NURUL IZZAH ADALAH BAKAL PM DI MASA DEPAN, JANGANLAH BERUNDUR DULU….

Salah satu kepantangan dalam perjuangan ialah merajuk dan mudah mengalah kepada cabaran yang mendatang.

Perjuangan ibarat sebuah bas yang sentiasa bergerak menuju destinasi yang disasarkan dan ia tidak akan berhenti semata-mata untuk menunggu mereka yang merajuk atau mudah mengalah itu terubat calar di hatinya.

Tidak sedikit berlaku dalam lipatan sejarah negara dan dunia mereka yang merajuk atau mudah mengalah akhirnya ditinggalkan begitu saja oleh sebuah perjuangan.

Jika Anwar Ibrahim merajuk dan mudah mengalah selepas episod 1998 dahulu, beliau pasti tidak berada sekali lagi dalam kedudukan untuk menjadi Perdana Menteri sekarang ini.

Anwar telah membuktikan bukan saja di dunia bebas beliau melawan, bahkan di dalam penjara pun semangat melawannya tidak pernah mengurang.

Jika Anwar merajuk dan mudah mengalah, isterinya Dr. Wan Azizah Wan Ismail tentu tidak terfikir untuk menggapai kedudukan sehingga ke jawatan Timbalan Perdana Menteri ketika ini.

Jika Anwar merajuk dan mudah mengalah, Nurul Izzah ketika ini mungkin hanya seorang suri rumah atau pekerja profesional biasa saja.

Hakikatnya, disebabkan Anwar tidak pernah merajuk, jauh sekali mudah mengalah, malah menggegarkan negara dengan slogan “lawan tetap lawan” sejak 1998 itulah yang menjadikan keseluruhan episod politik negara telah berubah seperti mana yang disaksikan dunia pada hari ini.

Tun Mahathir Mohamad ketika namanya tidak berapa dipersetujui oleh pihak-pihak tertentu dalam PH sebagai calon Perdana Menteri sebelum PRU14 lalu pernah merajuk sehingga lari ke London membawa diri.

Beliau kemudian telah dipujuk oleh Nurul Izzah yang turut sama terbang ke London menemuinya.

Jika Tun Mahathir terus merajuk dan mudah mengalah, beliau tentu ketika ini tidak mampu duduk sebagai Perdana Menteri buat kali kedua.

Merajuk dan mudah mengalah telah dibuktikan adalah suatu kerugian, bukan saja dalam perjuangan, tetapi juga kehidupan.

Lantaran itu, adalah suatu tindakan yang malang apabila Nurul Izzah mengumumkan beliau sudah patah hati dan memaklumkan tidak mahu bertanding lagi dalam pilihanraya akan datang nanti.

Nurul Izzah telah mengorbankan masa remajanya untuk memenuhi tuntutan perjuangan akibat penganiayaan dan kezaliman terhadap bapa dan keluarganya, maka setelah perjuangan itu membuahkan hasil dengan tumbangnya BN sekarang, tentu saja suatu perbuatan sia-sia dengan keputusannya mengumumkan mahu mengundur diri itu.

Apa juga cabaran, termasuk daripada bekas diktator yang menyebabkannya patah hati, segala itu haruslah dihadapi dengan tenang dan matang.

Semua itu adalah rencah-rencah perjuangan belaka. Tun Mahathir yang berubah watak antara sebelum dan selepas mendapat kuasa tidak harus dijadikan alasan untuk mengendur atau mudah mengalah.

Apatah lagi setelah dewasa dan matang dengan perjuangan yang diceburinya sejak zaman remaja, Nurul Izzah kini disebut-sebut sebagai antara aset paling layak untuk menjadi Perdana Menteri suatu hari hari nanti.

Kalau ibunya, Dr. Wan Azizah adalah wanita pertama berjaya memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri, Nurul Izzah adalah calon wanita pertama di negara ini yang dilihat akan menjadi Perdana Menteri.

Sejak bergelar puteri reformasi lagi, tidak sedikit sumbangannya dalam memberi inspirasi kepada rakyat pelbagai kaum untuk terus berjuang dan menceburi dunia politik demi menyelamatkan negara ini.

Dengan sudah melibatkan diri dalam dunia politik sejak remaja, faham erti penindasan, penganiayaan, kesusahan dan penderitaan, Nurul Izzah barangkali mampu menterjemahkan sesuatu yang lebih bermanfaat untuk rakyat suatu hari hari nanti.

Berdasarkan itu, adalah suatu kerugian yang tiada taranya dengan keputusan Nurul Izzah mahu mengundurkan diri itu.

Demi masa depan negara ini, beliau perlu menarik balik keputusan mahu berundur itu. (Shahbudindotcom 27/03/2019)

Updated: 27 March 2019 — 7:57 am

106 Comments

Add a Comment
  1. Bodek pak Budin memang gred A1 punya bodek.

  2. Jangan buat lawak budin.Nurul ni sesuai jadi pembangkang aja.Bila dah menang pilihanraya dia tak tahu nak buat kerja. Sebab kerjanya memang membangkang aja dari dulu.

  3. MANA GN LAMA TAK NAMPAK

  4. PAK DAJJAL POLITICAL ANIMAL

    1. Sama dgn ko laa..

      1. KO HOMO KAN

  5. Budin lupa nak makan ubat. Budak kurang ajar tidak layak jadi PM. budak kurang ajar pandai kritik. Kerja dia kritik.

    1. Cara nak ajar orang yg kurang ajar dan keras kapla kena kurang ajar laa…

  6. NED BUKTI PAK DAJJAL DI BIAYA ISRAEL

    1. Ko nak jugak duit israel?… Najib pojaan ko bayar kpd yahudi…

      1. SORI AKU TIADA puJAAN

        1. Malu nak ngaku plak sejak pakai nama baru….

          1. PAK DAJJAL HOMO KO SOKONG NAPE?

            1. AKU TGK KO OK SEBENARNYA CUMA KO DOK SOKONG KERJA TERKUTUK

  7. BILA PAK SHEIKH DAJJAL JADI PM IMPIAN DAP TERCAPAI REALISASI IMPIAN

  8. Selepas 10 Bulan Memerintah, Dah Berapa RCI Yang Tun Mahathir Tubuhkan?

    Penubuhan Suruhanjaya Siasatan Di Raja atau RCI adalah sebahagian dari 10 Janji 100 Hari Pakatan Harapan…

    Menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Di Raja (RCI) 1MDB, FELDA, MARA dan Tabung Haji merupakan antara 10 Janji-Janji yang akan di laksanakan oleh kerajaan Pakatan Harapan semasa kempen PRU 14 lalu…

    Apakah RCI 1MDB sudah di tubuhkan?

    Apakah RCI FELDA sudah di tubuhkan?

    Apakah RCI MARA sudah di tubuhkan?

    Apakah RCI Tabung Haji sudah di tubuhkan?

    Agensi dan syarikat yang di nyatakan di atas merupakan antara entiti kerajaan Barisan Nasional yang sering di serang Pakatan Harapan atas pelbagai dakwaan penyelewengan, rasuah dan salah tadbir urus sebelum PRU 14 lalu…

    Tempoh 100 hari Pakatan Harapan memerintah sudah lama berlalu dan kini sudah menjangkau 10 bulan, namun RAKYAT MALAYSIA tidak melihat adanya keazaman dari kabinet Malaysia untuk menubuhkan RCI bagi entiti2 di atas…

    Penubuhan RCI bagi menyiasat apa2 skandal, penyelewengan dan rasuah yang melibatkan kepentingan awam adalah LEBIH TELUS dan mempunyai NILAI INTEGRITI yang lebih tinggi berbanding siasatan pihak berkuasa, samada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Polis Di Raja Malaysia (PDRM) atau Pejabat Peguam Negara (mengarahkan siasatan) itu sendiri.5

  9. PAK DAJJAL MMG TERBUKTI KAKI LIWAT

    1. Dah ade bukti jubo ko kena liwat kerana ko yg mintak nak rasa batang pak sheikh…

      1. KO GENG LIWAT SBB TU KO SOKONG PAK DAJJAL

        1. Ko yg ade bukti sebab jubo ko yg kena liwat…syook kan?…

          1. NAPE KO SOKONG PELIWAT?

  10. reformasi yang sebenar akan menjelma hanya bila anwar jadi pm. Pembangkang tak boleh kata ph teruk kerana jika selagi pm sekarang takkan mungkin reformasi akan berlaku. lagipun bukan dia yang buat reformasi. Niatnya hanya untuk jatuhkan najib. Semasa malaysia digelar little dragon asia dulu pun org melayu tetap miskin cuma ada kerja jela. Pastu tanah rizab melayu paling cepat mengecil masa itu. Cuma saya harapkan ph tak berpecah. Tun belum memungkiri janjinya lagi. org baru meneka sahaja mungkin dia belot kepada janji. Saya yakin juga tun akan serah kepada anwar juga bila tiba masanya. Tp keyakinan pun hanya lebih sedikit dari 50% jela. Saya hairan kenapa ada pihak sangat tidak suka kepada anwar?

    1. Apa “reformasi yang sebenar” tu Mat? Coba kau senaraikan satu persatu apa dia.

      Setuju dgn kata2 kamu “Tun belum memungkiri janjinya lagi. org baru meneka sahaja mungkin dia belot kepada janji.”

      hairan kenapa ada pihak sangat tidak suka kepada anwar? Pada aku dia peliwat 2 kali banduan, tak boleh jadi PM.

      1. Peliwat yg di fitnah…madey blm mungkir janji tapi telah buat onar nak mungkir janji..

        1. Tak faham apa “onar” tuh. Kasi lah contoh2 dan punca2 maklumat nya.

    2. Anwar sudah mulakan reformasi sistem parlimen…

      1. INI SEKOR KAKI LIWAT

  11. Sapa kata IZZAH BAKAL PM? Budin cakap? Tak masuk kira. Sebb Budin ada vested interest. Dengan Bang Non dan dengan Ijjah sendiri. Mengharapkan ganjaran dari depa. Kot jawatan Penasihat Media. Macam A Kadir Jassin.

    Tak payah pikiorkan dia sebagai PM ler, Budin. Idea pompuan jadi PM pun belum di terima rakyat. Hadi mesti tak sokong punya. Mana dia nak “sembahyang berimamkan pompuan”? Tambah pulak, dia sendiri nakkan jawatan PM tu juga.

    1. saya pun tak sokong kalau perampuan jadi pm kecualilah takdek langsung lelaki bbaik dan bijak.

    2. Budin ni biasalah, lebih sudu dari kuah. Saya pun tak nampak di mana hebatnya sangat Nurul ni sehingga diangkat bakal PM. Kalau macam ni bila Anwar jadi PM nanti, bolehlah lantik Nurul jadi TPM. Ha ha. Keluarga ni sebenarnya tidak sangat fikir masa depan negara, tapi asyik dengan keluarga sendiri je. Nurul PM Malaysia? Nak tergelak lah. Budin ni tulis syok sendiri saja, hujahnya dangkal dan tidak logik. Kahwinla dulu Nurul, bila kahwin nanti susah lah sikit nak merajuk

    3. Coba ko bagi bukti budin jarapkan jawatan penasihat media…ko pon pandai buat fitnah dan tuduhan liar..

      1. Alahai, Mat, aku cakap “Kot jawatan Penasihat Media”.
        Tak faham ke makna “Kot”.

        Apa pulak nak bukti bila aku cakap “kot”. Oghang Peghok kata “gamak nya”. Oghang Joho kata “agak nya”

        1. Kot ko yg nak balasan dari madey..

  12. Dulu semasa PH dalam keadaan tak pasti dan mendengar khabar bahawa Tun aka PPBM akan keluar, Nurul terus terabng ke London menemui Tun meujuknya supaya jangan keluar. Masa tu dia tak sebut pun Tun adalah diktator dan merosakkan negara. Bapa anda Anwar bertahun2 dalam kabinet Tun, yang terakhir sebagai TPM dan Menteri Kewangan. kalau Tun tak jemput Anwar, tak mungkinlah Anwar dapat jawatan setinggi demikian. The rest is history, Anwar pun banyak buat kesilapan semasa berkuasa. Takperlu saya sebut. Kroni keliling pinggang.
    Kalu Tun diktator dia tidak akan letak jawatan.
    Najib yang memasukkan Anwar ke penjara di usia tua, tidak disalahkan. Nasib baik PH di bawah Tun menang pilihanraya, kalau tidak Anwar masih merengkok dalam penjara. Anwar diampunkan oleh Agung, siapa yang usahakan semua ini kalau tidak Tun. Di Tun menerajui PH, semua setuju, teramsuk kamu dan keluarga. Dalam piliharaya PKR, banyak kepincangan dan salah guna kuasa digunakan oleh ramai calon, termasuk calon dari kem kamu. Tapi kamu tidak bising. PH mewarisi Kerjaan korup terlampau di bawah Najib. Bukan senang nak uruskan balik. Ini memakan masa. Bayangkan kalau Malaysia masih di bawah Najib.
    Isu PAC hanyalah isu kecil. Ronald Kiandee akan diganti oleh calon dari pembangkang (UMNO)? tetapi negara ada isu lain yang lebih besar yang perlu ditangani. Emak kamu (tanpa mimpi) adalah TPM, dan ramai MP PKR jadi menteri kabinet. Mereka terus bekerja untuk memulihkan negara dan sampai masa rakyat hidup senang. Adakah emak kamu tidak berfungsi langsung lalu semua `kesilapan’ diletak kepada Tun.
    Tun bekerja keras, sudah berjanji mahu serahkan jawatan kepada bapak kamu, kenapa tidak boleh tunggu. Bapak kamu selalu bertemu Tun berbincang fasal pemulihan dan rancangan negara ke arah yang lebih baik. enapa kamu tidak tanya bapak dan emak kamu apa yang dia buat bersama-sama Tun. Seperti yang dikatakan oleh Kadir jassin, banyak program kebajikan rakyat sudah dilaksanakan, malah lebih baik beberbanding BN pimpinan Najib. Tetapi lebih masa diperlukan. PH berkuasa baru 10 bulan, kamu mengandungpun kena tunggu 9 bulan baru boleh beranak.
    jangan komen kamu kepada Tun dianggap memegang prinsip. Apakah MP PH termasuk PKR tiada halatuju dan prinsip. Kamu bertempik kepada media asing, menuduh Tun diktator dan merosakkan negara. Come on la… 22 tahun Tun jadi PM, bapak kamu ad di situ. Masa Tun, rakyat ok dan gembira. Bukan semua baik, ada kelemahan di sana sini, tetapi negara maju. PKR tidak diharamkan, malah bebas bergerak sampai menang 5 negeri. Kalu Tun diktator, PKR tidak boleh bertanding dalam PRU dan menang.
    Sekarang Tun kembali bertugas bersama PH. Kenapa jkamu tidak sabar?

    1. Bloody gud un, Khan. Kena sebijik penumbuk si Nurul .. oops, dia pompuan .. tapi aku malas nak mikiorkan istilah mengganti penumbuk.

      Banyak hujah2 yang relevan. Syabas.

      1. Seblm pru madey bersugguh nak selamatkan.mesia dari najib….dah menang madey kencingkan rakyat…. madey yg selamat….

  13. Kalau tun merajuk Dan taknak join PH Aku Rasa PH tak menang..Aku Dan kawan2 undi PH sebab Tun bukan Anwar .ramai lagi yg seperti itu…haha

    Lawak lak bidin

    1. berapa peratus yg undi tun, berapa peratus yang undi dap?. Klu tak kerana anwar pakatan takkan wujud, mahathir takkan letak jawatan masa tu, pas takkan kuat. kesedaran orang melayu untuk berfikir secara mendalam adalah kerana anwar. Anwar membawa pemikiran islam dan melayu melalui cara beransur2.

      1. Kasi tau ler sikit macam mana. Claiming itu ini ajer memang senang buat. Orang caya ke tak, tak tau ler.

    2. Ramai yg pangkah PH kerana madey tapi kenape madey menang 13 kerusi aje dari 52 kerusi?…tak berape orang saja yg pangkah kerana madey…

      Sekarang madey kalah 2 prk….melayu sudah tolak madey…

      1. PAK DAJJAL PRO PLURALISME

        1. PH MENANG KERANA BUKAN MELAYU

  14. Izzah cuba elakkan pergeseran dgn madey dan boleh membawa perpecahan kpd PH…

    Mungkin Izzah bagi isyarat selepas 2 tahun jika madey masih keras kepala dan madey buat onar mungkir janji PH akan berpecah…..aku sokong….

    1. Kau sokong, nak BN ambil alih? BN sudah pun nak berpecah. MCA Wee asyik nak weekan Bn dan Umno. Blaming Umno sebab tak dapat banyak kerusi di Pru14.

      Tok Mat pujuk MCA aritu tapi tak tau tahan berapa lama. Parti2 komponen lain pun staying on the wings. Silap langkah ajer, depa cabut juga.

      Umno nak harapkan sokongan PAS? Baru sebut Kerajaan gabungan ajer, ramai dah kata awat nak kasi Umno kerusi gomen FOC yang depa teruk kerojer dapatkan nya di Kelantan dan Trengganu di Pru14.

      1. Mca dan mic sudah kembali sokong umno..dari bagi kpd madey kuat belit dan kencing baik bagi umno…mat hassan pon okey..

        1. PAK DAJJAL LG JAHANAM DR TONG M

  15. Lim Guan Eng seems to think that the 1MDB ‘scandal’ is bigger than the RM354 billion Enron collapse. No, 1MDB did not collapse.

    It borrowed RM30 billion against RM51 billion in assets and is an on-going concern. But to Guan Eng this is why Malaysia has no money.

    Anyway, Lim Guan Eng and Tony Pua met Jack Ma in Hong Kong recently and spoke to him about Malaysia’s priority in fighting corruption and that this is why the Chinese should come to Malaysia and invest in Malaysia.

    This upset Jack Ma who felt that Guan Eng and Tony Pua were acting condescendingly towards him and he pointed out that Guan Eng himself has been implicated in many scandals and has been accused of corruption.

    Jack Ma added that the Chinese no longer trust Malaysia because the government does not honour the agreements it signs and foreigners no longer feel safe investing in Malaysia.

    Jack Ma then told Guan Eng and Tony Pua he does not want to have anything to do with the Goverment of Malaysia.

    1. China masih berminat untuk teruskan ECRL dan sedia kurangkan kos pembinaan…kalo china tak hormat malaysia lagi cina dah batalkan ecrl dan hsr termasuk tidak beli lagi sawit dari robert kuok……

    2. Kamu Kun Kun bunyi mcm Geng Najib, cakap mcm Geng Najib, fikiran dan hujah2 pun mcm Geng Najib. Jadi, kamu Geng Najib lah, pada hemat aku.

      Awat tak mau keluaq pakai nama Geng Najib? Takut kena balun GENG MENJILAT NAJIB yer?

      AWat tak sebut punca maklumat atau kasi link pasal Jack Chia dengan Guan Eng dan Tony Pua tuh? Kamu bohong ajer, yer?

      1. ANON TAHAN BONTOT GENG DAJJAL

  16. Ada baiknya bagi saja DAP perintah negara. PKR AMANAH dan BERSATU serta komponen lainnya cukup jadi barua saja. 😝😝😝

    Tunggu sehingga tinggal bulu kote ngan spenda mcm Singapore, baru kita laungkan “Hidup Melayu”.

    Tiongkok sudah padat dgn 1.5 billion rakyat. Ada 500 juta lagi immigran sedang cari jalan utk keluar dari Tiongkok. UK, US dan Australia sudah bersedia dgn polisi utk kepong 500 juta yg bakal turun dari negeri atas langit ni. Indonesia sudah menggelabah bila Jakarta sudah dikuasai imigran Tiongkok ini. Kita Malaysia masih syok beronggengeng dgn Singapore sudah terlepas, Penang dan Selangor cuma tunggu masa.. 👍👍👍

    Tak sedar² lagi? Bumi ini hak Allah. Kita cuma pinjam ja kan??? 🤣🤣🤣 Mari kota sokong lagi.. Malaysia Baru atau Malaysia Barua.. 😝😝😝

    1. Kamu cakap kote, malaysia barua dll. Nama kamu terjemahan nya ada kaitan dengan fuck each other. Soal nya, kau fuck dengan siapa? Kalau nak kena belakang kamu, Pak Sheikh sentiasa bersedia. Cakap aje.

      Cara kamu cakap menuduh liar, tak tahu siapa kamu sokong, pendapat ular, kamu layak di sula saja.

      1. Tgk dulu siapa katak bawah tempurung atau tuduhan liar. Komen tahap makcik Felda keciciran pelajaran ja, letih la gua nak layan.

        Imigran Tiongkok dah membanjiri Indonesia. Apakan lagi yg menyusup diam² ke Malaysia. Ko masih lalok ketum campur ubat nyamuk lagi. 🤣🤣🤣

        1. Ko memandang rendah Makcik Felda yer? Mentang mentang ler kamu tahu sepatah dua bahasa Peranchis.

          Kamu tak tahu ker FELDA dah lama ada kemungkinan internet. Makcik2 di situ pulak jenis mahu pembangunan, mahu pelajaran, gunakan internet menimba pelajaran.

          Kamu sekolah di mana? Apasal selalu cakap kotor, maki hamun dan mencarut? Sekolah vernakular ker?

          Atau mak bapak kau tak ajar sopan santun.

          Nak beri pendapat jangan ler cakap kote, Malaysia barua.

    2. KO NI MELAYU KE ISLAM

  17. Saranan Agar Minum Satu Sudu Minyak Sawit Sehari

    Kelmarin, Tun Mahathir, Perdana Menteri berkata, “Saya ucap tahniah kepada Kementerian kerana mengadakan kempen Sayangi Sawitku.” (idea bernas Menteri Sawit Teresa Kok) “Kita harap semua dari kita akan minum satu sudu kelapa sawit sehari..” (sila rujuk di sini)

    Menteri Industri Utama, Teresa Kok hari ini menjelaskan maksud pesanan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang meminta rakyat Malaysia agar meminum sesudu minyak sawit sehari.

    Teresa memberitahu bahawa Perdana Menteri menyeru rakyat Malaysia menjadi duta kepada produk minyak sawit negara terutamanya minyak sawit dara atau virgin yang sangat kaya dengan kandungan vitamin E.

    “Sebenarnya kita ada minyak sawit dara atau minyak sawit merah yang sangat bagus untuk menambah baik penglihatan kita.

    “Memang ada penyelidikan dibuat oleh pakar nutrisi di China berkenaan minyak sawit merah yang dapat membantu meningkatkan lagi penglihatan terutamanya kanak-kanak. Jadi apabila Perdana Menteri kata kena minum satu sudu setiap hari merujuk kepada minyak sawit merah atau dara,” katanya ketika ditemui media di Lobi Parlimen, hari ini.

    Dengan nada berseloroh, Teresa berkata, sejak mengetahui khasiat ekstrak minyak sawit tersebut beliau sendiri juga meminumnya sehari sesudu dan kini berasa lebih muda.

    “Jadi kempen Sayangi Sawitku sebenarnya untuk memberi kesedaran dan pendidikan kepada warga Malaysia tentang produk lima bintang kita itu kelapa sawit dan juga jadi duta kepada minyak sawit.

    Bukan sahaja minyak sawit, buahnya juga boleh dibuat ulam ketika makan nasi. KERAjaanD4P juga diharapkan membuat kempen minum susu getah untuk mengatasi masalah harga getah makin menurun.

    Dan kedai mamak juga sediakan stok minyak masak lebih bukan apa, takut bekalan habis kerana rakyat Malaysia sudah menjadikan tabiat paginya bersama roti canai….

    Nasir Ramlee
    nasirramlee@gmail.com
    https://www.facebook.com/nasirramlee89

    komen : Aku rasa Atok panjang umur mesti dia minum minyak sawit

    1. Madey tak minum pon sawit…harga sawit jatuh tapi kenape harga minyak sawit kekal mahal?….madey cari ontong free?…

  18. Padan muka kerajaan penipu. Malaysia di malukan

    Jack Ma yg membawa kuntungan 1 billion kpd pelaburan Khazanah melalui Ali Baba Group nya di bawah pemerintahan DSNR tidak mahu ada kena mengena dan tidak mahu berurusan yg baru dgn kerajaan Pakatan Harapan Malaysia.

    Jack Ma juga berkata bagi pihak kerajaan China.

    Perjumpaan antara Jack Ma dan Tokong serta Tony Puaka di Hong Kong gagal mengubah pendirian Jack Ma.

    Imej perasuah LGE di ketahui nya , malah dakwaan terhadap DSNR pun di fahami oleh nya sebagai agenda politik.

    Berapa bulan lalu putera Saudi juga nembatalkan lawatan nya tanpa alasan walau sudah di jadualkn tp kemudian pergi ke negara China pula.

    Ketika DAP dan Tun Mahathir bermain isu Najib menjual negara kepada China sedangkn ia perniagaan dan pelaburan semata mata kedutaan dan media attache China merekodkan dan memerhatikn nya.

    Lalu apabila Tun Mahathir melawat China beliau di Malukan di majlis resepsi bila pemimpin China memperli nya dengan ucapan “unprecedented” oleh mana mana protokol , kata nya ” If you think this business is a form of China colonisation, our meeting ends here”.

    “Jika kamu fikir urusan ini sebagai kami mahu menakluki Malaysis ,pertemuan kita sampai di sini sahaja”.

    Bermakna China tahu kempen politik kotor DAP dn Tun M yang menuduh Najib jual negara.

    Tun M bakal ke China bulan April tp anggap lah sebagai melutut sahaja dan damage control projek ECRL.

    Jelas imej Malaysia mmg hancur.

    Kredit: @Chu Lan
    FB
    Api Dalam Mata

    komen : Itulah cakap kena berlapik

  19. Kalau Najib cuba jual aset negara. yang engkau Lim Guan Eng bodoh ikut sekali apa pasal?

    Bekas perdana menteri Najib Razak adalah orang yang bertanggungjawap meluluskan penjualan Bangunan Malaysia di Hong Kong ketika beliau masih berkuasa, dakwa Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

    “Saya ingin memaklumkan kepada Najib (BN-Pekan) bahawa keputusan untuk menjual bangunan konsulat di Hong Kong dilakukannya sendiri semasa pentadbiran BN. Surat tawaran itu dikeluarkan olehnya.

    “Keputusan itu dibuatnya sebelum 9 Mei (2018)… tetapi keputusan dibuat secara rundingan terus pada harga RM1.1 bilion,” kata Lim semasa ucapan penggulungannya titah diraja di Dewan Rakyat hari ini.

    Ok, katalah Najib memang nak jual bangunan 28 tingkat di Hong Kong. Najib tak pandai tadbir negara. Yang engkau mengaku bijak pandai yang ikut Najib nak jual juga tu apa pasal?

    Tak boleh batal ke?

    Takkan Lim Guan Eng dan PH nak jadi Pak Pandir bila anak dia mati, dia cakap anak orang lain mati juga.

    Apa yang Lim Guan Eng pandai buat ialah menanbah jumlah hutang kerajaan daripada RM87.1 bilion kepada RM773.1 bilion pada hari ini berbanding RM686 bilion pada akhir tahun 2017. Belum lagi kira RM82 bilion dijarah dari Petronas.

    Apa yang hebat dengan Lim Eng Eng yang ramai tak tahu ialah berkenaan projek RM6.3 bilion dianugerahkan oleh kerajaan DAP Pulau Pinang di bawah Guan Eng pada tahun 2013 tetapi pembinaan terowong dibenarkan untuk bermula hanya pada tahun 2030 iaitu 17 tahun kemudian.
    Pertama kali dalam sejarah Malaysia (mungkin sejarah dunia juga) sebuah projek mega kerajaan bernilai berbilion-bilion dianugerahkan kepada syarikat swasta untuk dibina 17 tahun kemudian.

    Aku masih pelik kenapa penyokong PH tak boleh berfikir rasional dalam memhami isu negara.

    Nasir Ramlee
    nasirramlee@gmail.com
    https://www.facebook.com/nasirramlee89

    komen : Mereka bukan tak faham tapi dedak dah banyak masuk mulut

  20. Mujahid menuduh dan emosi tanpa fakta

    Saya terkejut bila Menteri Di Jabatan Perdana Menteri YB Dr Mujahid menuduh saya kononnya saya tidak hadir ketika soalan saya berkaitan Isu Tabung Haji dibacakan.

    Saya menyemak balik komunikasi saya dengan Setiausaha Dewan , Datuk Rosmee. Susulan senarai soalan yg dikeluarkan pada lewat petang Rabu 13hb Mac 2019, saya telah segera menghubungi Setiausaha Dewan Rakyat memaklumkan pada 14hb Mac 2019 saya perlu berada di Kuala Terengganu kerana menunaikan tanggungjawab saya sebagai bapa dan wali kepada anak perempuan saya dalam majlis akad nikah anak saya pada 14hb Mac 2019.

    Datuk Rosmee telah menyusun balik urutan soalan untuk 14hb. Mac pada hari berkenaan telah digantikan dengan soalan YB Kuala Krai, Ustaz Abdul Latiff.

    Maka soalan saya sebenarnya tidak timbul dan belum dibaca lagi.

    Sangat tidak patut sebagai Menteri mengeluarkan perkataan bagai menuduh saya seolah olah gagal hadir.

    Mengapa beliau perlu merasa panas dan tidak keruan bila diasak untuk menyatakan nama individu yang dilantik sebagai Pengerusi, Pengarah atau pegawai pegawai pengurus utama syarikat khas SPV dibawah Kementerian Kewangan yg menerima pindahan aset berjumlah RM19.9billion yg asalnya milik Tabung Haji?

    Sehingga berlarut larut jawapan beliau yang jelas bagai mengelak memberi jawapan.

    Logiknya bila ia berkait aset asalnya milik Tabung Haji yg berjumlah RM19.9Billion yg dipindahkan kepada single entity, bukannya banyak SPV, tentunya sebagai Menteri beliau sepatutnya mengambil tahu siapa yg akan kawal dan uruskan.

    Bila beliau tidak tahu atau mengelak dari memberitahu dewan, itu yg sangat menjolok mata.
    FB
    Ahmad Amzad Hashim

    komen : Orang emosi hilang kawalan dan hilang iman

  21. Kesemuanya Memberi Isyarat Sesuatu Yang Besar Bakal Berlaku

    “Stick to the plan” atau “Ikut rancangan yang telah diputuskan” demikian tajuk utama akhbar The Star hari ini.

    Rata-rata keputusan PM Tun Dr Mahathir mengekalkan Datuk Seri Dr Ronald Kiandee (dulu Umno kini Bersatu) sebagai Pengerusi PAC mendapat kritikan wakil parti-parti komponan PH termasuk pembangkang.

    Sebelum ini tiada siapa berani cuit Tun, tetapi hari ini sudah lain.

    Antara janji pilihanraya PH (yang banyak telah dimungkiri itu) adalah melantik Pengerusi PAC dikalangan wakil pembangkang.

    Ramai yang tertanya-tanya mengapa Tun mahu kekalkan Kiandee, apakah muslihat di belakangnya?

    Sementara itu tidak cukup dengan kenyataan “patah hati” Nurul Izzah, kini ramai dikalangan wakil PH yang lain turut mencuri kesempatan mempertikaikan keputusan Tun.

    Ini termasuklah ahli-ahli Parlimen PKR yang pro Anwar-Rafizi selain beberapa dari DAP.

    Nurul Izzah membuka pekung bukan sekadar isu Kiandee tetapi banyak yang dikaitkan dengan kononnya kegagalan Tun (bekas diktator) mendukung agenda reformasi.

    Tindakan Tun menerima bekas ahli-ahli Parlimen Umno ke dalam Bersatu juga tidak disenangi.

    Serangan sudah bermula. Isu Pengerusi PAC sebenarnya setakat titik kecil tetapi agenda yang lebih besar tersorok di belakangnya.

    Kerana itulah Tun dipercayai melengah-lengahkan masa dan kini sedang mengatur langkah.

    Nurul Izzah telah memalu gendang dan agenda sebenar bukannya isu titik bengek Pengerusi PAC tapi sebenarnya adalah “grand design” menaikkan “papa”nya segera sebagai PM dan menggulingkan Tun. Baki 14 bulan dirasakan terlalu lama buat Papa menunggu dan Tun mungkin punya perancangan lain.

    Persidangan Dewan Rakyat yang sedang berlangsung dijadual ditangguhkan 11 April ini. Mungkinkah ” grand design” yang dimaksudkan akan diseret masuk ke Dewan Rakyat untuk kita melihat satu undi tidak percaya terhadap Tun sebagai PM sebelum atau pada 11 April?

    Jika Tun sudah menghidunya maka tidak hairan DS Azmin dan pasukannya dalam PKR sedang aktif mengilas dan menyerang Nurul serta team Anwar-Rafizi.

    DAP memang sudah mula mencurigai Tun terutama dalam kes menolak pilihanraya PBT dan menolak ICERD. DAP dan Pan curiga bila Tun membayar sepenuhnya royalti kerajaan PAS Trengganu dan ikrar untuk bayar Kelantan apabila selesai maaalah teknikal.

    Pertembungan antara gajah dan gajah sudah terlalu hampir. Jangan pelanduk mati di tengah-tengah.

    Tun 93 tahun, saya yakin terlalu licik dan berpengalaman untuk ditewaskan lawannya.

    Namun lawan tidak banyak pilihan dan Papa tidak sabar dinobatkan sebagai PM. Tun mesti dikekang kuasanya.

    Saya yakin sesuatu yang besar bakal berlaku ekoran perkembangan ini.

    Untung sabut timbul untung batu tenggelam.

    11 April Dewan ditangguhkan 13 April Rantau mengundi. Siapakah bakal kecundang nanti?

    ROSLAN SMS

    komen : Itulah kama, bila kita khianati orang dan tidak mustahil orang khianati kita

  22. Dulu..DS Najib..1 Malaysia…

    Sekarang…Tun Madey…1 sudu minyak sawit!!!

    Parah..Parah..satu Cubaan utk Menyanyukkan Raykat oleh Atok@94..adoyai!

    1. kempen Sayangi Sawitku ada joget joget rupanya… dengar cerita, mereka ni tengah melakukan pemujaan keatas Dewa Sawit supaya menghasilkan sawit yang lebih mahal … lepas ni confirm harga sawit akan naik mendadak.

      Sudah tentu lah…. hasil pun lebih banyak, kita dah boleh minum lebih dari satu sudu sehari… cinggg

      1. Itu lah saja takat kejayaan dan kepandaian madey azmin….

    2. DS Najib..1 Malaysia? 1MDB lah.

      pemujaan keatas Dewa Sawit? Mak Badak isteri orang yng kau asyik jilat tu ker?

      Aku dengar dia ada Panji Hitam. Patong hitam ke haper.

      Ko tak minum minyak Mak Badak ker?

  23. Apa khabar Osman Sapian? Bengis dan ketat je muka sekarang ni, senyumlah sikit 😆

    “DYMM Tuanku Sultan Johor bakal perkenan lantikan MB yang baru?”

    Osman Sapian @ Mat Datsun sudah hampir pasti digantikan dengan MB yang baharu berikutan pentadbirannya yang amat lemah di samping terpalit dengan pelbagai kontroversi peribadi.

    Yang terkini ialah skandal pembelian banglo bernilai jutaan ringgit yang dibeli secara tunai sebagai hadiah buat isteri ketiga beliau yang menimbulkan persoalan isu salah guna kuasa dan rasuah.

    1. Ko dah repot sprm kes rasuah ni?..

    2. Siapa cakap “DYMM Tuanku Sultan Johor bakal perkenan lantikan MB yang baru?” itu? Awat hang tak cakap punca atau beri link nya. Tapi siap sebut dalam quote. Kau nak menipu lagi yer.

      Begitu juga pasal beli bnaglo utk bini ke3. Tarak punca maklumat makna nya kau fitnah. Jahat kau ni, Geng Najib yang asyik menjilat Najib. Tak cukup menjilat kau nak fitnah orang pulak yer?

  24. Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan) terkilan dengan kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang masih mewujudkan jawatan-jawatan baharu lantikan politik pada waktu negara terpaksa menanggung hutang yang tinggi, sebaliknya rakyat dan penjawat awam digesa ‘ikat perut’.

    Ketua Pemudanya, Shahir Adnan berkata, hal ini seolah-olah penjawat awam yang berwibawa dan sudah lama berkhidmat tidak lagi dipedulikan kerajaan.

    Katanya, lantikan politik juga terdiri daripada sahabat-sahabat dalam parti politik termasuk ahli keluarga yang diberi peluang pekerjaan baharu.

    “Ada yang sudah bergelar Yang Berhormat, tetapi, masih mahu mengemudi agensi-agensi kerajaan sebagai pengerusi atau ahli lembaga pengarah. Kurangkan lantikan politik, biar penjawat awam berwibawa yang melaksanakan tugas mereka.

    “Adakah sebenarnya peluang pekerjaan yang disebut dalam manifesto PH itu ditujukan kepada sahabat-sahabat dan ahli keluarga mereka dalam parti masing-masing?,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

    Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad semalam bahawa rakyat dan penjawat-penjawat awam digesa ‘ikat perut’ buat sementara waktu iaitu dalam tempoh kerajaan berusaha untuk menyelesaikan hutang negara yang melebihi RM1 trilion.

    Tambah Shahir, kerajaan PH juga tidak sensitif mengumumkan projek-projek yang tidak mendatangkan manfaat kepada majoriti rakyat seperti kereta terbang dan pada masa yang sama meminta rakyat mengikat perut.

    Beliau malah memberitahu, gaji para menteri juga begitu tinggi berbanding penjawat-penjawat awam yang lain sekiranya ingin dibandingkan.

    “Pada saat gesaan ikat perut, kita lihat gaji ahli Parlimen dan menteri begitu banyak, puluhan ribu jika dibandingkan dengan penjawat-penjawat awam majoriti yang lain. Di manakah keadilan rakyat dan penjawat awam?,” ujarnya.

    1. GENG NAJIB yang asyik menjilat Najib sekarang pakai nama Kun Kun pulak,

      Kau kata negara terpaksa menanggung hutang yang tinggi – RM1 trillion yang Najib tinggalkan yer? Bedebah dia.

  25. Puteri Reformasi Sudah Bertindak, Mana Perginya Suara Bapa Reformasi????

    Satu tanda tanya yang bermain dalam kalangan rakyat Malaysia ialah…. di manakah perginya suara Anwar Ibrahim yang digelar sebagai Bapa Reformasi?

    Anwar yang selama ini lantang mengkritik, tiba2 dilihat menikus dalam isu ini…

    Ini bukanlah satu isu yang kecil atau isolated issue yang boleh dikesampingkan begitu saja…

    Ini adalah isu yang berkait rapat dengan integriti dan kredibiliti kerajaan Pakatan Harapan, bukan saja di mata rakyat Malaysia malahan di mata dunia…

    Adakah sikap membisu Anwar Ibrahim menunjukkan bahawa Anwar sanggup mengambil alih sebuah kerajaan yang sudah tiada kredibiliti di mata rakyat Malaysia dan dunia, asalkan tercapai cita2 peribadi untuk menjadi Perdana Menteri?

    Atau apakah Anwar akan dengan berani dan lantangnya mengkritik keputusan dan pendirian Tun Mahathir?

    Atau ini satu lagi ‘political movement’ Tun Mahathir untuk meletakkan Anwar dalam keadaan serba salah…

    Bersuara, bererti memulakan satu lagi perbalahan dengan Tun Mahathir dan berdiam diri bererti akan mendapat tentangan dari penyokong sendiri, apa lagi bila puteri sendiri dah mulakan langkah berani!!!

    Now the fireball is in your hand Anwar, it’s too hot to hold it too long but it’s too risky to pass it to the wrong person!!!

    What’s your call, the rakyat and the whole world is watching and waiting…

    Oh yer, Wakanda Mujahid tak nak tulis surat memujuk rayu pada adinda Izaah lagi ker?

    Adinda kesayangan wakanda tengah merajuk tu…😜😜😜

    1. Bagi anak sampaikan mesej kpd madey cukup laa…

    2. “selama ini lantang mengkritik, tiba2 dilihat menikus dalam isu ini” –

      Tak macam Bosskau yang kau asyik jilat, Geng Najib. Heboh sana sini, hingga Tok Mt kata Al Jibo tak diundang pun di kempen PRK CH.

      Alamak, malunya muka teramat sangat.

      Btw, mana dia tak keluar berita sekarang? M’kini pun tak sebut dia kebelakangan ini.

      Al Jibo pening kepala sebab bicara kes dia sedang berjalan yer.

  26. A leader must have mission and vision

    We do not need a leader who is always MERAJUK.

    1. ..Nurul klu merajuk, kita pujuk.

      kan nurul pompuan. 🤗

      material seperti ni, sesuai jadi isteri. 🤕

    2. Nurul izzah bagi signal kpd madey daa…madey buat onar selepas 2 tahun PH akan pecah daa…aku setuju

    3. TDM jugak merajuk bila dia dan Daim dah buat deal konsensus PH termasuk interim PM dgn banduan dipenjara Kajang, bila Kartel Azmin PKR membantah.

      Zuraida proxi Azmin begitu vokal tak setuju TDM mintak ganti calun PM PH kerana umur TDM tak ssesuai dgn agenda reformasi, seolah Azmin dari jawatan MB Selangor paling cocok dicalunkan jawatan PM Kerajaan baru PH.

      Azmin jugak melambatkan setup PH diSelangor last sekali diMalaysia kerana PKR Selangor dah buat deal dgn PAS dan tak nak Amanah kacau daun.

      Bila merajuk TDM pergi London berehat, Nurul Izzah yang follow suit keLondon pujuk TDM reset agreement PH.

      Nurul Izzah dah ada personal touch dgn TDM bila krisis Kartel Azmin buat hal ini nak mulakan PH.

      Jadi ada yang tersirat sekarang bila Kartel Azmin terbalik kata Nurul crybaby, tak tahan panas get out of the kitchen.

      Ironiknya 10 bulan dulu, dia paling membantah JV PH dan TDM sbg interim PM.

  27. ‘Jasa’ Kerajaan Pakatan Harapan Kepada Rakyat Malaysia Selepas 10 Bulan Memerintah….

    Malaysia Baru, Selamatkan Malaysia ; Apa Yang Baru Dan Apa Yang Dah Selamat?

    Dalam kempen PRU 14 untuk menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional pimpinan Datuk Seri Najib Razak, puak2 Pakatan Harapan jadikan slogan Malaysia Baru dan Selamatkan Malaysia…

    Keadaan ekonomi dan kewangan negara pada waktu tu di gambarkan berada dalam keadaan yang cukup tenat…

    Tanpa ragu2, puak2 Pakatan Harapan melaungkan, sekiranya Malaysia tak diselamatkan, krisis ekonomi akan berlaku, rakyat akan menderita dengan kos kehidupan yang akan melambung dan paling dahsyat, Malaysia akan bankrap…

    Pemimpin2 Barisan Nasional, terutamanya Datuk Seri Najib digambarkan sebagai penjarah harta negara!!!

    Kerajaan Barisan Nasional di gelar kerajaan kleptokrasi!!!

    Jadi untuk selamatkan Malaysia, kerajaan Barisan Nasional MESTI di tumbangkan untuk membawa pemimpin2nya ke muka pengadilan…

    Setiap sen duit negara yang dijarah, MESTI dituntut balik…

    Negara mesti diselamatkan, rakyat dituntut supaya berani buat perubahan…

    Itulah laungan kempen2 PRU 14 yang jadi zikir semua puak2 Pakatan Harapan…

    Untuk menambah lunak kempen PRU 14, Pakatan Harapan menaburkan janji2 yang lebih manis dari gula…

    “Hari nie kita menang, besok, petrol turun harga”…

    “Hari nie kita menang, besok TOL seluruh negara percuma”…

    “Hari nie kita menang, besok kita hapuskan hutang PTPTN, kita hapuskan hutang peneroka FELDA”…

    Sekarang dah 10 bulan Pakatan Harapan memerintah, jom kita edisi siasat, dah baru ker negara Malaysia nie, apa yang dah selamat atau yang dah memang selamat dah jadi Kassim Selamat yang hilang dari pandangan…

    ‘Pencapaian’ 10 Bulan Pemerintahan Pakatan Harapan

    Pencapaian 1 : JUAL ASET NEGARA

    Satu skil yang tak dapat dinafikan ada pada Tun Mahathir dan Lim Guan Eng ialah menjual aset negara…

    Asal jual aset negara, mesti Tun Mahathir dengan Lim Guan Eng, bila sebut nama Tun Mahathir dengan Lim Guan Eng, mesti teringat pada aktiviti jual aset negara!!!

    Macam tu lah, jual aset negara memang tak dapat dipisahkan dari Tun Mahathir dengan Lim Guan Eng, ibarat irama dan lagu, tak boleh dipisahkan, kalau dipisahkan, aset negara tak akan dapat dijual nanti…

    Tun Mahathir dengan pengalaman jadi Perdana Menteri ke 4 dan Lim Guan Eng dengan pengalaman menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang, memang serasi dan memang ngam!!!

    Kita tenguk betapa ‘BERJAYANYA KEDUA2 PENJARAH NIE JUAL ASET NEGARA’ :

    》IHH Health dijual dengan ‘HARGA RUNTUH’ pada kroni Jepun…

    》Menara Annexe TM1, TM2, di jual pada kroni dengan harga ‘Go Back To School’ pada kroni…

    》Menara Felcra dijual, juga pada kroni…

    》M1 Axiata dijual, juga pada kroni Singapura…

    》Legoland dijual, juga pada kroni…

    》Menara 28 tingkat di Hong Kong, dijual, juga pada kroni…

    》Hotel Royal Chulan dijual, juga pada kroni Singapura…

    》MAS bakal dijual, juga pada kroni…
    Saham Bank Filipina di jual, juga pada kroni…

    》Menara Felda dijual, pada kroni…

    》Aset TH dibawa keluar, serah pada SPV milik Kementerian Kewangan, jadi senanglah Lim Guan Eng nak gunakan sbb kuasa Menteri Kewangan pada SPV…

    》Dijangka 5 – 10 lagi aset negara akan di jual juga…

    Rakyat Malaysia relaks jer, tahulah Tun Mahathir dengan Lim Guan Eng buat kerja tu nanti…

    Pencapaian 2 : TAMBAH HUTANG NEGARA

    Kalau ikut amalan biasa, orang jual harta untuk bayar hutang, macam tu lah juga dengan pentadbiran sesuatu negara, untuk kurangkan hutan, jual aset dan hasil jualan aset tu di kontrakan dengan hutang…

    Dalam keadaan nie, memang aset akan berkurangan tapi hutang negara pun SEPATUTNYA berkurangan, jadi faedah yang negara perlu bayar dari hutang, juga akan berkurangan, boleh lah duit tu digunakan untuk tanggung kos pentadbiran negara…

    Tapi strategi Tun Mahathir dengan Lim Guan Eng spesel, aset negara dijual tapi dalam masa yang sama, hutang negara bertambah!!!

    》Hutang Negara disahkan oleh BNM, Kementerian Kewangan dan BANK DUNIA hanya sekitar RM686.8 bilion hujung tahun Disember 2017, bila Pakatan Harapan memerintah jer, terus menyalak kata hutang bukan RM686.8 bilion tapi RM1 trilion!!!
    (Fitnah dari PH kata RM1Trillion tidak benar)

    》Kenaikan dari Mei 2018 – Februari 2019, meningkat sebanyak RM768.7 bilion, kenaikan RM81.9 billion…

    》Jika dicampur dengan duit Petronas sebanyak RM82 bilion yang dijarah, kerajaan Pakatan Harapan, maka hutang negara naik terkini ialah RM850.8 bilion!!!

    Pencapaian 3 : NILAI RINGGIT (RM) MERUDUM

    Kekukuhan nilai duit sesuatu negara, akan menjadi asas kepada indikator kekukuhan dan kestabilan ekonomi sesebuah negara…

    Kekukuhan dan kestabilan ekonomi pula sangat penting kerana ianya menjadi sama ada pemangkin atau penebat kepada pelaburan asing ke dalam negara…

    Kemasukan pelaburan asing pula sangat penting kerana ianya bukan saja akan menjana pendapatan negara dari sudut cukai yang dikenakan, tapi negara juga akan mendapat menafaat dari sudut kemasukan teknologi yang diserapkan kepada pekerja2 tempatan…

    Rakyat tempatan pula akan mendapat menafaat terus dari kemasukan pelaburan asing melalui peluang2 pekerjaan yang ditawarkan dan dengan sendirinya akan merancakkan ekonomi domestik kerana rakyat mempunyai kuasa membeli yang lebih kukuh dan ini akhirnya akan memberi menafaat kepada kerajaan melalui cukai barangan dan perkhidmatan yang dikenakan…

    Namun atas ‘kebijaksanaan’ Tun Mahathir dan Lim Guan Eng, nilai Ringgit bukan saja tidak stabil malah semakin merudum…

    Ini dengan sendirinya membuatkan semua hutang luar negara yang berasaskan matawang asing melonjak naik…

    Keadaan ini menyebabkan keyakinan pelabur asing terhadap ekonomi Malaysia hancur lodoh dan rakyatlah yang menanggung kesengsaraan bila syarikat2 asing yang membuat pelaburan sebelumnya terpaksa memberhentikan pekerja…

    》Ringgit merudum jatuh ke paras USD1.00 bersamaan RM4.20 nilai pertukaran…

    Fitnah Pakatan Harapan bahawa kalau Najib turun, Ringgit naik terbukti hanya retorik politik kerana Datuk Seri Najib dah 10 bulan turun dari menjadi perdana menteri tapi nilai Ringgit (RM) bukan saja lebih rendah dari era Barisan Nasional iaitu RM3.80 malah mencecah RM4.20, antara nilai terburuk dalam ekonomi Malaysia!!!

    Pencapaian 4 : Penjawat Awam

    Sebuah negara yang melangkah untuk menjadi negara maju, mestilah mempunyai pentadbiran yang bukan saja cekap tetapi juga mencukupi…

    Seorang pemimpin yang berwawasan, akan menyediakan bilangan penjawat awam berkemahiran yang mencukupi untuk melancarkan pentadbiran dan pembangunan yang dirangka kerajaan…

    Untuk mempunyai penjawat awam yang berkemahiran dan cekap, tidak akan dapat dilakukan dalam masa satu hari…

    Sebab itu, kerajaan Barisan Nasional membuat pelaburan yang besar dengan mengembangkan saiz penjawat awam, terutamanya di dalam bidang pendidikan…

    Ini adalah pelaburan jangka panjang negara di dalam pembangunan modal insan yang akhirnya akan mendatangkan menafaat yang besar kepada ekonomi negara…

    Dengan bilangan tenaga mahir tempatan, negara tidak lagi perlu menggunakan tenaga mahir dari luar…

    Ini akan dapat mengawal kadar aliran pengeluaran Ringgit…

    Tapi sekali lagi, ‘kebijaksanaan’ Tun Mahathir dan Lim Guan Eng telah merosakkan perancangan yang rapi kerajaan Barisan Nasional…

    Berdasarkan ‘kajian’ yang dibuat oleh Penang Institue, institusi yang bertunjangkan DAP dan tidak diiktiraf bukan saja di peringkat antarabangsa malah di peringkat kebangsaan, kerajaan Pakatan Harapan telah merangka dasar penguncupan penjawat awam…

    Penjawat awam bukan saja berhadapan kehilangan pekerjaan malah mereka di hina dan di keji dengan kata2 penjawat awam pemalas dan menjadi beban mati kerajaan…

    Begitulah ‘penghargaan’ kerajaan Pakatan Harapan kepada jasa2 penjawat awam selama ini, malah majoriti dari penjawat awam yang akan kehilangan pekerjaan nanti adalah pengundi Pakatan Harapan yang memberikan mereka kemenangan dalam PRU 14!!!

    Kita tengok bagaimana dasar penguncupan penjawat awam akan dan telah dilaksanakan oleh kerajaan Pakatan Harapan…

    》Sebaik menang PRU14, dianggarkan 20,000 telah di buang kerja akibat penutupan jabatan2 yang dianggap bagi Pakatan Harapan tidak relevan…

    》Dijangka 80,000 penjawat awam akan di buang secara berperingkat mulai 2019 hingga 2021…

    》Manifesto 1 juta peluang pekerjaan sekali lagi menjadi retorik politik kerana bukan saja 1 juta peluang pekerjaan yak dapat diwujudkan malah ratusan ribu pula yang akan kehilangan pekerjaan!!!

    Pencapaian 5 : LAWATAN LUAR NEGARA

    Kita akui amat penting untuk pemimpin2 utama negara melakukan lawatan ke luar negara…

    Ianya diharapkan bukan saja dapat mewujudkan hubungan diplomatik yang baik dengan negara luar, malah di harapkan dapat memberi pulangan yang besar kepada negara dengan kemasukan pelabur asing setelah di buat penerangan dan promosi oleh pemimpin2 negara…

    ‘Kebijaksanaan’ Tun Mahathir dan menteri2nya dalam lawatan ke luar negara telah memberikan hasil sebaliknya…

    Setelah puluhan juta ringgit duit rakyat dibelanjakan untuk menampung lawatan pemimpin kerajaan Pakatan Harapan, hubungan yang baik antara Malaysia dengan negara luar menjadi tegang kerana sikap keras kepala dan besar kepala menteri2 Pakatan Harapan terutamanya Tun Mahathir…

    Contohnya adalah hubungan dua hala antara Malaysia dan China…

    Sikap mulut laser tak der insuran dan keras kepala serta besar kepala Tun Mahathir telah membuatkan negara China marah kepada Malaysia…

    Apabila sebuah negara kuasa besar ekonomi marah, yang menanggung akibat secara langsung ialah rakyat marhaen…

    Bila China menghentikan pembelian komoditi dari Malaysia, yang menderita adalah pekebun2 kecil dan peneroka Felda…

    Harga getah dan sawit Malaysia jatuh merudum, sedangkan pekebun kecil dan peneroka Felda bergantung hidup atas hasil jualan getah dan sawit!!!

    Pelaburan asing yang diharapkan dapat dibawa balik, bertukar menjadi mimpi ngeri kepada semua rakyat Malaysia bila bukan pelaburan yang di bawa balik tapi hutang (Bon Samurai) yang di rayu oleh Tun Mahathir kepada kuasa besar Jepun!!!

    Siapakah yang akan melunaskan hutang2 tersebut nanti, sudah tentulah rakyat marhein melalui cukai2 yang akan di kenakan…

    Jadi tak hairanlah, bila berbagai2 cukai telah diperkenalkan oleh kerajaan Pakatan Harapan!!!

    Pencapaian 6 : KEAMANAN DAN KETENTERAMAN TERGUGAT

    Islam ialah agama rasmi Malaysia dan ini telah dipersetujui dan dihormati lebih 6 dekad di bawah pemerintahan kerajaan Barisan Nasional…

    Selama 6 dekad, rakyat Malaysia hidup secara harmoni dengan perasaan saling menghormati kepercayaan agama masing2…

    Keadaan ini tidak terhasil dengan sendiri tetapi melalui sikap toleransi dan dasar2 tegas kerajaan Barisan Nasional ke atas isu2 yang menyentuh sensitiviti agama dan peradaban bangsa…

    Dasar kerajaan Barisan Nasional ialah kebebasan bersuara BUKAN lesen untuk menghina agama dan bangsa orang lain…

    Namun sikap cauvanis DAP dan sikap lembu dicucuk hidung pemimpin2 Melayu Islam yang membiarkan malah ada yang mempertahankan perbuatan penghinaan agama dan bangsa antara rakyat Malaysia telah beberapa kali menimbulkan ketegangan kaum di Malaysia…

    Isu penghinaan kepada baginda Rasulullah SAW, isu penghinaan bangsa oleh pemimpin DAP terhadap bangsa Melayu dengan mengatakan penyatuan bangsa Melayu akan melahirkan negara yang diperintah oleh Taliban, lambat ditangani oleh kerajaan Pakatan Harapan…

    Keadaan ini sangat merbahaya kepada keamanan negara…

    Kenapakah seorang Perdana Menteri yang mengaku dirinya Melayu Islam, Menteri Agama yang bukan saja mengaku dirinya Melayu Islam malah berbangga berketurunan ulamak tetapi membisu bila perkara2 tersebut berlaku!!!

    Malah ekoran dari kejadian pembunuhan umat Islam di Masjid Christchurch, arahan diberikan kepada PDRM untuk menjaga keselamatan gereja dan kuil!!!

    Negara2 luar keluarkan arahan supaya masjid2 di negara mereka dikawal keselamatannya oleh pihak berkuasa tapi di Malaysia sebaliknya pula yang berlaku!!!

    Apa relevannya arahan seperti ini dikeluarkan kepada PDRM?

    Yang terbunuh di New Zealand ialah orang Islam dan yang membunuhnya adalah pengganas bukan Islam tapi mengapa di Malaysia kerajaan Pakatan Harapan mengarahkan PDRM untuk mengawal keselamatan gereja dan kuil…

    Apakah kerajaan Pakatan Harapan ingin memberikan gambaran kepada dunia luar bahawa masyarakat Melayu Islam di Malaysia adalah pengganas!!!

    Berapa banyak gereja dan kuil di Malaysia yang telah di serang selepas kejadian pembunuhan umat Islam di New Zealand?

    Tidak ada walau satu pun gereja atau kuil di Malaysia di serang oleh orang Melayu Islam selepas kejadian serangan di New Zealand!!!

    Jelas kerajaan Pakatan Harapan ialah kerajaan yang gagal…

    Menteri2 Pakatan Harapan hanya berminat mempolitikkan apa saja isu dari memikirkan tentang kesengsaraan rakyat…

    Di saat rakyat Johor bertarung dengan maut, Menteri Besar Johor dengan senang hati pergi ke Batam…

    Di saat rakyat Pulau Pinang dihalau dari rumah, menteri2 berseronok berjoget…

    Di saat rakyat Malaysia terutamanya keluarga Allahyarham Mohd. Adib bersedih dan mengharapkan keadilan dan pembelaan di atas kematiannya, Menteri Undang2 dan Peguam Negara seronok ber’twist’ macam Yahudi mabuk!!!

    Mereka yang berada di tampuk kuasa sekarang ini, tidak ada masa memikirkan masaalah rakyat…

    Mereka yang mendapat mandat dari rakyat, sekarang ini sedang sibuk berseronok dengan keluarga dan kroni2 mereka…

    Kalau rakyat nak hidup, pandai2lah…

    Takkan segala2nya nak bergantung pada kerajaan!!!

    Sabarlah rakyat Malaysia, akan tiba masanya nanti, kita tunjukkan pada mereka, apa yang kita boleh lakukan…

    Tumbangkan kerajaan sepenggal Pakatan Harapan di semua PRK, terutamanya di PRU 15 nanti…

    Rakyat Malaysia di pihak yang teraniaya…

    Rakyat Malaysia di pihak yang tertipu…

    Allah SWT pasti akan bersama2 rakyat Malaysia kerana itu adalah janji Allah SWT…

    DAN JANJI ALLAH SWT ADALAH MAHA BENAR TIDAK SEPERTI JANJI PAKATAN HARAPAN PENIPU BESAR!!!

    1. Mahkamah tolak penangguhan, kes SRC Najib bermula tak lama lagi – M’kini

      GENG NAJIB yang asyik menjilat Najib sekarang pakai nama Kun Kun pulak,

      Kau nasihatkan lah Bosskau Najib AL Jibo yang kau asyik menjilat nya tuh supaya jangan asyik nak lambatkan bicara – malu lah.

      Kalau ia pun, akan masuk penjara jugak, sebagaimana diramal ramai rakyat yang RM2.6 biliun duit nya di curi nya.

  28. Fakta Atau Auta Kejayaan PH Memerintah Malaysia?

    Mungkin dedak sudah ditabur kepada cytro-cytro Kerajaan sehingga mereka berlumba-lumba menyiarkan infografik kejayaan besar Rejim PH di media-media sosial. Sekali pandang nampak seperti kejayaan besar yang dilakar oleh Kerajaan Pakatan Harapan selama 10 bulan memerintah Malaysia. Benarkah info tersebut. Di bawah adalah penerangan fakta melawan auta.

    ☸ Minyak RON95

    BN: RM2.36 pernah capai RM2.80

    Mana pernah harga minyak mencapai RM2.80? Paling tinggi pun RM2.36. Itu pun untuk satu minggu sahaja. Sejak 3 tahun lalu ini, RON95 pernah jatuh ke RM1.60 untuk beberapa bulan. Contohnya, pada bulan Mac 2016.

    PH: RM1.92 paling tinggi RM2.08.

    Ramai sudah lupakah, RON95 pada bulan Disember 2018 adalah RM2.20 kerana Lim Guan Eng mengenakan cukai petrol 30 sen satu liter? Selepas DS Najib Tun Razak bongkarkan perkara ini, Lim Guan Eng terpaksa turunkan menjadi RM1.92 satu liter. Lepas itu harga minyak naik balik lagi ke RM2.08 sekarang.

    ☸ Bantuan Khas Pesara

    BN: RM250

    Bohong! Siapa kata hanya RM250? RM500 untuk pesara dan RM1,000 untuk semua penjawat awam.

    PH: RM500

    Bantuan Khas penjawat awam hanya RM500 sahaja.

    ☸ BRIM

    BN: RM1,200
    PH: RM1,480
    Setiap anak umur 18 tahun ke bawah dapat RM 120.

    Di bawah BN, BR1M adalah RM2,000 untuk tahun 2018. Bukan RM1,200 seperti yang dimomokkan. Belum masuk lagi bayaran khas RM1,500 untuk anak penerima BR1M yang layak masuk ke universiti. Lagipun, PH sudah mansuhkan BR1M untuk orang bujang, BR1M untuk orang yang berpendapatan RM3,000 hingga RM5,000.

    ☸ Biasiswa

    BN: 2016-2018 tiada peruntukan

    Ini pun ada orang percaya? Jika tiada biasiswa untuk 3 tahun, sudah kecoh satu Malaysia. Memang ada dan pada kadar lebih tinggi dari PH.

    PH: RM3.8 Billion untuk tahun 2019.

    Potong bajet biasiswa adalah. Mana ada tambah? MyBrain pun sudah mansuh.

    ☸ Royalti Minyak

    BN: Negeri UMNO sendiri Terengganu tidak dapat royalti minyak. Bila MB Terenganu bersuara dalam mesyuarat, dipecat walaupun bertanya ikut saluran.

    Tiap-tiap tahun di bawah BN Terengganu dibayar royalti minyak RM210 juta. Baca di sini.

    PH: Semua negeri pengeluar minyak dapat royalti penuh.

    Mana ada penuh? 20% royalti minyak sudah bayar ke?

    ☸ Plan bantuan FELDA

    BN: setiap tahun bayaran one-off RM700
    PH: RM77 juta untuk bayaran one-off, khairat kematian dan elaun sara hidup bagi peneroka yang ladang sedang penanaman semula.

    Isu FELDA tidak bayar adalah penipuan PH. Peneroka-peneroka yang kini menderita tahu siapa yang lebih baik. Semua rindu zaman BN. Yang RM77 juta itu jika dibahagikan 120,000 peneroka dapat berapa untuk elaun hidup? RM600 setahun?

    ☸ Tol

    BN: 5 tahun naik 2 kali (PRU 2013 janji nak mansuh tol dalam bandar)

    Tol hanya naik sekali sahaja dalam tempoh 9 tahun DS Najib jadi PM iaitu pada tahun 2016 sahaja. Itupun tol pihak swasta. Semua tol di bawah lebuhraya PLUS tidak pernah naik selama 9 tahun DS Najib jadi PM.

    Banyak tol telah dimansuhkan di bawah DS Najib. Empat tol sahaja pada akhir tahun 2017 iaitu tol Batu Tiga, Tol EDL Johor, Bukit Kayu Hitam dan Batu Tiga dan tol Sungai Rasau. BN pun tidak pernah berjanji untuk manushkan semua tol dalam bandar.

    PH: Diskaun 30% pada waktu puncak, percuma waktu 11p.m. – 5 a.m.

    Untuk rekod, janji manis ini masih dalam rundingan dengan syarikat pemegang konsensi. Janji PH adalah hendak mansuhkan semua tol. Kini mahu bagi diskaun tengah malam. Itupun belum buat lagi sudah mahu mengambil kredit?

    ☸ Peruntukan sekolah daif

    BN: pembantu Rosmah seleweng RM4 billion dana projek solar sekolah daif Sarawak.

    Projek solar mana ada RM4 bilion? Itupun RM1 bilion untuk solar untuk setiap sekolah termasuk kos diesel untuk 380 sekolah tiap-tiap tahun untuk 5 tahun. Pembantu Rosmah didakwa menerima RM5 juta dari pengendali projek. Mana datang RM4 bilion itu?

    PH: RM1 billion untuk baik pulih sekolah daif di Sarawak, peruntukan terus kepada kerajaan negeri Sarawak.

    Ini lagi kelakar. RM1 bilion itu sebenarnya sudah diperuntukkan dalam Bajet 2018 BN. Namun, PH tidak mahu bayar. PH hanya bayar selepas kerajaan Sarawak pinjam RM1 bilion kepada PH untuk PH bagi balik kepada Sarawak.

    ☸ Kos projek Mega

    BN: ECRL: RM71 billion (kos sebenar bawah BN RM55 bilion. Di mana datang RM71 bilion)
    MRT3: RM31 billion
    MRT2: RM39 billion

    PH: ECRL: RM40 billion (Sudah buat ke? Skop apa telah potong?Belum buat jangan mengambil kredit)
    MRT3: RM15 billion (PH sudah mansuhkan MRT3 lah. Apa kebodohan ini?)
    MRT2: RM30Billion. (Ini kerana banyak stesen sudah dihentikan dan saiz stesen sudah diperkecilkan. Ini bukan penurunan harga tetapi penurunan skop projek. Lain kali naik perbesarkan dan tambah balik stesen lagi mahal.)

    Kesimpulannya, propaganda menipu PH masih diteruskan walaupun sudah bergelar Kerajaan. Sudah menang dengan fitnah. Selepas menang masih mahu tipu dan fitnah Rakyat?

    Berikut adalah kejayaan sebenar Kerajaan PH:

    1. Billionaire Alibaba, Jack Ma tidak mahu berurusan dengan Malaysia.
    2. Putera Mohammad Salman batal lawatan ke Malaysia.
    3. Kerajaan India haramkan jet peribadi PM7 lalu ruang angkasa.
    4. Filipina hentikan import sawit.
    5. EU hentikan import sawit.
    6. Jepun hanya mampu bagi bond Samurai bukan pelaburan.
    7. Malaysia buat pelaburan 900 juta USD di Pakistan.
    8. Penjualan asset kerajaan besar-besaran.
    9. Peningkatan hutang kerajaan sebanyak 55 billion.
    10. Penjarahan Petronas sebanyak 82 billion.

    1. Jebon
      Cepat-cepat mula kes ni. Tak sabar-sabar nak dengar kes ni. Shafee jangan buat hal penangguhan lagi.

      Furhan Rodzi
      Satu dunia dok tunggu saat dan tika BOSSKU duduk dalam kandang tertuduh dan tempat saksi dihadapannya…

      Dell Daler
      Rakyat menantikan permulaan perbicaraan
      Tiada lagi tangguhan kes
      Rakyat dah lama menunggu

  29. Sesiapa yang buat perjanjian dengan Dr. Mahathir mesti akan kena tipu

    Mei 2017: Tun Mahathir menulis surat kepada Tan Sri Muhyiddin kononnya mencadang untuk membawa parti Bersatu keluar daripada PH.

    Jul 2017: Laporan mengatakan Nurul Izzah telah bergegas memujuk Dr. Mahathir di London supaya kekal dalam PH.

    28 Jun 2017: “Sesiapa saja boleh bertaubat, menyokong dan bersama-sama agenda reformasi. Apabila saya lihat kembali apa yang Dr. Mahathir lakukan saya tidak boleh menolak sesiapa saja yang menyokong agenda reformasi kita. Kita haruslah berjiwa besar. Kita haruslah berfikiran terbuka.” -Nurul Izzah

    7 Dec 2017: “Jangan benci Tun Mahathir, benci perbuatannya.” -Nurul Izzah

    30 Dec 2017: “Saya menerima permohonan maaf Dr. Mahathir dan penglibatannya untuk menyelamatkan Malaysia.” -Nurul Izzah

    7 Jan 2018: PH umum Tun Mahathir bakal PM jika menang pilihanraya.

    Feb 2018: “Tun Mahathir 2018 tak sama dengan Tun Mahathir 1998.” -Nurul Izzah

    22 Julai 2018: “Mahathir bukan Soeharto.”-Nurul Izzah

    9 Jun 2018: “Dua tahun sebagai PM bukan perjanjian tetap, ia adalah hanya suatu cadangan.” -Tun Mahathir

    16 Sep 2018: “[Ada] perjanjian yang mengikat semua parti dalam Pakatan Harapan (PH), ia mengikat dari proses peralihan daripada Perdana Menteri yang dipilih kepada Anwar Ibrahim.” -Nurul Izzah

    17 Dec 2018: “Saya umumkan perletakkan jawatan saya sebagai Naib Presiden PKR dan Pengerusi PKR Pulau Pinang.” -Nurul Izzah

    12 Feb 2019: Tun Mahathir terima enam Ahli Parlimen UMNO masuk Bersatu.

    12 Feb 2019: Anwar Ibrahim dan Wan Azizah diketepikan daripada Majlis Tindakan Ekonomi Negara. Azmin dilantik orang nombor dua dalam majlis tersebut di bawah Tun Mahathir.

    22 Mac 2019: “Bukan senang untuk bekerja dengan bekas diktator (Mahathir) yang telah membuat banyak kerosakan kepada rakyat. Ini penggal terakhir saya sebagai ahli parlimen. Saya (kecewa dan) patah hati.”- Nurul Izzah

    25 Mac 2019: “Saya kecewa dengan siapa yang kecewa.” -Tun Mahathir

    KOMEN SAYA:

    Saya telah kata lama, sesiapa yang buat perjanjian dengan Dr. Mahathir mesti akan kena tipu, baik Anwar Ibrahim, mahupun anak beliau Nurul Izzah pun dah kena.

    Mereka ini tidak pernah belajar dari sejarah.

    Kepada Nurul Izzah, apabila anda dan papa anda memujuk Dr. Mahathir untuk masuk PH dahulu, saya rasa agak jelik sebab saya lihat langkah anda tersebut adalah satu langkah yang tiada pendirian.

    Sebab selama hampir dua puluh tahun anda dan papa anda telah menentang Dr. Mahathir, dan parti anda pun ditubuhkan atas dasar menentang regim Dr. Mahathir.

    Namun tiba-tiba mungkin sebab mabuk kuasa dan ingin mengambil kesempatan untuk menang pilihanraya dengan memecahbelahkan orang-orang Melayu, anda sanggup menggadaikan pendirian anda tersebut dan menggunakan Dr. Mahathir untuk menarik undi Melayu kononnya atas dasar untuk menjatuhkan Najib.

    Saya ingin bertanya ikhlas kepada anda Nurul Izzah: selama ini siapa yang sebenarnya banyak menyeksa keluarga dan papa anda?

    Dan regim siapakah yang telah melebamkan mata papa anda sebelum menyumbatnya dalam penjara?

    Tiba-tiba sebab gelap mata untuk menang pilihanraya anda tiba-tiba lupa?

    Dan tiba-tiba anda telah memuji Dr. Mahathir melangit seolah-olah tiada apa-apa yang beliau telah buat kepada anda dan keluarga anda, walaupun sebelum ini macam-macam mudarat yang beliau telah buat kepada papa dan keluarga anda, dan anda dan papa anda pun telah mengecam, mengkeji dan memaki hamun beliau selama hampir 20 tahun?

    Kini angin telah berubah lagi. Anda pun nampaknya mengubah pendirian anda lagi secepat angin berlalu.

    Kita berjuang untuk menegakkan kebenaran dan menentang fitnah. Bukan untuk mengambil kesempatan semata-mata untuk mendapat kuasa.

    Usah salahkan orang lain tentang hal ini termasuk Dr. Mahathir. Mahathir adalah Mahathir. Dan anda terutamanya sepatutnya lebih tahu dari ini.

    Salahkan diri anda sendiri kerana terperdaya mempercayai beliau dan goyah pendirian.

    Kembalilah ke pangkal jalan.

    Isham Jalil

    1. ..nurul pun pandai memujuk selain merajuk.

      Ini teramat bagus selain cantik dan molek.

      ..mana mahluk yg tak bernama, mesti dio suka lagi nih..

      darah mummy + darah gnanu.

      1. Tapi kamu ZUNNUN COMMUNIST AND ANARCHIST.

        Aritu persoal peribahasa Melayu aku pakai – “cantik molek”. Selepas aku balun kau, arini kau gunkan nya.

        Bagus lah, aku pun rasa bangga sikit dapat mengajar lanun kominis dan anarkis 1-2.

        Tak kisah kau jenis ungrateful ingrate ke – aku dulukan dengan mengata, “You are welcome.”

  30. Hari tu, EXCO PH Kedah ini kata DSA Najib tak patut menimbulkan isu tugu wira jepun ini kerana ini hanya isu yang remeh.

    Dia kata DS Najib sepatutnya pergi jumpa dia jika mahu penjelasan.

    Dia kata hanya masalah teknikal sahaja.

    Tiba-tiba memohon maaf pulak.

    Apasal nak pohon maaf jika ianya hanya satu isu remeh?

    Rakyat Msia yang waras bersimpati kepada penyokong PH yang telah penat lelah cuba mempertahankan PH tentang isu ini.

    Siap tuduh isu ini sebenarnya salah DS Najib pulak. PH tak salah langsung dalam hal ni.

    Tiba-tiba penyokong tegar PH ini terkena U-Turn dari kerajaan PH.

    Tak sempat tarik hand brake.

    1. Kamar Rudin
      X caya tanya la pakar temberang Shafie defender Najib … X lama kejadian mengejut la.. Najib jatuh pengsan dirumah dan di masokan ke IJN.. Hahahaha.. Cara2 nak tangguh perbicaraan..

      Farid Ahmad
      Tangguh apa lagi. Klu salah cepat Najib masyuk ke dalam. Zahid Hamidi lagi kita nak cepat juga. Shafee pun sama. Rosmah lagi. Kita tak sabar nak tengok Najib ke dalam.

  31. Menteri Kewayangan akhirnya terpaksa mengaku bahawa Hutang Negara telah naik dengan kadar yang jauh lebih tinggi di bawah kerajaan PH berbanding tahun-tahun sebelumnya di bawah BN.

    Ini bermakna jumlah hutang kerajaan telah meningkat RM87.1 bilion kepada RM773.1 bilion pada hari ini berbanding RM686 bilion pada akhir tahun 2017. Belum lagi kira RM82 bilion dijarah dari Petronas.

    Tetapi Menteri Kewayangan memberi alasan bahawa mereka perlu mengikut bajet tahun 2018 dari BN.

    Oleh itu, hutang negara naik dengan begitu tinggi sekali.

    Ini satu alasan yang tidak logik sama sekali.

    Unjuran defisit Bajet tahun 2018 adalah 2.8%.

    Defisit sebenar untuk tahun 2018 di bawah PH naik ke 3.7%, belum lagi masuk lagi wang RM82 bilion dijarah dari Petronas.

    Satu Malaysia tahu bahawa banyak projek dan bantuan di bawah Bajet 2018 dari BN telah dimansuhkan atau dikurangkan selepas PH mengambil alih.

    Celah mana hutang meningkat dengan begitu banyak kerana Bajet 2018 dari BN?

    PH tidak mengikut bajet 2018 dari BN pun tetapi tiba-tiba mahu gunakan ini sebagai alasan mengapa hutang negara naik.

    Tiba-tiba Menteri Kewayangan seperti tersedar alasan beliau tidak logik.

    Last-last, dia petik hutang 1MDB pulak.

    Ini satu lagi contoh bagaimana Menteri Kewayangan tak berani menjawab soalan dengan betul tetapi cuba mencari alasan yang langsung tidak masuk akal untuk salahkan BN.

    1. Bila Menteri Kewangan beri keterangan, mkna ny ada beberapa Pegawai nya yang di kira pakar berkenaan belanjawan dsb nya.

      Kamu sekor ajer, nak keluarkan hujah yang hampir semua pendapat kau saja, bohong, tipu, fitnah.

      Terutama bila kau tak sebut punca “maklumat”2 yang kau keluarkan.

      Tarak punca sebab itu rekaan dan pembohongan kau semata.

  32. Rakyat diberitahu tentang tuduhan Guan Eng bahawa DS Najib yang arahkan penjualan bangunan milik kerajaan di Hong Kong.

    Sebelum ini, media antarabangsa telah melaporkan bulan lepas (Februari 2019) bahawa kerajaan PH sedang dalam rundingan untuk menjual bangunan itu kepada China Evergrande Group.

    Tuduhan Guan Eng hari ini ialah “Najib nak jual bangunan Hong Kong itu. Oleh itu, PH pun ikut arahan untuk jual-lah.”

    https://www.thestar.com.my/…/evergrande-in-talks-to-buy-hk…/

    Tetapi adalah tidak adil bahawa DS Najib dan BN selalu perlu jawab tuduhan dari PH tetapi mereka langsung tidak mahu menjawab soalan dari BN. Adakah terlalu tinggi kedudukan mereka hingga persoalan penting berkaitan negara tak mahu dijawab?

    Apapun, DS Najib akan jelaskan tuduhan ini selepas Kerajaan PH atau Guan Eng memberi jawapan kepada soalan ini yang BN dan PAS pernah tanya berulang-kali termasuk di dalam parlimen tanpa mendapat sebarang jawapan dari PH.

    Adakah kertas siasatan terperinci SPRM termasuk pengakuan pemilik syarikat konsesi Terowong Pulau Pinang yang telah dibocorkan beberapa minggu lalu dan telah disebar dengan meluas, sahih atau tidak?

    Pihak SPRM telah membuat laporan polis ke atas isu ini tetapi apa yang tidak dijelaskan dan tidak dijawab oleh kerajaan PH ialah jika laporan polis ini untuk menyiasat berlakunya kebocoran kertas siasatan SPRM atau kertas siasatan itu adalah hasil pemalsuan.

    Dokumen-dokumen yang didakwa kertas siasatan SPRM adalah sangat terperinci dan memperincikan pemberian rasuah serta pemberian kepentingan 10% dalam projek mega berbilion Ringgit tersebut yang melibatkan beberapa pemimpin kanan DAP.

    Kertas siasatan itu juga termasuk kenyataan dan pengakuan dari pemilik syarikat konsesi terowong yang telah dirakamkan dalam format video oleh pihak SPRM.

    Sehingga kini, pihak Polis, pihak SPRM serta kerajaan PH enggan mengesahkan kertas siasatan itu adalah sahih atau tidak.

    Semakin mereka mengelak dan mendiamkan diri, semakin bertambah keraguan kita.

    Kerajaan PH juga perlu menjawab mengapa pejabat Peguam Negara (AGC) masih tidak mengambil sebarang tindakan walaupun sekurang-kurangnya 3 dari 6 kertas siasatan terhadap projek Terowong ini sudah di hantar kepada mereka sejak awal tahun lepas untuk tindakan lanjut seperti dijelaskan oleh kenyataan SPRM bertarikh 4 Mac 2019 lalu.

    Ini soalan-soalan amat mudah.

    Sahih atau tidak?

    Mengapa belum dakwa atau sudah tutup kes ke????

    1. GENG NAJIB yang asyik menjilat Najib sekarang pakai nama Kun Kun pulak,

      Ko kata “tidak mahu menjawab soalan dari BN”. Bakpa nak jawab, Dol, soalan mengarut. Macam lah Pegawai2 tinggi Kementerian Kewangan yang dah berpuluh tahun pengalaman kerja di Kementerian itu tak tahu atau sengaja tak mahu menjawab atau memberikan butiran unuk Menteri menjawab.

      Korang bodoh, sombong angkuh pulak, tak mahu terima bahawa orang tak jawab solan korang sebab soalan2 bodoh, sengaja nak cari jalan mencaci the government in power.

      1. Korang ketahui ler wei, bahawa pegawai2 tinggi Kementerian Kewangan selalu nya “specialists”, berterusan kerja di Kementerian itu.

        Korang apa tahu pasal menyediakan Budget? Dahtu kau nak menuduh PH pakai Budget BN 2018. Mengarut.

  33. PKR’s Nurul Izzah Anwar has come under fire from PPBM leaders over an interview with Singapore’s Straits Times in which she called party chairman and Prime Minister Dr Mahathir Mohamad a former dictator.

    PPBM Supreme Council member Tariq Ismail, the grandson of former deputy prime minister Ismail Abdul Rahman and a staunch supporter of Mahathir, said the label was unfair.

    “If Tun was still a dictator, he would have an entire Cabinet of PPBM ministers,” he told FMT. “A dictator would be the only voice.”

    He also said that Mahathir, who is Pakatan Harapan (PH) chairman as well, often leaves it to his ministers to decide on the next course of action.

    “Has anyone heard of a dictator who resigns and comes back to power in an election?” he added.

    In her interview with the Straits Times, Nurul Izzah voiced unhappiness over political developments following last year’s general election, including the lack of a clear-cut narrative to strengthen the middle ground and the acceptance of former Umno MPs into Pakatan Harapan (PH).

    Describing the last year as “turbulent and tumultuous”, she said it was not easy having to work with Mahathir.

    “I mean having to work with a former dictator who wreaked so much damage, not just on our lives but the system. It was not easy,” she was quoted as saying.

    Tariq said Nurul Izzah should “give credit where credit is due”, adding that PH would not have won the election without Mahathir.

    “Nurul Izzah is entitled to her opinion, but her father did not break himself out of jail,” he added, referring to Anwar Ibrahim’s release from prison following a royal pardon in the wake of PH’s victory at the polls.

    He acknowledged her frustrations about the lack of change, saying he too would like to see reforms in the country.

    “But during a transition period, especially with our work culture within the civil service, it will take time.”

    PPBM’s Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, who is youth and sports minister in Mahathir’s Cabinet, also defended the veteran statesman, saying many reforms have taken place under his leadership.

    “We have enabled media freedom, freed up the Election Commission, separated the Malaysian Anti-Corruption Commission from the Prime Minister’s Office and come up with a structural plan to combat corruption in the National Anti-Corruption Plan, which includes a bill on political financing regulation,” he told FMT.

    “Let’s not forget that under Mahathir, all Cabinet members have declared their assets and income, and MPs must do the same.”

    He added that it was Mahathir who, on numerous occasions, had asked for a cap on the prime minister’s tenure through a constitutional amendment. He had also had the moral courage to appoint non-high ranking party members to the Cabinet, he said.

    Former PPBM member Khairuddin Abu Hassan, meanwhile, said Nurul Izzah’s remarks were inappropriate and unethical.

    “This is the problem with PH allies: some of them are not sincere,” he said, adding that a lot of time is wasted deflecting attacks from “friends”.

    He also said it was likely an attempt to weaken Mahathir’s credibility and topple him as prime minister.

    Universiti Utara Malaysia analyst Kamarul Zaman Yusoff questioned Nurul Izzah’s choice of words in an interview with a Singapore daily, noting Malaysia’s presently strained ties with the republic.

    Kamarul said Nurul Izzah’s tone was consistent with her stand so far but cautioned that this, coupled with her resignation from the Public Accounts Committee and plans not to re-contest her seat in GE15, could heighten the perception that rumours on the move to pressure the prime minister into resigning could be true.

    “Whether that criticism was intended to pile the pressure on the prime minister or not, already we see some segments within PH hailing her as a hero for her audacity to do so while other segments, including from within her own party, PKR, are quick to criticise her.”

    Universiti Malaya’s Awang Azman Awang Pawi, meanwhile, said it “creates a perception that something is so wrong that Nurul no longer plans to be active in politics”.

    “I believe this will lead to trouble within PH and PKR as Nurul Izzah has chosen to air her frustrations openly instead of through PH’s internal channels,” he added.

    Although he believes Nurul Izzah’s remarks reflect a culture of openness in PH, he warned that it could be construed as her feelings on her father’s future and a message to Mahathir to step down sooner.

    PKR’s Wong Chen, however, sympathised with Nurul’s position.

    1. Wow, good that you put in a lot of info shitting Nurul and defending Tun Mahathir, wahai GENG NAJIB yang asyik menjilat Najib sekarang pakai nama Kun Kun pulak.

      Anytime you wanna cross over from menjilat Najib to respecting Tun Mahathir (you are not allowed to jilat him as we believe it’s below human dignity to do so), you are welcome.

  34. Checkmated by the grandmaster of politics…..

    The gloves, it would appear, are off now that Nurul Izzah Anwar of PKR has said what she chose to say in Singapore about Prime Minister Dr Mahathir Mohamad.

    She could not have picked a worse place to express her thoughts, knowing very well that Singapore isn’t exactly the best of friends with Malaysia. The media there could well go into overdrive mode with her statement.

    One of the things she reportedly said was that it was not easy to “work with a former dictator who wrecked so much damage not just on our lives but the system”. Very strong words. Very harsh words indeed.

    It wasn’t so long ago that Nurul Izzah, like so many others, was clamouring around Mahathir. If there was any man who could save the nation and bring an end to the old regime, it was him from day one.

    True to form, Mahathir delivered, with some manoeuvres that left Barisan Nasional gasping for breath amid a wave of “out with the old, in with the new”. That was a dream come true.

    Nurul Izzah and a host of other legislators held on to that dream when Pakatan Harapan (PH) came to power. This was after all the New Malaysia dream. They were caught in a web, believing they could push their exuberance and ideals through.

    But alas, they had not bargained for a seasoned and renowned political master who would dance to their initial tune, but only just. As if by a grandmaster in a game of chess, Nurul Izzah and PKR have been checkmated. Like it or not, the dream has gone up in smoke and PKR is in a catch-22 situation.

    For one thing, the party is no longer a united force. The battle was drawn long before the close fight between Mohamed Azmin Ali and Rafizi Ramli for the post of deputy president. Azmin has his camp. So does the other side. If push comes to shove, a sizeable number of legislators could leave with Azmin, thus reducing the numbers in PKR.

    Historically, PKR was formed on the battle cry of “Reformasi”. Decades later, the effectiveness of that battle cry is very much in doubt as the Malay agenda gains momentum and, in all probability, is the core of today’s political power play.

    Umno and PAS recognise this. They are singing this tune with conviction and in one voice. It could not have come at a better time as voters struggle to understand the flip-flops of the PH government and its policies. One day it is this, the next day it is that. Combine this with the present cost of living and it becomes a lethal combination.

    Is it, therefore, worth the while for the likes of Nurul Izzah and PKR to take on the grandmaster of politics? Maybe yes. Maybe no. For now, the money is on PKR to say that the views expressed by Nurul Izzah are her own and not that of the party.

    Patience is a virtue. Your time will come. If it does.

  35. Mengapa ‘mereka’ serang Dr M secara terbuka?

    Pada 23 Februari 2019, Presiden PKR, Anwar Ibrahim berjanji tidak akan mengganggu kerja Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri. Sebagai balasannya, Anwar berharap beliau juga tidak diganggu apabila tiba gilirannya menjadi perdana menteri nanti.

    “Itu understanding (persefahaman) kita,” katanya.

    Namun, apa yang dijanjikan Anwar nampaknya tidak disepakati anak sulungnya, Nurul Izzah, yang juga ahli Parlimen Permatang Pauh.

    Ketika Mahathir sedang “berperang” dengan Singapura dalam soal tarif air dan sempadan yang rumit, Nurul Izzah memilih untuk menyerang Mahathir ketika ditemuramah akhbar Singapura, Straits Times.

    Di dalam luahan kekecewaannya terhadap kerajaan Pakatan Harapan, Nurul Izzah memberitahu akhbar Singapura itu, beliau berasa susah untuk bekerjasama dengan Mahathir yang dilabelnya “bekas diktator menyebabkan pelbagai kerosakan, bukan sahaja dalam hidup (keluarga) kami, bahkan sistem (pemerintahan negara)”.

    Barangkali ada kekanda yang terlupa tulis surat kepada Nurul Izzah untuk mengingatkan beliau, Mahathir juga mempunyai jasa besar membantu PKR ke Putrajaya.

    Serangan Nurul Izzah terus disusuli coretan komik politik Zunar yang menyerang cara pentadbiran Mahathir yang digambarkan didalangi Daim Zainuddin yang jauh lebih berkuasa daripada Kabinet beliau.

    Ketika pimpinan PKR dan PPBM bertelagah mengenai kenyataan Nurul Izzah, tiba-tiba muncul kenyataan PH ditandatangani 4 “setiausaha agung PH” dan “ketua sekretariat PH” yang mengisytiharkan sokongan kepada kepimpinan Mahathir sebagai pengerusi PH.

    Niat kenyataan itu sangat murni, di mana ia cuba mengekalkan imej PH sebagai gabungan yang utuh di belakang Mahathir, meskipun ada suara sumbang seperti Nurul Izzah.

    Malangnya, Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail tampil menyatakan kenyataan itu palsu dan berkata, beliau ada menghubungi setiausaha agung PH untuk pengesahan kenyataan tersebut sememangnya palsu.

    Jika begitu, mengapa 4 setiausaha agung PH dan ketua sekretariat PH tidak mengeluarkan kenyataan bersama untuk menafikan kenyataan yang tular itu? Kalau ianya palsu, apakah benar sudah ada parti di dalam PH yang tidak menyokong Mahathir?

    Melihat kerenah ini, Mahathir membalas Nurul Izzah dengan nada kecewa.

    “Tak apalah banyak orang kecewa, saya pun kecewa dengan mereka,” katanya tanpa menjelaskan siapa “mereka” yang dimaksudkannya.

    Serangan Nurul Izzah mendedahkan Mahathir kini dikacau dalam kerjanya sebagai perdana menteri. Selain bertungkus-lumus memikirkan cara untuk memulihkan ekonomi, Mahathir pada usia 93 tahun terpaksa meluangkan masa menangani politik dalaman.

    Dari sudut positif, serangan Nurul Izzah ini membolehkan Mahathir melihat dengan jelas siapa sekutu, siapa lawan dan siapa yang tergolong dalam kumpulan paling menakutkan, iaitu sekutu yang berpura-pura dan bakal membelotnya kerana mereka sudah dijanjikan jawatan atau dikekalkan jawatan di bawah perdana menteri baru.

    Ia juga membolehkan Mahathir menggunakan taktik pecah dan perintah dengan sebaik mungkin terhadap parti yang menyerangnya.

    Lihat saja perbalahan di dalam PKR kerana kenyataan Nurul Izzah, sudah pasti persepsi yang timbul ialah parti itu sudah berpecah di antara pilihan untuk menyokong Mahathir mahupun Anwar.

    Persoalannya, apa yang menyebabkan “mereka” yang dimaksudkan Mahathir begitu tidak sabar sehingga perlu menyerang beliau secara terbuka?

    Apakah kerana Mahathir mengekalkan Ahli Parlimen Beluran, Ronald Kiandee sebagai pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara puncanya? Apakah kerana Mahathir menerima bekas ahli Parlimen Umno?

    Apakah kerana Mahathir masih menggilai kereta buatan Malaysia dalam projek kereta nasional ke-3 dan kereta terbang? Apakah kerana Mahathir melantik Daim sebagai pakar rundingan semula projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dengan China dan bukannya Menteri Kewangan, Lim Guan Eng?

    Apakah ia kerana Mahathir kembali menjadi diktator atau ada orang hilang sabar kerana kekurangan bilangan ahli Parlimen diperlukan?

    Barangkali juga serangan terhadap Mahathir hanyalah satu taktik untuk mematikan langkah seterusnya yang dirancang berdasarkan keputusan pilihan raya kecil Rantau pada 13 April nanti kerana keputusan PRK itu bakal mengubah nasib Mahathir, Anwar dan Najib Razak seperti dinyatakan di sini. https://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2019/03/18/debaran-di-prk-rantau/

    Ya, segalanya mungkin. Tetapi, apa yang pasti, akhirnya rakyat yang akan rugi.

    Ini kerana Mahathir kini dikacau dan beliau terpaksa menghabiskan masa berpolitik untuk menangkis serangan dalaman berbanding mentadbir negara yang sedang bergelut dengan kos sara hidup melambung tinggi yang memeritkan rakyat.

  36. ‘Peperangan’ yang berlaku antara Ahli Parlimen Permatang Pauh, Nurul Izzah Anwar dan Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali nampaknya menimbulkan pelbagai reaksi daripada ramai pihak.

    Terbaharu, Ketua PKR cabang Jelutong, Shahrudin Mohd. Shariff mewakili peringkat akar umbi menzahirkan perasaan kecewa terhadap kenyataan keras yang dikeluarkan Presiden mereka, Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Mohamed Azmin.

    Menurut Shahrudin, Anwar tidak sepatutnya ‘menyerang’ Mohamed Azmin secara terbuka seolah-olah memberi andaian Menteri Hal Ehwal Ekonomi itu ialah seorang yang tidak berprinsip dan berjuang hanya kerana mahukan jawatan.

    Bagi Shahrudin, kritikan Anwar terhadap Mohamed Azmin dilakukan dalam keadaan dipengaruhi emosi dan hanya mahu membela kenyataan puteri sulungnya, Nurul Izzah.

    Selain itu, Shahrudin turut menegur tindakan puteri sulung Anwar yang mengeluarkan kenyataan bersifat serangan kepada Pakatan Harapan (PH) dan melihat perkara tersebut sebagai tidak sepatutnya berlaku.

    “Hal ini memberi gambaran tiada perpaduan mahupun disiplin dalam kalangan kepemimpinan PH. Kami di peringkat akar umbi PKR mahu Anwar mengambil sikap sebagai pemimpin yang dapat menyatupadukan parti dan bukannya membakar sentimen perpecahan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

    Anwar ketika ditemui di lobi Parlimen hari ini memaklumkan yang kenyataan Nurul Izzah sengaja diperbesar-besarkan oleh akhbar The Straits Times Singapura.

  37. Apa…..Izzah bakal PM…abis tu Jemin jamban dan Pizi Sotong nak dihumban ke mana haaah?????

    1. Orang yang kuat merajuk dan gembeng macam ni nak dijadikan PM..selisih 44 bas..nanti kalau jadi PM, bila ada keputusannya disanggah..mau dia merajuk macam sekarang..takke nyanya pulak tu…takde kekuatan mental langsung !!!!.

      1. Tak pasal2 pulak mendapat gelaran ” The Sulking PM”..jadi bahan lawak pulak kat pentas politik dunia..tak malu ke Msia nanti!!!!

        1. Tapi satu yang boleh kita banggakan…dapat title ” The most eligible widow PM in the world”…

    2. Bagus dgn soalan tu GN.

      AZMIN PM 8 & KAMU SETAKHBAR NYA.

      .. KAT BUDIN, MALAYSIA CH & KINI KAMU ADA.

      1. Kun Kun kau kata GN, ada kemungkinan. Pemikiran dia, bahasa dia serupa GN. Dia memang pakai banyak nama.

        Dia malu nak keluar sebagai Geng Najib sebab di balun GENG MENJILAT NAIB hampir tiap kali dia keluar begitu.

  38. Ada 4 tahun lg in shaa allah istiqamah

  39. PAK DAJJAL ANAK BERANAK PRO LIBERAL

    1. ..pro itu, pro ini, pro atas, pro bawah..

      kan perbagaian tu..

      had1 pro ape GN?

      1. Kau pro disodok Pak Sheikh.

        MAHATHIRVSANWAR pun kau kata GN. Tafsir bodoh. Sebab kau bodoh.

Leave a Reply

Your email address will not be published.