“FAHAMI FALSAFAH HIJRAH UNTUK KEHIDUPAN BERMASYARAKAT”

Peristiwa Hijrah ternyata membawa makna yang cukup besar buat umat.

Tatkala kita mengimbau dan menulusuri sejarah terkait hari besar ini, kita juga menginsafi bahawa tekad dan perjuangan untuk mempasakkan sistem pemerintahan yang meletakkan “al-adli wal ihsan” memerlukan komitmen yang jitu dan tegas.

Perpindahan umat Islam Mekah ke Madinah ternyata membuka lembaran baru dalam sejarah pengembangan agama Islam.

Baginda Rasulullah SAW menjadi tonggak kepada penyatuan agung yang membawa kepada penyatuan antara kedua-dua kaum Ansar dan Muhajirin yang akhirnya menjadi titik tolak kepada suatu sistem masyarakat yang berpaksikan keadilan, kesaksamaan dan keterangkuman.

Falsafah yang maha agung ini sewajarnya menjadi asas kepada hukum kenegaraan dan tata masyarakat kita, dan mesti didukung dan disemat di dada semua bahawa tidak ada yang lebih mulia dari yang lain, malah yang membedakan adalah tahap taqwa dan amalan kita.

Oleh yang demikian segala momokan atau hasutan atau penyeruan kepada semangat kabilah dan faham perkauman sempit wajar segera ditundukkan.

Negara ini tidak akan bergerak jauh jika hanya sesetengah kelompok dimuliakan, dan jika falsafah yang digagaskan Nabi ini tidak dikembang dan dihayati semua.

Tatkala Baginda Rasulullah SAW istiqomah menyeru kepada perubahan, pembaharuan, dan sebuah sistem baharu yang memanfaat semua, ada beberapa kelompok di dalam negara ini yang sedang giat menyemai kebencian dan kecurigaan antara kaum.

Apakah sebenarnya yang kita hajati dari perseteruan dan adu domba?

Apakah kehancuran atau keamanan?

Apakah kemakmuran atau kebinasaan?

Dengan semangat Maal Hijrah ini, wajar untuk direnung kembali persoalan-persoalan ini.

Justeru dengan semangat baharu, tekad baharu dan iltizam yang jitu, saya menyeru kepada umat agar pelihara dan lindungi negarabangsa ini dari sebarang cubaan untuk memecahbelah dan mengeruhkan hubungan antara kaum.

Negara ini perlu lekas kebah dari barah perkauman dan segera memungkinkan sebuah tatakelola yang bermaruah dan yang tidak menyisihkan sesiapa.

Mewakili keluarga majmuk KEADILAN, saya ucapkan Selamat Menyambut Maal Hijrah 1441H kepada seluruh umat Islam di Malaysia.

ANWAR IBRAHIM

31 OGOS 2019.

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 31 August 2019 — 10:33 pm
Subscribe
Notify of
guest

33 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
najib bini rosmah
najib bini rosmah
1 September 2019 9:41 pm

Ahli politik Melayu sepatutnya hijrah daripada penyakit politik Denial Syndrome, Kronisme Syndrome, Mungkir Janjititis, 3R Failure dan Mulut Manis, telunjuk lurus tapi kelingking berkait.

Rakyat Malaysia berjangkit kuman bahaya akibat penyakit bawaan kamu semua yang tak tahu jaga kesihatan Malaysiaku tercinta. Tak kira pembangkang, Kerajaan lebih lagi Kabinet Madey yang prestasi rendah. Kahkahkah!

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
1 September 2019 4:19 pm

DEEP STATE HANYA PUAS BILA PRIBUMI MENERIMA NASIB SEPERTI THAILAND,,, PHILIPPINES,,,SINGAPORK DLL….. PH punca ketegangan kaum, ketidaktentuan politik …….. Najib Razak hari ini menyelar Pakatan Harapan (PH) dengan mendakwa gabungan kerajaan itu menjadi punca semakin meruncingnya masalah perkauman tetapi bertindak menyalahkan Umno dan Barisan Nasional (BN). Dalam satu hantaran di Facebook, bekas perdana menteri itu berkata, peningkatan sentimen perkauman dan ketidaktentuan politik adalah antara 5 risiko besar yang dihadapi negara hari ini. Beliau menyebut beberapa isu yang menyaksikan anggota PH atau pemimpinnya saling bercanggah antara satu sama lain, seperti isu pengenalan tulisan khat di sekolah. “Yang perkenalkan pelajaran khat kerajaan… Read more »

Anonymous
Anonymous
1 September 2019 10:28 am

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Irah, sini 10:25 am, rasanya US dah dekat senja
Abg ni, walau pun cuti, kat umah ada juga kerja
T.kasih, kerna mengutus warkah, Irah ku manja
Dinda di sana, tumpukan lah kpd pelajaran saja
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
1 September 2019 9:55 am

KRONISME TU MAKSUDNYA BANTU KAWAN,,SAUDARA MARA DLL,,,KENAPALAH BODOH SANGAT PH NIE….. 1,000 Ekar Balak, Boboi Bantu Kawan, Tender RM21.6 Bilion NFCP, Pak Bantu Boboi Yer… skandal 1,000 ekar balak yang ‘dikurniakan’ pada Boboi aka Mukhriz aka anak lelaki bongsu Dr. Mahathir (BACA DI SINI)… Tapi Mukhriz kata, dia cuma tolong kengkawan, lagi pun tu cerita lama (BACA DI SINI)… Kita bersangka baik pada Mukhriz lah, memang betul dia tolong kengkawan dan cerita lama jangan dikenang, kita ‘move on’ lah yer… Dulu Tolong Kawan, Sekarang Tolong Abanglah Kut Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo mengumumkan kabinet dah meluluskan peruntukan dan… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
1 September 2019 10:32 am

MAHATHIRVSANWAR = DAJJAL PAS, asyik mengkopipes, menipu, membohong, memfitnah.

Abdul Latiff

SYAITAN YG BERTOPENGKAN ULAMAK, HADI BAWANG…
TAK PAYAHLAH TUNJUK WARAK, KITA TAHU SIAPA KAMU SEBENARNYA….

MMG TAK BOLEH IKUT

Anonymous
Anonymous
1 September 2019 8:46 am

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
T.kasih Irah le kerna sudi utus bingkisan mesra
Kat sini hari ni 1 Muharram cuti seluruh negara
Hanya doa, yg dpt abg kirimkan, untuk mu dara
Semoga Irah, berada dlm keadaan yg sejahtera
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Tanpa Nama
Tanpa Nama
1 September 2019 7:56 am

Berhijrah termasuk berhijrah lah pemikiran –

TMJ imbas sejarah hitam 1992 di bawah Dr Mahathir (Tun gelar dia “budak kecik bodoh”)

“Saya tidak akan lupa krisis perlembagaan yang berlaku pada tahun 1992. Saya masih ingat bagaimana keluarga saya telah dilayan oleh pegawai-pegawai kerajaan persekutuan.

“Saya masih ingat perkara-perkara seperti percubaan untuk membubarkan Askar Timbalan Setia Negeri Johor, ahli Exco Johor diberitahu untuk tidak menyambut Almarhum nenda saya di lapangan terbang, bagaimana JKR telah diberitahu untuk tidak membaikpulih dan memulihara segala apa-apa yang ada di Istana-istana Johor.”
xxx

Saya sokong sepenuh nya apa Tun M buat di atas tu.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
1 September 2019 8:48 am
Reply to  Tanpa Nama

Patut lah berhijrah pemikiran tuh – kpd suatu yang berpatutan.

Kerajaan pusat pun berpatutan. Tak larang ekspot semua pasir ke Singapore. Pasir sungai masih boleh di ekspot ke sana.

Dalam peroses itu, boleh dalamkan dan bersihkan Sungai Seget, Johor Bahru yang kotor itu.

Siapa yang paling banyak ekspot pasir ke Singapore? Tahu sama tahu ajer ler.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
1 September 2019 7:32 am

Sekali sekala saya setuju sepenuh nya dengan apa Pak Sheikh kata – penting nya bersatu padu, semua kaum.

Tapi mengapa tak pekik laungkan penting nya semua rakyat hormati dan patuhi Perlembagaan negara? Perlembagaan negara mesti dijadikan rallying point untuk semua rakyat bersatu padu.

Semua sudah tersergam di Perlembagaan negara itu. Hormati dan patuhi Perlembagaan negara sepenuh nya, nescaya akan timbul persepaduan yang kukuh.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
1 September 2019 7:39 am
Reply to  Tanpa Nama

Tema penyatuan ummah akan ditukar, kata Mat Hasan

Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan memaklumkan pihaknya memutuskan untuk menukar tema ‘penyatuan ummah’ yang diguna pakai ketika ini kepada nama lain.

Komen: Tukar itu, tukar ini, hanya berpolitik saja orang Umno nih. Kalau tak, curi RM2.6 biliun dari 1MDB. Bedebah.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
1 September 2019 7:43 am
Reply to  Tanpa Nama

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

“Tidak Ada Sesiapa Nak Ambil Balik Najib” – Tun M

“Gabungan yakin bahawa jika kita bertanding dalam pilihan raya hari ini, kita akan menang. “Saya fikir tiada siapa yang mahu melihat kembali Najib.

“Semua orang tahu bahawa Datuk Seri Najib ‘saok’ (mencuri) banyak wang (ketika Barisan Nasional berkuasa), yang tidak seperti pemimpin pentadbiran sekarang,” katanya.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
1 September 2019 7:17 am

Irah sana, Irah sini, tak renti2 Geng Najib memantun mantat.

Sebagai suatu public service, tiap post baru mesti diberi penerangan ini –

Pakcik Geng Najib yang asyik menjilat Najib dengan mengguna berbagai nama, termasuk Anonymous kah3 dan anonymous huruf kecil a, tak renti2 menulis macam2 karutan dan memantun mantat, tak ikut tajuk post.

Dia tidak hormatkan langsung pemunya blog, tidak hormatkan pembaca2 di sini. Dia coba sabotaj blog Budin yang pro-PH ini.

Kerana itu semua, dia perlu di balun, di tibai, di bantai. Dengan itu kita juga boleh dapat fun and entertainment on and out of him.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
1 September 2019 7:19 am
Reply to  Tanpa Nama

Pakcik Geng Najib ini sudah tua, umur 70an tahun, dah lama pencen, ahli Umno berpuluh tahun, Najib dah lama menjadi hero nya, berpuluh tahun menjilat Najib dengan gigih dan khusuk.

Begitu terlekat “fixation” nya dengan Najib sehingga bila Najib lingkup, sekarang dibicarakan di mahkamah, otw to prison, dia shock dan stress amat sangat, jatuh gila – kena sakit otak ADHD.

Maka komen2 Pakcik ini tidak mengikut tajuk, asyik mengarut, menghasut bangsa “Keling”, agama Hindu dll, anarkis, gila.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
1 September 2019 7:20 am
Reply to  Tanpa Nama

Pakcik Geng Najib ini sebenarnya orang gila, otak nya sentiasa aktif, hyper – pagi, petang, siang, malam. Dia ada penyakit otak yang dinamakan Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).

Lihat
https://www.nimh.nih.gov/health/topics/attention-deficit-hyperactivity-disorder-adhd/index.shtml

ADHD is a brain disorder marked by an ongoing pattern of inattention and/or hyperactivity-impulsivity that interferes with functioning or development.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
1 September 2019 7:21 am
Reply to  Tanpa Nama

Inattention means wanders off task, has difficulty sustaining focus, and is disorganized – contoh nya, BLOGGING TAK IKUT TOPIC, MAIN HANTAM KROMO.

Hyperactivity means talks excessively or fidgets.
Jadi, PENUH KOMEN DIA DI SINI DI ATAS BERBAGAI NAMA, MENCIPTA WATAK MUNIRAH, MENCIPTA “WARKAH”2 DARI NYA. MENGGILA BAYANG NYA, MEMANTUN MANTAT, DLL.

Impulsivity means making hasty actions that occur in the moment without first thinking about them and that may have potential for harm. E.g MEMBUAT PERSONAL ATTACKS – BILA BUAT DEMIKIAN, DIA DI CARUT SE CARUT2 NYA.

Anonymous
Anonymous
1 September 2019 7:15 am

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
T.kasih, warkah Irah, ubati rindu membelenggu
Harapnya bingkisan abg ini tidak mengganggu
Sama saja kita Irah..keadaan pelajar dgn cikgu
Ada jugak kerja walau cuti atau hujung minggu
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Anonymous
1 September 2019 6:29 am

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Irah..hari ni, kita sambut tahun baru, org2 Islam
Abg tampil ni sekadar nak utus t.kasih & salam
Sgt gembira abg hingga sukar tidur tadi malam
Bila kesepian.. abg tatap warkah2 Irah yg silam
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Anonymous
1 September 2019 2:50 am

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Irah.. kat sini 2:50 am..sudah jauh lewat malam
Warkah dari Irah mmg bawak kesan mendalam
Bukanlah yg ini jer..termasuk warkah2 yg silam
Ia umpama cahaya penyuluh jiwa abg yg kelam
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Terima kasih.. warkah Irah mengubat duka pilu
Semoga Irah, di dlm selamat & sejahtera selalu
Izinkan lah abg ini, mohon berundur diri dahulu
Dari abg, utk Irah..salam rindu di angin nan lalu
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Anonymous
1 September 2019 2:03 am

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Sgt damai di hati, dpt warkah dari orng tercinta
Hilang lenyap habis segala resah duka & derita
Kegembiraan ini sukar digambar dgn kata-kata
Hingga jam 2:00 pagi, sgt sukar nak lelap mata
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Anonymous
1 September 2019 1:37 am

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Sakit kerinduan, abg kpd Irah, lbh dari sakit gigi
Kini.. hilang & sembuh bila warkah Irah dtg lagi
Tidak jemu2, abg menatap warkah yg Irah bagi
Rasanya, susah le abg nak tidur hingga ke pagi
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Anonymous
1 September 2019 1:25 am

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Bila dpt warkah Irah..abg rasa sgt lapang dada
Dah hilang lesap habis, keresahan yg melanda
Kertas ‘add math paper2’, abg masih menanda
Sambil bertemankan, warkah mesra dari dinda
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Anonymous
1 September 2019 1:13 am

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Terima kasih setingginya abg ucapkan kpd Irah
Warkah dari adinda itu, bagaikan sinar yg cerah
Terubatlah di hati abg ini segala luka yng parah
Utk Irah yng jauh..slmt menyambut Maal Hijrah
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
1 September 2019 12:29 am

MEDIA TELAH DIKUASAI DEEP STATE…..SBG CONTOH BERAPA BANYAK SIARAN TV YG MEREKA KUASAI….. Dr M rayu media elak sensasikan isu perkauman ……. Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad merayu pihak media agar tidak memperbesarkan sentimen perkauman dalam pemberitaan mereka. Menurutnya, kerajaan boleh mengawal isu tersebut namun, ia sukar ditangani jika merebak sehingga mencetuskan permusuhan kaum. ”Kita dapati ada pihak yang suka menggembar-gemburkan soal kaum, soal agama dan macam-macam lagi. ”Benda ini semua boleh diselesaikan kerajaan dalm Kabinet tetapi oleh kerana banyak laporan-laporan yang menimbulkan kemarahan maka isu ini menjadi besar dan ia memisahkan kaum-kaum dalam negara kita. ”Sebab itu saya mintalah,… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
1 September 2019 9:21 am

Tak renti2 Dajjal PAS ini mengkopipes.

Kamu dajjal selalu sangat gunakan istilah dajjal.
Dajal – https://ms.wikipedia.org › wiki › Dajal
Dalam ajaran Islam, Dajjal (b. Arab: الدّجّال al-dajjāl “pembohong, penyamar”) ialah suatu makhluk jahat yang akan muncul sebelum Hari Kiamat …

Tapi kamu dajjal yang sudah keluar sekarang, sebelum Hari Kiamat. Membohong, menipu, memfitnah, menuduh tanpa bukti.
MAHATHIRVSANWAR memang lah orang PAS atau penganut PAS, selalu komen keugamaan. Dajjal PAS.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
1 September 2019 12:24 am

MALAYSIA NEGARA PALING BAIK DI DUNIA MELAYAN MINORITY…..TAPI MEREKA BERTAMBAH DEGIL DAN KERAS KEPALA….

Lupakah Waythamoorthy, Siapakah Berbohong Di Belanda Duku?
Firdaus Wong -….

Dulu dia sembang kencang di belanda. Katanya india di malaysia ditindas tapi peliknya airasia dimiliki oleh india malaysia.

Sekarang dia jadi menteri, dan meminta media menolak dan jangan siarkan pendakwah mengeluarkan statement rasis. Isu jawi haritu, pemimpin PH yang lantang menidakkan bahasa jawi. Kenapa diam.

Waytha letak jawatan atau rakyat akan pecat semua menteri pada pru15.

Loading…

Tanpa Nama
Tanpa Nama
1 September 2019 9:25 am

rakyat akan pecat semua menteri pada pru15?

Kamu Dajjal PAS sorang dan gerombolan kamu saja.

PAS “kerjasama” dengan Umno nak harap menang Pru15? Tak baca Tun M kata Najib dah takda siapa nak ambil / sokong dia sekarang?

Anonymous
Anonymous
31 August 2019 11:34 pm

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Hari ini, kita sempat menyambut 1441 th Hijrah
Bersyukur lah kita, kpd Allah Yg Maha Pemurah
Bagi Kejora pulak seperti terima satu anugerah
Dgn tak terduga langsung..dtg warkah dari Irah
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Anonymous
31 August 2019 11:35 pm
Reply to  Anonymous

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Hari ni Kejora bagaikan mendapat satu kejutan
Dari Irah nan manja, Cgu Kejora terima coretan
Hilang lah kini dr hati segala resah & kekalutan
Warkah Irah, lebih bernilai dari emas atau intan
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Anonymous
31 August 2019 11:36 pm
Reply to  Anonymous

MUNIRAH MARYONO

Salam Sr Abg Kejora,
kmi ank2 Mesia yg bjwa ptriotsma
Irh n geng kt sni mlfzkan
Slmt hri mrdka utk smua ryat Mesia
smoga Mesia trus mmur,amn dmai d bjaya

abg dh hbis ke chk pper mtam tu?
kna fkus tau
nnti slp ha ha

abg ,jom kna pizza
krap sgt la mkan itlian fd
dh jdi bru mata Irh ni ha ha
sje usik2 abg yg kate sdg sdih tu

tq, jmpa lagi ye
Irah US

 Reply

31 August 2019 11:27 am

Anonymous
Anonymous
31 August 2019 11:37 pm
Reply to  Anonymous

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Hari ini tersangatlah gembira di hati cgu Kejora
Dari Irah yg jauh..telah datang bingkisan mesra
Tersangat tinggi, semangat patriotisma, si dara
Dia sambut juga merdeka, walau di luar negara
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

ABANG
ABANG
31 August 2019 11:01 pm

SEMPENA MAAL HIJRAH YANG MEMBINA MINDA DAN MENGUJI KEIMANAN LUHUR KITA SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA YANG CINTAKAN AGAMA ,BANGSA DAN NEGARA……………..

SAYA MEWAKILI SELURUH RAKYAT MALAYSIA YANG WARAS DAN BIJAKSANA ,MEMOHON AGAR TUN DAPAT BERKHIDMAT SEBAGAI PM SEHINGGA PRU KE 15.

KAMI SELURUH RAKYAT MALAYSIA JUGA ,MENDOAKAN KESEJAHTERAAN TUN,SELAMAT PANJANG UMUR DAN BAWALAH MALAYSIA TERCINTA INI,KE MERCU PENUH GEMILANG.

INSYAALAH.

ABANG
ABANG
31 August 2019 11:10 pm
Reply to  ABANG

ABANG : KEJORA KAMU SOKONG?
KEJORA : SAYA SOKONG 100%

ABANG : BRO MAHATHIRVSANWAR?
MAHATHIRVSANWAR : TAK KAN SAYA TAK SOKONG.
…………….MESTI SOKONG PUNYA!

ABANG : BUDIN, KO CAMNA?
BUDIN : ….KEMARIN TAK SOKONG,SEKARANG SAYA DAH MENYESAL, SAYA JUGA TURUT SOKONG

ABANG : BAGUS KAMU SEMUA. AYOH KITA BERJUANG BERSAMA TUN!

Anonymous
Anonymous
31 August 2019 11:45 pm
Reply to  ABANG

ABANG,

Tak kisah ler Kejora siapa pun perdana menteri
Kesenangan bergantung kpd usaha kita sendiri
Yg Kejora tahu hati ini sgt riang gembira ini hari
Sbb..ptg tadi.. terima warkah dari Irah ku puteri

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh