PENCETUS ANCAMAN PERKAUMAN WAJIB DIAMBIL TINDAKAN

Biar apa pun yang berlaku dalam usaha mencatur keuntungan politik di negara ini, ia tidak seharusnya diseret sehingga mencetuskan perbalahan kaum atau agama.

Kita adalah negara berbilang kaum dan meskipun persoalan politik kita masih diselaputi eleman kaum dan agama, ia dalam waktu yang sama mesti ada batas-batasnya.

Dalam hal ini, pemimpin politik mesti bijak meletakkan sempadan di mana yang boleh dan di mana yang dilarang dalam mereka ghairah berpolitik atau mencari keuntungan itu.

Ditambah dengan berlakunya kejadian tembakan rambang di New Zealand baru-baru ini yang menyebabkan 49 umat Islam terkorban, kita mesti mengambil iktibar daripadanya dan bukan menyemarakkan lagi kejadian itu dengan andaian-andaian yang keterlaluan dalam konteks negara ini.

Sebab itu, siapa pun mereka dan di kelompok mana pun berada, pemimpin politik yang cuba mencetuskan ketegangan kaum dan agama haruslah diambil tindakan sewajarnya.

Tindakan seorang Adun DAP yang cuba berbuat demikian, tetapi menarik balik kenyataannya lantaran menyedari kesilapannya dan kemudian diberi amaran keras oleh DAP, tidak seharusnya dibiarkan berlaku lagi.

Pemimpin politik harus sentiasa berkepala dingin dalam menanggapi sesuatu isu dan jangan ghairah tak menentu tanpa memikirkan kesannya kepada rakyat dan negara.

Sebelum ini, Lim Guan Eng, walaupun telah mengubah perkataan perang kepada menyasarkan ketika mengulas kerjasama UMNO dan Pas dan kesannya kepada bukan Islam, difahamkan sekurang-kurangnya ada lebih 50 laporan polis telah dibuat terhadapnya.

Meski Guan Eng adalah pemimpin kanan dalam kerajaan, pihak polis mesti terus menjalankan siasatan terhadapnya.

Pihak polis tidak perlu takut atau gentar untuk menjalankan siasatan mereka, waima untuk mengambil tindakan sekali pun.

Keutamaan kepada rakyat dan keselamatan negara adalah suatu perkara yang tidak harus dikompromikan.

Kalau pemimpin kerajaan tidak diambil tindakan hanya kerana dia berada dalam kerajaan, kesannya kepada rakyat adalah buruk sekali.

Selepas Guan Eng, kini ada seorang lagi pemimpin UMNO Wilayah Persekutuan, Razlan Rafi dilihat cuba mencetuskan ancaman dalam konteks ketegengan kaum di negara ini.

Jika Guan Eng mengungkapkan perkataan perang yang kemudian ditukar kepada menyasarkan, Razlan pula menyebut perkaraan “tembak” yang seolah-olah mengajak pergaduhan yang hanya disebabkan oleh faktor politik.

Menulis atau menyebut perkataan “elok ditembak puak2 DAP ini” jelas bermaksud menghasut atau mengajak pergaduhan dan ia bukanlah berbentuk sindiran.

Cubaan beliau mengatakan ia cuma bermaksud sindiran hanya memperlihatkan ketidakjujuran atau ketakutannya untuk berdepan realiti.

Maksud kata-kata “tembak” itu dalam konteks apa sekali pun jelas memperlihatkan ia adalah berbentuk ancaman.

Pihak polis dalam hal ini, wajar menyiasat dan mengambil tindakan terhadap pemimpin UMNO itu, bersama dengan Guan Eng sekali.

Kedua-dua perbuatan itu adalah ancaman kepada keharmonian kaum di negara ini serta tidak boleh dibiarkan terus berleluasa.

Yang ditakuti, kiranya tindakan tidak diambil, ia akan meransang pihak lain melakukan perbuatan yang sama yang mana akhirnya, negara kita akan terus terdedah kepada permusuhan kaum serta agama yang berpanjangan, tidak kira siapa pun yang menerajui kerajaan. (Shahbudindotcom 17/03/2019)

Updated: 17 March 2019 — 7:50 am

119 Comments

Add a Comment
  1. Hangat posting hang bodin mcm hangat-hangatnya taek ayam.

    Nak gona pake pada peristiwa baharu atupong peristiwa yg udah lama berlaku dan berlalu,tindakan apa yg kerajaan nak ambil pada sipelakunya.

    Contoh peristiwa berdarah 13 may yg tekorban rame rakyat bawahan .
    Palakbapak cina komeneh yg bwat onar terlepas coci tangan boleh lagi bergiat dlm berpolitik sampe beranakpinak dan bercocu-cicet tanpa ada sebarang pon tindakan dan halangan dari kerajaan.
    Anaknya sekarang pegang jawatan manteri lagi baguihnya kerajaan mlayu malaisa.
    Bangsa asing hangpa bagi tapak bangsa sendiri hangpa bagi penyepak berponca dari ahlipolitik yakni palakbapak mlayu yg coma jadi talbarot dan bota perot.
    Ada palak hanggok ada mata pejam ada kaki dan tangan goyang dari moda sampe toa dan sampe mampuih..

  2. yang banyak main isu perkauman bangsa melayu, kalau kita tengok komen komen di sinar harian banyak banyak bangsa melayu maki hamun bangsa cina. Maki yang tidak bermoral, nama saja agama islam tetapi perangai macam haram jadah.

  3. Adey mr albodin.
    Banyak bebenor batas dlm negara yg rakyat kena ikot mcm nak tanam sayug plak yea.
    Kalu coma ckp mahacai dan makchibai yg mlayu yg cina komeneh dan yg keling paria sekadag masok bakoi angkat sendiri saje tak jadi kudis pong kalu tegang pong anunya saja.

    Ponca ancaman dan ketegangan kaum akan berlaku bila yg berckp tu palakbapak mlayu palakbapak cina komeneh dan palakbapak kelingparia.

    Yg hairan bin ajaib pasaìpa kaum mlayu saja yg kena sekat hatta dlm halehwal agama pong dì katakan pelampau dan pengganas.
    Contoh kes memali kerajaan mlayu masok kampong bonoh mlayu memali dan bwat kenyataan mlayu memali macam katak yg mate.

    Lagi penyatuan uumno sama pas pong poak palakbapak cina komeneh tudoh taliban dan nak berperang .
    Yg menodoh boleh plak minta maap tampa di ambil tindakan oleh kerajaan lepastu bwat kenyataan lagi dan minta maap lagi sampe mampuih.
    Lagi kes tokong keling paria yg bwat kenyataan palakbapak keling paria yg mate pong mlayu jugak pong tiada sebarang tindakan dari kerajaan sbb bila mlayu yg mate kerajaan kata katak yg mate bkn mlayu yg mate.

    Mlayu saja yg kena ikot batas-batas sbb mlayu sekadag jd pak torot pasai palakbapak mlayu byk yg bota perot.
    Cina komeneh dan kelingparia bebas nak bwat apa yg depa soka dlm negara malaisa mlayu coma dok nganga dan dok tengok saja sambe mkn kuaci..

  4. JuNUN DAN PAK MAN TELO DAH HILANG JATI DIRI
    ..ENTAH KE MANA PERGI HILANG JATI DIRI SEBAGAI PENGANUT ISLAM YG SUCI..SEMUANYA NAK PAKAI AKAL DAN NAFSU DIA

  5. JUNUN KALO KO NAK TAHU DAJJAL MCM KO LA

    1. …amanat Hadi terbaharu?

      1. NOTHING TO DO WITH HADI

        1. Nothing? Ape burit yg kau faham dgn NOTHING nie..

          1. Burit pucci mak kau ..

            One nice word deserves another

            1. PENGIKUT AJARAN SESAT SELALU MENCARUT

  6. PAK MAN TELO ENGLISH KEJORE LG HEBAT SIAP BOLEH PANTUN…KO MANA SAMPAI LEVEL TU

    1. PAK MAN TELO KO IKUT LA MCM GN…ENGLISH DIA POWER TP DIA BANYAK GUNA BM..BKN MCM KO BODOH SOMBONG

    2. PAK MAN TELO ni Rahman2 ke?

      1. SIAPA LG

  7. TN….cuba kau hadamkan benda ni betul2…ada ke patut…Sawit Jual Pada Kroni Mahathir, Peneroka Di Suruh Tanam Buloh!!!

    4 Mac 2019, China tandatngan perjanjian untuk beli US$891 juta atau 1.62 juta tan minyak sawit daripada Malaysia (BACA DI SINI)…

    Wahhh…

    Macai2 PH macam kau kemain bersorak sorai bila dapat tahu berita nie…

    Mahacai2 kata kerajaan akan kembalikan harga sawit negara seperti zaman BN…

    Sorak mahacai lagi, nie permulaan jer tau, akan datang nanti, harga sawit akan jadi lagi tinggi dari zaman BN dulu…

    Bukti apa lagi yang korang nak untuk tunjukkan yang kerajaan PH nie tolong rakyat?

    Kan dah cakap, PH Menang, Rakyat Senang!!!

    Cuma perlu bersabar, kata mahacai…

    TN..ada tak kau terfikr….siapa Sebenarnya Yang Untung Dari Perjanjian Tu?

    TN…kau tau tak…Yihai Kerry (Shanghai) Trade Co telah tandatangani perjanjian dengan PGEO Marketing Sdn Bhd untuk beli minyak sawit…

    Perjanjian tu disaksikan oleh si Teresa Kok yang sibuk cadangkan peneroka tanam buluh tu.

    Yihai Kerry beli daripada PGEO Marketing Sdn Bhd…

    BUKANNYA DARI FELDA!!!

    Maknanya langsung tak der kaitan dengan peneroka…

    PGEO Marketing ni syarikat milik Wilmar International Limited…

    Syarikat milik keluarga Robert Kuok iaitu kroni Mahathir…

    Wilmar International Limited tu pulak berpangkalan kat Singapura, bukan Malaysia…

    Jadi segala cukai dibayar di Singapura…

    Rakyat dapat apa???

    Dapat ler kencing yang hancing barang sebalang dua…

    TN..pernah tak kau terfikir…apa tujuan Teressa Suruh Tanam Buloh Nak Tolong Siapa Sebenarnya?

    Persoalannya kenapa si Teresa sibuk suruh peneroka tanam buluh ganti sawit?…

    Logiknya, supaya syarikat kroni tak der saingan dalam industri sawit…

    FELDA ni pengeluar hasil sawit terbesar dalam negara…

    Jadi, korang nampak apa yg ada dalam kepala hotak berjambul puak DAPigs tu keeer???

    Kini…Baru Terdedah Peranan Robert Kuok Dalam Majlis Penasihat Ekonomi lah TN!!!!!

    Tentu korang semua tahukan, si Robert Kuok nie salah sorang dari Majlis Penasihat Ekonomi…

    Siapa yang lantik dia?

    Tak lain dan tak bukan, Tun Mahathir lah yang lantik dia…

    Nak buat pencerahan sikit, Robert Kuok nie dah kawal pasaran sawit kat Indonesia…

    Dan sekarang, Robert Kuok dapat pulak kawal pasaran sawit kat Malaysia…

    Malaysia dengan Indonesia, 2 pengeluar sawit terbesar dunia…

    Maknanya, Robert Kuok sekarang nie dengan rasminya dah kawal pasaran sawit dunia!!!

    Korang tahukan, Felda banyak buka ladang kat Indonesia…

    Kat Indonesia, FELDA kena jual pada Syarikat PT Wilmar Nabati, syarikat milik Robert Kuok…

    Kat Malaysia pulak, kalau FELDA nak jual sawit, kena jual pada PGEO Marketing Sdn. Bhd. juga syarikat milik Robert Kuok…

    Bermakna, FELDA sekarang nie bawah cengkaman Robert Kuok dan dengan sendirinya peneroka2 FELDA bekerja untuk Robert Kuok…

    Majoriti peneroka ialah Melayu dan FELDA sendiri adalah antara aset terbesar orang Melayu…

    Tapi sekarang terpaksa tunduk dengan arahan dan perintah Robert Kuok!!!

    Dan Robert Kuok adalah kroni Tun Mahathir…

    Nampak tak apa yang ada dalam kepala hotak berjambul puak DAPigs dan Tun Mahathir?

    TN….Jadi sekarang ni…. fahamlah kita apa yang Tun Mahathir kata, Selamatkan Malaysia!!!

    PH MENANG, MELAYU KENA GANYANG!!!

    1. PAK MAN TELO & JUNUN MANA BLH FHM BAHASA MELAYU
      ….KALAU FAHAM TENTU KUTUK PH HABIS2

      1. PAK MAN TELO ni Rahman2 ke?

    2. China tak nak beli dari Felda…

  8. TN…apa2 hal pun, aku nak payung satu lagu..khas untuk kau beb !!!!

    🎶Rumah Terbakar, Panggil Bomba🎶
    🎶Bomba Datang, Berlumba Lumba🎶
    🎶Streram Janji, Nak Bina Balai Bomba🎶
    🎶Tapi Rupanya Tok Mat Dah Binaaa🎶

    TN..akalu kau hadamkan betul2…apa yang Streram janjikan tu, membawak pada 2 kemungkinan :

    Pertama

    Kita sangka baiklah yer, ‘husnu zon bhai…

    Kita anggap yang Streram tu memang sungguh2 nak bina Balai Bomba kedua kat Rantau…

    Orang Rantau juga yang untung, sebab tak ada dalam Malaysia nie, satu daerah ada sampai 2 Balai Bomba!!!

    Kedua

    Kompom Aney nie memang tak tahu apa2 tentang Rantau, walau pun nie bukan kali pertama jadi calun pilihanraya…

    Kali pertama masa PRU 14 dulu dan nie kali kedua…

    Pelik juga bila PH letakkan calun yang tak tahu apa2 dekat tempat yang nak bertanding…

    Kalau Streram betul2 calun yang dekat dengan penduduk Rantau, dah tentulah dia tahu keadaan terkini Rantau…

    Balai Bomba tu besar terpacak kat tepi jalan…

    Mana ada orang buat Balai Bomba yang tersorok dalam hutan!!!

    Takkan lah Streram boleh tak perasan atau tak kenal macam mana bentuk dan rupa Balai Bomba tu…

    Untuk maklumat Aney Streram, Balai Bomba Rantau tu termasuk dalam kategori Balai Bomba ‘D’, maksudnya Balai Bomba untuk kawasan luar bandar…

    Aney Streram, itu Balai Bomba mula bina tawun 2018, siap tawun 2019 dan beroperasi sepenuhnya pada April 2019…

    Kalau Aney Streram cari itu Balai Bomba guna Waze atau Google Maps, memang tarak jumpa, sebab mula operasi April 2019, jangan kata Tok Mat sengaja suruh itu Balai Bomba operasi April 2019 sebab mahu PRK Rantau, ya aney…

    Tarak baik tuduh itu macam…

    Tapi kalau Aney Streram sendiri pergi cari kaloo, mesti ada jumpa…

    Jelas lagi bersuluh, terbukti, Dr. Streram bukan pilihan yang tepat untuk rakyat Rantau, sebab ternyata, Streram jenis pemimpin yang pegang ‘remote control’ dari pejabat…

    Apa saja yang dilapurkan oleh orang suruhan dia, akan diterima bulat2 tanpa selidik…

    “Bos, confirm Rantau tarak Balai Bomba”…

    “Cantik, kita kasi hantam ini isu”…

    Akhirnya, berpeluh nak cari idea, bila diri sendiri yang kena hentam…

    Pada penduduk Rantau, fikirkanlah, kalau Balai Bomba yang besar tu pun, Streram boleh tak dapat cari @ tak tahu, inikan pula kalau nak datang ke kampung2 untuk meninjau dan ambil tahu masaalah penduduk setempat…

    Kenapalah PH/PKR letakkan calun ‘re-cycle’ nie balik…

    Bukan apa, takut nanti jentera pilihanraya BN merungut, tak der ‘thrill’, sebab saingan dari jentera pilihanraya Streram tu ‘tak acher pun’!!!!!

    1. TN KO BAGI NO WS KO NNT AKU BG KAO2

      1. EH SALAH JUNUN LA…SORY TN

        1. dah bersori, beriya & bersekata.

          maka jgn Malu pula nak bersenkongkol.

          Ultra Malay Nationalist dgn Ultra Religious Zealot.

          UMGOKs & PAS

          sepadan mutaah.

          1. KO JOIN TUHAN HARUN

          2. Ultra jenis keturunan “ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolis pendatang’ itu ia lah yang paling ultra sekali.

            Tak hormati dan patuhi Perlembagaan negara ini, di suruh hijrah, takda duit pulak. Maka di balun berteruan ler.

            1. ..Ultra Melayu punya pegangan ?

              1. Ayah pIN FOLLOWER

                1. AKU GADUH DGN TN PARTI TP DGN KO JUNUN SPESIS MAKHLUK ASING DGN PAK MAN TELO…

            2. Jgn nanti blk rumah kena bini pulak yg balun, haru jadi ini.

              1. Ko balun mak ko

                1. AJARAN SESAT MANA ADA PERATURAN HIDUP

  9. TN..aku setuju kan kalau kita mengatakan ..tak mustahil perkara seperti ini, atau pun mungkin yang lebih teruk lagi boleh berlaku di negara tercinta ni kalau YB2 DAPigs terus menerus dengan sikap mereka menghina perpaduan ummah Islam kan???

    Senator Queensland, Fraser Anning yang membuat kenyataan perkauman berhubung insiden pembunuhan di dua buah masjid di Christchurch semalam, terkejut apabila seorang remaja memecahkan sebiji telur di kepalanya.

    Kejadian berlaku semasa Anning ditemu bual oleh media sambil didengari oleh kira-kira 100 penyokongnya di sini hari ini sebelum seorang remaja yang berdiri di belakang beliau bertindak mengetuk sebiji telur ke atas kepala senator tersebut.

    Anning kemudiannya menumbuk remaja berkenaan sebanyak dua kali sebelum dileraikan oleh seorang pengacara televisyen.

    Remaja tersebut turut dibelasah oleh penyokong-penyokong Anning sebelum dibawa keluar oleh polis yang sedang bertugas.

    Senator Anning mengeluarkan kenyataan yang menyalahkan program penghijrahan dan orang Islam sebagai punca insiden pembunuhan di Christchurch.

    Katanya, meskipun dalam kejadian Jumaat lepas, orang Islam adalah mangsa kerana ditembak mati ketika menunaikan solat Jumaat namun kejadian tersebut berlaku akibat kebanjiran pendatang dan penganut agama Islam sendiri.

    Kenyataan tersebut mendapat kecaman di seluruh dunia kerana tidak sensitif.

    1. PAK MAN TELO LG TERUK DRP JUNUN..KATA KUAT AGAMA TP JAHIL…SALMAN RUSHDIE PUN SOKONG

  10. Maaf rakan2 semua..izinkan untuk divert sikit dari tajuk posting..boleh kan????

    Kalau korang perasan lah..baru2 ni Tun Madey suruh anak muda ada sifat malu macan orang Jepun bila gagal tunaikan tanggungjawab yang diberikan kepada mereka.

    Bagus jugak tu…Nilai orang Jepun dia suruh ikut. Malu bila gagal.

    Tapi sendiri tak malu bila GAGAL tunai janji pada jutaan rakyat ia itu sifat yang dianjur agama Islam

    Malah Islam ada gelaran untuk yang tidak tunai janji, agama menggelar jenis ini munafik.

    Di akhirat nanti bukan sahaja di tanya kenapa GAGAL tunai janji , tapi juga ditanya kenapa buat janji yang tak mampu ditunaikan.

    Tu haaah..apa citer menteri2 yang gagal tunaikan tanggungjawab mereka pada rakyat..tak berprestasi seperti yang diharapkan…ada tak rasa malu dalam diri mereka…dan letak jawatan ????

    Pulangkan undi kepada rakyat semula kerana kamu mengambilnya secara menipu mereka dalam kempen2 sebelum PRU14 dulu…tak malu ke haah???.

    1. TONG M

  11. Dah terdesak sangat nampaknya hinggakan kerajaan PH mahu undang-undang baru untuk memberi kuasa kepada mereka untuk padam status FB, Twitter dan Instagram Rakyat Malaysia.

    Baru2 ini, mereka mahu undang-undang untuk mengambil tindakan terhadap pemilik portal berita dan laman media yang membolehkan Rakyat untuk membuat komen-komen yang mungkin berbentuk hasutan atau kurang sensitif.

    Jika undang-undang ini diluluskan maka hampir semua portal berita dan laman media tidak akan lagi membenarkan pembaca mereka untuk meninggalkan komen.

    Mereka juga tidak akan berkongsi berita baru di page media sosial mereka.

    Forum-forum seperti LowYat pun akan tutup.

    Ini ialah kerana portal berita dan laman media tidak akan berjaya untuk mengawasi semua yang memberi komen setiap hari.

    Mana mungkin boleh baca dan kawal setiap komen?

    Dulu, PH sering melaungkan kebebasan media dan kebebasan bersuara.

    Janji ini turut ada dalam manifesto mereka.

    Mereka berjanji bahawa mereka tidak akan membenarkan apa-apa undang-undang baru yang boleh menyekat kebebasan media dan kebebasan bersuara Rakyat.

    Dulu, PH sering bertegas bahawa undang-undang sedia ada sudah cukup.

    Hari ini, PH mahu capatikan lagi janji-janji mereka di dalam satu lagi usaha untuk menyekat kebebasan Rakyat.

    Kocut tolor mereka semua….hingga mahu menakut-nakutkan portal berita pulak dah!!!!

    1. DRACONION LAW

      1. mcm undang2 mencuri kemudian di tutup Dari pengetahuan umum

        1. KEMALUAN KO TUTUP TAK

  12. TN..Pernah tak terfikir di benak kau bahawa…Serangan bertali arus pemimpin PH kepada kerjasama UMNO-PAS ada lah kerana PAN gagal dapat ahli PAS dan PPBM masih gagal mendapatkan ahli UMNO????

    Ini terjadi di kala DAP berjaya mengukuhkan kedudukannya terhadap kaum Cina.

    Menakutkan orang Cina terhadap kerjasama UMNO-PAS menguntungkan DAP.

    Mahathir masih dengan cara lapuk nya menyerang Najib namun ternyata Najib telah menewaskan Mahathir di Cameron Highland dan Semenyih.

    Sehingga kini Mahathir gagal menarik minat orang Melayu kepada PPBM.

    Dalam sistem demokrasi tiada salah nya PAS bergabung dgn UMNO.

    Serangan bertali arus Pakatan Harapan DAP terhadap kerjasama UMNO-PAS bukan melemahkan, bahkan bertambah kukuhkan dan menarik minat ramai org melayu cenderung kepada kerjasama UMNO-PAS.

    Persoalannya…Mengapa PH bertali arus serang kerjasama Umno-PAS?

    Sejak PAS dan Umno mengumumkan bekerjasama secara rasmi selepas Barisan Nasional memenangi pilihan raya kecil Semenyih, pimpinan Pakatan Harapan bertali arus mengeluarkan kenyataan mengecam serta teori konspirasi terhadap hubungan tersebut.

    Presiden PPBM Dr Mahathir Mohamad berkata kerjasama Umno dan PAS adalah untuk menghalalkan semua kesalahan bekas perdana menteri Najib Razak. Amaran kepada PAS supaya sedar nilai yang diterap hasil bekerjasama dengan Najib yang digelarnya sebagai “pencuri” serta Umno pada waktu ini.

    Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng pula mencemuh kerjasama PAS-Umno dengan menyifatkan kerjasama itu sebagai “pengisytiharan perang” terhadap masyarakat bukan Melayu di dalam kenyataan awalnya, sebelum ia ditukar menjadi “menyasarkan” selepas menerima kritikan netizen.

    1. ..bagus.

      bawa dia bersama, menyeberang the isle menjadi ahli baru, bersama kaum yg baru & berfikiran terbaharu.

      1. APOSTATE

      2. Berfikiran “ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang” tidak diterima.

        Mana yang tidak hormati dan patuhi Perlembagaan negara di ruruh hijrah ke negara yang perlembagaan nya depa boleh hormati.

  13. Kengkawan..bagi sesapa yang terlepas pandang, jom kita recap semula kejadian terbaru oleh YB DAPigs ni.

    Wakil rakyat DAP mengatakan bahawa kejadian yang berlaku di New Zealand sepatutnya menjadi tauladan dan iktibar kepada rakyat Malaysia mengenai bahayanya keganasan. Chew Chong Sin menggunakan contoh penyatuan Umno dan PAS sebagai salah satu bahaya yang boleh mencetuskan keganasan.

    Ini adalah satu penghinaan bukan sahaja kepada orang Melayu dan orang Islam tetapi penghinaan kepada agama Islam itu sendiri. Islam mewajibkan perpaduan Ummah dan Silaturahim.

    Chew Chong Sin menggunakan perpaduan ummah dan silaturahim ini sebagai contoh bahayanya keganasan.

    Sekiranya orang Islam menyentuh sedikit sahaja berkaitan dengan orang bukan Islam seperti kapur di dahi atau serban mereka, orang bukan Islam ini akan melenting dan akan membuat laporan polis dan mendesak pihak berkuasa untuk mengambil tindakan yang sekeras-kerasnya.

    Ini baru sentuh sedikit sahaja, dah mereka anggap ianya sebagai satu penghinaan yang besar.

    Bagaimana pula wakil rakyat DAP yang menghina Islam. Mengatakan bahawa, sekiranya orang Islam ini bersatu atau orang Islam ini berbaik sesama Islam ini dianggap negatif dan adalah satu bahaya kepada negara serta mampu untuk mengancam keselamatan negara.

    Mereka menganggap bahawa penyatuan Islam ini boleh menyebabkan ketenteraman negara Malaysia terancam.

    1. KAFIR HARBI

  14. Tular baru2 ini…adun DAPigs bagi daerah Mengkibol, Chew Chong Sin, memuat naik rasa kesal dan insaf beliau serta permohonan maaf yang tidak bersyarat terhadap rakyat Malaysia berikutan posting Facebooknya yang mengundang kemarahan netizen.

    Dalam posting tersebut, Chew mendakwa bahawa peristiwa ngeri yang menimpa masyarakat Islam di Christchurch, New Zealand, berikutan kejadian tembakan di dua buah masjid di kawasan tersebut harus dijadikan pengajaran agar gejala ekstremis seperti itu dapat dibendung.

    Anehnya, kenyataan tersebut disusuli dengan satu rujukkan yang tidak masuk akal terhadap permuafakatan politik yang berjaya dikecapi bersama-sama oleh PAS dan UMNO, yang menurut Chew, adalah membimbangkan kerana kedua-dua parti tersebut pekat dengan naratif yang bersandarkan bangsa dan agama.

    Dibaca bersama, kenyataan-kenyataan tersebut membawa maksud yang seakan-akan sama dengan kenyataan yang dimuat-naik setiausaha-agung DAPigs, Lim Guan Eng, ke dalam akaun Facebook beliau, bahawa kononnya, permuafakatan politik antara PAS dan UMNO merupakan “deklarasi perang” terhadap golongan bukan Melayu.

    Umum perlu faham, biarpun Chew mendakwa bahawa permohonan maafnya telus, beliau langsung tidak mengeluarkan kenyataan media menerusi media arus perdana sepertimana yang selalu dituntut oleh pemimpin-pemimpin DAPigs dalam surat-surat saman yang kerap disajikan mereka kepada pemimpin-pemimpin dan pejuang Melayu-Islam.

    Apakah Chew tidak merasakan perlunya untuk memohon maaf secara lebih terbuka memandangkan perkara ini telah begitu tular hingga membabitkan isu keselamatan nasional dan kesejahteraan rakyat jelata?

    Apakah beliau tidak ingin memohon maaf kepada pucuk pimpinan PAS dan UMNO kerana mengaitkan kedua-dua parti tersebut dengan tragedi yang berlaku di New Zealand samada secara langsung atau tidak langsung?

    Apakah DAPigs begitu rasis hinggakan tidak mampu memohon maaf dengan cara yang lebih ikhlas dan terbuka?

    1. SORANG TAK AKAN SERIK MCM JUNUN

  15. SOMETIMES THE SPECULATIONS BECOME TRUE

    1. Like throwing pebbles into the dark..

      1. SATANIST

  16. Zunnun

    Do not be despair. Between you and MahathirvsAnwar and the likes, its just between mahatbir and najob and langit dan bumi

    It wud be interesting to read your comments when comparing with tbose unintelligent arguments of your detractors.

    On the above subject of pencetus ancaman….I m more concerned on remarks by ismail sabri dr ashraf past umno youth leader from selanogor etc etc than tbose by dap guys though i dismiss all these stupid comments.

    Ever since the thief lost his and his coalition throne in the last election, the losers glaringly displayed their disbelief disappointment. They attacked mahathir…dap…and they run their battle cry on race and religion.

    I am a malay and muslim and must state here that i am apolitical and wud remain so till i leave this world.

    My fear is pseudo religious leaders like ashraf and unintelligent muftis from perak perlis kelantan pahang and negeri 9 wud continue to inflame the malays and muslims against other races and faitbs.

    Personality like Zunnun is well liked by rational thinking citizen. I can only stress that most important is for true malays true and bwlievers of islam look at things through reality with facts and truths…..InsyaAllah we will be guided by Allah Almighty to achieve the true life of believers of islam.
    No need propaganda, discard form, nurture love and respect. Remember do to others what you want others do to you. Mutual trust and respect is the key to peace and harmony…..

    Wallahuaklam

    1. TN KO BELASAH DIA NI 2 X 5 SAMA JUNUN..KATA KUAT AGAMA TAPI DOK DOKONG PENGIKUT DAJJAL

    2. “unintelligent arguments of your detractors” –

      would you like to say who, which or what arguments?

      I usually don’t bother reading comments with stupid English like “Do not be despair” as that indicates the contents would be lousy. But I await your reply if you dare speak up. And show what, how and why such comments are “unintelligent”.

      Saying “Personality like Zunnun is well liked by rational thinking citizen” reflects an unbelievable level of stupidity, for not even realizing that the bloke has been seditious against the religion of Islam and the believers of Islam in this blog.

      And using the funny name of Rahman2. Possibly linked with “Rahman1”. Or an impostor, impersonator or a crook, trying to hoodwink readers with what you think is a “respectable” name.

      1. CANTIK BRO SMASH KENCANG

      2. ini Inquisitior kaum Ultra ke?

        mcm nie, AKU BUAT SARAPAN JE

        1. Ko makan sarapan tahi babi lah, jangan bacon and eggs

          1. Inquisitor dgn Inquisition yg muka meroyan bila tertekan.

            1. Sudah habis modal? Pigi main sabun lah

        2. Kamu keturunan “ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang,” coba menghasut agama Islam, buat syarahan apa pun tidak diterima

      3. Setakat your standard of english, my sons and daughters can match yours anytime.

        Well I hv not written in queen’s english for fear that an intelligent like you and mahathirvsanwar may not understand the writings and this defeat the purpose.

        You see mahathirvsanwar needs you to whack me…hahaha all the best

        Islam is for all and not for malays only. Leaders of political party is a leader for all citizens of race and creed and political beliefs.

        You talk about race witbout realising bangsa melayu dah di bangsat….sapa yang bangsat? Pemimpin melayu…inilah fakta realiti dan kebenaran.

        Agama islam di malaysia dah di perdagangkan … who are these religious peddlars? Ini adalah fakta realiti dan kebenaran

        Kedua2 yang diatas konon declare that they are the defendants of the malay race and islam and thus the Royals or what have you! You failed to use race and relgion in pru14 and got rejected. The Royals or what have you would not be dragged in this equation had ypu been livong on reality that ypur leader is a thief and your religious leaders had peddled religion in return for rewards in kinds or money!

        If you continue to blane mahatbir dap amanah pkr there will be no end to stupidity….asyik2 tbe blame game….then back to race creed and agong……..

        I write when i am free. But at times i had to tell off these unintelligent beings.

        Budin’s blog is no longer neutral but anwar’s words.

        Wallahuaklam

        1. Illuminati ka

        2. Bullshit, Mr “Do not be despair.” Your children write for you when your English appears better?

          Saying “You talk about race witbout realising bangsa melayu dah di bangsat…” That’s again poor perception and interpretation of my comments. Probably due to your poor command and grasp of the English language. (Or even the Malay language.) You a product of the period when BM was introduced in schools and the importance of English was not yet emphasised.

          Saying, “You failed to use race and religion in pru14 and got rejected,” shows you again have very poor perception or plain stupid. I’ve been here under this name since well before Pru14 and those with average intelligence know that I’m a PH supporter. The accusation of using race and religion has been aimed at the Umno BN people.

          You are a very sad specimen of a blogger of politics. Why don’t you go into gardening or other hobbies blogs. And no need to ask your daughters to help you write. Ok to write lousy English there.

          “Do not be despair ” … tut tut ..

          1. Correction:

            You a product of the period when BM was introduced in schools

            should be

            You a product of the period when BM became the medium of instruction in schools …

          2. Rahman2,

            Jangan sentuh sarang tebuan, nanti kena hurung.

            Baca lah lebih sikit komen2 lanun zunnun tuh supaya boleh menilai dia kawan ke lawan, terutama dari sindiran2, hasutan2 agama Islam dia buat.

            Bila sudah pasti, baru lh keluarkan pendirian anda, sokong atau lawan dia.

            Bila sudah buat pendirian, terima lah padah nya.

        3. You said,

          “Agama islam di malaysia dah diperdagangkan … who are these religious peddlars? Ini adalah fakta realiti dan kebenaran.”

          Yet you did no say a word more – siapa, bagaimana, bila “memperdagangkan” nya. Dan tidak ada butiran apa itu “realiti dan kebenaran” nya.

          Takda masa? Kalu takda masa, jangan masuk sini sampai betul2 ada masa menghuraikan kata2 kamu.

          Kalau not sure jawapan itu semua, why the hell did you say it? Just shut up. Better for you (not wallapable) and for us readers (having to read your stinking statement).

          “Unintelligent beings”? But then why the hell did you say “Wallahuaklam”, meaning only God knows? If you don’t know or are not sure, just shut up. That’s not only being “unintelligent”, it’s pure, downright stupid, innit? (Innit is not Queen’s English, innit? That’s just to mock you for implying in your earlier comment that you know Queen’s English.

          (I have to explain that one in case you misinterpret or perceive what I say wrongly again).

          “Wallahuaklam” appears to be the sign-off word of Rahman jpc. Are you him? Don’t be shy admitting it if it’s so.

    3. Tuan,

      mereka Mereka ini tak ubah bahan sarapan sj.

      baik Ultra UMGOKs & Ultra Zealous . Mereka menggunakan Melayu & Islam untuk menghalalkan niat utk memporak peradakan Melayu & Islam utk memusuhi Bukan Melayu.

      ..bukan hebat pun Islam Yg mereka anuti

      1. KEPALA BAPAK KAU, kata Najib.

        Sesiapa saja membaca apa yang kau tulis, contoh nya, dalam seminggu yang lalu, akan sedar bahawa kamu menghasut (seditious to) agama Islam dan penganut Islam disini.

        Kamu menghasut lagi bila mengata “..bukan hebat pun Islam Yg mereka anuti”. Bedebah.

        Woi Rahman 2,3,4,5, kamu nampak ke tuh? Islam yang ko anuti tak sama ke dengan Islam yang kami anuti? Tak hebat ke? Tak nampak ke binatang tu menghasut.

        Jangan salah sokong, kot nanti ko mati tak tutup mata. Dan zunnun bukan orang yang menutupkan mata kamu. Ingat tu.

        Ini bukan marahkan bukan Islam, merosakkan peace and harmony – hanya membalun si lanun zunnun, faham tak?

        1. ..mintak talian hayat dah..

          minta pd diri kamu yg Berdiri, Yg Terperi itu.

          Jgn tersepit crying like a baby.

          1. Kamu tersepit bunuh diri.

            Yang tak beragama takda halangan membunuh diri.

        2. TKO KE TU..HARAP RAHMAN TAK BLH BANGUN LG

    4. “look at things through reality with facts and truths” –

      Yet not saying what facts and which truths. Pretending to be “holier than thou”, eh? You cockroach of a fellow, living on dirt like the comments of the lanun zunnun, dirtying the surrounding.

      Why don’t you read the Translation, Interpretation And Commentary of the Qur’an by Prof Abdullah Yusuf Ali – that’d give you some facts and truths to say, instead of making a stupid utterance and then just let your mouth open, agape.

      Be useful to Islam, old man, sharpen your mind a bit, know the enemy of Islam, read more of what they say, whether friend or really foe, keep them under check and prevent them from further abusing the Islamic religion. Then there would be peace and harmony and you’d die with your eyes closed.

      Remember that for every unwelcome action, or utterance, there’s always a corresponding reaction.

      Remember, too, that Islam did not become such a successful religion in such a short span of time without Muslims protecting it from anyone trying to abuse it, until the highly curious Pope in Rome commissioned a monk in a monastery in Eastern Europe to translate the Quran into Latin over a thousand years ago. Read Abdullah Yusuf Ali about that, etc, stu.

      1. If the Author of the Scripted Text is GOD, try and reach “HIM” to give “HIS” meaning.

        belajar mencari ilmu yg hidup lagi menghidupkan

        ..then again try to ask your Prof, how does he translate meaning?

        A pedagogical Process?

        1. You translate meaning by screening it in your assol

      2. now that your Prof is your GURU, as a lackey studying from A Learned Prof, ask a very simple question,

        mana Yg di katakan Quran itu bersifat Kadim?

        if he failed to give an explanation, are you satsfied?

        then again, how do you know he has satisfied you?

        because you are just plain stooge?

        1. This deserves more than the Najibul KEPALA BAPAK KAMU. You deserve the Latin version – PUCCI MAK KAMU.

        2. SCEPTIC

          1. PAK MAN TELO KO NAK LAWAN ENGLISH…GN LAGI POWER OOO .. SHAKESPEARE PUNYA

  17. Budin,

    tit & tat tak lain, Cause & Effect.

    ape yg berlaku, tidak dgn sendiri, mesti ada sesuatu yg menyebabkan nya.

    Jika Guan Eng mengistiarkan Gabungan Ultra Nationalist & ISLAM YG BERSIFAT LEMAH & SEMPIT DARI GOLONGAN PAS sebagai memerangi Kaum Tiong Hwa, perlu ke Guan Eng & Kepimpinan DAP berdiam diri, bilamana saban hari, mereka di caci & di persalahkan?

    siape yg memulakan sifat antagonisma ini?

    Ade kah bila Guan Eng mengatakan Ikatan Ultra Nationalist + Religious Zealous terjerus kpd memerangi DAP, Maka DAP perlu memerangi kumpulan ULTRAs ini?

    perbedaan di sini, terleyak pd ayat, ACTIVE & PASSIVE.

    Selama kini, GOLONGAN ULTRAs yg memulakan mengeluarkan Ungkapan berbentuk “ACTIVE”.

    BILA GUAN ENG RESPOND DGN UNGKAPAN “PASSIVE”,

    mengape pula Razlan lantas melontar ungkapan “ACTIVE” ,

    TEMBAK.

    Fahami siape yg ” Cause” & siape yg “Effect”.

    1. AGNOSTIC

  18. Yang menuduh AI nak guling TM juga merupakan ancaman kepada kestabilan politik negara

    1. POLITICS DEALING WITH SPECULATION

      1. Speculation is NOT MANIPULATION.

        faham beza nya. Jgn memburit dgn perkataan, pergertian & niat.

        pi Tanya Kat Ultras Inquisition, pujaan kamu yg konon pandai, tapi

        banggang

        1. THE MANIPULATER

        2. Talking religion, you are seditious.

          Talking other subjects, you are worse.

          Why don’t you jump into the South China Sea?

          Nearer to your roots = you being a descendant of “ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang”.

  19. ADAKAH JUNUN PAGANIST

    1. Dlm Kita Sembah & Menyembah, ingat ingat, perpisahan terjerumus pd paganism amat mudah.

      Jika Kita salah beristijat, ketika mengelilingi Kaabah mau pun mencium Hajar Aswad,

      tidak Kita sedari, berlaku bentuk penyembahan Paganisma sdg berlaku.

      ape pengertian mengelilingi Kaabah?

      ape di dlm nya?

      tak lain, kekosongan. Itu intipati pengertian.

      berjaya Musa kpd Tuhan NYA,

      “AKU INGIN MELIHAT KAMU”

      lalu Tuhan berkataa dgn NYA:

      “binasa diri mu..

      Sembahyang itu, tak lain, YG DI SEMBAH ITU YG MENYEMBAH.

      KITA BINASA.

      Maka, ingat ingat, selama kamu menyembah dlm sembahyang, dlm memuji Tuhan, jgn pula bersifat PAGAN, meletakan Tuhan dgn berbentuk.

      1. SATANIST

      2. Setuju dgn MAHATHIRVSANWAR.

        WOI, Mamat Rahman2, ko baca ler di atas. Kawan ko kata “Sembahyang itu, tak lain, YG DI SEMBAH ITU YG MENYEMBAH.”

        Sapa kawan sapa lawan. Ada faham? Ngarti? Comprendo? Wakaru? Maronong? Gublagudiguk?

        1. belajar fahami hingga nyawa mengakhiri diri.

          ” wa zahiru wa bathinu ”

          AKU YG ZAHIR AKU YG BATHIN.

          buat ini sebagai krusus bila angkat takbir, dlm kursusiah ketika munajat.

          tak byak pun, jika istiqamah, lama lama menjadi kesebatian.

          faham?

          1. ORANG NI SAMPAI MATI BERDIRI

  20. ADAKAH JUNUN BUAT PENYAMARAN DI SEBALIK THE ANCIENT ONE

    1. ..”AKU YG AWAL AKU TG AKHIR”

      AKU THE ANCIENT AKU …(1)

      cuba complete an ayat (1)

      jgn jadi kongkang dlm kealpaan sentiasa. Then again, RUN..

      1. IRRELIGIOUS

      2. KAU DAH LAMA BERAKHIR. MENGHASUT AGAMA ISLAM, DI PELANGKONG MAMPOSS.

        SEKARANG HA NYA ADA HANTU KAU.

  21. ADAKAH JUNUN THE FOLLOWER OF ANTI CHRIST

    1. beri pergertian ape itu, Christ & Anti Christ?

      bila umggok nak melontar Batu, jgn pula lari bila berdepan..

      1. HEATHEN

        1. Yg ini AKU perlu mengupas.

          Contoh yg nyata, PAS.

          Pemimpin Parti ini perlu di Tanya fahanam ISLAM YG mereka anuti.

          ..segala ahli2 Jamaah dlm kumpulan ini, adalah heathen jika Islam Yg mereka anuti, menyembah Tuhan, hanya dgn nama, sedangan yg patut di sembah tak lain SEMESTA ZAT.

          1. Kmu mengupas otak kamu dah menggelupas –

            Cakap semesta zat tapi tak sebut apa. Bodoh sesangat ler.

            Einstein geliga tapi keluarkan pendapat nya dan beri penerangan di tempat yang kena.

            Yang bodoh ajer sebut semesta zat, pertama nya sebut di blog, kedua nya, tak beri penerangan.

            1. bila tuang air dlm cawan yg penuh, sia sia sj perbuatan itu.

              yg tak tersia, menuang air dlm cawan yg kosong.

              penerimaan pembelajaran bila id/ego di kikis supaya yg nak di pelajari menjadi senang.

              kesemestaan Zat bersifat KEKAL, CONSTANT.

              bersifat universal, semesta.

              there is another universal constant, bersifat quantum, Energy.

              satu dlm bahasa Kepercayaan.

              satu lagi, ingauan ilmuan, mencari the source, the bosons.

              Alam ini tidak boleh menampung (2) dua, sifat yg kekal lagi tidak binasa.

              melainkan kedua dua nya serups hanya berlainan nama.

              yg awal is knowing & akhir an understand.

              klu terlebih tercekik buah kuldi semalaman dgn mentelaah Prof Cina yg kau banggakan, pi rehat.

              jgn kebodohan terus membuat kehinaan kamu berlarutan.

              faham?

              1. Kamu amat bodoh mengata “bila tuang air dlm cawan yg penuh, sia sia sj perbuatan itu.”

                Buka sia2 saja, tapi rugi juga. Itu pun tak tahu ke? Sekolah mana dulu – SJKC ke?

                Kamu amat bodoh lagi, cakap pasal quantum physics di blog seperti ini. Tak habis2 kebodohan kau.

                Selain penghasutan agama Islam yang kau buat. Tak hormatkan Perlembagaan negara. Dah di suruh hijrah, kau takda duit. Jadi, di balun saja lah.

          2. DEVIATIONIST

  22. ADAKAH JUNUN PENYEMBAH SYAITAN?

    1. .syaitan; penafian penafian selepas penafian pertama Azazil hingga menjadi Iblis berterusan menyatakan kesyaitanan

      bukan berbentuk tapi pergertian.

      Hadi dgn pembohongan & penafian & penafian, telah menyatakan sifat kesyaitanan.

      ..hinggakan mengaku terdesak, mengatakan, “syariat menghalalkan”.

      1. INFIDEL

        1. la dulu Tuan Guru kamu yg dok label UMGOKs sedemikian?

          1. HERETIC

      2. Kamu lebih kesyaitanan dari sesiapa pun. Menghasut agama Islam dan penganut nya di blog ini. Perlu di rejam.

  23. THE ONE DIMAKSUDKAN JUNUN ADALAH DAJJAL..ADALAH JUNUN PENYEMBAH SYAITAN

    1. beri pergertian Dajjal?

      jgn nanti bila nyawa di halkum, tak kenal Tuhan, ketika itu,

      selama mane yg kamu sembah & menyembah, tak lain Dajjal.

      menunggu kamu dlm saat kematian, perpisahan yg menyedihkan dgn Tuhan telah kamu dua kan.

      1. ATHEIST

      2. Bila kamu menghasut agama Islam dan penganut nya di blog ini, kamu akan mati tak ingat sesiapa – Tuhan sudah tentu lah, sebab kamu kafirun.

  24. TOKONG DULU YG AJAK PERANG..KENA LAH SAMBUT…WALAU APA PUN JUNUN TETAP PAGAN

    1. … meroyan dah

      1. NONTHEIST

        1. meroyan habis, puak2 Ultra Nationalist & Zealous nie dah..

          1. APOSTATE

            1. ..semalaman belajar menghafal perkataan dari novel da vinci & biblical scripts??

              1. DEVIATIONIST

          2. Kamu ANTI-NATIONALIST, tak hormati dan patuhi Perlembagaan negara, sudah disiuhakn dari negara ini.

Leave a Reply

Your email address will not be published.