SEMUA PIMPINAN UTAMA PH SUDAH BERSUARA, DAP BILA LAGI?

⁃ ANWAR IBRAHIM – Presiden PKR

Presiden PKR Anwar Ibrahim berpendapat Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad perlu memperjelaskan pelantikan Latheefa Koya sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) baru-baru ini.

Anwar berkata keputusan untuk melantik Latheefa itu dibuat oleh Tun Mahathir dan beliau juga tidak dimaklumkan mengenai pelantikan itu sehingga pengumuman dibuat.

Menurutnya, terdapat beberapa isu seperti kabinet tidak dimaklumkan, pelantikan tidak selaras dengan Akta SPRM dan soal pelantikan tidak selari dengan janji dalam manifesto PH, yang perlu dijelaskan.

“Sudah tentu satu penjelasan diperlukan, kerana perkara ini adalah apa yang kita janjikan, tapi kita perlu melalui forum yang teratur (untuk penjelasan), seperti (mesyuarat) kabinet atau Majlis Kepimpinan Pakatan, jika kita mahu dapatkan penjelasan yang sebenar.

“Manifesto tidak dipatuhi, dan nampak seperti lantikan politik… saya rasa perlu penjelasan diberikan kepada orang ramai berhubung isu itu, mengapa manifesto tidak diberi perhatian, tidak dihormati,” kata beliau lagi.

⁃ MUHYIDDIN YASSIN – Presiden Bersatu

Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin percaya Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad akan membincangkan sebarang pelantikan masa depan dengan pemimpin Pakatan Harapan sebelum mengumumkannya.

“Tapi soal ini bukan nak mempertikaikan prerogatif, prerogatif sini adalah (Yang di-Pertuan) Agong, kita tak nak mempertikaikan lantikan Agong atas nasihat PM.

“Cuma yang berbangkit sekarang (adalah) soal politik, orang mempersoalkan soal politik, politik pula ikut tafsiran masing-masing. Jadi bagi saya tak apa, ini satu pengalaman baik.

“Untuk ke hadapan, kalau ada lain lantikan, mungkin saya yakin PM akan bincang dengan pimpinan tertinggi Pakatan Harapan (PH) supaya mereka jugak faham dan tahu,” kata Muhyiddin yang juga Menteri Dalam Negeri.

⁃ MOHAMAD SABU – Presiden Amanah

Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu berkeyakinan perdana menteri akan mengambil perhatian mengenai kritikan terhadap cara pelantikan peguam Latheefa Koya sebagai Ketua Pesuruhjaya baru SPRM.

Beliau berkata, teguran tersebut yang turut datang daripada dalam PH akan menjadi ujian terhadap wibawa Latheefa dan beliau percaya perdana menteri akan berterusan menilai prestasi Ketua Peusuhjaya agensi anti rasuah itu.

“(Pelantikan itu) mengundang pelbagai kritikan dan pandangan terutama daripada peringkat dalaman PH.

“Saya berkeyakinan penuh Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad mengambil perhatian tentang cara pelantikan dan menjadikan kritikan serta pandangan tersebut sebagai satu ujian kepada kewibawaan Latheefa untuk menjalankan tugas sebagai ketua pesuruhjaya SPRM.

“Saya juga penuh yakin Perdana Menteri akan mendengar kritikan-kritikan terhadap keputusannya dan akan menilai prestasi Latheefa dari masa ke semasa.

“Dan jikalau prestasi Latheefa tidak memenuhi hasrat para pengkritik, saya yakin Tun Mahathir akan membuat penilaian semula,” kata Mohamad lagi.

Satu saja nak tanya, Lim Kit Siang atau Lim Guan Eng bila lagi mahu bersuara mengenai perlantikan Latheefa Koya ini?

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 7 June 2019 — 9:26 pm
Subscribe
Notify of
guest

22 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
8 June 2019 10:20 am

MELAYU HANYA MENANG SORAK…KAMPUNG TERGADAI Strategi D4P Luaskan Kuasa (1) Megah sekali Lim Guan Eng berkokok dalam Persidangan Kebangsaan DAP. Dia jadi Setiausaha Agung DAP pada 2004, waktu DAP hanya ada 12 kerusi. Di bawah pimpinannya, DAP dapat 28 kerusi PRU 12, dia jadi Ketua Menteri. Ini diterus lagi dalam PRU 13, DAP dapat 38 kerusi, dia kekal Ketua Menteri. Paling baru, PRU 14 DAP dapat 42 kerusi, dia dan 5 rakannya jadi Menteri. Itu belum dikira dengan Timbalan Menteri, Ahli EXCO Kerajaan Negeri. Perdana Menteri malah akui pelannya tertakluk kepada kelulusan Menteri. Hanya ada 172,673 ahli, tetapi kehebatannya seolah-olah… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
8 June 2019 8:25 am

Mat Sabu tak jadi hal, dia hormat dan sokong kuat TDM.

Muhyiddin pun tak jadi hal, sudah di balun bila benarkan Exco Johor di pinda. Dia pun takda pengaruh kuat dalam PH. LKS tak pandang Muhyiddin sebagaimana dia hormati TDM.

Pak Sheikh Al Juburi? Tak pasti ada pengaruh mengguling TDM. Dia di balun PAS habis habisan. Kesan dia mengkritik TDM pasai Latheefa? Tunggu sekurang kurang nya sepenggal ler sabelom boleh cicah jawatan PM.

Tak payah nak jadi hero ler, Bang Non.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
8 June 2019 10:25 am
Reply to  Tanpa Nama

BULAN PUASA BULAN KEINSAFAN Pendapat yang berniat jahat Mufti Perlis pernah sebut lebih baik berada dibawah kerajaaan kafir yang adil berbanding kerajaan Islam yang zalim. Andai tahu tak siapakah yang punya pendapat yang disebarkan kepada umum oleh Mufti Perlis itu. Pendapat itu adalah pendapat syiah agar umat Islam menyerahkan kuasa memerintah kepada orang kafir. Pada hal mana ada orang kafir berlaku adil, atau akan berlaku adil terhadap uma t Islam. Sejarah telah membuktikan bahawa tidak pernah berlaku adil dengan umat Islam miskipun kerajaan Palestin sudah mengikat kerjasama dengan Yahudi. Sesungguhnya umat Islam di Palestin telah dibunuh sejumlah 2.5 juta oleh… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
8 June 2019 7:14 am

Jangan harap DAP nak bersuara. LKS lebih kurang sama pendirian dengan TDM – tegas, cakap dan bikin apa yang dipercaya bagus. Najib ajer yang main ikut saja, di sukai “budak kecik bodoh” di selatan Semenanjung. Membenarkan projek Forest City di Johor Bahru yang membina 700,000 unit kediaman mahal di tujukan kpd rakyat China Kominis. 700,000 x 4 purata sefamili = 2.8 juta rakyat China Kominis di JB. Jika diberi taraf penduduk tetap, layak memohon kerakyatan selepas 10 tahun. Jahanam nisbah Melayu:Cina dan kuasa Melayu. Amat bodoh punya action / omission. Bagus TDM kata tak boleh beri status permanent resident –… Read more »

Noneng
Noneng
8 June 2019 7:13 am

Awalnya TN mubaligh Hindu ni masuk bertugas. Nak grab dedak bulan baru.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
8 June 2019 7:27 am
Reply to  Noneng

Beruk Tua Noneng Tonggeng @ Geng Najib yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama,

Bakpa kamu masuk bertugas sekarang Bossko Najib Al Jibo dah otw to penjara, kot habis hayat di sana sebab 10-20 tahun hukuman nya.

Ooooooo, kamu dapat berjuta RM dari duit rakyat Najib curi RM2.6 biliun yer? Bedebah kamu dan Bossmu. Tiada maaf bagi mu.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
8 June 2019 6:26 am

Mufti mulut celupar mcm “budak kecik bodoh” di selatan Semenanjung ini mulut nya mengentot lagi, kali ini hentam fellow Mufti pulak – Bekas mufti Perlis cabar mufti Kedah sumpah laknat (OOoooo dia dah “bekas Mufti” .. bagus lah, syabas pihak berkuasa agama.) Dia mencabar mufti Kedah bermubahalah atau bersumpah laknat dengannya selepas timbulnya rakaman video yang didakwa memfitnahnya. “Jika tidak, saya mengajak beliau bermubahalah iaitu bersumpah laknat atas nama Allah. “Jika saya menyebut seperti tuduhan-tudahan beliau maka laknat Allah ke atas saya. “Jika tidak, maka laknat Allah ke atas beliau,” tulisnya dalam blognya hari ini. Tengok lah, apa jenis “pemimpin”… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
8 June 2019 6:17 am

Pendapat ini amat bagus, syabas –

Beri peluang Latheefa ‘menyinga’ membasmi rasuah

Latheefa Koya perlu diberi peluang menumpukan tugasnya membasmi rasuah sebagai ketua pesuruhjaya baru SPRM.

ADUN Permatang Pasir berkata pelantikan Latheefa tidak boleh dibiarkan berterusan.

Faiz yang juga seorang peguam berkata Latheefa perlu diberi peluang melaksanakan mandatnya dengan bebas dan adil.

“Kerajaan baru yang dipilih rakyat ini digagaskan atas perjuangan membasmi rasuah dan oleh itu seseorang dari eksternal, yang mempunyai kelayakan bidang ilmu undang-undang dan karakter yang berani dan tegas sesuai untuk dilantik.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
8 June 2019 6:19 am
Reply to  Tanpa Nama

Bekas aktivis mahasiswa, Shazni Munir berkata sifat tegas Latheefa diperlukan dalam usaha memerangi rasuah di negara ini.

“Mengenali sosok ini .. tiada keraguan sama sekali sama ada beliau mampu atau tidak menggalas amanah sebagai ketua pesuruhjaya SPRM.

“Dengan karakter ‘menyinga’ tidak mengira siapa, ketegasan beliau bakal membawa impak besar dalam usaha memerangi rasuah hingga ke akar umbi.

“Mungkin telah sampai ketikanya untuk perubahan ini diasak secara agresif, bagi membuka jalan untuk merealisasi sebuah negara sifar rasuah,” katanya dalam suatu kenyataan hari ini.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
8 June 2019 6:00 am

Bagaimana aku nak diam bila si pengkhianat (saboteur) Beruk Tua Geng Najib yang asyik menjilat Najib dengan mengguna berbagai nama termasuk Anonymous kah3 dan MAHAYTHIRVSANWAR, tak renti2 mmemantun mantat, mengkopipes menuduh liar PH dan pemimpin2 nya disini.

Kalau di China kominis, pengkhianat diheret berdiri depan firing squad dan boom, mampossss ditembak.

Di blog ini, di godam, belasah, sekel kepala seboleh boleh nya dan dengan itu mentahikan dia, Bossnya Najib Al Jibo, Umno dan segala yang berkaitan dengan depa.

Othman Ahmad
Othman Ahmad
8 June 2019 12:01 am

Pelik & mengherankan….

– Kenapa Sdra Budin terkinja-kinja tak abis2 berperlakuan ‘lebih kuah dari sudu’….??

– Ramai yg mati lemas di sungai & di laut, kenapa Sdra Budin & Kejora menggelupur lemas di darat….??

Anonymous
Anonymous
7 June 2019 11:54 pm

Entah bila kah boleh jumpa si tua kadok Suman
Batang hidung dia jadi tangan ku punya idaman
Nak ku ayun muka dia, sebiji penampar Jerman
Selagi tak tampar dia, hidup ku rasa tidak aman

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Tanpa Nama
Tanpa Nama
8 June 2019 6:05 am
Reply to  Anonymous

Anonymous kah3 dan MAHATHIRVSANWAR adalah Geng Najib yang asyik menjilat Najib dengan mengguna berbagai nama.

Tak berani pakai nama Geng Najib lagi sebab asyik di balun dan di tibai tiap kali dia keluar begitu.

Begitu lah nasib nate’ yang keseorangan di blog ini, coba pakai nama2 samaran nak tunjukkan dia ramai di sini, konon.

Dia sudah ketinggalan zaman. Zaman Najib sudah berlepas, udah finito, udah kapputz. Terkontang kanting, terkeseng keseng macam pariah di nyah masyarakat.

Kesian juga, tapi di Hari Raya pun bila mula ajer keluar dia mencaci yang lain. Jadi, balun lah dia hingga dia pulon.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
7 June 2019 11:08 pm

CAI2 KADOK TAK RETI ENGLISH…KALAU PANDAI CUBA TRANSLATE… Shukri Failed To Deliver Najib’s Head On A Platter The MACC is not delivering what the voters want. Worse still, the MACC is not delivering Pakatan Harapan’s election promises. Najib’s head on a platter is one of the promises. A clean government under Pakatan Harapan is another. Both are not being delivered and most people now see Pakatan Harapan as merely old wine in a new bottle. When Mohd Shukri Abdull was appointed the new head of the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) soon after the May 2018 general election, it was with… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
8 June 2019 6:07 am

MAHATHIRVSANWAR ADALAH GENG NAJIB YANG ASYIK MENJILAT NAJIB DENGAN MENGGUNA BERBAGAI NAMA.

DIA GUNAKAN NAMA ITU UNTUK MENGKOPIPES, MENGULANG BERKALI KALI TUDUHAN2 LIAR TANPA BUKTI, FAKTA ATAU PUNCA MAKLUMAT YANG SAHIH.
DIA OTAK KECIK. MENGKOPIPES PENULISAN PANJANG LEBAR, TAK SEDAR BAHAWA TIADA SIAPA YANG MEMBACA NYA, TERUTAMA BILA DILIHAT ITU KOPIPES.
DIA JENIS CYBER TROOPERS UMNO YANG NAJIB MAKI “BANGANG HAMJADAH” DI KEMPEN PRU13 DAN “KEPALA BAPAK KORANG” DI KEMPEN PRU14 – MALAS MENCARI FAKTA2 DAN HUJAH2 YANG BOLEH MENAIKKAN IMEJ NAJIB DAN UMNO BN. DEPA LINGKUP DI PRU14.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
8 June 2019 6:33 am

‘Bebal betul Najib’ – Kartunis padam teguran pada bekas PM

Kartunis dan bekas editor majalah Gila-Gila, Ronasina Afandi telah memadamkan hantaran Facebooknya terdahulu yang menegur bekas perdana menteri Najib Razak.

“Sebagaimana posting (Najib terhadap dia) ditarik balik, saya juga menarik semula posting awal saya,” katanya.

Najib juga memadamkan statusnya di Facebook selepas hampir sejam berita ini dimuatnaik, sekitar jam 11.17 malam.

Komen: Nampak lah Najib mulut celupar

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
7 June 2019 10:57 pm

PERTAMA KALI BUDIN SENTUH TOKONG SUCI….TAK TAKUT KE?…NANTI KENA SUMPAH…. Kit Siang Trying To Distract Us From The Latheefa Koya Controversy Orang semua cerita pasal Latheefa Koya, Kit Siang cuba main game of distraction dengan mencerita tentang peristiwa empat tahun dulu yang sudah selesai. Apek ni ketinggalan zamanlah. Wake up old man. Malaysians have already moved on and you are still screaming about expired events of July 2015. Lim Kit Siang has asked for a full investigation into what he calls the “Black Tuesday” episode and the “Week of Long Knives Operation” of July 2015. He said, this is so… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
8 June 2019 6:08 am

MAHATHIRVSANWAR ini adalah nama samaran Geng Najib yang asyik menjilat Najib pakai banyak nama. Tak berani keluarkan nama Geng Najib sehingga malam hari, takut di balun asyik menjilat Najib apabila keluar saja nama itu.

Nama ini di khaskan nya untuk mengkopipes. Geng Najib dulu terkenal sebagai Raja Kopipes, sekarang dipindahkan nya gelaran itu kpd MAHATHIRVSANWAR.

Kopipes benda yang sama, panjang lebar, tak dibaca sesiapa. Menuduh secara liar, tanpa bukti, fakta atau punca maklumat yang sahih.
Aku komen begini untuk pengtahuan pembaca baru blog ini supaya boleh elakkan membuang masa membaca nya.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
8 June 2019 6:36 am

Menjelaskan dia memadam status mengenai cartoonis Ronasina itu, Najib pada hantaran terbarunya di media sosial berkata mahu berjumpa dengan pasangan dalam gambar berkenaan sekiranya orang dimaksudkan itu, Ronasina dan Raja Rohaisham memiliki masa terluang.

“Saya diberitahu ada kisah sedih yang telah berlaku kepada pasangan yang protes mansuh tol di dalam gambar tahun 2007 yang saya upload tadi.

“Oleh itu, saya padamkan.

“Saya ingin berjumpa dengan pasangan dalam gambar itu untuk memahami keadaan sebenar jika mereka ada masa terluang,” kata si Najib Al Jibo.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
7 June 2019 9:52 pm

RULE OF LAW HANCUR BWH PH Rakyat akan lihat sebagai konspirasi jika AG gagal beri penjelasan Peguam Negara Tommy Thomas perlu memberikan penjelasan yang menyakinkan berhubung penarikan diri secara tiba-tiba seorang peguam daripada inkues untuk menentukan punca kematian anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim, kata seorang ahli parlimen PAS. Ahmad Amzad Hashim berkata terdapat spekulasi bahawa Syazlin Mansor diarahkan supaya mengundurkan dirinya selepas Thomas menghantar surat kepada Menteri Kerajaan Tempatan Perumahan Zuraida Kamaruddin. Surat itu kononnya mengarahkan kementerian berkenaan untuk menarik diri sebagai pihak yang berkepentingan dalam inkues berkenaan kerana Syazlin telah memalukan Jabatan Peguam Negara dengan asakannya terhadap saksi… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
8 June 2019 6:09 am

Nate’ yang guna banyak nama termasuk Geng Najib yang asyik menjilat Najib ini takda jatidiri, tak percayakan diri nya sendiri, ada inferiority complex.

Dia punyai MULTIPLE PERSONALITY DISORDER, percayakan jika dia pakai banyak nama, apa yang di kata nya dipercayai pembaca. Tidak percayakan bahawa apa yang dikata nya dengan satu nama sahaja akan dipercayai pembaca.

Tetapi, kerana dia “Geng kpd” Najib yang sudah tidak ada nama langsung lagi, sekarang meringkut berkedut muka nya bila turun naik mahkamah, masuk keluar kandang penjenayah, maka tiada siapa pun peduli apa yang di kata nya. Tak kisah di atas berpuluh nama.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
8 June 2019 6:41 am

Cartoonis Ronasina dalam status yang telah dipadam selepas Najib padam dia punya berkata

“Lah lambat Najib ni up foto gua. Bebal betul Najib, dari zaman Mahathir gua lawan tol hingga ke hari ini.

“Kebebalan Najib dan pembodek-pembodeknya masih terus berkekalan,” katanya.

Gambar itu menunjukkan Ronasina atau nama sebenarnya, Mohd Affandi Ramli sedang memegang plakad bertulis “Tol rampas duit susu dan ubat kami,” manakala isterinya, Raja Rohaisham Raja Muhaiddin memegang plakad “Kami haramkan RM kami untuk tol.”

Kelihatan pasangan berkenaan sedang mengendong dua anak mereka yang mengidap penyakit cerebral palsy (lumpuh otak).