MALANG SEORANG NAJIB….

Ketika berkuasa dahulu, semua soalan dan pertanyaan mengenai 1MDB akan ditolak mentah-mentah oleh Najib Razak.

Baik ketika sidang akhbar, dalam Perhimpunan Agung UMNO, sessi Parlimen dan apalagi debat, semuanya tidak dibenarkan sama sekali.

Di Parlimen, walaupun setiap kali sessi ada saja soalan mengenai 1MDB dibangkitkan, namun hampir semuanya ditolak begitu saja.

Hanya ada satu atau dua soalan saja yang dibenarkan, itupun jawapan yang diberi hanyalah secara bertulis.

Malah, sesiapa yang cuba bertanya atau menyoal mengenai 1MDB, kalau pun tidak dipecat dan dibuang kerja, pasti akan dibalas dengan wajah yang masam mencuka.

Ada seorang teman pernah berjumpa secara peribadi dengan Najib di rumahnya lalu menyarankan agar diwujudkan laporan kertas putih mengenai 1MDB, beliau kemudian ditinggalkan oleh Najib dengan alasan mahu naik sebentar ke biliknya, tetapi tidak lama kemudian datang orang gajinya lalu memberitahu agar balik dengan segera.

Bersama sokongan, disertai pujian, bodek, ampu dan cium tangan oleh para pemimpin UMNO yang mendewa-dewakannya, termasuk Pemuda UMNO yang sanggup menjulang dan memberi tabik kepadanya, Najib terus terbuai dengan keangkuhan dan kesombongannya, meskipun rakyat di bawah kian meluat dan membencinya hari demi hari.

Ditambah lagi dengan bantuan media kerajaan dan televisyen yang setiap hari menyiarkan berita-berita gembira saja, kelekaan Najib juga turut bertambah sama.

Di waktu-waktu tertentu dan dalam ucapan sehala pula, Najib selalu memperlekeh dan memandang rendah mereka yang mengkritik 1MDB seolah-olah syarikat pelaburan yang diwujudkannya itu suatu kejayaan paling besar dalam sejarah negara.

Begitulah keangkuhan dan kesombongan Najib ketika berkuasa dahulu.

Tetapi, selepas UMNO kalah pilihanraya dan Najib sendiri hilang kuasa, keadaan sudah terbalik jadinya.

Apa saja isu yang dibangkitkan oleh kerajaan baru mengenai 1MDB, Najib dengan pantas memberikan jawapannya.

Sejak tidak bergelar Perdana Menteri, beliau nampaknya lebih sibuk menjawab atau menjelaskan apa saja perkara yang didedahkan  kerajaan, khususnya oleh Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad dan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mengenai 1MDB, sementara para pemimpin UMNO lain semuanya hanya mendiamkan diri dan bagaikan sudah malas mahu berhujah lagi.

Jika dulu ramai pemimpin UMNO yang sedia bangun bersuara apabila saja ada isu mengenai 1MDB dibangkitkan, tapi kini Najib hanya berjuang seorang diri saja.

Jika dulu juga, wartawan Malaysiakini merupakan antara portal berita yang dihalang daripada menghadiri sidang media selepas mesyuarat MT UMNO atau ketika berlangsungnya Perhimpunan Agung UMNO, sebaliknya kini Najib sendiri yang pergi ke pejabat portal berita itu bagi memberikan interbiu khas dengan sebahagian besar topiknya ialah mengenai 1MDB.

Lebih daripada itu, Najib kini sedia menjawab apa saja soalan yang ditanyakan kepadanya.

Malang sungguh nasib seorang yang bernama Najib yang pernah menjadi Perdana Menteri ketika ini – sudahlah kena menjawab hampir setiap hari mengenai 1MDB, beliau juga tinggal seorang diri saja melakukannya.

Tiada lagi Nazri Aziz, Annuar Musa, Salleh Said Keruak, Rahman Dahlan, Ahmad Maslan, Aziz Kaprawi bersamanya, malah ada Ketua UMNO Bahagian yang dulu menjerit kuat sanggup mati kerana Najib, turut tidak kedengaran lagi suaranya sekarang ini.
Selepas ditangkap dan dibicarakan di mahkamah nanti, Najib juga pasti akan terus sendirian lagi. Malah, jika dipenjarakan, terus bertambah beliau dilupakan, termasuk oleh mereka yang pernah menerima wang daripadanya. (ShahbudinHusin 29/06/2018)

Updated: 26 March 2019 — 2:06 pm

73 Comments

Add a Comment
  1. Sangat sedih keadaan Melayu sekarang, seperti di lapor Malaysiakini –

    Poll: For Umno members, 'honesty' not a major currency

    Ini semua akibat Najib mencuri, membohong, menipu.

    Penderhaka bangsa dan negara. Perlu di penjara laama.

    1. Begitu senang si penderhaka ini cakap, se olah olah dia tidak peduli apa yang dia telah lakukan kapada Umno – merosakkan kepercayaan rakyat kapada parti itu:

      Najib: New president must be capable of winning back Umno, nation's trust

      Betul kata emak dia sebelom dia menjadi PM – tidak bagus Najib menjadi PM.

  2. Debat Calon Presiden –

    Berikut ia lah pendapat pemberita kaum Cina Andrew Ong dan/atau sidang pengarang nya yang juga bukan Melayu:

    "KJ shines in Umno presidential debate".

    Mereka tentu lah mahukan Kerry Okspod KJ jadi Presiden, berpeluang jadi PM di masa depan. Sebab Kerry l i b e r a l, mahu Umno di buka kpd bukan Melayu, mirip kapada kesamarataan, kot sehingga pinda Perlembagaan Perkara 152 Kedudukan Istimewa Melayu suatu hari nanti.

    Tidak macam calon2 yang lain itu yang berpegang kuat kpd nilai2 lama Melayu dan Umno sejak penubuhan nya lebih 60 tahun dulu.

    Jika ahli2 perwakilan Umno ikut kemahuan bukan Melayu dan pilih Kerry Okspod KJ, habis lah Umno, reput lah konsep Kedudukan Istimewa Melayu, Dasar Ekonomi Baru (DEB) dsb nya.

    Aku sangat2 berharap dan berdoa tidak.

    1. Typo – Perkara 153 Perlembagaan – Kedudukan Istimewa Melayu ..

  3. Yang mengata kontol itu mangan silit.

    The worth of a man is judged by the words he uses – Atok aku cakap.

    The worth of a counter-comment is judged by how hard hitting it is – aku cakap.

    Si Robot Najib dah kepenatan tak dapat nak merobotkan kopipes dia seminit tiap satu sebab ramai orang dah tahu dia robot.

    Kena gunakan otak dia mengarang sendiri jawapan2 komen peserta disini, kepenatan, meradang, gunakan bahasa Latin, ditibai pulak dengan bahasa Yunan (Greek).

    Padan muka dia. Tiga perkataan yang amat mujarab bagi memerahkan muka dia, memerah otak dia yang cilik.

    1. Perlu di keluarkan lagi penerangan pasai Internet Bots untuk maloman pembaca baru di sini:

      Mangkin nyata bahawa komen2 di atas nama GENG NAJIB dsb nya ada lah di lakukan Internet Bot atau Robot. SELALU DI MASUKKAN TIAP SATU MINIT SATU. Dia Robot – Iternet Bot. Robot Najib.

      INTERNET BOTS

      An Internet Bot, also known as web robot, WWW robot or simply -bot-, is a software application that runs automated tasks (scripts) over the Internet. Typically, bots perform tasks that are both simple and structurally repetitive, at a much higher rate than would be possible for a human alone.

      It is software that performs an automated task over the Internet. More specifically, a bot is an automated application used to perform simple and repetitive tasks that would be time-consuming, mundane or impossible for a human to perform

      Bots can be used for productive tasks, but they are also frequently used for malicious purposes.

      The term "bot" comes from robot. An Internet bot may also be known as a Web robot or WWW robot.

      https://www.techopedia.com/definition/24063/internet-bot

  4. Kengkawan ….Walaupun pelbagai persepsi negatif dilontarkan kepada UMNO, ahli2nya tetap teguh dibelakang parti… kecuali mereka yang pentingkan diri sendiri dan tak istiqamah dengan perjuagan parti keramat ni. Bagus lah mereka semua berambus keluar…UMNO tak perlukan mereka dalam parti…

    Madey dah buat macam2 cara ..tapi masih tak berjaya untuk gegar UMNO..

    Pertama jumpa Zahid untuk pujuk MP2 UMNO masuk Bersatu…tapi tak berjaya..

    Kedua.. umno bersidang pilih wakil

    Ketiga..buat macam2 untuk beri tekanan kepada ahli UMNO tapi mereka tetap teguh bersama parti tu…

    Keempat.. DS Zahid umumkan akan beri bantuan kewangan kepaad setiap bahagian UMNO untuk terus beroperasi .. peerrrgh… macam kilat petir menyambar ke telinga Maqdey..

    Akhirnya…arahkan SPRM dan Bank2 untuk beku akaun dan beri tekanan kepada UMNO.

    Ini lah bentuk kezaliman tahap gaban yang ditunjukkan oleh Kerajaan Fuckatan Haprakan untuk mematikan musuh2 politik mereka….mana kah keadilan yang kerap dilaung2kan oleh mereka dulu..inilah yang dinamakan pembuli politik yang tersohor sejak negara merdeka !!!!!

    1. So, gaji kau masuk tak bulan ni?

    2. Bulat Kontol….kau perasan tak ?????

      Strategi Madey membekukan akaun UMNO dan selepas tu akan membatalkan UMNO akan memakan Madey sendiri bhai !!!!

      Harapan Madey…. selepas UMNO batal, maka kesemua MP2 UMNO itu akan di pujuk untuk masuk Bersatu tidak mungkin menjadi kenyataan..

      Kalau itu yang diharapkan oleh Madey …sesungguhnya dia lupa UMNO sudah tiada dan MP2 UMNO itu sedang terluka akibat tindakannya yang tidak berperi kemanusiaan tu.

      Sudah tentu MP2 tersebut bebas masuk mana2 parti tetapi pastinya bukan Bersatu yang MPnya hanya 12 orang tu. Mereka takkan rela masuk parti yang mana pengerusinya telah menyebabkan UMNO terkubur.

      Dalam keadaan hati yg sakit kerana UMNO dimatikan, mana mungkin MP2 UMNO itu akan ikut dan sokoing Madey lagi. Besar kemungkinan mereka akan berpakat untuk menyertai PKR untuk bersama2 dengan DSAI yg sedang di tekan hebat oleh Madey.

      Jika senario itu berlaku, maka berakhirlah riwayat politik dan jawatan PM yang disandang oleh Madey sekarang. Dah tentu gabungan MP2 PKR dan UMNO akan membentuk majoriti mudah untuk bentuk kerajaan baru. Ada kemungkinan MP2 PAS juga akan menyertai gabungan baru ni….tak mustahil kan.

      Buat sementara waktu, jawatan PM akan disandang oleh Kak Wan sehingga proses DSAI menjadi MP selesai.Bila dah jadi MP, DSAI akan ditabalkan menjadi PM ke 8..manakal Kka wan akan memberi laluan kepada DSZH untuk menjadi TPM sekali lagi. Kak wan akan tetap menjadi MP Pandan.Kiranya win-win situataion bagi UMNO dan PKR..dan pastinya era DSAI berganding semula dengan DSZH akan berulang semula seperti dulu2.

      Yang pastinya…dendam DSAI dan MP2 UMNO itu kini berbalas, perbuatan jahat dibalas jahat. Hukum karma bakal terjadi. Madey bakal mengakhiri karier politiknya dengan kejatuhan yang memalukan kali ini, tunggu dan lihat ajelah kan!!!!!

      Kita perlu ingat… perkataan Amok ni hanya ada dalam kalangan melayu aje….Bangsa Melayu ni jenis yang berpegang teguh kepada perpatah lama…. biar putih tulang jangan putih mata…biar pecah di perut, jangan pecah di mulut… Melayu yang sanggup bakar kelambu hanya kerana nyamok seekor!!!!!

      Apa yg terjadi selepas PRU14 baru2 ini…. kepada org melayu adalah umpama menang sorak kampong tergadai!!!!! Nampak macam melayu yang memerintah tetapi hakikatnya yang berkuasa adalah cina DAP.

      Kini… tanggong jawab MP2 UMNO, PKR dan DSAI lah pula kali ini untuk merampas semula kampung mereka yang tergadai bila PH menang dulu.

      Jangan sekali2 lupa pepatah pembakar semangat ….
      Alang2 menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan…alang2 mandi biar basah…alang2 makan biar sampai kenyang bhai !!!!!!

  5. Geng Najib ni siapa? Mesin takde hati atau binatang tak ada akal. Dulu tak pergi sekolahke? Cikgu kamu siapa? Kamu anak siapa? Orang mana? Aku tak percaya ada orang begitu taksub macam kamu. Simpanlah sikit kebodohan kamu. Lagi satu buatla blog sendiri. Tulis apa kamu suka disana. Buat semak dunia je kamu ni.

    1. teachersproblem…Aikkk…tiba2 masuk dah nak marah2 pulak. Jangan lah macam tu..kita bincang baik2…boleh kan ?????

      Nak tanya lah…Kau ada baca Akujanji Zahid tak???? Kalau kau berkesempatan membacanya..tentu kau setuju ia lebih segar, realistik dan fokus kepada permasalahan sebenar yang berlaku pada UMNO dan orang Melayu. Zahid sedang merasai dan melalui getir sebenar dalam UMNO kerana dia memikul tugas2 Presiden tu…. berbanding yang lain hanya bercakap sebagai calon payung terjun aje…Tak caya…cuba imbas kembali debat perdana UMNO di Astro Awani malam semalam.

      Janganlah ditipu lagi dengan calon lidah biawak tikam belakang boss..proksi LGBT liberal atau boneka musuh yang tua kaya raya tak pernah jenguk masalah parti..tiba2 muncul hanya mahu diangkat jadi RAJA dalam UMNO.. lepas itu pernah bersekongkol dengan musuh untuk jatuhkan umno.. mudahnya cara orang melayu fikir..bodoh namanya bernostalgia cerita 1980-an untuk di pakai pada 2018..

      Semoga Allah mudahkan perwakilan UMNO memilih pemimpin terbaik parti. Insya Allah ikut pandangan aku DS Zahid Hamidi adalah calon yang terbaik jadi presiden UMNO walaupun serangan dan konspirasi menjatuhkannya dengan pelbagai macam cara telah dilanksanakan sejak 2 tahun lalu..

      IUnsyaAllah…DS Zahid akan terus istiqamah dengan visi dan misi sucinya untuk mentransformasikan dan menjenamakan semula UMNO yang bakal menjadi kerajaan semula selepas PRU15 nanti bhai !!!!!!!!

  6. Ada penganalisa politik non partisan berpendapat bahawa akaun UMNO di bekukan kerana Madey ingin balas dendam terhadap Zahid Hamidi .

    Tempoh hari…. dia suruh Zahid bubarkan UMNO dan seru semua bekas ahli parlimen UMNO lompat masuk Bersatu tapi Zahid menolak . Madey ambil tindakan tu kerana ahli parlimen Bersatu sangat kecil , bila2 aje boleh tumbang atau berlaku rampasan kuasa mahupun lompat masuk parti lain.

    Jadi betul lah kata Zahid . Beliau di jemput untuk bertemu Madey , bukan beliau yang merayu untuk berjumpa Madey .

    Ada kemungkinan… Mungkin Madey juga takut kalau DSAI lompat kembali sertai UMNO . Tak mustahil… Madey yang suruh Ku Li bertanding untuk rebut jadi presiden UMNO untuk lemahkan lagi UMNO . Nampak sangat Madey ni tak suka Zahid jadi Presiden…dia tau Zahid ni tegas dan berkewibawaan orangnya…takkan senang2 mengikut telunjuk Madey !!!!!!

  7. Hey guys…woder why Mahathir is so focused on the RM42 billion, which he says Najib Tun Razak stole from 1MDB. But has 1MDB lost RM42 billion?

    If 1MDB has lost RM42 billion how come it has not closed down yet when its paid up capital is only RM1 million.

    Yes, 1MDB has only RM1 million paid up capital and Mahathir says 1MDB has lost RM42,000 million and yet it is still in business and has more than RM50 billion in assets. Bank Negara lost the equivalent of RM70 billion gambling on the Forex market in today’s value and Mahathir refuses to talk about that.

    Did not Lim Kit Siang promise Malaysians he will make sure Mahathir goes to jail for the Forex scandal? So, what happened?

    Can anybody tell me what's going on ?????

  8. Mula pd minggu depan, gn dah bolih tukar nama, Geng Banduan.

  9. Mula pd minggu depan, gn dah bolih tukar nama, Geng Banduan.

  10. Ada bang Shah yg membela bermati3an..sungguh dorang membela akhirnya tertipu diri sendiri..x lain x bkn si geng najib tulah..
    Kawan ketawa keliling pinggang..menangislh dia sorang2..

    1. Hello bro gn..jgn nanti mkn x kenyang tidor x lena..ko mengigau x sudah..tok najib ko merengkok dlm..moga dia banyaklh duduk atas sejadah..

    2. Ramly Burger…kalau kau perasan lah..Madey Pi Indonesia masih dok ulang pasal kereta kah kah kah.. nak bagi mahacai Fuckatan Haprakan syokkkkk syok beb. Konon Madey ni hebat dan berwawasan !!!!!!!

      Sape yang pernah duduk lama di Indonesia akan tau sentimen orang sana terhadap Malaysia… tak kira lah samaada pemimpin atau pun rakyat marhaein mereka. Mereka begitu anti dengan Msia yang dianggap adik, sedangkan mereka adalah Big Brother !!!!!

      Kereta proton tu selalu dihina weeiiii…kan dulu atok masa madey jadi PM, dia dah cuba nak kerjasama dalam projek kereta ni.. tapi pemimpin sana banyak yang menentang sampai masuk TV kat sana. Orang kat sana pun buat kaji.. kaji.. kaji tapi takde keputusan.

      Mereka kata kenapa kerjasama ngan proton, selalu rugi.. ngapa tak model lain.. negara lain.. bla bla bla bla bla..Tak caya.. tanya la orang yang keje kat kedutaan Msia masa tu.. kah kah kah..Orang Indonesia ni semangat patriotik mereka memangtebal…bukan senang2 nak tembus pasaran mereka.

      Nak tanya jugak…Sape nak keluar duit? Dana dari mana? Kata negara tenat…hutang dah cecah RM 1 Trillion..apasal nak membazir buat projek tu lagi ?????

  11. The Rakyat is wondering….Why the many raids and press conferences?

    The answer is simple and I will not need to write a long article about this. It is a diversionary tactic.

    More than RM200 billion has disappeared from the stock market while an estimated RM40 billion of that has left the country. The majority of the market players, the Chinese, are keeping very quiet and do not dare grumble because they malu besar since 95-98% of them voted Pakatan Harapan. To grumble would mean they will be admitting they made a mistake voting for Pakatan.

    So, the government needs a weapon of mass distraction and that is the reason for the daily raids, press conferences and media statements. They need to distract people from the fact that in less than 50 days Malaysia is going down the drain. The problem with spiral dives, as any pilot would tell you, is it is very difficult to recover from it and eventually you crash and burn.

    The stock market was doing fine until Mahathir and Pakatan Harapan took over……

    Other than the Chinese, the big losers are EPF, PNB, LTAT, Tabung Haji, and many more government trust agencies. If this continues they will be hard-pressed to service their dividends. Malaysia’s stock market is about 130% of GDP and Malaysia’s GDP is about RM1.2 trillion. So we do not have far to go to go bankrupt.

    If Tun Daim Zainuddin cannot come out with a workable plan within the next 50 days, the market is going to be RM500 billion poorer and the equivalent of 40% of Malaysia’s GDP is going to get wiped out. And it will take Mahathir only 100 days to destroy what took Najib nine years to build up.

  12. 'Petani' masih di takuk lama
    Membela Lanun tetap bergema
    Pak Arab disebut sama
    Konon betul Si Arab derma!

    Petani sudah terlalu yakin
    Lanun mati mana mungkin
    Hanya tidur di atas pangkin
    Tak sedar Lanun sudah nak talkin!

    Zeti pulak Petani nak kacau
    Macam anak bangun mengigau
    Suruh report dia pun chow
    Ulau besau di atas pagau!

    Semua berlaku katanya drama
    Konon Kerajaan buat2 lupa
    Kalau P.Ramlee ada Saloma
    Nyonya Mansur milik siapa?

    Pada Petani kita nak tanya
    Details 'Pak Arab' yang kasi 'derma'
    Tolong jelaskan siapa namanya
    Sheikh Al Jolok orang yang sama?

    1. Fan Tat… kau dan aku nak tak nak, kena ucapkan syabas kepada Msia Baru.

      Kini kempen mengaibkan presiden UMNO,menghuru harakan parti. Namun majoriti ahli umno masih tidak berganjak,hanya segelintir yang lemah semangatnya angkat kaki.

      Terkini Madey dan kerajaan Fuckatan Haprakan cuba pula menyekat dana parti….dengan harapan agar ahli2 UMNO akan beramai2 meninggalkan parti. Nampak sangat madey dah guna taktik ugutan seperti yang lumrah dibuatnya masa jadi PM selama 22 tahun dulu.

      Rakyat amat2 yakin,jika taktik ni tak berjaya… mungkin langkah terakhir yang bakal diambil ialah mengharamkan UMNO…selagi parti keramat tu tak diharamkan..selagi tu lah Madey takkan berpuas hati…tak boleh tidur lena malam bhai !!!!!!

    2. Fan Tat….kau kena mengaku bahawa dengan membekukan akaun UMNO adalah satu2nya cara yang ampuh untuk Madey memaksa ahli2 UMNO berhijrah masuk kedalam partinya Bersatu…

      Bersatu hanya ada 12 kerusi Parlimen sahaja, berbanding dengan parti2 komponen PH yang lain..khususnya PKR yang ada 49 kerusi.

      Kini khabarnya Bersatu dah mula nak kembangkan sayap di Serawak. Mereka mempunyai sokongan kuat dari parti2 Sarawak.Tak mustahil Madey dah buat deal dengan Abang Jo agar MP2 ex BN kat negeri tu melompat ke dalam Bersatu. Bertambah lah gamaknya MP2 Bersatu…DSAI tak boleh nak eksyen lagi…permainan politik Madey lagi hebat bhai !!!!

      Apa yang pasti pasti… papa Nurul Izzah akan gigit jari, dijangkakan mati kempunan nak merasa jadi PM !!!!!!!

    3. Habis hujah mula mencarut. Agaknya papa kau ajar masa kecik.

    4. Terbaik bro fan tun..

      Petani tak habis habis membuat cerita
      Mengadu domba menjadi senjata
      Bila rakan PH memberi pendapat, hearsay dia kata
      Padahal kopipes sampah dia kutip, semuanya auta..

      Kalau nak buat cerita agak agaklah
      Jangan ingat orang lain pun petani, tak pergi sekolah
      Cakap macai macam ko la punca BN kalah,
      Bila berkata penuh penipuan, mencarut dan sumpah seranah..

      Bukan Tun M tak dapat tidur malam
      Tapi pemimpin umngok yang kaki rasuah, yang dok makan haram
      Tak di sentuh pun parti keramat ko tu sekarang udah nak karam
      Dek kerana kemungkaran nakhoda lanun ko tu yang bininya suka melaram..

      Asyik asyik dok salahkan orang
      Kesalahan sendiri tidak dipandang
      Kan lebih baik aje ko pergi buat kerja berfaedah diladang
      Dari perabih kan masa duduk sini jual temberang..

  13. "a true friend never gets in yr way unless u happen 2 b going down" – Arnold glsow.

    = sahabat sejati tidak akan mencelah/menganggu kecuali jika bantuan betul2 d perlukan.

    sedih kelihatan yg najib hampir keseorngan sekarang kerana tidak ramai 'sahabat sejati'.

  14. Ni apa citer pulak bhai ???? Bahaya jugak kalau betul menteri pelajaran berpendirian macam ni…hancus lah nanti sistem pendidikan negara kita…

    Mazlee pernah kata "umat Islam terhutang budi kpd liberalisme"

    (1) Apa yang disiarkan di laman Pusat Kajian Ancaman Liberalisme Malaysia semalam Khamis 28hb Jun 2018 sebenarnya adalah kenyataan lama Dr Maszlee Malik, iaitu pada tahun 2015 lagi.

    http://www.ideas.org.my/liberalisme-dan-islam-boleh-seiring-kata-isma-irf/

    (2) Statement beliau yang inilah yang saya sebutkan di dalam Forum Kafir Harbi di USIM pada 16hb Julai 2016 ( https://youtu.be/xgBZCxzZe4o perhatikan minit 2:38 ke atas ) tetapi dicelah dan dipertikaikan oleh beliau.

    (3) Beliau ketika itu tidak mempertikaikan bahawa beliau memang ada membuat kenyataan tersebut, tetapi mempertikaikan dari sudut "konteks sebenar" kenyataan beliau dibuat.

    (4) Malangnya di dalam giliran2 beliau selepas itu (more than ample time was clearly accorded to him), beliau tidak menerangkan dalam konteks apakah "sebenarnya" beliau membuat kenyataan bahawa "umat Islam terhutang budi kepada liberalisme dan tiada alasan untuk mengatakan liberalisme bertentangan dengan nilai2 Islam." Despite his objections and interjection during MY turn, he didn't seize the opportunity to explain during HIS turns.

    (5) We were, therefore, deprived of the opportunity to listen directly to his own explanation, from his own mouth (if any plausible one were to be offered, at that time).

    Now, 2018, he is the Minister of Education. Perhaps, people are more interested to know his real stand on liberalism and perhaps, just perhaps, this time he is willing to explain.

    -Engku Ahmad Fadzil

  15. BUKTI KUKUH SAHIH UTK DAKWA NAJIB

    Pihak Kerajaan Malaysia telah menerima sebahagian kertas siasatan DOJ dan FBI, kita percaya resit dan rekod transaksi bank adalah tulin dan secara rasional transaksi bank adalah asli @ "genuine" kerana tiada sesiapa pun di dunia boleh mengubah atau memalsukan informasi yang dikendalikan oleh database dalam network banking.

    Berdasarkan resit dan rekod perbankkan itu adalah disahkan wang RM2,6billion itu didapati dimasukkan ke akaun peribadi Najib oleh Tanore Finance Corporation yang dimiliki oleh Jho Low.

    Penafian Najib bahawa wang tersebut adalah derma keluarga Diraja Arab dapatlah disimpulkan "rayuan terakhir" untuk mempertahankan dirinya yang sebenarnya tidak boleh dipertahankan lagi.

    Sehubungan dengan itu, Perdana Menteri Tun M, dengan penuh keyakinan memberitahu wartawan, bahawa kes Najib, adalah jelas, punya bukti yang kukuh serta dokumen yang berkaitan.

  16. They don’t question Zeti. They just keep worshipping her

    June 29, 2018

    TTF: Tan Sri Zeti Akhtar Aziz knew the identities of companies and individuals who channeled RM2.6 billion into Dato’ Seri Najib Tun Razak’s account. She knew that the money was a gift from the Government of Saudi Arabia and not the proceeds of money laundering. It was she who advised Najib to park the money in his personal bank account and told the Managing Director of Ambank Jalan Raja Chulan to green-flag the transaction.
    The above is contained in an investigation paper prepared in 2015 by the current head of the MACC, Dato’ Seri Shukri Abdull.

    Yet, it is Najib who seems to be bearing all the brunt of slander while Zeti is painted as an eminent person (see news item below). Not even the MACC seems bothered to investigate this lady despite her involvement in the RM2.6 billion affair.

    Day by day, it is getting clearer and clearer that the former Bank Negara Governor is in cahoots with both Shukri and Dr Mahathir Mohamad to throw Najib under the bus.

    1. Mana bukti duit dari kerajaan arab?…ramai yg dah tahu duit dari arab sepet cina yg najib kata ada peranan penting…

    2. KBB..Kau tunggu aje lah bila perbicaraan tu bermula. Dah tentu semuanya akan terlondeh termasuklah dari mana datangnya duit yang didermakan ke dalam akaun DSNR tu bhai !!!!!

    3. Tak payah tunggu bicara laah…bawak bukti bantah amerika pon cukup laah..hihihi..tak payah saman wsj laa..hihihi..
      Fbi dah hantar sebagian bukti money trail kpd mesia..

    4. Mungkin ade derma dari raja arab tapi sangat kecik dari jumlah 2.6 billion…arab mana nak bagi bilion…

      Justo sudah bagi keterangan kpd sprm dan akan jadi saksi wang pelaboran 1mdb di seleweng ke akaun arab sepet jho lo…mau klentong lagi?…

    5. KBB….kau perasan tak apa kata Ah Beng dalam PCnya yang terlatest…..

      Kerajaan akan berusaha menjual kebanyakan barangan mewah yang dirampas dari kediaman yang mempunyai kaitan dengan Mantan Perdana Menteri, DS Najib Razak, kata Menteri Kewangan, Lim Guan Eng.

      Bercakap kepada Associated Press (AP) dalam temu bual hari ini, Ah Beng berkata barangan yang dianggarkan bernilai sehingga RM1.1 bilion itu, hanyalah sebahagian kecil daripada RM50 bilion yang didakwa disalahgunakan daripada 1MDB yang ditubuhkan DS Najib.

      Yang peliknya…Kenapalah Menteri Kewangan begitu naif (baca bodoh) untuk mengetahui bahawa barang-barang yang dirampas di dalam serbuan ke atas premis yang dikatakan pihak polis sebagai kediaman yang ada kaitan dengan DS Najib seperti barangan kemas, beg tangan, kasut, duit, kasut bayi (kecuali cokelat) adalah barangan bukti untuk kes?

      Sebelum barangan ini dapat dijual, kes berkenaan hendaklah dibuktikan terlebih dahulu di Mahkamah. Berapa lama masa yang hendak diamnil untuk proses pendakwaan, proses perbicaraan dan proaes penghakiman. Ini belum termasuk proaes rayuan. Itupun sekiranya DS Najib didapati bersalah. Kalau tidak barangan tersebut hendaklah dipulangkan kembali.

      Adakah ini Menteri Kewangan yang paling bodoh yang pernah Malaysia miliki? Jadi tidak hairanlah pelabur-pelabur asing berlumba-lumba keluar dari Malaysia. Namun, logiknya tiada sebab Menteri Kewangan ini juga merupakan Orang Kena Tuduh (OKT) dalam dua tuduhan rasuah di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang. Tidak logik beliau tidak tahu prosedur Mahkamah.

      Sibuk sangat nak mengenakan DSNR…sampai terlupa pulak dia pun ada kes kat mahkamah yang belum setel2 lagi sampai sekarang !!!!!

    6. Anak raja Arab ye? Suruhlah dia dtg. Boleh jual minyak kat sini.

  17. Lokman Adam Peru dipilih sebagai ahli Majlis Tertinggi UMNO

    June 29, 2018

    Pemerhati Politik

    Untuk mengembalikan kegemilangan UMNO sebagai sebuah parti keramat, Dato Lokman Adam perlu dipilih sebagai Ahli Majlis Tertinggi UMNO. Ini berdasarkan faktor-faktor seperti berikut :

    a) Dato Lokman Adam calon Majlis Tertinggi yang dilihat matlamat perjuangannya jelas dalam Mempertahankan Perlembagaan Negara terutama Mempertahankan Kedudukan Raja-Raja Melayu, Mempertahankan Hak Istimewa Orang Melayu dan Kedudukan Islam Sebagai Agama Rasmi Persekutuan

    b) Taglinenya DEMI AGAMA,BANGSA & TANAIR,NYAWA KU PERTARUHKAN selari dengan perbuatan dan tindakannya. Beliau terbukti melakukan tindakan untuk mempertahankan kedaulatan negara, kesucian agama islam sebagai agama rasmi persekutuan hak istimewa orang melayu dengan melaksanakan program-program dibawah kumpulan yang dinamakan

    c) Dato Lokman Adam dilihat mempunyai inisiatif dan bekerja bersungguh sungguh untuk mengembalikan kekuatan UMNO. Lihat pada tindakan drastiknya yang mewujudkan PEMANTAU selepas UMNO tewas pilihanraya-14 dan melalui PEMANTAU dilaksanakan beberapa program demi mempertahankan kedaulatan negara dan mengembaalikan sokongan rakyat terhadap kepimpinan UMNO.

    d) Dato Lokman Adam juga merupakan Pakar Pengurusan Isu Politik & Ekonomi Negara. Oleh kerana kepakarannya itulah beliau dilantik sebagai Pengarah Komunikasi Kementerian Kewangan Malaysia waktu dahulu yang mana menjadi tanggungjawab beliau membuat penerangan ekonomi dan politik di seluruh negara.

    e) Dato Lokman Adam mempunyai kelebihan untuk menarik sokongan rakyat terhadap UMNO kerana kepetahannya membuat penerangan isu politik dan ekonomi. Selain itu, beliau telah dikenali ramai seluruh negara kerana ditugaskan untuk membuat road tour penerangan isu ekonomi dan politik di seluruh negara di zaman BARISAN NASIONAL menjadi kerajaan dahulu.

    f) Dato Lokman Adam tidak terpalit dengan sebarang isu atau skandal walaupun beliau dahulu bertugas di Kementerian Kewangan Malaysia yang dikenali dengan lubuk duit. Namun begitu, tiada satu pun penyalahgunaan kuasa dilakukan oleh beliau untuk kepentingan peribadinya. Pemimpin bebas isu sebegini diperlukan untuk berada dalam saf kepimpinan UMNO.

    g) Dato Lokman Adam diperlukan untuk berada dalam saf kepimpinan UMNO adalah kerana kebolehan beliau dalam pengurusan isu politik dan ekonomi. Untuk menangkis serangan politik terhadap UMNO, Dato Lokman Adam perlu berada dalam saf kepimpinan UMNO. Beliau mempunyai kekuatan dan keupayaan untuk mempertahankan UMNO dalam perang politik Malaysia.

    Oleh itu, demi mengembalikan kekuatan UMNO dan demi menjadikan UMNO kembali berkuasa seperti dahulu, para pemilih perlu memilih Dato Lokman Adam untuk berada di dalam saf kepimpinan UMNO kerana jika beliau tidak terpilih, UMNO akan kehilangan seorang pemimpin muda yang hebat dan berkaliber yang mana mempunyai kekuatan serta kemampuan untuk mengembalikan semula kekuatan UMNO sebagai sebuah parti keramat.

    Sumber: Pemerhati Politik

    1. Dah kalah baru ingat raja melayu dan islam…untuk cari mileage..masa pegang jawatan duk ngampu ketua jemaah prompak..

    2. Cina jho la kaye billion2 free kerana najib puak2 lokman zahid anuar musa KJ TR dan ahli umno semua tak peduli…najib naikkan harga minyak tiap minggu dan kutip gst kerana nak bayar bunga hutang yg susahkan melayu haprak2 ni tak peduli..ini pejuang untuk bela melayu?…tai koo cing….

    3. KBB,,,memang betul lah ramai rakyat yang akun temui mengatakan kerajan Fuckatan Haprakan ni penuh dengan drama dan gimik murahan aje.

      Seperti yang pernah disebut sejak awal pemerintahan Pakatan Harapan (PH), kerajaan baharu Malaysia ini banyak bergantung pada drama dan gimik populis.

      Pendekatan pelik ini digunakan untuk menutup segala kesalahan, dengan memburukkan musuh politik, melindungi pemimpin dari kritikan dan sebagainya.

      Perkembangan membimbangkan ini menandakan drama politik akan terus membelenggu politik negara, dan rakyat akan sentiasa dimanipulasi emosi mereka.

      Apabila berlaku sesuatu yang memalukan kerajaan, seperti menteri mengeluarkan kenyataan rasmi dalam bahasa Cina, satu isu gempar lain pula timbul.

      Kita mungkin tidak tahu peristiwa yang timbul kemudian itu disengajakan atau tidak, tetapi setakat ini peristiwa yang menyusul berjaya menutup kejadian sebelumnya.

      Kalau kita masih ingat, pada hari Datuk Seri Anwar Ibrahim bebas, malam harinya berlaku serbuan di rumah kediaman bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Baru-baru ini, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mengundang polemik apabila mengeluarkan kenyataan rasmi Kementerian Kewangan dalam bahasa Cina.

      Tidak lama selepas itu, menyusul berita rampasan di kediaman yang ada kena-mengena dengan Najib.

      Drama lebih menggemparkan dilakonkan selepas itu, dengan mengadakan sidang media menayangkan gambar-gambar barang rampasan dan memberitahu anggaran nilai rampasan, sebanyak RM1.1 bilion.

      Kemudian tersebar satu detail yang “catchy” yakni salah satu jenama beg yang dirampas ialah Bijan.

      Netizen pun beramai-ramai menjadikannya bahan lawak dan sindir, hingga tenggelam isu bahasa Melayu yang dipinggirkan dengan menggunakan alasan palsu.

      Inilah yang sedang dan akan terus berlaku dalam politik negara kita, rakyat dengan mudah dialihkan perhatian mereka dengan drama, gimik dan cerita lucu serta gempar. Hebat betul mereka dalam bab2 maacm ni kan !!!!

      Pada masa orang ramai sibuk dengan cerita selipar Bata, berhenti berucap semasa azan, menteri pemilik 10 pegawai khas buat lawatan mengejut ke sekolah, DAP dan golongan sama kepentingan dengan mereka sudah meraih apa yang mereka sasarkan.

      Daripada politik, kehakiman, bisnes dan instituti-institusi negara, mereka berjaya merombak dan bakal disusun mengikut kehendak mereka.

      Soalnya sekarang, berapa lama lagi perkara seperti ini akan berterusan dan sampai bilakah rakyat akan terus diperbodohkan secara beramai-ramai macam ni haah?????

    4. Rakyat yg bodoh mcm keldai tu kau. Sibuk pasal bahasa, tp tanah korang gadaikan. Lepas tu sibuk salahkan org. Pegi raaaa… Selagi ada spesis parasit mcm macai, umno takkan pulih. Baik bubarkan aje.

  18. "Selepas ditangkap dan dibicarakan di mahkamah nanti, Najib juga pasti akan terus sendirian lagi."

    Rozi pun tak akan pedulikan dia. Marah, maki hamun, sebab Najib tak tentukan Pak Arab tuh tunjuk bukti dia penderma. Tak kisah lah jika Pak Arab itu punyai ha nya dua biji saja.

    Kalo di penjara Najib tidur bilik berdinding konkrit, kasi lah Rozi bilik disabelah nya. Rozi akan coba korek lobang dengan hidung nya yang ditajam dan dimancongkan pakai plastic surgery.

    1. Geng Najis pon takkan lawat najib lagi…

    2. Mahathir and Vincent need to thank Najib for 1MDB
      June 29, 2018

      TTF: On the 26th of June 2018, 1MDB announced Dato’ Asri Hamidon’s appointment as the company’s new chairman effective the 25th of June 2018 . At first glance, that seemed normal, as it would only be logical for Dr Mahathir Mohamad to put his own men in charge if indeed the mission is to scrutinise the company’s accounts. But the company went on to announce the appointment of key executive members, almost as if the government is on a secret mission of sorts to help ‘salvage’ some of its assets.
      And that struck me as weird.

      The reason being, why would the Prime Minister be interested in salvaging a company he insists is a cancer that can’t be cured? Perhaps the answer lies in what he and his buddies have not been telling you all this while. Perhaps, just perhaps, he knows what I and Arul Kanda already know, that the company’s finances are in such good shape, it was never a cause for concern. Perhaps, the company is doing so good, the Prime Minister finds it foolish that anyone would even dream of ignoring its net worth.

      And what would that worth be, you ask?
      On the 21st of April 2018, Kanda told CNBC that the company’s debt stood at US$7.75 billion ( RM31.28 billion at today’s exchange rates) backed by US$11 billion (a little over RM44 billion) in assets . According to him, the company’s rationalisation plan in 2015 helped boost its standing among international investors, meaning, 1MDB was never the reason investors bolted. The only reason these investors left is the falsified debt estimates Mahathir got Lim Guan Eng to roll out on a regular basis with the express purpose of plunging the economy.
      And why plunge the economy?

      Well, the more share prices drop, the easier it would be for his cronies to snap up stocks left behind by frightened investors. Sooner or later, all projects Pakatan promised to scrap – including the ECRL and HSR – will be revived, with people like Tan Sri Vincent Tan and perhaps even some of the Prime Minister’s son’s cronies strapped firmly in the drivers’ seats. And where will Mahathir and gang get the money to artificially buoy the economy once all of this is done?
      Why, from 1MDB, of course.

      Given the current exchange rates, the company’s assets are worth well over RM44 billion, meaning, the company can easily make up for the RM11 or so billion deficit suffered in a span of mere weeks since Pakatan Harapan took over. What this means, is that the very entity the Prime Minister insisted was the reason the country was “going to the dogs” is the very entity that is now going to help him ‘revive’ the economy. And who does he have to thank for that?

      Why, he has to thank Dato’ Seri Najib Tun Razak for creating 1MDB, of course!

      Logik juga apa yang diperkatakan ni..patutlah sampai sekarang 1 MDB ni masih tak dibubarkan..rupa2nya ada udang di sebalik batu…ada cagu dalam sepatu bhai !!!!

    3. Goid shape?…hutang pon kerajaan kena bayarm…aset ape 1 mdb ade?…1 mdb blm boleh dibubarkan kerana urusniaga bandar 1 malaysia dan trx blm selesai dan 1 mdb masih dlm siasatan…

    4. PERSOALAN YANG BERMAIN DALAM BENAK RAKAYAT MSIA SEKARANG NI…SIAPA ORANG TUN M YANG PERNAH AMBIL DUIT DARIPADA NAJIB ??????

      Datuk Seri Najib Razak suami kepada Datin Seri Rosmah Mansor mendakwa “orang” Mahathir pernah mengambil sejumlah RM10 juta wang tunai daripadanya menjelang Pilihan Raya Umum ke-13.

      Individu yang digambarkannya sebagai “pembantu” yang sangat dipercayai Mahathir itu, ujarnya, mengambil wang tersebut di kediamannya di Jalan Langgak Duta, Taman Duta di ibu negara.

      Najib dalam wawancara bersama Malaysiakini kurang 24 jam selepas polis mendedahkan jumlah keseluruhan rampasan barangan mewah dari hartanahnya itu turut mendedahkan nama individu berkenaan yang merupakan bekas perenang negara.

      Najib menambah, sebagai ketua kerajaan, pemimpin antarabangsa serta rakan-rakan peribadi menghadiahkan pelbagai barangan.

      “Saya tahu ia tidak menyalahi undang-undang untuk menerima hadiah. Sebagai contoh, Tun Dr Mahathir mengaku beliau menerima 40 ekor kuda daripada rakannya dan beliau juga secara terbuka menggunakan banyak jet korporat kawannya. Saya yakin, ada hadiah lain yang beliau terima sepanjang kariernya,”

      “Jika hadiah diberikan kepada anda oleh ketua-ketua negara lain, seperti pada hari ulang tahun kelahiran anda dan mereka tidak mengharapkan apa-apa balasan, ia tidak menyalahi undang-undang,” kata bekas Presiden Umno yang dikaitkan dengan siasatan skandal mega 1Malaysia Development Berhad (1MDB) itu.

      Najib mendedahkan tentang penyerahan sejumlah besar dana oleh Mahathir kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi.

      “Menguruskan sebuah parti yang besar dengan tiga juta ahli seperti Umno merupakan urusan yang mahal. Dan, untuk rekod, ketika Mahathir meletakkan jawatan, beliau menyerahkan RM1.4 bilion kepada Abdullah Badawi dalam bentuk aset dan wang tunai.

      “Itu tercatat. Jadi, dalam konteks itu, ia (wang yang dijumpai itu) adalah sebahagian kecil daripada jumlah berkenaan,” katanya.

      Ketika Malaysiakini mengajukan soalan bahawa Mahathir tidak menyerahkan wang RM1.4 bilion itu dalam bentuk tunai, Najib dipetik berkata:

      “Ya, ada wang tunai, tetapi ketika waktu pilihan raya, anda tidak melakukan transaksi melalui sistem perbankan kerana wang itu diperlukan segera oleh parti,” jawabnya.

      Semalam, Pengarah Suruhanjaya Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman Datuk Seri Amar Singh Ali mendedahkan kos penilaian 12,000 unit barang kemas sahaja menjadi RM440 juta, dengan harga pasaran dianggarkan antara RM660 juta dan RM880 juta.

      Nilai pasaran termasuk kos pembuatan dan reka bentuk mungkin anggaran itu lebih tinggi dari RM880 juta.

      Polis juga menyita 567 beg tangan bernilai RM51.3 juta, 423 jam tangan bernilai RM78 juta dan 234 pasang cermin mata hitam bernilai RM374,000.

      Jumlah tunai yang terkandung dalam 35 beg yang dirampas daripada tiga unit di Pavilion Residences ialah RM116.7 juta dalam 26 mata wang yang berbeza, termasuk satu setengah juta ringgit secara tunai juga diperolehi dari rumah Najib di Taman Duta.-sumber

      Bro: AKHIRNYA SEMUA NAK SELAK KAIN… Bangsa ditertawakan… Nauzubillah…

    5. Baguslah terdedah. Kenapa nak malu? Yg patut malu org yg cari mkn atas nama bangsa mcm macai kat blog ni.

    6. Bulat kontol….kau silap bhai. Aku tak menerima apa2 bayaran atas usaha suci ku ini. Dari dulu aku dah tegaskan..cukuplah dengan kebun sayur dan sawit sebagai punca rezeki ku sehari2an. Nak buat apa kejar sangat dunia yang sementara ni…bila mati, semuanya ditinggalakn… melainkan amal soleh sebagai peneman di alam barzakh…setuju tak beb ?????

    7. GN tokey sayur n sawit. Baja subsidi. Sapa bg subsidi? Subsidi bkn bayaran ke?

    8. membela perompak amal soleh ke.

  19. Ah Beng ni tak abis2 dengan PCnya berkaitan 1 MDB. Kerana mulut longkangnya yang takde insuran itu lah yang menyebabkan para pelabur berfikir dua tiga kali untuk melabur dalam negara ni..dan mereka yang telah menarik keluar pelaburan semakin bertambah sejak kebelakangan ini.

    Tak terasa lagi ke bila telah ditegur oleh DSAI dan TS ku li baru2 ni….jaga mulut tu sikit, jangan terlalu ghairah mendedahkan berkaitan isu 1MDB ni kerana hasil negatif darinya adalah lebih dari positif. Fikirkan lah kemaslahatan negara…jangan dilayan sangat nafsu amarah yang tak berkesudahan tu.

    Mula2 tu teruja jugak bila dibuat pendedahan berkaitan isu tu..tapi lama kelamaan datang pulak rasa boring dan menyampah pulak. Apa..Ah Beng ni dilantik jadi MOF hanya untuk buat pendedahan tu aje ke…habis apa program atau polisi kewangan yang dibuatnya sejak jadi menteri, selain dari menyebabkan pelabur2 lari keluar ???? Kalau macam tu..senang betul keje Ah Beng..orang buta pun boleh buat bhai !!!!!

    1. Rasanya menteri kewangan ni lagi baik dari yg dulu. Yg ni faham akaun. Yg dulu kosongkan akaun. Kalau mcm tu org buta pun boleh buat bhai… Eheh, sama pulak. Puiiiii

  20. Budin kata, "Ada seorang teman pernah berjumpa secara peribadi … menyarankan agar diwujudkan laporan kertas putih … (di) beritahu agar balik dengan segera."

    Sekarang teman tu boleh kasi tahu Najib "Masuk lah kamu penjara …"

    "Minggu depan kena le kamu di tangkap Polis Di Raja."

    1. Jawan ni telah di pecat dari umno atas perintah rosmah..

  21. aku tk sokong umno…tapi kalau selain kuli yg jadi presiden..lagi cpt umno hilang dari bumi malaysia ni

  22. Kengkawan yang dikasihi sekelian…Tengah beri tumpuan kepada debat Perdana UMNO di Awani. Tabik betul lah kepaad DSZH yang bertegas untuk memastikan roh UMNO tahun '46 dulu dihidupkan dan diperkukuhi semula. Memang betul apa yang dikatakan tu…UMNO tidak perlu dibuka kepada kaum bukan melayu atau bumpiputera. UMNO adalah hak orang melayu dan takkan sejkali2 lari dari matan perjuangannya untuk membela nasib kaum melayu. memartabatkan institusi Kesultanan Melayu dan memastikan Islam terus subur di negara tercinta ini.

    Hak2 melayu tidak boleh dikompromikan seperti yang kini dilakukan oleh pimpinan2 melayu dalam Fuckaatn Harapan masa kini. Mereka seolah2 hilang punca bila Bahaas Melayu di"lacurkan dan diperkotak katikkan" sesuka hati oleh menteri kabinet dari DAP..khususnya. Ini telah dilakukan dengan cemerlangnya oleh Ah Beng dan Kulasegaran tempoh hari. Ada dengar tak suara dari raakn2 menteri melayu dalam PH yang lantang menyanggah mereka berdua tu…takde kan. Bahkan Tun pun cakap itu hanyalah small matter yang tak perlu diperbesar2kan lagi. Macam ni ke nak diharapakan kepada pemimpin yang kononnya mempertahankan hak kaum melayu kalau dalam isu bahasa macam ni pun dah terkelu lidah mereka untuk berkata2 perkara yang hak demi kaum sendiri ??? Itu belum lagi masuk isu2 lain seperti kedaulatan institusi kesultanan dan agama Islam.

    Rakyat Msia amnya..dan ahli2 UMNO khususnya, amat2 yakin bahawa DSZH lah calon yang terbaik untuk mengisi kerusi Presiden UMNO nanti…beliau ada misi dan visi yang terang lagi nyata untuk terus memacu UMNO menghadapi cabaran2 getir dalam menongkah hari2 yang mendatang ini !!!!

    1. Tahun 96 zahid dah ada ratus juta…2018 dah beranak banyak mana?…kalo jadi pm berape billion gaknye…inilah semangat tahun 46

    2. Rakyat Msia tersangat2 setuju bila dibangkitkan isu cah keting, tikam belakang , politik wang dan warlord dalam UMNO ni dah begitu subur sejak era Tun M dulu. Rakyat dan ahli2 UMNO boleh faham kenapa Tun M memulakan budaya tersebut..iaitu semata2 untuk memastikan kedudukan politiknya terus kukuh demi kepentingan peribadinya dan kroni2nya.

      Bagi DSZH, dia merasakan bahawa budaya busuk yang dibawa oleh Tun M ni sangat2 sukar untuk dihapuskan…boleh dilakukan, tetapi memakan masa. Yang penting….UMNO perlu muhasabah diri aatu soul searching agar perjuangan UMNO dikembalikan semula ke landasan perjuangannya yang sebenar.

      DSZH merasakan tidak mustahil untuk UMNO menepis segala tuduhan2 negatif yang telah dilontarkan kepadanya..khususnya dari Fuckatan Haprakan. Amat sedih sekali..walaupun sudah membentuk kerajaan, tetapi masih memainkan isu2 memburuk2kan UMNO dan BN. Ini langsung tidak menunjukkan bahawa mereka bersandarkan kepada politik matang lagi gentleman. Politik membalas dendam dan witch hunt menjadi teras kepada kerajaan baru ni. Alasan ..kononnya dari kebobrokan dari kerajaan terdahulu dijadikan alasan kepada ketidak upayaan mereka untuk memenuhi janji2 pasca PRU…nampak gayanya 10 janji dalam 100 hari tu hanya tinggal janji aje lah.

      Sepaath kata DSZH…UMNO perlu melakukan penyesuaian total jika ingin terus releven sebagai satu2nya parti yang membela nasib orang melayu dewasa ini. Kita tak boleh mengharap pemimpin2 melayu dalam PH untuk menggalas tanggungjawab yang maha besar tersebut..mereka kini umpama kerbau balau yang dicucuk hidung oleh DAP. Tak atu lah..aap manderam yang telah dikenakan oleh DAP kepada mereka, hingga menjadi seolah2 setan bisu aje.

      Jadi..boleh lah kita katakan, pemilihan jawatan Presiden UMNO esok adalah tersangat penting untuk kelangsungan survival bani Melayu di bumi yang tercinta ini…jika hancur UMNO, maka pupuslah bangsa melayu !!!!!

    3. Zahid lebih teruk dari tun madey…

    4. Ape kehebatan zahid?…negeri TPM boleh tumbsng..

    5. Tak payah lah PH nak eksyen bentuk kerajaan kat Perak..kalau tak kerana ada YB UMNO yang lompat parti..tak merasa lah nak bentuk kerajaan…tak malu, bentuk kerajaan atas ihsan orang….phuiii !!!!!!

    6. Dapat juga bentuk kerajaan. Yg tak dpt tu paling kesian. Pusat tumbang, negeri tumbang. Akaun kena sekat. Macai merempat. Malu woiiii… Kihkihkih… Puiiiiii

    7. Tak abis lagi bodoh geng najib ni..

    8. TUNGGU GENG NAJIB TUMBANG…MASUK KUBUR. HEHEHEH

  23. Apa yang ko cakap ni…gue tak fahamlah..

    1. ICU …kau tahu tak berita baru dari Indonesia ni… Berapa banyak projek kereta yang nak dibuat oleh Madey ni haah….hari tu Projek nasional ke dua..sekarang ni pulak projek kereta JV dengan Indonesia pulak.

      Kalau nak biaya projek nasional kedua tu kena mohon credit Yen..nanti nak biaya JV dengan indonesia ni nak pinjam dari sapa pulak…Kredit Suiss pulak ke atau dari IMF ????

      Tak habis2lah Tun ni dengan nafsu besar gedabaknya tu…semuanya nak ngabiskan dan mengeringkan perbendeharaan Msia aje . kan dah digebangkan oleh Ah Beng. hutang negara dah hampir RM 1 Trillion…aap perlunya nak berhabis2an untuk projek2 mega lagi membazir tu haah ??? Kan lebih baik jika berkerjasama dengan Geely untuk memastikan projek Proton tu lebih berdaya saing dan mampu menembusi pasaran Asean dan dunia… tak lah membazir kantung kewangan negara aje.

      Rasanya..ni mesti ada agenda tersembunyi yang tak didedahkan kepada rakyat Msia kenaap Tun beria2 sangat nak hidupkan semula projek JV tu…kalau takde kepentingan tertentu, mungkin dalam bentuk kewangan bagi dirinyadan kroni2..konpom dia takkan buat punya JV tu bhai !!!!

    2. Otak ko memang sempit…visi tun madey boleh bawak untung kpd mesia dan indon…tun nak tubuh syarikat kete baru tak cukup modal…

      Indon ade 200 juta penduduk…market besar… 1% setahun beli kereta usahasama mesia dan indon berape banyak untung?…blm campor eksport ke pasaran asean…boleh sekat kete cina..

    3. Piraah…kau kata penduduk Indon merupakan pasaran yang besar untuk kereta2 tu. Lawak lah kan…..tak mananya mereka mampu beli kereta2 tu…nak cari makan pun bertandang ke negara kita bhai !!!!

    4. Tak abis lagi dunguuuu kau geng najib

    5. Geng Najib tu katak bawah tempurung.. .Najib saja yg hebat. .

    6. Penyokong Najib yang BEBAL.
      Itu saja.. titik..

    7. Memang kita dah tahu Geng Najib ni klau taik Najib pun dia kata wangi.

  24. Najib bsru boleh bezakan antara langit dan bumi…

    1. Politik tahi Budin2 kalu dah serang tu serang habis habisan, tuggu lah sistem Khalifah & ini lah sistem terbaik drpd tahi Budin2 … Apo kono ko jang.

Leave a Reply

Your email address will not be published.