TUN M JANGAN KHIANAT DENGAN CUBA BAWA PIHAK LUAR TENTUKAN HALA TUJU PH

Konsensus berhubung kedudukan Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri ke-7 dan kemudian Anwar Ibrahim sebagai penggantinya atau Perdana Menteri ke-8 telah dimuktamadkan dalam Kongres PH yang diadakan di Shah Alam pada 7 April 2018.

Gabungan parti-parti yang menandatangani persetujuan bersama ketika itu ialah PKR, DAP, Amanah dan Bersatu.

Menyedari usianya pada waktu itu sudah mencecah 93 tahun, Tun Mahathir kemudiannya memberitahu beliau memerlukan tempoh selama dua tahun saja memegang jawatan itu.

Katanya, memandangkan beliau pernah ada pengalaman sebagai Perdana Menteri sebelum ini, tempoh dua tahun itu adalah memadai untuknya menyelesaikan tugas menyelamatkan negara, memulihkan ekonomi dan memperbaiki pelbagai kerosakan yang diakibatkan oleh Najib Razak.

Dalam erti kata lain, pengundi yang mengundi PH yang menggunakan simbol PKR pada PRU14 lalu bukan saja sedar tentang kedudukan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri interim atau sementara bagi tempoh hanya sekitar dua tahun, tetapi juga sedar Anwar adalah satu-satunya calon pengganti jawatan itu.

Di waktu pengundi membuat pilihan untuk memenangkan PH dengan harapan Tun Mahathir akan jadi Perdana Menteri dan Anwar sebagai pengganti selepasnya, UMNO dan GPS atau Gabungan Parti-Parti Sarawak ketika itu adalah sebahagian daripada komponen BN.

Begitu juga dengan Pas, walaupun parti itu bertanding bersendirian, tujuannya adalah untuk memecahkan undi bagi memberi kelebihan kepada BN untuk terus kekal berkuasa.

Sebab itu, sebaik saja BN kalah PRU14 lantaran menyedari strategi memecahkan undi melalui pertandingan tiga penjuru terbukti tidak menjadi, Pas tidak mengambil masa yang lama untuk bekerjasama secara rasmi dengan UMNO dengan harapan pilihan kali ini mampu membawa semula UMNO kembali ke puncak kuasa.

Pokoknya, UMNO, Pas dan GPS ketika PRU14 lalu bukan saja berada di luar PH, tetapi juga merupakan musuh kepada PH.

Sementara UMNO dan Pas sekarang ini sudah menjalin kerjasama untuk memenangi pilihanraya akan datang, GPS pula adalah sebuah gabungan baru parti-parti di Sarawak yang ingin berdikari setelah mereka keluar meninggalkan BN sebaik gabungan itu kehilangan kuasanya.

Sekali lagi, baik sebelum PRU14 atau sekarang, ketiga-tiga mereka iaitu Pas, UMNO dan GPS bukanlah ahli gabungan atau sebahagian daripada komponen PH.

Untuk itu, di mana sebenarnya maruah sebahagian pemimpin PH yang tidak malu-malu mahu menagih sokongan daripada Pas, UMNO dan GPS untuk membolehkan kononnya Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri sehingga habis penggal?

Apakah sokongan daripada empat parti dalam PH kepada Tun Mahathir untuk menjadi Perdana Menteri sebelum ini masih belum mencukupi?

Dalam hal ini termasuk tidak bermaruah ialah Tun Mahathir yang menurut dakwaan Ketua Menteri Sarawak, Abang Johari Abang Haji Openg telah menjemput Ahli-Ahli Parlimen GPS menghadiri perjumpaan rahsia bersama Pas dan UMNO di kediamannya pada Selasa lalu?

Sebagai gabungan yang merupakan sebuah kerajaan, Tun Mahathir seharusnya menjaga maruah dan wibawa PH dengan mengutamakan parti-parti dalam gabungannya untuk sebarang perkara berbanding mengharapkan sokongan pihak luar.

Oleh kerana sudah ada ketetapan untuk menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar dalam tempoh sekitar dua tahun selepas berkuasa, PH dan Tun Mahathir sebaiknya sentiasa berpegang kepada janji tersebut.

Tidak harus ada sesiapa cuba mengkhianati konsensus itu kerana sebarang pengkhianatan bermakna khianat kepada PH dan pilihan pengundi dalam PRU14 lalu.

Bagaimanapun, kiranya ada keperluan untuk Tun Mahathir mahu memanjangkan tempoh khidmatnya sebagai Perdana Menteri, beliau seharusnya merujuk kembali kepada PH berhubung keinginannya itu.

Adalah tidak beretika, bersikap khianat dan membelakangkan PH jika Tun Mahathir cuba mendapat sokongan Pas, UMNO dan GPS semata-mata untuk membolehkannya menjadi Perdana Menteri dengan lebih lama atau sehingga habis penggal.

Lebih tidak beretika dan suatu pengkhianatan yang tidak boleh dimaafkan kalau sokongan yang dikehendaki daripada Pas, UMNO dan GPS itu bertujuan agar Tun Mahathir dapat memungkiri janji penyerahan kuasa kepada Anwar sebagaimana yang telah dijanjikan serta merupakan konsensus PH.

Katalah selepas berjaya mendapatkan sokongan Pas, UMNO dan GPS demi kerakusan kuasanya, apa sebenarnya Tun Mahathir mahu kepada PH selepas itu?

Apakah beliau mahu meninggalkan PH dan kembali bersama UMNO yang pernah disifatkannya sebagai parti orang bodoh?

Maka itu, selain mesti beretika dan sedar diri, Tun Mahathir juga harus jujur kepada PH sebagaimana PH sentiasa jujur kepadanya dengan tiada masalah mereka menjadikannya Perdana Menteri buat kali kedua.

Itu pun jika Tun Mahathir masih merupakan seorang manusia yang ada hati budi, ingat tentang jasa dan budi orang lain terhadapnya, bukan semata-mata memikirkan tentang diri sendiri, kepentingan peribadi dan nafsu rakusnya semata-mata. (Shahbudindotcom 01/08/2019)

Kongsikan artikel ini
Updated: 1 August 2019 — 10:50 pm

128
Leave a Reply

avatar
13 Comment authors
MAHATHIRVSANWAROthman AhmaisafianOthman AhmadTanpa Nama Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

MAHA KRONI TAK BIARKAN PAK SHEIKH LIWAT DINASTI AGONG TONG M YG TELAH LAMA DIBINA….. Why Should Mahathir Allow Anwar To Become Prime Minister?……. Mahathir has charted out what he wants. And Anwar is not part of that chart. So, there is no way Mahathir can allow Anwar to become the next Prime Minister. That is the long and short of it all. Anwar is not on the same page as Mahathir so that is that. End of story. Why did Tun Dr Mahathir choose Tun Musa Hitam instead of Tengku Razaleigh Hamzah as his Deputy Prime Minister in 1981?… Read more »

Othman Ahmai
Guest
Othman Ahmai

I AM NOT STAYING FULL TERM UNLESS FORCED TO, SAYS TUN M. Ini kenyataan akbar pd August 1, 2019. PUTRAJAYA: Dr Mahathir Mohamad today dismissed the recent calls for him to stay on as prime minister until the end of the five-year mandate for Pakatan Harapan (PH). Dr Mahathir Mohamad says he does not plan to stay on as prime minister unless he is ‘pushed to a corner’. He said he would keep his promise to resign from the top post once the country is “on an even keel” and can “carry on from there”. “It can be two years,… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

ASAL KOMUNIS …LEPAS TU JADI SERPIHAN PAP SINGAPORK…… Lebih 30,000 undi Kit Siang keluar Malaysia……. . KUALA LUMPUR 1 Ogos – Lebih 32,000 warga maya mengundi mahukan Penasihat DAP, Lim Kit Siang keluar Malaysia, disebalik suara-suara mendesak pendakwah terkenal, Dr. Zakir Naik meninggalkan negara ini. Undian melalui laman media sosial Facebook itu dilakukan oleh akaun Fakir Ilmu bermula hari ini, yang setakat 8.10 malam tadi telah mengumpul 33,700 pengundi. Daripada kesemua pengundi yang terlibat, 98 peratus memilih ‘Lim Kit Siang keluar Malaysia’. “Memandangkan Lim Kit Siang meminta Dr. Zakir Naik keluar secara sukarela dari Malaysia, maka kami di Fakir Ilmu… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

AGENDA DEEP STATE…… Belanda larang wanita Islam pakai niqab… THE HAGUE: Belanda mengeluarkan larangan pemakaian kain penutup muka termasuk niqab kepada wanita Islam pada Khamis, lapor agensi berita Anadolu memetik Kementerian Dalam Negeri. Larangan itu termasuk menutup muka dengan kain, topeng dan topi keledar, dikuatkuasakan di kawasan tertentu seperti institusi pendidikan, pusat penjagaan kesihatan, pengangkutan awam dan di bangunan kerajaan. Menurut kenyataan itu lagi, pegawai di kawasan terbabit berhak meminta individu yang memakai penutup muka untuk menanggalkannya atau dilarang memasuki kawasan berkenaan. Menurut media Belanda, mereka yang didapati melanggar larangan itu boleh didenda sekurang-kurangnya €150 (AS$165). Akhbar harian Algemeen Dagblad… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

MUNAFIK MELAYU BIARKAN KAFIR HARBI PIJAK KEPALA……. Rosak fabrik kepala bapak kau?…….. “Merosakkan fabrik kepala ‘bapak’ kau? Kamu sudah menjadi secina-cinanya, malah lebih Cina daripada Cina di negara China, mahu apa lagi. Berbaris minta jadi warganegara tetapi Bahasa Melayu tunggang-langgang? Layakkah kamu tinggal di sini.” Demikian bidas pendakwah bebas, Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah mengenai gesaan DAP termasuk Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) kepada anggota Kabinet parti itu supaya membantah rancangan memperkenalkan tulisan ‘khat’ atau seni kaligrafi dalam kurikulum tahun 4 Bahasa Malaysia untuk sekolah vernakular. Terdahulu, seramai 138 pemimpin akar umbi DAP, termasuk 13 Adun membuat gesaan itu berikutan… Read more »

safian
Guest
safian

rasanya ph dah ada plan B sblm konsensus lg jika mahadey buat sailang.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

KAFIR HARBI TENTULAH ANTI ISLAM….. Wafiq terima banyak aduan pekerja dilarang berhijab…….. SHAH ALAM – Pertubuhan Ikatan Wanita Antarabangsa bagi Institusi Keluarga dan Pendidikan Berkualiti (Wafiq) menerima banyak aduan daripada pekerja swasta terutama sektor perhotelan yang mendakwa mereka dilarang untuk memakai hijab ketika bekerja. Exco Belia dan Media Wafiq, Nur Farihah Meor Mazli berkata, sejak akhir 2017 hingga awal 2018, aduan berkaitan larangan itu banyak diterima apabila pengadu mendakwa larangan itu termaktub dalam polisi hotel. “Hotel-hotel ini telah kenakan polisi tidak boleh memakai tudung ketika bekerja, baik yang bekerja di bahagian pentadbiran mahupun yang duduk di kaunter hadapan hotel. “Jadi… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

DARK FORCE ANCAM NEGARA…….. Siasat Larangan Solat &Denda. Mengapa K’jaan Memihak Kilang? – ….. Gesa siasat isu larangan solat dan denda…… LARANGAN kepada pekerja Muslim bersolat pada waktu kerja dan denda RM500 jika melanggarnya oleh sebuah kilang di Selangor hampir mencetus polemik agama dan perkauman. Bagaimanapun, setakat ini pihak pengurusan kilang telah menafikannya seperti yang dimaklumkan pihak Polis DiRaja Malaysia menerusi media. Namun, semua pihak harus menyedari wujud dakwaan dan pengakuan lisan. Apatah lagi wujud ‘pembelaan’ politik oleh politikus dari kerajaan yang memihak kepada pihak kilang. Dengan sebab kecurigaan tersebut, maka secara adil menuntut satu siasatan telus dilakukan. Kepentingan semua… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

KELING JUMPA ULAR….MANA LEBIH BELIT…… Aney Waytha, Apa Sudah Bikin, Ada Betulkah Ini Cerita…😉😉😉 Patutlah tiba-tiba Menteri Perpaduan, Senator Waytha Moorthy tiba-tiba senyap… RM100 juta der…🤑🤑🤑 Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II, Dr. P. Ramasamy dalam laman sosialnya mempersoalkan Menteri Perpaduan, Waytha Moorthy mengenai peruntukan RM100 juta kepada masyarakat India yang diumumkan dalam Belanjawan 2019 lalu… Peruntukan RM100 juta di bawah Unit Transformasi Masyarakat India yang dijenamakan sebagai Mitra, terus panas antara Waytha Moorthy dan Ramasamy… Ramasamy kecewa dengan jawapan Waytha yang memberitahu media bahawa, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Perai itu boleh pada bila-bila masa sahaja mengangkat telefon dan… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

DARK FORCE BERMAHARAJA LELA BWH PH……. Lagi Kilang Cina Menindas Pekerja Melayu Semalam tular satu memo mengenai satu kilang di Selangor yang tidak membenarkan pekerja mereka bersolat kecuali pada waktu makan tengah hari sahaja. Ironinya, kegagalan berbuat demikian akan menyebabkan pekerja dikenakan denda sebanyak RM500. Satu denda yang melebihi saman had laju sebanyak RM300. Walaupun pihak kilang berkenaan cuba membuat penafian, namun laporan dari Utusan Malaysia hari ini mendakwa sebaliknya dan mengiyakan berita di atas. Hari ini, sebuah lagi kilang melakukan kontroversi, kali ini di Johor. Cuti gantian HARI RAYA HAJI 2019 pada hari Isnin (12/08/2019) akan digantikan pada CUTI… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

DEEP STATE AMBIL KESEMPATAN KELEKAAN MELAYU……. Pelajar Perlu Cakna Politik……. BESUT – Pengarah Majlis Tindakan (MTD) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut, Haji Azbi Salleh menasihati agar para pelajar perlu cakna dengan politik tanah air. Ini bertujuan untuk memastikan kepimpinan negara berada di tangan pemimpin yang layak agar urusan negara dan juga agama terjaga. “Parlimen baru-baru ini telah meluluskan umur mengundi turun daripada 21 tahun kepada 18 tahun pada Pilihanraya Umum yang akan datang, ” ujarnya. Beliau berkata demikian ketika merasmikan Program Khidmat Komuniti Kolej Vokasional Besut Bersama Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) Kampung Baharu pada 31 Julai 2019. “Anak… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

PH HANYA MINAT BOLOT HARTA NEGARA…… Hak dan nasib penduduk Pasir Gudang: Apa solusi?…… ANCAMAN Kesihatan dan Keselamatan Penduduk Pasir Gudang….. Ancamankesihatan dan keselamatan akibat tragedi pencemaran pembebasan gas dan sisa toksik amat meresahkan penduduk di Pasir Gudang. Pengulangan tragedi pencemaran itu telah menimbulkan tanda tanya masyakarat, apakah tahap jaminan kesihatan dan keselamatan meraka untuk meneruskan kehidupan? Menilai tragedi tersebut dan laporan kajian alam sekitar yang pernah dilakukan memaparkan kemerosotan penjagaan alam sekitar yang mampu membahayakan kehidupan penduduk dan ekosistem alam di Pasir Gudang sekiranya tidak ditangani dengan betul. Laporan akhbar tempatan menyenaraikan 8 Sungai di Pasir Gudang berada dalam… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Bedebah si Anwar, dia sudah kaya raya, rumah besar berjuta Ringgit, tanah luas berekar di Segambut, anak nya si janda cantik molek Nurul Izzah pun rumah besar berjuta Ringgit, maka dia sombong, nak buang Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang, di zaman 22 tahun Tun M merintah telah dapatkan hanya 30% kekayaan korporat untuk Melayu, walau pun tak sebut bidang2 ekonomi lain.

Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) menolak pandangan Anwar bahawa Dasar Ekonomi Baru (DEB) perlu dihapuskan, menyebut DEB memang perlu.

https://www.malaysiakini.com/news/486349

Anwar tidak boleh jadi PM, dia penderhaka bangsa Melayu.

Othman Ahmai
Guest
Othman Ahmai

Pernah jadi Menteri Kewangan & TPM 5 tahun, tapi kan tak dapat pencen sebab kena pecat…..??

Mana dia dapat duit untuk bina mahligai istana berjuta-juta ringgit di Sejembut tuu, agaknya yer…,,,??

jigit
Member
jigit

Budin, Kamu bukannya sehari dua bermain politik atau menjadi pencacai balachi kepada orang politik. Ada pun akan sifatnya perkembangan politik itu tidak pernah statik. Politik sukar untuk diramalkan..”always unpredictable” kata orang Jawa. Naif sangatlah kamu jika terlalu bergantung kepada kata janji dalam politik. Dulu Hj Hadi kata orang UMNO bersifat KAFIR, tapi sekarang ahli-ahli UMNO adalah rakan seperjuangan PAS yang baru. Semasa PRU 13, DAP adalah rakan seperjuangan PAS. Lepas PRU 14, DAP adalah kafir harbi yang tidak boleh dipercayai dan wajib ditentang habis-habisan. Perlukah kamu menangis keluar air mata darah atau terkeliru melihat perkembangan tersebut….? Sebelum PRU14, ramai yang… Read more »

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Jigit…

Saya percaya nukilan di atas sdra dibuat dgn luhur & penuh keikhlasan.

All the best, bro.

Othman Ahmai
Guest
Othman Ahmai

On my part, till now I personally not convinced brader Anwar to be the 8th PM. On many occasions, he is unable to control his people. I can imagine the country will be in hell loose out of control if brader Anwar is to lead the nation. He has no substance but merely another ‘Lip Service’ material….!! Two days ago, a PKR senator proposed a craxy law to punish women for seducing men into raping them. Following to that, there was a big hue and cry about it, forcing the stupid guy to retract his proposal and apologise. Even Anwar,… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Pensyarah Sosiologi Politik Universiti Sains Malaysia Prof Dr Sivamurugan Pandian berkata Mahathir boleh terus kekal sebagai perdana menteri selagi beliau merasakan ia perlu berbuat demikian.

Menurut Sivamurugan, hal itu kerana pemimpin berusia 94 tahun itu lebih arif dengan masa yang diperlukannya.

“Mahathir menyatakan mahu memulihkan beberapa keadaan (negara) supaya pengganti beliau (dapat) ambil alih kerajaan yang sudah diurus dengan baik.

“Keputusan tempoh (peralihan kuasa) boleh diputuskan oleh beliau sama ada habis penggal kerana beliau arif masa yang diperlukan,” katanya kepada Malaysiakini.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Malah, kata Sivamurugan sebagai orang yang dekat dengan perdana menteri, Anwar pastinya memahami Mahathir lebih daripada orang lain.

“Barangkali perbincangan agenda negara diteruskan dan beliau bersama Mahathir membina negara secara berterusan. Transisi perlu berlaku licin dan lancar iaitu apabila kedua-duanya sudah bersedia untuk pertukaran baton kepimpinan,” katanya.

Terbaru, tiga Adun Selangor menyatakan sokongan kpd cadangan Azmin agar Mahathir kekal sehingga habis penggal.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man, pula menggesa semua parti politik supaya mendukung Mahathir sebagai perdana menteri hingga pembubaran parlimen atau akhir penggal.

Katanya, ini kerana supaya semua pihak terutama sektor swasta kembali yakin dengan kestabilan politik negara.

anonymous
Member
anonymous

Dupaya mudah pas dan umno tewaskan PH..orang mabo todi saja percaya…hihiji

anonymous
Member
anonymous

Dah terbukti madey tak mampu pulihkan.ekonomi dan ringgit..pergi turki dapat malu…pergi csri pelabor tak dilayan….madey dah hilang magika….

Pandian tak nampak kegagalan madey?..

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Bodoh bangang lah kamu Beruk Tua Geng Najib mengata demikian.

Pandian ada lah Pensyarah Sosiologi Politik Universiti Sains Malaysia, berpangkat Profesor, berkelulusan PhD.

Kamu apa? Hanya penjilat Najib Al Jibo, mulut penuh kotor.

KingCreker
Guest
KingCreker

Woi cepatlah CAGURA, aku tunggu jawapan kau ni
Jangan asyik berangan aje, si Irah ko nak wat bini
Engkau kena lah cakna dgan keadaan politik terkini
Kalau tidak nanti engkau dan irah cuma pakai bikini

Anonymous
Guest
Anonymous

Cream Cracker 10:37/11:04 am,

Gabugan tersebut, baru saja TDM ingin cadang
Dia kini terdesak, sbb Mt Jemin nak kecundang
Kalau harap Bersatu jer, pasti dia Nuat tendang
Sbb Bersatu silatnya tiada hanya kuat gendang
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

KingCreker
Guest
KingCreker

Aduiii, kuciwa aku dengan jawapan ko CAGURA
Macam ini ke ko kata cegu matamatik fantastic?
Mana datanya, mana fakta dan mana jalan kira2?
Terbukti kau ni CAGURA cegu cagu jual kosmetic

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

cegu jual kosmetic

HAHAHA

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kesian boss Pakcik Geng Najib menangis

Najib tak puas hati penjelasan isu tempat duduk di istiadat pertabalan agong – M’kini

Marah sana marah sini, tapi rakyat nampak dia tak hormatkan YDP Agong, tak hadir di majlis pertabalan nya, mengguna “excuse” yang amat lemah.

Macam lah dia takda duit nak buat 2 pasang pakaian Orang Besar Pahang, 1 simpan di Pekan, 1 simpan di KL, supaya boleh hadir kalau tempat duduk di tukar dengan notis 1 jam pun.

Tiada maaf bagi mu tak menghormati YDPA, wahai Al Jibo.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kejora had beaten bloody TN, flat to the ground
TN got damn angry, until his eyes turned brown
Now we can’t see, poor old TN anymore around
As the champion, cguKejora deserve the crown
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Bodoh grammar lagi, mengata “Kejora deserve the crown”.

Cikgu, konon.

KEPALA BAPAK DIA, kata Najib.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Ini bagus, orang Umno sendiri menagata

Peralihan PM: Mengapa Umno jadi penyibuk?

Ahli parlimen Padang Rengas itu juga mengingatkan agar tiada sebarang usaha “mengkhianati rakyat” …
xxx

Yang paling sibuk sekali ia lah Beruk Tua Geng Najib yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama.

Dia dah umur 70an tahun, tiada kerja lain, hari2 melekap kpd Najib dari segi pemikiran dll nya.

Lebih2 lagi Najib hari2 di ketawakan di mahkamah sekarang dengan berbagai bukti mengsonglap wang rakyat dikeluarkan saksi2.

KingCreker
Guest
KingCreker

Oklah CAGURA engkau ngaku kau handal matematik
Cuba kau hurai bagaimana ini Mahathir punya taktik
Ye ke Gabungan Tun, GPS, PAS, umno, Jemin realistik?
Atau kah ujung2nya nanti cuma dapat kerusi plastik!

anonymous
Member
anonymous

Senarai 10 negara paling inovatif di dunia – Malaysia nombor berapa?……. Mat Thursday, August 1, 2019 Apa dia negara yang inovatif?…… Kita tengok dulu apa makna inovatif. Perkataan itu membawa maksud membawa perubahan. Samada perubahan dari segi cara kerja, teknologi atau sebagainya yang terkini dan asli. Kalau anda rujuk dalam kamus dewan, begini maksud ‘Inovasi’ 1. sesuatu yg baru diperkenalkan spt kaedah, sistem, adat, dll yg baru: bank ini telah menghasilkan beberapa ~ dlm perkhidmatan bank, mis rangkaian mesin teler automatik; ini bererti perancangan utk mewujudkan ~ dan mencapai kemajuan perlu berlaku setiap masa; 2. perihal (tindakan dsb) mengadakan, memulakan,… Read more »

anonymous
Member
anonymous

Ini bentuk penyakit yg sedang ditanggong oleh uncle tua TN koling mabuk todi…Akibat kuat togok TODI…. Inattention means a person wanders off task, has difficulty sustaining focus, and is disorganized – contoh nya, BLOGGING TAK IKUT TOPIC, MAIN HANTAM KROMO. Hyperactivity means moving about constantly; Or excessively fidgets, or talks. Jadi, PENUH KOMEN DIA DI SINI DI ATAS BERBAGAI NAMA, MENCIPTA WATAK MUNIRAH, MENGGILA BAYANG NYA, MEMANTUN MANTAT, MENJAWAB KOMEN2 SENDIRI MENGGUNA NAMA2 LAIN. Impulsivity means making hasty actions that occur in the moment without first thinking about them and that may have potential for harm. E.g MEMBUAT PERSONAL ATTACKS… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Mengapa kamu tunjukkan kebodohan kamu, Pakcik Geng Najib yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama?

Kamu lupa ker bahawa bukan aku, tetapi kamu, yang mencipta watak Munirah dan menggila bayangkan nya?

Nyata kamu dah senile, tak lama lagi gol. Kalau gol di hari Jumaat pun bagus, kata orang.

anonymous
Member
anonymous

Kejap lgi uncle tua TN koling mabok todi akan kluar merapu dan meroyan sakan….tengoklah kalo tak percaya..

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kamu apologetic ker, Beruk Tua Geng Najib sekarang pakai nama anonymous?

Kamu tulis bodoh bangang, kamu harapkan takda siapa balun dan tibai kamu?

Harapan gemuk ler – fat hope, kata omputih.

Ingat, jangan kamu guna BI, grammar kamu berterabur dsb nya. Nanti malu amat sangat.

anonymous
Member
anonymous

Beruk Tua Unclev TN koling mabuk todi pakai cawat besi pesakit mental ADHD yang asyik menjilat mamak madey mengarut dengan botol todi kali ini banyak kali merapuu meroyan … Bagus lah, itu tanda berkesan apa yang aku balun, tibai dan bantai TN koling mabok todi.. Dah umur 70an tahun, takda kerja, tidak mempelbagaikan bahan membaca, masih lagi melekap kpd madey penipu Marah dan meradang tiap kali membaca berita Madey mamak penipu di kata macam2 dek pembenci penipu. TN koling mabok todi sakit hati sangat2 kerana ALAHAN DGN GENG NAJIB..Ini baru betol2 penjilat madey penipu yg kuat togok todi dan semburit… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Beruk Tua Geng Najib mengguna nama anonymous umur 70 tahun, malas memikir dan keluarkan pendapat sendiri, hanya tiru apa aku kata.

Kamu dah senile, tak lama lagi gol. Lagi cepat gol kalau tak gunakan otak kamu memikir.

Aku bikin public service pagi Jumaat ini untuk kamu jangan gol cepat. Gunakan lah otak kamu, mikior, kata oghang Peghok.

Anonymous
Guest
Anonymous

MAKLUMAN UTK PEMBACA2 YG TAK SELALU MASUK KE SINI:-

TN monyet tua, cai tali barut, DAPigs kafir harbi
Dah tua ganyut, kepala botak mcm buah kelubi
Masih tak malu udah kena lenyek jadi tapai ubi
Mmg kulit muka bapok ni, tebal mcm kulit babi
🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Heran betul dgn si TN monyet tua bodoh bebal
Masih juah lagi, aku dah lenyek dia jadi sambal
Dia ini dgn malu kantoi, mmg jadi mangli kebal
Muka dia pula, lebih dari kulit babi, punya tebal
🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷🐷

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
TN tua sgt dengki, hubungan cinta abg dgn Irah
Setiap kali ada post baru itu yang diulang curah
Tapi kpd Allah saja lah kita pohon dan berserah
Semoga, di hati si tua itu, hilang dengki amarah

Bila kita bercinta hati kotor TN jadi terhiris luka
Kalau dpt dilihat, mesti merah, dia punya muka
Dikarangnya fitnah supaya orang salah sangka
Konon katanya, watak Irah tu abng karang reka
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

(Bunga2 tu, abg nak kasi Irah jer tau..!
Utk TN monyet tu, abg nak bagi penampaq..!)

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Bodoh bangang dan kepala batu Beruk Tua Geng Najib, dah di kasi tahu boleh guna BM tak payah nak menunjukkan pandai BI, konon, tapi masih gunakan BI dengan grammar yang tunggang langgang –

“He try to be a dragon, …” kata Cikgu KEPALA BAPAK DIA (guna kata2 Bossdia Najib Al Jibo).

Lihat mantun mantat dia di 9.34 am.

Anonymous
Guest
Anonymous

Yer ke uncle umur 70…???
Ubat jgn lupa lak..k, uncle!!!

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaaahhhhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah,

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Bila pantun abng masuk, TN mula lah, berpeluh
Dirasa spt abg tibai belakang dgn batang buluh
Tapi dia tak daya buat apa2, sekadar mengeluh
Maklum lah, dia tu udah tua, usia mencecah 70
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

(Bunga2 tu, utk Irah jer tau..!!
Utk TN tua tu, abg nak bagi penampaq..😂)

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
I know my dear Irah that you are now very busy
To pass & get a degree from U, is not that easy
But.. why Irah.. due to our love, some got crazy
The most obvious one is, poor TN chimpanzee
🐵🐒🐵🐒🐵🐒🐵🐒🐵🐒🐵🐒🐵🐒🐵🐒🐵

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

(All the flowers are for U only, Irah..!
To TN chimp, I’m gonna give him a slap..😂)

Bloody TN, is as stupid & stubborn, as a donkey
He is just an old gay but tried to be rather cocky
But, meeting Kejora, he happened to be unlucky
Kejora tortured and bullied, the old sick monkey
🐵🐒🐵🐒🐵🐒🐵🐒🐵🐒🐵🐒🐵🐒🐵🐒🐵

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

PM: Tempat duduk Najib diuruskan istana, bukan saya

Beliau mengulas dakwaan Najib bahawa tempat duduknya ditukar di saat akhir menyebabkan beliau tidak dapat menghadiri majlis pertabalan Yang di-Pertuan Agong
xxx

Mengapa Najib Al Jibo simpan pakaian Orang Kaya Besar Pahang di Pekan? Tak terfikir langsung ke dia kemungkinan pakaian itu di perlukan di Kuala Lumpur?

Miskin benar ke dia tak sediakan lebih dari satu pakaian OKB, 1 simpan di Pekan, 1 simpan dim KL?

Mana pigi RM2.6 biliun yang dicuri dari 1MDB?

anonymous
Member
anonymous

Madey tak boleh bagi arahan melalui pegawai dupaya alihkan kerusi najib?…otak sakit kerana mabok todi..

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Biarkan lah Najib sakit hati, kau nak sibuk buat apa?

Anonymous
Guest
Anonymous

Kejora in ‘maths’ is very intelligent, as if gifted
In poem & art, he use to be obviously talented
He had proven himself, to be, highly educated
Unlike bloody old TN who’s just a dull bastard
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Kejora is a brave warrior, with energy & speed
The ‘pantun’ from him, came in fast and rapid
Unlike damn old TN who is stubborn & stupid
He try to be a dragon, but he’s just a millipede
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Fucktun nak lagak samurai, tapi, tiada pedang
Ke blog Budin ni, ada hati lagi nak bertandang
Tapi..nasib dia malang, Kejora tampil tendang
Kini dia sepi, terus & tidak lagi berkumandang

Fucktun, ekor gelumang tahi, kokok je bederai
Kalau cikgu Kejora ini, baru lah tahap samurai
Dilibasnya Fucktun, ibarat perut udah terburai
Kini si tua tu lari ke kubu blog KD KluangDarai
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Beruk Tua Pakcik Geng Najib yang asyik menjilat Najib mengarut dengan berbagai nama kali ini banyak kali mengkritik aku. Bagus lah, itu tanda berkesan apa yang aku balun, tibai dan bantai dia.

Dah umur 70an tahun, takda kerja, tidak mempelbagaikan bahan membaca, masih lagi melekap kpd Najib Al Jibo. Marah dan meradang tiap kali membaca berita Najib di kata macam2 dek saksi2 di mahkamah. Ini baru kes SRC International. Baru 5-6 tuduhan. Ada lagi lk 40 tuduhan ke atas Al Jibo.

Kalau dia tak jaga kesihatan, gamak nya satu hari nanti akan jatuh pengsan dan gol.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Setiap pag mesti ada penerangan –

Untuk makluman pembaca2 yang tak selalu masuk sini –

Pakcik Geng Najib yang asyik menjilat Najib dengan mengguna berbagai nama, termasuk Anonymous kah3 dan anonymous huruf kecil a, tak renti2 menulis macam2 karutan dan memantun mantat, tak ikut tajuk post.

Dia tidak hormatkan langsung pemunya blog, tidak hormatkan pembaca2 di sini. Dia coba sabotaj blog Budin yang pro-PH ini.

Kerana itu semua, dia perlu di balun, di tibai, di bantai. Dengan itu kita juga boleh dapat fun and entertainment on and out of him.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Pakcik Geng Najib ini sudah tua, umur 70an tahun, dah lama pencen, ahli Umno berpuluh tahun, Najib dah lama menjadi hero nya, berpuluh tahun menjilat Najib dengan gigih dan khusuk.

Begitu “fixation” nya dengan Najib sehingga bila Najib lingkup, sekarang dibicarakan di mahkamah, dijangka otw to prison, dia jatuh gila – sakit otak ADHD.

Maka komen2 Pakcik ini tidak mengikut tajuk, asyik mengarut, menghasut bangsa “Keling”, agama Hindu dll, anarkis, gila.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Pakcik Geng Najib ini sebenarnya orang gila, otak nya sentiasa aktif, hyper – pagi, petang, siang, malam. Dia ada penyakit otak yang di namakan Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Lihat

https://www.nimh.nih.gov/health/topics/attention-deficit-hyperactivity-disorder-adhd/index.shtml

ADHD is a brain disorder marked by an ongoing pattern of inattention and/or hyperactivity-impulsivity that interferes with functioning or development.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Inattention means a person wanders off task, has difficulty sustaining focus, and is disorganized – contoh nya, BLOGGING TAK IKUT TOPIC, MAIN HANTAM KROMO.

Hyperactivity means moving about constantly; Or excessively fidgets, or talks. Jadi, PENUH KOMEN DIA DI SINI DI ATAS BERBAGAI NAMA, MENCIPTA WATAK MUNIRAH, MENGGILA BAYANG NYA, MEMANTUN MANTAT, MENJAWAB KOMEN2 SENDIRI MENGGUNA NAMA2 LAIN.

Impulsivity means making hasty actions that occur in the moment without first thinking about them and that may have potential for harm. E.g MEMBUAT PERSONAL ATTACKS – BILA BUAT DEMIKIAN, DIA DI CARUT SE CARUT2 NYA.

Anonymous
Guest
Anonymous

Yer ker uncle..???
Ubat tu jgn lupa lak..k, uncle!!!

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

Anonymous
Guest
Anonymous

SETIAP POST BARU DARI BUDIN, MESTI ADA PENERANGAN.
UNTUK MAKLUMAN PEMBACA-PEMBACA YANG TAK SELALU MASUK KE SINI:-

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Cikgu Kejora, seorang yg pakar dlm matematik
Kokurikulum, dia handle bola, silat & gimnastik
Murid2 sering gelarkan kat dia, Cikgu fantastik
Dgn Irah, student US, cinta suci di sini berputik

Irah major saikoloji ‘student leader’ yang cantik
Mmg le percintaan mereka itu sangat dramatik
Bila berutusan warkah mereka betul2 romantik
Bunga nan mekar, tunggu masa jer, nak dipetik
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Kejora bijak berpantun, dan tinggi dgn kreativiti
Irah siswi saikoloji di US, sgt mulia budi pekerti
Kini, mereka udah jadi pasangan cinta yg sejati
Depa seia & sekata & sentiasa, saling mengerti

Ckgu Kejora & Irah bagaikan sepasang merpati
Di blog syahdu ini ler mereka udah bertaut hati
Irah kini udah thn akhir pengajian kat universiti
Rasanya thn hadapan bersatulah mereka nanti
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Kejora &Irah bertemu di blog Budin nan syahdu
Percintaan dua merpati ini manisnya bak madu
Sudah hampir dua bulan cinta mereka berpadu
Irah kat US, berjauhan.. mereka saling merindu

💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Percintaan Kejora&Irah buat ramai jadi terkedu
Dengki serta cemburu pihak musuh, dpt dihidu
Si Gora, musuh lama, serupa org mabok candu
TN monyet, jadi bagai mabuk todi punya Hindu
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh

anonymous
Member
anonymous

TTTTTT… Trip Turki Tun Tanda Terdesak, Tiada Terhasil..Namalukan. Pada sidang media selepas perjumpaan dengan ramai tokoh perniagaan Turki, Dr. Mahathir depan wartawan negara itu naik angkuh dan betul-betul ‘over acting’ dan ‘nak ajar’ mereka cara buat kereta nasional… Ini mungkin Madey ‘terpedaya’ laporan media Barat pada akhir 2017… Kononnya, 5 syarikat Turki mahu buat kereta domestik jenama sendiri dan model sulung itu bakal keluar dalam tahun ini… Padahal ia sudah pun lama berada di pasaran negara itu menerusi ‘kereta sport’ Onuk Sazan dan Onuk S56/G, yang berupaya cecah 100 km/jam daripada keadaan statik kurang 4 saat ajer!!! Hakikatnya industri automotif… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Komen kamu banyak fitnah. Tidak beri link kpd apa2 yang kamu dakwa, tidak ada bukti, fakta dan punca maklumat yang sahih.

Bodoh lah kamu jika mengharap pembaca mencari bukti, fakta dan punca maklumat yang kamu sendiri mahukan pembaca percaya. Apa yang kamu kata ada lah pendapat kamu, syiok sendiri saja, punca “maklumat” nya ada lah lubang jub kamu.

KEPALA BAPAK KAMU, kata Najib.

anonymous
Member
anonymous

Dah tersebar..ko yg mabok todi tak tshu ape2..

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Tersebar dalam lubang bontt kamu?

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Irah..if people cursed, we don’t have to bother
What is important is that.. we love each other
Next year I’m gonna see your father & mother
Make the arrangements, for us to be together
💘❤💓💕💖💗💙💚💜💝💘❤💓💕💖💗

💐🌸💮🏵🌹🌺🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Guest
Anonymous

Kejora in ‘maths’ is very intelligent, as if gifted
In poem & art, he use to be obviously talented
He had proven himself, to be, highly educated
Unlike bloody old TN who’s just a dull bastard
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Kejora is a brave warrior, with energy & speed
The ‘pantun’ from him, came in fast and rapid
Unlike damn old TN who is stubborn & stupid
He try to be a dragon, but he’s just a millipede
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
TN tua sgt dengki, hubungan cinta abg dgn Irah
Setiap kali ada post baru itu yang diulang curah
Tapi kpd Allah saja lah kita pohon dan berserah
Semoga, di hati si tua itu, hilang dengki amarah

Bila kita bercinta hati kotor TN jadi terhiris luka
Kalau dpt dilihat, mesti merah, dia punya muka
Dikarangnya fitnah supaya orang salah sangka
Konon katanya, watak Irah tu abng karang reka
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

(Bunga2 tu, abg kasi Irah jer tau..!
Utk TN monyet tu, abg nak bagi penampaq..!)

Wau bule
Guest
Wau bule

Agong yang mana mahathir tak dijemput hadir?
Negeri mana yang datuknya ditarik balik dari mahathir?
Agong yang mana turun takhta sebelum tempoh tamatnya?
Sultan mana tak mahu jadi timbalan agong?

Think. Ingat Allah tak tahu

Wau bule
Guest
Wau bule

Just wonder why Allah is always seen to side with mahathir and mahathir is equally seen to abke to thwart all slanders or fitnah against him. He was called mahazalim mahafiraun maha ini maha itu dituduh kayakan anak2 dan kroni….Namun Allah memenangkan beliau juga. He was deprived of his rights at tge height of his “quarrel” with najib but he still won the GE14. Allah restored back his priviledges. Najib kata Kepala Bapak Kau kepada Mahathir. Najib kata mahathir tak akan dapat unseat him. Najib kata mana ada negara yang mahu dipimpin oleh irang yang dah nyanyuk..nah tengok mana najib… Read more »

anonymous
Member
anonymous

Allah nak tunjukkan kelemahan madey….madey sentiasa gagal….madey sembah anwar untuk brrkuasa semula…madey angkat sumpah bskl ekomomi dan ringgit jatuh merudum….dah lebih 1 tahun madey masih gagal pulihkan ekonomi dan ringgit…..madey sembah cina kominis yg dia benci…madey gagal tarik pelabor asing walopun berbelas juta di habiskan oleh madey kesana kemari…

Madey gagal kaut ahli umno kedlm Bersatu….Jemin gagal bantu madey sekat anwar…madey gagal rahsiakan pertemuan rahsia dgn mp pempangkang kerana abang jo bocorkan rahsia…

Madey hanye berjaya tipu manipestol…

Wau bule
Guest
Wau bule

Try again next time. Allah tak tipu. Manusia tipu sendiri. Allah tahu yang kamu tak tahu. Once again Allah bersama orang yang dia kehendaki dan redhai. Kelemahan manusoa bukan ditunjuk sebegitu rupa. Najib telah terbukti kelemahan dan kegagalannya…where is najib now? Hadi dan PAS….gagal mentadbir kelantan dan trengganu dengan baik. Allah sesungguhnya mahu rakuat tahu kalau kamu tak mahu berubah jangan harap Allah akan bantu kamu. Bukan niat saya menyebelahi mahatbir tapi Allah lebih menyayanginya dsngan memberi beliau kelebihan dari pemimpin islam yang celaru. Betul tak semua mahathir lakukan betul namu negara lebih mantap dan dipandang tinggi even by negara2… Read more »

anonymous
Member
anonymous

Di kelantan dah lama bawah pas..melayu yg kaya ramai di kelantan..

Allah tunjukjan kelemahan madey dgn lantik pm kali ke 2…ini balasan kezaliman 22 tahun berkuasa…madey ke turki dapat malu jer…..

anonymous
Member
anonymous

Try again next time tunjukkan ape kejayaan dan kehebatan mamak madey selepas lebih 1 tahun berkuasa…madey tiou ko tapi ko tua bodooh..

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Geng Naib yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama bukan saja bodoh bangang tapi juga baghal, bingai, bongol, biul, asyik memfitnah.

Kena penyakit otak Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD, penerangan nya sudah di beri.

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Abg ni dok selak tengok posting2 abg yg dulu2
Ada jugak yg abg ter’over’, kini, mcm rasa malu
Ok lah, Irah intan, abg mohon undur diri dahulu
Buat Irah sayang, salam rindu di angin nan lalu
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Abg di sekolah kalut, hingga kekadang merajuk
2 minggu lagi trial exam kena habis 1 lagi tajuk
Irah kat U sana tu.. nota & buku selalu lah rujuk
Abg doakan, agar Irah, sentiasa dapat petunjuk
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Abg ni Irah.. esok Jumaat, kat Kedah mmg cuti
Boleh berjaga lama, berpantun dekat buah hati
Irah sayang pasti sekali sibuk, abg ini mengerti
Tumpukan lah dgn hal2 tugasan kat University
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

anonymous
Member
anonymous

Mp pembangkang yg nak jumpa madey berbual2….aku ingat mp pembangkang nak masuk Bersatu…

Madey dgn belit tidak boleh dipisahkan..

anonymous
Member
anonymous

Penipu pembelit beri penjelasan.. Atur pertemuan dengan pembangkang: Tak ada rahsia apa pun – Dr M………… Yasmin Ramlan Ogs 1, 2019 (Dikemaskini Ogs 1, 2019) A A Dr Mahathir Mohamad tidak mengulas panjang berkenaan dakwaan Pengerusi Gabungan Parti Sarawak (GPS) Abang Johari Openg bahawa pertemuan dengan pembangkang di Putrajaya pada 30 Julai lalu atas undangan perdana menteri. “Saya sudah jumpa dengan dia (Pengerusi GPS Abang Johari Openg)…Tak ada secret apa-apa pun,” katanya ringkas. Terdahulu hari ini, Abang Johari yang juga ketua menteri Sarawak dilaporkan berkata perjumpaan itu dibuat atas jemputan Mahathir. “Apa yang terjadi adalah, ada jemputan daripada perdana menteri… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
8 &9 hb Jun 2019, menggamit seribu kenangan
Ketika itulah, Kejora mengenali bakal tunangan
Cgu Kejora cuba wuisya Irah bunga jambangan
Ternyata, Kejora tidak bertepuk sebelah tangan
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Guest
Anonymous

MUNIRAH MARYONO

Tun tak boleh diganggu abang.Kan dia sedang perbaiki ekonomi.Irah masih ingat masa kat skolah rendah dulu,guru cakap tentang wawasan 2020,nak ke negara maju.Bila negara dah maju,tentu peluang pekerjaannya banyak.Irah sebagai student kat universiti harapkan pekerjaan bila abis nanti.

Abang keje ape.Kalau abang dah ada pekerjaan,lain la.Irah camna kalau tak ade keje nanti?Irah nak bawa diri ke mana.

Reply

8 June 2019 11:11 pm

Anonymous
Guest
Anonymous

MUNIRAH MARYONO

alamak abang cikgu rupanya,
maafkan Irah kalau terkasar bahasa,
bukannya ape cikgu,Irah pemimpin pelajar,hal politik kena tahu juga.

Reply

8 June 2019 11:53 pm

Anonymous
Guest
Anonymous

MUNIRAH MARYONO

Irah agak cikgu masih single kan ,betul
tak?pasal bahasakan diri abang.Masa Irah kat MRSM dulu,semua cikgu Matematik Irah,hansome-hansome.

Reply

9 June 2019 12:55 am

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Irah masa itu risau, kalau lps grad, tak dpt kerja
Tapi, cara rungutan nya itu, sgt lembut & manja
Itu lah yg membuat Kejora jadi tergoda & teruja
Tak sesia.. terpaut juga hati Irah si dara remaja
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Anonymous
Guest
Anonymous

MUNIRAH MARYONO Assalamualaikum,ini Irah datang cikgu Abah dan mama bawa beraye keliling.Irahkan suku Jawarian.Abah cakap “KENE ERET NEH’.Irah pon setahun sekali je balik kampong.Itupon abah dan mama guna duit sendiri.Cian abah,tiap tahun ribu-ribu abis. Cikgu,Irah kena bantu cikgu.Irah kena jumpa cikgu.Not now,tapi bila Irah abis study ok cikgu.Irah janji.Irah dah tahun akhir nih,Disember abislah.Irah nak keje kat Mesia,tak nak keje kat US,mama cakap kalau tak dak keje kat Mesia,keje sane Irah tak nak lah.Kalau jodoh ngan omputeh,tak nak le Irah.Irah nak kawin orang Melayu la. Irah study Psychology Cikgu,cikgu kehilangan sesuatu yg berharga kasih sayang Irah agak ? kan atau… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Sian Irah.. balik cuti raya pun, mak bapa yg taja
Kemanjaan Irah, tak kan ku biarkan begitu saja
Pasti ku sunting, bunga, yg ku damba dan puja
Mmg udah cukup, duit, utk kenduri dan belanja
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Pak Tua 70an tahun Geng Najib yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama.

Kau dah ciptakan watak Munirah (mengarut konon nya bapak nya di kampong banyak duit berpuluh ribu Ringgit belanja ke US dll), kau tak habis2 karangkan komen dari dia konon nya pulak.

Givap lah, nanti orang asyik exposekan hal kau kena sakit otak ADHD, penerangan sudah di beri.

anonymous
Member
anonymous

Setelah jemin balaci madey kantoi semburit madey terpaksa atur plan baru sekat nuar… Madey bimbang kalo dia mungkir janji anwar akan bentang undi tak percaya ato keluar dari PH….jika pkr kluar dap dan amanah akan ikut sama….jadi madey kena dapatkan sokongan dari pas umno dan GPS…madey sanggup buat ape saja asalkan dapat sokongan…inilah peluang zahid dan najib bebas dari dipenjarakan…

Madey bukan boleh dipercayai….pembelit..

RD.
Guest
RD.

Dr.M lebih mementingkan Bangsa, Agama, Rakyat & Negara dari kepentingan seorang bekas-banduan salah-guna-kuasa/liwat dan penyokongnya.

anonymous
Member
anonymous

Madey lebih pentingkan kroni dan anak brsnsk…22 tahun madey kayerkan kroni dan anak branak….tu pasal madey dapat 13 kerusi saja dlm pru dulu….

RD.
Guest
RD.

Kalau Dr.M lebih mementingkan kroni & anak-beranak… lebih baik dia jilat 1MDB Najib & Jho Low. Tak perlu dia memburukkan legasi beliau dan dituduh sebagai penjilat Cina-DAP.

Tolong jangan jadi bangang.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Najib pentingkan bini, bini, bini, anak tiri ….

Bini Rosmah ajer ler, yang lain melopong ..

Emas berlian berjuta juta, takda tempat nak letak di badan, tak tau letak di dalam badan ke … tak payah speculate di mana.

anonymous
Guest
anonymous

AMAZING!!!!!!!AMAZING!!!!!
are you sure!!
see that

🐒 the old monkey.. ❤…🌺 the sweet flower

………..GAME OVER NOW!!!………

oh yeahhhhhh!!!!

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Irah.. sian kan, TN tua tu, kat atas terkinja-kinja!
Agaknya monyet tua tu tergaru, air liur berlenja
Cemburu giler dia bila abg dpt Irah yang manja
Sbb itu, dia lalok sakan, mcm org mabok ganja
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗

(Bunga2 tu, abg kasi Irah jer tau..!
Utk TN monyet tu, abg nak bagi penampaq..!)

Anonymous
Guest
Anonymous

TN monyet 12:02 am,

Tak usah ko nyamar le TN monyet seribu nama
Aku sudah masak, dgn kau punya rentak, irama
Ngko tu, aku kenali bukan hari ni jer, udah lama
Heran, naper aku & Irah cinta, ko tak dpt terima
👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Kenapa Kejora ko mengelenyah menyanyah!
Apa pistol engkau itu sudah pecah menanah?
Atau malam ni ko tak dapat langgan maknyah
Mahathir nak selamatkan PH agar tak punah!

Gara2 PKR sudah mcm nak perang sabil
Kerajaan PH kini sudah jadi tidak stabil
Mahathir behempas pulas cuba berlaku adil
Namun Anwar ni pula iktibar tidak diambil

Mahathir negarawan ulung mahir berpolitik
Kejora apa ada, cuma cagu toya kaki kritik
Tiap2 hari TN balun sampai dia mengelitik
Agaknya skrng nih darahnya masih menitik

Anonymous
Guest
Anonymous

Fucktun 11:51 pm,

Kejora kini dah tak lagi kesah sangat hal politik
Kerana di dlm hati ini, ingat Irah jer setiap detik
Begitu le keadaan ku sejak cinta mula berputik
Bunga mekar kembang, tak sabar, nak ku petik
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼

😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗