SUDAH SAMPAI MASANYA PAS DILARANG GUNA PERKATAAN ISLAM PADA NAMANYA

Sejak ia wujud, selain ada perkataan Islam pada namanya, Pas sentiasa mendendangkan perjuangannya ialah untuk menegakkan syiar Islam di negara ini.

Dalam hal ini, sering ditanamkan kepada ahli-ahlinya bahawa kalah atau menang dalam pilihanraya bukanlah suatu keutamaan bagi Pas.

Kalau tidak menang di dunia, dikatakan ganjaran syurga kerana istiqamah dalam perjuangan menegakkan hukum Islam, meskipun sering kalah dalam pilihanraya, adalah sesuatu yang sedang menunggu selepas kematian nanti.

Untuk itu, tidak hairan sikap wala’ dan taksub berjaya dipupuk dengan jayanya dalam Pas sejak dulu lagi.

Sebagai pecahan daripada UMNO, walaupun kemudian pernah menyertai Perikatan dari tahun 1972 hingga 1978, Pas telah menjadikan parti Melayu itu sebagai musuh utama dalam perjuangannya.

Dalam memusuhi UMNO, perbagai label diberikan kepada parti itu seperti parti assabiyah, mempertahankan perlembagaan penjajah dan sehingga di suatu peringkat UMNO dilabel sebagai parti yang dianggap kafir, terutama dalam tafsiran yang pelbagai berkenaan “Amanat Hadi Awang”.

Amanat itu juga turut membawa berlakunya sembahyang dua imam, memulaukan kenduri dan solat jenazah orang UMNO, tidak makan sembelihan orang UMNO, pernikahan yang dinikahkan tok kadi kerajaan dianggap tidak sah dan perlu dinikahkan sekali lagi serta bermacam-macam hal lain yang dengan sendirinya menampakkan jurang Islam – kafir antara UMNO dan Pas.

Dalam perkembangan untuk memantapkan lagi keyakinan terhadap perjuangan Islam yang dibawanya, Pas telah menjadikan hukum hudud sebagai teras keutamaannya.

Tetapi, sebagai parti politik yang tidak terkecuali untuk mendapatkan kuasa, dalam perjalanan masa yang dilalui Pas, hukum hudud tidak lebih sebagai mainan dan alat semata-mata untuk berlawan dengan UMNO.

Ketika bersendirian dan asyik melawan UMNO, memang hududlah inti perjuangan Pas. Namun ketika berpeluk cium dengan DAP dalam Pakatan Harapan (PR), Pas tidak berasa berdosa mengenepikan hudud agar tidak terketepi daripada mendapat sokongan pengundi bukan Melayu.

Kemudian, apabila berpecah dengan DAP dan PR serta kembali bersendirian, hudud muncul semula bermain di bibir setiap pemimpin Pas sebagai isu di pentas-pentas ceramah mereka.

Segala macam ayat Al-Quran dan Hadis yang memihak kepada hudud turut menjadi dendangan siang dan malam untuk menunjukkan Pas tidak pernah lari daripada perjuangan Islam.

Apabila Pas mula-mula berbaik dengan UMNO secara sembunyi-sembunyi sebelum PRU14 untuk menjadi kuasa ketiga dengan tujuan memberi kelebihan kepada Najib Razak mengekalkan kuasa, hudud kemudiannya diketepikan sekali lagi dan telah digantikan kepada RUU355 iaitu memperkasa Mahkamah Syariah.

Sebagaimana yang kita sedia maklum, RUU355 ini juga hanyalah isu mainan yang sering ditangguh-tangguh untuk dibentang ke Parlimen, sebaliknya hanya dijadikan modal perhimpunan di Padang Merbok semata-mata.

Selepas PRU14 di mana peranan menjadi kuasa ketiga tidak menjadi dan UMNO hilang kuasa, Pas tidak ada pilihan selain mengadakan kerjasama secara rasmi dengan parti yang pernah dikafirkan serta dimusuhi berpuluh-puluh tahun lamanya.

Alasannya kerana dikata PH membawa mudarat lebih besar kepada Melayu dan Islam, meskipun di waktu yang sama Hadi Awang menyokong Tun Mahathir Mohamad terus kekal sebagai Perdana Menteri sehingga habis penggal.

Setelah “berkahwin” secara rasmi dengan UMNO, hari ini hudud bukan saja tiada dalam piagam perjuangan yang mahu ditegakkan oleh Pas, malah hudud juga dikatakan bukan lagi suatu keutamaan.

Kalau hudud pun bukan lagi keutamaan, RUU355 sudah pasti ke dalam tong sampah tempatnya.

Itulah Pas, sebuah parti yang sebenarnya sentiasa mengejar kuasa dengan bertukar-tukar pasangan dan menjadikan Islam sebagai alat dalam perjuangannya.

Jika Pas benar-benar berjuang demi Islam, bagaimanakah ia boleh bermusuh dan kemudian berkawan dengan UMNO yang pernah dikafirkannya; bermusuh, berkawan dan bermusuh kembali dengan DAP yang sering disebutnya sebagai parti yang menentang Islam?

Bagaimanakah juga, kalau benar memperjuangkan Islam, sekejap mahu hudud, sekejap lain mahu RUU355 dan sekarang langsung tidak lagi mengutamakan kedua-duanya?

Perjuangan Pas sekarang menjelang PRU15 tidak lain ialah untuk menolong UMNO – parti musuh dan parti yang dikafirkannya selama berpuluh-puluh tahun – agar dapat kembali semula ke persada kuasa.

Tetapi, apa pun perubahan dalam perjuangan Pas, baik ketika bermusuh dengan UMNO, berkawan dengan DAP dan kembali bersahabat drngan UMNO, lebih-lebih lagi kerana adanya perkataan Islam pada namanya, mereka tetap mengatakan ia adalah perjuangan Islam, sambil memetik ayat-ayat Al-Quran dan Hadis terpilih yang boleh dilihat memihak kepada apa yang diperjuangkan.

Selepas PRU15 akan datang, terutama jika berlaku perkelahian dengan UMNO atau kerjasama merebut kuasa tidak menjadi – sama-sama kita saksikan nanti – tidak mustahil isu hudud akan kembali menjadi sandaran perjuangan Pas.

Atau jika jika selepas itu Pas mungkin berbaik semula dengan DAP, pastilah isu hudud akan dikesampingkan sekali lagi.

Melihat semua ini, tidakkah Pas ini sebenarnya lebih mengelirukan orang Islam dengan menggunakan perkataan Islam yang ada pada namanya?

Hakikatnya, di sebalik menjaja nama Islam, Pas sama seperti parti-parti lain yang keutamaannya ialah mengejar kuasa dan bukan sangat memperjuangkan Islam.

Bagaimanapun, selagi nama Islam ada padanya, Pas akan terus mengelirukan serta menjerumuskan rakyat kepada perpecahan dengan menggunakan nama agama yang suci itu.

Islam sepatutnya milik semua mereka yang beragama Islam dan bukan milik Pas saja.

Maka, untuk mengelakkan kekeliruan berterusan dan daripada Pas sewenang-wenangnya boleh menyalahgunakan agama untuk kepentingan kelompoknya, sudah sewajarnya kerajaan segera melarang Pas menggunakan perkataan Islam pada namanya.

Dalam ini, bukan saja nama Islam tidak harus dibenarkan untuk digunakan pada nama parti, nama Kristian, Hindu, Buddha dan lain-lain juga semestinya dikuatkuasakan larangan yang sama, walaupun sehingga ini belum ada parti menggunakan nama Kristian, Hindu atau Buddha.

Pas boleh terus memperjuangkan Islam sebagai asas perjuangannya, tetapi tidak harus lagi dibenarkan meletakkan perkataan Islam pada namanya bagi mengelakkan nama agama itu disalahguna dan dijadikan alat yang boleh mengelirukan umat.

Tambahan lagi, oleh kerana jalan dan rakan perjuangan Pas selama ini terbukti tidak menentu, jika tiada lagi perkataan Islam pada namanya, ia tidak mendatangkan keburukan kepada Islam itu sendiri.

PH sebagai sebuah kerajaan, terutamanya Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri ketika ini, pasti akan dikenang serta disanjung oleh majoriti umat Islam negara ini jika tidak bertangguh lagi menguatkuasakan larangan ini kepada Pas. (Shahbudindotcom 23/09/2019)

Kongsikan artikel ini
Updated: 23 September 2019 — 11:29 am

119
Leave a Reply

avatar
9 Comment authors
najib bini rosmahABU NAWASMAHATHIRVSANWARAnonymousAnonymous Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Apa nak harap dengan Madey? Kencing depan mata pun tak mengaku. Salahkan Jibby, Jokowi dan kereta terbang Madey memang pandai. Kalau bab janji, Madey cuma seekor penipu besar. Kahkahkah!

ABU NAWAS
Guest
ABU NAWAS

dah nama org islam mesti ada niat nak tegakan hukum islam dalam negara y di pimpin oleh islam. takan kau x paham seni polotik budin ke kau takut bang non x jadi pm. hebat mana pun ko nak berpolitik ko mesti guna islam dalam kehidupan…jadi aku harap ko pikir la sbb ko pun hebat dalam pemikiran

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

PH JAUH LEBIH TERUK DARI BN….SILA BERI GILIRAN KEPADA GS PULA…. PH TAMBAH HUTANG LAGI BESAR….PENGANGGUR SETENGAH JUTA DGN PENDATANG 7 JUTA….. MASALAH NEGARA MAKIN BERTAMBAH HARI KE HARI….. “Can Umno-PAS Save Malaysia?” Asks Dennis Ignatius.,…. Pakatan Harapan spin-doctor Dennis Ignatius asks, “Can Umno-PAS save Malaysia?” Well, we can also ask the question: Can DAP-PKR-PPBM-PAN save Malaysia? Dennis Ignatius is pro-Pakatan Harapan and anti-Umno-PAS and all his articles reflect this Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the Indian social problem of gangsterism and unemployment? Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of the declining Ringgit? Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of the declining Malaysian stock… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon tua nk fitnh Kjora, dia kuar brmcm nama
Tpi, dgn Kejora, dia tk daya nak bertahan lama
Penyudah nya kecewa dan malu yg dia terima
Sbb Allah bserta org kuat iman & pgng agama
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Mana gi, anon tua, telinga capang mulut lebar
Itu lah..cikgu Kejora bistari usah cuba dicabar
Awalnya anon tua, kmain lagi smngt berkobar
Tapi kini, naper lari berseimut dlm kain gebar?
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah.kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Blogger ni memang keliru dlm banyak hal. Dia yg keliru, majoriti rakyat tak keliru pun.

Anonymous
Guest
Anonymous

Sian anon pnyamun tua..,Kejora dia nak fitnah
Tapi, cikgu Kejora tak lut, dia tikam dan panah
Sbb Allah ttap bersama org yg jujur & amanah
Penyudah nya, anon tua yg lari tk cukup tanah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah.kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

CANNOT GET ALONG….BETTER SPLIT….. PAKATAN NASIONAL WILL BE FORMED….GOOD BYE TOILET PARTY….. How To Block Anwar From Becoming PM ,…………. Zuraida Kamaruddin told her people that 15 PKR Members of Parliament are prepared to leave the party to start a new party. Mahathir’s people are also saying the same thing. So the stories check. Pakatan Harapan says the promise made by PKR and DAP that the price of petrol would be reduced to RM1.50 the very next day after the new government is formed was made by Pakatan Rakyat and not Pakatan Harapan. Hence Pakatan Harapan is not obliged to… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah,

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Maaf, abg kurang brpntun, utk Irah ku bidadari
Sbb abg nk ajar anon pnyamun tua tk sdar diri
Bgi dia kenal lbih dekat lagi, cgu Kejora bistari
Udah 3-4 mlm anon pnyamun tua ni cabut lari
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

TERLAMPAU BANYAK KEISTIMEWAAN YANG DIBERI KEPADA MINORITI MENYEBABKAN MEREKA NAIK TOCANG,,DEGIL,,,KERAS KEPALA,,,MELAWAN ….MELAYU DI THAILAND TERPAKSA BELAJAR BELAJAR THAI DI SEKOLAH….DI SINGAPORK TIADA SEKOLAH CINA…..MANA LAGI NAK CARI NEGARA SEBAIK TANAH MELAYU ATAS DUNIA INI……TAPI TAK BOLEH HARAP PADA PH KERANA MEREKA PENYEMBAH TOKONG BABI…. . Why Do Chinese Still Need Chinese Schools? ……… DAP claims 97% of the Chinese voters voted for Pakatan Harapan. Pakatan Harapan claims Malaysians now live in Malaysia Baru or a New Malaysia under the Pakatan Harapan federal government. DAP, PKR, PPBM and PAN claim Pakatan Harapan is bringing changes, improvements and reforms to the… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kejora-Irah brcnta, ada org jdi ccing kpanasan
Dia cuba nk fitnah Kejora, tapi, tidak berkesan
Sbb dr Kejora..Irah dh dapat semua pnjelasan
Dn Irh pula, tk prnh ragui Kjora pnya keikhlsan
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

anonymous
Guest
anonymous

oiiii..apa dah jadi ni ha?

Yang kejora ni, kgeletar semacam?

Anonymous
Guest
Anonymous

Tk de dlm kamus Kejora prkataan mnggeletar
Sbb cikgu Kejora sorang pmntun bistari pintar
Lain le anon pnyamun, layak pndekar Musytar
Mlm ini kita lihat lagi, siapa yng akan terlantar
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

😂 LOL
Guest
😂 LOL

😂

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻
Macy manis manja, tak kesian ker kat abang
Teringin benar mau rasa Macy punya lobang
Abg takkan gelojoh, Macy tak usah bimbang
Kita jumpa di sana, abg gi dgn kapal terbang
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

😂LOL Tua Renta 9:20 pm,

Mcm mna Macy bapok ko bleh buat mmbang
Sampai ko udah gila2kan Macy punya lobang
Tak usah ler ko korbankan duit buat tambang
Ko gi tangkap je, babi btina yg sdg berkubang
🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

😂 LOL
Guest
😂 LOL

GOYANG NAMPAK!

Anonymous
Guest
Anonymous

😂[email protected] Tua Renta 9:43 pm

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Tak de di dlm kamus Kejora, prkataan goyang
Dh ramai musuh2 Kejora, yg trbang melayang
Irah pula, kpd Kejora, makin brtambag sayang
Kjora pula sntiasa berdoa utk Irh lps smayang
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
Kah.kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Tarikh penting Rakyat Malaysia yang jadi bahan ketawa Rakyat sebab Madey seekor penipu besar.

1. Tarikh IGP tangkap Jho Low dan angkut masuk court dalam kes 1MDB sekarang.

2. Tarikh siasatan Azmin Semburit di Hotel Sandakan berakhir dan dalang bersemburit didakwa.

3. Tarikh Madey PM below Par letak jawatan PM Sementara ke 7 dan serah kepada Anwar.

Kahkahkah!

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Tarikh tambahan Madey penipu.

4. Tarikh semua Rakyat Malaysia dapat naik kereta terbang untuk elak jerebu angkara syarikat sawit Malaysia.

Kahkahkah!

😂 LOL
Guest
😂 LOL

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Mari abg bawa adik Macy bersiar di tgh kota
Kalau abg tutoh jubor, jgn lah Macy meronta
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

😂 LOL
Guest
😂 LOL

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Mari abg bawa adik Macy bersiar di tgh kota
Kalau abg tutoh jubor, jgn lah Macy meronta
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

😂LOL Tua Renta 9:12/9:13 pm,

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Jgn ler dibuat sampai Macy tu jadi menderita
Aku cadang btg kotey ko tu lumor sikit planta
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Mr. La Ih-Ih
Guest
Mr. La Ih-Ih

Hamba ni asyik ingat Macy, ‘gadis’ dua alam
Hamba tau Macy manis ni Iban, bukan Islam
Teringiin mau rasa bontot Macy satu malam
Jenis bontot bulat lentik ni lobang dia dalam

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

😂 LOL
Guest
😂 LOL

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

😂 LOL
Guest
😂 LOL

kikikikikikik!!!!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Mr La Ih-Ih 8:56 pm,

Ternyata, yang jiwa kamu itu, dah kotor kelam
Dlm lmbah kmaksiatan, ko hanyut, tenggelam
Jubor Macy bapok yg kau nk masuk ke dalam
Itu lah jadi nya, bila tak brpegang ajaran Islam
👎👎👎👎👎👎👎👎🖕👎👎👎👎👎👎👎👎👎

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

😂 LOL
Guest
😂 LOL

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻
Teringiin mau rasa bontot Macy satu malam
Jenis bontot bulat lentik ni lobang dia dalam
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

😂LOK Tua Renta 9:17 pm,

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Dlm lmbah kmaksiatan, ko hanyut, tenggelam
Itu lah jadi nya, bila tak brpegang ajaran Islam
👎👎👎👎👎👎👎👎🖕👎👎👎👎👎👎👎👎👎

Mr. La Ih-Ih
Guest
Mr. La Ih-Ih

Anonymous
Hoi Seman, aku cerca tak kan tak tersentoh
Kenapa dgn ‘dato’ jampi, ngko sangat patoh
Mmg betul ler, ko ni dah ‘kiok’ batang butoh
Bini muda ko itu, bak jer sini, kasi aku tutoh

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

😂 LOL
Guest
😂 LOL

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Mr La Ih-Ih 8:54 pm,

Memang lahanat betul lah.. itu anon taik kuda
Ternyata, yng anon itu, tak ada iman dlm dada
Klu gian pun, cari le anak dara, atau pun janda
Ini..mau dibahamnya Seman punya bini muda
👎👎👎👎👎👎👎👎🖕👎👎👎👎👎👎👎👎👎

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

😂 LOL
Guest
😂 LOL

😂 LOL

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻
Macy manis manja, tak kesian ker kat abang
Teringin benar mau rasa Macy punya lobang
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻

Anonymous
Guest
Anonymous

😂LOL Tua Renta 9:24 pm,

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Sampai ko dah gila2kan Macy punya lobang?
Ko gi tangkap je, babi btina yg sdg berkubang
🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷

😂 LOL
Guest
😂 LOL

🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷

UWEKKKKK…..UWEKKKKKKKKKKKK

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah,

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Hal ehwal politik..abg tak le begitu nak kesah
Tapi musuh yg smseng mmg lah abg belasah
Merindui Irah itu lah yg mmbuat hati ini resah
Irah ler tmpt abg mengadu senang dan susah
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

😂 LOL
Guest
😂 LOL

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
kikikikikikiki!!!!!!
kikikikikikiki!!!!!!
😂 LOL

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Mari abg bawa adik Macy bersiar di tgh kota
Kalau abg tutoh jubor, jgn lah Macy meronta
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻

Anonymous
Guest
Anonymous

😂LOL Tua Renta 9:27 pm,

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Jgn ler dibuat sampai Macy tu jadi menderita
Aku cadang btg kotey ko tu lumor sikit planta
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

😂 LOL
Guest
😂 LOL

🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷
UWEEEEEKKKKK……UWEKKKKKKKKKKKKKKK

Mr. La Ih-Ih
Guest
Mr. La Ih-Ih

Macy,
💘Oh Macy manja ku yang manis ayu dan jelita💘
💘Bilakah agaknya kita dapat bertentang mata💘
💘Mari abg bawa adik Macy bersiar di tgh kota💘
💘Kalau abg tutoh jubor, jgn lah Macy meronta💘

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

kikikikikikikiki

Anonymous
Guest
Anonymous

Mr La Ih-Ih,

Buat apa ler kamu upload mcm ni pnya cerita
Tidak ker ia memalukan diri mu semata-mata
Elakkan lah sdr..perbuatan cela dan keji nista
Dgn Macy bapok pun kamu boleh jatuh cinta?
👎👎👎👎👎👎👎👎🖕👎👎👎👎👎👎👎👎👎

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

😂 LOL
Guest
😂 LOL

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
kikikikikikiki!!!!!!
kikikikikikiki!!!!!!

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

YANG SALAH IALAH PH YANG TIDAK HUKUM TOKEY KAPITALIS DAN KRONI…… BencanaJerebu – Teresa Kok Kata Jangan Salahkan Pekebun Sawit Jerebu – ……. Tidak adil untuk terus menyalahkan industri kelapa sawit setiap kali berlaku jerebu kerana banyak syarikat itu mematuhi piawaian pertanian mampan, kata Menteri Industri Utama, Teresa Kok. Beliau berkata, syarikat perladangan besar tidak akan mengamalkan pembakaran terbuka kerana mereka patuh kepada prinsip pertanian baik sama ada Rundingan Meja Bulat Minyak Sawit Lestari (RSPO) atau Minyak Sawit Lestari Malaysia (MSPO). Adalah tidak adil untuk menuding jari terhadap industri kelapa sawit apabila jerebu berlaku kerana kebakaran hutan disebabkan musim El… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah,

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Dah hilang lesap atuk TN kedi anak gampang
Kalu dekat, mmg si tua tu, makan pelempang
Dgn abg ini, dia dh kena, smpai ccat tempang
Lega..kini nak berpantun dgn Irah pun lapang
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Guest
Anonymous

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Dia udah sawan sasau gila, itu TN tua bangka
Dlm blog ini, si tua tu semua orang tidak suka
Ada ker patut, dia kata, Irah tu watak abg reka
Kalau dekat, mmg lebam atuk tu punya muka!
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

😂 LOL
Guest
😂 LOL

😂 LOL

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
kikikikikikiki!!!!!!
kikikikikikiki!!!!!!
😂 LOL

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Mari abg bawa adik Macy bersiar di tgh kota
Kalau abg tutoh jubor, jgn lah Macy meronta
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺

Anonymous
Guest
Anonymous

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Owh..patut le mlm ni LOL semcm jer meronta
Rupa2 nya LOL ini samaran atuk TN tua renta
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Molek benar saranan Budin supaya PM Sementara no 7 Madey diberi tanggungjawab berat untuk haramkan UMNO-PAS secepat mungkin. Kalau gagal apa boleh buat, Madey memang pemalas yang hanya nak salahkan Jibby, Jokowi dan kereta terbang DIY. Lagipun kalau sudah berjaya haram parti lawan, semua sampah sarap akan berlonggok dalam Bersatu bawah Madey lagi sekali. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Rakan2 Melayu beriman,

Ayuh, Mlayu/Islam, usaha mari kita lipat gnda
Kekalkan ukhwah & prrpaduan, yng sedia ada
PRU-15 nanti..kita akan kembali naik persada
Utk PH..kita ingin pesan..siapkan lah keranda
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

😂 LOL
Guest
😂 LOL

Oh Macy manja ku yang manis ayu dan jelita
Bilakah agaknya kita dapat bertentang mata
Mari abg bawa adik Macy bersiar di tgh kota
Kalau abg tutoh jubor, jgn lah Macy meronta

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

😂LOL Tua Renta 9:07 pm,

Buat apa ler kamu upload mcm ni pnya cerita
Tidak ker ia memalukan diri mu semata-mata
Elakkan lah sdr..perbuatan cela dan keji nista
Dgn Macy bapok pun kamu boleh jatuh cinta?
👎👎👎👎👎👎👎👎🖕👎👎👎👎👎👎👎👎👎

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Cikgu Kejora, sntiasa kemas dan tak leka lalai
Ptg ini, lmbik lunyai, atuk TN kedi, Kejora gulai
Berundur ler atuk tu kluar dgn langkah longlai
Btg pelir dia trus lmbik lentuk spt pisang salai
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Lupa lak atuk TN kedi..

HA HAH HA
HO HOH HO
HII HIH HII

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

TERNYATA LAYANAN TANAH MELAYU TERHADAP MINORITY JAUH LEBIH BAIK DARI TANAH BESAR…..TAPI MEREKA TIDAK TAHU BERTERIMA KASIH BAHKAN BERSIKAP KURANG AJAR…… KERANA MELAYU TERLAJAK BAIK DAN BUDIMAN….. D4P BAH KAN BAWA COMMUNIST ATHEIST KE TANAH MELAYU…… Video Tahanan Uighur Ditutup Mata, Rantai Kaki Tersebar……. CANBERRA: Menteri Luar Australia menggambarkan rakaman mengerikan ratusan tahanan di China ditutup mata dan dirantai sebagai ‘amat mengganggu.’ Menurut BH Online, rakaman itu menunjukkan lelaki Islam Uighur di stesen kereta api sedang dipindahkan, kemungkinan ke kem tahanan, oleh polis China. Kumpulan hak asasi manusia menuduh Parti Komunis menahan sehingga sejuta penduduk Uighur di kem tahanan di… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Mana dah menghilang atuk TN kedi tua lapuk
Mari nk berlagak hero, tak sedar, diri tu bapok
Tapi spt mabok todi, kpala dia Kejora hempok
Kini, dia trmenung nyesal sambil dahi ditepuk
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Lupa lak atuk TN tua lapuk..

HA HAH HA
HO HOH HO
HII HIH HII

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

😂 LOL
Guest
😂 LOL

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
kikikikikikiki!!!!!!
kikikikikikiki!!!!!!

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Mari abg bawa adik Macy bersiar di tgh kota
Kalau abg tutoh jubor, jgn lah Macy meronta
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺

Anonymous
Guest
Anonymous

😂LOL Tua Renta 9:30 pm,

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Owh..patut le mlm ni LOL semcm jer meronta
Rupa2 nya LOL ini samaran atuk TN tua renta
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

Anonymous
Guest
Anonymous

Atuk TN renta umpama berniaga buluh kasap
Mari nak cari pasal cikgu Kejora tibai berasap
Apa lagi, cabut lari le atuk ni mnghilang lesap
Kini spt budak kecik, trmenung jer jari dihisap
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Lupa lak atuk TN renta kedi..

HA HAH HA
HO HOH HO
HII HIH HII

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Mana hlang atuk TN monyet, cacai kafir harbi?
Pemain petanque cuba nak acah kapten ragbi
Sudahnya Kejora lenyek dia jdi srupa tapai ubi
Kini terasa malu, muka tebal serupa kulit babi
🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

Anonymous
Guest
Anonymous

Lupa lak atuk TN monyet..

HA HAH HA
HO HOH HO
HII HIH HII

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

😂 LOL
Guest
😂 LOL

😂
kikikikikikiki!!!!!!
kikikikikikiki!!!!!!

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Mari abg bawa adik Macy bersiar di tgh kota
Kalau abg tutoh jubor, jgn lah Macy meronta
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

😂LOL Tua Renta 9:32 pm,

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Owh..patut le mlm ni LOL semcm jer meronta
Rupa2 nya LOL ini samaran atuk TN tua renta
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

BMF BERJAYA LAKUKAN APA YG GAGAL DI BUAT PH IAITU TURUN KAN HARGA BARANG ……CINA INDIA PUN BOLEH TUMPANG SEKAKI….. Malaysikini menjadi lidah D4P bersama geng RBA memainkan peranan memperolokkkan kempen utamakan produk muslim …….. Percayalah, mereka bukan bodoh, bangang, gila, rendah IQ atau tak gheti bahasa antara SUPPORT & BOYCOTT..itu hanyalah strategi mereka memburuk2kan kempen #BuyMuslimProductFirst..😏 Seperti biasa Malaysikini yang menjadi lidah D4P bersama geng RBA memainkan peranan untuk memperbodohkan lagi golongan chauvinist yang menjadikan Malaysiakini sebagai rujukan utama. 🤨 Taktik biasa mereka adalah pimpinan D4P akan buat kenyataan awal untuk mulakan naratif tanamkan persepsi SUPPORT itu BOYCOTT, di… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

JANGAN SAMPAI NON MUSLIM SALAHKAN MUSLIM….KENAPA TIDAK BERITAHU MEREKA TENTANG KEINDAHAN ISLAM…. PERANAN BADAN DAKWAH DAN AGENSI KERAJAAN BADAN DAKWH DAN AGENSI KERAJAAN (Fikrah Bangi: 355), BBB> 23 Muharram 1441H. = 23 September 2019M. (Isnin). Telah disebut bahawa negara Malaysia yang mempunyai kepelbagaian kaum dan berbagai agama dan yang tidak beragama adalah ruang dan peluang yang baik bagi berdakwah. Secara teratur dan tersusun, bahawa di negara kita mempunyai agensi-agensi dakwah. Bagi setiap negeri ada Jabatan Agama Islam masing-masing dan mempunyai bahagian dakwah. Puncak dari Jabatan Agama, iailah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Walaupun pihak negeri mempunyai kebebasan dari Pusat, kerana… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Mana dah hilang, atuk TN tua renta sasau gila?
Katanya dia nk sekeh cgu Kejora punya kepala
Tapi sebalik nya, si atuk kedi yg cabut lari pula!
Agak nya, dia gatal lobang jubor, gi cari Bangla
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Lupa lak atuk TN sasau gila..

HA HAH HA
HO HOH HO
HII HIH HII

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Kasihan.. atuk TN bingai bebal ‘IQ almost zero’
Hanya ada parang kontot, mau lagak ‘Shintaro’
Jalan pun terhencot, ada hati, mahu jadi Zorro
Tak padan btng pelir lembik, dia nk lagak hero
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Lupa lak atuk TN pelir lembik..

HA HAH HA
HO HOH HO
HII HIH HII

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Atuk TN si tua renta perasan dada nak didabik
Dia ingat..org bingai mcm dia tu, org nak tabik
Kna Kejora tibai, srupa kambing, dia mngmbik
Punca dia meracau tu sbb btg pelir dia lembik
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Lupa lak atuk TN renta bingai..

HA HAH HA
HO HOH HO
HII HIH HII

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Atuk TN rasa, spt ditimpa batang besi cerucuk
Tak snang duduk, spt lobang jubor kena cucuk
Semua orng benci, ini tua bangka mulut becok
Punca si tua ni jd begini, sebab dia mati pucuk
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Lupa lak atuk TN mati pucuk..

HA HAH HA
HO HOH HO
HII HIH HII

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Boleh baca je le apa yg Budin langau ni kupas
Sebenar nya Melayu2 dlm PH yg sesak napas
Dgn DAPigs..terpaksa tunduk, turut dan kipas
Kala tak tunduk, kuasa dh tentu akan terlepas

Melayu sgt marah & rasa spt, dibuli dihempas
Ibarat nya, manisan diambil, dibuang hampas
Balasan utk PH, PRU15, mereka pasti tumpas
Putrajaya..Melayu/Islam, akan tampil rampas

Syukur dgn adanya penyatuan Umno dan Pas
Gabungan ikhlas, dari hati yg brsih bak kapas
Kkalahan Mlyu lalu..,Umno/Pas akan pampas
Puak2 kafir & sekutu, kini udah takut spt lipas
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Ini pun Beruk Tua Geng Najib 70an tahun.

Senang nak cam komen2 dia – bukan saja pakai nama Anonymous kah3, juga pakai icon2 dan bentuk komen yan sama.

Tak payah baca apa dia tulis, terus hentam saja, sekel kepala dia.

Anonymous
Guest
Anonymous

Atun TN renta cuba nak lagak harimau belang
Tpi tak sedar, dia tu, cuma sekor kucing jalang
Modal lapuk basi lama dibawa berulang-ulang
Spt seekor anjing..asyik mnggonggong tulang
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Lupa lak atuk TN bangka..

HA HAH HA
HO HOH HO
HII HIH HII

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Anonymous kah3 ia lah Geng Najib yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama.

Sebagai suatu public service, tiap post baru mesti diberi penerangan ini –

Pakcik Geng Najib yang asyik menjilat Najib dengan mengguna berbagai nama, termasuk Anonymous kah3 dan anonymous huruf kecil a, tak renti2 menulis macam2 karutan dan memantun mantat, tak ikut tajuk post.

Dia tidak hormatkan langsung pemunya blog, tidak hormatkan pembaca2 di sini. Dia coba sabotaj blog Budin yang pro-PH ini.

Kerana itu semua, dia perlu di balun, di tibai, di bantai. Dengan itu kita juga boleh dapat fun and entertainment on and out of him.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Pakcik Geng Najib ini sudah tua, umur 70an tahun, dah lama pencen, ahli Umno berpuluh tahun, Najib dah lama menjadi hero nya, berpuluh tahun menjilat Najib dengan gigih dan khusuk.

Begitu terlekat “fixation” nya dengan Najib sehingga bila Najib lingkup, sekarang dibicarakan di mahkamah, otw to prison, dia shock dan stress amat sangat, jatuh gila – kena sakit otak ADHD.

Maka komen2 Pakcik ini tidak mengikut tajuk, asyik mengarut, menghasut bangsa “Keling”, agama Hindu dll, anarkis, gila.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Pakcik Geng Najib ini sebenarnya orang gila, otak nya sentiasa aktif, hyper – pagi, petang, siang, malam. Dia ada penyakit otak yang dinamakan Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).

Lihat
https://www.nimh.nih.gov/health/topics/attention-deficit-hyperactivity-disorder-adhd/index.shtml

ADHD is a brain disorder marked by an ongoing pattern of inattention and/or hyperactivity-impulsivity that interferes with functioning or development.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Inattention means wanders off task, has difficulty sustaining focus, and is disorganized – contoh nya, BLOGGING TAK IKUT TOPIC, MAIN HANTAM KROMO.

Hyperactivity means talks excessively or fidgets.
Jadi, PENUH KOMEN DIA DI SINI DI ATAS BERBAGAI NAMA, MENCIPTA WATAK MUNIRAH, MENCIPTA “WARKAH”2 DARI NYA. MENGGILA BAYANG NYA, MEMANTUN MANTAT, DLL.

Impulsivity means making hasty actions that occur in the moment without first thinking about them and that may have potential for harm. E.g MEMBUAT PERSONAL ATTACKS – BILA BUAT DEMIKIAN, DIA DI CARUT SE CARUT2 NYA.

Anonymous
Guest
Anonymous

Yer ker, atuk TN? Itu jer..??
Ubat dah makan ker lom..?

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Beruk Tua Geng Najib 70an tahun ini tak terjawab apa yang dikatakan berkenaan dia di atas.

Maklom lah, dah 70an tahun umur. Fikiran pun dah tumpul.

Anonymous
Guest
Anonymous

Pigi dah..TN bingai biol bahalol, tua renta kedi
Gebang lalok nko ni serupa keling mabok todi
Jgn prasan naga le atuk, ngko tu hnya ular lidi
Ko tk bw hujah lngsung cma kcaman peribadi
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Sian ler dgn atuk TN kedi yg mati pucuk kekal
Dilihat hujah2 pntun Kejora, dia trus mati akal
Nak dijawab balik dia bodo piang otak dngkal
Usah trjah laut dlm le atuk, dgn kail sejengkal
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Atuk TN,

Akui ler atuk, yng jiwa atuk tu kacau bergelora
Atuk tuduh aku GN & tak akui yg aku ni Kejora
Hati atuk mgakui nya..tapi..atuk bersandiwara
Kerna, atuk cemburui aku, pemantun yg bitara

Atuk kata aku ini GN, skdar memujuk jiwa lara
Namun hati atuk tak mampu utk berpura-pura
Di dlm hati, mmg kau mengakui aku ini Kejora
16/9/19, jam 7:49 am, hati atuk terlpas bicara
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

(Ini entry dari SNIPPER)

SNIPER

KEJORA RINDU DS NAJIB UNTUK KEMBALI MENJADI PM

Reply

15 September 2019 11:55 pm

Anonymous
Guest
Anonymous

(Ini respon/komen dari atuk TN)

Tanpa Nama

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

PENGSONGLAP RM2.6 BILIUN WANG RAKYAT DI 1MDB TAK BOLEH KEMBALI MENJADI PM. HINGGA BILA2.

BIAR KEJORA KERING AIR LIUR ATAU KURUS KERING TAK DAPAT LIHAT NAJIB AL JIBO KEMBALI MENJADI PM.

Reply

16 September 2019 7:49 am

Anonymous
Guest
Anonymous

Atuk dengki, kcekpn aku brpntun amat ketara
Dah ler gitu, aku berjaya pula memikat si dara
Tapi..,nak lindungi kata hati atuk, tak ada cara
16/9/19, 7:49 am, atuk pnggil juga aku Kejora
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Itu lh Allah nk tnjuk, kpd org yg brprangai kera
Atuk tidak dapt halang hati atuk dari bersuara
Walau atuk asyik lbel aku ini GN buat angkara
Allah dah paksa tangan atuk taip sbg KEJORA
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

KENA KETUK KEPALA DIA, DIA MERADANG.

KUAT NAMPAK REAKSI DIA, KUAT NAMPAK KENA KETUK KEPALA NYA.

Anonymous
Guest
Anonymous

Atuk TN rasa, spt ditimpa batang besi cerucuk
Tak snang duduk, spt lobang jubor kena cucuk
Semua orng benci, ini tua bangka mulut becok
Punca si tua ni jd begini, sebab dia mati pucuk
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Lupa lak atuk TN renta..

HA HAH HA
HO HOH HO
HII HIH HII

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah,

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Ptg ni ada prog ulngkaji ‘gempur’ tngktan lima
2 sesi, 2:30-400 & 4:00-5:30 tmpoh msa sama
Add maths sesi kedua, Eng ambil sesi prtama
Ni abg baru jer habis, 1 setgh jam jer tak lama
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

POLITIK KIRI GUNA CARA KOTOR UNTUK CETUSKAN HURU HARA DAN MENANG PRU15……PH MEMBISU TANDA SUBAHAT…… Orang asing (China) mudah dapat MYKAD…… Setengah hairan dengan orang asing mudah dapat MYKAD jadi warganegara Malaysia. Penulis tak hairan pun. Mengapa? Kerana orang china di Malaysia sudah buat perancangansulit yang rapi dan strategic untuk merampas kuasa politik di daripada orang melayu. Orang China di Malaysia sudah lama dapat kuasa ekonomi, malah sudah 90 peratus ekonomi berada ditangan mereka. Enam puluh peratus tanah di Malaysia ini dah jadi hak milik orang china, termasuk bangunan pencakar langit dibandar bandar seluruh negara adalah milik orang china. Dan… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

DAJJAL PAS MAHATHIRVSANWAR MENGKOPIPES BERTALU TALU. ITU SAJA YANG DIA RETI.

ITU PASAL PAS DAH 50 TAHUN TAK SAMPAI KE MANA. PUCHONG PUN TAK SAMPAI, APATAH LAGI PUTRAJAYA.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

NASIB BAIK ADA PERPADUAN UMMAH….BARULAH PH TERKEJUT BERUK RASA KRHILANGAN SOKONGAN MELAYU….. Nak Anjur ‘Kongres Maruah Melayu’… Tapi Maruah Melayu Yang ‘Tergadai’ Di Paya Jaras Tak Dibela ……. Ke mana hilangnya sikap kemanusiaan dan pudarnya sikap bertanggungjawab sebagai manusia apabila ianya terserlah dalam isu perobohan rumah yang didiami rakyat berhampiran Sungai Kedondong, Paya Jaras, Sungai Buloh, minggu lalu. Timbalan Ketua UMNO Bahagian Kuala Selangor, Hakasah Abu Hasib berkata, beliau sedih melihat kekerasan yang dilakukan kerajaan negeri terhadap penduduk terbabit, lebih-lebih lagi ada anak-anak penduduk ini sedang dan akan menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), PT3 dan seumpamanya yang tentunya akan menjejaskan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Rakan2 Melayu beriman,

MCA dlm BN, minoriti kecil yg tidak ada suara
Bgitu juga MIC..sekadar utk, prpaduan negara
Tapi DAP dlm PH, suatu majoriti yg sgt ketara
Sbb itu Mlyu2 PH, stkt jadi pelakon sandiwara
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

NAK TAHU SENJATA TENTERA ALMAHDI…..YAKIN HANYA TUHAN DISEMBAH ADALAH ALLAH…. MUHAMMAD SAW UTUSAN ALLAH SAMPAIKAN ALQURAN KEPADA UMATNYA…..PERPADUAN SESAMA ISLAM…. ALHADIS SOKONGAN ALQURAN….PENYEDIAAN KEKUATAN SEMAMPU MUNGKIN…..ALQURAN PERLEMBAGAAN HIDUP DAN NEGARA…. 149 restoran nasi kandar tiada sijil halal ……. JABATAN Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) mendedahkan 149 daripada 150 restoran nasi kandar di Negeri Sembilan tidak memiliki sijil halal. Pengarahnya, Mohd Zaidi Ramli berkata, satu-satunya restoran nasi kandar yang dianugerahkan pensijilan halal terletak di Seremban. “Satu lagi premis sudah memohon pensijilan halal dan masih menunggu kelulusan,” katanya selepas program ‘Halal Cakna’ di Seremban, hari ini, yang turut dihadiri Mufti… Read more »

juragang
Guest
juragang

MCA tuh kejenya hari hari sembah patong tokong
PAS dgan UMNO plok bemati matian dok sokong
PAS UMNO MCA la dok saling dukong mndukong
Kalu lagu tu supo jah, baik K`jaan PH kita sokong

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Setuju dan sokong kata2 di atas.

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah,

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Rasa abg, kat tmpt Irah,US sana, dah tgh mlm
Syukur kini parti Mlayu bergabung parti Islam
Utk Irah yg jauh, dr abg trima lah doa & salam
Smoga Irh dplihara Allah..Tuhan skelian alam
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Guest
Anonymous

Rakan2 Melayu beriman,

Sedih tengok Budin ni, jiwa nya kosong kelam
Puncanya..ilmu agama, tk diplajari mendalam
Dah ler tidak habis2, dia belit lidah putar alam
Org Melyu jenis apa dia ni..tk suka kpd Islam?
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

Melayu marah btul bila kena buli dan hempas
Ibarat, manisan dah diambil, dibuang hampas
Budin risau, bila Umno nak brgabung dgn Pas
Sbb dari PH, Putrajya Mlyu/Islam nak rampas
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

ANDA PERSOAL PENYATUAN UMMAH….SUDAHKAH ANDA KAJI APA KATA ALQURAN TENTANG PERPADUAN?….ANDA PERSOAL KLEPTOKRASI PEMBANGKANG…TIDAKKAH DAKWAAN MAHKAMAH SEKARANG SEDANG BERSIHKAN PEMBANGKANG?….KENAPA ANDA TIDAK PERSOAL KLEPTOKRASI PH YG SARAT DENGAN PELBAGAI RASUAH DAN TIDAK BERMORAL?….. Adakah PH Lulus Atau Gagal Dalam 6 Ujian, Tanya Najib ………. SHAH ALAM – Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak secara sinis mempersoal sama ada kerajaan Pakatan Harapan (PH) lulus atau tidak dalam enam ujian digariskan Pengarah Media Pejabat Perdana Menteri, A Kadir Jasin berhubung isu video intim yang dikaitkan dengan seorang menteri Kabinet baru-baru ini. Ahli Parlimen Pekan itu berkata, ini kerana tempoh video… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

ANDA BENCI NAMA ISLAM PADA PARTI……ADAKAH ANDA BENCI PERLEMBAGAAN YG PERUNTUK ISLAM AGAMA RASMI.?…ADAKAH ANDA BENCI D4P ANTI PERLEMBAGAAN.?…. ‘Cermin muka dulu jika MCA mahu tanding PRK Tanjung Piai’ ………. UTAMAKAN calon Melayu dalam PRK Tanjung Piai jika gabungan UMNO-PAS mahu menang. Jangan dengar cakap MCA. MCA tidak pernah setia dengan BN sejak BN hilang kuasa PRU14 yang lalu. Jika MCA berkeras, biarkan dia. Kita mahu tengok berapa undi yang MCA akan dapat. Tidak PRK Parlimen Tanjung Piai akan berlangsung, menunggu tarikh daripada Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR). Takziah kepada keluarga Almarhum. Moga rohnya dicucuri rahmat Allah SWT. MCA sudah memukul… Read more »

juragang
Guest
juragang

Pas maing politik, srupe bbudok hok tok skoloh
Dlang pilihanraye tok banyok mne bnyok kaloh
Enang puloh tahung doh Mesia tok jaya pentoh
Paaaling malang Pas buak Melayu pecoh beloh

jigit
Member
jigit

Jika dibuang nama Islam dari parti PAS
Ibarat berbogel tapi pakai serban sebesar jaras
Susah la depa nak berfatwa berhukum berkias
Tok tok lebai mungkin berak tidak lawas

Anonymous
Guest
Anonymous

Bro jigit,

Mengata dan mengutuk sana sini, apa yg ada?
Usah dibiarkan resah, terus bergelora di dada
Lagi pula, si Nurul tu pun dah lama menjanda
Bro beralih le, menyokong PKR parti ayahnda
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

(Bunga2 tu, utk bro kasi kat Nurul tau..😂)

jigit
Member
jigit

Nak bermuafakat biarlah tulus iklas
Penyamun dan pencuri jangan sama digalas
Bahagi kerusi nanti jangan kilas mengilas
Mungkin ada sikit harapan PRU Limabelas

Kah kah Kahhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Jigit mmg menyedari, Bersatu dah kian parah
Dgn Umno/Pas pula dia spt brdendam marah
Mungkin kpd PKR pulak, dia mau beralih arah
Sbb, nak jadi menantu Bg Non, harapan cerah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

SEBELUM ANDA KENALI PAS,,,PELAJARI ISLAM TERLEBIH DAHULU….UNTUK FAHAMI ISLAM PELAJARI ALQURAN TERLEBIH DAHULU….CUBA ANDA BANDINGKAN ALQURAN DENGAN KITAB3 SUCI AGAMA LAIN…MANA YANG PALING BAIK,,,,ANDA TIDAK AKAN MAMPU MENILAI PAS JIKA ILMU ANDA TENTANG ALQURAN DAN ISLAM TERLALU CETEK….. PRK Tanjung Piai ujian kepimpinan Dr M, kerjasama Umno-PAS, kata penganalisis …….. PETALING JAYA: Penganalisis politik menjangkakan Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai yang akan diadakan susulan penyandangnya, Dr Md Farid Md Rafik meninggal dunia, bakal menguji keupayaan MCA menarik sokongan pengundi Melayu susulan kerjasama Umno-PAS. Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya menjangkakan MCA akan tetap bertanding di kerusi Parlimen itu walaupun… Read more »

juragang
Guest
juragang

MUNG NI MVSA SUPO JHOGHO AWANG TAHIK WEI
BODO SOMBONG BESO DIRI DOK SEDO MU TOLOL
QURAN DOK SBUK, KITAB AGAMA LAING SUCI WEI
TAK DOK KITAB LAING CUMO QURAN YANG BETOL

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

AWANG TAHIK … HAHAHA

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah,

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Syukur ler kita, Mlayu/Islam kini bersatu padu
Ketakutan puak2 kafir & sekutu kita dapt hidu
Abg ni tersgt lah tersiksa, menahan lara rindu
Apa2 hal pun, kpd Irah lah tmpt abg mengadu
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
Prcntaan kita, ada pihak, cuba nk cerca & cela
Tpi, puak pnyamun tu, dh lunyai abg taji & tala
Smoga Irh dlm lindungan rahmat, Allah Ta’ala
Oh ya..nanti jam 12:40, abg ada kelas semula
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙