MANA SATU YANG BETUL TENTANG LAPANGAN TERBANG KULIM?

Dalam lawatannya ke Kedah baru-baru ini, Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Azmin Ali mengumumkan tujuh projek yang telah diluluskan oleh kerajaan Pusat untuk negeri tersebut.

Salah satunya ialah Lapangan Terbang antarabangsa baru di Kulim dengan kos pembinaan sebanyak RM1.6 bilion.

Bagaimanapun sebaik pengumuman itu dibuat, ramai pihak melahirkan rasa tidak setuju dengan langkah kerajaan itu atas beberapa faktor.

Mereka mempersoalkan bagaimana sebuah lapangan terbang baru boleh dipersetujui untuk dibina di Kulim, sedangkan ia tidak begitu jauh jaraknya dengan Lapangan Terbang Alor Setar dan Lapangan Terbang Bayan Lepas di Pulau Pinang?

Siapakah yang mahu menggunakan Lapangan Terbang Kulim nanti?

Lebih daripada itu, melalui pembinaan lapangan terbang baru itu, termasuk di Langkawi, bermakna Kedah akhirnya akan ada tiga lapangan terbang jadinya.

Adakah ia sesuatu yang munasabah bagi negeri kecil dan tidak begitu membangun seperti Kedah?

Ada juga yang berhujah mengapa tidak diperbesarkan saja Lapangan Terbang Alor Setar berbanding dengan membina sebuah lapangan terbang baru di Kulim itu?

Sebab itu, antara pihak yang turut tidak senang dengan keputusan membina lapangan terbang Kulim itu ialah Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow yang bertanya sama ada kajian kebolehlaksanaan telah dilakukan terlebih dahulu atau tidak oleh pihak kerajaan.

Kemudian hari ini terdapat pula laporan yang mengatakan bahawa Malaysia Airport Holding Berhad atau MAHB masih belum menerima laporan daripada kerajaan berhubung pembinaan lapangan terbang itu.

CEO MAHB, Raja Azmi Raja Nazuddin berkata, MAHB hanya mengetahui tentang pembinaan lapangan terbang itu melalui laporan akhbar semata-mata.

Macam mana ini boleh berlaku?

Bagaimana pembinaan sebuah lapangan terbang boleh diumumkan oleh Azmin beserta dengan kosnya sekali, sedangkan MAHB tidak tahu apa-apa mengenainya?

Beginikah cara sebuah kerajaan menjalankan kerjanya – umumkan projek terlebih dahulu dan kajian hanya akan dibuat kemudian?

Seterusnya, Azmin tampil lagi hari ini dengan mengatakan pembinaan lapangan terbang Kulim itu dibiayai 100 peratus oleh pihak swasta.

Kenapakah setelah semalam mengumumkan kelulusan peruntukan sebanyak RM1.6 bilion, tetapi hari ini mengatakan ia dibiayai swasta pula?

Mana satu yang betul?

Persoalan lain, adakah syarikat swasta yang sanggup mengeluarkan wang sebanyak RM1.6 bilion untuk lapangan terbang yang belum tentu boleh maju dan mendapat sambutan ramai?

Siapakah syarikat swasta yang sanggup melaburkan wang sebanyak itu?

Atau mungkinkah syarikat yang sanggup berbuat demikian itu merupakan sebuah syarikat daripada China melalui pertukaran dengan kesanggupan menurunkan harga pembinaan Landasan Keretapi Pantai Timur atau ECRL yang sedang dirundingkan oleh kerajaan?

Jika demikian, apa bezanya kerajaan PH sekarang dengan BN dahulu? (Shahbudindotcom 21/03/2019)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 21 March 2019 — 10:48 pm
Subscribe
Notify of
guest
64 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
justice4all
justice4all
22 March 2019 12:28 pm

Hmm…nak tambah lagi projek “Gajah Putih” mampus untuk poket kelompok tertentu agaknya?. Marina kat pulau di Perak tu pun sedang dalam proses menjadi kayu reput. Dan sekarang sebuah kerajaan baru yang melaung negara tak ada duit gara2 Najib BN dulu, hari ni nak bangunkan pula projek mega yang tidak benar2 diperlukan atas alasan modal swasta?. Kenapa Kulim walhal jarak Kulim ke airport Bayan Lepas tidak pun jauh malah berjuta2 RM telah pun dibelanjakan sebelumnya meningkatkan taraf lebuh raya Kulim ~ Bayan Lepas? Nak tabur duit ke kantung anak2 dan kaum kerabat di Kedah kot???

Kun Fa Ya Kun
Kun Fa Ya Kun
22 March 2019 9:01 am

DAP Perak menyifatkan keputusan kerajaan Pas Kelantan menolak cadangan untuk membenarkan panggung wayang patuh syariah dibuka di negeri itu membuktikan pendirian Pas sebagai sebuah parti yang ekstrem. Setiausaha Publisiti DAP Perak, Chong Zhemin berkata, keputusan itu juga membuktikan Pas yang bekerjasama dengan UMNO tidak mampu untuk mentadbir kerajaan Persekutuan. Menurutnya, sehubungan itu DAP meminta UMNO dan MCA menyatakan pendirian dan bantahan terhadap keputusan kerajaan negeri Kelantan itu. “Alasan Pas bahawa pembukaan panggung wayang akan membawa kepada masalah sosial bukan sahaja tidak berasas tetapi juga tidak logik. “Tiada bukti kukuh bahawa pembukaan panggung wayang akan meningkatkan masalah sosial kerana panggung wayang… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 March 2019 10:25 am
Reply to  Kun Fa Ya Kun

Kamu mengguna nama Allah –

Kun Faya Kun ~ Dengan NamaMu Ya Allah..
jalan-petunjukmu.blogspot.com/2013/04/kun-faya-kun.html

Di dalam Al-Quran, terdapat beberapa ayat ‘Kun faya kun’ dan Dia berfirman : “Jadilah, maka jadilah ia.

Maka bila kamu di balun, jangan lah pula mengata aku membalun Allah tapi membalun kamu, contoh nya, asyik mengkopipes entahdarimana.

Kalau tak mengguna nama Allah, lain kira.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 March 2019 10:32 am
Reply to  Kun Fa Ya Kun

Bagi kebanyakan keturunan ungrateful ingrates ultra kiasu coolies pendatang, takda panggung wayang pun korang “meningkatkan masalah sosial”.

Bila aku lapang akan aku huraikan kata2 aku itu.

Kun Fa Ya Kun
Kun Fa Ya Kun
22 March 2019 8:48 am

Kesimpulannya bolehlah dikatakan sudah 2 langkah besar Anwar menemui kegagalan.

Satu: ‘Langkah Kajang’, iaitu untuk me’MB’kan isterinya Wan Azizah di Selangor gagal.

Dua: ‘Langkah Batu Uban’, bermula dengan ekoran fitnah RM90juta dan seterusnya RM1.4juta, untuk “mengenakan” TGHH…. juga gagal?
Wallahu ‘aklam.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 March 2019 10:35 am
Reply to  Kun Fa Ya Kun

Betul Wallahu‘aklam = Allah jua yang tahu.

Kamu tak tahu.

Mempropa ajer yang kamu tahu.

Kun Fa Ya Kun
Kun Fa Ya Kun
22 March 2019 8:32 am

Pada tahun 1984 atau 1985, semasa perasmian pejabat Umno Kuala Nerus di Terengganu, Timbalan Perdana Menteri Tun Musa Hitam didalam ucapan beliau berkata sudah sampai masanya untuk orang Melayu berkurang ajar. Maksud untuk Melayu berkurang ajar itu adalah Melayu tidak boleh lagi untuk selalu mengalah atau bertolak ansur. Ada masanya juga untuk Melayu perlu bersikap tegas atau berdegil untuk menunjukkan bahawa orang Melayu ini bukannya mudah untuk ditindas. Kini orang bukan Melayu sudah tidak berselindung lagi untuk mengutuk dan menyelar orang Melayu. Kali ini mereka mengutuk dan menyelar terang-terangan tanpa perlu untuk berselindung. Mereka bukan sahaja mengutuk orang Melayu, malah… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 March 2019 10:42 am
Reply to  Kun Fa Ya Kun

Bagi kaum Melayu, tak mengalah dan tak bertolak ansur itu bukan kurang ajar. Hanya mengikut pendirian “kiasu” (selalu nak menang) tabiat ungrateful ingrates ultra kiasu coolies pendatang. Untuk “bersaing”, itu cara nya.

Yang salah ia lah bila “ultra” kiasu – melampau, tak mahu kalah langsung, tak mahu terima hakikat mesti ada yang kalah. Contoh nya, mesti terima Perlembagaan negara yang mengatakan Melayu ada Kedudukan Istimewa di negara yang dulu dikenali sebagai Tanah Melayu.

Kun Fa Ya Kun
Kun Fa Ya Kun
22 March 2019 8:17 am

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato’ Seri Dr Mujahid Yusof mengumumkan semalam bahawa kerajaan membuat keputusan untuk mengurangkan beban subsidi Lembaga Tabung Haji (TH) ke atas para jemaah Haji. Menurut Mujahid, keputusan tersebut sesuai dengan konsep Istito’ah yang bertujuan mengurangkan bantuan daripada TH kepada bakal Jemaah atas dasar perlunya kesedaran bahawa seseorang itu seharusnya mampu sekiranya ingin menunaikan ibadat Haji. “RM22,900, itu kos sebenar Haji. Kalau tidak cukup, dia tidak mampu. “TH bantu kurangkan beban mereka, tetapi daripada sudut keperluan fekah, dia hanya boleh pergi haji dalam keadaan termampu,” katanya dalam satu sesi pertanyaan lisan di Dewan Rakyat. Mujahid merupakan… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 March 2019 8:40 am
Reply to  Kun Fa Ya Kun

Siapa yang komplen tak sedarkan bahawa Islam memerintahkan Haji hanya kpd yang mampu.

Kalau gulongan terpelajar spt Kun Kun ini pun tak reti dan nak kondem, dah jadi tak terpelajar lah.

Kun Fa Ya Kun
Kun Fa Ya Kun
22 March 2019 8:57 am
Reply to  Tanpa Nama

PAS menyifatkan tuduhan Presiden PKR, Dato’ Seri Anwar Ibrahim bahawa ‘PAS sokong rasuah atas nama Islam’ adalah suatu yang dahsyat. “Dato’ Seri Anwar tuduh ‘PAS sokong rasuah atas nama Islam’; dahsyat tuduhan ini,” ujar Naib Presiden PAS, Ustaz Idris Ahmad. Beliau mempersoalkan mengapa Anwar marah sangat kepada PAS. Kalau ada rezeki nak jadi PM ke 8… adalah, kalau tidak ada rezeki hendak buat macam mana. Sabarlah. Enam tahun dalam penjara boleh sabar,” katanya lagi. Beliau juga mengingatkan Anwar agar jangan pula menyemburkan haba kemarahan kepada PAS berhubung situasi tersebut. “Tidak mengapa Dato’ Seri, kami tidak marah. Kami faham jiwa Dato’… Read more »

2LUtq
2LUtq
22 March 2019 9:40 am
Reply to  Kun Fa Ya Kun

kirim salam pada anuar, suruh dia ingat semasa dia bertugas di Kementerian kewangan suatu ketika dahulu,setelah selesai masyuarat, ada suitcase2 yang ditinggal bawah meja oleh rakan2 kongsi kautim kontaktor/pembekal, rezeki bawah meja tuu halal kata nuar, Budin dan KFYK , you pergi tanya nuar, siapa makan rezeki bawah meja ni, samada rakyat biasa atau orang politik atau anak bini dia ??

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 March 2019 10:53 am
Reply to  2LUtq

Kau keluarkan maklumat dari lubang bontt sesiapa ke, tarak bukti, fakta atau punca2 maklumat yang sahih.

Aku pun tak suka Pak Sheikh Liwat jadi PM tapi kalau kamu nak menuduh, jangan lah buat secara liar.

2LUtq
2LUtq
22 March 2019 4:44 pm
Reply to  Tanpa Nama

tanpa nama, aku rasa kau ni masih budak lagi atau belem lahir semasa kejadian berlaku, jika kau masih lagi berpegang pada tali2 Allah SWT, sila solat istikharah, mohon kepada Allah SWT melihat kejadian sebenar waktu pak sheik bertugas di kementerian kewangan.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 March 2019 10:50 am
Reply to  Kun Fa Ya Kun

Anwar merujuk kapada RM90 juta yang Najib Al Jibo beri kpd PAS melalui pemimpin2 nya. Wang dari RM2.6 biliun yang Al Jibo curi dari 1MDB.

SPRM telah siasat pemimpin2 itu, sudah rampas kereta2 mewah, lot kedai bernilai RM2.2 juta, rumah bangalo dll.

Kita sedang tunggu bila SPRM akan heret depa ke mahkamah dan tuduh.

Kun Fa Ya Kun
Kun Fa Ya Kun
22 March 2019 8:10 am

DAP di anggap panas punggung apabila kertas siasatan skandal terowong yang memalitkan nama besar parti itu dikatakan bocor. Ketua Penerangan Pemuda PAS Kelantan Nazman Che Ibrahim berkata, pemimpin parti itu terpaksa melakukan agenda secara terancang dan bersusun bagi menutup rapat isu tersebut. Katanya, mereka sedang berusaha keras bagi mengalih isu berkenaan biarpun dibangkit bertalu-talu pembangkang di Dewan Rakyat. “Namun malangya mereka diam membisu dan tidak mahu menjawab persoalan berkaitan skandal tersebut. “Tiba-tiba mereka melontar peluru terhadap Kelantan pula dalam isu panggung wayang yang sudah tidak ada dalam radar rakyat negeri ini,” katanya di sini. Adun DAP Keranji Chong Zhemin dilaporkan… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 March 2019 8:36 am
Reply to  Kun Fa Ya Kun

Umno pulak senyap menikus bila Bossku di dapati mencuri RM2.6 biliun wang rakyat dan diheret ke mahkamah. Wak Jahit pun kena sama.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 March 2019 10:59 am
Reply to  Tanpa Nama

PAS terima RM90 juta yang Najib masukkan akaun Nas…… kemudian masuk ke akaun2 pemimpin2 PAS dari wang RM2.6 biliun Najib curi dari 1MDB.

Najib pencuri otak pintar, tak masukkan terus ke akaun parti PAS sebab akan berbau kpd SPRM berpuluh batu jauh nya.

Kun Fa Ya Kun
Kun Fa Ya Kun
22 March 2019 8:07 am

Marah betul Jelutong apabila Tan Sri Noh Omar Tanjung Karang kata “Tun Mahathir adalah kuda tunggangan DAP”. Malu apa bingai sampai desak Noh Omar minta maaf. Superman DAP Hew Kuan Yew kata, Tun M adalah seekor kuda yang datang. “Kita guna kuda ini untuk lakukan tsunami Melayu. Kita sudah bosan jadi pembangkang 52 tahun. Ini kuda makan tongkat Ali dan candy B. Dan ini kuda banyak duit”. Ngar Ko Ming pula kata “Tun M akan tolong DAP untuk jatuhkan BN. Sebab itu kita mesti doa agar Tun M jangan mampos dulu. Lepas Najib jatuh barulah kita kata pada Tun, Good… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 March 2019 8:33 am
Reply to  Kun Fa Ya Kun

Bagus lah ada yang marah. Bossku tersengeh dan tersipu sipu ajer bila di kata kena tunggang Hantu yang mendorong dia mencuri, merompak dan melanun RM2.6 biliun wang rakyat. Hingga MCA nak cabut lari.

Kun Fa Ya Kun
Kun Fa Ya Kun
22 March 2019 8:04 am

Following severe criticism that the planned Kulim International Airport is not needed, a waste of public funds and a potential white elephant (given its 46-km proximity to the Penang International Airport), Dato’ Seri Azmin Ali announced that the project would be fully funded by the private sector given the government’s lack of funds. In the first place, can the Economic Affairs Minister shed some light on prospects of getting a private entity to fund a project that any sane-minded developer can tell you is destined to be a white elephant and isn’t likely to generate a Return of Investment (RoI)?… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 March 2019 11:01 am
Reply to  Kun Fa Ya Kun

Ko nak kriik, dapatkan pendapat pakar ler. Mcm konsultan hal2 penerbangan.

Just criticizing like that is bullshitting.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 March 2019 7:32 am

Padan muka Bossku, tahniah kpd yang mengambil tindakan berikut:

Pengurusan masjid UM lapor polis program ‘Bossku’

Pihak pengurusan Masjid Universiti Malaya membuat laporan polis berhubung penganjuran program sembang dengan Bossku di masjid itu yang direncanakan esok.

Dalam laporan polis yang dilihat Malaysiakini, laporan itu berkata pihak pengurusan masjid tidak dimaklumkan lebih awal berhubung program berkenaan.

“Tujuan laporan polis ini dibuat adalah sebagai perlindungan diri bimbang perkara yang tidak diingini berlaku kerana program tersebut tidak dimaklumkan terlebih awal kepada pihak masjid,” kata laporan polis itu.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 March 2019 7:34 am
Reply to  Tanpa Nama

Dalam perkembangan sama, Ketua Amanah Lembah Pantai Mohd Hishamuddin A Hamid menyifatkan program itu sebagai memperalat masjid.

“Amanah Lembah Pantai mengecam tindakan pihak yang tidak bertanggungjawab menggunakan institusi mulia seperti masjid bagi meraih sokongan dan simpati kepada mereka.

“Program seperti yang disebarkan mungkin suatu propaganda murahan berikutan kekalahan golongan pro rejim lama dalam pilihan raya kampus UM baru-baru ini,” katanya seperti dipetik Malaysia Dateline.

Setuju dan sokong. Syabas Ketua Amanah Lembah Pantai.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 March 2019 7:12 am

Budin menanya, “Jika demikian, apa bezanya kerajaan PH sekarang dengan BN dahulu?” –

Banyak beza nya Din. Pertama, projek itu belum dilaksanakan, bahru diumumkan di luluskan, belum ada butiran bagaimana perlaksanaan nya, mungkin kewangan bagi nya akan membantut atau membatalkan nya.

Tapi BN telah melakukan projek2 pembaziran yang besar2 dan dipercayai ada unsur2 komisen Al Jibo dan Mak Badak dalam nya. Mak Badak dah di panggil SPRM dan di tuduh berkaitan projek di Sarawak.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 March 2019 7:02 am

Geng Najib yang asyik menjilat Najib has lost his sense of humour.

Tapi launun ZUNNUN THE COMMUNIST AND ANARCHIST (gelaran dinobatkan dan diwartakan beberapa hari lalu) yang asyik mengata burit, menghasut agama Islam dan penganut2 nya disini dah hilang langsung nampak nya.

Jika itu akibat tindakan Police Cyber Unit, tahniah di ucapkan. Sekarang kita boleh berdiskusi dengan aman dan tenteram di sini.

Anonymous
Anonymous
21 March 2019 10:55 pm

TN pukimak haramjadah
Kau ni macam mat pit kaki dadah
Kandang babi pun sanggup kau redah
GN dan aku lain cara sama wadah
Tak mcm kau, jubor pun sanggup tadah

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 March 2019 6:56 am
Reply to  Anonymous

Hah, mencarut dah nate’ yang pakai banyak nama termasuk Anomouse dan Geng Najib yang asyik menjilat Najib nih.

Tak ngaku pulak walau pun dulu pernah mengaku bila ditangkap menggunakan nama2 itu satu lepas yang satu lagi di masa yang lk sama.

Mengata lain cara sama wadah pulak dah. Cara kamu nampak sama berbatu jauh nya, Dol. Satu masa dulu Geng Najib pun memantun mantat.

Mood tak bagus yer? Najib Al Jibo bo layan ko ker?

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 March 2019 7:21 am
Reply to  Anonymous

.

Anonymous
Anonymous
21 March 2019 9:01 pm

Subsidi haji ‘panas’ kembali 23 hours ago……. ………… BANGI, 13 Rejab 1440H, Rabu – Isu subsidi haji kembali menjadi perbualan hangat hari ini, apabila kerajaan dilaporkan akan mengurangkan beban dihadapi Lembaga Tabung Haji (TH) ke atas jemaah, pada masa depan. Kali ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Mujahid Yusof Rawa, terus mengeluarkan kenyataan yang menimbulkan kemarahan umat Islam, dengan memaklumkan di Dewan Rakyat bahawa subsidi haji akan dikurangkan pada masa depan. Menjadikan konsep istito’ah atau ‘kemampuan’ sebagai alasan untuk mengurangkan subsidi haji yang ditanggung TH, Ahli Parlimen Parit Buntar itu berkata, kos sebenar haji adalah… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
21 March 2019 9:18 pm
Reply to  Anonymous

PH NI SEMBUNYIKAN ISU SEBENARNYA IAITU NEGARA SEMAKIN BANYAK HUTANG BWH PH…BANYAK KETIRISAN SEMENJAK PM 4 LG….SEHINGGA RINGGIT TURUN NILAI LEBIH SEKALI GANDA…

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 March 2019 11:07 am

Ko tau ker konomy nak cakap pasal kejatuhan Ringgit ni, kawan.

Lanun ZUNNUN THE COMMUNIST AND ANARCHIST PUN DAH TAK KELUAR LAGI. Teori nya communism = sistem ekonomi itu mengarut sebab communism = classless society yang dia mahu sebab.

Dia tak hormatkan Perlembagaan negara yang ada Perkara 153 berkenaan Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak.

Anonymous
Anonymous
21 March 2019 8:38 pm

Kerajaan PH kononnya nak buat kereta baru
Mereka juga nak buat lapangan terbang baru
ECRL batal, disambung semula ke kota Bahru
Kena create projek, nanti kroni miss soru

Anonymous
Anonymous
21 March 2019 8:29 pm

Satu Malaysia dah kena tipu & dikelentong
Barisan kabinet yang ada macam kera lotong
MP Melayu/Islam yg ada lembik macam sotong
Kote yang ada ada tu elok je korang potong

Tanpa Nama
Tanpa Nama
21 March 2019 8:41 pm
Reply to  Anonymous

Mengapa ko tak pakai nama ko Geng Najib?
Bossko arahkan jangan sesiapa pakai nama dia
takut nampak kangjor, dibenci rakyat di masa bicara yer?

Dia harapkan simpati rakyat di musim dia di bicara ke?
Takda simpati kerana mencuri RM2.6 billion wang rakyat.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
21 March 2019 9:22 pm
Reply to  Anonymous

Lagi tak pakai nama ko Geng Najib?

Alamak, tak best lah, aku nak balun Geng Najib dan lanun ZUNNUN THE COMMUNIST AND ANARCHIST.

Baik aku ke program lain. Good night folks.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
21 March 2019 7:57 pm

RAKYAT TERBANG KE DUIT RAKYAT YG TERBANG

Tanpa Nama
Tanpa Nama
21 March 2019 7:52 pm

Mana Geng Najib? Asyik di rumah Najib Al Jibo menjilat ker? Ikut ler, ini negara bebas.

Aku tanya hanya sebab si lanun ZUNNUN COMMUNIST AND ANARCHIST pun lenyap takda lagi teori communism economic system ke, free enterprise terkongkong ker hape.

Bagus lah, patriarch dalam geng yang pakai nama zunnun itu tidak benarkan 2-3 yang lain tuh keluar di atas nama itu dengan bahasa dan pemikiran lucah, menghasut Islam dan penganut Islam di blog ini.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
21 March 2019 8:00 pm
Reply to  Tanpa Nama

Kot GN nak komen berita ini yang membawa banyak hahaha hohoho hihihi:

Indeks kebahagiaan Najib diyakini menjunam – Khalid

Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad mengulas kenyataan bekas perdana menteri Najib Razak yang berkata kedudukan Malaysia dalam Indeks Kebahagiaan Dunia 2019 Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) merosot teruk kerana rakyat ditipu kerajaan PH.

Pemimpin Amanah itu mengucapkan terima kasih kepada Najib yang sedang berhadapan pertuduhan di mahkamah berkaitan skandal 1MDB kerana berminat dengan isu tersebut, berkata bekas perdana menteri mungkin menjadi penyumbang utama terhadap kemerosotan indeks kebahagiaan.

“Saya yakin indeks kebahagiaan peribadinya telah menjunam,” katanya kepada Malaysiakini.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
21 March 2019 8:04 pm
Reply to  Tanpa Nama

Atau GN nak komen berita yang ini:

Laporan: Najib guna khidmat ‘pakar spin’ ternama Republikan

Bekas perdana menteri Najib Razak didakwa mendapatkan khidmat pakar komunikasi Republikan tahun lalu, kata satu badan pemerhati terhadap pengaruh wang dalam politik Amerika Syarikat (AS).

Merujuk rekod daftar Akta Pendaftaran Ejen Asing (foreign agents registration act, Fara), laporan Center for Responsive Politics menyifatkan Mark Corallo sebagai “ejen asing” (foreign agent on record) untuk Najib.

Dokumen itu menyatakan “Mr Najib Razak” sebagai pelanggan Corallo.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
21 March 2019 8:13 pm
Reply to  Tanpa Nama

Dokumen Fara menunjukkan Corallo pada masa ini bekerja di firma guaman Ashcroft di St Louis, Missouri.

Wall Street Journal sebelum ini mendakwa Najib berhubung dengan firma guaman Ashcroft sejak 2016 – ketika Jabatan kehakiman AS (DOJ) melancarkan siasatan terhadap dakwaan penyelewengan dana 1MDB.

Menurut kenyataan pendaftaran Fara Ashcroft Law Firm LLC pada 2018, ia juga memberi Najib “nasihat perundangan berkenaan salah laku pihak ketiga untuk cuba menjejaskan kestabilan kerajaan Malaysia.”

Bukan tak stabil akibat tindakan jenayah – akibat tindakan politik. Bukti nya – Najib terguling di Pru14.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
21 March 2019 8:21 pm
Reply to  Tanpa Nama

Geng Najib, selain menjilat, cium tangan Najib Al Jibo ker?

MP Umno jelaskan kenapa dia cium tangan Mahathir …

menjelaskan tindakannya bersalam dan mencium tangan Dr Mahathir Mohamad sebagai tanda hormat kepada Perdana Menteri.

Anonymous
Anonymous
21 March 2019 7:38 pm

Semalam Khalid Samad dilaporkan berkata Malaysia menduduki tangga ke 35 negara paling bahagia di dunia.

Namun, semalam juga digg.com, baca di sini, melaporkan Malaysia menduduki tangga ke 80 sebagai negara paling bahagia.

Apa yang Khalid Samad terlepas pandang, kedudukan ke 35 tu adalah dalam tempoh pemerintahan DS Najib Razak.

Apa yang Khalid Samad cuba sembunyikan, zaman pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad sekarang inilah kebanyakan Rakyat Maiaysia kemurungan.

Malaysiakini juga agak sarkastik membuat perli kepada Menteri Wilayah ini.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
21 March 2019 9:04 pm
Reply to  Anonymous

“baca di sini” di mana, Mat?

Jangan spin ler, Mat, mengata “kedudukan ke 35 tu adalah dalam tempoh pemerintahan DS Najib Razak” ada lah mengarut.

Sebenar nya kamu membohong. Sebab http://digg.com/2019/happiest-countries-world-ranked itu menyebut Malaysia No.80 di tahun 2016-2018, hampir kesemua nya di zaman Najib Al Jibo merintah. Link itu tidak beri senarai tahun 2019.

Mungkin “the 2019 World Happiness Report from the Sustainable Development Solutions Network for the United Nations” yang disebut di link itu menyebut Malaysia di No.35, seperti Khalid kata itu.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
21 March 2019 9:11 pm
Reply to  Tanpa Nama

Baca ler komen aku 5:33 pm dengan sekutu2 nya.

Kamu ada kaitan dengan ZUNNUN THE COMMUNIST AND ANARCHIST ker?

Anonymous
Anonymous
21 March 2019 7:19 pm

Tujuan nak bina lapangan terbang di Kulim ialah kosnye 1.6 billion….sape yg akan dapat untung brsar dari harga 1.6 billion ni?..

Faedah lapangan terbang tak penting..

Tanpa Nama
Tanpa Nama
21 March 2019 7:38 pm
Reply to  Anonymous

Jangan marah nak cakap yer: coba baca lagi apa yang kamu tulis, masuk akal tak, Bang –

“Tujuan nak bina lapangan terbang di Kulim ialah kosnye 1.6 billion …”

Anonymous
Anonymous
21 March 2019 7:15 pm

Mukhriz boboi yg mintak lapangan terbang ni…..kununnyr Kulim bandar industri akan cepat tambah maju bila ada lapangan terbang baru….

Tokey2 pelabur asing boleh sampai terus ke kulim….tentu beratus2 tokey yhg minat nak melabor di Kulim…

Tanpa Nama
Tanpa Nama
21 March 2019 7:41 pm
Reply to  Anonymous

Aku dengor kamu yang mintak tuh …

Siapa cakap, tak payah cakap ler

Sebab kamu pun tak cakap, main tuduh liar ajer

Tanpa Nama
Tanpa Nama
21 March 2019 6:25 pm

Perlu lah lihat faktor2 ekonomi bagi menentukan “economically feasible” atau tidak nya menjadikan Kulim sebagai Lapangan Terbang Antarabangsa.

Berbagai pakar ekonomi ada. Pakar tempatan dan pakar antarabangasa yang beroperasi di luar negara. Perkhidmatan mereka boleh digunakan. Dapatkan fakta2, data pengguna, hujah2 dan rumusan yang paling memuaskan.

Jangan hanya gunakan pendapat politikus. Nanti membazir, wang banyak terbuang (macam dibuat Najib Al Jibo) dan rakyat jadi tikus.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
21 March 2019 6:31 pm
Reply to  Tanpa Nama

NAK BAGI RAKYAT KEDAH MERASA TIKET FLIGHT FREE KOT….MAKLUM LAH RAKYAT TERMISKIN DI MALAYSIA

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
21 March 2019 6:23 pm

AKTA HASUTAN MESTI DIPERTAHANKAN SUPAYA ORG SPT JUNUN DAN PAK MAN TELO DAPAT DIKAWAL

Tanpa Nama
Tanpa Nama
21 March 2019 5:33 pm

Sori, tapi. bagi kepentingan sefahaman dan “reti bahasa” antara kita peserta di blog ini, perlu dimasukkan di sini komen2 yang tertera di masa terakhir blog pos yang lalu: zunnun This single minded mentality good for teaching in school, the concept of positive idealism. Khazanah Blue Archipelago Trengganu … Did those idiots understand, free market economy is NOT FREE? instead of getting Japanese to market those Shrimp into Japan, they set Japanese Office to market in Japan. The same goes to China, Europe & US. Here another idiot is barking the same nihilistic pretence Malay Supremacy must be above everything. Fucking… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
21 March 2019 5:36 pm
Reply to  Tanpa Nama

Reply21 March 2019 8:04 am Tanpa Nama But the idiot who really got fucked is the ZUNNUN COMMUNIST/ ANARCHIST. THE COMMUNIST WANTS A CLASSLESS SOCIETY. IGNORANT OF THE FACT THAT COMMUNISM IS A MISNOMER. THE THEORY OF COMMUNISM HAS FAILED. IN RUSSIA, IN CHINA, EVERYWHERE. CLASS IS DISTINGUISHED BY INCOME AND STATUS SYMBOLS. ALL MEMBERS OF THE POLIT BUREAU OF THE COMMUNIST PARTY HAVE HIGHER INCOME AND STATUS SYMBOLS LIKE BIG CARS, HOUSES ETC. INDEED EVEN THE VILLAGE COMMUNIST PARTY SECRETARY IN CHINA HAS A BICYCLE WHEN OTHERS WALK TO WORK ETC. SO, WHERE GOT CLASSLESS SOCIETY IN COMMUNIST COUNTRIES.… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
21 March 2019 5:46 pm
Reply to  Tanpa Nama

Moral of the story is: don’t harp on Malay Supremacy just because you do no accept the sensitive Article 153 of the Constitution which states the Special Position of the Malays (extended to the Bumiputeras of Sabah and Sarawak upon the formation of Malaysia).

And don’t start fucking those you envy having the Special Position just because you can’t accept and respect the Constitution. Because you get fucked back.

Worse, you get told to migrate.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
21 March 2019 6:08 pm
Reply to  Tanpa Nama

And ALL OTHER SENSITIVE ARTICLES OF THE CONSTITUTION THAT ARE PROTECTED BY THE SEDITION ACT, THAT SYMBOLIZE MALAY SUPREMACY OR KETUANAN MELAYU –

THE POSITION, ROLES, FUNCTIONS AND RESPONSIBILITIES OF THE YDP AGONG, THE MALAY RULERS, THE RULERS COUNCIL, ETC

THAT WHICH, WITHOUT THE CONSENT OF THE YDP AGONG AND THE RULERS, NO PM OR MB CAN BE OFFICIALLY APPOINTED, SWORN IN AND CARRY OUT THEIR FUNCTIONS.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
21 March 2019 6:14 pm
Reply to  Tanpa Nama

ANYONE (ESPECIALLY A MALAY) HOLDING ANY OFFICIAL POSITION BUT WANTING THE SEDITION ACT BE REPEALED SHOULD BE SACKED AS HE/SHE IS SEDITIOUS –

WANTING THE REMOVAL OF THAT ENACTMENT THAT PROTECTS THE YDP AGONG, THE RULERS, THE RULERS COUNCIL, ETC IS INDEED SEDITIOUS.

IT IS THEREFORE SEDITIOUS EVEN TO TALK ABOUT REMOVING THE SEDITION ACT THAT PROTECTS THE ARTICLES ON THE POSITION, ROLES, FUNCTIONS AND RESPONSIBILITIES OF THE YDP AGONG, THE MALAY RULERS, THE RULERS COUNCIL.

IN ADDITION TO BEING SACKED, THEY SHOULD BE PROSECUTED.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
21 March 2019 6:20 pm
Reply to  Tanpa Nama

PAK MAN TELO TELAH TERIKUT SHEIKH AJARAN SESAT PERLU DIUTAMAKAN DLM PEMBALONAN WAHAI TN

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
21 March 2019 5:09 pm

UNDILAH PAS KERANA SEMUA PARTI TELAH MERASA PERINTAH NEGARA KECUALI PAS

Anonymous
Anonymous
21 March 2019 4:39 pm

Walaupun menteri PH ni Budin punya kawan
Tapi jelas Budin dah tak segan nak lawan
Dengar menteri2 PH cakap, beruk pun sawan
Mmg sesuai PH ni dipanggil Pakatan Haiwan

Anonymous
Anonymous
21 March 2019 4:26 pm

Mengarut betullah menteri2 Pakatan Haprak
Umumkan sesuatu projek baru bagai nak rak
Last sekali semua hampeh, habuk pun tarak
Inilah ajelah kerja barua tak basuh berak

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
21 March 2019 3:44 pm

KO ORG SEMUA NAMPAK TAK..BAGAIMANA TAK GUNANYA PH ..UNDILAH PAS UNTUK KESEJAHTERAAN NEGARA

Rahman2
Rahman2
21 March 2019 3:51 pm

1. Nampak….kedah perlu jugak air access…..if it is private funding.. go ahead…why bising2

2. Undi pedagang dan pelacur agama..
Na’uzubillahi minzalik….

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
21 March 2019 5:07 pm
Reply to  Rahman2

BUKTI?