INI BUKAN JUAL NEGARA KEPADA CHINA KE?

Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad berkata, Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL) dan China Communications Construction Company Ltd (CCCC) bersetuju membentuk syarikat usaha sama (JV) 50:50 bagi mengurus, mengoperasi dan menyelenggara rangkaian Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL).

Beliau, berkata, persetujuan itu adalah susulan pemeteraian Perjanjian Tambahan (SA) oleh MRL dan CCCC pada 12 April lalu.

“CCCC bersetuju untuk mengambil bahagian dalam operasi dan penyelenggaraan ECRL menerusi JV 50:50 di mana syarikat China itu akan menyediakan sokongan teknikal dan berkongsi risiko operasi selepas projek siap,” katanya pada sidang akhbar di Putrajaya.

Tun Mahathir seterusnya berkata, tindakan itu akan mengurangkan beban kewangan ke atas Malaysia, yang sebelum ini menanggung kos keseluruhan operasi dan penyelenggaraan (O&M).

“Selain itu, Malaysia juga boleh memanfaatkan kepakaran CCCC dalam O&M, sekali gus meningkatkan daya maju jangka panjang projek itu,” katanya lagi.

Apakah makna semua ini?

Tidakkah ini bermakna CCCC, sebuah syarikat dari China akan menguasai 50 peratus kepentingan dalam ECRL?

Ini bukan jual negara kepada China ke? (Shahbudindotcom 15/04/2019)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 15 April 2019 — 4:42 pm
Subscribe
Notify of
guest

59 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Yusman
Yusman
16 April 2019 8:04 am

Tafsirannya ikut siapa yg berkuasa:

Jika kerajaan, ia dinamakan kerjasama strategik, win win situation, transfer teknologi, keuntungan berlipat kali ganda, bertambah 2 juta peluang kerja, aset negara.

Pada pembangkang, ini jual negara, rakyat tempatan tak dpt peluang kerja secukupnya, rugi, jual kepentingan negara, menambah hutang, akan ditipu Tiongkok spt projek² mega di Sri Lanka dan Pakistan.

Semuanya betul.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
16 April 2019 8:25 am
Reply to  Yusman

Betul. Ikut siapa yang berkuasa. Di zaman Najib tak boleh nak cakap, tak berani nak cakap. Contoh nya, Malaysian Insider, Malaysia Chronicle kena ban.

Tapi kamu pakai nama lain di tempat lain aku baca. Fakta dan hujah di gunakan, kata2 pun serupa.

Pahal tak kasi contoh2 tempat Pak Lobai2 merintah? Minat juga nak tahu pendapat kamu macam mana di sana.

jigit
jigit
16 April 2019 7:50 am

Isu ni mudah saja difaham. Kalau DSAI yang initiate benda ni, tentu segalanya hasilnya akan dipropaganda sebagai pencapaian terbaik pada pandangan mata Budin. Akan tetapi sejak awal lagi Budin udah sakit hati sebab Tun Daim yang dilantik sebagai perunding ERCL, bukannya Abam yang merupakan pakar untuk rundingan secara berdepan atau di belakang.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
16 April 2019 7:50 am

JIGIT GANGSTER…KO SOKONG KE TH KENA ROMPAK?…4 INFO AKU BKN AHLI PAS….

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
16 April 2019 7:37 am

PH BERTUNJANGKAN KAFIR HARBI BERKUDAKAN MUNAFIK MELAYU PEROMPAK HARTA UMAT ISLAM…. SEJUTA KALI CILAKO….YA ALLAH!!!!! TUHAN YG PERKENANKAN DOA MEREKA YG TERANINYANYA!!!!!ENGKAU HANCUR LEBURKAN MEREKA!!!!!!!SEGERAKAN KEHANCURAN MEREKA!!!!YA QAHHAR!!!!!YA JABBAR!!!!!YA MUNTAQIM!!!!!YA ALLAH!!!!YA ALLAH

jigit
jigit
16 April 2019 7:44 am

Jangan doa untuk keburukan orang…belum cukupkah khemah PAS dipukul ribut semasa muktamar dan segala malapetaka yang menimpa tukang-tukang doa laknat ini dijadikan iktibar?

Tanpa Nama
Tanpa Nama
16 April 2019 8:20 am
Reply to  jigit

Pak Lobai2 jenis soroban tobal mcm Taliban tuh mcm gitu. Dulu Tok Garu Nik Aziz imamkan sembahayang hajat “KO kan Umno”.

Sekarang PAS tergaru garu dan tersengeh sengeh bersama Umno. Puak katun semua nya itu.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
16 April 2019 7:34 am

SEKUMPULAN. PEROMPAK HARAM PH .TELAH MEROMPAK SEBUAH INSTITUSI ORG ISLAM …SEBANYAK 20 BILLION…APABILA DI SOAL DI MAHKAMAH TOM CAT…PEROMPAK JWB TEGAS BAHAWA INSTITUSI TERSEBUT TELAH RUGI 4 BILLION…PEROMPAK TERSEBUT BERI JAMINAN HASIL ROMPAKAN DI JAMIN OLEH PH DAN AKAN BAYAR CUKAI TAHUN… .ALASAN TERSEBUT DITERIMA MUDAH OLEH AG…PEROMPAK BERNAMA TOKONG DIBANTU MUJAHAT WAKANDA TELAH DIBEBASKAN BERSAMA HASIL ROMPAKAN DENGAN DI SAKSIKAN OLEH TONG M,,PAK DAJJAL,,MAT SYABU SHIAH….SEKIAN…CERITA INI BENAR… ROMPAKAN BERLAKU DI SIANG HARI DI DEPAN KHALAYAK RAMAI….

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
16 April 2019 7:03 am

TN AND THE GANGSTER GANG + ZIONIST….UMNO DAH BERSIH…MANA2 KAKI KORUP DAH KENA SUMPAH JADI KATAK MASUK PARTI KO…LEPAS NI CALON ADALAH PARTI YG TAK PERNAH PERINTAH NEGARA….

Tanpa Nama
Tanpa Nama
16 April 2019 8:17 am

TAK PAYAH JAWAB KOMEN2 PAK LOBAI SOROBAN TOBAL MCM TALIBAN YANG PEMIKIRAN BUDAK KECIK NIH.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
16 April 2019 5:52 am

Siapa yang geramkan DAP dapat memerintah bersama dengan yg lain2 dan mikirkan depa ada pengaruh dalam menubuhkan MRL-CCCC JV, hamputkan lah Najib yang bikin Tun M gembelingkan tenaga DAP menghumban Najib Al Jibo.

Kalau Najib memerintah dgn baik dan tidak curi wang rakyat RM2.6 billion di 1MDB, DAP tak merasa ke Putrajaya. Pahal pun, JV itu di runding Daim dan keputusan dibuat Tun M.

Berusaha lah dan berdoa lah kita supaya jangan Najib atau yang seperti nya dapat memerintah Malaysia lagi. Hampir jahanam negara ini di buat nya. Biar dia merekut di penjara selepas di bicara.

John Doe
John Doe
16 April 2019 4:05 am

(Sambungan) 6. MENERAP RANGKAIAN LANDASAN SEDIA ADA SEBELUM: Landasan bermula dari Pengkalan Kubor, berakhir di Gombak. Kemudian dibina sebiji stesen & landasan baharu dengan kos RM9 bil. SELEPAS: Landasan bermula dari Kota Bharu sehingga stesen pertukaran Putrajaya. Di Putrajaya, rangkaian landasan ERL KLIA sedia ada, rangkaian landasan MRT2 yang sedang dibina, landasan HSR yang bakal dibina selepas 2020, semuanya diserap untuk menjadi Putrajaya Sentral. Dari Putrajaya nak pergi Pelabuhan Klang, nak pergi Lembah Klang, nak pergi KLIA, nak balik pantai Timur, semuanya boleh. 7. PEMBAYARAN PENDAHULUAN SEBELUM: Bayar pendahuluan RM3.1 bil meskipun kerja-kerja Fasa 2 ECRL (landasan Gombak-Pelabuhan Klang &… Read more »

Anonymous
Anonymous
16 April 2019 1:59 am

Mahu terus sokong PH, Budin kinii bimbang
Dia mula takut, untuk ikut langkah sumbang
PH dah goyah tunggu masa je nak tumbang
Rata kedai kopi kiita terdengar orng gebang

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

Anonymous
Anonymous
16 April 2019 1:34 am

Kerajaan PH: Harapan Yang Musnah Tewasnya PH tiga kali berturut-turut dalam PRK Cameron Highlands, Semenyih dan Rantau menunjukkan kekecewaan rakyat dengan kerajaan ini. Rakyat kecewa kerana menterinya tidak kompeten, dasarnya tidak jelas, kos hidup semakin meningkat, tadbir urus yang lemah, dan lainnya. Saya ingat pemimpin PH demokratik dan boleh menerima perbezaan pandangan, tetapi realitinya tidak. Apabila empat orang pensyarah memberikan pandangan mereka tentang Statut Rom, ada pemimpin PH yang meminta mereka disiasat dan diambil tindakan. Kenapa sampai begitu? Sanggahlah pandangan pensyarah ini dengan hujah dan serahlah kepada rakyat untuk menilainya. Saya cukup tidak selesa apabila perbezaan pandangan mahu disekat dengan… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
16 April 2019 6:05 am
Reply to  Anonymous

Anonymous kah kaahh kaaahhh sudah nyata itu Geng Najib yang asyik menjilat Najib – melakak mcm pontianak itu ada lah trademark dia. Geng Najib gua bo layan tapi Ano ini kot boleh.

Apakah Agus ini yang dipanggil “Professor Kangkung” bila dia mengata Tun M tua sangat untuk memerintah di suatu foram dulu?

Bila ada professor yang terbukti otak cetek seperti Professor Kangkung itu, bermakna lah ada lain yang begitu jugak. Bukan semua professor di Malaysia ini pandai.

Mengata PH kalah PRK tiga kali “menunjukkan” kekecewaan rakyat dengan kerajaan memang dangkal. Tak ambil kira 2 kerusi itu BN punya dulu.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
16 April 2019 6:14 am
Reply to  Anonymous

Bodoh nya Professor (Kangkung?) Agus ini boleh di lihat dari kata2 nya pemimpin PH tak demokratik dan tak boleh menerima perbezaan pandangan, konon. Dia menyebut kes empat orang pensyarah memberikan pandangan mereka tentang Statut Rom, ada pemimpin PH yang meminta mereka disiasat dan diambil tindakan. Tapi dia sendiri juga “tak demokratik dan tak boleh menerima perbezaan pandangan”. Kalau tidak, dia patut menerima sahaja pandangan “pemimpin PH” itu sebagai suatu “perbezaan pandangan”, lihat jika ada tindakan. Macam2 karutan ada di Malaysia ini sekarang. Professor Kangkung, Professor “tak demokratik dan tak boleh menerima perbezaan pandangan”. Najib mengeluh dituduh itu semua dia punya… Read more »

Anonymous
Anonymous
16 April 2019 1:31 am

Budin udah nampak, yg parti PH ni mengarut
Perjuangan depa itu, lebih kpd mengisi perut
Cara fitnah depa, Budin tidak mahu lagi turut
Cuma Budin blm ler sampai tahap mencarut

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

Ong
Ong
16 April 2019 12:43 am

Saya tak setuju dgn pandangan Budin. Cuma TM antara Ketua Negara yang berani buat rundingan dgn China. Tengkok Pakistan, Sri Lanka dan Phillipine mereka diam sahaja. Even with their might and power, TM dares to bring them to the table for discussion. And a 50/50 joint venture will enable our boys to learn all the engineering skills thus benefiting Malaysia.

Anonymous
Anonymous
15 April 2019 11:55 pm

Syabas Budin, dia dah tala Pakatan Harapan
Nampaknya dia pun mau lari dari kegelapan
Bukan sindir2 lagi tapi dia hentam berdepan
Sbb dia sedari, yg sokong PH satu kesilapan

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

Geng Najib
Geng Najib
15 April 2019 11:41 pm

Sdra John Doe….menurut Tun Mahathir, antara persetujuan yang dibuat oleh Tun Daim Zainuddin ialah Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL) dan the China Communications Construction Company Ltd (CCCC) akan menubuhkan syarikat usahasama bagi mengurus operasi dan selenggara East Coast Rail Link (ECRL) project. Kata beliau, CCCC akan memberi sokongan teknikal dan berkongsi risiko operasi selepas projek siap. “This arrangement will ease the financial burden on Malaysia, which previously had to bear the entire costs of maintenance and operations.” Kenyataan ini sangat mengelirukan. Selalunya penyelenggaraan projek sebegini diberikan kepada syarikat asing apabila kita tiada kepakaran teknikal. Namun dalam isu ini Perdana… Read more »

Anonymous
Anonymous
15 April 2019 11:39 pm

Air kencing depa sajikan, sebagai juadah
LGBT depa teriima pakai, menjadi wadah
Makin hancurlah Islam dek rosak aqidah
Sbb itu, 3 PRK berturut, PH terima padah

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahhhh

Anonymous
Anonymous
15 April 2019 11:38 pm

Penabung TH pulak terus jadi terngadah
Aset & reta TH ke MOF sengaja dipindah
Tak pernah jadii, pulangan begitu rendah
1.25% saja dia punya hiibah atau faedah

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahhhh

Anonymous
Anonymous
15 April 2019 11:36 pm

Penyokong PH, ramai keling haram jadah
Agaknya mabuk todi ataupun lalok dadah
Serupa dgn samseng depa tu main redah
Kereta polis pun depa ceroboh & geledah

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahhhh

Anonymous
Anonymous
15 April 2019 11:34 pm

Rakyat tuntut janji depa buat tidak endah
Sesama sendiri rebut jwtn bertikam lidah
China Hindu pulak ramai berpaling tadah
Sbb itu le kat Rantau BN menang mudah

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahhhh

Anonymous
Anonymous
15 April 2019 11:33 pm

PRK yang ke-3, parti PH tewas lah sudah
Kemenangan BN, mmg ler detik yg indah
Pekong PH sudah banyak yang terdedah
Rakyat marah sampai ada yg maki ludah

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahhhh

Geng Najib
Geng Najib
15 April 2019 11:23 pm

Sdra John Doe….tak berapa lama dahulu kerajaan PH telah mengumumkan bahawa projek ECRL dihentikan kerana kononnya kewangan negara tidak mencukupi bagi melaksanakan projek yang memberi menafaat kepada rakyat di sebelah pantai timur. Tapi baru baru ini kerajaan telah menukar pendirian iaitu daripada pembatalan kepada penyambungan semula projek berkenaan tetapi dengan kos yang lebih rendah berbanding dengan kos kerajaan Barisan Nasional dulu. Apabila pengumuman ini dilakukan, maka bersorak sorailah pengikut kerajaan mengatakan bahawa kerajaan PH lebih bijak memerintah dan kerajaan BN dahulu cuba untuk menyamun duit pembinaan projek berkenaan bagi menyelamatkan syarikat 1MDB yang sering kali dikaitkan dengan bekas Perdana Menteri,… Read more »

Chekodet
Chekodet
15 April 2019 10:11 pm

Atas nama BRIM – ianya rasuah politik kpd rakyat

Atas nama BSH – ianya bantuan kpd rakyat utk kurangkan beban.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
15 April 2019 9:58 pm

PH BERTUNJANGKAN KAFIR HARBI BERKUDAKAN MUNAFIK MELAYU PEROMPAK HARTA UMAT ISLAM…. SEJUTA KALI CILAKO….YA ALLAH!!!!! TUHAN YG PERKENANKAN DOA MEREKA YG TERANINYANYA!!!!!ENGKAU HANCUR LEBURKAN MEREKA!!!!!!!SEGERAKAN KEHANCURAN MEREKA!!!!YA QAHHAR!!!!!YA JABBAR!!!!!YA MUNTAQIM!!!!!YA ALLAH

John Doe
John Doe
15 April 2019 9:37 pm

Hakikatnya, Tun terpaksa mengubahsuai projek ECRL ini sebab negara kita dah terikat akibat perjanjian berat sebelah yang dimasuki oleh PM terdahulu. Membatalkan sama sekali secara relatif akan menyebabkan kerugian kerana kerajaan Malaysia perlu membayar gantirugi ketika tiada sebarang projek berjalan. Sama macam kes Jambatan Bengkok yang dibatalkan oleh Pak Lah. Maka dengan kebijaksanaan Tun, diubahsuai sedikit supaya tidak kerugian sangat berbanding sekiranya diteruskan seperti asal. Itu namanya membuat perkara yang terbaik di dalam ruang lingkup yang ada. Tn Budin apa tahu. Dia hanya tahu membodek Pak Sheikh kerana mengharapkan sesuatu kepeningan peribadi berbanding kebenaran yang sebenar. By the way Tn… Read more »

Geng Najib
Geng Najib
15 April 2019 11:13 pm
Reply to  John Doe

Sdra John Doe…Winston Churchill pernah mengatakan, “a lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on.” Alhamdulillah…baru2 ini satu lagi pembohongan Pakatan Harapan terbongkar. Dibongkar oleh tidak lain dan tidak bukan Perdana Menteri sendiri. Dah tantu lah kita semua pernah membaca pelbagai keratan fitnah-fitnah berkaitan ECRL yang boleh diringkaskan seperti berikut: – ECRL adalah satu usaha jahat (scam) untuk melindungi 1MDB. – Kos ECRL lebih tinggi disebabkan duit dicuri oleh Jho Low. – ECRL menandakan Najib menjual negara kepada China. Realitinya, pertama, kos ECRL mahal di zaman pemerintahan Kerajaan BN disebabkan ianya… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
15 April 2019 9:23 pm

https://www.ismaweb.net/…/nasihat-untuk-ph-akibat-politik-…/ PRK Rantau dua hari lepas dan beberapa PRK yang lalu, jelas memberikan satu lagi isyarat kepada Pakatan Harapan (PH) bahawa rakyat mula benci, muak, getik dan meluat dengan gelagat sebahagian daripada mereka yang berada dalam tampuk kuasa. Saya amat yakin jika berlaku PRU15 dalam sebulan dua ini dalam kawasan bukan majoriti ultra kiasu, belum tentu PH akan kekal. Tidak mustahil akan tumbang daripada tampuk kekuasaan. Sekali pandang, nampak sebahagian pemimpin PH ini macam pandai, tetapi bertindak tidak menampakkan kepandaiannya. Menjadi bahan ketawa dan jenaka. Tidak kurang yang cuba berpantun dan berseloka serta memetik kata-kata hikmah cerdik pandai ketika perbahasan… Read more »

Geng Najib
Geng Najib
15 April 2019 9:20 pm

Ingat handal dan hebat sangat Tun Madey ni…dulu cakap bukan main berdegar2 lagi kata nak batalkan projek tu kerana perjanjian berat sebelah dan tak untungkan negara..tapi bila kena gertak dengan China, terkocut tolor…terus jadi kobau dicucuk hidung oleh depa tu!!!!

irkiz
irkiz
15 April 2019 10:40 pm
Reply to  Geng Najib

kalau tak handal Allah tak pilih dia jadi PM 2 kali. Sebab apa Allah tak pilih tuan jadi PM sebab bodoh, mangkok hahun.

Geng Najib
Geng Najib
15 April 2019 11:02 pm
Reply to  irkiz

Alaaah…menang dengan cara fitnah dan kelentong rakyat nak buat apa..tak gentleman langsung….tengok aje lah kes 1MDB tu..sampai sekarang pun takde sebarang pendakwaan..tu haaah…isu berlian merah jambu tu…ternyata hanya lah fitnah dan spin oleh Tony Phua dan Pizi sotong aje…rakyat Msia cabar PH bubarkan parlimen sekarang, tengok kalau depa semua boleh menang macam PRU 14 lagi ke tidak!!!!

Geng Najib
Geng Najib
15 April 2019 9:17 pm

Ingat Tun Madey peduli ke negara ni dah nak dijual kepada China..yang penting..dia dan kroni2nya ada masyuuuk dalam projek tu beb!!!!

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
15 April 2019 9:16 pm

SEKUMPULAN. PEROMPAK HARAM PH .TELAH MEROMPAK SEBUAH INSTITUSI ORG ISLAM …SEBANYAK 20 BILLION…APABILA DI SOAL DI MAHKAMAH TOM CAT…PH JWB TEGAS BAHAWA INSTITUSI TERSEBUT TELAH RUGI 4 BILLION….ALASAN TERSEBUT DITERIMA MUDAH OLEH AG…PEROMPAK BERNAMA TOKONG DIBANTU MUJAHAT WAKANDA TELAH DIBEBASKAN BERSAMA HASIL ROMPAKAN DENGAN DI SAKSIKAN OLEH TONG M,,PAK DAJJAL,,MAT SYABU SHIAH….SEKIAN…CERITA INI BENAR… ROMPAKAN BERLAKU DI SIANG HARI DI DEPAN KHALAYAK RAMAI….

Rahman2
Rahman2
15 April 2019 9:10 pm

I love this reality fact and truth

G25: Days of obeying Sultan’s command ‘no matter what’ are over

Kun Fa Ya Kun
Kun Fa Ya Kun
15 April 2019 9:24 pm
Reply to  Rahman2

G25 ni tak boleh pakai…semuanya dah jadi balaci kepada PH dan DAPigs, khususnya Tun Madey…secara tak langsung jadi jurucakap menyokong segala keputusan PH, walaupun terang2 bertentangan dengan perlembagaan, khususnya isu kedaulatan Institusi kesultanan..

Anonymous
Anonymous
15 April 2019 8:11 pm

Bukan ko tak tau Budin, sikap PH pala bana
Tak habis2, dgn fitnah dan perangai durjana
Kalu BN, dikata negara nak dijual kpd China
Bila PH, kita nak bawak pelaburan dari sana

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

Kassim Selamat
Kassim Selamat
15 April 2019 8:27 pm
Reply to  Anonymous

Pelaburan keretapi tidak menguntungkan. Jangan kita saja rugi biar Cina pun sama rugi.

Anonymous
Anonymous
15 April 2019 8:09 pm

Begitulah Budin oi, kalau nak tahu PH puaka
Mcm2 fitnah ke atas BN puak ini sudah reka
Rakyat dah sedar & PH kini rakyat tidak suka
Sbb itu, dah 3 PRK PH temui nasib yg celaka

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

Tanpa Nama
Tanpa Nama
15 April 2019 7:18 pm

Pak Lobai soroban tobal pakai nama Apanama ke, guna istilah yang sama – Tong M.

Pasal Pak Pandir dan Pak Lendir, TG90 juta, kalau dengan Clare Brown kot dah tak boleh banjir. Mana boleh, tiap kali berdepan, teringat rugi RM1.4 juta, tak naik barang berair.

Chekodet
Chekodet
15 April 2019 6:58 pm

Pengumuman terbaru (ulangan)

PM umum bantuan raya kpd kakitangan awam gred 41 ke bawah RM400.

Masa Najib PM – rasuah politik
Masa Mahathir PM – bantuan raya

Apanama
Apanama
15 April 2019 6:54 pm

“CCCC bersetuju untuk mengambil bahagian dalam operasi dan penyelenggaraan ECRL menerusi JV 50:50 di mana syarikat China itu akan menyediakan sokongan teknikal dan berkongsi risiko operasi selepas projek siap,” Betullah TGHH cakap ini Kera jaan Pak Pandir, ditambah lagi sorang Pak Lendir….. 3years Defect Liabilities mmg termaktub dalam mana2 JKP Document Contract. Takde maknanya si Tong Madey angguk angguk bongok dgn cerita China tu. After 3 years Defect Liabilities done , cabutlah buat apa nak layan Tong Madey sengal tu. Bangang sangat ke China nak berkongsi risiko. 40% utk local kontraktor, sembang Tong Madey , setau aku yg dah telibat… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
15 April 2019 7:08 pm
Reply to  Apanama

TG90 juta patut terima kasih sebab Daim cakap ECRL dari Kelantan “tak lompat Terengganu”, jadi Terengganu dapat faeah. e

irkiz
irkiz
15 April 2019 6:49 pm

budin kalau tun cakap semua tak betul, kalau anwar ibrahim, rafizi, nurul budak kurang ajar cakap semuanya betul. nampak sangat budin anti 10000000 peratus tun. Nampak sangat, budin penyokong kuat MAMAK ANWAR.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
15 April 2019 6:33 pm

ANON ….PAS MENANG 5 – 0 INTERLOKUTERI….LWN SR….APA HAL SKANDAL BERTIMBUN PH ..LAMGSUNG TAK MSK COURT….NAPE KO TAK KOMEN????

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
15 April 2019 6:27 pm

ANON ..YG KO SIBUK KRITIK SKANDAL PEMBANGKANG
…KO DAH PG BALAI KE?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
15 April 2019 6:24 pm

ANON ..PSL SAMAN PAS SEPARUH JLN ..BNYK LG YG AKU JWB….KO NACA SIKIT JE….

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
15 April 2019 6:22 pm

ANON THE GANGSTER….TONG M HANYA JADI PUPPET KAFIR HARBI
..

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
15 April 2019 6:19 pm

PH BERTUNJANGKAN KAFIR HARBI BERKUDAKAN MUNAFIK MELAYU PEROMPAK HARTA UMAT ISLAM…. SEJUTA KALI CILAKO….YA ALLAH!!!!! TUHAN YG PERKENANKAN DOA MEREKA YG TERANINYANYA!!!!!ENGKAU HANCUR LEBURKAN MEREKA!!!!!!!SEGERAKAN KEHANCURAN MEREKA!!!!YA QAHHAR!!!!!YA JABBAR!!!!!YA MUNTAQIM!!!!!

Chekodet
Chekodet
15 April 2019 5:17 pm

Pengumuman terbaru.

PM umum bantuan raya kpd kakitangan awam gred 41 ke bawah RM400.

Masa Najib PM – rasuah politik
Masa Mahathir PM – bantuan raya.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
15 April 2019 4:53 pm

50% tidak bermakna syarikat/projek itu China control.

JV urus, bergantung berapa ramai pengarah JV bagi tiap pihak.

Kalau sama ramai, siapa Pengerusi.

Pengerusi ada “casting vote”, boleh kata “nyet”, ke tak.

Pahal pun, kalau CCCC minat mahu laksanakan ECRL berdasarkan 50% tuh, push come to shove, mesti ikut kata Malaysian side.

Jauh beza dengan Najib Al Jibo yang literally “jual kpd China”.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
15 April 2019 5:03 pm
Reply to  Tanpa Nama

Jangan kasi depa impot semua dari China untuk projek itu, termasuk tukang masak.

Aku nak kerja tukang masak tuh. Kalau depa buat hal, aku tau ler apa ramuan nak pakai, hehe.

Chekodet
Chekodet
15 April 2019 4:51 pm

Tafsiran bergantung kpd individu yg melakukannya. Tafsiran mungkin berbeza bila individunya berbeza.

Kalau Najib – jual negara
Kalau Mahathir- joint venture

Tanpa Nama
Tanpa Nama
15 April 2019 5:32 pm
Reply to  Chekodet

Kalau kamu, kasi pungkoq ke?

Bodoh betul, tak nampak jauh beza bya dgn apa yang Najib nak buat dulu.

Mcm mana beza nya? Kau tak cakap, apekedarah aku nak cakap.

irkiz
irkiz
15 April 2019 6:52 pm
Reply to  Chekodet

saya setuju 100 peratus. Tetapi budin apa yang tun buat semuaya dia tidak setuju. Kalau idea itu datang daripada Mamak anwar dia 100 peratus. Ada disebaliknya kita tidak tau sebab apa budin penyokong kuat.. Boleh tuan bagi sebab apa budin benci sangat kepada tun.

Anonymous
Anonymous
15 April 2019 7:27 pm
Reply to  irkiz

Usahlah sdr Irkiz ni berpura-pura buta kelam
Tak kan ler nak lupa pula sejarah yang silam
Th 1998, ke mahkamah, dibawa usung tilam
Sbb itu le Budin menyimpan dendam yg dlm

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

irkiz
irkiz
15 April 2019 10:44 pm
Reply to  Anonymous

anwar ibrahim dan keluarga tak dendam pun, sabab apa kita jadi nak buta perut