APAKAH HILMAN MAHU AZMIN JUGA DIAMBIL TINDAKAN?

Apakah maksud Hilman Idham berkata demikian?

Tidakkah beliau sedar bahawa Haziq Abdullah Abdullah Abdul Aziz sudah pun diambil tindakan pecat keahlian oleh PKR?

Lebih daripada itu, apakah Hilman lupa bahawa Haziq juga telah ditamatkan perkhidmatannya dengan kerajaan sebagai Setiausaha Sulit Kanan kepada Timbalan Menteri Industri Utama, Shamsul Iskandar Mohd Akin?

Jadi, apa lagi yang Hilman mahu?

Apakah sebagai Setiausaha Politik kepada Azmin Ali, Hilman sebenarnya bermaksud agar Lembaga Disiplin turut segera mengambil tindakan yang sama kepada bossnya juga?

Sabarlah Hilman….walaupun tindakan yang diambil oleh Lembaga Disiplin PKR terhadap Haziq bukan berkaitan hubungan seks sejenis yang diakui telah dilakukannya bersama Azmin, tetapi parti tidak boleh mendahului pihak polis dalam bertindak.

Hanya setelah pihak polis mengesahkan pelaku dalam video itu adalah Haziq dan Azmin serta kemudian dibawa ke mahkamah untuk pertuduhan, maka barulah parti boleh mengambil tindakan susulannya.

Sementara siasatan polis belum selesai dan Peguam Negara juga belum mendakwa mereka di mahkamah, tentulah tidak adil bagi PKR yang bertunjangkan keadilan untuk mendahului dari segi tindakan.

Lagi pula, jika mengikut seperti apa yang diminta oleh Hilman agar Lembaga Disiplin bertindak, tindakan bukan saja mesti diambil kepada Haziq, bahkan juga kepada Azmin.

Bukankah hubungan seks melibatkan dua pihak?

Di mana keadilan jika hanya Haziq yang dirasakan wajar diambil tindakan berdasarkan pengakuannya, tetapi pasangannya yang juga diakui oleh Haziq dilepaskan begitu saja? (ShahbudinHusin 02/09/2019)

Updated: 14 September 2019 — 11:32 am

26 Comments

Add a Comment
  1. Ni budak mentah bercakap ikut sedap mulut..ingat dia dipilih oleh rakyat untuk tujuan mencela parti sendiri ke? Selesaikan masalah rakyat jangan nak menyombong diri

  2. DEEP STATE BENCI BENDA MACAM NI…..

    Skuad Amar Maaruf Nahi Mungkar” Cekup 9 Pelaku Sumbang Di Ambang Merdeka
    ………..

    MARANG, 2 September – Seramai sembilan pelaku sumbang berjaya ditangkap dalam satu operasi melibatkan Skuad Amar Maaruf Nahi Mungkar dan Pegawai Penguasa Syariah (PPS) Marang bersempena malam Sambutan Merdeka, baru-baru ini.

    Operasi yang diketuai oleh Ketua Unit Pegawai Penguatkuasa Syariah, Sharimah Mamat daripada Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) Daerah Marang bermula seawal jam 11.00 malam sehingga 7.00 pagi.

    Serbuan yang disertai oleh 30 orang anggota PSS termasuk sukarelawan telah dijalankan di tempat-tempat yang menjadi titik panas seperti, hotel, rumah tumpangan dan kawasan tertentu di seluruh daerah Marang.

    Antara yang ditahan adalah lima lelaki dan empat perempuan didalam lingkungan umur 16 tahun sehingga 42 tahun, di mana satu kes telah melibatkan tiga remaja lelaki dan dua remaja perempuan di dalam satu bilik hotel.

    Sharimah Mamat berkata, dalam operasi tersebut, mereka yang ditangkap diarahkan hadir ke Mahkamah Rendah Syariah Daerah Marang pada 3 Disember 2019 untuk dibicarakan atas satu kesalahan bawah seksyen 29 dan dua kesalahan seksyen 31, Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) Terengganu 2001.

    Dalam perkembangan yang sama, Syarimah menjelaskan bahawa dengan penubuhan dan bantuan sukarelawan Skuad Amar Maruf Nahi Mungkar ini, usaha membanteras jenayah syariah dapat dilipat gandakan.

    “Di samping membuka mata masyarakat bahawa kerja ini adalah tanggunjawab bersama, ia juga dapat memberi peluang untuk komuniti memahami masalah jenayah syariah ini perlu diberi perhatian serius kepada masyarakat,” ujarnya lagi.

    Manakala Ketua Skuad Amar Maaruf Nahi Mungkar, Nasaruddin Samsudeng berkata, skuad ini telah ditubuhkan buat kali pertama melibatkan sukarelawan daripada Pejabat Ahli Dewan Undangan Negeri Rhu Rendang, Badan Bukan Berajaan (NGO) dan Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK).

    “Dengan penubuhan skuad ini, mereka juga akan terus bergerak dengan kerjasama JHEAT dan Polis Diraja Malaysia untuk mencegah masalah jenayah syariah daripada terus berleluasa lebih-lebih lagi melibatkan anak muda.

    ‘Kami juga sedia memberikan bantuan sepenuhnya memandangkan, Pihak PPS sendiri mempunyai kekangan seperti kenderaan dan tenaga sukarelawan untuk menjalankan operasi seperti ini,” tambahnya.
    https://www.teganukita.net

  3. Mengisi kemerdekaan lebih sukar daripada menuntutnya

    – Madey

    Mengisi poket kroni, cukong dan anak bini lebih senang daripada Rakyat menuntutnya

    – Rakyat yang nak mansuh Tol, langsai hutang PTPTN dan bayar bil yang makin naik harga.

  4. SEHARI RASA MACAM SETAHUN….

    Setelah berhari-hari lepak di tepi pejabat PM hari ini merajuk membawa diri
    …..

    Setelah bermalam berberapa hari di pejabat PM, akhirnya dia sedih dan sayu terus merajuk membawa diri.

    Agaknya anda kisah ke dengan PM tepi ini

    https://www.facebook.com/nasirramlee89

  5. CAI MANA SATU YG BETUL…..PAK DAJJAL KAKI LIWAT ATAU TONG M KAKI PENIPU……

    Hari ini Ulang Tahun Pemecatan Anwar Ibrahim — Adakah ini akan berulang?
    ………

    2 September 1998 adalah ulang tahun Anwar dilucutkan jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri & Menteri Kewangan. Rakyat sudah lupa ke?

    Sampai hari ini saya masih belum pasti apakah Anwar Ibrahim ini kaki liwat atau Mahathir Mohamad ini kaki penipu cakapnya tak boleh digunapakai.

    Kalau benar kata Mahathir Anwar peliwat
    Tak ada beza dengan Azmin
    Kalau kita kata Azmin tak boleh jadi PM
    Maka apalah beza dengan Anwar
    Kita tak mahu PM Malaysia kaki LIWAT

    Kalau Anwar pun kaki liwat, Mahthir pembohong
    Cakap Mahathir tak boleh diguna pakai
    10 cakap Mahathir 11 tak boleh percayai.

    Jadi janji Anwar akan ganti dia juga tak boleh guna pakai
    Jawapan yang paling nyata Anwar masih jadi PM menanti sampai mati

    Hari ini akan berulang lagi
    Masa itu anda akan turun ke jalanan nak buat Reformasi lagi nak bantu Anwar??

    https://www.facebook.com/nasirramlee89

  6. KEMPEN BANTU ORANG SUSAH DAN MISKIN….TAK SALAH KAN CAI….

    Kempen “Buy Muslim First”
    ……

    Semalam Kerajaan PH dan ahli-ahli politik Bersatu dan DAP mengutuk tindakan beberapa pihak termasuk NGO-NGO pengguna yang mereka (PH) kata telah melancarkan kempen “Boikot Barangan Bukan Islam”.

    Kata ahli-ahli politik PH ini, kempen ini adalah racist.

    Ada seorang ahli parlimen DAP sehingga berkata bahawa kempen ini adalah menyalahi Perlembagaan.

    Saya sudah periksa dengan NGO-NGO pengguna Islam termasuk Persatuan Pengguna Islam Malaysia.

    Sebenarnya, tidak ada pun kempen untuk boikot barangan keluaran bukan Islam oleh mana-mana NGO.

    Yang ada adalah kempen boikot barangan mahal walaupun kos pengeluaran telah turun, kempen boikot produk yang mengandungi DNA khinzir, kempen “Beli Barangan Pengeluar Pembayar Zakat”, dan kempen “Beli Barangan Muslim Dahulu” atau “Buy Muslim First”.

    Kempen “Buy Muslim First” ini adalah untuk membantu perniagaan orang-orang Islam yang jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan perniagaan orang-orang bukan Islam di negara ini.

    Jika dilihat secara positif, kempen ini tidak pun menyuruh orang untuk boikot sesiapa, tetapi ia hanya menggalakkan pengguna Islam untuk memilih barangan keluaran orang Islam dahulu jika mereka mempunyai pilihan.

    Oleh itu, kenyataan ahli-ahli politik PH tersebut adalah tidak lain dan tidak bukan hanyalah suatu “spin” atau retorik putar belit politik yang mereka selalu buat seperti biasa untuk mengelirukan rakyat.

    Orang-orang Islam membeli barangan buatan pengeluar orang-orang Islam kerana mereka percaya bahawa pengeluar barangan-barangan ini adalah lebih sensitif terhadap perkara halal dan haram dan kebersihan mengikut hukum syarak dalam Islam berbanding pengeluar bukan Islam.

    Saya ingin bertanya kepada ahli-ahli politik PH ini, apa salahnya orang-orang Islam beli barangan keluaran orang-orang Islam?

    Kita tidak boleh paksa sesiapa untuk beli barang dari sesiapa.

    Jika pengguna memilih untuk membeli barang dari mana-mana pihak, maka itu adalah pilihan mereka dalam pasaran.

    Jika kita ikut cakap ahli-ahli politik Bersatu dan DAP di atas supaya kerajaan mengambil tindakan ke atas pihak-pihak yang melancarkan kempen “Buy Muslim First” ini lantas mengekang pengguna daripada kebebasan untuk membuat pilihan dalam pasaran, maka itu yang sebenarnya menyalahi Perlembagaan, bukan sebaliknya.

    ……..

    Menteri Kewangan Lim Guan Eng pula berkata kononnya bahawa “pemboikotan barangan bukan bumiputera ini telah mencapai tahap membimbangkan”.

    Dia menyalahkan hal ini kepada pihak yang dia panggil “perkauman dan pelampau agama”.

    Lim Guan Eng ini seolah ingin menyalahkan pengguna-pengguna Islam ke atas penurunan penjualan barangan-barangan keluaran peniaga-peniaga bukan Islam.

    Sikap Lim Guan Eng ini adalah yang sebenarnya berunsur perkauman.

    Kempen beli barangan Islam ini baru sahaja bermula baru-baru ini.

    Tetapi penurunan jualan barangan dalam pasaran rata-rata telah berlaku sejak beberapa bulan yang lalu kerana keadaan ekonomi negara yang merudum akibat pentadbiran dan dasar ekonomi negara yang lemah oleh Kerajaan PH terutamanya oleh Lim Guan Eng sendiri, bukannya sebab orang-orang Islam memboikot barangan bukan Islam.

    Oleh itu, saya ingin nasihatkan kepada Menteri Kewangan Lim Guan Eng, berhentilah daripada menyalahkan orang lain ke atas kelemahan diri sendiri, atau jika tidak boleh, baik berhentilah kerja dan cari kerja lain.

    Ini lebih elok daripada menyusahkan semua orang.

    ISHAM JALIL
    2 September 2019

  7. POLITICAL CHEMELEON…….

    Apabila Anwar Ibrahim Membaca Akhbar Tamil
    ………

    Hari ini dapat gambar Anwar Ibrahim baca akhbar Tamil menjadi muka hadapan akhbar tamil berkenaan. Saya banyak mendapat gambar tentang Anwar ini, dia kutip sampah, dia menari dll tapi yang ini agak hebat juga pasal di khusyuk baca akhbar ini….

    Nasib baik tak dihantarnya gambar Anwar sedang minum kencing lembu… kononnya nak tunjuk lebih Hindu daripada Hindu.

    Susah juga nak jadi PM menunggu ni.
    Banyak kena berlakon
    berlakon menjadi sesumpah

    https://www.facebook.com/nasirramlee89

  8. JOM BOIKOT PRODUK D4P…..PARTI KUALI DAN IKRAM……

    Parti AMANAH adalah Produk Bukan Muslim DAP, Jom boikot AMANAH @ PAN
    ……….

    Malaysia telah sambut Hari Merdeka yang ke-62, dengan temanya SAYANGI MALAYSIAKU : MALAYSIA BERSIH. Kalau kita menghayati tema tahun ni, ianya menyeru mencintai Negara semangat bersatu padu serta muafakat terus dicapai demi kemakmuran negara.

    Tapi, malangnya ada pula pihak-pihak tertentu ingin memecah-belahkan perpaduan kaum dengan menjentik dan menyulam rasa curiga dengan pelbagai isu dalam menganggah kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara ini.

    Menteri-menteri PH yang diberikan tanggugjawab sebagai pemerintah tidak menjalankan amanah yang baik. Negara yang hidup aman damai hanya tak sampai 2 tahun PH memerintah telah menjadi hura-hura dengan pelbagai isu perkauman.

    Kesedaran Islam menjadi makin meningkat, orang Melayu Islam mula tahu kepentingan untuk bersatu, maka UMNO-PAS yang berseketa lebih 60 tahun kita boleh duduk bersama.

    Orang Melayu Islam mula tahu bertanpa pentingnya untuk mendapatkan produk yang halal dan membeli produk muslim sebagai keutamaan.

    Kempen ini bukan sahaja kepada produk makanan tetapi kepada semua perkara,

    Amanah di tubuhkan dengan sokongan dan idea pimpinan DAP (Lim Kit Siang) dalam pertemuan di rumah Kamaruddin Jaafar.

    Amanah mengkhiati Islam. Dulu semasa nak keluar PAS, AMANAH dan IKRAM mengeluarkan idea kononnya jatuhkan UMNO dulu baru buat Islam.

    Tapi malangnya apabila mendapat kuasa AMANAH/IKRAM akhirnya menjadi pasu bunga dalam PH. Mereka macam lembu kenyang sekadar fokus kepada pembahagian kerusi dan jawatan sahaja, Perjuangan Islam hilang kerana DAP penaja mereka tidak serasi dengan Islam.

    Oleh itu sempena kempen beli produk Islam dalam masa sama kita kena kempen juga boikot produk DAP iaitu parti AMANAH.

    Usaha untuk memboikot AMANAH/IKRAM kini menampak hasil.
    Beli produk muslim, serta produk muslim tinggal produk DAP, tinggal AMANAH/IKRAM produk DAP.

    https://www.facebook.com/nasirramlee89

  9. CINA SUDAH TAKUT…..ITU INDIA D4P SUDAH BAWA MASUK TERRORIST DLM NEGALA…..MANYAKK SUSAH…KITA MAU BUAT BISNES….BUKAN MAU PELANG MAAAA……SUDAH TATAK ONG LAGI AYOOOO…..INI MACAM HIDUP BAIK MATI SAJA…..SUMPAH LAIN KALI TATAK MAU UNDI D4P LAGI……

    Kempen sokong dan beli produk Muslim atau “buy Muslim first”
    ………

    Usaha dan provokasi untuk menggagalkan kempen sokong dan beli produk Muslim atau “buy Muslim first”.

    1. Kempen ini dikatakan bahawa ia “kempen boikot produk non-Muslim”, walaupun berkali-kali ditegaskan bahawa tiada kempen boikot. Yang ada ialah “kempen menyokong produk Muslim”, bukan kempen boikot.

    2. Akan ada beberapa pihak yang akan mengulang-ulang perkataan “boikot” untuk memberikan persepsi buruk terhadap usaha ini.

    3. Sindiran “lebih baik boikot rokok”, “boikot bank konvensional lebih baik” akan digunakan untuk twist dari isu sebenar. Untuk makluman, kedua-dua rokok dan perbankan konvensional, bukan setakat kena boikot malah haram sama sekali. Fatwa sudah keluar sejak puluhan tahun tentang haram rokok & perbankan konvensional.

    4. “Surau, masjid kosong. Boikot juga ke?” Ini satu lagi sindiran untuk melemahkan semangat orang kita kempen sokong produk keluaran orang kita. Kalau surau dan masjid kosong, kempenlah supaya imarahkan. Bukan jadi bahan sindiran kempen sokong produk Muslim.

    5. “Eh, kenapa pakai perkataan Inggeris “buy Muslim first”?”. Bro, apa masalahnya pakai perkataan Inggeris? Kita bukan kempen gunakan bahasa kebangsaan.

    6. Akan muncul scammer-scammer yang akan mengambil kesempatan untuk mempromosi scam mereka menggunakan sentimen yang sama. AWAS. BERHATI-HATI.

    7. “Hangat-hangat tahi ayam je ni”. Takpalah, yang penting kita usahakan. Berjaya, dapat pahala sebab membantu Muslim lain. Gagal, kita cuba lagi. Dapat pahala berusaha.

    8. Hati-hati dengan oppurtunis. Selain scammer, tak mustahil segelintir peniaga yang ambil kesempatan keluarkan produk tak berkualiti atau meninggikan harga.

    9. Berhati-hati juga dengan politikus yang cuba mengambil sokongan untuk meraih sokongan sama ada menyokong, atau mengkritik usaha ini. Biar kempen ini berjalan secara organik, tanpa campur tangan politikus berlagak suci.

    10. Akan ada juga penyokong-penyokong kempen ini yang bertindak provokasi menghina, mencela, menghina malah tak mustahil mengkafirkan pihak yang tidak seiring. Hati-hati, kawan. Jangan sampai termakan provokasi. Ia mungkin datang dari musuh, atau mungkin juga dari orang kita yang lebih semangat tapi kurang ilmu. Bimbing mereka. Jika ia dibiarkan, usaha ini sukar berjaya.

    11. Kenapa ada yang sakit hati dengan kempen sokong produk Muslim?

    Afyan Mat Rawi
    Gombak.

  10. Kenyataan Hillman mengesahkan azmin terlibat dlm vedeo semburit walopun cybersecurity tidak dapat mengesahkan azmin dlm vedeo semburit…

    Azmin tidak diambil tindakan kerana polis tidak dapat mengambil tindakan undang2 keatas azmin..

    Kalo Hilman mahu azmin dikenakan tindakan Hilman mmesti lebih dulu mengaku dia tahu azmin semburit…

  11. D4P YG MULAKAN BOIKOT BARANG……

    Masa DAP Boikot Produk Muslim, Lim Guan Eng Tersenyum aje.. PAN memang tersengih bodoh
    ……….

    Secara am dan demi kebaikan keseluruhan ekonomi negara, saya setuju dengan pendapat Mufti Perlis bahawa umat Islam boleh mengetengahkan kempen untuk membantu ekonomi sesama Muslim dan bukannya melalui kempen memboikot barangan bukan Islam.

    Namun, amalan boikot-memboikot berunsur perkauman ini sebenarnya telah bermula sebelum PRU13.

    Masa itu penyokong PKR dan DAP melancarkan kempen besar-besaran untuk memboikot perniagaan PETRONAS (kerana dituduh tidak mengambil pekerja bukan Melayu), restoran-restoran Melayu/Mamak dan Roti Gardenia.

    Masa itu, tidak ada seorang pemimpin DAP atau PKR membantah kempen-kempen ini melainkan Teresa Kok yang pernah menyuarakan dia tidak bersetuju.

    Ini adalah tangkap layar salah satu posting dari page FB penyokong DAP dan PKR yang sangat popular masa itu.

    Nama saya dalam Bahasa Cina (Jib Gor) juga disenaraikan sebagai salah satu sebab kenapa roti Gardenia patut diboikot dan roti jenama lain perlu disokong.
    http://gardenia.com.my/articles/FFMFlour.pdf

    Walaupun posting tersebut dikongsikan dengan amat meluas masa itu dan kempen boikot dijalankan untuk tempoh yang lama, pemimpin DAP seperti Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang tidak pernah membantah.

  12. D4P SUDAH BUAT CINA TAKUT….ELOK2 NEGALA AMAN MAU BAWA PELANG OOOOO…..KITA MAU IDUP AMAN DAMAI….ITU D4P KOMUNIS TATAK CAYA SAMA TUHAN OOOOO…..

    Menteri tak faham? Ini kempen beli produk muslim bukan boikot
    ……

    Menteri Pembangunan Usahawan, Mohd Redzuan Yusof jelas tidak faham sebab utama Kempen Beli Produk Muslim dilancarkan di seluruh negara, kata Setiausaha Agung Pemuda Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Eqwan Roslan.

    Terdahulu, Menteri Pembangunan Usahawan, Mohd Redzuan Yusof dilaporkan berkata, kempen memboikot barangan keluaran bukan Islam tidak sepatutnya berlaku di negara yang berbilang kaum.

    “Tak kena dengan kempen, kalau dah halal cukuplah, kalau dapat sijil halal Jakim sudah cukup untuk menjual, tak perlu boikot kerana ia tidak konstruktif,” katanya.

    Menyifatkan kenyataan itu sebagai tidak bijak, Eqwan menegaskan, gerakan yang dilancarkan secara besar-besaran adalah kempen untuk membeli produk muslim, bukan kempen memboikot.

    “Mungkin menteri terkeliru atau merujuk kepada gerakan boikot yang tidak dikenali. Tidak ada apa-apa masalah mengajak rakyat membeli barangan tertentu, sama seperti produk-produk lain berkempen.

    “Atau mungkin menteri cuba untuk menyimbangkan semula imej setelah mungkin menyinggung perasaan pihak tertentu sebelum ini?,” soalnya.

    Terdahulu, pertubuhan bukan kerajaan Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) dan Koperasi Al-Hilal Berhad (Kohilal) dilaporkan menggerakkan Kempen Membeli Produk Muslim kepada masyarakat Islam di negara ini.

    Kempen itu bertujuan membantu meningkatkan pendapatan peniaga Islam dan memberi alternatif lain kepada masyarakat Islam.

  13. Ada sibuk cari dalang. Ada sibuk konspirasi. Ada sibuk surat tak balas. Ada sibuk nak hukuman disiplin. Tetapi… Siapa sebenarnya yang bersemburit di Hotel Sandakan sekarang? Kahkahkah.

  14. BERSIH SUCI LUAR DAN DALAM SAMPAI KE ROHANI……

    Hormati Pilihan Pengguna Muslim
    ……….

    Parti Islam Se-Malaysia meminta Menteri Kewangan berhenti memainkan sentimen perkauman sempit dan menghormati pilihan bebas pengguna Muslim. Kempen utamakan produk Muslim adalah kesedaran awal para pengguna Muslim untuk memilih produk yang halal, baik dan diusahakan oleh orang Islam. Setakat hari ini, tidak ada satu kempen boikot produk bukan Islam yang dilancarkan oleh PAS.

    Setiap pengguna mempunyai kecenderungan untuk memilih yang terbaik untuk diri mereka. Tidak ada satu paksaan. Lantaran itu, mereka lebih berhati-hati dan bersifat selektif untuk mendapatkan produk yang terbaik.

    Sementara itu, PAS juga menggesa kerajaan untuk memantau dan menyekat lambakan produk yang mengelirukan pengguna seperti menggunakan nama, gambar produk dan logo mirip Islam tetapi dihasilkan oleh bukan Islam, penipuan logo halal serta pengeksploitasian wanita dan kanak-kanak dalam pengiklanan.

    Pihak kerajaan hendaklah lebih memfokuskan kepada aktiviti tidak bermoral dalam perniagaan seperti penipuan, monopoli, permainan harga dan ‘black economy’. Hal ini lebih serius dan boleh meranapkan pasaran sehingga memberi kesan besar ke atas pengguna. Tambahan pula, harga barang secara umumnya tidak menunjukkan penurunan walaupun setelah SST diperkenalkan.

    Sekian, terima kasih.

    TUAN IBRAHIM BIN TUAN MAN

  15. TENTERA ALMAHDI WAJIB JIHAD EKONOMI……

    Produk Islam: Tolong menolong sesama Muslim
    …….

    ABU Hasan Ali al-Nadwi, seorang ulama hebat bukan berbangsa Arab pernah mengkritik dunia Arab dalam bukunya 'Apakah kerugian yang dialami oleh dunia disebabkan kejatuhan orang Islam'.

    Beliau secara sinis menyatakan: “Sepatutnya dunia Arab sebagai dunia Islam mampu memiliki sendiri dan menguasai dunia perniagaan, hartanah, pendidikan dan industri. Bangsa ini sepatutnya tidak boleh memakai melainkan apa yang tumbuh di buminya dan ditenun dengan tangannya.

    Sesungguhnya dunia Arab sepatutnya mampu untuk memerangi Barat jika keadaan memerlukan. Tetapi hakikatnya mereka selamanya gagal menyaingi Barat selagi mereka memerlukan Barat dalam soal harta, pakaian dan barangan.

    Tidak ada pen yang digunakan untuk menandatangani

    ZAMRI HASHIM
    esuatu perjanjian dengan Barat, melainkan pen tersebut dibuat di Barat. Tidak ada senjata yang digunakan untuk memerangi Barat melainkan senjata itu dibuat di Barat.

    Sesungguhnya adalah memalukan apabila umat Arab tidak dapat mengambil manfaat daripada sumber kekayaan dan kekuatan mereka sendiri. Adalah memalukan apabila air kehidupan yang mengalir di dalam urat mereka akhirnya sampai ke tubuh orang lain’.

    Ekonomi adalah salah satu sendi penting untuk menegakkan kekuatan ummah. Selagi kita tidak mampu berdiri dengan sendirinya, kita akan terus menjadi umat yang lemah. Begitu jugalah hakikat umat Islam di Malaysia, seharusnya terus berusaha mengeluarkan berbagai produk dan keperluan sehingga kita tidak bergantung kepada orang lain.

    Alhamdulillah sudah banyak produk yang dihasilkan oleh orang Islam di Malaysia.

    Kuasa membeli terbesar terletak pada tangan umat Islam di negara ini. Sewajibnya Muslim mesti mengutamakan produk-produk saudara muslimnya sendiri.

    Ini adalah salah satu bentuk tolong menolong yang berpahala. Mereka yang tidak menyertai kempen ini, melupai bahawa diri mereka adalah satu juzuk daripada umat, juga melupai tanggungjawab ukhuwwah Islamiah.

    Nabi SAW memuji kaum al Asy’ariyyin iaitu kaum Abu Musa al Asy’ari yang mengutamakan kaum sendiri tolong menolong sesama mereka ketika susah. Sabda baginda: “Sesungguhnya kaum al-Asyariyin apabila keluar berperang, atau kurang makanan keluarga mereka di Madinah, mereka himpunkan apa yang ada pada mereka dalam satu kain. Kemudian mereka membahagikan dalam satu bekas dengan sama rata.

    Sesungguhnya mereka daripadaku dan aku daripada mereka. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Maksud “Sesungguhnya mereka daripadaku dan aku daripada mereka” ialah menggambarkan redhanya Nabi s.a.w. dengan tindakan mereka. Betapa yang mereka lakukan menepati ketaatan kepada Allah.

    Kita umat Islam sangat perlu mengambil pengajaran terhadap hadis di atas ketika kita ingin membina semula kekuatan umat Islam di negara ini. Tatkala kekuatan ekonomi tidak dikuasai oleh umat Islam bahkan jauh ketinggalan mengutamakan barangan umat Islam adalah satu tuntutan.

    Sudah tentu ia tidak termasuk di dalam asabiyyah yang dilarang oleh Rasulullah SAW. Nabi s.a.w. dalam hadith di atas memuji kaum al-Asariyin yang sentiasa tolong menolong sesama sendiri dan tidak menganggap itu sebagai sikap berpuak yang dicemuh.

    Sebaliknya baginda memuji mereka. Kata al-Syeikh Muhammad al-Mubarak ketika menghuraikan hadith di atas: “Sesungguhnya Nabi s.a.w. memerangiasabiyyah (perkauman) yang semata-mata disebabkan keturunan, lalu menggantikannya dengan ikatan akidah dan prinsip. Namun baginda menganggap kaum al-Asariyin sebahagian daripada baginda.

    Ini disebabkan prinsip yang sama iaitu jamin-menjamin dan bantu membantu dalam harta. Juga membahagikan harta sesama sendiri dalam hal darurat dan keperluan.

    Membantu sesama muslim adalah antara tanggungjawab yang mesti dipikul oleh bahu setiap yang beriman dengan ayat Allah (maksudnya) “Sesungguhnya orang beriman itu bersaudara” ( QS al-Hujurat :10). Bagi membuktikan persaudaraan islam yang tulin, baginda Nabi s.a.w. menghuraikan di dalam hadithnya, daripada Abi Musa r.a., sabda Nabi s.a.w.: “Bandingan seorang mukmin dengan seorang mukmin yang lain bagaikan satu bangunan, kuat-menguatkan antara satu sama lain”. (riwayat al-Bukhari dan Muslim).

    Ustaz Zamri Hashim Timbalan Mufti Perak

  16. 🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Tanggal 31/8/2019 bukan je hari kemerdekaan
    Bagi Kejora.. ia hari yg penuh dgn kegembiraan
    Terubat segala sedih hiba lara dan penderitaan
    Kerna 11:27 am, dpt warkah dari si dara pujaan
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

    🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

    1. MUNIRAH MARYONO

      Salam Sr Abg Kejora,
      kmi ank2 Mesia yg bjwa ptriotsma
      Irh n geng kt sni mlfzkan
      Slmt hri mrdka utk smua ryat Mesia
      smoga Mesia trus mmur,amn dmai d bjaya

      abg dh hbis ke chk pper mtam tu?
      kna fkus tau
      nnti slp ha ha

      abg ,jom kna pizza
      krap sgt la mkan itlian fd
      dh jdi bru mata Irh ni ha ha
      sje usik2 abg yg kate sdg sdih tu

      tq, jmpa lagi ye
      Irah US

       Reply

      31 August 2019 11:27 am

      1. 🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
        Apa yg orng nak kata..Kejora & Irah tidak peduli
        Sbb pujangga berkata kasih tidak dpt dijual beli
        Bila teringatkan Irah, hati ini merasa hiba sekali
        Duduk dekat US tu, asyik je cekik makanan Itali
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

        🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

        1. 🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
          Bermula dari senda dan gurau rasa kasih terbit
          Dr susulan warkah2 pula lahir cinta punya bibit
          Irah nak usik cgu Kejora, mata biru pula disabit
          Kalu berada dekat..pipi Irah tu Kejora nak cubit
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

          🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

    2. aloh aloh aloh gata mu kejora woi

      nak cubit pipi si irah konon

      ko cubit la pipi si NORHAYATI bakal isteri kau tu

      kahhhh kahhhhhhhhhhhh kahhhhhhhhhhhhhhhhhh

      DASAR LELAKI TUA!

      COBA KO TERBANG TENGOK

      OHHHH…OHHHHHH.. APA TU YG BERGAYUT GOYANG-GOYANG

      ADA 2 BIJI

      EHHHHH..EHHHHHH..JAGA-JAGA

      SPLASSSSS..terkena kepala aku

      telur rupanya

      kahhhhhhhhhh kahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

      1. ANAK MINANG BATU 10

        cukop la dengan si yati tu

        yg gadis jawa..pas..pas kasi kek den nih

        den pon raso eh nak berbini jugo!

        den minang,si irah jowo lak

        cemburuing den!

        1. CISSSS JATENG MINE,KO MAU RAMPAS IRAH KEJORA WE!

          MEK TOK KASI WEH

          ABE KEJORA BOKAH SODOK MEK

          MEK SOKO DIA WEH

          MEK NIH,DAH RASO BATE GEDEBE ABE KEJORA WEH

          BOSA WEH…

          EH…EHHHH..GEDEBE….WEHHHHHHHHHHHHH

          1. Irah,

            Gelagat mangkuk2 di atas tu, kita tak mengerti
            Naper kita bercinta, puak2 biol ni jadi sakit hati
            Asyiik jer nak dengki & cemburu tak henti-henti
            Nak kasi Irah ragu, depa sabit abg dgn cgu Yati
            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

            Irah.. mmg jahat lah..ini jebon tua & memerang
            Perasaan dengki di dlm hati depa ini bersarang
            Depa cuba nak fitnah konon abg ini dah curang
            Pada hal, hati abg ini hanyalah utk Irah seorang

            🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

  17. Betul lah jugak akan Tn Budin punya kefahaman
    Budin tu sebenar nya sokong desakan si Hilman
    Mmg ler org yg dah salah patut terima hukuman
    Dgn itu Mt Jemin pun patut kena le jugak reman

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhp kaaaaahhhhhh

  18. 🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Irah..tak tau le nak cerita, abg ni gelisahnya diri
    Blog Budin tak boleh dibuka, sejak dari tgh hari
    Resah jiwa ini, jika tak pantun kat Irah ku puteri
    Kini baru rasa lega..dpt pantun utk mu bidadari
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

    🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

  19. KALAU NAK TAHU SIAPA YG BERTANGGUNG JAWAB GEMBAR GEMBURKAN ISU RAJA2 MELAYU SILA TANYA PEMIMPIN2 PH….ADAKAH MEREKA BERHASRAT JADIKAN MALAYSIA NEGARA REPUBLIC…..

    Ru Xiang Sui Su
    ……..

    Saya terbaca beberapa artikel ahli politik PH yang menggesa agar perbezaan kaum dilupakan agar erti merdeka dicapai. Saya tidak bersetuju. Merdeka adalah apabila kita mengenali satu sama lain, menghormati sejarah dan bersyukur atas pengorbanan setiap kaum yang lain atas kemerdekaan negara.

    Tulisan ini agak sensitif. Tapi saya memilih untuk terus menulis.

    Dalam pepatah Cina, ada satu frasa yang berbunyi ‘Ru Xiang Sui Su’. Maksudnya, apabila kita berada di sesuatu tempat, berasimilasilah dengan penduduk asal. Ia sama dengan pepatah Melayu “Masuk kandang kambing, mengembek” atau pepatah Inggeris “When in Rome, do as the Romans do”.

    Di Malaysia, kumpulan Cina dan India terawal yang memasuki negara ini (sebelum kurun ke 18) benar-benar mengamalkan pepatah tersebut. Mereka berasimilasi dengan penduduk asal, mengamalkan cara hidup tempatan sehinggakan perbezaan mereka dengan Melayu hanya tinggal agama sahaja. Hari ini, mereka dikenali sebagai India dan Cina Peranakan.

    Sehingga sekarang, saya masih berpegang bahawa kelompok ini sepatutnya mendapat taraf bumiputera.

    Tetapi kumpulan Cina yang memasuki negara pada kurun ke 19 adalah berbeza. Pada tahun tersebut, China sedang berhadapan dengan masalah ekonomi kesan daripada kekalahan berterusan mereka dalam Perang Candu kepada British. Kebuluran berleluasa dan penghijrahan adalah pilihan terbaik bagi melepaskan diri daripada kemiskinan.

    Di sini, Cina di negara China berpecah kepada dua. Pertama, Cina Utara (Mandarin). Cina Utara adalah Cina yang kaya dan datang daripada golongan atasan. Malahan perkataan Mandarin itu sendiri datang daripada perkataan Sanskrit – ‘Menteri’. Cina Utara memilih untuk berhijrah dan menetap terus di negara-negara Eropah dan US. Disebabkan mereka memilih untuk menetap, mereka berasimilasi dengan budaya tempatan. Anda tidak akan jumpa sekolah vernakular di US, Britain atau Jepun sekalipun. Tak ada.

    Kedua, Cina Selatan. Kumpulan ini memilih untuk berhijrah ke Tanah Melayu tetapi bukan untuk menetap. Asalnya mereka hanya mahu bekerja dan pulang apabila keadaan politik stabil. Atas sebab itu kaum Cina pada ketika itu mempunyai sekolah sendiri (contoh Kuen Cheng School, Nanyang Overseas School, Foon Yew High School) dan akhbar sendiri (Kwong Wah Jit Poh). Akhbar ini adalah akhbar Cina paling tua diluar Tanah Besar.

    Malahan, revolusi ke atas Dinasti Qing sendiri dimulakan di Pulau Pinang. Tak percaya? Pergi ke Georgetown dan lawati Muzium Sun Yat Sen. Muzium itu adalah bangunan asal tempat Dr Sun Yat Sen merancang bagi menggulingkan Dinasti Qing pada tahun 1910.

    2 tahun selepas itu, Dr Sun menang dan menjadi Presiden China pertama dan mengasaskan parti Kuomintang.

    Dari sudut ini anda semua dapat melihat bagaimana rapatnya hubungan kaum Cina di Tanah Melayu dan Tanah Besar pada ketika itu.

    Tapi sejarah China berubah lagi. Pada tahun 1949, Parti Komunis China (PKC) berjaya mengalahkan Parti Kuomintang dalam Perang Saudara dan menyebabkan Kuomintang terpaksa berundur dan menubuhkan kerajaan mereka di Taiwan.

    Disini saudara-saudara semua sepatutnya sudah memahami kenapa badan pendidikan Cina Malaysia berkeras mahu kerajaan mengiktiraf UEC yang banyak bersilibus Taiwan dan bukan China. Dan saudara semua sepatutnya boleh memahami kenapa sebuah parti perkauman yang mengaku demokratik tidak berapa disukai China sehingga Tun Daim akhirnya mewakili negara dalam rundingan ECRL dengan kerajaan negara itu.

    Baik. Apabila PKC menang, mereka mengamalkan Dasar Tutup Pintu. Maka bermulalah masalah. Tiada rakyat China dibenarkan keluar dan tiada orang luar dibenarkan untuk masuk. It’s a trap. Sebiji macam Korea Utara hari ini. Kaum Cina Tanah Melayu terpisah dengan kaum keluarga, sahabat handai dan cinta hati yang berada di Tanah Besar. Mereka tiada negara.

    Disinilah kaum Melayu menjadi penyelamat. Tunku Abdul Rahman menawarkan kewarganegaraan untuk kaum bukan Melayu dengan syarat ketat yang dinamakan kontrak sosial. Bukan Melayu mendapat kewarganegaraan, tetapi Melayu Bumiputera diberikan hak istimewa yang terkandung kemas di dalam Perlembagaan.

    Tetapi sudah tentulah sebahagian kaum bukan Melayu masih berharap agar dapat pulang ke negara asal. Atas sebab itu, ada pertubuhan pendidikan masih mengekalkan silibus pelajaran sedia ada agar identiti mereka tidak berubah. Saudara semua boleh lihat kerasnya mereka sehinggakan kerajaan terpaksa menarik kewarganegaraan Lim Lian Geok, pengasas Dong Zong pada tahun 1961

    Tapi pada tahun 1974, China dan Malaysia akhirnya menjalin hubungan diplomatik secara rasmi. Hubungan diplomatik ini sebenarnya tidak dipersetujui SUA UMNO Tan Sri Senu dan beberapa menteri kabinet atas sebab darurat dan isu Parti Komunis Malaya (PKM). Ini kita cerita bab lain tentang bagaimana Tun Razak menangani konflik dalaman.

    Ya. Akhirnya pintu terbuka semula. Tetapi Presiden China Zhou Enlai ketika itu bersuara. Mahukan kesetiaan kaum Cina di Malaysia adalah kepada Yang Di Pertuan Agong dan bukan kepada selain daripadanya.

    Ia menutup terus pintu kepada sebahagian kecil kaum Cina yang masih berharap untuk pulang ke negara asal.

    Jadi bagaimanakah erti kemerdekaan? Merdeka adalah apabila kita semua memahami sejarah dan mensyukurinya. Merdeka adalah apabila kita menghormati hak setiap kaum yang ada dan tidak mengambil lebih daripadanya.

    Itulah merdeka. Merdeka tidak akan berjaya jika kita cuba memadam sejarah yang ada.

    Adakah tulisan ini mengatakan Cina dan India pendatang?

    Well. Sebahagian besar kaum Cina dan India memang asalnya imigran. Tetapi akhirnya mereka menjadi kawan dan jiran.

    —-
    Abdul Rahim

Leave a Reply

Your email address will not be published.