POLITIK LALI DAN CANGGUN PH MENGHIDUPKAN TAPAK UMNO-PAS UNTUK MENAPAK

Apa yang nyata Pakatan Harapan (PH) telah gagal untuk melenyapkan pengaruh United Malays National Organization (UMNO) dalam konteks persekitaran politik Malaysia amnya dan politik Melayu khususnya, tambahan pula dengan sokongan serta dokongan Parti Islam Se Malaysia (PAS), hakikatnya UMNO akan terus mengepak untuk mencabar PH. Politik lestari dan anggun yang diperkenalkan PH serta menjadi amalan PH, bagi menunjukkan komitmen terhadap falsafah, pemikiran serta prinsip demokrasi, akan membuka ruang yang amat selesa untuk UMNO menyambung talian hayatnya, seterusnya meneruskan kelangsungan hidupnya.

Hakikatnya berdasarkan keputusan Pilihan Raya Kecil (PRK) Semenyih, pemikiran pengundi Melayu nampaknya masih terikat kuat dengan anggapan bahawa UMNO merupakan “pembela” Melayu dan PH dianggap sebagai parti yang tidak cakna kepada Melayu dan Islam.

Persepsi dalam kalangan masyarakat Melayu ini, khususnya dalam kelompok perkampungan tradisi, berlegar di sekitar andaian bahawa masyarakat Melayu sedang terancam, kepentingan Melayu tidak terbela, hak orang Melayu sudah tidak lagi dipertahankan, agama Islam telah diliberalkan dan Islam telah dihina oleh bukan Islam.

Inilah hakikat yang tertanam dalam minda masyarakat Melayu, terutamanya dalam kalangan masyarakat Melayu yang terpedaya dengan sumber maklumat yang disebarkan oleh pihak yang berkepentingan daripada PAS dan UMNO.

Ini bermakna selagi wujudnya sentimen kemelayuan secara “intaian dalaman” dan politik kepertuanan Melayu-Islam, maka selagi itulah PH akan gagal untuk menerobos serta menakluk pemikiran pengundi Melayu untuk memberikan sokongan kepada PH, khususnya di kawasan-kawasan luar bandar dan perkampungan tradisi Melayu yang menjadi pusat paksi kepada undi Melayu.

Keadaan ini tentunya akan memberikan kelebihan kepada PAS dan UMNO untuk membentuk kecenderungan pengundi Melayu-Islam bagi memihak kepada kedua-dua parti tersebut.

Sungguh pun begitu, terdapat unsur yang memungkinkan juga akan wujudnya pertarungan antara PAS dan UMNO untuk bersaing bagi mendapat undi dalam kalangan masyarakat Melayu luar bandar ini, memandangkan kedua-dua parti ini mempunyai kumpulan sasar yang sama iaitu Melayu-Islam.

PAS dan UMNO berkemungkinan boleh mencanangkan kerjasama serta sokongan antara satu sama lain dalam PRK, namun potensi konflik amat besar untuk berlaku dalam konteks penentuan kerusi dalam Pilihan Raya Umum (PRU) di antara PAS dan UMNO, sebagaimana yang dilakukan oleh PAS sewaktu berada dalam Pakatan Rakyat (PR), khususnya sewaktu berlangsungnya PRU 13.

Sebelum itu sejarah juga telah mencatatkan akan hakikat berlakunya konflik di antara PAS dan UMNO sehingga membawa kepada penyingkiran PAS daripada Barisan Nasional, 1978. Berpunca daripada konflik kepentingan dalam usaha kedua-dua parti tersebut, PAS dan UMNO meluaskan pengaruh masing-masing di kawasan-kawasan lingkaran pengaruh Melayu, khususnya dikawasan FELDA.

Berdasarkan hakikat ini, dalam usaha untuk membina persekitaran politik baru, PH yang berkecenderungan membina persekitaran politik berteraskan keutuhan prinsip demokrasi, menjunjung kebebasan bersuara serta bertindak dan berhimpun, memancarkan tindakan politik berdasarkan persekitaran politik lestari dan anggun, hakikatnya mengundang cabaran dan kesukaran yang tersendiri terhadap usaha memperkasakan PH.

Keadaan ini akan menjadikan setiap gerak langkah politik PH menjadi lali dan canggun, khususnya sepanjang isu yang berkaitan dengan tindakan politik serta proses politik yang sepatutnya dilakukan, bagi berhadapan dengan isu-isu dan tindakan-tindakan politik yang dibangkitkan oleh PAS dan UMNO serta dakyah politik berkaitan dengan ancaman terhadap kepentingan Melayu dan Islam yang disebarkan oleh UMNO dan PAS.

PH telah gagal untuk bertindak secara konstruktif dalam menangani tindakan politik serta pemalsuan isu politik yang dibangkitkan oleh PAS dan UMNO, terutamanya sepanjang yang berkait dengan penyebaran maklumat yang bersifat manipulatif untuk membangkitkan unsur-unsur perkauman dan keagamaan bagi memesong serta mengkerdilkan pemikiran masyarakat Melayu khususnya.

Apa yang nyata, kebanyakan sebaran maklumat yang ditaburkan oleh PAS dan UMNO tidak diasaskan kepada data dan fakta yang tepat, sebaliknya lebih kepada aspek pemasungan minda dalam kalangan masyarkat, khususnya masyarakat Melayu. PAS dan UMNO bergabung menyebarkan kefahaman yang salah dalam mentafsirkan langkah tindakan yang diambil oleh pihak PH dalam mengemudi dasar-dasar pembangunan kerajaan.

Antara contoh yang nyata dakyah negatif yang disebarkan oleh PAS dan UMNO adalah bersabit dengan isu penghapusan tol lebuh raya, disebarkan bahawa PH telah gagal memenuhi janji dalam isu penghapusan tol tersebut, wal hal, apa yang di sebut di dalam manifesto PH dalam PRU 14 adalah;

“Kerajaan Pakatan Harapan akan mengkaji semula semua perjanjian konsesi lebuh raya. Kami akan berunding untuk mendapatkan harga yang terbaik untuk mengambil alih setiap konsesi tol dengan matlamat akhir untuk menghapuskan kutipan tol secara berperingkat. Kami percaya bahawa penyediaan infrastruktur asas seperti jalanraya dan lebuhraya adalah tanggungjawab kerajaan untuk rakyat.”

Apa yang ditegaskan adalah mengkaji semula akan perjanjian konsesi lebuh raya dengan matlamat akhir untuk menghapuskan kutipan tol secara berberingkat, bukannya dilakukan secara serta merta, bahkan isu penghapusan kutipan tol ini juga tidak ada dalam janji 100 hari PH.

Ini bermakna dalam tindakan politiknya PAS dan UMNO secara sedar cuba membentuk minda rendah dalam kalangan masyarakat Melayu, kerana dianggap sebagai satu aset kepada mereka. Bukankah kerajaan yang didokong oleh PH telah pun memulakan langkah perundingan tersebut? Bermakna semakin rendah daya fikir masyarakat Melayu, maka semakin besar peluang untuk UMNO dan PAS meneruskan kemaraan politik mereka.

Dalam PRK Semenyih umpamanya disebar dan ceramahkan bahawa PH akan bertindak untuk menutup pusat-pusat dan sekolah-sekolah tahfiz, melantik orang Cina dalam mengendali pengurusan Tabung Haji dan kuasa orang Melayu yang semakin lemah. Isu-isu ini sebenarnya telah gagal ditangani dengan berkesan oleh PH, mengakibatkan wujudnya tahap kecurigaan yang tinggi terhadap kewibawaan PH dalam mengurus kepentimgan masyarakat Melayu dan Islam.

Di sinilah yang dikatakan lali dan canggunnya PH dalam berhadapan dengan serangan PAS dan UMNO.

PH hakikatnya gagal untuk memahami dan menghayati akan falsafah serta strategi perang, khususnya dalam konteks mengendali kemenangan selepas Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU 14). Ruang-ruang telah dibuka sebegitu luas untuk membolehkan musuh politik kembali beraksi, atas sikap dan pendirian “menghormati” prinsip demokrasi.

Wal hal pada waktu yang sama PH masih belum berkeupayaan untuk memantap dan menstabilkan cengkaman kuasa dalam mengendalikan pemerintahan negara, memandangkan struktur, mekanisme serta jentera pentadbiran negara masih terperangkap dalam kerangka pemikiran “order lama,” masih terikut dengan perangai peninggalan Barisan Nasional (BN), hakikat ini agak sukar untuk dipecahkan, memandangkan pengalaman peralihan kuasa hanya baru berlaku buat pertama kali, dalam tempoh masa 60 tahun merdeka.

Politik adalah satu peperangan dalam bentuk yang lain, sebagaimana yang digambarkan oleh Carl Von Clausewitz dalam “On War,” manakala Sun Tzu mengungkapkan bahawa, “…dalam sesuatu medan pertempuran, kemenangan hanya boleh diperolehi apabila musuh berjaya dilemahkan sehingga menjadi abu, jangan biarkan musuh bangkit kembali kerana dengan kebangkitan itu musuh akan kembali menentang dan memusnah kekuatan anda.” inilah apa yang sepatutunya dilakukan oleh para strategis PH dalam menangani dan mengurus situasi politik selepas kemenangan dalam PRU 14 lalu.

Pemikiran strategis Carl Von Clausewitz dan Sun Tzu ini secara amnya telah gagal dilaksanakan secara berkesan oleh para pemikir strategis PH, sehingga menyebabkan wujudnya ruang-ruang terbuka untuk pihak-pihak yang bersaing menyanggah segala tindakan yang diambil oleh PH. PH sepatutnya boleh bertindak balas terhadap saingan poilitik, dengan memahami pemikiran yang dilontarkan oleh kedua-dua pemikir strategi perang ini.

Namun demikian dapat dijangkakan bahawa ini bukan gaya politik PH, dalam perkiraan PH, musuh perlu hidup kerana itulah demokrasi, politik demokrasi perlukan pesaing politik yang kuat. Sungguhpun pada masa yang sama, PH masih gagal dalam membentuk serta membina kestabilan kedudukannya dalam segala aspek, sama ada dalam pelaksanaan dasar-dasar kerajaan, memenuhi tuntutan manifesto PRU dan juga membina perseimbangan kepercayaan dan keyakinan antara kaum, khususnya untuk mengikat keyakinan dalam kalangan msyarakat Melayu terhadap PH.

PH dalam realiti ini sememngnya berada dalam keadaan yang amat tempang, tindakan PH yang gagal bertindak secara strategis, sebenarnya memberikan peluang dan ruang secukupnya kepada musuh politik PH, UMNO dan PAS untuk terus bangkit mencabar PH.

UMNO dan PAS ternyata mempunyai peluang yang terbuka untuk mengeksploitasi sentimen kemelayuan disebabkan imaginasi masyarakat Melayu yang begitu kuat akan akar sentimen ketuanan Melayu serta kesucian Islam, bagi masayarakat Melayu kesucian Islam itu adalah apa yang ditafsirkan oleh mereka yang bergelar ulama Melayu, berteraskan kandungan kitab kuning. Apa pun yang dilontarkan oleh Yusuf al-Qaradhawi atau pun Rasyid al-Ghanusi umpamanya, bukan aliran Islam yang perlu diikuti.

Gambarannya, bagi masyarakat Melayu kesucian Islam itu hanya boleh dijaga oleh Melayu yang berkampung di dalam PAS sahaja, Melayu di luar PAS adalah Melayu liberal, Melayu yang tidak masak akan kefahaman Islam mereka. Realiti inilah satu hakikat yang gagal ditangani secara berkesan oleh pimpinan PH. Dalam situasi inilah juga UMNO dan PAS agak mudah untuk mengembangkan pengaruh serta fahaman politik mereka dan kembali bertapak dalam kalangan pengundi Melayu. Berdasarkan realiti inilah juga PH akan bertarung dalam PRK Rantau pada 13 April 2019 nanti.

DR. KAMARUDIN MUSA

Fakulti Pengurusan dan Ekonomi

Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Kongsikan artikel ini
Updated: 14 March 2019 — 10:28 am

81
Leave a Reply

avatar
11 Comment authors
khatijah.nunoMAHATHIRVSANWARzunnunGeng NajibNajimu Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Geng Najib
Guest
Geng Najib

TN, melayutakberkhatan dan Junnun..tiga trio mahacai haprak..nak tanya lah secara jujur…boleh kan ??? Korang setuju kan…kalau kita sama2 mengatakan…ini adalah satu lagi contoh Rejim Pakatan Hancing tu berada dalam keadaan Caca Marba. Baru nak uruskan SATU krisis pun dah huru hara dibuatnya. Jika sebelum ini, Menteri Besar Johor yang mewakili Rejim Pakatan Hancing tu dakwa tiada keperluan nak isytihar Darurat di Pasir Gudang. Cukup setakat “Tutup Pintu Rumah” sahaja. Tapi lain pulak yang berlaku dalam Dewan Parlimen hari ini. Ahli Parlimen Pasir Gudang yang juga dari Pakatan Hancing tu didakwa meroyan tak tentu arah…bila dia membangkitkan isu di kawasannya tu.… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

YANG NI KALAU JUNUN JWB BLH LPS

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

MELAYU SELATAN JWB PUN OK SEBAB NEGERI DIA

zunnun
Member
zunnun

..”lambat sgt ambil tindakan”?

berbuih MP2 dlm dewan dari DAP, PKR & AMANAH sebelum ujud nya PPBM selain mereka2 yg di luar dewan supaya, buka siatan Scandal 1MDB.

Penjilat2 burit ROSS/BOSS ade ke berbuat sesuatu?

baik UMNO & PAS, semua nya Melayu Islam belaka, tak ke dgn “organized prejudice” mereka bersekongkong dgn Isteri Rosmah?

di sini, terbujur ke kote masih2 susah sgt utk memahami?

tinggal sekejap forum ini, dah mcm beral bila bicara.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

TAK JWB SOKLAN..DULU AKU INGAT JUNUN ORG CERDIK

Geng Najib
Guest
Geng Najib

MasyaAllah…Habis modal dah rupanya Khalid Samad ni nak berpolitik sehingga tak tidur malam dia dibuatnya hanya semata-mata UMNO dan PAS menjalinkan kerjasama. Baru2 ni telah tular kenyataannya bahawa gabungan UMNO-PAS dan perpaduan ummah tu memberi gambaran mahu mengancam kaum bukan melayu, khususnya orang2 cina. Jelas, kenyataan yang dibuat oleh Khalid Samad ini merupakan Hasutan kepada rakyat Bukan Islam agar memusuhi umat Islam secara terbuka. Malah tindakan Khalid Samad itu juga boleh menyebabkan ketegangan dalam kalangan masyarakat dan mampu mewujudkan suasana kecelaruan. Sewajarnya pihak berkuasa perlu ambil tindakan terhadap Khalid Samad dan sekutu Rejim Pakatan Hancing tu supaya mereka tidak menimbulkan… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

YANG NI KITA MINTA GMN BAGI ULASAN POWER

Geng Najib
Guest
Geng Najib

Kengkawan yang dihormati….Kalau kita hadamkan betul2 ulasan oleh DS Najib ni berkaitan isu yang berlaku di PG tu, dah tentu lah kita WAJIB bersetuju Najib: PH lebih utamakan wang dari nyawa dan kesihatan Najib Razak Ketua Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Datuk Mohammad Hamdan Wahid mendedahkan bahawa punca kes pencemaran toksik di Pasir Gudang telah bertambah teruk ialah kelewatan kerajaan negeri Johor untuk bertindak. JBPM mendedahkan bahawa pencemaran dan sisa-sisa kimia yang dibuang secara haram ke dalam sungai patut dibersihkan dengan segera apabila dikesan minggu lepas. Tetapi pembersihan ini tidak dilakukan minggu lepas kerana kerajaan negeri Johor memutuskan… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

CUBA TN KOMEN SECARA ILMIAH ARTIKEL NI

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

RAHMAN2 PUN ORG JOHOR DIA LG EXPERT

Mohd
Guest
Mohd

PH banyak kali merobek hati orang Melayu berkenaan Islam. Sekiranya Islam tidak dipertahankan, apa yang kita akan tinggalkan untuk anak cucu kita…?? Islam liberal…??? Apa yg kita akan jawab depan Allah..??? fikir-fikirkan la…

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Mcm mana merobek nya, Mat? Kalau tak kasi butiran lanjut, takda contoh pun, kau menuduh liar aje, tak boleh di percaya.

Geng Najib
Guest
Geng Najib

TN….Ini lah contoh mahacai DAPigs dan baruahnya yang terang lagi nyata, masih membutakan mata dan menulikan telinganya terhadap apa yang kini dilakukan oleh DAPigs yang ternyata penjunjung tinggi liberalisme. Ko mengaku sebagai Islam..tapi mash tak nampak apa yang telah dilakukan oleh mereka sejak berkuasa tu. Dah kena manderam ke apa haah??? Ko tak nampak ke..himpunan LGBT baru2 ni sempena Hari Wanita sedunia, Salib besar di Penang, tekanan agar ditutup JAKIM, IKIM dan perampokan ke atas aset2 TH..tidak kah ini adalah bukti jelas bahawa institusi asas Islam kini semakin berani dikacau mereka???? Ko nak tunggu sampai macam mana lagi untuk sedar… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

BANYAK ARTIKEL KAT SINI KO TAK BACA KE AKU & GN BNYK SEND

khatijah.nuno
Guest
khatijah.nuno

Lsin takdak, asyik diulang2 liberal.tu la kerja hangpa. Tu dok ikut tohmahan PAS, asalkan melayu lain, org islam lain tak sefahaman dgn islam yg PAS bawa, semua di op liberal. Ooi Mohd..islam cara PAS tu bagus sgt kah. Apa klu tak sehaluan dgn pendapat dan pemikiran jumud dan sempit PAS tu, apakah org lain kuranf keuslaman dan ketaqwaan pd Allah..

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

BUANG MASA AJER AKU RESPON KPD 1-2 KOMEN MAHATHIRVSANWAR. SEMUA NYA KOMEN BODOH.

Chekodet
Guest
Chekodet

Dah elok dan padan dgn muka kau yg hodoh dan jadi barua pemakan babi.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

CANTIK BRO ..JEMPUAT LA SELALU KAT SINI

khatijah.nuno
Guest
khatijah.nuno

Chekodet..bangang’perkataan lain takde ke asyik babi. Kau dgn MvsA aka GN tu sama ajer..tak makan babi, tpi menyondol mcam babi ajer lontarkan komen2 yg koman (tak bagus, mo value) byk auta, bohong

Geng Najib
Guest
Geng Najib

Dah abis modal lah TN tu…sebab tu siang2 dah give up nak menjawab hujah2 bernas dari TvM tu. Pada aku lah, secara jujur, aku rasa komen2 TvA tu memang ada asas semuanya..bagi orang2 yang nak berfikir dengan logik akal, bukan macam TN tu..pikir selapis aje!!!!

Encules Vouz
Guest
Encules Vouz

PH jelas dibarisi menteri² dan MP² yg kurang matang dan lurus bendul. Spend duit sikik, amik la kursus² bullet proof. Keduanya, PH mcm manyau lambat bertindak. Kene ingat, politik masakini, siapa cepat dialah yg berpeluang monopoli kebenaran.

Dlm hal ini, PH sudah jadi BN. Guan Eng, Nga Kor Ming, Hanipa Maidin, Teresa Kok, blabla sudah ambilalih peranan Nazri, Ahmad Maslan, Bung Mokhtar, Noh Omar and da gang.

Tony Pua kene ubah cara berpolitik. Sangat tidak matang sejak jadi gomen ni.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Menuduh liar aje tak guna. Kasi lah butiran cara Tony Pua berpolitik yang kau tak suka.

Talk is cheap. Wild accusation still cheaper.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

RUJUK LA ARTIKEL KAMI YG LAMA PASAL TONY PUAKA

Chekodet
Guest
Chekodet

Tony puaka pukimak haramjadah mulut bau bangkai babi.

Geng Najib
Guest
Geng Najib

TN..kau tak tau ke..Tony Pua ni lah yang menjadi baruah bersama2 Pizi Sotong untuk menspinkan isu 1MDB, yang mereka terima infonya dari Ambiga dan Clare Brown. Kalau pasal fitnah dan spin maklumat, memang Tony ni tak boleh dicelen langsung…tersohor sejak Msia merdeka. Bawah sikit aje dari Pizi. Kini dia jadi penasihat politik pulak kepada Ah Beng di MOF..lagi lah parah kementerian tu dikejekannya. Dah jadi rahsia umum bahawa Tony ni adalah pakar strategik DAP, bersama2 dengan Chin Tong..dan agenda mereka adakah untuk memastikan Msia ni menjadi negara liberal, agenda Malaysian Malaysia serta akhirnya menjadi negara Republik menjadi kenyataan..by hook or… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

GN MMG POWER BAB LECTURE..AKU INGAT DIA NI PROF UM

Geng Najib
Guest
Geng Najib

MvA..Aku bukan lah ahli akademik seperti yang kau cakapkan tu..hanya lah sorang pekebun sayur yang begitu perihatin dengan kekejaman dan kezaliman rejim PH terhadap rakyat, yang semakin menjadi2 sejak kebelakangan ni..umpama beraja di mata, bersultan di hati pulak depa tu semua!!!!

khatijah.nuno
Guest
khatijah.nuno

Dan kau mulot, otak babi..molot dan hati kotor! asyik maki. Chekodet, i thin u the same person MvsA and GN..

Anonymous
Guest
Anonymous

Zunnun & GMN sembang hingga ke Australia
Elok je kau dua ekor pindah dari Malaysia
Ada pun menyemak tak ada pekdah & sia-sia
Baik berambus habiskan di sana umur & usia

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kamu tak payah pindah dari Malaysia. Hanya ke dalam tanah 6 kaki dalam. Inna lillah …

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

JUNUN KO MELAYU KE ISLAM?

Anonymous
Guest
Anonymous

Tak habis2 Zunnun & GMN salahkan UMNO/PAS
2 ekor ni meroyan teruk slps 2 PRK PH tumpas
Dia masih tak sedar PRU15 PH akan dihempas
DUN Perak & Kedah dlm bahaya, BN nak rampas

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Meleleh ler air liur kamu banyak2 Geng Najib yang asyik menjilat Najib, mengidamkan menang di Pru15. Sampai masanya nanti, kalah lagi, air liur kering, nyonyot susu Al Jibo dengan Mak Badak ler kamu nak ganti air liur.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

NONSENSE

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

LOOK FOR THE SENSE IN AL JIBO’S JUB O

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

TN = GMN = SAME PERSON

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Tak banyak komen masuk bila blog ini gunakan format baru. Tak selesa dan cerewet nak menulis komen, ada code apekebende, pada hal takda spam pun.

Geng Najib
Guest
Geng Najib

Komen2 dari mahacai2 haprak aje yang dah berkurangan..bagi kami, geng penegak kebenaran dan keadilan..tak merosot walau sikit pun, bahkan bertambah2 pulak..napa eeerkk????

zunnun
Member
zunnun

Politic and Religion organised by UMNO & PAS have what made Malaysia today. Whatever therein after achieving Independent and Formation of Malaysia thereafter, are based on Organised Prejudices. The question we need to ask, are these prejudices relevant to usher Malaysia, a Multi Ethnic Citizens into New Millennium of the future? Are Malay’s Appetite of Pettiness somehow contribute of this We can’t set New Malaysia based on Stale Prejudices. Respect is earned, and not a privilege. We cannot keep going to appease Majority at the expense of other Minorities. Islam is not about a name, its essence lies in the… Read more »

GENG MENJILAT NAJIB
Guest
GENG MENJILAT NAJIB

Prejudices are relevant and will continue to exist so long as there are so-called rakyat who don’t respect and abide fully by the Constitution of the country.

It’s utter nonsense that after 60 years of independence there are so-called rakyat not being able to speak BM fluently. Those follows should be told to migrate.

GENG MENJILAT NAJIB
Guest
GENG MENJILAT NAJIB

Currently being advertised – Cyprus’ passport and EU residence in 3 months

Other easy-permanent-residence countries – Australia, Canada.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

zunnun ni bukan Melayu nampak nya. Keluar cakap “Organised Prejudices” entahapekebende. Tanya relevan ke tidak pula. Jahat niat nya.

Nanti aku lapang akan aku balun dia.

GENG MENJILAT NAJIB
Guest
GENG MENJILAT NAJIB

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

BARU KO TAHU JUNUN PENGANUT AJARAN SONGSANG

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

SO?

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

DIA TAK PENAH NGAKU BAIK DIA ISLAM ATAU PERCAYA KPD ALLAH. SEMUA JAWAPAN JUNUN SPIN

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Woi Apek, you can’t even write English correctly – “graduate” of SJK(C) issit? Didn’t write in BM when others did – because you lousy in BM aar? What talking prejudices when 60 years after independence you cannot speak BM maaa. Anyway, to make sure you get the message(s) I’m trying to get into your head, I’ll write in mixed languages. Apa maksud kamu menulis – Organised Prejudices – Malay’s Appetite of Pettiness – explain – Respect is earned, and not a privilege – explain – appease Majority at the expense of other Minorities – explain I hope you state your… Read more »

zunnun
Member
zunnun

.burit,

ape susah sgt nak faham dgn “organized prejudices?

(1) After 63 tahun merdeka, Melayu masih tak merdeka minda utk menerima semua kerakyatan yg berbagai Bangsa?

hinggakan, Tommy, Minister of Finance & CJ masih di persoal?

burit, golongan mane yg organized nie?

Majority for Minority?

Melayu Penduduk yg terbanyak bilangan kini, masih memerlukan perhatian? Mengape takut utk compete on equal footing?

sbb footing Melayu tak blh sentiasa berdiri tegak?

masih perlu di papah?

…as to the rest, pi jilat burit bini, kemudian dtg bicara.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Since the zunnun Apek bloke does not reply, I will comment based on my perception of what he meant by those phrases he used. He appeared to imply the Malays and Bumiputeras get respect written in the Constitution re the Special Position of the Malays and the Bumiputeras of Sabah and Sarawak. He seemed to be questioning the Special Position of the Malays and the Bumiputeras. He must be told that doing that attracts questioning of the citizenship right of the non-Malays. Because the writing into the Constitution of the Special Position was the quid pro quo – the consideration… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

The sunnun bugger said,”Respect is earned, and not a privilege.” Damn him for not realizing that it’s “citizenship right is earned and not a privilege”. Brought by the damn British colonialists as “coolies pendatang”, they slaved for the British tin mines and rubber plantations that brought income to pay for the bastard British colonial officers and expatriates’ salaries, the rest sent to UK, as part of the British colonial policy practised even in British colonial India. The Americans also brought in coolies for the construction of the Trans-America Railway. But when completed, they sent them back to China by the… Read more »

khatijah.nuno
Guest
khatijah.nuno

I day TN i think you are one of umno ex-ministers lah..speaking englisg good yeah.. and am sure Zunnun is not a non-malay

khatijah.nuno
Guest
khatijah.nuno

Terbaik Zunnun..padat, tepat, factual,substance bkn mcam MvsA aka GN aka Chekodet..main bantai ajer..ntah apa2 komen yg tak bernaz and zero value..last2 melalut babi, siap maki hamun..bad words from stinking mouths and black hearts. Otak reput

Anonymous
Guest
Anonymous

Lepas PRK sekor lagi yg merapu sakit otak
Dia tu GMN yg ada bukti rasuah berkotak2
Dia juga geng wak Suman tempe pala botak
Sebelum PRK singa, skrg suara macam katak

GENG MENJILAT NAJIB
Guest
GENG MENJILAT NAJIB

Kamu Geng Najib sakit otak menulis sebagai Anonymous pulak. Banyak sangat menjilat Najib, atas bawah, depan belakang kau jilat, itu pasal sakit otak.

Bila kau nak jumpa doktor pakar sakit otak? Jangan lambat, kot nanti “past the bend too far”.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

NONSENSE

Anonymous
Guest
Anonymous

Tewas 2 PRK, abis mati akal, cai2 PH penipu
Suman di ICU mau bergerak pun tak mampu
Doe spt pengantin, tunduk malu tersipu-sipu
Fucktun dah abis modal nak pantun merapu

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

GENG MENJILAT NAJIB
Guest
GENG MENJILAT NAJIB

Korang tewas seluruh PRU, tak terdaya buat lain dari menjilat Najib pakai nama itu ini pulak, apasal?

Ko sampai gila sebab idola kau Najib tergelimpang di longkang. Dah jatuh di timpa tangga pulak – tak lama lagi dibicarakan dan kemungkinan besar di penjarakan.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

NONSENSE

Anonymous
Guest
Anonymous

Dahsyat giler penangan PRK punya peti undi
Ramai cai seperti dah terkena saka dan badi
Suman dekat ICU, kian perlahan denyut nadi
Doe & Fucktun, sesekali merapu kat blog KD

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

GENG MENJILAT NAJIB
Guest
GENG MENJILAT NAJIB

Nyata kau dah gila akibat kalah di PRU14. Komen pun sekejap atas nama Geng Najib, sekejap atas nama Anonymous.

Tipis benar otak kau tak menyangka – konon – pembaca tak tau kau buat begitu.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

NONSENSE

Geng Najib
Guest
Geng Najib

Rakyat WAJIB memberi sokongan padu kepada gabungan perpaduan ummah ni kerana ternyata mereka terus istiqamah dalam perjuangan membela Isam dan bani melayu di negara tercinta ini..berbanding dengan PH yang terang2 nampak dikuasai sepenuhnya oleh DAPigs.

Geng Najib
Guest
Geng Najib

Sudah tentu lah kita tak mahu melayu liberal seperti yang dinyatakan dalam tulisan di atas mendominasi pemikiran kaum muda melayu di negara ini…bayangkan lah apa akan berlaku kepada generasi melayu di hari2 mendatang..takkan lah kita nak melahirkan bani melayu Islam yang mesra LGBT pulak????

Geng Najib
Guest
Geng Najib

Kita boleh tengok aje lah kat dalam blog ni..ramai2 mahacai2 haprak yang kini berani terang2an mempertikaikan, menghina dan mengutuk ulama2 negara dan pakar2 agama Islam, tanpa sedikit pun rasa bersalah!!!!

GENG MENJILAT NAJIB
Guest
GENG MENJILAT NAJIB

Yeah, ramai orang PH dalam blog ini, hanya kamu sorang Gng Najib yang sentiasa menjilat Najib. Orang2 PAS pun tak menyokong kamu. Sedih. Kesian. Pathetic.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

NONSENSE

GENG MENJILAT NAJIB
Guest
GENG MENJILAT NAJIB

Melayu liberal satu hal. Tapi Melayu bengong dengan asyik bersatu dan berpecah semula (8 kali dalam sejarah parti depa) amat lah lucu. Bila dah tak larat ketawa, yang lucu jadi lucah. Gaduh lagi.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

SAMA LAH PH PUN

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

KENAPA KO TAK PAKAI NAMA GENG NAJIB? TAKUT DI BALUN DEK GMN?

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

AKU BKN GN

Geng Najib
Guest
Geng Najib

Aku pun bukan MvA..tapi persamaan kami ialah mendokong prinsip yang sama iaitu menegakkan kebenaran dan keadilan dalam negara tercinta ini, dari terus dicaca merbakan oleh Rejim Haprakan ni!!!!

GENG MENJILAT NAJIB
Guest
GENG MENJILAT NAJIB

membela Islam? Bergaduh tak habis? 8 kali bersatu tapi berpecah semula. Hingga sembahyang 2 imam dan dua masjid. Umno-Pas bersatu ini cartoon punya cerita. Buat gelak ketawa, menghiburkan rakyat.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

TONG M PUN JILAT BALIK AIR LIUR

Geng Najib
Guest
Geng Najib

Cuba rakyat, khususnya orang2 melayu fikirkan betul2..sapa kah yang kini menjadi taiko atau big boss dalam PH..dah tentu lah DAPigs kan. kalau kit tengok pulak, apakah agenda DAPigs ni..bukan ke untuk menguasai negara ini, dan terus menindas melayu dan bumiputera..dan seperti yang telah diluahkan oleh Ah beng..melayu Islam dalam gabungan perpaduan ummah ini telah mengisytiharkan perang kepaad non muslim dan Ngah kor ming pula menyamakannya dengan gerakan Taliban…jadi, dah tentu lah agenda utama PH ni bukannya untuk membela melayu islam, seperti yang menjadi prinsip perjuanagn DAPigs selama ni!!!!! Kalau ada menteri2 melayu dalam PH yang berani2 membela melayu, pastinya akan… Read more »

Geng Najib
Guest
Geng Najib

Janagn sekali2 kita mengkompromikan perjuangan membela Islam dan kelangsungan nasib bani melayu di negara bertuah ni hanya semata2 untuk mendapatkan political mileage seperti yang kini dilakukan oleh pemimpin2 melayu dalam PH sekarang ni!!!!

GENG MENJILAT NAJIB
Guest
GENG MENJILAT NAJIB

Coba kamu cakap begitu kpd Lobai2 PAS, peringatkan apa berlaku pasal korang mengkompromikan Islam di masa2 tidak bergabung dulu. Kalau tidak di sembelih dan di gulai nya kamu (bahasa kiasan), entah lah.

Bak kata orang tua2, kamu lidah tidak bertulang, sebab Geng Najib sentiasa dan banyak sangat menjilat Najib.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

PEMBANGKANG BERPADU GULINGKAN MUNAFIK MELAYU @ KAFIRS HARBI

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

YANG SELALU CAKAP MUNAFIK NIH, TAK USAH PEDLI LAH . MEMBOHONG, MENIPU SAJA.

GENG MENJILAT NAJIB
Guest
GENG MENJILAT NAJIB

Hanya kamu Geng Najib yang sentiasa menjilat Najib menuduh secara liar bahawa Tun Mahathir not in control of PH. Jahat pulk niat kamu mengata DAP yang control. Hingga menghasut, menjejaskan ketenteraman perhubungan antara kaum di negara ini. Kamu perlu di heret ke balai Polis, di reman seminggu, diheret ke mahkamah, dituduh tiap kali komen2 kamu berbau menghasut.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

TAK TUMBUH TAK MELATA

Najimu
Guest
Najimu

Jawapan smash bola tanggung