BENARKAH ISLAM TIDAK BENAR KITA ISYTIHAR HARTA?

Beberapa wartawan, rakyat Malaysia; muslim dan non-muslim bertanya saya apakah benar dakwaan yang menyatakan Nabi s.a.w tidak membenarkan orang politik mengistiharkan harta? Bagi yang non-muslim mereka nampak semacam begitu kecewa jika demikian ajaran Islam.

Saya rasa saya perlu berikan penjelasan tentang hal ini agar agama Islam tidak disalahfahami sehingga memberikan imej yang salah terhadap Islam. Di sini saya ingin jelaskan hal ini pada nota-nota;

1. Nabi s.a.w sendiri dalam pentadbiran kerajaan baginda memastikan para petugas atau pegawai yang dilantik tidak memiliki harta atas salahguna kedudukan. Baginda menegur harta yang dimiliki oleh para petugas yang diperolehi dengan cara yang tidak betul. Ertinya, baginda memeriksa dakwaan harta yang mereka miliki. Sabda Nabi s.a.w:

فَمَا بَالُ العَامِلِ نَسْتَعْمِلُهُ، فَيَأْتِينَا فَيَقُولُ: هَذَا مِنْ عَمَلِكُمْ، وَهَذَا أُهْدِيَ لِي، أَفَلاَ قَعَدَ فِي بَيْتِ أَبِيهِ وَأُمِّهِ فَنَظَرَ: هَلْ يُهْدَى لَهُ أَمْ لاَ، فَوَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ، لاَ يَغُلُّ أَحَدُكُمْ مِنْهَا شَيْئًا إِلَّا جَاءَ بِهِ يَوْمَ القِيَامَةِ يَحْمِلُهُ عَلَى عُنُقِهِ

“Apa jadi dengan pegawai yang kita utuskan, kemudian pulang dan berkata: “Ini bahagian kamu, ini bahagian aku. Silakan dia duduk di rumah ayah dan ibunya, lalu tunggu adakah akan diberikan hadiah kepadanya atau tidak?! Demi Allah, dia (pegawai berkenaan) tidak mengambil sesuatu melainkan pada Hari Kiamat nanti dia akan menanggung pemberian itu atas tengkoknya.” (Riwayat al-Bukhari).

2. Dalam Islam, muslim diwajibkan membayar zakat. Zakat yang wajib dibayarkan oleh muslim membabitkan pelbagai harta; tanaman, ternakan, emas (wang) dan selainnya. Jumlah zakat wajib seseorang berdasarkan kadar harta yang dimiliki. Bagi ternakan ada kiraannya, bagi emas ada kiraannya, bagi tanaman ada kiraannya, bagi galian ada kiraannya dan seterusnya. Lebih banyak harta, pasti lebih banyak kadar yang wajib dibayar. Ulul Amri (Pemerintah) merupakan ‘amil zakat yang berkewajipan memastikan mereka yang wajib membayar zakat, menunaikan tanggungjawab mereka. Jika agama melarang muslim mengistiharkan harta, pastilah muslim tidak boleh membayar zakat kepada ‘amil zakat kerana itu menyebabkan jumlah hartanya diketahui. Maka, dakwaan bahawa Islam tidak membenarkan jumlah harta seseorang dimaklumkan kepada pihak pemerintah adalah batil dan tidak berasas.

3. Antara pendekatan memastikan intigriti urustadbir pemerintahan Khalifah ‘Umar bin al-Khattab ialah memeriksa harta pegawai-pegawai yang dilantik dan mencatatkannya. Ini bagi mengawal supaya mereka tidak mengambil kesempatan mengumpul harta dengan cara yang salah melalui jawatan yang dipegang. Polisi ini telah lama dijalankan oleh Saidina ‘Umar bin al-Khattab dalam pentadbirannya. Dalam al-Tabaqat al-Kubra oleh al-Imam Ibn Sa’d (meninggal 230H) dan juga dipetik oleh al-Imam al-Sayuti (meninggal 911H) dalam Tarikh al-Khulafa:

أَنَّ عُمَرَ كَانَ إِذَا اسْتَعْمَلَ عَامِلًا كَتَبَ مَالَهُ

“Sesungguhnya ‘Umar apabila melantik pegawai, beliau mencatatkan hartanya” (Tabaqat Ibn Sa’d 3/307 Beirut: Dar Sadir)

4. Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (meninggal 751H) menyebut dalam karyanya tentang polisi ‘Umar tersebut dengan berkata: “‘Umar memeriksa harta para pegawainya. Dia mengambil separuh harta mereka jika itu mereka perolehi melalui jawatan mereka yang bercampur dengan kedudukan istimewa mereka. ‘Umar membahagikan harta itu kepada dua bahagian, separuh untuk mereka, separuh untuk kaum muslimin (rakyat)” (Ibn Qayyim al-Jauziyyah, al-Turuq al-Hukmiyyah, m.s 17)

Justeru itu al-Syeikh Dr ‘Ali Muhammad al-Sallabi menyebut dalam karyanya “‘Umar bin al-Khattab: “Umar itu menghitung (jumlah) harta para pegawai dan gabenor sebelum perlantikan. Ini bertujuan untuk mengira harta mereka yang bertambah selepas perlantikan yang tidak termasuk dalam penambahan yang munasabah” (‘Ali Muhammad al-Sallabi, ‘Umar bin al-Khattab, m.s 356)

5. Kemudian, kita hendaklah faham bahawa dalam soal pentadbiran, Islam itu sifatnya begitu luas. Apa sahaja yang membawa kemaslahatan kepada rakyat, diiktiraf sebagai politik atau urustadbir yang selaras dengan syarak. Ini termasuklah soal pengistiharan harta. Pemerintah berhak menentukan kaedah yang diyakini terbaik dalam memastikan intigriti dan urustadbir yang baik. Jangan kita jumud dan mempergunakan dalil-dalil agama sehingga menyempitkan ruang politik yang diluaskan oleh syarak.

Kata al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah dalam hal ini: “Jika engkau maksudkan dengan perkataanmu “Tiada siyasah melainkan apa yang menepati syarak” iaitu tidak menyanggahi apa yang syarak sebut, maka itu betul. Jika engkau maksudkan tiada siyasah melainkan apa yang syarak sebut maka itu salah. Itu juga bererti menyalahkan para sahabah…apabila zahirnya tanda-tanda keadilan dan wajahnya memancar sinar dalam apa jalan sekalipun, maka di situlah syariat Allah dan agamaNYA. Allah S.W.T itu lebih mengetahui, lebih bijaksana dan lebih adil untuk hanya membataskan jalan-jalan keadilan dan tanda-tanda serta alamat-alamatnya dengan sesuatu perkara (sahaja) kemudian menafikan (kewujudan keadilan) yang lebih nyata daripada itu, lebih kuat dalilnya, lebih jelas tandanya dan (mustahil) Allah tidak menerima dan mengambil kira kewujudannya serta menegakkan tuntutannya. Bahkan Allah S.W.T telah menjelaskan bahawa tujuan DIA mensyariatkan mengenai jalan-jalan (hukum agama) ialah untuk menegakkan keadilan dalam kalangan hamba-hambaNYA dan membolehkan manusia (hamba-hambaNYA) menegakkan keadilan. Apa sahaja jalan yang dapat menghasilkan keadilan dan kesaksamaan maka itu daripada (ajaran) agama ini, dan ia tidak menyanggahinya. Maka tidak boleh untuk dikatakan bahawa siyasah yang adil itu menyanggahi apa yang ungkapkan oleh syarak. Sebaliknya ia (siyasah yang adil) itu menepati syarak. Bahkan siyasah yang adil itu satu juzuk dari syarak. Kita menamakannya siyasah (politik) mengikut istilah mereka, padahal sebenarnya ia adalah keadilan Allah dan rasulNYA yang zahir menerusi tanda-tanda dan bukti-bukti” (Ibn Qaiyim al-Jauziyah, al-Turuq al-Hukmiyyah fi al-Siyasah al-Shar’iyyah, 19-20. Beirut: Dar Ihya al-‘Ulum (t.t).

6. Adapun hadis yang digunakan oleh pihak berkaitan:

اسْتَعِينُوا عَلَى نَجَاحِ الْحَوَائِجِ بِالْكِتْمَانِ لَهَا فَإِنَّ كُلَّ ذِي نِعْمَةٍ مَحْسُودٌ

“Bantulah menjayakan hajat-hajat dengan menyembunyikan (hajat-hajat tersebut) kerana setiap yang mempunyai nikmat itu didengki”

Dari kedudukan hadis, secara paling ringkas hadis ini diriwayatkan daripada Muaz bin Jabal, ‘Ali bin Abi Talib, Ibn ‘Abbas, Abi Burdah dan Abu Hurairah. Hampir keseluruhan jalur periwayatan mempunyai ‘illah (penyakit yang mencacatkan kekuatan riwayat). Al-Imam Ibn Jauzi (meninggal 567H) menghukumnya sebagai palsu. Demikian al-Imam Ahmad (meninggal 241H) dan Yahya bin Ma’in (meninggal 233H). Al-Hafiz al-‘Iraqi (meninggal 806H) ketika mentakhrij hadis-hadis Ihya ‘Ulum al-Din mendaifkan sanad hadis ini.

Namun al-Albani dalam Silsilah al-Ahadith al-Sahihah telah menilai SAHIH sanad yang datang melalui Sahl bin ‘Abd al-Rahman al-Jurjani daripada Muhammad bin Mutarrif daripada Muhammad bin Munkadir daripada ‘Urwah bin al-Zubair daripada Abu Hurairah. (lihat: al-Silsilah al-Sahihah hadis 1453)

Dari segi maksud, hadis tersebut bukan seperti yang difahami oleh pihak berkaitan. Hadis ini menggalakkan menyembunyi perkara-perkara yang membawa kepada hasad dengki. Namun, jika ada keperluan maka hajat serta nikmat boleh bahkan mungkin wajib didedahkan. Ini terutama kepada pihak yang mempunyai kepentingan. Jika tidak, maka pasti orangramai akan mengelakkan membayar zakat harta atas alasan hadis ini. Demikian juga, akan ada yang menyembunyikan perkahwinan kerana bimbang orang lain dengki. Sedangkan Nabi s.a.w suruh mengiklankan nikah. Demikian juga mungkin ada yang tidak mahu membayar cukai pendapatan, cukai jalanraya dan lain-lain kepada pemerintah atas alasan bimbang pihak lain tahu harta mereka. Ini semua tafsiran yang salah.

7. Diharapkan semua pihak tidak sewenang-wenangnya menggunakan nama Nabi s.a.w dalam mencapaikan hasrat mereka. Islam akan disalahfahami jika tidak berhati-hati menyandarkan hal-hal yang tidak tepat kepada Nabi s.a.w.

PROF MADYA DATO’ DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN

Mufti Perlis.

Kongsikan artikel ini
Updated: 2 July 2019 — 5:56 pm

253
Leave a Reply

avatar
11 Comment authors
Tanpa NamaMurniMelatiAnonymousMAHATHIRVSANWAROthman Ahmad Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

YTL: Kami bekal internet percuma, tapi k’jaan pilih bayar pihak lain 4:02 petang (Dikemaskini 4:02 petang) A A YTL Communications Sdn Bhd mendakwa bahawa Kementerian Pendidikan telah mengupah tiga pembekal perkhidmatan internet untuk sekolah-sekolah sedangkan syarikat itu menawarkan untuk berbuat demikian secara percuma. Dalam satu kenyataan hari ini, YTL mendakwa bahawa kementerian telah memohon perkhidmatan internet percuma untuk 10,000 sekolah yang melaksanakan persekitaran pembelajaran maya (VLE) tertakluk kepada tender pada 1 Januari, 2020. “Kementerian juga memohon agar kami menyediakan perkhidmatan internet secara percuma disebabkan kerajaan tidak mempunyai bajet untuk membayar perkhidmatan yang disediakan,” kata syarikat itu. Menurut syarikat itu, ini… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Abu Bakar

Apa standard ni….? Timb persiden PAS guna hadis palsu….. ? Aduiiii la PAS, nak berpolitik pun, jangan la tunggang agama…..

Mat Cin

Laaa… selepas fatwa wajib jatuhkan PH… sekarang hadis palsu pula… aku rasa lebih baik PAS buat satu agama baru laaa…. pakat ramai2 pi masuk agama baru tuu….memalukan dan makin menjauhkan org bukan islam pada islam….

Anonymous
Guest
Anonymous

Kejora punyai teman, bak cenderawasih
Aku ni Hanuman, geram orang berkasih
Hati banyak kuman, mmg lah tak bersih
Dulu aku ini Othaman, kini tukar Selasih

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhhh

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhhh

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhhh

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhhh

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhhh

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhhh

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

SELASIH ku Sayang – Ahmad Jais
(feat. Rafeah Buang)
Karaoke: https://youtu.be/v8_qwaE-4Jc

( L )
Ku tanam SELASIH
Ku tanamkan di hujung halaman
Mengenangkan kasih wahai sayang
Yang aku tinggalkan

( P )
Ku siram SELASIH
Ku siramkan di hujung halaman
Mengenangkan kasih wahai sayang
Lambang percintaan

( L )
Hai kencana dewi kasih yang kurindu
Ku kenang selalu

( P )
Sayang semoga tak kan layu
Cinta yang sejati kekal dan abadi

( L )
Hai cendana dewi kau tetap ku kenang
Janganlah kau bimbang

( P )
Sayang kau tetap kan pulang
Di sisi ku sayang membawa harapan

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhhh

MurniMelati
Guest
MurniMelati

Bunga bunga lu mana? itu lagu bunga bunga jiwang la loya toya! kasi bunga la! lu sumbat dalam stor lu ka? lu MEMANG BERUK MAKYEH, tak reti hargai bunga!

ciannyerrrr irah……………….

MurniMelati
Guest
MurniMelati

MurniMelati
Lu salah orang la beb!
emoji syaitan lu mana? memang sesueaiyyy sama lu………
Ha ha ha ha……….Beruk makyeh dapat bunga, berkecai bunga dikerjakan nya!

Si bitara tertipu,………. mcm Irah tertipu , kik kik kik kik kik………

MurniMelati
Guest
MurniMelati

Ke mana melesitnya si cengkerikkk krik krik krik
Oh ya, tentu tngah membuta sbb masih panas terik
Atau bersama si KejoraToya sdg asyi mengongkik
Tobat tobatlah TuaToya saat jam masih berdetik

Anonymous
Guest
Anonymous

💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
Apa yg kat dlm hati Melati tu, Kejora dapat hidu
Dari perasaan benci kini dah bertukar jadi rindu
Elok sangat le, kalu kasih sudah teguh berpadu
Kejora-Irah & Krik2-Melati.. wow, mesti syahdu!
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

TONG M DAH NYANYUK…… Mahathir dan Pulau Batu Putih Pada tahun 2008 Tun Mahathir ke hulu dan ke hilir membelasah pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi kerana kalah dalam perbicaraan merebut Pulau Batu Putih. Saya tahu kerana saya antara orang yang mengikut beliau ketika itu. Saksi hidup yang berjuang menulis isu ini termasuklah Zakhir Mohamed dan Salahuddin Hisham. 😂 Sekarang bila Allah beri peluang beliau menjadi PM sekali lagi, beliau langsung tidak berjuang untuk mendapatkan semula. Mengapa tarik diri? Apakah sebab dulu beliau hanya mahu menjatuhkan Pak Lah bukannya demi kepentingan negara? Apakah sebab dulu Ghani Patail bukan pasukan beliau dan… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Tuan Ibrahim guna hadis palsu tolak isytihar harta?

Alimin Mohd Hussin

” Berbohong ” ok Tuan Ibrahim ” Allah bagi harta, kalau isytihar orang akan dengki pd kita ‘RM pilihan pertama, pentadbiran pilihan ke2. Islam pilihan ke3. Tekejut rakyat seMalaysia.

selasih
Guest
selasih

Ulasan Tuan Mufti Perlis cukup lengkap, gwa tak layak komen, gwa sokong 100%.

Ada sekoq hanuman gila merayau rayau di blog neh
Dulu bertuan tp lepas PRU14 tuannya kena tenyeh!
Dok dlm kandang mahkamah mukanya kising kernyeh
Si Tua Meloya KejoraToya la ni dah jadi beruk makyeh

Anonymous
Guest
Anonymous

Masih meroyan kerrr Wak Selasih..???
Meroyan sebab Kejora dapat kekasih..!!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

MurniMelati
Guest
MurniMelati

Lu salah orang la beb!
emoji syaitan tu memang sesueaiyyy sama lu………
Ha ha ha ha……….Beruk makyeh dapat bunga, berkecai bunga dikerjakan nya!

Si bitara tertipu,………. mcm Irah tertipu , kik kik kik kik kik………

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

PAS Terima Baik Pengisytiharan Harta Suhaimi Taib Oleh Suhaimi Taib ……… KUALA TERENGGANU, 3 Julai – Setakat ini semua kenyataan dari PAS memang menerima baik pengisytiharan harta. Ahli Parlimen Kuala Terengganu Haji Ahmad Amzad Hashim berkata, kenyataan-kenyataan ini boleh dilayari di internet serta media massa. “Banyak kenyataan (dibuat) termasuk kenyataan daripada YAB Dr Ahmad Samsuri Mokhtar Menteri Besar Terengganu dan YAB Dato’ Haji Ahmad Yaakob Menteri Besar Kelantan. “Cuma menurut usul yang dibawa kelmarin (Isnin) jelas menunjukkan kesannya terhad dalam lingkungan Kuasa Speaker Dewan Rakyat kerana ada yang boleh memanipulasi proses. “Misalnya YB Jelutong yang memindahkan dulu harta ke pihak… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Ary Manchino Manchino

Aku dah lama xpercaya cakap Tuang Brahim ni. Tak mau istihar harta konon. Sejak pakai tanjak dan sarong keris tumpul, otak dia pun dah jadi pusing dan bengong.

Aku tak hairan tok2 lobai ni akan cari hadis2 palsu dan ayat2 yg blh memusingkan fakua mereka..

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

CAI2 PH HARI2 MINUM AIR KENCING…….

Lagi Penipuan Pengistiharan Harta Ahli Parlimen

Pertama, jumlah aset Ahli Parlimen Jerlun, Mukhriz Mahathir dengan isteri hanya RM25 juta? Di Opcom sahaja, Mukhriz pegang 23.28% saham, isteri dia pegang 14.11% saham melalui M Ocean Capital Sdn Bhd.

Jadi jumlah adalah 37.39%. Sepatutnya jumlah nilai harta RM37,984,501 jika diambil nilai pasaran Opcom sekarang. Itu baru saham syarikat Opcom.

Kedua, harta Ahli Parlimen Wan Azizah suami isteri adalah RM1,141,562.32. Manakala harta Ahli Parlimen Port Dickson, Anwar Ibrahim suami isteri adalah RM10,748,658.83

Wajib perkara ini menipu kecuali Anwar Ibrahim mempunyai lebih dari seorang isteri tapi tidak istihar.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Sumpat Sumpit

Aku sedih bila tengok agama dijadikan alat politik ni oleh PAS ni. Setiap hari ada saja dakyah PAS yang disandarkan pada agama demi menyokong matlamat mereka.

Hakikatnya PAS bukan Islam dan Islam bukan PAS. PAS hanyalah parti politik yg menggunakan nama Islam. Hakikatnya PAS jauh menyimpang dari politik Islam yang sebenarnya.

Sila rujuk pendapat Syeikh Imran Husin seorang ulamak besar sama ada perjuangan PAS berlandaskan Islam atau tidak. Beliau menyatakan TIDAK.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Tamparan kepada Singapura, Malaysia larang eksport pasir

Malaysia, sumber terbesar pasir laut ke Singapura, telah mengharamkan eksport komoditi tersebut, kata para pegawai di Kuala Lumpur.

Langkah itu menurut pedagang akan merumitkan pelan atau cita-cita pengembangan atau membesarkan pulau berkenaan melalui tebus guna tanah.
xxx

Kot tamparan juga kpd puak “budak kecik bodoh” di selatan Semenanjung tuh.

Kastam mesti awasi jangan ada lori di lepaskan berduyun2 di Causeway tak kisah arahan siapa pun.

selasih
Guest
selasih

Setuju dgn T N dan Kerajaan PH perlu kenakan tindakan kpd mana2 pegawai yg ingkari arahan Kerajaan.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

MUNAFIK MELAYU PERLU MENILAI KEMBALI IMAN DAN AKIDAH MEREKA…TAKUT NANTI MEREKA MATI DALAM SU UL KHATIMAH…. Di Manakah Iman Umat Islam Bila Masih Mempertahankan Tindakan DAP Mempolitikkan Rukun Islam Ke 4? DAP adalah parti yang mendokong pemikiran liberal dan sekular… Mereka sebelum ini tegar menyifatkan perjuangan Islam sebagai Taliban dan membawa kepada kemunduran… Anehnya, dalam bulan Ramadan ini mereka beriya2 pula mengagihkan harta zakat, salah satu daripada asas perjuangan Islam… Ketika Rasulullah di hina dan penghina tersebut menerima hukuman, Lim Kit Siang tampil mempersoalkan hukuman terhadap lelaki yang menghina Rasulullah tersebut (BACA DI SINI)… Kata Kit Siang, hukuman tersebut keterlaluan…… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Mana boleh Jongos Najib Al Jibo di lantik Pengarah Intan, tempat melatih, memupuk semangat pegawai2 PTD. Bagus lah lantik nya di batalkan –

Memetik Facebook Intan, Malaysiakini tengah hari ini melaporkan Iskandar dilantik sebagai pengarah Intan ke-17 berkuat kuasa mulai kelmarin. Iskandar jadi ketua setiausaha sulit Najib pada Oktober 2016.

Lantikan sudah di batalkan. Sumber-sumber kerajaan memberitahu Malaysiakini bahawa surat pelantikan itu telah pun ditarik balik.

Ketua Setiausaha Negara perlu di balun.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

MAHA PENDENDAM… MAHA KEDEKUT… MAHA KRONI… MAHA KLEPTOKRASI Dendam Peribadi Mahathir Yang Membuat Rakyat Menderita Isu 1MDB sengaja di jadikan senjata sebagai ‘character assissination’ pemimpin BN dalam bentuk fitnah yang cukup kejam… Tertekan dengan keadaan krisis ekonomi dunia, rakyat yang sedang di himpit dengan kos sara hidup waktu itu, di hasut dengan dakyah segala keperitan yang di alami adalah kerana berlakunya salah laku pemimpin BN ketika itu… Fitnah pun di taburkan dengan memberi gambaran, pemimpin bermewah2 dengan duit rakyat tetapi rakyat di biarkan terkapai2… Termakan dengan hasutan dan fitnah, maka berlaku tsunami politik di PRU 14 dan kerajaan BN berjaya… Read more »

selasih
Guest
selasih

K/Su N ni contoh pegawai Kerajaan yg mesti dikenakan tindakan. Ada ramai lagi yg jadi duri dalam daging Kerajaan PH.

Goverment Officers MUST obey to the GOVERMENT OF THE DAY otherwise RESIGN ` . BE A GENTLEMAN!

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah kan..org tua iblis tu, cemburukan cinta kita
Mau canon abg, iblis ini dah kehabisan senjata
Lalu dia ni nyamar tukar ID main cara tipu auta
Dia guna ID ‘selasih’,ingat nak diguna ‘org buta’
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
(Bunga2 tu utk Irah..😂)

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Terus berangan syok sendirilah kamu, Kejora.

Irah-pirrahh, Siswi Pangsai Loji Kumbahan Najis dari U-Never Study mana pulak tuuu, haaa, Kejora…..?? sila beri pencerahan.

Toksahlah nak mengarut……!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Masih meroyan kerr Wak Selasih…???
Meroyan sebab Kejora dapat kekasih…!!!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

selasih
Guest
selasih

ngko MEMANG BUTA Kejora! Buta mata, buta hati, buta jiwa, ZERO!

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah tau, ada org tu, selalu saja tewas abg ratah
Dituduh nya abg ni nyamar bila hujah dia patah
Bila abang kesan dia nyamar teruk dia melatah
Org tu dah tua bangka, tapi akal budak mentah

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌻🌻🌼🌷

(Bunga2 tu utk Irah jer tau..)

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Irah-pirrahh, Siswi Pangsai Loji Kumbahan Najis dari U-Never Study mana pulak tuuu, haaa, Kejora, sila beri pencerahan.

Toksahkah nak mengarut……!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Masih meroyan kerr Wak Selasih..???
Meroyan sebab Kejora dapat kekasih..!!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

MALAYSIA HARU BIRU BWH PH PORN HUB….. Eksklusif, wawancara penuh dengan bapa mangsa : “Kami akan saman!” Semalam, Buletin TTKM menghubungi Idham Wazir yang ‘mengamuk’ di sesi town hall bersama menteri alam sekitar kelmarin. Beliau merupakan bapa kepada mangsa pencemaran toksik Sungai Kim Kim, adik Irfan Wafi,12 tahun. Berikut merupakan transkrip penuh wawancara kami bertanyakan keadaan terkini adik Irfan Wafi dan sebab sebenar beliau terjah town hall tersebut: Buletin TTKM: Adakah adik Irfan, masih lagi dalam keadaan sakit seperti dalam video yang tular itu? Video : Irfan kelihatan agak sukar untuk berjalan kesan dari pencemaran toksik dari Sungai Kim Kim.… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Elain Mashi

ulama dlm islam sangat dihormati, tapi ulama Pas bila masuk politik perangai berubah, org tk akan hormat. hanya luaran nmpk ulama, dalaman kosong ibarat tin kosong. Tapi keluarkan tin Milo kosong kutip derma.

Bil Man

Dah nak terberak Ketua Ularmak Pas zawawi orang sahut cabarannya. Dah banyak syarat dia bagi. Tu la kalau tak bersedia jangan terhegeh hegeh kan dah malu dibuatnya. Kalau nak berbohong berpada pada la sikit jangan terlampau. Nak memutar belit jangan sekali. Nangi terbelit dgn serban kau.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

KAFIR HARBI TAK BOLEH DIBIARKAN…… Kenapa Wai Bi DAP Semakin Langsi…😡😡😡 Belum pernah terjadi dalam sejarah Malaysia, mana-mana Ahli Parlimen mempersoalkan hak dan keistimewaan Raja Raja Melayu dalam Dewan Rakyat (BACA DI SINI)… Tapi, Pang Hok Liong, Ahli Parlimen dari Labis, Johor dengan angkuh mempersoalkan penggunaan nombor pendaftaran Sultanah Johor Darul Ta’azim, Raja Zarith Sofiah binti Almarhum Sultan Idris Iskandar Al-Mutawakkil Alallahi Shah Afifullah dan anakanda baginda yang bakal menjadi Sultan Negeri Johor Darul Ta’azim, Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Idris Abdul Majid Abu Bakar Iskandar ibni Sultan Ibrahim Ismail di dalam Dewan Rakyat… Apa yang cuba Pang Hok Liong… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Zack Hash

Sudah2 lah lebai Jawawi oii..banyklah kau punya spin dan syarat2. Kalau tk berani katakn sahaja. Buangkn serban atas kepala kau tu.

Baharudin Hassan

Jangan angkuh dgn status kau ketua ulama Pas, parti tak banyak pengaruh. Takut kau jadi ketua roti canai.

Islam tak mengajar umatnya sombong. Kau inilah yg menjatuhkan maruah agama. Angkuh kau bersifat politik yg mengejar, gila kuasa. Malu punya ketua ulama begini.

Bon Idris

Gimik jer Ostad ni..salah satu cara nk jadi popular…mcm artis Hollywood. Patutnya jgn di layan..

anonymous
Member
anonymous

Bahagian Ketiga] Mengapa UMNO Tidak Lagi Perlukan Mahathir………………. MAHATHIR DAN UMNO………….. KETIGA, jika UMNO menerima Mahathir, beliau akan membawa golongan opportunist, pengkhianat yang telah lompat parti, kroni-kroni dan kronisme, nepotisme serta politik kotor dan politik wang balik semula ke dalam UMNO. Sekiranya ini berlaku, maka tidak akan ada pembaharuan dalam UMNO. Dan selagi ini berlaku, selagi itulah rakyat rata-rata tidak akan menerima UMNO kembali dan kita tidak akan berjaya memikat hati mereka dan menang pilihanraya umum dan membentuk semula kerajaan. Sebelum ini Mahathir telah mengkhianati UMNO sekurang-kurangnya tiga kali. Mahathir pernah bergaduh dengan Tunku Abdul Rahman dan dipecat dari UMNO.… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Siapa kata Mahathir perlukan Umno? Umno parti sudah koyak rabak, busuk di tahikan Najib Al Jibo mencuri wang rakyat RM2.6 biliun di 1MDB.

Di Pru15 pun Umno akan rebah lagi. Nak meletak tangan di bahu PAS tapi Pas pun bahu nya rebeh. Tanding 160 kerusi menang ha nya 18 kerusi di Pru14. Parti bangsat.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

“Diharapkan semua pihak tidak sewenang-wenangnya menggunakan nama Nabi s.a.w dalam mencapaikan hasrat mereka.”

Ini di tujukan kpd lobai2 PAS ler. Setuju sesangat.

“Islam akan disalahfahami jika tidak berhati-hati menyandarkan hal-hal yang tidak tepat kepada Nabi s.a.w.”

Lobai2 Pas sendiri ada yang menyalah fahami. Bahaya nya – depa menyalah fahami yang lain.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bila Irah cintai abng, Wak Selasih dengki dan iri
Pelbagai cara dia buat, nak tikam Kejora bistari
Malang nasibnya, senjata sudah memakan diri
Terpaksa le Wak Selasih tu bergegas cabut lari
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
(Bunga2 tu utk Irah..😂)

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Kejora gay boy….

An idiomatic expression, ehhh…..poor dumb-dumb. Looks like you have nothing to rebut me; stunned to the point of almost speechlessness..at a loss for words.

Now..now..put this into your brainless head….the name is Othman, not Royan nor Ryan.

What a shock, after all those braggings of yours this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You disappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT, WHY YOU NUT…..!!

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Padahnya bila berPANTAToon….
Semuanya hancussss…..!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Meroyan lagi kerr Wak Selasih..??
Meroyan sbab Kejora dpat kekasih..!!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂.

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Poor dumb-dumb Kejora gay boy.
Looks like you have nothing to rebut me; stunned to the point of almost speechlessness..at a loss for words.

Now..now..put this into your brainless head….the name is Othman, not Royan nor Ryan.

What a shock, after all those braggings of yours this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You disappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT, WHY YOU NUT…..!!

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Irah-pirrahh, Siswi Pangsai Loji Kumbahan Najis dari U-Never Study mana pulak tuuu, haaa, Kejora, sila beri pencerahan.

Toksahkah nak mengarut……!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Masih meroyan kerr Wak Selasih..??
Meroyan sebab Kejora dapat kekasih..!!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Punya bangang orang PAS nih. Mengata

Nik Zawawi mahu Mujahid… atau pemimpin lebih tinggi

Ketua Ulama PAS itu berkata beliau berasa aneh apabila pihak yang “ribut” dan menawarkan diri berdialog dengannya adalah golongan pertengahan

Tapi dia tak cakap apa kelulusan dia. Kalau ada PhD mcm Mujahid tu, lain lah.

Pulak nya tak tahu apa beza berdailog dengan berdebat. Dia mengajak Dr Mujahid berdialog, bukannya berdebat. Ko dia takut ramai orang mendengar nya, dia gentar, lemah lutut. Berdebat di muktamar Pas dia bernai. Sebab ramai yang ngang di situ.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

ISLAM TERUS TERANCAM BWH PH……. Islam Malaysia dirobek sedikit demi sedikit kerana kebodohan PH, terutamanya parti AMANAH.. . .. . . Walaupun status ni dah dipadam oleh timb menteri ini tapi ambe tetap nak beri komentar. Keterbukaan atau lebih tepat keliberalan pimpinan PH tak kira yg kafir atau Islam semakin merimaskan umat Islam. Yg terbaru sehingga nak minta org pelbagai agama bagi memberi pandangan ttg subjek Pendidikan islam adalah suatu yg diibaratkan sebagai “bola tanggung”. Untuk depa cdgkan sesuatu yg jauh dr ajaran Islam sebenar. Alangkah baik jika ianya melibatkan umat Islam shj dan org kafir jgn turut serta. Isu… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Ini betul lawak duhai Irah bunga nan sekuntum
Si tua tu sgt dengki, bila hati kita ini bercantum
Tapi tipu muslihat dia tak nak letup berdentum
Lalu, dia jadi ‘selasih’, sib baik le tak jadi ketum
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
(Bunga2 tu utk Irah..😂)

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Padahnya bila berPANTAToon….
Semuanya hancussss…..!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Meroyan lagi kerr Wak Selasih..??
Meroyan sbb Kejora ni dpat kekasih..!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂.

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Terus berangan syok sendirilah kamu, Kejora.

Irah-pirrahh, Siswi Pangsai Loji Kumbahan Najis dari U-Never Study mana pulak tuuu, haaa, Kejora…..?? sila beri pencerahan.

Toksahlah nak mengarut……!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Masih meroyan kerr Wak Selasih..???
Meroyan sebab Kejora dapat kekasih..!!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaahhhh kaaaaahhh kaaaahhhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

SELISIH AMIT AMIT – Semoga keturunanku tidak ada yg terkenan macam perangai musibat, Kejora gay boy.

Terus berangan syok sendirilah kamu, Kejora.

Irah-pirrahh, Siswi Pangsai Loji Kumbahan Najis dari U-Never Study mana pulak tuuu, haaa, Kejora…..?? sila beri pencerahan.

Toksahlah nak mengarut……!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah tau, hari ini abg gelak sampai nak pengsan
Si tua mahu taji abg, banyak cara, tak berkesan
Lps itu, iblis ni menyamar, akal budak hingusan
Dia jadi ‘selasih’, sib baik tak jadi ikan tongsan!!
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
(Bunga2 tu utk Irah..😂)

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Mmg le Irah, cara fitnah si tua tu abg tak gemar
Mlm tadi abg tampor muka si kedi tu berdamar
Tak sempat subuh, dia lari, sembunyi ke kamar
Tetiba tadi, keluar sbg ‘selasih’ pula dia nyamar
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
(Bunga2 tu utk Irah..😂)

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

My goodness, what was that blabbeting all about, hmmmmm, Kejora gay boy….????

An idiomatic expression, ehhh…..poor dumb-dumb. Looks like you have nothing to rebut me; stunned to the point of almost speechlessness..at a loss for words.

What a shock, after all those braggings of yours this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You disappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT, WHY YOU NUT…..!!

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

My goodness, what was that blabbering about, hmmmmm, Kejora gay boy….????

An idiomatic expression, ehhh…..poor dumb-dumb. Looks like you have nothing to rebut me; stunned to the point of almost speechlessness..at a loss for words.

What a shock, after all those braggings of yours this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You disappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT, WHY YOU NUT…..!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Meroyan lagi ker Wak Selasih..???
Meroyan sbb Kejora dpat kekasih..!!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂.

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Poor dumb-dumb,
Looks like you have nothing to rebut me; stunned to the point of almost speechlessness..at a loss for words.

What a shock, after all those braggings of yours this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You diJsappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT, WHY YOU NUT…..!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Masih meroyan kerr Wak Selasih..?
Meroyan sbb Kejora dpt kekasih..!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂.

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Terus berangan syok sendirilah kamu, Kejora.

Irah-pirrahh, Siswi Pangsai Loji Kumbahan Najis dari U-Never Study mana pulak tuuu, haaa, Kejora…..?? sila beri pencerahan.

Toksahlah nak mengarut……!!

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Terus berangan syok sendirilah kamu, Kejora.

Irah-pirrahh, Siswi Pangsai Loji Kumbahan Najis dari U-Never Study mana pulak tuuu, haaa, Kejora…..?? sila beri pencerahan.

Toksahlah nak mengarut……!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Masih meroyan kerrr Wak Selasih..???
Meroyan sebab Kejora dapat kekasih..!!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaaahh kaaaaahhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

SELISIH AMIT AMIT – Semoga keturunanku tidak ada yg terkenan macam perangai musibat, Kejora gay boy.

Terus berangan syok sendirilah kamu, Kejora.

Irah-pirrahh, Siswi Pangsai Loji Kumbahan Najis dari U-Never Study mana pulak tuuu, haaa, Kejora…..?? sila beri pencerahan.

Toksahlah nak mengarut……!!

anonymous
Member
anonymous

Tuan Ibrahim takut kena ustihar harta….mungkin banyak sangat harta tak betol Tuan ibrahim ni…

Tuan Ibrahim pon bimbang pecah lobang mp PAS ato kartel dedak yg makan dedak haram dari najib yg pas napikan..

anonymous
Member
anonymous

Tuan Ibrahim guna hadis palsu tolak isytihar harta?……. Wan Ji Wan Hussin Jul 1, 2019 (Dikemaskini Jul 1, 2019) A A ULASAN | Pada asasnya Islam amat menekankan isu integriti, akauntabiliti dan ketelusan dalam berpolitik. Apatah lagi, salah satu sifat utama Nabi Muhammad SAW ialah al-amin. Zaman kini, ia disebut integriti. Tidak bersedia mengisytihar harta adalah lambang bercanggah dengan sifat integriti yang sepatutnya. Apabila bercanggah dengan integriti, sudah pasti ia tidak selaras dengan sifat al-amin bagi nabi. Dengan sebab itu, tidak wajar bagi mana-mana anggota parlimen yang beragama Islam menolak amalan mengisytiharkan harta. Lebih-lebih lagi, amalan isytihar harta itu dapat… Read more »

anonymous
Member
anonymous

Dulu Tuan Ibrahim suruh Najib, Rosmah isytihar harta’…………. Haspaizi Zain Jul 2, 2019 (Dikemaskini Jul 2, 2019) A A…………………….. Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail hari ini mengingatkan Tuan Ibrahim Tuan Man berkenaan cabaran timbalan presiden PAS itu agar Najib Razak dan isterinya Rosmah Mansor untuk mengisytiharkan harta beberapa tahun lalu. “Pada tahun 2015 Tuan Ibrahim cabar Najib dan Rosmah isytihar harta, kalau 2015 Tuhan tak suruh, kenapa anda (Tuan Ibrahim) suruh (Najib dan Rosmah) isytihar harta. “Tuan Ibrahim kata Tuhan tak suruh isytihar harta, saya ada ‘khilaf’ (beza pendapat) bab ini, saya tolak (pendapat Tuan Ibrahim), Islam pentingkan integriti,”… Read more »

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

PERHATIAN SEMUA….!! Kejora gay boy memang muka tak malu, perasan macam bagus. Orang diam2, berani2nya dia jolok sarang tebuan. Nahhh, AMEK KAWW…. Ingatkan “si warak” ini tiap2 awal pagi tonggang tonggek “sembah-yang”, rupa2nya dia BERJUBOR…..!! Dahlah tuu, dia buat kerja terkutuk ini tiap2 malam pada bulan puasa. INI AFFIDAVIT BUKTI PERAKUAN KEJORA SENDIRI BAHWA DIA SEORANG GAY HOMOSEKS – JANTAN MAIN JANTAN TIAP2 MALAM DI BULAN PUASA 2018….. KEJORA Ki kik kik Mekcy Golok bontot lentik Jln nya berlenggang, serupa ibu itik Kemain dia dgn kebaya & kain batik Kemarin terlopong dia ni Kejora titik Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Meroyan ker ‘Wak Selasih’?
(Sebab Kejora dapat kekasih!)

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

My goodness, what was that blabbeting all about, hmmmmm, Kejora gay boy….????

An idiomatic expression, ehhh…..poor dumb-dumb. Looks like you have nothing to rebut me; stunned to the point of almost speechlessness..at a loss for words.

What a shock, after all those braggings of yours this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You disappoint me, gay boy….!!

Oh yesss, you better put this into your brainless head….the name is Othman, not Royan nor Ryan.

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT, WHY YOU NUT…..!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Meroyan lagii ker Wak Selasih..??
Meroyan kerna Kejora dpat kekasih..!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂.

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Poor dumb-dumb,
Looks like you have nothing to rebut me; stunned to the point of almost speechlessness..at a loss for words.

What a shock, after all those braggings of yours this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You diJsappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT, WHY YOU NUT…..!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Masih meroyan lagi kerr Wak Selasih..?
Meroyan sbb Kejora dpt kekasih..!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂.

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Terus berangan syok sendirilah kamu, Kejora.

Irah-pirrahh, Siswi Pangsai Loji Kumbahan Najis dari U-Never Study mana pulak tuuu, haaa, Kejora…..?? sila beri pencerahan.

Toksahlah nak mengarut……!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Masih meroyaan kerr Waak Selasih..??
Meroyaan sebab Kejora dapat kekasih..!!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

SELISIH AMIT AMIT – Semoga keturunanku tidak ada yg terkenan macam perangai musibat, Kejora gay boy.

Terus berangan syok sendirilah kamu, Kejora.

Irah-pirrahh, Siswi Pangsai Loji Kumbahan Najis dari U-Never Study mana pulak tuuu, haaa, Kejora…..?? sila beri pencerahan.

Toksahlah nak mengarut……!!

Buskers politik
Guest
Buskers politik

Ku Li, MP Gua Musang yang disebut2kan sebagai pengganti Tun Madey telah mencadangkan , selain dari MP2 samaada PH atau pembangkang yang ada sekarang ni, ADUN2 juga Wajib mengisytiharkan harta mereka termasuk lah pegawai2 tertinggi kerajaan seperti dari PDRM, MACC , jutawan2 ahli perniagaan dan juga bekas2 MP2 dan ADUN2 yang dah pencen tu..baru lah betul2 nampak kerajaan sekaarng ni nak terapkan integriti dan anti rasuah dalam urus tadbir mereka. Jika ini dapat dilakukan dengan telus…dah passti lah MP2 dari kerajaan yang kini menjawat menteri serta timbalan menteri takkan berpeluang untuk mengumpul harta kekayaan…sekarang ni depa semua doktunggu peluang dan… Read more »

selasih
Guest
selasih

copypaste by Melati
————————–
Lagi Pengakuan si meloya Tua Toya Kejora @ Cangkerik Malam
[ were not asfool` as u , DUDA TOA TOYA KEJORAseribunama ]

Cengkerik Malam
AKU SETUJU SANGAT

YEAHHHHHHHHHHH HO YIPPI YIPPI

MURNI MELATI

SAMBUT LAH CINTA INI

YIPPPPPPPPPI YIPPPPPIIIII

TIMA KACIH KEJORA WOIIII

KAMU MENGAJAR AKU CARA BERCINTA

AKU PON DAH LAMA MEMBUJANG NI

AHHHHHHHHHHHHHH…HI HI HI

INI LAGI BUNGA KU UNTUK MU MELATI KU

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
=====================

hi hi hi hihihihi, mati beragan la kamu siTua Duda Toya Kejora gila!

Anonymous
Guest
Anonymous

Alahai.. alahaii.. alaahaaiii…
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Alahai demo jalanan tukar jadi Bersih
Burung bayan, dah jadi cenderawasih
Asal kebencian, bertukar jadi kekasih
Dulu Othaman, kini sudah jadi selasih

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaaahhhh

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaaahhhh

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaaahhhh

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaaahhhh

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaaahhhh

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaaahhhh

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaaahhhh

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaaahhhh

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaaahhhh

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaaahhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Alahaii Wak Suman, yng konon dinobatkan otai
Dah tak jumpa cara, ckgu Kejora dia nak bantai
Dia berubah jadi ‘selasih’, sib baik tak jadi petai
Aku ini mcm nak mati, gelak berguling di lantai
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Betul le Suman udah dpt hukuman Allah Ta’ala
Dpd tahap royan biol sewel, kini dia betul2 gila
Dah tak jumpa cara lagi, cgu Kejora mau ditala
Lalu, si sasau ni bertukar jadi ‘selasih’ lah pula

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Boleh pecah perut gelak Suman punya angkara
Dia mau pukul Kejora, udah tak jumpa lagi cara
Lalu dia betukar ‘selasih’, sib baik bukan bidara
Mmg betullah, Allah dah kirim kat dia sengsara

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Semua berpunca dari hati Suman yg tak bersih
Dia sgt bengang bila Cgu Kejora dapat kekasih
Lbh lagi, bila kami spt sepasang cenderawasih
Diguna Othman kantoi.dia nyamar jadi ‘selasih’

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Lawak Suman badut, benar2 menggelikan hati
Mula2 badut biol ni tulis, ‘copypaste by Melati’?
Lps itu dia guna ‘selasih’ sbg dia punya identiti
Aku ni, gelak berguling-guling serupa nak mati

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Kepala hotak engkaulah…..!!

What was that blabbering all about, hmmmmm, Kejora gay boy, dah puas2 berjubor masih tak lawas berak sembelit, kerr..??

An idiomatic expression, ehhh…..poor dumb-dumb. Looks like you have nothing to rebut me; stunned to the point of almost speechlessness..at a loss for words.

What a shock, after all those braggings of yours this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You disappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT, WHY YOU NUT…..!!

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

My goodness cik gundu, what was that blabbering all about, hmmmmm, Kejora gay boy, dah puas2 berjubor masih tak lawas berak sembelit, kerr..??

An idiomatic expression, ehhh…..poor dumb-dumb. Looks like you have nothing to rebut me; stunned to the point of almost speechlessness..at a loss for words.

What a shock, after all those braggings of yours this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You disappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT, WHY YOU NUT…..!!

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

My goodness, what was that blabbering all about, hmmmmm, Kejora gay boy, dah puas2 berjubor masih tak lawas berak sembelit, kerr..??

An idiomatic expression, ehhh…..poor dumb-dumb. Looks like you have nothing to rebut me; stunned to the point of almost speechlessness..at a loss for words.

What a shock, after all those braggings of yours this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You disappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT, WHY YOU NUT…..!!

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

My goodness, what was that blabbering about, hmmmmm, Kejora gay boy….????

An idiomatic expression, ehhh…..poor dumb-dumb. Looks like you have nothing to rebut me; stunned to the point of almost speechlessness..at a loss for words.

What a shock, after all those braggings of yours this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You disappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT, WHY YOU NUT…..!!

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

My goodness, what was that blabbering all about, hmmmmm, Kejora gay boy, dah puas2 berjubor masih tak lawas berak sembelit, kerr..??

An idiomatic expression, ehhh…..poor dumb-dumb. Looks like you have nothing to rebut me; stunned to the point of almost speechlessness..at a loss for words.

What a shock, after all those braggings of yours this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You disappoint me, gay boy….!!

Oh yesss, you better put this into your brainless head….the name is Othman, not Royan nor Ryan.

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT, WHY YOU NUT…..!!

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Tengok tuuu – ntah aper2lah si sewel Kejora gay boy merapu…..!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Meroyan lagi ker Wak Selasih..??
Meroyan kerna Kejora dpt kekasih..!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂.

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Poor dumb-dumb,
Looks like you have nothing to rebut me; stunned to the point of almost speechlessness..at a loss for words.

What a shock, after all those braggings of yours this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You disappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT, WHY YOU NUT…..!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Masih meroyan lagi kerr Wak Selasih..??
Meroyan kerna Kejora dpt kekasih..!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Terus berangan syok sendirilah kamu, Kejora.

Irah-pirrahh, Siswi Pangsai Loji Kumbahan Najis dari U-Never Study mana pulak tuuu, haaa, Kejora…..?? sila beri pencerahan.

Toksahlah nak mengarut……!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Masih meroyan kerrrr Wak Selasih..???
Meroyan sebab Kejora dapat kekasih..!!!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

SELISIH AMIT AMIT – Semoga keturunanku tidak ada yg terkenan macam perangai musibat, Kejora gay boy.

Terus berangan syok sendirilah kamu, Kejora.

Irah-pirrahh, Siswi Pangsai Loji Kumbahan Najis dari U-Never Study mana pulak tuuu, haaa, Kejora…..?? sila beri pencerahan.

Toksahlah nak mengarut……!!

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

MARAHKAN JIBENG UNDILAH GS…… 30 kerusi UMNO-Pas ancam PH TUMPANG gemar menggodek-godek sejarah masa lalu. Bila sejarah silam diadunkan dengan masa kini, banyak teladan dan iktibar singgah di benak fikiran, lubuk hati. Kerajaan campur­an Pas-Perikatan yang ber­jaya dimeterai pada 1974 merupakan cetusan idea Per­dana Menteri, Tun Abdul Razak selaku Presiden UMNO. Tun Razak antara lain mahu melihat umat Melayu-Islam bersatu. Syiar Islam pula ditegakkan dalam pemerintahan negara. Keputusan Pilihan Raya Umum keempat itu (1974) menyaksikan BN menang 135 kerusi Parlimen termasuk 47 kerusi yang dimenangi tanpa bertanding. Parti pembangkang yang kuat ketika itu, DAP hanya memenangi sembilan kerusi Parlimen. Masa… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Adi Masta

Mujahid usahlah buang masa layan org spt zawawi itu….langsung tdk mendatangkan menafaat kpd masyarakat…

zawawi itu…org politik, hanya cari kepentingan politik….

org yg ada jiwa Agama, hati Agama, Ilmu Agama tak akan berperangai spt zawawi itu…

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Firman dan Hadith wajib dipatuhi.

Fatwa2 dari Mufti bertauliah perlu di ikut.

Kata2 pemimpin PAS tak perlu dipeduli, ada yang mengarut, mcm Tuan apekenama nya itu.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

BERHATI2 DGN ORG POLITIK YG MEMUSNAHKAN DUNIA INI……. Politik Islam dan Politik Kotor……. Semalan ayoh cik (Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang) mulakan dgn mengingatkan bahawa ‘politik’ ni kerja kotor pada pandangan sebahagian manusia tapi Islam meletaknya ditempat yg tinggi. Ramai orang baik baik tak mahu terlibat dalam politik kerana menganggapnya ‘kotor’. Ini merugikan Islam. Akhirnya jadi politik kotor sungguh bila politik dikuasai orang orang yg tidak baik. Sehingga malaikat ketika Allah SWT memberitahu akan ciptakan manusia utk jadi khalifah dibumi, malaikat kata adakah Allah akan biarkan manusia berbuat kerosakan (jadi khalifah mentadbir bumi)? Allah SWT lebih tahu… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Daun Pisang

Gambaran sebenar islam cerminan pas..
Nk ajak berdebat pon nk pilih bulu..

kononnye nk sama taraf..tp x sedar diri telah tertipu dgn mainan dunia..alamak nik zawawi nnt awak masuk kubur sume gelaran yg ada kat dunia tak bwa masuk ke liang lihad la…

jwtn ketua dewan ulama pas tu pon silap hari bln allah pon x iktiraf…

Anonymous
Guest
Anonymous

Suman si anak tikus, mahu berlagak jadi singa
Tapi, asyik kena tibai, sampai mulut ternganga
Kepala dia, terasa spt, Kejora hempok belanga
Si kotey kecut ni buat malu je parti Cap Bunga
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Seman mangkaq, dok panggey aku ni, gay boy
Pasai aku ni pemes seghopa hero pilem koboi
Dia pula sakit pasang sughut teloq bergemboi
Haghap pala besaq, tapi, otak besaq kelemboi
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Masih jugak tak nak ngaku engkau gay boy, hmmm..,??
Tengok & baca nihh……

PANTAToon Kejora:
Suman konon, mau buka, Kejora punya pekong
Tapi artifak muzium dia itu, tiada siapa sokong
—————————-‘—————————————-
He he he

Muzium atuk kamu……!!;Semuanya masih ‘segar bugar’ tersimpan dalam blog ini..contoh baik punya……

KEJORA
Hamba kini terbayang dpt jubo Mekcy Golok
Dia pakai mekap tebal sampai rupa jadi elok
Darii belakang, hamba datangi & terus pelok
Terus londeh seluar & jubor dia hamba jolok
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh
———————————————————————-
He he he

Stigma ‘kunyit’ sampai bila pun tetap menempel lekat pada diri kamu. Ingatkan “si warak” ini tiap2 awal pagi tonggang tonggek “sembah-yang”, rupa2nya dia BERJUBOR…..!!

Heeeee, Malunya engkau…..!!

He he he

Anonymous
Guest
Anonymous

Meroyan lagi kerr Wak Selasih..??
Meroyan sbab Kejora dpt kekasih..!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂.

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Poor dumb-dumb,
Looks like you have nothing to rebut me; stunned to the point of almost speechlessness..at a loss for words.

What a shock, after all those braggings of yours this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You disappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT, WHY YOU NUT…..!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Suman, kalu abg tak ada, dia kencang, spt ribut
Lihat abg masuk, dia jadi bapok sotong lembut
Tengok pantun jer dia mula le jadi kelam kabut
Tiada pilihan si pelir kecut ni, selain ‘ca alif but’
🐙🐙🐙🐙🐙🐙🐙🐙🐙🐙🐙🐙🐙🐙🐙🐙🐙🐙

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Awal pagi tadi yg calibut tuu, siapa haaa….??

Terus berangan syok sendirilah kamu, Kejora.

Irah-pirrahh, Siswi Pangsai Loji Kumbahan Najis dari U-Never Study mana pulak tuuu, haaa, Kejora…..?? sila beri pencerahan.

Toksahlah nak mengarut……!!

Wau bule
Guest
Wau bule

Mengapa Malaysia terus hanyut dan tidak akan maju seperti bangsa dan agama yang lain…

1. Melayu telah dibangsat dan terus terbangsat…unless mereka sedar dan bangun untuk “unbangsat” themselves.

2. Muslim telah sesat dan twrus disesatkan oleh PAS…unless muslim sedar islam adalah agama yang suci dan bukan ikut acuan PAS. All fatwas oleh PAS adalah palau based on pemahaman palsu

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Susah nak dibandingkan kaum Melayu dan kaum Cina, India.

Depa dah bersejarah lebih dari 3,000 tahun di negara asal depa, ada ciri2 dalam budaya depa yang menolong depa maju, contoh nya semangat kiasu, atau asyik nak menang, tak mahu ketinggalan, ramai yang ultra kiasu.

Kaum pendatang di mana2 negara pun memang kerja lebih kuat sebab sedarkan depa dah tinggalkan negara asal, di Melbourne Cina di bencikan sebab buka kedai hingga lewat malam langgar undang2 buruh dsb nya.

Tapi setuju PAS menyesatkan. Umno pulak menyelewengkan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Abg nak pegi surau ni Irah, solat jemaah subuh
Ada peluang Irah, pahala kita usaha, utk imbuh
Si tua tu Irah luka lama pun dia belum sembuh
Balik surau jap lagi, teruk bapok tu abng tabuh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Macam bagus ‘sembah-yang’, ini apa kamu buat, haaa…??

KEJORA
Hamba kini terbayang dpt jubo Mekcy Golok
Dia pakai mekap tebal sampai rupa jadi elok
Darii belakang, hamba datangi & terus pelok
Terus londeh seluar & jubor dia hamba jolok
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh
———————————————————————-
He he he

Stigma ‘kunyit’ sampai bila pun tetap menempel lekat pada diri kamu. Ingatkan “si warak” ini tiap2 awal pagi tonggang tonggek “sembah-yang”, rupa2nya dia BERJUBOR…..!!

Heeeee, Malunya engkau…..!!

He he he

Anonymous
Guest
Anonymous

Meroyan lagi ka Wak Selasih..??
Meroyan sbb Kejora dapat kekasih..!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Poor dumb-dumb,
Looks like you have nothing to rebut me; stunned to the point of almost speechlessness..at a loss for words.

What a shock, after all those braggings of yours this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You disappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT, WHY YOU NUT…..!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Baru saja 2 jam tidur, abng kini kembali terjaga
Terasa spt abg dikejut dek Irah bidadari syurga
Kerbau tua, patah tanduk mari lagi nak berlaga
Abg dah taji tibai, dia lari jatuh ke dalam telaga

Kerbau itu dgn abg mmg tidak pernah menang
Asyik saja dia, kat atas darat kelupor berenang
Mcm2 cara dia attack, abng pukul balik tenang
Kini agak nya, tersedu-sedu, air mata berlinang

Kerbau tua gila tu, seperti dah kehilangan arah
Berdepan dgn abg, dia asyik saja cedera parah
Abg ‘cool’ jer berpantun, tak ada sergah marah
Itulah satu kelebihan bagi bakal tunangan Irah

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Padahnya bila berPANTAToon….
Semuanya hancussss…..!!

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Uwekkkk..uwekkkkk…bersepah-sepah PANTAToon Sampah yg tak ada isi bernas, sembrono..asal boleh untuk menutup kemaluan setelah dilondeh-telanjangkan yg dia (Kejora) sekadar gay boy bacol samdol.

Maju kena, mundur kena – Volkswagen Kuning Kunyit……!!

Hi hi hi, abis meleleh air hidung menahan lawak bodoh kejora.

He he he

Anonymous
Guest
Anonymous

Haper ke bende, yg ngko merapu raban ni Wak?
Tak sedar ke ko tu dah terkenal badut pelawak?
Muka dah jadi kulit babi badan lak kulit biawak
Semua orng geli hati, gelagat kantoi lucu awak
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Lawak Suman, boleh kasi kalah pelawak Badul
Kini, harap asyik dihirup sup, bubor dan cendol
Gigi palsu si tua ni tertelan lekat dengan dodol
Udah tu jubor dia pulak, btg pelir Jemin sondol
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak cuba ler pergi suluh diri tu, kat dlm cermin
Meroyan raban ni agaknya sebab sakit kelamin
Muka cengkung bukan sbab tak cukup vitamin
Tapi..punca, kerap ditutoh jubor oleh Mt Jemin
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Sedar ler diri Wak nko tu dah hampir dgn kubor
Iman di dada tak pernah pulih sejak lama lebor
Menjadi2 meroyan dia sejak Jemin tutoh jubor
Wak udah basuh ke, kunyit lekit yg bersembur?
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Ki ki kik Suman tua pak lawak, mat karung guni
Kotey dia udah ‘kiok’, tak mampu nak layan bini
Dia harap meratus & meroyan raban jer, kat sini
3 kali aku cabar berentap, bapok ni tidak berani
👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Padahnya bila berPANTAToon….
Semuanya hancussss…..!!

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Padahnya bila berPANTAToon….
Semuanya hancussss…..!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Aku dah londeh, Suman lahanat punya pakaian
Cukup dulu setakat ini Suman ifrit ini aku layan
Aku kini.. tinggalkan dia dlm keadaan meroyan
Selebih nya, aku serah utk Allah buat selesaian

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
🖐🖐🖐🖐🖐🖐🖐🖐🖐🖐🖐🖐🖐🖐🖐🖐🖐🖐

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Yg sebenarnya yg kena londeh telanjang tuu, siapa haaaa….??
Tengok & baca nihh……

PANTAToon Kejora:
Suman konon, mau buka, Kejora punya pekong
Tapi artifak muzium dia itu, tiada siapa sokong
—————————-‘—————————————-
He he he

Muzium atuk kamu……!!;Semuanya masih ‘segar bugar’ tersimpan dalam blog ini..contoh baik punya……

KEJORA
Hamba kini terbayang dpt jubo Mekcy Golok
Dia pakai mekap tebal sampai rupa jadi elok
Darii belakang, hamba datangi & terus pelok
Terus londeh seluar & jubor dia hamba jolok
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh
———————————————————————-
He he he

Stigma ‘kunyit’ sampai bila pun tetap menempel lekat pada diri kamu. Ingatkan “si warak” ini tiap2 awal pagi tonggang tonggek “sembah-yang”, rupa2nya dia BERJUBOR…..!!

Heeeee, Malunya engkau…..!!

He he he

Anonymous
Guest
Anonymous

Meroyan lagi ker Wak..?
Meroyan sampai pagi yer Wak..!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

SELISIH AMIT AMIT – Semoga keturunanku tidak ada yg terkenan macam perangai musibat, Kejora gay boy.

Terus berangan syok sendirilah kamu, Kejora.

Irah-pirrahh, Siswi Pangsai Loji Kumbahan Najis dari U-Never Study mana pulak tuuu, haaa, Kejora…..?? sila beri pencerahan.

Toksahlah nak mengarut……!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Semua orng tahu, perangai busuk, jahat Suman
Dia tinggal politik, sbb aku nak dibuat kecaman
Namun dari Allah, dia dah pun terima hukuman
Dia meroyan sewel, serupa org yg tidak siuman
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Suman ifrit kaki fitnah pendusta berhati kelam
Dikata, aku ini, Irah, Melati & Cengkerik Malam
Kini, dia dpt balasan, dari Tuhan sekelian alam
Dlm ratapan hiba, royan, raban, dia tenggelam!
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Mmg sampai bila pun Suman tak ngaku kalah
Fitnah & dusta dia gunakan sbg tektik & helah
Namun, dia udah pun dpt hukuman, dari Allah
Bukti nya, sewel meroyan dia kian menyerlah!
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Baru Suman tahu bila Allah Taala sudah murka
Dia kini, berpanjangan, hidup dlm gundah duka
Blm lagi mati, dunia dia rasakan serupa neraka
Hamya yg aku nak kata dekat dia, padan muka!
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Aku ingin ucap syukur, ke hadhrat Allah Ta’ala
Kerana sikap bongkak dengki Suman dpt bala
Mmg sesuai balasan, utk perangai busuk cela
Kini dia meroyan raban serupa dgn orang gila
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Kejora gay boy….

Your idiotic multi roles of ‘play acting’ deceiving people as though you’re not alone is so damn bloody obvious – ‘syok sendiri cakap sorang2 macam orang tak siuman/biol’.

How silly you are to expose your mental disturbance or paranoid where on numerous times you assume alternately different identities/personalities.

“A loquacious psychopath who fond of talking with himself is suffering chronic mental disorder” – That’s what you are, Kejora……!!

So, you can go to hell with your fake, Irah-porrrahh,, MurniMelati..Cangkerik Malam, cause we don’t buy such foolish act of yours.

Got it, gay boy……??

Anonymous
Guest
Anonymous

Meroyan lagi ker Wak..?
Meroyan lagi yer Wak..!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

After all those braggings this while, is that all you can rebut me…..?? You disappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT…..!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak meroyan lagi ker..?
Wak meroyan lagi yer..!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Put this into your brainless head….the name is Othman, not Royan nor Ryan.

What a shock, after all those braggings this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You disappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT…..!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Meroyan lagi ker Wak..?
Meroyan sampai pagi yer Wak..!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💖💗💙💜
Bila abng tapap warkah Irah hilanglah hiba pilu
Kerja jadi bersemangat, makan pula makin lalu
Ok lah sayang, abg pohon berundur diri dahulu
Utk mu dewi, salam rindu abg di angin nan lalu
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💖💗💙💜
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💖💗💙💜
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💖💗💙💜
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Kejora gay boy….

Your idiotic multi roles of ‘play acting’ deceiving people as though you’re not alone is so damn bloody obvious -‘syok sendiri cakap sorang2 macam orang tak siuman/biol’.

How silly you are to expose your mental disturbance or paranoid where on numerous times you assume alternately different identities/personalities.

“A loquacious psychopath who fond of talking with himself is suffering chronic mental disorder” – That’s what you are, Kejora……!!

So, you can go to hell with your fake, Irah-porrrahh,, MurniMelati..Cangkerik Malam, cause we don’t buy such foolish act of yours.

Got it, gay boy……??

Anonymous
Guest
Anonymous

Meroyan lagi ker Wak..?
Meroyan lagi yer Wak..!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

After all those braggings this while, is that all you can rebut me…..?? You disappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT…..!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak meroyan lagi ker..?
Wak meroyan lagi yer..!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Put this into your brainless head….the name is Othman, not Royan nor Ryan, you bloody fool.

What a shock, after all those braggings this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You disappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT…..!!

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Put this into your brainless head….the name is Othman, not Royan nor Ryan.

What a shock, after all those braggings this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You disappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT…..!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Meroyan lagi ker Wak..??
Meroyan sampai pagi yer Wak..!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Now look Kejora,

Put this into your brainless head….the name is Othman, not Royan nor Ryan.

What a shock, after all those braggings this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You disappoint me, gay boy….!!

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT…..!!

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Put this into your brainless head….the name is Othman, not Royan nor Ryan.

What a shock, after all those braggings this while, is that all you can rebut me, not even a denial…..?? You disappoint me, gay boy….!!

He he he

Anonymous
Guest
Anonymous

Meroyan lagi ker Wak Selasih..??
Meroyan sbb Kejora dpt kekasih..!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Si iblis itu Irah, jenis hati busuk kudis menanah
Abg rasa dia ni bersolat mmg le dia tak pernah
Org lain komen, dia kata abg, suka tabur fitnah
Kalu abg jumpa dia, mmg iblis ni makan tanah
👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

(Bunga2 tu utk Irah tau..)

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Kejora dgn dungunya berterusan melalut karut. Anonymous Kejora cikgu bistari, mmg pakar dlm matematik Kokurikulum, dia pegang bola, silat & gimnastik Di blog Budin ini, cintanya telah mekar berputik Dapat awek budak oversea, minah Jawa cantik Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh Cikgu Kejora dgn ‘Irah manja’, pelajar universiti Cengkerik Malam pula, dah dpt, si MurniMelati Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh ———————————————————————— Isyy..isyy.,isyy.. Tak abis2 Budak SEJEMBUT berAUTA SERABUT. Masih jugakkah kau Kejora berperasan syok sendiri Cik gundu pathetik..pakar CocKOLOM, gentel bola fantastik……?? Boleh tanya sikit, bukankah kau Lepasan yg baru lepas dari Maktab PerGARUan Tanjung Rambutan ituu……?? Ahaaaa, U Never… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Meroyan lagi ker Wak Selasih…??
Meroyan sbb Kejora dpt kekasih…!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Si tua itu Irah, ‘anu rosak’ tak mampu layan bini
Sbb itu, dia asyik mampos melepak kat blog ini
Dia jenis kaki auta nak menunjuk kat org di sini
3 kali abg cabar berjumpa mana ada dia berani
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

(Bunga2 tu utk Irah tau..)

Anonymous
Guest
Anonymous

Si tua kedi tu, benda2 tu jer dia bak kuar modal
Asyik dia ulang2 jaja serupa dgn bapok sundal
Tak tau malu dia, udah lunyai, abg sekeh bedal
Mmg jenis bapok ni, Irah, rasa mcm dia handal
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

(Bunga2 tu utk Irah tau..)

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah..si tua kedi itu mari nak meniup semboyan
Rupa pun monyok, macam tertelan kulit durian
Tapi semua org tak ambil peduli buat tak layan
Padan dgn muka dia.. terus meraban meroyan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

(Bunga2 tu utk Irah tau..)

Anonymous
Guest
Anonymous

Oklah Irah, tinggal jap pasangan CKMlm-Melati
Kini abg mahu berutus pula dgn si jantung hati
Bln Disember 2019 akan membawa seribu erti
Jgn lupa kasi tahu abg yer, bila nak balik nanti!
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💖💗💙💜

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Kejora berkelentong PANTAToon….

Kejora cgu muda berpantun dgn penuh kreativiti
Irah, kini ada kat USA, siswi saikoloji di universiti
————————————————————————

Mak aii, Kejora Ciku..cik gundu., cik gudang..lepasan dari maktab perGARUan Tg Rambutan itukah….?? Langsung tak ada tokoh Cikgu….!!
Siswi pangsai-loji-najis u never study mana tuu….??

He he he
“Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh”, MY FOOT…..!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Meroyan lagi kah Wak Selasih..??
Meroyan sbb Kejora dpt kekasih..!!

😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹👺💩😈👿👹
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kumpulan Melayu Penentang Penjajahan DAP!!
Guest
Kumpulan Melayu Penentang Penjajahan DAP!!

Inilah yg. disyaki digunakan juga si PENIPU/PEROMPAK/PERASUAH sampah kit siang BANGKAI ANJING DAP PENGGANAS/PENJAJAH homo JIJIK Zionis ISrael ni – utk. memBLACKMAIL si mahathir PARIA KERALA supaya memBIAQkan si KULI anwar PENYAMAQ HOMO PARIA depa jadi PM dan TIMBALAN PM dia dr. anak guan eng BANGKAI ANJING dia – di bawah hak asasi ‘KESAMAAN’ Zionis PENIPU depa (sbb. tu, anwar PARIA HOMO ni amat ANTI-UNDG2 PERLEMBAGAAN 153 dan DEB)!!! Mana juga si BETINA tipah koya TAK guna-SPRM bangkai ANJING tu oi!!! !!! Sbb. tu kes ROMPAKAN Bank Negara sbnyk. hampir $35 BILLION melalui FOREX ni TIBA2 diTUTUP juga secara HARAM… Read more »

Kumpulan Menentang Penjajahan DAP!!A
Guest
Kumpulan Menentang Penjajahan DAP!!A

PEMBETULAN: Dari Kumpulan Melayu Penentang Penjajahan DAP!!

Jadi, mana suara MUFTI PERLIS ni oi?!!!

Kumpulan Melayu Penentang Penjajahan DAP!!
Guest
Kumpulan Melayu Penentang Penjajahan DAP!!

Itulah, mana BETINA tipah koya-SPRM bangkai ANJING PENIPU dan PDRM bah. KOMERSIAL tak guna tu oi?!!!! Mmg. si Menteri UNDG2 dr. PENDATANG Cina bangkai ANJING warisan HOMO-KULI SAMPAH DAP ANJING sial tu adalah si PENIPU betul dgn. rejim PEROM-PAK/PERASUAH PH-DAP bangkai ANJING sampah homo JIJIK ZIONIS ISrael dia!! Dahlah MENIPU psl. harta2 yg. diISYTIHARkan di MALAYSIA, mcm. kes2 bangkai2 ANJING Pendatang2 rayer PARIA dan cina guan eng ni, bahkan yg. PEROMPAK2/PERASUAH2 dr. rejim PH-DAP Anjing juga SEMBUNYI kat LUAR NEGERI termsk. melalui PROKSI termsk. melalui BETINA2 SIMPANAN JALANG depa, kaum keluarga, saudara mara dan kroni2 depa, lansung TAK diSIASAT oleh… Read more »