HIBAH TH RENDAH HANYA TAHUN INI, DIJANGKA TIADA LAGI KEJUTAN DI MASA DEPAN

Segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam dan Nabi Muhammad kekasih Allah dan hambanya.

Ada yang bertanya mengapa hibah tabung haji sangat rendah? lalu muncul sedikit kepanikan dan ketidakpuasan hati, sebahagian didasari kebimbangan tulen, sebahagian yang lain pula hanya bersumber kepada sebab kebencian dan perseteruan politik. Adalah diingatkan tulisan ini bukan dari orang politik, saya sekadar usaha berkongsi ulasan untuk bacaan orang ramai yang bertanya.

Info dan fakta dalam ulasan saya ini bersumber dari pihak Tabung Haji sendiri dan saya tiada kepentingan dalam TH malah saya telah pun beberapa menunaikan haji melalui perjalanan sendiri sewaktu belajar dahulu, tiada satupun bersama TH.

Ulasan ini dibuat bagi melaksanakan tugasan menjawab soalan mereka yang cintakan ilmu dan kebenaran. Saya hanya sekadar menyampaikan maklumat sebenar sekdar yang saya faham, saya juga tiada sebarang autoriti atau kuasa untuk menjustifikasi berlebihan, mempertahankan atau mempengaruhi sebarang keputusan komersial, operasi dan penstrukturan oleh pihak TH.

Justeru, jika ada keputusan dan tindakan TH yang tidak dilihat tepat dari sudut komersial, itu adalah perbezaan biasa sudut pandangan komersial dari seseorang individu atau institusi dengan pengurusan TH. Ia tidak semestinya lebih tepat atau lebih baik dari keputusan TH, kerana TH diyakini lebih fahami luar dalam organisasi yang diurusi mereka.

Telah beberapa bulan saya dan TH memberikan gambaran bahawa hibah memang akan rendah tahun 2018, malah saya juga telah berkongsi info bahawa 1-2 % adalah kemungkinan besar hibah TH bagi tahun 2018, hasil kajian dari kaedah pensturktuan semula yang dilaksana oleh TH. Justeru, sesiapa yang ikuti isu ini sejak dari awal, sudah tentu tidak pelik dan tidak mengejutkan dengan kadar 1.25 % tersebut. Lihat gambar

INTRODUKSI

Hibah itu dari Bahasa arab yang ertinya adalah hadiah. Dari sudut kontrak dalam fiqh muamalat, adalah pelik dan tiada kewajaran untuk penerima hibah memarahi hadiah yang kecil diberi oleh pemberi hadiah. Maka hibah kecil berbanding sebelum tentunya bersebab. Kerana kontrak syarah yang digunapakai oleh Tabung Haji dengan penyimpan adalah Wadi’ah Yad Dhamanah yang beerti kontrak pinjaman wang. Maka hadiah dan jumlahnya mestilah diberi secara tanpa paksa dan sukarela oleh pemberi hadiah bagi mengelakkan elemen riba. Hal ini juga telah diteliti oleh Majlis Penasihat Shariah TH.

SEKARANG, APA SEBAB HIBAH TH TERLALU RENDAH?!

1. Baiklah, namun apa sebabnya ia terlalu rendah ? Ada pelbagai sebabnya yang tercantum dan membarah antaranya :-

a) Kelemahan pengurusan TH yang dahulu (kerana hibah 2018 adalah refleksi tugasan dan keputusan pengurusan TH sejak dari tahun sebelumnya sehinggalah tahun 2017 & 2018), sebahagian keputusan ini tidak dianggap jenayah kerana menurut undang-undang, kelemahan ‘certain type of bad investment decision is not a crime’, maka tidak semua jenis kelemahan boleh diheret ke mahkamah. Sebahagian lagi yang lain, telah pun dilaporkan kepada polis dan dalam siasatan iaitu kes yang merugikan Tabung Haji. Antara kes-kes yang membawa kerugian seperti arahan untuk tidak menjual saham FGV sehingga kerugian RM 1.1 bil, TH menyelamatkan Ramunia (nama lama sebelum ditukar kepada nama TH heavy) sehingga kerugian RM 670 juta dan TH membeli 30 % peilikan dalam syarikat Putrajaya Perdana melibatkan RM 144 juta kerugian.

Menurut laporan TH, Lembaga Pengarah TH baharu telah membuat laporan polis dan Suruhanjaya Perkhidmatan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap ahli lembaga pengarah dan pengurusan lama.

Laporan pertama melibatkan Program Yayasan Tabung Haji (YTH) 2017, di mana dana berjumlah lebih daripada RM22.0 juta telah dikeluarkan untuk aktiviti yang mempunyai kecenderungan politik. Ia bertentangan dengan Memorandum dan Artikel Persatuan YTH

Laporan kedua dibuat ke atas beberapa pengurusan TH yang lalu berhubung dengan salah nyata dan penyembunyian maklumat penting yang melibatkan penjualan saham TH dalam tahun 2012 sebanyak 95% dalam PT TH Indo Plantations yang dipegang oleh dua anak syarikatnya, iaitu TH Indopalms Sdn Bhd (THI) dan TH Indo Industries Sdn Bhd (THII) kepada PT Borneo Pacific (PT Borneo) dengan harga AS$910 juta (RM 3.7 billion).

Laporan ketiga dibuat pada bulan Januari 2019 berhubung dengan akaun kewangan TH bagi tahun berakhir 31 Disember 2017 (FY17). Laporan ini melibatkan pembentangan laporan kewangan oleh bekas para eksekutif utama TH sehingga berjaya mengisytiharkan hibah walaupun keuntungan tidak mencukupi, bertentangan dengan Akta Tabung Haji 1995.

Pihak polis sedang membuat siasatan mengikut Seksyen 420 dan 409 Kanun Keseksaan kerana menipu.

Selain itu, SPRM juga sedang menyiasat ahli lembaga pengarah dan pengurusan yang lama. Lebih banyak laporan polis akan dibuat pada masa hadapan berkaitan dengan kerugian yang dialami oleh TH. Rujuk

https://www.tabunghaji.gov.my/ms/kenyataan-akhbar/fri-11302018-1200/tabung-haji-membuat-dua-laporan-polis-terhadap-mantan-pengerusi)

Juga baca ( http://www.astroawani.com/berita-malaysia/jsjk-jalankan-siasatan-susulan-laporan-polis-tabung-haji-192732)

b) Melanggar Akta Tabung Haji 1995

Mantan Gabenor Bank Negara Malaysia, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz pernah menulis surat kepada Mantan Menteri yang bertanggungjawab pada 23 Disember 2015 untuk memberi amaran bahawa TH mengalami masalah kekurangan aset.

Walau bagaimanapun, Kerajaan tidak mengambil iktibar daripada amaran tersebut dan terus membenarkan TH membayar hibah (dividen) yang tinggi, walaupun keuntungannya tidak mencukupi.

Melihat laporan kewangan TH tahun 2017, hanya mencatatkan rosot nilai sebanyak 120.4 juta sahaja, maka seolahnya TH tiada kerugian dan serta asetya melebihi liabiliti termasuk kerugian, namun hakikat sebenarnya ukur rujuk rosot nilai telah diubah, menyalahi standard piawaian perakaunan yang dipakai oleh TH sendiri iaitu menurut Financial Reporting Standard Consensus no 14 di bawah ‘impairment’ mengkehendaki TH merekodkan semua ini sebagai kerugian, apabila ia dikembalikan menurut standard yang betul, rosot nilai tahun 2018 menokok sebanyak 12.5 kali ganda sehingga menjadi 1.507 bilion. Inilah yang menjadikan TH kekurangan asset berbanding liabiliti serta MENYEKAT PEMBERIAN HIBAH YANG LEBIH BESAR.

c) Faktor politik dan ekonomi dalam negara dan juga faktor ekonomi luar negara seperti Federal Reserve USA menaikkan kadar faedahnya sebanyak 4 kali pada tahun 2018, naik dari 2 $% kepada 2.25 %, ini menyebabkan pelabur global mengutamakan Pasaran Saham USA yang lebih menyakinkan berbanding pasaran negara-negara membangun termasuk Malaysia, Trade War di antara China & USA turut beri kesan besar kepada kesatabilan pasaran sahama (rujuk https://www.businessinsider.my/global-stock-markets-tumble-after-weak-china-trade-data-2018-12/?r=US&IR=T ).

Begitu juga juga kekalutan isu Brexit yang pengaruhi seluruh pasaran saham serantau termasuk Asia. Ini tentunya menjadi salah satu penyebab tambahan bagi jatuhnya nilai pelbagai saham yang dipegang oleh TH juga. Tidak dinafikan, perubahan kerajaan PH dari BN buat pertama kali dalam sejarah Malaysia turut menambah lagi perisa ketidaktentuan pasaran saham di Malaysia. Ia perkara lumrah bagi sebuah perubahan besar dalam sesebuah negara.

HIBAH DAN AKTA TABUNG HAJI

Berpegang kepada Akta Tabung Haji. Menurut CEO Tabung Haji Datuk Seri Zukri Ab Samat dalam sidang media pengumuman hibah, akta TH menghadkan pemberian hanya pada lebihan (surplus) aset berbanding liabiliti, maka walaupun keuntungan semasa TH adalah RM2.014 bil, tetapi jumlah yang boleh diagihkan berdasarkan Akta TH (bagi memastikan agar liabiliti tidak lebihi asset lagi) HANYALAH RM913 JUTA SAHAJA. Itulah jumlah yang membentuk 1.25 % hibah tahun 2018 yang terendah dalam sejarah.

Dijelaskan juga oleh pengurusan terkini TH, sejak beberapa tahun dahulu TH mampu memberikan hibah tinggi kerana wujud manipulasi piawaian perakaunan TH dan juga ketidaktepatan kedudukan akaun TH. Akibatnya hibah bagi beberapa tahun lalu adalah datang dari wang depositor bukannya dari untung perniagaan sebenar. Ia adalah resepi keruntuhan TH sekiranya diteruskan serta tidak diperbaiki dan diperbetulkan. Bermakna, Hibah tinggi masih boleh diberi tetapi dengan cara melanggar akta TH, mengubah ambang rosot nilai secara salah sekaligus melanggar piawaian perakauan TH sendiri dan menggunakan deposit penyimpan. Ini semua kalau dilakukan pada tahun 2018, pasti boleh memberikan lebih dari 6 % hibah tetapi ia salah di sisi undang-undang dan juga syara’ serta menjatuhkan standard TH seperti skim cepat kaya pak man telo yang menggunakan duit pelabur awal untuk membayar pelabur terkemudian, bukan didasari oleh untung perniagaan tetapi memusing-musing wang penyimpan.

BAGAIMANAKAH TANGGUNGAN KOS PENYELAMATAN TH AKAN DIBIAYAI OLEH KERAJAAN?

Berdasarkan maklumat dari siding akhbar TH, Iaitu melalui suntikan dana bersih sejumlah RM17.8 bilion ke dalam TH akan dibiayai oleh Kerajaan dalam tempoh 10 tahun, iaitu dari tahun 2020 sehingga tahun 2030.

BAGAIMANAKAH KERAJAAN SEDANG MENYELAMATKAN TABUNG HAJI?

i. Kerajaan menerusi sebuah syarikat tujuan khas atau special purpose vehicle (SPV), iaitu Urus Jamaah Sdn Bhd (UJSB) yang diketuai oleh CEO yang baru dilantik iaitu Sdr Izad Shahadi, membeli aset TH yang kini bernilai hanya RM9.7 bilion dengan harga yang lebih tinggi pada RM19.9 bilion.

ii. Pembayaran RM19.9 bilion ini terdiri daripada:

a. RM10.0 bilion dalam bentuk sukuk berkupon sifar dengan pulangan 4.05% setahun bertempoh 7 tahun.

b. RM9.6 bilion dalam bentuk sukuk berkupon sifar dengan pulangan 4.10% setahun bertempoh 10 tahun.

c. RM0.3 bilion dalam bentuk bayaran tunai yang dijana menerusi aset RM9.7 bilion yang telah dijual kepada SPV (dividen dan sewa yang diperolehi).

iii. Dengan penerimaan aset-aset bernilai RM19.9 bilion, nilai aset TH akan bertambah dan melebihi liabilitinya sambil mematuhi piawaian yang sepatutnya.

iv. Dengan peningkatan nilai asetnya, TH akan terus mampu membayar hibah menurut keuntungan yang diperolehi pada masa depan.

Dengan kata lain, Kerajaan akan menanggung beban kewangan sebanyak RM19.6 bilion untuk menyelamatkan TH. Kos yang akan ditanggung oleh Kerajaan ke atas sukuk bernilai RM19.6 bilion tersebut dianggarkan sebanyak RM7.9 bilion, dan ini juga akan dibiayai oleh Kerajaan. Ini menjadikan tanggungan kasar Kerajaan untuk menyelamatkan TH sebanyak RM27.5 bilion yang disandarkan kepada aset bernilai RM9.7 bilion. Selepas menolak nilai aset sebanyak RM9.7 bilion, Kerajaan akan membuat suntikan dana bersih sebanyak RM17.8 bilion ke dalam TH yang akan dibayar dalam tempoh 10 tahun.

KESIMPULAN

Berdasarkan kenyataan CEO TH, rumusannya keadaan TH sekarang adalah

1. Defisit telah berjaya ditutup. Hibah boleh diagihkan mengikut Akta Tabung Haji

2. Semua kerugian rosot nilai telah direkodkan. Dijangka tiada lagi kejutan di masa hadapan

3. Kedudukan Kewangan telah pulih. Pulangan yang stabil daripada aset yang berdaya saing

4. Sokongan daripada Kerajaan melalui peruntukan tahunan diberikan untuk memastikan semua Sukuk ditebus semula oleh SPV

5. Hak Keutamaan dimiliki TH yang mana TH boleh mengambil semula aset yang telah dipindahkan setelah dipulihkan

6. Tadbir Urus dan Ketelusan yang lebih baik. Pengawalseliaan yang diperkukuhkan serta pengurusan pelaburan dan risiko yang lebih mampan.

7. Subsidi haji masih ada bagi mereka yang ingin menunaikan haji termasuk pengiring.

8. Simpanan penyimpan semua selamat malah dijamin 100% oleh kerajaan.

9. Aset yang dipegang oleh SPV Urusharta Jemaah Sdn Bhd (UJSB) kini diuruskan sendiri oleh UJSB yang diketuai oleh CEO Melayu Muslim bernama Izad Shahadi Mohd Sallehuddin dengan dibimbing oleh 5 orang ahli Lembaga Pengarah yang semuanya Islam. Prokhas dan CEO berbangsa Cina tiada lagi peranan dalam hal ini.

10. Keputusan besar dan penting berkaitan urusan TH semuanya dibawa ke Kabinet Menteri dan tiada sama sekali dikawal oleh Menteri Kewangan atau mana bukan muslim. TH adalah di bawah tugasan YAB Perdana Menteri dan YB Menteri Hal Ehwal Agama sahaja.

11. Pandangan saya bagi pendepositor, bagi sesiapa yang menyimpan untuk menunaikan haji, terlebih baik untuk mereka kekal dalam TH bagi melunaskan hasrat mulia dan kewajiban haji terbabit serta mendapat subsidi haji dari TH. Bagi penyimpan untuk keuntungan yang lain dari itu termasuklah 1.3 % penyimpan kaya di TH yang merupakan pemegang RM 37 bil dari keseluruhan jumlah simpanan RM 74 bil wang penyimpan, bertenanglah sekejap dan kemudian dengar dan fahami penjelasan pihak tabung haji dan bukan orang politik dari mana-mana parti politik sama ada pembangkang atau kerajaan (mereka saling melobi sokongan).

Sebaiknya fahamkan penjelasan CEO Tabung Haji Datuk Zukri Samad sebagaimana yang beliau huraikan dalam sidang media tadi. Biarlah kita mengambil maklumat dari bukan orang politik, ia lebih terpercaya. Insha ALlah. ( https://www.youtube.com/watch?v=3GwJvbc_sKw&t=26m43s).

Jika masih tidak percaya, maka duit simpanan itu adalah duit anda, anda paling berhak menentukan keputusan terbaiknya. Tahniah bagi mereka yang mampu membaca dan berusaha faham dari awal sehingga di para terakhir ini. Semoga hidayah dan kebenaran milik kita bersama.

Sekian.

Dr. Zaharuddin Abd Rahman

Prof Adjung UNISEL

Pengarah Urusan Elzar Shariah Solution Sdn Bhd

(www.elzarshariah.com)

4 April 2019.

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 6 April 2019 — 12:13 pm
Subscribe
Notify of
guest

38 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Noneng
Noneng
6 April 2019 5:41 pm

Pak man telo
Kau bincang dgn TN, namakan seorang pemimpin PAS yg telah diambil tindakan oleh mahkamah sbb kes rasuah 90 juta.
Tak perlu 2 nama.

TN
Selepas kau isap pelir kulup kapir Harbi sesi mlm nanti, kau mungkin dpt idea.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
6 April 2019 5:03 pm

PELUANG GRADUAN TEMUDUGA HANYA 4% …ITU PUN BLM TENTU DPT KERJA

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
6 April 2019 4:58 pm

ENAM JAHANAM BWH PH MESTI DIHAPUSKAN

irkiz
irkiz
7 April 2019 12:02 pm

Tuan lagi bijak daripada Allah. Yang kita tahu Allah amat mengetahui dan bijaksana, telah memilih parti PH, dan tarik kuasa BN daripada bencabna, tetapi tuan kata enam jahanam. Filem Mamak P. Ramlee filem bodoh, bangang, tak masuk akal.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
6 April 2019 4:56 pm

EKONOMI JAHANAM BWH PH…PENGANGGURAN BERLELUASA ..10000 PEKERJA DIBUANG SETIAP BULAN…

Rahman2
Rahman2
6 April 2019 5:02 pm

If you are all knowing…please tell PH govt HOW TO MOVE FORWARD….be explicit rather than commenting like a achool boy.

You only know what where why…but do you know HOW TO ADDRESS THE PROBLEM?

Kalau tak reti lebih baik diam so that your ignorance is not necessarily exposed…..sigh

irkiz
irkiz
7 April 2019 12:05 pm

komen budak TADIKA

Noneng
Noneng
6 April 2019 4:20 pm

TN
Soalan mudah aku kau tak jawab lg. Azzez masih dibicarakan, belum tentu salah atau tidak. Kau panggil Azeez keling, it’s ok. Tapi kau isap pelir kulup kapir Harbi MP lotong, itu tak ok.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
6 April 2019 4:11 pm

PH HANYA TAHU JUAL ASET NEGARA DAN TAMBAH HUTANG

Tanpa Nama
Tanpa Nama
6 April 2019 3:58 pm

HIBAH TH RENDAH TAHUN INI sebab kewangan TH dah di rosakkan BN punya Keling Islam Double ee Azeez Raheem sebagai Pengerusi nya.

Keling Islam itu menghadapi tuduhan mahkamah walau pun ramai rakyat lupakan hal itu sebab hampir semua terpegun dengan perbicaraan Najib Al Jibo.

Maka Najib punya muka tebal mcm kulit babi mengaku konon nya dia lebih popular selepas dia hilang kuasa. Persepsi udah mereng akibat tekanan bertalu talu kemaluan besar kes mahkamah dia.

Tak salah guna istilah Keling sebab tempat berkelah di Melaka sudah di namakan Tanung Keling sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka gamak nya.

Noneng
Noneng
6 April 2019 3:54 pm

TN,
Payah sangat ke nak namakan seorang pemimpin PAS yg didakwa/dihukum kerana terima rasuah wang hasil rompakan?

Atau kau sekarang sdg leka isap pelir hingga nak taip sekejap pun tak boleh?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
6 April 2019 3:52 pm

TN DAN TELO
..ASET DAN EQUITY TH SEKARANG TGH RENDAH NILAI…JD SENANG KAFIR HARBI DAN MUNAFIK MELAYU BUAT ROMPAKAN HARTA UMAT ISLAM….
..

Rahman2
Rahman2
6 April 2019 5:41 pm

Mengapa rendah nilai?

Noneng
Noneng
6 April 2019 3:44 pm

TN,
Cuba kau tulis nama pemimpin PAS yg dah ditangkap dan dihukum kes terima wang rompakan 1mdb drp Najib sebanyak 90 juta.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
6 April 2019 3:53 pm
Reply to  Noneng

Good Q

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
6 April 2019 3:41 pm

TN DAN TELO CUBA JWB SOKLAN NI….KALAU BETUL TH RUGI NAPE SAHAM2 UNTUNG JUGA KENA SAMUN?

Noneng
Noneng
6 April 2019 3:35 pm

Tuduhan kau tak ada satu yg perlu dijawab.
Sbg contoh tuduhan pas/pemimpin pas ambil 90 juta drp Najib. Yg menyiasat tak ada pulak tangkap siapa-siapa pun lg.
Habis tu apa perlu aku jawab?
Cuba jawab yg atas tu, tak payahlah ungkit pos kau yg dulu.

Dah habis isap pelir kulup kapir Harbi?

Tanpa Nama
Tanpa Nama
6 April 2019 3:15 pm

Noneng cakap banyak sangat, asyik mencarut, hingga dah mula menghasut rakyat kafir di negara ini nak porak perandakan keadaan.

Kau tak jawab pun tuduhan2 aku di pos yang lalu. Tak ada mental capacity to answer those highly critical statements on you? Atau tak berani, hilang bola, entah2 batang pun.

Coba kau jawab komen2 aku dalam satu series di pos lalu, seperti berikut selepas komen aku yang ini.

Kalau kau tak jawab maka hampir kesemu tuduhan ke atas kamu itu benar.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
6 April 2019 3:20 pm
Reply to  Tanpa Nama

Mungkin Noneng ini orang yang sama dengan nama2 lain. Dia ada multiple personality complex, pakai lain2 nama. Juga coba fikirkan dan lakukan watak lain mengikut nama2 itu. Nama Noneng ini khas untuk cakap kotor, yang membayangkan tiada adab sopan, budaya kehidupan rendah.

Mengikut sains, kehidupan paling rendah sekali ia lah amoeba. Noneng taraf nya dekat di situ.

Budaya rendah itu biasa nya keturunan ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang. Tungkus lumus sebagai coolies, tekanan amat sangat untuk hidup, hingga tiada nilai2 masyarakat. Masih ada lagi jenis ini walaupun kebanyakan nya dah ok.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
6 April 2019 3:22 pm
Reply to  Tanpa Nama

Di hujung minggu ini aku coba buat sedikit public service. Beri maklumat yang relevan sebanyak mana yang boleh supaya pembaca faham jenis Noneng ini.

Memang ada keturunan pendatang yang fasihnya berbahasa Melayu seperti orang Melayu. Biasa nya yang diam dikawasan ramai Melayu, selalu main bersama budak Melayu, berinteraksi dengan orang Melayu hingga ke dewasa.

Sejak berpuluh tahun lalu, ada yang mengambil Pengajian Melayu (Malay Studies) dan lulus ijazah itu di UM. Yang aku kenal adalah seorang guru. Tapi dia jenis baik. Noneng ini mentality coolies pendatang totok.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
6 April 2019 3:23 pm
Reply to  Tanpa Nama

Noneng keturunan coolies pendatang yang serupa dengan ZUNNUN THE COMMUNIST AND ANARCHIST. Nama pun sama rekaan bunyi nya – Noneng, zunnun. Bukan Melayu, mirip coolies pendatang. Tujuan nya sama – Memikirkan mereka “2nd Class citizens”, maka mahukan “classless society”. Ini communism. Untuk mencapai tujuan itu, mereka ikut cara communists and extremists – porak-perandakan keadaan masyarakat, untuk communists seize power. Macam mereka yang cetuskan pergaduhan kaum 13 Mei 1969, tapi cepat di bendung. Maka Noneng ini keluarkan carutan2 tiap hari. Tujuan nya supaya pembaca semua merasa bosan dan tertekan. Gamak nya mengharapkan tercetus pergaduhan besar2an supaya communists boleh rampas kuasa. Mahukan… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
6 April 2019 3:26 pm
Reply to  Tanpa Nama

Mcm zunnun sebelum ini, Noneng mungkin juga ejen communist China yang di bayar dan di kawal Intelligence Officer China Kominis di Kedutaan mereka di KL. Kalau Malaysia pun ada Malaysian External Intelligence organization (MEIO) yang didedahkan SPRM terlibat dengan pengubahan wang haram Najib, tentu lah kominis China ada pertubuhan begitu sejak lama dulu. Internet kata antara tujuan2 badan seperti CIA adalah: 1. intelligence collection 2. penyebaran propaganda, special ops bagi menjatuhkah kerajaan asing mengikut kepentingan2 tertentu depa. CIA pernah buat di Latin Amerika. Jadi, jaga2, kot Noneng Communist Agent. Apa? Looking for communists under every bed? Lihat lah komen2 dia… Read more »

Noneng
Noneng
6 April 2019 2:57 pm

Perkara ajaib berlaku lagi di Malaysia.
Barang kes utama dlm perbicaraan rompakan 1mdb telah dijual iaitu sebuah kapal. Perbicaraan tak tau hujung pangkal lg, barang kes dah dijual.
Lepas ni dadah yg dirampas boleh dilelong/dilupuskan walaupun kes belum selesai… agaknyalah.

TN & pak man telo, sila beri pencerahan sikit.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
6 April 2019 3:40 pm
Reply to  Noneng

Kau dah bunyi mcm Geng Najib yang asyik menjilat Najib.

Kot mengisap dia juga. Sebab asyik teringat mengisap sekarang.

Betul kah kau Geng Najib? Jangan malu, ngaku lah jika kau asyik menjilat dan mengisap Najib.

Noneng
Noneng
6 April 2019 2:52 pm

TN,
Takkan tak nak jenguk langsung blog Budin ni. Stim sangat ke isap pelir kulup kapir Harbi yg warna hitam tu?

Noneng
Noneng
6 April 2019 2:48 pm

Di zaman Mahathir jd PM, dia pernah lantik seseorang yg bukan MP jd menteri. Tapi dia Islam.
Knp seorang yg bukan Islam dilantik jd CEO dlm entiti yg menjaga hal ehwal 100% orang Islam?

Sebab dah ada perjanjian kan?
Ya tak pak man telo labuh?

Tanpa Nama
Tanpa Nama
6 April 2019 3:46 pm
Reply to  Noneng

Benarkah CEO bagi SPV Tabung Haji bukan Islam, Cina? Dr Zaharuddin Abd Rahman ULASAN | Inilah isu terbaru yang dipolitikkan dan dimanipulasi dalam bentuk tidak bertanggungjawab. Lebih teruk lagi, ada yang mengatakan ketua pegawai eksekutif (CEO) Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji) itu sendiri bukan Islam, padahal orang yang menjawat kedudukan itu ialah Zukri Samad, seorang Melayu Muslim yang professional. Beliau juga merupakan bekas CEO Bank Islam Malaysia Bhd. Syarikat tujuan khas (SPV) yang mengambil alih aset Tabung Haji dengan bayaran harga premium atau tanpa merugikan badan itu ialah Urusharta Jemaaah Sdn Bhd (UJSB). Siapakah anggota lembaga pengarah yang merupakan pengurusan… Read more »

Noneng
Noneng
6 April 2019 2:44 pm

Soalan daripada penagih isap pelir kulup kapir Harbi @ pak man telo.

“Perlukah kita kira siapa yg jd CEO?” (TH).

Minta tolong TN yg jawab sbb dia ketua barua isap pelir kulup kapir Harbi.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
6 April 2019 2:36 pm

WALAU PUN PENGURUS TH MUSLIM TP BOS DIA MOF TU TAK KE TOKONG KAFIR HARBI?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
6 April 2019 2:32 pm

WAHABI MANGKUK HAYUN PRO LIBERAL ULAR SEMAK BKN BOLEH PAKAI…JILAT BUNTOT KAFIR HARBI DAN MUNAFIK MELAYU….

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
6 April 2019 2:27 pm

PAk MAN TELO KO JWB SOKLAN NI….KALAU BETUL TH RUGI NAPE KO SAMUN DUIT RAKYAT RM20B?…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
6 April 2019 2:24 pm

PH NAK JGK TEGAKKAN BENANG BASAH…BAHALOL BANGANG….SEJUTA KALI CILAKO…

Jamaluddin
Jamaluddin
6 April 2019 2:20 pm

Mujahid nak tunjuk, tahun dpn, bila PH pegang TH, dpt untung tinggi 7% balik. Ini Zaharuddin, cerdik² pun kene kelentong dgn TH. Haha.. Org agama, gitulah.. Senang dicucuk hidung. Kalu kena tipu pun, dpt pahala. Berlapang dada.. 😆😆😆 Iye iye ja cerita mcm tahun dpn boleh dpt untung. https://malaysiagazette.com/blog/2019/04/05/th-jadi-lubuk-orang-kaya-tempoh-menunggu-pergi-haji-107-tahun/?fbclid=IwAR13oxH5L7JPx2EIBLa4N5_8dcdlpoDka78PCOMgkGhAU9WIookwUMGTKTs “Satu pertiga daripada pendeposit tersebut memiliki simpanan sebanyak RM37 bilion.” ===== Woit. 1/3 pendeposit tu bersamaan 3.1 juta orang. Jika 37 billion tu dibahagi 3.1 juta. Puratanya simpanan seorang cuma RM12000 ja. Kaya kepalabutoh mender!!! Lubok org kaya.. Kahkahkah..  Org Melayu yg bodoh matematik, PH boleh muhong la. 😁😁😁. Silalah bahagia menjadi Melayu… Read more »

Noneng
Noneng
6 April 2019 1:18 pm

Soalan utk pak man telo.

Berapa ekor pendeposit bukan Islam dlm TH.
Tak ada sekor ke muslim yg menteri agama tu percaya yg layak jd CEO?

Noneng
Noneng
6 April 2019 1:14 pm

Pak man telo telor laboh dan tembelang. 1.Kerajaan PH tak mampu cari seorang (1) muslim yg berwibawa ke utk dilantik sbg CEO selain cina tu?

2. Berapa ekor pendeposit bukan Islam dlm tabung haji, sehingga mesti lantik org non Muslim sbg CEO yg kononnya baik, ikhlas dan berwibawa?

Noneng
Noneng
6 April 2019 12:59 pm

Siasatan kes rasuah dan salah guna kuasa dlm TH belum pun selesai, tapi TH dah boleh bayar hibah kpd pendeposit.
Hebat betul menteri pelbagai agama Malaysia ni.
Selepas 2 bulan rugi 10 billion, tetiba TH boleh bayar hibah.

Terima kasih TN, sbb kau yg istiqomah isap pelir kulup kapir Harbi, TH boleh untung dlm sekelip mata.

Noneng
Noneng
6 April 2019 12:52 pm

CEO cina bukan Islam dah diganti ke?
Kenapa tak kekalkan? Sbb tembelang dan temberang dah pecah? Sebelum ni menteri bahlol tu tak nak mengaku.

Rahman2
Rahman2
6 April 2019 1:02 pm
Reply to  Noneng

Nak tanya…perlukah kita kira sapa jadi ceo?

CEO tak boleh bertindak sesuka hati tanpa kelulusan ahli Lembaga Pengarah lebih2 lagi urusan policy.

Penasihat dan atau pengerusi melayu muslim viz Felda and TH had bypassed directors….why?

CEO cina di atas ada buat keputusan sesuka hati????

Saya tak kesah asalkan ceo tersebut ikut policy dan procedure.

Yang penting bukan bangsa dan agama.. yang penting jujur dan ikhlas dan takut pada Allah…

In case of TH dan Felda…boss2 ini termasuk apa malu bossku takut Allaj ke???