PECAT SAJA WAN SAIFUL SEBAGAI PENGERUSI PTPTN!!

Sekali lagi PTPTN menjadi isu, bualan dan kemarahan orangramai.

Kali ini berikutan cadangannya mahu mengenakan semula sekatan perjalanan ke luar negara bagi peminjam yang gagal membayar pinjaman.

Sebelum ini sekatan perjalanan itu pernah dikuatkuasakan di era pemerintahan BN, tetapi sebaik PH mengambil alih pentadbiran kerajaan, ia telah dibatalkan kerana dianggap menindas peminjam, terutama yang belum bekerja tetap.

Kenapakah hanya setelah setahun membatalkan sekatan itu, PTPTN di bawah era PH yang di pengerusikan oleh Wan Saiful Wan Jan, salah seorang pemimpin Bersatu, mahu kembali semula menguatkuasakan cara dan gaya BN itu?

Tidak cukup dengan cadangan menguatkuasakan semula sekatan perjalanan itu, PTPTN juga berhasrat untuk mengenakan beberapa tindakan lain dalam usaha mengutip hutang seperti menyekat membaharui pasport, lesen, cukai jalan dan lesen perniagaan.

Kenapa PTPTN nampak begitu zalim?

Meskipun ia masih berupa cadangan, PTPTN bukan saja harus menolaknya lebih awal, tetapi tidak patut sama sekali membawanya untuk diperkatakan kepada media massa.

Ini kerana ia adalah cadangan gila yang secara langsung adalah percubaan menjadikan PTPTN sebagai pengkhianat kepada kerajaan PH sendiri.

Kalau sampai lesen dan cukai jalan pun mahu disekat, apakah PTPTN mahu mendera peminjam agar hidup dengan berjalan kaki saja?

Apakah PTPTN, khususnya Wan Saiful tidak membaca dan meneliti kandungan janji manifesto PH berkaitan badan itu yang dijanji akan dilaksanakan dalam tempoh 100 hari sebaik memenangi PRU14 lalu?

Sebagai salah seorang pemimpin Bersatu, meskipun kalah bertanding di Pendang dalam PRU14 lalu, di manakah pemahaman dan penghayatan Wan Saiful terhadap manifesto PH bersama kedudukannya sebagai Pengerusi PTPTN?

Jika kita masih ingat, ini adalah kali kedua PTPTN di bawah Wan Saiful berbuat sesuatu yang bercanggah dengan aspirasi rakyat mengundi PH dalam usaha mengutip balik bayaran pinjaman pendidikannya.

Beberapa bulan sebelum ini, meskipun dalam manifesto PRU14 telah dijanjikan bayaran balik hanya perlu dibuat jika peminjam sudah berpendapatan RM4000 sebulan, beliau pernah membentangkan saranan agar peminjam perlu membayar semula mengikut peratusan gaji yang diperolehi.

Potongan yang dicadangkan ialah 2 hingga 15 peratus bermula daripada pendapatan RM2000 sebulan sehingga RM8000 dan ke atas.

Dalam cadangan itu, mereka yang bergaji RM4000 dikehendaki membayar sebanyak 8 peratus atau berjumlah RM320 sebulan sebagai bayaran balik pinjaman.

Tidakkah ini juga gila kerana sebelum menang PRU14 dijanjikan jika bergaji RM4000 baru dikehendaki membuat bayaran balik, tetapi setelah menang, bukan saja bergaji RM2000 sudah mahu dipotong sebanyak 2 peratus, malah yang berpendapatan RM4000 kena sedia disedut sebanyak 8 peratus atau RM320 setiap bulan untuk bayaran balik hutang PTPTN?

Nampaknya Wan Saiful tidak boleh berfikir bahawa mereka yang bergaji RM4000, apalagi jika tinggal di Kuala Lumpur, ditolak ansuran kereta, rumah dan belanja hidup yang tinggi kosnya, tiada apa lagi yang tinggal lagi untuk mereka meneruskan kehidupan seharian.

Mujur cadangan pertama itu ditangguhkan oleh kerajaan kerana didapati tidak sesuatu dan menekan peminjam.

Kini muncul pula cadangan kedua untuk menyekat perjalanan, termasuk membaharui pasport, lesen, cukai jalan dan juga lesen perniagaan.

Dengan sudah dua kali berbuat sesuatu yang tidak munasabah dan tidak menghayati janji manifesto sendiri, bermakna Wan Saiful tidak layak sama sekali menerajui PTPTN.

Kalau beliau masih tidak sedar diri dan enggan berundur, ada baiknya beliau dipecat dan diganti saja dengan orang lain sebelum muncul cadangan ketiga dan seterusnya yang mungkin lebih gila dan membuatkan PH tambah dibenci pengundi. (Shahbudindotcom 17/05/2019)

Kongsikan artikel ini
Updated: 17 May 2019 — 6:54 pm

62
Leave a Reply

avatar
9 Comment authors
A HalimOthman AhmadCikkobWau buleTanpa Nama Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
A Halim
Guest
A Halim

Kalau PTPTN akur dengan cadangan gaji RM 4000 baru bayar balik pinjaman, maka pinjaman baru untuk mereka yang hendak melanjutkan pelajaran akan terkesan. PTPTN bukannya senang-senang minta kerajaan menambahkan nilai tabungannya untuk menampung pinjaman baru. Kalau kita lihat pada trend sekarang pendapatan bulanan siswasah hitung panjang adalah RM2000. Berapa lama masa diperlukan untuk capai RM4000? Apa pula kes yang pinjam untuk Diploma sahaja? Kurang bayaran balik bermakna tabungan semakin berkurangan. Sudah tentu PTPTN akan gagal berfungsi. Rakyat sepatutnya tidak melenting, buat cadangan yang munasabah untuk PTPTN selesaikan kemelut ini tanpa menjejaskan pelajaran anak-anak mereka. Bagi saya potongan minima sebanyak RM50… Read more »

Wau bule
Guest
Wau bule

Sejujurnya dr mazlee dan wan saiful should be dropped immediately…… period

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

“Umno will collapse” –

Najib charged in court over 1MDB. Khairy Jamaluddin has said “Najib is not Bossku”.

Isa Samad charged over an inflated property deal in Sarawak.

Umno’s president after Najib, Ahmad Zahid Hamidi, is facing corruption charges in court. “On leave from Umno”, now wants his powers back, ignored by the Acting President Tok Mat.

former secretary-general Tengku Adnan Tengku Mansor also charged in court, while Umno’s supreme council member Shahidan Kassim has been charged with molesting a 15-year old girl.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Umno, once a mighty party, hit by more defections and court cases – Straits Times

The defections have effectively caused the collapse of the United Malays National Organisation (Umno) in the East Malaysia state, according to observers.

“The Prime Minister that they castigated back then, was having dinner with them. If this was back in the age of kings, (they) could already die of poisoning,” wrote Datuk A. Kadir Jasin, Dr Mahathir’s adviser on media and communications, on his Facebook on Thursday.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Meski PH beri Isma ruang, Islam tetap terancam – Aminuddin Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) mempertahankan kenyataannya Islam tetap terancam di bawah PH meski pun pentadbiran baru memberikan ruang kepada pertubuhan itu untuk menganjurkan program dengan kerjasama agensi kerajaan. Presiden Isma Aminuddin Yahaya berkata Islam terancam dalam konteks perlembagaan namun aktiviti keagamaan tetap berjalan seperti biasa. “(Islam) tetap tergugat, kerjasama ini (dengan Jais) bukan bermakna Islam tak tergugat tapi tergugat dalam konteks Islam yang lebih luas daripada itu. “Islam tergugat bukan dari segi aktiviti (kerohanian) tapi perlembagaan. Aktiviti-aktiviti (kerohanian) berjalan sejak 60 tahun sejak Merdeka, jadi kita nampak dalam konteks yang… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Sumpat Sumpit

Aku pun pelik. Apa tujuan Malaysiakini buka semula luka lama ketika negara sedang membina sebuah perpaduan. Harap KPN dapat pantau apa maksud disebalik tulisan wartawan ni. Kalau tidak ada jawapan munasabah yg dapat diberi bermakna penulisan seperti ini berniat jahat untuk mengeruhkan suasana

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Abd Karim Md Yunus

kisah duka yang lama tak usah di kenang lagi, untuk apa di kenang barang yang lepas, biarkan menjadi lipatan dalam sejarah bukan dapat faedah apa2 pun, tutup rapat2 buka lembaran baru.

Abdulhalim Mustapha

untuk anak2 cucu buka minda. kena tau sejarah lama,mcm sejarah melaka,sejarah jepun serang malaya dll. Baca buku sejarah.

Fadzil

Kerana buta sejarah lah kebanyakan kita hilang jati diri

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Komen kpd pos M’kini berkenaan liputan depa berkaitan 13 Mei –

Bèn Jamalley TG

Betul tu..bangsa besar ialah bangsa yg tidak malu dengan sejarahnya, tidak malu mengakui kesilapannya. Dulu sejarah Amerika memaparkan Red Indian itu kaum yg liar, jahat dan ganas.

Kemudian catatan sejarah Amerika mula diperbetulkan pada tahun 1960an apabila ahli sejarah kulit putih sendiri membongkar kejahatan orang kulit putih yg melakukan operasi pembunuhan dan pembersihan orang Red Indian secara besar-besaran.

Akhirnya sejarah Amerika telah diperbetulkan dengan menulis apa yg sebenarnya berlaku tanpa rasa malu. Kita tak mungkin dihormati jika kita tanpa malu menipu atau menyembunyikan sejarah kita yg sebenarnya.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Itu di US. Ada baca sejarah China? Contoh nya, oleh prof CP Fitzgerald.

China tak pernah mengaku salah sentiasa berperang antara depa sejak beribu tahun dulu. Rakyat merana hingga terima sistem kuminis. Merana lagi di bawah Mao Zedong. China di pariahkan di dunia antara bangsa.

Depa naik maju ha nya sejak 2-3 dekad yang lalu selepas mula demokratik. Tapi pengaruh nya di Nanyang (Overseas) Chinese membikin depa masih tak ngaku. Seperti ada di antara yang dalam DAP, MCA dan Gerakan.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Azman Shah

MKini cuba menggambarkan yg org2 Melayu adalah perusuh/pembunuh, dan org2 Cina pula adalah mangsa. Sedang kan semua tahu bahawa punca kejadian 13 Mei adalah apabila org2 Cina DAP merayakan kemenangan pilihanraya secara keterlaluan, malah menghina org2 Melayu dgn menyuruh mereka keluar dari bandar dan balik kampung. Malah hanya satu/dua generasi sebelum mereka datang ke Tanah Melayu untuk mencari kehidupan yg lebih baik. Saya berusia 4 tahun ketika kejadian, dan masih ingat abah tak bagi keluar sampai 3 hari.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Anonymous kah3 Geng Najib yang asyik menjilat Najib,

Kamu masih boleh coba pertahankan dan penaikkan imej Najib walau pun dia dah nak karam hari2 turun naik dan selalu masuk keluar kandang penjenayah di mahkamah.

“coba” tak bermakna akan berjaya. Kamu dan dia akan di balun dan di tibai tidak terhingga. Tiap kali kamu coba.

Kamu dah terlembat, patut cari dan keluarkan fakta2 dan hujah2 bagi nya di kempen Pru14. Sekarang dia dan Umno Bn dah terlungkup.

Anonymous
Guest
Anonymous

Aku percaya si tua bapok kini btg pelir sentap
Cabaran ku membuat hati nya berdetup detap
Tempat, tarikh dan masa sudah pun aku tetap
Dibuat2 tak tahu pula, tak kan ler dia tak tatap

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Toksah merepek neraban……!!

SEKALI LAGI PERINGATAN BUAT KEJORA PENGECUT:
19 Mei 2019 di Dataran Merdeka, pukul berapa, hey musibat…,??

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Bagus, M’kini di balun mengeluarkan Liputan sempena ulang tahun ke-50 rusuhan 13 Mei 1969.

Hujah2 bagi nya ada di keluarkan sebagai jawapan kpd karutan2 Geng Nahib yang asyik menjilat Nahib dengan mengguna berbagai nama termasuk MAHATHIRVSANWAR.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

PENDIDIKAN NEGARA TERANCAM BWH PH PTPTN Makin Zalimi Anak Muda -K/Pemuda Parti IKATAN Bangsa Malaysia. BERDASARKAN Buku Pakatan Harapan melalui 10 janji 100 hari mereka, janji ke-6 (rujuk muka surat 12) adalah khusus untuk anak-anak muda peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN). shahir adnan Janji tersebut berbunyi, “Menangguhkan pembayaran balik pinjaman PTPTN kepada semua peminjam yang mendapat gaji kurang dari RM4,000 sebulan dan memansuhkan dasar senarai hitam ke atas peminjam”. Pemimpin-pemimpin muda Pakatan Harapan, termasuklah YB Syed Saddiq, telah berjanji di dalam Buku Pakatan Harapan (rujuk muka surat 189) melalui Iltizam Khusus Anak Muda, Iltizam #4, “Memberikan peluang pendidikan… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

PH PARTI HARAMjAdAh MBM beri amaran kepada PTPTN: Jangan banyak pusing astro awani MBM beri amaran kepada PTPTN: Jangan banyak pusing MBM terus konsisten menyuarakan bahawa ujrah PTPTN harus dihapuskan untuk meringankan beban peminjam. – Gambar hiasan MAJLIS Belia Malaysia (MBM) merujuk kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN), Wan Saiful Wan Jan berkenaan cadangan menyenarai hitamkan peminjam yang ingkar membayar dari keluar negara. MBM berpendapat bahawa tindakan menyenarai hitamkan peminjam yang ingkar membayar semula pinjaman PTPTN adalah satu langkah membebankan. Namun di satu sudut ia adalah perlu khusus bagi peminjam yang benar-benar gagal menjalankan… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Zulkarnain Alex Vincent

Malaysiakini Jgn lah buat balik ulasan segini pada May 13 yg berikut….info pun dah bnyk di merata tempat, spt MK pun dah senaraikan rujukan info2 tu….

rata2 rakyat Malaysia faham dan tak ingin lalui situasi May13 lagi, tak ingin di peringatkan pun.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

MELAYU TERANCAM BWH PH MAY 18 Teo Nie Ching Wajar Ganti Dr Maszlee Malek Sebagai Menteri Pendidikan Diam tak diam sekali lagi Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching dilihat bergambar bersama mork cheque bernilai RM1.5 juta yang diberikan kepada SJK Cina di Taiping, Perak, baru-baru ini. Terbukti Timbalan Menteri Pendidikan lebih efektif dalam memberikan peruntukan yang besar kepada kaum beliau sendiri. Duit Kementerian diagihkan sebaik mungkin. Bagi Menteri Dr Maszlee Malik, apa yang beliau tahu, adalah dengan menyiarkan gambar di laman media sosial, kononnya beliau sedih dengan keadaan Sekolah Kebangsaan yang serba daif. Kesimpulannya, Timbalan Menteri Pendidikan bijak memajukan anak… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Mohd Hilman Bin Lukman

Pada saya Malaysiakini hanya berlakon bersikap adil pada kejadian 13 may….padahal mesti ada maksimum 20% agenda tersirat untuk menaikkan kaum tertentu dan memburukkan kaum tertentu…

mana ada kebaikan ungkit sejarah terutama cerita2 yg tidak dpt disahkan….kecuali pengajaran drpd sejarah itu sendiri….

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

INILAH JADINYA JIKA BIARKAN PH TERUS PERINTAH NEGARA

Parlimen Taiwan luluskan perkahwinan sejenis

TAIPEI, 17 Mei — Parlimen Taiwan hari ini meluluskan perkahwinan sejenis yang mana ia dilihat sebagai satu keputusan besar bagi sebuah negara Asia.

Keputusan dibuat di sebalik tentangan hebat daripada golongan konservatif, lapor AFP.

Sebilangan besar Ahli Parlimen berpuas hari dengan akta dibentangkan mengenai pasangan sejenis “kekal bersatu secara eksklusif” dan membenarkan perkahwinan didaftarkan.

Ia dianggap kejayaan terbesar komuniti LGBT selepas sekian lama menuntut hak setaraf untuk berkahwin seperti pasangan heteroseksual.

Komen : Seronok geng LGBTQ di Malaysia… sumber inspirasi

orgKAPUNG
Guest
orgKAPUNG

Hoi, tu di Taiwan. Napa tak bagitau Kelantan ada Pelacur?

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

KO BG STATISTIK

Cikkob
Guest
Cikkob

Kat kampung kau di ulu kuala berang pun ada pelacur.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Berikut ini ia lah komen yang disarkan di M’kin untuk pos nya berkenaan liputan 13 Mei nya –

Sabah Sarawak John

Malaysiakini nak menghasut orang melayu dan cina supaya bergaduh..pukimak punya malaysiakini..memang celaka nak mengapi2 kaum malay dan cina dalam peristiwa 13 may.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

ISLAM TERANCAM BWH PH ‘Sekolah agama kena cari dana, sekolah Cina dapat percuma’ Mei 18, 2019 Sekolah agama kena cari dana, sekolah swasta Cina dapat duit percuma, demikian tegas Ahli Jawatankuasa Pusat BERJASA, Hazwan Mohamad yang menyifatkan kerajaan hari ini jelas didominasi parti tamak haloba, DAP. Kenyataan beliau merujuk penganjuran Majlis Iftar Perdana anjuran besama Institusi-Institusi Pendidikan Islam Swasta Malaysia di Putrajaya pada 24 Mei ini. Menerusi poster program itu, majlis yang dijangka dihadiri Menteri Pendidikan, Maszlee Malik mengenakan bayaran kepada mana-mana pihak yang berminat untuk menyertai bermula dari harga RM300 sehingga RM1,000. Difahamkan, bayaran itu adalah untuk sumbangan bagi… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Mohamad Ros

Inilah padah nya hendakan sangat kebebasan bersuara. Tapi apakah makna nya kalau hak kebebasan itu menjurus kepada perpecahan dan permusuhan. Adakah ini salah satu cara untuk memupuk perpaduan kaum dimalaysia? Sepatut nya fikiran dan tindakan hendaklah ditumpukan kepada memulihkan keadaan ekonomi, menangani kenaikan kos sara hidup dan ujudkan peluang peluang pekerjaan baru yg sekarang semakin berkurangan.

Rasa rasa nya tindakan malaysiakini menyiarkan hal 13 Mei ini adalah sesuatu tindakan yg menyonsang arus dlm memupuk hubungan kaum dimalaysia … perlu diambil tindakan

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

‘Kartel dedak’ macam filem hitam putih Isu ‘kartel dedak’ yang dihangatkan oleh portal media sosial seperti Malaysiakini, itu tidak menjejaskan PAS kerana isu lama yang telah selesai dimainkan semula. Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, cabaran yang lebih besar pernah dihadapi oleh PAS sejak lebih 60 tahun penubuhannya tetapi parti itu masih selamat. Katanya, tuduhan kepada PAS sebelum ini melibatkan dana RM90 juta kini telah berubah kepada isu RM1.4 juta pula. “Kita menghadapi cabaran yang lebih besar daripada itu lagi. Oleh kerana, kita telah berjaya lepas dari segi siasatan itu, dengan sebab itu tidak perlu diungkitkan… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Ahim Him

Tak payah nk ungkit lagi kisah 13 Mei…Apa motif Mlysia Kini..?? Sekarang rakyat dh aman damai dn hidup muhibbah…Biarlah peristiwa itu tersimpan dlm lipatan sejarah tidak payah di buka lagi…

Ghazi Ahmad

Lbh baik xpayah ulang cerita lama. Cari lah berita yg menguntungkan rakyat. Kepada wartawan melayu MK sila cari kerja lain le. Usah bersubahat dgn MK

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Jawatan Menteri PH belum diwartakan: PAS tuntut penjelasan PAS amat terkejut dengan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab dalam hal berkaitan undang-undang, Datuk Liew Vui Keong, bahawa jawatan anggota Kabinet Kerajaan Persekutuan yang diterajui oleh PH belum diwartakan setelah genap setahun memerintah negara ini. Berdasarkan Seksyen 2 Akta Fungsi-fungsi Menteri 1969, setelah Menteri-Menteri dan Timbalan-Timbalan Menteri dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong, Kerajaan perlu mewartakan perintah Yang di-Pertuan Agong yang dinamakan Perintah Menteri-Menteri Kerajaan Persekutuan 2019. Tarikh kuat kuasa perintah berkenaan juga perlu dinyatakan dengan jelas dalam Warta tersebut. Pewartaan jawatan-jawatan ahli-ahli Kabinet amatlah penting dan perlu dibuat segera… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Justin

Malaysiakini.. niamehpukai what is your intention to post this 13 Mei info..?.. Anyhow this is give chances to someone or somebody to give negetive comment.. Think twice la.. knncb…

Yassin Ismail

Sudahlah ini semua kerja kerja yg cuba meruntuhkan keamanan Negara , kita jangan bawa Malaysia KPD peperangan saudara seperti dinegeri negara Arab , lupakan hasrat yg tidak menguntungkan lni ,jangan bawa generasi kita KPD keburukan ,

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Muhammed Khalid-Daim Zainuddin Bakal Jatuhkan Pakatan Harapan Ringgit jatuh merudum, ekonomi tidak berkembang pada kadar yang dirancang, rating negara dijangka jatuh, sekarang mereka yang yang dipertanggungjawabkan mengurus ekonomi negara sedang mencatur perniagaan. Pelantikan Dr Muhammed Khalid sebagai Penasihat Ekonomi Perdana Menteri mengukuhkan kedudukan Tun Daim Zainuddin dalam kuasa ekonomi negara. Muhammed Khalid merupakan adik ipar kepada Daim. Mahathir menerima cadangan pelantikan Muhammed Khalid sebagai Penasihat Ekonomi kerana ia saranan Daim. Daim memberitahu Mahathir bahawa beliau telah membelanjakan berbilion ringgit untuk pilihan raya lalu. Jadi Mahathir tiada pilihan kecuali menerima saranan Daim bagi memasukkan Muhammed Khalid sebagai salah seorang pencatur dalam… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Umno will collapse, says Dr Mahathir
NATION

NEW YORK: Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad has predicted that Umno will collapse, saying that there is no future for the party.

“Umno is fragmented now, it is going to collapse. There is no future for Umno anymore because the people detest Umno.

Dr Mahathir made this remark in response to a question on long-term investigation of Umno leaders.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

EKONOMI ISLAM/MELAYU TERANCAM BWH PH Tabung Haji dalam bahaya, integriti Zaiton Hassan pengarah baru dipersoal Pelantikan Datuk Zaiton sebagai ahli Lembaga Pengarah Tabung Haji menimbulkan percanggahan kepentingan yang mana beliau terlibat dalam satu urusniaga yang telah merugikan Tabung Haji. Bolehkah beliau bersikap profesional memulihkan Tabung Haji? Sepucuk surat tidak bernama bertarikh November 13hb, 2018 telah ditujukan kepada Malaysia Institute of Corporate Governance (Institiut Tadbir Urus Korporat Malaysia) dan diberi perhatian kepada Dato’ Yusli bin Mohamed Yusoff. Ia berkenaan salah seorang ahli Institut tersebut, Datuk Zaiton Hassan yang merupakan salah seorang ahli Lembaga Pengarah yang baru dilantik untuk Lembaga Tabung Haji… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

After collapse in Sabah, Umno preps for second wave of exodus

At least 32 Umno MPs have switched allegiance to Dr Mahathir Mohamad, with five of them ready to declare their exit from the party which is reeling from its biggest ever exodus in Sabah since entering the state 27 years ago.

“Once this happens, more Umno MPs are expected to leave their old party,” said a source close to the inner circles of the party.

Describing it as the “second wave” of exodus from Umno, the source said this would happen in stages.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

MELAYU TERANCAM BWH PH DPMM dakwa pemaju, kontraktor Melayu projek PR1MA bakal gulung tikar Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) mendedahkan pemaju dan kontraktor Melayu terjejas dan berdepan risiko gulung tikar selepas setahun Perbadanan PR1MA Malaysia (PR1MA) masih gagal menentukan hala tuju barunya. Pengerusi Dewan Muda DPMM, Mohd Ali Amin Abd Latif, berkata lebih 30 peratus pemaju Melayu yang terbabit dengan projek PR1MA sudah mengeluarkan ratusan juta. Modal awal dikeluarkan bagi urusan pembelian tanah dan permulaan projek. “Lebih 30 pemaju dan kontraktor Melayu terbabit dengan projek PR1MA. Mereka datang kepada kami dan memaklumkan kerisauan mereka kerana selepas setahun PR1MA masih tiada… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Liputan Malaysiakini sempena ulang tahun ke-50 rusuhan 13 Mei 1969 –

Mereka yang membantah nya percaya bahawa rencana-rencana yang disiarkan berat sebelah dan mengelirukan.

Golongan yang mengecam termasuklah mereka yang menyebarkan di media sosial gambar dan butiran wartawan-wartawan Malaysiakini yang terlibat dalam projek ini.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Ahli Parlimen PKR dilapor laku gangguan seks Seorang anggota Parlimen dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan seorang bekas bendahari cabang parti itu di Perak dipercayai membuat laporan polis kerana menerima gangguan seksual ke atas satu sama lain baru-baru ini. Memetik laporan Malaysiakini, dalam laporan polis itu, wanita berkenaan mendakwa menerima gangguan seksual daripada anggota Parlimen PKR berkenaan sejak Disember tahun lalu, manakala wakil rakyat itu pula membuat laporan polis mengenai trauma dan gangguan jiwa terhadapnya. Namun portal berita Malaysiakini tidak menyiarkan nama ahli Parlimen itu sementara menunggu ulasan daripada anggota Parlimen dan kepimpinan parti tersebut. Menurut sumber parti, bekas bendahari… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Antara motivasi siri 13 Mei, kata M’kini –

.. berhasrat untuk mengisi ruang kosong yang tercipta kerana topik ini tidak dibincangkan, supaya ia tidak diisi dengan kepalsuan oleh mereka yang berniat jahat.

Tapi, bagaimana ada “ruang kosong”? Ramai rakyat dah tak ingat pun. Bkpa M’kini nak peringatkan? Harap tkda niat jahat antara mereka.

.. berpegang pada niat untuk memberi maklumat sebenar kepada mereka yang lahir selepas rusuhan 1969? Bukan kah lebih baik depa tahu dan belajar dari laporan resmi pihak berkuasa di masa itu (Mageran)? Boleh di google itu.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Bagaimana Menteri Kewayangan buat wayang tentang kos LRT dan MRT Biar saya tunjukkan lagi bagaimana Menteri Kewayangan kita buat wayang. Dia kata kos LRT3 sebenarnya RM31.7 bilion – bukan RM9 bilion yang diumumkan BN. Guan Eng pula kata kos sebenar MRT2 adalah RM39.4 bilion – bukan RM32 bilion diumum BN dahulu. Baik. Saya nak tanya. Jajaran projek LRT3 dari Bandar Utama ke Klang yang dilancarkan oleh BN adalah 37km panjangnya dengan 26 stesen. Kebanyakkan landasan LRT3 adalah di atas tanah. Manakala jajaran Projek MRT2 yang dilancarkan BN ialah 52.2 km panjangnya dengan 35 stesen. Lagipun 11 dari 35 stesen ini… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Mahu Keseimbangan? Tak percaya Laporan Mageran itu ada keseimbangan? Tak seimbang di pihak pemunya M’Kini? Najib kata, KEPALA BAPAK KAU.

“Pasukan wartawan .. projek ini terdiri daripada berbilang kaum untuk memastikan tiada bias dari perspektif etnik,” kata M’kini. Oh Yeah? Nyata begitu dari apa yang diterbitkan? Bermacam pendapat, man. Itu pasal, the less said of 13 May the better.

“.. projek ini ditujukan kepada generasi .. yang tidak begitu tahu apa terjadi pada 13 Mei, 1969 tapi masih perlu dibebani stigmanya”. Apasal bebani stigma? Kalau tak tahu, mcm mana bebani stigma? Baca lah Laporan Mageran tuh.

Anon
Guest
Anon

Setuju dengan pendapat yang mencurigakan tujuan Malaysiakini mengeluarkan siri penulisan berkenaan 13 Mei 1969, walau pun kata nya “moga tak berulang”.

Cara mengelakkan tak berulang ia lah jangan ulangkan cakap pasal peristiwa itu.

Kata nya: Rusuhan 1969 yang mengubah Malaysia. Tentu mengubah Malaysia kpd keadaan yang lebih baik sebab semua pihak sedar mana yang tak baik, elakkan. Tapi tak ada faedah menulis siri yang ada sebutan2 membayangkan pendapat puak yang bersalah atau puak yang jadi mangsa, atau puak yang lebih baik dalam peristiwa itu.

Itu menimbulkan kecurigaan tujuan mengeluarkan siri itu.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Prestasi Menteri Kewayangan: Perbandingan Untuk Si ‘Buta’ dan ‘Pekak’ Semalam saya buat posting tentang hutang negara terus naik setelah Menteri Kewayangan pinjam RM4 bilion lagi minggu itu. Posting itu tular dan disiarkan oleh beberapa media perniagaan dan media Cina. Tony Pua dan bossnya mungkin kepanasan membaca itu. Oleh itu, Pua keluarkan kenyataan rasmi hari ini untuk serang saya. Pua dakwa saya adalah Menteri Kewangan paling teruk di Asia. Pua berdasarkan itu dengan merujuk SATU ARTIKEL sahaja pada tahun 2016. Artike itu adalah dari sebuah portal kecil atas talian di Hong Kong bernama “FinanceAsia”. Artikel itu kata saya paling teruk di… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

“Di satu ekstrem dalam spektrum naratif 13 Mei ini adalah pandangan yang rusuhan ini adalah kejadian tidak dirancang”. Mengata tak di rancang itu ekstreme? Ada bukti mengatakan 13 Mei di rancang? Anda penerbit M’kini mahu di heret ke mahkamah ke?

Memang lah 13 Mei itu dicetuskan oleh perlakuan jelek penyokong parti pembangkang semasa mereka menyambut keputusan pilihan raya umum 1969.

Sesiapa yang mengata 13 Mei telah di rancang perlu dipenjarakan. Bahaya. Amat bahaya. Kalau bunuh membunuh itu di rancangkan. Yang mengata begitu mesti di siasat dan di heret ke mahkamah.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

JAWAPAN KEPADA SOALAN : ADAKAH ISLAM TERANCAM DI MALAYSIA…. PH perkasa Islam? Kosong peratus’ Dalam ucapan ulang tahun kerajaan Pakatan Harapan, perdana menteri mengulangi apa yang sering kita dengar selama ini dari puak-puak anti-Islam dan Melayu supaya tidak memperkatakan tentang agama dan Melayu. Katanya dua perkara ini akan membawa perpecahan kaum dan menjejas hubungan antara penganut agama. Saya berbeza pendapat dengan Tun kerana jika isu agama dan bangsa Melayu ini tidak diperkatakan oleh orang Melayu sendiri maka siapa lagi yang akan mempertahankannya? Penganut agama lain sudah pasti tidak akan mempedulikan agama Islam sebaliknya akan berusaha memperkuatkan agama masing-masing. Ini sangat… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

M’kini kata Pandangan yang bertentangan pula adalah 13 Mei ini adalah rancangan politik, dan sebahagian satu kudeta untuk menyingkirkan perdana menteri pada waktu itu, Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj.” Oooooo, “rancangan politik”.

Bagus lah M’kini kata depa cuba untuk mengimbangi perbezaan naratif-naratif ini dengan merujuk kepada pelbagai sumber termasuk laporan Majlis Gerakan Negara (Mageran), laporan akhbar pada masa itu, penerbitan akademik dan buku-buku berkenaan insiden ini.

Tapi yang mana lebih di pegang? Ada kah Laporan Mageran lebih di pegang? Kalau tak, keluar lagi Najib mengata KEPALA BAPAK KAMU.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Bijak keputusan kerajaan PH menghentikan sekatan perjalanan yang pernah dikuatkuasakan di zaman BN, kerana dianggap menindas peminjam, terutama yang belum bekerja tetap.

Tidak membenarkan mereka menjalankan tugas kerja di luar negeri boleh menyebabkan mereka diberhentikan kerja and you kill the goose that lays the golden eggs. Sudah lah 2.6 billion golden eggs negara ini habis dicuri dek Najib.

Satu cara ia lah dengan mendapatkan mereka tanda tangan surat yang PTPTN sediakan membenarkan gaji nya di potong jumlah yang patut dek majikan depa untuk bayaran bulanan. Kalau tak mahu tanda tangan, sekat perjalanan, mufliskan, dll.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

MAHATHIRVSANWAR ini adalah nama samaran Geng Najib yang asyik menjilat Najib pakai banyak nama. Tak berani keluarkan nama Geng Najib sehingga malam hari, takut di balun asyik menjilat Najib apabila keluar saja nama itu.

Nama ini di khaskan nya untuk mengkopipes. Geng Najib dulu terkenal sebagai Raja Kopipes, sekarang dipindahkan nya gelaran itu kpd MAHATHIRVSANWAR.

Kopipes benda yang sama, panjang lebar, tak dibaca sesiapa. Aku komen begini untuk pengtahuan pembaca baru blog ini.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Tiap pos baru mesti ada penerangan untuk pembaca baru –

MAHATHIRVSANWAR ADALAH GENG NAJIB YANG ASYIK MENJILAT NAJIB DENGAN MENGGUNA BERBAGAI NAMA.

DIA GUNAKAN NAMA ITU UNTUK MENGKOPIPES, MENGULANG BERKALI KALI TUDUHAN2 LIAR TANPA BUKTI, FAKTA ATAU PUNCA MAKLUMAT YANG SAHIH.

DIA OTAK KECIK. MENGKOPIPES PENULISAN PANJANG LEBAR, TAK SEDAR BAHAWA TIADA SIAPA YANG MEMBACA NYA, TERUTAMA BILA DILIHAT ITU KOPIPES.

DIA JENIS CYBER TROOPERS UMNO YANG NAJIB MAKI “BANGANG HAMJADAH” DI KEMPEN PRU13 DAN “KEPALA BAPAK KORANG” DI KEMPEN PRU14 – MALAS MENCARI FAKTA2 DAN HUJAH2 YANG BOLEH MENAIKKAN IMEJ NAJIB DAN UMNO BN. DEPA LINGKUP DI PRU14.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Waah, tak banyak komen sejak pulul 7 malam tadi. 8 komen semua nya di tulis nate’ yang pakai banyak nama, termasuk Anonymous kah3, MAHATHIRVSANWAR, ha nya takda nama Geng Najib sebab takut di balun sebagai asyok menjilat Najib.

Juga nama serupa dengan nama yang aku pakai – tanpa nana, guna huruf kecik. Takpa lah, ini negara bebas, dia juga boleh guna nama “budak kecik bodoh”, macam si jambak di selatan Semenanjung itu.

tanpa nama
Guest
tanpa nama

Tak payah la nak panjangkan cerita.
Satu demi satu isu di bangkit kan dan di ungkit.
Api dalam sekam terus di semarakkan.
Istihar saja..’BILA Saya jadi Perrrdana Menteri’.. esok nya’…
1. Semua tol di pupuskan.
2. Semua pembayaran balik PTPTN di mansuh kan.\
3. Harga petrol akan di tetapkan kan (peg), iaitu Ron 95 bawah rm2.
4. Semua harga barang keperluan akan ditetapkan dibawah harga sekarang.
5. Penasihat media PM seorang bernama Shahbudin.
Ada ke lagi sesiapa nak tambah.. kalau admin keluarkan komen ni la.
Amacam ada beran?

orgKAPUNG
Guest
orgKAPUNG

Ya, kita pecat Wan Saiful, orang PH yg kenyataannya diSPIN media dan kita bela orang kuat Najib, Ketua Pengarah YAPEIM…. Baru PH ada ummmph!

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

MAY 17 Lagi Cerita Kelakar Mengenai AES, AWAS Atau Kamera Keselamatan Bertempik Macai-Macai Tomato bahawa mereka menerima kehadiran AES di zaman Kerajaan PH disebabkan harga peralatan berkenaan di zaman PH adalah jauh lebih rendah dari zaman Kerajaan BN. Satu pesanku wahai Macai, menjilat perlu ada fakta. Jangan jadi bodoh. Ingat lagi di bawah Kerajaan BN dulu, dengan harga RM170,000 kos satu kemera, PH pada masa itu membuat sidang media dan menuduh BN sebagai korup dengan alasan kata PH, harga kamera tersebut sepatutnya hanya RM15,000. Semalam, Kerajaan PH mengumumkan 11 kamera AES baru dengan belanja berjumlah RM3 juta. Ini bermakna sebuah… Read more »

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Yang bertali arus tak putus-putus menuduh dakyah songsang pd Tun M sewajarnya buat laporan polis bukan memekak sembunyi mengganggu gugat keamanan & kestabilan negara.

Ntah2 tarih yg dia tetapkan pd 19 Mei 2019 itu pun juga hanya auta temberangnya saja sebab sehingga kini Kejora masih tidak berani nyatakan waktu tepat yg saya pinta.

PERINGATAN BUAT KEJORA PENGECUT:
19 Mei 2019 di Dataran Merdeka, pukul berapa, hey musibat…,??

Anonymous
Guest
Anonymous

Tak der rasa kesian ke, dekat para peminjam
Mengapa nak bertindak hingga begitu kejam
Siswazah macam ikan yg masuk jerat unjam
Tunggu PRU15, PH haprak sama2 kita rejam

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Toksahlah temberang dgn PANTAToon kamu tuu…..!! Heyyy Kejora Musibat, Alasan kamu tidak muncul di Dataran Merdeka menuduh ku seorang buta kerana berkaca mata hitam (sengaja aku berkaca mata hitam untuk memudahkan kau mengenali aku) tuu tersangatah dangkal – sebenarnya kamu kecut takut bersemuka dgnku, kan kan kan…..?? Bukan sekali dua, dah banyak kali kau lari menyorok diri sebelum itu, di JB, Padang Merbuk, Felda Taib Andak dgn berbagai alasan konon ‘mas datang bulanlah, balik kampunglah, sibuklah, accident kemalanganlah’ & ntah aper2 lagi. INGAT – 19 Mei, 2019 di Dataran Merdeka…tarikh & tempat yg kamu sendiri tetapkan. Btw, waktunya pukul berapa,… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

PH Gagal Lagi, Salahguna Pas Lawatan &Pusat Hiburan Masih Berterusan 17 GRO Vietnam ditahan SEBAHAGIAN daripada GRO dicekup dalam serbuan oleh Jabatan Imigresen Perak di sebuah pusat hiburan di Jalan Mustafa Al-Bakri di Ipoh semalam. – UTUSAN ONLINE HALAMAN HIBURAN IPOH 17 Mei – Seramai 17 wanita warga Vietnam yang didapati menyalahgunakan pas lawatan sosial dengan bekerja sebagai gadis pelayan pelanggan (GRO) dicekup dalam serbuan di sebuah pusat hiburan di Jalan Mustafa Al-Bakri di sini semalam. Kesemua wanita berusia lingkungan 18 hingga 38 tahun itu diberkas dalam serbuan oleh Jabatan Imigresen Perak yang dijalankan pada pukul 9 malam. Turut ditahan… Read more »

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Mlm ini saya awal2 lagi akan berangkat ke KL.

INGAT Kejora – 19 Mei, 2019 di Dataran Merdeka…tarikh & tempat yg kamu sendiri tetapkan. Tapi, waktunya pukul berapa, haaaaa….??

SEKALI LAGI PERINGATAN BUAT KEJORA PENGECUT:
19 Mei 2019 di Dataran Merdeka, pukul berapa, hey musibat…,??

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Yang ini Macai PH tak faham Jika di sini, tentu Trump akan digelar sebagai khalifah dan menjadi bukti bahawa kafir yang adil lebih baik dari Muslim yang zalim. Kemudian ia akan menjadi bahan kempen supaya orang Islam menyokong dan mengundi parti pimpinan Trump. Dan yang paking penting, ia akan menjadi bukti bahawa kerajaan Trump ialah kerajaan yang menjaga Islam. Jika beliau dilaporkan diam ketika azan dn menggantung ayat Quran di pejabatnya, tentu lebih kukuh hujahan tersebut. Tak mustahil akan ada golongan yang sanggup keluarkan kenyataan “saya lebih rela duduk makan steak babi bersama Trump daripada duduk makan ayam dengan T’Challa”.… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Bagus M’kini lakukan ini bila menulis pasal 13 Mei –

.. tidak akan diterbitkan jika ia tidak menepati garisan masa Mageran, membuat tuduhan yang berat tanpa pengesahan dari sumber lain atau membawa konotasi yang serius.

.. juga insiden yang dipetik itu tidak disaksikan sendiri oleh saksi, tapi sesuatu yang merupakan khabar angin atau diberitahu kepadanya.

Kami juga mengambil serius berkenaan terma. menggunakan terma ‘rusuhan 13 Mei’ dan bukannya ‘rusuhan kaum 13 Mei’ ..

Tapi memperingatkan rakyat kpd apa yang sudah dilupakan dan perlu dilupakan adalah bodoh.

Chekodet
Guest
Chekodet

Cadangan gila dari pemimpin gila

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

DOA PEMBUKA ENTRY…PH BERTUNJANGKAN KAFIR HARBI BERKUDAKAN MUNAFIK MELAYU PEROMPAK HARTA UMAT ISLAM…. SEJUTA KALI CILAKO….YA ALLAH!!!!! TUHAN YG PERKENANKAN DOA MEREKA YG TERANINYANYA!!!!!ENGKAU HANCUR LEBURKAN MEREKA!!!!!!!SEGERAKAN KEHANCURAN MEREKA!!!!YA QAHHAR!!!!!YA JABBAR!!!!!YA MUNTAQIM!!!!!YA ALLAH!!!!YA ALLAH!!!!!YA ALLAH¡!!!WAHAI TUHAN YANG TURUNKAN KITAB!!!!WAHAI TUHAN YANG MENJALANKAN AWAN!!!!!WAHAI TUHAN YANG MENGALAHKAN TENTERA AHZAB!!!!HANCUR BINASAKAN PH KERANA MENYAMUN ASET UMAT ISLAM!!!!!YA
QAHHAR!!!!!!HANCUR LEBU
RKAN PH!
!!…..

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

19 Mei, 2019 di Dataran Merdeka.

Tetapi, waktunya pukul berapa, haaaaa Kejora…….??