KALAU TAKUT PECAT WAYTHA, PERCAYALAH AKHIRNYA TUN M SENDIRI AKAN DITOLAK RAKYAT

Di mana-mana saja ketika ini terdapat isyarat yang cukup jelas dan nyata mahukan agar Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waythamoorthy dipecat dengan segera daripada kabinet.

Selain wakil pembangkang dan kerajaan sudah sama-sama senada bersuara mengenainya, petisyen dalam talian yang mendesak  pemecatannya juga sehingga ini sudah mendapat hampir 300 ribu tandatangan sokongan.

Jika kita tanyai orangramai yang lalu lalang di tepi jalan pula, daripada 10 yang ditemui, mungkin kesemuanya sependirian turut mahukan Waythamoorthy disingkirkan sebagai menteri.

Yang nyata, imej buruk beliau lebih teruk berbanding Najib Razak yang ketika skandal 1MDB tengah menjadi perbualan hangat suatu ketika dahulu yang mana daripada 10 orang yang ditemui, barangkali masih ada dua atau tiga orang yang masih suka dan menyokongnya.

Kemarahan orangramai terhadap Waythamoorthy bukan saja kerana insiden kuil di Subang Jaya yang mencetuskan rusuhan dan menyebabkan kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim, tetapi juga kerana beliau dilihat langsung tidak berperanan sebagai menteri yang bertanggungjawab terhadap perpaduan dan intergrasi nasional.

Apakah peranan beliau yang kita sama-sama dapat lihat dari segi memupuk perpaduan dalam negara ini?

Sudahlah ketika insiden rusuhan di kuil itu beliau seolah-olah bertindak menyimbah minyak untuk menyemarakkan lagi api pergaduhan, sedangkan sebagai menteri, tugasnya yang sepatutnya ialah menyiram air untuk meredakan pergaduhan yang sedang berlaku.

Dalam soal menuntut pemecatannya sebagai menteri, ia sebenarnya tidak sesekali bermotifkan perkauman atau kerana beliau berbangsa India, tetapi lebih disebabkan sikap dan pendiriannya yang mengecewakan, selain kemampuan dan kewibawaannya juga sama sekali tiada.

Jika Tun Mahathir merasakan kerusi menteri yang menjaga perpaduan dan intergrasi nasional itu merupakan kouta kaum India, beliau boleh melantik pemimpin India lain yang sederhana, berwibawa, berkelayakan serta diterima ramai sebagai penggantinya.

Rakyat pasti tiada masalah jika penggantinya pemimpin India juga. Tetapi rakyat akan terus bermasalah jika Tun Mahathir tidak mahu memecatnya.

Malah, jika tiada pemimpin India yang layak, selain menteri yang menjaga hal ehwal perpaduan itu patut diserahkan kepada pemimpin Melayu yang mewakili bangsa teras di negara ini, pemimpin kaum Cina yang berkelayakan juga boleh dicuba.

Cuma, jangan sesekali dikekalkan lagi Waythamoorthy di kerusi menteri dalam kerajaan yang ada sekarang ini.

Rakyat tidak boleh lagi menerimanya dan kalau boleh memandang muka, mendengar suara dan menatap wajahnya juga mereka tidak mahu sama sekali.

Tun Mahathir tidak perlu bertangguh lagi untuk memecat Waythamoorthy  itu sebelum lebih banyak insiden buruk yang menjurus kepada perpecahan antara kaum terus berlaku lagi.

Bahkan, kalau Tun Mahathir terus menyimpannya dalam kabinet, penolakan rakyat terhadap kerajaan terus akan lebih membesar dan akhirnya menyebabkan Pakatan Harapan sendiri tidak diingini rakyat lagi untuk terus mentadbir negara ini.

Fikir-fikirkanlah, Tun….(ShahbudinHusin 19/12/2018)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 2:10 pm
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments