UTUSAN TUTUP KEDAI?

Di bawah ini adalah berita yang dipetik daripada laporan Harian Metro online hari ini.

Jika benar seperti yang dilaporkan, siapa yang melakukan Utusan sampai jadi begini, ini maruah Melayu atau barua Melayu?

————————————-

NASIB 800 kakitangan Kumpulan Utusan Melayu (M) Bhd kini sekali lagi menjadi tanda tanya apabila operasi syarikat akhbar itu dikatakan akan ditamatkan hari ini.

Ia dipercayai susulan keputusan Pengerusi Eksekutif Utusan Malaysia, Datuk Abd Aziz Sheikh Fadzir yang akan mengumumkan kebankrapan sukarela syarikat itu.

Setiausaha Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) Cawangan Utusan, Muhammad Basir Abu Bakar berkata, semua kakitangan sudah diarahkan untuk mengosongkan meja masing-masing selewat-lewatnya jam 1 tengah hari.

Katanya, wartawan dan jurugambar juga tidak diberikan tugasan menguatkan lagi dakwaan penamatan operasi syarikat akhbar itu.

“Setakat ini kakitangan tidak dimaklumkan secara rasmi mengenai dakwaan itu daripada pihak pengurusan, sebaliknya hanya diminta mengosongkan meja masing-masing oleh ketua unit.

“Ini menjadi tanda tanya 800 kakitangan yang masih bekerja mengenai nasib kami,” katanya ketika dihubungi.

Beliau berkata, tindakan mengisytiharkan syarikat itu bankrap dipercayai untuk mengelak daripada membayar sebarang pampasan kepada pekerja dan bekas pekerja yang mengambil Skim Pemisahan Sukarela (VSS).

Katanya, jika benar akhbar kumpulan ini ditamatkan operasi, ia menjadi satu tamparan hebat kepada industri persuratkhabaran Melayu.

“Kami juga mahu Datuk Abd Aziz mengotakan janji untuk tidak meletakkan ‘batu nisan’ kepada Utusan,” katanya.

NUJ Cawangan Utusan dijangka akan mengadakan sidang media tergempar jam 12 tengah hari ini di ibu pejabatnya di Jalan Chan Sow Lin mengenai kemelut berkenaan.

Kumpulan Utusan yang menerbitkan Utusan Melayu dan Kosmo! berdepan masalah kewangan kritikal sejak beberapa tahun lalu sehingga menyebabkan tunggakan gaji kakitangan dan bekas kakitangan.

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 9 October 2019 — 7:26 am
Subscribe
Notify of
guest

40 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
osmanibrahimosman8370
osmanibrahimosman8370
22 September 2023 3:12 pm

We provide personal loans for debt consolidation, bad credit loans, unsecured loans, loans for bad credit and instant secured loans with cheap rates Do you have a firm or company that need loan to start up a business or need,personal loan, Debt consolidation? For more information. We will provide you with loan to meet your needs. For more information contact Note: We offer the following loans to individuals- *Commercial Loans. *Personal Loans. *Business Loans. *Investments Loans. *Development Loans. *Acquisition Loans . *Construction loans. *Business Loans And many More: and many more at 2% interest rate; Contact Us At :[email protected] Phone… Read more »

bullsindia
bullsindia
22 September 2023 3:09 pm

DO YOU NEED A FINANCIAL HELP? ARE YOU IN ANY FINANCIAL CRISIS OR DO YOU NEED FUNDS TO START UP YOUR OWN BUSINESS? DO YOU NEED FUNDS TO SETTLE YOUR DEBT OR PAY OFF YOUR BILLS OR START A GOOD BUSINESS? DO YOU HAVE A LOW CREDIT SCORE AND YOU ARE FINDING IT HARD TO OBTAIN CAPITAL SERVICES FROM LOCAL BANKS AND OTHER FINANCIAL INSTITUTES? HERE IS YOUR CHANCE TO OBTAIN FINANCIAL SERVICES FROM OUR COMPANY. WE OFFER THE FOLLOWING FINANCE TO INDIVIDUALS- *COMMERCIAL FINANCE *PERSONAL FINANCE *BUSINESS FINANCE *CONSTRUCTION FINANCE *BUSINESS FINANCE AND MANY MORE: FOR MORE DETAILS.CONTACT ME… Read more »

bullsindia
bullsindia
22 September 2023 3:08 pm

Financing / Credit / Loan
We offer financial loans and investment loans for all individuals who have special business needs. For more information contact us at via email: [email protected] From 5000 € to 200.000 €
From 200.000 € to 50.000.000 €
Submit your inquiry
Thank you

kuma
kuma
10 October 2019 7:07 pm

I am Kok Kumar from India, if you need loan then I’ll advise anybody to contact mail : [email protected] Mr Osman because I just got a loan form them now.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
9 October 2019 5:42 pm

PARTI KUALI ULAMA JAHAT SYIAH HANYA PEDULI NASIB AGAMA SYIAH SEPERTI DI YAMAN…..NEGARA AGAMA ISLAM SEPERTI KASHMIR DAN ROHINGYA ADA DIA KISAH….. PAS Selar Ahli Parlimen PAN Tidak Anggap Isu Kashmir dan Rohingya Sebagai Isu Agama ……. Parti Islam Se-Malaysia menyifatkan kenyataan Ahli Parlimen Hulu Langat (PAN) semalam di Dewan Rakyat adalah dangkal dan langsung tidak sensitif terhadap umat Islam. Memetik ucapannya, “Dalam isu Kashmir, isu Palestin, isu Rohingya, saya yakin bahawa kita tahu bahawa ini bukan isu agama. Tetapi sejauh mana Kementerian Luar dan Kementerian Penerangan dan Multimedia memainkan peranan, menerangkan kepada rakyat bahawa isu ini bukan isu agama.… Read more »

Anonymous
Anonymous
9 October 2019 5:04 pm

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Utusan nak ditutup, ramai yg hilang pekerjaan
Tak ada ke sesuatu yg boleh dibantu kerajaan
Bgi Kejora, tutup ke tk tutup, sama je keadaan
Yg Kejora fikirkan hanya si dara manja pujaan
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Wau Bule
Wau Bule
9 October 2019 3:53 pm

According Saint Taufik Ismail, Tunku Abdul Rahman, Razak Hussein dan Hussein Onn were Saints….

So Utusan mati sebab semua salah Toby Mahathir.

Namun Toby masih PM…. Saint Tawfik habuk tak dak, menyalak minta kesian.

Anonymous
Anonymous
9 October 2019 5:59 pm
Reply to  Wau Bule

Masa jadi pm bil 4 atuk madey yg kuat pergunakan utusan meloya untuk angkat dirinye setaraf alamak…hentam dan fitnah anwar ibrahim…

Atuk Madey guna utusan meloya takut2 kan melayu kpd DAP…sekarang atuk madey yg takut kpd DAP…hukum karma…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
9 October 2019 3:50 pm

PERTEMPURAN ANTARA DUA GAJAH PERANG TIDAK DAPAT DIELAKKAN LAGI….PASTI AKAN SAMPAI KE KLIMAKS…..BAPAK SKANDAL SUDAH KESUNTUKAN MASA UNTUK MENGATUR PELAN DAN STRATEGI…. SETAKAT INI APA YANG DIATUR BELUM MENJADI…..APABILA SAMPAI WAKTU DAN KETIKA BAPOK PASTI AKAN MENGAMUK MENUNTUT HUTANG DARAH…. Gendang Perang Dah Berbunyi, Beranikah Anwar Lakukan Serangan, Mampukah Dr. Mahathir Bertahan Kehadiran Azmin di Kongres Melayu, malah turut duduk sebaris dengan pemimpin-pemimpin utama parti politik Melayu semasa sidang media di Kongres Melayu yang diadakan baru-baru ini cukup membongkarkan pada kita apa sebenarnya yang tersirat di sebalik yang tersurat antara hubungan ‘cinta tiga segi’ antara Mahathir, Anwar dan Azmin… Penganjur… Read more »

Anonymous
Anonymous
9 October 2019 6:02 pm

Anwar tak perlu risau…majlis presiden yg berkuasa….bukan atuk madey…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
9 October 2019 2:55 pm

SENYAP2 LELONG MURAH HARTA NEGARA….JANGAN SALAHKAN BAPAK SORANG SAHAJA….SIAPA YG BERSAMA PH DAN UNDI PH MESTI AMBIL TANGGUNG JAWAB……SUDAH TAHU PERANGAI BAPAK DAN BAPOK SERTA TOKONG SEKALI MAT SYABU SYIAH MACAM MANA,…. MASIH NAK SOKONG…..JANGAN INGAT SENANG….SOKONG BAWA KE NERAKA…..KAMI TAK SOKONG JIBENG….KAMI TUNGGU KEPUTUSAN MAHKAMAH…….. Habis Harta Nak Jual Saya sedih dengan penjualan Hotel Andaz Singapura kepada syarikat Singapura semalam……. Hotel ini adalah sebahagian dari projek DUO yang terletak di kawasan Pusat Bandar Baru (CBD) Singapura yang sedang pesat membangun. Projek DUO pula dibangun di atas sebahagian tanah yang ditukar dengan tanah Tanjong Pagar KTM. Hotel Andaz telah dijual… Read more »

Anonymous
Anonymous
9 October 2019 12:58 pm

Kejora peduli apa, kalu nak dtutup pun utusan
Kpd hidup Kejora, ia tak mmbawa apa2 kesan
Yg Kejora fkirkan kini hanyalah seorang insan
Dia lah Kejora pnya senyum ktawa & tangisan

Dia mncul, dlm stiap Kejora pnya hela prnfsan
Bagi hidup ini dia lah madu & dia lah manisan
Di tmn hati ini..dia lah jmbngan, bunga hiasan
Tnpa dia Kejora lbh rela berteman batu nesan

Kami saling bercinta dengan pnuh keikhlasan
Antara kami saling berutus khabar dan pesan
Wlau sibuk blajar..dia ttp mengutus bingkisan
Dgn abah dia, ayah Kejora ingin nak berbesan
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Jigit
Jigit
9 October 2019 1:58 pm
Reply to  Anonymous

Kisah cinta ini tragis dan sadis
sanggup berteman batu nesan
Hanya kerana seorang gadis
Dia dah tak peduli nasib utusan

Kah kah kahhhh😅😅😅

Anonymous
Anonymous
9 October 2019 2:41 pm
Reply to  Jigit

Bro jigit:

Anonymous
Anonymous
9 October 2019 2:42 pm
Reply to  Anonymous

Jgn Jigit salah anggap dan prejudis
Ini adalah bukti, kpd kesetiaan cinta
Gadis Kejora puja bukn sbrng gadis
Dia tu satu-satunya, di dalam sejuta

Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaahhh

Anonymous
Anonymous
9 October 2019 2:43 pm
Reply to  Anonymous

Tak patut lah jigit ketawa berdekah
Mcm perli saja si dara yang ku puja
Apa lah ada, dgn akhbar senasykah
Kalau nak dibanding, si dara manja

Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaahhh

Anonymous
Anonymous
9 October 2019 2:43 pm
Reply to  Anonymous

Tanpa si dara, hidup ini tidak bererti
Psti setiap mlm akan mimpi mamai
Tiadanya si dia, Kejora lbh rela mati
Brteman nesan, rasa nya lbh damai

Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaahhh

Anonymous
Anonymous
9 October 2019 12:28 pm

DARI MAHKAMAH TINGGI KUALA LUMPUR OLEH DATUK DR PUAD ZARKASHI Hari ini saya di Mahkamah lagi untuk mengikuti bagaimana saksi utama pihaki Pendakwa iaitu Dato Shahrol bekas CEO 1MDB di soal balas oleh Peguambela Ts Shafie Abdullah. YB Suraya KB Pendang dan Wanita Subang pun turut bersama. Antara fakta penting ialah; 1. Jho Lo bawa YDPA Tuanku Mizan ke Abu Dhabi. Tuanku impressed dengan Sovereign Fund di sana dan nak buat TIA (Trengganu Investment Authority) 2. Shahrol mengakui TIA adalah brainchild/baby Tuanku Mizan. 3. Ds Najib tidak terlibat langsung kerana dia tidak hadir dia pun belum jadi PM. 4. Shahrol… Read more »

ApaNama
ApaNama
9 October 2019 12:14 pm

permainan menuding jari tak menyelesaikan apa2 masalah. Jom pakat2 bedah keluar barah yg sedang memamah badan negara.

Anonymous
Anonymous
9 October 2019 12:11 pm

Menurut cerita yg ampunye cerita umno sudah jual saham dlm utusan melayu…

Kongres maruah melayu tajaan Parti Pelingkup Bangsa Melayu cap bunge tak bincang nasib utusan melayu…

Strait times dan the star masih segar bugar….

ApaNama
ApaNama
9 October 2019 2:32 pm
Reply to  Anonymous
Anonymous
Anonymous
9 October 2019 12:06 pm

Dinegara maju perubahan teknoloji lebih pesat dari mesia..tapi surat khabar dia orang tak mati pon..

Guardian,sunday mail..WSJ tetap hidup…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
9 October 2019 12:06 pm

APABILA JUALAN LELONG MURAH ASET2 BEGITU LARIS DAN MENDAPAT SAMBUTAN YG MENGGALAKKAN KINI KARVINAL LELONG DITERUSKAN LAGI….SEBELUM INI SUDAH 14 ASET BERJAYA DIJUAL OLEH PH…..KITAORANG KUTUK D4P BUKAN EMOSI TAPI KERANA BANYAK BUKTI SEBAGAI AXIS OF EVIL….DIA MARAH RASIS TAPI PARTI DIA SENDIRI 98% CINA INDIA UNDI….DIA BENCI TEOKRASI TAPI PIMPINAN DIA SENDIRI EVANGELIST….. Pesta Jualan Aset Negara diteruskan lagi……… Apabila Khazanah jual projek Duo Singapura dengan harga RM4.7 bilion kepada syarikat Singapura dan syarikat Hong Kong pada bulan Julai lalu, mereka kata tak akan jual Hotel Andaz Singapura. Aset yang dibina kerajaan BN masa saya PM itu akan disimpan,… Read more »

ApaNama
ApaNama
9 October 2019 11:56 am

Gini la perangai pemimpin reformasi palsu.
dulu sekarang dan selama2nya akan menzalimi pihak yg mencabar kepimpinan dia.
Pas/Umno udah2 bertindak budoh, bersekongkol dgn pengkhianat bangsa.
http://www.astroawani.com/berita-politik/najib-persoal-mengapa-akaun-umno-masih-dibekukan-213573

Jigit
Jigit
9 October 2019 11:14 am

Budin…..
What’s wrong with you. Why are you uttering the word BARUA. It is not a nice word you know. Just because your boss had used that word, it doesn’t mean that it is the right thing to follow….. next time use the word PUKI …. sebab puki lebih sedap….

Anon
Anon
9 October 2019 4:09 pm
Reply to  Jigit

Maruah atau barua? Cai, hang tengok video tak? Tengok lah konteks ucapan, dimana, apa event dan antara siapa. Lepas sidang PC Mesyuarat Majlis Presiden dimana Madey begitu entertaining dan good mood melayan press, dah wrap up dan masing2 bangun nak beredar semua dalam earshot. Anwar berjenaka kpd Mat Sabu bahawa Madey yg posisi ditengah antara mereka, “Tun bersemangat lepas Kongress maruah”. Loghat utara Anwar maruah kedengaran baruah tapi reaksi Madey dan Mat Sabu yg within earshot bagi reaksi senyum dan tersengeh dgn joke Anwar. Yang jadi sensitive yalah geng2 UMNO yg terpaksa bertanya soalan lisan diParlimen kpd Mat Sabu, maruah… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
9 October 2019 11:10 am

PUNYA LAA MARAH KAT PAS…..SAMPAI URUSAN UTUSAN UMNO PUN PAS JUGAK YG KENA….EMOSIONAL BETUL ORANG TU….PAS BUKAN BAIK SANGAT DENGAN UMNO…..KALAU BETUL BAIK PRU14 DULU DAH JOIN UMNO…. TAAWUN SEKADAR NAK SELAMATKAN MARUAH ISLAM MELAYU….KALAU DAH BENCI BUAT APA PUN TAK KENA…. BETULKAN CAI….DAH BOLEH SALAHKAN PAS BUAT APA NAK SALAHKAN PH….. Mana Imbohan RM20,000 Kami? Oh, Ikut PH, Akui Tak Mahu Tunai Janji.. KUALA LUMPUR: Bukan setakat skuad yang beraksi di Liga Super, Piala Presiden dan Piala Belia saja malah pasukan wanita Melaka United yang berjaya menjulang Piala Tun Sharifah Rodziah, Julai lalu turut menjadi mangsa apabila wang imbuhan… Read more »

ApaNama
ApaNama
9 October 2019 11:59 am

takde niat nak salahkan sape2. bende dah berlalu.
hakikatnya, jika PR masih utuh, negara tak dibebani dgn BERSATU.

juragang
juragang
9 October 2019 11:00 am

UM MENIAGA FITNAH – MODAL HABIH BAYO SAMANG – GAjI PEKEJE TOK BAYO wei budok Kjogho spesis kekura otok kepale meceh, mung cer kira duik bayo samang utusang tuh! skek je tu bau………. https://www.bharian.com.my › berita › kes › 2018/11 Nov 23, 2018 – Mahkamah hari ini memerintahkan Utusan Melayu (M) Berhad (Utusan) membayar ganti rugi RM30,000 kepada Lim Guan Eng, berikutan saman fitnah … Saman fitnah: Utusan diperintah bayar ganti … – BERNAMA.com http://www.bernama.com › news Nov 23, 2018 – GEORGE TOWN, 23 Nov (Bernama) — Mahkamah Tinggi di sini hari ini memerintahkan Utusan Melayu (M) Berhad membayar ganti… Read more »

Anonymous
Anonymous
9 October 2019 11:58 am
Reply to  juragang

Tok bayo?…ape benda tu?….yg ada dlm bahasa melayu standard tok penghulu ,tok batin….tok bayo menatang aper?….pakai bahasa standard laa….jgn pakai bahasa hulu kuala brang…

Ini bukan blog untuk orang hulu trengganu …..

Jigit
Jigit
9 October 2019 9:40 am

It is unfortunate for a such thing to happen. Irrespective of its content (whether u like or hate it), utusan has played an important role to disseminate information, especially during those early days of our dependence. Walau macam manapun, nasib yg menimpa utisan, waima sirat khabar keramat orang PAS HARAKAH bukanlah salah si polan bin si polan. Keadaan sudah berubah. Dulu kita guna public phone, sekarang kalau tetlupa bawa mobile, boleh jadi separuh gila dibuatnya…. semua kerja tak menjadi. Nasib public phone tu sama la dgn nasib suratkabo di negara ini. Sepatutnya pihak management dapat meramal perubahan yang bakal berlaku… Read more »

Anonymous
Anonymous
9 October 2019 12:00 pm
Reply to  Jigit

Bukan salah perubahan teknoloji….pengurusan tiada visi dan tidak cekap urus risiko
..

Anonymous
Anonymous
9 October 2019 8:31 am

Utusan melayu silap pilih nama…sepatutnye utusan umno…
Orang umno sendiri tak beli utusan melayu tu pasal bangkrap…

najib bini rosmah
najib bini rosmah
9 October 2019 8:09 am

Sejak zaman Madey sampailah Jibby, Utusan diperkudakan untuk memoja dan menyembah UMNO-BN. Apabila Utusan gagal menaikkan Tuhan mereka, Tuhan mereka pun berpaling dan meninggalkan hambanya.

Macai Madey kena ambil iktibar. Sampai masanya Dewa Madey akan pergi dan kelembaman Madey akan kekal merosakkan Malaysia selamanya. Kahkahkah!

Jigit
Jigit
9 October 2019 9:20 am

Kebencian kau sesama manusia mengalahkan dendam seekor syaitan…. cuba check kepala hang…. jangan2 dah tumbuh tanduk…

Anonymous
Anonymous
9 October 2019 12:03 pm
Reply to  Jigit

Atuk Madey lagi dahsyat…sanggup kawan dgn setan fitnah dan penjarakan anwar kerana kebencian tak mau bantu kroni dan anak branak madey masa krisis ekonomi tahun 98 dulu…

najib bini rosmah
najib bini rosmah
9 October 2019 10:10 am

Silap tu. Bila jumpa Madey gua tetap hormat macam bapak gua juga. Try read between lines every points that I give to public. Bukan benci manusia dan kemanusiaan tetapi benci sikap dan perangai manusia yang tak berubah kepada lebih baik. Tapi kalau tahap samakan manusia macam syaitan atau iblis maybe you hate me more. Kahkahkah!

Wau bule
Wau bule
9 October 2019 7:30 am

Ini mesti salah DAP…betul tak Cai2 Pas dan Umno

Salah mahathir kit siang gian eng ram karpal deo….aaaargh

Mana melayu …najob zahid ahmad maslan nazri, ISMA PERKASA UMNO PAS pata agamawan mufti ustax…. msna maruah kamu?

Anonymous
Anonymous
9 October 2019 10:52 am
Reply to  Wau bule

Ini mesti anjing suruhan DAP yg komen mcm pulimak ni

Ibnu Ibrahim
Ibnu Ibrahim
9 October 2019 11:59 am
Reply to  Wau bule

Wau Bule…. SI BALACI ATOK MADEY AL KUTTY UMO 94 DAH NAK MAMPOS!