ANTARA POLITIK LONGKANG DAN AHLI POLITIK BERPERANGAI MACAM LONGKANG

Apabila tersebar video semburit yang didakwa melibatkan Azmin Ali dengan Haziq Aziz, sekali lagi ramai yang bercakap mengenai politik longkang.

Mereka melihat penyebaran video tersebut sebagai satu lagi taktik kotor untuk menjatuhkan seseorang yang bergelar pemimpin.

Jika diimbas, bermula dengan Vijindran, Chua Soi Lek, Anwar Ibrahim dan terkini Azmin, penyebaran video seks untuk menjatuhkan seseorang bukanlah perkara asing lagi.

Yang tidak asing hanyalah pemimpin politik di negara kita seolah-olah tidak pernah belajar daripadanya dan bagaimana untuk mengawal nafsu mereka daripada melakukan sesuatu yang kotor, terlarang dan memungkinkan mereka jatuh ke dalam longkang.

Memang secara umumnya kita menolak amalan politik longkang iaitu menjatuhkan seseorang dengan mendedahkan keaiban mereka kepada umum, baik melalui gambar, video dan sebagainya.

Keaiban seseorang seharusnya dilindungi, bukan didedahkan.

Tetapi, dalam waktu yang sama, hendaklah juga disedari bahawa pemimpin politik adalah milik masyarakat. Dekatnya soal kehidupan mereka dengan masyarakat tidak boleh dijarakkan dengan mudah.

Oleh itu, selain ahli politik bercakap soal yang baik-baik dan menyeru kepada kebaikan, kehidupan biasa mereka juga seharusnya sentiasa baik. Ini kerana semuanya akan jadi perhatian umum.

Bagaimana rumah mereka, apa kereta yang dipandu, bagaimana isteri mereka bergaya, kehidulan anak-anak dan sebagainya, semuanya adalah sasaran teropongan rakyat.

Bermakna, jika hal-hal biasa pun menjadi perhatian, apa lagi kalau melibatkan aksi dalam bilik tidur atau di atas katil.

Sebagai idola masyarakat, pemimpin politik tidak akan terlepas daripada perhatian mengenai apa saja yang mereka lakukan.

Dalam hal ini, apa yang penting, siapa juga yang menjadi pemimpin politik, mereka haruslah menjadi individu yang mampu mengawal diri dan nafsu.

Sebagaimana mereka selalu bercakap mengenai perkara-perkara baik dan menyeru kepada kebaikan, prinsip yang sama seharusnya dipraktikkan dalam diri mereka terlebih dahulu.

Jika mereka bercakap mengenai perkara-perkara baik dan menyeru kepada kebaikan, sedangkan diri mereka sendiri bergelumang dengan kekotoran secara sembunyi-sembunyi, bermakna mereka adalah hipokrit, berpura-pura dan bukan jenis pemimpin yang baik.

Mereka yang seperti itu tidak layak menjadi pemimpin. Pemimpin politik tidak boleh punya dua wajah. Wajah mereka mesti satu saja iaitu mesti sama, tidak kira ketika di rumah, bersama penyokong, bersama kawan-kawan rapat, ketika menginap sendirian di hotel atau ketika berada di luar negara.

Sebab itu, apabila terdedah keburukan seseorang pemimpin, pilihan yang terbaik dan biasa bagi mereka ialah meletakkan jawatan dan mengundur diri. Bermaksud, orang yang kotor tidak layak menjadi pemimpin.

Lebih-lebih lagi dalam era media sosial dan kamera boleh disembunyi di mana-mana ketika ini, pemimpin politik seharusnya lebih mampu mengawal diri dan nafsu mereka.

Episod yang melanda Azmin adalah satu lagi detik malang, bukan saja dalam era Malaysia Baru, tetapi juga kepada negara.

Jika seseorang itu ingin menjadi pemimpin politik dan dalam masa yang sama mahu juga melayan nafsu serakah dan terghairah kepada perkara pelik-pelik, lebih baiklah jangan jadi pemimpin politik. Jadilah orang biasa saja.

Ini kerana jika terdedah sebarang video mengenai mereka, diri sendiri, keluarga, isteri, anak menantu dan penyokong juga yang akan malu akhirnya.

Memanglah mudah menyalahkan penyebaran video, baik melibatkan hubungan seks dengan wanita atau sejenis sebagai politik longkang, tetapi politik longkang tidak akan berlaku jika ahli politik tidak berperangai macam longkang.

Punca politik longkang adalah daripada kelakuan ahli politik itu sendiri yang macam longkang. Kalau mereka tidak berperangai macam longkang, politik longkang tidak akan wujud sama sekali.

Maka, untuk menghindarkan politik longkang, buanglah dulu apa-apa perangai macam longkang yang ada dalam diri setiap pemimpin. (Shahbudindotcom 14/06/2019)

Kongsikan artikel ini
Updated: 14 June 2019 — 10:25 am

91
Leave a Reply

avatar
14 Comment authors
AnonymousHalirafiOthman AhmadAnonymousanonymous Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Halirafi
Guest
Halirafi

Nampak gayanya ada segolongan PKR yang terikut-ikut rentak dan strategi yang telah lama digunapakai oleh parti yang menguasai dahulu. Nampak dangkal dan terdesak sangat. Lepas tu buat kenyataan ‘Baling batu sembunyi tangan’. Setelah menguasai negara, mereka terlupa cara ini kelak makan diri sendiri. Rakyat tahu siapa yang punya angkara, golongan mana yang terlibat secara langsung atau tak langsung atau yang cuba mengambil peluang atas isu ini. Orang lama dalam politik tahu. Yang baru, akan selalu silap percaturan.

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

ANTARA POLITIK LONGKANG DGN TEROMPAH SIBER/PENCACAI LONGKANG Tak dapat saya nak bayangkan Kejora yg mencaci Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathir; dan dia juga berdoa pd ‘Tuhan Jesus’ laknat Tun Mahathir sekeluarga. Selain itu, dia juga tak putus2 mecarut kotor, meluahkan nafsu gay seks (main jubor) di blog ini pd tiap2 malam bulan puasa tahun sudah (2018). Ini petikan2 kotor durjana yg sampai bilapun takkan saya maafkan….datang dari seorang munafiq konon kuat qiyamullail, sembahyang, ngaji quran….. Kejora, 3 Mei, 2018 Ko dengar sini wahai Suman sakai 9 Jun nanti, jgn pulak nak cari akai Kotey aku ini udah pasang bingkai… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Ada org mcm budak kecil tapi dah tua bangka
Perangai itu pula mengalahkan syaitan puaka
Konon dia mau bagi malu, Kejora punya muka
Tapi, pembaca tau yg mana betul atau jenaka

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Kejora mmg ler juara pantun dlm ini milenium
Bila berpantun seperti berada dlm simposium
Pcik Othman pulak komen mcm taik dia cium
Mahu lwn Kejora, korek keluar bahan muzium

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah tahu, Pcik Man ini, Yahudi punya tali barut
Dia kuat memfitnah dan jenis busuk hati perut
Kat abg difitnah mcm2 tuduhan liar mengarut
Sebagai balasan, abg balun ler dgn kata carut

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Dulu, Pcik Man suka buat bagi hati abg panas
Menghilang geram, abg bertindak balik ganas
Tapi kini abang ikuti ajaran Islam punya lunas
Abg selalu merujuk kpd Al-Quran, hadis & nas

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah tau tak Pcik Man ni asal keturunan Boyan
Nama jantan, tapi, bebel mcm nenek kebayan
Pantang diusik, dia mudah meraban meroyan
Kekadang seronok juga, org tua ini, abg layan

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Pakcik Man ni mmg terkenal sbg otai Bersatu
Panas baran, kalau marah mcm masuk hantu
Pernah cuba berbaik dgn abg pd suatu waktu
Tapi dia kecewa, abg ini tak nak jadi menantu

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Pcik Man kat blog ini, setahun 2-3 hari jer cuti
Kalau diibarat logam, dia ni jenis timbang kati
Bila abang cekap berpantun dia dengki & anti
Dia itu, nak karang pantun langsung tidak reti

Umur dah senja tapi tak pernah ingat hal mati
Fitnah & mengumpat dlm diri dia, udah sebati
Dah bertahun dia asyik fitnah abg tidak henti2
Tu yg abg carutkan dia, biar bagi dia sakit hati

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Pcik Man berharap populariti dia je paling laris
Bila abg menonjol tetiba hatinya mula terguris
Pantun2 abg dipuji, lagi ler dia tambah terhiris
Lbh lagi, bila abg tulis pantun bahasa Inggeris

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Mmg dia akan cepat marah kalau abg ni dipuji
Mulalah kata2 kesat, fitnah dan cacian dia saji
Abg masa tu org acah saja abg akan terus taji
Kalau kotor, balasnya kotor & keji baliknya keji

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Yng paling pcik Man marah, bila org puji Kejora
Terus di hatinya, jadi mcm api panas membara
Tapi dia nak jatuhkan abg mmg tak jumpa cara
Lalu dilemparkan fitnah & cacian, buat angkara

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Org tua itu kalau bab agama, setaraf besi karat
Dia bukan tahu, yg fitnah itu, dosanya sgt berat
Dituduh abg kata, ‘Allah liwat Tun dunia akhirat’
Wal hal dia tidak punya bukti walau pun seurat

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Pcik Man marah abg sampai jiwa dia meruntun
Keluar kata2 caci keji, hilang abis sopan santun
Dia teringin mahu ‘canon’ abg dgn guna pantun
Tapi dia tak tahu buat, lalu dicuri bahan FanTun

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Pcik Man kat Msia ini, ibarat mcm pengembara
Dia itu orang pendatang, dari negara Singapura
Panas baran, kepala angin dia tu sangat ketara
Pantang disentuh sikit hati dia cepat membara

Pcik Man itu dah hampiri sakit mental jiwa lara
Bila dia marah, abis hilang segala timbang tara
Org tua ini mcm sesat, dosa pahala dia tak kira
Semua pengkomen anti PH akan dikata Kejora

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Pcik Man dah teruk, kena abg punya penangan
Marah le dia, asyik abg jer, yg dpt kemenangan
Bila kalah berhujah, dia buat perangai bajingan
Dikopi komen anon, letak Kejora dlm kurungan

Dlm blog ini, Pcik Man tu, selalu bawa masalah
Dia jenis degil, keras kepala, tak kan mau kalah
Nasig baiklah masa tu ostat Doe dtg mencelah
Boleh tahanlah jugak, abg Doe kasi dia sekolah

Cara abg Doe tu beri komen kadang2 abg suka
Dia jenis berterus terang, dan bersikap terbuka
Doe tak suka lihat org yng buat perangai puaka
Yg tak betul, Doe akan payung, tidak beri muka

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Pcik Man ni, orng nya jenis lebih kuah dari sudu
Kemain dia bermegah bila bini2 dia tu bermadu
Kdg2 dia bertindak seperti org yg mabuk candu
Org tua ni pernah kata Islam berasal dari Hindu

Dia asyik dengkikan abng, mmg dia hati khaldu
Tak tenteram lah dia ini, bila kasih kita berpadu
Lbh2 lagi bila kat Irah, abg selalu utuskan rindu
Dengki dlm hati, membuat dia marah & terkedu

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Pcik Man tu, jenis suka tunjuk yg dia itu garang
Lagi satu sikap dia, suka perlekeh & hina orang
Konon di muka abg ini, dia cuba conteng arang
Tapi bila abg ‘counter’ balik, dia lari dlm sarang

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

anonymous
Member
anonymous

DALAM DIAM, MAHATHIR MASIH MEMERLUKAN UMNO on October 17, 2018 Kalau kita baca laporan portal Astro Awani bertajuk “Tun Mahathir tidak puas hati prestasi menteri kabinet” kita sudah boleh mengagak, betapa kecewanya perdana menteri ke 7 tu. Mungkin dalam hati kecilnya berkata, “tak hebat mana pun depa ni”. Itu sebabnya kita boleh anggap pentadbiran kerajaan PH sekarang ni lumpuh, kalau ada pun beberapa cadangan bodoh seperti penukaran kasut sekolah dari warna putih ke warna hitam, bab stokin warna apa akan di bincangkan dalam masyuarat kabinet nanti kot, menteri kewangan bercakap tak pakai otak dan tak tahu baca titik perpuluhan, ada… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah pasti sekali sibuk hal study, dekat US sana
Tanpa Irah di sisi hidup seperti tidak bermakna
Mahu buat apa pun jadi seperti serba tak kena
Makan dah tidak lalu tidur pula susah nak lena

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Irah, porahhhhhhh…..!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Sakit rindu ini, lbh berat dari sakit gigi geraham
Rasa spt tak takut sekali pun rimau nak baham
Namun, Irah sibuk dgn study, aku cukup faham
Irah cahaya hidup ku & juga, sbg sumber ilham

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Lepas fake mas datang bulan, datang pulak fake irah.
Irah pirahhhhhh…,porahhhhhhh…….!!

Chekodet
Guest
Chekodet

Agaknya Allah nak beritahu kpd rakyat Malaysia, yg ada rekod menjubo tak layak pimpin negara.

anonymous
Member
anonymous

Kes Jemin takkan jadi longkang sekiranye Jemin berani saman haxiq…Jemin yg pilih jalan longkang kerana takut saman haziq…

Mat Sabun
Guest
Mat Sabun

Jemin tau, kalau dia saman Haziq makin parah dia, semua rahsia dlm kain akan terkeluar. Panjang pelir jemin pun rakyat akan tahu.

MR. REZKY HIKMATYAR
Guest
MR. REZKY HIKMATYAR

SABON DAH TERUS SABON..JANGAN TAK SABON

Anonymous
Guest
Anonymous

Senal mat sental sabun tu 😃🤣😂😅😄😁😉😆👏👏👏

MR. REZKY HIKMATYAR
Guest
MR. REZKY HIKMATYAR

ATAS KITA JUGA,SAMAN PON TAK SELESAI JUGAK,
SEBAB ANTA MEMANG NAK JEMIN JATOH

LAWAK ANA DENGAN TELATAH ANTA

HAHHAHAHA

MR. REZKY HIKMATYAR
Guest
MR. REZKY HIKMATYAR

Terima kasih sekali lagi Mr RH, kerana memuji Selain berpantun, cgu Kejora ni cekap mengaji Bakal tunangan, Irah student bidang psaikoloji Dgn Kejora, Disember ni Irah dah pun ikat janji Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh TERIMA KASIH KERANA MENGHARGAI INFO YANG ANA KASI ANA DULU PON PERNAH 3 KALI BERCINTA DAN SATU NASIHAT UNTUK ADIK PEMANTON IALAH PEREMPUAN YANG TERBAIK UNTUK DIBUAT ISTERI IALAH PEREMPUAN YANG JARANG-JARANG BERKOMUNIKASI DENGAN KITA,KALAU YANG SELALU BERKOMUNIKASI NAMPAKNYA MACAM LAH MESRA SANGAT,TAPI BUKAN YANG TERBAIK.KADANG-KADANG SIFAT TERLALU MESRA PEREMPUAN TU BANYAK DIPENGARUHI OLEH SYAITON. DAN SATU LAGI,DALAM MASA BERCINTA SIFAT YANG PERLU IALAH KESABARAN.SAMA-SAMA… Read more »

MR. REZKY HIKMATYAR
Guest
MR. REZKY HIKMATYAR

SATU LAGU ANA MAU BAGITAU SAMA ADIK,
PEREMPUAN YANG JARANG BERKOMUNIKASI DENGAN KITA SEMASA DALAM BERCINTA DISEBUT

++++PEREMPUAN YANG MENDAKAP KERINDUAN+++++

DIA KURANG MENGUTUS BERITA ATAU BERKOMUNIKASI
KERANA SEMUA RASA HATINYA DIDALAM DIDAKAPNYA
ITULAH BATAS SIFAT MALU SEORANG WANITA,DIALAH CALON ISTERI YANG TERBAIK.

ANA DULU BANYAK BERJALAN,KERANA ANA ORANG TABLIGH
INFO INI ANA DAPAT MASA ANA BANYAK MENGEMBARA KE PAKISTAN,INDIA,DUNIA ARAB DAN ASIA TENGGARA.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tq ler Bro RH kerna sudi beri pandangan ikhlas
Ikut pandangan Bro itu, Irah gadis yg ada kelas
Sifat pemalu pada diri Irah, mmg nampak jelas
Bingkisan rindu dari ku sekali dua jer dia balas

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Hi hi hi

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

Ramai pihak kini mula melabel PKR sebagai parti yang mempunyai pemimpin yang tidak bermoral kata penganalisis Tuduhan penglibatan seseorang pemimpin dalam skandal seks dilihat merupakan cara yang sering digunakan bagi menjatuhkan kerjaya politik seseorang. Mengulas isu semasa, Prof Kartini Aboo Thalib dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berpandangan bahawa klip video lucah yang dikaitkan dengan Mohamed Azmin Ali akan memberi kesan bukan saja kepada menteri hal ehwal ekonomi itu, tapi juga PKR. Kartini berkata, ramai pihak kini mula melabel PKR sebagai parti yang mempunyai pemimpin yang tidak bermoral dan tidak layak memimpin. “Video lucah, skandal seks semuanya adalah taktik yang telah… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

BOLEHKAN DIPERCAYAI AGONG TONG M YANG TEGAR BERDOLAK DALIK …SEDANGKAN ANAK SENDIRI TIDAK TERDIDIK DENGAN BAIK Malaysia Semakin Hampir ‘Menghalalkan’ LGBT? Baru2 ini, kita di kejutkan dengan berita Lee Huan Wu, cucu kepada bekas pemimpin utama Singapura, mendiang Lee Kuan Yew telah ‘berkahwin’ dengan pasangan gay beliau Hang Yirui di Cape Town, Afrika… Dalam Twitter Lee Huan Wu, beliau mengatakan, “Hari ini saya mengahwini pasangan sehati sejiwa saya”… ‘Pasangan’ beliau, Hang Yirui juga memuatnaik status yang sama dalam akaun Instagram beliau… Pendirian Mendiang Lee Kuan Yew Mengenai Homoseksual Pendirian mendiang Lee Kuan Yew dalam isu LGBT jelas menampakkan pendirian yang… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

MELAYU BARUA ADALAH MUNAFIK MELAYU Munculnya Melayu Barua Berani dan biadapnya DAP hari ini adalah kerana mereka disokong dan dibentengi oleh barua-barua Melayu atau ringkasnya kita gelar mereka Melayu Barua. Melayu Barua ini sanggup buat apa saja demi DAP. Kedudukan sebagai menteri bagi mereka sudah cukup untuk ditunggang DAP. DAP selamat bermakna kerusi mereka juga selamat. Membentak DAP yang menyebabkan DAP kecundang akan menyebabkan pangkat dan jawatan mereka juga kecundang. Inilah ciri utama Melayu Barua. Bukan mereka tidak pelajari sejarah. Sejarah telah bertintahitamkan peranan barua-barua sehingga tumpasnya kesultanan Melayu Melaka. Melayu Barua yang sesat berpolitik, memilih jalan dendam, fitnah dan… Read more »

anonymous
Member
anonymous

Vijandran telah disahkan ade hubongan dgn seorang wanita..sooi lek jugak disahkan dgn seorang wamita…Jemin ade gambar cctv wanita aiskrim dlm jamban..Jemin senyap aja…sekarang ade vedeo iras Jemin dgn jantan….sijantan mengaku main jolok2 belakang dgn Jemin.
..blm dipastikan….yg pasti Jemin takut saman jantan yg buat pengakuan…Jemin hanye berdegar2 cakap akan ambik tindakan ikut saluran undang2 kerana di fitnah…….kenape Jemin jadi penakot?…

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

BERJANJI DGN SETAN MESTI SERBA BOLEH SBG SYARAT JADI PM….INI KAN ERA DAJJAL….APA NAK HERAN….PEMIMPIN YG BANGSAT DAN KEJI ITULAH YG DISUCIKAN…..

MR. REZKY HIKMATYAR
Guest
MR. REZKY HIKMATYAR

COBA ANTA TENGOK OLAHAN MUKA SI HAZIQ YANG
DIGANTI DENGAN SI LOKMAN DEDAK.GELAK HABESSSS AKU.

CUBA TENGOK

MR. REZKY HIKMATYAR
Guest
MR. REZKY HIKMATYAR

GHOPANYA MEMANG VIDEO WAJAH BOLEH DI EDIT

Chekodet
Guest
Chekodet

Suruhlah jemin repot, atas tuduhan Haziq fitnah dia. Itupun kalau telor masih ada laaa…mcm video seluar dalam putih diedit sdg tebar roti canai laaa…yg bahlol dan tolol mcm kau mmg percaya pd gambar edit tu…kau suruh pakai video yg tolong jawab, bukan yg bodoo mcm kau beri ulasan.

MR. REZKY HIKMATYAR
Guest
MR. REZKY HIKMATYAR

ANA TAK KASI JEMIN REPOT PASAL CHEKODET TENGAH BERAHI

MR. REZKY HIKMATYAR
Guest
MR. REZKY HIKMATYAR

BILA TON MADEY NAFI DAN TAK CAYA VIDEO TU

MAKIN MEMBARALAH GENG-GENG SEBELAH YANG SATU LAGI

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

NAK HARAPKAN KAFIR HARBI JAGA ISLAM?….SORILAH Ultra kiasu akan bantah syor ajar subjek Islam NEGARA AKAN LEBIH AMAN JIKA BUKAN ISLAM FAHAM MENGENAI AGAMA ISLAM Malaysia akan lebih aman jika orang bukan Islam memahami agama Islam, walaupun tidak menganut agama itu, kata pendakwah bebas, Prof Dr Riduan Tee Abdullah. Menyokong cadangan pemimpin PAS supaya subjek kenali agama Islam diperkenalkan kepada murid Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK), beliau berkata, salah faham yang timbul hari ini kerana kegagalan orang bukan Islam memahami agama majoriti di negara ini, seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Pernah menyuarakan cadangan sama sebelum ini, Ridhuan Tee menjangkakan bahawa syor… Read more »

Oriolle
Guest
Oriolle

Dulu2 org sebut jatuhnya lelaki kerana wanita. Zaman la ni dah terbalik lelaki bisa jatuh angkara nafsu sarakah lagi songsang semburit. What is happening to the men?

anonymous
Member
anonymous

Lelaki macam Jemin sahaja akan jatuh kerana takut saman haziq untuk cuci namanye…Jemin pilih jalan bunuh diri sendiri..

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

GAYA NYA SAMALAH DGN SEPOL …SAMA2 NGAKU….

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah jadi abang punya jantung dan pernafasan
Utk mu Irah, abg tak jemu mengirim bingkisan
Tapi, abg tahu, Irah sibuk dgn kelas & tugasan
Warkah dari abg ini abg tak harapkan balasan

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Pagi tadi abg tidur, hari ini Jumaat, Kedah cuti
Mlm tadi, berjaga qiyamullail, siang tidur ganti
Teringat pula nak kasi bingkisan kat buah hati
Bukan apa, takut pula kalau Irah ternanti-nanti

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Pagi tadi sarapan pun gi kedai je pekena capati
Nak masak sendiri di rumah langsung tidak reti
Irah pulak dekat US tu mesti banyak makan roti
Lbh kurang jer, cgu bujang dgn siswa universiti

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

MR. REZKY HIKMATYAR
Guest
MR. REZKY HIKMATYAR

AKU PINJAM KATA-KATA GERGASI DALAM FILEM DO RE MI,
OIII BUDAK-BUDAK,BUAT APA HANGPA LAGHI
AKU BUKAN MARAH KAT HANGPA,AKU SUKA!!!!!!!!
HA,,,HA,,,,HA,,,,

IKUT SUKA LA ANTA NAK MENULIS PANTON CINTA TU
MEMANG POLITIK NI WARNANYA PELBAGAI,APA LAGI
ORANG TENGAH BERCINTA SEMUANYA DIRASANYA INDAH

TERUSLAH MENULIS PANTON WAHAI ANTA,AKU SUKA
LAGIPON BUKAN SENANG CARI ORANG YANG BERBAKAT GINI
PANTONNYA SAMA BARISSS…SEUMOR HIDUP BELUM PERNAH AKU JUMPA,HEBAT ANTA NI

CUMA SATU ANA NAK PESAN SEMPENA SHAWAL YANG MULIA NI

BILA ANTA KAWIN NANTI,JEMPUT KAMI SEMUA
BAIK YANG LAWAN ATAU KAWAN
SEMUA KITA SAUDARA SEISLAM

Anonymous
Guest
Anonymous

Terima kasih, Kejora ucap pada mu, Mr Rezky
Ternyata yang encik ini jenis baik punya lelaki
Yg lain tu, kebanyakannya jenis iri dan dengki
Aku bercinta dgn Irah, depa pakat cerca maki

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Terima kasih sekali lagi Mr RH, kerana memuji
Selain berpantun, cgu Kejora ni cekap mengaji
Bakal tunangan, Irah student bidang psaikoloji
Dgn Kejora, Disember ni Irah dah pun ikat janji

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Kejora mmg ler dilahirkan semula jadi berbakat
Pantun dlm diri Kejora, spt udah sebati melekat
Dgn pantun, selalu Pcik Suman tu, Kejora sakat
Pcik jigit kata, Pcik Man sampai tanggal pelikat

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

MR. REZKY HIKMATYAR
Guest
MR. REZKY HIKMATYAR

BUDIN PON DAH PANDAI MENCAROT
DIA TULIS PERKATAAN SEMBURIT UNTUK AKTIVITI GAY
SALAH TU
INI SESUAI UNTUK AKTIVITI LESBIAN

YANG BETOLNYA+========SEKOTE
SEBAB INDIVIDU TU LELAKI
DUA DUA ADA KOTE

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Tak dapat saya nak bayangkan Kejora yg mencaci Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathir; dan dia juga berdoa pd ‘Tuhan Jesus’ laknat Tun Mahathir sekeluarga. Selain itu, dia juga tak putus2 mecarut kotor, meluahkan nafsu gay seks (main jubor) di blog ini pd tiap2 malam bulan puasa tahun sudah (2018). Jenis makhluk apakah makhluk musibat ini….?? Ini petikan2 kotor durjana yg sampai bilapun takkan saya maafkan….datang dari seorang munafiq konon kuat qiyamullail, sembahyang, ngaji quran….. Kejora, 3 Mei, 2018 Ko dengar sini wahai Suman sakai 9 Jun nanti, jgn pulak nak cari akai Kotey aku ini udah pasang bingkai Burit… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Ada org mcm budak kecil tapi dah tua bangka
Perangai itu pula mengalahkan syaitan puaka
Konon dia mau bagi malu, Kejora punya muka
Tapi, pembaca tau yg mana betul atau jenaka

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Dahlah temberang perangai haramjadah
Kejora berauta bersama Mas di Kedah
Aku nak datang dia berkeras tak endah
Aper kejadah bersama Irah pulak dahh…??
Apa Irah-Irah, Irah porahhhhhhhh….!!

hi hihi
Ho ho ho
He he he he
Ha ha ha ha

Ndas mu krewak, Kejora…..!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Irah tahu, Pcik Man ini, Yahudi punya tali barut
Dia kuat memfitnah dan jenis busuk hati perut
Kat abg difitnah mcm2 tuduhan liar mengarut
Sebagai balasan, abg balun ler dgn kata carut

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Kejora mmg ler juara pantun dlm ini milenium
Bila berpantun seperti berada dlm simposium
Pcik Othman pulak komen mcm taik dia cium
Mahu lwn Kejora, korek keluar bahan muzium

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Dulu, Pcik Man suka buat bagi hati abg panas
Menghilang geram, abg bertindak balik ganas
Tapi kini abang ikuti ajaran Islam punya lunas
Abg selalu merujuk kpd Al-Quran, hadis & nas

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

He he he Tak dapat saya nak bayangkan Kejora yg mencaci Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathir; dan dia juga berdoa pd ‘Tuhan Jesus’ laknat Tun Mahathir sekeluarga. Selain itu, dia juga tak putus2 mecarut kotor, meluahkan nafsu gay seks (main jubor) di blog ini pd tiap2 malam bulan puasa tahun sudah (2018). Ini petikan2 kotor durjana yg sampai bilapun takkan saya maafkan….datang dari seorang munafiq konon kuat qiyamullail, sembahyang, ngaji quran….. Kejora, 3 Mei, 2018 Ko dengar sini wahai Suman sakai 9 Jun nanti, jgn pulak nak cari akai Kotey aku ini udah pasang bingkai Burit bini muda nko,… Read more »

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Dahlah temberang perangai haramjadah
Kejora berauta bersama Mas di Kedah
Aku nak datang dia berkeras tak endah
Aper kejadah bersama Irah pulak dahh…??
Apa Irah-Irah, Irah porahhhhhhhh….!!

hi hihi
Ho ho ho
He he he he
Ha ha ha ha

Ndas mu krewak, Kejora…..!!

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Tak dapat saya nak bayangkan Kejora yg mencaci Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathir; dan dia juga berdoa pd ‘Tuhan Jesus’ laknat Tun Mahathir sekeluarga. Selain itu, dia juga tak putus2 mecarut kotor, meluahkan nafsu gay seks (main jubor) di blog ini pd tiap2 malam bulan puasa tahun sudah (2018). Jenis makhluk apakah makhluk musibat ini….?? Ini petikan2 kotor durjana yg sampai bilapun takkan saya maafkan….datang dari seorang munafiq konon kuat qiyamullail, sembahyang, ngaji quran….. Kejora, 3 Mei, 2018 Ko dengar sini wahai Suman sakai 9 Jun nanti, jgn pulak nak cari akai Kotey aku ini udah pasang bingkai Burit… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Pcik Man kat blog ini, setahun 2-3 hari jer cuti
Kalau diibarat logam, dia ni jenis timbang kati
Bila abang cekap berpantun dia dengki & anti
Dia itu, nak karang pantun langsung tidak reti

Umur dah senja tapi tak pernah ingat hal mati
Fitnah & mengumpat dlm diri dia, udah sebati
Dah bertahun dia asyik fitnah abg tidak henti2
Tu yg abg carutkan dia, biar bagi dia sakit hati

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Pcik Man berharap populariti dia je paling laris
Bila abg menonjol tetiba hatinya mula terguris
Pantun2 abg dipuji, lagi ler dia tambah terhiris
Lbh lagi, bila abg tulis pantun bahasa Inggeris

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Mmg dia akan cepat marah kalau abg ni dipuji
Mulalah kata2 kesat, fitnah dan cacian dia saji
Abg masa tu org acah saja abg akan terus taji
Kalau kotor, balasnya kotor & keji baliknya keji

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Yng paling pcik Man marah, bila org puji Kejora
Terus di hatinya, jadi mcm api panas membara
Tapi dia nak jatuhkan abg mmg tak jumpa cara
Lalu dilemparkan fitnah & cacian, buat angkara

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Org tua itu kalau bab agama, setaraf besi karat
Dia bukan tahu, yg fitnah itu, dosanya sgt berat
Dituduh abg kata, ‘Allah liwat Tun dunia akhirat’
Wal hal dia tidak punya bukti walau pun seurat

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Jemin jadi anak emas & harapan Tuan diktator
Dia disuruh jaga ekonomi negara punya sektor
Tapi orng ini cenderung kpd aktiviti jijik & kotor
Seks songsang, dia pelakon dan jugak direktor

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Mt Jemin ini serupa anak emas Madey timang
Tapi dgn dosa maksiat mamat ni bergelumang
Seks sesama jantan, teruk dari beruk siamang
Eei, dengar pun geli, bulu roma jadi meremang

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Chinak
Guest
Chinak

Ada sekor netizen kat YouTube dgn nama Jebat Derhaka. Dia kata seseorang tu nak meliwat menjubo dsb kalau kat tempat tertutup itu dia punya pasallah.
Kalau yg menjubo meliwat dsb tu seorang pemimpin, ok je asalkan dia jaga kebajikan rakyat.
Dan ramai pengikutnya bersetuju dgn pendapat sesat tersebut.

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

ITU LAH PENGIKUT2 DAJJAL…KALAU NAK TAHU…..

jigit
Member
jigit

Pantun mana ni….asyik berok copypaste je yang bermaharajalela menyemak kat sini.

Anonymous
Guest
Anonymous

Pcik jigit,

Hubungan aku & Irah sblm ni lancar dan selesa
Tapi kini, si Irah tu spt diam saja seribu bahasa
Mungkin gurauan pakcik jigit itu dia ada terasa
Ingat pcik.. kalu kami break, tanggung ler dosa

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Irah…porahhhhhh……!!

jigit
Member
jigit

Hang pi cakap kat boss hang la dulu Budin. Jangan berkawan dengan gengster, tokey judi, cukong China. Nanti depa umpan dia dengan China doll habis lingkup punah terpelanting iman dia.
Dalm kes Azmin ini, sudah saheh ka dia main bontot atau masih diperingkat siasatan…? Kalau belum pasti ertinya dia belum jadi pemimpin politik lubang jubor lagi…

Daunputih
Guest
Daunputih

Makna nya Anwar Ibrahim pun memang tak layak apatahlagi dah didapati bersalah oleh mahkamah.Tapi hang duk beriya iya angkat si Nuaq ni jadi pemimpin. Kita tak mau pemimpin yg tak bermoral ,tak kira sapa pun dia.

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

HEBAT TEKTIK MAHA KELENTONG …. Siapa sebenarnya pencuri?….. ORANG KITE!! Bila seseorng berteriak PENCURI!!!, maka ramailah yg turut berteriak pencuri! pencuri! pencuri!…walau tidak siapa tahu siapa sebenarnya pencuri,barang siapa di curi,apa yg di curi??? Di sinilah bijak nya Atok 94,beliau ketepikan cara yg betul ikut perundangan atau ikut syariat.Yang beliau mahu ialah supaya ramai² turut berkata pencuri! pencuri!dan ikut cakapnya. Hari ini ada yg ikut cakap Atok 94 itu.Satu strategi yg baik.Malah pencuri sebenar yg telah lama mencuri pun memilih utk berteriak pencuri!,supaya dapat mengalih perhatian orang dari melihatnya sebagai pencuri!.Taktik ini di panggil “DIVERSIONS”. Saya pernah bertanya seorang CHARTERED… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

ADAKAH PENDOKONG2 PH MENYUCI DAN MENDEWA PEMUMPIN MEREKA SPT INI Muga Tidak Ada Pemimpin Yang Mengulangi Sejarah Mustafa Kemal Atärtuk Di Bumi Malaysia Menurut H.S. Armstrong, salah seorang pembantu Ataturk dalam bukunya yang berjudul ‘Al-Zi’bu Al-Aghbar’ atau ‘Al-Hayah Al- Khasah Li Taghiyyah’ telah menulis : Ataturk adalah daripada keturunan Yahudi… Nenek moyangnya adalah Yahudi yang berpindah dari Sepanyol ke bandar Salonika… Golongan Yahudi ini di namakan dengan Yahudi Daunamah yang terdiri daripada 600 buah keluarga… Mereka mendakwa memeluk Islam pada tahun 1095H (1683M), tetapi masih menganut agama Yahudi secara senyap2… Ini di akui sendiri oleh bekas Presiden Israel, Yitzak Zifi,… Read more »

mohd sufian
Guest
mohd sufian

PKR boleh mampus camnii.. A stone killing two birds. AI n AA gone.. PM 8 xde penggalniii….

Pemerhati
Guest
Pemerhati

Setuju 200% budin..mmg manusia itu tak sempurna tp bila ia melibatkan soal moral dan keperibadian pemimpin bkn semua masyarakat menerima nya..

Ini hakikat..

khalin
Guest
khalin

heran aku budin… bila dah cecah usia 5 siri baru ahli politik ni berubah selera … pusing dari depan ke belakang … dari bawah ke atas … cuba suruh ahli psikologi atau pelajar bidang yang sama kaji minat seks ahli politik setelah berusia 60 tahun ke atas untuk mencari jawapan kenapa ini terjadi atau masih ada lagikah saiful dan haziq yang lain mengintai peluang untuk jadi barua barua pengkhianat bangsa, agama dan negara

Chinak
Guest
Chinak

Sedap mulut je syaitan ni tuduh orang barua dan pengkhianat agama bangsa dan negara.

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

OREINTASI SEKS BERMULA SEJAK KECIL,,,PENGARUH KELUARGA DAN PERSEKITARAN..

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

BiNATANG PH BEREKORKAN MUNAFIK MELAYU DAN BERKEPALAKAN KAFIR HARBI TERUS MENERUS MENGHINA ISLAM MP DAP Kasthuri Patto pula agih bantuan zakat di masjid. BAtu Kawan, 1 Jun : Selepas tindakan Adun DAP Pulau Tikus, Chris Lee Chun Kit yang mengagihkan bantuan zakat kurang disenangi netizen, semalam Ahli Parlimen DAP Batu Kawan, Kasthuriraani A/P Patto pula didapati mengulangi perlakuan tersebut. Beliau yang juga dikenali sebagai Kasthuri Patto hadir ke “Program Pemberian Hamper Zakat dan Moreh” di Masjid Permatang Batu yang dianjurkan ahli parlimen terbabit malam tadi. Pada satu hantaran di laman facebook Kasthuriraani Patto, 16 keping gambar sekitar program tersebut dinaikkan… Read more »

khalin
Guest
khalin

MAHATHIRVSANWARp lebih berpahala membaca Al Quran daripada merosakkan ruang bicara ini yang sangat anti kepada fitnah dan maki hamun

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

KEJAHATAN,,KEMUNGKARAN,,,KEROSAKAN YG DILAKUKAN PEMIMPIN
JAUH LEBIH BESAR DARI AMARAH RAKYAT….

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

UNDILAH GS UTK TEGAKKAN ISLAM

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

Klip video lucah: Hikmah qazaf dalam ‘politik hanyir’ “Semakin terserlah kebaikan syariat Islam untuk memelihara maruah diri dan masyarakat terutama ketika menghadapi politik Machiavelli (matlamat menghalalkan cara)”, demikian kata Naib Presiden PAS, Ustaz Idris Ahmad. Beliau berkata demikian susulan kes penyebaran video lucah individu dikaitkan dengan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang tular di media sosial, sejak kelmarin. Susulan penularan klip video tidak bermoral itu, Setiausaha Politik Azmin, Mohammad Hilman Idham telah pun membuat laporan qazaf di Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), hari ini. Mohammad Hilman berkata, kedua-dua laporan itu dibuat supaya membolehkan kertas siasatan… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

SIAPA MULUT CELUPAR SUKA TUDUH KERAJAAN KELANTAN….BACA SINI….. Tiada pelepasan sisa dari lombong manganese: Wan Azizah GUA MUSANG – Siasatan Jabatan Alam Sekitar (JAS) mendapati tiada sebarang kejadian pelepasan sisa dari perlombongan manganese di Aring 10 yang terletak tiga kilometer dari perkampungan orang asli Kuala Koh, Gua Musang. Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata, JAS telah menjalankan persampelan di kawasan lombong manganese dan tandak air di kampung tersebut bagi mendapatkan keputusan yang lebih jelas. “Jabatan Kimia pada 12 Jun secara keseluruhannya mendapati kualiti air di lokasi persampelan tersebut adalah mematuhi Standard Kualiti Air Minum Kebangsaan… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

PH BERTOKONG KAN PEMIMPIN MEREKA Antara 2 Darjat dalam Politik PH Antara 2 pengakuan Depa tak percaya pengakuan haziq… Tapi depa percaya pengakuan madey… Akhirnya semua pengundi depa kena hancing…PTPTN, TOL, AES, BRIM dan banyak lagi… Antara 2 penafian Depa tak percaya penafian PAS… Tapi depa percaya penafian anwar… Hakikatnya sampai hari ni tak ada sebesar habuk pun apa2 bukti yg boleh kaitkan PAS dgn apa yg dituduhkan… Antara 2 fitnah Depa kata kes anwar adlh fitnah… Depa kata kes azmin juga fitnah… Tapi saiful sanggup bersumpah mubahalah dan haziq pula dah buat pengakuan bersumpah…anwar dan azmin bila nak bersumpah???…… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

REFORMASI SEMBURIT

Ini agenda sebenar

Pada mulanya penularan video lucah yang kononnya melibatkan seorang Menterj Kabinet.

2.Selang sehari dua kemudian timbul satu kumpulan Otai Reformis mengadakan sidang media menuntut Azmin berehat seketika bagi membolehkan siasatan isu klip video seks dijalankan.

3.Kumpulan tersebut kemudian menyalahkan sikap Perdana Menteri Tun Dr Mahathir.

4.Kemudian bertanya pula bila Tun Mahathir akan menyerah jawatan kepada Anwar.

5.Gambaran sudah jelas anda buat penilaian sendiri.
FB
Mohamed Mansor AR

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

MENTERI PH DAH TAK TAHU NAK JWB….LARI IKUT PINTU BELAKANG LAH SENANG….. Panas! Dr Maszle Larikan Diri! Hasrat wartawan untuk mendapatkan reaksi Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik berhubung isu pelajar Orang Asli Kaum Batek yang tercicir pelajaran di Gua Musang, Kelantan tidak kesampaian apabila beliau tiba-tiba menghilangkan diri. Tindakan melarikan diri itu dilihat tidak profesional apabila banyak lagi isu yang ingin dikemukakan oleh media, antaranya isu 45,000 pekerja kontrak pembersihan dan pengawal keselamatan sekolah juga tidak mahu dijawab. “Makanlah dulu,” katanya kepada media selepas melancarkan program latihan praktikal elit antara Kementerian Pendidikan dan Intel. Akur dengan kenyataan itu, para media… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

TOM CAT THE CLOWN AG Adelina Cedera Kerana Terkena Asid Bukan Mati Didera, Suspek Dilepaskan, MP PH Ditipu Peguam Negara.. Seorang majikan yang dibebaskan setelah tuduhan mendera sehingga menyebabkan kematian pembantu rumahnya ditarik balik oleh pendakwa raya tidak akan berdepan dengan sebarang tindakan lanjut, kata peguamnya. Anbananthan Yathiraju berkata, Jabatan Peguam Negara mengesahkan tidak berhasrat mengkaji semula pengguguran tuduhan itu terhadap anak guamnya Ambika MA Shan. Pada 18 April lalu, Mahkamah Tinggi Pulau Pinang membebaskan Ambika daripada tuduhan mendera sehingga menyebabkan kematian warga Indonesia Adelina Jerima Sau yang dipaksa tidur di luar rumah dengan anjing. Mahkamah memutuskan demikian susulan permohonan… Read more »