DUA KENYATAAN MELEGAKAN…..

Selepas Tun Mahathir Mohamad berkata beliau akan kekal sebagai Perdana Menteri selagi rakyat memerlukan khidmatnya, Anwar Ibrahim yang dinamakan sebagai penggantinya pula tampil menyatakan bahawa tiada tempoh masa baginya untuk mengambil alih kedudukan itu.
Kedua-dua kenyataan ini tentu saja memberi kelegaan kepada kita semua.
Bermakna, antara Tun Mahathir dan Anwar seperti sudah ada persefahaman bahawa proses penggantian dan peralihan kuasa tidak perlu dilakukan dengam tergesa-gesa.
Apatah lagi, melihat kepada kerosakan teruk keadaan negara yang ditinggalkan Najib Razak, kebebasan dan ruang masa yang cukup seharusnya diberikan kepada Tun Mahathir bersama kabinet untuk melakukan kerja-kerja pemulihan itu.
Sudah tentu, jika tempoh masa tertentu atau dua tahun saja diberikan kepada Tun Mahathir, ia agak tidak adil baginya yang kini sudah pun mencecah 93 tahun usianya.
Setidak-tidaknya, Tun Mahathir harus diberikan peluang menghabiskan khidmatnya sehingga penggal PRU14 ini berakhir dan Anwar boleh menggantinya selepas PRU15 akan datang.
Tidak harus ada sebarang paksaan agar Tun Mahathir segera melakukan serahan kuasa dalam tempoh dua tahun misalnya, begitu juga tidak patut ada desakan agar Anwar cepat-cepat mengambil alih kuasa.
Biar Tun Mahathir melakukan proses pemulihan dengan tenang, agar dengannya Anwar juga dapat mengambil alih negara ini dalam keadaan yang lebih baik lagi. (ShahbudinHusin 11/06/2018).
Updated: 26 March 2019 — 2:05 pm

49 Comments

Add a Comment
  1. https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWMkJvbFpZejBQZWM/view?usp=drivesdk

    Web: almawaddah.info

    Salam

    Kepada:

     

    Redaksi, rektor dan para akademik

    Per: Beberapa Hadis Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim mengenai sahabat yang disembunyikan daripada pengetahuan umum di Nusantara.

    Bagi tujuan kajian dan renungan. Diambil dari web: almawaddah. info

    Selamat hari raya, maaf zahir dan batin. 

    Daripada Pencinta Islam rahmatan lil Alamin wa afwan

  2. saya amat gumbira dgn penjelasan ini.saya amat mengkagumi kepimpinan mereka.Kemuncak pasangan ini pada 1993-1997,the best malaysia had ever produced.masa itu harga barang,rumah,kereta affordable,tiada kenaikkan tol dan minyak,saham2 awam rakyat meletup2,rakyat berbaris panjang ,bernasib baik dpt pink form.

    Alhamdulillah dlm PH, tiada kaki pembodek brutal.pembodek tersohor tun, dgn buku 50sebab dsai tak boleh jadi pm tekiu NAN dari indon minang,manakala pembodek dsai zahid hamidi indon jawa yg memulakan KKN di perhimpunan pemuda dulu..

    apa sudah jadi bila dsai tak berkuasa,zahid tinggalkan dsai…tinggal terkontang-kanting
    apa sudah jadi pada tun,bila dihina tv3 har2, ku nan bertepuk tangan…

    ku nan & zahid bergabung dgn najib ,membelasah tun & dsai…ALLAH maha kuasa,,,sekarang allah kembalikan semula pasangan yg IDEAL ini..

    1. omar daud..sesapa pun tak dapat nafikan… nampak macam DSAI dan Tun dah berbaik2 dan seolah2 bury the hatchet..let bygone be bygone..tapi yakin lah baik diantara kedua2 tu ada maknanya tu !!!!!

  3. Pendedahan oleh kadir jasin ttg prbelanjaan agong itu agak keterlaluan krn ia berlaku masa zaman bn tadbir. Tak pasal2 agong kena kutuk oleh netizen esp. bkn melayu. Pembangkang pula mendapat peluru hidup utk menyerang kerajaan dgn isu tdk mghormati institusi raja melayu.

    Lebih elok kalau pihak kerajaan berunding secara terhormat dgn raja2 melayu utk ikut cara yg lebih telus dlm kawal prbelanjaan raja2.Barulah ada win2 situation kata orang africa..hihihi..

    1. TMD…Takkan lah kau tak perasan lagi. Dah ada perancangan yangn cukup2 sistematik lagi teratur dari puak2 depa untuk melorongkan Msia ke arah negara republik. Pendedahan DAKJ tu hanyalah gezek aje..lepas ni makin banyak lah pendedahan2 lain untuk mencemar kedaultan pihak istana. Dah tentu rakyat dan negara bakal menghadapi krisis perlembagaan lagi sekali macam masa Tun M dulu.

      Inilah yang sering Tun ingatkan pada kita semua..masih ada perjuangannya yang belum selesai lagi !!!!!

  4. Cara kadiaq jasin tu tak perlu nk dedahkan belanja agong yg tinggi sebegitu. Ia adalh belanja pd zaman bn perintah..tk pasal2 agong kena kutuk dgn bkn melayu di alam maya..lbh buruk lagi ia dijadikan peluru hidup utk menyerang kerajaan oleh pembangkang. Cara yg betul adalah kerajaan berunding dgn raja2 melayu utk perbelanjaannya dibentang di parlimen slps ini. Barulah win2 situation!!

  5. Agong perkenan gaji, emolumen dipotong 10 peratus
    11 Jun 2018, 5:51 petang (Dikemaskini 11 Jun 2018, 6:17 petang)

    A A
    Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V dilaporkan prihatin dengan hutang dan keadaan ekonomi negara hari ini.

    Sehubungan itu, menurut Datuk Pengelola Bijaya Negara, Istana Negara, Datuk Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz, Seri Paduka bertitah perkenan agar peruntukan gaji dan emolumen baginda dikurangkan sebanyak 10 peratus.

    “Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong XV Sultan Muhammad amat prihatin terhadap hutang negara dan keadaan ekonomi negara.

    “Baginda amat tersentuh dan menzahirkan ucapan penghargaan serta terima kasih kepada rakyat Malaysia yang telah bermurah hati menyumbang kepada Tabung Harapan Negara yang telah diwujudkan oleh kerajaan baru-baru ini.

    1. Aritu ada kes perkenanan Peguam Negara. Sekang kita nak lihat ada masalah ke tak memperkenankan calon Gabernor Bank Negara.

      Perlembagaan negara kata YDPA "bertindak di atas nasihat Perdana Menteri". Takda peruntukan lain bagi nya. Kita negara ikut sistem Raja Berperlembagaan – Constitutional Monarchy. Itu saja cara nya.

    2. Tun Mahathir dah kata pindaan kpd Perlembagaan berkaitan institiusi raja di masa lalu ia lah untuk menjaga institiusi itu dari tidak di sukai rakyat.

      Harap semua orang termasuk raja raja mengikuti Perlembagaan. Takda masalah dalam negara jika begitu.

    3. Telah tular di media sosial tentang gambar pertemuan diantara Datuk Seri Zahid dengan Tun Mahathir dan diikuti pula dengan laporan dari portal fitnah nombor 1 negara, MalaysiaKini yang mengatakan bahawa Zahid berjumpa dengan Tun untuk meminta nasihat dan Mahathir pula mengatakan bahawa UMNO sudah terpalit dengan pelbagai masalah.

      Persoalannya kini, betul ke Zahid jumpa Mahathir atau Mahathir yang minta Zahid berjumpa dengan beliau?

      Rakyat seolah olah bermimpi bila heboh dikatakan Zahid pergi mengadap Mahathir sedangkan UMNO adalah parti yang mempunyai kerusi terbanyak dalam parlimen iaitu sebanyan 54 kerusi berbanding 222 kerusi keseluruhan dalam dewan.

      Jika dipecahkan kerusi ini mengikut block parti, sudah tentu UMNO mampu untuk menjadi kerajaan tetapi, UMNO tidak mempunyai sokongan majoriti dalam parlimen yang membolehkan untuk menubuh kerajaan.

      Kalau Mahathir nak jumpa dengan Zahid rasanya memang ada kemungkinan sebab Zahid kini mengetuai sebuah parti yang menguasai hampir 1/4 kerusi dalam dewan rakyat dan sudah pastilah kerajaan mahu memperkukuhkan kedudukan dengan menjemput parti lawan untuk bersama.

      Satu lagi, Mahathir mengatakan bahawa Zahid bertanya dengan beliau bagaimana untuk mengukuhkan UMNO, itu yang dilaporkan oleh MalaysiaKini dan ini juga membuatkan rasa geli hati.

      Bukankah 54 itu lebih besar dari 12? Jadi bagaimana pula Zahid yang mempunyai 54 kerusi boleh dilaporkan meminta nasihat dari pada orang yang hanya ada 12 kerusi dalam Dewan Rakyat?

      Dah tentu…..jawapan kepada semua ini ada pada Zahid Hamidi dan rasanya beliau hendak melihat sejauh mana Tun Mahathir hendak menjual nama UMNO demi kepentingan politik beliau.

    4. Bila yg ada 12 kerusi dapat jadi PM berbanding yg ada 54 kerusi, bermakna org itu hebat dan yg tak dapat tu musibat. Tak gitu kengkawan?

    5. Kahkahkah setuju sangat bro….

  6. Kan dah..dah agk dah..tu semuanya melayu paria lantikan puaka2 melayu umno..korek pak daim..banyak penyelewengan..ketirisan..korek dlm2..ramai penyangak penyamun..siasat..tangkap..dakwa..ddpti salah..hukum habis2an..jgn kasi muka..kalo ada dlm blog ni pun korek..keje baik untuk memperbaiki negara ini oleh kerajaan skrng pun ada kaki keparat yg sememangnya jahat..
    akan tiada selamat kecuali kecelakaan yg dtempahnya..

    Ini kehebatan 2 politikus yg berjiwa besar..kami nak kata mcmana lg..mcm tulh bang Shah..

    Moga keduanya bergandingan..serta kemuafakatan gbng PH kekal jitu..mencorak kehidupan malaysia baru..

  7. Solid cooperation DSAI and Tun. focus on rebuilding the nation. the transition is immaterial. for those anti-Anwar movement, lets face it, Anwar is part of the gov. For x-gov aka bn/umno, pls be a good oppositon, change ur perception to help nation/people instead of enriching urselves.

  8. MAHATHIR DIDESAK BERUNDUR DAN BERI LALUAN KEPADA ANWAR…LIHAT VIDEO

    https://youtu.be/76SaMOWPG9c

    KUI KUI KUI…PH DAH MAKIN KUCAR KACIR
    RETAK MENANTI BELAH…

    1. Kui kui kui… BN bukan setakat retak tapi dah terbelah. Macai kucar kacir kehilangan dedak… Kuikuikui

    2. Mana logiknya kita nak pakai guna cakap budak2 mentah (secret door) yg langsung tak dapat liputan media2 utama berintigriti & berpristij.

      Kejora pengecut yg menyembunyikan diri dari saya pd 9/6 dah mula muncul dgn selerakan sampah.

  9. Tun m dhidmat 4 thn,pastu bubar parlimen. Terpulang rakyat nak pileh pm baru

  10. Tun m dhidmat 4 thn,pastu bubar parlimen. Terpulang rakyat nak pileh pm baru

    1. Jangan 4 tahun, Bang. Boleh merintah 5 tahun dari tarikh 9 Mei 2018.

      Bubar Parlimen hampir genap 5 tahun le.

    2. Dah sebulan Pakatan Harapan di bawah pentadbiran Mahathir mengambil alih kerajaan Malaysia dari tangan Barisan Nasional.

      Seperti yang acap kali disebut sebut, kerajaan Pakatan Mahathir memenangi pilihanraya dengan cara yang hina apabila menipu rakyat dengan menifesto yang tidak mungkin akan mampu di laksanakan.

      Mahathir juga mengatakan bahawa apa yang dilakukan oleh YB Datuk Seri Najib Razak sewaktu memegang jawatan Perdana Menteri hanyalah suatu pembaziran dan ianya membebanoan rakyat.

      Hari ini dapat gambar yang dihantar melalui sistem whatsapp tentang Jualan Harapan Rakyat bagi menangani kenaikan harga barangan.

      Untuk makluman seluruh rakyat Malaysia, program ini telah diilhamkan oleh kerajaan Barisan Nasional dalam usaha membantu rakyat mendapatkan harga barang yang rendah.

      Tapi pada waktu itu, puak pakatan Mahathir menidakkan kenaikan harga barang keperluan berpunca dari peniaga dan mereka (PH) memberikan omongan kosong kepada rakyat dalam usaha untuk menghasut supaya membenci Barisan Nasional.

      Jadi sekarang jelas bahawa Mahathir tidak mampu melaksanakan program yang mempu untuk membantu rakyat melainkan menyambung apa yang diilhamkan oleh Barisan Nasional dan mereka hanya mampu untuk menukar nama program seolah olah merekalah (PH) yang menjadi juara kepada permasaalahan rakyat.

    3. Lebih hina lagi apabila setalah semua jentera kerajaan yang ada pada ketika itu digunakan utk mempromosikan BN, tetapi tetap kalah. Mana nak sorok muka beb? Tak gitu kengkawan?

    4. Kenapa Tonggeng Najis melulu buat kerja menonggeng, tak malu ker dia….??

  11. Cilaka hamjadah depa nih. Mcm duit kepala bapak depa aje di buat nya –

    'There are so many mini 1MDBs', notes Daim

    The Pakatan Harapan administration has discovered many wrongdoings involving government agencies and GLCs, said Daim Zainuddin, who heads Putrajaya's Council of Eminent Persons (CEP).

    "There are so many mini 1MDBs," Daim told Bloomberg. "I'm surprised at the loss. I'm still gathering all to total up. But it's big. If you add it up, it's big. Very big…"

    1. Najib caused the erosion of human values, loss of honesty and integrity. So many thought "if he could swindle, why shouldn't I?"

      But it's good Dr Mahathir will change all those. And that Malaysians want Dr Mahathir to stay on as PM –

      Some of those polled by The Malaysian Insight say Prime Minister Dr Mahathir Mohamad needs to clear the country's mess before he hands over the reins to the next leader.

      MALAYSIANS do not mind if Prime Minister Dr Mahathir Mohamad stays on as the country’s top leader, despite him saying he will leave after two years.

      In a straw poll conducted by The Malaysian Insight, many said the 92-year-old should stay in office for as long as he needs to resolve the country's problems.

      “To be honest, I don't mind if he stays longer than two years. As long as issues of corruption and economic recovery are dealt with,” said Douglas Tong from Subang Jaya.

      Several of those polled said Malaysia needs a leader with Dr Mahathir’s experience and calibre to steer the country out of its economic troubles.

      Sharifah Maruzani, a 35-year-old entrepreneur from Kuala Lumpur, said: "We still need him. I don’t mind. He can stay on for as long as he needs to help the country recover from the mess created by the previous government."

      Kota Belud entrepreneur Jojo Marzuki said Dr Mahathir outshines PKR de facto leader Anwar Ibrahim, who is slated to take over as prime minister.

      “I think Dr Mahathir should stay on longer because no one else is as experienced as he is and can carry the role of prime minister. The closest would be Anwar, but it is not time yet.”

      Some said Dr Mahathir should stay on until the next general election.

      “Yes, until the next elections. He needs to reboot the government, and set new and better standards for good governance in the country," said Rommel Osmand from Kota Kinabalu.

      “Two years won’t be enough. He needs to clear the mess before he hands over the country to the next leader.”

  12. Ooooooo, ada safe house plak si lanun tuh. Tempat bawak gufreng ke? Kalo mak badak tau, mampos ko –

    Report: Cops raid Najib’s Putrajaya ‘safe house’
    The double-storey bungalow at Precinct 10 has an untidy garden and is believed to be unoccupied

    Pssst, aku dah komen on the blog post, bole le menyeleweng sikit. Pahal pun menyeleweng bukan prerogative si dia tuh aje.

    1. Kesian sikit dia nih. Nak senang, ikut aje apa Najib mahu. Skang dah susah. Nak kena buang keroje –

      Report: Shake-up at the top for cops, Fuzi to go

      According to a Straits Times report, the first high-ranking police officer to be replaced will be 'No 1.'

    2. UMNO dah jadi barang lepas simpanan muzium persis sepertimana Istana Besar Johor – tempat ia dilahirkan.

    3. No more free haj trips paid for with stolen money, says Dr Mahathir.

      Gamak nya Najib tak pedulikan dosa. Curi duit 1MDB dah lah dosa besaq. Dahtu guna duit haram tuh nak hajikan orang. Bila Tun stopkan projek tu, ramai yang meradang kpd Najib bila depa tahu duit nak kasi pi haji tuh duit haram.

      Tak tau le Najib nih masuk syurga ke tak. Tapi itu semua kuasa Tuhan.

    4. Najib: I will bear the sin if 1MDB haj money was stolen – M'kini.

      Dia akan ckp apa saja le. Jenis yg tarak conscience.

      Kepala Bapak Dia.

    5. Kecoh seluruh Malaysia tentang perlantikan peguam negara yang baharu menggantikan Tan Sri Apandi dan yang paling ketara apabila seluruh rakyat Malaysia melihat bagaimana Perdana Menteri begitu mendesak DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong untuk menerima Thomas sebagai peguam negara yang baharu.

      Kemelut juga berlaku apabila Yang DiPertuan Agong tidak memberi perkenan keatas nasihat untuk melantik Thomas sebagai peguam negara.

      Anwar Ibrahim, di atas inisiatifnya sendiri dikatakan telah pergi mengadap DYMM Agong untuk merungkai isu berkenaan.

      Sejurus pertemuan di antara Anwar dengan Agung diadakan, malam itu juga Yang Di Pertuan Agung telah perkenan akan perlantikan berkenaan dan sekaligus telah membawa kepada satu era baharu dimana orang bukan Islam dan bukan Melayu menjadi peguam negara.

      Persoalan yang bermain di benak seluruh rakyat Msia ialah….. bagaimana Yang DiPertuan Agung boleh perkenan perlantikan berkenaan selepas pertemuan dibuat dengan Anwar Ibrahim?

      Bukankah Mahathir selaku Perdana Menteri telah menasihatkan Yang DiPertuan Agung untuk menerima Thomas?

      Bagi rakyat yang berfikiran waras, ianya amat mudah iaitu Anwar mempunyai kelebihan tersendiri dan lebih dipercayai oleh Seri Paduka Baginda berbanding dengan Mahathir.

      Di sini juga ia seolah2 telah meletakkan air muka Mahathir dibawah tapak kaki Anwar Ibrahim yang tidak mempunyai apa2 jawatan dalam kerajaan PH…. malah mempunyai rekod bekas seorang banduan yang diberi pengampunan penuh. Inilah kelebihan dan kehebatan Anwar yang tak dimiliki oleh mahathir…memang wajar lah beliau patut diangkat sebagai PM ke 8 secepat mungkin !!!!

    6. Manakala muka Najib dan pemimpin umno pula berada di bawah kaki Mahathir bin Iskandar Kutty. Mana nak letak muka weiiii? Takkan pahlawan2 layar dikembang, sauh dilabuhkan tersungkur kat kaki mamak? Kiokiokiokioki

    7. Lakonan tonggeng menonggeng kamu tak laku ler, Tonggeng Najis…..!!

  13. Ramai orang2 melayu yang saya temui merasakan kini adalah masa yang terbaik untuk mereka beramai2 berhijrah dari UMNO kepada Bersatu.

    Kebetulan pula, memang Bersatu dalam proses untuk menambah bilangan ahli2nya demi memperkuatkan parti. Kalau ahli2nya dah bertambah ramai, dah tentu PKR tak boleh mendabik dada dengan mengatakan ia parti pilihan bani Mwlayu.

    Adalah amat mudah untuk bekas ahli2 UMNO menyesuaikan diri dengan kepimpinan Bersatu kerana ternyata mereka mempunyai DNA politik yang sama. Senang citer, hala tuju Bersatu hampir2 sama dengan perjuangan UMNO. Yang lebih penting, Bersatu dapat diubah menjadi UMNO 2.0 dari dalam. Dah tentu Tun M akan gembira dengan perkembangan baru ni…setakat memenuhi sayarat keluar dari UMNO , mengisytiharkan diri menjadi bebas dan kemudiannya memberi sokongan kepada Bersatu bukan lah susah mana pun. Jom..ahli2 UMNO…isi borang permohonan jadi ahli Bersatu sekarang. Lepas tu..bertanding untuk merebut jawatan2 penting parti tu di peringkat cawangan, bahagian dan pusat !!!!!!!

    1. Stail lama umno. Taktik melaga-lagakan warisan dari British. Maklumlah anak emas penjajah yg mendapat kemerdekaan tanpa bersusah payah. Kemudian sbb dah terbiasa, nak kaya pun tetap tak nak bersusah payah. Yg macai masih lagi mengharap dedak. Mmg lingkuplah umno.

    2. Saya terperanjat membaca ada cybertroopers yang di bayar Umno berjuta Ringgit untuk "slander Pakatan Harapan" –

      As funding dries up, Umno cybertroopers fade away or switch sides

      Umno never acknowledged paying its cybertroopers, but it is an open secret that they were amply compensated. – The Malaysian Insight.

      THEY used to earn tens of thousands a month, with some pulling in several million ringgit to slander Pakatan Harapan and trumpet the virtues of Barisan Nasional.

      But on May 9‎, the gravy train stopped.‎

      Now, the keyboards of the legion of cybertroopers who were on Umno’s payroll are largely untouched, after their political paymasters were thrown out of Putrajaya.

      It is learnt that a number of these online activists were paid by the Special Affairs Department (Jasa) under the Prime Minister’s Office. Jasa has since been disbanded by the PH government.

      Others were paid by businessmen connected to Najib Razak or other Umno leaders.

      With their “masters” on the ropes, some of these armchair warriors are now attempting to cosy up to PH.

      “Now, our coordinators have all gone missing. There has been no word from the headquarters since GE14. Some have gone to PH, some (of us), we were just freelancers during the elections,” one Umno online activist, who requested anonymity, told The Malaysian Insight.

      “But, there are still some who are being paid by their divisions or branches, or by a senior leader with deep pockets.”

      Ever since social media became a powerful medium of information, Umno has aggressively gone out to court an army of cybertroopers.

      In 2012, the party formally organised these online activists under its information technology bureau and new media unit. The bureau was headed by Pontian MP Ahmad Maslan. BN deputy strategic communications director Eric See-To also oversaw the social media operatives.

      Another big name tied to the online activists was Tun Faisal Ismail Aziz, who was on Jasa’s panel of experts.

      The cybertroopers' mission was to explain BN’s policies, counter PH's criticism and wage psychological warfare through the internet.

      On November 4, Umno’s IT bureau held its biggest rally of cybertroopers at the Putra World Trade Centre, which attracted more than 3,500 people.

      Although the party has never acknowledged paying these online activists, it is an open secret that they were amply compensated.

      One cybertrooper said they were grouped into informal teams with coordinators who determined the issues or trends they wrote about, which were decided by senior Umno leaders.

      The activist said they were paid according to a scale set by the IT bureau.

      “Umno cybertroopers have gotten tens, and even hundreds, of thousands,” said former party blogger Syarul Ema Rena Abu Samah, also known as Ratu Naga, in an interview with Sinar Harian.

      “There are some who received millions. One received RM3 million for a project related to the elections,” said Syarul Ema Rena, who switched to PH in 2014.

      The payment depended on each activist’s specialty, with bloggers and website owners paid a different amount than a social media provocateur.

      Now that the cash flow has stopped, Umno’s online mercenaries are giving up whatever territory they managed to carve out when the gravy train was going full steam ahead.

    3. Bro, sebab tu ada yg sanggup mati jadi b…

    4. Semasa disoal oleh pemberita2 Jepun dalam satu wawancara di sana hari ini, Tun M telah mengatakan betapa perlunya Msia mempunyai syarikat Otomobil nasional ke dua dalam masa yang terdekat, memandangkan Proton kini telah dimiliki oleh Geely, syarikat dari China tu.

      KJ telah menyifatkan rancangan tersebut sebagai sesuatu tindakan yang regresif. Rakyat tersangat setuju dengannya memandangkkan untuk melaksanakan projek mega tu memerlukan dana yang sangat2 besar. Bukan kah lebih baik jika dana tu digunakan untuk membayar hutang negara yang dikhabarkkan mencecah RM 1 Trillion tu???? Takkan lah Tun tak tau nak mengutamakan priroty negara masa kini…nak teruskan rancangan tu atau nak jelaskan hutang???

      Ada tak kemungkinan akan ujudnya usaha sama di antara Msia dengan syarikat2 dari Jepun..agak2nya sapa yang paling banyak dapat laba dari usaha sama tersebut..dah tentu lah kroni2nya yang 'kehausan' semasa pemerintahan DSNR dulu. Ini bukan projek 100-200 juta, mungkin memakan belanja berpuluh2 billion. Nampak gaya kenyang lah depa semua.

      Memanglah dicanangkan pemergian Tun ke sana untuk menarik masuk pelabur luar…tapi biasa lah kan, sambil menyelam minum air. Membazir ajelah kalau tak dapat membaaw balik sebarang buah tangan untuk kroni2nya yang menunggu dengan penuh debaran dan pengharapan besar akan hasil dari lawatan tu !!!!

  14. group anti dsai kerja kuat supaya dsai tak jadi pm.terutama blog outsyed the box.

    1. Betul, tuan. Itu penyokong tegar BN/UMNO. Blog pro-PAS yang bersikap begitu pula, antaranya Ibnu Hasyim. Paparan beritanya banyak yang boleh diklasifikasikan sebagai SANGAT JAHAT.

    2. setuju mereka memang jahat.
      jabatan agama tak mau siasat outsyedthe box?

  15. Aku sentiasa mengharapkan Tun akan di kerusi PM lebih dari 2 tahun. Amat banyak kerja nak di buat tuh.

    Bukan saja nak baik pulih keadaan yang Najib londehkan. Bila dah baik pulih, jugak nak majukan setakok dua lagi ke developed nation status.

    Visi 2020 perlu di panjangkan ke 2025, kata dia. Tempoh 2 tahun tu ha ya cadangan. Bukan set in stone.

    Aku nak ulang ini tak kira berapa kali: aku nak lihat dia giatkan semula Dasar Ekonomi Baru (DEB). Aku mahu nampak kesan nya hingga Melayu dapat kekayaan setimbal dengan kedudukan mereka di negara ini.

    1. Aku tahu Tun baca blog ini.

      Blog Shahbudin antara yang best di negara ini.

      Isi kandongan pos nya, komen2 di atas nya. Memberi bayangan reaksi rakyat terhadap dasar2 gomen PH. Memberi panduan apa yang rakyat mahu.

    2. Senang nya hati aku membaca ini –

      Dr M: I’ll serve for as long as the people want me to

      He says that if the people want him to continue being the PM, he will have to accede to their wishes.

      “But of course, I don't know how long I myself will last," he said, adding that in two years' time he would be 95 years old.

      "It will be a record if I reach 95 and still prime minister," he said in jest.

      Mahathir underlined that serving the country was all that he cared for.

    3. Moderator wanita Jepun di Persidangan Nikkei (termasuk satu dunia) tadi tercengang-cengang & heran hingga terpanggil untuk bertanya apa rahsia Tun Mahathir dalam usia lanjut masih brketrampilan segak, cerdas, cergas & sihat.

      Pada saya secara peribadi, itulah Kurniaaan Illahi yg tak boleh digugat, dicabut oleh sesiapapun, termasuk DYMM Raja2 & YDPA.

  16. Statement yang baik bagi ekonomi, keyakinan pelabur.

    Politik tetap bergolak kerana penyokong sekitaran yang menuai belum dapat hasil.

  17. Hampalah harapan para jemaah macai.

    1. Selaku penyokong DSAI, saya sambut baik sikap besar jiwa beliau. Yang penting, WUJUD PERSEFAHAMAN antara mereka. Dengan persefahaman itu maka ranaplah satu daripada senjata BN/UMNO mahu melaga-lagakan DSAI dan TDM.

    2. kalian wajar jadi prmimpinp hebat

Leave a Reply

Your email address will not be published.