SUDAH SAMPAI MASANYA PAS DILARANG GUNA PERKATAAN ISLAM PADA NAMANYA

Sejak ia wujud, selain ada perkataan Islam pada namanya, Pas sentiasa mendendangkan perjuangannya ialah untuk menegakkan syiar Islam di negara ini.

Dalam hal ini, sering ditanamkan kepada ahli-ahlinya bahawa kalah atau menang dalam pilihanraya bukanlah suatu keutamaan bagi Pas.

Kalau tidak menang di dunia, dikatakan ganjaran syurga kerana istiqamah dalam perjuangan menegakkan hukum Islam, meskipun sering kalah dalam pilihanraya, adalah sesuatu yang sedang menunggu selepas kematian nanti.

Untuk itu, tidak hairan sikap wala’ dan taksub berjaya dipupuk dengan jayanya dalam Pas sejak dulu lagi.

Sebagai pecahan daripada UMNO, walaupun kemudian pernah menyertai Perikatan dari tahun 1972 hingga 1978, Pas telah menjadikan parti Melayu itu sebagai musuh utama dalam perjuangannya.

Dalam memusuhi UMNO, perbagai label diberikan kepada parti itu seperti parti assabiyah, mempertahankan perlembagaan penjajah dan sehingga di suatu peringkat UMNO dilabel sebagai parti yang dianggap kafir, terutama dalam tafsiran yang pelbagai berkenaan “Amanat Hadi Awang”.

Amanat itu juga turut membawa berlakunya sembahyang dua imam, memulaukan kenduri dan solat jenazah orang UMNO, tidak makan sembelihan orang UMNO, pernikahan yang dinikahkan tok kadi kerajaan dianggap tidak sah dan perlu dinikahkan sekali lagi serta bermacam-macam hal lain yang dengan sendirinya menampakkan jurang Islam – kafir antara UMNO dan Pas.

Dalam perkembangan untuk memantapkan lagi keyakinan terhadap perjuangan Islam yang dibawanya, Pas telah menjadikan hukum hudud sebagai teras keutamaannya.

Tetapi, sebagai parti politik yang tidak terkecuali untuk mendapatkan kuasa, dalam perjalanan masa yang dilalui Pas, hukum hudud tidak lebih sebagai mainan dan alat semata-mata untuk berlawan dengan UMNO.

Ketika bersendirian dan asyik melawan UMNO, memang hududlah inti perjuangan Pas. Namun ketika berpeluk cium dengan DAP dalam Pakatan Harapan (PR), Pas tidak berasa berdosa mengenepikan hudud agar tidak terketepi daripada mendapat sokongan pengundi bukan Melayu.

Kemudian, apabila berpecah dengan DAP dan PR serta kembali bersendirian, hudud muncul semula bermain di bibir setiap pemimpin Pas sebagai isu di pentas-pentas ceramah mereka.

Segala macam ayat Al-Quran dan Hadis yang memihak kepada hudud turut menjadi dendangan siang dan malam untuk menunjukkan Pas tidak pernah lari daripada perjuangan Islam.

Apabila Pas mula-mula berbaik dengan UMNO secara sembunyi-sembunyi sebelum PRU14 untuk menjadi kuasa ketiga dengan tujuan memberi kelebihan kepada Najib Razak mengekalkan kuasa, hudud kemudiannya diketepikan sekali lagi dan telah digantikan kepada RUU355 iaitu memperkasa Mahkamah Syariah.

Sebagaimana yang kita sedia maklum, RUU355 ini juga hanyalah isu mainan yang sering ditangguh-tangguh untuk dibentang ke Parlimen, sebaliknya hanya dijadikan modal perhimpunan di Padang Merbok semata-mata.

Selepas PRU14 di mana peranan menjadi kuasa ketiga tidak menjadi dan UMNO hilang kuasa, Pas tidak ada pilihan selain mengadakan kerjasama secara rasmi dengan parti yang pernah dikafirkan serta dimusuhi berpuluh-puluh tahun lamanya.

Alasannya kerana dikata PH membawa mudarat lebih besar kepada Melayu dan Islam, meskipun di waktu yang sama Hadi Awang menyokong Tun Mahathir Mohamad terus kekal sebagai Perdana Menteri sehingga habis penggal.

Setelah “berkahwin” secara rasmi dengan UMNO, hari ini hudud bukan saja tiada dalam piagam perjuangan yang mahu ditegakkan oleh Pas, malah hudud juga dikatakan bukan lagi suatu keutamaan.

Kalau hudud pun bukan lagi keutamaan, RUU355 sudah pasti ke dalam tong sampah tempatnya.

Itulah Pas, sebuah parti yang sebenarnya sentiasa mengejar kuasa dengan bertukar-tukar pasangan dan menjadikan Islam sebagai alat dalam perjuangannya.

Jika Pas benar-benar berjuang demi Islam, bagaimanakah ia boleh bermusuh dan kemudian berkawan dengan UMNO yang pernah dikafirkannya; bermusuh, berkawan dan bermusuh kembali dengan DAP yang sering disebutnya sebagai parti yang menentang Islam?

Bagaimanakah juga, kalau benar memperjuangkan Islam, sekejap mahu hudud, sekejap lain mahu RUU355 dan sekarang langsung tidak lagi mengutamakan kedua-duanya?

Perjuangan Pas sekarang menjelang PRU15 tidak lain ialah untuk menolong UMNO – parti musuh dan parti yang dikafirkannya selama berpuluh-puluh tahun – agar dapat kembali semula ke persada kuasa.

Tetapi, apa pun perubahan dalam perjuangan Pas, baik ketika bermusuh dengan UMNO, berkawan dengan DAP dan kembali bersahabat drngan UMNO, lebih-lebih lagi kerana adanya perkataan Islam pada namanya, mereka tetap mengatakan ia adalah perjuangan Islam, sambil memetik ayat-ayat Al-Quran dan Hadis terpilih yang boleh dilihat memihak kepada apa yang diperjuangkan.

Selepas PRU15 akan datang, terutama jika berlaku perkelahian dengan UMNO atau kerjasama merebut kuasa tidak menjadi – sama-sama kita saksikan nanti – tidak mustahil isu hudud akan kembali menjadi sandaran perjuangan Pas.

Atau jika jika selepas itu Pas mungkin berbaik semula dengan DAP, pastilah isu hudud akan dikesampingkan sekali lagi.

Melihat semua ini, tidakkah Pas ini sebenarnya lebih mengelirukan orang Islam dengan menggunakan perkataan Islam yang ada pada namanya?

Hakikatnya, di sebalik menjaja nama Islam, Pas sama seperti parti-parti lain yang keutamaannya ialah mengejar kuasa dan bukan sangat memperjuangkan Islam.

Bagaimanapun, selagi nama Islam ada padanya, Pas akan terus mengelirukan serta menjerumuskan rakyat kepada perpecahan dengan menggunakan nama agama yang suci itu.

Islam sepatutnya milik semua mereka yang beragama Islam dan bukan milik Pas saja.

Maka, untuk mengelakkan kekeliruan berterusan dan daripada Pas sewenang-wenangnya boleh menyalahgunakan agama untuk kepentingan kelompoknya, sudah sewajarnya kerajaan segera melarang Pas menggunakan perkataan Islam pada namanya.

Dalam ini, bukan saja nama Islam tidak harus dibenarkan untuk digunakan pada nama parti, nama Kristian, Hindu, Buddha dan lain-lain juga semestinya dikuatkuasakan larangan yang sama, walaupun sehingga ini belum ada parti menggunakan nama Kristian, Hindu atau Buddha.

Pas boleh terus memperjuangkan Islam sebagai asas perjuangannya, tetapi tidak harus lagi dibenarkan meletakkan perkataan Islam pada namanya bagi mengelakkan nama agama itu disalahguna dan dijadikan alat yang boleh mengelirukan umat.

Tambahan lagi, oleh kerana jalan dan rakan perjuangan Pas selama ini terbukti tidak menentu, jika tiada lagi perkataan Islam pada namanya, ia tidak mendatangkan keburukan kepada Islam itu sendiri.

PH sebagai sebuah kerajaan, terutamanya Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri ketika ini, pasti akan dikenang serta disanjung oleh majoriti umat Islam negara ini jika tidak bertangguh lagi menguatkuasakan larangan ini kepada Pas. (Shahbudindotcom 23/09/2019)

Updated: 23 September 2019 — 11:29 am

119 Comments

Add a Comment
  1. Apa nak harap dengan Madey? Kencing depan mata pun tak mengaku. Salahkan Jibby, Jokowi dan kereta terbang Madey memang pandai. Kalau bab janji, Madey cuma seekor penipu besar. Kahkahkah!

  2. dah nama org islam mesti ada niat nak tegakan hukum islam dalam negara y di pimpin oleh islam. takan kau x paham seni polotik budin ke kau takut bang non x jadi pm. hebat mana pun ko nak berpolitik ko mesti guna islam dalam kehidupan…jadi aku harap ko pikir la sbb ko pun hebat dalam pemikiran

  3. PH JAUH LEBIH TERUK DARI BN….SILA BERI GILIRAN KEPADA GS PULA…. PH TAMBAH HUTANG LAGI BESAR….PENGANGGUR SETENGAH JUTA DGN PENDATANG 7 JUTA….. MASALAH NEGARA MAKIN BERTAMBAH HARI KE HARI…..

    “Can Umno-PAS Save Malaysia?” Asks Dennis Ignatius.,….

    Pakatan Harapan spin-doctor Dennis Ignatius asks, “Can Umno-PAS save Malaysia?” Well, we can also ask the question: Can DAP-PKR-PPBM-PAN save Malaysia?

    Dennis Ignatius is pro-Pakatan Harapan and anti-Umno-PAS and all his articles reflect this

    Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the Indian social problem of gangsterism and unemployment?

    Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of the declining Ringgit?

    Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of the declining Malaysian stock market?

    Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of the Malays insisting that Article 153 in the Federal Constitution of Malaysia and the Malay privileges still be retained?

    Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of the Malays insisting that Malaysia is a Muslim country with the non-Malays insisting that Malaysia is a secular country?

    Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of the Malays insisting that Malays own Malaysia while the non-Malays insist that the Malays are also pendatang?

    Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of the Chinese insisting that the Chinese schools and Chinese education system still be retained?

    Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of not being able to solve Malaysia’s economic problems other than blaming it on Najib Tun Razak?

    Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of Malaysia’s population still being just 32 million by 2020 and not 70 million, as Tun Dr Mahathir Mohamad had wanted?

    Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of Malays still being very conservative about their Islamic practices and are not progressive or liberal like Muslims of other countries?

    Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of many Chinese born and bred in Malaysia not being able to speak the National Language or being able to speak it properly?

    Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of one million Malaysians living overseas, mostly non-Malays, and refusing to come home to Malaysia because they earn more money overseas?

    Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of the 525,000 unemployed Malaysians while there are seven million foreign workers working in Malaysia (legal and illegal) because Malaysian employers pay salaries that are too low, which only foreigners can accept?

    Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of not being able to fulfil its election promises?

    Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of Malaysia’s very low standard education system that seems to have gotten worse and worse over the years?

    Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of Malaysians’ poor standard of English when in the 1950s and 1960s Malaysians had the highest standard of English in Asia?

    Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of form five students in the 1950s and 1960s being better than university students today?

    Can DAP-PKR-PPBM-PAN solve the problem of a university graduate’s salary in the 1950s and 1960s going farther than a university graduate’s salary today?

    Yes, there are many questions we also can ask against that one question by Dennis Ignatius.

    Rpk

  4. Anon tua nk fitnh Kjora, dia kuar brmcm nama
    Tpi, dgn Kejora, dia tk daya nak bertahan lama
    Penyudah nya kecewa dan malu yg dia terima
    Sbb Allah bserta org kuat iman & pgng agama
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  5. Mana gi, anon tua, telinga capang mulut lebar
    Itu lah..cikgu Kejora bistari usah cuba dicabar
    Awalnya anon tua, kmain lagi smngt berkobar
    Tapi kini, naper lari berseimut dlm kain gebar?
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah.kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

  6. Blogger ni memang keliru dlm banyak hal. Dia yg keliru, majoriti rakyat tak keliru pun.

  7. Sian anon pnyamun tua..,Kejora dia nak fitnah
    Tapi, cikgu Kejora tak lut, dia tikam dan panah
    Sbb Allah ttap bersama org yg jujur & amanah
    Penyudah nya, anon tua yg lari tk cukup tanah
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah.kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  8. CANNOT GET ALONG….BETTER SPLIT….. PAKATAN NASIONAL WILL BE FORMED….GOOD BYE TOILET PARTY…..

    How To Block Anwar From Becoming PM
    ,………….

    Zuraida Kamaruddin told her people that 15 PKR Members of Parliament are prepared to leave the party to start a new party. Mahathir’s people are also saying the same thing. So the stories check.

    Pakatan Harapan says the promise made by PKR and DAP that the price of petrol would be reduced to RM1.50 the very next day after the new government is formed was made by Pakatan Rakyat and not Pakatan Harapan. Hence Pakatan Harapan is not obliged to keep that promise.

    Whether that is true or not, or just an excuse to not keep their promise, is not important. What is important is that if Pakatan Rakyat’s promises are Pakatan Rakyat’s promises and Pakatan Harapan need not honour them, then the new coalition, say, Pakatan Nasional, also need not honour any of Pakatan Harapan’s promises.

    The succession plan whereby Tun Dr Mahathir Mohamad would sit as Prime Minister until May 2020 after which Anwar Ibrahim will take over as Prime Minister was a Pakatan Harapan promise. If Pakatan Harapan is replaced with, say, Pakatan Nasional, then that promise no longer exists.

    Zuraida is going all out to push Anwar into a corner
    Zuraida Kamaruddin told her people that 15 PKR Members of Parliament are prepared to leave the party to start a new party. Mahathir’s people are also saying the same thing. So the stories check.

    If a new PKR party is formed, there is a possibility that a new coalition will also be formed. And if this new coalition can get enough seats in Parliament, then Pakatan Harapan will be replaced with this new coalition, say, Pakatan Nasional.

    Pakatan Nasional never promised that Anwar would be made Prime Minister by May 2020. That was Pakatan Harapan’s promise. So, just like the “price of petrol will be reduced to RM1.50 by 10th May 2018” promise, the “Anwar will be Prime Minister by 9th May 2020” promise also need not be kept.

  9. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Maaf, abg kurang brpntun, utk Irah ku bidadari
    Sbb abg nk ajar anon pnyamun tua tk sdar diri
    Bgi dia kenal lbih dekat lagi, cgu Kejora bistari
    Udah 3-4 mlm anon pnyamun tua ni cabut lari
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  10. TERLAMPAU BANYAK KEISTIMEWAAN YANG DIBERI KEPADA MINORITI MENYEBABKAN MEREKA NAIK TOCANG,,DEGIL,,,KERAS KEPALA,,,MELAWAN ….MELAYU DI THAILAND TERPAKSA BELAJAR BELAJAR THAI DI SEKOLAH….DI SINGAPORK TIADA SEKOLAH CINA…..MANA LAGI NAK CARI NEGARA SEBAIK TANAH MELAYU ATAS DUNIA INI……TAPI TAK BOLEH HARAP PADA PH KERANA MEREKA PENYEMBAH TOKONG BABI….
    .

    Why Do Chinese Still Need Chinese Schools?
    ………

    DAP claims 97% of the Chinese voters voted for Pakatan Harapan. Pakatan Harapan claims Malaysians now live in Malaysia Baru or a New Malaysia under the Pakatan Harapan federal government. DAP, PKR, PPBM and PAN claim Pakatan Harapan is bringing changes, improvements and reforms to the country. Malaysians who voted Pakatan Harapan claim that finally, after 61 years, there are going to be so many changes, improvements and reforms under Malaysia Baru.

    Okay, let us not dispute all those claims and agree that what they claim is true — meaning that under the Malaysia Baru of Pakatan Harapan there are going to be changes, improvements and reforms. In that case, Malaysia no longer needs vernacular schools or Chinese and Tamil schools.

    The Chinese say they need Chinese schools because Malaysia’s national schools are inferior and not good enough for the Chinese
    All we need is one education system for all, not only to show that Malaysians are one and that there are no different levels or classes of Malaysians under Pakatan Harapan’s New Malaysia, but because if the education system is good enough for the Malays then it must be good enough for the Chinese and Indians — and that the Chinese and Indians are not too good for Malaysia’s national education system.

    The Chinese claim that Malaysia’s national education system is too inferior for the Chinese. Maybe Malaysia’s national education system is good enough for the Malays, but it is too low standard and not good enough for the Chinese. Hence the Chinese need a different and better education system than the national education system.

    In other words, Malays can settle for third class if they want to but the Chinese will not accept anything less than first class. And Malaysia’s national education system is third class while the Chinese schools are first class.

    Under Pakatan Harapan, Malaysia’s education system is being reformed to become world-class and at par with the UK
    This is ironical considering some of the previous education ministers are now in Pakatan Harapan.

    Anyway, that was before, during the time of Barisan Nasional when Malaysia was a third-class country. According to Lim Kit Siang, today, Malaysia is moving towards becoming a world-class country. And that would mean Malaysia’s education system is going to be world-class, comparable to the UK.

    So, Pakatan Harapan can start closing down the Chinese (and Tamil) schools and, say, within the next three years by 2022, all Chinese schools will be replaced by national schools. Before GE15 in 2023, the standard of national schools will be world-class and will be comparable or better than Chinese schools.

    Chinese schools churn out Chinese, not Malaysians

    According to the Chinese, education is number one and the economy is number two on the priority list of the Chinese. I, too, place education as number one. That is why I sold all my Amanah Saham shares just to send my two daughters to UK universities (one to Kent and the other to Middlesex — and it cost about £20,000 a year for each of them). So, I know what it is like to go broke just to educate your children.

    Anyway, the excuse for keeping Chinese schools no longer exists. Hence there is no longer any need for Chinese schools. A three-year plan should be sufficient to close down all Chinese schools in Malaysia and for all Malaysians to unite under a single education system. With Pakatan Harapan running Malaysia Baru, we can expect wonderful things when, as Kit Siang says, Malaysia becomes a word-class country with an education system that will be the envy of Britain.

  11. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kejora-Irah brcnta, ada org jdi ccing kpanasan
    Dia cuba nk fitnah Kejora, tapi, tidak berkesan
    Sbb dr Kejora..Irah dh dapat semua pnjelasan
    Dn Irh pula, tk prnh ragui Kjora pnya keikhlsan
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  12. oiiii..apa dah jadi ni ha?

    Yang kejora ni, kgeletar semacam?

    1. Tk de dlm kamus Kejora prkataan mnggeletar
      Sbb cikgu Kejora sorang pmntun bistari pintar
      Lain le anon pnyamun, layak pndekar Musytar
      Mlm ini kita lihat lagi, siapa yng akan terlantar
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

  13. 😂

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻
    Macy manis manja, tak kesian ker kat abang
    Teringin benar mau rasa Macy punya lobang
    Abg takkan gelojoh, Macy tak usah bimbang
    Kita jumpa di sana, abg gi dgn kapal terbang
    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    1. 😂LOL Tua Renta 9:20 pm,

      Mcm mna Macy bapok ko bleh buat mmbang
      Sampai ko udah gila2kan Macy punya lobang
      Tak usah ler ko korbankan duit buat tambang
      Ko gi tangkap je, babi btina yg sdg berkubang
      🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

      1. GOYANG NAMPAK!

        1. 😂LOL@TN Tua Renta 9:43 pm

          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          Tak de di dlm kamus Kejora, prkataan goyang
          Dh ramai musuh2 Kejora, yg trbang melayang
          Irah pula, kpd Kejora, makin brtambag sayang
          Kjora pula sntiasa berdoa utk Irh lps smayang
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
          Kah.kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
          💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

  14. Tarikh penting Rakyat Malaysia yang jadi bahan ketawa Rakyat sebab Madey seekor penipu besar.

    1. Tarikh IGP tangkap Jho Low dan angkut masuk court dalam kes 1MDB sekarang.

    2. Tarikh siasatan Azmin Semburit di Hotel Sandakan berakhir dan dalang bersemburit didakwa.

    3. Tarikh Madey PM below Par letak jawatan PM Sementara ke 7 dan serah kepada Anwar.

    Kahkahkah!

    1. Tarikh tambahan Madey penipu.

      4. Tarikh semua Rakyat Malaysia dapat naik kereta terbang untuk elak jerebu angkara syarikat sawit Malaysia.

      Kahkahkah!

      1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
        Mari abg bawa adik Macy bersiar di tgh kota
        Kalau abg tutoh jubor, jgn lah Macy meronta
        💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼

        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    2. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
      Mari abg bawa adik Macy bersiar di tgh kota
      Kalau abg tutoh jubor, jgn lah Macy meronta
      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

      1. 😂LOL Tua Renta 9:12/9:13 pm,

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Jgn ler dibuat sampai Macy tu jadi menderita
        Aku cadang btg kotey ko tu lumor sikit planta
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

  15. Hamba ni asyik ingat Macy, ‘gadis’ dua alam
    Hamba tau Macy manis ni Iban, bukan Islam
    Teringiin mau rasa bontot Macy satu malam
    Jenis bontot bulat lentik ni lobang dia dalam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    1. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      1. kikikikikikik!!!!!!

        1. Mr La Ih-Ih 8:56 pm,

          Ternyata, yang jiwa kamu itu, dah kotor kelam
          Dlm lmbah kmaksiatan, ko hanyut, tenggelam
          Jubor Macy bapok yg kau nk masuk ke dalam
          Itu lah jadi nya, bila tak brpegang ajaran Islam
          👎👎👎👎👎👎👎👎🖕👎👎👎👎👎👎👎👎👎

          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

          1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻
            Teringiin mau rasa bontot Macy satu malam
            Jenis bontot bulat lentik ni lobang dia dalam
            💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻

            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

            1. 😂LOK Tua Renta 9:17 pm,

              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
              Dlm lmbah kmaksiatan, ko hanyut, tenggelam
              Itu lah jadi nya, bila tak brpegang ajaran Islam
              👎👎👎👎👎👎👎👎🖕👎👎👎👎👎👎👎👎👎

  16. Anonymous
    Hoi Seman, aku cerca tak kan tak tersentoh
    Kenapa dgn ‘dato’ jampi, ngko sangat patoh
    Mmg betul ler, ko ni dah ‘kiok’ batang butoh
    Bini muda ko itu, bak jer sini, kasi aku tutoh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    1. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      1. Mr La Ih-Ih 8:54 pm,

        Memang lahanat betul lah.. itu anon taik kuda
        Ternyata, yng anon itu, tak ada iman dlm dada
        Klu gian pun, cari le anak dara, atau pun janda
        Ini..mau dibahamnya Seman punya bini muda
        👎👎👎👎👎👎👎👎🖕👎👎👎👎👎👎👎👎👎

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

        1. 😂 LOL

          💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻
          Macy manis manja, tak kesian ker kat abang
          Teringin benar mau rasa Macy punya lobang
          💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻

          1. 😂LOL Tua Renta 9:24 pm,

            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            Sampai ko dah gila2kan Macy punya lobang?
            Ko gi tangkap je, babi btina yg sdg berkubang
            🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷

            1. 🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷

              UWEKKKKK…..UWEKKKKKKKKKKKK

  17. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Hal ehwal politik..abg tak le begitu nak kesah
    Tapi musuh yg smseng mmg lah abg belasah
    Merindui Irah itu lah yg mmbuat hati ini resah
    Irah ler tmpt abg mengadu senang dan susah
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      kikikikikikiki!!!!!!
      kikikikikikiki!!!!!!
      😂 LOL

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
      Mari abg bawa adik Macy bersiar di tgh kota
      Kalau abg tutoh jubor, jgn lah Macy meronta
      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻

      1. 😂LOL Tua Renta 9:27 pm,

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Jgn ler dibuat sampai Macy tu jadi menderita
        Aku cadang btg kotey ko tu lumor sikit planta
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

        1. 🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷
          UWEEEEEKKKKK……UWEKKKKKKKKKKKKKKK

  18. Macy,
    💘Oh Macy manja ku yang manis ayu dan jelita💘
    💘Bilakah agaknya kita dapat bertentang mata💘
    💘Mari abg bawa adik Macy bersiar di tgh kota💘
    💘Kalau abg tutoh jubor, jgn lah Macy meronta💘

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

    kikikikikikikiki

    1. Mr La Ih-Ih,

      Buat apa ler kamu upload mcm ni pnya cerita
      Tidak ker ia memalukan diri mu semata-mata
      Elakkan lah sdr..perbuatan cela dan keji nista
      Dgn Macy bapok pun kamu boleh jatuh cinta?
      👎👎👎👎👎👎👎👎🖕👎👎👎👎👎👎👎👎👎

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    2. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      kikikikikikiki!!!!!!
      kikikikikikiki!!!!!!

  19. YANG SALAH IALAH PH YANG TIDAK HUKUM TOKEY KAPITALIS DAN KRONI……

    BencanaJerebu – Teresa Kok Kata Jangan Salahkan Pekebun Sawit
    Jerebu –
    …….

    Tidak adil untuk terus menyalahkan industri kelapa sawit setiap kali berlaku jerebu kerana banyak syarikat itu mematuhi piawaian pertanian mampan, kata Menteri Industri Utama, Teresa Kok.

    Beliau berkata, syarikat perladangan besar tidak akan mengamalkan pembakaran terbuka kerana mereka patuh kepada prinsip pertanian baik sama ada Rundingan Meja Bulat Minyak Sawit Lestari (RSPO) atau Minyak Sawit Lestari Malaysia (MSPO).

    Adalah tidak adil untuk menuding jari terhadap industri kelapa sawit apabila jerebu berlaku kerana kebakaran hutan disebabkan musim El Nino.
    Di banyak bahagian Borneo dan Indonesia dan sebahagian Malaysia, terdapat banyak tanaman atau pokok-pokok yang ditanam di tanah gambut yang mudah terbakar.
    Kadangkala ada pekebun kecil yang melakukannya (pembakaran terbuka) dan bukan pekebun kecil kelapa sawit atau mungkin di kampung lain yang terlibat

    Kok berkata, beliau akan ke Indonesia bulan depan untuk menemui Menteri Penyelaras Hal Ehwal Ekonomi Indonesia, Darmin Nasution bagi membincangkan pelbagai isu berkaitan industri kelapa sawit, termasuk jerebu.

    “Kami akan mengadakan mesyuarat bulan depan dan berharap pemilik syarikat perladangan, termasuk dari Malaysia dapat turut serta dan berbincang pelbagai isu yang berkaitan industri itu.”

    Sementara itu, Kok berkata, Malaysia mampu mengeksport minyak sawit ke lebih banyak negara dan mencatat pertumbuhan dua angka tahun ini, tetapi hasilnya menurun disebabkan harga rendah minyak sawit.

    “Kuantiti telah meningkat, tetapi nilai tidak, sebenarnya kita berjaya mengeksport lebih banyak minyak sawit ke lebih banyak negara dan stok simpanan berkurangan, tetapi oleh kerana harga minyak sawit yang rendah, hasilnya menurun.”

    Tahun lalu, kelapa sawit dan produknya menyumbang RM67.5 bilion kepada pendapatan eksport negara serta menyediakan peluang pekerjaan kepada lebih tiga juta orang di sepanjang rantaian bekalannya, termasuk lebih setengah juta pekebun kecil.

    FMT

  20. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Dah hilang lesap atuk TN kedi anak gampang
    Kalu dekat, mmg si tua tu, makan pelempang
    Dgn abg ini, dia dh kena, smpai ccat tempang
    Lega..kini nak berpantun dgn Irah pun lapang
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Dia udah sawan sasau gila, itu TN tua bangka
      Dlm blog ini, si tua tu semua orang tidak suka
      Ada ker patut, dia kata, Irah tu watak abg reka
      Kalau dekat, mmg lebam atuk tu punya muka!
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

      1. 😂 LOL

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        kikikikikikiki!!!!!!
        kikikikikikiki!!!!!!
        😂 LOL

        💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
        Mari abg bawa adik Macy bersiar di tgh kota
        Kalau abg tutoh jubor, jgn lah Macy meronta
        💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺

        1. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          Owh..patut le mlm ni LOL semcm jer meronta
          Rupa2 nya LOL ini samaran atuk TN tua renta
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

  21. Molek benar saranan Budin supaya PM Sementara no 7 Madey diberi tanggungjawab berat untuk haramkan UMNO-PAS secepat mungkin. Kalau gagal apa boleh buat, Madey memang pemalas yang hanya nak salahkan Jibby, Jokowi dan kereta terbang DIY. Lagipun kalau sudah berjaya haram parti lawan, semua sampah sarap akan berlonggok dalam Bersatu bawah Madey lagi sekali. Kahkahkah!

  22. Rakan2 Melayu beriman,

    Ayuh, Mlayu/Islam, usaha mari kita lipat gnda
    Kekalkan ukhwah & prrpaduan, yng sedia ada
    PRU-15 nanti..kita akan kembali naik persada
    Utk PH..kita ingin pesan..siapkan lah keranda
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    1. Oh Macy manja ku yang manis ayu dan jelita
      Bilakah agaknya kita dapat bertentang mata
      Mari abg bawa adik Macy bersiar di tgh kota
      Kalau abg tutoh jubor, jgn lah Macy meronta

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

      1. 😂LOL Tua Renta 9:07 pm,

        Buat apa ler kamu upload mcm ni pnya cerita
        Tidak ker ia memalukan diri mu semata-mata
        Elakkan lah sdr..perbuatan cela dan keji nista
        Dgn Macy bapok pun kamu boleh jatuh cinta?
        👎👎👎👎👎👎👎👎🖕👎👎👎👎👎👎👎👎👎

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

  23. Cikgu Kejora, sntiasa kemas dan tak leka lalai
    Ptg ini, lmbik lunyai, atuk TN kedi, Kejora gulai
    Berundur ler atuk tu kluar dgn langkah longlai
    Btg pelir dia trus lmbik lentuk spt pisang salai
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    1. Lupa lak atuk TN kedi..

      HA HAH HA
      HO HOH HO
      HII HIH HII

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  24. TERNYATA LAYANAN TANAH MELAYU TERHADAP MINORITY JAUH LEBIH BAIK DARI TANAH BESAR…..TAPI MEREKA TIDAK TAHU BERTERIMA KASIH BAHKAN BERSIKAP KURANG AJAR…… KERANA MELAYU TERLAJAK BAIK DAN BUDIMAN….. D4P BAH KAN BAWA COMMUNIST ATHEIST KE TANAH MELAYU……

    Video Tahanan Uighur Ditutup Mata, Rantai Kaki Tersebar…….

    CANBERRA: Menteri Luar Australia menggambarkan rakaman mengerikan ratusan tahanan di China ditutup mata dan dirantai sebagai ‘amat mengganggu.’

    Menurut BH Online, rakaman itu menunjukkan lelaki Islam Uighur di stesen kereta api sedang dipindahkan, kemungkinan ke kem tahanan, oleh polis China.

    Kumpulan hak asasi manusia menuduh Parti Komunis menahan sehingga sejuta penduduk Uighur di kem tahanan di Xinjiang.

    China menyangkal keras dakwaan itu.

    Rakaman itu, yang tidak dapat disahkan secara bebas, disiarkan di YouTube minggu lalu oleh akaun yang baharu dihasilkan,

    War on Fear.

    Klip juga disiarkan di Twitter oleh pengendali @warcombatfear.

    “Sasaran kami adalah untuk memerangi ketakutan.

    “Masyarakat hari ini hidup dalam pemerhatian kerajaan dengan teknologi tinggi.

    “Rakyat hilang kebebasan,” menurut keterangan video.

    Ia menambah, pemimpin Parti Komunis China menggelar diri mereka patriotik dan sayangkan rakyat.

    Kenyataannya, mereka cuma sayangkan parti dan kuasa.

  25. Mana dah menghilang atuk TN kedi tua lapuk
    Mari nk berlagak hero, tak sedar, diri tu bapok
    Tapi spt mabok todi, kpala dia Kejora hempok
    Kini, dia trmenung nyesal sambil dahi ditepuk
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    1. Lupa lak atuk TN tua lapuk..

      HA HAH HA
      HO HOH HO
      HII HIH HII

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    2. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      kikikikikikiki!!!!!!
      kikikikikikiki!!!!!!

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
      Mari abg bawa adik Macy bersiar di tgh kota
      Kalau abg tutoh jubor, jgn lah Macy meronta
      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺

      1. 😂LOL Tua Renta 9:30 pm,

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Owh..patut le mlm ni LOL semcm jer meronta
        Rupa2 nya LOL ini samaran atuk TN tua renta
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

  26. Atuk TN renta umpama berniaga buluh kasap
    Mari nak cari pasal cikgu Kejora tibai berasap
    Apa lagi, cabut lari le atuk ni mnghilang lesap
    Kini spt budak kecik, trmenung jer jari dihisap
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    1. Lupa lak atuk TN renta kedi..

      HA HAH HA
      HO HOH HO
      HII HIH HII

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  27. Mana hlang atuk TN monyet, cacai kafir harbi?
    Pemain petanque cuba nak acah kapten ragbi
    Sudahnya Kejora lenyek dia jdi srupa tapai ubi
    Kini terasa malu, muka tebal serupa kulit babi
    🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    1. Lupa lak atuk TN monyet..

      HA HAH HA
      HO HOH HO
      HII HIH HII

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    2. 😂
      kikikikikikiki!!!!!!
      kikikikikikiki!!!!!!

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
      Mari abg bawa adik Macy bersiar di tgh kota
      Kalau abg tutoh jubor, jgn lah Macy meronta
      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

      1. 😂LOL Tua Renta 9:32 pm,

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Owh..patut le mlm ni LOL semcm jer meronta
        Rupa2 nya LOL ini samaran atuk TN tua renta
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

  28. BMF BERJAYA LAKUKAN APA YG GAGAL DI BUAT PH IAITU TURUN KAN HARGA BARANG ……CINA INDIA PUN BOLEH TUMPANG SEKAKI…..

    Malaysikini menjadi lidah D4P bersama geng RBA memainkan peranan memperolokkkan kempen utamakan produk muslim
    ……..

    Percayalah, mereka bukan bodoh, bangang, gila, rendah IQ atau tak gheti bahasa antara SUPPORT & BOYCOTT..itu hanyalah strategi mereka memburuk2kan kempen #BuyMuslimProductFirst..😏

    Seperti biasa Malaysikini yang menjadi lidah D4P bersama geng RBA memainkan peranan untuk memperbodohkan lagi golongan chauvinist yang menjadikan Malaysiakini sebagai rujukan utama. 🤨

    Taktik biasa mereka adalah pimpinan D4P akan buat kenyataan awal untuk mulakan naratif tanamkan persepsi SUPPORT itu BOYCOTT, di ulang2 sampai berminggu2 oleh Malaysiakini dan RBA, geng chauvinist terima bulat2, khadam macam biasa keluar ayat2 sinis dalam grup masjid surau memperkecil usaha membangun ekonomi ummah ini. 😒

    So kawan2, kita ni kalau tak setuju pun takpe, takde paksaan pon. Tapi jangan jadi khadam abadi yang sentiasa nampak buruk apa yang ummah nak buat, pada masa yang sama sentiasa support kenyataan geng chauvinist D4P. Kemonlah..bermaruahlah sikit…😠

    Tolong share kat khadam2 tu skit.

    Buka hati, Buka Minda, Transformasi diri menuju syurga

    Hadi Amat
    Yang mahu hidup bermaruah.

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10217538198198799&id=1592373488

  29. JANGAN SAMPAI NON MUSLIM SALAHKAN MUSLIM….KENAPA TIDAK BERITAHU MEREKA TENTANG KEINDAHAN ISLAM….

    PERANAN BADAN DAKWAH DAN AGENSI KERAJAAN

    BADAN DAKWH DAN AGENSI KERAJAAN
    (Fikrah Bangi: 355),
    BBB> 23 Muharram 1441H. = 23 September 2019M. (Isnin).
    Telah disebut bahawa negara Malaysia yang mempunyai kepelbagaian kaum dan berbagai agama dan yang tidak beragama adalah ruang dan peluang yang baik bagi berdakwah. Secara teratur dan tersusun, bahawa di negara kita mempunyai agensi-agensi dakwah. Bagi setiap negeri ada Jabatan Agama Islam masing-masing dan mempunyai bahagian dakwah. Puncak dari Jabatan Agama, iailah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Walaupun pihak negeri mempunyai kebebasan dari Pusat, kerana hal Ehwal Agama adalah di bawah kekuasaan Negeri, tetapi adalah diterima sebagai Penyelaras bagi kegiatan Agama Islam seluruh negera dan ianya terletak di bawah kuasa Yang Di Pertuan Agung, namun negeri mempunyai kebebasan sendiri.
    Pada dasarnya baik pada peringkat JAKIM dan Jabatan-jabatan agama negeri, semuanya adalah berfungsi sebagai pentadbir bagi Hal Ehwal Agama Contoh pentadbiran masjid, zakat, sekolah agama dan sebagainya.
    Pada peringkat JAKIM dan Jabatan Agama negeri-negeri mempunyai bidang dakwah. Dakwah secara luas adalah mentadbir dan memperkembangkan pengajaran dan kefahaman Islam kepada masyarakat yang pada umumnya adalah termasuk ditujukan kepada penganut Islam. Namun tujuan dan maksud dakwah kepada yang bukan Islam yang sepatutnya diberi penekanan, tetapi kurang menyerlah. Bahkan apabila disebut dakwah, maka banyak kegiatan yang ditunjukkan ialah dakwah terhadap orang-orang asli. Memang ianya sebahagian daripada dakwah, tetapi dakwah kepada orang-orang atau penduduk yang bukan Islam yang menjadi sebahagian dari rakyat di negara ini kurang ketara. Mengapa ?
    Sebagaimana kita sebutkan pada permulaan Malaysia ditubuhkan usaha dakwah di Sabah dan Sarawak oleh tokoh-tokoh tertentu begitu berjaya, tetapi kegiatan seumpama ini tidak terus berlaku, khususnya terhadap rakyat bukan Islam di seluruh negara. Mungkin pihak jabatan-jabatan agama merasa, kerja yang sedemikian – untuk mendekati mereka dan mencari pendekatan terbaik tidak dapat mampu dilaksanakan. Banyak halangan sosial terpaksa didepani. Apa yang dilihat pihak jabatan-jabatan lebih berfungsi memberi perhatian dan bantuan terhadap muallaf-muallaf yang sudah masuk Islam.
    Mereka yang masuk Islam lebih dijalankan oleh badan-badan dakwah bebas dan sukarelawan yang mempunyai pendekatan tersendiri dengan mendekati mereka secara peribadi dan memperkenalkan Islam kepada mereka. Cara yang tidak formal ini dilihat sebagai cara yang lebih efektif. Tokoh-tokoh dakwah yang berwibawa dan mampu bercakap dan menarik perhatian orang ramai termasuk bukan Islam lebih berkesan di dalam menyampaikan dakwah, sebab itu mereka yang berkelayakan perlu digalakkan mereka untuk berdakwah dan tidak disekat.
    Badan dakwah bebas, khususnya ditubuhkan oleh kalangan yang menganut Islam dan berusaha menarik kalangan mereka menerima Islam dilihat lebih efektif. Misalnya lahir dari kalangan muslim di negara ini pertubuhan muslim mereka yang antaranya dikenali dengan Malaysian Chinss Muslim Association. Pertubuhan seperti ini tidak saja berdakwah, tetapi mendirikan masjid dan menjalankan berbagai kegiatan kebajikan.
    Pihak kerajaan dan jabatan-jabatan adalah wajar menggalakkan pertubuhan-pertubuhan yang sedemikian dan memberi galakan dan bantuan. Adalah wajar ditubuhkan misalnya `Persatuan India Muslim, Persatuan Muslim Kadasazan, Persatuan Muslim Iban dan sebagainya.
    Pihak Jabatan perlu memikirkan galakan dan inisiatif bagi menyemarakkan dakwah Islam melalui pertubuhan-pertubuhan yang sedemikian. Melalui persatuan sedemikian pihak jabatan turut bersama berada di kalangan mereka bagi mengukuhkan dakwah Keislaman.
    Pihak kerajaan tidak seharusnya mengambil sikap menunggu, tetapi seharusnya membantu dan melalui kesatuan sedemikian dapat dijadikan perantaraan bagi mendekati berbagai-bagai kaum yang belum Islam di negara ini.
    Sekian.

    Dr Shafie Abu Bakar

  30. Mana dah hilang, atuk TN tua renta sasau gila?
    Katanya dia nk sekeh cgu Kejora punya kepala
    Tapi sebalik nya, si atuk kedi yg cabut lari pula!
    Agak nya, dia gatal lobang jubor, gi cari Bangla
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    1. Lupa lak atuk TN sasau gila..

      HA HAH HA
      HO HOH HO
      HII HIH HII

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  31. Kasihan.. atuk TN bingai bebal ‘IQ almost zero’
    Hanya ada parang kontot, mau lagak ‘Shintaro’
    Jalan pun terhencot, ada hati, mahu jadi Zorro
    Tak padan btng pelir lembik, dia nk lagak hero
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    1. Lupa lak atuk TN pelir lembik..

      HA HAH HA
      HO HOH HO
      HII HIH HII

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  32. Atuk TN si tua renta perasan dada nak didabik
    Dia ingat..org bingai mcm dia tu, org nak tabik
    Kna Kejora tibai, srupa kambing, dia mngmbik
    Punca dia meracau tu sbb btg pelir dia lembik
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    1. Lupa lak atuk TN renta bingai..

      HA HAH HA
      HO HOH HO
      HII HIH HII

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  33. Atuk TN rasa, spt ditimpa batang besi cerucuk
    Tak snang duduk, spt lobang jubor kena cucuk
    Semua orng benci, ini tua bangka mulut becok
    Punca si tua ni jd begini, sebab dia mati pucuk
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    1. Lupa lak atuk TN mati pucuk..

      HA HAH HA
      HO HOH HO
      HII HIH HII

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  34. Boleh baca je le apa yg Budin langau ni kupas
    Sebenar nya Melayu2 dlm PH yg sesak napas
    Dgn DAPigs..terpaksa tunduk, turut dan kipas
    Kala tak tunduk, kuasa dh tentu akan terlepas

    Melayu sgt marah & rasa spt, dibuli dihempas
    Ibarat nya, manisan diambil, dibuang hampas
    Balasan utk PH, PRU15, mereka pasti tumpas
    Putrajaya..Melayu/Islam, akan tampil rampas

    Syukur dgn adanya penyatuan Umno dan Pas
    Gabungan ikhlas, dari hati yg brsih bak kapas
    Kkalahan Mlyu lalu..,Umno/Pas akan pampas
    Puak2 kafir & sekutu, kini udah takut spt lipas
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    1. Ini pun Beruk Tua Geng Najib 70an tahun.

      Senang nak cam komen2 dia – bukan saja pakai nama Anonymous kah3, juga pakai icon2 dan bentuk komen yan sama.

      Tak payah baca apa dia tulis, terus hentam saja, sekel kepala dia.

      1. Atun TN renta cuba nak lagak harimau belang
        Tpi tak sedar, dia tu, cuma sekor kucing jalang
        Modal lapuk basi lama dibawa berulang-ulang
        Spt seekor anjing..asyik mnggonggong tulang
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

        1. Lupa lak atuk TN bangka..

          HA HAH HA
          HO HOH HO
          HII HIH HII

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  35. Anonymous kah3 ia lah Geng Najib yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama.

    Sebagai suatu public service, tiap post baru mesti diberi penerangan ini –

    Pakcik Geng Najib yang asyik menjilat Najib dengan mengguna berbagai nama, termasuk Anonymous kah3 dan anonymous huruf kecil a, tak renti2 menulis macam2 karutan dan memantun mantat, tak ikut tajuk post.

    Dia tidak hormatkan langsung pemunya blog, tidak hormatkan pembaca2 di sini. Dia coba sabotaj blog Budin yang pro-PH ini.

    Kerana itu semua, dia perlu di balun, di tibai, di bantai. Dengan itu kita juga boleh dapat fun and entertainment on and out of him.

    1. Pakcik Geng Najib ini sudah tua, umur 70an tahun, dah lama pencen, ahli Umno berpuluh tahun, Najib dah lama menjadi hero nya, berpuluh tahun menjilat Najib dengan gigih dan khusuk.

      Begitu terlekat “fixation” nya dengan Najib sehingga bila Najib lingkup, sekarang dibicarakan di mahkamah, otw to prison, dia shock dan stress amat sangat, jatuh gila – kena sakit otak ADHD.

      Maka komen2 Pakcik ini tidak mengikut tajuk, asyik mengarut, menghasut bangsa “Keling”, agama Hindu dll, anarkis, gila.

      1. Pakcik Geng Najib ini sebenarnya orang gila, otak nya sentiasa aktif, hyper – pagi, petang, siang, malam. Dia ada penyakit otak yang dinamakan Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).

        Lihat
        https://www.nimh.nih.gov/health/topics/attention-deficit-hyperactivity-disorder-adhd/index.shtml

        ADHD is a brain disorder marked by an ongoing pattern of inattention and/or hyperactivity-impulsivity that interferes with functioning or development.

        1. Inattention means wanders off task, has difficulty sustaining focus, and is disorganized – contoh nya, BLOGGING TAK IKUT TOPIC, MAIN HANTAM KROMO.

          Hyperactivity means talks excessively or fidgets.
          Jadi, PENUH KOMEN DIA DI SINI DI ATAS BERBAGAI NAMA, MENCIPTA WATAK MUNIRAH, MENCIPTA “WARKAH”2 DARI NYA. MENGGILA BAYANG NYA, MEMANTUN MANTAT, DLL.

          Impulsivity means making hasty actions that occur in the moment without first thinking about them and that may have potential for harm. E.g MEMBUAT PERSONAL ATTACKS – BILA BUAT DEMIKIAN, DIA DI CARUT SE CARUT2 NYA.

          1. Yer ker, atuk TN? Itu jer..??
            Ubat dah makan ker lom..?

            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

            1. Beruk Tua Geng Najib 70an tahun ini tak terjawab apa yang dikatakan berkenaan dia di atas.

              Maklom lah, dah 70an tahun umur. Fikiran pun dah tumpul.

              1. Pigi dah..TN bingai biol bahalol, tua renta kedi
                Gebang lalok nko ni serupa keling mabok todi
                Jgn prasan naga le atuk, ngko tu hnya ular lidi
                Ko tk bw hujah lngsung cma kcaman peribadi
                🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

                👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                1. Sian ler dgn atuk TN kedi yg mati pucuk kekal
                  Dilihat hujah2 pntun Kejora, dia trus mati akal
                  Nak dijawab balik dia bodo piang otak dngkal
                  Usah trjah laut dlm le atuk, dgn kail sejengkal
                  👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

                  🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                  Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                  1. Atuk TN,

                    Akui ler atuk, yng jiwa atuk tu kacau bergelora
                    Atuk tuduh aku GN & tak akui yg aku ni Kejora
                    Hati atuk mgakui nya..tapi..atuk bersandiwara
                    Kerna, atuk cemburui aku, pemantun yg bitara

                    Atuk kata aku ini GN, skdar memujuk jiwa lara
                    Namun hati atuk tak mampu utk berpura-pura
                    Di dlm hati, mmg kau mengakui aku ini Kejora
                    16/9/19, jam 7:49 am, hati atuk terlpas bicara
                    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

                    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
                    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                    1. (Ini entry dari SNIPPER)

                      SNIPER

                      KEJORA RINDU DS NAJIB UNTUK KEMBALI MENJADI PM

                      Reply

                      15 September 2019 11:55 pm

                    2. (Ini respon/komen dari atuk TN)

                      Tanpa Nama

                      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                      PENGSONGLAP RM2.6 BILIUN WANG RAKYAT DI 1MDB TAK BOLEH KEMBALI MENJADI PM. HINGGA BILA2.

                      BIAR KEJORA KERING AIR LIUR ATAU KURUS KERING TAK DAPAT LIHAT NAJIB AL JIBO KEMBALI MENJADI PM.

                      Reply

                      16 September 2019 7:49 am

                    3. Atuk dengki, kcekpn aku brpntun amat ketara
                      Dah ler gitu, aku berjaya pula memikat si dara
                      Tapi..,nak lindungi kata hati atuk, tak ada cara
                      16/9/19, 7:49 am, atuk pnggil juga aku Kejora
                      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

                      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                    4. Itu lh Allah nk tnjuk, kpd org yg brprangai kera
                      Atuk tidak dapt halang hati atuk dari bersuara
                      Walau atuk asyik lbel aku ini GN buat angkara
                      Allah dah paksa tangan atuk taip sbg KEJORA
                      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

                      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
                      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                2. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                  KENA KETUK KEPALA DIA, DIA MERADANG.

                  KUAT NAMPAK REAKSI DIA, KUAT NAMPAK KENA KETUK KEPALA NYA.

                  1. Atuk TN rasa, spt ditimpa batang besi cerucuk
                    Tak snang duduk, spt lobang jubor kena cucuk
                    Semua orng benci, ini tua bangka mulut becok
                    Punca si tua ni jd begini, sebab dia mati pucuk
                    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                    Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

                    1. Lupa lak atuk TN renta..

                      HA HAH HA
                      HO HOH HO
                      HII HIH HII

                      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  36. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Ptg ni ada prog ulngkaji ‘gempur’ tngktan lima
    2 sesi, 2:30-400 & 4:00-5:30 tmpoh msa sama
    Add maths sesi kedua, Eng ambil sesi prtama
    Ni abg baru jer habis, 1 setgh jam jer tak lama
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  37. POLITIK KIRI GUNA CARA KOTOR UNTUK CETUSKAN HURU HARA DAN MENANG PRU15……PH MEMBISU TANDA SUBAHAT……

    Orang asing (China) mudah dapat MYKAD……

    Setengah hairan dengan orang asing mudah dapat MYKAD jadi warganegara Malaysia.

    Penulis tak hairan pun. Mengapa? Kerana orang china di Malaysia sudah buat perancangansulit yang rapi dan strategic untuk merampas kuasa politik di daripada orang melayu.

    Orang China di Malaysia sudah lama dapat kuasa ekonomi, malah sudah 90 peratus ekonomi berada ditangan mereka.

    Enam puluh peratus tanah di Malaysia ini dah jadi hak milik orang china, termasuk bangunan pencakar langit dibandar bandar seluruh negara adalah milik orang china.

    Dan tidak lama lagi kampong Baharu kuala Lumpur milik orang melayu akan bertukar milik kepada orang China jika orang melayu pewaris hak milik sebenar setuju dengan kehendak kerajaaan pakatan harapan

    Harta dan hartanah di Malaysia sudah cukup untuk membeli dan membayar hutang negera sejumlah 1 Trilian itu.

    Sebab itu mereka sekarang ini sudah besar kepala dan boleh buat apa sahaja yang dia suka suka ,termasuk pernah langgar undang dan perlembagaan negara sewnang wenangnya.

    Nak cerita waktu penulis belajar di university sains Malaysia (USM) pada tahun 1978 penulis pernah bertemu dengan seorang china Taiwan di Bukit bendera

    Lelaki china Taiwan ini berpakaian baju putih seluar panjang hitam fasih berbahasa Melayu menyatakan yang dia adalah pelacung asing.

    Penulis hairan macam mana beliau boleh fasih berbahasa melayu sedang beliau seorang pelancung asing bukan mmenetap di Malaysia.

    Dia beritahu kepada penulis bahawa di Taiwan ada pusat Bahasa melayu untuk mengajar orang china Taiwan fasih berbahasa melayu agar apbila dating ke Malaysia mudah dapat kerakayatan (warganegara}.

    Di Hongkong dan tanah besar China penulis tak tahu.Mungkin disana juga ada pusat Bahasa Melayu sebagai langkah bijak untuk china menguasai politik suatu masa nanti.

    Atas sebab melalui gerakan serangan peristewa 13 Mei 1969 dahulu china gagal menguasai Malaysia.

    Maka langkah bijak iaitu memasuk orang china ke Malaysia secara berstratigi yang stratigek dilakukan sehingga hari ini sudah begitu ramai orang china dapat mykad dan peratus pendaftran mengundi dari kaum china sudah ditahap 15 peratus satu tahun.

    Kalau 15 peratus satu tahun bermakna lima tahun sudah jadi 75 peratus, sedangkan pengundi melayu hanya 7 peratus sahaja satu tahun iaitu hanya 35 peratus sahaja lima tahun setiap kali diadakan PRU baru.

    Membawa masuk orang china dan india ke Malaysia bukan metos lagi, kerana ia suatu perancangan yang strategi dan strategic untuk berkuasa di Malaysia ini.

    Sebab itu hari ini kerusi parimen bukan Melayu sudah melebihi kerusi parlimen Melayu dan mereka sudah mula besar kepala mengatakan orang Melayu pendatang.

    Dan Tidak mustahil perdana menteri timbalan perdana menteri menteri menteri
    Melayu adalah boneka sahaja dan mahu tidak mahu kena ikut terlunjuk orang china dan India.

    Banyak sudah kes yang sudah berpihak kepada orang china dan India dan orang melayu sudah menjadi mangsa politik kerajaan pakatan harapan, termasuk dari sisi undang undang dan perlembagaan negara sekalipun.

    Orang China dan India melancarkan gerakan secara halus untuk pinda undang undang serta perlembagaan negara atas sebab orang melayu sudah hilang kuasa dalam politik hari ini dan berpihak kepada mereka.

    Sudah acap kali ahli parlimen DAP baik india dan china menyarankan supaya pemberian MYKAD kepada orang china hendak dipercepat jika perlu hendaklah dipinda perlembagaan yang berkaitan kewarganegaraan.
    Abdullah Ngah

    1. DAJJAL PAS MAHATHIRVSANWAR MENGKOPIPES BERTALU TALU. ITU SAJA YANG DIA RETI.

      ITU PASAL PAS DAH 50 TAHUN TAK SAMPAI KE MANA. PUCHONG PUN TAK SAMPAI, APATAH LAGI PUTRAJAYA.

  38. NASIB BAIK ADA PERPADUAN UMMAH….BARULAH PH TERKEJUT BERUK RASA KRHILANGAN SOKONGAN MELAYU…..

    Nak Anjur ‘Kongres Maruah Melayu’… Tapi Maruah Melayu Yang ‘Tergadai’ Di Paya Jaras Tak Dibela
    …….

    Ke mana hilangnya sikap kemanusiaan dan pudarnya sikap bertanggungjawab sebagai manusia apabila ianya terserlah dalam isu perobohan rumah yang didiami rakyat berhampiran Sungai Kedondong, Paya Jaras, Sungai Buloh, minggu lalu.

    Timbalan Ketua UMNO Bahagian Kuala Selangor, Hakasah Abu Hasib berkata, beliau sedih melihat kekerasan yang dilakukan kerajaan negeri terhadap penduduk terbabit, lebih-lebih lagi ada anak-anak penduduk ini sedang dan akan menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), PT3 dan seumpamanya yang tentunya akan menjejaskan fokus terhadap masa depan mereka.

    “Kita difahamkan tidak lama lagi ada parti dalam kerajaan yang akan mengadakan satu kongres dinamakan ‘Kongres Maruah Melayu: Amanat Tun Dr Mahathir’, kononnya dianjurkan Pusat Kajian Kecermerlangan Melayu Universiti Malaya namun hakikatnya ia didukung oleh beberapa pemimpin politik ‘lompat parti’ yang kita tak pasti arah dan tujuan penganjurannya.

    “Jadi sebelum penganjur lebih jauh mempromosikan kongres tersebut, bukankah jauh lebih baik untuk pihak penganjur datang melihat sendiri ‘maruah Melayu’ yang tergadai dan dirobak-rabik sebagaimana yang berlaku Sungai Kedondong, Paya Jaras, ini.

    “Tak guna untuk mereka memperuntukkan belanja yang besar dalam melaksanakan kongres namun ada anak bangsa yang terpaksa merengkok di khemah yang kedinginan, menumpang di rumah saudara tanpa adanya pusat pemindahan akibat rumah yang selama ini diduduki dirobohkan pihak berkuasa,” ujarnya dalam satu kenyataan kepada UMNO-Online.

    Tambahnya, beliau bukan mempertahankan penduduk untuk terus menduduki tanah rizab, malah tidak pernah sesekali menghalang kerajaan negeri untuk melaksanakan projek pelebaran Sungai Kedondong sebagaimana yang dicadangkan sebelum ini, namun ini melibatkan isu kemanusiaan kerana rumah-rumah tersebut dirobohkan dalam keadaan negara dilanda jerebu malah semua sekolah di Selangor ditutup.

    “Ke mana arah hampir 100 penduduk yang terlibat dalam operasi tersebut? Sehubungan itu, kita berharap agar semua pihak termasuk kerajaan negeri dapat tampil menghulurkan bantuan termasuk janji kerajaan negeri untuk menyediakan rumah Selangorku kepada mangsa yang terlibat.”

    Untuk rekod, setakat ini 32 daripada jumlah keseluruhan rumah di kawasan berkenaan iaitu 74 unit rumah telahpun dirobohkan.

    Difahamkan kerajaan negeri Selangor mengambil keputusan untuk merobohkan kampung tersebut bagi projek pelebaran Sungai Kedondong di Paya Jaras Hilir. – UMNO ONLINE

  39. Rakan2 Melayu beriman,

    MCA dlm BN, minoriti kecil yg tidak ada suara
    Bgitu juga MIC..sekadar utk, prpaduan negara
    Tapi DAP dlm PH, suatu majoriti yg sgt ketara
    Sbb itu Mlyu2 PH, stkt jadi pelakon sandiwara
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

  40. NAK TAHU SENJATA TENTERA ALMAHDI…..YAKIN HANYA TUHAN DISEMBAH ADALAH ALLAH…. MUHAMMAD SAW UTUSAN ALLAH SAMPAIKAN ALQURAN KEPADA UMATNYA…..PERPADUAN SESAMA ISLAM…. ALHADIS SOKONGAN ALQURAN….PENYEDIAAN KEKUATAN SEMAMPU MUNGKIN…..ALQURAN PERLEMBAGAAN HIDUP DAN NEGARA….

    149 restoran nasi kandar tiada sijil halal
    …….

    JABATAN Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) mendedahkan 149 daripada 150 restoran nasi kandar di Negeri Sembilan tidak memiliki sijil halal.

    Pengarahnya, Mohd Zaidi Ramli berkata, satu-satunya restoran nasi kandar yang dianugerahkan pensijilan halal terletak di Seremban.

    “Satu lagi premis sudah memohon pensijilan halal dan masih menunggu kelulusan,” katanya selepas program ‘Halal Cakna’ di Seremban, hari ini, yang turut dihadiri Mufti negeri, Datuk Mohd Yusof Ahmad.

    Dalam pada itu, beliau menasihatkan pemilik premis makanan, termasuk hidangan masakan Melayu untuk mengemukakan permohonan pensijilan halal supaya tidak menimbulkan keraguan kepada orang Islam terhadap makanan dihidangkan.

    Dalam tempoh tiga bulan lalu, JHEAINS menerima lima aduan mengenai keraguan mengenai sijil halal yang dipaparkan di premis tertentu di negeri ini.

    “Dengan kerjasama agensi kerajaan yang lain, kami akan memastikan kedai makanan di negeri ini mendapat sijil halal,” katanya.

  41. MCA tuh kejenya hari hari sembah patong tokong
    PAS dgan UMNO plok bemati matian dok sokong
    PAS UMNO MCA la dok saling dukong mndukong
    Kalu lagu tu supo jah, baik K`jaan PH kita sokong

    1. Setuju dan sokong kata2 di atas.

  42. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Rasa abg, kat tmpt Irah,US sana, dah tgh mlm
    Syukur kini parti Mlayu bergabung parti Islam
    Utk Irah yg jauh, dr abg trima lah doa & salam
    Smoga Irh dplihara Allah..Tuhan skelian alam
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  43. Rakan2 Melayu beriman,

    Sedih tengok Budin ni, jiwa nya kosong kelam
    Puncanya..ilmu agama, tk diplajari mendalam
    Dah ler tidak habis2, dia belit lidah putar alam
    Org Melyu jenis apa dia ni..tk suka kpd Islam?
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    Melayu marah btul bila kena buli dan hempas
    Ibarat, manisan dah diambil, dibuang hampas
    Budin risau, bila Umno nak brgabung dgn Pas
    Sbb dari PH, Putrajya Mlyu/Islam nak rampas
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

  44. ANDA PERSOAL PENYATUAN UMMAH….SUDAHKAH ANDA KAJI APA KATA ALQURAN TENTANG PERPADUAN?….ANDA PERSOAL KLEPTOKRASI PEMBANGKANG…TIDAKKAH DAKWAAN MAHKAMAH SEKARANG SEDANG BERSIHKAN PEMBANGKANG?….KENAPA ANDA TIDAK PERSOAL KLEPTOKRASI PH YG SARAT DENGAN PELBAGAI RASUAH DAN TIDAK BERMORAL?…..

    Adakah PH Lulus Atau Gagal Dalam 6 Ujian, Tanya Najib
    ……….

    SHAH ALAM – Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak secara sinis mempersoal sama ada kerajaan Pakatan Harapan (PH) lulus atau tidak dalam enam ujian digariskan Pengarah Media Pejabat Perdana Menteri, A Kadir Jasin berhubung isu video intim yang dikaitkan dengan seorang menteri Kabinet baru-baru ini.

    Ahli Parlimen Pekan itu berkata, ini kerana tempoh video yang tular itu telah menjangkau lebih tiga bulan.

    “Pada bulan Julai lalu, Pengarah Media Pejabat Perdana Menteri, A Kadir Jasin tampil dengan enam ujian berhubung isu video di Sandakan pada Jun lalu.

    “Pada pendapat kawan-kawan, adakah kerajaan PH lulus atau gagal dalam keenam-enam ujian Pak Kadir ini selepas 3 1/2 bulan sejak video itu terkeluar,” tulisnya menerusi laman Facebook rasminya miliknya hari ini.

    Menerusi status yang dimuatnaik kira-kira sejam yang lalu itu, Najib turut menyenaraikan enam ujian yang yang digariskan A Kadir sebelum ini.

    “Ini adalah ujian kepada janji kerajaan PH untuk menjadi terbuka, telus dan bertanggungjawab.

    “Ini adalah ujian kepada profesionalisme, kemerdekaan dan kesaksamaan Polis Diraja Malaysia di bawah kepimpinan Ketua Polis Negara yang baharu, Datuk Seri Abdul Hamid Bador.

    “Ini adalah ujian kepada janji PH untuk menghormati kedaulatan undang-undang dan menegakkan Perlembagaan. Ini adalah ujian keupayaan kepimpinan PH untuk kekal di atas tekanan dan untuk meletakkan kepentingan negara di atas kecenderungan dan tidak suka peribadi,” katanya.

    Tulis Najib lagi, ini adalah ujian kepada kemanusiaan, kerendahan hati, moral dan martabat pemimpin PH secara kolektif dan secara individu.

    “Persoalan yang perlu ditanyakan setiap pemimpin PH adalah saya menggunakan parti dan kedudukan kerajaan saya untuk melindungi saya daripada memalukan dengan melakukan perkara yang betul?” katanya. – Sinar Harian

  45. ANDA BENCI NAMA ISLAM PADA PARTI……ADAKAH ANDA BENCI PERLEMBAGAAN YG PERUNTUK ISLAM AGAMA RASMI.?…ADAKAH ANDA BENCI D4P ANTI PERLEMBAGAAN.?….

    ‘Cermin muka dulu jika MCA mahu tanding PRK Tanjung Piai’
    ……….

    UTAMAKAN calon Melayu dalam PRK Tanjung Piai jika gabungan UMNO-PAS mahu menang. Jangan dengar cakap MCA. MCA tidak pernah setia dengan BN sejak BN hilang kuasa PRU14 yang lalu. Jika MCA berkeras, biarkan dia. Kita mahu tengok berapa undi yang MCA akan dapat.

    Tidak PRK Parlimen Tanjung Piai akan berlangsung, menunggu tarikh daripada Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR). Takziah kepada keluarga Almarhum. Moga rohnya dicucuri rahmat Allah SWT.

    MCA sudah memukul gendang untuk bertanding. Kerusi tradisilah katakan, kononnya. Calon MCA yang tewas pada PRU lalu, Wee Jeck Seng selaku ketua bahagian berkata, beliau bersedia untuk bertanding sekali lagi di situ.

    Nasihat saya kepada MCA, lebih baik kamu cermin muka dahulu jika mahu bertanding. Medan MCA sebenar adalah kawasan majoriti Cina bersama ultra kiasu bukan kawasan majoriti Melayu. Selama ini MCA menang dengan ehsan undi Melayu.

    Sebab itu, MCA jangan terlalu ghairah untuk bertanding. Landskap politik Malaysia sudah berbeza sejak PRU12, PRU13 dan PRU14. Ia perlu dihadapi dengan penuh kematangan dan berstrategi. Jika terus menuntut, mendesak dan kemudian mengugut tidak ada muafakat, berasaskan realiti politik semasa, lupakanlah.

    Formula saya mudah sahaja, berasaskan kepada sentimen hari ini, kawasan majoriti Melayu seharusnya ditandingi oleh orang Melayu. Untuk beberapa kes tertentu, mungkin bukan Melayu boleh diketengahkan. Tetapi, bukan untuk yang terdekat ini terutama di Tanjung Piai.

    Tanjung Piai adalah medan untuk menguji kekuatan selepas piagam perpaduan ummah ditandatangani. Ambil kesempatan ini sepenuhnya. Lupakanlah hasrat untuk memberikan laluan kepada MCA buat seketika.

    Apakah UMNO sudah lupa MCA menggunakan logo sendiri dalam pilihan raya kecil (PRK) bagi Dewan Undangan Negeri (DUN) Balakong pada 8 September 2018. MCA bukan rakan yang setia selepas PRU14 dan perlu belajar erti setia.

    Apakah kita sudah lupa kata-kata presidennya ketika itu ketika ditanya kenapa tidak menggunakan logo BN, jawabnya, “Biar saya ulang sekali lagi, BN sudah ming cun shi wang (BN hanya wujud pada nama, tapi realitinya sudah mati),”

    Akhirnya, MCA tewas PRK Balakong dalam keadaan yang memalukan dalam PRK Balakong. MCA perlu sedar, parti ini tidak boleh ‘survive’ tanpa sokongan dan simpati pengundi Melayu UMNO PAS. MCA tidak boleh hidup tanpa sokongan UMNO PAS.

    Dalam kata lain, buat masa ini MCA memang tidak diterima oleh orang Cina. Pilihan orang Cina setakat hari ini, tetap ultra kiasu.

    Walaupun kerusi tersebut sebelum ini ditandingi MCA, itu bukan bermakna kerusi tersebut akan menjadi warisan MCA. Tidak ada lagi formula kerusi tradisi, sebab ‘bapak’ kita yang empunya.

    Kerusi tradisi MCA akan kawasan majoriti Cina, bergasaklah dengan ultra kiasu. Jika MCA boleh menang, MCA hebat. Saya tabik. Setakat ini, MCA berputih mata.

    Kerusi presiden MCA itu sendiri, Parlimen Ayer Hitam, adalah kawasan majoriti Melayu. Bermakna, saya tegaskan sekali lagi, kemenangan MCA selama ini adalah dengan ihsan undi Melayu. Sebab itu MCA jangan terlalu bercakap banyak atau berkokok berdegar-degar.

    PRK Parlimen Tanjung Piai adalah medan sebenar untuk menguji kekuatan antara PH dengan gabungan UMNO-PAS. Kawasan majoriti Melayu 56 peratus, Cina 41 peratus dan selebihnya 3 peratus.

    UMNO-PAS mempunyai kelebihan untuk memenangi kerusi pada kali ini jika betul strategi dan perancangannya. Kejayaan PRK Semenyih pasti akan berulang. UMNO PAS mesti belajar daripada pengalaman lepas.

    Dalam PRU13 MCA (BN) menang dengan majoriti 5,457. Manakala, PRU14, MCA kalah dengan Almarhum Dr Md Farid Md Rafik dengan kelebihan 524 majoriti.

    Saya masih lagi positif bahawa gabungan UMNO-PAS boleh memberikan saingan yang hebat kepada PH. Tidak mustahil gabungan UMNO-PAS akan menang.

    Jika ditakdirkan gabungan UMNO-PAS kalah dalam PRK Tanjung Piai, sekurang-kurang ia akan menjadi satu ‘test market’ untuk UMNO-PAS berhadapan dengan PRU15 akan datang, berbanding meletakkan calon MCA yang semua telah tahu sejauh mana kekuatan MCA.

    Kesimpulan, kepimpinan penyatuan UMNO-PAS harus tegas dalam membuat keputusan untuk meletakkan calon Melayu di Tanjung Piai. Oleh kerana, calon PAS dalam PRU14 lalu hanya mendapat kurang daripada 3000 undi, sudah tentu kelebihan kepada calon UMNO.

    Untuk UMNO menang, persoalannya siapakah bakal calonnya. Pertama, sudah tentu rakyat menantikan calon yang berwibawa dan bersih. Dalam kata lain, UMNO mesti menonjolkan calon yang bersih, tidak ada skandal dan berintegriti. Tidak ada tolak ansur dalam hal ini.

    Kedua, pastikan undi UMNO tidak berbelah bahagi kepada calon yang dipilih. Saya amat yakin, undi PAS sebanyak 3000 itu tidak akan banyak berubah. Jika ikut congakan orang kampung majoriti tipis yang diterima oleh Almarhum daripada Bersatu, 524, ditolak 3000 sudah tentu calon UMNO boleh menang mudah.

    Tetapi politik bukan semudah congakan sebegitu. Banyak lagi faktor lain yang perlu dilihat secara serius. Realiti politik semasa mesti diperhalusi.

    Ketiga, melihat kepada momentum politik semasa dan pergolakan dalam politik parti ultra kiasu seperti PKR dan DAP, tidak mustahil, undi ahli ultra kiasu dan undi atas pagar, sedikit, walaupun tidak banyak akan beralih kepada gabungan UMNO-PAS.

    Keempat, pastikan tidak berlaku sebotaj dalam kalangan ahli parti sesama sendiri. Pastikan ahli-ahli UMNO-PAS benar-benar setia memberikan sokongan tanpa berbelah bahagi.

    Sebab itu, saya katakan faktor calon Melayu (UMNO) amat penting dalam PRK Tanjung Piai. Paling baik, anak tempatan, merakyat, berintegriti dan berhemah tinggi dan berpelajaran. Muda atau tidak, itu bukan soal besar.

    Kelima, jika calon adalah daripada UMNO, maka belajar erti ikhlas dalam perjuangan. Pastikan perjuangan meletakkan kepentingan agama, bangsa dan negara diutamakan. Cukup buat setakat ini, In shaa Allah, ulasan seterusnya akan mendatang selepas ini.

    PROF DR REDHUAN TEE ANDULLAH

  46. Pas maing politik, srupe bbudok hok tok skoloh
    Dlang pilihanraye tok banyok mne bnyok kaloh
    Enang puloh tahung doh Mesia tok jaya pentoh
    Paaaling malang Pas buak Melayu pecoh beloh

  47. Jika dibuang nama Islam dari parti PAS
    Ibarat berbogel tapi pakai serban sebesar jaras
    Susah la depa nak berfatwa berhukum berkias
    Tok tok lebai mungkin berak tidak lawas

    1. Bro jigit,

      Mengata dan mengutuk sana sini, apa yg ada?
      Usah dibiarkan resah, terus bergelora di dada
      Lagi pula, si Nurul tu pun dah lama menjanda
      Bro beralih le, menyokong PKR parti ayahnda
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

      (Bunga2 tu, utk bro kasi kat Nurul tau..😂)

  48. Nak bermuafakat biarlah tulus iklas
    Penyamun dan pencuri jangan sama digalas
    Bahagi kerusi nanti jangan kilas mengilas
    Mungkin ada sikit harapan PRU Limabelas

    Kah kah Kahhh

    1. Jigit mmg menyedari, Bersatu dah kian parah
      Dgn Umno/Pas pula dia spt brdendam marah
      Mungkin kpd PKR pulak, dia mau beralih arah
      Sbb, nak jadi menantu Bg Non, harapan cerah
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

  49. SEBELUM ANDA KENALI PAS,,,PELAJARI ISLAM TERLEBIH DAHULU….UNTUK FAHAMI ISLAM PELAJARI ALQURAN TERLEBIH DAHULU….CUBA ANDA BANDINGKAN ALQURAN DENGAN KITAB3 SUCI AGAMA LAIN…MANA YANG PALING BAIK,,,,ANDA TIDAK AKAN MAMPU MENILAI PAS JIKA ILMU ANDA TENTANG ALQURAN DAN ISLAM TERLALU CETEK…..

    PRK Tanjung Piai ujian kepimpinan Dr M, kerjasama Umno-PAS, kata penganalisis
    ……..

    PETALING JAYA: Penganalisis politik menjangkakan Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai yang akan diadakan susulan penyandangnya, Dr Md Farid Md Rafik meninggal dunia, bakal menguji keupayaan MCA menarik sokongan pengundi Melayu susulan kerjasama Umno-PAS.

    Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya menjangkakan MCA akan tetap bertanding di kerusi Parlimen itu walaupun majoriti pengundinya berbangsa Melayu kerana Umno-PAS tentu mahu membuktikan ia tidak akan meminggirkan kerusi kaum lain.

    “Meskipun selepas Umno-PAS sudah bersatu, mereka akan buktikan bahawa gabungan dua parti itu tidak rasis, masih beri peluang kepada MCA walaupun 90 peratus pengundi berbangsa Cina menyokong Pakatan Harapan pada pilihan raya umum lepas.

    “Namun, jika MCA masih gagal menang dalam PRK ini dan pengundi berbangsa Cina tetap menolak MCA dan Barisan Nasional, maka wajib untuk Umno dan PAS ambil alih kerusi tersebut pada masa akan datang.

    “Apa yang bakal dilihat dalam pilihan raya kali ini adalah sejauh mana pengundi berbangsa Cina mahu kembali menyokong MCA dan BN. Ia bakal menguji sejauh mana kerjasama Umno-PAS mampu berikan kemenangan dalam pilihan raya tanpa mengira calon bertanding,” katanya kepada FMT.

    Md Farid yang merupakan timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri dan naib ketua PPBM Bahagian Tanjung Piai, meninggal dunia akibat serangan jantung di Hospital Pontian Sabtu lalu.

    Kerusi Tanjung Piai secara tradisinya menyaksikan pertembungan MCA dan DAP, tetapi DAP menyerahkan kerusi itu kepada PPBM pada PRU14 yang menyaksikan Md Farid bertanding buat kali pertama dan memenangi kerusi itu.

    Md Farid memenangi kerusi Parlimen Tanjung Piai dengan majoriti 524 undi, menewaskan penyandang dari BN, Wee Jeck Seng yang memperoleh 20,731 undi serta calon PAS, Nordin Othman yang meraih 2,962 undi.

    Pola undian bagi PRK tahun ini iaitu Parlimen Cameron Highlands pada 26 Januari lalu, DUN Semenyih (2 Mac) dan DUN Rantau (13 April) menunjukkan peningkatan sokongan pengundi kepada pembangkang selepas PRU tahun lalu manakala PH pula gagal meraih keyakinan orang Melayu selepas lebih setahun memerintah.

    Awang Azman berkata, PRK kali ini akan menjadi kayu ukur terhadap populariti dan kepimpinan Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad selepas PH mengambil alih Putrajaya lebih setahun.

    “Terlalu awal untuk menentukan sama ada PH mampu mengekalkan kerusi dipegangnya dalam pilihan raya umum lepas, selepas setahun. Hal ini kerana terdapat banyak isu dan kebimbangan rakyat dalam isu politik dan semasa.”

    Katanya, suasana politik tanah air hari ini tidak sama seperti sebelum PRU14 yang menyaksikan penolakan rakyat terhadap BN sangat ketara kerana ia kini bekerjasama dengan PAS.

    Peluang PH menang tipis

    Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia berkata, PH sukar mempertahankan kerusi Parlimen itu kerana populasi pengundi dan persepsi pengundi Melayu yang PPBM tidak mampu mempertahankan hak kaum itu.

    “Lebih baik sekiranya PH melupakan perselisihan dalaman mereka buat sementara waktu. Jika di pihak pembangkang, keputusan PRK ini adalah untuk menguji kepimpinan Ahmad Zahid Hamidi dalam Umno, manakala bagi PH, ia adalah ujian untuk Mahathir.

    1. MUNG NI MVSA SUPO JHOGHO AWANG TAHIK WEI
      BODO SOMBONG BESO DIRI DOK SEDO MU TOLOL
      QURAN DOK SBUK, KITAB AGAMA LAING SUCI WEI
      TAK DOK KITAB LAING CUMO QURAN YANG BETOL

      1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        AWANG TAHIK … HAHAHA

  50. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Syukur ler kita, Mlayu/Islam kini bersatu padu
    Ketakutan puak2 kafir & sekutu kita dapt hidu
    Abg ni tersgt lah tersiksa, menahan lara rindu
    Apa2 hal pun, kpd Irah lah tmpt abg mengadu
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
    Prcntaan kita, ada pihak, cuba nk cerca & cela
    Tpi, puak pnyamun tu, dh lunyai abg taji & tala
    Smoga Irh dlm lindungan rahmat, Allah Ta’ala
    Oh ya..nanti jam 12:40, abg ada kelas semula
    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  51. Tu Tn Buding cadang kak Tun suh haramkan Pas
    Kawang mu jugok tu, tok kang mung tok nok libas
    Merosokkang imej Islam, ttapi masih lepas bebas
    Kalaulah aku jadi PM, mme doh lama aku tebas!!

  52. Mung jangang puta lah…… wei profesor kangkong
    Mung penderhaka sejati, bkawang dua tiga tokong
    Mung kawang MCA MIC, itu dua2 semboh patong
    Ngaku je Kejora, mung memang aku doh pelakong

    1. Udoh le meroyang, cacai penjilak DAP tokong
      Mung memae dok ngaku..teruk aku pelakong
      Parti mung tu, plurlisma & liberisma didokong
      Lepah tu, prhmpunan LGBT pula kuak sokong
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

  53. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Trial yg baru lps, add maths ramai yg tak lulus
    Pngtua minta bgi post mortem yg detail halus
    Sbg ckgu..abg tk bleh nk tmberang kena telus
    Semua budak tk blh jwb soalan bhgn calculus
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
    Tengok result budak2, mmg abg jadi jiwa lara
    Depa juga sgt lemah tajuk komponen algebra
    Maths mod pula, depa tak dpt kuasai 3 matra
    Yg boleh congak pun..pkai kalkulator nak kira
    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  54. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Abg ni, mcm biasa ler, kini dekat tempat kerja
    Wktu rcess rmai bdak dtg tnya soaln kat meja
    F4 yg score A test pula, mintak abg ni belanja
    Budak2 prmpuan tu dgn abg ni..ada2 lah saja
    😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Leave a Reply

Your email address will not be published.