TUN MAHATHIR TIDAK PERNAH DAN TIDAK AKAN BERUBAH….

Apabila Tun Mahathir Mohamad mengatakan keputusannya melantik Latheefa Koya sebagai KP SPRM adalah muktamad dan tidak berhasrat mengubah keputusan itu, satu hakikat yang nyata ialah beliau sebenarnya tidak pernah berubah sama sekali.

Antara dulu dengan sekarang dan antara menjadi Perdana Menteri di bawah BN dengan di bawah PH, watak dan perangai Tun Mahathir adalah sama saja.

Tun Mahathir hanya ada sedikit berubah kerana tidak mempunyai kuasa, tetapi sebaik kuasa dalam genggaman, beliau akan kembali menjadi “Mahathir yang sebenar”.

Ketika mula-mula menyertai PH di mana beliau pada waktu itu menunjukkan sikap sedia menerima agenda reformasi, malah sanggup berdamai dengan Anwar Ibrahim yang pernah dipecat, dimusuhi dan dipenjarakannya,semua itu sebetulnya tidak lebih suatu kepura-puraan untuk membolehkannya diterima sebagai calon Perdana Menteri semata-mata.

Di dalam hatinya, jauh sekali untuk menerima agenda reformasi PH itu.

Jika betul Tun M menerima agenda reformasi dengan jujur dan ikhlas, sudah tentu beliau akur dengan segala kandungan janji melakukan perubahan dalam institusi penting negara, termasuk tidak melakukan keputusan sendiri melantik orang politik mengetuai SPRM sebaik saja menjadi Perdana Menteri.

Kenapa ditangguh-tangguhkan agenda reformasi institusi seperti menghapuskan akta-akta drakonian, sedangkan tiada kos kewangan diperlukan untuk melaksanakannya seperti janji menghapuskan tol misalnya?

Dalam hal ini mustahil Tun Mahathir tidak sedar bahawa beliau sekarang adalah Perdana Menteri di bawah PH, bukan di bawah BN seperti dahulu.

Apa yang dilakukan oleh Tun Mahathir sekarang adalah menunjukkan itulah sebenarnya watak dan hati perutnya yang sebenar.

Tun Mahathir tidak pernah dan tidak akan berubah. Sebagaimana wataknya berkuasa selama 22 tahun sebelum ini, itulah juga yang mahu dan akan dilakukannya sekarang.

Cuma, sesuatu yang Tun Mahathir mungkin lupa ialah partinya Bersatu hanya ada 13 kerusi Parlimen saja yang diberi kemenangan oleh pengundi dalam PRU14 lalu.

Termasuk 13 Ahli Parlimen UMNO yang melompat menyertai Bersatu, jumlahnya hanya ada 26, suatu jumlah yang masih kurang berbanding PKR yang ada 50 dan DAP yang ada 42 kerusi Parlimen.

Untuk itu, Tun Mahathir hanyalah umpama “Perdana Menteri setinggan” dalam PH, berbeza seperti dalam UMNO dahulu di mana parti itu sentiasa memiliki jumlah kerusi majoriti.

Maka, adalah penting bagi PKR, DAP dan Amanah agar sentiasa mengawal Tun Mahathir agar tidak berlebih-lebihan, terlalu rakus atau tersasar dengan kuasanya sehingga terlupa bahawa PH adalah berbeza dengan BN.

Harus diingat bahawa pengundi memilih PH kerana mahukan perbezaan berbanding era BN sebelum ini.

Apa gunanya rakyat mengundi PH jika Perdana Menterinya berperangai sama seperti Perdana Menteri di bawah BN juga?

PH dalam hal ini harus segera meletakkan titik noktah dengan memastikan tiada lagi janji yang mereka buat sendiri dilanggari sesuka hati melalui kuasa seorang Perdana Menteri.

Jika Perdana Menteri mahu mengengkari janji, beliau mesti diperingatkan bahawa ini adalah kerajaan PH dan ia berbeza dengan BN.

Mungkin juga Tun Mahathir berterusan menggunakan budi bicara dan kuasa sendiri dalam soal lantikan KP SPRM ini kerana pindaan undang-undang mengenainya belum dibuat lagi, tetapi bukankah lebih terpuji jika perubahan dan mematuhi janji manifesto lebih dulu dilakukan tanpa menunggu undang-undangnya dipinda?

Adakah ia sesuatu yang salah? Kenapa mesti akur dengan kaedah lantikan lama jika tidak menjadi kesalahan melakukan perubahan lebih awal? (Shahbudindotcom 08/06/2019)

Updated: 8 June 2019 — 10:17 pm

72 Comments

Add a Comment
  1. MAHATHIRVSANWARp

    Asyraf bangkitkan kes libatkan pemimpin PH pada Latheefa

    Ketua Pemuda Umno Dr Asyraf Wajdi Dusuki menyarankan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang baru, Latheefa Koya memberi tumpuan kepada beberapa kes yang dikaitkan dengan pemimpin PH.

    Beliau berkata ia dengan mempercepatkan atau membuka kembali siasatan kes-kes tersebut.

    Ia bagi membuktikan kesungguhan Latheefa untuk membanteras rasuah di Malaysia, katanya lagi.

    “…Maklumbalas yang diterima dari SPRM mengenai kes-kes ini sama ada ‘masih dalam siasatan’ atau ‘tiada tindakan lanjut’, seolah-olah disenyapkan,” dakwanya dalam kenyataan hari ini.

    “Maka bagi membuktikan kewibawaan dan integritinya selaku ketua pesuruhjaya SPRM yang baru, Pemuda Umno mendesak agar kes-kes ini dapat disegerakan tindakannya dan statusnya didedahkan kepada rakyat,” katanya lagi.

    Antara kes yang dibangkitkan Asyraf ialah dakwaan rasuah dan salah guna kuasa dalam projek terowong dasar laut Pulau Pinang dan pembelian banglo melibatkan bekas ketua menteri negeri itu, Lim Guan Eng.

    Berkenaan projek terowong dasar laut, SPRM pada Mac lalu memaklumkan telah membuka enam kertas siasatan sejak 2017.

    Menurut SPRM, lima kertas siasatan telah dirujuk kepada timbalan pendakwa raya – tiga daripadanya dikembalikan untuk siasatan lanjut manakala dua lagi dalam kajian timbalan pendakwa raya.

    Dakwaan rasuah dalam projek itu, yang antara lain dibangkitkan blogger Raja Petra Kamarudin, dinafikan syarikat pemaju, Consortium Zenith Construction (CZC) dan Lim.

    Bagi kes pembelian banglo pula, Mahkamah Tinggi George Town membebaskan Lim dan ahli perniagaan, Phang Li Koon selepas pihak pendakwaan menarik balik tuduhan.

    Pada hari sama, SPRM dalam satu kenyataan menyatakan pihaknya “amat terkejut” dengan keputusan itu

    Selain itu, Asyraf turut membangkitkan jumlah keanggotaan PKR yang naik mendadak menjelang pemilihan parti itu tahun lalu, serta dakwaan pembelian undi ketika pemilihan.

    Beberapa lagi dakwaan yang dibangkitkannya adalah berkaitan setiausaha politik perdana menteri, Zahid Mat Arip yang disebut dalam pertuduhan terhadap bekas pengerusi Felda Mohd Isa Samad dan dakwaan transaksi RM800,00 melibatkan pegawai kepada menteri pertahanan.

    Menurut kertas pertuduhan itu, Zahid menjadi perantara syarikat dengan Isa dalam pembelian sebuah hotel di Kuching, Sarawak oleh Felda Investment Corporation (FIC) Sdn Bhd.

    Pada 14 Ogos lalu, SPRM mengesahkan sedang menyiasat pegawai Mohamad Sabu yang didakwa menerima RM800,000 daripada beberapa pihak untuk membantu menyelesaikan hutangnya.

    Dalam kenyataan sama, Asyraf turut menyindir PH yang menurutnya “meneruskan tradisi dan konsistensi” dalam memungkiri janji manifestonya.

    Lantikan Latheefa dipertikai sesetengah pihak, termasuk dalam PH sendiri, kerana melangkaui jawatankuasa pilihan khas Parlimen mengenai lantikan awam.

    Bagaimanapun terma rujukan jawatankuasa itu menunjukkan ia hanya berfungsi sebagai peneliti pelantikan awam utama seperti Suhakam, SPR, SPRM dan Jawatankuasa Pelantikan Kehakiman.

  2. SIAPA SEBENARNYA MAHA KLEPETROKRASI YANG DIANGGAP SUCI SEBENARNYA?

    Kepada Yang Buta Sejarah, TNB Dan Mahathir?

    Bagi generasi muda yang lahir selepas dekad 1990-an, kisah seluruh Semenanjung Malaysia pernah bergelap tanpa elektrik atau disebut blackout mungkin tidak diketahui atau langsung tidak diambil peduli!

    Peristiwa hitam tersebut yang didakwa banyak pihak sebagai sabotaj akibat konspirasi perdana menteri waktu itu, Datuk Seri (kini Tun) Dr. Mahathir Mohamad dalam usaha sengaja aibkan imej Tenaga Nasional Berhad (TNB).

    Komplot jahat itu turut diakui bekas Pengerusi Eksekutif TNB, Allahyarham Tan Sri Ani Arope yang mengesahkan pelan blackout seluruh semenanjung pada 1992 bertujuan untuk mewujudkan Penjana Tenaga Bebas (IPP) di seluruh negara ini.

    Ia dinyatakan dalam buku beliau, Memoir Tan Sri Ani Arope setebal 143 surat menceritakan kisah permulaan IPP apabila Unit Perancang Ekonomi (EPU) dikuasai oleh Madey pada ketika itu ‘paksa’ TNB untuk segera serahkan dua bidang tanah miliknya.

    Ini melibatkan di Paka, Terengganu dan Pasir Gudang, Johor kepada pihak ketiga iaitu kroni Madey bagi projek pembinaan loji janakuasa IPP yang akan bekal tenaga elektrik kepada pihak TNB semula dengan harga amat tinggi.

    “TNB ada rancangan untuk hasil lebih banyak bekalan elektrik dengan bina loji di Pasir Gudang dan Paka. Tiada masalah pembiayaan dan penarafan kredit kami adalah sangat tinggi. Kami malah memiliki tanah sendiri dan bersedia untuk membina loji baharu.

    “Tetapi kami diberitahu oleh EPU bahawa ia pun ada rancangan sendiri. Kami diberi amaran oleh pihak EPU bahawa jika loji itu, yang ambil masa dua bulan untuk disiapkan tidak dibina, Malaysia akan alami satu lagi insiden blackout” katanya dalam nada amat kesal.

    Begitulah luahan sedih Ani ketika ditemuramah akhbar The Star pada 2014 mengenai apa yang berlaku pada 1992 sebelum keadaan buruk itu berjaya segera diperbetulkan oleh bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Mantan menteri kewangan itu yang sedar kemelut tersebut telah bertindak ambil alih semua IPP menerusi sayap pelaburan strategik kerajaan, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tetapi ini mencetuskan kemarahan Madey pula.

    Walhal langkah bijak Najib itu bertujuan untuk memastikan tarif elektrik yang kerap naik pada era Madey hingga bebankan pengguna miskin kemudian berjaya diturun setelah 1MDB kuasai semua IPP milik kroni negarawan tersebut.

    Mengulas lebih lanjut, Ani yang dilantik jadi bos TNB pada 1990 tegas berkata, syarikat utiliti awam tersebut semasa itu memiliki 250 jurutera terbaik dan adalah mustahil kes blackout boleh disebabkan perancangan lemah oleh mereka sendiri.

    Menurut Ani, selepas peristiwa hitam itu, TNB hasilkan elektrik pada 8 sen seunit (kwh) dan membekalkannya pada 17 sen seunit, namun pihak IPP menghasilkan elektrik untuk dijual balik kepada TNB pada kos 23 sen seunit.

    Ini menyebabkan TNB perlu kenakan caj mahal dengan kadar tidak kurang 30 sen seunit dan akhirnya ditanggung oleh jutaan pengguna. Bayangkanlah untung besar sebanyak 26 sen dibuat pihak IPP yang selamba ‘curi’ elektrik daripada sistem bekalan TNB sendiri!

    Jelas Ani lagi, sebenarnya memang tiada rundingan dilakukan dan perjanjian berat sebelah itu menyebabkan 20 juta pengguna pada dekad 1990-an tersebut tiada pilihan apabila mereka terpaksa bayar kenaikan tarif elektrik amat tinggi semasa era diktator Madey.

    “Pasukan saya kecewa. EPU hanya beri kami terma dan minta kami untuk bersetuju. Saya kata tidak mungkin!” kata Ani yang dipaksa letak jawatan sejurus kejadian pelik itu. Beliau berpendapat bahawa perjanjian itupun adalah sudah salah dari segi moral.

    Berdasarkan laporan tahunan yang dikeluarkan syarikat petroleum milik negara, Petronas pada 2008, pihak IPP dapat subsidi gas berjumlah RM8.1 bilion untuk hasilkan elektrik, manakala TNB pula peroleh hanya RM5.7 bilion.

    Subsidi ini menyebabkan kontroversi ekoran lebih 40 peratus daripada lebihan kapasiti yang dijana oleh IPP dan TNB setiap tahun adalah sia-sia kerana Malaysia secara kebetulan tidak memiliki teknologi simpanan bekalan gas.

    “Dengan ada klausa ambil-atau-bayar dan 40 peratus rizab berlebihan yang kita ada hari ini, seseorang hanya perlu menghasilkan setengah keupayaan seseorang tetapi perlu dibayar 80 peratus daripada kapasiti yang dipersetujui.

    “Syabas EPU – Economic Plundering Unit (unit rampas ekonomi),” sindir Ani. Allahyarham yang berasal dari Sungai Bakap, Pulau Pinang, akhirnya lepaskan jawatan pada 1996 setelah enam tahun berkhidmat penuh dedikasi.

    IPP pernah menyebabkan saham TNB jatuh junam daripada 20 sen pada 1993 berkurangan kepada 10 sen setahun kemudian. Ekoran itu, TNB terpaksa menaikkan tarif elektrik untuk mengekalkan margin keuntungan syarikat.

    Ani meninggal dunia di Pusat Perubatan Subang Jaya, Selangor pada 2014 dalam usia 82 tahun kerana penyakit kanser prostat, dengan meninggalkan balu, Puan Sri Saenah Ahmad dan tiga orang anak selain anak angkat.

    Untuk rekod, syarikat IPP yang telah dapat kadar keuntungan berbilion ringgit ialah Genting Sanyen Power Sdn. Bhd, Powertek Berhad, Segari Energy Ventures Sdn. Bhd. SEV 2nd dan YTL Power Generation Sdn. Bhd.

    Juga melibatkan ARL Tenaga Sdn. Bhd., TNB Janamanjung Sdn. Bhd., Teknologi Tenaga Perlis Konsortium Sdn. Bhd., Prai Power Sdn. Bhd., GB3 Sdn. Bhd. dan Tanjung Bin Sdn. Bhd. – Mynewshub.TV

  3. MAHATHIRVSANWARp

    Dengan Menteri yang ada, apa nak jadi lepas Raya?

    Apa lah malangnya nasib kita di negara tercinta ni?

    Ada PM yg berpengalaman tetapi sudah terlalu lanjut usia sehingga bercakap pun sering terlupa.

    Ada TPM berucap pulak tak berbutir dan sukar nak difahami.

    Ada Menteri KDN tak sihat pulak.

    Ada Menteri Keewangan lansung tak cerdik strategi ekonomi sampai pelabur semua lari.

    Ada Menteri Pertahanan berterabur pulak bila cakap orang putih.

    Ada Menteri pertanian sibuk duk kira ikan kembong dan suruh nelayan tanam nenas dan rambutan jer.

    Ada Menteri Pelajaran sibuk dgn kasut hitam Timbalannya pulak lagi power.

    Ada Menteri Hal ehwal pengguna sibuk menyalahkan Najib harga barang makin mahal.

    Ada Menteri Pelaburan dan perdagangan sibuk nak buat kereta Terbang.

    Ada Menteri agama sibuk nak jaga agama lain dan terlalu libral.

    Ada Menteri Belia sibuk nak berdebat dan manja lak tu cepat koyak tisu.

    Ada Menteri jaga Komoditi duk sibuk nak minum minyak sawit.

    Ada Menteri ekonomi sibuk nak jadi PM pulak.

    Ada menteri Luar syok cakap dengan media dari cakap dengan diplomat asing dan utamakan konvensyen ICERD dan Statut Rome yang tak ada faedah.

    Ada Menteri pengangkutan sibuk dgn AES dan cermin gelap jer.

    Ada AG duk sibuk gugur kes kroni dan kes sensitif seperti kes Adib pun tak leh nak selesai.

    Ada bakal PM bekas Banduan Liwat pulak.

    Terpaksalah kita layan lagu ‘Apa nak jadi’ Allahyarham SM Salim jer lah ….

    Wow! Bior Mahathir sorang saja Menteri

  4. MAHATHIRVSANWARp

    Keretapi bersatu atau Bersatu?

    bekas Pengerusi PPBM sebuah negeri menghantar video keretapi lama.

    Katanya ini adalah video susah dapat keretapi pertama di dunia pada Desimber 24hb 1809, 210 tahun dahulu!

    menarik sambil tertanya-tanya. Ketika itu, wayang sudah ada ker belum?

    Keretapi bersatu atau Bersatu?

    Ingatkan dia nak beretorik konon Melayu kena bersatu dan bersatu bawah PPBM dengan Atoq sebagai kepala keretapi.

    Sebenarnya PPBM ni parti yang sungguh mengelirukan. Perlembagaan tulis jelas Presiden ketua dan urus parti, tapi Pengerusi untuk Mesyuarat Agong yang penentu segala-gala.

    DIA tidak lagi Pengerusi dan agak marah cara dia dihentikan. Masa 2017-2018 lagi, main sukahati Presiden tukar ketua-ketua Penaja hingga pecahbelah parti.

    Rasanya menyindir PPBM yang masih tidak lancar dan lucu urus tadbir parti dan politiknya.

    Mungkin juga dia anggap PPBM umpama situasi kaldai yang berdiri menyekat landasan. Bila engkar tak mahu dialih, boleh alihkan landasan.

    Semua boleh ‘adjust’. Hahaha…. Akhirnya masuk terowong, keluar semua muka comot hitam berceloreng.

    Tunggulah bila Atoq takde. Penggantinya boboi. Berduyun nak balik semula. Yang lompat ke PPBM, konon kata menyesal. Entah iye ke tidak?

    Wow! Simbolik kereta Bersatu,

  5. MAHATHIRVSANWARp

    Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Latheefa Koya perlu membuka semula kes banglo dan terowong bagi membuktikan beliau seorang berintegriti dan tidak memihak kepada mana-mana pihak.

    Ketua Penerangan Penaja Wira PUTRA Malaysia, Meor Mohd Hilmi Ibrahim berkata, kes banglo melibatkan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang dan skandal projek terowong bawah laut di Pulau Pinang perlu dibuka dengan segera bagi membuktikan integriti beliau.

    “Kita pasti dan yakin bahawa dengan perwatakan dan latar belakang pengalaman Latheefa sebagai seorang aktivis masyarakat dan peguam, beliau mampu menjalankan tugas without fear or favour.

    “Sekiranya kedua-dua kes ini dilihat tidak diambil tindakan sewajarnya maka pelantikan beliau tiada bezanya dengan lantikan politik yang lain sebelum ini.

    “Akhirnya bercakap tak serupa bikin seperti ayam berkokok tengah malam,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

    Dalam pada itu, pihaknya akur kepada tindakan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang melantik Latheefa tanpa berbincang dengan Kabinet mungkin disebabkan masalah sijil palsu yang menghantui pemimpin Pakatan Harapan (PH).

    “Mungkin Mahathir sudah mengetahui ada anggota kabinet tiada sijil kelulusan (dakwaan tipu dan beli sijil) dan tidak juga merujuk kepada Majlis PH kerana pada awal PM jangka cadangannya akan dibantah.

    “Jika PH hilang kepercayaan rakyat kerana mungkir janji, pada PM itu bukan lagi menjadi masalahnya kerana PRU-15 tokoh lain memimpin PH,” katanya.

    Katanya, Latheefa diharapkan dapat bertindak secara progresif, profesional, adil, serta bijaksana dalam kes yang dilaporkan kepada SPRM khususnya skandal banglo dan projek terowong bawah laut di Pulau Pinang.

    “Beliau mesti mampu mendesak Peguam Negara membuka semua kes agar dibicara di mahkamah untuk menentukan salah atau tidak.

    “Peguam Negara tidak boleh tarik balik, batal kes atau tidak membawa pendakwaan atas alasan bukti kukuh tidak mencukupi.

    “Salah atau tidak adalah tugas hakim membuat keputusan. Bila seseorang sudah dituduh, biar mahkamah yang membersihkan nama yang tertuduh,” katanya.

    Katanya lagi, selain kes terowong bawah laut di Pulau Pinang menjadi cabaran kepada Latheefa, kes kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim bakal menjadi pengukur kepada integriti beliau.

    “Wira Putra mendesak agar beliau dapat memastikan siasatan serta perjalanan kes inkues Allahyarham Muhammad Adib kerana dikhuatiri ada aktiviti rasuah semasa perbicaraan kes ini berjalan sebab ada saksi yang membuat laporan polis kerana diugut,” katanya lagi. – MalaysiaGazette

  6. MAHATHIRVSANWARp

    Zaman Kerajaan PH, Macam-Macam Kemalangan Pelik Berlaku Tidak Masuk Akal

    Dua hari lepas, dibuat posting dan memuatnaik video kemalangan pemandu Menteri Wilayah Persekutuan terlibat dalam kemalangan di kilometer 253.3, lebuhraya PLUS.

    Hari ini, pihak polis mengesahkan bahawa kenderaan SUV berkenaan dilanggar oleh pemandu motorsikal berkenaan. Ironinya, motorsikal berkenaan berada di depan SUV berkenaan selepas kemalangan. Kedua, tiada kesan perlanggaran dan kerosakan di belakang SUV berkenaan di dalam video di bawah.

    Mungkin apa yang terjadi adalah di dalam zaman PH, penunggang motorsikal berkenaan melanggar SUV berkenaan dari belakang. Penunggang motorsikal dan motorsikalnya terbang melayang ke depan SUV berkenaan seperti dalam gambar Hindustan.

    Jangan terkejut, zaman PH apa sahaja adalah logik, masuk akal dan boleh terjadi. Alaa … macam kes kematian pegawai Bomba Adib tu.

    4 View comments

    tunfatimahSunday, June 09, 2019 10:16:00 PM
    mungkin setelah melanggar SUV DBKL dari arah blkg, penunggang motosikal dgn tangan yg patah, telah menolak motosikalnya ke hadapan SUV. 😂😂😂

    Reply

    PUTRA CHUBADAKSunday, June 09, 2019 10:22:00 PM
    Memang PH ni macam cipap lembu betina. Tak tahu malu.Puiiii

    Reply

    PUTRA CHUBADAKSunday, June 09, 2019 10:22:00 PM
    Memang PH ni macam cipap lembu betina. Tak tahu malu.Puiiii

    Reply

    AnonymousSunday, June 09, 2019 10:37:00 PM
    Yang Lagi Pelik Harta Kerajaan dibuat macam mak bapak depa.. yg ni ketua SPRM Kak Tipah Kerala tak nak siasat ke..??

    Reply

  7. dendang perantau

    tun dr m adalah seorang pemimpin yg sgt bijak..walaupun memyedari ph yg didominasi oleh pkr mengagihkan kerusi2 parlimen gred c shj utk ditandingi oleh bersatu, tun buat selamba aje..mungkin dlm hati tun berkata, tunggu ph menang dulu pru 14, kemudian siaplah korang pkr team anwar-rafizi

  8. MAHATHIRVSANWARp

    DOA PENUTUP ENTRY…PH BERTUNJANGKAN KAFIR HARBI BERKUDAKAN MUNAFIK MELAYU PEROMPAK HARTA UMAT ISLAM…. MEREKA PERMAIN DAN PERKOTAK KATIKKAN AGAMA MU..SEJUTA KALI CILAKO….YA ALLAH!!!!! TUHAN YG PERKENANKAN DOA MEREKA YG TERANINYANYA!!!!!ENGKAU HANCUR LEBURKAN MEREKA!!!!!!!SEGERAKAN KEHANCURAN MEREKA!!!!YA QAHHAR!!!!!YA JABBAR!!!!!YA MUNTAQIM!!!!!YA ALLAH!!!!YA ALLAH!!!!!YA ALLAH¡!!!WAHAI TUHAN YANG TURUNKAN KITAB!!!!WAHAI TUHAN YANG MENJALANKAN AWAN!!!!!WAHAI TUHAN YANG MENGALAHKAN TENTERA AHZAB!!!!HANCUR BINASAKAN PH KERANA MENYAMUN ASET UMAT ISLAM!!!!!YA
    QAHHAR!!!!!!HANCUR LEBU
    RKAN PH!

  9. INI AMARAN / WARNING KPD GENG NAJIB YANG MENGGUNA BERBAGAI NAMA TERMASUK NONENG DI 9:13 am –

    HENTIKAN SERANGAN PERIBADI (PERSONAL ATTACKS), TAK HENTI2 MENGULANG TUDUHAN LIAR, TAK KISAHKAN HARI RAYA.

    JIKA KAMU TERUSKAN, AKU AKAN CARUT KAMU, EMAK BAPAK KAMU (YANG TIDAK BIMBING KAMU DI MASA KECIL) SECARUT CARUT NYA.

    1. MAHATHIRVSANWARp

      MUNAFIK MELAYU MEMBERI ANCAMAN KEPADA ISLAM DAN BERTUHANKAN KAFIR HARBI

      Ancaman fenomena pluralism

      Ramadhan kali menyaksikan fenomena liberalisme dan pluralisme Islam yang agak membimbangkan.
      Liberal secara literasi membawa konotasi yang positif iaitu berfikiran terbuka, bebas, demokratik, pluralisme dan rasional.

      Namun Islam liberal merujuk kepada kumpulan manusia yang giat memperkenalkan persamaan sejagat antara agama (pluralisme) sehingga tidak lagi dapat membezakan antara kebaikan sejagat dan tuntutan khusus agama.

      Islam adalah agama yang penuh kasih sayang antara manusia walaupun berbeza agama dan warna kulit, namun ia mempunyai had dan ketertiban tertentu.

      Mungkin agak kasar, namun saya melihat sepanjang Ramdahan ini ada usaha “melacurkan” ibadah Islam bagi memberi gambaran bahawa kerajaan ini lebih terbuka dan sama rata kepada semua agama.

      Di Pulau Pinang sudah dibenarkan pemimpin bukan Islam menyampaikan bantuan zakat kepada umat Islam.

      Mufti Pulau Pinang, Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor dalam mempertahankan tindakan Baitumal Pulau Pinang itu menghukum “harus” bagi orang bukan Islam mengagihkan bantuan zakat kepada golongan asnaf Islam.

      Pandangan beliau tidak diiringi sebarang nas al-quran dan Sunnah, atau ijtihad para sahabat dan ulama-ulama terdahulu.

      Memang ada dalil jelas larangan perilaku ini. Ini adalah kerana zakat merupakan satu kerja ibadah khusus yang disebut berpuluh kali dalam al-Quran. Banyak kali kewajipan zakat ini diletakkan setara dengan solat.

      Allah berfirman dalam Surah An-Nur 24:56, “Dan tunaikanlah solat dan laksanakanlah zakat; serta taatilah Rasul; nescaya kamu beroleh rahmat” dan; Surah Al-Baqarah 2:43, “Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan keluarkanlah zakat dan rukuklah kamu semua (berjemaah) bersama-sama orang-orang yang rukuk.”

      Ulama-ulama muktabar terdahulu banyak berbincang mengenai kadar zakat, penerimanya dan pembahagian asnaf.

      Imam syafie menegaskan pemberian zakat hanyalah kepada orang Islam. Manakala imam-imam mazhab lain ada yang berpandangan sebahagian kecil zakat boleh diberikan kepada bukan Islam yang mahu belajar mengenai Islam.

      Adalah mudah untuk memahami mengapa tiada perbahasan dalam mewakilkan orang bukan Islam mengagihkan zakat. Ini kerana tidak pernah terjangkau dalam pemikiran mereka bahawa ada orang Islam sanggup membenarkan ia terjadi demi politik dan kuasa.

      Apakah semua orang Islam sudah kudung tangan sehingga terpaksa menggunakan bukan Islam untuk melaksanakan perintah Allah ini?

      Malah Ramadhan kali ini telah dijadikan pesta untuk menunjukkan pemimpin bukan Islam dari DAP terkehadapan memberi bantuan dan sumbangan kepada orang Islam, masjid dan surau.

      Ramadhan adalah bulan untuk umat islam beribadah puasa dan sedekah. Namun yang terjadi, kita menerima sedekah dan bantuan dari orang Islam tapi diagih oleh bukan Islam.

      Lebih menyedihkan, ada ahli politik bukan Islam yang menyampaikan bantuan wang kerajaan mendabik dada di media sosial bahawa beliau seorang yang prihatin kepada orang Islam.

      Merempat sangatkah orang Islam di negara ini?

      Tidak cukup itu, acara berbuka puasa sudah menjadi pesta makan mengaitkan dengan agama-agama lain atas nama muhibbah dan persaudaraan antara agama.

      Ada wakil rakyat muslim menganjurkan majlis sambutan Hari Wesak bersama majlis berbuka puasa. Wesak adalah hari keagamaan penganut Buddha, ia tidak harus bercampur dengan majlis berbuka puasa yang merupakan ibadah dalam agama Islam.

      Ada pula wakil rakyat muslim mengadakan majlis berbuka puasa di kuil Sikh seolah-olah ada kekangan tempat dan ruang untuk mengadakan majlis ibadah kita.

      Saya ingin ingatkan bahawa menyatukan kepercayaan agama lain dengan ibadah Islam sangat merbahaya dan jika tidak berhati-hati boleh menjurumuskan kepada syirik.

      Orang Islam yang berbangga berbuka puasa di Gereja, Kuil, dan rumah ibadat agama lain perlu bertanya kepada diri sendiri – anda sedang membesarkan syiar Islam atau memalukan agama sendiri dengan perlakuan sedemikian.

      Malah orang bukan Islam yang waras dan rasional juga akan kehairanan mengapa orang Islam di negara ini memerlukan bantuan bukan Islam untuk menyampaikan zakat atau berbuka puasa di rumah ibadat mereka.

      Zakat dan puasa adalah ibadah khusus yang diarahkan oleh Allah s.w.t kepada muslim. Oleh kerana ia ibadah khusus maka etika dan ketertiban itu perlu ada. Ingatlah firman Allah,

      “Katakanlah (wahai Muhammad): ‘Hai orang-orang kafir! Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat. Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku”. (Surah Al-kafirun 109:1-6)

      Banyak persamaan antara penganut agama kita boleh buat seperti saling membantu dalam ekonomi, kehidupan sosial, perayaan budaya, majis jamuan biasa, perkongsian idea dan persahabatan.

      Selamat hari raya, maaf zahir batin. Semoga Allah menerima semua ibadah kita pada bulan Ramadhan ini.

  10. Ntah kenapa, hati ini rasa seperti terbelenggu
    Rasa sepi pula, kesaorangan di ujung minggu
    Spt ada seseorang, yang diri ku ini menunggu
    Apakah irama akan terus sepi tanpa ada lagu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

  11. MENJAWAB SERANGAN BERTALI ARUS SDRA BUDIN DGN NIAT MENJATUHKAN TUN M AGAR ANWAR IBRAHIM JADI PM KE 8:

    Anwar layak bertanya sebab dia jobless, lip service saja.
    Tun M lebih layak sebab dia yg gigih & banyak kerja memulih & membangunkan semula negara.

    Trust the Grand Old Statesman. He is trying to redeem Malaysia great again. Let him do his job the fastest and the easiest way possible. Those YBs should stop complaining and start doing their work. If Tun M don’t kick you out, the rakyat will if all you do is whinning & talk cock only.

    Last but not least, The appointment of No Nonsense Tipah is already consented & endorsed by the YDPA Agong. Those who are against the appointment can be construed as against the wish of His Majesty, ie….,.DURHAKA KPD RAJA & NEGARA…..!!

    1. So….Why the fuss and hush..nak melawan taqdirkah….??

      1, Ex PM Najib is ‘on The WAY’ to jail.
      2. PM In waiting endlessly ‘underWEAR’ (definitely not ‘on the way’ to Putrajaya.
      3. Nevertheless, existing PM strongly affirms, ‘i did it my WAY’.

      1. MAHATHIRVSANWARp

        PH SUKA TEGAKKAN BENANG BASAH

        Bila Tukang Masak Bercakap Di Pentas Dunia…🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

        Bukan nak mengata atau nak menghina…

        Tapi bila dapat video klip nie, terdiam kejap…

        Timbul persoalan , nie ker ‘standard’ Menteri Pertahanan Malaysia bila bercakap di pentas dunia?

        Macam mana lah agaknya, Menteri Pertahanan dari negara lain menahan gelak bila dengar Abg Mat Sabu kita bercakap?

        Admin bukan seorang yang pakar dalam Bahasa Inggeris tapi kawan aku dah lebih 25 tahun mengajar Bahasa Inggeris kat sekolah menengah..

        Bila tanya pendapat dia, lepas tenguk video klip Mat Sabu nie, dia terkedu jap…

        Soalan pertama dari dia ialah, video nie edit ker bro?

        Bila tanya kalau dari 10, berapa markah boleh bagi bro?

        Dia cakap, nak bagi markah kesian pun, kena fikir lima enam kali!!!

        Cuba bezakan Bahasa Inggeris Menteri Pertahanan BN dengan Menteri Pertahanan PH…

        Mungkin Mat Sabu malu kot, dengan rakan sejawatan dari negara lain…

        Cuba tenguk nie :

        ASEAN Ministers of Defence

        Thailand Minister of Defence

        General Prawit Wongsuwan

        Qualifications :

        – Saint Gabriel’s College…
        – Armed Forces Academies Preparatory School…
        – Chulachomklao Royal Military Academy…
        – 36 years of military service rising up to rank of General….

        Singapore Minister of Defence

        Dr Ng Eng Hen

        Qualifications :

        – National Junior College…
        – National University of Singapore…
        – University of Texas…

        Indonesia Minister of Defence

        General Ryamizard Ryacudu

        Qualifications :

        – Indonesian Military Academy…
        – 31 years of military service rising up to rank of General…

        Secretary of National Defense, Philippines

        Maj. Gen. Delfin Negrillo Lorenzana

        Qualifications :

        – Philippine Military Academy…
        – MBA, Ateneo de Manila University…
        – Australian National University…

        Vietnam Minister of Defence

        General Ngô Xuân Lịch

        Qualifications :

        – Military Academy of Vietnam…
        – 44 years of military service rising up to rank of General…

        Malaysia Minister of Defence

        Mohamad bin Sabu

        Qualifications :

        – Kicked out of Mara Institute of Technology…
        – Good at cooking…
        – can crack jokes…

        Sepatutnya Mat Sabu akui kelemahan Bahasa Inggeris dia…

        Gunakan jer Bahasa Melayu, sebab ada penterjemah yang akan terjemahkannya ke dalam Bahasa Inggeris…

        Lebih elok dari gunakan Bahasa Inggeris, tapi memalukan diri sendiri dan negara…

        PH dah memerintah lebih dari setahun, kenapa tak ada inisiatif dari Mat Sabu untuk perbaiki Bahasa Inggeris?

        Mat Sabu kena ingat, sekarang nie dia seorang menteri dan imej serta kredibiliti seorang menteri akan melambangkan imej dan kredibiliti negara…

        Dah lah dalam ekonomi, dunia gelakkan kita dengan Menteri Kewangan yang berwatak BADUT!!!

        Sekarang muncul pula BADUT kedua dari Menteri Pertahanan!!!

        Memang layaklah kerajaan PH menjadi kerajaan sepenggal…

        Gagal mentadbir negara dengan baik dan gagal bawa imej negara di pentas antarabangsa…

        Ada lagi ker yang boleh kita harapkan dari kerajaan sepenggal nie?

  12. TN Tua Nyanyuk pengikut ajaran sesat tuhan Harun. Tak ada masa dlm al Quran suruh wanita tutup kepala. Jadi eloklah kau ambik Tipah koyak rabak tu jd bini kau, satu aliran ajaran sesat.

  13. ‘Tiada hukuman rejam dalam al-Quran’ – di M’Kini.

    Rejam dibawa ke Hukum Hudud di beberapa negara Arab. Takda ditulis di Quran. Hanya sedikit saja Hudud disebut e.g potong tangan. Negara2 berkenaan kena rangkakan peraturan Hudud dengan butiran2 melaksanakan Hudud.

    PAS nak tiru, gamak nya. Hendakkan Hudud di laksanakan tapi tak berani sebut mcm mana nak laksana potong tangan dsb nya. Ada doktor Melayu diberitakan tak sanggup melaksanakan potong tangan itu. Gamak nya ramai yang begitu.

    Jadi mcm mana PAS nakkan Hudud di Malaysia? Bukan Melayu pun tak setuju. Walau pun di janjikan Hudud tak melingkupi depa. Tak akan sampai ke Putrajaya.

    1. MAHATHIRVSANWARp

      PH KERAjaan KEDEKUT

      Kerajaan PH Selangor dan Kedah buat jualan harapan jual daging lembu sempena Aidil Fitri tiru sebiji macam BN buat dulu.

      PH Selangor dan Kedah masing-masing buat jualan harapan daging lembu sebanyak RM29.50 dan RM30 sekilogram, sedangkan harga pasaran sekarang adalah di antara RM30 hingga RM34. Maksima jimat sekalipun RM4 dengan beratur panjang.

      Semasa Kerajaan BN Kedah buat pada tahun 2017, harga daging pasaran adalah RM32. Semasa jualan Festival Daging Barakah semperna Aidilfitri baru RM24 sahaja. Penjimatan sehingga RM8!

      Kesimpulannya, Kerajaan PH hendak tiru BN tapi harga promosi yang ditawarkan masih kedekut. Rakyat di bawah Kerajaan PH sentiasa dikencing. Hancing.

      Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2019/06/jualan-daging-lembu-harapan-kedah-dan.html#BtmL6r511GT0CE5O.99

  14. MENJAWAB SERANGAN BERTALI ARUS SDRA BUDIN DGN NIAT MENJATUHKAN TUN M AGAR ANWAR IBRAHIM JADI PM KE 8:

    Mahathir says Latheefa’s appointment is final…..!!

    excerpts:

    Tun M said this when asked to comment on media reports that DS Anwar Ibrahim was of the opinion that PM should clarify Latheefa’s appointment as the new MACC chief.

    It’s basically Tun M saying “Shut up Anwar, I’m in charge and I don’t have to answer to you or anyone else”.

    Well, the fact that Tun M is not even considering Anwar’s opinion is sound and clear and his self confidence to his famous legacy, ‘I did it my way’.

    1. MAHATHIRVSANWARp

      PH KERAjaan KEDEKUT

      Kerajaan PH Selangor dan Kedah buat jualan harapan jual daging lembu sempena Aidil Fitri tiru sebiji macam BN buat dulu.

      PH Selangor dan Kedah masing-masing buat jualan harapan daging lembu sebanyak RM29.50 dan RM30 sekilogram, sedangkan harga pasaran sekarang adalah di antara RM30 hingga RM34. Maksima jimat sekalipun RM4 dengan beratur panjang.

      Semasa Kerajaan BN Kedah buat pada tahun 2017, harga daging pasaran adalah RM32. Semasa jualan Festival Daging Barakah semperna Aidilfitri baru RM24 sahaja. Penjimatan sehingga RM8!

      Kesimpulannya, Kerajaan PH hendak tiru BN tapi harga promosi yang ditawarkan masih kedekut. Rakyat di bawah Kerajaan PH sentiasa dikencing. Hancing.

      Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2019/06/jualan-daging-lembu-harapan-kedah-dan.html#BtmL6r511GT0CE5O.99

  15. Jangan di layan Anonymous kah3 itu. Dia ia lah Geng Najib yang asyik menjilat Najib dengan mengguna berbagai nama termasuk MAHATHIRVSANWAR.

    Pembohong, penipu, pemfitnah. Macam Bossnya yang “siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama2 menncuri”. RM2.6 biliun wang rakyat dicuri nya dari 1MDB.

    1. MAHATHIRVSANWARp

      PELAJARI PEMBOHONGAN PH

      Menteri Kewayangan ini tak pernah tak tipu.

      Selepas PH menang dan Guan Eng menjadi Menteri Kewangan, dia tak bayar refund untuk income tax dan GST pada bulan Jun 2018 (seperti dibukti dalam laporan bulanan BNM).

      Lalu dia tuduh BN sudah rompak RM37 bilion wang refund income tax dan GST ini.

      Tapi:
      – Tiada tindakan diambil walaupun telah setahun kita telah buat laporan polis terhadap kita sendiri atas “rompakan” ini.
      – Bila kita tuntut RCI untuk “rompakan” besar-besaran ini, PH tak mahu buat.
      – laporan audit negara kerajaan PH menunjukkan kebanyakkan tuntutan tunggakan bayaran balik input GST memang tidak patut dan tidak layak untuk dibayar.
      – Kebanyakkan tuntutan tunggakan yang layak dibayar ini juga berlaku untuk bulan April dan Mei 2019 – bermaksud bayaran balik untuk bulan-bulan itu adalah tanggungjawab PH kerana tungakan sesuatu bulan akan dibayar pada bulan berikutnya.
      Lepas itu, Guan Eng gunakan alasan mahu bayar balik “rompakan” untuk paksa Petronas bayar dividen RM82 bilion.

      Lalu dia berjanji bahawa bayaran balik ini akan dibuat mula tahun 2019 ini.

      Tetapi laporan Perbendaharaan Negara dari Menteri Kewangan minggu lepas menunjukkan bahawa hanya RM2.5 bilion untuk tuntutan cukai pendapatan dan RM3 bilion untuk input GST sahaja telah dibayar balik di dalam tempoh suku pertama tahun 2019.

      Ekonomi Malaysia Suku Tahunan – Suku Pertama 2019 (Muka surat 8, point 18) http://www.treasury.gov.my/pdf/ekonomi/Q1-2019/Q1-2019.pdf

      Angkat RM82 bilion dari Petronas tapi bayar balik RM5.5 bilion sahaja.

      Itupun kerana RM5.5 bilion ini sepatutnya dibayar pada bulan Jun 2018 tapi PH tak bayar.

      Yang lain masuk poket kerajaan PH.

      Ini penipuan tahap tinggi:

      PH dapat alasan untuk menjarah duit Petronas dan pada masa yang sama boleh tuduh BN merompak padahal mereka sendiri yang tak bayar pada bulan Jun 2018 itu.

      NOTA: Kalau wartawan nak kantoikan Menteri Kewayangan ini, cuba tanya soalan ini kepada dia:

      “GST masih berjalan pada bulan Mei 2018. Berapa Ringgit tuntutan input GST yang kerajaan PH bayar balik pada bulan Jun 2018?”

  16. Irah sayang, abg ingin jadi terbaik punya lelaki
    Dulu abg agak nakal tapi diri abg dah perbaiki
    Namun biasalah dlm hidup ni ramai yg dengki
    Pakcik jigit itu salah sorang busuk punya kaki

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

  17. Apa yg nko mengarut ni, bro jigit @ Asrul Sani
    Mengapa awal pagi, nak buat angkara kat sini
    Kejora, bujang trang tang tang, dikata ada bini
    Irah yg dah mula berjinak, nanti jadi tak berani

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

  18. Jangan percaya Kejora mata keranjang
    Kerja seharian menipu anak dara orang
    Dah bebini mengaku bujang
    Perangai buaya Sungai Rajang

    Heh he he….

  19. Tun jolok pungkoq Nuar, Budin yang terjerit
    Bagai sembilu tersusuk perit
    Harapan menggunung mungkin masuk parit
    Dalam pada tu Si Irah Kejora dok himpit

    heh he he…

  20. Elok layan dek Irah dari layan Si Budin
    Dok nampak dah Kejora pun penin
    Yang Si Nuar pula kepala makin pusin
    Takut Cik Theepah korek sampai lubang cacin

    Heh he he….

  21. Kejora dah melampau semua dia nak sapu
    Janganlah Irah sampai tertipu
    Dia dah ada Iban isteri nombor satu
    Dah kawin masih jadi ulat bulu

    Hih hi hi…

  22. MAHATHIRVSANWARp

    KERJA UTK KP SPRM BARU

    Menteri tangguh 14 Jun pertukaran Pengarah Perhutanan Pahang ke Ibupejabat kerana lobi taikun balak LLT!
    Laporan Malaysiachoice 18 April lalu “Rasuah balak Taikun LLT, SPRM siasat Pengarah Perhutanan Pahang” mendapat respon hangat rakyat Pahang.

    RASUAH BALAK LLT

    Gabungan pertubuhan bukan kerajaan (NGO)  turut melaporkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Negeri Pahang dakwaan salah guna kuasa dan rasuah membabitkan Dato’ Dr Mohd Hizamri Mohd Yasin Pengarah Perhutanan Pahang itu.

    laporan sprm balak

    SPRM dilaporkan menyiasat Dato’ Dr Mohd Hizamri Mohd Yasin itu. Sehingga ke hari ini SPRM kekal berdiam diri isu rasuah pembalakan haram melibatkan taikun cina ini.

    Menurut sumber Perhutanan Pahang Dato’ Dr Mohd Hizamri Mohd Yasin telah mendapat surat perpindahan ke Ibupejabat Bahagian Latihan Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia berkuat kuasa 14 Jun ini sebagai satu tindakan KIV atau meredakan isu balak di Negeri Pahang.

    Dr. Xavier Jayakumar Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli (KATS) bimbang isu lebih merebak telah mengarahkan Ketua Pengarah Perhutanan untuk mengambil tindakan memindahkan Hizamri ke Ibu Pejabat

    Bagaimanapun Taikun Cina balak Liew Leong Tat (LLT) telah membuat rayuan menjual nama ‘Istana’ agar perpindahan Dato’ Dr Mohd Hizamri Mohd Yasin ditangguhkan dahulu. Nampak tak kuasa wang dan taikun cina Liew Leong Tat yang mempunyai kawasan balak terbesar di Pahang. Dato’ Dr Mohd Hizamri Mohd Yasin hanya perlu mengadu dengan Taikun Balak LLT untuk selamatkan diri!

    Apa tindakan KP SPRM Baharu?

    Menteri Besar Pahang YAB Dato’ Sri Wan Rosdy Wan Ismail sudah tentu tidak berani menyentuh Hizamri sekalipun pelbagai laporan rasuah dibuat.

    Datuk Borhanudin Hj Arshad Ketua Pengarah Perhutanan Semenanjung Malaysia yang mengeluarkan surat perpindahan berkuatkuasa pada 14 jun apakah akan berani meneruskannya atau akur kepada tangan ghaib menangguhkannya?

    kp perhutanan tkp
    Beranikah mereka meneruskan perpindaan Hizamri ke Ibu Pejabat Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia?
    Oleh itu jika Taikun balak Liew Leong Tat lebih berkuasa menjual nama ‘Istana’ untuk mengekalkan kedudukan Pengarah Perhutanan Pahang apa boleh NGO dan rakyat buat? Demi wang mereka sanggup berhadapan kuasa tular rakyat.

    Apa pula tindakan Latheefa Bebe Koya Ketua Pesuruhjaya SPRM yang baharu yang berjanji membenteras rasuah? Beranikah Latheefa mengambil tindakan terhadap Liew Leong Tat dan Hizamri? Malaysia alah rasuah atau kalah kepada Rasuah taikun?

    latheefa koya aa

    Kekalkan pertukaran Pengarah Perhutanan Pahang pada 14 Jun 2019!

    Jika penangguhan diteruskan 14 Jun ini ternyata amatlah buruk Dr. Xavier Jayakumar Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli dan Datuk Borhanudin Hj Arshad Ketua Pengarah Perhutanan Semenanjung Malaysia akur kepada taikun balak.

    Salahguna kuasa dan rasuah di depan mata tetapi disokong. Paling hina ialah laporan NGO Gabungan pertubuhan bukan kerajaan Pahang yang melaporkan kepada SPRM disampahkan. Berapa juta agaknya LLT tu dah beri kepada Hizamri sehingga mereka sanggup bermati-matian pertahan Hizamri.

    Penangguhan bertugas 14 Jun jika diluluskan ia hanya mengesahkan lagi peranan taikun balak LLT bersama Hizamri di Pahang. Tunggu dan lihat 14 Jun ini sama ada Hizamri pindah ke Kuala Lumpur, taikun balak kekal berkuasa atau rakyat berkuasa.

    1. “Rasuah balak Taikun LLT” bermula dari zaman Najib Al jibo. Melarut hingga sekarang.

      Begitu banyak tahi di buat di zaman Najib, PH yang kena pikul beban. Rakyat dan pengundi perlu sedar itu dan jangan undi Pembangkang sekarang hingga bila2. Walau pun selepas Najib dah masuk penjara.

  23. Wah, keras bahasa Budin gunakan – “rakus atau tersasar dengan kuasanya sehingga terlupa bahawa PH adalah berbeza dengan BN.”

    Tak sesuai bandingan itu, Budin. Lantikan Latheefa tak runding kabinet, guna bijaksana (discretion) nya sendiri mcm dia buat bagi banyak lantikan di masa lalu, takkan itu nak banding dengan apa Najib buat. Najib buang AG Gani Pattail, ganti dengan Pandi Ali yang tak lama lepas lantikan istiharkan Najib tak curi duit rakyat di 1MDB – mana ada bandingan?

    Pulak kamu kata “Apa gunanya rakyat mengundi PH jika Perdana Menterinya berperangai sama seperti Perdana Menteri di bawah BN juga”? Tak bijak mengata begitu, Budin.

    1. MAHATHIRVSANWARp

      PH OF SELECTIVE PROSECUTION FOR SURE

      Bukan saya luluskan pinjaman RM250 juta NFC tapi Muhyiddin
      ISMA WEB
      NAJIB KATA KERAJAAN TERDAHULU TELAH AMBIL TINDAKAN TERHADAP NFC

      Tan Sri Muhyiddin Yassin meluluskan pinjaman RM250 juta kepada Pusat Fidlot Nasional ketika menjadi menteri pertanian pada 2006.

      BANGI– Datuk Seri Najib Razak hari ini berkata, Tan Sri Muhyiddin Yassin meluluskan pinjaman RM250 juta kepada Pusat Fidlot Nasional (NFC) ketika menjadi menteri pertanian pada 2006.

      Namun, bekas perdana menteri itu kesal kerana walaupun bukan beliau yang meluluskan pinjaman itu, namanya sering dikaitkan dengan isu berkenaan yang turut dijadikan propaganda utama Pakatan Harapan (PH) selama sembilan tahun.

      “Pinjaman ini diluluskan oleh Tan Sri Muhyiddin sebagai Menteri Pertanian pada tahun 2006 – iaitu 2 1/2 tahun sebelum saya menjadi Menteri Kewangan atau Perdana Menteri.

      “Perlu ingat bahawa ini ialah pinjaman RM250 juta. Ini bukan geran percuma ataupun projek mencurigakan seperti bayaran RM305 juta untuk membuat laporan terowong Pulau Pinang.

      “Selepas diberi pinjaman itu, syarikat NFC mengalami kesukaran untuk meneruskan projek pada garis masa yang ditetapkan kerana ada beberapa projek infrastruktur sokongan yang merupakan tanggungjawab Kementerian Pertanian telah lambat dibina,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Najib berkata, walaupun projek NFC telah dilewatkan, syarikat itu masih perlu menanggung kos faedah ke atas pinjaman berkenaan.

      “Oleh itu, mereka menggunakan sebahagian dari dana ini untuk pelaburan-pelaburan lain yang tidak ada kaitan dengan projek NFC untuk mendapat pulangan untuk membayar faedah pinjaman.

      “Bagaimanapun, ini dipercayai telah melanggar syarat-syarat pinjaman. Dengan itu, pemilik NFC didakwa di dalam mahkamah semasa saya PM tetapi akhirnya, mahkamah mendapati mereka tidak menyalahi undang-undang.

      “Pada masa yang sama, kerajaan BN juga menyita aset-aset mereka termasuk baki wang tunai sebanyak RM80 juta,” katanya.

      Bagaimanapun, katanya, jumlah itu tidak mencukupi untuk menjelaskan seluruh pinjaman RM250 juta berkenaan kerana sebahagian daripada pinjaman itu telah dibelanjakan untuk membina ladang NFC, termasuk untuk membiayai kos operasi mereka.

      Walaupun kerajaan BN pernah pertimbangkan beberapa kali untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap peminjam untuk mendapat balik seluruh dana RM250 juta itu, tindakan ini tidak diambil, katanya.

      Najib menjelaskan, ini kerana syarikat NFC memberitahu kerajaan bahawa mereka sedang berunding dengan beberapa syarikat besar di dalam dan luar negara untuk mengambil alih projek NFC itu.

      “Pembeli-pembeli itu juga bersetuju untuk menganggung bayaran untuk pinjaman termasuk seluruh kos faedah. Akhirnya, syarikat NFC berjaya untuk mencari pembeli baru dan telah menulis kepada kerajaan untuk meminta kelulusan untuk pihak baru ini mengambil alih projek.

      “Pembeli baru ini dikatakan mempunyai kekuatan kewangan serta pelan menyeluruh untuk meneruskan dan menjayakan projek NFC. Tetapi, Menteri Kewayangan PH tidak mahu memberi kelulusan.

      “Sebaliknya, mereka mengambil tindakan untuk meneruskan saman sivil untuk menuntut syarikat NFC untuk membayar balik seluruh pinjaman itu. Tindakan ini boleh dianggap pelik jika niat dan keutamaan ialah untuk mendapat balik dana tersebut dan menjayakan projek,” katanya.

      Najib berkata, hapir sembilan tahun DAP menyebar propaganda menipu bahawa RM250 juta ini telah diseleweng oleh beliau dan digunakan untuk membeli kondo untuk simpan lembu di dalam.

      “Oleh itu, ianya amat sukar untuk DAP mengaku kepada penyokong mereka sekarang bahawa dana ini bukan disonglap tetapi ianya sesuatu pinjaman di mana peminjam sudahpun mahu membayar balik keseluruhannya termasuh kos faedah.

      “Memandangkan itu, Menteri Kewayangan terpaksa untuk mengambil tindakan mahkamah ke atas syarikat NFC serta menolak pembayaran balik pinjaman serta rancangan meneruskan projek NFC untuk meningkatkan bekalan daging lembu tempatan,” katanya.

      1. Bodoh punya Najib cakap begitu. Mangkin bodoh sejak di mahkamahkan.

        Tak tahu pun, dan/atau tak mahu terima, konsep “ultimate responsibility”. Dia perlu sedar Rosmah kentot pun dia bertanggung jawab. Terutama bila kentot itu berkait dengan wang curi dari 1MDB. Hidup boros dan berjuta Ringgit untuk plastic surgery dia.

        Mana Salleh & Shahrizat ada wang nak bayar RM253 juta? Nak bayar ha nya dengan cara ada pihak yang nak ambil tanggung jawab hutang itu dan teruskan NFC atas nama depa. Tapi ada gerenti ke depa boleh buat? Kot end up with lebih dari RM253 juta hutang kpd gomen.

  24. Tidak pernah berubah? Bercanggah dengan tuduhan2 U-Turn? Mana satu yang betul nih, Budin?

    Kan dia sudah ngaku dia pun ada kelemahan. Dia pun ada cakap Kerajaan boleh ‘u-turn’ jika salah –
    https://www.bharian.com.my/…/kerajaan-boleh-u-turn-jika-salah-p…

    Soal nya: apa salah dia atau Kerajaan PH? Lantikan Latheefa? Ada langgar undang2 ke? Tak serah kuasa? Ada janji tempoh atau tarikh serah kuasa ke? Ketua Sekretariat PH, Saifuddin Anbdullah, dah kata di Kuantan awal tahun ini bahawa tidak ada janji itu semua antara parti2 komponen PH.

      1. MAHATHIRVSANWARp

        PAKATAN HANCING ….MEREKA YG UNDI GS DLM PRU 14 YAKIN DGN PERANGAI TONG M YG TIDAK AKAN BERUBAH …BUAT KACAU DAN GADUH SANA SINI…

        DAP Cuba Menutup Kemaluan Mereka Dengan Menghentam Najib

        DAP malu besar kerana Pakatan Harapan tidak mampu menunaikan janji-janji mereka yang dibuat sebelum PRU14. Sebab itu mereka bangkitkan cerita-cerita lama tentang Najib Tun Razak dan 1MDB. Pakatan Harapan sudah tidak ada modal lain dan tidak dapat menjawab kritikan tentang kegagalan mereka selama satu tahun mentadbir Malaysia. Ini yang dipanggil bankrap idea.

        No GST and no toll charges if Pakatan takes Putrajaya says Lim Guan Eng
        (Free Malaysia Today, 16 January 2017) – The opposition will scrap GST and toll collections on the North-South Expressway (PLUS) and the first Penang bridge if it takes over Putrajaya, DAP secretary-general Lim Guan Eng said yesterday.

        He said Pakatan Harapan, if given the chance to control the federal government, would undertake both measures to ease the people’s financial burden.

        Guan Eng said the 6% GST had contributed to higher living cost for the people, instead of “saving Malaysia” as Prime Minister Najib Razak had claimed.

        He also said people should not have to keep paying toll on PLUS, which had cost RM5.9 billion to build, since the concessionaire had already collected toll worth RM37.4 billion over the past three decades.

        “If we want to bring prices down, Barisan Nasional has to go down,” he said.

        Dr Mah To Nga: Apologise For Failing To Keep Promise To Abolish Highway Tolls

        1. Korang kena kencing? Bagus lah. Korang layak kena begitu.

          Enjoy lah kencing itu. Nak minum pun takpa sebab kencing PH takda kuman.

          Majoriti rakyat dah buktikan nya di Pru14.

  25. Tun tidak pernah berubah dan tidak akan berubah pada dua perkara :-

    1. Dia sentiasa memilih untuk melakukan perkara yang betul di dalam setiap keadaan.

    2. Pasukan yang ia pimpin sentiasa menang.

    Pemilihan Latheefa Koya sebagai KP SPRM adalah satu kejadian di dalam siri pembuktian dua ciri Tun yang di atas.

    Sebagaimana pemilihan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara telah dibuktikan sebagai pemilihan yang betul walaupun mendapat tentangan pada masa tersebut dan puak yang menentang akhirnya tewas dan Tommy tetap menjadi AG, sedemikanlah juga bantahan ke atas pemilihan Latheefa akan gagal dan pemilihan ini juga akan terbukti sebagai pemilihan yang betul.

    Takkan tumbang gunung akibat disalak anjing. Maka biarkan sahaja anjing terus menyalak. Sama ada akhirnya anjing-anjing itu akan kepenatan menyalak dan beredar, atau pasir-pasir di gunung akan runtuh dan menimpa anjing-anjing sehingga mati sedang gunung akan kekal berdiri.

    Wallahu a’lam.

    1. MAHATHIRVSANWARp

      Dari Fail SPRM: Guan Eng telah menerima sogokan 10% tetapi Peguam Negara telah mengkuburkan kes tersebut

      Zarul Ahmad Mohd Zulkifli memberitahu SPRM bahawa dia telah merasuah Lim Guan Eng sebanyak 10% dari kos projek tersebut

      Ini apa yang telah dilaporkan oleh Free Malaysia Today pada 22 Jun 2017:
      The head of the construction company which won the tender to build an undersea tunnel and three major roads in Penang says, as an Umno member, he will not be filing any suit against Minister in the Prime Minister’s Department Abdul Rahman Dahlan. Consortium Zenith Construction Sdn Bhd (Zenith) chairman Zarul Ahmad Mohd Zulkifli said it was unethical for an Umno member to sue another, and he would refrain from doing so.

      “I have ethics. Besides, I am an Umno member and I don’t want to sue another Umno member. For Rahman to do this, I am very hurt. It’s unbecoming for him to carry on with this relentless onslaught against me. I wonder what wrong I have done against him,” Zarul said in a press conference at Komtar today (22 June 2017).

      Zarul telah ditahan pada 9 Januari 2018 dan laporannya telah direkod pada 12 Januari 2018
      Zarul was responding to a reporter’s query on whether he would sue Rahman who, as Barisan Nasional Strategic Communications director, has been attacking his company.

      “Also, I am a genuine Bumiputera businessman. I think everyone knows that I am a self-made man, and not ‘Ali Baba’,” Zarul said, referring to the name given for projects where a Bumiputera businessman sub-contracts his work to a non-Bumiputera company.

      Penang Chief Minister Lim Guan Eng, who was also present at the press conference, said there was nothing defamatory in Rahman’s statement, hence a suit was not necessary. Lim said Zarul’s company winning the open tender for the RM6.3 billion project involving an undersea tunnel and three major roads showed that the Penang government was not bothered about political links.

      “I hate to say this, it shows that even though Zarul is an Umno member, we chose his company because it offered the lowest price.”

      Itulah apa yang terjadi hampir dua tahun yang lepas pada Jun 2017. Selepas pada itu, Malaysia Today telah menerima timbunan dokumen berkaitan perkara ini. Ada dikalangan dari Suruhan Jaya Pilihan Raya (SPRM) telah berjumpa kami dan menyerahkan pada kami dokumen yang lebih kurang 200 muka surat. Dokumen itu menunjukkan bahawa Lim Guan Eng dan beberapa pemimpin dari Pakatan Harapan dan Barisan Nasional telah disogok wang berjumlah ratusan juta ringgit.

      Malaysia Today akan mendedahkan dokumen-dokumen dari fail SPRM yang telah diserahkan pada kami dalam beberapa hari lagi.

      Ekstrak dalam kandungan FAIL SPRM: Guan Eng telah dibayar 10% dari harga kos projek
      Siasatan itu telah pun diselesaikan oleh SPRM pada April 2018, tetapi sebelum sempat mengambil sebarang tindakan kerajaan telah pun bertukar dan Tommy Thomas telah dilantik untuk menjadi Peguam Negara yang baru.

      Tommy Thomas telah mengarahkan SPRM untuk menutupkan kes tersebut dan menandakannya sebagai NFA (NO FURTHER ACTION)

      Malaysia Today akan mendedahkannya satu per satu dokumen kes ini dalam masa beberapa hari lagi untuk membuktikan kerjasama jenayah antara Peguam Negara, SPRM dan pemimpin Pakatan Harapan yang menyembunyikan rasuah berkaitan dengan terowong bawah laut dan bukan itu sahaja, mereka juga menyembunyikan jumlah sogokan yang Guan Eng dan beberapa pemimpin dari Pakatan Harapan telah terima. Tunggu sahaja dari kami di Malaysia Today.

      Fail dari SPRM yang lebih kurang 200 muka surat ini akan menhancurkan Lim Guan Eng, DAP dan Pakatan Harapan

      Raja Petra Kamarudin
      https://www.malaysia-today.net

      KOMEN : Fail dalam genggaman Mahathir..

    2. Bro John Doe…

      Salam perjuangan dan Selamat Hari Raya Aidil Fithri, maaf dzahir bathin, sahabat.

  26. MENJAWAB SERANGAN BERTALI ARUS SDRA BUDIN DGN NIAT MENJATUHKAN TUN M AGAR ANWAR IBRAHIM JADI PM KE 8:

    Budin menukil….
    Ketika mula-mula menyertai PH di mana beliau pada waktu itu menunjukkan sikap sedia menerima agenda reformasi, malah sanggup berdamai dengan Anwar Ibrahim yang pernah dipecat, dimusuhi dan dipenjarakannya,semua itu sebetulnya tidak lebih suatu kepura-puraan untuk membolehkannya diterima sebagai calon Perdana Menteri semata-mata.

    Di dalam hatinya, jauh sekali untuk menerima agenda reformasi PH itu.
    ———————————————————–”————-
    Menurut lembaran sejarah, Anwar Ibrahim adalah ibarat ‘Api dalam sekam’, buktinya…..

    – Tentu kita masih ingat, dia berpura-pura dalam ucapan PAU 1993, dia akan terus mendukung kepimpinan Mahathir-Ghafar, tapi tau2nya Tun Ghafar disingkirkannya.

    – Begitu juga dia pada PAU 1998, dia berlakon kepura-puraan dalam ucapannya konon akan berdiri teguh mendukung Tun M, tapi dalam diam2 telah membuat konspirasi menjatuhkan Tun M dek hasutan agen CIA berbangsa Yahudi Zionis bernama Paul Wolfowitz.

    – ketika PH diumumkan dgn rasminya menang PRU 14, & Anwar yg masih dalam penjara, dia syok sendiri sambil berkata sepatutnya dia yg berada di sana, bukan Tun M.

    – Sejurus lepas dari kandang penjara, dia tanpa lengah mengadap, mencium tangan-untuk mengampu DYMM Raja2 yg anti Tun Mahathir.

    Nah…siapa yg sebenarnya tidak ikhlas, tidak jujur pandai berlakon dgn penuh kepura-puraan…….??

    1. MAHATHIRVSANWARp

      Mahathir kata SPRM belum jumpa lagi Affin Bank seperti kata Husam maybe GPS rosak!

      Kenyataan pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bahawa tiada dana RM90 juta 1MDB masuk ke akaun rasmi PAS belum terbukti benar atau tidak, kata Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad.

      Ini kerana beliau percaya SPRM perlu mengambil masa dalam siasatan mereka bagi mendapatkan maklumat lengkap berhubung kes terbabit.

      “Kenyataan SPRM bahawa tiada sebarang wang RM90 juta daripada 1MDB yang dikesan dimasukkan ke dalam akaun rasmi PAS setakat ini, ia mungkin kerana SPRM belum dapat maklumat sepenuhnya…ia (siasatan) mengambil masa (lebih lama untuk siasatan).

      “Setakat ini banyak lagi kes kecurian duit oleh (bekas perdana menteri) Najib Razak yang SPRM tidak pun punyai masa untuk selidik.

      “Jadi ini tidak bermakna bahawa Najib tidak curi. Cuma tidak diselidik lebih lanjut sahaja. Kita tunggulah. Adakah (pengesahan) itu benar atau pun tidak,” katanya dalam sidang media di Klang, hari ini.

      Mahathir berkata demikian mengulas kenyataan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Mohd Shukri Abdull pada sidang media di Terengganu, semalam bahawa tiada dana 1MDB dikesan dimasukkan ke dalam akaun rasmi PAS.

      Beliau berkata hasil siasatan SPRM setakat ini tidak menemui sebarang bukti ada kemasukan dana RM90 juta yang didakwa sebelum ini.

      Sejak siasatan SPRM bermula pada 6 Februari lalu, suruhanjaya itu telah mengambil keterangan anggota jawatankuasa pusat, Nik Abduh Nik Abdul Aziz dan bekas timbalan ppresiden Nasharudin Mat Isa.

      Ia susulan laporan terhadap SPRM, selepas Presiden PAS Abdul Hadi Awang yang menyelesaikan samannya terhadap pengarang Sarawak Report Clare Rewcastle Brown di luar mahkamah.

      KOMEN : SPRM belum jumpa Husam jumpa lantik aje Husam pengerusi SPRM takkan Mahathir bodoh nak fikir

  27. Tun M sepanjang masa berkuasanya sering mempraktikkan strategi “devide & rule”, bertujuan untuk mengukuhkan lagi kedudukannya dari mudah dicabar musuh. Sasarannya adalah pimpinan paling berpengaruh di peringkat tertinggi. Beliau sentiasa berusaha mewujudkan prasangka dikalangan 2 pimpinan berpengaruh peringkat tinggi agar berpuak2, pasti salah satu darinya merupakan saingan politik terdekatnya agar pengaruh musuh rapatnya itu terhakis dan menjadi kian lemah. Dengan kuasa ditangan selaku PM, Tun memiliki umpan yang cukup baik untuk memancing calon tertentu dengan janji bulan bintang agar mereka ini menjadi gairah & bersedia bertindak bagi pihaknya, berperanan umpama “pembunuh upahan”. Anugerah jawatan tertinggi Tun kepada Azmin dan terkini, Lateefa Koya tanpa langsung berbincang, apa lagi dengan persetujuan pimpinan tertinggi PKR, adalah gambaran jelas niat dan amalan busuk Tun untuk melemahkan PKR, khususnya pengaruh Dato Anwar Ibrahim. Samada setuju atau tidak, Tun M hakikatnya amat cemburu dengan bekas musuh politiknya yang telah berjaya membina pengaruh hingga parti berkenaan menjadi begitu dominan dalam PH ketika ini. Jealous situa ini tidak berkesudahan. Perangai “m****k****” kebanyakan begitu!!!

  28. MAHATHIRVSANWARp

    PH LAGI HINA DAN BANGSAT DARI BN

    The Old Pigs Of Barisan Versus The New Babi Of Pakatan

    You tell us you just want to kick out the pigs. I can buy that if that is really want you are doing. But then you are just replacing the so-called pigs you said you are kicking out with babi. So, what’s the difference between the old pigs of Barisan Nasional and the new babi of Pakatan Harapan? What changes are you talking about?

    These three cost Malaysia RM200 billion and yet they are not on trial in the New Malaysia of Pakatan Harapan

    Malaysians, especially non-Malay Malaysians, say they are fighting for justice, fair-play, democracy, civil liberties, freedom of speech, freedom of choice, freedom of religion, good governance, a corrupt-free government-country, etc.

    Any Malaysian who tells you that is a liar and a hypocrite. That statement is as real as the tooth fairy and Santa Claus.

    Since May 2018, a number of people have been arrested and are now facing trial for all sorts of crimes. Are they on trial because they committed a crime or because they are considered enemies of Pakatan Harapan? What about those people who have committed worse crimes but are friends of Pakatan Harapan. Why are they not also on trial?

    Those people currently facing trial may have committed crimes. Time will tell and the courts will have to decide that. But they are on trial not because they committed crimes but because they are considered enemies of Pakatan Harapan.

    Do you think the Pakatan Harapan supporters do not know this? Of course, they do. But they will pretend that these people are facing trial because of the crimes they have committed and for no other reason — such as they are enemies of Pakatan Harapan.

    And even before these people have been pronounced guilty by the court the Pakatan Harapan people will tour the country and call these people, the enemies of Pakatan Harapan, thieves and criminals. Have the courts pronounced them guilty? Not yet! So how can they be called thieves and criminals? They can because Pakatan Harapan says they can.

    That one example alone is enough for Pakatan Harapan and their supporters to fail the test. That alone is enough to show that Pakatan Harapan is not fighting for justice, fair-play, democracy, civil liberties, freedom of speech, freedom of choice, freedom of religion, good governance, a corrupt-free government-country, and so on.

    Maszlee was safe, never mind how bodoh he may be, until he sentuh the Chinese
    Pakatan Harapan wants the Education Minister sacked and 150,000 people have signed the petition for his removal. In the UK, any petition with 100,000 signatures or more gets debated in Parliament. The petition to sack Dr Maszlee Malik has exceeded 100,000 and what is the government doing about it? Will this matter go to Parliament?

    But hold on. Why do the Chinese want Maszlee sacked? Is it because of his black shoe fiasco? No, it is because he made a statement regarding the Chinese. In Malaysia, any unfavourable statement about the Chinese is like making an unfavourable statement about the Jews in Europe. They will make you pay for it.

    Can we make an unfavourable or even demeaning statement about the Malays, the Raja-Raja Melayu, Islam, Hudud, RUU355, Malay unity, Umno, PAS, Islamic State, etc? Yes! Even the Prime Minister himself does so. But not about the Chinese, Chinese schools or Chinese education. You do that and they will start a petition to demand your sacking.

    Is there now freedom of speech in the New Malaysia of Pakatan Harapan? Can I speak out against Chinese schools and Chinese education — say like if I were in the UK? Why do the Chinese condemn me and call me a racist if I do? And why demand the Education Minister be removed merely for exercising his freedom of opinion? Is freedom of speech and freedom of opinion not guaranteed in Malaysia Baru?

    You are no longer a criminal once you support DAP
    Why can’t Christians preach Christianity to Muslims? Why can’t Muslims convert to Christianity? Why can’t Muslims adopt Shia Islam? Why can’t Muslims reject Hadith and adopt only the Qur’an? Why can’t Malaysians become atheists?

    The New Malaysia of Pakatan Harapan is about the same Old Malaysia of Barisan Nasional in that the government decides if you go to heaven and how you get to heaven.

    Kit Siang says PDRM is the most corrupt agency in Malaysia and Amar Singh Ishar Singh is that proof
    They condemn corruption. Then these same people pay bribes or under-the-table money. They oppose GST and support SST. This is because with GST it is harder to evade tax whereas with SST the tax evasion is easier.

    Basically, business people and those with money want to avoid paying tax. And who are these business people and those with money? Their argument or excuse for evading tax is that 90% of the tax is paid by the Chinese and yet the Chinese are treated as second-class citizens and the tax the Chinese pay goes towards paying for the privileges of the Malays and to build mosques, etc. So, they have a moral reason for not paying tax.

    The excuse these Pakatan Harapan people and the non-Malays give for kicking out Umno and Barisan Nasional is that they want to see a better Malaysia. But what we are seeing after one year is the same old Malaysia. This is just turning Animal Farm into reality.

    You tell us you just want to kick out the pigs. I can buy that if that is really want you are doing. But then you are just replacing the so-called pigs you said you are kicking out with babi. So, what’s the difference between the old pigs of Barisan Nasional and the new babi of Pakatan Harapan? What changes are you talking about?

    1. “The Old Pigs Of Barisan Versus The New Babi Of Pakatan ” – PAS ada lah babi hutan, buas, asyik menyodok.

      Kalau komen di atas ditulis sendiri oleh MAHATHIRVSANWAR, itu membayangkan dia orang PAS. Tapi dia tak ngaku bila di tuduh begitu di masa lalu.

      Orang2 PAS memang banyak pembohong. Tak ngaku terima RM90 juta yang Najib kasi dari wang rakyat RM2.6 biliun dia curi dari 1MDB.

      SPRM setakat ini takda kata atau belum dapat bukti wang itu masuk akaun bank PAS. Dikatakan di masukkan ke dalam akaun bank pemimpin2 PAS. Harap Latheefa PP SPRM baru akan dapat bukti nya.

      1. MAHATHIRVSANWARp

        Kebodohan penyokong PH pasal Bank

        Ade yg kata pulak:..SR tak kata masuk acc. rasmi PAS…sebenarnya masuk acc..peribadi pemimpin PAS ???

        Acct persendirian kepala hotak apa 90 juta????

        Kalau 20ribu bolehlah ..
        Kalau 90juta masuk acct persendirian confirm LHDN boleh kesan. .

        Takkanlah bank negara tak dpt kesan… LHDN kita buat full settlemen kereta RM 40k pun dia dpt kesan inikan pulak 90juta..

        kalaulah pun 90juta dibagi 1 juta sorang iaitu masuk 1juta dlm acct 90org PAS ttp juga bank negara dan LHDN dpt kesan..

        Apa cara sekalipun mesti dpt kesan jika masuk acct persendirian .

        SPRM tak banggang… Bank negara juga tak banggang yg banggang adalah org PAN shj sb percaya pd husam musa dan mat sabu ..

        SPRM dia tgok fail kes pun dia dah gelak sb dia tahu tak logik tapi bila dah ada report maka mereka siasat jugak lah sb SPRM adalah profesional….

        Tahniah SPRM kerana telus dlm menjalankan tugas.

        FB Azmi Jusoh

        Akaun bank Peribadi yg mngkin trima ribu2 rngit pn kena beku..apatah lagi yg terima puluhan juta….nampak x???…so xpyah jd banggangg sgt… wahai puak hancing PH

        KOMEN : Bukan bodoh tapi jahat… member iblis dengki Tuhan pun lawan, Puak PAN & IKRAM sama macam iblis kenal Allah tapi jahat punya pasal sanggup fitnah

  29. Bagai orang terkena sampok
    Meracau,meroyan dirasuk setan
    Tun Mahathir dia nak lepuk
    Sebab lambat letak jawatan!

    Takut nanti kempunan terus
    Allah pilih siapa terbaik
    Hilang akal badan tak urus
    Jadi gila bergelumang taik!

    Macam orang gila meroyan
    Apa agaknya dijanji idola
    Letak jawatan..Mahathir bolayan
    Itu pasal bertambah gila!

    Sudah lama Perdana diidam
    Duduk,bangun tidak ke mana
    Idola tewas bermain dam
    Itu pasal AlBoden merana!

    Bukan untuk bangsa agama
    Hanya untuk jadi Perdana
    Idola naik, habuan terima
    Negara terus jadi sempurna!

    Pilih pemimpin,cari yang elok
    Jangan sesumpah pelbagai resmi
    Jantan betina sama dipeluk
    Runtuh langit bergulung bumi!

    1. Hahaha..

      Memang terbaik pantun bro Fan Tun.

      Menanah hati Pak Budin membacanya.

      Kata Pak Budin ‘belum terlambat untuk Latheefa Koya meletakkan jawatan sebagai KP SPRM’.

      Hakikatnya ialah tiada sebab untuk Latheefa meletakkan jawatan. Pelantikannya hanya dibantah segelintir manusia berkepentingan.

      Dan hakikat yang lebih menyakitkan lagi ialah ‘belum terlambat untuk Pak Budin berhenti meyalak ke atas gunung’ kerana ‘gunung tidak pernah tumbang disalak anjing’.

      Pak Budin tidak menyedarinya dan masih berharap gunung akan diruntuh disalak anjing.

      Dan yang tidak disedari oleh anjing-anjing yang menyalak gunung ialah apabila pasir-pasir di gunung runtuh, pasir-pasir itu akan menimpa anjing-anjing yang menyalak di kelilingnya. Natijahnya, anjing-anjing akan mati terkambus sedang gunung akan kekal berdiri.

      Apapun saya kira sesetengah anjing memang telah ditakdirkan akan mati terkambus oleh pasir-pasir gunung yang runtuh. Apa nak buat.

      Asal kelak jangan cakap tiada sesiapa yang telah memberikan peringatan.

      Que sera sera.

      Wallahu a’lam.

  30. MAHATHIRVSANWARp

    PAK SHEIKH LANGSUNG TAK ADA KREADIBILITY UNTUK JADI PM-8

    Anwar, Stop Trying To Convince Us

    Anwar Ibrahim is really going overboard in trying to convince us that he is poised to take over as Malaysia’s next prime minister. He keeps announcing he is in discussions with Tun Dr Mahathir Mohamad regarding the details of his take over and what Mahathir’s role will be once the take over has been completed and so on.

    Why talk so much about what is in the pipeline or what is being done behind the scenes? That is like counting your chickens before they hatch. Just take over first and show Malaysia what you can do. No need to talk so much now because when you were in the Cabinet, from 1982 to 1998, you really did not do anything impressive that you can be remembered for.

    Anwar seems preoccupied with only two things. One is about attacking PAS. The other is about taking over as prime minister. Other than that Anwar has nothing to tell us. Anwar wants PAS to stand behind him but then even the ex-PAS people in Amanah condemn him behind his back. Why not get Mat Sabu to openly state he thinks Anwar is innocent of sodomy first before asking PAS to do the same?

    1. MAHATHIRVSANWARp

      ADIK IRAH JGN RISAU…SERAHKAN PADA ALLAH…SEGALA KETENTUAN DI BWH KUASANYA….KALAU SUSAH SGT KERJA DGN ABG KEJORA

      1. Ha ha.. abg MvsA itu Irah, sekadar berlipur lara
        Usah adik Irah ambil hati dia punya kata bicara
        Tapi boleh juga kalau nak kerja dgn abg Kejora
        Semua belanja hidup Irah nanti, biar abng sara

        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

  31. Apa yang tak kena dengan abang Budin ni. Dulu Munirah hormati dia sebagai penulis pendokong Tun,kini dah berubah pula.Mungkin abang ‘FRUST’ pada sesuatu perkara.Munirah harap abang Budin hentikanlah mentokmah PM kesayangan irah tu,hormatilah kesungguhannya dalam menyelamatkan negara dari kehancuran di bawah kerajaan lama yang penuh dengan kisah rasuah dan makan duit. Irah harap pada siapa-siapa yang kecewa kononnya PH tak berjaya, bersabarlah,kan Tun dah janji sekurang-kurangnya 2 tahun nak “take time” to bina semula ekonomi.

    IrahMaryono2019

    1. Hai.. lain macam jer bunyi komen dari adik Irah
      Ada bunyi macam merajuk terselit nada marah
      Sudah tentu abg Budin nanti jadi tak tentu arah
      Abg Jora pun, dah satu mcm pula rasa ghairah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

      1. Tun tak boleh diganggu abang.Kan dia sedang perbaiki ekonomi.Irah masih ingat masa kat skolah rendah dulu,guru cakap tentang wawasan 2020,nak ke negara maju.Bila negara dah maju,tentu peluang pekerjaannya banyak.Irah sebagai student kat universiti harapkan pekerjaan bila abis nanti.

        Abang keje ape.Kalau abang dah ada pekerjaan,lain la.Irah camna kalau tak ade keje nanti?Irah nak bawa diri ke mana.

        1. Berhati-hatilah adik Irah beraksi dlm blog maya
          Pakcik Budin tu, bukan boleh sangat dipercaya
          Rasanya Budin ni dgn abah adik Irah tu sebaya
          Politik tu politik ler tapi hati2 dia tu jenis buaya

          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

          1. Aduhai bicara adik Irah ni sgt santun berhemah
            Bunyi rintihan Irah tu buat abg mcm rasa lemah
            Abg rasa Irah ini jenis org baik punya muslimah
            Kalu Irah tak dpt kerja nanti jadi je le surirumah

            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

            1. Abg agak Irah ni, pasti sorang siswi yang cantik
              Baguslah muda2 lagi Irah dah minat dlm politik
              Suka dgn Tun tu ok le tapi jgn lak terlalu fanatik
              Oh ya, lupa lak..abg ni hanyalah cgu matematik

              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

              1. alamak abang cikgu rupanya,
                maafkan Irah kalau terkasar bahasa,
                bukannya ape cikgu,Irah pemimpin pelajar,hal politik kena tahu juga.

                1. Sikap yg ada pada Irah itu abg rasa sgt bangga
                  Memang ler politik tu kita kena ambil tahu juga
                  Namun jgnlah lupa, pelajaran hendaklah dijaga
                  Terima le nasihat abg ni yg tak begitu berharga

                  Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

                  1. Apa jua yg berlaku Irah, ada terselit rahmatNya
                    Abg hanya dpt doakan hidup Irah tak teraniaya
                    Oh ya.. jgn marah ye dik, abg sekadar bertanya
                    Apakah adik Irah srikandi ini dah ada yg punya

                    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

                  2. Irah agak cikgu masih single kan ,betul
                    tak?pasal bahasakan diri abang.Masa Irah kat MRSM dulu,semua cikgu Matematik Irah,hansome-hansome.

                    1. Tertarik betul abg, dgn dik Irah punya kata-kata
                      Mcm terpancar keluhuran budi seorang wanita
                      Mlm cuti begini, abg ni sekadar mencoret tinta
                      Jejaka yg sdg cuba mencari pengalaman cinta

                      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

                    2. Kalu berpolitik tu dik Irah, biar le pandai-pandai
                      Jgn pulak nanti, menang sorak tapi kg tergadai
                      Abg ni bergiat dlm politik pun, ttp juga tersadai
                      Masih lagi kesorangan, makan minum di kedai

                      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

                    3. Dan dan jadi bujang…bini Iban nak letak mana woiii!

                      Heh heh he…

                    4. Abg handsome sgt tak le, tapi org kata tampan
                      Sudah ada kerja tetap, ada le sikit masa depan
                      Dlm hati abng ni, impian indah lama tersimpan
                      Ingin cari pasangan hidup, gadis lembut sopan

                      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

                    5. Tima kasih Irah, dgn abg ini, sudi bertegur sapa
                      Semoga seterusnya abg takkan merasa hampa
                      Kalau Irah tak marah nak tanya Irah course apa
                      Dekat U mana study dan Irah dah tahun berapa

                      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

        2. Irah ini ibarat bunga yg sdg mekar berkembang
          Hati-hati ler dek, jangan tersalah pilih kumbang
          Tak tau bawa diri ke mana usah dikau bimbang
          Bawa lah saja diri mu itu nanti ke rumah abang

          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

          1. Teruskanlah Irah ku sayang, gigih mencari ilmu
            Berusahalah dinda berterusan tanpa rasa jemu
            Semoga di lain masa kita kan kembali bertemu
            Tidurlah dek, kenanglah diri abg dlm mimpi mu

            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

            1. Tadi abg tak dpt tidur sampai le jam pukul tiga
              Tetiba mimpi indah bikin abng kembali terjaga
              Abg terasa, spt berada di dalam taman syurga
              Adakah Irah turut alami keadaan spt abg juga?

              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

              1. Tak sangka ler Irah latarbelakang kita spt sama
                Abg dulunya pun masa belajar, sekolah asrama
                Pertemuan kita ni ibarat lagu yg bertemu irama
                Mlm tadi, dlm mimpi abng, Irah mula menjelma

                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

                1. Tak sangka kat sini abg ketemu dara srikandi
                  Irah, seorang siswi yg penuh dgn santun budi
                  Ingin abg utus salam mesra, jika diri Irah sudi
                  Juga nak pilih diri mu jadi teman hidup abadi

                  Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    2. Mungkin abang budin tak makan ubat sebab itu fikiran jadi haru biru. Dinasihat budin makan ubat ikut waktu. Tidak ada kebaikan ditulis oleh budin bekenaan tun semuanya keburukan. Mungkin budin tidak ada didikan agama yang cukup semasa kecil kecil dulu. Nabi berpesan ingat kebaikan sseorang itu dulu, sebelum ingat keburukan orang. Kalau boleh budin tulislah kebaikan tun juga. Budin mesti ingat pemimpin Allah yang pilih. Allah yang pilih tun jadi pemimpin dua kali. Budin mesti ingat Allah amat megentahui dan amat bijak. Allah tidak buat kesilapan.

      1. MAHATHIRVSANWARp

        HABIS HARTA NEGARA DITOMPOK DI PP

        Cancel 3 Islands Project, That’s Honour Enough, Says Brother Of Consumer Advocate SM Idris

        (FMT) – The brother of prominent consumer advocate SM Mohamed Idris, who died last month, has dismissed any suggestion that a road or park be named after him, saying this is not the kind of honour he would have wanted.

        “I don’t think he (Idris) would have wanted anything named after him,” Mohideen Abdul Kader told FMT.

        “Naming a road after him would be an insult to him as he had been fighting against building roads as a solution to traffic problems.

        “This is the same man who hugged the trees on Green Lane to prevent their relocation.”

        Instead, he said, the best way to honour Idris’ memory would be to cancel the three islands reclamation project which he had been against.

        “That would be the best honour for him.”

        Idris, who died at 93 on May 17, is best remembered as the father of the consumerist movement. He became president of the Consumers Association of Penang (CAP) in 1969, turning it into the country’s most active and vocal consumer association.

        Following his death, the Penang government was said to be considering naming a road or park after him.

        His close friend Anwar Fazal, who is chairman of urban regeneration agency Think City, reportedly said that it would be a good idea to name the Bukit Dumbar park after him as he had been instrumental in getting the trees planted there.

        Mohideen, the vice-president of CAP, also said he would be acting president until an extraordinary general meeting is called in July to elect a new president, in line with the association’s constitution.

        As for Sahabat Alam Malaysia, of which Idris was also president, he said the council had appointed public litigation lawyer and senior member Meenakshi Raman to replace him.

Leave a Reply

Your email address will not be published.