NANCY SHUKRI YANG MENGGELIKAN HATI….

Tentu ramai yang rasa nak ketawa apabila membaca kenyataan seorang bekas menteri daripada Sarawak, Nancy Shukri yang menyatakan ramai rakyat negeri itu mahu Najib Razak kembali menjadi Perdana Menteri.

Kata beliau, Najib kekal popular kerana sumbangannya kepada pembangunan serta meluangkan banyak masa melawat negeri itu.

“Jika anda bercakap dengan orang Sarawak, mereka mahu Najib kembali sebagai Perdana Menteri kerana beliau melawat semua kawasan pedalaman.

“Saya tidak cuba mempromosi Najib, tapi beliau tahu apa yang rakyat Sarawak perlukan.

“Beliau mengunjungi Sarawak lebih 60 kali dan cuba memudahkan hidup kami,” kata Ahli Parlimen Batang Sadong itu ketika berucap di sebuah forum di Kuala Lumpur semalam.

Rasanya-rasanya inilah kenyataan paling kelakar pernah kita dengar sejak kalahnya BN dalam PRU14 yang diadakan pada 9 Mei 2018 lalu.

Pertama, bagaimanakah Nancy boleh mengeluarkan kenyataan yang seolah-olah beliau mewakili majoriti rakyat Sarawak?

Bukankah ramai juga rakyat Sarawak yang gembira dengan kekalahan BN dan tersingkirnya Najib dalam PRU14 lalu?

Kedua, Nancy sebenarnya tidak patut mengeluarkan kenyataan sedemikian kerana parti yang diwakilinya sendiri iaitu PBB adalah komponen yang paling awal meninggalkan BN sebaik Najib kehilangan kuasanya.

Dalam erti kata lain PBB dan pemimpinnya bukanlah golongan yang setia kepada BN serta sanggup sehidup semati dengan Najib.

Tidakkah kelakar bunyinya di sebalik PBB paling awal meninggalkan Najib, tetapi sekarang Nancy boleh pula mengatakan rakyat Sarawak mahukan Najib menjadi Perdana Menteri semula?

Kelakar…kelakar…kelakar!!

Dalam hal ini barangkali Najib sendiri jadi gelihati dibuatnya dengan kenyataan Nancy ini.

Ketiga, meskipun diakui Najib agak popular sekarang, namun untuk beliau kembali menjadi Perdana Menteri atas tiket UMNO dan BN boleh dikira agak mustahil.

Najib sekarang bukan lagi Presiden UMNO dan tidak juga sebagai Pengerusi BN, malah sedang berdepan banyak pertuduhan di mahkamah yang memungkinkannya merengkok di penjara selepas ini.

Lagi pun, mengenali Tun Mahathir Mohamad, begitulah caranya beliau menghukum musuh politik yang enggan tunduk kepadanya.

Dengan demikian, kalau pun BN menang semula PRU15 akan datang, sudah tentu pemimpin lain yang akan menjadi Perdana Menteri.

Adalah mustahil, Presiden UMNO dan Pengerusi BN pada tahun 2023 nanti iaitu ketika PRU15 diadakan dan andainya BN menang pilihanraya ketika itu, akan dengan murah hati sedia menawarkan jawatan Perdana Menteri kepada Najib semula.

Sudah barang tentu pemimpin berkenaan sendiri yang mahu menjadi Perdana Menteri.

Najib barangkali hanya dapat menjadi Perdana Menteri semula jika melalui sebuah parti lain sebagaimana Tun Mahathir yang dapat menjadi Perdana Menteri buat kali kedua dengan cara menubuhkan sebuah parti baru iaitu Bersatu.

Tetapi, adakah Najib sanggup meninggalkan UMNO?

Kesimpulannya, Nancy Shukri sebenarnya boleh dianggap bermimpi di siang hari saja jika beliau masih ada perasaan bahawa Najib mungkin mampu menjadi Perdana Menteri semula selepas dijatuhkan pada PRU14 lalu. (Shahbudindotcom 29/06/2019)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 29 June 2019 — 10:17 pm
Subscribe
Notify of
guest

26 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 June 2019 11:09 am

Memang lah pun orang Najib tak bijak, hingga Umno Bn kalah di Pru14.

Nyata mempromosi Najib tapi kata “Saya tidak cuba mempromosi Najib, tapi beliau tahu apa yang rakyat Sarawak perlukan.” Betul kata Budin, memang boleh di ketawakan si Nancy ini.

Heran juga bapak dia Melanau (rumpun Melayu) tapi kalah kpd bini dia darah campuran Cina, Iban, Scots dll nakkan nama Nancy gamak nya.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 June 2019 8:07 am

Aman blog ini bila Geng Najib yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama blogging with decorum and decency.

Tak payah di balun, di tibai dengan kata2 dan nada seperti di buat nya dahulu.

Dia beradab sopan, tanpa personal attacks dsb nya, kita pun demikian.

Mari lah kita teruskan berdiskusi demikian.

Geng Najib
Geng Najib
30 June 2019 6:50 am

Sobat2 yang dikasihi sekelian…..agak2nya…korang semua percaya ke bahawa Mukhriz Mahathir ketika menjadi Pengerusi Badan Perhubungan parti itu tidak tahu mengenai dana 1MDB yang disalurkan ke akaun UMNO Kedah…. amatlah meloyakan lah beb!!!!!!. Menurut Muhammad Sanusi Mohd. Nor timbalan Pesuruhjaya Pas negeri Kedah…adalah amat2 mustahil Mukhriz sebagai Pengerusi UMNO Kedah pada masa itu tidak tahu mengenai kemasukan wang yang dikatakan mencecah jutaan ringgit. “Kalau duit masuk RM1 atau RM2 tidak apalah sekiranya tidak tahu. Ini UMNO Kedah pada masa itu dikatakan terima lebih RM1 juta, dia (Mukhriz) boleh kata tidak tahu,” katanya ketika berceramah dalam program penyatuan ummah di Padang Taman… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 June 2019 6:41 am

Tak tahu dari mana Nancy Shukri dapat weird sense of loyalty kpd seorang yang seleweng RM2.6 biliun wang rakyat, yang DoJ USA kata Kleptocrat yang paling teruk di dunia, yang sekarang di jangka otw to prison 10-20 years.

Bapak nya Melanau, ibu nya campur aduk darah Scottish, Cina dll. Kot dari Scottish sense of fierce clan loyalty in battle in the highlands of Scotland. Tapi Nancy tak sedar bahawa the battle is over for Najib, dia kalah, tercampak ke longkang, KJ pun dah lama kata “Najib bukan Bossku”.

Demikian ler mimpi seorang jongos Najib sebagai Menteri di JPM nya dulu.

Geng Najib
Geng Najib
30 June 2019 7:24 am
Reply to  Tanpa Nama

Tak betul langsung kalau dikatakan Nancy ni bermimpi…dia bercakap berdasarkan sentimen dan harapan rakyat Serawak terhadap DSNR…kita WAJIB menghormati kehendak mereka yang nakkan terbaik untuk mereka…tapi yang pasti..kalau bermimpi tu ialah Bang Non …sampai akhir hayat pun takkan menjamah kerusi empuk PM ke 8 tu !!!!

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 June 2019 8:00 am
Reply to  Geng Najib

Cobalah interpretasikan lebih meluas. Bila di kata dia bermimpi, bermakna mimpi Najib Al Jibo akan dapat naik lagi, jauh pula berkuasa lagi, di negara ini.

Kalau rakyat Sarawak ramai yang suka Al Jibo, itu masih dikira “segelintir” saja. Sebab rakyat di negeri2 lain majoriti nya rejek Najib Al Jibo.

Umno pun rejek dia, di laporkan bahawa November ini Tok Mat akan usulkan pindaan perlembagaan Umno bagi mengenepikan Najib Al Jibo di suatu Mesyuarat Tergempar UMNO.

Geng Najib
Geng Najib
30 June 2019 1:41 am

Putrajaya mulling workers from Africa to accommodate plantation sector Minister Thenga Mandey Kula said Vietnam, Indon no longer interested salary received not too different from their countries Thengy Mandy said….I’ve been discussing with ambassadors of African nations we look at suitability of African….. Here is the real situation. Foreign workers from Vietnam and Indonesia are no longer interested to work here because their salary has caught up with Malaysia, says Thenga Mande Kula. Malaysia has fallen behind Vietnam and Indonesia and soon Vietnam and Indonesia will need workers from Malaysia. Thenga Mandey has come up with a brilliant solution –… Read more »

Geng Najib
Geng Najib
30 June 2019 6:29 am
Reply to  Geng Najib

Ini semua mainan wayang politik DAPigs aje untuk mengalihkan perhatian rakyat dari usaha dan komplot mereka untuk membawa masuk secara besar2an berpuluh2 ribu warga cina dari tanah besar untuk dijadikan penduduk tetap.

Yang peliknya…kenapa Tun Madey dan TS Rais Yatim tak bising pun pasal hal ni…mustahil kalau depa berdua tak tahu menahu pasal hal ni kot…atau mereka juga bersekongkol untuk menjadikan Msia sebagai Republik China#no 2 kot????

Geng Najib
Geng Najib
30 June 2019 6:32 am
Reply to  Geng Najib

Nak tanya lah secara jujur…antara kenyataan Nancy Shukri tu dengan kenyataan badut lagi lawak bodo oleh menteri2 PH, khususnya si Kula ni…agak2nya lah..sapa yang lebih menggelikan hati haaah????

Geng Najib
Geng Najib
30 June 2019 1:10 am

Korang dah tentu lah terbaca tentang berita….Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Nga Kor Ming mengarahkan Sayap Pemuda DAP membuat laporan polis ke atas Perwakilan Dewan Muslimat PAS, Salamiah Mohd Nor. Puncanya, Puan Salamiah minta kerajaan hentikan sistem pendidikan vernakular. Nga Kor Ming berkata, sekolah vernakular terjamin di dalam perlembagaan. Buat pengetahuan Timbalan Speaker Dewan Rakyat, sekolah vernakular tidak ada dalam perlembagaan. Yang ada hanyalah sekolah agama / sekolah mubaligh. Selain daripada sekolah agama Islam, kerajaan tiada kewajipan menyediakan apa-apa dana dari segi undang-undang. Ini tertulis dalam Perkara 12 (2) Perlembagaan. Sekolah vernakular diiktiraf selepas terbitnya Penyata Razak 1956. Asalnya, British hendak… Read more »

Geng Najib
Geng Najib
30 June 2019 1:19 am
Reply to  Geng Najib

Phuiii…Konon sekolah vernakular ada termaktub dalam perlembagaan…..Ngok ni cakap tak boleh buang…illegal…

Tapi Institusi kesultanan yang ada perlembagaan. mereka nak buang…Msia nak ditukar kepada Republik, kepentingan islam dan melayu ada dalam perlembagaan….mereka selalu cabar… dan banyak lagi yang ada dalam perlembagaan tu, yang tidak memihak kepada mereka…balik balik mereka nak buang…. tapi yang depa punya…. oh… nak buat report polis pulak… memang puak2 keparat nie besar sungguh kepala depa semua…. patut semua pendatang dihantar balik semasa kita tuntut kemerdekaan dulu…baru lah aman malaysia sekarang nie!!!!

anonymous
anonymous
30 June 2019 1:44 am
Reply to  Geng Najib

Nak salahkan siapa, bro?
TN< tolong! kelirulah GN cakap.

Geng Najib
Geng Najib
30 June 2019 6:36 am
Reply to  anonymous

Kau salahkan TN tu lah…dia kan penjilat tegar tolor Tokong Kit Sial dan Ngok DAPigs ni…semua yang diperkatakan mereka TN terima dan sokong bulat2 aje..betul2 sebijik macam kobau balau yang dicucuk hidung beb !!!!

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 June 2019 7:00 am
Reply to  Geng Najib

Terima kasih meminta saya menjelaskan apa yang di keliirukan Geng Najib yang asyik menjilat Najib dengan mengguna berbagai nama.

Geng Najib otak mereng mengatakan “sekolah vernakular ada termaktub dalam perlembagaan”, walau pun di dulukan nya dengan perkataan “Konon”. Mulut nya celupar, itu pasal cakap konon atau tidak dia perlu di balun Bang Non.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 June 2019 7:10 am
Reply to  Geng Najib

Nga Kor Ming juga otak mereng jika berkata sekolah vernakular terjamin di dalam perlembagaan. Boleh dikata otak mereng tak kira apa jawatan dia pegang. Najib Al Jibo pun boleh kata KEPALA BAPAK DIA.

Perkara 152 Perlembagaan kata: bahasa negara ini ialah Bahasa Melayu, tapi bahasa2 ibunda boleh digunakan “selain dari untuk urusan resmi”.

Dan sekolah adalah urusan resmi mana2 negara, jadi Mandarin, yang bukan pun bahasa ibunda kaum pendatang di negara ini, tidak boleh digunakan sebagai bahasa pengantar di sekolah2. Jauh benar salah interpretasi nya mengatakan sekolah vernakular “terjamin” dalam Perlembagaan. Bongok.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 June 2019 7:16 am
Reply to  Geng Najib

Sekolah Cina dan Tamil sudah tentu “tidak selari” dengan apa yang d kata dalam Perlembagaan negara Perkara 152 berkenaan BM. Lebih dari itu, ia melanggar peruntukan Perlembagaan negara itu.

Sebaliknya, sekolah agama Islam tidak. Sebab Perkara 3 Perlembagaan negara kata: “Agama negara ini ia lah Islam”. Jelas, terang, tepat.

Maka sekolah agama adalah membantu mempromosikan agama Islam yang termaktub di Perkara 3 itu. Siapa mengata berlainan juga mereng otak nya.

Geng Najib
Geng Najib
30 June 2019 12:58 am

Fulamaak…akhirnya ‘jumpa sudah’ susu 1Malaysia yang dilaporkan hilang oleh Menteri Pendidikan, Dr Maszlee kepada SPRM.

Setelah kantoi menipu, Kementerian Pendidikan hari ini menghentikan pengedaran kotak susu ‘pelekat khas’.

Program Susu 1Malaysia yang sebelum ini dibekalkan ke sekolah-sekolah telahpun ditamatkan oleh Kementerian Pendidikan dan digantikan dengan Program Susu Sekolah Daily Dairy.

Sobat2 tau tak….sekali dikopek pelekat luaran, ternyata mereka telah ‘mencuri’ kotak Program Susu 1Malaysia.

Menteri Pendidikan bukan sahaja perlu membuat u-turn, malah beliau wajib meminta maaf kepada Kerajaan terdahulu kerana memfitnah susu 1Malaysia hilang…rupa2nya segala fitnah terhadap kerajaan terdahulu tu tak berasa sama sekali!!!

Geng Najib
Geng Najib
30 June 2019 12:50 am

Apa yang telah diperkatakan oleh DS Nancy tu juga adalah luahan rasa hati nurani , bukan saja rakyat Serawak tapi juga dikongsi bersama oleh seluruh warga semenanjung, khususnya bani melayu. Mereka dah tak sanggup untuk terus berada di bawah kerajaan PH , yang dikuasai sepenuhnya oleh DAPigs…nama aje Tun sebagai PM, tapi takde kuasa langsung dalam menetapkan polisi dan dasar2 kerajaan…semuanya perlu mendapat green light terlebih dulu dari Tokong kit sial yang mencatur dari belakang tabir. Tak sangka pulak..Tun yang dikatakan begitu hebat dan berotoriti dalam urus tadbir negara semasa jadi PM ke 4 dulu..kini dah menjadi harimau tua yang… Read more »

Sawaludinlamin
Sawaludinlamin
30 June 2019 12:00 am

Ingatkan era matmaslan dah xde lagi, rupa2nya masih ujud d negeri sinun.

Anonymous
Anonymous
29 June 2019 11:21 pm

Abg peduli apa, Budin tulis pasal Nancy Shukri
Di pinggiran rimba rindu ini abg membawa diri
Terasa sgt lama warkah Irah yg baru jer sehari
Kalau ada jln di awan, kpd Irah, abg kan berlari

💘❤💓💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💖💗💙💚💛
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

Cangkerik Malam
Cangkerik Malam
29 June 2019 11:43 pm
Reply to  Anonymous

WAHHHH!!!!!!SERONOK TENGOK BRO BECINTE

KEME JUGE MEMBUJENG SAMPE KU TUE

WAK SUMAN DAN TN CAM NE?

KALU BRO BOLEH CARIKAN MEREKE AWEK

MAHU MEREKA BUEK SAHABAT SAMPE KE MATE

GAMEK NYE YE

Anonymous
Anonymous
29 June 2019 11:51 pm

BETOL YE HE
WAK SUMAN NAK KE AWEK HE,DAH ADE DUE
NAK TAMBAH SATU LAGI HE,JADI TIGE

BRO CARI YE…..HE…HE….HE

TN, PA HE,BIOR BETOL NYE HE…HE….HE…

DIA TAK NAK KE PUSSY YE..ABIH T
NAK APE?..HE…HE..HE..

HI..HI…HI..HE..HE…HE..

Anonymous
Anonymous
30 June 2019 10:56 am
Reply to  Anonymous

Cengkerik Mlm & Anon,

Utk CK, nanti Kejora tolong carikan mak datin
Rupa nya dgn Suman & TN korang ini prihatin
Tapi.. dua ekor itu, mana boleh jadi pengantin
Sbb depa dua mati pucuk lemah tenaga batin

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Anonymous
30 June 2019 11:18 am
Reply to  Anonymous

Ini citer Pkcik Man, duhai Irah bidadari syurga
Org tua tu, ular lidi yg cuba nak berlagak naga
Rasanya dia ni banyak masalah rumahtangga
2 bini pun tak terlayan, kemain mahu cari tiga

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhhh
💘❤💓💖💗💙💚💛💜💝💘❤💖💗💙💚💛💜
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

Chekodet
Chekodet
29 June 2019 11:12 pm

Apa yang nak dihairankan sangat. Sekarang majoriti rakyat dan wakil rakyat dah sedar bhw BN ternyata lebih berwibawa dlm urusan pentadbiran negara berbanding PH. Tiada yg dapat menafikan harga barang makin naik sejak GST dimansuhkan dan digantikan dgn SST. Keputusann AG membersihkan kes-kes menteri tertentu nyata meloyakan. Prestasi menteri PH bukan lg teruk ttp terlalu teruk. Ya… menteri PH belum didakwa kes rasuah sbb semua kes-kes terdahulu di tong sampahkan oleh AG. Untuk menyelamatkan keadaan, itupun kalau ada, menteri berikut wajib digantikan segera. 1. Menteri Pertahanan 2. Menteri Kewangan 3. Menteri Pendidikan 4. Menteri Belia 5. Menteri Pertanian 6. Menteri… Read more »

Haroun
Haroun
30 June 2019 12:33 am
Reply to  Chekodet

Cekodet…
Mak oiii… semua mentri ko suroh tukar…. SAH YG KO NI PALA SEWEL..
Dh.. x pyah lah nak komen2 apa2 lagi.. buang jer hp tu…