SEMAKIN RAMAI SEDAR PERLU ADA TARIKH DALAM PERALIHAN KUASA

Melepasi tempoh setahun Tun Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri dan kira-kira setahun lagi sebelum peralihan jawatan kepada Anwar Ibrahim, semakin ramai kini sedar perlunya ada tarikh khusus mengenai peralihan tersebut.

Kata-kata “mungkin dua tahun, mungkin lebih dan mungkin kurang” tidak lebih hanya akan menambahkan lagi kekeliruan dan kekaburan mengenai peralihan yang dijanjikan itu.

Kecuali dengan adanya tarikh khusus saja yang dapat menamatkan ketidaktentuan serta kekeliruan itu.

Selain Anwar sendiri baru-baru ini menyatakan rundingan antara beliau dengan Tun Mahathir sedang berjalan berhubung tarikh peralihan jawatan itu, saya sendiri turut mengemukakan persoalan yang sama dalam buku terbaru, “Anwar PM Ke-8 Janji Serah Kuasa Yang Mesti Ditepati” yang kini sudah dijual di seluruh negara.

Jika Tun Mahathir boleh menetapkan tarikh penyerahan jawatan kepada Tun Abdullah pada 2003 dahulu, tiada sebab beliau tidak boleh melakukannya sekali lagi?

Tun Mahathir tidak perlu risau beliau mungkin menjadi “lamb duck” kiranya tarikh peralihan jawatan itu ditetapkan, sebaliknya harus melihatnya sebagai titik untuk melonjakkan lagi namanya sebagai negarawan yang menjadikan nama serta legasinya terus dikenang dan disanjung sepanjang zaman.

Lagi pun, ini adalah kali kedua beliau memegang jawatan Perdana Menteri, persoalan itu seharusnya tidak menjadi perkiraan utama lagi baginya.

Yang lebih penting, tidakkah beliau terfikir bahawa nama dan legasinya akan bertambah buruk jika meninggal dunia dalam keadaan janji tidak ditepati, apatah lagi kalau berbalah semula buat kali kedua dengan Anwar sedangkan sudah berdamai sebelum ini dan simbol yang digunakan PH dalam PRU14 lalu juga ialah logo PKR?

Bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang kini menjadi pengkritik kerajaan, Zaid Ibrahim turut melihat pentingnya tarikh peralihan kuasa segera ditetapkan.

Kata beliau, jika ada tarikhnya semua isu berkaitan peralihan itu akan selesai dengan sendirinya.

Penulis dan kolumnis, Wan Haron Wan Hassan tidak terkecuali melontarkan persoalan yang sama dalam tulisannya.

Beliau menanyakan, bilakah masa yang sesuai untuk Tun Mahathir melakukan penyerahan baton kuasa kepada Anwar?

Saya hanya ingin mengulangi lagi apa yang pernah saya tulis sebelum ini di mana jika janji bertunang selama dua tahun, setelah setahun berlalu, tarikh untuk bersanding sepatutnya sudah pun ditetapkan.

Adakah boleh dipercayai seorang lelaki itu ingin melangsungkan perkahwinan jika tidak berani menetapkan tarikh untuk bersanding?

Cuma, dalam hal ini, bolehkah Lim Kit Siang, Muhyiddin Yassin dan Mohamad Sabu juga mula cuba-cuba bercakap mengenai perlunya tarikh peralihan jawatan itu segera ditetapkan? (Shahbudindotcom 22/05/2019)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 22 May 2019 — 10:34 am
Subscribe
Notify of
guest

47 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
23 May 2019 1:05 pm

PARIT KADOK MANA ADA BERANI PPBM Wants Deputy Education Minister Teo Nie Ching To Resign DAP has launched an online petition (Tun, please replace Minister of Education, Dr Maszlee Malik) that has so far received almost 120,000 signatures. When Education Minister Dr Maszlee Malik made silly statements regarding the colour of school shoes and socks, DAP was not so concerned. But when Dr Maszlee insists on maintaining the 90:10 quota, this upset DAP. This is, after all, a Chinese issue and something DAP must be seen to be fighting against. So DAP wants Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad to… Read more »

anonymous
anonymous
23 May 2019 1:30 pm

Cina2 marah maszlee bukan kerana koata matrikulasi…cina2 marah kerana maszlee sentuh syarat bahasa mandarin untuk mohon kerja di syarikst cina…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
23 May 2019 1:02 pm

YANG NI PUN CAI PH TAK KISAH Kit Siang Selesai Kes Saman Hanif Omar Luar Makhamah, Macam Kes Hadi-Clare (FMT) – Pihak dalam kes saman fitnah pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang terhadap bekas ketua polis negara Mohammed Hanif Omar, akan berbincang untuk menyelesaikan kes di luar mahkamah. Peguam Rayveni Asogan, yang mewakili Lim, berkata demikian selepas pengurusan kes itu dalam kamar Hakim Azimah Omar. “Mahkamah menetapkan 24 Jun ini sebagai tarikh pengurusan kes akhir bagi kedua-dua pihak untuk kemas kini dengan mahkamah sama ada pihak terbabit ada untuk menyelesaikan kes di luar mahkamah. “Kedua-dua pihak terbuka untuk penyelesaian tetapi… Read more »

anonymous
anonymous
23 May 2019 1:43 pm

Bukan aku yg suruh haniff omar fitnah lks…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
23 May 2019 12:53 pm

PH SENGAJA RANAPKAN EKONOMI NEGARA…MEREKA MEMANG MAHUKAN SUPAYA NEGARA INI JAHANAM…LANGKAH PERTAMA MEREKA LAKUKAN IALAH ISTIHARKAN SELURUH DUNIA… MALAYSIA BANKRAP …TINDAKAN TERSEBUT MENAKUTKAN PELABUR2 ASING MENYEBABKAN MEREKA BERTEMPIARAN LARI..AKIBATNYA NEGARA KEHILANGAN PELABURAN BERJUMLAH RM270 BILLION…BURSA HILANG 200 MATA…GDP JUGA JATUH DARI 5.9% KEPADA 4.7% ..RINGGIT JATUH DARI RM3.80 KEPADA RM 4.15….. PENGANGGURAN BERLELUASA..SISWAZAH KELUAR U MENGANGGUR..PELUANG TEMUDUGA HANYA 4% …ITU PUN BELUM TENTU DITERIMA…BERIBU2 DIBERHENTIKAN KERJA SETIAP BULAN…HARGA KELAPA SAWIT DAN GETAH JATUH MERUDUM…MEREKA BUKAN SAHAJA MENGENAKAN SST TETAPI MEMPERKENALKAN PELBAGAI CUKAI…CUKAI TANAH NAIK 800%…TARIF BILL UTILITY JUGA DINAIK KAN..PENJAWAT AWAM DIBERHENTIKAN KERJA 17 RIBU ORANG INI SEMUA BERLAKU SEJAK… Read more »

irkiz
irkiz
23 May 2019 12:50 pm

ha ha ha anwar tidak sibuk sebab apa kita sibuk. ha ha ha bangsa cina dap tidak sibuk sebab apa kita melayu sibuk. apa kena mengena dengan kita. batu api batu api. hati busuk, tidak ada modal. tidak habis habis tajuk yang sama nak termuntah, nak terberak , nak melugai

anonymous
anonymous
23 May 2019 1:35 pm
Reply to  irkiz

Ko resah kalo madey kaki kencing terguling yeer?..

anonymous
anonymous
23 May 2019 12:38 pm

Madey tak mau tetap tarikh penyerahan….ramai yg beranggapan taktik madey ni kerana memang nak belit nuar….madey tak mau serah jawatan kerana menganggap ramai yg masih sokong dia…madey tak mau terima kenyataan popilaritinye sudah nerosot kerana kuat kencing…

Kerana putarbelit madey tg razali berani meramalkan pru mengejut akan berlaku kerana madey tak cukup korum lagi bila PKR dan Dap tinggalkan madey….madey terguling dgn sendirinye….

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
23 May 2019 12:26 pm

EKONOMI HANCUR BWH PH Ringgit slips further against US dollar Bernama – May 23, 2019 KUALA LUMPUR: The ringgit slipped further against the US dollar at the opening today as the greenback remained firm amid persistent uncertainties surrounding the US-China trade conflict. At 9am today, the ringgit was quoted at 4.1900/1930 against the greenback compared to 4.1845/1875 from Tuesday’s close. Bank Islam Malaysia Bhd chief economist Mohd Afzanizam Abdul Rashid said the ringgit is expected to remain weak although further downside risks could be limited as the currency is already at an oversold position. “The 90 days’ reprieve granted to… Read more »

Anonymous
Anonymous
23 May 2019 12:21 pm

Madey tak nak bagi tarikh tak pa…sampai tempoh 2 tahun selepas pru14 madey buat tak tau kita cabut dari PH niar madey terguling….madey kena panggil pru lah….madey dan Bunge bertandinglah sendirian…..tengok madey kuat ke tidak…hihihihi..

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
23 May 2019 11:48 am

PH SENGAJA MUFLISKAN NEGARA SUPAYA NEGARA JADI KUCAR KACIR DAN PORAK PERANDA…TUJUAN MEREKA ADALAH UNTUK MENGUBAH STATUS QUO DAN PERLEMBAGAAN NEGARA DAN MENUKAR MENJADI REPUBLIK TANPA RAJA DAN SULTAN ..ITU LAH SATU SATUNYA MATLAMAT MEREKA..DAN SATU SATUNYA ALASAN MEREKA IALAH MELETAKKAN SEMUA KESALAHAN KEPADA KERAJAAN DAHULU…MEREKA BERUSHA KERAS KE ARAH ITU TANPA PEDULIKAN NASIB RAKYAT DAN KEMAKMURAN NEGARA…LANGKAH PH YANG KEDUA IALAH ISTIHAR BAHAWA NEGARA HANYA PUNYAI 4 SAHAJA JET PEJUANG YANG BERFUNGSI UNTUK MENGUNDANG CAMPUR TANGAN PIHAK ASING DALAM POLITIK NEGARA… LANGKAH SETERUSNYA IALAH MENJUAL SEGALA ASET2 NEGARA… TUMPUAN DIBERIKAN KEPADA ASET ISLAM MELAYU SUPAYA MELAYU TIDAK MAMPU BANGKIT..PALING… Read more »

anonymous
anonymous
23 May 2019 12:23 pm

PH sengaja mufliskan ko dan puak umno….sekarang hotel lengang kerana puak umno tak boleh buka pose di hotel lagi…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
23 May 2019 11:32 am

PH JADI KAN MALAYSIA REPUBLIC CHINA Viral satu rakaman video yang memaparkan seorang lelaki berbangsa cina yang berang kerana dilarang membawa anjing masuk ke dalam kawasan lobi kondominium yang dikatakan berada di sekitar Taman Sungai Besi. Lelaki cina itu dilihat memarahi pengawal keselamatan yang bertugas ketika itu. Video itu dikongsikan oleh seorang pengguna Facebook yang menggunakan nama Eiz Hafiez. “Lelaki ini telah membawa anjing ke kawasan lobi kondo kami di Taman Sungai Besi yang memang dilarang bukan sahaja dalam house rules tetapi juga dalam undang-undang kerajaan tempatan. Bukan setakat tidak mematuhi undang-undang tetapi perbuatan dia jelas tidak menjaga sensitiviti umat… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
23 May 2019 11:27 am

Saya pula bersimbang dengan seorang politikus. Dia asyik mengeluh mengapa Umno bodoh. Dah kalah, terima lah padah nya, tapi nak menuduh itu ini. Secara liar pulak nya, tanpa fakta dan tanpa punca2 maklumat yang sahih.

Termasuk Najib Al Jibo. Yang, menurut nya, dah masuk kubur politik nya sekarang. Hanya nak menyepah, hidung tak mancung, pipi tak lencung tapi tersorong sorong. Perlu masuk dalam tong, di gendang berlentang lentung.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
23 May 2019 11:19 am

YANG NI CAI PH TAK KISAH PUN Dengarlah luahan hati kawanku… Orang politik boleh berubah warna (sikap), seperti si Chameleon (Pok Ka) ini. SEMALAM saya bersembang lama dengan seorang rakan. Beliau merupakan seorang penulis buku politik. Seperti juga saya beliau tidak menyertai mana-mana parti politik. Kami seronok kekal sebagai penulis bebas dan menjadi pemerhati politik daripada menjadi politis. Bagaimana kami menjadi penyokong Pakatan Harapan (PH). Kenapa kami sokong PH, sebabnya satu sahaja, untuk melihat kerajaan BN yang menguasai negara 61 tahun tumbang, demi untuk melihat sistem pentadbiran negara berubah. Tidak ada maksud dan hajat lain, melainkan itu. Kami tidak mempunyai… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
23 May 2019 10:54 am

PH BERAK BESAR Projek mega : Sebelum dan Selepas PRU14. Oleh : Khairul Azri –FOREST CITY- *Sebelum PRU: – Tanah dan kedaulatan dijual kepada China! – Habislah tanah kita akan dijual, tidak kiralah Forest City, saya harap Forest City akan betul-betul jadi ‘forest’ (hutan)…penduduknya akan terdiri daripada kera, monyet. *Selepas PRU: -Warga asing boleh miliki tanah ‘free hold’ Forest City tidak bercanggah dengan Kanun Tanah Negara. – Tun Dr Mahathir mengulangi bahawa beliau mengalu-alukan pelaburan asing yang boleh mewujudkan peluang pekerjaan, menggalakkan pemindahan teknologi dan inovasi yang dapat memberi manfaat kepada pertumbuhan ekonomi Malaysia dan penciptaan pekerjaan,”. –BANDAR MALAYSIA –… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
23 May 2019 11:35 am

Bodoh lah tidak mengtahui bahawa syarat2 dan keadaan membina bandar2 itu telah ditukar.

Jauh berbeza dari zaman Najib di mana kadaan nya boleh membawa kpd penjejasan territorial integrity dan national sovereignty juga.

Begitu juga ECRL yang dulu benarkal puak China kominis gawak tukul besi dari China pun. Sekarang dipinda perjanjian nya, banyak guna bahan2 usaha2 tempatan dan saving berbiliun Ringgit.

Atan
Atan
23 May 2019 10:43 am

Apa lah mereka ini dah kalah Pru14, sekarang nak coba ungkit kenapa rakyat undi PH masa lalu.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
23 May 2019 10:38 am

PATUT LAH KORANG SOKONG SGT PARTI KADOK BAGAI NAK MAMPUS Ketika Rakyat Susah, Bunga Berbuka Mewah!!! 14 Mei 2019, pemimpin2 Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) telah mengadakan majlis berbuka puasa yang berlangsung di Putrajaya International Convention Centre (PICC) dengan penuh gah… Majlis iftar tersebut di buat secara besar2an dan cukup mewah serta meriah… Ironinya, pemimpin yang mengadakan majlis iftar secara besar2an tu menyuruh rakyat ikat perut kerana kos sara hidup yang terlalu dan terhimpit dengan kegawatan ekonomi… Amat jelas, pemimpin2 PPBM tidak mempedulikan isi perut rakyat asalkan isi perut sendiri mesti kenyang… Dalam ucapan Pengerusi PPBM, beliau ada mengatakan, kerajaan… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
23 May 2019 11:03 am

UMNO BN hantam harta dan duit rakyat bermacam cara. Termasuk memerah wang rakyat di KWSP, KWAT, FELDA, FELCRA dll.

Tapi yang rakyat paling tak tahan dan yang menjadi the last straw that broke the camel’s back ia lah Najib Al Jibo terang2 buat daylight robbery of RM2.6 biliun wang rakyat di 1MDB.

Maka rakyat pun berdiri di belakang Tun M yang gembelingkan segala tenaga Pembangkang, gulingkan depa di Pru14.

Sekarang PH sedang sibuk membaiki kerosakan yang dibuat Al Jibo. Sudah banyak kemajuan dan kejayaan.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
23 May 2019 10:30 am

PH JARAH HARTA RAKYAT BAGI D4P Tiada duit untuk rakyat, ada duit untuk kereta (kroni)? Bonus Raya Felda: Tahun 2017 (BN): RM780 Tahun 2018 (PH): RM450 Tahun 2019 (PH): RM0 Minggu lepas, FELCRA tak dapat. Minggu ini, FELDA tak dapat. Untuk pengetahuan, bayaran RM450 tahun lepas melibatkan jumlah peruntukkan RM50.68 juta. Sejak PRU14, PH dah pinjam RM100 bilion. Duit Petronas dah ambil RM82 bilion. Dah jual berpuluh bilion aset negara (yang dikira sebagai pelaburan asing oleh Menteri Kewayangan). Ada duit untuk buat kereta nasionak ke-3. Ada duit untuk buat kereta terbang. Ada duit untuk beli 50 training fighter jets bernilai… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
23 May 2019 9:43 am

LANGKAH UMNO YANG PERTAMA SINGKIRKAN NAJIB, YANG KEDUA SINGKIRKAN wAK JAHIT.

YANG KETIGA, WAK JAHIT KATA SEMASA DIA “BERCUTI”, DIA SERAHKAN KUASA DAN TUGAS2 PRESIDEN UMNO KPD TOK MAT “SEHINGGA DIA TAK LARAT LAGI NAK MENYANDANG NYA.”

LANGKAH YANG KE EMPAT, WAK JAHIT RINDUKAN KUASA DAN TUGAS2 PRESIDEN NYA, CAKAP DIA NAKKAN SEMULA KUASA DAN TUGAS2 ITU. LANGKAH KE LIMA, TOK MAT BUAT TAK TAU SAJA.

DALAM PADA ITU KERRY OKSPOD kj PUN KATA “NAJIB BUKAN BOSSKU”.

MAKA TUNGGANG LANGGANG LINTANG PUKANG LAH UMNO SEKARANG.

Atan
Atan
23 May 2019 10:04 am
Reply to  Tanpa Nama

PAS?

PAS tak masuk buku pun.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
23 May 2019 9:28 am

LANGKAH PH YANG KE EMPAT UNTUK MENGHANCURKAN NEGARA IALAH DENGAN MENAMBAH HUTANG NEGARA… WALAUPUN MEREKA JAJA KE HULU HILIR KERAJAAN DAHULU BANYAK HUTANG TAPI MEREKA TERUS MENOKOK HUTANG NEGARA…HUTANG NEGARA KINI ADALAH 840 BILLION DARI 680 BILLION..…MEREKA RASA TIDAK BERSALAH MELAKUKAN SEMUA KESALAHAN ITU KERANA MEREKA TELAH LETAKKAN SEMUANYA PADA KERAJAAN LEPAS…BAGI MEREKA ITU LAH LAMPU ALADIN DAN LICENSE TO KILL …..ALASAN BUAT HUTANG BARU UNTUK BAYAR HUTANG LAMA ADALAH IDEA HAPRAK…KINI TERBUKTI APA YANG MEREKA LAUNGKAN HUTANG NEGARA 1 TRILLION AKAN DITOMPOK OLEH MEREKA…KEADAAN KINI BERTAMBAH PARAH DENGAN STAGFLASI YANG AKAN DIALAMI NEGARA…RINGGIT BAKAL JADI TIDAK BERHARGA SEPERTI VENEZUELA… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
23 May 2019 9:00 am

Seorang mufti mulut celupar yang dilantik di zaman Najib sekarang mohon maaf hantaran di Facebook nya

Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin petang ini tampil memohon maaf susulan paparan dua gambar anggota Jabatan Amal Malaysia – bersama Presiden PAS Abdul Hadi Awang.

Di kecam PAS, hantaran itu kemudian dipadamkan.

“Saya .. memohon maaf jika ada persepsi yang salah diberikan sebelum laporan PDRM (Polis Diraja Malaysia) dikeluarkan berkaitan isu ini.”

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
23 May 2019 8:46 am

SEKUMPULAN. PEROMPAK HARAM PH .TELAH MEROMPAK SEBUAH INSTITUSI ORG ISLAM …SEBANYAK RM 20 BILLION…APABILA DI SOAL DI MAHKAMAH TOM CAT…PEROMPAK JWB TEGAS BAHAWA TUJUAN INSTITUSI TERSEBUT DIROMPAK ADALAH KERANA TELAH RUGI RM 4 BILLION…PEROMPAK TERSEBUT BERI JAMINAN HASIL ROMPAKAN DI JAMIN OLEH PH DAN AKAN BAYAR CUKAI TAHUN… .APABILA DISOAL BALAS KENAPA SAMUN BEGITU BANYAK…JAWAPAN YANG DIBERI ADALAH ROMPAKAN TERSEBUT BERTUJUAN UNTUK BANGKAPKAN TERUS INSTITUSI TERSEBUT…ALASAN TERSEBUT DITERIMA DENGAN SENANG HATI OLEH AG DAN PARA JURI SEBULAT SUARA …PEROMPAK BERNAMA TOKONG NOBITA DIBANTU MUJAHAT WAKANDA TELAH DIBEBASKAN BERSAMA HASIL ROMPAKAN DENGAN DI SAKSIKAN OLEH TONG M,,PAK DAJJAL DAN MAT SYABU… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
23 May 2019 7:32 am

Tidak ada janji TARIKH ATAU TEMPOH DALAM PERALIHAN KUASA dari Tun M. Maka di atas bijaksana Tun M lah bila menyerah kuasa berdasarkan berapa banyak tugas membaiki kerosakan negara yang di buat Najib Al Jibo. Yang disebut sebut nya itu hanya anggaran.

Bukan sesikit yang perlu di buat. Membaiki kerosakan satu tugas. Memajukan yang lain2 juga perlu. Seperti menggiatkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) nya yang dulu telah mencapai 30% kekayaan korporat untuk Bumiputeras.

Mesti di seimbangkan seboleh boleh nya kekayaan di antara yang dipunyai 23% penduduk negara ini dengan yang hampir 70% penduduk (Melayu + Bumiputera Sabah dan Sarawak).

Tanpa Nama
Tanpa Nama
23 May 2019 7:46 am
Reply to  Tanpa Nama

Bagus bahawa komen aku di atas, yang serupa dengan yang “hilang” semalam, sekarang keluar.

Nampak nya takda lagi toyol di sistem Askimet entahapekebendenye yang Budin gunakan. Kot dah di tukar nya sebab tak nampk lagi penerangan penggunaan Askimet itu di penghujung blog pos nya.

Bagus lah, boleh mengeluarkan suara dengan bebas, asalkan tidak melanggar undang2 negara dan menyusahkan Budin jika di siasat.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
23 May 2019 7:23 am

Masih ada lagi blocking comments di blog Budin nih?

Dari tengah hari semalam hingga sekarang yang masuk hanya Gng Najib yang asyik menjilat Najib mengguna berbagai nama.

Atau pengkomen2 lain sudah bosan dengan blog ini sebab ada koemn2 yang “hilang” bila dimasukkan?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
23 May 2019 6:36 am

MELAYU PATUT MALU BERKETUAKAN KAFIR HARBI Isu MCKIP – Kerajaaan PH Jilat Ludah Sendiri Bila Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Nga Kor Ming, membuat kenyataan di atas, apakah beliau dan Kerajaan PH tak berasa malu dan bersalah sedikit pun? Walhal sebelum ini, PH telah menabur fitnah dan membohongi Rakyat kononnya negara digadai kpd negara asing. Lihat video di bawah sebagai bukti. Sekarang Kerajaan PH puji melambung projek usaha DS Najib Razak dan Kerajaan BN ini. Nga Kor Ming berkata, This industrial Park (MCKIP) is expected to attract RM10 billion Foreign direct investment & created 20,000 jobs for our skill workers. With… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
23 May 2019 8:04 am

Melayu sudah lama malu di bawah Umno pimpinan Najib. Pencuri, perasuah, perosak akhlak dan nilai2 murni masyarakat di negara ini.

Najib coba bawa masuk foreign investment konon, hampir terjejas territorial integrity dan national sovereignty negara ini dgn projek2 melibatkan tanah dan kemasukan rakyat Cina kominis di Forest City JB.

700,000 units kediaman x 4 (average per family) = 2.8 juta rakyat China duduk di Firest City, selepas 10 tahun layak memohon kerakyatan. Tunggang langgang lah nisbah penduduk Melayu:Cina dan kuasa Melayu di Johor dan di Malaysia akibat nya.

Nasib lah Tun M kata depa tidak akan diberi “status penduduk tetap”.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
23 May 2019 8:29 am
Reply to  Tanpa Nama

Kalau ini lah yang memulakan “perang dingin” dengan istana Johor yang ada kepentingan dalam Forest City yang MB orng Najib dulu enggehkan projek itu, saya sokong Tun Mahathir sepenuh nya.

Anon
Anon
23 May 2019 8:49 am
Reply to  Tanpa Nama

Hampir gila Najib dan MB nya dulu benarkan projek yang mengakibatkan 2.8 juta rakyat China duduk tetap dan berpotensi menjadi rakyat negara ini di Johor.

Alhamdulillah Kerajaan PH kata tidak akan benarkan mereka dapat taraf “penduduk tetap”, hanya boleh masuk sebagai touris sahaja. Yang beli boleh sewakan unit2 itu.

anonymous
anonymous
23 May 2019 1:40 pm
Reply to  Anon

Ko tahu tak anak yg lahir di malaysia jadi warganegara malaysia…

Madey pstut stop forest city dari dibeli oleh orang asing…tapi madey takut
..

Anonymous
Anonymous
23 May 2019 6:28 am

Mmg sangat teruk, perangai boss parti Bersatu
Masa PRU-14, dia tumpang lambang mata satu
Dia janji untuk jadi PM, hanya sementara waktu
Tapi kenapa tarikh peralihan PM tak dpt ditentu

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

Tanpa Nama
Tanpa Nama
23 May 2019 9:50 am
Reply to  Anonymous

Bossku Najib bukan saja teruk, dia dah lumat di lenyek, tinggal nyawa2 ikan saja.

Di balun, di tibai, di godam sejak meletup kontoversi dia curi wang rakyat RM2.6 biliun di 1MDB. Sekarang di bantai dek hujah2 undang2 ke atas dia.

Takda haluan lain, hanya penjara. 10-20 tahun jadi ler.

Anonymous
Anonymous
23 May 2019 1:14 pm
Reply to  Tanpa Nama

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
22 May 2019 10:15 pm

D4P NAIK TOCANG

Sudah sampai masanya kita boikot Coway

Coway syarikat yang dah lama bertapak di Malaysia kini apabila ada satu parti berkuasa menjadi kerajaan sudah menunjukkan sikap rasis dalam pengambilan pekerja.

Sudah sampai masanya bangsa selain Cina kena boikot produk ini.

Komen : Yang tak boleh bila kita bercakap Melayu dikatakan rasis, yang tak boleh bila kita bercakap Islam dikata pelampau agama… itu doktrin bodoh yang sesetengah kita termakan

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
22 May 2019 7:37 pm

EKONOMI LINGKUP BWH PH Limkupnomic 1. Kerajaan membayar RM2 juta kepada Singapura bagi menangguhkan projek Rapid Transit System (RTS) Johor Bharu – Singapura selama 6 bulan, iaitu sehingga 30 September 2019. Penangguhan ini bagi membolehkan kerajaan mencari pihak swasta membiayai projek bahagian Malaysia. Menteri pengangkutan menyatakan pembabitan swasta akan membantu merendahkan harga tambang. Ungka pun boleh biol melihat kenyataan swasta ambil alih akan menjadikan tambang lebih murah. 2. Kerajaan berjaya meningkatkan FDI (Pelaburan Langsung Asing) dengan cara mengubah definisi FDI termasuk pembelian saham syarikat kerajaan oleh entiti luar negara. Justeru kerajaan telah menjual sebahagian saham IHH Healthcare kepada Mitsui for… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
22 May 2019 1:43 pm

DOA PEMBUKA ENTRY…PH BERTUNJANGKAN KAFIR HARBI BERKUDAKAN MUNAFIK MELAYU PEROMPAK HARTA UMAT ISLAM…. SEJUTA KALI CILAKO….YA ALLAH!!!!! TUHAN YG PERKENANKAN DOA MEREKA YG TERANINYANYA!!!!!ENGKAU HANCUR LEBURKAN MEREKA!!!!!!!SEGERAKAN KEHANCURAN MEREKA!!!!YA QAHHAR!!!!!YA JABBAR!!!!!YA MUNTAQIM!!!!!YA ALLAH!!!!YA ALLAH!!!!!YA ALLAH¡!!!WAHAI TUHAN YANG TURUNKAN KITAB!!!!WAHAI TUHAN YANG MENJALANKAN AWAN!!!!!WAHAI TUHAN YANG MENGALAHKAN TENTERA AHZAB!!!!HANCUR BINASAKAN PH KERANA MENYAMUN ASET UMAT ISLAM!!!!!YA
QAHHAR!!!!!!HANCUR LEBU
RKAN PH!
!!…..

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 May 2019 11:29 am

Ada kah banyak komen2 lain dianggap spam dan dihalang masuk?

Padan lah tak banyak komen blog pos ini walau pun di hari cuti di pertengahan minggu ini.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 May 2019 11:24 am

“This site uses Akismet to reduce spam.”

Anything disagreeable to the points raised in the blog post deemed as spam? The words “Tak ada janji tarih atau tempoh serah kuasa” are spam? “Tun M perlukan lebih masa membaiki kerosakan dibuat Najib” juga spam? Perlu dipertingatkan pencapaian Dasar Ekonomi Baru (DEB) (yang juga disebut dalam komen yang hilang itu) juga spam?

Cheit, apa daaaaaaaaaaaaaaaaa

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 May 2019 11:03 am

Komen aku hilang? Tak keluar? Sebab aku tak setuju perlu ada tarikh serah kuasa? Sebab aku kata tak ada janji tarikh atau tempoh serah kuasa?

Ini very unfair. Tak sangka Budin buat begini.

Sistem Askimet yang buat begitu? Ada toyol yang tahan tak kasi masuk komen2 tak seimbang dengan pendapat pemunya blog?

Kalau begitu Budin patut buka blog di Afrika. Tak payah kisah isu kebebasan bersuara.

anonymous
anonymous
23 May 2019 1:23 pm
Reply to  Tanpa Nama

Budin nak bagi tau ini bukan blog kepala bapak ko.punye….ko bebas bersuara dlm blog ko sendiri…ko bongok payah nak paham..

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
22 May 2019 10:39 am

TOKONG AGONG SEBENAR DLM PH Lim Kit Siang, Ultra Cina DAP, Bukan Anak Jati Malaysia? Lim Kit Siang yang lahir di Funan, negara China, datang ke Tanah Melayu dengan bapak dia di tahun 1957… Mereka dapat ehsan dari orang2 Melayu di Batu Pahat Johor… Umur Lim Kit Siang masa tu 16 tahun… Mula2 bapak Lim Kit Siang cuma ternak ayam jer, tapi kemudian ternak babi pula… Lee Kuan Yew bersekolah di Batu Pahat… Lee Kuan Yew guru Lim Kit Siang dalam fahaman Kominis dan Yahudi… Darurat di Malaya bermula dari tahun 1948 dan berakhir pada 1960… Selepas tentera British meninggalkan… Read more »

JLc
JLc
23 May 2019 9:33 am

GENGKARTELDEDAK♡RAJADEDAK/=PANGGILANSGBULOH

Atan
Atan
23 May 2019 9:59 am
Reply to  JLc

Dia Geng Najib pakai banyak nama.