MENJADI NURUL IZZAH YANG JUJUR DAN TIDAK HIPOKRIT LEBIH MULIA DARIPADA JADI PENGAMPU SEPERTI AZMIN

Berikutan interbiu Nurul Izzah Anwar dengan sebuah media Singapura yang mengkritik Tun Mahathir Mohamad, beliau kini menjadi sasaran kecaman daripada para pentaksub dan pengampu Perdana Menteri.

Mereka yang berbuat demikian bukan saja daripada Bersatu, tetapi juga daripada PKR sendiri.

Antara lain Nurul menyebut tempoh hampir setahun PH memegang kuasa sebagai kerajaan adalah “sangat mencabar dan huru-hara. Saya belajar banyak perkara, tapi saya juga rasa saya sudah patah hati”.

“Bekerja dengan bekas diktator yang menyebabkan banyak kerosakan, bukan saja pada kehidupan keluarga kami, tapi juga sistem (pentadbiran negara), ia bukanlah sesuatu yang mudah,” tambah Ahli Parlimen Pernatang Pauh itu lagi.

Susulan itu, Nurul izzah turut mengumumkan beliau tidak mahu bertanding lagi dalam pilihanraya akan datang nanti.

Kecaman dan kutukan daripada pengampu dan pentaksub Tun Mahathir tentu saja boleh difahami kerana mereka ini pantang terdengar sebarang kritikan yang tidak menyenangkan tentang idola mereka itu.

Sama seperti pentaksub dan pengampu Najib Razak sebelum ini, lagak dan gaya mereka tiada bezanya sama sekali.

Bagaimanapun dalam PKR, yang turut mengkritik Nurul Izzah ialah Azmin Ali yang menyifatkan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu seperti seorang bayi yang suka merengek.

Kata Azmin lagi, jika tak tahan dengan kepanasan, keluarlah daripada dapur.

Walaupun tidak menyebut nama, jelas Azmin menujukan ciapannya di Twitter itu kepada Nurul Izzah yang lantas menyarankan lebih baik anak sulung Anwar itu berundur jika tidak tahan dengan getirnya sebuah perjuangan.

Apakah dalam hal ini Nurul Izzah seperti bayi yang suka merengek?

Jika diperhalusi apa yang diperkatakan oleh Nurul Izzah itu tiada apa pun salahnya, cuma ia hanyalah luahan hati beliau bersandarkan sikap jujur dan tidak berpura-puranya tentang apa yang berlaku dalam negara ini sejak dipimpin oleh Tun Mahathir.

Secara mudahnya, memang bekerja dengan Tun Mahathir yang berwatak berbeza antara sebelum beroleh kuasa dengan setelah kuasa ada dalam tangannya, bukan saja tidak mudah, bahkan sangat-sangat sukar bagi mereka yang lurus dan jujur seperti Nurul Izzah.

Tun Mahathir jelas ada agendanya sendiri dalam memegang kuasa kali kedua ini dan bukan mahu sangat mengangkat agenda rakyat yang menjadi teras perjuangan PH selama ini.

Lantaran itu, apakah salahnya Nurul Izzah bersikap jujur, berani, berterus-terang dan tidak berpura-pura dalam hidupnya?

Bukankah Tun Mahathir juga pernah menulis surat mengkritik Tunku Abdul Rahman Putra Alhaj dan semua Perdana Menteri lain seperti Tun Abdullah Badawi dan Najib yang tidak dipersetujuinya?

Yang teruk dalam hal ini ialah Azmin sendiri yang sebelumnya bersama-sama mengangkat reformasi, tetapi kini telah bertukar menjadi watak pengampu serta pembodek kepada Tun Mahathir.

Beliau tidak saja mengampu dan membodek dalam perlakuannya sehari-hari sejak bergelar Menteri Hal Ehwal Ekonomi, bahkan ketika menunaikan umrah dan di depan Kaabah pun beliau turut mendoakan kesihatan dan panjang umur Tun Mahathir yang dimuatkan dalam Twitternya.

Jika bukan untuk membodek dan mengampu, tidak bolehkah Azmin berdoa saja secara diam-diam saja tanpa memberitahu perlakuannya itu melalui laman sosial?

Tidak cukup dengan itu, ketika melawat Kedah baru-baru ini dan berkesempatan berkunjung ke Pekan Rabu, apa yang dicari Azmin ialah kedai songkok yang biasa dikunjungi oleh Tun Mahathir.

Beliau dilaporkan sangat mengkagumi dan tertarik dengan songkok yang selama ini kerap dipakai oleh Tun Mahathir.

Sejak bilakah Azmin pandai berperangai mengampu sehingga ke peringkat seperti ini?

Jika beliau masih Menteri Besar Selangor ketika ini, adakah beliau masih mengampu dan membodek Tun Mahathir seperti yang dilakukannya sekarang?

Apa pun, bersikap jujur dan berterus serta tidak hipokrit seperti Nurul Izzah adalah lebih mulia berbanding tiba-tiba jadi pengampu dan pembodek demi kuasa seperti Azmin.

Kiranya ada masa kelapangan, cuba Azmin tonton kembali video-video lama ucapannya berkenaan kecamannya terhadap pembodek dan pengampu dalam UMNO sebelum ini, apakah bezanya beliau sekarang ini dengan mereka itu? (Shahbudindotcom 25/03/2019)

Updated: 25 March 2019 — 5:34 pm

113 Comments

Add a Comment
  1. Sampai bila lah malaysia aman kalau pemimpin asyik bertekak masing masing menegakan benang yg basah.. video azmin tidak ada siasatan lambat tindakan.. tp kes azilah punya lah semangat bnyk pihak seolah ingin di buka semula siasatan.. haprak. Kes haziq pula di penjara.. azmin apa cerita.. dunia dunia..

  2. Aku dah tengok Azmin dah mula berlagak macam adik dia Azwan … Pakcikz Bawang yang membawang dan kipas sana sini. Byk kerja nak dibuat di Kementerian tu daripada berpolitik mundar mandir. Ishhh…

  3. Pemuda MCA tutup tugu ‘penceroboh’, wira lawan Jepun lebih wajar dihargai

    KUALA LUMPUR, 25 Mac — Pemuda MCA Kedah hari ini menutup tugu ‘wira’ askar Jepun dengan satu kain rentang yang tertulis perkataan “Tugu Wira Anti Jepun” di Alor Setar.

    Mereka berpandangan rakyat lebih memerlukan “Tugu Wira Anti Jepun” sebagai menyanjungi nenek moyang dan wira negara yang menentang pencerobohan tentera Jepun dahulu.

    Dalam satu kenyataan, mereka menganggap tentera negara matahari terbit itu bukan wira tetapi mencabul kedaulatan negara, ketika menjajah selama tiga tahun lapan bulan.

    “Mengapakah penceroboh negara diperingati dan disanjung tinggi, tetapi mereka yang mempertahankan negara kita pula diketepikan dan dilupakan?” kata Pemuda MCA.

    “Bagaimana pula dengan orang-orang awam yang dibunuh dan diseksa dengan kejam oleh tentera Jepun?” kata mereka, menempelak pengajuran majlis perasmian tugu itu.

    Justeru, Pemuda MCA Kedah juga sedia berdepan sebarang tindakan yang bakal diambil oleh kerajaan Pakatan Harapan Kedah berhubung tindakan mereka hari ini.

    Semalam exco Kedah menurunkan papan maklumat bagi tugu askar Jepun itu kerana “kekeliruan dan kesilapan teknikal” dengan memberi gelaran wira kepada tentera Jepun.

    Asmirul Anuar Aris menjelaskan beliau dan kerajaan negeri tidak pernah mengiktiraf tentera Jepun sebagai wira dan papan maklumat baru akan diganti oleh pihak berkaitan.

    Dilaporkan pada Khamis lalu exco pelancongan itu merasmikan ‘Tugu Peringatan Askar Jepun’, yang sudah lama terbina di Perkarangan Pejabat Kementerian Pelancongan Kedah.

    Ia dicantikkan semula menerusi pembiayaan Konsulat Jepun di Pulau Pinang. Majlis itu turut dianjur Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah dan Lembaga Muzium Negeri Kedah.

    komen : Puak PH ni belajar sejarah atau tidak?

  4. Zaman BN Boleh Bagi Subsidi Jemaah Haji, Kenapa PH Pula Mahu Kurangkan Subsidi?

    KUALA LUMPUR – Dewan Pemuda Ikatan Malaysia (Ikatan) mengecam Datuk Seri Dr. Mujahid Yusof yang didakwa menggunakan istilah Arab dan bermain dengan kata-kata sahaja untuk melaksanakan pengurangan subsidi kepada bakal jemaah haji.

    Selama ini, rakyat hanya membayar RM9,980 berbanding kos sebenar RM22,900 untuk membolehkan mereka mengerjakan ibadah rukun Islam kelima itu.

    Ketua Dewan Pemuda Ikatan, Shahril Adnan berkata, jika dahulu kerajaan Barisan Nasional (BN) boleh menjaga kebajikan umat Islam, kenapa hari ini kerajaan Pakatan Harapan (PH) pula membebankan.

    Lantaran itu beliau menggesa kerajaan memperhalusi balik keputusan ini kerana keputusan sebegini menekan rakyat.

    “Bagaimanakah pak cik dan mak cik di kampung hendak mengumpul RM 22,900 di waktu keadaan ekonomi Malaysia sendiri makin tenat dengan kos sara hidup makin melambung tinggi.

    “Pak cik dan mak cik di kampung juga tertekan dengan penurunan harga getah dan kelapa sawit yang mencari punca mata pencarian mereka.

    “Jika pak cik dan mak cik berjimat dan menyimpan sebanyak RM 100 sebulan, mereka memerlukan masa menyimpan selama 229 bulan atau 19 tahun!,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

    Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata, kerajaan akan mengurangkan subsidi Lembaga Tabung Haji (TH) ke atas jemaah haji dengan menggunakan konsep “Istito’ah”.

    Konsep berkenaan diperkenalkan bagi mengurangkan bantuan TH kepada jemaah yang akan mengerjakan haji.

    Istito’ah bermaksud seseorang hanya boleh pergi haji dalam keadaan yang mampu.

    Shahril berkata, subsidi perlu terus diberikan kepada rakyat Malaysia untuk pergi mengerjakan haji pertama.

    “Itulah yang dinamakan kerajaan berkebajikan. Banyak aset TH yang sudah diletakkan di bawah syarikat bertujuan khas (SPV). Ke manakah perginya apa jua pulangan dan keuntungan daripada dasar penstrukturan semula aset-aset TH ini hingga kerajaan masih mahu memeras segalanya daripada rakyat?

    “Dewan Pemuda Ikatan Malaysia sekali lagi menggesa YB Menteri memperhalusi kembali keputusan memotong subsidi haji demi menjaga kebajikan rakyat, dalam kes ini rakyat yang beragama Islam,” ujarnya. – MalaysiaGazette

    komen : Sebelum PH berkuasa TH tak ada masalah, tapi PH kata nak baiki dan baik pulih sehingga TH hancur lebur.. PH ni celaka!!

  5. Statistik kes HIV: Tolak fitnah DAP

    SEBELUM ini (pada 6 dan 9 Mac 2019), pimpinan utama DAP (Lim Guan Eng dan Nga Kor Ming) melompat lantun tidak ubah seperti “kera kena belacan”, lalu menyerang kerjasama PAS dan Umno apabila dilihat ummat Islam kian bersatu. (saya telah jawab pada siri penulisan yang lalu)

    Terkini, (pada 21 Mac 2019) Adun Keranji (DAP) Perak, Chong Zhemin pula kepanasaran lantas menempelak Kelantan kerana tiada pawagam lalu mendakwa kononnya Kelantan catat kes HIV tertinggi.

    Realitinya:

    Statistik yang dicatat oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sebagaimana yang disunting oleh Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia (IYRES):-

    Statistik kes HIV tahun 2015

    01. Selangor: 767 kes
    02. Johor: 451 kes
    03. Wilayah: 448 kes
    04. Sabah: 233 kes
    05. Sarawak: 230 kes
    06. Pahang: 177 kes
    07. Kelantan: 169 kes
    (Negeri-negeri lain mencatat kes yang lebih rendah berbanding negeri-negeri di atas.)

    Statistik kes HIV tahun 2016:

    01. Selangor: 888 kes
    02. Wilayah: 499 kes
    03. Johor: 321 kes
    04. Sarawak: 258 kes
    05. Sabah: 256 kes
    06. Pahang: 212 kes
    07. Kelantan: 189 kes
    (Negeri-negeri lain mencatat kes yang lebih rendah berbanding negeri-negeri di atas.)

    6. Statistik kes HIV tahun 2017:

    01. Selangor: 986 kes
    02. Wilayah: 464 kes
    03. Johor: 347 kes
    04. Sarawak: 226 kes
    05. Sabah: 211 kes
    06. Pulau Pinang: 193 kes
    07. Kedah: 187 kes
    08. Perak: 154 kes
    09. Kelantan: 136 kes
    (Negeri-negeri lain mencatat kes yang lebih rendah berbanding negeri-negeri di atas.)

    Selepas ini, entah apa lagi fitnah murahan yang bakal direka cipta oleh bangsa DAP untuk menutup isu skandal terowong di Penang dan juga mendepani gelombang kerjasama PAS dan Umno yang bakal merubah lanskap politik tanah air.

    Saya percaya, DAP telah hilang sentuhan politik waras. Kini mereka terpaksa menggunakan skil politik fitnah dan gaya politik provokasi untuk mencetus keresahan rakyat agar tidak menyokong kerjasama PAS dan Umno.

    Namun saya memberi keyakinan penuh kepada rakyat khasnya anak-anak muda yang cerdas akal dan celik politik untuk menilai dan menolak politik provokasi dan politik fitnah yang diamalkan oleh DAP mutakhir ini.

    Politik arrogant DAP yang dilihat sedang mendominasi kerajaan Pakatan Harapan hari ini semakin hilang kawalan. Terhuyung hayang “kemabukan” di bawah pengaruh emosi teruja berada di puncak kuasa.

    Tolak Fitnah DAP

    NASRUDIN HASSAN15 Rejab 1440 | 22 Mac 2019

    komen : PH kaki putar belit fakta, kaki fitnah dan pencipta persepsi buruk kepada PAS.. itu fakta, manakalah AMANAH tukang ia tanpa kira dosa dan pahaha. IKRAM pula gadai perjuangan sokongan AMANAH

  6. “Subsidi Haji: Menteri Jangan Tunggang Agama”

    1. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mujahid Yusof, menjelaskan bahawa kerajaan akan mengurangkan subsidi Lembaga Tabung Haji (TH) ke atas jemaah haji dengan menggunakan konsep “Istito’ah”. Konsep berkenaan diperkenalkan bagi mengurangkan bantuan TH. Istito’ah bermaksud seseorang hanya boleh pergi haji dalam keadaan yang mampu.

    2. Dewan Pemuda IKATAN Malaysia mengecam kenyataan YB Menteri yang seakan-akan menggunakan istilah arab dan bermain dengan kata-kata untuk menghalalkan subsidi dikurangkan. Kos sebenar haji ialah RM22,900. Selama ini, rakyat hanya membayar RM9,980 untuk membolehkan mereka mengerjakan ibadah rukun Islam kelima itu. Persoalannya, jika dahulu kerajaan Barisan Nasional menjaga kebajikan rakyat, terutama umat Islam, kenapa hari ini kerajaan Pakatan Harapan terus membebankan rakyat?

    3. Dewan Pemuda IKATAN Malaysia menggesa kerajaan memperhalusi balik keputusan ini kerana keputusan sebegini menekan rakyat. Bagaimanakah pakcik dan makcik di kampung hendak mengumpul RM22,900 di waktu keadaan ekonomi Malaysia sendiri makin tenat dengan kos sara hidup makin melambung tinggi. Pakcik dan makcik di kampung juga tertekan dengan penurunan harga getah dan kelapa sawit yang mencari punca mata pencarian mereka. Jika pakcik dan makcik berjimat dan menyimpan sebanyak RM100 sebulan, mereka memerlukan masa menyimpan selama 229 bulan atau 19 tahun!

    4. Seharusnya subsidi terus diberikan kepada rakyat Malaysia untuk pergi mengerjakan haji pertama. Itulah yang dinamakan kerajaan berkebajikan. Banyak aset TH yang sudah diletakkan di bawah SPV. Kemanakah perginya apa jua pulangan dan keuntungan daripada dasar penstrukturan semula aset-aset TH ini hingga kerajaan masih mahu memeras segalanya daripada rakyat?

    5. Dewan Pemuda IKATAN Malaysia sekali lagi menggesa YB Menteri memperhalusi kembali keputusan memotong subsidi haji demi menjaga kebajikan rakyat, dalam kes ini rakyat yang beragama Islam.

    Demi Bangsa Malaysia!

    Shahir Adnan,
    Ketua Pemuda Dewan Pemuda IKATAN Malaysia

    komen : AMANAH khianat perjuangan, merosakkan imej IKRAM yang kini bukan lagi pertubuhan yang menjaga kepentingan Islam

  7. Dr M bukan diktator, dia cuma tegas kepada kabinet yang lemah – Hadi

    Presiden PAS Abdul Hadi Awang percaya bahawa Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad bukan seorang diktator.

    Sebaliknya, beliau berkata, Dr Mahathir seorang pemimpin yang tegas, terutamanya dalam menghadapi “kabinet yang lemah”.

    “Saya nak komen tentang kenyataan yang katakan Dr Mahathir diktator.

    “Itu bukan diktator, itu tegas, kerana beliau dipilih secara demokratik dalam pilihan raya dan PH yang pilih dia. Bukan dia lantik diri sendiri.

    “Apa yang penting ialah ketegasan. Tegas menghadapi ahli kabinet yang lemah. Itu bukan diktator, itu suatu yang perlu bagi pemimpin perlu tegas menghadapi ahli kabinet yang lemah,”” kata Abdul Hadi kepada pemberita di parlimen hari ini.

    Abdul Hadi berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Nurul Izzah yang dilapor media Singapura yang antara lain menyifatkan Dr Mahathir sebagai “bekas diktator yang menyebabkan banyak kerosakan”.

    Dalam wawancara itu, Nurul Izzah menyatakan kekecewaan dengan kemasukan bekas wakil rakyat Umno dalam PH, selain mengeluh tentang usaha menguatkan golongan moderat yang menurutnya tidak cukup.

    Nurul Izzah kemudian menyentuh tentang pengalaman bekerjasama dengan Dr Mahathir, yang satu ketika dulu merupakan seteru ayahnya, Presiden PKR Anwar Ibrahim.

    “Bekerjasama dengan bekas diktator yang menyebabkan banyak kerosakan bukan saja kepada hidup kami, tapi juga sistem (pentadbiran negara). Ia bukan sesuatu yang mudah,” kata Nurul Izzah.

    Kenyataan Nurul Izzah itu mengundang kritikan terhadapnya, selain menyebabkan pemimpin politik lain saling sindir-menyindir.

    Semantara itu, Abdul Hadi ketika enggan menamakan pemimpin Amanah yang didakwanya mengaku bahawa parti komponen PH itu menjadi alat kepada DAP.

    “Rakyat melihat sendiri, tak perlu saya hukum,” katanya.

    Abdul Hadi dalam ceramahnya di Kota Bharu Ahad lalu berkata Amanah diwujudkan semata-mata untuk menjadi alat kepada strategi DAP yang mahu menyekat pengaruh dan peluang PAS pada PRU-14.

    “Ini bukan saya kata. Pemimpin dalam PH sendiri kata tapi saya tak nak sebut siapa nama dia.

    “Pemimpin ini akui sendiri bahawa Amanah ini parti alat semata-mata,” katanya.

    komen : Kabinet lemah, cara berfikir pun masih kebelakang seolah-olah pembangkang

  8. Kelantan tak pernah haramkan jualan arak pada bukan Islam, kata PAS

    PAS berkata kerajaan negeri Kelantan pimpinan parti itu tidak pernah menhalang atau mengharamkan penjualan arak terhadap masyarakat bukan Islam sepanjang mentadbir negeri itu hampir 30 tahun lalu.

    Setiausaha agungnya, Takiyuddin Hassan berkata demikian apabila menegur sebuah akhbar yang menyalahtafsirkan kenyataan presiden parti itu, Abdul Hadi Awang mengenai kerjasama PAS dan Perikatan pada 1973.

    Pada satu sidang media di lobi Parlimen hari ini, Takiyuddin merujuk kepada salah satu syarat kerjasama 70-an itu yang disebut mengenai kebenaran penyediaan arak dalam majlis rasmi kerajaan ketika itu.

    “Salah satu syarat ialah kerajaan benarkan PAS untuk mengemukakan pandangan supaya acara-acara yang bercanggah dengan Islam yang dianjurkan dalam majlis kerajaan tidak dibenarkan, sebagai contoh hindangkan arak, tari-menari diadakan di majlis rasmi kerajaan.

    “Tapi telah disalah lapor oleh satu akhbar bukan bahasa Melayu, seolah-olah presiden PAS nyatakan bahawa bila PAS adakan penyatuan ummah, salah satu syarat ialah tidak ada arak.

    “Ini tidak betul, kerana yang dimaksudkan presiden PAS dalam majlis kerajaan itu tiada, sebab PAS bersama dengan Umno,” katanya yang enggan menamakan akhbar tersebut.

    Kenyataan Hadi itu susulan kerjasama rasmi PAS-Umno di peringkat Parlimen dan setiap pilihan raya kecil sebelum ini.

    PAS menyertai Perikatan pada 1972, sebelum meninggalkan gabungan itu lima tahun kemudian.

    Perikatan merupakan nama bagi BN sebelum ia diasaskan pada 1973.

    Ahli Parlimen Kota Bharu itu menjelaskan terdapat lesen-lesen permit dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan di negeri itu serta restoran yang menyediakan minuman keras.

    “Ia tidak jadi satu hasrat atau dasar kita kalau kita jadi kerajaan persekutuan…tidak.

    “Dari segi Islam, arak dibenarkan untuk orang bukan Islam. PAS sebagai parti berteraskan Islam, tidak mempunyai hasrat buat dasar tidak benar arak untuk orang bukan Islam.

    “Saya mohon dibetulkan kalau disalahpetik,” katanya.

    komen : Akhbar suka main isu

  9. CEO SPV: Menteri Agama tiada maklumat?

    KECOH di Parlimen hari ini, YB Menteri Agama gagal menjawab soalan mudah daripada YB Pendang (PAS) yang bertanyakan nama Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) dan Ahli Lembaga Pengarah Syarikat Urusharta Jamaah Sdn Bhd yang ditubuhkan sebagai langkah penstrukturan semula Tabung Haji.

    Keadaan ini pastinya menggusarkan para pendeposit Tabung Haji apabila YB Menteri sendiri tidak mengetahui nama CEO dan Ahli Lembaga Pengarah syarikat tujuan khas (SPV) yang menguruskan harta bernilai RM19.9 bilion milik Tabung Haji, dan kini dipindahmilik kepada Kementerian Kewangan Diperbadankan.

    Pada 11 Disember lalu, Tabung Haji mengumumkan untuk memindahkan aset tidak menguntungkan bernilai RM19.9 bilion kepada SPV yang dimiliki oleh Kementerian Kewangan sebelum 31 Disember 2018.

    Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji, Datuk Seri Zukri Samat berkata, aset yang dipindahkan itu merangkumi hartanah dan ekuiti bertujuan menstabilkan imbangan tunai dan mempercepatkan pemulihan kewangan kumpulan.

    Beliau berkata keseluruhan aset tidak menguntungkan (non-performing asset) milik Tabung haji, dikenalpasti menerusi dua kriteria iaitu membabitkan aset dengan hasil kurang 2.5 peratus bagi hartanah dan ekuiti yang memiliki rosot nilai melebihi 20 peratus.

    Malah ketika ditanya di dalam Dewan Negara pada 17 Disember 2018, YB Timbalan Menteri Agama telah menyebutkan dua nama wakil Kementerian Kewangan yang dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah ketika penubuhan SPV Urusharta ini, iaitu Datin Rashidah Mohd Sies dan Tuan Haji Mohd Hassan Ahmad.

    Namun pastinya ada perlantikan CEO dan Ahli Lembaga Pengarah yang baharu sejak SPV ini mengambil alih aset Tabung Haji bermula 31 Disember 2018.

    Persoalannya, bagaimana YB Menteri boleh menunjukkan sikap sambil lewa dalam hal ini, sehingga tidak tahu siapakah CEO yang dilantik bagi menguruskan harta institusi umat Islam bernilai RM19.9 bilion, walaupun telah tiga bulan beroperasi.

    Jika inilah kualiti jawapan YB Menteri, pendeposit Tabung Haji berhak untuk bimbang akan kemampuan kalian menjaga kepentingan kami.

    SYAHIR SULAIMAN
    Pengarah Strategi DPPM
    26 Mac 2019 – HARAKAHDAILY 26/3/2019
    komen : Bukan tiada maklumat lemah untuk mendapatkan maklumat betul

  10. Mahkamah tiada kuasa dengar semakan kehakiman bekas pengarah AIAC

    KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi hari ini menolak permohonan penangguhan untuk semakan kehakiman oleh bekas pengarah Pusat Timbang Tara Antarabangsa Asia (AIAC), N Sundra Rajoo yang mendakwa mendapat imuniti daripada pendakwaan.

    Hakim, Nordin Hassan berkata, permohonan Sundra tidak boleh dipertimbangkan untuk semakan kehakiman dan peguam negara mempunyai budi bicara tidak terhad di bawah Perkara 145(3) Perlembagaan Persekutuan berhubung hal pendakwaan.

    Katanya, Sundra sebenarnya meminta mahkamah menyemak semula keputusan peguam negara yang juga pendakwa raya.

    “Selepas mempertimbangkan hujah dan dokumen kes, mahkamah ini tiada kuasa untuk mendengar perkara itu dan tidak boleh menghalang peguam negara daripada melakukan pendakwaan.”

    Beliau turut menolak permohonan peguam Sundra, K Shanmuga, untuk menghentikan sebarang pendakwaan ke atas anak guamnya sementara menunggu rayuan kepada Mahkamah Rayuan.

  11. Teresa Dibidas Tidak Ada Standard Menteri

    Sesi pagi Dewan Rakyat hari ini sekali lagi menunjukkan sikap tidak bijak menteri dalam menjawab soalan yang diajukan.

    Pagi ini, Ahli Parlimen Paya Besar Mohd. Sahar Abdullah menempelak Menteri Industri Utama, Teresa Kok selepas Teresa gagal memberi jawapan dengan meyakinkan berkaitan usaha kementerian untuk memperkasakan industri sawit Malaysia terutama dari segi mencari pasaran baharu dan memperluaskan industri hiliran dalam usaha membantu meningkatkan pendapatan golongan pekebun kecil sawit.

    Teresa yang merupakan Ahli Parlimen Seputeh memberi jawapan yang menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan penyokong pembangkang apabila menjawab sesiapa sahaja yang menjadi Perdana Menteri, harga sawit akan tetap mengalami turun naik di pasaran dunia.

    Ketika menjawab soalan Shahar, Teresa memberitahu program Biodiesel B10 iaitu adunan 10 peratus biodiesel sawit dan 90 peratus diesel fosil sedikit sebanyak telah membantu meningkatkan harga purata sawit pada harga RM2,037 per tan bulan Januari dan RM2,122.65 per tan pada bulan Februari.

    Namun begitu, jawapan yang diberikan itu menerima kritikan Mohd. Shahar yang mempersoalkan mengapa Teresa tidak mengumumkan harga pada bulan Mac yang telah menurun.

    “Jadilah menteri yang ada standard sikit, apalah,” bidas Sahar yang jelas tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan.

    Untuk rekod, kenyataan demi kenyataan yang dikeluarkan oleh Teresa seringkali mengundang kontroversi, antaranya ialah menyarankan para pengusaha sawit bertukar bidang dengan mencuba menanam buluh. – UMNO ONLINE

  12. HARAP PAK MAN TELO DAH INSAF TAK IKUT JUNUN LG

  13. Nurul may be jujur but she is too naive

    Isu hipokrit ni….simple. Ask his father the King of Hypocrite. Put him in the dock he cried foul and preferred to speak fron the floor. Is this not the biggest hypocrite?

    Azmin is also a questionable character. No doubt about it.

    So if Budin is trying to portray nurul as honest and not hypocrite…well ask her about the case of an act behind the door…to pass exam!!!!!

    Who likes to badmouth malaysia and her leader overseas….ask Anwar

    Who is now badmouthing malaysia and her keader overseas….her daughter

    Hahah….sorry Budim

    1. Pak Rahman, bila nak perasan huru hara yg dibawa oleh TDM? Aset negara dilelong, rizab Petronas dijarah sampah 82 billion. Khazanah dijarah sampai rugi 25 billion? Siapa kleptokrat sebenar? Yg dituduh keloptokrat bina aset dan rizab. Yg balun aset dan rizab dipuja sebagai penyelamat??? Apakah akal masih berfungsi atau dah dilitupi nafsu?

      1. I do blame you for your deep slumber. Continue to fantasize spin fictions and indulge in falsities…..period

  14. Budin,

    Nurul ni anak Siape?

    klu dia bukan anak si dia, dan tiada kepentingan, blh la kita terima kejujuran nya.

    Klu dia anak Tun, mcm mana?

    Anak yg berani persoalkan bapa?

    Adakah kejujuran bersifat derhaka?

    1. Lanun ZUNNUN INI BUKAN SAJA COMMUNIST AND ANARCHIST, DIA JUGA GILA.

      Lihat lah kata2 dia, betul macam orang gila.

      Gamak nya ramai begitu di antara keturunan ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang.

      1. ANAK BISEXUAL

  15. semua bodek adalah satu kesalah andalam ph kalau ikut propa budin …melainkan bodek nuar.. itu adalah reformasi.. itu ph .. itu malaysia baru

    lantak korang lah…

    apa yang pasti… wujudnya ph adalah atas dasar kesepakatan hipokrit hanya untuk menjatuhkan rejim klepet.

    apa bezanya… ph dulu dan sekarang…?

    ada kuasa dan tiada kuasa…

    jika ph jatuh ia adalah disebabkan gila kuasa nuar berahi… atau mungkin sekurang2nya agenda puak penyokong reporbasi yang tak mampu menahan diri untuk berkuasa walau sudah ada perjanjian..

    dalam tempoh 2 tahun madey dah boleh setelkan masalah negara akibat rejim klepet… tapi sengaja madey umumkan 3 tahun…

    kat sini aku harap perjanjian akan dilanggar sebelum 2 tahun

    jadi silakan budin teruskab dngan propa anda…

    kah kah kah

    1. ..bagus.

      amat bagus. Klu mcm nie, terlebih bagus. 🤔

    2. Sedap nama kau Mat. Tapi komen kau busuk mcm tahi, kritik PH tarak justifikasi. Jadi, aku balun lah kau.

      Bodoh lah kau kata “wujudnya ph adalah atas dasar kesepakatan hipokrit hanya untuk menjatuhkan rejim klepet”. Nak gulingkan Klepto Najib Al Jibo, apa pulak pakatan hipokrit nya? Tak nampak Jibo dah beterabor?

      Waaah, konon nya kau pandai, mengata boleh settle dlm 2 tahun masakan Tun kata 3 tahun. Kau pengalaman apa? Pengalaman membodek Pak Sheikh (pakai istilah Budin). Kau harap dan mimpi lah – tarak janji tempoh atau tarikh, Dol.

      1. ..yg nie, dok syok di lihat bagus.

        🙄

        1. JUNUN KO LIWAT BERAPA KERAP

        2. Hingga tak dapat kamu di lihat bagus, yer?

          Kesian.

          1. JUNUN MINAT MAT JAMBU KAN

      2. spekulasi .. propaganda.. seperti dibuat budin setaip hari.. boleh dibuat oleh siapa saja .. tak perlu sijil atau pengalaman mahunpun sijil palsu

        kah kah kah

      3. perjanjian 2 tahun bukan aku cakap … budin yang cakap.. ko patut sound budin bukan aku.. cibai.

        Kah kah kah

  16. Yang orang keritik Nurul Izzah bukan kerana dia keritik Tun,Tapi tindakan nya menggunakan media asing untuk menyerang PM.Itu point nya.Ada faham kah Budin?Dia boleh keritik tapi biarlah menggunakan saluran yang betul.7HPsd

  17. Naik Taraf Kehidupan Desa Di Terengganu

    Alhamdulillah saya dimaklumkan perbahasan saya berkaitan keperluan naik taraf Balai Chabang Tiga, Manir dan Batu Rakit serta kereta dan motosikal peronda di Ibu Pejabat Kontinjen Terenggganu mendapat perhatian pihak yang berkenaan.

    Begitu juga soal Klinik Desa di Kuala Terengganu yang ada yg sangat ketinggalan berbanding Klinik klinik yg ada sekarang sehingga ibu ibu yg sarat mengandung perlu menunggu dengan duduk bersila/bersimpuh atas lantai klinik. Ada wartawan yg talipon saya bertanya Klinik mana yg boleh dilihat keadaan itu. Saya beritahu cuba pergi Klinik di kampung saya , Klinik Desa Kg Durian Burung sudahlah. Terutama pagi hari Ahad atau hari ini hari Selasa.

    Saya senaraikan Isu isu berbangkit di klinik desa durian burung:

    1. Kekurangan kemudahan di klinik.
    Masalah ruang menunggu yang sempit. Hanya kaum ibu dan anak yang muat utk menunggu. Tiada kerusi yg mencukupi. Bila terlalu ramai, hanya mampu duduk bersila sambil menunggu giliran.

    2. Ruang kerja staf/ jururawat yang kurang selesa.

    3. Pesakit yang ramai setiap hari terutama hari ahad dan selasa, memandangkan klinik desa durian burung tumpuan penduduk.

    4. Tiada kemudahan kerusi meja yang lengkap untuk jururawat dan staf.

    5. Tiada perabot, kipas yang mencukupi untuk simpanan ubatan dan fail2 pesakit.

    6. Tiada ruang yg mencukupi dan selesa untuk bahagian kanak2

    Saya menerima maklumat ekoran ucapan itu, Klinik Kesihatan Hiliran, Kuala Terengganu juga bakal diberi tumpuan ekoran masalah kesesakannya. Jika betul, saya ucapkan terima kasih kerana saya tidak sempat menyebutnya kelmarin.

    Begitu juga masalah berkaitan Lesen Pukat Tunda Khas Musim Tengkujuh yg membabitkan nelayan Terenggganu. Saya harap pihak Perikanan cuba bezakan antara Pukat Tunda yg mendatangkan masalah kepada ekosistem, merosakkan bubu, mematikan anak anak ikan berkualiti tinggi sebelum ia sempat membesar dengan jenis pukat tunda yg diguna untuk menangkap udang oleh nelayan nelayan tempatan Terenggganu ini. Lesen Khas yg setiap tahun dileluarkan sebelum ini kecuali tahun ini disertakan dengan syarat yg sangat ketat memperincikan jenis pukat, kawasan yg boleh memukat dan lain lain yg menjamin apa yg jadi isu berkaitan ekosistem, bubu, unjam tidak terjejas oleh lesen khas ini yg cuma bagi membolehkan nelayan mengambil kesempatan dari fenomena musim tengkujuh dimana populasi udang ditolak oleh ombak ke pesisir pantai.

    Jika udang ini dapat dituai, bukan sahaja nelayan beroleh pendapatan, rakyat Terenggganu juga boleh mendapat dan merasa udang segar yg lebih murah bila bekalan bertambah.

    Saya juga membangkitkan kembali soal wang pendahuluan milik Kerajaan Terenggganu sebanyak RM1.85 billion yg telah digunakan oleh Persekutuan untuk melaksanakan projek Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT2). Persekutuan telah berjanji memulangkan. Saya hairan bagaimana bila kerajaan persekutuan menaik taraf jalan di Kijal, Kemaman yg merupakan projek milik persekutuan, ia dikatakan sebahagian bayaran balik wang pendahuluan berkenaan? Itu sangat ganjil kerana apa yg menjadi milik persekutuan adalah memang tanggungjawab persekutuan. Adakah praktis yg sama dibuat di negeri lain? bayar wang negeri dengan projek milik persekutuan?

    FB
    Ahmad Amzad Hashim

    komen : Terengganu makin baik semenjak PAS memerintah

    1. Bagus.

      Pandai2 gunakan duit yg di perolehi dari Pusat.

      Jgn pulak salah gunakan dok beri subsidi naik haji.

      nak jadi tetamu tuhan pun bak seperti pengemis

      1. Lanun ZUNNUN COMMUNIST AND ANARCHIST ini menghasut Melayu dan Islam lagi.

        Dia memang sentiasa coba memporak perandakan keadaan seperti jenis dia cetuskan perselisihan kaum 13 Mei 1969 dulu.

        Aku yakin sampai masanya dia akan ditangkap dan diheret ke mahkamah.

        1. laa,

          Klu dok nak jadi tetamu tuhan dgn duit Rakyat, baik Rakyat je yg jadi Tuhan.

          Oopps,

          Jenis Rakyat ape yg merasakan mereka Tuhan?

          1. Kamu kata kamu sembah “the ancient one”. Batu, dsb nya.

            Tak kisah lah kau nak sembah ape. Tapi kau persendakan Tuhan orang Islam, kau aku balun.

            Dan minta Police Cyber Unit tangkap kau di masa yang sesuai kpd depa.

  18. Bukan Tun M saja tegur sikap menteri

    KUALA LUMPUR: Sikap menteri kabinet perlu diubah demi masa depan dan rakyat di negara ini, demikian kata Naib Presiden PAS, Ustaz Idris Ahmad.

    Malah katanya, menteri kabinet kerajaan diingatkan tidak sombong dan sentiasa merujuk mereka yang lebih pakar, berkebolehan dan berpengalaman dalam bidang yang melibatkan portfolio kepentingan negara.

    “Apa yang kita saksikan, teguran mengenai sikap menteri kabinet ini bukan hanya dilontarkan oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sahaja tetapi juga dari orang yang bukan berada dalam kabinet kerajaan hari ini seperti tokoh wartawan negara, Dato’ A Kadir Jasin.

    “PAS percaya lontaran tajam Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang ada benarnya bahawa Tun Mahathir memang keseorangan menerajui negara sekali gus perlu dirombak menteri kabinet kerajaan hari ini dengan diisi oleh mereka yang lebih pakar dan berkebolehan,” katanya.

    Beliau yang juga mantan Ahli Parlimen Bukit Gantang menyifatkan pimpinan kerajaan yang terdiri daripada empat parti seolah hilang rasa hormat kepada Tun Mahathir sebagai ketua negara.

    “Masing-masing (parti) ada agenda tersendiri. Tidak hairan mereka boleh mencabar keputusan Tun Mahathir seperti yang telah diputuskan oleh beliau untuk tidak mengadakan pilihan raya kerajaan tempatan, tetapi DAP berdegil mahukan pilihan raya itu diadakan, begitulah selanjutnya sehingga apa yang berlaku seperti hari ini,” tambahnya sebagai mengulas pandangan Presiden PAS baru-baru ini yang bersetuju kabinet kerajaan hari ini dirombak dan diisi dengan individu yang lebih berkebolehan dan berkemampuan.

    Beliau tidak menafikan di zaman pemerintahan kerajaan Barisan Nasional (BN) teruk namun kerajaan Pakatan Harapan lebih teruk daripada kerajaan BN. – HARAKAHDAILY

    1. ..kepimpinan PAS, tak perlu berubah dlm masa yg sama kepimpinan di minta berubah?

      …terlebih teruja nih

      1. JunUN KO DAH SEMBAHYANG KE

  19. PAK DAJJAL TANYA SEPOL CAN I FUCK YOU

    1. ..SEPOL JAWAP, WHO IS SAYING..

      1. PAK DAJJAL LA MINTA BUNTOT SEPOL…DIA MANA ADA BURIT

  20. TONG M SIMPAN RM83B DI TAIWAN

  21. Seandainye ditaqdirkan anwar menjadi PM adekah azmin akan kekal menteri?….

    Azmin sudah nobody dlm PkR….

    1. ..he is somebody.

      1. KO NAK SERAH KE BODY KO KAT PAK DAJJAL

  22. Kok mcm nie berapi2 yg sangsi Anwar menerajui PM 8, selepas Tun, maka kerajaan yg ujud terkemudian akan berjenama baru, bukan PH lagi.

    Tapi ini berlawanan dgn consensus yg sediada antara komponen2 PH itu sendiri.

    ..walau bagaimano pun, PH akan mencari penyelesaian tanpa perlu melibatkan PASUmno.

    Dlm masa PH sdg menghadapi krisis dalaman, PASUmno juga di landa dgn kehilangan MP2 & Ahli2 yg ” berhijrah” ke PBBM, WARISAN & AMANAH.

    ..in the end, it bogged down to who has the money? Depak in an interview said, Najib still has equivalent RM 100 B parked in Dubai.

    ..by 2020, what were said today, will be far different by then.

    ..Yg obvious, PAS is the big loser. Pandai pun tidak, alim terlebih ya.

    1. Cantik bahasa kau kali ini wahai ZUNNUN THE COMMUNIST AND ANARCHIST. Komen2 yang di bawah itu termasuk yg dalam BI berterabur grammar nya. Ditulis geng member yang lain yer?

      Korang blogging pun ada geng, nampak nya. Maklumlah jenis yang mulakan institusi secret societies, thugs and gangsters di negara ini.

      Kali ini aku setuju kamu kondem Najib “still has equivalent RM 100 B parked in Dubai.” Tapi kamu tak bagi link kpd maklumat itu supaya ramai pembaca percaya jumlah itu.

      1. ..woit,

        pagi lagi dah high?

        1. MlM TD JUNUN DAH SERAH BONTOT

  23. Jujur saya telah mengikuti blog Sdr Shahbuddin sekian lama, namun saya tidak melihat blogger dan admin laman blog ini jenis pengampu, penjilat atau spesis Sokong Membawa Rebah. Memang ada tulisan beliau yang tidak saya setujui namun banyak yang saya bersependapat dengan tulisan beliau. Jangan lupa bahawa sumbangan pena dan blog Sdr Shahbuddin selama ini amat banyak membantu Pakatan Rakyat dulunya dan PH kemudiannya dalam menumbangkan regim Kleptokrat UMNO Najib. Malah saya kira sumbangan blog Sdr Shabuddin ini memenangkan PH dalam PRU 14 dulu, jauh lebih besar dari jasa kebanyakan para komentar di blog beliau ini. Realiti ini tidak boleh dinafikan. Sdr Shahbuddin boleh saja memilih menjadi pencacai politikus dipuncak kuasa dan mendapatkan keuntungan peribadi, tapi saya percaya, bukan itu matlamat utama beliau.

    Memang jelas malah ianya hakikat bahawa sikap Tun M sebelum PRU 14 dan selepas memenanginya dan menjadi PM ternyata berbeza. Malah perangai ego dan “keras kepala” kini kian terserlah dalam dirinya walhal dalam waktu singkat pun terlihat terlalu banyak kata kata dan tindakan koner baring telah dibuatnya yang menyukarkan kedudukan PH sendiri. Saya percaya ramai pimpinan parti komponen selain BERSATU menyedari dan kurang senang hal ini, tapi demi keselesaan kedudukan, jawatan dan karir politik masa kini, mereka lebih rela membaculkan diri dari berkata, menegur dengan tegas lagi berani dan berprinsip. NurulIzzah ternyata lebih berprinsip, berdisplin dan teguh dengan perjuangannya. Memang menongkah arus dan menyanggah seorang bos/ketua bukanlah suatu tindakan mudah walau pun ketua atau boss sering silap dan melakukan perkara tidak betul (apatah lagi seorang boss separuh nyanyuk). Namun politikus wanita muda ini ternyata lebih berani bersuara berbanding jantan jantan “politikus mandul” di dalam PH sendiri. Lebih mulia berkata benar sekali pun ianya pahit!.

    1. Yes, I agreed.

      Budin & Admin have contribute a lot. Terkini dah 50 Juta yg visit this blog.

      salute

      1. Di tulis gang member yang lain yer? Berterabur grammar nampak nya.

    2. Madey nak jadikan PH seperti BN yg dia berkuasa penuh satu masa dulu…

      1. ..betul ke nih?

    3. Tuan Budin yalah penyokong kuat dan konsistent Pakatan Harapan, beliau kritis sbg check and balance supaya konsensus PH yang memenangkan PRU14 dipatuhi dan teras perjuangan PH direalisasikan kpd rakyat dan pengundi.

      Bukan beliau seaorang, blogger Syed Outside the Box yang rapat dgn Ayahanda juga bertindak kritikal kpd Kerajaan PH walaupun refrain dari pointing the buck stop at No. 1

      Terkini beliau mengkritik Cadangan Airport Kulim sbg mengulangi kesilapan rejim Klepto yang giat projek2 mega spt ECRL yg tidak ada economic value tetapi menguntungkan kroni2 dgn land swap dan back door compensation.

      https://www.malaysia-chronicle.com/?p=160387

      Dalam analisa yg tajam ini, no surprise Syed tidak menyentuh faktor tersirat Azmin- Mukhriz- Ayahanda Bersatu dalam projek Airport Kulim ini.

      Cuma yang berbeza antara Tuan Budin dan Syed yalah Syed paling antiBrader sehingga memfitnah HIV/Syphlis dihari akhir PRK PD.

      Syed jugak yg mencetuskan konsensus PH dibatalkan dan Bersatu mengiatkan Pakatan Bersatu baru utk kekal sbg Kerajaan dgn kemasukan kaki2 lompat dan sokongan parti2 lain termasuk PAS.

      Agak ironik karma politik bila Syed sekarang bertongkat seolah dia yang berpenyakit berat.

      Lebih berat agaknya dementia seolah berumur 93 tahun, bila membalun PH sbg Pakatan Haprak dan Putus Harapan sedangkan dia yang tersangat ingin self- destruct JV PH kerana phobia kpd Brader.

      Last2 frust menonggeng kerana Ayahanda menolak usul Bersatu PM 5 tahun atau Ayahanda tidak bertindak anarkik membalun Brader dan DAP sbg ungrateful ingrates atau Amanah sbg Khadam DAP semata2 kerana nak tukar Kerajaan.

      Tuan Budin jugak lah yg maseh berjuang atas konsensus PH, tahniah. Ini lah yang dinamakan dalam politik ada maruah jika dah berpakatan dan tahu berbudi jasa pengorbanan orang2 lain diatas kemenangan PH.

  24. Perdana Menteri Minta Rakyat Malaysia Minum Sesudu Minyak Sawit Sehari

    Dalam ucapan pelancaran ‘Sayangi Sawitku’, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir meminta Rakyat Malaysia agar meminum 1 sudu minyak sawit sehari. Sepatutnya semasa gimik pelancaran, Perdana Menteri dan Menteri berkenaan, Terresa Kok minum segelas minyak sawit, sebagai tanda pelancaran kempen. Barulah namanya kepimpinan melalui teladan.

    Perdana Menteri mohon mencadangkan Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malek supaya meminum segelas minyak sawit sehari, mudah-mudahan boleh mengurangkan sedikit kebebalannya berkaitan perkara-perkara di bawah:

    1. Kejadian di luar universiti. Restoren Amjal tidak ada kena mengena dengan pentadbiran Universiti Malaya.
    2. Provokasi dimulakan oleh mahasiswa keturunan Cina tersebut. Protes yang dipanggil ‘silent protest’ turut membawa pembesar suara. (Lihat gambar di bawah)
    3. Naib Chanselor diarah komen hal politik? Kegilaan apakah ini?

    1. Madey dah tak ade cara nak pulihkan harga kelape sawit…

      Mcm ni madey nak lawan EU dgn beli jet cina?….

      1. Dia dah cakap itu hanya cadangan. Bagi memberi bayangan bahawa Malaysia tidak boleh berdiam diri bila EU coba rosakkan nilai minyak sawit.

        Tapi memang biasa lah, lanun ZUNNUN THE COMMUNIST AND ANARCHIST eksploitasi, twist and spin kenyataan itu. Tak sah harap cadangan apa2 bagi nya.

        Apa saja di buat nya bagi mendapatkan keadaan merosot dan porak peranda di negara ini. Tingkah laku biasa communists and anarchists.

        1. ..tak, mano buleh. Tak mungkin nak beli Jet dari Cino, Melayu kan dah pandai buet Jet sendiri.

          ..tapi klu Puak Melayu melebihkan mereka Puak Adam, maka kurang Melayu nyo utk berani bersaing, bukan saja Jet, Malaysia bukan lagi Negara Membangun, tapi Negara Maju.

          ..siape yg terlebih rethoric dgn keMELAYUan selama nie?

          1. “berani bersaing”? Bersaing dengan kaum ko? Ko maksudkan kaum kau pandai berniaga?

            Kalau betul pandai, awat 3.000 tahun punya sejarah, jenis korang di China sentiasa merana, ekonomi bersepai, hingga masuk kominis, lagi bersepai, dianggap pariah di dunia antarabangsa hingga ha ya 20-30 tahun yang lalu?

      2. ..klu Cino tak nak beli, mcm mano?

        ape si terlebih over nak buat?

        turn into bio fuel?

        1. Ko pun tak peduli? Ko sorakkan pulak? Ini bukan negara ko? Bila nak hijrah ke negara lain?

    2. …analogy nih bagus di ambil kira seperti nih..

      PAS kata, jika undi mereka masuk syurga, maka yg di buat mesti semua betul.

      Betul ke??

      1. JUNUN KO CAYA SYURGA KE

  25. anwar dah tak releven untuk rakyat malaysia…kalau kita buat survey percayalah anwar dh jauh kebelakang…kalau anwar lancarkan undi tak percaya,percayalah anwar akan tewas…saya vote pas-umno,Pro-azmin dan bersatu untuk bentuk pakatan baru yg lebih kuat…

    DAP dan anwar boleh duduk tepi..

    1. ..laa

      mcm mano Anwar dah tak releven laii?

      ..kito samo2 tengok PRK RANTAU. bila PKR monang, hampess Puak KeMELAYUan PASUmno.

      1. Tak tahu apa maksud dan niat dia selalu menggunakan istilah “Puak KeMELAYUan PASUmno.” Di huruf besarkan nya perkataan MELAYU itu.

        Dia sudah dinobatkan dan diwartakan sebagai ZUNNUN THE COMMUNIST AND ANARCHIST. Jadi, tidak dapat difikirkan dia ada niat baik bila membuat begitu.

        Puak dia yang mencetuskan pergaduhan kaum 13 Mei 1969. Google lah “Kertas Putih Trajedi 13 Mei 1969 keluaran MAGERAN” untuk mendapat tahu butiran kanjut bagi nya.

        Elakkan lah supaya peristiwa itu jangan berlaku lagi

        1. .kau nie patut di tangkap asyik harping on threat & trajedi.

          tapi, kiasu mcm ko nie, mcm peluh di siang hari je. mcm se ekor fundie.

          1. Apa”threat & trajedi”? Kalo tak reti BI, cakap BM laaaa. Ko sekor kominis dan anarkis.

    2. Mcm mana nak percaya cakap ko…teori bodoih aje…

  26. Nurul Izzah berani menyatakan ape yg tak kena dgn madey..izzah sudah letak jawatan ahli PAC…

    Perlu ade seseorang menegur madey seblm PH bertambah parah….2 prk PH sudah lingkop tapi madey masih syook sendiri….madey tak percaya kajian popularitinye sudah merudum..

    1. Kau menuduh liar aje. Semua nya hanya pendapat kau saja. Siapa mau percaya kau?

      Dia dapatkan kemenangan suatu PRU, Dol. 2 Prk yang satu memang kawasan Pembangkang, kau nak hebohkan ker? Belajor menipu membohong dari Klepet ker?

  27. The Mahathir-Anwar Intrigue And The Silence From DAP…

    There is a lot of talk regarding the Tun Dr Mahathir Mohamad-Anwar Ibrahim power struggle. Anwar, of course, denies there is a power struggle while Mahathir just smiles, as usual. But whatever it may be, the talk comes from only the Malays. We may have noticed that DAP has remained very silent and has said nothing.

    So, what is DAP’s stand? Does DAP support Mahathir to ride out his ‘agreed’ two-year term until May 2020? Does DAP want Mahathir to serve his full five-year term until GE15? Or does DAP want Anwar to take over as soon as possible, say by May this year or in a few weeks’ time?

    There are three theories. Anwar will take over in May this year. Anwar will take over in May next year. Mahathir still stay on until GE15. DAP, however, has not indicated what the scenario should be.

    And why is DAP uncommitted to any one of those three possibilities?

    DAP wants Mahathir and Anwar to continue to fight so that DAP can remain strong.

    Well, first of all, DAP does not want the power struggle to end. DAP controls a large number of seats and anyone who wants to emerge the winner in this power struggle needs the support of DAP.

    So why should DAP announce who they support, whether Mahathir or Anwar, and in essence give away their support free-of-charge.

    Whoever wants to become Prime Minister will need DAP’s support and this support will not come free, or even cheap. That person will have to pay dearly for it. After all, when you make a deal with the devil, you will need to sell your soul.

    Secondly, as long as the Malays inside and outside Pakatan Harapan continue to fight, DAP will remain strong. DAP already has more than 95% of the Chinese support with about 75% of the Indians. So, if the Malays are split into four or five, that serves DAP’s interest.

    Any Umno-PAS cooperation is disadvantageous to the Chinese…

    In Pakatan Harapan you have the Mahathir group and the Anwar group. Outside Pakatan Harapan you have the Umno group and the PAS group. Then you have the Sabah group and the Sarawak group.

    With six groups and not one huge pan-Malaysian Malay group — like what DAP has achieved with the Chinese — DAP is the kingmaker of Malaysian politics.

    That is why DAP is very upset when Umno and PAS talk about getting married. Umno controls 35% of the Malays, PAS another 35%, and the balance by Pakatan Harapan.

    But if Umno and PAS unite, then 75% or maybe even 80% of the Malays would become a force to be reckoned with, even if 95% of the Chinese support DAP en bloc.

    That is why Pakatan Harapan, in particular DAP, sees any cooperation between Umno and PAS as a tragedy and a threat to Chinese political domination.

    1. “The Silence from DAP..”,

      “DAP is very upset when UMNO & PAS become PASUmno”..

      ..yg upset nie siapo? Hinggakan istilah DAPig, kafir harbi, kommunist etc etc..

      Agek nyo, klu DAP sebahagian rumpun PASUmno, ado ko istilah sedemikian?

      atau PASUmno golongan Puak Melayu yg terlebih ketinggalan jika di bandingkan dgn PH & WARISAN.

      There is another bloc, GPS, and is very wary of Extreme Rethoric, PAS.
      mcm semuo tak suka PAS nie mengape?

      1. Bloc GPS tu amende? Awat tak kasi contoh2 “Extreme Rethoric, PAS” yang kau calkap tuh? Jenis menuduh liar kamu nih.

        “golongan Puak Melayu” tu amende? Kamu mau bezakan dengan puak “ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang” ke?

        Yang paling tak suka PAS dah tentu lah DAP. Sebab korang takutkan Hudud PAS. Takut kena potong lidah asyik menuduh liar tanpa bukti, alasan dan punca2 maklumat yang sahih.

  28. Anwar plans to trigger mass defection from PH before 19th May 2019?????

    Sometime in December last year, the PKR chief commenced a series of ‘secret’ discussions – which were not so secret given that I know about them – with Muhyiddin, several DAP MPs and a group of UMNO ‘warlords’ on the need to vote Mahathir out from government.

    He told Muhyiddin one thing, the DAP another thing and UMNO yet another. He figured that as long as he made everyone happy, they’d each go to bed with sweet dreams and support his no confidence vote bid.

    But little did he know that the DAP commenced its own series of discussions with Muhyiddin’s men and agreed to support the latter as Prime Minister in the event Mahathir was toppled.

    Days turned into weeks, and weeks…well, weeks. Before long, it was time for Semenyih to go to polls. Mahathir was one up against Anwar and knew that the latter would trigger a no confidence vote against him right after Semenyih. He knew that if Pakatan scored badly, many of the 125 MPs whose support he commanded would be confident enough to support Anwar.

    So he whispered to Clare Rewcastle Brown that the letter she wrote to the Manager of Maybank Jalan Tun Razak would be able to turn UMNO and PAS voters against Dato’ Seri Haji Abdul Hadi Awang.

    Clare fell for the trap.

    In the letter, she named Hadi as the person who paid her RM1.4 million to settle a lawsuit out of court. But the bundle of documents her lawyers filed with the High Court of Justice in London pursuant to settle the case bore no signs of that letter.

    The only legal agreement she entered with Hadi made absolutely clear that the settlement was without costs. That agreement is currently parked at the London Court, filed as evidence that Hadi did not wish to pursue his suit against Clare and that the latter agreed not to divulge details of the settlement in public.

    Which is why, when Mahathir reminded Clare of the letter, she knew that someone else needed to make a big deal out of it before she could go public with it.

    We’re made to understand that Mahathir floated Anwar’s name by telling Clare of the PKR chief’s disgust for Dato’ Dr Rameli Musa.

    That led Clare to whisper into Anwar’s ear that a letter existed ‘proving’ that Hadi paid her RM1.4 million. When Anwar was told that the payment was by Rameli, he burned rubber to get news of the letter to media, thinking that an investigation into its content and the stuff found printed on a cheque Clare was willing to leak would link Rameli to Mahathir.

    He thought wrong.

    And that has always been the problem with Anwar. He never ever learns from his mistakes. He honestly believed that Mahathir would go out on a limb to protect Rameli to safeguard the latter’s interests.

    In actual fact, all Mahathir did was wait for someone to put two and two together, lodge a police report and tell cops that Rameli conspired with Maybank, Bank Negara Malaysia and lawyer Americk Singh Sidhu –the man named on the cheque – to launder RM1.4 million into the United Kingdom.

    The minute the report was lodged, Dato’ Seri Mohd Shukri Abdull was told to initiate the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) into a money-laundering probe by confiscating all relevant documents from Rameli.

    Thanks to Anwar, Mahathir now has evidence of all the money Rameli channelled to several PKR MPs prior to the 14 th general election. That evidence comes along with proof that the MPs broke election laws by overspending during campaigns.

    Mahathir handed the proof to Azmin before assigning him the daunting task of blackmailing all those MPs by telling them to boycott Anwar’s planned no confidence motion. That explains why nobody stood up to call for the motion when the 14th parliament commenced its first meeting two weeks ago.

    Meanwhile, Clare was told by Dato’ Seri Khairuddin Abu Hassan that should she ever cross Mahathir’s path, the Bank of England would be presented with evidence that she laundered RM1.4 million into the UK.

    Now do you understand why Nurul decided not to seek a new term as lawmaker? Anwar knows, that if he were to play “merajuk” and talk about this being “his last term,” nobody would care, as not only have the majority of PKR MPs hopped onto Azmin’s bandwagon, UMNO and PAS have made it absolutely clear that they do not want him.

    So he’s using his daughter to gain sympathy from UMNO, DAP and PKR MPs before making a second ditch attempt at negotiating some terms with them.

    Should he succeed, three days prior to the 19th of May 2019, he will get Nurul and Rafizi Ramli to leave Pakatan and persuade some 30 MPs to follow suit.

    Fuyoo..makin kebaboom pulak sinetron yang dimainkan oleh kedua2 nemesis politik ni…mengalahkan game of thrones pulak lah..apa2 hal pun jangan lupa order pop corn dan kuaci banyak2..episod finalenya dah dekat sangat beb !!!!

    1. Ko bawak cerita dongeng …

    2. ..terlebih over cerito PAS nih.

      1. KO MAIN BONTOT TAK KAN NAK NGAKU

  29. Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad membalas kenyataan Ahli Parlimen Permatang Pauh, Nurul Izzah Anwar yang menzahirkan rasa kecewa dengan prestasi kerajaan Pakatan Harapan (PH) dengan berkata, biarlah orang hendak kecewa kerana beliau juga merasai situasi yang sama.

    “Takpalah banyak orang kecewa, saya pun kecewa dengan diorang (mereka),” kata Dr Mahathir yang dipetik portal Utusan Malaysia, hari ini selepas majlis amanat khas perdana menteri kepada penjawat awam Kedah di Wisma Darul Aman di Alor Setar.

    Nurul Izzah dalam wawancaranya dengan akhbar Singapura, The Straits Times, meluahkan rasa kecewanya dengan kerajaan PH yang didakwa gagal menunaikan janji dan gagal menggerakkan agenda reformasi seperti sepatutnya.

    “Perlu bekerja dengan bekas diktator yang telah menyebabkan pelbagai kerosakan, bukan sahaja dalam hidup (keluarga) kami bahkan kepada sistem (pemerintahan negara), ia bukan mudah.

    “Saya betul-betul mahu (usaha) mengangkat agenda reformasi menjadi fokus utama kami,” kata anak sulung Presiden PKR Anwar Ibrahim itu dalam wawancara tersebut.

    Malah, Nurul Izzah turut mengumumkan hasratnya untuk tidak lagi bertanding dalam pilihan raya selepas penggalnya sebagai ahli parlimen Permatang Pauh berakhir.

    Beliau juga sebelum ini, membuat kejutan apabila meletakkan jawatan sebagai anggota Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) setelah tidak bersetuju dengan kenyataan Dr Mahathir yang mahu mengekalkan Ronald Kiandee sebagai pengerusi PAC.

    Sementara itu, Bernama melaporkan Dr Mahathir menyifatkan tindakan anggota parlimen pembangkang yang meletak jawatan daripada PAC adalah ‘hal sendiri’.

    “Tak apa, nak letak (jawatan) letaklah, dia punya hal lah,” jawabnya ringkas.

    Beliau diminta mengulas tindakan semua Anggota Parlimen pembangkang yang menganggotai PAC hari ini meletak jawatan serta-merta sebagai membantah keputusan mengekalkan pengerusinya kepada wakil kerajaan.

    Ketua Pembangkang Ismail Sabri Yaakob dilaporkan sebagai berkata notis peletakan jawatan kesemua anggota parlimen Barisan Nasional (BN) dan PAS yang menganggotai PAC akan dibuat segera.

  30. BUKTI SETAKAT NI PAK DAJJAL TELAH LIWAT 10 ORG

    1. .huh,

      dah terbukti blum?

      Kek Social Media, Mahkamah & Bualan byak dah.

      Tapi jiko dio jadi jugak PM 8, kao garuk kepalo laa

    2. Termasuklah jubo ko dah kena tibai… kan?..

      1. JUNUN MANA BEST BER JUBO ATAU TAHAN JUBO

        1. ..agek nyo, semuo yg hampir dgn dio, kena tibai. Betul ke?

          Waktu had1 ketika bersekongkong dgn Anwar dulu terkena jigak ke, hinggakan meradang sgt kek dio?

          1. KO SEDAP KENA TAHAN BONTOT YE

  31. Puak Rafizi marah sebab kalah tanding Azmin jawatan Timb Presiden PKR ke? Nurul pun ikut marah ke? Pak Sheikh pun tak risau sebab ada yang suruh Azmin chalen jawatan Presiden PKR ke?

    Banyak soalan aku. Tapi Budin senang ajer jawab nya – dia tuduh Azmin ampu bodek Chedet ajer. Memang lah, Budin mesti sokong Pak Sheikh. Dan sokong Nurul sebab hala yang sama.

    Jawatan Penasihat Media PM8 itu amat besau, Beb. Macam yang A Kadir Jassin pegang sekarang. Jadi kita dengar ajer ler Budin membalun Azmin, Budin menyokong (dia tak ampu bodek) Pak Sheikh. Kita balun Budin mana yang patut ler.

    1. Tapi Pak Sheikh pun sebenar nya risau pengaruh Azmin naik. Nurul pulak letak semua jawatan, jadi YB pun last time. Mana dia nak harapkan sokongan selain dari Fizi?

      WAWI Jijah pulak nampak naik syiok pegang jawatan TPM tuh. Personaliti tak menarik, tak tahu lah jika dia nak tolong sangat Bang Non dapatkan undi dalam parti.

      Aku rasa Azmin mesti coba dapatkan jawatan Presiden PKR satu masa nanti. Dapat ajer, dia jadi TPM ler. Nipis lagi ler peluang Bang Non jadi PM. Sapa kata politik ni senang?

      1. DALAM satu wawancara dengan The Straits Times Singapore ahli Parlimen Permatang Pauh yang juga anak “bakal PM” Malaysia Nurul Izzah dilaporkan berkata:

        “I mean having to work with a former dictator who wreaked so much damage, not just on our lives, but the system.

        “It was not easy,”

        (Maksud saya bekerja untuk seorang bekas diktator yang telah banyak merosakkan bukan hanya kehidupan kita tetapi sistem. Bukannya mudah)

        Nurul meluahkan kekecewaan dan patah hatinya dengan sikap dan kepimpinan Tun Dr Mahathir dan masih kecewa dengan tindakan Tun memenjarakan ayahnya sebelum ini.

        Difahamkan tindakan Tun menerima ahli-ahli Parlimen Umno yang melompat ke Bersatu selain mengekalkan Ronald Kiandee sebagai Pengerusi PAC sedangkan beliau bukan lagi anggota pembangkang (PH berjuang memperuntukkan kerusi Pengerusi PAC untuk wakil pembangkang) antara faktor “patah hati” Nurul.

        Tindakan Nurul ini mula menunjukkan keretakkan dalam PKR sedang calon PKR bakal berhadapan BN dalam PRK Rantau tidak lama lagi

        Seorang bekas ahli parlimen PKR N.Surendran menyelar tindakan Nurul menyerang Tun sebagaimana dilaporkan The Star hari ini manakala Timbalan Presiden PKR DS Azmin Ali dilihat memerli tindakan Nurul itu dalam tweetnya walau tidak menyebut nama (crybaby?).

        Mungkinkah serangan pada Tun ini permulaan ke arah “Langkah Langkawi” iaitu undi tidak percaya terhadap Tun?

        Kalau Tun bekas diktator sebagaimana didakwa, pasti pihak Bersatu pro-Tun sangat tahu DS Anwar pula bekas apa.

        Jadi, mana yang akan datang dulu? Undi tidak percaya atau PRK Rantau?

        1. Jika “tindakan Tun menerima ahli-ahli Parlimen Umno yang melompat ke Bersatu” itu mematahkan hati Nurul, bodoh lah dia. Dia tak faham politik.

          Berbagai lagi tindakan yang lebih teruk dilakukan orang2 politik di seluruh dunia sehingga ada istilah “Machiavellian”. Kot dia tak kuat jati diri.

          Kalau dia coba nak melemahkan Tun M dengan kata2 begitu, bodoh lagi dia. Kata2 begitu tak sampai ke mana, walau pun di expose’kan di S’pura – dia gunakan S’pore Straits Times.

          Apa jenis pemimpin macam itu. When the going is tough kpd dia, cabut lari. Bagus lah dia go away dari semua jawatan sekarang.

          1. ..kan dah ramai pemimpin MELAYU kerap di undang oleh pemberita luar negara, ngape yg ini jadi terlebih kontrovesi?

            ..klu ungkapan yg terkial2 mencari alasan, bukan sj terlebih pandai tapi terlalu banggang.

            1. Macam kamu yang COMMUNIST AND ANARCHIST.

              Kamu takda keluarkan alasan langsung, ha nya menuduh liar.

              Tapi itu memang dah kerja COMMUNIST AND ANARCHIST. Malang nya tarak siapa yang percaya kominis sekarang.

              Punya benci rakyat Malaysia kpd kominis hingga Chin Peng mampus, habuk nya pun tak dibenarkan masuk Malaysia.

      2. Ko kutip cerita dongeng ni dari mana?…azmin yg melalak ketakutan bila rafizi dan saifudin dilantik oleh anwar dlm mpp…azmin sudah terkepit..

        Anwar suruh rafizi tanding menentang azmin untuk ukur pengaruh azmin…..azmin menang tipis jer….azmin blm layak lawan anwar…

        1. ..kan azmin dah tunjuk kelayakan lawan anwar.

          yg berlaku terkinikan satu kelayakan yg dia tunjuk

      3. ..mcm kao terlebih tahu apo dio fikir.

        Kao pun kono jubur kek dio ko

        1. Bahasa kotor ZUNNUN THE COMMUNIST AND ANARCHIST KETURUNAN UNGRATEFUL INGRATES ULTRA KIASU COOLIES PENDATANG.

      4. ..ape tur punya ulasan ni.

        Oopss, kao masih dlm bangku sekolah laii ko?

    2. Betul ker puak rafizi marah?…ape bukti budin nak jawatan penasihat media?….

  32. MAHKAMAH PUTUSKAN PAK DAJJAL KEKAL GAY

    1. ..maka Malaysia akan dapat se orang PM yg guy..

      Haru la puak yg terlebih moral

      1. JUNUN KO TAK APA TU HOMO SEKS

  33. TONG M LEMAH TAPI PAK DAJJAL BAKAL PORAK PERANDA KAN LG NEGARA

    1. ..yg dok porak perandakan Negara ketika ini, keMELAYUan yg terlebih MELAYU.

      seperti juga puak yg terlebih islam nya.

      1. ZUNNUN THE COMMUNIST AND ANARCHIST ALWAYS TRIES TO PORAK PERANDAKAN KEADAAN SUPAYA DIA BOLEH EKSPLOITASI UNTUK TUJUAN RAHSIA BOSS DIA.

        Dia mungkin Secret Agent China Communist, di bayar dan di arah Chinese communist Intelligence Officer di Kedutaan China Communist di KL.

  34. POK MIN SERAH JUBOR & BURIT DPT BERJUTA SAHAM DRP PAK SHEIKH DAJJAL

  35. POK MIN TAHAN JUBOR PD PAK DAJJAL..SIAP DERMA BURIT BINI SEKALI

    1. PAS dlm mood overdrive nih.

      1. AKU ATAS PAGAR

  36. Nurul cantik molek “menjadi sasaran kecaman daripada para pentaksub dan pengampu Perdana Menteri”? Siapa dia? Budin tak cakap pulak, melinkan Azmin.

    Hingga ke Azmin mencari kedai songkok yang biasa di kunjung Tun Mahathir di Pekan Rabu Alor pun di kata nya mengampu Tun M.

    Tak payah cakap kah siapa yang Budin ampu dan sejauh mana dia mengampu. Cukup lah dengan mengtahui Budin dipercayai mengharapkan jawatan Penasihat Media PM ke8.

    Sekarang mempertahankan anak nya kena kecam pun gamak nya hala ke situ.

    1. ..tak cukup perkataan ‘cantik’, tambah lagi dgn perkataan ‘molek’ lagi.

      ..terlebih perasan nih..

      1. Keturunan ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang, lepasan SJKC mana tahu peribahasa Melayu.

        Jenis dia mahukan Mandarin di sekolah2 pada hal di selatan China di mana depa berasal, depa bantah dan demo di Canton dan Hong Kong bila 1-2 tahun lalu Beijing arahkan penguatkuasaan kegunaan Mandarin di seluruh negara.

        Jenis ini membantah di mana saja. Kalau sampai ke bulan pun, tindakan pertama depa ia lah membantah depa 2nd Class citizen of the universe. Di Malaysia depa memikir depa rakyat 2nd Class. Zunnun mahukan “classless society” = communism.

  37. Blh ke Anwar survive bila jadi PM 8?

    1. GENG LIWAT KO. KE

  38. Menjadi psiko politik untuk meraih simpati & berpura pura innocent sedangkan dia dan grupnya telah merancang beberapa perkara demi menjayakan cita cita peribadi dan kelompok tertentu…
    Argh…. Politik itu gampang dan mudah dihidu oleh otai politik petah TDM…

Leave a Reply

Your email address will not be published.