ADA APA-APA KE TUN DAIM DI RUMAH TERBUKA AZMIN?

Tun Daim Zainuddin, sebagaimana mereka yang rapat dengannya sedia maklum, bukanlah seorang yang suka hadir pada majlis-majlis keramaian.

Baik majlis jamuan hari raya, rumah terbuka, kenduri kahwin atau sebagainya dan sama ada majlis itu diadakan di hotel atau kediaman, beliau memang tidak suka menghadirkan diri.

Malah dikatakan kalau majlis di istana pun beliau sedaya upaya tidak mahu menghadirinya, kecuali jika benar-benar tidak dapat dielakkan.

Tun Daim diberitakan tidak suka menghadiri majlis-majlis keramaian seumpama itu kerana tidak suka dengan kesesakan, rimas dengan suasana yang serabut, menyusahkannya untuk datang dan membuatkan menunggu lama ketika mahu pulang kemudiannya.

Sebab itu, di majlis jamuan hari raya yang diadakan Tun Mahathir Mohamad di Seri Perdana sekali pun, bayang kehadiran Tun Daim tidak pernah kelihatan.

Jika majlis Tun Mahathir pun beliau tidak hadir, sudah tentulah majlis-majlis anjuran TPM atau menteri-menteri lain juga tidak mungkin ternampak kehadirannya.

Bahkan majlis kenduri kahwin mereka yang rapat dengannya pun biasanya Tun Daim tidak hadir sama.

Tetapi, mereka yang faham dengannya sama sekali tidak kecil hati jika bellau tidak hadir, meskipun mereka yang rapat dengannya itu selalu minum-minum kopi serta gelak ketawa bersamanya.

Sebenarnya, itulah Tun Daim.

Namun, agak menghairankan apabila beliau dilihat hadir di

Majlis Jamuan Hari Raya anjuran Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Azmin Ali di Putrajaya, malam semalam.

Kenapa Tun Daim hadir?

Bukankah beliau seorang yang tidak suka dengan kesesakan, rimas dengan suasana serabut dan menyulitkan ketika datang serta mahu pulang?

Apa istimewanya Azmin di hati Tun Daim?

Selepas jamuan pada malam semalam, Azmin terus berlepas ke luar negara iaitu Vienna untuk lawatan rasmi, tetapi di dalam negara pihak polis masih lagi menyiasat isu video seks sejenis yang didakwa melibatkannya.

Di sebalik Haziq Abdullah Abdul Aziz mengakui beliau adalah lelaki dalam video itu dan mendakwa pasangannya adalah Azmin, pihak polis masih lagi menyiasat kes tersebut.

Siasatan polis difahamkan tertumpu untuk menentukan kesahihan video itu serta pelaku-pelaku yang sebenarnya.

Maka, ada apa-apa ke dengan hadirnya Tun Daim di rumah terbuka Azmin itu? (Shahbudindotcom 01/07/2019)

Updated: 1 July 2019 — 7:08 pm

59 Comments

Add a Comment
  1. MAHATHIRVSANWAR

    MENTERI PH TIPU ISTIHAR HARTA….MEMANG LAYAK DORANG KENA ISTIHAR KERANA ADA ACESS KPD PROJEK KERAJAAN…….

    SN Rayer Dan Lim Guan Eng Menipu Dalam Pengistiharan Harta?

    Dewan Rakyat hari ini sebulat suara meluluskan usul untuk mewajibkan semua Ahli Parlimen, termasuk pembangkang dan keluarga mereka mengisytiharkan pendapatan dan aset kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

    Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang), Datuk Liew Vui Keong, (Warisan-Batu Sapi) hari ini yang membentangkan usul itu di Dewan Rakyat mewakili kerajaan menegaskan bahawa usul itu dibuat berlandaskan perjuangan kerajaan di bawah Pakatan Harapan (PH) yang memperjuangkan prinsip akauntabiliti dan ketelusan. Betulkah?

    Pertama, bagi Ahli Parlimen Jeutong, SN Rayer, beliau sudah bertahun menjadi seorang peguam. Beliau sudah dua penggal menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan setahun menjadi Ahli Parlimen dengan gaji sebnayak RM37,800, Namun, apabila deklarasi harta dibuat, tidak ada apa-apa harta distiharkan.

    Kita husnuzon sajalah, mungkin beliau tiada kereta, hanya naik Grab. Tiada wang simpanan dan insurans serta saham amanah. Mana tahu mungkin beliau tinggal di bawah jambatan dengan memasang kelambu.

    Kedua, Menteri Kewayangan, Lim Guan Eng mungkin seorang penipu. Harga pembelian rumah kontroversi ‘banglo tanpa kolam renang’ di Jalan Pinhorn, Pulau Pinang dibeli dengan harga RM2.1 juta tetapi seluruh harta yang diisytiharkan kepada SPRM hanya RM1.35 juta. Mustahil harga aset di Pulau Pinang jatuh dengan mendadak.

    Semasa menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng pernah mengistiharkan harta memiliki bangunan rumah kedai di Melaka. Datuk Liew Vui Keong juga berkata, menipu deklarasi aset boleh dikenakan penjara. Mungkin kalau hendak menipu macai Tomato bolehlah.

    Nota Tapak Kaki: YB Wong Chen dari PKR mempersoalkan deklarasi harta MP PH sebelum ini bilamana ada anak-anak MP menunjuk kemewahan luar biasa kepada umum. Tiba-tiba teringat gambar anak-anak Azmin Ali.

  2. PEMIMPIN PH OTAK KAT LUTUT ……..

    Sokong China: Mujahid mesti mohon maaf, letak jawatan

    KENYATAAN Dr. Mujahid Yusof yang menganggap concentation camp yang sebenarnya bertujuan bagi menghapuskan identiti, kepercayaan dan budaya golongan minoriti sebagai ‘pusat latihan’ dan menyifatkan laporan mengenai penindasan umat Islam di China sebagai ‘berita palsu dari China’ adalah amat mendukacitakan kerana memperlihatkan sokongan beliau kepada dasar penindasan umat Islam di Xinjiang.

    Saya merasakan beliau sama ada tidak meneliti berita sebenar mengenai nasib umat Islam Uighur sedangkan banyak penulisan mengenai perkara itu diterbitkan termasuk dalam jurnal akademik atau beliau hanya menyuarakan pendirian rasmi Kerajaan Malaysia mengenai perkara ini sesuai dengan kedudukan beliau sebagai seorang Menteri. [Beberapa liputan antarabangsa mengenai Uighur saya senaraikan di bawah]

    Amat tidak patut sekali beliau menunjukkan sokongan kepada China dalam isu yang sedang mendapat perhatian oleh pelbagai negara serta agensi dan pertubuhan sehingga ke peringkat antarabangsa yang sedang berusaha memberikan tekanan kepada China bagi menamatkan krisis kemanusiaan di negara itu.

    Saya menggesa Wisma Putra segera menjelaskan sama ada kenyataan Dr. Mujahid Yusof itu adalah mewakili pendirian dan dasar rasmi Kerajaan dalam hubungan antarabangsa atau ia hanyalah kenyataan peribadi beliau.

    Jika ia adalah kenyataan peribadi beliau, maka amat wajar Kabinet mengeluarkan notis tunjuk sebab kepada Menteri itu dan beliau mesti segera memohon maaf kepada rakyat Malaysia atau meletakkan jawatan.

    “Islam Memimpin Perpaduan”

    Komen : Bila dah khianat gerakan Islam, memang tak ada apa-apa nilai lagi

  3. MENTERI2 PARTI HOMO BUAT KERJA CINCAI
    ……….

    Puluhan pelajar Pasir Gudang terjejas lagi

    PASIR GUDANG: Puluhan pelajar di beberapa sekolah sekitar kawasan ini terjejas dipercayai akibat pencemaran udara selepas kira-kira dua jam sekolah dibuka, pagi tadi.
    Tinjauan BH mendapati Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tanjung Puteri Resort antara yang terawal terjejas apabila dua pelajarnya mengalami simptom muntah dan sesak nafas kira-kira jam 10.30 pagi.

    Selain itu, Sekolah Kebangsaan (SK) Taman Pasir Putih pula mencatatkan 19 murid mengalami simptom sama sebelum ibu bapa diarah membawa pulang murid terjejas.
    Tinjauan di SK Kopok pula mendapati 32 murid dan dua guru terjejas dengan simptom sama.
    Beberapa murid sekolah itu dilihat muntah dan lemah, sebelum dihantar dengan ambulans Kementerian Kesihatan dan Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) ke Klinik Kesihatan Masai untuk rawatan lanjut.
    Pengarah Kesihatan Johor, Dr Selahuddeen Abd Aziz, yang kebetulan melakukan tinjauan di SK Kopok dilihat turut membantu memberi rawatan awal kepada murid yang terjejas.
    Difahamkan, kebanyakan mangsa terjejas adalah pelajar yang mengalami simptom sama akibat pencemaran udara sejak minggu lalu.
    Seorang ibu, Siti Zuraidah Rozali, 40, berkata beliau bergegas menjemput anaknya, Mohd Haikal Mohd Hanif, 12, di SK Pasir Putih, selepas diarahkan pihak sekolah.
    “Anak saya dalam keadaan sihat dan gembira kembali ke sekolah, pagi tadi, sebelum dimaklumkan mengalami sesak nafas serta lemah.
    “Ini adalah kali kedua anak saya menjadi mangsa pencemaran udara selepas terpaksa dikejarkan ke Stadium Majlis Perbandaran Pasir Gudang (MPPG) bagi mendapatkan rawatan awal pada minggu lalu, ” katanya.

    MURID Sekolah Kebangsaan Kopok Pasir Gudang pulang selepas sebahagian mereka mengalami simptom muntah dan sesak nafas pagi tadi. NSTP/ZAIN AHMED

  4. KAFIR HARBI KERAS KEPALA …….

    WAKIL rakyat wajib gunakan bahasa Melayu dalam media sosial mereka

    Sebagai penggubal dasar negara dan negeri, segala yang mereka sampaikan perlu difahami oleh semua rakyat Malaysia.

    Tidak ada alasan untuk mereka menggunakan bahasa lain apabila berinteraksi dengan rakyat, apatah lagi bahasa ibunda yang hanya difahami segelintir rakyat.

    Jika dalam keadaan perlu sekalipun, gunakanlah terjemahan. Bukan susah pun.

    Antara yang paling kerap menggunakan bahasa ibunda dalam hantarannya dalam media sosial ialah Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching.

    Pada bulan Jun sahaja, terdapat tujuh hantaran dalam laman Facebook milik Nie Ching menggunakan sepenuhnya bahasa Mandarin.

    Memanglah sebahagiannya tentang kehidupan peribadi serta hal-hal pendidikan Cina, namun adakah rakyat yang tidak faham bahasa Mandarin tiada hak untuk membacanya?

    Yang mengundi parti anda sehingga boleh bersemayam selesa sebagai pentadbir negara itu penutur bahasa Mandarin sahajakah?

    Salah satu perkongsian beliau adalah tentang pengalamannya sebagai ibu yang bekerja. Ia menarik tetapi mengapa hanya untuk mereka yang faham bahasa Mandarin?

    Sebab itu bahasa Melayu diangkat sebagai bahasa kebangsaan yang di dalamnya terkandung fungsi sebagai bahasa perpaduan.

    Sebagai Timbalan Menteri, Nie Ching wajib menggunakan bahasa Melayu untuk berkongsi pengalamannya dengan semua pengikut media sosialnya yang terdiri daripada pelbagai bangsa.

    Ini caranya untuk mengangkat bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan. Namun, segelintir ahli politik lebih suka mengetepikan bahasa kebangsaan ini dan mengangkat bahasa-bahasa lain lebih tinggi.

    Ini termasuk juga beberapa ahli politik muda yang kemaruk bahasa Inggeris. Berbual di Twitter tidak mahu guna bahasa Melayu, acah ‘urban’ dan ‘international’.

    Sesuai dengan sumpah yang mereka angkat sebagai ahli Parlimen dan ahli Kabinet, mereka wajib memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi.

    Cukuplah bahasa Melayu dipijak-pijak maruahnya dengan pelaksanaan ‘dasar singkat akal’ seperti PPSMI dan DLP. YB-YB harus mula jalankan tanggungjawab mengangkat martabat bahasa Melayu. – UTUSAN ONLINE

  5. Dalam catatan terbarunya hari ini Tun Abdul Hamid Mohamad berkata mengutamakan kepentingan Umno dan bangsa Melayu adalah keutamaan pemimpin parti terbabit.

    Justeru, kata Abdul Hamid, beliau sekali lagi menegaskan keyakinannya bahawa bekas timbalan perdana menteri itu tidak wajar kembali memimpin Umno jika mahu melihat parti itu dan masa depan orang Melayu dipulihkan.

    Kuat semangat Umno bekas Ketua Hakim itu. Sori lah Pak Tun, masa depan orang Melayu bukan lagi di tangan Umno. Semua Najib punya pasal.

  6. Buskers politik

    Walawi..ini ada satu berita kebaboom yang baru ditular…rakyat Msia mengharapkan agar Jemin dan Bnag Non mengambil tindakan mengikut jejak langkahnya tu dengan kadar segera….

    Anggota perwakilan untuk Ohio , Rep. Wes Goodman telah meletak jawatan kerana didapati terlibat dengan gay sexs, seperti yang dilaporkan oleh akhbar Ohio Herald baru2 ni.

    Aktiviti itu telah berlaku beberapa kali dan didedahkan oleh pasangannya…sebiji macam yang dilakukan oleh Haziq dalam video semburit tu

    Kita tabik lah kat perwakilan dari US tu…dia sanggup bertanggung jawab atas perbuatannya dengan sanggup meletak jawatan…tapi malangnya, kat negara Islam macam Msia ni..menteri yang terlibat tu pulak bermati2an menafikan walaupun dah terang lagi bersuluh dibuktikan dalam video2 yang tular tu…lebih malang lagi, PM pulak yang backing bagai nak gila dengan mengatakan video tu hanya lah komplot untuk mengaibkan dan menamatkan karier politik Jemin.

    Tak malu ke kita sebagai rakyat Msia, jika ditanya pasal keenganan si pelaku bertanggung jawab atas perbuatannya jika kita ke luar negara…mana muka nak taruk beb????

  7. Teringat Irah, abng terbangun jam 4 pagi smlm
    Tak tahu abg cerita rindu ini yng sgt mendalam
    Irah kat sana tentu sibuk dgn kertas dan kalam
    Abng utus warkah ini, sekadar nak kirim salam
    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

  8. 1. Dr Mahathir janji pindah kuasa pada saya
    2. Tak yakin…Anwar lepaskan Kapar Abdullah Sani dan Sg Petani Johari Abdul menyalak
    3. Tak jalan pihak media seperti MC MKini FMT mula tulis merapu.
    4. Tak jalan bloggers macam Budin Rocky Bru dan lain2 mula guna mata pena
    5. Tak jalan Otai Reformasi juga disuruh menyalak…juga tak jalan
    6. Anwar kata bukan dia yang “hwndak sangat kerusi PM”….hahahah konon dia tak bising2….piirah
    7. Terkini berita Anwar to come up with No Confidence Vote against TDM… strategy dah diketahui..namun berita semasa tak dapat angka yang diperlukan…..niat jahat
    8. Dengan izin Allah swt…Anwar akan diingat dalam buku sejarah as PM in Waiting for life…..

    THE UNEXPECTED IS EXPECTED TO BE THE EXPECTED

    1. “berita Anwar to come up with No Confidence Vote against TDM…” –

      Kalau tak betul pun Pak Sheikh merancangkan itu, the fact that that was reported by the media menunjukkan ketidak-sukaan (bahasa high class) media yang berkenaan terhadap nya.

      Sori lah Pak Sheikh, “he who has ill intent, brings it only unto himself”. Ini quote by Tanpa Nama, hehe.

  9. Usahlah bertempik di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra jika pemimpin atasan Umno enggan mendesak Dr Ahmad Zahid Hamidi supaya berundur daripada jawatannya sebagai presiden, kata bekas ketua hakim negara.

    1. Pssst, bila dia dapat pangkat Dr?

      Ijazah dari universiti mana? PhD tipu dari internet ke?

      Padan lah Umno “terbenam” kata bekas Ketua Hakim. Presiden dulu Najib Al Jibo pulak mencuri.

      Wang rakyat RM2.6 biliun di 1MDB. Bedebah.

  10. Tun Abdul Hamid, dalam sebuah artikel yang ditulusnya baru2 ni mengatakan UMNO ni kini dah kronik dan perlukan pembedahan jantung dengan segera.

    Cuma yang tak dinyatakannya adalah…bagaimana perkara tu boleh berlaku..takkan lah dia lupa bahawa segala kebobrokan yang berlaku dalam UMNO sekarang adalah dek kerana tangan mantan PM ke 4 dulu yang kini dah jadi PM ke 7…semuanya adalah dari legasinya.

    Tengok aje lah..sapa yang perkenalkan budaya politik wang, kronisme, nepotisme, cantas mencantas, cah keting, tikam belakang, fitnah memfitnah serta ugut mengugut dalam parti keramat tu kalau bukan Atoq@94….sapa yang tak sehaluan dan mengikut kehendak dan arahannya pasti jadi mangsa kerakusannya..tengok aje lah apa yang jadi pada Musa hitam, Ghafar Baba, Bang Non dan terbaru..DSNR dan Pak Lah.

    Kini budaya yang sama diterapkannya dalam Bersatu…tengok aje lah..Din pagoh bakal menjadi mangsanya dalam masa terdekat ni. Malah ramai penganalisa politik tempatan yang non partisan bersependapat bahawa segala kejelikan yang berlaku dalam PH sekarang adalah juga hasil air tangannya…termasuk lah isu video semburit Jemin tu.

    Khabarnya..Atoq dah marah dan kecewa kerana Jemin tak dapat melaksanakan arahannya agar MP2 PKR yang pro Jemin memberi sokongan kepada Atoq dan dikhuatiri mereka ini bakal berpaling tadah dan menyokong Bang Non dalam komplot undi tak percaya terhadap Atoq dalam persidangan parlimen sekarang ni..dan ini adalah antara sebab utama penularan video semburit tu…untuk memberi satu pengajaran yang cukup2 pahit pada Jemin dan kartelnya.

    Jadi kesimpulannya..apa yang melanda UMNO sekarang adalah hasil masterpiece Atoq…dan bukannya salah mana2 presidennya yang ternyata bertungkus lumus untuk rectify dan lakukan damage control, tapi apa nak buat…kerosakan yang dilakukan oleh Atoq terhadap parti tu dah terlalu teruk…bak kata omputih..beyond repair!!!!

  11. ‘Umno kalah sekali terbenam, kalah sekali lagi mungkin tertimbus’

    Bekas ketua hakim negara tetap berpendapat tidak wajar Zahid kembali mengetuai Umno dan mahu Majlis Tertinggi Umno desak MP Bagan Datuk itu berundur.

    Givap ler kamu Wak Jahit, bekas Ketua Hakim pun dah suruh kamu pencen. Tapi kalau nak menyibuk juga lagi, takpa. Rakyat boleh terus ketawakan UMNO, pemimpin2 nya asyik bertelagah.

    1. Buskers politik

      TN..dah konpom lah kau ni ngok yang amat2 sangat…kau masih tak sedar lagi ke ..yang sedang dok bertelagah sekarang ni bukannya pemimpin2 dalam PH ke…takkan lah kau tak nampak lagi betapa Bang non dan Tun Madey ni dah berhunusan pedang pasal isu pelan peralihan kuasa tu, sampaikan Bnag non terpaksa buat usul undi tak percaya buat kali ke dua terhadap Tun, walaupun dia sedar komplot tu bakal gagal lagi sekali.

      Bukan itu saja, menteri2 dalam PH pun dok asyik betelagah dan hentam menghentam sesama sendiri…walaupun sesuatu dasar atau polisi tu dah dipersetujui dalam mesyuarat kabinet…tapi bila di luar, lain pulak jadinya.

      Nampak gayanya..yang menjadi bahan lawak dan tertawaan rakyat ialah gelagat pemimpin2 PH ni…umpama enau dalam belukar, sibuk nak melepaskan pucuk masing2 aje…setuju kan beb????

  12. Buskers politik

    Astaghfirullah….pelik betul lah kenyataan Dr. Mujahid Yusof Wakanda yang menganggap concentration camp yang sebenarnya bertujuan bagi menghapuskan identiti, kepercayaan dan budaya golongan minoriti sebagai ‘pusat latihan’ dan menyifatkan laporan mengenai penindasan umat Islam di China sebagai ‘berita palsu dari China’ adalah amat mendukacitakan kerana memperlihatkan sokongan beliau kepada dasar penindasan umat Islam di Xinjiang.

    Umat Islam di Msia merasakan beliau sama ada tidak meneliti berita sebenar mengenai nasib umat Islam Uighur sedangkan banyak penulisan mengenai perkara itu diterbitkan termasuk dalam jurnal akademik atau beliau hanya menyuarakan pendirian rasmi Kerajaan Malaysia mengenai perkara ini sesuai dengan kedudukan beliau sebagai seorang Menteri yang menjaga hal ehwal agama.

    Amat tidak patut sekali beliau menunjukkan sokongan kepada China dalam isu yang sedang mendapat perhatian oleh pelbagai negara serta agensi dan pertubuhan sehingga ke peringkat antarabangsa yang sedang berusaha memberikan tekanan kepada China bagi menamatkan krisis kemanusiaan di negara itu.

    Umat Islam negara ini menggesa Wisma Putra segera menjelaskan sama ada kenyataan Dr. Mujahid Yusof itu adalah mewakili pendirian dan dasar rasmi Kerajaan dalam hubungan antarabangsa atau ia hanyalah kenyataan peribadi beliau.

    Jika ia adalah kenyataan peribadi beliau, maka amat wajar Kabinet mengeluarkan notis tunjuk sebab kepada Menteri itu dan beliau mesti segera memohon maaf kepada rakyat Malaysia dan meletakkan jawatan.

    Sepatutnya, dari PH membuang masa beriya2 untuk mengusulkan agar menteri2 dan MP2 mengisytiharkan harta mereka, adalah lebih afdal agar usul agar Mujahat ni dikenakan tindakan oleh kerajaan kerana kenyataan tersebut…dan menteri macam dia ni layaknya hanya lah berguling2 di atas jalanraya semasa membantah pasal tol dulu!!!!!

    1. Buskers politik ini di gunakan untuk kopipoes jugak. Macam lah takda nama lain yang dah di gunakan untuk kopipes. Nak tunjuikkan dia ramai, konon. Tapi hanya sekor saja.

      Begitu lah orang gila ADHD, seperti didefinasikan terdahulu. Perlu di ulang, kot dia sedar dia gila dan pergi hospital –

      ADHD is a brain disorder marked by an ongoing pattern of inattention and/or hyperactivity-impulsivity that interferes with functioning or development.

  13. Yang menggunakan istilah “Penjajahan DAP” memang lah farsical, di ketawakan orang dengan “buffonery” depa, seperti di definasikan di komen terdahulu.

    Tak mahu terima fakta bahawa Melayu di Bersatu jadi PM dll, Melayu di Amanah jadi Menteri Pertahanan dll.

    Depa puak Najib Umno BN, “the frustrated lot” yang kalah, lingkup di Pru14. Tak berani hara kiri sebab depa katak puru.

    Hari2 mimpi nak ke Putrajaya tapi tak boleh capai, mmangkin frut ler depa, boleh ha nya maki hamun saja, nak berdialog, berhujjah pun dah tak terdaya.

  14. Kumpulan Melayu Penentang Penjajahan DAP

    HALANG habis2an si anwar PENYAMAQ HOMO PARIA lu dr. jadi PM dan TIMBALAN PM dia dr. si guan eng BANGKAI ANJING DAP Anjing PENGGANAS/PENJAJAH/PENIPU/PERASUAH/PEROMPAK/PENYANGAK homo jijik Zionis ISrael – di bawah hak asasi ‘KESAMAAN’ Zionis PENIPU depa (sbb. tu, anwar PARIA HOMO ni amat ANTI-UNDG2 PERLEMBAGAAN 153 dan DEB)!!! Lihat di –

    https://www.thethirdforce.net/dap-jointly-funds-effort-to-topple-mahathir-anwar-lacks-numbers/

    DAP jointly funds effort to topple Mahathir, Anwar lacks numbers

    By Raggie Jessy

    The Third Force net
    June 29, 2019:

    ….The DAP is said to be jointly funding a mass-scale effort led by Dato’ Seri Anwar Ibrahim to buy the support of as many Members of Parliament as possible towards ousting Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad.

    While the source of the fund isn’t completely known at this point in time, the fund itself is said to range in the billions and comes atop more billions that a couple of tycoons associated with Anwar are forking out to lure PKR, UMNO, Sabah and Sarawak MPs to their side……..

    The PKR president has in his possession close to 70 written and signed commitments by MPs from both sides of the political divide with the DAP being the only party backing him wholesale.

    Two very senior UMNO MPs are also in on the conspiracy with one of them agreeing to second a motion of no confidence against Mahathir in case it is proposed by Anwar or his men.

    These MPs have agreed to a leadership transition plan that will see Anwar become Prime Minister and a senior DAP leader, presumably Lim Guan Eng, his deputy……

    Kalau BERITA ni TAK benaq cepatlah buat lapuran POLIS oi, si DAP bangkai ANJING dan KULI anwar PARIA HOMO dia, si PENAKUT2 DAYUS oi!!!

    1. The Third Force = The Third Farce.

      farce =

      a comic dramatic work using buffoonery and horseplay and typically including crude characterization and ludicrously improbable situations.

      synonyms: slapstick comedy, broad comedy, slapstick, burlesque, vaudeville, travesty, buffoonery;

      Hahaha, depa tu buffoons. Keluarga beruk, monyet, lotong.

    2. Kumpulan Melayu Penentang Penjajahan DAP ialah keturunan Melayu yang biarkan Penjajah British bawa masuk “the ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang” ke negara ini mulai di abad 19 hingga Merdeka.

      Sekarang menyusahkan keadaan, nak kentut pun kena lihat depa bantah ke tidak.

      Pulak nya depa selalu busuk kentut, dan berak di hadapan khalayak ramai. Keji se keji2 nya.

      1. TN ni ngok ke apa haah…kan dah nama dia tu kumpulan melayu penentang penjajahan DAP..dah tentu lah dia ni amat2 anti pada kaum pendatang bangsa DAPigs tu….mana mungkin dia dari keturunan yang membiarkan penjajah British bawak masuk kaum2 tu dulu ke Tanah Melayu.

        TN ini lah yang boleh kita katakan sebagai entiti yang kecik2 dulu tak nak mampos..bila dah besar menyusahkan orang pulak…setuju kan sobat2 sekelian????

  15. Dah keluar nama baru pulak si gila Geng Najib yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama. Buskers Politic pulak dah, blogging sampai pukul 5 pagi atas nama Anonymous kah3.

    Orang gila memang tak banyak tidur, tak boleh tidur sebab otak nya sentiasa aktif, hyper – penyakit gila Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Lihat

    https://www.nimh.nih.gov/health/topics/attention-deficit-hyperactivity-disorder-adhd/index.shtml

    ADHD is a brain disorder marked by an ongoing pattern of inattention and/or hyperactivity-impulsivity that interferes with functioning or development.

    1. Inattention means a person wanders off task, has difficulty sustaining focus, and is disorganized – BLOGGING TAK IKUT TOPIC

      Hyperactivity means moving about constantly, including in situations in which it is not appropriate; or excessively fidgets, or talks. PENUH KOMEN DIA DI ATAS BERBAGAI NAMA

      Impulsivity means making hasty actions that occur in the moment without first thinking about them and that may have potential for harm. MEMBUAT PERSONAL ATTACKS, DI CARUT SE CARUT2 NYA.

    2. Kumpulan Melayu Penentang Penjajahan DAP

      Apa yg. lu TAKUT sgt.dgn. SUARA2 LANTANG kami, PENENTANG2 si rejim PEROMPAK/PERASUAH PH-DAP bangkai ANJING homo jijik ZIONIS ISreal lu aaahh, si PARIA ANJING DAPembunuh oi?!! Dulu bukan main, si ANJING2 PH-DAP ni, kononnya begitu cintakan “FREE SPEECH” masa zaman YAB DS Najib terCINTA kami!!!

      CELAKA lu PENJAJAH HOMO PENYAMAQ si BANGKAI/PEST/SAMPAH ANJING PARIA hindrafHOMO/Tamil Eelam SETAN DAPembunuh BANGKAI ANJING/PEST/SAMPAH amat RASIS!! PUKIMAK PELACUR hanyir BERNANAH lu si GILA BABI!!!!

      Yg. ni TAK pula lu TERLALAK aaahh si PUKIMAK SAMPAH/PEST, bila lu MENJILAT dgn. RAKUS akan si SAMPAH/PEST DAP PERASUAH/PEROMPAK/PENJAJAH/PENGGANAS/PENIPU/PENYANGAK bangkai ANJING homo jijik ZIONIS ISrael lu tu, yg. amat KOTOR dan BUSUK mcm. BANGKAI ANJING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KES2 RASUAH/ROMPAKAN oleh si PERASUAH/PEROMPAK Pendatang Cina APEK guan eng DAP anjing ni terus diTUTUP secara HARAM – oleh geng SAMSENG Penipu/Penjenayah PEGUAM NEGARA PARIA pundek BANGKAI ANJING/PEST/SAMPAH DAP PENGGANAS dia tu, di –

      https://www.malaysia-today.net/2019/04/08/penang-undersea-tunnel-corruption-scandal-tommy-thomas-is-proving-to-be-a-bigger-crook-than-guan-eng/

      Penang Undersea Tunnel Corruption Scandal: Tommy Thomas is proving to be a bigger crook than Guan Eng

      By Raja Petra Kamarudin

      Malaysia Today
      Last updated Apr 8, 2019 !!

      1. Dah letak nama baru lagi si gila Geng Najib yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama ini.

        Bunyi macam Tok Kedudu ke Tok Kadut ke yang dulu selalu keluar, tiap komen mencarut, memaki hamun, sebab dia gila.

        Kalau betul itu penulisan RPK, kot dia dah gila sebab tersumbat di squatter area di Manchester, England, banyak tahun, rindu kampung, frust tak dapat balik Malaysia sebab ada Arrest Warrant on his head, cabut lari dari jenayah Akta Hasutan ke hapa.

  16. Irah menerangi jiwa abg yng sblm ini kegelapan
    Hadir nya Irah, memberikan abg seribu harapan
    Warkah2 dari Irah, abg salin dan kemas simpan
    Ianya, abg akan jadikan sbg teman dan tatapan
    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

    Benar kata pujangga kasih tak dapat dijual beli
    Kala sepi, warkah Irah abg tatap berulang2 kali
    Kini, rencah politik pun, abg tidak begitu peduli
    Kerna alunan seruan kasih, hati abg bagai diuli
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

  17. Dato’ Seri Anwar Ibrahim sudah meraih sokongan 15 daripada jumlah ahli parlimen Barisan Nasional dalam usaha saat akhir beliau menjayakan usul tergempar undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Walaubagaimanapun, usaha tersebut dilihat makin terbantut apabila sebilangan ahli parlimen dari Gabungan Parti Sarawak dilihat mengambil sikap tunggu dan lihat manakala yang lain tidak bersetuju kerajaan Mahathir dijatuhkan.

    Sementara itu, sepuluh ahli parlimen dari DAP dan Amanah dipercayai tidak akan menyokong usul tersebut biarpun Anwar disokong oleh pucuk pimpinan DAP untuk menggantikan Mahathir sebagai Perdana Menteri Malaysia.

    Kedua-dua Anwar dan DAP masing-masing dibantu beberapa kroni Cina yang menghulurkan dana berbilion ringgit untuk membeli ahli-ahli parlimen kerajaan dan pembangkang, dipercayai pada harga RM25-30 juta seorang.

    Sehingga kini, Anwar masih tidak mempunyai bilangan yang cukup untuk menjayakan usul yang dirancang beliau walaupun mendapat sokongan padu dua pemimpin kanan UMNO yang bersetuju menyokong usul tersebut.

    Kedua-dua mereka turut bersetuju dengan rancangan Anwar menjadikan seorang pemimpin kanan DAP, dipercayai Lim Guan Eng, sebagai timbalan Perdana Menteri.

    Umno pada ketika ini terbelah kepada empat hingga lima puak dengan perpecahan paling ketara berlaku semalam sekembalinya Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi daripada bercuti sebagai presiden parti.

    Kemunculan semula Zahid secara tiba-tiba menjurus kepada usaha sebilangan penyokong Dato’ Seri Mohamad Hasan menimbangkan pembentangan usul tergempar meminta Zahid berundur bagi memberi ruang kepada Mohamad untuk menerajui parti.

    Para netizen pula dilihat terbahagi kepada dua – mereka yang bersetuju Zahid kembali aktif sebagai presiden parti dan mereka yang merasakan Zahid tidak lagi relevan.

    Kem Mohamad dilihat menyokong Mahathir dikekalkan sebagai Perdana Menteri Malaysia sehingga pilihanraya umum ke-15 dan menolak bulat-bulat usul undi tidak percaya yang cuba dibawa Anwar-DAP.

    Apapun, parlimen sudah mula bersidang hari ini selama 12 hari bagi mesyuarat kedua, penggal kedua parlimen ke-14 tahun 2019.

    Ini bermaknya Anwar mempunyai kurang daripada 11 hari untuk menjayakan usul undi tidak percaya beliau sebelum meminta perkenan Yang Di-Pertuan Agong menjadikan Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail Perdana Menteri Malaysia ke-8.

    1. Anwar sejak PRU12 Yang lalu menjanjikan pertukaran Kerajaan pada bulan September….terbukti apa pepatah Melayu sebut ‘Tin Kosong’ bunyi jer berdengong kuat atau pun dalam istilah moden … Duit Syiling … bunyinya lebih nyaring dari duit Kertas … Goyang Bising, Jatuh pun Bising!!! Nilai … kecik jer!!!

      Sepatutnya Anwar cuba menghargai nilai cermin!!! … yang jelas mencerminkan diri sendiri!!!

      Namun apa yang Anwar boleh sumbangkan jasa pada hayat yang masih tinggal untuk Rakyat Malaysia ialah mendedahkan KEPINCANGAN Pentadbiran MAHATHIR sejak menjadi PM4 sehingga kini termasuk cubaan campurtangan beliau didalam Pentadbiran Kerajaan selepas bersara untuk menjaga KEPENTINGAN diri sendiri, keluarga sendiri, para kroni dan proksi sendiri!!!

      Itu sahaja yang Anwar boleh lakukan kepada Rakyat Malaysia supaya Rakyat Malaysia boleh memadamkan INGATAN Perbuatan Songsang & Jijik semburit yang kerap dia lakukan tu!!!

      Buktikan yang dia BUKAN lagi TIN KOSONG atau Duit Syiling yang BISING TANPA GUNA tu!!!

  18. Memang sering abg ini, tersenyum seorang diri
    Terbayang nanti, bila kita sudah jadi raja sehari
    Irah yg memakai mahkota layak seorang puteri
    Merah menyerlah gincu di bibir serta inai di jari
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    Teruna kacak di kanan, dara jelita berada di kiri
    Sama cantik & sepadan, bila duduk atau berdiri
    Jejaka kat sebelah Irah suami tampan & bistari
    Bangga sgt abg tika merangkul pinggang isteri
    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

  19. Nampak sangat Pelik betul PH nikan!!!!

    Janji lain yang dibuatnya lain pulak…

    Sebelum PRU14, PH janji hantar balik pekerja asing.

    Syed Saddiq janji bawa balik semua Warga Malaysia yang kerja di Singapura.

    Tapi selepas PRU14 …

    PH nak hantar Rakyat Malaysia jadi buruh di Jepun.

    Mahu bawa masuk pekerja asing dari Afrika pula dah…setan jenama apakah yang merasuk depa ni semua haaah????

  20. DAPigs sedang menggunakan isu pemberian geran sebanyak RM15 juta kepada Koperasi Jayadiri (Kojadi) untuk menyerang parti MCA.

    Hari ini, Ketua Pemuda DAPigs WP telah membuat laporan polis tentang isu ini terhadap presiden MCA dengan mendakwa dana itu adalah dana haram.

    Dana RM15 juta itu diberi oleh Yayasan 1MDB pada tahun 2012 sebagai satu geran kepada Kojadi untuk menyediakan pinjaman pelajar dan pembiayaan kredit mikro untuk perniagaan kecil.

    Dana Yayasan 1MDB pula disumbang oleh 1MDB dan penderma korporate yang lain.

    Wang itu adalah disumbang terus dari Yayasan 1MDB dan tidak ada kena-mengena dengan akaun bank saya.

    Oleh itu sehingga kini, SPRM tak tuntut Kojadi mengembalikan geran itu.

    Tapi parti DAPigs mahu buat hal pula.

    Jika Kojadi terpaksa memulangkan dana RM15 juta itu maka antara penerima-penerima lain di bawah ini juga akan terpaksa mengembalikan bantuan mereka dari Yayasan 1MDB:

    1. Sebanyak 57,000 pemandu teksi yang menerima subsidi tayar RM520 setahun melalui program Teksi Rakyat 1Malaysia (TR1MA) yang dibiayai oleh Yayasan 1MDB.

    2. Ribuan penerima Geran pendidikan kepada pelajar terpilih seperti Geran Akademik Jabatan Perkhidmatan Awam, Dana PIBG bernilai dan Geran Akademik Jabatan Agama Islam Malaysia.

    3. Ribuan penerima program Nadi Kasih untuk membaiki dan membaik pulih rumah usang golongan miskin.

    4. Penerima program Ihsan Samudera yang memberi bantuan kepada 55,574 nelayan melalui Persatuan Nelayan dalam bentuk bot, pukat, enjin bot dan jaket keselamatan.

    5. Sebanyak 5,711 Jemaah yang menerima tajaan untuk menunaikan ibadah Haji.

    Ada banyak lagi.

    Jika dana yang disumbang terus dari agensi kerajaan kepada Rakyat untuk bantuan dianggap oleh kerajaan PH sebagai wang haram, maka semua penerima bantuan lain seperti BR1M juga akan perlu mengembalikan wang mereka kepada kerajaan.

    Geran RM 15 juta kepada Kojadi ini digunakan untuk pinjaman kepada pelajar dan pembiayaan kredit mikro untuk perniagaan kecil.

    Ia bukan seperti bayaran RM305 juta kepada syarikat 100% milik swasta untuk membuat laporan-laporan terowong misteri Pulau Pinang yang masih tak siap setelah 6 tahun.

    Tapi mana tahu?

    Kerajaan PH ini suka membuat kerja tidak masuk akal demi melanjutkan propaganda politik mereka aje…cukup2 lah menipu rakyat masa sebelem PRU14 dulu dan disambung pulak bila dah jadi kerajaan ni!!!!

  21. Fulamaaakk…..Auta Menteri Kewayangan tak pernah berhenti lagi lah…

    Nobita kata, kaedah tender terbuka untuk menjual hartanah negara mestilah melibatkan pelantikan ejen hartanah untuk menjalankan tender terbuka.

    Eleh.. Macam kerajaan BN tak pernah sekalipun menjual bangunan atau tanah.

    Tak pernah sekalipun kerajaan BN melantikkan ejen atau broker apabila mahu menjual bangunan kerajaan.

    Hanya dia seorang sahaja buat macam ini.

    Masa dahulu, jika kerajaan BN mahu jual bangunan atau tanah, tender akan dibuka untuk pembeli terus membuat bidaan kepada kerajaan.

    Mana ada melibatkan ejen?

    Kita bagi contoh notis tender Telekom Malaysia di bawah kerajaan PH yang menjual dua menara mereka awal tahun ini.

    Adakah penjualan banguna-bangunan Telekom itu melibatkan broker atau perlu melalui ejen hartanah?

    Tak. Mana ada sebut broker atau ejen?

    Nobita kata nilai bangunan Malaysia Building di Hong Kong milik kerajaan yang dia jual itu adalah sekitar RM1.68 bilion.

    Biasanya caj komisyen orang tengan dan ejen adalah sekurang-kurangnya 3%.

    Maka bayaran kepada ejen untuk penjualan ini sudah RM50.4 juta.

    Itupun jika caj hanya 3%.

    Kroni-kroni kerajaan PH tentu happy….betul tak????

  22. Ini tak boleh dimaafkan.

    Rakyat wajib marah.

    Bulan Mac, ribuan mangsa di Pasir Gudang memerlukan rawatan akibat terkena pencemaran gas toksik.

    Ratusan sekolah ditutup.

    Selepas hampir dua minggu, menteri-menteri PH memberi jaminan bahawa segala pencemaran telah dibersihkan dengan sepenuhnya.

    Jamin sudah 100% selamat.

    Tiga bulan kemudian, berlaku lagi.

    Murid-murid sekolah terdedah lagi kepada gas toksik sehingga memerlukan rawatan kecemasan.

    Sekali lagi, ratusan sekolah diarahkan untuk tutup.

    Dan hari ini pula…

    Baru 2 jam sekolah dibuka semula. dah lebih 130 murid dan guru yang sesak nafas dan perlukan rawatan kecemasan..

    Ada yang pengsan di depan-depan mata wartawan-wartawan yang membuat liputan pembukaan semula sekolah!

    Apa punya bangang kerajaan PH ini?

    Sembilan tahun saya jadi PM, insiden seperti ini tak pernah berlaku sekalipun.

    PH ambil alih setahun sahaja dah 3 kali berlaku.

    Gagal lagi dan lagi dan lagi.

    Buat kerja cincai dan menggadaikan nyawa ribuan murid-murid sekolah dan Rakyat.

    Menteri Kerajaan Tempatan dan Menteri Alam Sekitar PH yang pernah memberi jaminan bahawa Pasir Gudang sudah selamat patut bertanggung jawab.

    Letaklah jawatan.

    Jangan menyusahkan Rakyat lagi.

  23. Nampak gayanya….Kempen minum sesudu sawit dan Sayangi Sawitku PH telah gagal.

    Iklan sawit Teresa Kok dan Mat Sabu (wah! kari kepala ikan ah?) tak mencapai matlamat.

    Harga sawit terus menurun tahun 2019 ini.

    Semalam, media Bloomberg melaporkan trend penurunan harga ini adalah paling teruk dalam sejarah.

    Palm Oil Posts Its Longest Quarterly Slump on Record
    https://www.bloomberg.com/…/palm-oil-posts-longest-quarterl…

    Dah di bawah RM1,900 setiap tan.

    Apa lagi selepas ini?

    Saranan rakyat minum satu sudu sawit sehari dinaikkan kepada satu cawan?

    Teresa dan gengnya akan berlakon dalam lebih banyak iklan TV?

    Apakah nasib ratusan ribu peneroka?

    Kalau PH tak dapat pulihkan harga sawit, sekurang-kurangnya kembalikan bantuan kepada peneroka dan tunaikan janji manifesto untuk menghapuskan semua hutang peneroka.

    Dah lebih setahun ini….masih takde apa2 perubahan lagi..apa cer haah????

  24. Korang semua tentu perasan kan….pada zaman BN, kes-kes pemimpin PH seperti Guan Eng, Kit Siang, mendiang Karpal Singh dan bakal PM ke-8 dibiarkan untuk ditangguh pada masa Parlimen bersidang.

    Tapi zaman PH pula, kes DSNR tidak dibenarkan pula termasuk pada masa Parlimen menjalankan undi untuk meluluskan usul-usul hal ehwal negara.

    Tapi, kalau DSNR pergi ke Parlimen pun, PH dah mengeluarkan usul untuk menggantung tugasnya sebagai ahli Dewan Rakyat selama tiga bulan.

    PH ini halang dia ke Parlimen… Nak gantung keahlian dia….

    Lepas tu PH tuduh dia pulak tak berani masuk Parlimen.

    Tanya lepas tu tanya kenapa DSNR gunakan media sosial tapi tak gunakan Parlimen untuk bentangkan isu-isu rakyat.

    Eh.. kalau DSNR bongkarkan di media sosial, siapa pulak yang nak halang korang jawab kat media sosial juga?

  25. Kalau balik ke kg, abg ni rasa mcm terubat luka
    Bila org dok cakap, pasal kita, abg jadi sgt suka
    Adik beradik & kawan2, sering usik & berjenaka
    Depa dok kata, “amboi, gheja dok mesej marka”
    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

    Bila masuk je blog ini keadaan mcm ada puaka
    Terutama sekali pe’el si ifrit lahanat tua bangka
    Dengki & cemburu, perangai serupa dgn celaka
    Tergamak dia kata, kewujudan Irah ini abg reka

    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

  26. Tahniah lah rakyat Msia….Hari ini, Bank Dunia telah turunkan lagi unjuran untuk pertumbuhan ekonomi Malaysia.

    Ini adalah kali ketiga Bank Dunia turunkan unjuran mereka selepas PRU14.

    Mari kita tinjau semula unjuran-unjuran Bank Dunia sebelum dan selepas PRU14.

    13 Jun 2017: World Bank revises Malaysia’s GDP growth to 4.9pct
    https://www.malaysiakini.com/news/385444

    5 Oktober 2017: World Bank raises Malaysia’s GDP growth forecast
    https://www.thestar.com.my/…/10/05/world-bank-raises-forec…/

    14 Disember 2017: World Bank lifts Malaysia 2017 GDP growth forecast
    https://www.theedgemarkets.com/…/world-bank-lifts-malaysia-…

    14 April 2018: World Bank raises Malaysia GDP 2018 forecast to 5.4pc
    https://www.nst.com.my/…/world-bank-raises-malaysia-gdp-201…

    **** PRU 14 ****

    4 Oktober 2018: World Bank sharply cuts Malaysia’s 2018 growth view
    https://asia.nikkei.com/…/World-Bank-sharply-cuts-Malaysia-…

    19 Disember 2018: World Bank follows IMF in cutting Malaysia’s GDP to 4.7%
    https://www.thestar.com.my/…/world-bank-follows-imf-in-cut…/

    1 Julai 2019
    World Bank lowers Malaysia’s 2019 GDP growth forecast to 4.6% as global risks heighten
    https://www.theedgemarkets.com/…/world-bank-lowers-malaysia…

    Setahun sebelum PRU14, unjuran ekonomi kita dinaikkan 4 kali oleh Bank Dunia.

    Setahun selepas PRU14 pula, Bank Dunia turunkan unjuran ekonomi kita 3 kali.

    Tapi Raykat tak kisah kerana ini cuma Bank Dunia yang cakap

    Kerana sumber bukan dari artist-artist, Sarawak Report atau RoketKini.

    Sementara waktu itu, nilai Ringgit Malaysia terus mencatat sejarah paling rendah berbanding Baht Thailand hampir tiap-tiap minggu dalam tempoh setahun yang lepas ini.

    Hari ini juga, trend catat tahap paling rendah terus kekal.

    Hari ini, RM100 hanya boleh tukar 738.50 baht…dengan USD toksah lah kita bandingkan..buat malu aje beb!!!!

  27. Walawei….Cukai gula kerajaan PH telah bermula hari ini.

    Dulu BN potong subsidi gula, PH marah.

    Tahun itu, BN mansuhkan subsidi gula sebanyak 34 sen untuk satu kg tapi tahun itu kita perkenalkan BR1M buat pertama kali dalam sejarah Malaysia.

    PH kata BN zalim.

    Hari ini, takde subsidi untuk gula. Malah dikenakan cukai sehingga harga naik 70sen satu kotak (bukan satu kg) disamping BR1M dipotong.

    Tapi sekarang PH okay je, Tak zalim.

    PH kata ini baik untuk Rakyat dan orang miskin tak perlu minum coke dan minuman bergula.

  28. Nak tanya lah…korang semua ada terbaca tak keratan dari siaran media Menteri Jaga Agama Malaysia tentang kecaman dan soalan yang diterima dari pelbagai pihak dan NGO termasuk dari presiden parti dia sendiri berkaitan dengan puak uighyur tu????

    Ramai yang tuduh dia telah dipergunakan oleh kerajaan China untuk melanjutkan propaganda mereka.

    Tapi Menteri Jaga Agama nafikan.

    Dia jawab bahawa dia bangga pula kerana “ini pertama kali bagi seorang Menteri dari Malaysia menerima maklum balas yang amat positif dari negara China apabila bercakap tentang isu Agama kepada wakil China.”

    Aduh!.

    Orang tuduh kamu telah dipergunakan oleh China untuk menyebarkan propaganda isu Agama.

    Lalu kamu jawab bahawa kamu bangga kerana China beri maklum balas amat positif kepada kamu tentang isu Agama?

    Ini memang jawapan facepalm!

    Sudah-sudahlah Mujahid.

    Lebih baik kamu kembali guling-guling atas jalanraya tuntut harga minyak turun sahaja…itu kan dah memang trademark kau sejak dulu lagi kan????

  29. Fuyoooo….Dewan Rakyat kembali kecoh pagi ini kerana isu Tabung Haji.

    Menteri Jaga Agama sekali lagi tolak Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat dakwaan salah laku dalam pengurusan Tabung Haji (TH).

    Malah, soalan-soalan tambahan tentang TH pun tidak dibenarkan oleh Speaker Parlimen PH selepas Menteri jaga Agama kata Rakyat langsung tak resah dengan Tabung Haji.

    Ye ke? Rakyat tak bimbang dengan TH dan puas hati dengan Hibah 1.25% setahun?

    Menteri jaga agama ini juga memberi contoh yang tak masuk akal apabila dia dakwa TH sedang diuruskan dengan terbaik di bawah PH.

    Contoh yang dia bagi ialah kos operasi haji untuk suku pertama tahun 2019 telah jatuh 20% ke RM262 juta berbanding kos RM 204 juta untuk suku pertama tahun 2018.

    Tapi dia tak mampu jawab apabila ditanya apakah perbezaan jumlah Jemaah antara dua tempoh ini?

    Padahal kuota haji dibagi oleh Arab Saudi untuk tahun-tahun sebelum ini adalah 33% lebih tinggi berbanding tahun ini kerana Arab Saudi memberi kita kuota haji tambahan 10,000 orang setahun.

    Tapi PH ini sangat jahat.

    Dia boleh tuduh BN macam-macam tentang Tabung Haji.

    Tuduh TH rugi RM17.8 bilion kerana BN tapi apabila dicabar untuk tunaikan janji manifesto 100 hari mereka untuk jalankan RCI untuk TH, mereka tak berani.

    Nak tanya soalan-soalan tambahan di Parlimen pun tak bagi.

    Tuduhan menyeleweng RM17.8 bilion tak cukup besar untuk RCI ke?

    Peluang untuk memalukan dan mengkuburkan BN melalui RCI tak mahu diambil ke?

    Tapi PH tahu.

    Jika ada RCI, kita cuma perlu tujukan beberapa soalan kepada Menteri ini dan propaganda PH serta Menteri ini akan terus koyak.

    1. Ketua audit negara telah meluluskan akaun TH untuk tahun 2017 dan akaun ini tidak ada sebarang defisit. Betul atau tidak?

    2. Audit yang dibuat oleh firma luar PWC menunjukkan defisit RM4.1 bilion dan menunjukkan akaun dan audit TH sebelum itu adalah palsu. Betul atau tidak?

    3. Jika begitu, kenapa tidak ada sebarang tindakan diambil ke atas akauntan dan juruaudit yang memalsukan akaun itu?

    4. Adakah defisit RM4.1 bilion dirompak atau dicuri oleh BN?

    (Tidak. Semua dibayar kepada pendeposit sebagai Hibah)

    5. Adakah ianya benar bahawa aset bersih TH telah meningkat 3.3 kali ganda dari RM21.1 bilion pada akhir 2008 kepada RM69.4 bilion pada akhir tahun 2017 semasa Najib PM dan pada tempoh itu purata Hibah tahunan adalah 6.75%.

    6. Kenapa pula TH tak perlukan suntikan dana atau bail-out sejak ditubuhkan puluhan tahun dahulu?

    (Dia akan sukar untuk menjawab ini tetapi jawapan ialah tidak pernah)

    7. Adakah TH menerima kesan yang serius apabila pasaran saham menjunam dan ekonomi merosot selepas PRU14 dan kita diberi gelaran pasaran saham paling corot dalam dunia?

    8. Nilai Khazanah juga jatuh RM25 bilion. Nilai pasaran saham jatuh RM270 bilion pada tahun 2018. Oleh itu, adakah TH turut mengalami kejatuhan nilai aset yang serius akibat ini?

    9. Kenapa pula defisit yang didakwa RM4.1 bilion masa BN lepaskan TH tiba-tiba menjadi RM17.8 bilion sehingga ianya perlu diselamatkan? Adakah ini disebabkan oleh kejatuhan nilai aset TH selepas PRU14?

    10. Jika punca kejatuhan prestasi TH ialah pasaran saham dan ekonomi yang teruk selepas PRU14, adakah kejayaan terbesar kerajaan PH sebenarnya ialah menjahanamkan TH sehingga perlu diselamatkan lalu menipu rakyat dengan propaganda bahawa ini salah BN lalu nak claim sendiri adalah hero?

  30. Mengikut laporan media The Edge yang memetik sumber dalaman, kerajaan PH sedang mempercepatkan penjualan aset negara:

    1. Syarikat UEM Edgenta and UEM Sunrise dan Cement Industries of Malaysia (CIMA) dalam perbincangan untuk dijual kepada syarikat-syarikat swasta.

    2. Syarikat lebuhraya PLUS Malaysia dicadang untuk dijual kepada salah satu dari tiga orang tokoh korporat yang dekat dengan PM ke-4.

    3. Kepentingan dalam Malaysia Airports Berhad dibincang untuk dijual kepada syarikat lapangan terbang United Kingdom.

    4. Syarikat penerbangan MAS akan dijual kepada syarikat Lufthansa dari negara Jerman atau China Eastern Airlines dari China.

    Wartawan The Edge pun persoalkan kenapa syarikat IHH Berhad telah dijualkan dengan begitu cepat kepada Jepun dengan harga yang rendah kerana masa BN kita telah kuat berusaha untuk membina syarikat ini kepada antara syarikat kumpulan hospital terbesar di dunia.

    Mungkin masa kerajaan PH dah semakin singkat.

    Oleh itu penjualan aset-aset negara perlu dipercepatkan sebelum kerajaan sepenggal ni jatuh!!!!

  31. Mungkin, pantun dari abg ini, Irah ternanti-nanti
    Tadi tu, abng dlm resah gelisah tak senang hati
    Ptg sukan di sekolah, mlm ni gi ziarah org mati
    Kini abg tampil, duhai Irah ku, kuntuman melati

    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

    1. Sedara abg ler jugak tadi tu yg abg pergi ziarah
      Aruah kemalangan, & mengalami cedera parah
      Masa di rumah tu tadi abg resah tak tentu arah
      Sbb, tak dpt nak kirim pantun, utk dinda ku Irah

      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

  32. Dalam rombakan kabinet yang baru yang bakal dilakukan ni..dikhabarkan dah ada penyelesaian untuk isu pelan peralihan kuasa ni…Tun Madey kekal sebagai PM, tapi hanya bertugas pada sesi pagi..manakala Bang Non akan menjadi PM untuk sesi malam…manakala Jemin pula TPM sesi pagi dan Nobita pula TPM sesi malam….setuju tak kengkawan semua????

  33. tidak ada kena mengena dengan rakkyat jangan jadi batu api

  34. Kerajaan PH di bawah Dr. Mahathir kini telah membekukan akaun-akaun UMNO.

    Mahathir dan kerajaan melalui SPRM telah memfailkan tuduhan ke atas 41 individu dan entiti berkaitan UMNO untuk melucut hak harta.

    Mahathir berkata dia boleh membankrapkan UMNO jika dia mahu.

    Ini semua adalah untuk menekan UMNO supaya tunduk, akur dan melutut kepada beliau.

    Beliau juga mahu memaksa lebih ramai pemimpin-pemimpin UMNO untuk melompat masuk partinya.

    Jika UMNO berdegil juga Mahathir mempunyai pilihan untuk mengharamkan UMNO.

    Namun Mahathir tahu UMNO tidak boleh dipecahkan dari luar.

    Apa yang sebaliknya Mahathir akan dan sedang buat untuk melenyapkan UMNO ialah melemah dan memecahbelahkan UMNO dari dalam, seperti yang beliau sedang buat kepada PKR kini.

    Mahathir akan cuba menunjukkan seolah-olah UMNO masih memerlukan beliau lantas “menjemput” beliau kononnya untuk “menyelamatkan” UMNO.

    Namun terdapat tiga sebab mengapa UMNO sebenarnya tidak lagi perlukan Mahathir, malah adalah memudaratkan UMNO jika Mahathir kembali:

    MAHATHIR, PPBM, PKR DAN DAP

    PERTAMA, Mahathir bukanlah orang yang berprinsip dan setia kepada rakan dan perjuangan.

    Setiap kali Mahathir tertekan dengan partinya, dia akan bekerjasama dengan musuh, dan mengkhianati partinya.

    Dulu Mahathir telah banyak kali buat begini kepada UMNO apabila UMNO tidak mengikut katanya dan dia telah melompat masuk PH untuk bekerjasama dengan DAP menentang UMNO.

    Kini Mahathir tertekan pula dalam PH. Kali ini Mahathir mempunyai masalah dengan Anwar sekali lagi. Dan Mahathir pernah menggertak untuk keluar PH.

    Mesej yang ingin disampaikan oleh Mahathir ialah jika PH tidak ikut katanya, dia akan lompat parti seperti yang banyak kali dilakukannya sebelum ini.

    Sebelum ini Mahathir telah berjanji untuk menyerahkan kuasa kepada Anwar untuk menjadi Perdana Menteri dalam tempoh dua tahun, tetapi baru-baru ini tempoh tersebut dilanjutkan kepada tiga tahun pula.

    Hakikatnya Mahathir tidak mahu Anwar menjadi Perdana Menteri.

    Anwar tentunya tahu akan hal ini dan Anwar terpaksa mula mengorak langkah untuk menjatuhkan Mahathir sekali lagi dan sesiapa sahaja yang Mahathir berniat melantik selain dirinya (Anwar) termasuk Azmin, Mukhriz atau Muhyiddin.

    Untuk ini, pertama sekali Anwar perlu mendapatkan sokongan DAP.

    Dalam PH, siapa yang DAP sokong, dialah yang akan menjadi Perdana Menteri.

    Ini kerana blok bukan Melayu dan bukan Islam dalam PH adalah besar.

    Daripada 129 Ahli Parlimen PH (DAP, PKR, PPBM dan PAN), majoriti atau lebih daripada separuh daripadanya adalah Ahli Parlimen bukan Melayu dan bukan Islam.

    Jika kesemua Ahli Parlimen UMNO masuk PPBM sekalipun, ia tidak akan mengubah hakikat bahawa PH adalah gagasan kuat bukan Melayu yang dikuasai DAP.

    Sebab majoriti atau lebih 70% daripada pengundi PH dalam PRU-14 yang lepas adalah bukan Melayu dan bukan Islam ke atas mana DAP mempunyai pengaruh yang kuat.

    Dan ahli-ahli Parlimen UMNO yang melompat masuk PPBM dilihat secara langsung bersekongkol dengan DAP, oleh itu akar umbi dan penyokong-penyokong Melayu yang telah mengundi mereka (bekas Ahli Parimen UMNO yang melompat parti) sebelum ini tidak akan mengikut mereka malah mencemuh mereka sebagai pengkhianat.

    Inilah yang telah berlaku kepada enam bekas pemimpin-pemimpin UMNO yang telah melompat parti sebelum ini.

    Apabila mereka bertanding semula di kawasan mereka atas tiket PH pada PRU-15 akan datang, besar kemungkinan mereka akan tewas.

    Sebab inilah sejak tahun lepas ramai rakyat Msia telah berkata adalah lebih baik jika pemimpin-pemimpin UMNO beristiqamah bersama akar umbi dalam UMNO dan berjuang bersama PAS kerana peluang BN dan PAS untuk menang pilihanraya dan membentuk kerajaan dengan cara ini adalah lebih cerah untuk membawa perjuangan yang lebih lurus dan ikhlas untuk orang-orang Melayu dan Islam.

  35. Yahaya Ismail

    Saya ingin memberi penjelasan supaya rakyat tidak terpengaruh dengan putarbelit Anwar dan Johari mengenai naskah pra-cetak berjudul ‘Mengapa Anwar Tidak Boleh Jadi PM. Saya penulis buku itu.

    Saya tidak diupah oleh sesiapa pun untuk menulisnya. Ia adalah hasil kajian saya sendiri. Saya telah menulis hal politik, lebih 50 judul buku politik, sejak 40 tahun dulu. Salah satu buku yang saya terbit pada athun 1993 berjudul ‘Anwar Ibrahim Antara Nawaitu dan Pesta Boria’.

    Saya mengkritik kepimpinannya, dan dia telah menjemput saya ke rumahnya untuk bincang hal politik selama dua jam dari jam 11.45 malam sampai 1.45 pagi. Dia takut saya mendedahkan berbagai tindakannya yang tidak mengikut ajaran agama walaupun dia mendabik dada sebagai pejuang Islam. Dia takut saya mendapat maklumat lebih banyak mengenai hubungan homoseknya.

    Anwar kawan saya sejak tahun 70an. Tapi saya tidak sejalan dengan politiknya. Saya tidak menyertai mana-mana parti politik. Sebagai penulis saya mencari kebenaran, dan berjuang untuk bangsa, agama dan negara.

    Umum tahu Anwar meroyan hendak jadi PM. Banyak orang, khasnya Melayu beragama Islam, tidak boleh menerima seorang homosek sebagai pemimpin. Baca kemurkaan Allah dalam al-qur’an terhadap homosek yang dilaknati Allah di Sodom dan Gemorrah. Sebagai penulis beragama Islam saya tidak boleh terima dia sebagai PM. Saya bagi berbagai fakta dan hujah dalam naskah itu mempertahankan pendirian saya.

    Saya memberi naskah itu kepada beberapa orang tertentu untuk mendapat komen mereka. Juga saya promosikan buku itu dalam whatapp melalui kulit buku tersebut. Itu bukan kesalahan buat prmosi buku.

    Saya bagi naskah itu kepada Anwar dan juga Johari untuk mereka baca, dan kalau mahu, membeli hak ciptanya Ini lazim dilakukan dalam bisnes penerbitan. Saya kemukakan naskah itu kepada beberapa individu tertentu untuk mereka beli hakcipta.

    Saya letak harga jualan hakcipta RM400 ribu kerana saya tahu buku ini boleh jadi bestseller. Pengalaman selama 40 tahun sebagai penerbit/penulis saya tahu jenis buku yang boleh jadi bestseller.

    Saya terkejut bila Anwar berkata saya hendak perasugut dia minta bayaran RM400 ribu. Harga itu berdasarkan nilai hakcipta yang saya bakal jual kepada pembeli.

    KALAU DIA TIDAK MINAT JANGAN BELI. TAK ADA PAKSAAN APA-APA SEBAB HAKCIPTA ITU SAYA YANG PUNYA. SAYA BERHAK MENERBITKAN BUKU ITU SENDIRI KERANA HAKCIPTA SAYA PUNYA. KALAU SAYA TERBIT BUKU ITU DAN KALAU ANWAR ATAU JOHARI MENGATAKAN SAYA FITNAH BOLEH SAMAN SAYA KELAK. WHAT IS THE PROBLEM?

    Barangkali Anwar dan Johari terlalu meroyan dalam politik dalam situasi politik yg tidak keruan sekarang maka mereka tidak faham makna ‘naskah pracetak dengan ‘buku’. Saya tidak perlu memeras ugut Anwar untuk menjual hakcipta buku itu. Itu kerja orang bodoh.

    Saya tidak berkawan dengan gangster untuk mendapat sokongan memeras ugut politikus yang dua kali masuk penjara kerana meliwat. Itu fakta, bukan auta.

    Kalau mereka menuduh saya penulis upahan menghasilkan buku itu sila tunjuk bukti. Boleh cek akaun bank saya. Sila dedahkan nama manusia yang bermurah hati mengupah saya.
    Saya akan menyaman mereka kerana menuduh saya penulis upahan.

    InsyaAllah saya akan menerbitkan buku ini kelak sekiranya tidak ada pihak lain yang sanggup membeli hakciptanya.

    1. MACAM MANA BUDIN?

      LU ANGKAT LA ITU BUKU, LM400 libu saja

      syiokkkkk ooooooooooooooooooooo

      KAH KAH KAH KAH

      1. Anon…dari pemerhatian kau ..agak2nya, yang mana bakal jadi best seller..buku Budin..Anwar PM ke 8 atau buku Yahya Ismail..mengapa Anwar tak boleh jadi PM ke 8…tapi kalau tengok dari fakta dalam buku2 tu, ternyata apa yang diperkatakan oleh YI tu lebih tepat dan tak boleh disangkal lagi kebenarannya..setuju kan beb????

        1. SUTUJU BEBBBB!!!!!!!

          HANYA HAZIQ SAJA BELI BUKU BUDIN TU

          KAH KAH KAH KAH

    2. MANYAK BAGUS, BEST SEBAB ITU BANYAK RAKYAT KATA ANWAR TAK BOLEH JADI PM

  36. How much did Pakatan Harapan spend in GE14?

    It is said PPBM spent RM600 million while DAP and PKR spent RM1 billion.

    Can they show us their bank statements for the last two years from 2017 to 2019? Does this RM1.6 billion appear in these bank statements?

    If not then why not?

    Where did the money come from, and how was it spent, when legally Pakatan Harapan should not have spent more than RM100 million for GE14?

  37. Jemin tu bakal PM ke 8…sebab tu lah Tun Daim siang2 lagi dah kow tow kat dia…tak macam Bang Non, sapa pun tak pedulikan kat bakal PM yang syok sendiri dan paling lama dalam sejarah Msia…betul tak Budin Ooooiiii????

    1. Tahniah Malaysia. Tahniah Kerajaan Pakatan Harapan (PH). Dalam berjuta2 Rakyat Malaysia yang ada…..Tidak ada seorangpun yang layak untuk dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah (BOD) Khazanah Malaysia Berhad, sehingga Kerajaan PH terpaksa melantik dua orang berbangsa asing dari China.

      Selama ini elok sahaja Rakyat Malaysia menguruskan syarikat pelaburan Kerajaan ini sehingga mencatat keuntungan berbillion ringgit.

      Tahniah kepada Xiao’ou Tang, Lau Seng Yee dan Toh Puan Azian sebab dilantik ke dalam Lembaga Pengarah Khazanah.

      Tahun lepas apabila FGV mengalami kerugian, keputusan diambil untuk mengkaji semula gaji dan elaun pengarah FGV.

      Agak-agak Kerajaan PH akan turut mengkaji semula gaji pengarah-pengarah di Khazanah Berhad?

      Bukan apa, tahun lepas bukan setakat FGV sahaja yang rugi, Khazanah pun turut rugi selepas diambil alih oleh PH…hingga mencecah RM 6.3 billion RM…

      Lagipun, Khazanah di zaman PH bukan buat apa pun selain menjual harta yang dikumpul oleh pentadbiran terdahulu….kononnya atas alasan menyelesaikan hutang yang tak ujud tu!!!!

      1. LGE mau jual aset melayu sejak DAPigs berkuasa…

        Tokong2 dari China tu di bawa masuk dalam khazanah….. cari jalan Halus macam mana realisasikan hasrat DAPigs tu…..

        Satu cara…Kasi jatuh harga sawit, bila harga murah lelong ladang..

        Robert Kuok boleh beli semua sawit di Malaysia dan indonesia..

        Dominasi terancang menekan orang2 Melayu khususnya warga Felda…sebijik macam apa yang Tokong Kit Sial buat dulu..

        Busuknya orang hanyut ni..kesian…dulu masa kecik dijaga bagai nak rak…bila besar menggigit tangan orang orang yg menjaganya dulu…takkan lah tak sedar2 lagi kot????

        Tun Madey sila jawab..sampai bila mereka semua ni nak diberi muka lagi..dah macam kaduk naik junjung , diberi betis nakkan peha pulak…takkan lah melayu seramai 65% penduduk nak mengalah pada mereka yang hanya 35% aje…tak masuk akal pulak kan!!!!

        Ini bukan business ..ini political dan economical domination yang terancang..dan lebih malang lagi..menteri2 melayu dalam PH pulak yang jadi balaci DAPigs untuk mencapai matlamat mereka tu!!!

        1. AKU DENGAN INI TIDAK MEMBENARKAN TUN MENJAWAB

          LU SENDIRI LA, JAWAB

          KEDEGUMMMMMMMMMMMMMMM!!!!!!!!!!

          KES TUTUP!

          MAHKAMAH BERSURAI

      2. YANG PENYAMUN KAU KATA BAIK

        YANG NAK TOLONG PEBAIK, KAU MAKI HAMUN

        CISSSSSSSSSSSSSSS BEDEBAH!

        1. Perkiraan mathematik sekarang, daripada PENJUBO dan PEMBURIT lebih baik PEROMPAK dan PENYAMUN. Yang mola mola tu Nabi tak ngaku umat yang kedua tuw boleh bertaubat. Sekarang rakyat sudah buat keputusan untuk bersama menolak hok nombor satu tuw kerana terlalu bimbang Tanah Melayu dilanda musibah dari Allah Rabbul Jalil.

    2. PM KE-8 DAH TAK UJUD

      IMAM MAHDI DAH NAK KELUAQ

      PEMUDA BANI TAMIM DAH SAH

      TAK CAYA TANYA JOHN DOE

Leave a Reply

Your email address will not be published.