PERBALAHAN TERBUKA AZMIN – ANWAR, INILAH JASA DAN SUMBANGAN TUN M KEPADA PKR

Sekali lagi ahli-ahli akar umbi PKR melahirkan kebimbangan mereka berhubung perbalahan terbuka antara Azmin Ali dengan Anwar Ibrahim.

Kali ini perbalahan itu tercetus berikutan kenyataan Nurul Izzah dengan media Singapura yang melabelkan Tun Mahathir Mohamad yang bekas diktator yang mendatangkan kesukaran untuk beliau bekerja dengannya.

Selain itu, Nurul Izzah juga menzahirkan tidak senangnya dengan kemasukan ramai bekas Ahli Parlimen UMNO ke dalam Bersatu, di sebalik janji reformasi yang dilihat begitu perlahan untuk dilaksanakan.

Susulan itu, Ahli Parlimen Permatang Pauh yang pernah digelar Puteri Reformasi mengumumkan tidak mahu bertanding lagi dalam pilihanraya akan datang.

Pendirian Nurul Izzah itu bagaimanapun mengundang kritikan daripada Azmin selaku Timbalan Presiden yang menganggapnya seperti bayi yang suka merengek dan tidak tahan dengan panasnya bahang sebuah perjuangan.

Walau bagaimanapun, Anwar mempertahankan pendirian Nurul Izzah itu dengan mengatakan anak perempuannya berhak menyatakan pendirian dan meluahkan rasa hatinya berdasarkan getirnya perjuangan menegakkan reformasi yang dilaluinya sejak 1998 lagi.

Presiden PKR seterusnya meminta Azmin yang merupakan timbalannya agar bertenang daripada memberi reaksi terhadap isu-isu tertentu.

“Saya rasa dia perlu bertenang sedikit. Dia perlu sentiasa menumpukan kepada isu-isu pusat.

“Ada orang yang mahu lindungi prinsip dan pendirian, ada orang yang hanya cuma mahu mempertahankan kedudukan dengan apa cara sekali pun. Jadi anda perlu ambil kira perkara ini,” kata Anwar dengan nada separuh menyindir.

Mengimbas beberapa detik berlalu, perbalahan terbuka ini bukanlah kali pertama berlaku antara Azmin dengan Anwar.

Sebelum ini Azmin turut mempertikaikan perlantikan beberapa jawatan lantikan dalam PKR yang diketahui umum merupakan hak prerogatif Anwar selaku Presiden parti tersebut.

Kenapakah Azmin semakin berani menyanggah Anwar sedangkan beliau pernah bekerja sebagai Setiausaha Sulit kepada Anwar dan kemudian sama-sama menggerakkan PKR sejak daripada awal penubuhannya lagi?

Bukankah Azmin sepatutnya lebih rapat berganding bahu dengan Anwar kerana PKR sekarang sudah pun menjadi kerajaan serta Anwar telah dinamakan sebagai bakal Perdana Menteri selepas Tun Mahathir?

Apakah punca segala ini?

Jika diperhati dan dianalisa, perubahan sikap Azmin ini hanya berlaku setelah beliau dilantik sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi oleh Tun Mahathir sebaik PH menang PRU14 lalu.

Sebelum ini, malah ketika Anwar berada di penjara sekali pun, Azmin adalah seorang yang sentiasa taat, setia dan akur kepada Anwar yang merupakan lambang tertubuhnya parti PKR itu sendiri.

Dengan diberikan jawatan menteri kanan itu oleh Tun Mahathir, meskipun namanya tidak pernah dicadangkan oleh PKR untuk  dijadikan menteri pusat lantaran sudah mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Selangor,  Azmin seperti terasa beliau bukan lagi dirinya yang dulu.

Jawatan baru ini seolah-olah meletakkan dirinya di awang-awangan yang dirasakan mampu untuk menggapai awan di langit biru.

Apatah lagi, beliau juga diberikan kuasa oleh Tun Mahathir untuk mengumumkan projek-projek mega di beberapa negeri yang dilawatinya.

Semua ini menjadikan Azmin sekarang bukan lagi Azmin yang dulu.

Kiranya Azmin masih berjawatan Menteri Besar Selangor, tentu beliau tidak bersikap seperti sekarang ini.

Hakikatnya, inilah salah satu sumbangan dan kejayaan Tun Mahathir kepada PKR.

Beliau telah berjaya menjadikan Azmin beralih kiblat kepadanya, meninggalkan Anwar serta tidak segan-segan lagi berbalah secara terbuka dengan Presiden partinya sendiri.

PKR yang dulunya ditubuhkan kerana protes terhadap Tun Mahathir selepas Anwar dipecat pada 1998, kini seperti sedang diagendakan untuk diretak dan dipecahkan, yang lebih malang ia berlaku dalam keadaan hanya selangkah saia lagi menjelang Anwar menjadi Perdana Menteri.

Apakah PKR yang ditubuhkan kerana menentang Tun Mahathir, kini sedang diusahakan untuk dimusnahkan oleh orang yang sama?

Yang lebih penting, apakah ahli-ahli PKR akan membiarkan saja keadaan itu berlaku tanpa berbuat apa-apa? (Shahbudindotcom 28/03/2019)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 28 March 2019 — 5:19 pm
Subscribe
Notify of
guest

83 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Tanpa Nama
Tanpa Nama
29 March 2019 1:55 pm

Alamak sedap nya membaca berita K’jaan fail notis lucut hak akaun bank bapa Jho Taek Low. Melibatkan tujuh akaun bank yang dikatakan bernilai RM48 juta.

Kerajaan sedang kejar, mesti kejar depa ke lubang cacing. Belum dapat tangkan Jho Taek satu hal, usaha di teruskan. Sementara itu, korek segala lubang duit dan harta yang berkait dengan si Taek, ambik tindakan ke atas nya.

Ini dapat menampong kerenyahan rakyat nak tengok Najib Al Jibo masuk penjara. 10-20 tahun.

justice4all
justice4all
29 March 2019 12:04 pm

Terlihat jelas Azmin kian bernafsu besar bila Tun M membuka ruang untuknya. Andai Azmin mendahulukan parti yang diasaskan bersama Anwar dan beberapa pimpinan lain, seharusnya beliau memohon pendapat dan berbincang dengan Anwar tentang perlantikan beliau. Cara yang dilakukan Tun M juga tidak beretika malah seperti mengenepikan Anwar sama sekali walhal sebelumnya beliau sanggup merendah diri dan maruah meminta persetujuan Anwar di penjara berhubung penubuhan PH dan dirinya sebagai calon PM utk PH. Tun M tidak saja seperti kacang lupakan kulit, malah bertindak secara tidak wajar melantik Azmin utk jawatan menteri tanpa mendapatkan pandangan dan persetujuan PKR dan Anwar lebih dulu.… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
29 March 2019 1:33 pm
Reply to  justice4all

Bodoh lah mengatakan Azmin tidak berbincang dengan Anwar tentang perlantikan beliau? Sebalik nya Anwar yang menyediakan atau mempersetujui senarai calon2 PKR untuk Jemaah Menteri.

Sebodoh bodoh orang tentu dia tahu bahawa Tun Mahathir mesti meminta senarai atau melantik menteri2 dari nama2 yang di kemukakan parti2 komponen PH. PKR dan DAP punyai kerusi yang banyak di Parlimen.

Menuduh cara bodoh pulak dah puak Pembangkang nih.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
29 March 2019 1:40 pm
Reply to  justice4all

Memang lah bodoh bila menulis pun dalam satu perenggan panjang. Tak tau sekolah mana dia dulu nampak nya guru dia takda ajor itu semua.

Tun M mengenepikan Anwar sama sekali? Ini mesti “maklumat” yang di cedok dari bontot penulis sendiri. Sudah tentu tarak punca maklumat di sebut nya.

Padan lah dia tulis panjang lebar dalam satu perenggan saja. Dia tidak organise his thoughts, main lepas saja. Tak guna nak balun lagi kata2 dia sebab mengarut semata.

justice4all
justice4all
29 March 2019 3:09 pm
Reply to  Tanpa Nama

Sekadar jadi penjilat dengan menafikan fakta, pandailah kamu yer?. Asal jer komentar yang tak selari dengan kamu, itu dikira pembangkang lah?. Sekadar jadi YES MAN dan Pak Angguk, tak pernah orang cakap pandai lah!. Semua yang tak sependapat dengan kamu, abis dichop bodoh,walhal kedunguan sendiri tak perasan. Alahai…nak berkomentar pun tak pandai nak berbudi bahasa.Macam ni ke pendokong terbaik?

ahmad
ahmad
29 March 2019 10:16 am

sya tk nampak aura azmin sebagai pemimpin masa depan malaysia. dia banyak play safe games. Future PM harus ada aura islam denganpengikut berfikrah Islam yang baik. Itulah yg ada pada Anwar. Sehingga Zakir Naik pun jemput Anwar untuk bg ceramah di Peace Tv selain Hussein Yee yg juga penyokong Anwar. penyokong disini bukan bukan bermaksud taksub tetapi menyokong kerana melihat seseorang itu berpotensi sebagai pemimpin yg baik menurut Islam. Kalau pun tuduhan terhadap Anwar itu betul, sekurang2nya Anwar tidak mengaku dan tidak menyokong aktiviti LGBT. Dengan Anwar sy yakin dia akan menyediakan platform untuk melahirkan pemimpin Islam bertaraf dunia. Untuk… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
29 March 2019 1:47 pm
Reply to  ahmad

aura? Ngapa nak aura? Padan lah tak nampak aura. Pada hal yang harus dicari ia lah tanda2 dan bukti2.

“Anwar sudah 72 tahun. Tiada apa untuk dikejar kalau utk jadi kaya pun.”

Alamak dah keluar lagi kata2 tak bijak. Najib Al Jibo tak juah beza umur dengan Pak Sheikh. Tapi dia wallop RM2.6 biliun dari 1MDB. Majalah Forbes yang terkenal dengan kajian siapa yang kaya raya di merata dunia mengata Najib ada di dalam senarai 50 yang terkaya di negara ini.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
29 March 2019 7:36 am

PAK DAJJAL PALING TERUK DAN DAHSYAT SEMUA REKOD ADA

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
29 March 2019 7:34 am

POK MIN ADA REKOD SALAH LAKU DAN RASUAH

Tanpa Nama
Tanpa Nama
29 March 2019 6:28 am

Lanun ZUNNUN THE COMMUNIST AND ANARCHIST yang selalu menghasut kaum Melayu dan agama Islam di sini dah mamposss gamak nya. Atau di heret ke balai, di reman seminggu, di soal siasat, kamdian diheret ke mahkamah dan di tuduh di bawah Akta Hasutan. Bagus kalau begitu.

Maka berbaliklah aku kpd membalun Geng Najib yang asyik menjilat Najib Al Jibo. Dia pun dah nak merajuk macam Nurul Izzah sebab bo layan dek peserta di sini yang bosankan jilatan Jibo nya.

Mau tak mau, aku balun lah dia …

Anonymous
Anonymous
29 March 2019 5:19 am

Bg Non & Jimin, kini berbalah secara terbuka
Ada Atok kat belakang, Jimin berani durhaka
Akan lungkup berteraburlah PKR parti puaka
Ini lah sebenarnya, yg puak Cap Munge suka

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

Tanpa Nama
Tanpa Nama
29 March 2019 6:36 am
Reply to  Anonymous

Kamu Geng Najib yang asyik menjilat Najib pakai Anonymous pulak. Kot tak mahu kena balun, menyamar, menipu bohong. Tapi dah berkali kali di tangkap memakai banyak nama, maka di balun berterusan.

Memang lah kau cob memasak pahat kpd perhubungan Azmin dan Bang Non dan di antara parti2 komponen PH. Nak coba tutup pekong porak peranda antara parti2 komponen BN. MCA Wee asyik wee wee kan Umno dan mahu BN dibubarkan. Berterabut Tok Mat memujuk dia.

Dikatakan berjaya Tok Mat, tak tahu botol susu apa yang diberi nya. Tapi di jangka tak lama akan meng wee wee Umno lagi.

jigit
jigit
29 March 2019 7:29 am
Reply to  Anonymous

Geng Najib tak pandai pantun…dia cekap bab copy-paste…itu kepakaran dia. Yang pandai pantun ni Kejora hero bunga yang baru kahwin tetapi selalu tinggal-tinggalkan Si Mas dia…ini pantun untuk lu bro…

Beli berangan bersama lokan
Sarung tertanggal pakai tuala
Isteri jangan selalu tinggal-tinggalkan
takut nanti dikebas Bangla

kah kah kah…

Anonymous
Anonymous
29 March 2019 1:16 pm
Reply to  jigit

Waah.. kemain lagi, sdr ku Jigit @ Asrul Sani
Bila Wak Suman tiada kemain lagi dia berani
Nanti dah tiada lagi masalah aku tinggal bini
1 hb April, aku dah nak bawak si Mas ke sini

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

Geng Najib
Geng Najib
29 March 2019 12:19 am

Jemin adalah sorang visionarist…dia sentiasa two steps ahead dari Bang Non. Tengok aje lah dalam pertandingan pemilihan timbalan presiden PKR yang lepas…walaupun Bang Non terang2 memberi restu dan backing Pizi Sotong, tapi Jemin steady aje..dia pun ada strategi tertentu sendiri untuk counter kartel Bang Non…dan hasilnya Pizi tewas dan Bnag Non gigit jari kaki aje. Sebagai protege Bang Non, dah tentu lah Jemin tau segala selok belok dan sepak terajang politik Bnag Non. Apa tah lagi..sejak Bang Non masuk dalam dulu, Jemin lah yang menjadi penggerak utama PKR dan menjadi orang kepercayaan Kak Wan. Itu lah sebabnya Pizi Sotong jeles… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
29 March 2019 6:44 am
Reply to  Geng Najib

Geng Najib yang asyik menjilat Najib Al Jibo,

Awat tak cerita pasal Umno? Wak Jahit di mana takda berita sekarang? Atau pasal Bossko Al Jibo? KJ dah kata, “Najib bukan Bossku”. Dah takda sebut Bossku lagi sekarang.

Kot malu amat sangat sebab bicara seleweng 1MDB dan songlap duit SRC International tak dapat tangguh lagi. Jangan dia pigi ke IJN dengan komplen sakit jantung ajer dah lah. Rakyat dah tak sabor nak tengok dia masuk ..

jigit
jigit
29 March 2019 7:37 am
Reply to  Geng Najib

Tahniah GN…

Gue selalu lebel u sebagai pakar copy-paste. Tapi kali ini kamu beri ulasan secara langsung dan ulasan kamu bernas. Samada pembaca setuju bersetuju atau tidak itu cerita lain. Samada mereka beranggapan niat kamu untuk menambah harubirukan PKR…itu juga isu lain. Pokoknya…ini suatu petanda baik…jangan asyik dok copy-paste bagi orang jelak dan bosan dengan kamu.

irkiz
irkiz
28 March 2019 11:29 pm

Budin jangan cakap bohong, sebelum menang PRU14 Azmin, Anwar Ibrahim,Wan Azizah ada perselisihan faham. Sebab itu nama Azmin tidak dimasukan dalam pilihan Menteri kabinet. Kita sebagai orang Islam jangan cakap bohong, apa yang kita tulis, Malaikat kanan kiri pun mencatat apa yang kita tulis.

Tun M tidak fikir dan bodoh, pergi mengadap Agong untuk mendapat pengampunan.. Kalau tidak anwar tidak dibebaskan. dan tidak boleh aktif dalam politik.

justice4all
justice4all
29 March 2019 12:26 pm
Reply to  irkiz

Kamu fikir usaha pembebasan Anwar jika PH berkuasa menjelang PRIU14 adalah atas kehendak peribadi Tun M?. Silap besar kawan!. Pembebasan Anwar adalah atas kemahuan konsesi komponen PH khususnya PKR, DAP dan AMANAH. Tidak ada pun dalam fikiran Tun M awalnya untuk usaha ini (malah beliau lah yang paling kerap perlekehkan Anwar dalam banyak hal termasuk Anwar terlalu tua utk menjadi PM. Kesudahannya Tun menelan ludah sendiri). Tun M perlu bersetuju ketika itu sebagai satu dari syarat utk beliau dipersetujui komponen PH sebagai calon PM sementara PH sebelum diganti Anwar, SEMENTARA!. INI FAKTANYA. Sebarang usaha untuk mengubah apa yang telah dipersetujui… Read more »

Anonymous
Anonymous
28 March 2019 11:01 pm

Kini rakyat Malaysia dah pun mulai celik
Mereka nampak PH ni byk buat benda jelik
Ramai sudah menyesal dan nak patah balik
Mereka harap jadi molek tapi makin pelik

Tanpa Nama
Tanpa Nama
29 March 2019 6:48 am
Reply to  Anonymous

Geng Najib yang asyik menjilat Najib Al Jibo menyamar nama Anomouse lagi. Dia ketakutan nak pakai nama Geng Najib selalu sangat.

Selain takut di balun bertalu talu, kot dia di arah puak Bossnya supaya jangan ghairah sangat dengan nama Najib takut rakyat benci. Dia mahu dapatkan simpati rakyat sikit di masa bicara kes dia di mahkamah.

Mana rakyat ada simpati sebab Al Jibo mencuri wang rakyat RM2.6 biliun di 1MDB.

jigit
jigit
29 March 2019 7:40 am
Reply to  Anonymous

memanglah rakyat resah gelisah
kos sara hidup tak turun-turun
bukannya senang Tun dok perosah
Najib dah sebat berpuluh bilion

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
28 March 2019 10:02 pm

POK MIN PUN ADA SAHAM SAMA PAK DAJJAL MASA CIPTA NAMA DULU..DIA DAH JD KACANG LUPA KULIT….TAPI BERGANTUNG DI DAHAN RAPOH TAK ADA GUNANYA…INI POLITIK MAA…. SURVIVAL FOR THE FITTEST…

Geng Najib
Geng Najib
28 March 2019 9:02 pm

Tun Madey terhutang budi pada Jemin kerana ternyata dia telah memainkan peranan penting untuk memastikan beberapa orang MP2 PKR untuk tidak menyokong usul undi tak percaya terhadap Tun Madey yang telah dikenselkan last minute oleh balaci Bang Non semasa pembukaan sidang Parlimen tempoh hari. Tun Madey telah menyerahkan maklumat bahawa ada MP2 PKR telah menyalahi peraturan SPR apabila berbelanja lebih dari jumlah yang telah dibenarkan oleh SPR dalam kempen2 mereka dalam PRU14 yang lepas..dan jika disabitkan kesalahan tu, boleh dibatalkan kemenangan mereka. Dengan maklumat itu lah, Jemin telah berjumpa dengan MP2 PKR yang berkaitan dan ini telah menyebabkan mereka yang… Read more »

Anonymous
Anonymous
28 March 2019 10:50 pm
Reply to  Geng Najib

Kalo pasal temberang GN memang pakar…

Geng Najib
Geng Najib
28 March 2019 11:39 pm
Reply to  Anonymous

Apa pulak temberangnya bhai..kalau ko tak caya, kau gi tanya pada Bang Non sendiri..lepas tu rujuk silang pulak dengan Jemin….ada bran ke haah????

Tanpa Nama
Tanpa Nama
29 March 2019 7:01 am
Reply to  Geng Najib

Ko berani ke tanya Najib Al Jibo jika dia benar2 tak curi wang 1MDB tuh?

Tanpa Nama
Tanpa Nama
29 March 2019 6:59 am
Reply to  Geng Najib

Cerita terhutang budi yang terbalik kong kong kong paling nyata di gambarkan dek pemimpin2 Umno yang subahat dengan nya pasal curi duit RM2.6 biliun di 1MDB Najib akhir nya di abandon depa.

Wak Jahit kata dia pergi jumpa Pak Arab yang derma RM2.6 biliun kpd Najib. Tapi tarak butiran lanjut di beri kpd SPRM. Mudin kusin dia pun akhirnya distanced himself from Bang Jib. Maka terkontang kanting lah Al Jibo keseorangan.

Sekarang hanya samseng Umno Lokman Adam yang kuat sokong Al Jibo. Tapi dah kena dakwa di mahkamah serang peljar UM ko todiam dia macam samseng Jamal Jamban.

Anonymous
Anonymous
28 March 2019 8:50 pm

Ini contoh sebenar anjing berebut tulang
Dalam parti sendiri rupanya ada petualang
Nanti kita tengok siapa yang kena sailang
Pemimpin berebut kuasa, rakyat dpt malang

Tanpa Nama
Tanpa Nama
29 March 2019 7:04 am
Reply to  Anonymous

Si kudut nih selang2 kan nama di pakai nya antara Anomouse dengan Geng Najib. Gitu lah bila takut di balun kerana asyik menjilat Najib Al Jibo.

Tapi dia dah di tangkap buat begitu lama dulu dan terus di balun jugak walau pun dia pakai nama Mak Badak.

jigit
jigit
29 March 2019 7:47 am
Reply to  Anonymous

Ellehhh…Nuar vs Azmin rakyat tak heran
sapa menang pun rakyat tak dapat apa
Tapi Nurul Izzah merajuk kekanda terkesan
Kubimbang Mat Jenin terjatuh pohon kelapa….

Geng Najib
Geng Najib
28 March 2019 8:49 pm

Konpom Bang Non tak berani buat apa2 pada Jemin..kalau berani pun setakat sindir2 aje lah…apa taknya, Jemin ni cukup2 banyak dia tahu rahsia2 sulit Bang Non sekeluarga, semuanya ada dalam fail sulitnya..dan kalau Bang Non lebih2..kebabooom..pasti kena punyak. Jemin bijak…dia kini dah berkiblatkan kepada Tun Madey, yang dianggapnya sebagai mentor sejak hari pertama dia terlibat dalam politik. Jemin sedar..jika dia masih berpaut pada Bang Non lagi. masa depan politiknya memang tak ke mana lah..bakal malap terus. Jemin amat2 yakin..Bang Non takkan menjamah kerusi empuk PM ke 8 tu..not in a million years, jadi nak buat apa dia masih nak menyokong… Read more »

Anonymous
Anonymous
28 March 2019 10:55 pm
Reply to  Geng Najib

Jemin saja ade rahsia sulit bang non….bang non tak ade rahsia sulit jemin ker?….

Masa blm sampai untuk bang non bertindak…

Geng Najib
Geng Najib
28 March 2019 11:49 pm
Reply to  Anonymous

Bang Non tak berani nak gunakan rahsia sulit Jemin tu..sebab Tun Madey dah tau semuanya..jadi kalau dia gunakan jugak, Tun Madey akan backing Jemin dan Tun pulak akan dedahkan lebih banyak rahsia2 sulit Bang Non yang terkini..lagi meletop dari kes liwat dulu beb..kita tunggu aje lah dalam masa terdekat ni !!!!

Tanpa Nama
Tanpa Nama
29 March 2019 7:50 am
Reply to  Geng Najib

Nak cakap pasal rahsia, Mak Badak ada bertan rahsia dia sendiri, rahsia Najib Al Jibo juga. Selain dari rahsia berapa kali pakai jet eksekutif gomen.

Akaun bank berlambak di London, Singapore dan Switzerland gamak nya, jenis yang tak pakai nama, hanya nombor sahaja, hanya top boss of the bank tahu itu akaun dia atau Al Jibo.

Dia antara yang terkaya di dunia, banyak biliun harta dan duit nya –

Latest: Malaysia’s Top 10 richest people on Forbes list | New Straits …
https://www.nst.com.my/news/2017/…/latest-malaysias-top-10-richest-people-forbes-li..

Tanpa Nama
Tanpa Nama
29 March 2019 7:56 am
Reply to  Tanpa Nama

News –

Congrats Najib, You’re Now In The Forbes Malaysia’s 50 Richest

http://www.financetwitter.com/…/congrats-najib-youre-now-in-the-forbes-malaysias-50-rich...
Jul 5, 2015 – By now, the whole world knows there’s a new billionaire in town. Name’s Razak, Najib Razak, the Prime Minister of Malaysia.

Itu di tahun 2015. Masa dia di gulingkan di Mei 2018, kot dia top 10 richest. Bloody corrupt bugger.

Anony tak famous
Anony tak famous
29 March 2019 4:27 am
Reply to  Anonymous

Kalau bang non bertindak dua-dua KaBOOM…Din pagoh steady menunggu.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
29 March 2019 7:11 am
Reply to  Geng Najib

Bagus pemimpin2 Umno diam ajer tak buat apa2 atau menyindir pun Najib Al Jibo. Kot sebab depa mau pulaukan Al Jibo. Wak Zahit yang coba defend Al Jibo dengan mengata dia dah jumpa penderma Arab pun kena 45 tuduhan mahkamah.

Tapi bila dah fedap, Tok Mat pun kata terang2 bahawa Najib Al Jibo tak di undang ke kempen PRK CH. Sekarang tiada siapa pemimpin Umno mau kata apa2 berkenaan Najib sebab taku terbabit. Kes mahkamah Najib dah mula bicara.

Anonymous
Anonymous
28 March 2019 8:43 pm

Belum setahun dah berbalah sesama sendiri
Macam ni kerajaan yg rakyat Malaysia cari
Macai vs macai berbunuhan sesama sendiri
Pemimpin atas pulak meliwat sesama sendiri

Geng Najib
Geng Najib
28 March 2019 8:32 pm

Rakyat amat2 yakin jika diadakan kajian dalam kalangan ahli2 PKR seluruh negara, untuk memilih sapa yang lebih disokong oleh mereka untuk menjadi PM ke 8, dah tentu lah majoriti akan memilih jemin dari Bang non…dan andaikata diadakan pemilihan presiden parti tu dalam masa terdekat, for sure punya Bang non akan jauh tertinggal di belakang Jemin tu!!!!

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
28 March 2019 8:29 pm

TANYA PAK DAJJAL DIA KENAL TAK SHARIFAH

Anonymous
Anonymous
28 March 2019 10:56 pm

Ko pon Dajjal jugak..

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
29 March 2019 7:06 am
Reply to  Anonymous

ANON MINAT KOTE KULUP

Jigit
Jigit
28 March 2019 7:51 pm

Hihihihi…. Itu la…. dulu galak sangat nak biarkan rafizi mrncabar azmin. Sekarang terimalah akibatnya.
Semuanya berpunca dari percaturan politik Anuar yang tidak menjadi. Disangka mereka mudah untuk mengkuburkan karya politik Azmin, kesudshannnya jerat memakan tuan. Sekarang Budin terkial- kial cuba menyalahkan orang lain di atas perpecahan PKR

Anonymous
Anonymous
28 March 2019 10:58 pm
Reply to  Jigit

Azmin menang tipis….tandanye pengaruh azmin tak kuat….azmin hanye berani mintak anwar jangan tanding jawatan presiden….

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
28 March 2019 7:08 pm

KENAPA PAK DAJJAL SELALU DITEMANI MAT JAMBU?

Anonymous
Anonymous
28 March 2019 11:00 pm

Sebab ko tak jambu…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
29 March 2019 7:07 am
Reply to  Anonymous

ANON SUKA TANPA BONTOT

Anonymous
Anonymous
28 March 2019 6:46 pm

Anwar arahkan rafizi lawan azmin rebut hawatan timbalan presiden….tujuan anwar untuk mengukur pengaruh azmin diperingkat akar umbi….azmin menang tipus…ternyata pengaruh azmin blm cukup kuat dlm pkr untuk melawan anwar….. Secara terbuka azmin sudah nyatakan kpd anwar beliau akan merebut jawatan presiden tapi dia takut bertanding nerebut hawatan presiden walopun disokong oleh madey….azmin sudah dikepit oleh rafizi dan saifudin yg sebabkan azmin melolong marahkan anwar…nyawa politik azmin hanye bergantung kpd madey….azmin harap madey tidak akan lepaskan jawatan pm kpd anwar…dia lupa pru15 anwar masih boleh bertanding….pru15 madey makin terlalu tua…sekarang pon madey bercakap kurang lancar kurang tenaga…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
28 March 2019 7:03 pm
Reply to  Anonymous

TANYA PAK DAJJAL DIA KENAL TAK NORLAILA

Rahman2
Rahman2
28 March 2019 6:22 pm

Semua salah Tun….

Tapi Allah telah beri kemenangan pada Tun

Dijadikan PM ke 7

Jangan cuba salahkan kuasa Allah

Anwar…. kalau Allah nak dia jadi PM ke 8…fine…namun Allah belum.lagi kurniakan kerusi ini pada anwar…mesti Allah tahu sebab Allah maha mengetahui

Apa Budin tak percaya pada kuasa Allah?

Anonymous
Anonymous
28 March 2019 6:36 pm
Reply to  Rahman2

Memang lah Allah blm bagi jawatan PM kpd anwar..janji madey serah selepas 2 tahin….

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
28 March 2019 7:01 pm
Reply to  Anonymous

SKANDAL BERTIMBUN TONG M PM-4 BLM SELESAI DI MAHKAMAHKAN TIBA2 NAIK LG JD PM-7…APA NAK JADI PD NEGARA

Rahman2
Rahman2
28 March 2019 7:03 pm

Salahkan Allah?

irkiz
irkiz
28 March 2019 11:16 pm

najib bukan bodoh buta perut, mangkok hayun, najib dah siasat tetapi tidak ada bukti yang kukuh. Najib tidak pernah bangkit pasal tun M. yang bangkit ini rakyat. Jangan kita was was kepada Allah. 30 juta orang dalam Malaysia, Allah pilih Tun M. jadi PM. Sekarang ini nak maki siapa.

Rahman2
Rahman2
28 March 2019 8:09 pm
Reply to  Anonymous

Manusia merancang. Mahathir merancang. Allah maha peranvamg dan maha penentu. Kalau Allah kata tak akan jadi PM..salah Allah juga ke?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
28 March 2019 8:21 pm
Reply to  Rahman2

SALAHKAN TADBIR MANUSIA BKN TAKDIR ILLAHI

irkiz
irkiz
28 March 2019 11:21 pm

katakanlah wahai Muhammad wahai tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkaulah mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang engkau kehendaki.

(AlImran ayat 26)

Anonymous
Anonymous
28 March 2019 5:06 pm

Belum setahun dah berbalah sesama sendiri Inilah rupa Malaysia Baru yang rakyat cari
Rakyat dijanji nasi beriani ikan tenggiri
Tapi yang dapat cuma roti kosong kuah kari

Tanpa Nama
Tanpa Nama
28 March 2019 6:23 pm
Reply to  Anonymous

Kau di letak di meja yang dijamu hanya gulai ikan pari

Geng Najib
Geng Najib
28 March 2019 9:27 pm
Reply to  Tanpa Nama

TN..Kau tau tak..hari ni Ah Beng sudah kuarkan kenyataan bahawa SPV Prokhas yang dikatakan kini mengendalikan aset TH tu adalah di bawah Wakanda Mujahat lah beb !!!!

Pulak dah….Ini orang sudah pandai main taichi lah….

Mujahid cakap orang SPV adalah Kementerian Kewangan.

Guan Eng cakap SPV adalah bawah Mujahid.

Dia apa pun tak tahu.

Menteri-menteri PH tak tahu ke orang ramai dah cakap “Kerajaan ini banyak wayang lah”.

Rakyat harap dua-duanya tahu aset-aset TH dan negara sudah berpuluh bilion dijual.

Tak apa lah. Kita berdoa yang terbaik lah untuk negara tercinta ni kan..betul tak TN???

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
28 March 2019 4:51 pm

PAK DAJJAL DAH JATUH HUKUM KO ORG BUAT KISAH…JIBENG BARU NAK BICARA KORANG BISING

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
28 March 2019 3:59 pm

SEKARANG PH NAK NAIKKAN KAKI LIWAT PLK…TAK KE LG HURU HARA DUNIA

Roy Smart
Roy Smart
28 March 2019 3:41 pm

Semua kesalahan dalam dunia Tun M yang bersalah ke ? Otak mati punya blogger

Tanpa Nama
Tanpa Nama
28 March 2019 3:33 pm

Aku penyokong PH. Tapi aku dah kata lama dulu – one nasty statement attracts another:

Nga: KJ biadab panggil speaker ‘Taliban’, perlu mohon maaf

Tanpa Nama
Tanpa Nama
28 March 2019 3:23 pm

Selepas 3 komen aku yang sengit membalun lanun ZUNNUN THE COMMUNIST AND ARARCHIST di bawah sana, ini berita yang menggembirakan hati –

Kekecohan depan UM: Lokman Adam, empat lain didakwa

Pertuduhan pertama, Lokman, 47, dituduh dengan sengaja menyebabkan kerugian kepada Wong Yan Ke dengan mengoyakkan plakadnya di perhentian bas bertentangan dengan Restoran Amjal di Jalan Pantai

Tanpa Nama
Tanpa Nama
28 March 2019 3:24 pm
Reply to  Tanpa Nama

Pertuduhan kedua, Lokman bersama empat lagi dituduh kerana secara sukarela menyebabkan kecederaan kepada Wong di tempat dan masa yang sama dengan memegang rahang dan menarik lehernya dari belakang.

Empat yang lain itu adalah Ketua Umno Bahagian Petaling Jaya, Abdul Mutalif Abdul Rahim; kerani pejabat Umno Lembah Pantai, Salmon Arif Budiman Muchlis, 47 dan Mohd Norzakifah Mohamed Nawi, 43, serta tertuduh keempat yang tidak bernama.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
28 March 2019 4:36 pm
Reply to  Tanpa Nama

Dalam pada itu, ini ada berita yang juga menggembirakan –

Kes SRC Najib mula bicara Rabu ini – M’kini

Geng Najib
Geng Najib
28 March 2019 9:20 pm
Reply to  Tanpa Nama

TN..dah tentu lah kau terbaca kenyataan Ah Beng yang mengatakan kerajaan terpaksa tanggung kos penyenggaran kapal mewah Equanimity tu beb !!! RM 14.22 juta duit rakyat Malaysia hangus dibelanjakan untuk penyelenggaraan Kapal Mewah yang Tak Bertuan ini. Rakyat Malaysia ke yang suruh sita kapal mewah tu? Rejim Pakatan Hancing tu ikut Akta mana yang membolehkan pihak pemerintah menyalah gunakan duit rakyat untuk menyelengarakan aset yang disita? Sebelum ni Rejim Pakatan Hancing tu sibuk mendakwa kononnya dah ada orang yang nak beli Kapal Tak Bertuan tu. Tapi kenapa sampai sekarang masih belum dijual? Jelas dari satu sudut, nampak sangat Kapal Mewah… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
28 March 2019 2:59 pm

KAKI LIWAT MCM JUNUN MMG OTAK TAK KERUAN

Anonymous
Anonymous
28 March 2019 2:50 pm

Semasa menjadi mb sela gir azmin dudah tunjukkan sikap besar kapla…tidak sebulu dgn presiden wan azizah..

pRN serawak azmin yg arahkan pkr letak caln lawan 3 penjuru dgn Dap…akbatnye BN yg menang…azmin nak tunjuk dia lebih berkuasa dari presiden….

Dulu azmin derhaka kpd madey….sekarang azmin derhaka kpd anwar…adajah madey percaya kpd penderhaka?…madey hanye nak gunakan azmin pecahbelahkan PKR dan lemahkan anwar….

Tapi anwar sudah baca gerak geri azmin…anwar sudah kepit azmin dlm Mpp dgn rafizi dan saifudin….madey out azmin boleh berambus…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
28 March 2019 3:06 pm
Reply to  Anonymous

JEMBALANG TGK SAPE JAMU LEBIH

Tanpa Nama
Tanpa Nama
28 March 2019 3:58 pm
Reply to  Anonymous

Itu pendapat kau.

Ramai orang lain tak setuju.

Anonymous
Anonymous
28 March 2019 7:02 pm
Reply to  Tanpa Nama

Mana yg tak setuju?…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
28 March 2019 2:44 pm

DULU BAIK SGT BG JUBO & BURIT ….DAPAT HABUAN JUTAAN…SEKARANG DAH TAK SEHALUAN

Anonymous
Anonymous
28 March 2019 2:42 pm

Mengapa azmin yg menyibok?….nurul izzah tidak mengata kpd azmin tapi azmin nak bodek nadey plak…

Sampai masanye anwar pecat saja azmin pendurhaka…azmin sudah besar kapla…pecat azmin supaya azmin boleh masuk Bersatu dan apajah hawatan yg boleh dipegang oleh azmin..

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
28 March 2019 3:08 pm
Reply to  Anonymous

DULU LAIN TUAN

Tanpa Nama
Tanpa Nama
28 March 2019 4:02 pm
Reply to  Anonymous

Azmin ada hak beri pendapat. Dua Timbalan Presiden.

Jawatan itu menunjukkan dia ramai penyokong – menang bila Fizi chalen dia.

Entah2 dia chalen Bang Non jawatan Presiden satu hari nanti.

Anonymous
Anonymous
28 March 2019 7:04 pm
Reply to  Tanpa Nama

Azmin bagi pendapat dgn menyindir…semboyan untuk pecat azmin sudah dibunyikan benerapa bulan lepas kerana durhaka kpd presiden…

zunnun
zunnun
28 March 2019 2:00 pm

Look at the brighter side of it… Tun managed to give other insights to the meaning of Reform. Reforming is not only about undoing, the ground reality must always adhered to the Majority. The ONLY WAY OUT, to rebrand & enhance . …the dark side of it, instead of improving, they start turning it back again as habits are hard to change. Malays will evolve and take times. 63 Yrs are indeed an early stage to measure success. ..until then, Malay Narrative of Islam will evolve while at the same inflitrated by Salafi, Modernist & Wahabbism ideas. ..what needed, for… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
28 March 2019 2:23 pm
Reply to  zunnun

You talk in upsy footsy general terms. You don’t even know what reforming and reformasi is. Not even a single explanation or example given.

I wanted to avoid saying it. But with such a generalized comment as above, I cannot avoid it – you sound the Mr Know All who always try to claim a higher moral ground.

For goodness sake, man, you are a descendant of ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang. How the hell do you think you know the “Malays will evolve” and such nonsense? Plain bloody cengkurik of a lepasan SJKC.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
28 March 2019 2:38 pm
Reply to  zunnun

As a descendant of coolies pendatang and not a known economist, sociologist what-have-you, who the hell do you think you are to be saying “63 Yrs are indeed an early stage to measure success” for the Malays? Do you realize that your kind has over 3,000 years of history but had been suffering all those thousands of years. The communists took over in China, worsening it, and the Chin Peng bastards tried to take over this country by force but failed miserably? It is entirely possible that the Malays would have advanced much more if not for those bastards and… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
28 March 2019 2:48 pm
Reply to  Tanpa Nama

China your mother country was even regarded as a pariah internationally until only 2-3 decades ago.

In this country, your kind with a culture of doing business, has economic success, but now, despite the Malays not having a culture of doing business, out of the 50 richest Malaysians, there are 8 Malays.

You miserable misplaced descendant of coolies pendatang talking bullshit endlessly, eh?