle, Tony Pua is going to replace Guan Eng (who is tainted by the Penang Undersea Tunnel corruption case) as the new Finance Minister. And that is why Guan Eng wants to “detoxify” the Penang Undersea Tunnel by suing me. THE CORRIDORS OF POWER Raja Petra Kamarudin In February 2019, Finance Minister Lim Guan Eng declared… Read more »

anonymous
anonymous
25 October 2019 12:58 am

“KRITIS DAN PETUALANG DEMI CITA INDIVIDU”

kah!!!!!!!!!!!!!kah!!!!!!!!!!!!!!!!kah!!!!!!!!!

anonymous
anonymous
25 October 2019 12:15 am

budin oiii!!!hang dah panaih pungkok ka? awat! hang ingat Ton nak buang Melayu ka? tidak!tidak! dia negarawan ulung dia arkitek politik terhebat dunia,walaupun mainannya di Malaysia saja aku kenai lama dia ni! DIA MUNCUL KEMBALI UNTUK MENYELAMATKAN KITA DARI DAJJAL KLEPTOK ,YANG HAMPIR MENJUAL NEGARA INI KEPADA KOMUNIS! DIA SAYANG NEGARA INI DARI SEGALA-GALANNYA MALAYSIA MEMANG DI PLAN AKAN JADI MACAM SRI LANGKA ITULAH PLAN CINA KOMUNIS. BERHUTANG….+ HUTANG..DAN AKHIR KITA TERGADAI (CARA INI MEMANG MENJADI ADAT YAHUDI) TAPI CHINA KOMUNIS KINI MENIRU GAYA ITU… DAN PERLU KAU INGAT BUDIN…. ATAS SUCI HATI NURANINYA… TON ADALAH DIBAWAH LINDUNGAN TUHAN! SIAPA… Read more »

anonymous
anonymous
25 October 2019 12:20 am
Reply to  anonymous

kesempatan ini,
AKU DOAKAN KESEJAHTERAAN UNTUK MEREKA YANG MENDOKONG TUN DI BLOG INI!

kamu semua diilhamkan tuhan untuk masuk ke blog ini!
kerana tuhan perlukan kamu!

teruskan perjuangan mu wahai kesatria-kesatria!
DEMI AGAMA,BANGSA DAN NEGARA!

Tanpa Nama
Tanpa Nama
25 October 2019 7:10 am
Reply to  anonymous

Ameeeeeen Ya Rabbaal ‘alameeeeen

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 October 2019 11:57 pm

PARTI KADOK TAK KISAH APA ISI DAN HALA TUJU DEBAT….DIA CUMA NAK TAHU SIAPA PEMENANG UNTUK DISOKONG….. KPM Digesa Ambil Tindakan Penganjur Debat Piala Tun Razak……. SHAH ALAM – Presiden Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM), Datuk Zainul Rijal Abu Bakar menggesa Kementerian Pendidikan mengambil tindakan terhadap penganjur Pertandingan Debat Piala Tun Razak 2019 dengan kadar segera sebagai satu bentuk pengajaran kerana tidak menjaga sensitiviti beragama di Malaysia. Beliau turut meminta supaya pihak berkuasa agama dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengkaji sama ada wujud perlakuan jenayah syariah dan sivil. “Saya sangat kesal dengan pemilihan tajuk tajuk debat ini yang langsung tidak memberi… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
25 October 2019 7:33 am

1MDB berhutang berjumlah RM30 bilion yang ditanggung oleh Kementerian Kewangan (MoF) dan Kerajaan Persekutuan. https://www.malaysiakini.com/news/494051

Celaka Najib. Dia layak di maki lebih teruk dari KEPALA BAPAK DIA.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 October 2019 11:25 pm

PARTI KADOK AKAN SOKONG SIAPA YG MENANG…..JADI KALAU TONTON PERLAWANAN BOLA MEREKA AKAN BERSORAK LEPAS GAME….. MASALAH SEKARANG RESULT SERI….JADI TERKULAT2 LAH GENG KADOK….. PH leader review Man U vs Liverpool match…… So much debate after last night’s 1-1 draw between MU and Liverpool. Here’s what our politicians have to say about the match: 1. Tun M: Liverpool are a lazy team. They always expect handouts. How to improve? They want everything on a silver platter and when they don’t get it, they cry foul and blame everyone else except themselves. 2. Kak Wan: I am not a football fan.… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
25 October 2019 7:35 am

Gulam Rashed Khan

Ya allah ya tuhan ku jatuhkan bala dan hukuman kpd semua mrk yg terlibat sehingga menyusahkan rakyat dan menanggung hutang berbillion2..

Termasuk mrk2 yg menyokong bersekongkol dlm isu 1MDB ini..
Aamiin YRA..