MAHATHIR PENYUMBANG TERBESAR PERPECAHAN MELAYU

Antara perkara yang disentuh Tun Mahathir Mohamad dalam amanatnya di Kongres Maruah Melayu semalam adalah tentang perpecahan orang Melayu dalam politik.

Katanya, oleh sebab politik Melayu sekarang ini berpecah kepada enam kumpulan, tiada mana-mana parti mampu mendapat sokongan melebihi 50 peratus.

Akibatnya, tambah beliau, mereka terpaksa bergantung kepada kaum lain untuk mendapatkan kemenangan.

“Kita sendiri lakukan perpecahan. Apabila ini berlaku kita menjadi kumpulan kecil dan berlawan sesama sendiri, maka kita terpaksa bergantung kepada orang lain untuk mendapatkan kemenangan.

“Kalau bergantung kepada orang lain, sedikit sebanyak kita terhutang budi kepada mereka,” katanya.

Sehubungan itu jugalah Tun Mahathir mengakui kerajaan sekarang tidak lagi kuat kemelayuannya berbanding BN sebelum ini.

“Kalau dahulu kita boleh harap kerana kerajaan dipimpin oleh orang Melayu, memang kuat.

“Sekarang tidak kuat kerana mahu tidak mahu, kita kena ambil kira perasaan orang lain,” tambahnya lagi.

Siapakah yang bersalah dalam konteks perpecahan orang Melayu dalam politik ini?

Jika diimbas kembali, berbanding tangan mana-mana Perdana Menteri, di tangan Tun Mahathirlah sebenarnya orang Melayu paling banyak berpecah.

Perpecahan pertama ialah selepas pemilihan UMNO 1987 yang menyaksikan Tun Mahathir menang bagi jawatan Presiden UMNO dengan kelebihan hanya 43 undi berbanding pencabarnya, Tengku Razaleigh Hamzah.

Akibat pertikaian mengenai keputusan itu kemudiannya di bawa ke mahkamah dan UMNO seterusnya diisytiharkan haram pada 1988, Tun Mahathir lantas menubuhkan UMNO Baru dengan larangan kepada semua pengikut Tengku Razaleigh daripada menyertainya.

Disebabkan tidak dibenarkan menyertai UMNO Baru, Tengku Razaleigh telah menubuhkan Semangat 46 bagi meneruskan perjuangan politiknya bersama penyokong-penyokongnya.

Lantaran tidak setuju dengan Tun Mahathir, dua bekas Presiden UMNO yang masih hidup ketika itu, Tunku Abdul Rahman Putra Alhaj dan Tun Hussein Onn memilih untuk tidak menyertai UMNO Baru dan kedua-dua negarawan itu akhirnya meninggal dunia di luar UMNO.

Itulah perpecahan pertama orang Melayu yang dilakukan oleh Tun Mahathir kerana tidak membenarkan orang Melayu yang tidak menyokongnya daripada menjadi ahli UMNO Baru tajaannya.

Pada 1996, Tun Mahathir secara tiba-tiba berdamai dengan Tengku Razaleigh dengan mengajak beliau serta pengikutnyan secara beramai-ramai kembali menyertai UMNO.

Pada awalnya, langkah itu dilihat sebagai keikhlasan Tun Mahathir untuk menyatukan orang-orang Melayu, tetapi ternyata kemudian ia adalah helahnya untuk memudahkan tindakan memecat Anwar Ibrahim pada tahun 1998.

Dalam perkiraan Tun Mahathir, jika beliau memecat Anwar dalam keadaan Semangat 46 masih wujud dan mungkin menyebabkan Anwar bergabung dengan Tengku Razaleigh menentangnya, ia mungkin mendatangkan masalah yang terkawal baginya.

Maka itulah sebelum memecat Anwar, Ku Li diajaknya menyertai UMNO dan Semangat 46 mesti dibubarkan terlebih dahulu.

Hasil daripada pemecatan Anwar itulah tertubuhnya PKR dan bangkitnya semangat reformasi dalam negara ini.

Selepas perpecahan pertama yang menyebabkan wujudnya Semangat 46 dan kemudian ditautkan kembali pada 1996, tetapi perpecahan kali kedua orang Melayu pada 1998 yang berpunca daripada tangan Tun Mahathir memecat Anwar demi mengekalkan kuasa, ternyata lebih besar dan berlarut-larutan lagi.

Walaupun dengan memecat Anwar itu, Tun Mahathir dapat mengekalkan kuasa Perdana Menterinya sehingga bersara pada 2003, perpecahan Melayu yang disertai dengan kegigihan Anwar bersama PKR dan Pakatan Rakyat telah berjaya menolak BN hingga ke dinding dengan kehilangan majoriti dua pertiga BN pada PRU 2008, hilang undi popular pada 2013 dan seterusnya tumbang kepada PH pada PRU 2018.

Jika tanpa perpecahan yang disebabkan oleh tangan Tun Mahathir, BN dengan kerajaan majoriti Melayu mungkin masih kekal sehingga ke hari ini.

Perpecahan ketiga yang dilakukan oleh Tun Mahathir ialah dengan menubuhkan Bersatu bagi menumbangkan UMNO dan BN pada 2016 lalu.

Meskipun tindakan beliau menubuhkan Bersatu dan bergabung dengan PH untuk menumbangkan BN disertai dengan alasan-alasan yang boleh diterima berdasarkan situasi ketika itu, realitinya menubuhkan satu lagi parti Melayu adalah suatu tindakan memecah-belahkan komuniti itu.

Sementara diakui ada perpecahan lain seperti Amanah yang lahir daripada Pas atau Pas yang lahir daripada UMNO sebelum itu misalnya, realiti berpecahnya orang Melayu di era Tun Mahathir dan oleh perbuatan tangannya sendiri adalah yang paling memberi kesan serta memudaratkan sekali.

Maka, jika hari ini Tun Mahathir berasa kesal dengan perpecahan orang Melayu sehingga terpaksa bergantung kepada kaum lain untuk menang pilihanraya, salahnya ialah beliau sendiri.

Pernahkah Tun Mahathir insaf dan kesal?

Kalau dalam masa-masa terdekat ini, beliau bercakap lagi tentang perpaduan Melayu, niat dan tujuannya belum tentu ikhlas dan benar-benar ke arah itu

Tidak mustahil, seperti mana tiga perpecahan Melayu yang dilakukannya sebelum ini, perpaduan Melayu kali ini juga adalah sandiwara yang bermotif politik untuk mengekalkan kuasa, menaikkan pemimpin pilihan dan memungkiri janji peralihan serta akhirnya menyebabkan orang Melayu bakal berpecah sekali lagi.

Setelah agenda yang diingininya ity tercapai nanti, Melayu tetap begitu juga.

Apakah kita mahu tertipu lagi? (Shahbudindotcom 07/10/2019)

Kongsikan artikel ini
Updated: 7 October 2019 — 6:20 pm

98
Leave a Reply

avatar
18 Comment authors
AnonymouskAnonymousahmadWau BuleApaNama Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Anonymousk
Guest
Anonymousk

kluangdiamond……… Tuesday, October 8, 2019……. SATU DEMI SATU MELAYU AKAN TINGGALKAN BERSATU JIKA MAHATHIR MASIH ANGKUH DAN DENIAL SYNDROME BERSATU sudah tidak relevan, tidak perlu, tiada keutamaan untuk bersama lagi dengan PH dan kerajaan sekarang kecuali demi perut masing².. UMNO juga tidak akan ke mana jika masih simpan pemimpin² korup yang sedang dalam pertuduhan mahkamah. Soal salah atau tidak itu urusan undang² tetapi dari segi semangat politik dan moral, peluang untuk mereka sudah tamat. Jika dua situasi ini mampu di atasi, tidak ada sebab melayu lemah kuasa atau hilang kuasa.. Apakah Mahathir sudah hilang kudrat, hilang aura, hilang pengaruh, hilang… Read more »

Anonymousk
Guest
Anonymousk

Madeyhanye nak ksyakan kroni dan anak branak saja..

hpu914
Guest
hpu914

Apa kurangnya dgn anwar ibrahim? Malah ,,mahathir dan anwar yg memecahbelagkan perpaduan org melayu,,dan sekarang keduanya menjadi talibarut cina untuk menjahanamkan bangsa melayu. Budin oh budin,,,pentaksub anwar yg buta mata hati.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kamu orang PAS ker?

Apasal pulak nak kerjasama dengan Umno yang kerjasama dengan MCA dan Cina2 lain?

Orang PAS memang bengong pemikiran nya. Melainkan Tok Garu Nik Aziz yang sembahyang hajatkan “KO Umno” dan Tuhan makbulkan – Umno dah KO lama dah.

Wau Bule
Guest
Wau Bule

This is a view of a man who hallucinates based on fictions that create falsities…..

Anonymousk
Guest
Anonymousk

Wau bole yg kuat khayal kerana kena kencing dgn madey…hancing laah luu wau bole dan TN kling mabok todi..

ApaNama
Guest
ApaNama

elok dah diberi gelaran bapa pemodenan. jgn rosakkannya.
cucu-cicit nak sorok muka kat mana nnt?
Anwar PM8 adalah opsyen terbaik utk madey.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Tak setuju.

Anwar peliwat. Ini negara Islam, haramkan liwat.

Tambah pula ada maklumat mengumpul harta berbilion – https://groups.google.com/forum/#!topic/soc.culture.malaysia/Jxot-HnyAjY

Anonymousk
Guest
Anonymousk

Bila dia liwat jubo ko dan jubo wau bole..

Wau bule
Guest
Wau bule

PM peliwat? Worst option in nmalaysian history

ApaNama
Guest
ApaNama

haha….kes kronik. tak boleh diubati lagi. takpe as long as u r happy.

Wau Bule
Guest
Wau Bule

This is not a chronic case…this is a real case based facts and truth. To disbelieve this means to deny that your parents were responsible for your existence in this world….your dad married your mum, your mum got pregnant and your mum gave birth to you.

Anonymousk
Guest
Anonymousk

Madey dah nyanyok…mula2 cakap hapus tol tiada dlm manipestol….esok nye ngaku ada dlm manipestol plak..

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kamu yang nyanyok. Eja pun dah tak reti.

Apa pun, takda bandingan dengan Najib mencuri wang rakyat di 1MDB.

Anonymousk
Guest
Anonymousk

Kling ni mabok todi buat tuduhan liar..bukti najib curi tak kasi pon..

Anonymousk
Guest
Anonymousk

Madey kaki pecah dan perintah…bila dia tak boleh pecahkan umno dia haramkan umno dan tubuh umno baru…

Bila tak boleh buang najib dia tubuh Bersatu dan sembah anwar…

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Najib nak pecahkan longkang yang dia tersumbat sekarang pun tak dapat.

Harapkan kerjasama PAS yang nak tumpang naik bas Umno ke Putrajaya.

Kajang pun tak boleh sampai.

Anonymousk
Guest
Anonymousk

Aku tak percayalah…madey kan sangat hebat…takkan tak dapat sokongan besar melayu…pru 14 parti madey cap bunge dapat lebih 100 kerusi parlimen dan 8 negeri..

Kikikikikik…

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kamu eja Anonymous pun tak betul, mana kau punya cakap boleh betul.

ApaNama
Guest
ApaNama

tanpa bekup dari pemerintah, hanya anwar, satu2nya pemimpin negara yg bebas dari skandal rasuah.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Statutory Declaration by DATO’ ABDUL MURAD BIN KHALID (one of Bank Negara’s former top executives and later Director of Rashid Hussain Bank) on Anwar amassing RM3 billion – https://groups.google.com/forum/#!topic/soc.culture.malaysia/Jxot-HnyAjY On Thu, 28 Oct 1999, *m*f* wrote: STATUTORY DECLARATION I, Dato’ Abdul Murad Bin Khalid (NRIC No. 531215-08-5957), a Malaysian citizen of full age and care of No. 104, Jalan Setiabakti 9, Bukit Damansara, 50490 Kuala Lumpur, do hereby solemnly and sincerely declare as follows:- 1. On 16th September 1999 1 was charged with failing to disclose truthfully information on Ben Harta Sdn Bhd (BHSB) shares and 51 of its properties… Read more »

Anonymousk
Guest
Anonymousk

Murad sudah mintak maap bila kena gertak nak saman…..kling mabok todi aje yg bengong…tak tahu apa2 pon..tahu mabok dan merapu aje..

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kamu membohong, menipu dan memfitnah saja. Menuduh / menuntut secara liar ajer.

Bukti, fakta, link atau punca maklumat pun tak beri konon nya dah minta maaf.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Ooooooooooooooo Geng Najib yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama sekarang dah pakai nama Anonymousk pulak.

Komen seditious sebut Kling itu memang lah Pak Tua 70an tahun Geng Najib yang dah tak berani gunakan nama Geng Najib sebab dibalun, ditibai dan dibantai bila gunakan nama itu.

syah
Guest
syah

tapi ada skandal sex dan video bersepah..dari segi moral tak layak

ApaNama
Guest
ApaNama

haha…tu naratif kaki fitnah sejak 20 tahun lalu. mahkamah dah bebaskan dia dari pertuduhan kes liwat 1.0. tak perlu bela diripun, kata mahkamah persekutuan tahun 2004.
kes sifool, doktor mengesahkan takde bukti penetrasi: takdak injuri apa2 pada anus sifool.
Dia nak move on, tu pasal hakim2 jgn risau, boleh tidur dgn lena.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kasi link lah, Meeester.

Kalau tak, mcm mna nk caya apa kau kata.

” tu pasal hakim2 jgn risau, boleh tidur dgn lena.’- Kau nak coba pengaruh Hakim2?

Anonymous
Guest
Anonymous

Dah banyak bagi seblm ni ..kling mana paham melayu..

juragang
Guest
juragang

Ibarat seorang bapa, kepada anak2, dilatih berdikari
Supaya apabila besar nanti tidaklah menjadi pencuri
Tapi snguh malang 60 thn Melayu masih tak mngerti
Hingga nama Melayu trcemar sgb King of Klptokrasi

Sungguh kasihan…kepada Tun Mahathir aku melihat
Hinga ke ujung nywanya Mruah Mlayu cuba diangkat
Tapi aku sedar beliau bukanlah tuhan juga maalaikat
Aku doakan moga ayahnda Tun bahgia dunia akhirat

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Najib punya kleptokrasi sejak jadi Menteri Pertahanan berlaku. Kes Scorpene dan enjin jet hilang bukan misteri baru.

Tetapi Madey tetap pilih pencuri. Sebab Madey juga satu kapla dungga sampai perabis bailout anak dan kroni buat rugi. Yang halang bailout pula dituduh macam-macam cara malah dimalukan satu negara. Jadi ini masa Madey kena penangan Rakyat. Madey semburit tak boleh nak lari. Rakyat sudah tahu Madey tipu dan pembelit macam ular. Kahkahkah!

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Entah apa kau cakap hanya kau dan gerombolan kau saja yang tahu. Penerangan atau butir lanjut pun tak beri. Apa tah lagi bukti, fakta dan punca maklumat yang boleh di percayai.

Bunyi macam menuduh liar sahaja. Terkenal sebagai perbuatan puak Pembangkang yang tak bijak, malas memikir, malas mencari bukti, fakta dan punca2 maklumat yang sahih.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

TAHAP2 REVOLUSI NEGARA MENGIKUT KARL MARX….. CAPITALIST,,, BOURGEOIS,, PROLETARIAT,,SOSIALIST…….SISTEM CAPITALISME AKAN MELAHIRKAN SEGELINTIR ELIT2 KAPITALIS DAN FEUDALIST YG DI PANGGIL BOURGEOIS….SUPER MULTI MILLIONS RICH PERSONS…..DALAM MASA YG SAMA AKAN LAHIR MAJORITI YG HIDUP TERUMBANG AMBING DAN ADA YG HIDUP PAPA KEDANA MELARAT….SISTEM INI AKAN WUJUDKAN CLASSS HATRED DAN MEMBAWA KEPADA CLASS WAR…..SETERUSNYA MEMBAWA KEPADA JATUHNYA REGIME KAPITALIS DAN FEUDALIST…… Gadis Hong Kong Ini Menempuh Rusuhan&Kesesakan Memperoleh Hidayah………. SELEPAS solat Maghrib, seorang gadis Cina Hong Kong sanggup menempuh rusuhan dan kesesakan lalu lintas untuk bertemu dengan kami di Masjid Ammar Siddick Radju di Wan Chai. Perbincangan kami berlangsung hampir tiga jam… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

DAJJAL PAS MAHATHIRVSANWAR,

KAMU NI KOMINIS KER?

KAMU DAH TERTNGGAL ZAMAN.

KOMINIS DAH LAMA LECOR DI NEGARA INI.

juragang
Guest
juragang

Bukanlah niat beliau maruah Melayu nak dihinakan
Beliau sedar diri, Kemelayuannya ramai pertikaikan
Hkiktnya krn Mahathir lah dunia Melayu dbnggakan
Pnckr Langit trtngi di Tanah Melayu pnh dinobatkan

Ibarat seorang bapa, kepada anak2, dilatih berdikari
Supaya apabila besar nanti tidaklah menjadi pencuri
Tapi snguh malang 60 thn Melayu masih tak mngerti
Hingga nama Melayu trcemar sgb King of Klptokrasi

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

SISTEM CIPTAAN YAHUDI AKAN GAGAL DENGAN SENDIRI KERANA MEMANG DICIPTA UNTUK GAGAL…..APABILA GAGAL KELDAI2 YAHUDI AKAN TEEPINGGA2 MENCARI SEBAB KEGAGALAN…..MEREKA AKAN SALING MENYALAHKAN ANTARA SATU SAMA LAIN…. MARUAH MELAYU – SIKAP….. Kongres Maruah Melayu berlangsung di Kuala Lumpur pada 6 Oktober. Kita menjangka ianya akan dilancarkan oleh pemimpin NGO atau dari pihak pembangkan yang dapat dimengerti apa yang dikehendaki oleh pihak penganjur dan mengkritik dasar-dasar pemerintah yang tidak menguntungkan bagi maruah Melayu. Sebaliknya ianya dirasmikan oleh Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir yang menyebabkan suaranya adalah merupakan suara pemerintah dan tentulah menguntungkan pemerintah. Apa yang disampaikan oleh Tun Mahathir tentang Maruah… Read more »

juragang
Guest
juragang

Kjogho nba MVSA tu otok budok2, mmang tok matang
Deme tu, tahu nok dapak pecuma, segala2 bantuang
Baja, BRIM, pukak, benih, enjeng bot macang macang
K`jan buii lmo doh, sme hilang, ni nama Mlyu blukang!

juragang
Guest
juragang

Itu yang Tun Mahathir berulang kali nak sadarkan
Perangai Melayu yang sangat sangat memualkan
Walaupun segala bantuan kemudahan disediakan
Melayu jual, nak cepat kaya, semua dialibabakan!

Anonymousk
Guest
Anonymousk

Tok matang?…yg aku biasa dengar tok penghulu dan tok batin….jurugang ni dari hulu mana?….pegi belajo bahasa melayu yg betul dulu…kikikikik….hulu pueh air neleh?

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Budin tak sukakan Tun M, promosikan Pak Sheikh Anwar.

Jangan buat tak tahu, Budin, bahawa Pak Sheikh tak boleh jadi PM sebab

1. Dia peliwat, suka meliwat, tabiat meliwat
2. Dia bekas banduan 2 kali sebab meliwat
3. Anwar terlalu tua untuk jadi PM, kata Mahathir
https://www.malaysiakini.com/news/337328

Muhamad Zainal
Guest
Muhamad Zainal

Saudara melihat ke Anwar meliwat? Saudara ada melihat bersama saksi 4 orang ke? Usah kita mencari dosa yang sememangnya kita tak tahu! Fitnah itu lebih tajam dari mata pedang dan orang yang menabur fitnah dari berita tak sahih akan kekal di neraka jika yang difitnah tidak mengampunkannya. Nauzubillahminzalik! Semoga kita diselamatkan Allah dari fitnah dunia dan akhirat. DUNIA HANYA SEMENTARA DAN A KHIRAT ITU KEKAL SELAMA LAMANYA. Marilah kita muhasabah diri agar Allah mengampu unkan dosa kita.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kamu nak ikut undang2 agama Islam 4 saksi dll ker?

Kamu mimpi PAS dah merintah negara ini ker?

Kamu tak caya dan tak hormatkan Mahkamah yang telah menghukum dia pasai liwat ker?

Itu menghasut. Kamu perlu di siasat Police Cyber Unit bersama MCMC.

Anonymousk
Guest
Anonymousk

Mahkamah rayuan 2004 dah bebaskan anwar dari fitnah liwat….

Dlm jubo sefool ada lebih dari 2 dna….dna TN kling mabok todi lah dlm jubo sefool…kling jaki jubo..

Hakim Hamid abo becker kata hakim kanan campor tangan tetapkan anwar bersalah..

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Tak kasi link bermakna kamu membohong menyebut Hakim Hamid mengata begitu.

Kamu yang mahukan pembaca percaya, kamu lah yang perlu memberi link bagi nya.

Kamu yang pemalas, bukan pembaca.

Pssst, dna kamu ada dlm jubo kamu. Self service. Sebab Pak Sheikh pun tak mahu. Busuk sangat.

Anonymousk
Guest
Anonymousk

Kling mabok todi dajjal fitnah…Tanpa Nama kling keturunan kaki sondol jubo…

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kamu sondol jubo kamu sendiri. Dajjal dah frust sebab Pak Sheikh tak mahu jub kamu busuk sangat.

ahmad
Guest
ahmad

Inilah akibat paksaan kedalam minda yg dilakukan oleh Tun M kepada rakyat keatas Anwar. Tun M pernah berkata bila sesuatu itu diulang-ulang akhirnya ia kelihatan benar. Saya lebih rela Anwar jadi PM kalupun dia pernah meliwat kerna. 1. Dia tak pernah mengaku 2. Dia tak pernah promosikan homoseks. 3. Gerakan Islam dlm kerajaan dipelopori Anwar melalui konsep penerapan Islamnya. Sebab itu dulu staff gomen tak boleh pakai tudung.Mahathir buat Jakim tp lebih kepada nak mengelirukan dan senang nk divert budget. 4. anwar melalui Yahaya Ahmad bnyak sangat tegas dlm menentang rasuah. Satu persatu company cina kapitalis diambilnya. Kroni Tun M… Read more »

Anon
Guest
Anon

Kalau ikut Kadir Jasin, Pengarah Media PM Madey orang mcm kamu yalah musuh dalam selimut PH yang bahaya kpd PH kerana menentang apa yang Madey, Daim, Anwar dan pemimpin2 tinggi PH dah setuju. Point 1. dan 2. self defeat, di tolak oleh Madey dan Daim sendiri bila mencari dan bersetuju dengan serving convict Anwar konsensus PH antaranya Anwar layak jadi PM kongsi dengan Madey. Malah Madey tak percaya point 1. kerana dia sendiri yang usulkan full pardon due to miscarriage of justice kpd Anwar kerana tuduhan kedua2 liwat yalah konspirasi politik satu bawah dia dan satu lagi bawah Najib. Point… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kamu tak sedor ker bahawa, politik punya pasal, apa saja boleh jadi. Bodoh sangat kamu tak nampak bahawa politik juga buat dia kata Anwar terlalu tua untuk jadi PM –
https://www.malaysiakini.com/news/337328

Politik lah, Mat. Kau tak sedor ker, Tun M masa itu mahu gembeling tenaga siapa saja untuk gulingkan Najib.

“dilemma besar kepala butuh”? Kau ada butuh ker? Kot ada benda sebesar lidi, mana ada kepala? Kamu “dilemma kepala lidi” lah.

Kalah argue tak payah suruh orang pergi ke lain blog, bodoh.

Anonymousk
Guest
Anonymousk

Abwar liwat jubo kling mabok todi?…babi pon liwat jubo ko…

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Ko tak liwat tapi jilat jub o babi

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

A: Awat hang doa Madey cepat mati? Tak bek wooo!
B: Kalu YB mati baru PH nak buat tunai janji. Baru nak kurang tol!
A: Betul juga nooo. Kalau depa menang, depa kencing kita lagi.
B: Bijak hang. Buleh dah hang ganti Madey kalau dia pi masuk kuboq cepat.
A: Kahkahkah!

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

C. Hang kena ingat bahawa dia tu doktor, dah 94 tahun umur nya, masih steady lagi. Kot hang esok lusa gol.

Anonymousk
Guest
Anonymousk

Jalan pon dah senget sebelah..nyanyok plak..

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

A: Awat C hang buat Madey jadi dewa hang ka? Takkan mati-mati?
B: Tok Pekong Dewa Madey. Uih. Patut otak hang kunin.
A: Kahkahkah!

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Otak hang hitam, dahtu, bersarang, mcm2 ulat masuk, tu pasai sellu merepek di sini.

Otak hang berat 70 gm, orang biasa otak nya berat 140 gm.

Jadi, hang sewel, selalu di ketawa pembaca blog ini.

Anonymousk
Guest
Anonymousk

Otak kling mabok todi dah sewel..kuat merapuu…kikikikik..

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

D: Kunin kunyit ka kunin Bersih?
B: Muka C kita tak buleh cam betui-betui. Ini konpem kunin kunyit. Kunyit Azmin atau Haziq kena tanya IGP.
A: Tanya PM dulu pasai PM cari dalang dulu.
D: PM cari dalang semburit. Semburit cari PM.
A: Kahkahkah!

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Semua yang hang kata itu di negated and made upside down by the fact that Boss hang Najib Al Jibo curi wang rakyat RM2.6 billion di 1MDB.

Kuhkuhkuh

Anonymousk
Guest
Anonymousk

Hang tak dak bukti pon najib curi wang 2.6 billion….hang sewel…tuduhan liar..

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Seluruh dunia dah tahu, Mat.

DoJ, bank2 antara bangsa dah tahu Jibo money laundering.

Bukan bapak dia tinggalkan RM2.6 bilion dalam akaun bank dia dulu.

Ko sekolah mana dulu, tak boleh pikiaq?

Anonymous
Guest
Anonymous

😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭
Sedih juga bila Melayu brpecah & bercempera
Mmbela nsib bngsa Mlyu, satu dri tugs Kejora
Namun di hati ini, skit pun tk prnh lupa si dara
Ntah apa khbarnya si manja ku, kt luar negara
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Melayu berpecah kerana Najib salah perintah, mencuri wang rakyat RM2.6 billion, dll. Kena guling di Pru14.

Anonymousk
Guest
Anonymousk

Mana bukti najib curi?…tuduhan liar…fitnah..

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Seluruh dunia dah tahu, Mat.

DoJ, bank2 antara bangsa dah tahu Jibo money laundering.

Bukan bapak dia tinggalkan RM2.6 bilion dalam akaun bank dia dulu.

Ko sekolah mana dulu, tak boleh pikiaq?

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

DAULAH TERPENDAM PERALAT KAN BAPAK SKANDAL UNTUK MENANG PRU-14 KERANA KEMAMPUANNYA MENARIK UNDI MELAYU….MEREKA TAHU BAPOK KURANG UPAYA KUASAI UNDI MELAYU….TAPI DI BELAKANG BAPOK 98% UNDI BUKAN MELAYU….CARA TERBAIK IALAH PERALIHAN KUASA TANPA PRU UNTUK REGIME CHANGE….DARI CAPITALISME KEPADA SOSIALISM….DARI ROYALTY SYSTEM KEPADA REPUBLIC COUNTRY….. PAS bantah pindaan baharu RUU IPCMC……… KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Kubang Kerian, Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man menyatakan bantahan dan tidak menyokong pindaan baharu dalam Rang Undang-undang (RUU) Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC). Menurutnya, keutamaan yang sepatutnya diberikan ialah mencari jalan untuk mengatasi salah laku anggota polis berbanding menubuhkan suruhanjaya penyiasatan. “Bukan… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

DAJJAL PAS MAHATHIRVSANWAR,

BAPAK SKANDAL IA LAH NAJIB AL JIBO – DIA CURI WANG RAKYAT RM.6 BILLION DI 1MDB.

HADI BAWANG SOKONG DIA, PEMIMPIN2 PAS DAPAT RM90 JUTA MASUK AKAUN2 BANK DEPA, PAS PUN SENGAP, BERSUBAHAT, SEKARANG NAK “KERJASAMA” TUMPANG BAS UMNO KE PUTRAJAYA, KONON.

TAK AKAN SAMPAI PUCHONG ATAU KAJANG PUN SEBAB NAMA UMNO BERGELUMANG DENGAN KES NAJIB CURI RM2.6 BILLION.

hpu914
Guest
hpu914

Dajjal sebenar ialah dap. Dap dan talibarut dap yg memfitnah ds najib, fitnah pas. Sehingga sekarang, keterangan2 saksi di mahkamah memihak kpd ds najib.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Fitnah ds najib?

Hang dok di gua mana? Tarak baca atau dengak berita ker?

US DoJ dan bank2 antarabangsa pun tahu Najib punya miney laundering bila curi wang RM2.6 billion dari 1MDB.

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah,

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Smoga lancar sgala urusan study dinda kat U
Mmg abg sgt sdih..dgn prpcahan bngsa Mlyu
Namun, kasih abg ni kpd dinda tk pernah layu
It’s all politics..wht ever it is, I’ll alwys love you
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

BAPOK SKANDAL MEMBAWA IDEOGI DAN ISME LIBERALISM PLURALISM LGBT….TIDAK HAIRANLAH DIA KETUAI PARTI MULTI RACIAL…JANGAN LUPA DIA PUNYAI TEMAN RAPAT DARI KALANGAN ZIONIST FREEMASONRY ILLUMINATI DAN PARTINYA BERLAMBANG MATA SATU….BERMAKNA DIA AKAN BAWA NEGARA KEPADA MARXISM COMMUNISM ANARCHISM ATHEISM….. BERSEKONGKOL DENGAN D4P….. DEEP STATE LEBIH GEMAR KEPADA BAPOK BERBANDING BAPAK….KERANA BAPOK LEBIH BANYAK PENYAKIT….. Anwar Bidas Lim Guan Eng Ker Ni ? Terkezuttt…….. -October 07, 2019 Bukan sekadar berbangsa Melayu semata-mata, tetapi mestilah orang yang layak, berdaya saing dan peduli terhadap Melayu, bumiputera dan semua rakyat Malaysia. Itu syarat yang perlu ada kepada seseorang yang sesuai dilantik menduduki jawatan penting… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

DAJJAL PAS MAHATHIRVSANWAR,

KAMU ASYIK CAKAP PASAI LIBERALISM PLURALISM LGBT….ZIONIST FREEMASONRY ILLUMINATI.

KAMU BUKAN RETI PUN APA ITU SEMUA.

GHENTIKAN LER, BAK KATA OGHANG BOTA, PEGHOK.

siapa aku?
Guest
siapa aku?

BILA TUN NAK PM TIGA TAHUN LAGI
BUDIN MEROYAN MACAM NAK SASAU
POSTING MERACAU BUDAK SAKIT GIGI
CITA-CITA MUSNAH MANA TAK RISAU

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

APA YG BERLAKU SEBENARNYA BUKANLAH UNTUK MENYOKONG BAPAK SKANDAL…..TAPI UNTUK MENARIK 30% MELAYU YG MASIH MAHU BERSAMA PH DAN TIDAK SEDAR MEREKA MENJADI MANGSA KEKEJAMAN SISTEM MANUSIA….SISTEM CAPITALISME YG BERJAYA MENGAYAKAN SEGELINTIR ELIT….MINDA2 PERLU DIBUKA DAN DIDAKWAHKAN SUPAYA HAYATI ISLAM SYUMUL UNTUK KESEJAHTERAAN UMAT SEJAGAT….. UMNO Bukan Parti Milik Golongan Elit Tertentu, WAJIB Dengar Suara Akar Umbi!!!…… Selama 73 tahun, parti UMNO melakarkan sejarah perjuangan dalam mendaulatkan ugama Islam dan bangsa Melayu… Kekuatan dan kejayaan UMNO adalah kerana keikhlasan pemimpin dalam perjuangan dan kepekaan mereka dalam mendengar suara akar umbi serta didokongi oleh kesetiaan dan ketaatan akar umbi kepada pemimpin… Read more »

siapa aku?
Guest
siapa aku?

YANG INI PULA PERANGAINYA SYAITAN
KONON BERJUBAH BERSERBAN BAKUL
TAK TAU BEZA MANA KAYU MANA ROTAN
ELOK DITELAN BATU DEK TELOR TEMAKUL

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

SETUJU.

DAJJAL PAS MAHATHIRVSANWAR ITU MENGARUT AJER SELALU.

Anonymous
Guest
Anonymous

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
1988 gduh dgn Ku Li hingga tercetus smgt 46
1998, lagi sekali gaduh..Nuat hendak ditanam
2018 tubuh PPBM, Mlyu dikasi pcah jahanam
2023, Mlyu bangkit, PH pula telungkup junam
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

siapa aku?
Guest
siapa aku?

DULU HILANG KEKASIH HILANG KERAJAAN
KINI KESAH NAMPAK NAK MACAM BERULANG
BAKAL HILANG KEKASIH HILANG PEKERJAAN
ANGKARA PANTUN,ISI GHAIP TINGGAL TULANG

kah!!!!!!kah!!!!!!!kah!!!!!!!!kah!!!!!!!

siapa aku?
Guest
siapa aku?

BAKAL HILANG KEKASIH HILANG PEKERJAAN
ANGKARA PANTUN,ISI GHAIB TINGGAL TULANG
KONON YANG TERHEBAT PANTUNANNYA PUJAAN
SEMUA KERJA BODOH SANG INSAN PETUALANG

kah!!!!!!kah!!!!!!!kah!!!!!!!!kah!!!!!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Selasih di rimba, buahnya bersih
Mengkula layu, terpijak badak
Kekasih didamba, setia berkasih
Membela Melayu, berganjak tidak

Kah kaahh kaahhh kaahhh kaahhh

Anonymous
Guest
Anonymous

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Mcm2 bertukar nama, kini dia guna ‘siapa aku’
Dulu asyik brfantasi dan berillusi, kini tak laku
Dgn Kejora, ucle ni dah teruk kena tala & paku
Tidak serik lagi dia, buah tomoi, lutut dan siku
👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

GENG NAJIB YANG ASYIK MENJILAT NAJIB MENGGUNA BERBAGAI NAMA TERMASUK ANONYMOUS Kah kaahh kaaahh KENA LUKU KEPALA NYA.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

SELAMA 60 TAHUN NEGARA AMALKAN SISTEM CAPITALISME CIPTAAN YAHUDI YG SEMEMANGNYA DESIGNED TO FAIL…..APABILA ANDA SEBUT CAPITALISME BERMAKNA ANDA BERBICARA TENTANG SEGELINTIR MANUSIA YG BERGELAR KAPITALIS ATAU FEUDALIST….YA PEMIMPIN2 BN TELAH BERJAYA MENGAYAKAN SEGELINTIR ELIT….BERJAYA DARI SUDUT CAPITALISME….TAPI TIDAK BERJAYA DARI SUDUT MAJORITY RAKYAT…..HANYA SISTEM ISLAM SAHAJA YG MAMPU MEMBERI KEKAYAAN KEPADA SEMUA….. Mengapa PAS Hadir 2 Himpunan Perpaduan Melayu? ……… Amanat muhasabah bangsa. MENGAPA PAS menghadiri dua Himpunan Perpaduan Melayu tanpa keraguan? Pertama: Himpunan Muafakat Nasional, anjuran PAS dan Umno. Kedua: Kongres Maruah Melayu, anjuran para ilmuwan beberapa universiti, disertakan ucapan YAB Tun Mahathir mewakili satu-satunya parti Melayu dalam… Read more »

Tuah mahupun tua
Guest
Tuah mahupun tua

Ku sangka jujur pancaran batin
Rupanya palsu penghias zahir saja
Ku sangka Sang Takfir bawa syurga
Kononnya menelan rasuah Jibgor juga

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Hahaha, “menelan rasuah Jibgor juga”.

Itu lah keroje nyer DAJJAL PAS MAHATHIRVSANWAR ITU ..

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

MENTERI2 PH SAH CAP AYAM….SIJIL BELI DAN KEDAI KOPI….. Ilmu Kira-Kira Azmin Lagi Hebat Dari Pakar Ekonomi MIERS…….. SELEPAS ditegur oleh Dato’ Seri Najib kelmarin berkenaan angka-angka unjuran ekonomi dalam dokumen Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 (WKB 2030), Menteri Ekonomi Azmin Ali tetap tidak mahu kalah. Semalam Azmin berkata kira-kira kadar pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar, KDNK (atau dalam bahasa mudahnya kadar pertumbuhan saiz ekonomi negara) yang dihitungnya adalah tidak salah. Ini katanya sebab jumlah saiz ekonomi RM3.4 trilion itu adalah angka nominal iaitu angka saiz ekonomi termasuk inflasi (kenaikan harga barang) pada sebelas tahun akan datang (2030) berbanding sekarang. Namun… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

MENTERI JIBGOR CAP BERUK.

TERGARU GARU DI SANA SINI, PENUH KUTU HISAP DARAH NYA, DEPA PULAK HISAP DARAH RAKYAT.

JIBGOR SENDIRI HISAP RM2.6 BILLION DARI 1MDB. BEDEBAH.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kpd prpcahan Melayu, dia bnyak mnyumbang
Kpd ank branak & kroni, dia bnyak kasi lobang
Kpd orang2 Melayu..dia banyak kasi bimbang
Kpd PH, dia tolong prmudh kita kasi tumbang
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Wau bule
Guest
Wau bule

Betullah. Tapi Allah menangkan mahathir…

Betullah. Tapi organuzer Kongres Melayu mahu mahathir buat amanat…

Betullah. Tapi melayu yang tak bangsat dan tak sesat sokong mahathir…..

So?????

Anonymous
Guest
Anonymous

Atuk Wau bule bikin lawak klasik tk kring gusi
Dia mnang sbb mnumpang Pkatan, Nuar kasi
Sdr le Cap Munge tnding 52 hnya dpt 13 krusi
Tu bkn mnang, tpi tuah nsib dsablik dmokrasi
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Wau bule
Guest
Wau bule

Melayu bangsat dan sesat memang tak yakin dengan Allah.

Majoriti kami melayu muslim yang tak dibangsat dan disesat sangat yakin dengan Allah dan redhaNYa.. aamiin

Ibnu Ibrahim
Guest
Ibnu Ibrahim

KAU TU YANG SESAT!

Ibnu Ibrahim
Guest
Ibnu Ibrahim

ATOK 94 SILA BERAMBUS!!!

Wau bule
Guest
Wau bule

Jangan disuruh berambus orang yang dimenangkan Allah swt dalam pru14. Jangan sebab keangkohan kanu Allah akan balas dengan setimpal

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Atuk bedebah Geng Najib yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama, sekarang guna nama Ibnu Ibrahim pulak.

Tak sukakan Tun M sebab lingkupkan Najib di Pru14. Akan sumbatkan Najib ke longkang juga di Pru15.

Anonymous
Guest
Anonymous

Udah2 lah Wau Bule tk usah ko nak berdrama
Mlyu pndrhaka..mmg sinonim dgn pluralisma
Dengan Islam, ko bagaikan fobea dan trauma
Sbb tu benci perjuangan Islam PAS dan ISMA
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Ini nyata Geng Najib yang selalu guna nama Anonymous Kah kaahh kaaahh.

Berpuluh nama di gunakan nya nak coba menarik perhatian pembaca. Tapi dikentot dan ditahikan pembaca sentiasa.

irkiz
Guest
irkiz

SAYA SOKONG 100 PERATUS. YANG BUAT KITA KELAM KABUT BUDIN. BUDIN BERAT SEBELAH. YANG MENGUTUK TUN CEPAT CEPAT MASUK DALAM BLOGNYA. YANG MEMUJI BAIK DI DALAM MALAYSIA DI LUAR MALAYSIA LUPA NAK MASUK DALAM BLOGNYA. HATI ORANG ISLAM MESTI BERSIH BUDIN. BLOG BUDIN NAMPAKNYA KOMEN KOMEN BERGADUH SESAMA SENDIRI.IKUTLAH CARA ORANG ISLAM JANGAN IKUT CARA ORANG BUKAN ISLAM.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Atuk Geng Najib umur 70an tahun dah lama pencen takde keroje lain, nak tolong jaga cucu2 pun tak di beri anak2 nya sebab tak percayakan dia, maka dia pun terhegeh hegeh memantun mantat di blog ini.