KEBEBASAN BERSUARA MESTI ADA BATASNYA

Entah kenapa, kebebasan bersuara di negara kita kebelakangan ini bagai berlaku dengan bebas dan sebebas-bebasnya.

Semua orang seolah-olahnya boleh berkata apa saja dan kepada sesiapa saja serta dengan bahasa apa sekali pun.

Yang lebih buruk, kata-kata kasar dan kesat itu tidak saja ditujukan kepada mereka yang berbeza pendirian atau terhadap pemimpin yang dimusuhi, tetapi juga berkaitan agama dan kemuliaan Nabi Muhammad SAW sebagai Rasulullah.

Tidakkah ini sebenarnya sesuatu yang amat buruk dalam konteks negara berbilang kaum dan agama seperti Malaysia?

Bagaimanapun, adalah dipuji kerana penghinaan berkaitan agama dan kemuliaan Rasulullah ini sudah mula diambil tindakan tegas oleh kerajaan. Inilah yang rakyat mahukan sebenarnya.

Jika penghinaan kepada sesuatu agama dibiarkan, ia tentu saja akan mengundang tindak-balas yang akhirnya semua agama akan terdedah kepada penghinaan.

Tidak mustahil nanti, bukan saja rusuhan boleh berlaku, bahkan perang pun adalah kebarangkalian sekali.

Sebab itu, pencegahan awal mesti dilakukan. Tetapi bagaimana dengan penghinaan lain seperti kepada pemimpin negara?

Kita bukan saja tersentap apabila budak-budak bingai atau separuh masak menggelar pemimpin negara, termasuk Perdana Menteri, dengan panggilan keji, kesat dan tidak sepatutnya, kadangkala orang tua-tua pun terbawa sama dengan suka memanggil pemimpin yang tidak disukai atau dimusuhinya dengan gelaran yang lebih kurang sama juga.

Ada juga yang kerana marahkan seorang menteri, sampai berkata mahu mencurahkan asid ke mukanya.

Apa sudah jadi dengan budi bahasa di kalangan rakyat kita sebenarnya?

Lebih buruk lagi, pemimpin negara pun selalu terbawa-bawa dengan amalan yang sama.

Dulu, ada pemimpin negara pernah mengeluarkan perkataan bangang, haramjadah dan sebagainya, kini pun nampaknya tidak jauh bezanya.

Hari ini ada seorang menteri yang aoabila ditanya mengenai penyelewengan AP atau permit import kereta, dengan sedikit marah berkata, jika diberikan bukti mengenainya, beliau mahu mengetuk kepala mereka yang melakukannya.

Adakah seorang menteri wajar berbahasa seperti mat rempit berbual di tepi-tepi jalan ketika mengulas sesuatu perkara?

Walaupun Tun Mahathir Mohamad pernah mengatakan menteri-menteri di bawah pentadbirannya adalah mentah-mentah belaka dan tiada pengalaman, hakikatnya mereka bukanlah budak-budak remaja lagi.

Dengan kedudukan mereka yang sudah berusia, ada keluarga, berpendidikan lagi, di mana logiknya jika mereka masih suka berbahasa kasar, kurang hemah dan tiada budi bahasa?

Bagaimana agaknya budi bahasa mereka di rumah ketika berbual dengan keluarga, ibu bapa, adik-beradik dan anak sendiri?

Dalam hal ini, selain pemimpin sendiri perlu menunjukkan teladan yang baik dengan berbahasa selaku manusia yang bertamadun, terutamanya di dalam televisyen atau di depan wartawan, kerajaan sendiri harus ada ketegasan tanpa kompromi mengenainya.

Kebebasan bersuara bukanlah bermakna seseorang itu bebas bercakap apa saja dan kepada sesiapa juga. Kebebasan mesti ditunjangi sama dengan perasaan hormat serta budi bahasa.

Sebab itu, apabila mengkritik mereka yang berjawatan atau lebih tua atau kerana ingin menegur Perdana Menteri misalnya, sudah tentu ada adab-adab yang perlu dipatuhi.

Jika diredah begitu saja dan digunakan bahasa yang kesat, berbentuk makian atau carutan, apakah bezanya orang itu sebagai manusia dengan haiwan yang bebas tanpa kawalan di hutan-hutan?

Kerajaan tidak harus bertangguh atau gentar melaksanakan undang-undang terhadap mereka yang berkelakuan keji itu.

Kita ada banyak peruntukan undang-undang untuk menangani dan memberi pengajaran kepada rakyat berhubung amalan tidak sihat yang semakin berleluasa itu.

Lagi dilewat tindakan diambil, lagi gejala itu akan tambah berleluasa. Tindakan tegas sekurang-kurangnya akan menimbulkan ketakutan untuk mereka yang lain daripada turut sama melakukannya di masa-masa akan datang.

Rakyat pasti akan menyokong kerajaan dalam hal ini. Bagaimana sekali pun bencinya kita kepada seseorang pemimpin, majoriti rakyat lebih benci jika bahasa yang kesat, keji, memaki atau mencarut digunakan terhadap pemimpin berkenaan.

Pemimpin yang dibenci atau tidak disukai boleh ditolak dalam pilihanraya, tetapi bukan boleh sesuka hati dicaci, dimaki atau dicarut begitu saja. (Shahbudindotcom 15/03/2019)

Kongsikan artikel ini
Updated: 15 March 2019 — 12:04 pm

41
Leave a Reply

avatar
8 Comment authors
Geng NajibzunnunTanpa NamaRahman2mohd sufian Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Geng Najib
Guest
Geng Najib

Setuju sangat dengan kata2 Budin tu…tengok aje lah sekarang ni, walaupun mahacai2 haprak seluruh Msia, khususnya macam TN dan junnun yang ada kat blog ni, begitu gemar memaki hamun dan mencarut serta mengeluarkan pelbagai kata2 kesat terhadap DS Najib, tapi hakikatnya dia masih mendapat sambutan dan tetap kukuh dalam hati rakyat Msia, khususnya golongan muda..terbaru, beliau mendapat sambutan yang cukup2 hebat apabila melakukan walk about santai di Stulang Laut, JB baru2 ni.

Kesimpulannya..lagi DS Najib diperlakukan sedemikian, lagi bertambah2 rasa hormat dan kasihnya rakyat Msia kepadanya..it’s an undeniable fact!!!!

Geng Najib
Guest
Geng Najib

Aiiik..apasal pulak nak dihadkan kebebasan bersuara..bukan itu salah satu janji dalam manifestomato PH dulu untuk memastikan kebebasan suara yang mereka perjuangkan sejak zaman berzaman menjadi realiti??

Sekarang, bila dah jadi kerajaan..buktikan lah mereka semua ..walk the talk..bukannya hanya pandai talk the talk aje…dan kalau ada yang rakyat rasa tak betul dalam keputusan, polisi, dasar atau tindakan mereka..kasi hantam dan bantai kaw2 punya, jangan bagi chan langsung..dulu pun mereka lakukan pada kerajaan sebelum ni..betul tak????

Geng Najib
Guest
Geng Najib

Nak tunggu PRU15 lambat lagi..abis tu nak biarkan aje mereka semua tu beraja di mata, bersultan di hati…kira terima aje lah perlakuan mereka macam tu aje…tanpa di tegur, dibantah jika ternyata tak betul???? Ini dah lebih teruk dari kerajaan BN dulu…dah nak jadikan negara ni sebagai negara otokratik ke..tak boleh ditegur untuk memperbetulkan keadaan ???? Habis tu..apa gunanya kebebasan bersuara rakyat yang termaktub dalam perlembagaan negara..buat cantik aje lah ke haaah???? Selagi apa yang ditegur oleh rakyat tak melibatkan sentimen agama atau bersifat perkauman..pasai apa pulak nak disekat suara mereka..PM, menteri2 , MP2 PH bukannya insan suci murni yang langsung… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Hahaha hahahahaha

Maaf luar tajuk tapi ini berita lucu emergency –

Perbicaraan dihenti seketika lepas Najib ‘hilang’ ke tandas

Shafee memohon maaf kepada hakim dan berkata anak guamnya tidak tahu beliau perlu minta kebenaran terlebih dulu.

Komen: Dia hementar, takut, risau, stress etc etc – hingga terkencing.

Atau terkincit?

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Geng Najib yang asyik menjilat Najib pun amat malu, tak masuk sini sejak pagi tadi.

Moral of the story 1: Jangan mencuri
Moral of the story 2: Jangan menjilat si pencuri

zunnun
Member
zunnun

Hementar? Gementar.

kok terlebih ketawa.

..dah cukup rehat, blh teruskan?

zunnun
Member
zunnun

Jom..

Rahman2
Guest
Rahman2

Sdra Budin My summary of today’s happening in malaysia b4 n after pru14 Umno/bn had been rolling nicely only to have its gravy trains derailed. The gravy trains had been filling the pockets of the malays without relising that the 6th PM had “bangsated” them. Not only they continue to live in fantasy full of fictions and falsities, they remained unchecked by the umno ulamaks. Along the way the religious peddlars tried to get their share of gravy. Caught with their pants down by a whited mat salleh woman..mereka terus meroyan. That is why comments by pro umno and pas… Read more »

mohd sufian
Guest
mohd sufian

Meme betul Budin. Mesti ada had. Kelampauan mengundang jadah. Dari Pasir Gudang ke Christchurch, NZ adalah sesuatu melampaui batasan. LGBT didokong, Nabi saw dihina…. Terlepas cakap krr sengaja cakap cakap Guan Eng menunggu parah. Banyak yang bercakap daripada berfikir …. Budin… Dia taip dulu…..

zunnun
Member
zunnun

..agek nyo, lotih tak Tuhan, dok nak turun bala supaya yg percaya perkuatkan kepercayaan mereko?? 😉

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kamu sudah dibuktikan keturunan “ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang”. Disebut demikian bertalu talu tidak menafikan nya, sebab itu betul.

Memang celaka dan kurang ajar lah kamu menanya letih tak Tuhan. Kamu persendakan Tuhan sebab nenek moyang kamu ungrateful ingrates ultra kiasu di China kemaruk agama. kata Professor CP Fitzgerald dalam buku nya berkenaan sejarah China, depa mula2 nya percayakan Confucianism, kemudian ambik Taoism, bila Buddhism masuk dari India, ambik Buddhism juga.

Depa praktikan 3 agama di masa yang sama, se olah2 Nescafe 3-in-1. Mempersendakan agama. Jadi kamu juga begitu – biadap dan kurang ajar.

Chekodet
Guest
Chekodet

Kepala menteri Malaysia pun apa kurangnya
Tuduh org perompak penyamun memang darinya
Laa ni menteri2 PH ikut perangai buruknya
Dah jelas menteri PH ni buruk perangainya

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Ini juga mungkin orang yang sama dengan yang pakai nama zunnun. Keturunan “ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang. Tidak tahu pun ada jawatan yang dinamakan Perdana Menteri. Dia tahu hanya “kepala menteri” sebab kepala nya mereng, perangai nya tentu lah biadap.

zunnun
Member
zunnun

haiwan mula meningkat kepandaian dah.

bagus. teruskan.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Lanun zannun dah tukar menjadi babi hutan, menyodok sana sini. Belasahkan.

zunnun
Member
zunnun

mcm mane dia tahu..

bijak haiwan nie

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Babi hutan zannun tak bijak, menyodok nyodok saja. Campakkan old razor blades ke tempat dia menyodok tapi kai notis bahaya di tempat itu. Kesian dia berburas mulut babi nya nanti.

Anonymous
Guest
Anonymous

Mmg menteri2 PH ramai yng jenis riak takbur
Ada saja kata keji maki mereka asyik hambur
Elok sangat le di Rantau, PH rakyat kasi lebur
PRU-15, parti karut ini rakyat akan siap kubur

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Ini memang nate’ yang pakai banyak nama termasuk Geng Najib yang asyik menjilat Najib. Di masih geram rakyat dah kuburkan politik Najib dan Umno. Bermimpi berkuasa di Pru15. Dreaming is cheap, it does not cost anything. Dream on, bugger.

zunnun
Member
zunnun

Budin, dlm setiap peradapan manusia, dlm setiap seketika terungkai sifat causal. yg perlu Kita fahami, dlm bentuk mana,sifat keduaan ini terungkai & nyata. peradapan ini bermula dgn kebaikan, kemudian bertukar bentuk kpd kejahatan semesta, lalu Sang Pencipta mengizinkan nya, ” setengah & setengah” utk Iblis melakukan nya. Negara kini menghadapi permasaalahan yg sama, “setengah & setengah” keduaan causal yg amat nyata. kesat, keji & memaki itu perlu, utk kehaiwanan diri bicara dgn kehaiwanan yg lain. ini fitrah perundangan & penguatkuasaan perlu memberi ruang, supaya haiwan2 di beri kesempatan utk berbicara dgn kehaiwanan yg bijak. process regression ini yg sentiasa memberi… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

JUNUN IBLIS MEREPEK

zunnun
Member
zunnun

😈 😈 🙇

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

JUNUN DIA LAH TUHAN DIA LAH IBLIS

zunnun
Member
zunnun

Huh..

tinggi makrifat ni..

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Sebagai keturunan “ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang”, sebenarnya kamu hanya lah iblis.

zunnun
Member
zunnun

..tak bijak la Tuhan mcm gitu, iblis tak ganggu kamu

zunnun
Member
zunnun

..agek nyo, klu iblis tiada rung dgn kamu, siape gak nyo kamu?

ini mesti klass paling ketinggian haiwan

betul ke?

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Ini memang keturunan “ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang”. Tak tahu bahawa tidak ada istilah “peradapan” di dalam Kamus Bahasa Melayu.

Entahapekebende nya “sifat casual” coolies penatang nak coba mengajar orng2 Melayu yang berasal di negara ini, di Gugusan Tanah Melayu atau The Malay Archipelago ini.

Coba bersyarah “keduaan causal yg amat nyata. kesat, keji & memaki itu perlu, utk kehaiwanan diri bicara dgn kehaiwanan yg lain.” Wow, bahasa tinggi konon, entahapekebende makna nya.

Coolies pendatang memang tak jauh dari kehaiwanan bahasa dan tabiat nya.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Coolies pendatang memang tak jauh dari kehaiwanan bahasa dan tabiat nya. Mempersenda agama orang lain memang lebih dari tabiat haiwan – dia sendiri haiwan.

zunnun
Member
zunnun

Bila pelbagaian bersuara, menunjukan trend yg sehat.

zunnun al misri berani utk membetulkan pandangan ulama salafi & fuqaha . Seperti juga Al Arabi Wahdatul Ujud nya menentang pandangan Tamiyah dgn Tawassul nya.

bila berbahas keji & kesat, tak lain kehaiwan diri berdiri utk berbahasa dgn kehaiwanan2 yg ada.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Tapi bila bersuara keturunan “ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang” yang tak hormati dan patuhi Perlembagaan negara sepenuh nya – macam kamu – langsung tidak sihat.

Maka kamu perlu di balun tiap kali kamu buat begitu. Kamu mahu porak perandakan silaturahi di natara penganut2 agama di negara ini. Kamu menghasut, melanggar Akta Hasutan, pihak berkuasa di seru mengambil tindakan di atas kamu.

zunnun
Member
zunnun

balun?

jgn balun dgn menonjol kebodohan diri.

tapi dgn ketrampilan kata yg berkesan.

..then again, teruskan keinginan membalun klu tidak tak nampak kebodohan yg ada

hingga lupa, membalun diri sendiri

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Lagi bukti dia keturunan “ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang bila dia tak faham apa itu balun.

Tidak dapat menjawab tuduhan2 yang dikenakan kpd nya, maka dia pun resorts to the lowest form of “defence” – coba menyebut “kebodohan” pula. Kesian.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kamu fafirun keturunan ultra kiasu coolies pendatang google sana sini bagi mendapatkan istilah2 Arab yang kamu keluarkan bagi mengelirukan penganut2 Islam. Bedebah kamu.

zunnun
Member
zunnun

jom bicara wahdatul ujud.

says beri ruang sepenuh2 nya, buat google search.

kamu ingat wahdatul ujud sekadar search Sana sini?

kamu ingat, Hulul sekadar search sana sini?

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Konfem dia ni keturunan “ungrateful ingrates, ultra kiasu, coolies pendatang” sebab dia sehingga ke saat ini tidak menafikan nya langsung.

Sebalik nya coba menunjukkan dia andai agama, coba mengelirukan pembaca Islam dengan apa yang di google nya di sana sini tapi tak mengaku buat begitu.

Tiada yang ultra kiasu pernah mengaku kesalahan depa.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

SESAT DAN MENYESATKAN

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

MENGEJA PUN TAK BETUL JUNUN TUA BANGKA TAK TAHU MALU

zunnun
Member
zunnun

.. bila kurang daya bicara, “appetite for pettiness” mula mengambil bentuk & nama.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

bila kau kurang daya bicara, coba menuduh secara liar, tanpa fakta walau pun penerangan

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Bila takda hujah, appetite babi hutan menyodok nyodok pun timbul