TAHUN 2019, TAHUN RAKYAT MENUNTUT JANJI PAKATAN HARAPAN

Hari ini merupakan hari terakhir di tahun 2018 dan mulai esok kita akan melangkah ke hari baru tahun 2019.

Selamat tinggal 2018 dan selamat datang 2019.

Tahun 2018 meninggalkan banyak kenangan suka dan duka, pahit dan manis buat kita semua.

Tetapi, detik yang paling tidak mungkin dilupakan dan meninggalkan kenangan pada tahun 2018 ialah bagaimana rakyat telah bersatu hari menyingkirkan Najib Razak, UMNO dan BN daripada puncak kuasa negara.

Tarikh 9 Mei 2018 adalah satu lagi detik sejarah buat buat rakyat dan negara.

Ia adalah suatu sejarah besar dalam negara dan detik-detik perjuangan ke arah kejayaan itu akan kekal dalam ingatan sebahagian besar daripada kita.

Tetapi, setelah tumbangnya BN dan Pakatan Harapan mengambil alih teraju pentadbiran negara, tidak bererti perjuangan telah berakhir dan kita boleh bersenang-lenang begitu saja.

Ada perjuangan lain sedang menanti di depan kita semua.

Janji-janji manifesto, pemulihan ekononi, menurunkan kos sara hidup, menyediakan peluang pekerjaan dan meletakkan negara ini sebagai tempat yang aman dan selesa untuk semua rakyat, adalah harapan kita kepada kerajaan baru yang sedang mentadbir negara sekarang ini.

Begitu juga, menjadi harapan kita agar Tun Mahathir Mohamad benar-benar menunaikan janji penyerahan kuasa kepada Anwar Ibrahim dalam tempoh dua tahun sebagaimana yang dijanjikan dan dipersetujui sebelum ini serta tidak cuba berdalih atau ada niat untuk memungkirinya.

Ini kerana jika janji itu cuba dimungkiri, sementara janji-janji manifesto dan pemulihan ekonomi akan terus tertangguh yang menyebabkan sengsara berterusan kepada rakyat, politik negara juga akan jadi kalut dan bergolak semula.

Baik atau buruk keadaan negara dalam waktu terdekat ini banyak terletak di tangan Tun Mahathir selaku Perdana Menteri dan penentu sama ada beliau mahu menunaikan janji atau sebaliknya.

Jika beliau fokus kepada janji dan senantiasa bekerja keras bersama anggota kabinet serta jentera kerajaan menunaikan segala lafaz dalam manifesto, Malaysia Baru yang mampu memberi kebahagian buat rakyat akan menjelma tanpa banyak masalah dan halangan.

Namun, jika hal-hal lain berkaitan politik yang kepentingannya hanya beliau saja yang tahu yang lebih diutamakan, gelora akan terus melanda negara dan bahagia yang dijanjikan tidak lebih sekadar janji palsu belaka.

Tahun 2019 yang bermula esok, harapan kita ialah mahu melihat ekonomi yang lebih baik dan lebih banyak janji yang sudah pun dibalas dengan undi oleh rakyat dapat dilaksanakan tanpa banyak alasan lagi.

Selamat datang 2019, tahun untuk rakyat menuntut janji dan tahun untuk kerajaan menunaikan segala kata yang pernah dilafazkannya. (ShahbudinHusin 31/12/2018)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 2:10 pm
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments