JOHOR, NEGERI PERTAMA BAKAL TUMBANG?

Meskipun kedudukan kerajaan PH di Johor nampak tenang dan kelihatan berjalan seperti biasa serta tiada isu yang menggugat kestabilannya, tetapi sebenarnya ia berada dalam keadaan yang sangat rapuh untuk mengekalkan kedudukannya dalam PRU akan datang.

Sebahagian besar masalah di Johor ialah melibatkan karenah dan intergiti Menteri Besarnya, Osman Sapian.

Sejak awal dilantik ke jawatan itu lagi, ramai bangsa Johor yang mula geleng kepala dan sukar menerima beliau sebagai peneraju negeri itu.

Sebelum PRU14 lalu, bayangan sebahagian besar pengundi Johor jalah jika UMNO berjaya ditumbangkan, kalau pun tidak Muhyiddin Yassin, sekurang-kurangnya Salahuddin Ayub yang mereka harapkan akan dilantik sebagai Menteri Besar Johor.

Ia diperkuatkan lagi dengan Muhyiddin dan Salahuddin bertanding dua kerusi iaitu Parlimen dan juga Dun di Johor ketika itu.

Muhyiddin, selain bertanding di Parlimen Pagoh, beliau turut sama bertanding di Dun Gambir. Beliau menang kedua-dua kerusi tersebut.

Salahuddin juga bertanding dua kerusi iaitu Parlimen Pulai dan Dun Simpang Jeram di mana beliau menang kedua-duanya.

Tetapi, apabila Osman dilantik sebagai Menteri Besar Johor, manakala Muhyiddin dan Salahuddin diberikan jawatan menteri pusat, ramai yang mula kecewa dan tawar hati.

Episod kekecewaan dan tawar hati itu kemudian berkembang apabila Osman didapati melantik individu yang mesra UMNO sebagai kakitangannya serta dikatakan meneruskan pemberian projek-projek kerajaan kepada kroni-kroni UMNO berbanding penyokong PH.

Ramai pendokong PH yang tampak kecewa kerana Osman dilihat tidak mesra terhadap penyokong sendiri yang telah berjaya membawa parti berubah daripada pembangkang menjadi kerajaan.

Seterusnya tersebar pula berita di media-media sosial berkenaan isterinya yang pergi merasmikan program-program kerajaan sebagai mewakilinya.

Aduh…apa nak jadi dengan beliau ini?

Isu seterusnya ialah berkaitan kelayakan akademiknya yang menjadi pertikaian. Meskipun beliau selepas itu mengakui tidak pernah memiliki ijazah, namun kelulusan palsunya sebelum ini telah pun dimasukkan dalam warta rasmi kerajaan Johor.

Dengan itu, tembelangnya yang tidak berjaya ditutup itu telah menambah lagi hilangnya keyakinan rakyat terhadap kepimpinannya.

Terbaru, imej beliau sebagai ketua kerajaan negeri merudum lagi apabila pemergiannya ke Batam terdedah di ketika rakyat Pasir Gudang sedang bergelut diancam bahaya toksid akibat pencemaran bahan buangan kimia di Sungai Kim Kim.

Ramai yang mempersoalkan, mengapakah Osman tidak membatalkan saja pemergiannya dan mewakilkan kepada Exconya saja ke Batam itu?

Apakah beliau tidak sedar atau tidak tahu keutamaannya sebagai ketua kerajaan negeri?

Bersama semua isu yang membelenggu Osman itu dan mengakibatkan nama PH selaku pentadbir kerajaan negeri terus terjejas, sungutan demi sungutan serta desakan agar beliau ditukarkan kian kedengaran di mana-mana sekarang ini.

Beberapa kelompok yang dalam PRU14 lalu diketahui mengundi PH, kini secara terbuka mengatakan tidak mahu lagi memberikan undi mereka kepada gabungan itu dalam PRU akan datang jika Osman masih ada di kedudukannya sekarang.

Kelompok ini bukan saja daripada pejuang dan penyokong parti, tetapi juga merangkumi segmen tertentu dalam perjawatan kerajaan sendiri.

Bagi majoriti penyokong dan pengundi PH, susah payah dan kesatuan mereka menolak BN seolah-olah tidak berbaloi dengan pelbagai karenah yang ditunjukkan Osman selaku Menteri Besar Johor.

Berbanding Perak atau Kedah yang hanya ada majoriti tipis ketika membentuk kerajaan selepas pilihanraya lalu, namun kedudukan kedua-dua kerajaan negeri itu tidaklah serapuh Johor dalam menghadapi cabaran mendatangnya.

Jika PH masih juga mengekalkan Osman sehingga pilihanraya akan datang, sementara kerajaan negeri lain masih ada harapan untuk dipertahankan, Johor nampaknya akan menjadi negeri pertama yang akan ditumbangkan oleh pengundi yang dahulu memenangkannya.

Mungkin sukar untuk mengharapkan Muhyiddin atau Salahuddin dibawa menerajui Johor, tetapi mengekalkan Osman adalah tindakan yang jelas menempah maut bagi PH.

Yang rakyat Johor mahukan ialah Osman mesti ditukarkan jika ingin ada harapan PH dikekalkan lagi. Kalau pun pun bukan Muhyiddin atau Salahuddin, sesiapa juga boleh diterima, asalkan bukan Osman yang terus dikekalkan.

Berbual dan berjumpalah dengan pelbagai kelompok pengundi Johor sekarang, ghairahnya mereka mahu menukar kerajaan sama seperti mereka ingin menumbangkan UMNO sebelum PRU14 dulu. (Shahbudindotcom 18/03/2019)

Kongsikan artikel ini
Updated: 18 March 2019 — 12:07 pm

48
Leave a Reply

avatar
11 Comment authors
Rakyat berkecualiahmadTanpa NamaGeng NajibMadey ambik port pun baqntahan korang. Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Rakyat berkecuali
Guest
Rakyat berkecuali

Pecat sebelum terlambat,cari calon lain yg intergiti dan wibaws

Geng Najib
Guest
Geng Najib

Fuyooo..Korang tengok lah sendiri betapa bongkak dan egonya MP DAPigs ni…dah kuarkan kenyataan yang berunsur fitnah terhadao gabungan perpaduan ummah, tak nak mohon maaf pulak tu..ni lah yang dibangga2kan oleh mahacai2 haprak macam TN ..betul tak??? Timbalan Speaker Dewan Rakyat Nga Kor Ming hari ini enggan memohon maaf berhubung kenyataannya sebelum ini yang menyifatkan bahawa negara ini akan menjadi “Negara Taliban” sekiranya pakatan UMNO-PAS berkuasa. “Apa yang nak dimohon maaf?” katanya ketika ditemui di lobi parlimen hari ini. Awal hari ini, Pemuda PAS Selangor berkata, pihaknya akan menganjurkan himpunan besar-besaran jika tiga pemimpin DAP – Nga, Lim Guan Eng, dan… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Gomen Najib Al Jibo beri layanan istimewa kpd “Jamal Jamban”, di jaga nya “Gengster UMNO” –

MP Kepong dakwa syarikat dikaitkan dengan Jamal antara pemegang AP

Semakan menunjukkan nama syarikat itu berada di nombor 57 daripada 164 syarikat dalam senarai pemegang AP yang dikeluarkan Kementerian Industri dan Perdagangan Antarabangsa

Geng Najib
Guest
Geng Najib

Kalau korang semua ada masa..cuba lah turun ke Johor dan tanya pendapat warga Johor berkaitan dengan prestasi Man Datsun@Man Singer sejak jadi MB tu..dah tentu lah jawapan konsisten yang akan diterima ialah…dia ni adalah MB terteruk presatsinya dalam sejarah kerajaan Johor sejak negara merdeka..lebih teruk dari Din Pagoh. Dah lah memalsukan sijil akademik…kini yang terbaru, boleh pulak dia bersuka ria di Batam main golf ketika Pasir Gudang dilanda krisis pencemaran sisa toksik. Lepas tu nasihat bernas yang diberikan pada warga PG ialah tutup aje pintu rumah..pasti mereka selamat kerana gas toksik tu tak boleh masuk dalam rumah yang bertutup. Dengar… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Sekali lagi, PAS beri talian hayat pada Umno –

dicapai melalui kaedah, strategi dan taktik yang indah khabar daripada rupa.

pada tahun 1973, pada waktu Umno mengalami kehilangan kerusi parlimen yang mendadak selepas peristiwa 13 Mei.

Setelah selesai dipergunakan, Umno menendang PAS keluar pada 1977. Kini, apabila Umno berada di denyutan nadi terakhir atas kesilapan mereka mentadbir negara dengan rasuah dan penyelewengan, PAS datang membawa talian hayat baru.

Kesian Umno.

Madey ambik port pun baqntahan korang.
Guest
Madey ambik port pun baqntahan korang.

Ternyata lah..nak tak nak..suka tak suka..rakyat Msia WAJIB bersetuju dengan apa yang dikatakan oleh Naib presiden PAS ni!!!! Tindakan Presiden PKR Dato’ Seri Anwar Ibrahim melatah dakwaan isu undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad seperti ada sesuatu yang tidak kena. Tindakan itu kata Naib Presiden PAS Mohd Amar Abdullah boleh diibaratkan seperti perumpamaan ‘kalau tidak ada.. masakan burung tempua bersarang rendah’. “Sekiranya perkara itu tidak wujud, kenapa perlu presiden PKR melenting. “Kita hanya mengatakan ada ura-ura undi tidak percaya terhadap perdana menteri. Kalau tak jadi, tak apalah. Tetapi kenapa dia yang melatah. “Saya pun hairan orang… Read more »

anonymous
Member
anonymous

Najib sindir PH, ‘harga telur pun tak boleh kawal’ Alyaa Alhadjri 18 Mac 2019, 4:48 petang (Dikemaskini 18 Mac 2019, 4:48 petang) A A Bekas perdana menteri Najib Razak (BN-Pekan) hari ini mengkritik pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan (PH) berkenaan dakwaan kegagalan kerajaan menangani kenaikan kos sara hidup. “Kalau harga telur pun tak boleh nak kawal, jangan nak harap kawal harga lain,” katanya ketika membahaskan tetap ucapan Yang di-Pertuan Agung di Parlimen hari ini. “Kalau nak kawal harga barang keperluan, tolong kawal harga telur sebab bila menteri umum (harga) telur turun 2sen dalam sebuah sidang media besar-besaran, hari ini telur (gred)… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Apa yang Najib nak hebohkan pasal telur? Di zaman dia memerintah pun harga barangan naik dan dia tak boleh kawal.

Harga sayur naik pun dia tak boleh kawal. Pada hal sayur boleh senang di tambah tanam untuk menurunkan harga, tak macam telur kena paksa ayam bertelur lebih, hehe.

Sebenarnya Najib yang membiarkan harga naik sehingga menjadi kebiasaan sesangat, susah nak dikawal bila PH ambil alih kerajaan. Semua Najib punya pasal, termasuk hutang negara yang meningkat RM1 trillion.

anonymous
Member
anonymous

Bilangan kerusi ciput dlm DUN tapi di lantik NB…

Pasir gudang masih blm sekesai pencemaran toksid hingga lebih 3000 diberi rawatan kecemasan MB Johor boleh pergi main golf di Batam…

Menteri dari Bersatu memang bermasalah…pm pon bermasalah kencing rakyat hingga 2 prk tewas…

Biarlah Bersatu tewas pru15…

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Sapa cakap MB Johor pergi main golf di Batam? Apasal ko tak kasi link kpd maklumat itu. Ko menuduh liar ajer ke?

Menteri Najib ramai yang bermasalah juga. Hingga seluruh PRU14 korang tewas.

Bersatu tidak tewas di Pru15. Ko bohong tipu rakyat saja mengata se olah2 Bersatu dah mula tewas. Mulut ko celupar.

Geng Najib
Guest
Geng Najib

Woooiiit!!! Kau ni baru kuar dari gua batu ke haah???
Kau tak tertengok ke gambar Man Datsun tu tersengih2 di padang golf di Batam, dengan ditemani oleh sorang wanita, yang telah tular di media sosial baru2 ni.

Kalau tak caya lagi..kau surf lah kat blog cucu Tok Selampit..dah terang2 ada gambarnya sedang menyabit rumput kat padang golf tu bhai!!!

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Pinjam cara ketawa yang femes –

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Najib nafi tidur, cuma ‘pejam mata’ dalam mahkamah

Beliau juga meminta kejadian di depan tiga hakim Mahkamah Rayuan hari ini tidak dijadikan isu. M’kini

Malam tadi tak dapat tidur, sibuk bukan main dengan Mak Badak gamak nya.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Najib guna pelbagai taktik cuba tangguh perbicaraan, kata AG

Bekas PM itu cuba menimbulkan pelbagai isu untuk menangguhkan perbicaraan, pada setiap peringkat kes jenayah ini, kata Thomas.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Geng Najib malu amat sangat gamak nya hingga tak keluar di sini.

Kot dia sama tidur berdengkur di mahkamah, berpegang tangan dengan Bossku, yang sekarang dah majoriti ahli Umno ikut KJ kata “Najib bukan Bossku”.

Encules Vouz
Guest
Encules Vouz

Apa ni Budin, anak Sapian ni baguih pa. Sangat baik dikekalkan sbb dia mmg org Jawa pure. Ko tak pernah join kawan ngan org² Jawa ka? Org² Jawa ni, dia ada accent sendiri bila baca Quran dan cakap English. Biar lintang pukang dgn dialek Jawa, apa dia pedulik. Ini negeri aku. Sikap org² Jawa mmg patut dicontohi kecekalannya. Biarpun sudah jelas bodoh, tapi dia tetap tak akan ngaku dia bangang. Tambah² ko lantik dia jadi ketua. Yg kelakarnya, budak² Jawa yg pandai pun ramai, mereka hanya mampu geleng² kepala ja kalo tgk wak² suwey ni bersilat. Kahkahkah.. Nak hajo, x… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Ko keturunan apa? Bugis Lanun mcm Najib Al Jibo? Banjar? Orang Asli Jakun, Temiar, Senoi, etc etc?

Kau pakai nama pun yang kotor lucah, aku ingat kau keturunan penoreh getah dengan babi hutan.

Mak kau, 9 bulan selepas di sodok, beranakkan kau. Tapi kesian nak cari makan, letakkan kau di bawah kandang kambing masa menoreh getah. Kau lapar cari yang berbau kuat di kandang babi sebelah, kau ambik tahi babi, makan bertalu talu.

Itu pasal sampai ke tua kau buka mulut saja berbau tahi babi.

zunnun
Member
zunnun

..la, kok semua kau maki hamun ngapo? Tak apo, perbezaan pendapek. Baru nampak Melayu berpuak puak.

Kao puak apo? Extremist ko? Liberal ko? Confused ko?

Kao jgn selalu cokik buah kuldi tu…

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Ko jangan selalu minum toddy. Bau busuk mulut kau.

Kau lihat lah aku puji komen ahmad di bawah ini.

Komen kau tarak satu pun yang boleh di puji. Kau detructive, bukan constructive.

ahmad
Guest
ahmad

PH juga mesti menonjolkan ulamak hebat sendiri, bukan mengharapkan Arwah Tok Guru Nik Aziz sahaja. Tonjolkan Nik Omar,Ulama ulama dari Amanah dan sebagainya. matikan penonjolan ulama pas.Kalau boleh dapatkan tonjolkan di TV ulama yg boleh bercakap hal besar dan politik dari negeri lain selain kelantan. Naikkan personaliti2 ini

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Cadangan yang bagus. Constructive. Bravo.

Sila masuk selalu, Sdr Ahmad.

ahmad
Guest
ahmad

rtm 1 dan tv3 mesti digunakan sepenuhnya untuk menjawab fitnah pas umno. rtm dan tv3 seolah olah bukan tv ph. Tp bg peluang pada pas umno jawab balik supaya adil. bangkitkan persoalan klu umno jaga melayu kenapa tanah melayu tidak dijaga oleh umno. yg jual tanah melayu umno bukan dap. Bangkitkan semula amanat hj hadi n dapatkan komen umno n pas serta para penyokong. terangkan isu semasa seperti manifeto ph pasal tol. Bila benda seperti ini dimainkan setiap hari, insyaAllh rakyat akan difahamkan.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Gobind ke siapa Menteri bertanggung jawab perlu letakkan orang yang faham politik to be in charge di RTM dan TV3. Faham politik tidak semesti nya orang politik.

Dan yang in charge perlu ada perasaan tanggung jawab yang kuat, yang seterusnya menentukan ketua2 bahagian atau jabatan2 dalam RTM dan TV3 itu memainkan peranan yang gigih menentukan fitnah2 PAS Umno dll itu di terbalikkan kpd puak2 mereka yang melakukan fitnah itu.

ahmad
Guest
ahmad

setuju

mohd sufian
Guest
mohd sufian

Ego Mahathir terlalu besar untuk berganjak daripada pendiriannya. Recalcitrant… Spesis ketegakkk Alam. Setakat tiup tiup tak rebah. Taufan beralih arah. Tak bolih mengarah. Bertambah parah bila marah….
Hidup untuk seribu tahun lagi. Mati malam nanti. Peduli apa hati ini. Asalkan puas hati dan berani. Mengikut naluri menunjuk jari jemari menari, menyanyi lagu lagu sepi. Asalkan berperi. Berseri seri setiap pagi. Selagi ada mentari menyinari. Senja berlalu pergi. Dan bila esok tiba aku masih hidup lagi…..

zunnun
Member
zunnun

..pandangan sekumpulan, atau pandangan rakyat keseluruhan?

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Asalkan jangan pandangan puak kau “ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang” yang tak hormati dan patuhi Perlembagaan negara sepenuh nya.

Kelapa Matag
Member
Kelapa Matag

👏👏👏

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Dia memang lah ada ego, tak gitu tak jadi PM 22 tahun dulu dan sekarang selama yang dia larat. Banyak kejayaan, terutama nya Melayu dapat kekayaan korporat 30% dab satu Malay billionaire – Syed Mokhtar.

Di zaman Najib Al Jibo dia juga dapat sorang Malay billionaire – dia sendiri, curi RM2.6 billion dari 1MDB.

Tak berani pun hitung berapa % kekayaan korporat naik di zaman dia merintah. Pelesit punya PM pencuri.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

m sufian inilah spesis Melayu … nak kata tak berguna, kang marah. Tapi apa yang dia tulis tuh? Kosong. Nak coba berpantun konon, tapi kosong jugak.

Ali
Guest
Ali

Bukan Johor sahaja din, seluruh negara dalam keadaan “telur hujung jarum”.Rakyat semakin hari semakin rapat dengan Najib, tidak pernah sebelum ini fanomena seperti sekarang berlaku. Tidak pernah seorang perdana menteri dicium oleh rakyat tetapi hari ini rakyat tanpa segan silu mencium Najib dikhalayak umum.Gelombang yang melanda tidak dapat dihalang lagi oleh kerajaan ph. Kata kata Najib”dihati beliu ada tersemat UMNO”, yang berikrar membela anak bangsa yang tiada pada pemimpin lain yang mementingkan poket dan kroni. Kata Najib lagi “walaupun hanya tinggal seorang saya akan sebut UMNO” Najib tiada kroni, tiada anak anak kaya raya hanya berjuang untuk rakyat jelata.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Telur selalu di pegang pemimpin Umno, Najib bukan saja pegang, gentel jugak, itu pasal di guling di Pru14.

Rakyat semakin rapat dengan Najib? Kau mimpi ker? Kan dah tak ada dengor lagi dia, M’kini pun takda beritakan lagi. Bossku dah jadi “Bukan Bossku”, macam kata KJ, di kuti ramai ahli2 Umno.

Apa kau nak hebohkan pasal Najib Pencuri, Perompak, Pelanun RM2,6 billion wang rakyat di 1MDB?

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Memang Najib dah takda kroni, Melayu mudah lupa, aku syorkan Melayu lupakan Najib pencuri, perompak, pelanun.

Tapi kau mengarut mengata kroni2 lama dan anak dia tak kaya. Tak baca ke pasal RM114 juta di rumah anak pompuan dia. Tu yang Polis jump dan rampas.

Yang Polis/ SPRM tak jumpa ada bertan, akaun2 bank bersepah di Switzerland, di London, di Spore yang ada menggunakan sistem numbered accounts – no names only numbers on the bank accounts. Account holders and top bankers ajer yang tahu siapa punya nombor2 tuh.

Ali
Guest
Ali

Setakat tembak peluru penabur tak usah nak menegak benang basah. Dulu alkisah tuduh DS Naji pembunuh, mengapa sekarang senyap? siap ada bideo bagai, last last semuanya fitnah. Lu punya mak ayah belum letak nama sudah cakap bohong. Mana ada duit rampasan dari rumah anak Najib? Polis rampas barang kemas milik taukeh emas Labenon yang diterima bininya untuk pameran, oleh kerana barangan tersebut Rosmah yang terima, Rosmah dipertanggungjawabkan untuk menjaga barangan itu yang termaktub dalam T&C. Barangan itu ditumpang rumah anaknya. Sekarang barangan tersebut telah dikembalikan tanpa pertuduhan. Memang lu bilaci dap!!!

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Benang PH tak basah, wahai Ali. Benang Najib yang basah – berlendir.

Cerita Altantuya belum selesai. Pemansuhan hukum mati ke atas beberapa jenis jenayah sedang dalam proses di bubar. Bila bubar, apekenama saksi penting yang sekarang di Ostorlia tuh mungkin boleh di expatriated ke Malaysia.

Maka gigil lah lutut sapa yang memberi arahan Altantuya itu di bunuh.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Lu punya emak ayah belum beranakkan lu ker masa keluar berita Polis Bukit Aman geledah rumah anak Najib dan rampas RM114 juta itu.

Atau lu duduk gua masa Pegawai Polis keturunan Bengali berjenaka di sidang akhbar pasal menghitung RM114 juta wang tunai yang mengambil masa begitu lama.

Kamu Google lah, Mamat, boleh dapat tahu itu. Sebab ko jenis Melayu pemalas, aku beri ko link nya sekali – https://www.hmetro.com.my/utama/2018/05/343039/tiga-hari-kira-rm114-juta-metrotv

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Mana lanun zunnun? Aku tangan dah gatal nak membalun keturunan “ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang itu yang selalu menghasut di blog ini.

Aku dapat a lot of fun and entertainment whacking him.

Sadistic? Tidak. Sebab dual purpose served – mendapatkan dia jangan menghasut, hormati dan patuhi Perlembagaan negara ini, terutama nya bila kaum dia sudah mendapat hak kerakyatan di persetujukan pemimpin Melayu di masa Merdeka.

zunnun
Member
zunnun

..di bawah tgh menunggu..

klu Johor, tak berape Kuat la Puak Pelampau yg nak menjerit.

Klu semua yg PH pegang, baru puas kot?

Waktu Iblis buat perjanjian dgn Tuhan, semua nak si sapu nya. 🤡

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Jaga jangan selalu di bawah .. ada yang tak suka “kena kencing,” kata apekenama pengkomen di sini dulu.

Kena kencing tak mengapa, kena berak, alamak, Tuhan kau saja yang tau busuk nya.

Oooops, terlupa, kau tak bertuhan kan? Gitu lah cerita nya dengan keturunan “ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang”, macam kau.

zunnun
Member
zunnun

..aku pun. seronok melihat kau mabuk dgn buah kuldi.

🤠

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Takpa lah, asalkan jangan kau mabuk toddy. Atau whisky XO ke, RX ke, Ultra K (Kiasu) ke.

rance
Guest
rance

Memandangkan apa yang berlaku of lately saya rasa DR. M does not care about PRU15, Apa beliau hendak ialah to increase the numbers of MP in his party.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Apasal “of lately” pulak – orang kata “of late”, ler, Mamat.

Guna BM saja ler, supaya tak payah aku buli BI kau.

Sadist? Tak, kau tanya lah Machiavelli, politikus Italy beratus tahun dulu, lagi teruk cara dia menghentam musuh.

Kata perwira ancient Greece, when you want to attack an enemy, attack any of his weaknesses you can find. Kamu mengarut pasal Tun M, maka kamu seteru aku ler.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Budin kata, “Meskipun kedudukan kerajaan PH di Johor nampak tenang dan kelihatan berjalan seperti biasa serta tiada isu yang menggugat kestabilannya.”

Jadi, apa pulak Johor nak jatuh, Din?

” Kau jugak kata, “tetapi sebenarnya ia berada dalam keadaan yang sangat rapuh untuk mengekalkan kedudukannya dalam PRU akan datang.”

Kalau cakap pasal “Pru akan datang”, apa pulak JOHOR, NEGERI PERTAMA BAKAL TUMBANG? Bukan kah di Pru, mana negeri akan tumbang, tumbng di masa yang sama, tak kisah ada tempat undi siap di hitung lebih awal dari yang lain.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Siapa cakap? Budin cakap?

Tak masuk buku.

Pasni nak baca terperinci apa diantulis supaya boleh komen terperinci jugak

zunnun
Member
zunnun

.blh ke komen dgn terperinci?

..perlu cognitive yg betul rational. Klu dok mabuk dgn buah kuldi, kot nanti, hantu kau kata tuhan

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

apa yg ko asyik cakap cognitive sejak semalam ni chinkong?

Ko ada masalah selalu jumpa psychiatrist/ psychologist ker cakap cognitive itu ini.

It’s either rational or not, no such thing as “betul rational”. Ko memang psychia and/or psycho patient nih.

zunnun
Member
zunnun

BN ingin melihat bukan sj Johor malah PH juga tersungkur.

…PH?

sdg berusaha utk menguasai Perlis & Pahang .

Let see how it goes..

PH perlu beri sedikit harapan kpd Puak Pelampau supaya mereka terus di lihat melampaui garisan.

Klu tak ada IBLIS, mane kelihatan kejahatan. 🤡

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Lanun zunnun nih kata, “PH perlu beri sedikit harapan kpd Puak Pelampau ..”

Parti politik keturunan “ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang” memang buat begitu ker?

Padan lah hingga mencetus pergaduhan kaum 13 Mei 1969 dulu.

Kau tak boleh marah aku sebut itu – valid example of cause and effect. Pelampau the cause – pergaduhan kaum the effect.