KALAU PADANG FUTSAL KERAJAAN BOLEH SEDIAKAN, APA MASALAHNYA KERAJAAN JUGA BINA MASJID?

Apa lagi ni Tun?

Tidak cukup dengan di Langkawi baru-baru ini, Tun Mahathir Mohamad ketika betucap di majlis penyampaian bantuan Ramadan dengan meminta rakyat supaya tidak terlalu bergantung kepada pemberian orang, di majlis lain pada Sabtu lalu, beliau menggesa agar masjid dibina tanpa mengharapkan bantuan daripada kerajaan.

Katanya, beliau pernah pergi ke beberapa negara seperti Maghribi dan Kazaskhtan di mana di sana terdapat masjid yang sangat cantik dan indah yang dibina sendiri oleh penduduk tempatan.

“Masjid-masjid itu didirikan kebanyakannya oleh orang tempatan. Mereka tidak bergantung kepada orang lain, jauh sekali bergantung kepada pemberian orang yang seagama dengan mereka,” katanya ketika berucap di majlis berbuka puasa di Air Hitam, dekat Jitra, Sabtu lalu.

Sama seperti ucapannya yang meminta rakyat tidak bergantung kepada pemberian orang lain di hadapan mereka yang dijemput untuk menerima sumbangan Ramadan dilihat sebagai pesanan yang tidak kena, gesaan beliau agar rakyat membina sendiri masjid tanpa mengharapkan bantuan kerajaan juga sama tidak sesuainya.

Janganlah disamakan negara kita dengan Maghribi, Kazaskhtan atau negara-negara lain secara mutlak kerana mungkin ada perbezaan yang tidak diketahui.

Di negara kita, di beberapa tempat misalnya, memang banyak masjid yang dibina sendiri oleh penduduk tempatan tanpa mengharapkan bantuan kerajaan, tetapi memandangkan mereka sendiri kebanyakannya berpendapatan rendah dan miskin, masjid itu biasanya memakan masa berpuluh tahun baru dapat disiapkan.

Itu pun, keadaannya masih dalam keadaan yang tidak sempurna sepenuhnya.

Kita sebagai negara Islam yang baru membangun di mana pendapatan rakyat tidaklah begitu tinggi, memang selayaknya peranan membina masjid dilakukan oleh pihak kerajaan.

Tugas selebihnya seperti mengimarahkan masjid, mengisi dengan program-program ilmu dan membaik pulihnya memang selalunya dilakukan sendiri melalui sumbangan dan derma orangramai.

Setiap bulan, melalui sumbangan yang diterima itulah mampu menjadikan hampir semua masjid di negara ini hidup dengan pelbagai aktiviti serta sebagai pusat komuniti yang berkesan dalam mendidik dan membina masyarakat.

Bermakna, melalui usaha kerajaan membina masjid dan dengan sumbangan orang ramai menghidupkan aktivitinya, kedua-dua pihak ada peranan dan saling terlibat dalam meninggikan syiar Islam di negara.

Bukankah ia suatu gandingan dan kerjasama yang cukup cantik?

Tetapi, jika semua masjid dibina dengan derma dan usaha penduduk semata-mata, apa pula peranan dan tanggungjawab kerajaan dalam memajukan Islam di negara ini?

Tidak malukah nanti sebagai negara Islam, tetapi kerajaannya tidak terlibat sama sekali membina masjid?

Kalau padang futsal dan tempat berjoging pun kerajaan boleh bina untuk anak-anak muda bermain dan rakyat mengeluarkan peluh, apa masalahnya dengan kerajaan juga membina masjid untuk rakyat beribadah?

Apakah bermain dan mengeluarkan peluh lebih penting daripada beribadah?

Kenapa Tun berkira sangat dengan duit kerajaan untuk hal ehwal ibadah, tetapi tidak pernah bersungut untuk hal-hal lain atau melaksanakan projek-projek mega untuk mendapat kemasyhuran dunia?

Tun, dah tua-tua ni janganlah buat perangai pelik-pelik begini?

Dulu, masa jadi PM ke-4 selama 22 tahun, di sebalik banyak projek mega dan sebagainya dilaksanakan, kenapa benda-benda seperti ini tak pernah dibangkit dan diucapkan? (Shahbudindotcom 27/05/2019)

Kongsikan artikel ini
Updated: 27 May 2019 — 11:22 am

29
Leave a Reply

avatar
10 Comment authors
Maznah ArshadOthman AhmadKontaSyed Hassan Balfaqihblana kokna Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Maznah Arshad
Guest
Maznah Arshad

As salam TGNA pun tak guna duit Kerajaan Negeri untuk bina masjid. Beliau lebih suka bagi peluang orang ramai meraih pahala menyumbang untuk binaan masjid.

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Toksah pergi jauh2 sdra Budin, lihat saja di Singapura. Di sana terdapat puluhan masjid tersergam indah dgn kelengkapan canggih, berhawa dingin, ruang kuliah & tiusyen pembelajaran murid2 srkolah, dewan untuk majlis perkahwinan/berkhatan – semua pembinaan & penyelenggaraan dibiaya sepenuhnya oleh masyarakat Islam tempatan, sesen pun pemerintah/gomen Spura tidak keluar. Sendiri jena ingat…..Tangan yg memberi lebih mulia dari yg sentiasa menadah-nadah meminta-minta. Ada beberapa hadits Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam yang melarang untuk meminta-minta, di antaranya sabda Rasûlullâh Shallallahu ‘alaihi wa sallam : مَا يَزَالُ الرَّجُلُ يَسْأَلُ النَّاسَ، حَتَّىٰ يَأْتِيَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَيْسَ فِيْ وَجْهِهِ مُزْعَةُ لَحْمٍ Seseorang senantiasa meminta-minta kepada… Read more »

blana kokna
Guest
blana kokna

tepuk lagiiii….tepuk dahi

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Aduhai ikan belanak…. Kenapa bodoh tepuk dahi, dengar nie….. Di Singapura terdapat puluhan masjid tersergam indah dgn kelengkapan canggih, berhawa dingin, ruang kuliah & tiusyen pembelajaran murid2 srkolah, dewan untuk majlis perkahwinan/berkhatan – semua pembinaan & penyelenggaraan dibiaya sepenuhnya oleh masyarakat Islam tempatan, sesen pun pemerintah/gomen Spura tidak keluar. Sendiri kena ingat…..Tangan yg memberi lebih mulia dari yg sentiasa menadah-nadah meminta-minta. Ada beberapa hadits Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam yang melarang untuk meminta-minta, di antaranya sabda Rasûlullâh Shallallahu ‘alaihi wa sallam : مَا يَزَالُ الرَّجُلُ يَسْأَلُ النَّاسَ، حَتَّىٰ يَأْتِيَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَيْسَ فِيْ وَجْهِهِ مُزْعَةُ لَحْمٍ Seseorang senantiasa meminta-minta kepada… Read more »

John Doe
Guest
John Doe

Bukti jelas Pak Budin semakin hari semakin keresahan kerana tempoh yang diberikan Pak Sheikh kepadanya semakin suntuk. Kurang dua bulan saja lagi untuk kita sampai ke tarikh 30.06.2019, dan sekiranya pada tarikh itu Pak Budin masih gagal turunkan Tun dan naikkan Pak Sheikh sebagai PM-8, maka habislah peluang Pak Budin untuk menikmati kerusi dan jawatan idaman. Sebab itulah entry-entry dia yang mahu menghentam Tun nampak sangat bersifat sampah dan langsung tiada apa-apa yang konkrit. Hanya sekadar memperleceh walaupun hakikatnya apa yang Tun sebutkan itu langsung tiada salahnya. Teruskan mencuba Pak Budin asal jangan lupa pesan John Doe bahawasanya kelak pasukan-pasukan… Read more »

Syed Hassan Balfaqih
Guest
Syed Hassan Balfaqih

Makin nyata kata-kata Saudara John Doe

Konta
Guest
Konta

Jon dol yg ni kau tak sokong pula saranan pemimpim suci kau pembawa panji hitam legam, dah berapa banyak mahadey bina masjid, dia kata jgn bagi tongkat pd orang melayu, padahal semua tongkat tu dia nak bg pd suku sakat dia, zaman mahadey pm dulu yg dia bantu jd bilioner semuanya cina,sbbtu masa dia jd pm dulu semua cina suka pd dia

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

UNDILAH GS UTK KESEJAHTERAAN NEGARA Giliran penghulu, pemimpin masyarakat dapat elaun raya Selepas mengumumkan bonus Aidilfitri untuk penjawat awam minggu lepas, kerajaan Kelantan turut memberi perhatian kepada golongan pemimpin masyarakat di peringkat bawah. Menteri Besar Kelantan, Ahmad Yakob, berkata pihaknya bersetuju untuk membayar elaun hari raya kepada mereka sebanyak RM250 seorang. Katanya penerima sumbangan itu terdiri daripada semua penghulu, pegawai halaqat, penyelaras pembangunan armalat DUN, penyelaras pembangunan orang kurang upaya, penyelaras ICT serta guru al-Quran dan fardu ain. “Sempena sambutan Aidil Fitri majlis mesyuarat kerajaan membuat keputusan bersetuju untuk memberikan elaun (bantuan hari raya) berjumlah RM250 kepada pihak berkenaan. “Elaun… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Kerajaan sekarang tak dapat nak tanggung Din. Alasan hutang melambung lah Din. Untuk dunia beratus juta projek boleh saja, Din. Untuk akhirat beralasan jualah, Din. Itulah Mahathir beralasan binggung,Din. Inilah reformasi yang hendak dbawa oleh Mahathir ding dong Din. Din, Din.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Budin akan berterusan mencari apa saja yang boleh di putar belit bagi menunjukkan “kelemahan” Tun Mahathir sebab mahukan dia cepat serah kuasa kpd idola nya, Pak Sheikh Anwar.

Tapi tak bijak mengkeji Tun M mengajak rakyat bersemangat keIslaman dan bergotong royong membina mesjid sendiri.

Kampong aku sudah buat begitu 40 tahun lalu. Orang2 kampung tak mahu terima bantuan kerajaan bagi membina mesjid mereka di atas alasan mahukan peluang beramal jariah.

Mereka sanggup membina mesjid itu berperingkat. Dinding yang perlu saja dulu. Tingkap di buat pada peringkat akhir. Orang2 kampung dapat membuat amal jariah bila sudah ada wang simpanan, walau pun lama kemudian.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

SEKARANG ORG TINGGAL DI BANDAR2 DAN DI TAMAN PERUMAHAN….MANA ADA NAK BINA MASJID SENDIRI

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Di kata bodoh, kau marah.

Kau tak tau ker dia bukan ajak Melayu di bandar buat mesjid sendiri.

Konta
Guest
Konta

Mahadey ada bantu melayu jd kaya, yg dia banyak bantu cina. Knp tak minta kroni yg kaya raya hasil bantuan dia buat masjid, masjid ajapun tak mmbawa keuntungan pd kroni2 dia jd dia serahkn pd rakyat yg tak berapa kaya, knp tak minta bina lebuh raya sbb lebih raya dia boleh meraih keuntungan

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

D4P RASIS BANGGA DGN SEKOLAH CINA…INI JAWAB NYA Melayu UEC Kongsi Pengalaman Pahit Bersekolah Di Chong Hwa. Oleh : Mag Malaya Ahmad Kepada semua yang sedang membaca, saya juga hasil dari produk sekolah persendirian Cina di Malaysia, nombor student saya di Chong Hwa KL adalah 01712. Jika wanita tersebut mempunyai kenangan indah yang beliau dapat belajar unity di sekolah beliau, saya ada cerita yang berbeza. Saya tidak pernah dibuli secara fizikal di sekolah menengah saya, namun, dicaci, dihina sebagai seorang Melayu itu saya hadap di Chong Hwa KL. Dari perkara berkhatan, azan, dilahirkan Melayu, jenaka makan daging babi, itu semua… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

MAHATHIRVSANWAR ini adalah nama samaran Geng Najib yang asyik menjilat Najib pakai banyak nama. Tak berani keluarkan nama Geng Najib sehingga malam hari, takut di balun asyik menjilat Najib apabila keluar saja nama itu.

Nama ini di khaskan nya untuk mengkopipes. Geng Najib dulu terkenal sebagai Raja Kopipes, sekarang dipindahkan nya gelaran itu kpd MAHATHIRVSANWAR.

Kopipes benda yang sama, panjang lebar, tak dibaca sesiapa. Aku komen begini untuk pengtahuan pembaca baru blog ini supaya tak payah membuang masa membaca nya.

Menuduh secara liar, tanpa bukti, fakta atau punca maklumat yang sahih.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

APA BEZA MELAYU DAN ISLAM? Sejak bila wanita PAN obsesi dengan saya….Memalukan ‘kuali’… TERUJA saya membaca respond terhadap artikel saya oleh AJK PAN, Senator Raj Munni Sabu @ Aiman Athirah Al Jundi. Nampaknya dia terlalu jahil dalam memahami artikel saya. Nasihat saya, elok mengaji. Sejak bila saya terlebih Melayu? Yang saya cuba ialah membawa ultra kiasu, termasuk Athirah ini, agar dapat memahami Melayu. Jangan sampai Athirah seorang Melayu tidak kenal diri sendiri itu Melayu Islam. Dalam Perkara 160(2) Perlembagaan Persekutuan, jelas memberikan definisi Melayu itu adalah beragama Islam, bertutur dalam bahasa Melayu dan mengamalkan adat budaya Melayu. Maksudnya, Melayu dan… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

MAHATHIRVSANWAR ADALAH GENG NAJIB YANG ASYIK MENJILAT NAJIB DENGAN MENGGUNA BERBAGAI NAMA.

DIA GUNAKAN NAMA ITU UNTUK MENGKOPIPES, MENGULANG BERKALI KALI TUDUHAN2 LIAR TANPA BUKTI, FAKTA ATAU PUNCA MAKLUMAT YANG SAHIH.

DIA OTAK KECIK. MENGKOPIPES PENULISAN PANJANG LEBAR, TAK SEDAR BAHAWA TIADA SIAPA YANG MEMBACA NYA, TERUTAMA BILA DILIHAT ITU KOPIPES.

DIA JENIS CYBER TROOPERS UMNO YANG NAJIB MAKI “BANGANG HAMJADAH” DI KEMPEN PRU13 DAN “KEPALA BAPAK KORANG” DI KEMPEN PRU14 – MALAS MENCARI FAKTA2 DAN HUJAH2 YANG BOLEH MENAIKKAN IMEJ NAJIB DAN UMNO BN. DEPA LINGKUP DI PRU14.

jigit
Member
jigit

Asyik komen pasal Tun saja..itu tak kena ini tak betul. Komen la sikit pasal Abam. Dia kempen kat PD dulu minta kepala gengster taja jamuan makan malam okey ke…Pejabat peribadi dia pinjam bungalow tokey China tak ada masalah ke….Naik jet kawan cukong ke hulu ke hilir Morally Right ke…. komen la sikit Budin.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

KO NAK KOMEN AGAK2 ARR….INI BLOG RAJA DAJJAL PUNYA….CARI YG AGONG PUNYA ARRR…..

Anonymous
Guest
Anonymous

😆😅😄😃🤣😂😁😀👏👏👏dah jadi ahli parlinen beb, sakir hati lu, rasis lu beb.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

PATUTLAH MENTERI2 PH PANDAI KELENTONG …ADA MAHA GURU RUPA NYA . Mahathir Tak Pernah Pinjam 1 Bilion, Cuma Seleweng RM100 – 150 Bilion? Ratib Dan Zikir Mahathir Setiap Hari Di dalam satu forum terbuka yang diadakan di Pusat Konvensyen Straits Quay Pulau Pinang yang dihadiri lebih kurang 600 orang, Mahathir telah memburuk2kan Dato’ Seri Najib Tun Razak berkenaan 1MDB… Beliau berbohong dengan mengatakan “Semasa saya menjadi Perdana Menteri, seingat saya, saya tidak pernah meminjam RM1 bilion… Betulker apa yang Mahathir cakap tu? Skandal Maminco Sdn. Bhd. Dalam Perdagangan Industri Logam Di Bursa Logam London Pada awal tahun 1980’an, Mahathir pernah… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Geng Najib memang Raja Kopipes bila menulis atas nama dia dulu.

Gamak nya dia buat strategy baru – sekarang, untuk kopipes, dia pakai nama MAHATHIRVSANWAR. Dia pun dah jrang pakai nama Geng Najib

Must take note of this from now on. So that boleh balun appropriately. Tapi balun kromo pun ok jugak. Sebab dua2 nama itu menjilat Najib.

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Dah tuuu, apsal tak buat laporan polis, atau kau sendiri buat saman sivil, haaaaaaa musibat……….??

Nampak sangat tohmahan kosong yg hanya wasting time & space…..!!

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

DOA PEMBUKA ENTRY…PH BERTUNJANGKAN KAFIR HARBI BERKUDAKAN MUNAFIK MELAYU PEROMPAK HARTA UMAT ISLAM…. SEJUTA KALI CILAKO….YA ALLAH!!!!! TUHAN YG PERKENANKAN DOA MEREKA YG TERANINYANYA!!!!!ENGKAU HANCUR LEBURKAN MEREKA!!!!!!!SEGERAKAN KEHANCURAN MEREKA!!!!YA QAHHAR!!!!!YA JABBAR!!!!!YA MUNTAQIM!!!!!YA ALLAH!!!!YA ALLAH!!!!!YA ALLAH¡!!!WAHAI TUHAN YANG TURUNKAN KITAB!!!!WAHAI TUHAN YANG MENJALANKAN AWAN!!!!!WAHAI TUHAN YANG MENGALAHKAN TENTERA AHZAB!!!!HANCUR BINASAKAN PH KERANA MENYAMUN ASET UMAT ISLAM!!!!!YA
QAHHAR!!!!!!HANCUR LEBU
RKAN PH!
!!…..

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kalau betul Geng Najib buat strategy baru, nampak nya nama2 yang komen nya berupa menjilat Najib itu semua nya Kejora = Geng Najib yang asyik menjilat Najib.

Memang tak ramai penyokong Umno Bn berani masuk blog ini. Hanya Geng Najib seorang, memakai banyak nama.

Nampak nya Beruk Tua sekor tuh memang benar2 cyber trooper Najib/Umno, di bayar gaji untuk membohong, menipu, memfitnah, menuduh secara liar Tun Mahathir, Bersatu dan parti2 komponen PH dan gomen PH.

Konta
Guest
Konta

Elok juga pesanan tun, harta berbilion elok pesanan untuk diri sendiri, harap lepas dh berhenti jd pm kali kedua banyaklah masjid yg akan dibina oleh mahadey dgn mggunakan duitnya sendiri

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

BUAT BENDERA HITAM JE LAA…KAN JD?

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Konta adalah nama yang paling akhir digunakan Geng Najib yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama.

Dia akan di balun jugak, terutama bila kata2 nya melebihi out of order nya.

Yang berupa fair comment akan dibiarkan kerana right of dissent mesti dihormati.

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Dulu kunta kunte
Kini konta
Yang pasti, dia berpelikat (pelir cut)……!!

Tak abis2 menyamar.