TUN MAHATHIR AKHIRNYA SEDAR BELIAU HANYALAH PERDANA MENTERI SEMENTARA…

Berikut adakah antara petikan temubual terbaru antara Tun Mahathir Mohamad dengan akhbar mingguan ekonomi, Fokus Malaysia:-

“Saya bertuah untuk hidup selama ini. Sebenarnya, saya tidak patut hidup lagi untuk menyaksikan apa yang berlaku terhadap pengganti saya tetapi saya bernasib baik kerana saya bukan sahaja tua tetapi masih berupaya berfungsi.

“Tapi saya sedar saya sangat tua dan tidak lama lagi saya akan kehilangan kudrat dan saya akan mati.

“Jadi, saya tergesa-gesa. Orang lain mungkin mengambil perkara dengan mudah, tetapi saya hendak cepat kerana saya sedar saya sudah tidak banyak masa lagi untuk melakukan apa yang sepatutnya dibuat di negara ini.

Dr Mahathir juga maklum beliau cuma perdana menteri sementara dan bersedia melepaskan jawatan itu apabila tiba masanya.

“Mereka (PH) telah berkata saya hanya (perdana menteri) sementara dan akan ada orang lain yang akan mengambil alih.

“Saya fikir masanya mungkin lama sebelum pilihan raya umum akan datang.

“Jika saya diminta berundur, saya akan pergi kerana tiada tarikh khusus yang diberikan.”

Ini adalah suatu perkembangan yang baik yang ditunjukkan oleh Tun Mahathir di mana beliau akhirnya mengakui kedudukannya hanyalah sebagai Perdana Menteri sementara saja.

Sebelum ini, beliau tidak pernah mengungkapkan perkataan sementara itu apabila ditanya berhubung kedudukannya.

Apa yang kerap disebutnya ialah ialah bellau mungkin dua tahun, mungkin lebih dan mungkin kurang daripada tempoh itu memegang jawatan sebagai Perdana Menteri.

Di suatu ketika beliau mengusik Anwar agar memberinya tempoh untuk menjadi Perdana Menteri sehingga dua tahun setengah.

Kekaburan pendiriannya itulah yang antara lain menyebabkan berlakunya keretakan dalam PH, di samping tindakan Tun Mahathir sendiri yang dilihat cuba menonjol-nonjolkan pemimpin terentu secara berlebihan seolah-olah sedang dipersiapkan untuk menggantikan tempatnya.

Atas kedudukannya sebagai cuma Perdana Menteri sementara, selain kerana soal penggantinya sudah ditetapkan, sikap Tun Mahathir itu adalah sesuatu yang tidak wajar sama sekali.

Sejak awal sebelum PRU14 lagi telah dipersetujui bahawa Tun Mahathir hanya Perdana Menteri untuk suatu tempoh tertentu saja sebelum beliau wajib menyerahkan jawatannya kepada Anwar Ibrahim.

Untuk itu, sikap yang sewajarnya ditunjukkan oleh Tun Mahathir ialah menepati janji dan sentiasa berpegang kepada janji peralihan kuasa itu.

Blog ini telah acapkali mengingatkan PH, termasuk kepada Tun Mahathir sendiri bahawa beliau hanyalah Perdana Menteri sementara dan tidak ada pilihan lain selain mesti menepati janjinya berhubung penyerahan jawatan kepada Anwar itu.

Jika itu tidak dilakukan, ia bukan saja mencemarkan nama baiknya sebagai negarawan, dilihat masih berpolitik secara jahat, malah sudah tentu akan menyebabkan berlakunya perpecahan dalam PH yang sekaligus akan memberi kelebihan kepada UMNO/BN merampas semula kuasa di Putrajaya.

Antara tulisan itu ialah pada 4 Januari 2019 yang bertajuk “Tun Mahathir hanya Perdana Menteri sementara, tolonglah jangan mengada-ngada – http://shahbudindotcom.blogspot.com/2019/01/tun-mahathir-hanya-perdana-menteri.html?m=1

Alhamdulillah kini Tun Mahathir, dalam usianya menginjak 94 tahun, nampaknya semakin sedar mengenai kedudukan dirinya yang hanya bersifat sementara itu.

Diharapkan, pendirian beliau ini kekal sehingga peralihan kuasa yang dijanjikan benar-benar berlaku dan tidak berlaku lagi sebarang “U-Turn” atau masuk simpang di sana sini sebelum ke destinasi yang telah dipersetujui dan dimuktamadkan dalam PH sebelum ini. (Shahbudindotcom 30/03/2019)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 30 March 2019 — 1:07 pm
Subscribe
Notify of
guest

44 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
A Halim
A Halim
30 March 2019 11:34 pm

Saya sedar PKR yang dulu ditubuhkan atas kes anwar tetapi sekarang adalah pecahan parti yang memerintah. Sebelum PRU14 semua parti pecahan telah bersetuju melantik Tun Mahathir sebagai PM sebagai salah satu strategik untuk menang. Saya agak terkilan bila Anwar menyebut beri peluang untuk Tun menyelesaikan masalah negara sebelum beliau mengambilalih seperti beliau sendiri menunjukkan kelemahan. Apa yang berlaku sekarang, agak mengecewakan, anak beliau menganggu tugas Tun dan kabinet untuk menyediakan tapak yang kukuh sebelum tempatnya diambilalih oleh ayahnya sendiri. Adakah beliau sudah tak sabar, baru 10 bulan. Dengan kadar hutang negara yg terlalu tinggi, pembagai sistem urusan negara perlu diteliti,… Read more »

Anonymous
Anonymous
31 March 2019 10:56 am
Reply to  A Halim

Ko tak sedar ker madey tak nak tukar pengerusi PAC yg sudah lompat ke dlm Bersatu..

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 March 2019 9:36 pm

Budin, harap sdr tulis pasal ini –

EXCLUSIVE: We’ll write your PhD thesis… for £6,173! British students cheat their way to doctorates by paying companies to write their dissertations

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6861373/British-students-cheat-way-doctorates-paying-companies-write-dissertations.html

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
30 March 2019 8:48 pm

PAK DAJJAL TUBUH PARTI FREEMASON NAK ISRAEL KAN MALAYSIA

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 March 2019 9:18 pm

Siapa Pak Dajjal nih?

Kau apa, siapa?

Anonymous
Anonymous
30 March 2019 9:29 pm

Ko dah yahudi pon..

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
30 March 2019 8:46 pm

KALAU TAK PANDAI TIPU TAK KAN JADI PM 2 KALI

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 March 2019 9:17 pm

Kau tipu tiap kali

Anonymous
Anonymous
30 March 2019 7:14 pm

Jangan percaya sangat cakap orang tua ni…biasanye bila dia cakap A dia maksudkan B…

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 March 2019 8:53 pm
Reply to  Anonymous

Kamu cakap Z maksudkan 0.

Nampak nya kamu dah dekat nak menggantikan Zunnun.

Takpa ler, aku balun juga.

Anonymous
Anonymous
30 March 2019 9:16 pm
Reply to  Tanpa Nama

Kau nak balun ker nak pulun ker aku peduli ape….ko ingat ko hebat sangat ker?…

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 March 2019 9:02 pm
Reply to  Anonymous

Siapa saja yang menuduh Tun dan PH secara liar, tanpa bukti, fakta, punca yang sahih, alasan yang munasabah, aku akan balun.

Aku pun boleh tuduh siapa yang buat begitu macam2. Tapi aku tak buat melainkan sebagai balasan saja.

Tit for tut, kata omputih.

Nak tuduh Tun, PH, sekurang kurang nya kasi penerangan. Atau contoh. Sebut bila, di mana dll. Jangan tuduh dengan satu ayat saja. Mencari balunan.

Anonymous
Anonymous
30 March 2019 9:18 pm
Reply to  Tanpa Nama

Ko ingat ko penjaga nlog budin ker?….dah gila kot dia ni
.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 March 2019 9:46 pm
Reply to  Anonymous

Aku penyokong Tun M dan PH.

Kau menuduh depa dengan satu ayat, tanpa bukti, fakta, punca maklumat, atau penerangan, aku akan balun bila aku lapang.

Tak kisah kau tak peduli. Pembaca lain peduli. Kau akan nampak orang bodoh. Bila menuduh tak senonoh.

Kau tulis cara berpatutan, lain lah. Aku akui right of dissent. Tapi balun yang menuduh secara liar.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 March 2019 7:12 pm

Budin mesti nak hebohkan apa yang Tun Mahathir kata. Sebab dia mahukan Tun letak jawatan besok lusa. Apa yang Tun sebut yang boleh membayangkan kemungkinan itu dia mesti eksploitasi. Budin dah jadi Mister Eksploitasi.

Tun M sentiasa kata takda tempoh atau tarikh bagi nya menyerahkan kuasa kpd Anwar. Janji hanya Anwar akan jadi PM ke8. Saifuddin Abdullah, Ketua Sekretariat PH dah kata begitu di bulan Januari dulu.

Budin risau bila Tun M berseloro dia sukakan anugerah KSM – Kerja Sampai Mati. Siapa yang jantung tak kuat kot mati mikirkan dia masih PM di umur 100. hehe.

Anonymous
Anonymous
30 March 2019 9:22 pm
Reply to  Tanpa Nama

Madey dah tak mampu tingkatkan ekonomi negara…bank negara turunkan unjuran ekonomi negara….madey selalu konar baring dan kencingkan manipesto…madey dah rosakkan PH…2 prk PH tewas…prk rantau jugak PH berisiko tewas kerana rakyat sudah tolak madey..

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 March 2019 9:48 pm
Reply to  Anonymous

Kau dah kena kencing ke? Selalu duduk di bawah masa dia kencing ke? Bau hancing ke? Bagus.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
30 March 2019 6:01 pm

Tommy: Lembaga kelayakan terima sijil UEC untuk ambil Peperiksaan Sijil Amalan Guaman 1:00:00 PM Berita Kelayakan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) pada tahap Senior Middle 3 boleh diterima sebagai memenuhi syarat kelayakan di peringkat Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) bagi tujuan menduduki Peperiksaan Sijil Amalan Guaman (CLP). Pengerusi Lembaga Kelayakan Profesion Undang-Undang Malaysia, Tommy Thomas berkata, dalam mesyuarat pada 8 Mac lalu, badan itu sebulat suara memutuskan bahawa mulai 1 Jan 2021, syarat menduduki PSAG bagi pemegang sijil kelayakan UEC ialah lulus sekurang-kurangnya 2 mata pelajaran pada tahap Senior Middle 3 dan memperoleh sekurang-kurangnya 5 kepujian di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 March 2019 7:20 pm

UEC di kui, BM tak di hormati – ini semua Najib punya pasal. Kalau Najib gtak curi wang rakyat RM2.6 biliun, tak ler ketara sangat perlu nya menggulingkan dia.

Bila nak gulingkan dia, Tun M perlu lah gembelingkan tenaga semua puak2 Pembangkang di masa itu. Termasuk parti yang kurang hormati dan patuhi Perlembagaan negara Perkara 152 berkenaan BM.

Bila menang, kena lah terima cadangan mereka supaya sipolan2 di kasi jawatan. Celaka punya Najib. Kamus kata celaka = bawak malang.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
30 March 2019 8:18 pm
Reply to  Tanpa Nama

TAPI JGN SAMPAI KORBANKAN AGAMA BANGSA

Anonymous
Anonymous
30 March 2019 9:33 pm
Reply to  Tanpa Nama

Kalo najib ikut perintah madey najib takkan di gulingkan…..madey tak peduli pon berape banyak najib nak curi asalkan najib ikut perintah madey…

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 March 2019 9:52 pm
Reply to  Anonymous

Itu pendapat kau. Hanya segelintir ajer macam kau.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
30 March 2019 4:12 pm

PAK DAJJAL MAKIN TUA MAKIN JAHAT

Anonymous
Anonymous
30 March 2019 7:19 pm

Ko lagi jahat tuduh orang jahat..

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
30 March 2019 8:22 pm
Reply to  Anonymous

KO LAH JAHAT DAH LAH KAKI LIWAT SOKONG PAK LIWAT

Anonymous
Anonymous
30 March 2019 9:24 pm

Berape kali ko kena liwat dgn anwar?…

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 March 2019 8:56 pm

Pak Dajjal kau maksudkan Budin ke?

Kalau yang lain dajjal, kau ape?

irkiz
irkiz
30 March 2019 3:57 pm

budin yang buat cerita ni parti PKR. Berita palsu yang heboh diperkatakan tun akan jadi PM sehingga PRU15 adalah dari mulut parti PKR. Tidak ada bukit menyatakan bahawa Tun sendiri yang akan jadi PM sehingga PRU15. Kita jangan jadi bodoh dan bangang, pemilihan PM dibuat oleh Majlis Parti Harapan. Tun tidak ada kuasa langsung untuk menjadi PM hingga PRU15. Yang ada kuasa Majlis Tertinggi Parti Harapan. Jangan kita sibuk menyibuk membuat fitnah. Ingat malaikat kanan dan kiri mencatat apa yang kita tulis.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 March 2019 7:26 pm
Reply to  irkiz

Aku mahukan Tun M jai PM selagi kesihatan dan keupayaan nya ada. Dia sendiri kata dia tergesa gesa sbab masa nya suntuk.

Amat banyak kerja yang perlu dilakukan. Tun akui ada Menteri yang bagus prestasi kerja nya, ada yang tidak. Perlu di ganti, belum tentu bila, sekarang masih awal sangat, belum sampai 1 tahun merintah. Jemaah Menteri nya perlu di rombak.

Tambah pulak, dasar2 (policy) Kerajaan nya belum memberi kesan kerana belum samapi se tahun. Najib merintah 9 (dia kata 10) tahun pun harga barangan tak dapat kawal.

Jigit
Jigit
30 March 2019 2:43 pm

Saya setuju jika Tun mahu berehat…. cuma diharap Tun memilih pengganti yang sesuai yang dimahukan rakyat kebanyakan. Orang itu rassnya tidak layak. Menguruskan perti sendiri pun lintang pukang, inikan pula menguruskan negara dalam keadaan sekarang…. minta dijauhi malaikat 44

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 March 2019 7:31 pm
Reply to  Jigit

Peliwat dan bekas banduan 2 kali tak boleh jadi PM.

Perkara 3 Perlembagaan negara ini kata: Agama negara ini ia lah Islam. Islam haramkan liwat.

Dengan itu, mana boleh Peliwat dan bekas banduan di negara ini.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
30 March 2019 8:23 pm
Reply to  Tanpa Nama

CANTIK BOH

Anonymous
Anonymous
30 March 2019 9:26 pm
Reply to  Tanpa Nama

Jubo ko dah kena liwat dgn anwar?..

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 March 2019 9:54 pm
Reply to  Anonymous

Orang yang tak sukakan peliwat Anwar tak kena liwat. Yang pertahankan dia selalu kena liwat. Macam kamu.

Jamaluddin
Jamaluddin
30 March 2019 2:09 pm

Besok cakap lain, lusa cakap lain..

Last-last Budin jadi pening.. Rakyat lagi pening..

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 March 2019 7:34 pm
Reply to  Jamaluddin

Siapa cakap lain? Bukn kh Tun M lagi dulu dah kata takda tarikh atau tempoh dijanjikan? Saifudin Abdullah Ketu Sekretariat PH pun kata begitu di bulan Januari.

Yang dijanjikan ia lah Anwar jadi PM ke8.

Kau tak baca berita ke?

mamat
mamat
30 March 2019 1:55 pm

aku tak tau ko ni buat bangang atau mmg bodo budin

propa tu ko buat sendiri pastu ko percaya sendiri dan ko marah sendiri… dan kini ko rasa propa ko dah berjaya buat tun sedar..

bingai punya budin

kah kah kah

Tanpa Nama
Tanpa Nama
30 March 2019 7:37 pm
Reply to  mamat

Dia bukan syiok sendiri.. Dia syiokkan untuk idola dia Pak Sheikh Anwar.

Kot dia mengharapkan ganjaran bila Pak Sheikh jadi PM cepat. Contoh nya jawatan Penasehat Media Pak Sheikh.

mamat
mamat
30 March 2019 9:48 pm
Reply to  Tanpa Nama

aku rasa bukan sebab jawatan… budin tak makan dedak… budin ni sekadar bodo je.. mmg tak ada sebab lain

Geng Najib
Geng Najib
30 March 2019 1:08 pm

Memang lah Tun Madey sedar bahawa dia hanya PM sementara aje..tapi yakin lah…sekelumit habuk pun takde dalam dirinya untuk menyerahkan jawatan PM ke 8 tu kepada Bang Non..kalau tak..kenapa lah dia telah bersusah payah untuk melakukan pelbagai tindakan untuk menguatkan parti Bersatu dengan menerima masuk katak2 lompat dari UMNO demi mengimbangi pengaruh PKR dan DAPigs dalam PH tu!!!!

Geng Najib
Geng Najib
30 March 2019 1:12 pm
Reply to  Geng Najib

Kita boleh buat kesimpulan bahawa 90% daripada kerusi PM ke 8 tu dah dipunyai oleh Jemin…nampak gayanya, Bang Non hanya boleh pandang dan gigit jari kaki aje lah yeeer!!!!

Geng Najib
Geng Najib
30 March 2019 1:16 pm
Reply to  Geng Najib

Aku ada tanya pada sorang kawan ku yang memang mengikuti perkembangan politik negara dengan rapat..dia kata..dari berPM kan Bang Non..dia lebih sanggup berPM kan Mat syabu!!!!

Geng Najib
Geng Najib
30 March 2019 1:19 pm
Reply to  Geng Najib

Janji2 dari Tun madey bukan lah kitab suci yang WAJIB ditunaikannya…sejarah dah membuktikan berapa banyak janji2nya yang telah dimungkirinya…setakat janji macam tu pada Bang Non..kacang aje beb !!!!

Geng Najib
Geng Najib
30 March 2019 1:28 pm
Reply to  Geng Najib

Yang peliknya….kenapa lah Bang Non masih tak serik2 dan ambik pengajaran berharga atas apa yang telah berlaku kepadanya dalam tahun 1998 dulu…masih lagi nak menaruh harapan seperti tajuk lagu Zaiton Sameon tu haah????