MUKHRIZ AKHIRNYA MENGAKUI KESILAPANNYA

Menteri Besar Kedah, Mukhriz Mahathir akhirnya memohon maaf atas tindakannya tidak bersalam dengan Sultan Johor.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Setiausaha Akhbarnya, Mukhriz dilaporkan mengakui ianya adalah kekhilafan beliau yang didorong oleh kealpaannya.

Tindakan tidak bersalam itu juga, menurut kenyataan itu lagi, tidak harus dilihat sebagai menggambarkan sifat sopan santun rakyat Kedah keseluruhannya.

Dalam rakaman video yang tukar di media sosial, Mukhriz dilihat tidak bersalam dengan Sultan Johor ketika majlis pemakaman Paduka Ayahanda Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah di Istana Pekan, semalam.

Ramai pengguna sosial mengkritik tindakan Mukhriz itu yang disifatkan tidak bersopan santun terhadap seorang Sultan.

Tunku Mahkota Johor turut berkongsi rakaman video tersebut di laman sosial baginda.

Apa pun, tindakan Mukhriz yang cepat-cepat mengakui kesilapannya dan memohon maaf adalah suatu tindakan terpuji sebagai seorang pemimpin, meskipun pejuang maya Bersatu tetap cuba mempertahan dan membela beliau dengan pelbagai hujah dan alasan.

Tetapi, dengan Mukhriz sendiri mengakui kesilapannya dan memohon maaf, bermakna tidak ada isu yang tidak boleh diselesaikan jika seseorang itu sentiasa berlapang dada dan sudi memohon kemaafan atas sesuatu kesilapan. (Shahbudindotcom 24/05/2019).

Updated: 24 May 2019 — 6:05 pm

61 Comments

Add a Comment
  1. TN monyet ni kat blog tempat dia mencari upah
    Tapi dia hanya mampu kopipes & muat sampah
    Tak malu ke bapok ni, org asyik jer menyumpah
    Dgn Kejora, si kedi ni kena, sampai jln berpapah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhhh

    1. Siapa nak caya kau, Beruk Tua Anonymous kah3 @ Geng Najib yang asyik menjilat Najib mengguna banyak nama.

      Aku layan kau hanya sebab perlu nya pembaca yang baru masuk blog ini tahu siapa kau nih. Kau a non-entity hanya membohong, menipu, memfitnah siang dan malam di sini.

  2. JAWAPAN KEPADA SOALAN : ADAKAH ISLAM TERANCAM DI MALAYSIA….

    PH perkasa Islam? Kosong peratus’

    Dalam ucapan ulang tahun kerajaan Pakatan Harapan, perdana menteri mengulangi apa yang sering kita dengar selama ini dari puak-puak anti-Islam dan Melayu supaya tidak memperkatakan tentang agama dan Melayu.

    Katanya dua perkara ini akan membawa perpecahan kaum dan menjejas hubungan antara penganut agama. Saya berbeza pendapat dengan Tun kerana jika isu agama dan bangsa Melayu ini tidak diperkatakan oleh orang Melayu sendiri maka siapa lagi yang akan mempertahankannya?

    Penganut agama lain sudah pasti tidak akan mempedulikan agama Islam sebaliknya akan berusaha memperkuatkan agama masing-masing. Ini sangat logik dan mudah difahami. Mustahil penganut agama lain akan mempertahan dan memperjuangkan agama Islam.

    Saya tidak tahu kenapa pemimpin kita begitu takut apabila rakyat mahu memperkatakan tentang agama Islam. Tetapi dalam masa yang sama, mereka membiarkan golongan liberal duduk di atas pentas-pentas untuk memperjuangkan pemikiran mereka.

    Dalam keadaan demikian :

    Adakah salah jika umat Islam berasa tertekan dan dipinggirkan oleh pihak kerajaan?
    Adakah kerajaan sengaja mahu menekan umat Islam dan membiarkan Islamophobia semakin berleluasa?
    Tidakkah umat Islam berhak berkata dan mempertahankan hak mereka?
    Semua persoalan ini bukanlah satu omongan atau sentimen kosong semata sebagaimana sesetengah pihak menuduh tetapi sebaliknya ia berdasarkan fakta yang berlaku dalam negara sekarang. Jika ada yang tidak tahu atau sengaja tidak mahu tahu berikut adalah beberapa perkara yang beraku kenapa umat Islam rasa dibuli dan ditekan oleh pihak kerajaan :-

    Pelantikan peguam megara yang bukan Muslim. Ini sudah pasti sesuatu yang sangat membimbangkan kerana bagaimana beliau mahu menasihati Majlis Raja-Raja tentang hal ehwal agama Islam di negara ini jika beliau sendiri tidak faham. Ini berlaku dalam isu Icerd di mana jelas ia menjejaskan kedudukan Islam apabila ia membenarkan kebebasan beragama. Kenapa peguam negara tidak menjelaskan hakikat ini kepada Agong atau memang beliau sengaja mahu menutup isu ini.

    Konsep Rahmatan Lil Alamin yang dibawa kerajaan jelas sangat bertentangan dengan pengertian yang sebenar sehingga seolah-olah hukum syariat tidak lagi bermakna. Akibatnya, segala maksiat yang berlaku tidak lagi berani diambil tindakan oleh penguatkuasa kerana menteri mengatakan itu adalah “Private Sphere”. Ini bertentangan dengan Islam sama sekali.
    Menteri juga mengkritik apabila rakyat berhimpun menentang penghinaan terhadap Rasulullah S.A.W walhal kalau di negara-negara Islam yang lain, gelombang protes secara besar-besaran dari rakyat akan meletus dengan mudah. Entah kenapa menteri sendiri tak mahu penentangan terhadap penghinaan kepada Rasulullah S.A.W dinyatakan secara terang-terangan.
    Buku-buku ajarat sesat yang telah diharamkan kini telah diberikan kebebasan untuk diedar dalam masyarakat. Ini sangat pelik dan sukar untuk difahami apa objektif kerajaan sebenarnya.
    Tidak ada tindakan mahupun teguran dibuat oleh kerajaan terhadap perarakan gologan LGBT walaupun dari perspektif syarak ia sangat bertentangan dan sesat. Sebaliknya himpunan aman yang menegur perarakan tersebut yang dikritik. Bukan itu saja; mereka dilayan dengan penuh hormat oleh menteri malah diberi ruang untuk berucap di persidangan Hak Asasi Manusia di Geneva. Saya tidak menolak kemungkinan satu hari nanti, jika tidak ada penentangan, maka golongan ini akan diiktiraf dan menjadi satu kelompok masyarakat yang sah untuk mereka berarak seperti di negara-negara barat. Suara mereka semakin hari semakin lantang.

    Kritikan terhadap pembelajaran agama Islam di sekolah-sekolah dan IPT di mana ia dianggap terlalu banyak. Walhal kita semua tahu masalah sosial yang berlaku dalam kalangan generasi muda dan remaja semakin berleluasa.
    Dan akhirnya apabila pemulihan hendak dijalankan, maka agensi-agensi yang ditugaskan akan kembali kepada penerapan dan pembelajaran agama Islam. Satu aspek mereka kritik tetapi di aspek yang lain mereka memerlukan agama. Tidakkah ini satu yang aneh?
    Hukuman sebat yang dijalankan telah dikritik hebat oleh puak liberal tetapi kerajaan dilihat membisu.
    Video-video ugutan bunuh kepada pendakwah dan mufti sudah semakin berani dipaparkan di media-media sosial seolah-olah mereka merasakan bahawa mereka akan dilindungi oleh ‘pihak-pihak tertentu’.
    Desakan kepada kerajaan untuk membenarkan umat Islam untuk murtad dilaungkan secara jelas dalam parlimen tetapi sekali lagi kerajaan diam membisu. Persoalannya, adakah kerajaan bersetuju? Kenapa mereka begitu berani mencabar hukum Islam jika tidak lain tidak bukan kerana mereka berasa ‘selamat’ dalam kerajaan sekarang?
    Ada menteri mengatakan hukum Islam yang melarang umat Islam untuk murtad adalah merupakan satu penindasan. Penghinaan yang macam mana lagi yang umat Islam harus tunggu?
    Ada juga seruan menyuruh kerajaan membuang perkataan ‘Islam’ dalam kad pengenalan. Walaupun kerajaan tidak bersetuju tetapi kita yakin ia tidak akan berhenti di sini.
    Sebenarnya banyak lagi yang boleh disenaraikan sebagai bukti kenapa umat Islam dan orang Melayu berasa tertekan dan terancam. Kerajaan hanya sibuk memperkatakan tentang isu 1MDB dan pelbagai skandal rasuah.

    Kita amat bersetuju dan menyokong segala tindakan kerajaan untuk mendakwa sesiapa yang bersalah. Tetapi kerajaan seolah-oleh membutakan mata dan memekakkan telinga terhadap isu-isu yang melibatkan agama Islam. Jadi jangan salahkan jika rakyat terpaksa bersuara di jalanan kerana itu saja alternatif yang ada.

    Jika dinilai apakah pencapaian kerajaan terhadap memperkasakan agama Islam selepas setahun memerintah, saya katakan; pencapaiannya adalah kosong peratus. Noktah!

    AMINUDDIN YAHAYA

  3. Nasib lah Najib Al Jibo cepat mengaku kalah di Pru14.

    Di Indonesia PRU, Prabowo belum mengaku kalah

    Tujuh perusuh terbunuh dan beratus cedera dalam insiden rusuhan selepas keputusan Pilihan Raya Presiden (Pilpres 2019) diumumkan Selasa lepas.

    Sebelum ini, lebih 500 petugas Pemilu, dilaporkan meninggal dunia, kerana “kepenatan” dan serangan jantung, dalam mengendalikan proses Pemilu 2019.

    Tapi di Malaysia penduduk nya hanya lingkungan 30 juta. Di Indonesia, 10 kali ganda itu. Kalau Najib nak mengada ngada tak terima keputusan SPR, memang nak kena lempang lah dia.

  4. Suman ifrit dah tak masuk lagi komen kat sini
    Agaknya, kat kedai mamak, pulun nasi beriani
    Pelir dah mampos, tak mampu mau layan bini
    Aku cabar gi Dtrn Merdeka si tua ni tak berani

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    1. Cakap pasal pelir ni, kau ada pelir ke?

      Ke kau phrodite –

      TOP DEFINITION
      Phrodite

      A slang term to describe a person that has male genitalia, and acts like a man around his friends, but becomes a woman around his wife/girlfriend.

      https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Phrodite

      1. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

        1. Dulu TN monyet kata, Kejora dia tak mau layan
          Tapi Kejora berjaya kasi bapok tua ini meroyan
          Lihat pantun Kejora dia mcm dilondeh pakaian
          Apa lagi, membebel ler dia, spt nenek kebayan

          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

          1. TN monyet ni tali barut & keldai DAP kafir harbi
            Kerja dia cari upah, siang mlm dlm blog melobi
            Ini manusia mmg ler tak percaya Tuhan & Nabi
            Demi wang ifrit ni sanggup mentekedarah babi

            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

            1. Very tiring statements dar Geng Najib yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama.

              Bunyi mcm budak kecik. Sama tahap bodoh nya dengan “budak kecik bodoh” di selatan Semenanjung tuh.

      2. Kamu Phrodite Geng Najib @ Anonymous kah3 lebih sikit ajer dari eunuch yang di potong semua batang dan bola nya sebab takutkan mengacau beratus gundek2 Maharaja di istana di zaman purba.

        Perempuan tak takut kamu. Rosmah pun rasa selesa dengan kamu bila kau lama meleret di rumah Najib Al ibo.

        1. Maharaja China

      3. Memang budak sewel Kejora berkain pelikat (pelir cut)..!!

    2. PANTAToon syok sendiri untuk cover pecundang pengecut yg sentiasa menyorok diri bersemuka dgb saya.

  5. Jika tmj yg melakukan kesilapan terhadap tun m, mahu ke dia mngaku kesilapan dia saperti yg mukriz lakukan atau cium tangan tun untk mohon maaf. Kepala toya lah

    1. Kalau atuk dia dulu, kesalahan berat pun, mesti tak ngaku. Sebab kebal di raja. Dah di pinda Perlembagaan akibat nya.

      Sekarang si “budak kecik bodoh” dah takda kekebalan dalam hal2 peribadi, tak seperti atuk dia dulu.

      Tun M dah kata, kalau melampau, akan diambil tindakan. Sedap dengor begitu. Di hantar Polis, gamaknya.

      1. Ada “Johor Military Force” jaga istana. Dia General 2 bintang. Tapi, kalau General 4 bintang pun, tak kisah. Sebab JMF ada hanya 150 orang.

        Last aku terbaca, PDRM ada 116,000 orang.

        1. Bro da ada JMF tapi sibudak kecik amek benggali singapore jadi oramg kuat untuk jaga dia dan family…apa bangsa melayu johor da takde yang layak ke?

          1. Tak caya punya pasal.

            Sat lagi dia ambik Gurkhas.

            Paranoid, kot.

    2. Tmj senyum dan hulur tangan kpd Tuk madey….tanda tak ade dendam kpd tuk madey orang tua…TMJ ada budi yg luhur walo nampak samsing..

      1. Ye ke? Di mana dia simpan budi dia? Masa hendakan rakyat jangan pilih Tun M dan PH, dia letak budi di kemudi?

        Bila hulur tangan sekali, hilang samseng nya? Dulu, ko sekolah di mana?

  6. Saya tetap tak puas hati…takkan nak mohon maaf saja. Kalau abam boleh tunduk merendah diri selaku pacal yang hina mencium tangan ke bawah duli Tuanku, sebaik saja dibebaskan dari jel….takkan paduka anakanda Mukhriz cuma tulis surat minta mahaf…kena la pi cium tangan juga agar tidak terkena tulah….

  7. “Nasi surah jadi tapai” sampai bila2 Tuanku raja raja dan rakyat jelata tak akan percaya “BOBOI”

    1. Itu pendapat kamu. 1 pendapat. Ada berjuta pendapat yang sebalik nya.

  8. Mana lama tak kelihatan, Suman mulut celupar
    Ntah di mana si tua iblis ni tumbang terdampar
    Tak tahu bila bapok tua kedi ni dapat ku tampar
    Mulut dia pulak ingin nak ku sumbatkan selipar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

    1. Bukan kah kamu yang mulut celupar di blog ini?

    2. Aperrrrrr….
      Mulut dia pulak ingin nak ku sumbatkan selipar…….???
      ———————————————————-
      Nampak sangat PANTAToon sampah syok sendiri untuk cover pecundang pengecut yg sentiasa menyorok diri bersemuka dgn saya.

  9. MAHATHIRVSANWAR

    JAWAPAN KEPADA PENYOKONG PARTI MATA SATU YANG MENDEWAKAN RAJA DAJJAL : SETELAH MAHKAMAH PERSEKUTUAN MEMUTUSKAN PAK SHEIKH ADALAH PESALAH LIWAT MAKA TERBUKTILAH PAK SHEIKH PENGAMAL LIWAT SEJATI…MAHKAMAH PERSEKUTUAN ADALAH MAHKAMAH TERTINGGI DALAM SISTEM NEGARA DI MANA KEPUTUSAN TIDAK BOLEH DIUBAH LAGI…SEBELUM ITU PROSES DILALUI IALAH MAHKAMAH TINGGI DAN MAHKAMAH RAYUAN…OLEH ITU PEGAMPUNAN AGONG TIDAK BOLEH MELEPASKAN KESALAHAN YANG TELAH DIBUAT KECUALI HENDAKLAH DIBICARAKAN SEMULA…NAMUN INI TENTU TIDAK AKAN BERLAKU…PAK SHEIKH HENDAKLAH MENCABAR KEPUTUSAN YANG TELAH DIBUAT DAN MENDESAK DI BICARAKAN SEMULA….NABI YUSOF AS SEBELUM DIBEBASKAN DARI PENJARA TELAH MEMINTA DIBICARAKAN SEMULA UNTUK MEMBERSIHKAN NAMA BAGINDA AS….APAKAH SUKAR UNTUK DIBICARAKAN SEMULA KERANA MAHKAMAH YANG ADA ADALAH MAHKAMAH TOM CAT YANG TENTU MENYEBELAHI BELIAU?….DENGAN STATUS PELIWAT ADAKAH INDIVIDU SEPERTI BELIAU LAYAK MENJAWAT JAWATAN PM-8?

  10. Boboi secara terang2 anti sultan, tak kena cara
    Kpd rakyat kelihatan spt dia nak cetus angkara
    Mmg le tak sesuai, family Boboi pimpin negara
    Nampak nya jwtn PM, DSAI perlu ambil segera

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

    1. Raja disembah derhaka jangan
      Terkena tulah mati beragan
      Abam jadi PM hari2 cium tangan
      Naik tocanglah segala sultan

      hihhihi….

      1. Cium tangan saja ka?

      2. Wahai Bro jigit geng tali barut puak kapiaq DAP
        Dgn raja & sultan, jgn lah cuba nak bermain api
        Nuat mau cium tgn tiap2 hari biaq mampuih pi
        Yng penting aku ini, hari2 cium Mas punya pipi

        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

        1. Memang lah kau cium pipi saja. Lain lau tak boleh buat.

          Kau hermaphrodite – an organism that has complete or partial reproductive organs and produces gametes normally associated with both male and female sexes. Many taxonomic groups of animals (mostly invertebrates) do not have separate sexes.

  11. “Budak kecik bodoh” di selatan Smenanjung itu mesti lah merasa menang kali ini. Kot hidung dia kembang kuncup mcm bntt ayam ngeram.

    Tentu dia merasa tergalak (encouraged) berbuat begitu lagi. Dah salam tangan dengan si ayah dan dapat score points, dia score lebih ponts dengan posting pasal si anak di media sosial.

    Kita lihat lah apa lagi akan di lakukan nya. “Budak kecik bodoh” yang nanti pegang takhta. Kalau tak di pinda perlembagaan memperincikan kekebalan depa, dijangka akan melanda landa. Harap tak menjadi mcm datuk nya.

  12. Boboi mahu tunjuk kpd sultan dia tidak hormat
    Sikap ‘anti sultan’, daddy dah tanam dan semat
    Tapi dgn cara tindakan ini dia tak akan selamat
    Tunggu je le, PRU15 nanti, bila kuasa PH tamat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

    1. Geng Najib yang asyik menjilat Najib menggunna berbagai nama termasuk Anonymous kah3,

      Mimpi lah kamu kuasa PH akan tamat di Pru15. Lihat lah dari apa yang dilakukan “barisan Pembangkang”. Sebenar nya, takda langsung “barisan” sekarang. Umno nak bersatu dengan PAS pun masih terhegeh hegeh nak fikirkan apa bentuk “bersatu nya”.

      Mana boleh bersatu dengan PAS. Bukan Melayu 30% penduduk di negara ini takutkan Hudud PAS. Tak percaya PAS kata Hudud nya tak merangkumi bukan Islam.

      1. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

        1. Tak terjawab nampak nya sipolan ini.

  13. Boboi ikut teladan daddy nak tunjuk lagak juah
    Tapi dgn sendiri nya jadi malu, tercalar maruah
    Pelbagai kecaman ke atas dia rakyat udah luah
    Nanti PRU-15, PH tumbang, Boboi makan kuah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

    1. Tak habis2 lah kamu eksploitasi hal bahawa Mukhriz sudah minta maaf. Tapi itu kelakuan tidak berat, mesti boleh dimaafkan di mana2 pun.

      Tidak macam kelakuan Boss kamu Najib Al Jibo. Plundering the nation’s wealth di KWSP, KWAT, TH, FELDA, FELCRA dll.

      Tapi yang paling teruk sekali ia lah mencuri wang rakyat RM2.6 biliun di 1MDB. Tiada maaf bagi nya. Dijangka masuk penjara 10-20 tahun akibat nya.

      1. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

  14. Betul Mukriz dah minta maaf, tapi insiden itu akan diolah menjadi peluru kapor oleh gerombolan penyamun dan geng kartel dedak yang akan digunakan untuk menembak PH bertahun2 akan datang dan tembakan akan lebih ganas pada PRU15, walaunpun kedengaran bedilannya sumbang tapi cukup menggerunkan bagi macai penyamun dan dedak!

  15. WALAU PUN BENCI JGN LAH KEBAIKAN SESEORANG

    Najib dan Isreal

    Perdana Menteri Tun Mahathir semalam mengumumkan bantuan biasiswa kepada rakyat Palestin. Walaupun saya tiada masalah, tetapi saya terkilan dengan sikap buta sejarah sebahagian kawan PH yang menggunakan isu ini bagi merendahkan sumbangan kerajaan lama.

    Barangkali mereka tidak tahu bahawa pada zaman kerajaan lama lah, resolusi Majlis Keselamatan PBB yang mengecam pendudukan haram Israel akhirnya berjaya dilakukan. Bagaimana ceritanya?

    Begini, pada 22 Disember 2016, Mesir ketika itu dijadualkan untuk mengemukakan resolusi anti Israel kepada Majlis Keselamatan. Walaubagaimanapun, disebabkan tekanan yang terlalu besar, Presiden Mesir Abdel Fatah Al-Sisi kemudiannya telah menangguhkan pembentangan resolusi tersebut – satu khabar gembira buat Israel. Maknanya Mesir kalah sebelum berjuang dan Israel ketika itu menganggap tidak ada lagi negara yang berani mengemukakan usul anti mereka.

    Keadaan ketika itu amat genting. Tempoh tamat keanggotaan negara anggota UNSC pada penggal tersebut adalah pada 31 Disember 2016. Pihak Sepanyol pula selaku pengerusi UNSC memutuskan untuk menamatkan mesyuarat pada 24 Disember 2016. Hanya 2 hari sahaja tinggal untuk mana-mana negara mempertahankan Palestin di peringkat antarabangsa.

    Dalam masa sebeginilah, Wisma Putra berjaya memainkan peranan luar biasa dengan mengadakan pakatan 4 negara untuk memulakan proses kelulusan usul anti Israel.

    Akhirnya pada 23 Disember 2016, Malaysia bersama sama 3 negara anggota Majlis Keselamatan lain – New Zealand, Senegal dan Venezuela telah mengemukakan Resolusi 2334. Resolusi ini bermaksud untuk mengecam penempatan haram Israel di bumi Palestin dan mendesak Israel menghentikan kekejaman tersebut [1]

    Resolusi ini diluluskan dengan keputusan 14-0 dengan AS sebagai negara yang sering memveto keputusan UNSC berkenaan Israel (42 kali) akhirnya mengambil keputusan berkecuali. Ini adalah kali pertama resolusi mengecam Israel dalam pendudukannya di Palestin diluluskan semenjak Resolusi 446 pada tahun 1979 [2]

    Resolusi ini membolehkan mana mana pihak untuk membawa Israel atau warganya yang terlibat di dalam penempatan haram dihadapkan ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC). Ia juga menyebabkan segala pendudukan Israel di bumi Palestin selepas garisan sempadan tahun 1967 dikira haram dan tidak diiktiraf oleh masyarakat antarabangsa. [3][4][5]

    Disebabkan usul yang dikemukakan ini juga dibuat dalam waktu yang tidak dijangka, Israel tidak cukup masa untuk melobi negara negara UNSC lain termasuk AS. Apatah lagi Israel menjangkakan tidak ada negara lain yang berani mengemukakan resolusi ini selepas berjaya menundukkan Mesir untuk menghentikan proses usul tersebut sehari sebelumnya

    Kejutan resolusi ini menyebabkan Israel memanggil pulang dutanya daripada Senegal dan New Zealand serta mengecam Presiden Barack Obama kerana gagal ‘mempertahankan’ Israel. Israel juga membatalkan pelbagai program diplomatik dengan negara negara UNSC termasuk lawatan Perdana Menteri Ukraine ke negara mereka. [6]

    Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu juga menerima tekanan politik dalaman negara apabila dikecam oleh pemimpin utama pembangkang Isaac Herzog. The Times of Israel pula menyifatkan tindakan panik Netanyahu tersebut sebagai cubaan untuk berperang dengan seluruh dunia [7]

    Kejayaan resolusi ini menunjukkan bagaimana kehebatan Wisma Putra mengadakan diplomasi tahap tinggi dengan semua kuasa kuasa besar dunia bagi membolehkan wujudnya pembelaan ke atas Palestin.

    Perancis contohnya memuji resolusi tersebut dengan katanya “inilah kali pertama Majlis Keselamatan melakukan sesuatu yang betul di dalam konflik ini” sementara Russia pula secara terbuka menyatakan kekaguman mereka dengan cara resolusi tersebut dikemukakan [8]

    Begitulah pentadbiran kerajaan dahulu mendepani cabaran konflik hubungan antarabangsa. Tiada retorik, tiada ucapan ‘heroic’ di pentas dunia, cukup berstrategi dalam berdepan dengan kuasa politik luar dan berani melakukan ‘bold action’ dan ‘exceptional measures’ dalam keadaan luar biasa.

    Oh ya, dan DS Najib Razak masih kekal sebagai satu-satunya Perdana Menteri Malaysia yang berani mempertaruhkan nyawa melawat Gaza. Gambar di atas adalah lawatan tersebut pada Januari 2013.

    #AmbilSemulaNegaraKita
    #ReclaimOurNation

    ——-
    Abdul Rahim Hilmi Zakariya
    Bukit Tunggal Kuala Terengganu

    1. resolusi Majlis Keselamatan PBB yang mengecam pendudukan haram Israel adalah usaha mengeluarkan air liur. Kesan nya tidak begitu berkesan di banding dengan kasi biasiswa bagi rakyat Palestin mendapat pelajaran tinggi.

      Dari pelajaran dan kelulusan itu mereka boleh meluaskan tindakan2 mengenyahkan Israel dari Palestin. Boleh merancangkan, mencari punca2 tenaga manusia dan segala apa lain yang diperlukan untuk itu. Bukan saja keluarkan air liur menjerit itu ini.

  16. MAHATHIRVSANWAR

    SAMPAI BILA MUNAFIK MELAYU NAK JADI BARUA D4P

    10 sebab DAP musuh orang Melayu, Islam

    1. “Ambil nyawa dia, ketika dia sakit’ – itulah 6 perkataan DAP untuk ranapkan UMNO, maknanya hancurkan institusi politik yang paling ramai orang Melayu dan kemudian hancurkan pula PAS. Apabila DAP mahu hapuskan 2 parti terbesar orang Melayu, maknanya mereka mahu hapuskan kuasa politik orang Melayu, sekaligus menjadikan DAP musuh Melayu Islam di negara ini yang mahu bangsa dan agama mereka dipertahankan. Lagipun, sebelum ini, DAP secara terang-terangan menyatakan pendiriannya bahawa kerjasama UMNO, PAS sebagai ancaman terhadap bukan Islam dan seperti taliban.

    2. Selepas 2008, DAP tidak mengiktiraf peranan Melayu dalam pimpinan tertinggi parti itu dan Melayu sekadar diletakkan untuk memberi gambaran ianya parti berbilang kaum. Untuk pengetahuan semua, Tengku Zulpuri adalah satu-satunya pimpinan yang diletakkan dalam CEC – JK tertinggi DAP dan hanya sekadar kosmetik semata-mata, sampai Tengku terpaksa mengadu kepada saya hanya seperti pasu bunga dalam CEC DAP.

    3. DAP mahu iktiraf ICERD, tak peduli perasaan jutaan Melayu Islam yang bantah ICERD. Dua ADUN DAP juga menggunakan deklarasi syok sendiri – Deklarasi Setapak kononnya mahu Malaysia tidak mengasingkan masyarakat dengan label ‘bumiputera’ dan ‘bukan bumiputera’. Tapi yang peliknya, mereka juga tak mahu hapuskan SJKC dan SJKT yang menjejaskan perpaduan kaum di negara ini. Kalau jujur, ikhlas nak lahirkan bangsa Malaysia, perlukah kita ada SJKC, SJKT?

    4. DAP sebenarnya dipenuhi dengan pimpinan muda dan tua yang rasis, caunivis, anti Melayu dan anti Islam. DAP mahu segala-galanya untuk bangsa DAP semata-mata, baik dari segi pendidikan mahupun ekonomi. Apa mereka mahu adalah semua untuk satu bangsa – UEC, hapuskan matrikulasi sambil banyakkan, kayakan SJKC dan SJKT. Ekonomi mereka dah kawal, sekolah dan pendidikan tinggi pula sasaran mereka.

    5. DAP mahu ratifikasi Statut Rom walaupun tahu orang Melayu termasuk Sultan dan Raja-raja Melayu menolaknya. Bukan sahaja tak hormat atau jaga hati orang Melayu, MP DAP juga sifatkan mereka yang menolak Statut Rom ini sebagai “bodoh, bangang dan selfish (pentingkan diri sendiri)”. DAP tujukan 3 perkataan menghina itu pada orang Melayu atau pada PM Melayu yang ada sekarang, yang saya tahu DAP memang tak pernah suka.

    6. DAP angkat cucu pengkhianat komunis sebagai YB di kerusi DUN yang gerenti menang tetapi letakkan Melayu bukan keturunan komunis seperti Rara dan Tengku Zulpuri di kerusi yang tidak selamat. DUN Ketari dan Parlimen Raub memang bukan kerusi selamat, yang mampu dimenangi oleh DAP kalau bukan kerana tsunami Melayu pada PRU14. Pernah Rara mengadu pada saya – “Aku letak kat Ketari, kerusi DUN yang tak selamat tapi cucu komunis letak di DUN yang confirm menang.”

    7. Anak bekas pemimpin DAP di kalangan bangsa India dan Cina dapat kerusi yang sangat selamat, anak bekas pemimpin Melayu seorang pun tak dapat apa-apa. Lebih dari itu, 7 ahli Dewan Negara DAP bukan Melayu bukan Islam, 41 daripada 42 MP DAP adalah bukan Melayu bukan Islam, 103 daripada 109 ADUN DAP bukan Melayu bukan Islam, semua 2 Speaker DUN DAP dan 2 Timbalan Speaker DUN DAP bukan Melayu bukan Islam dan semua 6 menteri dan 6 daripada 7 timbalan menteri DAP bukan Melayu bukan Islam. Masih tak nampak juga kah? DAP bukan parti berbilang kaum tapi parti bangsa apa?

    8. Raja-raja Melayu bukan sekadar simbol kepada perpaduan masyarakat Malaysia malah lambang jati diri orang Melayu dan institusi beraja penyambung peradaban Melayu. Jadi, bahagian mana dalam prinsip kedua Rukun Negara – Kesetiaan kepada Raja dan negara – yang DAP ambil pakai apabila sombong, angkuh lagi kurang ajar untuk bertegas tidak akan terima sebarang darjah kebesaran kurniaan dari istana. Tak nak terima kebesaran raja samalah seperti tak hormat kesultanan Melayu.

    9. Pemimpin DAP pernah menggelar pendakwah terkenal antarabangsa, Dr. Zakir Naik sebagai ‘setan’. Menteri DAP M Kulasegaran yang cukup rasis, pernah kata Melayu golongan pendatang di negara ini atas kebodohan beliau pula mahu Zakir dihalau dari negara ini. Tidakkah tindakan DAP ini mencerminkan betapa dengki dan sakit hatinya DAP dalam melihat seorang pendakwah hebat Islam memilih Malaysia kerana majoriti penduduk negara ini beragama Islam?

    10. Terbaru, seorang mufti dari utara tanahair yang dahulunya nampak semacam sokong PH berkata dengan tegas bahawa Islam dibuli, tidak selamat di bawah kerajaan Pakatan Harapan dan beliau secara jelas menyebut – DAP penyebab PH dilihat gagal menjaga kesucian agama Islam kerana DAP gagal menahan diri dari mengeluarkan kenyataan anti Melayu, anti Islam dari hati perut mereka.

    Amran Ahmad Nor
    Timbalan Pengerusi Gagasan Tiga (G3)
    Bukan bisyer-bisyer masa dalam DAP sebelum PRU14

    Komen : Nukilan bekas ‘orang dalam’ DAP

    1. Kerana Najib melanda landa merosakkan ekonomi and the social fabric of Malaysia society, Tun M telah gembelingkan semua tenaga Pembangkang – termasuk DAP – menggulingkan dia dan Umno Bn di Pru14.

      Perosak negara ada lah Najib. Tak lain, tak bukan. Sudah lah ekonomi negara di londehkan nya, dia juga telah merasuahkan pemimpin2 Umno dan PAS memberi sebahagian dari wang RM2.6 biliun yang dicuri nya dari 1MDB.

      Dengan itu, rakyat jelata pun mula memikir – kalau Najib boleh buat, mengapa aku tidak boleh? Maka di curi, di rasuah depa lah berbagai cara. Dan rosak lah the moral fabric of Malaysian society.

  17. MAHATHIRVSANWAR

    LANGKAH PH YANG KE EMPAT UNTUK MENGHANCURKAN NEGARA IALAH DENGAN MENAMBAH HUTANG NEGARA… WALAUPUN MEREKA JAJA KE HULU HILIR KERAJAAN DAHULU BANYAK HUTANG TAPI MEREKA TERUS MENOKOK HUTANG NEGARA…HUTANG NEGARA KINI ADALAH 840 BILLION DARI 680 BILLION..…MEREKA RASA TIDAK BERSALAH MELAKUKAN SEMUA KESALAHAN ITU KERANA MEREKA TELAH LETAKKAN SEMUANYA PADA KERAJAAN LEPAS…BAGI MEREKA ITU LAH LAMPU ALADIN DAN LICENSE TO KILL …..ALASAN BUAT HUTANG BARU UNTUK BAYAR HUTANG LAMA ADALAH IDEA HAPRAK…KINI TERBUKTI APA YANG MEREKA LAUNGKAN HUTANG NEGARA 1 TRILLION AKAN DITOMPOK OLEH MEREKA…KEADAAN KINI BERTAMBAH PARAH DENGAN STAGFLASI YANG AKAN DIALAMI NEGARA…RINGGIT BAKAL JADI TIDAK BERHARGA SEPERTI VENEZUELA DI MANA KERTAS
    TISU JAUH LEBIH MAHAL DARI WANG KERTAS….RAKYAT MALAYSIA HENDAKLAH MENDESAK MENTERI2 PH DAN PEMIMPIN MEREKA BERI MANDAT BARU KEPADA RAKYAT…..,

    1. LANGKAH2 UMNO YANG MENGHANCURKAN NEGARA BERMULA DENGAN MENDIAMKAN APA SAJA YANG NAJIB AL JIBO BUAT TAK BETUL. YANG TAK DI BUAT NYA SENDIRI, DILANTIK NYA ORANG DIA TERHUTANG BUDI MENJAHANAMKAN NYA.

      SEPERTI ESA KETOT, BEKAS MENTERI BESAR NEGERI SEMBILAN YANG TOLONG NAJIB SETTLEKAN KES DIA DENGAN CEWEK DI HOTEL PORT DICKSON. NAJIB LANTIK DIA KE JAWATAN PENGERUSI FELDA.

      HAH, NAIK TOCANG LAH ESA KETOT DENGAN KELAKUAN TAK BETUL, TERMASUK TANAH FELDA DI JALAN SEMARAK KL BERNILAI RM250 JUTA ALIH2 TERDAFTAR KE NAMA SEBUAH SYARIKAT. MCM BAPAK DIA PUNYA AJER DI BUAT NYER.

  18. Sudah tentu lah Budin mahu sensasikan berita ini. Apa saja yang boleh melemahkan kedudukan Tun M – kelemahan sendiri nya dan/ atau anak nya Mukhriz.

    Tujuan nya ia lah penaikkan imej Pak Sheikh Anwar dan percepatkan dia jadi PM.

    Lagi cepat Bang Non jadi PM, lagi cepat peluang jadi Penasihat Media dia. Budin tak marah aku kata begini sebab ini mempromosikan dia ke jawatan itu. Tapi tak tentulah bila, atau jika Bang Non akan jadi PM.

    1. PH SENGAJA RANAPKAN EKONOMI NEGARA…MEREKA MEMANG MAHUKAN SUPAYA NEGARA INI JAHANAM…LANGKAH PERTAMA MEREKA LAKUKAN IALAH ISTIHARKAN SELURUH DUNIA… MALAYSIA BANKRAP …TINDAKAN TERSEBUT MENAKUTKAN PELABUR2 ASING MENYEBABKAN MEREKA BERTEMPIARAN LARI..AKIBATNYA NEGARA KEHILANGAN PELABURAN BERJUMLAH RM270 BILLION…BURSA HILANG 200 MATA…GDP JUGA JATUH DARI 5.9% KEPADA 4.7%
      ..RINGGIT JATUH DARI RM3.80 KEPADA RM 4.15….. PENGANGGURAN BERLELUASA..SISWAZAH KELUAR U MENGANGGUR..PELUANG TEMUDUGA HANYA 4% …ITU PUN BELUM TENTU DITERIMA…BERIBU2 DIBERHENTIKAN KERJA SETIAP BULAN…HARGA KELAPA SAWIT DAN GETAH JATUH MERUDUM…MEREKA BUKAN SAHAJA MENGENAKAN SST TETAPI MEMPERKENALKAN PELBAGAI CUKAI…CUKAI TANAH NAIK 800%…TARIF BILL UTILITY JUGA DINAIK KAN..PENJAWAT AWAM DIBERHENTIKAN KERJA 17 RIBU ORANG INI SEMUA BERLAKU SEJAK PH AMBIL ALIH
      NEGARA………NAK HARAP KAN SELANGOR SAMA JGK….BELI SPLASH HARGA 10 KALI GANDA 2.7 BILLION…

      1. PH SENGAJA MUFLISKAN NEGARA SUPAYA NEGARA JADI KUCAR KACIR DAN PORAK PERANDA…TUJUAN MEREKA ADALAH UNTUK MENGUBAH STATUS QUO DAN PERLEMBAGAAN NEGARA DAN MENUKAR MENJADI REPUBLIK TANPA RAJA DAN SULTAN ..ITU LAH SATU SATUNYA MATLAMAT MEREKA..DAN SATU SATUNYA ALASAN MEREKA IALAH MELETAKKAN SEMUA KESALAHAN KEPADA KERAJAAN DAHULU…MEREKA BERUSHA KERAS KE ARAH ITU TANPA PEDULIKAN NASIB RAKYAT DAN KEMAKMURAN NEGARA…LANGKAH PH YANG KEDUA IALAH ISTIHAR BAHAWA NEGARA HANYA PUNYAI 4 SAHAJA JET PEJUANG YANG BERFUNGSI UNTUK MENGUNDANG CAMPUR TANGAN PIHAK ASING DALAM POLITIK NEGARA…
        LANGKAH SETERUSNYA IALAH MENJUAL SEGALA ASET2 NEGARA… TUMPUAN DIBERIKAN KEPADA ASET ISLAM MELAYU SUPAYA MELAYU TIDAK MAMPU BANGKIT..PALING KETARA IALAH ASET TABUNG HAJI TELAH DIROMPAK PH SEBANYAK RM 20 BILLION DENGAN MENYALAH GUNAKAN KUASA DI BERI RAKYAT…….JIKA BERPULUH2 SYARIKAT KERAJAAAN DAN GLC TELAH DI BAILED OUT SEBELUM INI KENAPA PULA TABUNG HAJI DI ROBBED OUT?…TIDAKKAH ITU MENUNJUKKAN TABUNG HAJI UNTUNG SEBENARNYA SEHINGGA DIROMPAK….ASSET TABUNG HAJI MELEBIHI LIABILITY…DUIT PETRONAS PULA TELAH DIJARAH RM 82 BILLION…

        1. KOPIPES DI BUAT GENG NAJIB YANG ASYIK MENJILAT NAJIB MENGGUNA BANYAK NAMA TERMASUK MAHATHIRVSANWAR PERLU DI TAHIKAN DENGAN KOPIPES SEGALA APA YANG NAJIB UMNO BN BUAT TAK BETUL

          KEPALA BAPAK GENG NAJIB UMNO BN MENUDUH DAP DALAM PH TAPI MCA PUN AKUI BAHAWA DAP BOLEH KOMPROMI –

          MCA: DAP kompromi hak bukan bumiputera isu matrikulasi

          MCA menggesa enam menteri kabinet mendedahkan sama ada kabinet bersetuju mengekalkan kuota 90:10 bagi program matrikulasi.

          “Sedangkan kerajaan PH sebenarnya hanya diperintah oleh perdana menteri sendiri dan pandangan DAP tidak diambil kira,” tuduh Saw.

          MCA boleh kompromi? Diam saja dalam BN. Bila kalah Pru14, mahu BN dibubarkan. Jahat.

  19. at least Mukhriz minta maaf which is not WAJIB..apa crime n dosa dia buat?? hanya pulau kan org yg true color character dah terbongkar!Yg bdk kurang ajar..cuba tegur org lain ..cuba la lihat diri sendri dulu ..cuma org Bangsa Johor aje yg buta tak tau di perboduh boduhkan selama ini

    1. MARI KITA KENALI PARA PEMIMPIN UTAMA KERAJAAN SEKARANG….RAMAI YANG LEBIH MENGENALI PAK SHEIKH DAJJAL BERBANDING TONG M BERDASARKAN PAK DAJJAL TELAH DIMAHKAMAHKAN DAN DISAHKAN SEBAGAI PENGAMAL LIWAT DAN MENJADI BANDUAN DUA KALI….TONG M DI ANGGAP LICIK WALAUPUN TELAH MEMBUAT BEGITU BANYAK SKANDAL TERUS DIPUJA DAN DIANGGAP SEPERTI TUHAN YANG SUCI TIADA KESALAHAN….SEMATA-MATA KERANA TIDAK PERNAH DIBICARAKAN OLEH MAHKAMAH DENGAN RM 400 BILLION SKANDAL MAKA PEMIMPIN INI DI ANGGAP SEPERTI DEWATA.…SEJARAH PM-4 YANG TELAH MERANAPKAN SEPARUH DARI EKONOMI NEGARA TELAH DIABAIKAN OLEH MEREKA YANG FANATIK INI…FAKTA DAN ANGKA DI MANA RINGGIT TELAH JATUH DARI RM 2.50 KEPADA RM 3,80 TELAH DICAMPAK KE BELAKANG…TONG M SEMEMANGNYA BIJAK MEMANIPULASI FIKIRAN RAKYAT DENGAN MELETAKKAN KESALAHAN KEPADA SOROS TELAH DITELAN BULAT2 OLEH PENTAKSUB TANPA DIPERSOAL….KEKAYAAN NEGARA YANG TELAH BERPINDAH TANGAN KEPADA KRONI TERMASUK ANAK2NYA TELAH DINAFIKAN BEGITU SAHAJA…

      1. Noordin Kcd

        Oi MCA, DAP bukan parti ekslusif untuk Cina saja macam parti kamu. DAP bukan saja perlu mengambil kira kepentingan kaum Cina tetapi jugak kepentingan bangsa lain. Lainlah kamu, parti Cina toktok. Tahu jaga kandang babi aje sebab nak untung cepat.

        Amirul Azreen

        Raayat malaysia pun tolak mca apa lagi yg tinggal hanya 1 kursi lebih baik diam, mca pun di gunakan oleh umno

  20. Amboi2… Cuma tak salam je, bukan main gempak lagi… Yg pukul org/rakyat,Dan bagai lagi, tak gempak pulak

    1. SESI BERKENALAN DENGAN PEMIMPIN NEGARA DITERUSKAN…PAK SHEIKH YANG MEMPUNYAI PAKEJ LENGKAP BERUPA KEBEJATAN MORAL,,BERFAHAMAN LIBERALISME DAN PLURALISME SERTA AHLI FREEMASON..PUNYAI RAPPORT BAIK DENGAN ISRAEL …APALAGI PARTY YANG DITERAJUI ADALAH BERLAMBANG MATA SATU…PAK DAJJAL JUGA TERLIBAT DALAM MEGA SKANDAL..CONTOH KETARA IALAH SKANDAL FOREX YANG BERJUMLAH RM 30 BILLION KETIKA MENJADI MOF….MELAYAKKAN BELIAU MENDAPAT PANGKAT DAJJAL..

      TONG M HEBAT DARI SEGI MEMANIPULASI PEMIKIRAN RAKYAT ALA FIRAUN KUNO…SKANDAL BELIAU YANG BERTONG-TONG TELAH DI ILUSIKAN HANYA PERKARA YANG REMEH APABILA KEKAYAAN NEGARA LESAP LEBIH DARI SEPARUH DENGAN SKANDAL MEGA BERJUMLAH RM400 BILLION…BANYAK DASAR-DASAR KERAJAAN SEMASA PM-4 TELAH DIUBAH TERUTAMA DASAR PENSWASTAAN YANG MENYEBABKAN KEKAYAAN NEGARA BERTUKAR TANGAN KEPADA KRONI-KRONI…AKHIRNYA RAKYAT MENDERITA DENGAN JATUHNYA RINGGIT DARI RM 2.50 KEPADA RM 3.80..BERERTI KEKAYAAN NEGARA TELAH LESAP LEBIH DARIPADA SEPARUH….MANIPULASI MINDA YANG DIMAINKAN IALAH KERANA ANGKARA SOROS…OLEH KERANA KEJAYAAN MANIPULASI TERSEBUT MEMANG LAYAKLAH BELIAU DINAMAKAN FIRAUN MODEN YANG DIGELAR TONG M…

      1. Budark Fitri

        LEPAS MRSM PLAK ye.. gilah kacau.. xpe.. Lepastu gilah kacau lg yg mana geng2 berak xbasuh nak tuntut.. KAMI BUMIPUTERA MEMPERSOALKAN BAGAIMANA PUAK YANG DATANG BEKERJA YG IKUT BRITISH DIBERI HAK KERAKYATAN.. KAMI MEMPERSOALKAN BAGAIMANA JUS SOLI DIBUAT.. HARI INI KAMI AKAN MENGGUNAKAN SALURAN YG ADA UNTUK MEMPERSOALKAN PERJANJIAN KONTRAK SOSIAL.. KAMI BERHAK MENARIK BALIK HAK KAMI BERI

        (Komen di pos M’kini)

  21. Kalau Mukhriz dah keluarkan kenyataan melalui setaf nya, kena terima lah dia buat silap.

    To err is human, to forgive divine.

    Tapi ada “budak hingusan bodoh” di situ, gamak nya susah lah nak maafkan. Kalau ia pun, dia yang mula cucuk berita ini di media sosial. Maklom lah, budak.

    1. MARI BERKENALAN DENGAN DUA PEMUKA UTAMA PH…PAK SHEIKH DAJJAL WALAUPUN BANGSAT, HINA DAN KEJI TELAH DIPUJA,,DISUCIKAN DAN DI DEWAKAN OLEH MUNAFIK MELAYU DAN DIPERALATKAN OLEH KAFIR HARBI BERTUJUAN MENEUTRALKAN ISLAM DENGAN FAHAMAN LIBERAL DAN PLURALISM SEPERTI MEMANDANG MUDAH UMAT ISLAM MURTAD BERDASARKAN KEBEBASAN BERAGAMA …MENEUTRALKAN KETUANAN MELAYU DENGAN MENGUBAH PERLEMBAGAAN SPT STATUT ROM DAN UEC YANG TELAH DILULUSKAN…ICERD DAN PELBAGAI LAGI HASUTAN AKAN DIBUAT…DI LUAR NEGARA PAK DAJJAL MEMPUNYAI HUBUNGAN KUAT DENGAN ZIONIST..

      TONG M PULA TANPA DISEDARI TELAH DIPERALAT OLEH KAFIR HARBI KERANA DANGKAL ILMU AGAMA..SEBELUM MENJAWAT PM-7 MEREKA YANG MATANG TELAH MENJANGKA APA YANG AKAN BERLAKU SETELAH TONG M PEGANG KUASA BERDASARKAN PERILAKU BELIAU SEMASA PM-4…

      1. Komen di pos M’kini –

        “Mengapa Kementerian Pendidikan tidak memikirkan strategi untuk membantu semua anak-anak Malaysia berjaya? Untuk membongkar dan kutuk semua bentuk dan cara memisahkan kaum melalui pendidikan? ”

        Damn selfish, pemikiran buntar dan buntal tak gunakan otak, tak lihat keadaan di mana sejak Merdeka, anak2 Cina berterusan belajar di institiut pengajian tinggi di luar negara sebab mereka kaum yang terkaya, mampu buat demikian.

        Kalau Kementerian “membantu semua anak-anak Malaysia berjaya”, ini bermakna anak2 Cina semua atau yang paling ramai berjaya. Langsung tak fikirkan nasib penduduk yang 70% (Melayu dn Bumiputeras Sabah dan Sarawak) yang termiskin di negara ini? Damn selfish bloke.

Leave a Reply to Ma Hussin Cancel reply

Your email address will not be published.