PERINGATAN UNTUK PH: ORANG MELAYU BELUM SEDIA KETUANAN MEREKA DIUSIK

Terlebih dahulu ingin ditegaskan bahawa ini bukanlah tulisan berbentuk perkauman atau bertujuan merangsang sentimen tersebut.

Tulisan ini hanyalah berupa perolehan maklumat di peringkat bawahan yang terlalu biasa didengar di mana-mana sejak akhir-akhir ini untuk disampaikan dan didengari oleh pimpinan kerajaan di peringkat atasan.

Selepas sembilan bulan PH berkuasa, orang Melayu yang merupakan penduduk majoriti atau pemegang taruh sekitar 65 peratus daripada seluruh rakyat negara ini jelas masih tidak gembira terhadap kerajaan dalam konteks menjaga kepentingan Melayu, Bumiputera dan Islam.

Kerajaan PH dengan slogan Malaysia Baru dilihat terlalu longgar dan toleran dalam perkara tersebut.

Perkara awal yang membuatkan orang-orang Melayu tersentak dengan kerajaan baru pimpinan Tun Mahathir Mohamad ialah perlantikan bukan Melayu menjadi Menteri Kewangan, Peguam Negara dan Ketua Hakim Negara.

Meskipun negara ini berbilang kaum dan sesiapa saja yang layak boleh memegang jawatan tersebut, tetapi pemegang saham majoriti 65 peratus tadi jelas tidak gembira, malah tidak menyangka Tun Mahathir yang dikenali sebagai “pemimpin Melayu Ultra” sanggup menyerahkan jawatan penting itu kepada Lim Guan Eng, Tommy Thomas dan Richard Malanjun.

Di situlah bermulanya sentimen Melayu dan Islam berkocak dalam negara ini. Ia kemudian tambah membara apabila UMNO dan Pas setuju untuk bekerjasama untuk berlawan dengan PH atas sentimen yang sama.

Dalam hal ini, PH tidak boleh menyalahkan UMNO dan Pas kerana memainkan sentimen kaum dan agama kerana sebagai parti politik yang matlamatnya untuk meraih sokongan dan menumbangkan lawan, bodohlah jika mereka tidak menelan hidangan enak yang sedia terbentang di depan mata.

Memang suatu ketika dahulu jawatan Menteri Kewangan dan Peguam Negara pernah dipegang oleh bukan Melayu, tetapi keadaan pada waktu itu tidak lagi sama dengan sekarang.

Dengan orang Melayu masih ketinggalan dalam bidang ekonomi dan perniagaan, meskipun setelah lebih 60 tahun merdeka, pada tanggapan orang Melayu, menyerahkan jawatan Menteri Kewangan kepada bukan Melayu bermakna menyerahkan satu kuasa politik tambahan kepada kaum tersebut.

Ada yang berhujah, dengan berpuluh tahun sebelum ini jawatan Menteri Kewangan dipegang oleh orang Melayu pun, namun bukan Melayu berjaya menguasai sekitar 70 peratus ekonomi dan perniagaan dalam negara ini, tentulah penguasaan mereka lebih melebar lagi apabila jawatan penting itu dipegang oleh Guan Eng.

Memburukkan lagi ialah bilamana Tun Mahathir juga menyerahkan beberapa kementerian penting lain kepada bukan Melayu juga.

Bagi orang Melayu, jawatan Menteri Kewangan khususnya dan lain-lain kementerian kanan adalah hak Melayu dan ia seperti suatu ketuanan bagi mereka.

Begitu juga dengan Peguam Negara, suatu ketika dahulu ia turut pernah disandang oleh bukan Melayu, tetapi ketika itu isu-isu mahkamah melibatkan kepentingan Melayu dan Islam tidaklah sebanyak seperti sekarang.

Sekarang ini dengan pelbagai isu melibatkan Melayu dan Islam menjadi persendaan serta momokan dan kes-kes saman berkaitannya sudah menjadi lumrah di mahkamah, orang Melayu akan melihat masih ada harapan untuk mereka dilindungi jika jawatan Peguam Negara disandang oleh Melayu juga.

Sama seperti jawatan Menteri Kewangan dan kementerian kanan, jawatan Peguam Negara juga adalah suatu ketuanan bagi orang-orang Melayu.

Sama halnya dengan Ketua Hakim Negara, ia berkait rapat dengan pentingnya jawatan Peguam Negara serta mahkamah. Lantaran itu, dalam sejarah negara, hanya sekali jawatan Ketua Hakim Negara pernah disandang oleh bukan Melayu iaitu James Beveridge Thomson antara tahun 1963 hingga 1966. Selepas itu, semua jawatan Ketua Hakim Negara adalah disandang oleh orang Melayu.

Bermakna kerajaan sebelum ini sedar pentingnya jawatan Ketua Hakim Negara itu dalam konteks menjaga kepentingan Melayu kerana ia turut merupakan ketuanan bagi orang-orang Melayu.

Yang membuat ramai orang Melayu, sama ada penyokong PH atau penyokong UMNO dan Pas, tidak berapa faham ialah apakah mustahaknya bagi Tun Mahathir menyerahkan ketiga-tiga jawatan penting itu kepada bukan Melayu sedangkan ketika Melayu memegang jawatan itu sebelum ini, orang bukan Melayu tetap boleh menerimanya dengan baik?

Apakah perlantikan itu disebabkan DAP menang lebih banyak kerusi Parlimen berbanding Bersatu atau bertujuan untuk menghargai sokongan Melayu yang berjaya menumbangkan BN?

Kaum bukan Melayu secara umumnya sedar mereka adalah kaum minoriti yang terkepung dengan hak-hak istimewa orang Melayu serta kedudukan Islam sebagai agama rasmi. Sebab itu, mereka boleh menyesuaikan diri dan tidak keterlaluan dalam menuntut hak-hak mereka, kecuali segelintir golongan yang ekstrem saja.

Tidak pernah sebarang kekecohan ditimbulkan oleh bukan Melayu disebabkan jawatan-jawatan penting dalam kerajaan dipegang oleh orang Melayu.

Walaupun kerajaan PH dan Tun Mahathir masih boleh berhujah bahawa perlantikan itu berdasarkan kelayakan dan tiada kena-mengena dengan sesuatu kaum, bagaimanapun mereka haruslah sedar realiti negara ini serta kedudukan Melayu dan Islam yang sudah termaktub dalam perlembagaan.

Sebarang tindakan yang dilihat meminggirkan orang Melayu atau mengusik ketuanan mereka, ia sentiasa akan mengundang sentimen kaum dan agama oleh pihak lawan serta kian menghakis sokongan mereka kepada kerajaan. Orang Melayu pula memang mudah tersentuh kalau perkara itu diusik.

Memang orang Melayu juga mahu perubahan dalam PRU14 lalu, tetapi jika mereka tahu jawatan Menteri Kewangan, Peguam Negara dan Ketua Hakim Negara bakal diserahkan kepada bukan Melayu, sudah tentu mereka tidak sedia bersama-sama dengan PH untuk menumbangkan BN.

Tidak dinafikan, keputusan PRK di Cameron Highlands dan Semenyih baru-baru ini adalah lantunan daripada kekecewaan orang Melayu terhadap kerajaan yang bukan saja disebabkan gagal menunaikan banyak janji manifestonya, tetapi juga kerana usikan terhadap ketuanan Melayu itu.

Orang Melayu akan terus bersatu menolak kerajaan selagi tiada jaminan berhubung hak dan kedudukan mereka. Secara majoritinya, orang Melayu masih belum sedia ketuanan mereka dicerobohi. (Shahbudindotcom 04/03/2019)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 5 March 2019 — 4:25 pm
Subscribe
Notify of
guest
163 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymous
Anonymous
4 March 2019 11:11 pm

Memang ternyata karut, PH punya rencana
Ada Melayu, menteri kewangan bagi China
Dah lah janji PRU-14, hilang entah ke mana
Tiidak bertegas langsung, bila Islam dihina

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 10:38 pm

Mmg dgn kerajaan PH, Melayu makin curiga
Sesama depa pun mcm kerbau mau berlaga
Dah le kepentingan orng2 Melayu, tak dijaga
Depa hanya kalut, kejar ‘majoriti dua per tiga’

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 10:26 pm

PH sebenarnya sudah semakin tumpul kuku
Hanya dgn puak kafir jer ler depa masih laku
Kat Semenyih depa jadi tergamam & terpaku
Rupa2nya Melayu masih sayangkan boss ku

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 10:02 pm

Amat tepat sekalii, Budin punya hujah bicara
Kjaan lantik kafir ketua perundangan negara
LGE menteri MOF jugak Melayu tak gembira
Di CH & Semenyih, Melayu bangkit bersuara

irkiz
irkiz
4 March 2019 10:47 pm
Reply to  Anonymous

Orang Islam beruntung dilahirkan sebagai orang Islam. Orang kafir dilahirkan sebagai orang kafir. Nak buat macam mana mereka dilahirkan sebaagai orang kafir.

MahathirvsAnwar
MahathirvsAnwar
4 March 2019 11:37 pm
Reply to  irkiz

MASUK ISLAM LAH

irkiz
irkiz
5 March 2019 12:06 pm

Allah menentukannya. Ada dalam Quran. Dialah yang mengaturkan kejadian kamu, maka ada sebahagian daripada kamu yang kafir dan ada sebahagian daripada kamu yang beriman. Surah At-Taghaabun ayat 2.

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 9:44 pm

PRU14, dgn janji palsu Melayu sudah terjerat
Kerajaan yg dapat dikuasai oleh kafir keparat
Melayu tak sanggup nak terus hidup melarat
Di CH & Semenyih Melayu sudah beri isyarat

Diny Yusof
Diny Yusof
4 March 2019 9:40 pm

Semenyih Defeat – They Don’t Love Najib. But They Hate The Arrogant & Incompetent Government More . Flipping a loss of more than 9,000 votes to a gain of close to 2,000 votes is no easy task. That was what happened with the just concluded Semenyih by-election. And judging by the angry voices on social media weeks before the voting process could even begin, the defeat of Mahathir’s party, PPBM (Bersatu), is to be expected. Almost everyone wanted the party to be taught a lesson. Opposition Barisan Nasional (BN) candidate from UMNO party, Zakaria Hanafi, scored his victory with a… Read more »

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 9:52 pm
Reply to  Diny Yusof

Wow.. panjangnya Pak Diny punya karangan
Dekat kerajaan PH, diia dah lancar serangan
Hujah yng dia lontar, bukan le sembarangan
Itulah kesan akibat Melayu punya penangan

zunnun
zunnun
4 March 2019 10:05 pm
Reply to  Diny Yusof

We can pile many reasons aftermath of the by election. With one (net defect) in PH Country, is this a clear indication when UMGOK/PAS explicitly used whatever mean to play the Race & Religious Cards, and we reciprocate witch-hunting in finding faults in PH? Why are we becoming paranoia? Is UMGOK/PAS Alliance of Convenience made them Strong OR PH is bogged by internal squabble otherwise Hadi will not go to such a length to see Tun? PRK Semenyih was not won by UMGOK STRENGTH BUT RATHER PH WEAKNESSES. The best to understand these, don’t play to UMGOK/PAS sentiment of playing… Read more »

Geng Najib
Geng Najib
4 March 2019 11:18 pm
Reply to  zunnun

Mengaku aje lah..bukannya susah sangat pun…rakyat, khususnya orang2 melayu dah sedar dan nampak PH ni takkan boleh membela nasib mereka, selagi DAPigs menguasai kerajaan tu. Memang tepat lah..kemenangan di CH dan Semenyih adalah mini referendum rakyat, khususnya bani melayu terhadap Rejim Haprakan ni, kalau tak bukak mata dan sedar lagi..memang nak kena lagi sekali kat Rantau. Memang mahacai2 haprak ni nak sedapkan hati aje kata PH ni very much in control. Hakikatnya..dengan turmoil dalaman yang berlaku, ingat rakyat masih nak letakkan harapan tinggi lagi pada mereka ke??? Pengerusinya pulak tu, bukannya kisahkan sangat lagi pasal kemaslahatan rakyat..kejenya hanya untuk memastikan… Read more »

anonymous
anonymous
5 March 2019 7:24 am
Reply to  zunnun

PRU14 was not won by PH & MADEY STRENGTH BUT RATHER UMNO WEAKNESSES….

Geng Najib
Geng Najib
4 March 2019 9:19 pm

Setuju dengan kata2 Tn. Budin tu…orang2 melayu nampak hanya UMNO dan PAS saja yang berkemampuan untuk membela Islam dan ketuanan melayu di negara bertuah ni. Tengok aje lah..bila mana Nabi s.a.w dihina dan diperkotak katikkan oleh bukan Islam di Msia ni, hanya gabungan PAS dan UMNO saja yang bangkit mempertahankan baginda..sedangkan ahli2 melayu Islam dalam Bersatu, Amanah dan PKR, tak kedengaran langsung suara bantahan mereka. Malah Wakanda Mujahat sanggup pulak keluarkan kenyataan perhimpunan bantahan terhadap isu penghinaan Nabi s.a.w tempoh hari hanya lah mereka yang menggunakan isu tersebut untuk kepentingan politik, malah dituduhnya pula sebagai penunggang agama. Apa lah lagi… Read more »

zunnun
zunnun
4 March 2019 9:26 pm
Reply to  Geng Najib

Bila Perompak & Pembohong beriya iya berdiri membela “Islam” tajasn mereka, Maka berlari lari setiap sudut negeri, tak ubah utk di nobatkan.

irkiz
irkiz
4 March 2019 10:38 pm
Reply to  Geng Najib

video tahun 2013, semasa najis jadi PM. Umno dan pas buat tak tau, sebab apa tahun 2019 dibangkit video tu semula. Hati tidak ikhlas

Geng Najib
Geng Najib
4 March 2019 9:07 pm

Hari ni presiden MCA dan MIC dah keluarkan kenyataan bersama bahawa mereka akan keluar dari BN.

Alhamdulillah..memang itu lah berita terbaik yang dinanti2kan oleh seluruh bani melayu Islam di negara tercinta ni. Kini, dah tentu lah ia akan disambut dengan penuh kesyukuran oleh semua..apa taknya..penyatuan ummah yang dah lama diimpikan oleh PAS dan UMNO bakal menjadi kenyataan.

Cuma harapannya..melayu dalam PH akan ikut jejak langkah MCA dan MIC..beramai2 keluar dari PH dan menjadi ahli UMNO dan PAS untuk mempercepatkan lagi agenda penyatuan ummah tersebut!!!

zunnun
zunnun
4 March 2019 9:12 pm
Reply to  Geng Najib

Melayu UMGOK/PAS yg tertinggal. Ini berita yg bagus utk PH. 👋👋

Geng Najib
Geng Najib
4 March 2019 8:57 pm

Penyatuan Ummah yang diterajui oleh UMNO dan PAS dah bangkit. Bani melayu, rata2nya dah tak tahan negara tercinta ini dikawal oleh puak2 anti Islam dan melayu.

Nak harapkan pemimpin2 melayu dalam kerajaan, semuanya tak boleh diharap…umpama enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing2. Semuanya sanggup menjadi kobau balau yang dicucuk hidung oleh Tokong Kit Sial dan DAPigs. Depa tu dah nampak mana2 peluang yang boleh untuk kembungkan kocek sendiri aje.

Tapi…tak boleh lah nak salahkan mereka 100%, tengok lah pulak sapa pengerusinya, mesti lah nak ikut jejak langkah Boss besar..kalau guru kencing berdiri, dah tentu lah anak murid kencing berlari!!!!

zunnun
zunnun
4 March 2019 9:16 pm
Reply to  Geng Najib

Yg tinggal PEROMPAK & PEMBOHONG UMGOK/PAS. INI BERITA SGT BAIK.

zunnun
zunnun
4 March 2019 9:20 pm
Reply to  Geng Najib

Siape “BOSSKU” UMGOK/PAS? Mesti ada BOSS. Kok Malu Malu nak umumkan. Lanun ke? Pembohong Tegar ke? ROS “BOOSKU” ke?

Malu pulak! MALU APE?

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 8:52 pm

Kemarahan org Melayu, tak dapat dipendam
K’jaan spt tak nak bela, bila Melayu digodam
Masih nak bela kafir dan biar Melayu padam
Cnth jelas, ialah kematian ahli bomba Adam

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 8:12 pm

Boleh caya kah, “agenda selamatkan negara”
Sdg kan kian terancam, Melayu & bumiputra
Kini dlm PH, penuh dgn kekalutan huru hara
Agenda permainan politiklah yg lebih ketara

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 8:01 pm

Pembangunan untuk bangsa, kita ini dahaga
Tetapi kebajikan org2 Melayu, spt tak terjaga
Dua PRK, Melayu mesej, undi depa berharga
Rasanya di PRK Rantau nanti begitu lah juga

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 7:56 pm

Ada hadnya kesabaran Melayu ni boleh diuji
Dah lah kerajaan yg dipilih, memungkiri janji
Orang kafir naik muka, Islam dan Nabi dikeji
Sebab itu le dgn PH, Melayu bangkit nak taji

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 7:34 pm

Di dlm negara ni Melayu merupakan majoriti
Tetapi kita ni tersangat sikit pegangan equiti
Hal seperti ini, kerajaan hanya buat tidak reti
Yng depa itu kalut, percaturan PM pengganti

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 7:11 pm

Bukan le sengaja nak buat kecoh atau bising
Kerajaan spt takut, tunduk dgn bangsa asing
Bila ketuanan Melayu hilang kita jadi runsing
Tak boleh ler kita diam saja tak ambil pusing

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 7:03 pm

Melayu bagai dah semakin hilang kesabaran
Dgn PH, sering sangat rungutan kedengaran
Kita berharap org2 Melayu timbul kesedaran
C. Highland & Semenyih, pembuka lembaran

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 6:53 pm

Melayu sudah berasa mereka nak dihempas
Ketuanan Melayu spt makin hampir terlepas
Kini Melayu berusaha ketuanan ini dirampas
Misi ini akan berjaya bila Umno berpadu Pas

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 6:46 pm

Luka terhiris janji2 palsu, belum lagi sembuh
Ketuanan Melayu pula, mereka mau ceroboh
Kini semangat bina bangsa, kembali tumbuh
Sbb tu kerajaan PH, Melayu mahu kasi roboh

zunnun
zunnun
4 March 2019 7:20 pm
Reply to  Anonymous

Bila Manifestor di ertikan Janji
Melebihi barat berbahasa mengaji

Mat Salleh kata Agreement Janji
Melayu tetap Manfestor itu Janji

MahathirvsAnwar
MahathirvsAnwar
4 March 2019 7:45 pm
Reply to  zunnun

MANIFESTO BAGI PH MAKNANYA KENCING SAMPAI HANCING

zunnun
zunnun
4 March 2019 8:34 pm

Manifestor, atau segala hasil yg di uasahakan oleh PH itu, Semua Manifestation mereka.

Menyelesaikan permasaalahan hutang Negara itu pun manifestation PH.

hutang yg paling nyata, kembalikan rebate GST RM 19 B

..dlm masa yg sama, Melayu yg mengaku Master Race (Ungkapan Wilting), mengugut utk di bela.

zunnun
zunnun
4 March 2019 9:10 pm

Agak2 nya la, Jika Manifest yg di usahakan PH tidak di salur utk menyelesaikan Hutang Regime UMGOK dgn “BOSSKU” aka Rosmah, 1MDB, REBATE GST & INCOME TAX, PROJECT2 YG BERUNSURKAN TIMELINE selain Hutang2 GLC Seperti TH, FELDA & SBG NYA; byak blh di gunakan utk kepentingan Rakyat.

..yg menyalak lebih nie, Ahli2 & Julat UMGOK/PAS Serta Melayu2 yg mudah di manipulasi.

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 6:38 pm

Kerajaan PH, tak jaga kebajikan org2 Melayu
PRU janjikan bawal tapi yg dapat cuma puyu
Kita terjerat dgn janji palsu punya pujuk rayu
Kini sbg balasan ‘BUNGA RAYA’ terkulai layu

zunnun
zunnun
4 March 2019 6:42 pm
Reply to  Anonymous

Manifestation vs Agreement. Di mana kita letak perkataan “janji” antara kedua nya?

..betul ke Bunga layu sbb “janji” ?

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 6:34 pm

Salam semangat Melayu

irkiz
irkiz
4 March 2019 6:10 pm

kalah satu kerusi cabuk/buruk dah bising, bukan negeri Selangor yang hilang cuma Adun. Yang beruntung calon BN dapat elaun. Kita pengundi dan rakyat jadi bodoh buta perut, mangkok hayun. Yang kenyang adun BN.
Yang peliknya video tahun 2013 menghina nabi baru diedar. Tetapi masa Najis jadi PM tidak ada video menghina nabi. Video tersebut telah menjadi orang melayu marah. Pas dan UMNO sengaja mengedarkan video tersebut semasa PRK.

zunnun
zunnun
4 March 2019 6:23 pm
Reply to  irkiz

👏👏

budak jujur
budak jujur
4 March 2019 6:02 pm

Di mana pon kalau peguam ,menteri yang amanah,itu yang terbaik walaupun apa bangsa pon.ini tak peguam,menteri dahulu berbangsa melayu apa jadi.semua kesalahan diorg buat pejam mata,duit rakyat diorg sapu.tapi sayang orang melayu tak pernah marah pasal tu pon

MahathirvsAnwar
MahathirvsAnwar
4 March 2019 6:09 pm
Reply to  budak jujur

Habis ko suruh KAFIR jadi imam solat ko

zunnun
zunnun
4 March 2019 6:20 pm

..kamu pasti ke yg imamkan kamu solar itu, betul Islam nya? Ape Tuhan kamu sentiasa beritahu kamu siape Islam siape kafir?

tlg pencerahan sikit si

zunnun
zunnun
4 March 2019 6:22 pm
Reply to  zunnun

..la, Salah lagi typo. solar? solar. eehhmm 🙇

MahathirvsAnwar
MahathirvsAnwar
4 March 2019 6:58 pm
Reply to  zunnun

ADA KE TOM NGAKU ISLAM?

zunnun
zunnun
4 March 2019 8:23 pm

Mat Salleh kata, Chair.

Melayu kata, kerusi.

bertekak hingga, akhir nya percaya bila melihat, Chair = Kerusi.

Melayu “Islam” kata, Tuhan Allah.

Di Barat, ( Melayu kata, kafir), Tuhan Elohim.

Bani Israel kata: Yahweh.

Hindu kata, Ram.

…mereka bertekak, hingga sama2 dapat melihat Tuhan.

Agak nya, Tuhan setiap mereka ini, berlain kok.

MahathirvsAnwar
MahathirvsAnwar
4 March 2019 10:36 pm
Reply to  zunnun

KO NI ISLAM KE KAFIR?

zunnun
zunnun
4 March 2019 8:25 pm

..yg kamu mengaku Islam ke? ..dah kenal Tuhan kamu? dah jumpa Tuhan kamu?

jgn nanti Tuhan kamu kata, Hantu. Faham

MahathirvsAnwar
MahathirvsAnwar
4 March 2019 10:37 pm
Reply to  zunnun

KO IKUT JEMAAH SESAT MANA?

zunnun
zunnun
4 March 2019 6:11 pm
Reply to  budak jujur

Ya budak jujur, saya akur kerana kamu se orang yg jujut. Syabas. 👋

zunnun
zunnun
4 March 2019 6:13 pm
Reply to  zunnun

Oopss, maaf. Salah ejaan kok. Jujut. Jujur. Ok 👍

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 5:45 pm

Zenith: Dakwaan Raja Petra rekaan semata-mata Susan Loone 4 Mac 2019, 11:42 tengahari (Dikemaskini 4 Mac 2019, 12:28 tengahari) A A Syarikat pemaju projek terowong dasar laut Pulau Pinang, Consortium Zenith Construction Sdn Bhd (CZC) menafikan dakwaan rasuah yang disiarkan laman Malaysia Today milik Raja Petra Kamaruddin. Pengarah Eksekutif Kanan CZC Zarul Ahmad Zulkifli menyifatkan artikel tersebut – berkenaan projek terowong dasar laut dan projek jalan raya di negeri itu – sebagai “jahat”. Ditanya sama ada beliau merancang untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Raja Petra, Zarul berkata “ia satu pembaziran sumber kerana dia tiada dalam negara.” “Saya mahu menumpukan masa… Read more »

MahathirvsAnwar
MahathirvsAnwar
4 March 2019 6:11 pm
Reply to  Anonymous

Kalau PH RASA BETUL NAPE TAK SAMAN?

zunnun
zunnun
4 March 2019 6:38 pm

…buat ape buang duit dgn RAJA HINGUS TU

MahathirvsAnwar
MahathirvsAnwar
4 March 2019 6:56 pm
Reply to  zunnun

TAKUT KERANA SALAH

anonymous
anonymous
4 March 2019 8:12 pm

Sprm sudah repot polis…ini kes jenayah…

zunnun
zunnun
4 March 2019 8:40 pm
Reply to  anonymous

MASAK RAJA HINGUS NI NANTI.

..kerana Polis blh hububgi Interpol. Kerajaan Malaysia blh meminta RAJA HINGUS di bawa pulang utk menghadapi petuduhan.

..masak.

MahathirvsAnwar
MahathirvsAnwar
4 March 2019 10:40 pm
Reply to  zunnun

POLIS TUNGGU SAMAN PH

MahathirvsAnwar
MahathirvsAnwar
4 March 2019 10:38 pm
Reply to  anonymous

PH SENDIRI LAH SAMAN

anonymous
anonymous
4 March 2019 5:43 pm

Mukhriz Juara Pembeban Negara? RM 105k Sebulan Senarai penuh pendapat bulanan MP PH. Mukhriz juara, RM 105k sebulan Putrajaya , 4 Mac: Baru-baru ini Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia melalui portal pengisytiharan harta di https://mydeclaration.sprm.gov.my/ telah mengemaskini data mengenai pendapatan bulanan dan aset ahli parlimen, senator dan setiausaha politik kerajaan. Setakat ini portal tersebut telah menyenaraikan pendapatan dan aset seramai 145 orang. Dari jumlah itu, 120 ahli parlimen kerajaan telah melakukan pengisytiharan manakala baki 9 orang lagi belum berbuat demikian termasuk ahli parlimen Port Dickson yang baharu, YB Dato Seri Anwar Ibrahim. TTKM mendapati pendapatan bulanan paling tinggi kini dijuarai oleh… Read more »

ahmad
ahmad
4 March 2019 5:28 pm

Saya berharap anwar jadi pm dan tun masih hidup lama sebagai check n balance. Utk mengalahkan pas hanya anwar n geng saje yg mampu. Tun tak mampu.Hadi n geng sangat takut klu anwar jadi pm. Anwar boleh bina pengaruh islam dalam dan luar negara. Hadi selalu kalah berdebat dengan geng anwar masa Tok Guru masih ada.

zunnun
zunnun
4 March 2019 5:44 pm
Reply to  ahmad

Betul ke ANWAR hebat Islam nya? Betul ke PAS takut dgn Anwar?

Anwar nie hebat ke? Seperti Najib, kedua nya lebih menunjuk.

anonymous
anonymous
4 March 2019 8:14 pm
Reply to  zunnun

Jauh lebih hebat dari kamu..

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 4:02 pm

Tommy Thomas, The Worst Attorney-General Malaysia Has Ever Seen HEADLINENO HOLDS BARRED By Raja Petra Kamarudin Last updated Mar 3, 2019 Tommy drops all cases involving Pakatan Harapan people and fabricates cases against non-Pakatan people. I am sure there is a special place in Hell for people such as Tommy. My fear is that even Hell might reject Tommy so he will be homeless after he dies. NO HOLDS BARRED Raja Petra Kamarudin Malaysia has had its share of rats becoming Attorney-Generals (AG). The first post-Merdeka AG who I personally knew is Abdul Kadir Yusuf, who was the second AG… Read more »

zunnun
zunnun
4 March 2019 4:11 pm

Sekurang2 NYA, Claire berani dtg ke Singapore & Malaysia.

Si RAJA se ekor nie, dok ekor celah kedua dia kaki takut menghadapi petuduhan ngape ye?

di sini ade se ekor lagi geng nya.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 4:38 pm
Reply to  zunnun

= BAPA FREEMASON MALAYSIA PERNAH JUMPA PM ISRAEL MINTA DANA. PUNYAI ANAK2 KUASAI KONTRAK PETRONAS DAN BISNES ARAK ARAK ASIA TENGGARA

zunnun
zunnun
4 March 2019 5:27 pm

Ape yg Salah dgn Freemason, tlg beritahu?

MahathirvsAnwar
MahathirvsAnwar
4 March 2019 8:14 pm
Reply to  zunnun

KO JADI AHLI DIA NAK TAHU

MahathirvsAnwar
MahathirvsAnwar
4 March 2019 10:41 pm
Reply to  zunnun

SEKURANG2 PAS DAH SAMAN CLAIRE

melayutanahselatan
melayutanahselatan
4 March 2019 4:13 pm

Sorry dude. Whatever that’s been said by rpk is worthless. The greatest slanderers that Malaysia can have same as Najib, the greatest thieves that as seen in world’s history

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 4:40 pm

KALAU RAKYAT BOLEH BAGI PAKATAN HANCING SEPENGGAL APA KATA KITA TRY PAS PULAK LEPAS INI

anonymous
anonymous
4 March 2019 5:49 pm

Tak usah cari penyakit…pas bagi pahala dan sorga untuk tutup mulut rakyat mesia…lingkop mesia..

anonymous
anonymous
4 March 2019 5:46 pm

Kena tipu dgn raja petra yg takut balik mesia…

MahathirvsAnwar
MahathirvsAnwar
4 March 2019 8:16 pm
Reply to  anonymous

CLAIRE NON MALAYSIAN PUN PAS CARI

dad
dad
4 March 2019 10:36 pm

petra is king of cock slurping!

anonymous
anonymous
4 March 2019 3:56 pm

Adun PKR gesa angkat Anwar jadi PM secepat mungkin Kumaresan Aramugam 4 Mac 2019, 12:02 tengahari (Dikemaskini 4 Mac 2019, 12:19 tengahari) A A KATA ADUN l Berikutan kekalahan Pakatan Harapan (PH) sebanyak dua kali berturut-turut dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) baru-baru ini, saya percaya kerajaan PH perlu bertindak segera untuk memperbetulkan kesilapan yang telah mengundang rasa ketidakpuasan hati rakyat. Saya yakin bahawa untuk menentukan hala tuju masa depan PH, Anwar Ibrahim perlu diangkat sebagai perdana menteri ke-8 seperti dipersetujui sebelum ini. Seperti yang kita semua sedia maklum, Anwar mahir dalam urusan ekonomi negara. Pengalaman yang dimiliki oleh beliau sebagai… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 4:09 pm
Reply to  anonymous

BAGAIMANA BAHALOL PUN ATOK TAK MAU NYERR DIA LANTIK BEKAS BANDUAN RASUAH LIWAT SEBAGAI PM-8

anonymous
anonymous
4 March 2019 5:50 pm

Banduandan kiwat kerana fitnah..

zunnun
zunnun
4 March 2019 4:18 pm
Reply to  anonymous

…maka cara terbaik di nobatkan peliwat yg di sabit kesalahan utk jadi PM8.

.
atau geng geng depa yg gembira PRK Semenyih kalah. Lebij gembila lagi Geng UMGOK/PAS

Kita tengok Peliwat Tegar dgn PRK Rantau pula. Ape Geng Azmin & Bersatu Akan lakukan.

Kamu ingat UMGOK/PAS kuat ke di Semenyih? Yg hairan, lepas menang, UMGOK/PAS meraikan kemenangan. Banggang Sgt ke?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 4:42 pm
Reply to  zunnun

THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS

anonymous
anonymous
4 March 2019 5:51 pm
Reply to  zunnun

Peliwat yg difitnah…

MahathirvsAnwar
MahathirvsAnwar
4 March 2019 8:17 pm
Reply to  anonymous

SAPE FITNAH?

Chekodet
Chekodet
4 March 2019 3:49 pm

Dah lama tak nampak batang hidung John Doe
Kat gua mana agaknya dia lari bawa diri
Panji-panji hitamnya tak tau apa cerita

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 3:19 pm

MOF PALING BODOH DI DUNIA TAK KENAL ANGKA,,6.15 LEBIH BESAR DARI 6.9 PERSEN BONUS KWSP

zunnun
zunnun
4 March 2019 3:42 pm

Yg paling bodoh MOF selama ini, bila :

(1) Rebate GST RM 19 B tertunggak. Siape BOSS MOF ketika itu?

Najib? atau Boss Nya Rosmah?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 4:44 pm
Reply to  zunnun

PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ

Najibbosslu
Najibbosslu
4 March 2019 5:37 pm

Siapa tutup? Mana yg dah ditutup

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 3:07 pm

Perlantikan bukan melayu ke beberapa jawatan penting hanye sementara…madey tak mahu jika lantik melayu yg telah lama dibawah BN akan berlaku sabotaj secara halus…

lagi pon yg dilantik bukan berkuasa penuh yg boleh menentukan dasar dan halatuju negara…tak boleh menggugat hak dan kedudukan melayu…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 3:39 pm
Reply to  Anonymous

PARTI KAFIR HARBI TAK KISAHPUN PARTI KADOK NAK BUAT APA ASAL JANGAN LULUSKAN HUDUD

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 2:54 pm

ANDA TAHU APA MAKSUD MAHA KELENTONG BILA DIA KATA MELAYU MUDAH LUPA? SEBAB BERATUS KALI DIA KELENTONG ORANG MELAYU MEREKA TAK KISAH

zunnun
zunnun
4 March 2019 3:46 pm

..yg terlupa ketika ini, Hadi Awang, hingga kini masih terlupa berape yg dah di Bayar pd Claire.

..yg amat terlupa, Melayu UMGOK/PAS, menerima ” BOSSKU” yg merembat kekayaan Negara, dgn rasa malu

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 4:46 pm
Reply to  zunnun

SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU. PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI

Jigit
Jigit
4 March 2019 2:32 pm

Masalahnya Tun yang melantik non- malays tersebut memegang jawatan penting…. maka ianya jadi tidak wajar.
Akan tetapi jika brader Anuar yang lantik mereka, tentu ianya suatu perkara yang wajar dan tepat di dalam sebuah negara yang berbilang kaum, demi memelihara perpaduan, demi memberi keadilan bla bla bla…..

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 2:46 pm
Reply to  Jigit

Kamu merepek?…yg hentam madey kerana lantik bukan melayu iselam orang2 umno dan Pas bukan orang2 anwar…kenape kamu kaitkan dgn anwar plak…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 2:57 pm
Reply to  Anonymous

PATUTLA BANGSA ASING SUKA TINGGAL DI TANAH MELAYU DKK DITERIMA SEBAB PANDAI BELIT,,CINA HARBI TIPU MELAYU SAMPAI KAYA RAYA MELAYU TAK KISAH

melayutanahselatan
melayutanahselatan
4 March 2019 4:17 pm

Kang aku cakap kau ni dari bangsa Melayu yang malas dan bodoh, marah pulak. Asyik nak harapkan bantuan kerajaan aje. Malas nak berdikari

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 4:48 pm

OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI. MEREKA Punahkan Harapan rakyat. JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA

Iman
Iman
4 March 2019 5:39 pm

Melayu yang bernama najib bagi ruang Dan bersekongkol dengan negara China komunis…Tak cerita ke…sikit sikit China komunis tempat najib bergantung tetek
..negara pinjam duit berbillion untuk buat project selebih nya bagi rakyat dengan duit hutang…Apa jadi dengan proton di kuasai oleh China komunis…apa jadi dengan pekerja pekerja Melayu proton sekarang..apa jadi tanah milik Melayu pulau indah yang di jual pada cina MCA oleh puak puak Melayu umno yang akhirnya projek berbillion terbengkalai..Melayu tipu Melayu….jangan kerana nak berkuasa sangup main sentiment bangsa Dan agama sedangkan yang menghancurkannya Ada lah bangsa sendiri yang bernama Melayu

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 2:31 pm

PENJAWAT AWAM DI LUAR NEGARA TIDAK TERMASUK MANDATORY SERVICE SEPERTI GURU, POLIS, ASKAR DAN KAKITANGAN HOSPITAL,,SEDANGKAN DI MALAYSIA SEMUA ITU DIKIRA. ITULAH SEBABNYA JUMLAHNYA RAMAI. JIKA HENDAK DIBUANG MAKA GURU YANG PERTAMA MENJADI MANGSA. KALAU SATU KELAS 50 MURID MEREKA BISING PULA. PH KECOH KERANA MERAKA HILANG 50B AKIBAT SST DAN TIDAK CEKAP URUS BAJET SEDANGKAN BELANJA KERAjaan 300B SETAHUN. BILA MEREKA MENGELAK DARI TOKEY2 YANG TIPU SST MEREKA BERALIH KEPADA HENDAK MEMECAT PENJAWAT AWAM. WORLD BANK PERNAH IKTIRAF MALAYSIA KE-6 NEGARA TERCEKAP DARI SEGI INDEKS KECEKAPAN

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 2:49 pm

Cekap betul kamu buat Fitnah kerajaan nak pecat penjawat awam..

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 2:58 pm
Reply to  Anonymous

PH KELENTONG HANGUS,,BN KELENTONG HANGIT..LEPAS NI KITA BAGI KEPADA YANG KURANG KELENTONG PAS

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 3:08 pm

TAHUN 2008 BILANGAN PENJAWAT AWAM 800RIBU..BILA BERLAKU KRISIS SUB PRIME PIHAK SWASTA TIDAK AMBIL SISWAZAH YANG DIANGGARKAN KELUAR UNIVERSITI 200RIBU SETAHUN SEKARANG INI BILA KERAJAAN BUANG PEKERJA,,PIHAK SWASTA TIDAK AKAN AMBIL MENYEBABKAN MEREKA BERSAING DENGAN PEKERJA YANG DIBUANG TADI DAN AKHIRNYA MENIMBULKAN MASALAH SOSIAL EKONOMI AKIBAT DASAR PH YANG KUCAR KACIR..PH TELAH BUANG 100RIBU PEKERJA SETAKAT INI YANG MENJEJAKAN 400RIBU RAKYAT YANG TERKAIT

zunnun
zunnun
4 March 2019 3:38 pm

PAS? Bodoh Sgt ke kamu, selama memgelentong Fahaman Islam mereka. Ape pekak & buta ke?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 4:49 pm
Reply to  zunnun

= MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK

zunnun
zunnun
4 March 2019 4:24 pm

PAS kurang kelentong?

Kelentong paling TEGAR. ISLAM ALA PAS. FLIP FLOP

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 4:50 pm
Reply to  zunnun

DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK

hantu disebalik batu
hantu disebalik batu
4 March 2019 2:24 pm

Kebanyakaan yang pegang jawatan adalah dahulu melayu.. tetapi lihat apa terjadi dibawah pemerintah ameno yang sering melaungkan hak melayu tetapi curi dibawah hidung orang melayu… dan lagipun harap pagar jaga padi , pagar makam padi… itulah terjadi? Jadi sekrarang adalah wajar lagi untuk orang melayu pegang jawatan yang disebutkan …

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 2:38 pm

PARTI MUNAFIK MELAYU SANGGUP JADI KUDA PARTI KAFIR HARBI UNTUK JATUHKAN ISLAM/MELAYU..INSTITUSI2 ISLAM SPT JAKIM,,IKSIM & YADIM SEDANG DIPERKOTAK KATIKKAN OLEH MEREKA..BEGITU JUGA TH & LTAT..SYARIKAT MAJORITY PEKERJA MELAYU TURUT TERJEJAS SPT TM DLL..MEREKA SANGGUP UTAMAKAN SEKOLAH CINA YANG TELAH KAYA RAYA DARI SEKOLAH AGAMA YANG MISKIN

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 2:58 pm

Bila Jakim di jatuhkan?…parti melayu islam yg dijatuhkan parti pencuri…

Ade ostaz dlm Jakim yg gila mesti di jatuhkan..

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 3:30 pm
Reply to  Anonymous

MOHD RAZALI ABD RAHMAN 2011 BUAT LAPORAN POLIS,,PARTI KAPIR HARBI DAPAT DANA ISRAEL 1.2B KENAPA SAMPAI SEKARANG TAK SAMAN2

anonymous
anonymous
4 March 2019 4:05 pm

2011 najib yg perintah….ape jadi siasatan polis?…razali mamak klentong?….

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 4:51 pm
Reply to  anonymous

= KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT )

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 3:01 pm

Kalau melayu mcm Apandir Khalid polis pencen dan zulkipli tak payah lah dilantik ke jawatan penting….lembu kena cucuk hidong…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 3:28 pm
Reply to  Anonymous

= TUMMY TOM CAT AG PALING BODOH DI DUNIA KERANA PENDAKWAAN TIADA KERTAS SIASATAN,, KERTAS PENDAKWAAN TIDAK LENGKAP DAN ALASAN BODOH PRINTER ROSAK

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 3:37 pm

TUMMY TOM CAT TAK HABIS2 BUAT HAL,,15 HARI LAGI NAK DAKWA JIBENG DIA TAMBAH LAGI 3 KES,,TAK PASAL2 KENA TANGGUH LAGI..BEGITU JUGA TARIK BALIK SIJIL PINDAH KES 5 HARI SEBELUM BICARA

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 3:43 pm

PAKAR HADAS ULAR SEMAK PRO LIBERAL TEGUR TOMMY TOM CAT BERJOGET TWIST BERSAMA RICHARD MENGGELAMUN, SITI PEKASAM, AmbENGAP DAN SEORANG MENTERI HAKIM SEPATUTNYA MENJAGA INTEGRITY. INILAH PERANGAI PENJAGA LAW OF JUNGLE. DULU SI MANGKUK HAYUN TU JUGAK YANG SOKONG. BUKAN MAIN LAGI DORANG SERONOK BERDANSA KERANA BERJAYA MENIPU DAN KENCING ORANG MELAYU. ITU MAKNANYA JUSTICE YANG DIBAWA PH

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 3:49 pm

TUMMY TOM CAT CAKAP BESAR SYARIKAT DIA SAHAJA TAHU PASAL KAPAL UNTUK BOLOT KONTRAK. INILAH KORUP YANG BERLAKU DI DEPAN MATA MAHA KORUP TAPI DIBIARKAN SAHAJA

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 3:53 pm

TUMMY TOM CAT KURANG PENGALAMAN TAKUT JADI KETUA PENDAKWA IMDB TIDAK SEPERTI AG-AG SEBELUMNYA

melayutanahselatan
melayutanahselatan
4 March 2019 4:20 pm

Aku rasa kau adalah KEJORA yang dah tukar nama masuk sini

zunnun
zunnun
4 March 2019 5:03 pm

Kerajaan PAS Kelantan juga melantik TOM.

..setakat berdansa kurang Sgt jika di bandingkan dgn pembohongan PAS & rompakan UMGOK.

HAMZAH BIN MOHAMED KASA
HAMZAH BIN MOHAMED KASA
4 March 2019 2:17 pm

Assalamualaikum Adinda Din. Saya nak komen sikit sahaja. Saya kurang setuju dengan sebab yang adinda utarakan tentang perlantikan bukan Melayu menjadi punca masalah sekarang. Sebabnya saya berkata begini ialah, apalah gunanya dilantik orang Melayu andaikata tiada keadilan yang kita dapat disebabkan orang2 seperti Apandi Ali dan bekas Hakim yang menyatakan orang Melayu tidak akan berbohong sebab dia Islam. Adinda lihat sajalah apa yang berlaku, sedangkan sekarang pun masih berlaku keadlian berpilih2. Kalau kita mengaku Malaysia ini adalah Negara kita, tidak timbul soalan siapa yang menjadi Menteri Kewangan, dan sebagainya. Bagi saya semua ini disebabkan talian hayat dedak kini semakin sempit,… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 2:39 pm

MULA2 KATA MELAYU BUKAN PERIBUMI,,HINA SULTAN,,CADANG BUBAR JAKIM,,TERKINI HINA NABI..INILAH AKIBAT SOKONG KAFIR HARBI/MUNAFIK MELAYU

anonymous
anonymous
4 March 2019 3:12 pm

Hina nabi islam dan raja dan melayu bukan baru berlaku…telah berlaku sejak zaman BN lagi..

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 3:26 pm
Reply to  anonymous

SKANDAL2 BERTIMBUN PH NAK SIMPAN SAMPAI BILA BARU NAK SIASAT BOSSKU

zunnun
zunnun
4 March 2019 4:58 pm

BOSSKU yg mane ya? ROSMAH ATAU ISTERI NYA, NAJIB?

irkiz
irkiz
4 March 2019 10:56 pm
Reply to  anonymous

Betul saya sokong. Contohnya video hina nabi tahun 2013. Baru nak tunjuk perasaan.

Azy
Azy
4 March 2019 2:05 pm

Terlalu bersetuju dengan tulisan Saudara akan tetapi mengapa perlu saudara meletakkan disclaimer berkenaan artikel ini bukan bersifat perkauman”? Apakah salah untuk kita menyatakan perihal tentang perpaduan islam & melayu di dalam negara ini? Adakah kita takut DIGELAR RASIS” dalam kita menyatakan pendirian kita tentang penyatuan bangsa melayu dan umat islam? Dalam masa kaum-kaum lain bersatu dalam isu-isu melibatkan hak-hak mereka termasuk soal agama, pendidikan (SJK), bahasa ibunda mereka, apa salahkah kita menyeru pada seruan sebegitu untuk kaum dan agama kita? Ini adalah hakikat yang ada di dalam benak minda dan batang tubuh melayu di negara ini. Yang menjadi kan melayu… Read more »

Mohd Salleh
Mohd Salleh
4 March 2019 1:51 pm

Ini semua kesilapan Tun..

zunnun
zunnun
4 March 2019 3:36 pm
Reply to  Mohd Salleh

..atau silap kita, alpa dgn kemelayuan & keislaman?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 4:56 pm
Reply to  zunnun

= PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM

irkiz
irkiz
4 March 2019 10:54 pm
Reply to  Mohd Salleh

Di mana silap tolong huraikan.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 12:12 pm

KAFIR HARBI CUBA MEROBEK SUKATAN PELAJARAN UNTUK HILANGKAN IDENTITI MELAYU/ISLAM

zunnun
zunnun
4 March 2019 1:22 pm

Bila kamu suluh muka se tiap lagi dgn cahaya dari pembalikan cermin di hadapan kamu, ingat ingat, itu WAJAH TUHAN YG BERADA DGN KAMU. ..adakah kamu ingat wajah tersebut dlm se saat se tiap hari? Wajah Wajah yg lain, dgn cepat kamu rentas dlm ingatan kamu, tapi utk rentas wajah sendiri, kamu gagal utk melakukan nya. itu lah Kafir yg bertahta dlm pengertian, prejudice kamu miliki dgn mengaku kamu Islam. Sahadat yg kamu lafazkan hanya kata kata kamu, sedangkan SIFAT TUHAN YG ADA BERSAMA KAMU, kamu nafikan. Jgn nanti kamu dok memperkatakan Kafir Harbi, sedangan Kafir Harbi itu tak lain… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 2:41 pm
Reply to  zunnun

MENTANG2 PH JADI KERAjaan DIA PERIKSA AKAUN PARTI PEMBANGKANG..KENAPA TIDAK PERIKSA PARTI KAFIR HARBI & PARTI KUALI

irkiz
irkiz
4 March 2019 10:53 pm

parti melayu penyamun,perompak, perncuri curi duit rakyat, masuk akuan 2.6 billion, bag tangan berjuta juta perangai haram jadah.

anonymous
anonymous
4 March 2019 12:08 pm

Sebab utama kekalahan Bersatu di Semonyih kerana madey kencing rakyat…kalo madey tunaikan manipesto PH boleh menang…orang cina juga kurang kluar mengundi kerana protes…madey belit kununye hutang 1 triliyun mcm rakyat tak baca laporan bank negara kedudukan sebenar hutang negara…madey ingat melayu masih bodooh mcm era 22 tahun yg lalu….hapus tol untuk tengah mlm…madey mahu permainkan rakyat?… Orang melayu memang sensitip dgn hak dan kedudukan melayu dan islam……bawah PH tiada isu yg cabaran kedudukan dan hak melayu dan islam…hanye propaganda umno dan pas…tapi kerana rakyat sudah marah madey kencing melayu tak boleh dipujuk lagi… Madey sudah rosakkan dan punahkan PH…madey sewajarnye… Read more »

zunnun
zunnun
4 March 2019 1:32 pm
Reply to  anonymous

Masih lagi neraih kemenangan dari kelalutan PH.

…tanya “BOSSKU”, buat ape dgn beg2 tangan se byak itu?

..tanya “BOSSKU”, buat ape dgn barang barang kemas yg tersimpan itu?

..tanya “BOSSKU” lepas ini, tagline ape pula yg nak di ketengahkan?

…lepas ini, sibuk “BOSSKU” dgn kes mahkamah bersama isteri tercinta nya.

The PRIMA DONNA UMGOK dgn UMNO nya

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 2:51 pm
Reply to  zunnun

LOBAI PAS NGAKULAH JUGAK,,LOBAI FREEMASON TAK NGAKU SAMPAI SUDAH,,LOBAI [email protected]@PASU BUNGA PUN TAK NGAKU..LOBAI KADOKPUN SAMA,,KAFIR HARBI LAGI LAH..KES LOBAI PAS TIDAKLAH BERAT

zunnun
zunnun
4 March 2019 3:31 pm

..hinggakan skrang tak se ekor pun mengaku. Maklum la, konon “patuh syariah”, stail baru..

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 3:56 pm
Reply to  zunnun

ABDOO TIPU APAKEMENDANYER,,BUKANKAH SPRN SUDAH TRACE DALAM AKAUN MANADE 90J TU

zunnun
zunnun
4 March 2019 4:52 pm

..SPRM tengah mengamok. Kini, berlaku rampasan. Jgn nanti isteri isteri Hadi Awang kena naik mahkamah mcm BOSSKU”, Rosmah.

Yo, byak ke, Rosmah hadiahkan beg beg tangan ke isteri2 Takiri, Hadi, Tantawi, Abodoh?

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 2:55 pm
Reply to  zunnun

Beg tangan sudah dirampas …pencuri sudah diseret ke mahkamah…rakyat puashati janji ini sudah ditepati…tapi bagaimana janji merubah kehidupan rakyat?….cukup kena belit dan kencing saja?…

zunnun
zunnun
4 March 2019 3:35 pm
Reply to  Anonymous

…betul PH berjanji? Manifestation vs Agreement. Cuba hurai. Ayuh sama sama bicara

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 4:53 pm
Reply to  zunnun

MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM

zunnun
zunnun
4 March 2019 5:18 pm

….Biar Hadi pula yg jaga. Mcm mane?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 11:58 am

YANG BERKAHWIN DIHINA SEDANGKAN YANG BERSEKEDUDUKAN SEHINGGA KELUAR ANAK LUAR NIKAH DIDIAMKAN OLEH KAFIR HARBI/MUNAFIK MELAYU

Anonymous
Anonymous
4 March 2019 1:13 pm

Ko ker dihina?…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 2:49 pm
Reply to  Anonymous

TONG M DARI DULU LAGI DIGELAR MAHA FIRAUN MAHA ZALIM MEMNJARAH EKONOMI MALAYSIA DAN MERUBAH SEGALA SISTEM TAPI ALANGKAH BANGSATNYA MEREKA YANG MASIH MENAROH KEPERCAYAAN KEPADA TONG M

irkiz
irkiz
4 March 2019 10:50 pm

Pemimpin Allah menentukannya. Nak buat macam mana. Nak salah siapa.

MahathirvsAnwar
MahathirvsAnwar
4 March 2019 11:36 am

CINA LEBIH RASIS DARI MELAYU APABILA 95% SOKONG PH

Wilting
Wilting
4 March 2019 11:52 am

Kaum yang mengaku dirinya “master race” tapi perasaannya kena ‘dijaga’. Seolah budak kecik atau bayi yang perlu putting getah dia.

Kelakar aku tengok.

zunnun
zunnun
4 March 2019 12:59 pm
Reply to  Wilting

Bagus, amat tepat & bersesuian. “Melayu & Islam” yg di laungkan bak seperti kanak kanak bilamana menghadapi permasaalahan lalu menjerit meminta pembelaan. …kemajuan sesuatu kaum itu bukan terletak pd penguasaan daerah, negeri mau pun bilangan yg ramai. Elemen penting tidak lain, Pengetahuan & Fikiran Tinggi. Berani utk menghadapi persaingan, & tidak mudah menyalahkan kaum lain kerana kegagalan. ..narrative yg Budin Cuba ketengahkan membicara, Melayu belum bersedia Ketuanan Mereka di usik.. dlm masa yg sama, Ketuanan yg Nyata, bukan berpaksi kpd Kaum, Ketuanan Penguasaan Ilmu & Integrity. UMNO di asakan oleh Mereka terdahulu, utk membela Kepentingan Kaum se iring dgn Menjadikan… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 2:45 pm
Reply to  zunnun

TOKONG NOBITA MINTA RASUAH COMPANY JUDI SPONSOR POLIS MELAYU MAKAN DUIT HARAM PERGI MELANCONG KE TURKI..INILAH AKIBATNYA BERTOKONGKAN KAFIR HARBI..APA KATA MANGKUK HAYUN PAKAR HADAS POK LEH DAH KENA JUAL KEPADA TOKEY JUDI

PFHYx
PFHYx
4 March 2019 1:13 pm
Reply to  Wilting

jarang2 aku komen pasal ‘rasis’, kata aku, cina malu untuk mengatakan diri mereka rasis, tak percaya, cuba tanya cina semenyih dan CH, kami melihat apa yg sedang berlaku sekarang, mungkin anda duduk dlm kandang babi, sanggup kata bergitu pada orang Islam Melayu.

zunnun
zunnun
4 March 2019 1:52 pm
Reply to  PFHYx

.kandang babi itu hina ke atau “Islam” seperti kamu yg pandang hina?

Silap Tuhan ke membiar babi & anjing hidup?

..atau kamu yg terlebih pandai dari ” Tuhan” kamu. Lemah Sgt Ke “Tuhan” kamu hinggakan kamu lebih utk menentukan nya?

PFHYx
PFHYx
4 March 2019 2:44 pm
Reply to  zunnun

ada maksud tersirat dan tersirat bila sebutan ‘kandang babi’dinyatakan, sila rujuk pada uztaz2 PH anda, menteri pelbagai agama. secara ringkas analogi kefahaman anda bahawa bekerja, beristerirehat, makan & minum adalah harus dibenarkan di kandang babi, tapi pekara sebegini tidak digalakan dlm Agama kami kecuali bila darurat sahaja. persoalan anda ‘silap Tuhan ke membiar babi & anjing hidup ? DAN saya pula bertanya kenapa Tuhan membenarkan ‘orang2 memungkiri janji hidup, orang2 menipu hidup, orang2 merompak hidup dgn mewah ? tentu ada sebab, hanya boleh boleh dijawab pada mereka yg berfikiran matang dalam hal ilmu dunia dan akhirat. doa saya, semoga anda… Read more »

zunnun
zunnun
4 March 2019 3:28 pm
Reply to  PFHYx

..ngape Babi yg di persalahkan?

mengape tidak suruh UMGOK UMGOK Melayu duduk se kandang?

..mana lebih hina? Babi atau UMGOK YG MEROMPAK?

5t6Mr
5t6Mr
4 March 2019 4:08 pm
Reply to  zunnun

babi tak salah, hanya perumpaan sahaja.
cuba kita andaikan PH sebagai ‘kera dapat bunga’, kera tak salah, hanya perumpamaan sahaja.
perompak dan penipu bila berjanji, keduanya perbuatan keji, mungkin anda salah darinya, maaf jika tersilap.

zunnun
zunnun
4 March 2019 4:46 pm
Reply to  5t6Mr

..tak perlu maaf si.

Akuk faham Perumpamaan awak si.

yg akuk tak faham, ape awak faham Manifestation vs Agreement? Di mane ya, letak perkataan “janji” antara kedua nya.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 2:47 pm
Reply to  zunnun

MAHA KELENTONG CURI MP UMNO BERAMAI2 DENGAN DEDAK..BILA PARTI KAFIR HARBI NAK KELUAR PH? BELAH LA CEPAT2,,PARTI KADOK BERSATU DAH JADI PENYANGAK DAN PARIAH PH

zunnun
zunnun
4 March 2019 3:51 pm

..atau MP2 meninggalkan UMNO, kerana sedar kesalahan

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 4:55 pm
Reply to  zunnun

KALAU SEDAR KESALAHAN TANDING SEMULA. KITA TENGOK SIAPA YANG KENA

zunnun
zunnun
4 March 2019 5:22 pm

Klu tanding semula, makna nya, UMNO yg Salah kerana Salah memilih. Ape kata bubar UMNO

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
4 March 2019 2:43 pm
Reply to  Wilting

ISU 90J HANYALAH BURUK SANGKA..ISU USD300M ISU SEBENAR YANG TERLALU BESAR,,DAHLAH TERIMA DANA ASING,,LEBIH LAGI DARI NEGARA PENGGANAS ISRAEL