BUKU MENJELANG PERALIHAN KUASA KEPADA ANWAR

Semalam, 10 Mei 2019 bermakna cukup setahun Tun Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri mewakili PH yang berjaya menumbangkan BN pada PRU14 yang diadakan pada 9 Mei tahun lalu.

Dengan setahun memegang jawatan itu, bermakna ada setahun lagi sebelum tempoh peralihan kuasa kepada Anwar Ibrahim sebagai yang telah dijanji dan dipersetujui.

Ada tiga janji yang diputuskan dan dipersetujui sekiranya PH menang PRU14 – 1. Membebaskan Anwar daripada penjara, 2. Memohon pengampunan baginya daripada Yang Dipertuan Agong dan 3. Menjadikan Anwar sebagai Perdana Menteri ke-8 selepas tempoh sementara Tun Mahathir memegang jawatan tersebut.

Dua janji telah pun dipenuhi tidak berapa lama selepas PH berjaya menguasai Putrajaya dan hanya janji peralihan kuasa masih dalam penantian semua pihak kerana Tun Mahathir sendiri menyebut beliau memerlukan tempoh dua tahun untuk memulihkan ekonomi dan menyelamatkan negara.

Begitu pun, proses peralihan itu itu masih menjadi misteri dan tanda tanya berikutan tiada tarikh khusus ditetapkan mengenainya.

Tun Mahathir pula selalu menyebut tempohnya menjadi Perdana Menteri “mungkin dua tahun, mungkin lebih dan mungkin kurang”.

Beliau juga pernah mengusik Anwar sambil berkata, “kalau Anwar beri izin, dapatlah saya jadi Perdana Menteri selama dua tahun setengah.”

Baru-baru ini pula Tun Mahathir membayangkan beliau mungkin memerlukan tiga tahun menjadi Perdana Menteri.

Pokoknya, segala-galanya masih misteri dan teka-teki.

Maka, sempena setahun Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri dan setahun sebelum peralihan kuasa itu, saya dengan suci hati menerbitkan sebuah buku bertajuk Anwar PM Ke-8 Janji Serah Kuasa Yang Mesti Ditepati.

Buku ini bukan untuk memberi tekanan atau membuat desakan, tetapi lebih dengan tujuan agar ketidaktentuan mengenai peralihan kuasa itu segera diselesaikan.

Ia antara lain menggariskan agar janji penyerahan kuasa tidak sesekali cuba dimungkiri bagi mengelakkan berlaku perpecahan dalam PH dan yang paling penting agar Tun Mahathir dapat segera menetapkan tarikh pengundurannya sebagaimana yang pernah dilakukannya ketika menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Tun Abdullah Badawi pada 2003 dahulu.

Hanya dengan parti-parti dalam PH dan Tun Mahathir tetap berpegang kepada janji dan Tun Mahathir dapat menetapkan tarikh khusus berkenaan penyerahan kuasa kepada Anwar saja, maka segala-segalanya akan selesai dan “hantu-hantu raya politik” tidak lagi merayau-rayau mencipta pelbagai cerita, andaian serta spekulasi.

Buku ini sudah mula dijual di kedai-kedai buku di seluruh negara atau boleh juga membelinya secara online dengan menghubungi nombor telefon yang tertera pada poster yang disiarkan dalam blog ini.

Kepada penyokong PH yang mahu gabungan ini terus kekal, marilah kita sama-sama memastikan gabungan ini sentiasa kukuh dengan janji tidak dimungkiri dan peralihan kuasa mesti dijayakan dengan lancar, harmoni dan muktamad. (Shahbudindotcom 11/05/2019)

Kongsikan artikel ini
Updated: 11 May 2019 — 11:52 am

45
Leave a Reply

avatar
10 Comment authors
Othman AhmadAnonymousNonengMAHATHIRVSANWARTanpa Nama Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Noneng
Guest
Noneng

Dah berkali-kali diberitahu kepada TN monyet tua yg dah pencen. Monyet ni tak reti dan tak boleh beza corak penulisan pengomen di sini. Apa yg monyet tua ni tahu ialah semua komen yg tidak menyebelahi dia dan Mahathir dianggap dari individu yg sama.
TN monyet tua.

anonymous
Member
anonymous

Monyet tua tu banyak telan kencing madey dan minum minyak sawit ikut arahan madey…tu pasal kuat merapuu..

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Apakah maqbul doa seorang kufur yg dek kebencian meluap-luap gamak mendoakan…..
“Allah meliwat Madey dunia akhirat”……??
Naudzubillah mindzalik…!!

Apakah cakap seorang kufur boleh dipercayai….??

Hiiiiii….SELISIH, kejora……!!

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Ragam Tun Dr Mahathir
1. Tol.

Mahathir: Tol akan dimansuh secara peringkat-peringkat. – 3 April 2018.

Mahathir: Janji hapus tol tidak akan dilaksanakan. – 13 Ogos 2018.

Mahathir: Baru sedar tidak mampu hapuskan tol. – 8 Mei 2019.

2. Salah guna kuasa tutup kes rasuah.

Kata dulang paku serpih. Contohnya bila BN tumbang, kes rasuah banglo tanpa kolam renang dan terowong bawah laut di Pulau Pinang digugurkan oleh Peguam Negara. Itu hanya contoh.

1 View comments

AnonymousFriday, May 10, 2019 10:25:00 AM
RAGAM SI NANGOI BODOH TUA BANGKA
CARI GADUH2 NAK ALIH ISU NEGARA
DOLU JAMBATAN BENGKOK JDI SENJATA
DAH PEGANG KUASA NANGOI MUDAH LUPA

ALAHAIIII…!!

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Apakah maqbul doa seorang kufur yg dek kebencian meluap-luap gamak mendoakan…..
“Allah meliwat Madey dunia akhirat”……??
Naudzubillah mindzalik…!!

Apakah cakap seorang kufur boleh dipercayai….??

Hiiiiii….SELISIH, kejora……!!

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Punca Kegagalan Kerajaan PH kerosakan yang di lakukan oleh kerajaan PH selama setahun mereka mengambil alih kuasa pemerintahan negara Persoalannya, kenapa boleh jadi begitu? Tidak semua dari menteri2 kabinet yang ada sekarang adalah orang yang tidak berpengalaman… Mahathir sendiri mempunyai pengalaman selama 22 tahun sebagai Perdana Menteri… Guan Eng mempunyai pengalaman sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang selama 2 penggal… Azmin Ali mempunyai pengalaman sebagai Menteri Besar yang mentadbir negeri terkaya di Malaysia, Selangor… Muhyiddin Yassin mempunyai pengalaman sebagai Menteri Besar Johor, menteri kanan dalam kabinet dan juga Timbalan Perdana Menteri… Apakah pengalaman mereka masih tidak mampu membimbing rakan2 mereka di… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Van Jenazah pun kena senarai hitam Ada yang pertikai buat apa DS Najib Razak dan yayasan / individu berkaitan dengannya memiliki sehingga 27 buah Nissan Urvan. Maka logiklah jika kerajaan Malaysia mahu lucut hak kenderaan itu daripada beliau dan mengambil alih kenderaan2 tersebut sebab nampak sangat ia pembaziran. Sebenarnya salah satu kenderaan tersebut telah diserahkan kepada Masjid Merapoh dan digunakan sebagai van jenazah. Sejak akhir tahun lepas, van tersebut telah disenarai hitam dan tidak dapat memperbaharui cukai jalan – menyebabkan kesukaran 5000 kariah kawasan tersebut bagi menguruskan kematian memandangkan jarak kawasan tersebut ke Hospital Lipis adalah kira-kira 100km. Saya berharap… Read more »

anonymous
Member
anonymous

Kalo van ini dari sumber 1mdb van wajar dipulangkan….orang mati mesti di bawa dgn keenderaan halal..

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Kentutkan dia, PROOOTT..,!!

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Bermulanya ‘Serangan’ Hindu Ke atas Saya Pengalaman dituduh menghina disebabkan menjawab dakwaan mereka bukan baru sahaja berlaku. Ketika saya menjawab satu penulisan seorang Hindu Malaysia bertajuk “Hindu Abang Sulung Kepada Islam?” (2014) dengan menulis buku “Yahudi Kristian Hindu Buddha Berasal Daripada Islam?” (2016) akhirnya saya pula yang mendapat puluhan laporan polis sehingga buku tersebut disiasat dan diteliti kembali. Sedangkan orang yang memulakan dakwaan itu tidak pula disiasat dan dikecam. Malah ada gerakan yang mendesak KDN supaya mengharamkan buku tersebut dengan menghantar memorandum kepada pihak KDN. Pada ketika itu cacian dan makian adalah ratiban biasa yang saya dapat. Itu adalah langkah… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Hadi thanks Dr M for ‘cleansing’ PAS, Umno of problem individuals

He says this will help the two parties take power in GE15. He doesn’t know that Umno has stunk so low that they’ll not reach Putrajaya even 3-4 Prus more.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Jelutong. Failed

🤣alahai Jelutong. Failed la lu bro. Nak bekap boss pun janganlah buat karangan terbulu-bulu.

Komen : MP Jelutung bercakap pun kita tafaham, menulis pun macam cakar ‘babi’

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Ko pulak menulis mcm cakar Beruk Tua.

Sebab ko Beruk Tua.

Geng Najib yang selalu menggila.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

“JIKA ANWAR SEGERA JADI TPM, SEMUA ISU PERALIHAN KUASA AKAN SELESAI DENGAN SENDIRINYA” –

Apasal Azizah tak beritahu Tun M dia nak letak jawatan TPM in favour of Anwar?

Dia pun dah naik syiok jadi TPM ke?

anonymous
Member
anonymous

Tahniah Budin kerana berjaya hasilkan satu buku yg sangat penting..

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Prosecute ex-ministers involved in land swap deals, Setiawangsa MP Nik Nazmi Nik Ahmad urged

He said the deals had bad impact on national security as they include construction of military camps at unstrategic locations for political purposes.

“.. compromise on the issue of the country’s defence for the sake of political interest .. treason of the highest order,” he said.

Mohamad Sabu revealed that there were clear involvements of former prime ministers and defence ministers in 13 out of 16 land swap deals.

16 of his ministry’s projects suffered over RM500 million losses due to mismanagement and other factors.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Najib perlu jawab tuduhan rasuah dan pengubahan wang haram terhadapnya, kata Lim Kit Siang.

Antaranya, Lim menyebut Deepak Jaikishan semasa wawancara dengan Al Jazeera, bahawa isteri Najib, Rosmah Mansor membeli barangan berlian sebagai satu cara untuk “menyedut” wang.

Deepak juga mendakwa Rosmah bertindak seperti “perdana menteri de facto” ketika Barisan Nasional berkuasa dan menyatakan Najib memberikan barangan kemas, wang, hartanah dan kereta kepada Rosmah sebagai balasan kepada kontrak kerajaan yang menguntungkan.

“Berlian, terutama yang mahal, yang tidak ternilai harganya, ia cara mereka simpan duit mereka. Ini cara mudah baginya untuk menyedut wang dan simpan di tempat yang sangat mudah.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Apa saja yang berkait dgn Najib Al Jibo, takda yang betul –

Laporan: RM1j wang anak yatim diguna bayar yuran guaman pembantu Najib

Ia dikatakan membabitkan wang yang diamanahkan kepada Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (Yapeim).

https://www.malaysiakini.com/news/475735

Konta
Guest
Konta

Bodoh betul puak ph, dari pnyokong samp menteri, najib bukan sape2 lg, tak perlu nk melalak macam2,dh ada bukti dah ada kuasa biarlah mahkamah yg tentukan, cara dan kaedah seolah2 najib masih pm, berhenti bercakap pasal najib, salah atau tidal mhkamah putuskan jgn pula puak bodoh terus berlagaj macam tuhan, sdgkan mereka juga terpalit dgn kekotoran

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Pernah dengor the English expression “Take no prisoners”?

Jadi, tak kisah lah Najib dah takda kuasa, takda nama, perlu bahamkan dia supaya rakyat tahu mencuri wang rakyat bulat2 RM2.6 biliun dari 1MDB itu tak boleh di toleransi.

Hukum mahkamah satu hal, hukum rakyat (non violent kind) menjijikkan nya dua hal.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Kitalah yang paling kejam!! Executive Editor Mei 11, 2019 1 3 orang lelaki yang sedang mabuk bertanding untuk menentukan siapa yang paling kejam. Lelaki yg pertama menyerang seorang perempuan dan memukulnya sehingga giginya patah, lebam kedua matanya dan darah keluar dari hidung dan telinga perempuan itu. Akhirnya perempuan itu jatuh ketakutan dan badannya menggeletar. Dia berpaling menghadap dua lelaki dan berkata dengan bangganya, “Akulah orang yang PALING KEJAM!” Tidak terima, lelaki kedua bangun dan mengoyak baju perempuan itu, memperkosanya dan terus mencekik perempuan itu sehingga perempuan itu mati. Dan dia berkata sambil membusungkan dada “Tidak ada siapa yang lebih KEJAM… Read more »

anonymous
Member
anonymous

Ko ade pistol air nak lawan sniper?…nak mampos

jigit
Member
jigit

Aduhai….kenapa Tun asyik menghiris perasaan Si Budin ini…kasihanilah dia …takkan sampai membuatkan dia jadi gila putus wayar baru Tun nak berhenti memainkan perasaan Si Budin ni. Jangan biarkan dia menderita memendam rasa menelan air liur basi. Eloklah Tun diamkan saja, jangan komen apa-apa. Bila tiba masanya nanti, Tun serahkan saja jawatan PMke8 tu kepada dia….ya…serahkan kepada orang yang lebih layak dari Brader.

Mungkin masa itu, Budin akan mati terkejut dan kecewa yang tidak tertanggung…. akan tapi ianya adalah lebih baik dari penyiksaan yang sedang dialaminya sekarang gara-gara cakap Tun setahun, dua tahun, dua tahun setengah dan terkini tiga tahun pula…

John Doe
Guest
John Doe

Hehehe… Tepat sekali untuk menggambarkan kegelisahan Pak Budin dan barangkali itulah juga kegelisahan Pak Sheikh yang tidak dapat ditahan-tahan lagi.

anonymous
Member
anonymous

Ostaz jon doo….ape hukum janji tidak ditepati?….munapik?…

Lantak le
Guest
Lantak le

NURUL
DIA SEKOLAH

DIA BELAJAR

DIA MEMBACA

DIA ANAK BAIK

DIA DAH BESAR

MUSTAHIL NURUL

TIDAK TAHU

SIAPA

ANWAR IBRAHIM

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Adakah D4P parti Rasis? 1) Ada orang tanya, kenapa apabila kita kritik DAP, kita dituduh sebagai perkauman (racist)? 2) Mungkin sebab DAP itu sendiri adalah parti perkauman. Mungkin laa. Tak berani lah saya nak tuduh parti sahabat kita ni sebagai parti perkauman. Ha Ha Ha… 4) Apabila kita kritik parti perkauman, kita tentulah dituduh memainkan isu perkauman. 5) Jika DAP itu parti sains dan teknologi, kalau kita kritik DAP, kita akan dituduh memainkan isu sains dan teknologi. 6) Jika DAP itu parti alam sekitar, kalau kita kritik DAP, kita akan dituduh memainkan isu alam sekitar. 7) Jika DAP itu parti… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kopipes penulisan Dr Tanaka Mustafa? Ada ke Jepun berbapak Melayu? Melayu kawin Jepun emak dia nakkan nama Jepun ker?

Doktor apa dia tuh? Separuh Melayu kuat politik ker?

Banyak benar soalan tak berjawab. Penulisan yang tidak credible, susah nak di percayai.

I have no love lost with DAP. Tapi coba sokong depa sebab parti komponen PH. Tun M perlu gembeling tenaga depa bagi menggulingkan Najib Al Jibo, Umno Bn yang merosakkan negara amat sangat di gomen dulu. Terlungkup Najib Umno BN.

anonymous
Member
anonymous

Mamak madey separuh melayu…belit seperti keling penuh …kencing mcm budok..

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kamu separuh Bugis.

Entah2 separuh Papua New Guinean, di bahagian tanah tinggi di sana, masih makan orang – cannibalism is still being practised there.

Berapa orang anak kau dah makan?

anonymous
Member
anonymous

Dap ade pelbagai kaum…umno dan Bersatu lah parti perkauman….racist..

Lang Buana
Guest
Lang Buana

Budin dpt dedak drp pak Sheikh, pak Sheikh dpt dana dari mantan PM. Mereka dah kawtim siap-siap. Bila pak Sheikh jd PM, kes Najib yeelekk… melopong lah kamu semua.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Mustahil kes Najib vabishes into thin air kalau Pak Sheikh jadi PM.

1. Case already set in motion, rakyat semua mesti nk lihat Najib masuk penjara

2. Pak Sheikh Al Jub has no love lost with Najib Al Jibo. Kali ke2 penjara ada lah ikhsan dari Pokjib. Kerut nya dalam hati Pok Sheikh tak hilang sampai mati.

3. Kot Pok Sheikh boleh bayangkan ajer dia akan bantu Pokjib dengan kes mahkamah 42 tuduhan nya. Janji tak bertitik.

anonymous
Member
anonymous

Kamu hanye pandai merapoo..

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kamu ha nya pandai makan apoo.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kerja kuat sungguh si Budin nih. Hingga keluar 1 buku.

1. Sudah kerja nya (wartawan dan penulis)
2. Wang bagi nya
3. Peluang bagi nya dapat habuan – kot jawatan Penasihat Media & Komunikasi. Dia mesti tak marah aku cakap begini sebab ini jadi promosi bagi nya.

Tapi tarak janji bagi tun bila menyerahkan kuasa. Dan belum tentu serah kpd Pak Sheikh. Ramai yang tak setuju peliwat dan bekas banduan jadi PM. Kot PAS pun.

anonymous
Member
anonymous

Mamak madey tak perlu janji..sampai masa madey mungkir nuar bawak PKR cabut dari PH diikuti oleh DAP…terguling lah madey sembah sana sembah sini….tak payah kan nak berambuskan madey…

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Bugis Najib dah tak boleh janji, nak masuk penjara 10-20 tahun, gol di sana.

Konta
Guest
Konta

Tm dh cakap manifesto bukan kitab suci untuk ditunaikan begitu juga janji politik bukn perhanjian suci untuk dikotakan, bila dah syok jd pm usahkan memperbaiki semua kesalahan yg lalu malah menambahkan lg kerosakan yang pernah dia buat, kerosakan tak mengurang tp bertambah parah

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kerosakan Najib buat begitu besar tak muat Stadium Bukit Jalil, begitu berat implikasi nya takda dacing yang boleh menimbang nya. Dacing BN dah ranap lama dulu.

Beberapa tahun di perlukan bagi mengatasi kerosakan dari projek2 besar spt ECRL, Johor-S’pore rail link will not run by end 2024, tanah Kerajaan Persekutuan di Bukit Chagar 4.5 hektar dll Najib benarkan di pindah milik ke nama Sultan Johor tanpa apa bayaran.

anonymous
Member
anonymous

Cuba ko bagi bikti kerosakan najibyg sangat besar…
Madey ikut cara najib sembah cina kominis dan jual negara…

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Daylight robbery rompak wang rakyat RM2.6 biliun, rasuhakan sebahagian nya kpd Ketua2 Bahagian dan Cawangan Umno, RM90 juta rasuahkan pemimpin2 PAS, rasuah jadi melanda2 di zaman nya, nilai2 murni rakyat runtuh di buat nya.

Wau bule
Guest
Wau bule

Hahahaha…….. Well Budin…pity you, man. So desperate So hopeful Presume PMO Media Advisor’s Room keep on popping up your mind and eyes. Well maximum of three years…that would be May 2021. Along the way a new trusted leader appears…or Petition starts to flow requiring PM7 to stay put Ultimatum to PH …. PM7 stays or we will make sure pH lose….or If would-be PM in waiting protested, PH will break up and he would never warm PM8′ seat. Amanah and DAP would play their cards close to their chest. PKR would break into 2 groups. As politics is very very… Read more »

anonymous
Member
anonymous

Pupularity madey makin merosot…sadar lah diri..

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Populariti Najib zero.

Pemimpin2 Umno asyik bergaduh.

Najib bukan Bossku, kata KJ.