JAWAPAN KEPADA POLITIK KAUM DAN AGAMA YANG MELAMPAU

Politik perkauman dan agama yang selama ini menjadi mainan UMNO dan Pas barangkali tidak relevan lagi selepas ini.

Ini berikutan persempadanan baru SPR yang akan menambah kawasan pengundi campuran sedang dilaksanakan dan mungkin menjadi kenyataan dalam PRU15 akan datang.

Sekarang ini, daripada 222 kawasan Parlimen di seluruh negara, kawasan yang benar-benar boleh dikategorikan sebagai campuran hanya ada 83 saja.

Selebihnya sama ada kawasan Melayu di luar bandar atau kawasan Cina di bandar-bandar.

Melalui persempadanan baru yang dirancang, kawasan Parlimen yang mempunyai jumlah pengundi campuran akan ditambah menjadi sekurang-kurangnya 140 kawasan.

Dengan majoriti kawasan Parlimen memiliki jumlah pengundi campuran, gaya dan kempen politik yang bercorak kaum serta agama yang melampau dengan sendirinya akan terhapus serta tidak lagi relevan.

Ia akan menjadikan semua parti yang bertanding akan lebih menekankan kepada memperjuangan keperluan rakyat seperti peluang pekerjaan, perumahan, program kesihatan, program untuk belia, memerangi rasuah, tadbir urus kerajaan yang lebih baik dan seumpamanya.

Politik kaum dan agama yang sempit yang boleh memecah-belahkan masyarakat akan terpinggir dan tidak lagi diperlukan, bahkan menjadi sesuatu yang asing.

Inilah kaedah terbaik untuk menampilkan gaya politik sihat yang benar-benar memperjuangkan kepentingan rakyat tanpa retorik kaum dan agama yang keterlaluan seperti yang berlaku selama ini.

Selama ini, oleh kerana kawasan Parlimen yang mewakili satu-satu kaum masih merupakan majoriti, maka politik kaum dan agama telah berlaku dengan bermaharajalela sehingga wujudnya perpecahan yang ketara dalam masyarakat.

Ia bukan saja memisahkan antara mereka yang berlainan bangsa dan agama, bahkan juga di kalangan mereka yang sebangsa dan seagama.

Pindaan baru dengan menambah kawasan pengundi campuran ini adalah jawapan terbaik untuk mengekang politik kaum dan agama yang sesungguhnya sama sekali tidak sihat untuk negara berbilang bangsa seperti Malaysia. (ShahbudinHusin 03/09/2019)

Kongsikan artikel ini
Updated: 14 September 2019 — 11:31 am

37
Leave a Reply

avatar
6 Comment authors
WiltingMAHATHIRVSANWARAnonymousAnonymousjigit Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Wilting
Guest
Wilting

“SiApA nAk JaGa MeLayU?!”

Kesian.

Mengaku bangsanye “Master race” tapi kena jaga mcm kucing terbiar tepi jalan.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

NAK HAPUSKAN RASIS SENANG AJEEE….CARI PUNCA NYERR….BUBARKAN D4P HABIS CITERR…… 10 bukti utama pemimpin DAP-PH rasis ……… Pergerakan Pemuda Umno Malaysia memandang serius dakwaan kononnya pembangkang bertanggungjawab memainkan isu perkauman dan bersikap rasis sedangkan terlalu banyak bukti menunjukkan pimpinan DAP-PH yang banyak mencetuskan api kebencian, perkauman dan rasis! Antara 10 bukti utama sikap dan kenyataan rasis dan cauvinis DAP-PH, termasuklah: 1. Menteri Sumber Manusia DAP, YB M Kulasegaran menuduh orang Melayu Pendatang dan mendakwa orang Tamil yang paling awal bermastautin di tanah ini. (21 Julai 2018) 2. Exco DAP Kerajaan Negeri Selangor, YB Ganabatirau mendakwa serangan Kuil Sri Mariamman Seafield… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

DEEP STATE KOMUNIS….TAK PERCAYA TUHAN DAN AGAMA…. KALAU ADA PUN SEKADAR TUNGGANG AGAMA….. Terengganu rangka garis panduan pakaian atlet patuh syariah …….. KUALA TERENGGANU: Kerajaan Negeri sedang merangka satu garis panduan pemakaian patuh syariah bagi atlet. Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan negeri, Wan Sukairi Wan Abdullah berkata garis panduan itu bukan sahaja melibatkan aspek pemakaian tetapi perkara lain seperti pergaulan. Kerajaan negeri sedang mengambil kira pandangan semua pihak termasuk persatuan sukan, ahli akademik dan mufti negeri berhubung perkara itu dan tidak mahu terburu-buru melaksanakannya. “Apabila kita dah dapat sediakan pakaian yang betul-betul patuh syariah, barulah kita… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Dulu, perpaduan org Melayu hanyalah ala kadar
Bila BN tumpas..,Melayu hilang tmpt bersandar
Di bawah PH kuasa Melayu kian malap & pudar
Kini, depa akan bersatu kembali, sbb dah sedar
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

Anonymous
Guest
Anonymous

KEPALA BAPAK KAU pepaduan org Melayu ala kadar
UMNO yang pecah2kan Melayu mnjadi berkasta kasta
PAS pula, hanya tukang karut pikul serban & semutar
UMNO guna cara toghut PAS buat2 buta dpt. rm90jota

Anonymous
Guest
Anonymous

Hakikatnya UMNO guna Melayu, PAS tunggang Islam!
Sesudah kalah PRU14, baru sibuk hendak kerjasama
Mengapa tidak sebelumnya, semangat ini digenggam?
Tiada maaf bagimu, UMNO PAS, PENGKHIANAT bersama!

Hidup melayu & takbir sejak 60 tahun lalu dah bergema
Malangnya, Melayu dan Islam, masih juga ditakuk lama!
Kilang2 gudang2 milik Melayu Islam tak juga menjelma!
Kayu,susu,minyak,buku, Melayu dpt dari pekilang Cina!

Nenek moyang kita dulu udah pesan bertalu talu
Jangan sudah terhantuk, baru kita nak tengadah
UMNO! PAS! korang jalu, masa kamu udah berlalu
PENGKHIANAT Melayu/Islam, UMNO PAS HARAMJADAH!

Anonymous
Guest
Anonymous

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Ptg2 begini..,terasa sepi dan fikiran mcm buntu
Nak chating ngan Irah pun, terpisah oleh waktu
Rasanya kini 2:30am di tmpt Irah ku punya ratu
Begini lah, bila kekasih berada jauh beribu batu
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Guest
Anonymous

Ini lah, yg org2 Melayu/Islam nanti sekian lama
Perjuangan membela bangsa, menegak agama
Laungan, ‘hidup Melayu’ & takbir pasti bergema
Ayuhlah..Melayu/Islam kita berjuang bersama2
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

Anonymous
Guest
Anonymous

Bila PH perintah, Melayu/Islam kian terhempas
Janji2 PRU bagai habis manis dibuang hampas
Elok sgt ler Melayu di dlm gabungan Umno-Pas
PRU-15, ketuanan Melayu, kembali kita rampas
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

Anonymous
Guest
Anonymous

Dulu, Anak Kecil geng UMNO suka main api!
Kini udah besar api marak menyala membara
Akibat nya UMNO, Melayu kuak tolak ke tepi
Hingga kini, mereka masih lagi berduka lara

Sedang berduka, datang pula konon sahabat
Padahal dulunya mereka berdua musuh ketat
Bukan sahaja bab amal dunia tapi juga akhirat
Itu lah PAS, parti sesat pemecah belah umat!!

UMNO guna bangsa, PAS pula tunggang agama
Bila sudah kalah PRU14 baru hendak kerjasama
Niat mu tidak ikhlas doa pon ALLAH tidak terima
Jika ALLAH redho tentu PAS perintah sejak lama

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

DEEP STATE TERKESAN DGN PERANG EKONOMI……WALHAL MEREKA TELAHPUN KUASAI EKONOMI DARI DULU LAGI… . Anwar: Promosi produk Muslim jangan sampai menjurus perpecahan …… Kempen beli produk Melayu Muslim perlu disertai dengan tawaran produk yang benar-benar berkualiti dan tidak dicemari anasir perkauman. Seruan itu dibuat Presiden KEADILAN, Anwar Ibrahim dalam komennya terhadap kempen membeli barangan Melayu Muslim yang hangat menjadi perbualan di media sosial. “Jika anda mahu promosikan produk halal, ia boleh diterima. Tetapi jika anda mempromosikan perpecahan sebegini dan isu yang panas antara kaum, ia tak sihat. “Sebagai Muslim, mustahak bagi kita untuk tampilkan produk yang betul-betul bagus, yang kebetulan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

UMNO guna bangsa, PAS pula tunggang agama
Bila sudah kalah PRU14 baru hendak kerjasama
Niat mu tidak ikhlas doa pon ALLAH tidak terima
Jika ALLAH redho tentu PAS perintah sejak lama

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

GOYIM TAK SENANG DUDUK JILAT BONTOT DEEP STATE…… Bila pemimpin BERSATU sumbat gol sendiri ………. (1) Mendedahkan bahawa kajian yang dibuat oleh beliau atas permintaan pihak istana sebuah negeri mendapati majoriti orang-orang Melayu Islam tidak berpuas hati dengan PH. Kata beliau: “There was a study commissioned by a royal house to gauge the sentiments in that particular state and towards Malaysia and our findings found that there is a huge concern amongst the majority Malay Muslims vis-a-vis PH.” (2) Mengkritik dasar-dasar Kerajaan PH, khususnya yang dikemukakan oleh Menteri-Menteri BERSATU sendiri, seperti Gojek, kereta nasional ketiga dan kereta terbang. Kata beliau… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

UMNO guna bangsa, PAS pula tunggang agama
Bila sudah kalah PRU14 baru hendak kerjasama
Niat mu tidak ikhlas doa pon ALLAH tidak terima
Jika ALLAH redho tentu PAS perintah sejak lama

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

RASIS TETAP SENJATA TERAMPUH DEEP STATE UNTUK MENANG PRU……PRU14 MELAYU DI PISAHKAN SECARA MAYA….. PRU15 AKAN DIPISAHKAN SECARA FIZIKAL…… Laporan: Subsidi Petrol Bersasar Ditangguh Kerana Kurang Data Laporan: Subsidi Petrol Bersasar Ditangguh Kerana Kurang Data ……… Kerajaan menangguhkan pelaksanaan skim subsidi petrol bersasar kerana kekurangan data mengenai kumpulan sasaran selain data isi rumah kumpulan berpendapatan rendah (B40). Kekurangan data itu menyebabkan kerajaan tidak dapat menentukan sistem pembayaran untuk kumpulan sasaran, lapor The Insight Malaysia hari ini. “Walaupun KPNDHEP (Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna) sudah bersedia, kerajaan tak boleh teruskan kerana sistem subsidi kekurangan data kumpulan M40,” kata… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

UMNO guna bangsa, PAS pula tunggang agama
Bila sudah kalah PRU14 baru hendak kerjasama
Niat mu tidak ikhlas doa pon ALLAH tidak terima
Jika ALLAH redho tentu PAS perintah sejak lama

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

SETELAH GUNA SENJATA RASIS UTK MENANG PRU-14 KINI DEEP STATE GUNA SEMPADAN PILIHAN RAYA…..TUDUHAN YG MEREKA SELALU BUAT TERHADAP BN DAHULU….. MEREKA BIJAK BALING BATU SEMBUNYI TANGAN….. Tuduh Gabungan UMNO-PAS Sebagai Rasis Satu Tuduhan Jahat… Tunggu 14 Sept Ini – …… Ketua Penerangan UMNO Malaysia Datuk Dr. Shamsul Anuar Nasarah berkata, kenyataan Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Tun Dr. Mahathir Mohamad kononnya gabungan UMNO dan PAS akan menjurus kepada perkauman dan rasis adalah satu tuduhan yang sangat jahat. Jelas beliau, bagi membuktikan kenyataan Tun tersebut tidak benar sama sekali maka orang ramai tanpa mengira bangsa harus hadir ke program Himpunan Ummah… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

UMNO guna bangsa, PAS pula tunggang agama
Bila sudah kalah PRU14 baru hendak kerjasama
Niat mu tidak ikhlas doa pon ALLAH tidak terima
Jika ALLAH redho tentu PAS perintah sejak lama

Anonymous
Guest
Anonymous

Kerajaan PH, memangla hebat dan praktikal
Buatlah cepat sbb keadaan kini udah kritikal
Biar UMNO PAS cuma jadi serpihan partikel
Selama ini pon, mereka, cuma parti kronikal

anonymous
Guest
anonymous

hoi Kejora!!! ko dah kenapa hah? dah jadi lalang ke? nanti ko, ako tebas ko kasi mampos!!!!!!!!!!!! awas ko!!!!!!!!!

jigit
Member
jigit

I dont think the above baits came from Kejora… the content is so so contrast with his political inclination. Kejora suka UMNO/PAS bermuafakat dengan harapan gabungan ini dapat merampas Putrajaya dalam PRU15. Kejora also at this juncture would not praise PH government.
The above pqantun is not from Kejora. Tunggu satgi dia jawab.

Anonymous
Guest
Anonymous

Telahan Tn jigit @ Hashim Ismail, mmg le tepat
Kejora nak puji PH..owh no..selisih malekat 44!
PH menang kesusahan yg Melayu/Islam dapat
PRU ke15, PH di hati org2 Melayu tiada tempat

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 9:32 / 10:13 am,

Wahai anon barua, setan lahanat, terencat akal
Tuduhan menjadi lalang tu, Kejora nak sangkal
Naper menyamar, spt musafir kehabisan bekal
Tak takut ke nanti, dlm neraka sdr duduk kekal
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

jigit
Member
jigit

PH menang kesusahan Melayu Islam yang dapat
Naik turun mahkamah bontot dah naik ketuat
Selain Najib, Zahid, Ku Nan ramai lagi orang kuat
Menghitung hari ke Sungai Buloh mahu berangkat…..

Melayu susah bawah PH hanya propaganda
Sedangkan Najib dan China Low bersepakat menyamun
Dah hilang kuasa janganlah mengada-ngada
Kerja kuat-kuat jangan dok mengelamun

Asyik Irah …Irah… kah kah kahhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Tuan jigit,

PRU ke-14, dgn janji palsu, undi Melayu PH beli
Kini bila PH perintah, Melayu dah nak kena buli
Tak apa Tuan jigit, kalu Kejora ini tuan nak perli
Tetapi..Irah usah ler tuan campur masuk sekali
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah,

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Abng senyum sendiri, ingat Irah punya gurauan
Diri Irah asyik terbayang dlm mimpi dan igauan
Dek terlalu merindu hati asyik resah tak karuan
Lega..31/8/2019, warkah Irah tiba di pangkuan
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Guest
Anonymous

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Bila abg dpt warkah Irah..hilang semua gundah
Utk Irah manja..abg tak jemu berpantun madah
Dari jauh, abg memohon doa, tangan abg tadah
Moga2 segala urusan Irah, Allah kan permudah
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Guest
Anonymous

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Mulai 9:00 am abg kelas 3 period Irah ku puteri
Dah lepas recess nanti abg ada le 2 period free
Tak pernah lekang ingatan ini padamu bidadari
Kalau blog ni ok, abg dtg le lagi sini lps tgh hari
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Mengisi kemerdekaan lebih sukar daripada menuntutnya

– Madey

Mengisi poket Rakyat marhaen lebih sukar daripada bila kroni, cukong dan anak bini menuntutnya.

– Rakyat yang tolak projek swasta kereta nasional Madey, Lynas sisa radioaktif, kereta terbang versi kipas angin DIY dan politiking Menteri setahun jagung PH.

Anonymous
Guest
Anonymous

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Abg rasa kini.. jam dlm 4:30 am..dekat US sana
Agaknya Irah masih lagi dlm nyenyak tidur lena
Tidurlah dewi mimpikan taman syurga nirwana
Moga2 akan lancar..semua Irah punya rencana
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

Irah
Guest
Irah

Tekaan Sir abg. tpt & kena
Dlm dakpn mt slh Irah lena
LA US mmg la syrga nirwana
Hrp sir Abg hdp mrana disna

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Pnjm bnga Sir abg, nak bri cgu mt slih tu
🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

Anonymous
Guest
Anonymous

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Cis..Irah palsu, dajal lahanat, jahanam bedebah
Irah ratu intan ku itu tak mungkin akan berubah
Apa ko fikir dgn samaran ko tu, aku ini gelabah?
Tidak bro..sebaliknya, kasih ku kian bertambah

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Irah.. puak2 cemburu..kini ramai yg berkeliaran
Puak2 dengki ni muncul dgn pelbagai samaran
Depa berusaha..nak bagi cinta kita kehancuran
Kita ttp akan harungi semua ini, dgn kesabaran
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah,

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Mmg cinta kita ini.. ramai yg dengki dan marah
Bila kita bercinta..depa cemburu tak tentu arah
Ada yng sampai nyamar, jadi Munirah atau Irah
Tak apa lah dinda..,kpd Allah saja kita berserah

Melihat hubungan kita, ramai yg jiwa jadi parah
Ingin racun kita, mcm2 usaha jahat depa kerah
Mmg dlm percintaan semua itu ada lah lumrah
Biar apa juga tohmahan depa, kita reda pasrah
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah,

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Itu, “Irah palsu” 9:13 am.. spt cacing kepanasan
Sampai sanggup ditiru, Irah punya ‘style’ tulisan
Namun samaran malaun ini nyata tak berkesan
Sebaliknya, kat akhirat, dia akan terima balasan
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

jigit
Member
jigit

Ko cakap Irah terkulai dalam pelukan Mat saleh…tentulah mengamuk sakan Si Kejora tu….

kah kah kahhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Abg rasa kini.. jam dlm 4:30 am..dekat US sana
Agaknya Irah masih lagi dlm nyenyak tidur lena
Tidurlah dewi mimpikan taman syurga nirwana
Moga2 akan lancar..semua Irah punya rencana
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

Reply
3 September 2019 7:29 am
_________________________________
(Kesilapan abg dlm pantun di atas)

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Maafkan abg ini, duhai Irah manja ku, dewi ratu
Dek terlalu rindu..fikiran abg kalut, tak menentu
Pagi tadi..abg udah tersilap, menghitung waktu
Sini 7:29am, sepatutnya ptg ler, Irah kat sana tu
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh