TUN M TIADA PILIHAN, SETUJU MENETAPKAN TARIKH BERUNDUR ADALAH JALAN KETENANGAN BUATNYA

Semakin hari tampaknya semakin ramai yang tampil menggesa agar Tun Mahathir Mohamad segera menetapkan tarikh peralihan jawatan Perdana Menteri daripadanya kepada Anwar Ibrahim.

Selain blog ini antara yang kerap berbuat demikian serta pelbagai pihak yang lain lagi, hari ini tiga NGO turut membuat desakan yang sama.

Bersih 2.0, Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) dan Gabungan Bertindak Malaysia (GBM) adalah tiga NGO terbaru yang sepakat menuntut Tun Mahathir agar segera menetapkan tarikh peralihan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar bagi mengelakkkan berterusannya ketidaktentuan dan ketidakstabilan dalam PH dan juga negara.

Sesuai dengan janji Tun Mahathir yang mahu berkhidmat antara dua hingga tiga tahun sebagai Perdana Menteri, tiga NGO terbabit mahu peralihan kuasa mesti dilakukan sebelum Mei 2021.

Harus difahami bahawa ini bukanlah bermakna peralihan itu mesti dilakukan pada Mei 2021, sebaliknya tarikh tersebut adalah tarikh akhir peralihan kuasa yang dijanjikan itu selewat-lewatnya mesti dilakukan.

Tetapi, penetapan berhubung tarikh itu hendaklah dilakukan seberapa segera yang boleh oleh Tun Mahathir.

Menurut NGO terbabit, hanya dengan adanya ketetapan segera mengenai peralihan kuasa itu saja dapat mengelakkan ketidaktentuan dan khabar angin berterusan berhubung janji penyerahan kuasa kepada Anwar.

Berikutan permintaan, tuntutan dan desakan pelbagai pihak ini, Tun Mahathir, jika masih sayangkan PH dan mahu gabungan itu terus menjadi kerajaan yang stabil mentadbir negara ini, beliau tidak pilihan lain sebenarnya selain akur berhubung penetapan tarikh yang semakin banyak dituntut sekarang ini.

Perkara ini cuma perlu dibawa ke meja rundingan Majlis Presiden PH untuk dibincang dan diputuskan.

Jika Tun Mahathir mahu dua tahun, tetapkanlah segera tarikhnya.

Begitu juga jika beliau mahu dua setengah tahun atau tiga tahun bagi membolehkan pemimpin lantikannya dalam kerajaan terjamin mendapat pencen, biarlah perkara itu dibincang dan diputuskan dalam Majlis Presiden.

Namun, tarikh sebelum Mei 2021 adalah selewat-lewat tarikh peralihan kuasa itu mesti dilakukan.

Sebelum Mei 2021 boleh jadi Februari 2020, Mei 2020, Disember 2020 atau tarikh-tarikh lain yang asalkan sebelum Mei 2021.

Tarikh sebelum Mei 2021 bukan saja memadai untuk Tun Mahathir yang sudah berusia 94 tahun sekarang untuk berundur dan melakukan penyerahan jawatan, tetapi juga untuk memberi ruang kepada Anwar masa secukupnya mentadbir negara dan memperkenalkan dasar-dasar baru sebelum pilihanraya umum seterusnya.

Anwar tidak harus diberi masa terlalu singkat sebelum ketibaan PRU15 yang sepatutnya diadakan pada 2023 kerana ia akan mendatangkan kesulitan kepada PH meneruskan kesinambungan kuasanya.

Dengan menetapkan tarikh penyerahan jawatan dengan segera juga, ia sebenarnya adalah jalan ketenangan paling baik bagi Tun Mahathir di sebaliknya usia bonusnya yang bila-bila masa saja boleh dipanggil mengadap Ilahi.

Selepas menetapkan tarikh itu beliau boleh menumpukan sepenuh perhatiannya kepada kerja-kerja untuk negara sebagaimana janjinya sebelum ini tanpa perlu menyerabutkan lagi dirinya dengan persoalan-persoalan lain seperti mengadakan pertemuan rahsia dengan pemimpin barua UMNO, Pas, GPS dan lain-lain demi untuk melanjutkan lagi tempohnya sebagai Perdana Menteri.

Apa nak difikir-fikir lagi soal mahu menjadi Perdana Menteri dengan lebih lama?

Apakah masih belum puas dan tidak kenyang-kenyang dapat jadi Perdana Menteri selama 22 tahun bersama BN dan dua atau tiga tahun bersama PH?

Bukankah di penghujung usia, siapa saja, selalunya lebih memikir dan memilih jalan ketenangan untuk diri mereka? (Shahbudindotcom 07/08/2019)

Updated: 7 August 2019 — 3:12 pm

88 Comments

Add a Comment
  1. Jika seseorang ingin menjadi pemimpin,seseorang itu mesti bersih dari segala dosa,bersikap adil,tidak tamak dan membela nasib rakyat lebih dari diri sendiri,membawa kemakmuran di dalam negara,menolong rakyat susah,menolong rakyat islam yang lain,jika seseorang itu sifat dan budi perkerti mcm ini baru rakyat gembira

  2. najib bini rosmah

    Rafidah Aziz dan Daim sudah berikan pendapat prestasi lemah pentadbiran Madey. Sepatutnya Madey lebih positif memberikan khidmat kepada Rakyat dan kurangkan beban Rakyat angkara kesilapannya memilih PM Najib Razak bersama-sama gerombolannya dulu. Jangan memalukan diri sendiri dengan kredit perjuangan menjatuhkan Najib Razak sebab kredit tersebut untuk seluruh anak Malaysia yang cintakan negara. Sekarang apa yang Madey buat cuma manifesTUN politaik yang tidak ada nilai ekonomi kepada Rakyat malah menambahkan beban lagi dengan perkara remeh-temeh macam semburit, khat, kereta terbang. Walhal isu utama kos sara hidup Rakyat dipinggirkan daripada perbincangan nasional. Kalau Madey terus mentadbir isu lama dan merepek akan terus menghantui Rakyat. Kronisme, nepotisme, polisi lama yang kayakan kroni tertentu, salahguna kuasa dan ulangan cerita politik lama macam kisah Astro juga. Nak Madey berubah? Kasi tukar Madey baru boleh berubah. Kahkahkah.

    1. Bodoh lah kamu mengata

      Jangan memalukan diri sendiri dengan kredit perjuangan menjatuhkan Najib Razak sebab kredit tersebut untuk seluruh anak Malaysia yang cintakan negara.

      Kau ingat kalau takda Tun M, rakyat Malaysia boleh gulingkan Najib ker? Alo alo, wake up ler, Mamat.

      Memang lah kamu jenis menuduh liar tanpa bukti, fakta dan peneraNgan yang munasabah. Mcm Najib kata, KEPALA BAPAK KAU.

    2. najib bini rosmah

      Bro sudah lupa ke BERSATU kena haram sebelum PRU14? Madey kena jadi calon parti mana? What nonsense Rakyat pilih sebab Madey? Parti pun tak ada! Kahkahkah.

      1. Talking thru yr assol. Kamu tak baca ke berita kempen Pru?

        Berucap dalam ceramah Pakatan Harapan (HARAPAN) di Pasir Gudang malam ini Dr Mahathir berkata langkah Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) membubarkan sementara BERSATU … AWAS: pembubaran sementara saja.

        “Malam ni saya pakai baju Pribumi (BERSATU). Hey Datuk Najib, datanglah… Datang tangkap saya, tangkap semua orang,” katanya disambut dengan tepukan dan ketawa kira-kira 4,000 orang.

        Kamu tak tau itu hanya jenaka Najib? Takda siapa percaya, “pembubaran” itu hanya gimik. PPBM menang 16 kerusi di Pru14 – https://www.sinarharian.com.my/article/3735/INFOGRAFIK/Kedudukan-kerusi-Parlimen-terkini

        Rakyat pilih PH sebab Najib kempen utk PH? KEPALA BAPAK KAMU.

      2. najib bini rosmah

        Kahkahkah. Macai Bersatu tak dapat terima kenyataan ke Madey kena guna bendera PKR masa PRU14? Malah kena terima watikah calon PRU14 daripada Kak Wan? Are you sure your asshole not talking shit? Kahkahkah.

    3. najib bini rosmah

      Macai Bersatu ingat Madey kempen PRU14 untuk jatuhkan Najib Razak? Bro ada Rakyat sudah kempen jatuhkan Najib Razak sejak PRU12 beb. Jangan ambil kredit kalau tidak berhak. Malu Madey. Madey baru mula mahu lawan Najib pun selepas Daim berikan signal BN sudah tidak dapat diselamatkan. Madey just one part of PH after Rakyat already stand up together after PR collapsed maaa. Apa punya macai nak jilat Madey sampai tak ingat dunia. Kahkahkah.

      1. Bodoh.

        Kenapa tak cakap ada yang kempen nak jatuhkan Najib sejak dia berhingus?

        “just one part of PH after Rakyat already stand up together after PR collapsed”. That’s just your opinion. No proofs, facts or reliable sources of information quoted.

        Therefore your opinion comes out from your assol.

      2. najib bini rosmah

        Tolong cari statement Madey lawan Najib sepanjang PRU12 sampai 13 asshole. Sampah pun nak komen ke? Kahkahkah.

        1. This asshole Tanpa Nama/Ali Jaeger/Isa3/ Anon all same asshole enter this blog Tuan Budin after PH win.

          This fooker is a Trojan planted to undermine PH, create misinformation amongst PH supporters and whacking PH partners and leaders.

          Geng Najib et al declares openly AntiPH and defends Najib Klepto and UmnoPAS. No problem, they are known as PH political enemies.

          It is this fooker that is sabotaging PH from inside that should be dealt by MCMC ASAP. If we can know his IP address, we have our PH special unit to deal with troublemaker like this and find out who is funding him.

          They may be sources within PH that wants PH government to fail.

  3. Geng Najib yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama,

    Kau gila, asyik menunjuk gila bayang kau dengan watak Munirah yang kau reka –

    Pakcik Geng Najib ini sebenarnya orang gila, otak nya sentiasa aktif, hyper – pagi, petang, siang, malam. Dia ada penyakit otak yang dinamakan Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).

    Lihat
    https://www.nimh.nih.gov/health/topics/attention-deficit-hyperactivity-disorder-adhd/index.shtml

    ADHD is a brain disorder marked by an ongoing pattern of inattention and/or hyperactivity-impulsivity that interferes with functioning or development.

    1. Inattention means a person wanders off task, has difficulty sustaining focus, and is disorganized – contoh nya, BLOGGING TAK IKUT TOPIC, MAIN HANTAM KROMO.

      Hyperactivity means moving about constantly; Or excessively fidgets, or talks.

      Jadi, PENUH KOMEN DIA DI SINI DI ATAS BERBAGAI NAMA, MENCIPTA WATAK MUNIRAH, MENCIPTA “WARKAH”2 DARI NYA. MENGGILA BAYANG NYA, MEMANTUN MANTAT, MENJAWAB KOMEN2 SENDIRI, MENGKOPIPES KOMEN2 LAMA DIA.

      Impulsivity means making hasty actions that occur in the moment without first thinking about them and that may have potential for harm. E.g MEMBUAT PERSONAL ATTACKS – BILA BUAT DEMIKIAN, DIA DI CARUT SE CARUT2 NYA.

      Pigi jumpa Psychiatrist lah.

      1. Yer ker..uncle umur 70…???
        Ubat jgn lupa lak..yer uncle…!!!

        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaaahhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        1. Lupa lak uncle…

          HA HA HA
          HO HO HO
          HI HI HII..

          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaaahhhhhh

          1. Irah,

            💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
            TN monyet tua itu, otak dia sudah longgar skru
            Bila abg bercinta dgn Irah, dia jadi sgt cemburu
            Asal abg pantun kat Irah, dtg le dajal tu, meluru
            Betul2 serupa monyet..terloncat2 dan tergaru2
            💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

            💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

            1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
              Irah..TN monyet tu, umur dah 70 th, tua bangka
              Kat blog ini, dgn monyet tu, ramai yg tidak suka
              Asyik dia ulang2 benda yg sama, serupa puaka
              Cemburu, Irah❤abg, dituduhnya Irah, abg reka
              💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

              💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
              💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

              (Bunga2 tu abg nak kasi kat Irah jer tau..!!
              Utk TN monyet tu, abg nak bagi penampaq..😂)

  4. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
    Maaf yer Irah, abg kalut sikit ada kelas awal tadi
    Tak sempat nak berpantun, kat Irah yg baik budi
    Rasa nya, US senja, tapi Irah mungkin dok study
    Sama2 lah sayang, kita pertahankan cinta abadi
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

    1. CINTA ABADI – BLACKROSE
      Karaoke: https://youtu.be/9laU6AsZ71Y

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
      Kehadiran cinta mu menyinari hidup ku
      Kehangatan cinta mu mengubati sepi ku

      Kelembutan hati mu mengubati luka ku
      Kedamaian hati mu menyinari hidup ku

      Belaian manja mu penawar resah ku
      Keluhuran hati mu hanya kau kekasih ku

      Keagungan cinta mu bersama impian ku
      Untuk hidup bersama sehingga ke akhirnya

      Chorus:

      Makin membara, api cinta ku
      Kau lah yang satu, kau lah cinta ku

      Tak mungkin lagi, berubah hati
      Cinta yang suci, cinta abadi
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

  5. Dengan izin Tuan Blog, mohon CnP.

    Brader takkan mahu membawa persoalan dirinya sebagai pengganti Tun M dibawa ke mahkamah untuk diputuskan, sebab kedudukan Brader sendiri sebagai Ahli Parlimen adalah satu pertikaian yang belum pernah diadjudikasi dan diputuskan oleh mahkamah berdasarkan peruntukan undang-undang negara.

    Awal dulu sebelum PRK PD, saya telah berkongsi telahan saya bahawa Brader akan berjaya masuk ke Parlimen melalui PRK PD tetapi legitimasinya sebagai ahli parlimen akan menjadi boleh dipertikaikan dari sudut undang-undang. Itu telahan pokoknya.

    Rantingnya saya telah membuat telahan bahawa ia akan berlaku apabila Brader menang undi terbanyak tetapi tidak mencapai 50% dari keseluruhan undi dan ini akan membawa persoalan undang-undang sama ada Brader benar-benar telah menang.

    Telahan ranting saya tidak menjadi tetapi telahan pokok saya bukan saja tepat malahan jauh melepasi sasaran.

    Ia berlaku apabila Tun Hamid Omar, bekas Ketua Hakim Negara membuat kenyataan terbuka bahawa pengampunan diraja yang diberikan kepada Brader hanyalah ke atas hukuman dan bukan ke atas sabitan. YDPA hanya mempunyai kuasa untuk mengampunkan hukuman tetapi tiada kuasa untuk membatalkan sabitan. Bermakna sabitan ke atas Brader kekal dan dari sudut undang-undang dia tiada kelayakan untuk bertanding pada masa tersebut.

    Ini bermakna telahan pokok saya bukan sahaja tepat, malahan jauh melepasi sasaran dan jauh lebih baik daripada telahan rantingnya. Alasannya adalah seperti berikut :-

    1. Sekiranya Brader telah menang PRK PD dengan undi kurang daripada 50%, maka sebarang petisyen untuk mencabar kemenangan ini hanya boleh dibuat oleh calon yang tewas dan mestilah dibuat di dalam tempoh yang dibenarkan di dalam undang-undang pilihanraya. Kita telah jauh melepasi tempoh tersebut.

    2. Ada pula isu kelayakan untuk bertanding ia adalah berdasarkan prinsip ‘batal sejak mula’ atau disebut ‘void ab initio’. Berdasarkan prinsip ini, isu kelayakan Brader untuk menjadi ahli parlimen boleh dibangkitkan di dalam apa-apa sahaja tuntutan di mahkamah dan tidak terikat kepada perkara-perkara yang dituntut sahaja, dan ia boleh dibangkitkan pada bila-bila masa selagi kita masih berada di dalam tempoh Parlimen ke-14, dan ia boleh dibangkitkan oleh sesiapa sahaja warga Malaysia walaupun dia bukan calon ataupun pengundi di PRK PD.

    Maka kesimpulannya ialah 100% Brader takkan berani membawa ke mahkamah isu dirinya sebagai pengganti Tun semasa kita masih berada di dalam sessi parlimen ke-14. Dia pasti akan lari daripadanya sekiranya isu ini dibawa oleh orang lain.

    Apa diharap pada seorang yang tidak berani pun untuk duduk di dalam kandang saksi untuk memberikan keterangan bersumpah membela dirinya sendiri daripada satu pertuduhan yang ia canangkan sebagai konspirasi politik ke atasnya.

    Apa diharap daripada seorang yang lari dari Parlimen Permatang Pauh yang memiliki 2/3 pengundi Melayu Muslim, sama dengan jumlah Melayu Muslim di seluruh negara ini, dan masuk ke gelanggang PRK PD di mana jumlah pengundi daripada kaum Melayu Muslim di situ tidak pun mencecah 50%.

    Kesimpulan; ‘The Final Twist’ bakal menjadi jalan mati buat Brader. Jika dia tidak hentikan kemaruknya kepada kerusi PM yang dia tahu di dalam hatinya bahawa dia tidak layak ke atasnya maka dia pasti akan terhumban ke dalam gaung.

    Wallahu a’lam.

    1. Boleh bersuara lagi ke klon fake Ashaari Arqam ini? Ingat terkunci mulut terlebih payong berita2 fitnah, batu api dan palsu

      Setakat ini semua nujum2 PRK PD dia
      dari faktor cuaca, Bersatu NS boycott, menaja calon2 provocateur sibontot botol mineral dan towkay klepto Felda kacau daun, pinjam spin dan propaganda Najib/Papagomo Umnoporno semua kelaut x boleh challenge result menang semua saluran peri undidan kawasan Melayu, Cina, India, pos Tentera dan bukan Tentera majority menang 70% lebih dari PRU14 dulu.

      Last2 yg tinggal face saving simbolik alasan Panji Hitam yalah illegitimate win dan faktor Madey show up hari akhir.

      Itu pun paradox jugak sebab dok rely testimoni exCJ dan masukkan exCJ dan Tommy Thomas dalam satu team askar bersekutu 313 orang.

      ExCJ ni hardcore balaci Najib Klepto memang akan tibai anything PH; Madey, Anwar, jugak perlantikan Tommy Thomas sbg AG PH.

      Ingat kalu Najib Klepto bersuara dispute result PRK PD pun, dia pun masuk askar bersekutu jugak! Haha.

      Bro, apa yg long winded sangat ranting pokok BS kalu nak kencingkan konsensus PH?

      Mudahje, Askar Bersekutu Panji Hitam buat brp legal challenges:

      1. Saman Madey dan Daim kerana offer Anwar konsensus PH termasuk jawatan PM8 nak setup PH dgn Anwar
      2. Saman Madey recommend royal pardon due to miscarriage of justice kpd Anwar
      3. Saman Royal Pardons Board kerana endorse Madey punya recommendation
      4. Taja sibontot botol mineral water dan Felda Klepto buat election petition PRK PD kerana ada calon illegitimate
      5. Saman PMO, Parlimen, EC, Speaker kerana ratify result PRK PD.

      Dan yang paling mustahak jangan lupa jugak bawak usul kpd Majlis Presiden PH supaya Anwar, LKS, MS dan TSMY pullout dari PH dan Bersatu jadi solo winner makan sorang, PM full term 5 tahun dan tak payah tunai janji konsensus PH Anwar PM8.

      Ambil lah iktibar sikit dari kejadian Arwah Ashaari dulu, jangan terlebih payong kepalsuan yang tidak diredha Allah.

  6. Dah senile nampak nya Pokjib Al Jobo nih mengarut bukan2 –

    Najib: Maksud sebenar ‘cash is king’ ialah rakyat itu ‘king’

    Bekas presiden Umno Najib Razak hari ini berkata istilah ‘cash is king’ yang dikaitkan dengannya disalah tafsir oleh Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

    Cash pulak = rakyat. KEPALA BAPAK KAU, JIBO.

  7. ELOK PARTI KUNYIT DICAMPAK KE LAUT JE…….

    MB Selangor Keluar Group WhatsApp, Kemelut PKR Kian Kusut……..

    Keadaan politik di Selangor menjadi kusut dengan sebaran khabar angin bahawa terdapat usaha untuk menjatuhkan Speaker Dewan Undangan Negeri, Ng Suee Lim dan Menteri Besar, Amirudin Shari.

    Perkembangan yang turut mencuri tumpuan ialah tindakan Amirudin meninggalkan satu kumpulan WhatsApp secara tiba-tiba.

    Walaupun beberapa pemimpin PKR cuba meredakan keadaan dengan mendakwa Menteri Besar “tersalah tekan” pada minggu lalu, namun China Press melaporkan pada Isnin bahawa Amirudin belum lagi masuk semula dalam kumpulan yang ditinggalkannya.

    Selain itu, terdapat juga pihak yang mendakwa bahawa kumpulan yang ditinggalkan Menteri Besar hanyalah “kumpulan tidak formal” .

    Menurut sumber, usaha menggantikan Speaker timbul apabila Sue Lim dikatakan tidak memberi kerjasama dalam isu pembahasan enakmen mengenai pertukaran agama untuk remaja di bawah 18 tahun.

    Ketika persidangan mesyuarat DUN minggu lalu, wajah Amirudin dikatakan “bertukar warna” apabila Suee Lim mengumumkan penangguhan mesyuarat, yang menandakan enakmen berkenaan pertukaran agama tidak akan dibahaskan seperti yang dikehendaki Menteri Besar.

    Suee Lim dilaporkan menangguhkan mesyuarat kerana wakil rakyat Pakatan Harapan belum mencapai kesepakatan akhir mengenai isu itu dan beliau mahu memberi lebih banyak masa untuk perbincangan dijalankan.

    Amirudin bagaimanapun mengadakan mesyuarat dengan penyokongnya dari PKR selain sesetengah ADUN dari Amanah dan Bersatu. Mesyuarat juga dihadiri Naib Presiden PKR, Zuraida Kamaruddin.

    Ekoran mesyuarat itu, telah timbul ura-ura mengenai kemunculan usaha untuk menjatuhkan Suee Lim sebagai Speaker.

    Selain isu pertukaran Speaker, timbul juga khabar angin mengenai gerakan menjatuhkan Menteri Besar yang disebabkan oleh kemelut dalaman PKR.

    Menurut sumber, daripada 21 ADUN PKR di Selangor, sebanyak sembilan orang ialah “orang Anwar”. Amirudin yang merupakan penyokong Azmin perlu mengukuhkan kedudukan sendiri dalam keadaan itu.

    Kemelut dalaman PKR juga dikeruhkan dengan isu video seks yang menyasarkan Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali.

    “Pemilihan PKR, isu pelantikan Menteri Besar dan video seks telah membawa kepada penyebaran khabar angin terdapat usaha menggantikan Menteri Besar.

    “Apa pun, semua ini ialah hal dalaman PKR dan tidak libatkan parti lain, termasuk DAP,” kata sumber kepada China Press. – MalaysiaGazette

    1. Kopipes dibalas kopipes –

      Zahanim Abdul Rahman

      Boleh percaya ke kat PAS ni dia kan boleh berbohong.. sejarah tlh membuktikan semasa dlm PR lagi… hampas PAS ni.

      Mohd Din Bin Baba

      Yg bengap pemimpin pas ingat umno bodoh mana mana kawasan yg umno tidak bolih menang di suruh nya pas bertanding kalau tak prrcaya sama sama lah kita tengok nanti

    2. Comel muka pencipta lagu ‘Malu Apa Bossku’, kata Najib

      Bekas perdana menteri itu juga memuji suara gadis berkenaan sebagai merdu.
      xxx

      Pssst, bila nak bawak ke PD?

  8. Kesian, kesian, kesian –

    Najib: Pejabat Umno Pekan pernah ditembak sebelum PRU14

    “Ia seolah-olah satu amaran kepada saya. Tembakan disasarkan ke arah bilik saya di pejabat Umno Pekan,” katanya.

    Memang pun dia nak cari kesian. Apa lagi, kuasa dah takda, hari2 naik turun mahkamah, otw to penjara.

    Kita kesian olok2 ajer ler, nate’ yang curi wang rakyat RM2.6 biliun mana boleh kesian.

  9. Tanya mana pembaca pun, depa mesti kata aku menang over Pakcik Geng Najib 70an tahun di blog ini.

    Dia tak dapat jawab pun bila kena balun, selain dari kopipes benda yang sama bertalu talu. Otak nya sempit, ada sakit otak ADHD, penerangan sudah di beri.

    Givap ler, Pakcik, pigi bimbing cucu2 kamu supaya jangan biadab dan kurang ajar mcm kamu. Pigi main dengan depa selalu, ok?

  10. TN beruk tua bidoh nak mampus. Itu dialog bakal PM8 yg PM 7 rekomen kpd rakyat Malaysia.

    1. Itu maklumat keluar dari lubng bontt kamu selepas di rodok Pak Sheikh?

  11. KAFIR HARBI TAK SERIK KERANA DIBELAKANG MEREKA SETAN BESAR……

    Bangsa DAP Jahat dalam isu tulisan Jawi

    ………

    Bangsa DAp telah manipulasi khat Jawi ini dalam akhbar-akhbar Cina. Mereka menyebar maklumat salah dalam media sosial masyarakat bukan Islam.

    Adakah belajar Khat ini orang bukan Islam akan diserap agama Islam secara halus? Cuba berfikir secara rasional. Adakah dengan perkenalkan khat jawi ini Melayu dapat untung Islam adan menjadi hebat?

    Hanya terdapat enam muka surat aktiviti seni bahasa berkaitan tulisan khat dimuatkan di dalam buku teks setebal 164 muka surat.

    Pengenalan tulisan khat ini adalah untuk Tahap 2 dengan melibatkan tahun 4 pada tahun 2020, tahun 5 pada tahun 2021 dan tahun 6 pada tahun 2021. Murid Tahap 1 (Tahun 1 hingga 3) tidak terlibat dengan pengenalan tulisan khat.

    Ini boleh dirujuk kepada buku teks Bahasa Melayu untuk SJK Tahun 5 cetakan 2015 di muka surat 85 hingga 88 (bawah tema 6 Menghargai Budaya Bangsa Unit 17 Seni Tulisan).

    Aspek coding ini dipelajari melalui mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi serta Asas Sains Komputer.

    Tapi Bangsa DAP manipulasi isu ini. LGE nak tunjuk hebat kononnya dia pembela masyarakat bukan Islam.

    Selepas pertemuan lewat malam dengan wakil rakyat DAP Lim Guan Eng, pagi itu dilaporkan sekali lagi berjumpa dengan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad. Ia adalah pertemuan kedua Mahathir-Lim dalam tempoh 24 jam.

    LGE tak baca ke laporan daripada timbalan menteri pendidikan?

    12 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bersama Timbalan Menteri Pendidikan Teo Nie Ching hari ini mencapai konsensus bahawa hanya pengenalan seni tulisan khat yang akan diperkenalkan di sekolah rendah pada tahun hadapan. “Tulisan khat sahaja dan bukan pembelajaran jawi. Itu saya rasa kita boleh beri gambaran jelas. Kita telah mencapai konsensus mengenai perkara itu.

    Tak mereka sebenarnya JAHAT.

    Mereka nak tunjuk belang…

    Tapi bagi Cina yang buat batu nesan, mereka boleh belajar dan menulis khat jawi
    Bagi syarikat cina yang menipu jualan dengan nama melayu. semua barangan mereka penuh dengan tulisn jawi.

    Memang celaka bangsa DAP.

    NASIR RAMLEE

    1. Cakap ajer ler korang, tak lama PAS kafirkan Umno –

      Piagam Umno-PAS muktamadkan strategi tak lawan sesama sendiri

      “Kita muktamadkan hanya akan ada pertembungan dua penjuru yang mana semua pihak akan duduk berbincang mengenai calon …

      “Kerusi yang dimenangi kedua-dua parti dalam PRU14 akan diteruskan (bertanding) oleh parti terbabit, kecuali jika ada sebarang perundingan lain dan kita akan berbincang untuk menentukan calon yang akan bertanding bagi kerusi yang tewas.
      xxx

      Rundinglah, jika tak ada persetujuan, kafirkan Umno tuh .. senag ajer

  12. Kpd TN beruk pencen berlagak bagus.
    Dialog ni harap kau hafal..

    “Kau cabut pelir kau kejap, aku nak kentut nii…”

    1. Kau selalu guna dialog tu yer?

      Masa dengan Pak Sheikh yer?

      Cheh, kotor nya, kau Beruk Tua 70an tahun pun masih main bontt lagi.

  13. Tiap pagi perlu ada public service memberi penerangan berikut –

    Pakcik Geng Najib yang asyik menjilat Najib dengan mengguna berbagai nama, termasuk Anonymous kah3 dan anonymous huruf kecil a, tak renti2 menulis macam2 karutan dan memantun mantat, tak ikut tajuk post.

    Dia tidak hormatkan langsung pemunya blog, tidak hormatkan pembaca2 di sini. Dia coba sabotaj blog Budin yang pro-PH ini.

    Kerana itu semua, dia perlu di balun, di tibai, di bantai. Dengan itu kita juga boleh dapat fun and entertainment on and out of him.

    1. Pakcik Geng Najib ini sudah tua, umur 70an tahun, dah lama pencen, ahli Umno berpuluh tahun, Najib dah lama menjadi hero nya, berpuluh tahun menjilat Najib dengan gigih dan khusuk.

      Begitu terlekat “fixation” nya dengan Najib sehingga bila Najib lingkup, sekarang dibicarakan di mahkamah, di jangka otw to prison, dia shock dan stress amat sangat, jatuh gila – kena sakit otak ADHD.

      Maka komen2 Pakcik ini tidak mengikut tajuk, asyik mengarut, menghasut bangsa “Keling”, agama Hindu dll, anarkis, gila.

      1. Pakcik Geng Najib ini sebenarnya orang gila, otak nya sentiasa aktif, hyper – pagi, petang, siang, malam. Dia ada penyakit otak yang dinamakan Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).

        Lihat
        https://www.nimh.nih.gov/health/topics/attention-deficit-hyperactivity-disorder-adhd/index.shtml

        ADHD is a brain disorder marked by an ongoing pattern of inattention and/or hyperactivity-impulsivity that interferes with functioning or development.

        1. Inattention means a person wanders off task, has difficulty sustaining focus, and is disorganized – contoh nya, BLOGGING TAK IKUT TOPIC, MAIN HANTAM KROMO.

          Hyperactivity means moving about constantly; Or excessively fidgets, or talks.

          Jadi, PENUH KOMEN DIA DI SINI DI ATAS BERBAGAI NAMA, MENCIPTA WATAK MUNIRAH, MENCIPTA “WARKAH”2 DARI NYA. MENGGILA BAYANG NYA, MEMANTUN MANTAT, MENJAWAB KOMEN2 SENDIRI, MENGKOPIPES KOMEN2 LAMA DIA.

          Impulsivity means making hasty actions that occur in the moment without first thinking about them and that may have potential for harm. E.g MEMBUAT PERSONAL ATTACKS – BILA BUAT DEMIKIAN, DIA DI CARUT SE CARUT2 NYA.

          1. Yer ker uncle umur 70…??
            Jgn lupa ubat lak..k, uncle…!!

            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

            1. Lupa lak uncle…
              HA HA HA
              HO HO HO
              HII HII HII…

              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

  14. pahlawan panji hitam

    Wahai budin dan geng-geng komformbasi!!!!
    (Yang muda dan bodoh,yg otai pula bebal)

    Aku tahu dari mana benih dan asalnya kamu!!!!

    Kamu semua adalah golongan ossobiyah hina !!!!

    Aku boleh membaca perlambangan dan maksud kamu!!!!

    Betapa bongkak dan sombongnya puak-puak kamu !!!!

    Dan golongan yang berpaling dan tak pernah bersyukur!!!!

    Sesungguhnya kamu kini, berada dalam sangkar perang!!!!

    Kamu yang tersebut sedang bermain dengan api !!!!

    Api yang akan membakar kamu semua!!!!

    Api yang kamu sendiri nyalakan!!!!

    Api yang ditiup dari ROH ADDAJJAL !!!!

    Yang nyata kamu semua pasti akan TEWAS!!!!

    Masa jua semakin hampir !!!!

    1. Ki ki ki..Tok Gora salin kulit..takut kena hentam
      Cara nyamar, dia keluar senget2, serupa ketam
      Tak sedar ker, panji ko tu, geng Nuat nak latam?
      Kau punya peel buat aku gelak mcm nak pitam
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

    2. 11:47 pm bunyi mcm jual ubat di tepi jalan.

      Berabuk cakap, isi hapah pun tarak.

      12:42 am mcm biasa bunyi Pakcik Geng Najib 70an tahun yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama, termasuk Ano kah3 dan ano huruf kecil a – malu nak pakai nama Geng Najib sebab di balun dan di tibai tiap kali masuk.

      Tak renti2 mengarut memantun mantat, mencipta watak Munirah, mengkarang “warkah2 dari nya”, nak sabotaj blog pro-PH nih dengan karutan2 nya.

      1. Yer ker uncle umur 70…??
        Jgn lupa ubat lak..k, uncle…!!

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

        1. Lupa lak uncle…
          HA HA HA
          HO HO HO
          HII HII HII…

          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

  15. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
    Di blog Budin ini, Kejora seperti penunggu setia
    Kerna di blog inilah, Kejora telah bertemu si dia
    Tiap hari tampil utk berpantun dgn penuh ceria
    Sambil menanti Irah manja pulang ke Malaysia
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

  16. kasihan che det..pengakhiran hidup dihina

    1. Tapi kamu dari lahir hingga ke mati di hina sebab nak kritik tak reti, hanya menuduh secara liar, tanpa bukti, fakta atau apa2 penerangan pun.

      Bila kamu mahu mati?

  17. Dah 3 ngo beri isyarat madey supaya jgn jadi munafik…lepas ni akan bertambah banyak suara desakan kpd madey yg dah mula hilang magika , aura dan taring…..pengaruh Jemin balaci madey dlm PKR tidak kuat lagi….jemin dah kena cantas…madey tak boleh sekat anwar lagi…ahli2 PKR menyokong penuh anwar…

    1. Beri isyarat? Depa batang besi lampu terafik ke?

      hilang magika, aura dan taring? Kamu dah di taring nya ker? Nasib tak macam Bang Non buat, kalu tidak melelas, jadi kudis, jangkit HIV ko.

      Tuduh liar di balas tuduh liar. Itu baru soklan2 aku saja.

  18. Kita pun nampak, TDM tidak segagah dulu lagi
    Ikut hukum akal, dia pun tidak lama akan pergi
    Jawatan PM tu, kat DSAI, elok saja lah dia bagi
    Org sehebat DSAI tak jadi PM, rakyat nanti rugi

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

    1. KUMPULAN KAKI PELAGA CAP AYAM
      KEJORA GURU SIAL PENENTANG KERAJAAN
      MANUSIA SIAL PENJILAT DAN PENJUNJUNG KLEPTOKRASI
      MANUSIA SIAL PEROSAK BANGSA
      MENARI-NARI DIA DIBLOG JAMPAN INI
      KEJORA IBARAT KETOLAN NAJIS YANG TENGGELAM TIMBOL

      SEKALI LAGI AKU SEBUT NA

      KAMU IBARAT KETOLAN NAJIS

      1. Naper ni, tetiba jer, marah melenting kat Kejora?
        Cakap ler elok2, tidak perlu nak meninggi suara
        Seperti aku cam & kenal dgn mu duhai saudara
        Masih hidup lagi rupanya ngko wahai Tok Gora!
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      2. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        PAKCIK GENG NAJIB 70AN TAHUN KENA SEBIJI.

        HAHAHA, KETULAN NAJIS.

        Mana nak taruk muka tu, Pakcik?

        Givap larrr

        1. Yer ker uncle umur 70…??
          Jgn lupa ubat lak..k, uncle…!!

          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

          1. Lupa lak uncle…
            HA HA HA
            HO HO HO
            HII HII HII…

            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

  19. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
    Tn Budin kata..TDM kini..udah tidak ada pilihan
    TDM terpaksa jelas & tetapkan, tarikh peralihan
    Ckgu Kejora pula, dlm hati mcm ada kesedihan
    Teringat Irah beraya di rantau org, rasa kasihan
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

    1. KUMPULAN KAKI PELAGA CAP AYAM
      KEJORA GURU SIAL PENENTANG KERAJAAN
      MANUSIA SIAL PENJILAT DAN PENJUNJUNG KLEPTOKRASI
      MANUSIA SIAL PEROSAK BANGSA
      MENARI-NARI DIA DIBLOG JAMPAN INI
      KEJORA IBARAT KETOLAN NAJIS YANG TENGGELAM TIMBOL

      SEKALI LAGI AKU SEBUT NA

      KAMU IBARAT KETOLAN NAJIS

      1. Naper ni, tetiba jer, marah melenting kat Kejora?
        Cakap ler elok2, tidak perlu nak meninggi suara
        Seperti aku cam & kenal dgn mu duhai saudara
        Masih hidup lagi rupanya ngko wahai Tok Gora!
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      2. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        PAKCIK GENG NAJIB 70AN TAHUN KENA SEBIJI.

        HAHAHA, KETULAN NAJIS.

        Mana nak taruk muka tu, Pakcik?

        Givap larrr, gi tolong bimbing cucu supaya tak jadi mcm Pakcik, gi main dengan cucu ajer

        1. Yer ker uncle TN umur 70…??
          Jgn lupa ubat lak..k, uncle…!!

          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

          1. Lupa lak uncle…
            HA HA HA
            HO HO HO
            HII HII HII…

            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhh

  20. Mengarut lagi.

    .. SETUJU MENETAPKAN TARIKH BERUNDUR ADALAH JALAN KETENANGAN BUATNYA.

    Mcm kAta Najib Al Jibo, KEPALA BAPAK KAMU. Ketenangan kpd Pak Sheikh Anwar yang kamu maukan. Tapi mengata sebalik nya – ketenangan kpd Tun M, konon.

    Putar belit bukan main si Budin ni dah. Anwar dan penganut2 nya dah gigil lutut bila Tun M kata bahawa antara faktor bagi Pak Sheikh jadi PM8 ia lah jika rakyat mahukan nya.

    Nyata sudah ramai yang mengata tidak mahukan Pak Sheikh sebab dia Peliwat dan bekas Banduan 2 kali. Bukan saja diblog ini, di mana2 pun.

    Ini negara Islam. Islam haramkan liwat. Peliwat juga haram.

    1. Sudah ramai?…mabok todi?..
      Rakyat beri kemenangan kpd PH kerana madey janji serah pm kpd nuar..

      Koling manok todi ni marah sangat kpd nuar kerana nuar dah sula jubor koling mabuk todi dgn kerat cawat besi….kikikikiok..

    2. Daim, penasihat paling rapat Madey sekata dgn Anwar yg syorkan NEP tukar dari race-based kpd need-based affirmative action utk semua kaum dan mengatasi kelemahan2 ketara tidak berkesan NEP sekarang.

      Lagi lah mesti terjun kelaut badut2 Bersatu selepas ini.

      Ini selepas Kadir Jasin seorang lagi Penasihat rapat Madey datang sendiri melancarkan buku Tuan Budin “Anwar PM ke8” kerana ini adalah isu hitam putih PH. Kadir Jasin mengingatkan Madey dan Daim “no gun put on their heads when offering and agreeing PH konsensus to a serving con Anwar, so PH can get off”.

      Madey reiterate dia akan uturn hanya jika pistol diletak dikepalanya oleh H2O, Umno, PAS, GPS dan Azmin yg berjumpa dia secara rahsia baru2 ini atas panggilan Madey. Itu pun Madey kata jika Majlis Presiden PH bersetuju utk ubah selera uturnkan konsensus PH mengikut telunjuk geng2 musuh PH ini.

      Makin tiada ketenangan Madey diumur 94 tahun.

      1. Pakcik Geng Najib 70an tahun anonymous 11:21 pm, givap ler, bimbing cucu2 kamu supaya tak menjadi mcm kamu, main sama depa, tak payah mengarut di sini.

        Ano 11:49 pm, kamu tak beri link kpd apa yang kamu kata, susah nak caya apa kamu kata itu betul2 apa yang depa kata dan apa konteks nya.

        Kamu yang mahukan pembaca percaya apa kamu kata, kamu lah yang sepatut nya memberi link kpd itu semua.

        Jadi, sekarang kamu juga bunyi mcm jual ubat di tepi jalan saja.

        1. Yg atur secret meeting Madey dgn Hishamuddin H2O, Umno, PAS, GPS dan Azmin lah yang jual ubat tepi jalan kaw-kaw suruh Madey uturn konsensus PH dan jadi PM full term 5 tahun. Mereka semua setuju undi percaya kpd Madey x payah pass PM kpd Anwar spt konsensus PH.

          Alamak, Madey kena buat 5+ konsensus baru dgn masing2 Parti ni. Kalau dari apa yg terjadi dgn konsensus PH dan Anwar, cfm masing2 Parti mintak sign S&P konsensus undi percaya ini lengkap dgn tarikh, senarai demand2 dan bayaran compensation jika kena kencing.

          PAS sure mintak NFA kes RM90 juta, nonstop wang ehsan dan SOS Federal advance. GPS mintak 20% royalti minyak dan hak Sabah/Sarawak.

          Busuk2 Azmin mintak jawatan TPM dan NFA kes video Sandakan.

          H2O nampak bodoh tapi lagi bodoh kalau H2O tak mintak NFA kes Mindef dia dan NFA semua kes boss UMNO termasuk sepupu dia, unfreeze duit UMNO dan NFA ROS gantung UMNO.

          Tapi masaalahnya nak tunggu full term 5 tahun PM, berapa kali pulak nak uturn konsensus2 baru ini?

          Jadi rumusan Tuan Budin paling real politik, Madey go back to basic PH konsensus dan tetapkan tarikh handover PM spt dibayangi Kadir Jasin diMajlis Buku Tuan Budin, isu Hitam putih fundamental tubuhnya PH.

          Guarantee semua yg nak jual ubat tepi jalan kpd Madey cabut pasal PH dan konsensus PH tetap standing walaupun diasak musuh2 PH dalam dan luar.

  21. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
    Tak tahu apa mau buat sebagai anak bujangan
    Abg gi ke Tasik Darulaman lihat pemandangan
    Ada ler juga, kat situ, org yg jalan berpasangan
    Terus ler abng teringat akan bunga jambangan

    Kekadang tu, seronok juga duduk keseorangan
    Tak siapa yg nak ganggu, kalau abg berangan2
    Boleh lah berkhayal, kat atas dahi, letak tangan
    Sambil dok terbayang kelak, hari persandingan
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

    1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
      Nak dapat menantu baru, ibu seperti sgt teruja
      Didesak suruh keluarga langsung terus sahaja
      Kata nya, tak payahlah nak ditunggu, Irah kerja
      Sbb, abg pun dah cukup, duit hantaran belanja

      Juadah meja pengantin, sepupu abng nak taja
      Terbayang nanti kita bagai permaisuri dan raja
      Makanan enak dgn pelbagai hiasan atas meja
      Tika abg nak suap, Irah malu menjeling manja
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

      1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
        Tetamu orng kg, termasuk imam dan penghulu
        Juadah sampingan, apam balik dan kuih baulu
        Silat dipersembah, depan pengantin, spt selalu
        Rancak bunyi, gendang silat, yg dipukul bertalu

        Nak ke kerusi bersanding, Irah yng jalan dahulu
        Di pinggang abg tersisip keris dgn sarung & ulu
        Bergetar jantung ketika gamat kompang dipalu
        Irah menjeling kpd abg, sambil tertunduk, malu
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

        💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

        1. (Bahagian ini hilang..??)

          💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
          Ptgnya siap diturunkan, semua khemah & balai
          Masih ada lagi org yng membasuh periuk gulai
          Adik beradik, riuh rendah dengan ketawa ngilai
          Petugas diberikan hadiah tuala, sorang sehelai

          Mlm hari, tetamu tak ler lagi ganggu mempelai
          Tanggungjawab sbg suami, abg ini tak lah lalai
          Di bilik pengantin, diri Irah abg kucup dan belai
          Dalam dakapan mesra abg, Irah manja terkulai
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

          💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

          (Maaf, kalau keluar 2 kali…)

  22. Apa ni Tuan Budin,.

    Dah berapa kali bagi ultimatum daaaa.. 30 Jun 2019 pun dah lepas tapi Abam masih belum PM… Guana macai-macai Abam wat kerja ni, lembap sungguh.. Tun langsung tidak tergugat.

    Tun tidak tenang? Kah kah kah.

    Hakikatnya semua orang tahu Abam dan Tn Budin yang takkan tenang selagi Abam tak angkat sumpah jawatan sebagai PM. “It should have been me”, kah kah kah.. Boleh putus urat kentut melihat Abam berahi tapi masih tak dapat merasa.

    Apa lagi.. Langgar je lah Tun tu, lagi pun bukankah Abam pernah berkata ‘que sera sera’ itu bermaksud ‘apa nak jadi pun jadilah, kalau tak jadi PM pun tak jadilah’. So langgar je lah Tun supaya kita sama-sama melihat apa itu maksud que sera sera.

    313 anak-anak bangsa Mim telah bersiap siaga untuk turun ke Putrajaya dan hanya menunggu Tun Mim membuat seruannya yang terakhir apabila dia akan menghadapi pertempurannya yang terakhir; PERTEMPURAN KLIMAKS pasukan yang benar menentang pasukan-pasukan bathil yang bersekutu. Pasukan-pasukan bathil itu kesemuanya bakal tergolek dog.

    Perjuangan kami masih belum selesai…
    Kerana hanya yang cekal dan tabah…
    Dapat membina mercutanda..
    Bangsanya yang berjaya…

    Stop your stupid ramblings, walk the talk and JUST BRING IT ON!!!!

    Que sera sera; 314 anak-anak bani Ta-Mim bersama-sama pemimpin besar bangsa mereka, si Pemuda Ta-Mim bakal diberi kemuliaan yang sama sebagaimana yang pernah diberikan kepada 314 anak-anak Bani Israel di zaman Nabi Daud a.s dan 314 anak-anak, Bani Ismael pada zaman Nabi Muhammad saw, iaitulah kemulian untuk menjadi pertantara menangnya kebenaran dan tewasnya kebathilan.

    Wallahu a’lam.

    1. Anwar pegang janji..kalo dia nak jatuhkan madey memang mudah…kluar dari PH terguling tergolek lah madey…panggil pru madey kojol…

      1. Bak kata Najib Al Jibo – KEPALA BAPAK KAU.

  23. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
    Pastinya Irah masih lagi nyenyak, dibuai mimpi
    Alang kah indah, jika Irah mimpi abg ada ditepi
    Abg di sini pula terus gelisah dihimpit lara sepi
    Sbg ubat rindu, warkah2 Irah abg ulang2 tatapi
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

  24. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
    Di ujung usia, TDM patut cari, jalan ketenangan
    Budin risau PRU nanti, PH tak dpt kemenangan
    Kejora pula terus dibuai dek mimpi dan angan2
    Setiap saat, asyiik teringat Irah, bakal tunangan
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

  25. Madey tak nak serahkan kuasa…ini kaki putarbit…madey mahu lihat dulu berape ramai yg sokong dia teruskan kuasanye hingga akhir penggal…tapi madey sekarang bukan madey yg 22 tahun dulu…madey sekarang dah hilang taring dan kuku…kekalahan 3 prk dudah cukup jelas madey sudah ditolak..

    1. Kalah 3 PRK kau hebohkan, kalah PRU kau diamkan. Malu tak terhingga yer?

      60 tahun konon nya on top of the world di Malaysia alih2 berdentum jatuh, bersepai, lingkup Umno Bn

  26. najib bini rosmah

    Pelabur asing dan pemimpin luar semua sudah tahu Madey patut kena bersiap sedia dengan peralihan kuasa. Mereka tahu prestasi Madey setakat suam-suam kuku kerana graf sokongan Rakyat tidak seperti sebelum PRU14 yang lalu. Rakyat sudah semakin matang dan mahu Madey buat persiapan awal untuk berundur dan serah kepimpinan kepada orang lain yang lebih mampu memimpin perubahan berbanding mengeluh dan merengek dengan kesilapan Kerajaan BN. Jangan lupa Madey. Najib dan Pak Lah menjadi PM paling teruk dalam Sejarah Dunia juga kesilapan Madey yang Rakyat akan sentiasa tidak melupakan. Kahkahkah.

    1. Kau patut gunakan nama samaran ini…
      Juburit bini asrmburit

      1. Dan kamu pakai nama kau Di Burit Hingga Keluar Tahi

  27. Buah bidara di atas para
    Belum masak kutu dah curi
    Bro Kejora, lupakan cinta buat sementara
    Bantulah Budin naikkan Abam jadi Perdana Menteri

    1. Bro jigit,

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮
      Buah bidara di atas para
      Belum masak kutu dah curi
      Mustahil Kejora lupakan si dara
      Dlm hidup ini, Irah lah penyeri
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘

      1. Bro jigit,

        💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
        Siapa pun akan jadi PM, aku ini, apa nak peduli
        Percintaan aku dgn Irah, dah bagai Romi & Juli
        Untuk melupakan Irah..aahh, tidak sama sekali
        Lebih baik aku jerut jer, leher ku ini, dengan tali
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

        💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

        1. Waduh wak ini kes berat sekali
          kok leher mau dijerat sama tali
          dulu sama Si Mas kuo tak jadi begini
          kok Si Irah nasi kangkang udah diberi

          Kah kah kahhh

          1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻
            Nggak manis wak jigit, begitu rupa kuo caci
            Usah lah percintaan aku ini kuo bagai benci
            Emang nya Irah itu hatinya tulus mulus suci
            Bukan nasi kangkang tapi budi aku terkunci
            💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖

            💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh
            💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖

  28. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
    Budin cakap ke atas Tun kian banyak serangan
    Ditunjukkan jugak desakan berbagai gabungan
    Latak pi lah, baik aku terus saja dgn berangan2
    Sbb, dgn Irah, aku tak bertepuk sebelah tangan
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

  29. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
    Rasa nya dah lewat larut mlm, Irah kat US sana
    Agaknya sayang ku, kini dah nyenyak tidur lena
    Abg ni Irah dah mual dgn politik punya wacana
    Melayu asyik gaduh..yg tepuk tgn, Hindu-China
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

  30. Setakat desakan NGO supaya dia berundur tak akan mengubah apa-apa Budin. Macam anjing salak biawak atas pokok saja….bising …tapi tak ada hasil. Makin banyak gesaan makin degil jadinya orang tua tu. Makin ramai pulak rakyat yang berpersepsi Anwar and the gang sudah kemaruk, pelahap dan terdesak.

    Saya cadangkan supaya Anwar Ibrahim mengusulkan undi tidak percaya ke atas Perdana Menteri di Parlimen. Biar dia rasakan dan sedar dek untung…siapa yang berkuasa sebenarnya. Tak perlu takut Budin. China DAP mesti mahukan abanm jadi PM…senang nak control. MP2 UMNO pun tentu percaya akan keiklasan Abam. Dalam PKR sendiri sudah 90% menyatakan sokongan kepada Abam. Tunggu apa lagi….

    1. najib bini rosmah

      Rakyat memerhati dan Rakyat sudah muak kena tipu. Ahli Bersatu kutip sampah-sarap politik siap bergambar bagai dan curi lembu menyebabkan Madey dimalukan. Wajar prestasi Madey dan Menteri Bersatu dipersoalkan sebab belum ada yang mampu membantu Rakyat. Isu tol gagal mansuh, isu harga letrik melambung, isu Lynas dapat 12 tahun tax free, isu Khat – dalang semburit di Hotel Sandakan. Semua tahu ada tangan ghaib yang mahu kontrol Rakyat tetapi gagal. Madey gagal dan Menteri termasuk MB parti Bersatu majoriti prestasi below par. Buat apa pegang kuasa kalau Bersatu pun kutip sampah politik untuk dapat sokongan? Kahkahkah.

Leave a Reply

Your email address will not be published.