TEMBELANG 1MDB SEMAKIN TERDEDAH…..

Berikutan pendedahan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng semalam bahawa kerajaan telah menyelamatkan pembayaran hutang 1MDB dengan jumlah hampir RM7 bilion sejak April 2017, CEO syarikat itu, Arul Kanda Kandasamy telah dipanggil  untuk menjelaskan beberapa perkara kepada Kementerian Kewangan.
Arul Kanda yang ketika musim kempen PRU14 lalu pusing seluruh negara menceritakan kekukuhan 1MDB, tetapi di hadapan Guan Eng beliau menyatakan tidak tahu menahu tentang kedudukan kewangan syarikat tersebut.
Arul Kanda juga menyatakan tidak pasti berkaitan dana pelaburan berjumlah RM9.8 bilion milik 1MDB yang disimpan dalam Brazen Sky Ltd atau sama ada ia benar-benar wujud atau tidak.
Sehubungan itu, Guan Eng melabelkan Arul Kanda sebagai tidak jujur dan tidak boleh dipercayai.
Beliau juga kemudian mengarahkan penasihat undang-undang Kementerian Kewangan agar menyemak semula kedudukan Arul Kanda dalam 1MDB, selain mengambil alih pejabat syarikat itu.
Yang lebih mengejutkan, Guan Eng turut mendedahkan bahawa hanya Arul Kanda satu-satunya pekerja 1MDB sejak awal tahun ini.
Dalam pada itu, seorang ahli lembaga pengarah 1MDB, Kamal Mohd Ali  dalam pengakuannya kepada Guan Eng mengatakan pelaburan unit dana bernilai RM9.8 bilion yang disimpan oleh anak syarikatnya, Brazen Sky Ltd adalah suatu bentuk penipuan.
“Kamal menggelarkan pelaburan itu suatu penipuan kerana pengurusan 1MDB berulang kali gagal membekalkan kepada lembaga pengarah dengan sebarang bukti mengenai kewujudan pelaburan itu sejak lebih dua tahun lalu,” tambah Guan Eng lagi.
Hakikat itu lebih terserlah apabila Arul Kanda sendiri yang sebelum berulang kali mengatakan pelaburan itu wujud, kini sudah berubah nada dengan berkata tidak pasti mengenainya.
Berkait perkembangan yang sama, Guan Eng juga memaklumkan mengenai pengesahan bertulis oleh bekas Ketua Pegawai Kewangan 1MDB, Azmi Tahir kepada Kementerian Kewangan pada Mac lalu bahawa syarikat itu tidak mampu membayar hutang faedahnya yang mesti dilunaskan sebelum akhir April dan Mei 2018.
Sehubungan itu, bagi hutang faedah 1MDB berjumlah RM143 juta yang mesti dibayar pada minggu depan, Guan Eng mengambil keputusan enggan menandatangani dokumen kebenaran agar Kementerian Kewangan melangsaikannya.
“Saya terkejut bila mendapati dokumen pertama yang harus saya tandatangani ialah untuk membayar hutang 1MDB.
“Saya enggan tandatanganinya kecuali saya lihat kesemua dokumen yang relevan terlebih dahulu,” kata Guan Eng lagi.
Bagi maksud tersebut, Guan Eng  mengarahkan Arul Kanda  menjawab secara bertulis kepada Kementerian Kewangan terlebih dahulu sama ada 1MDB mampu membayar hutang RM143 juta itu atau sebaliknya.
Agak-agak apakah jawapan bertulis Arul Kanda nanti?
Bayangkan, baru dua hari Guan Eng memasuki pejabatnya sebagai Menteri Kewangan, beliau sudah mendedahkan banyak “kong kali kong” atau tembelang 1MDB yang selama ini tertutup rapi.
Segala-galanya tidak lain ialah kerana Najib Razak yang ada kepentingan dalam penubuhan 1MDB adalah Perdana Menteri dan Menteri Kewangan dalam waktu yang sama.
Selepas ini, pasti lebih banyak pembongkaran yang lebih mengejutkan lagi akan menjadi tatapan kita semua.
Sejujurnya, kita harus bersyukur kepada Tuhan atas keberanian rakyat Malaysia melakukan perubahan dengan menumbangkan UMNO dan BN dalam pilihanraya 9 Mei lalu.
Jika BN masih kekal berkuasa, semua tembelang itu akan terus tertutup rapi dan kita sebagai rakyat serta pembayar cukai akan ditipu sepanjang hayat dengan pelakon utamanya ialah Najib sendiri. (ShahbudinHusin 24/05/2018).
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 2:05 pm

78
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
diny yusofBulat KenJamesdean1The Phantomisa3 Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
chimpira
Guest
chimpira

penyokong bini najib patut byr htg 1mdb nih.. guna dulu peruntukan bg negeri bn dan pas sehingga langsai hutang.

The Phantom
Guest
The Phantom

Banyak beg boleh dilelong untuk dapatkan $$$$$……

Ramly Ahmad
Guest
Ramly Ahmad

Maka terserlah sudah 1mdb oleh kerajaan kleptokrasi dlm segala bentuk klentongan..caj serek mereka kemahkamah..jthkan hukuman yg setimpal..tiada kompromi..
Tiadalh sedikit kes slewengan penipuan oleh puak hantu saka jembalang puaka kerajaan/umnobn dajjal..
Gosok sapu cuci basuh sental lap semuanya utk perubahan yg djanjikan supaya mudah terlaksananya Malaysia Baru..
Pembongkaran kes ini membuat rakyat terlalu marah bang Shah oleh kerna dbohong..ditipu..diklepet wang rakyat..
Tabik angkat tabik kerajaan baru pimpinan Tun Mahathir teruskan pembersihan tegakan keadilan..
Tiada sia sia rakyat menyokong PH pd pilihanraya yg lepas..

The Phantom
Guest
The Phantom

Rakyat marah sebab satu penyelewengan telah berlaku…………tapi kerajaan yg lepas kelihatan cuba menutop kerosakan, penipuan dan pecah amanah yg terjadi.

Persoalan 1MDB cuba sedaya-upaya didiam-bisukan dengan berrbagai cara……….dalam Parlimen pon dengan pantas ia dicantaass.

Rakyat tak derrrr jalan lain…….sumer jalan ditutop………maka yg tinggal cuma satu jalan jerrrr……KERTAS UNDI.

Maka berlakulah Tsunami Rakyat PRU14 pada hari keramat 9hb Mei 2018.

Bulat Ken
Guest
Bulat Ken

Ya bro.
Tarikh keramat yg menamatkan riwayat parti keramat yg menyusahkan umat,
Tak akan bangkit lg sampai kiamat,
Yg tinggal cuma pendedak yg menyangka diri mereka selamat,
Padahal mereka sendiri akan dipijak lumat.

Amacam bro? Boleh ganti kejora yg dah pupus tu? Dedak tak ada, terus senyap.

DR. HAJI RAJIEE HADI
Guest
DR. HAJI RAJIEE HADI

Tahniah Sdr LGE…Saya/Rakyat juga tertanya-tanya bilakah bekas MP Titiwangsa Dt.Johari mahu dipanggil beri keterangan? Semasa di Dewan Rakyat, beliau begitu berapi-api berhujah. Apa khabar Pendekar Amin Mulia? Rakyat tidak sabar untuk mengetahui berita terkini mereka.

Jamesdean1
Guest
Jamesdean1

2ekor tu pun tgah tunggu turn je nak kena hempuk..hahahaha

DR. HAJI RAJIEE HADI
Guest
DR. HAJI RAJIEE HADI

Tahniah Sdr LGE…Saya/Rakyat juga tertanya-tanya bilakah bekas MP Titiwangsa Dt.Johari mahu dipanggil beri keterangan? Semasa di Dewan Rakyat, beliau begitu berapi-api berhujah. Apa khabar Pendekar Amin Mulia? Rakyat tidak sabar untuk mengetahui berita terkini mereka.

The Phantom
Guest
The Phantom

Benar Tuan……jemaah2 membelit mencekik rakyat tu mesti dibawa ke muka pengadilan.

Rakyat memerhati !!

Mohd
Guest
Mohd

Saya tak setuju Anwar Ibrahim jadi PM.1.Yang utama ialah kerana dia ni seorang yg tak bermoral – meliwat sejak di bangku sekolah di MCKK. Kalau tak percaya, bertanyalah pd rakan2 sekolahnya. 2.Berhubung seks dgn isteri2 org spt dgn Samsidar Tahrin, isteri Azmin Ali sampai dapat seorg anak perempuan. Bila nak buat ujian DNA terhadap anak itu, mereka telah menipu dgn memberi sampel darah dr org lain. Budak perempuan itu pun dgn segera telah dilarikan ke Australia. Rujuk kpd pengakuan Umi Hafilda dan Nalakurapan (Boleh google aje).3.Ada video dgn China Doll yg telah disahkan memang betul org lelaki itu adalah Anwar.4.Pihak… Read more »

isa3
Guest
isa3

Waaaaaaaaa, gua amat minat lu punya komen.

Nanti ada senang, mahu komen lagi.

Ramly Ahmad
Guest
Ramly Ahmad

Lu boleh pi mabuk dgn lu punya goreng..mat ko dah kena jolok dgn dia ke..

isa3
Guest
isa3

Aku mahu Anwar jadi PM. Tapi selepas Tun M selesaikan masalah di negara ini akibat Najib perintah tak betul.

Biar Tun M jadi PM 5 tahun sekurang2 nya. Begitu banyak masalah. Termasuk masalah Raja pun nak jadi pengkontrol MB, camni –

Two-year term limit on Pahang MB to ensure better performance, says regent

During the period, Pahang regent says he will review performance of new MB and state exco.

Mana boleh. Kita pakai sistem Raja BerPerlembagaan (Constitutional Monarchy).

Ikut Perlembagaan lah.

isa3
Guest
isa3

Aku tak suka Umno. Tapi aku sokong apa bekas menteri Umno Nazri Aziz kata dulu –

1. Nazri tells crown prince to stay out of politics – Nation | The Star Online
https://www.thestar.com.my/news/…/nazri-tells-crown-prince-to-stay-out-of-politics/

2. Who said I'm God, Nazri asks Johor prince as spat blows up | Malaysia …
https://www.malaymail.com/…/who-said-im-god-nazri-asks-johor-prince-as-spat-blow…

Jun 15, 2015 – KUALA LUMPUR, June 15 — Datuk Mohamed Nazri Aziz declared tonight that he would not be cowed into submission by the Johor crown prince's biting … Nazri went on to remind Tunku Ismail that in a constitutional monarchy like Malaysia's, members of the royal family should not dabble in politics.

isa3
Guest
isa3

Meliwat tu salah. Tapi kalo dia dah tobat … kalo Agong dah ampun …

Seks dgn isteri Azmin tu ada bukti ke? Azmin Setiausaha Sulit Anwar masa DPM dulu. Dia amat taat setia. Tentu tak mau ckp. Tapi isteri dia ngaku ke? Dah buat DNA test anak dia ke? betul ke anak di larikan ke Australia?

Tapi Azmin jadi MB Selangor, sekarang Menteri. Jadi tak mungkin rakyat/ pegundi caya apa ko cakap, Mat. Kasi bukti le. Kalo tak pun, kasi link le.

isa3
Guest
isa3

Awat hang tak kasi link video dgn China Doll tu? Siapa yang sahkan itu memang Anwar?

Ko tak kasi bukti, links pun tarak, susah pembaca nak caya ko, Mat.

Apa dia ‘technical proofs’ mengenai perangai jahat Anwar yang ko kata Spore ada tu? Sapa kata "Semua bukti2 ini ada pd DAP"?

Bila Anwar jadi PM, DAP boleh jadikan dia boneka mereka dgn hanya memicit telurnya? Sapa ckp? Kalo penyokong Anwar ckp telur nya mcm batu, ada duri, berdarah tangan siapa nak picit, apa ko nak kata?

Aku pun tak caya ko lah pasai ni.

isa3
Guest
isa3

Tapi pasai Anwar mengadap Sultan Johor ada kaitan dgn Dr Mahathir tentang Forest City .. aku pun ada sikit curiga motif dia. Aku pikior, dia nak coba subvert Tun Mahathir. Kot mintak bantuan sipolan bila dia keriaukan nak jadi PM cepat nanti. Tau lah, ada tit for tit di situ. Ko ckp Anwar pembohong pasai janji 16 Sept dulu nak tubuh gomen baru, tak jadi – itu tak betui. Dia tak dapat beli katak lompat. Tak dapat lah tubuh gomen baru. Aku tak yakin tuduhan ko Anwar bertindak ikut nafsu sj. Dia mikior. Dalam penjara dia banyak mikior. Tapi sejauh… Read more »

Kejora Bapuk Bodo
Guest
Kejora Bapuk Bodo

Cerita meliwat sejak mckk hanye rekaan umno…
vedeo china doll diterbitkan oleh Rahim tambi chik kerana balas dendam…..umno dan fitnah berpisah tiada
.

MakoFSA
Guest
MakoFSA

sungguh jahat itu najib la

sungguh dungu penyokong najib la

Kejora Bapuk Bodo
Guest
Kejora Bapuk Bodo

Kan dah cakap penyokong najib memamg bodooh…tu pasal mudah jadi mangsa oenipuan najib jho lo dan arui kekanda…

The Phantom
Guest
The Phantom

Macam P.Ramlee kata……
Kamu kan tau dia tu penipu……muka dia pon muka penipu…….
Yg kamu bijak pandai yg boleh kena tipu dengan dia tu pasal apa…???

Kamu tu yg bodohhhh….!!

Maka dijawablah……"hamba bodoh tuaaannn…"

Ip man
Guest
Ip man

Duit 120 juta adalah derma dri rakan2 utk kempen pilihanraya! Caya sama lu la najib! Lu memang raja derma!! Wa salute sama lu! Wa pun bila tgok lu nyer muka, mmg gatal tgan jer nak bagi derma! Apa ilmu lu pakai jib! Mmg hebat!

isa3
Guest
isa3

Sapa kata "derma dri rakan2 utk kempen"?

Ko pun gatal tangan nak derma? Ko pun sekongkol ye?

Jaga2, nanti ko kena pungut berketol ketol sini sana. Ketol2 tahi dia.

Ip man
Guest
Ip man

Alhamdulliah! Baru 7 ari puasa dah rasa mcm seminggu! Malas nak layan sipussy ni, nnti kurang plak pahala puasa!

isa3
Guest
isa3

Ko puasa ke Mat Kentok Ip man?

Kalo tak puasa, apa kurang plak pahala?

Tapi yakin ko tak buat dosa sebab tak maki hamun dan mencarut kali ni.

Kipidap, ok?

Ip man
Guest
Ip man

Grab your pop corn and soda! Blockbuster movie is about to start!

isa3
Guest
isa3

Apo ko cakap, Mamat Kentot? Popcorn goreng dgn lard ke?

Jigit
Guest
Jigit

I suggest SPRM should rush in and seal MDB Office at LTAT Building and detain Tan Sri Wok Lodin for investigation. Public should know how much money siphoned from LTAT and its subsidiaries.

Jigit
Guest
Jigit

I suggest SPRM should rush in and seal MDB Office at LTAT Building and detain Tan Sri Wok Lodin for investigation. Public should know how much money siphoned from LTAT and its subsidiaries.

isa3
Guest
isa3

Setahu aku Wok Lodin tak jahat, baik orang nya.

Tak tau le kalau dia dah bertukar bawah perintah Najib. Kot kena kerah.

Sapa ada bukti dia pun seleweng, keluarkan.

mahligai seni
Guest
mahligai seni

SAUDARA-SAUDARA, PADA FIKIRAN SAYA ELOKLAH PAS DIPANGGIL SAMA MEMBERI KETERANGAN BERKAITAN 1 MDB INI KERANA MEREKA TELAH ADA MAKLUMAT YANG JELAS SETELAH MEREKA MENDENGAR TAKLIMAT ARUL KANDA SEBELUM PRU 14 YANG LALU. MUSTAHIL PAS BERPUAS HATI KALAU MEREKA TIDAK ADA MAKLUMAT HITAM PUTIH MENGENAINYA. KALAU PAS TAK BOLEH JAWAB BERMAKNA PAS INI BETUL-BETUL JADI KUDA TUNGGANGAN BN.

The Phantom
Guest
The Phantom

Tak payah lerrr dipanggil deme tu bro……..lagi baik masok tidor dari ngabehkan masa.

Deme tu kalo Arul Kandaq kata 1+1=11 pon deme nganggok….

Maswardi 78
Guest
Maswardi 78

mana geng najib?
kalu ada minta admin lapor polis
sebab ni pun spesies arul kekanda jugak ni

dad
Guest
dad

mr j……oooo mr j…..mana ko…..

The Phantom
Guest
The Phantom

Bro……Mr Jebon udaaah lama ke laut bersama dengan Equanimity………

Bon Voyage……..

Jamesdean1
Guest
Jamesdean1

HOOOoooooiiiiii GENG NAJIB!!!!!

KAU TAK NAK KOMEN KE? PEKERJA ISU ARUL KANDA NIH ??????

TIDO LAGI KE???

Jamesdean1
Guest
Jamesdean1

Itu hari puak lebai berpuas hati penerangan ceo 1mdb kononya…kena belit idup2 pas tu

masyaallah…

Suhaimi Ayob
Guest
Suhaimi Ayob

Berbanggalah orang2 PAS kerana berpuas hati dari penerangan Arul Kanda. Kalau bagi kat puak2 ni lingkup negara, itupun nak 4 orang saksi. 2×5 dengan umno.

kay ka
Guest
kay ka

Apa perasaan diorang skang ek? Awal sangat puas atinye..

omong
Guest
omong

Dah bodo..memanglah cepat puas hati. Padahal kena kelentong.

Sama jugak dengan penjilat2 najib yg lain kat sini…dulu kemain lagi jadikan PAC dll sbg rujukan..

Kan sekarang dah terbukti bodo nak mampos!!

Kah kah kah

The Phantom
Guest
The Phantom

Bro Suhaimi……padan lerrr bro….penyangak jumpa penyamun….

abrarmujahideen
Guest
abrarmujahideen

Mana Geng Najib, MR J..aparachik JASA da dibubarkan

Kejora Bapuk Bodo
Guest
Kejora Bapuk Bodo

Ini semua mangsa penipuan najib dan arukanda kerana terlalu bodooh..

The Phantom
Guest
The Phantom

Deme tu bukan mangsa bro….
Deme tu memang tukang belit……..ori punya.

Kejora Bapuk Bodo
Guest
Kejora Bapuk Bodo

Arul Kanda cuba 'cuci tangan' dari 1MDB May 23 2018 / Keadilan DailyBos 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Arul Kanda Kandasamy hari ini cuba cuci tangan daripada segala skandal melibatkan syarikat itu walaupun sebelum ini menjelajah negara menyebarkan propaganda 1MDB untuk memastikan rejim BN terus berkuasa. Dalam sesi taklimat dengan Menteri Kewangan baharu, Lim Guan Eng di Putrajaya, ketua pegawai eksekutif 1MDB itu mendakwa beliau "tidak tahu menahu" kedudukan kewangan syarikat. “Arul Kanda ketika ditanya, mengetengahkan beliau cuma menghabiskan bagi perkhidmatannya sehingga kontrak tamat pada Jun 2018. “Justeru, beliau mendakwa tidak tahu menahu berkaitan situasi keadaan syarikat,” kata Lim pada sidang… Read more »

Kejora Bapuk Bodo
Guest
Kejora Bapuk Bodo

Seblm pru arukanda semua tahu…semua kukuh.. Sekarang aru semua tak tahu…

Aru sudah haru biru terbayang sungei buluh inn kerana menipu fakta 1 mdb..

Aru kena fitnah akhir zaman…

The Phantom
Guest
The Phantom

Kan ke dia pegi round bagi ceramah penerangan yg 1MDB tu macam baguuusss……

Sekarang bila disoal kata tak tau sama ada pelaboran tu wujud atau tidak…….apa punya binawe lerrrr budak surohan Jack Sparrow ni.

Kejora Bapuk Bodo
Guest
Kejora Bapuk Bodo

Untuk nencerdikkan melayu dari jadi mangsa rompak dan tipu umno …umno mesti dilenyapkan..

The Phantom
Guest
The Phantom

Kalo UMNO masih nak tegakkan benang yg reput…….masih sorokkan kebenaran……masih nak membelit cekik leher rakyat…….masih nak nafikan fakta dan kebenaran………maka diPRU15 nanti rakyat akan bersuara melalui kertas undi sebagaimana PRU14.

Tsunami Rakyat yg berskala lebih besar dari PRU14 akan berlaku di PRU15………..kali ini rakyat akan lebih yakin dan menanam azam yg kuat untuk melupuskan BN terus dari arena politik tanahair.

Ketika tu……kalo mereka masih bernyawa pon…..hanya nyawa2 ikan.

Oleh kerana terrrrlalu banyak sembunyikan penyelewengan, penipuan, pecah amanah dan rasuah………mereka menanam kebencian dalam hati rakyat…………..maka ini akan buat rakyat berrrtindak dengan lebih agresif di PRU15.

Teruuussskaaan berdrama tegakkan benang reput dan teruskan perbodohkan rakyat.

Kejora Bapuk Bodo
Guest
Kejora Bapuk Bodo

Ape lagi Arulkanda mau belit…sekarang buku sudah jumpa sama ruas…tergagap lah arulkanda bercakap…saya tak tahu..

The Phantom
Guest
The Phantom

Yg pasti belitlah macam mana pon…….fakta tak boleh diubah…….yg benar tetap benar.

Kejora Bapuk Bodo
Guest
Kejora Bapuk Bodo

Makin terserlah citer pelaboran tipu wang 1 mdb… Bermula pelaboran dengan petrosaudi yg dilencong kpd akaun jho lo..bila jadi penipuan wang pelaboran direka citer wang di simpan di caymen island dlm bentuk unit…walhal wang telah selamat masuk akaun jho lo najib dan pemilik petrosaudi…pelaboran dlm bentuk unit satu peniouan oleh najib yg disahkan lembaga pengarah 1 mdb Kemudian pinjam dgn bank yahudi anerika kunun nak majukan tanah tudm sungei besi dan pengapongan saham 1mdb di KLSE…pinjaman di jamin IPIC melalui anak syarikat IPIC Aabar BVI…berbilion wang pinjaman dimasukkan kedlm Aabar BVI yg kemudian di hadiahkan kpd anak tiri najib buat… Read more »

HBM
Guest
HBM

Pesalah 1MDB patut dihukum mati kerana menjadi PENGKHIANAT NEGARA.
Dengan hukuman ini menjadi pengajaran kepada PEMIMPIN AKAN DATANG.

Ip man
Guest
Ip man

Kalau hukuman mati jer, x best sgt bro..kena hukuman torture sampai mati!! Hah! Baru best! Korek biji mata, cabut kuku, potong jari dll sampai lah kejang, pastu mamposs!! Hmmm bestnyer!!!

isa3
Guest
isa3

Mamat Kentot Ip man, ko ikut uandang2 mana?

Undang2 kentot ye?

Ingt, jangan maki hamun dan mencarut.

Aku tak buat gitu, ha nya ngentotkan ko.

Sebab ko panggil aku Mamat dulu.

The Phantom
Guest
The Phantom

1MDB bukan satu pelaboran tapi satu peleburan.

Walaupon gituuu…….masih ada golongan yg nak tegakkan benang reput…….masih duduk dalam denial……..

Lagi deme ni deny the facts lagi nampak deme tu bodoh…..bangaaangggg….bahalol….tolol & biol.

Cukop-cukoplah perbodohkan rakyat…..

Rakyat sedang memerhati dan menilai….!!

WINSTON ALLEN
Guest
WINSTON ALLEN

Sepandai pandai tufaii melompat akhirnya jatuh ke hotel Sg Buloh juge

Mohamed Noor
Guest
Mohamed Noor

mr j cakap 1mdb ok pe takde masalah hehehe….boleh sediakan peluang pekerjaan untuk rakyat malaysia.

Tajul
Guest
Tajul

Wuuihhh…

Memang benar sungguh berjota2 peluang pekerjaan dijelmakan dek najip atas nasihat semah:

1) bawak uber – kiralah brp byk keta ada dlm melesia ni

2) jual nasik lemak – setiap taman/ kg amalkan prinsip "satu kampung satu peniaga nasik lemak"

Ptuih..

The Phantom
Guest
The Phantom

Bro Mat Noor & Tajul……..peluang pekerjaan profession samun dan rompak lerrr gamaknya yeoooppp……

Dulu Mr Jebon dengan bangga kata 1MDB banyak aset……….sekarang nak bayar hotang ponnnn nak terrrputusss nyawa.

fauziasmara
Guest
fauziasmara

PETANDA AKHIR ZAMAN FIRAUN MENJADI PENYELAMAT UMAT. 1. Bapak segala Firaun iaitu MAHAFIRAUN sedang menyelamatkan umat. MAHAFIRAUN ini dikeji kerana meninggalkan sejadah dan tasbih dan membuat kerja keji iaitu menyelamatkan umat Muhammad yang sedang menderita. 2. Tentera-tentera Suci pula sedang bertasbih diatas tikar sembahyang serta bertadarus sambil meneliti jadual penggiliran menampal lubang serta menunggu royalti. Dah 14 kali pilihanraya, tak pernah menang….tak faham lagi ka apa yang tuhan tunjukkan…. 3. Begitu juga dengan para mufti yang mulia yang antaranya ialah: Mohd Yussof iaitu Mufti Negeri Sembilan yang dipetik Utusan, berkata, “”Ciri-ciri orang munafik adalah bermula dengan berbohong, selepas itu memungkiri… Read more »

fauziasmara
Guest
fauziasmara

Jumlah kerugian yang terpaksa ditanggung kerajaan dalam kes 1MDB sepatutnya ditambah dengan jumlah kerugian harga tanah sebenar yang di beli oleh mereka dibawah harga pasaran.

fauziasmara
Guest
fauziasmara

Duit Royalti Minyak yang dituntut oleh kerajaan PAS Terengganu dan Kelantan boleh digunakan untuk membayar hutang 1MDB.

Begitu juga dengan duit bantuan peruntukkan kerajaan persekutuan untuk Sarawak, Pahang dan Perlis.

Ahmad Musadik Shamsudin
Guest
Ahmad Musadik Shamsudin

Fauziasmara, engko tibai aku ker?
Adus, bisa sungguh tibsian kamu. Hampir2 aku nk buka puasa kerana tak tahan…

isa3
Guest
isa3

Sori, tak caya tanda akhir zaman. Professor Stephen Hawking pun kata 200 tahun lagi.

Dia professor Theoretical Physics (astrology, cosmology). Dia suruh orang mula hijrah ke planet Maret sebab dunia akan jahanam akibat bom nuclear, tukar hawa, cuaca dll dalam tempoh itu.

Islam percaya akhirat. Tapi tanda2 nya tak semesti macam fauziasmara kata.

isa3
Guest
isa3

Mufti Pahang dan ulama PAS menggesa Tun bersara politik.

Takut kena balon mengarut masa Tun merintah.

bima sakti
Guest
bima sakti

Apa pun pendapat boleh taip apa saja,
Tapi yg penting kita bantu Tun M,
Bagi sedikit masa lagi utk menyelesai kan hutang hutang karutmarut najib yg bersepah sepah, adoiiii byk nya hutang,
Apa kejadah nya pelaburan yg tak Tahu ke hala,
Mana pelaburan nya, invisible tak nmpk,
Yg nmpk cuma hutang yg makin menimbun,
Najib kau kena jawap ini semua,

Tajul
Guest
Tajul

Si Arul Nasik Kandar ni sekadar mengukuhkan bidalan yg kita dok sebut2 selama ini:

CAKAP MACAM KELING

lebaimodern
Guest
lebaimodern

TOKONG TAK PANDAI MENGIRA BOLEH JADI MENTERI KEWANGAN. HUTANG TOK DIR + POK JIB RM1 TRILION. KENAPA TAK MASUK TOK DIR SEKALI. BOLEH LAH MENGAKU BERSIH TOKONG THE KING OF PH Guan Eng: M'sia tak bankrap bawah HARAPANBernama | Diterbitkan 22 Mei 2018, 11:30 malam | Dikemaskini 22 Mei 2018, 11:34 malamA+ A-Menteri Kewangan yang baharu Lim Guan Eng yakin Malaysia tidak akan bankrap dan “kesihatan” kewangan negara dalam keadaannya sekarang boleh dipulihkan. Guan Eng yang memulakan tugas hari ini berkata hutang kerajaan yang kini mencecah RM1 trilion antara lain akibat skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) boleh dipulihkan apabila kerajaan… Read more »

lebaimodern
Guest
lebaimodern

PH HANYA PERALATKAN BERSIH SEBELUM MENANG. BILA DAH MENANG SORI LAA. APA DAH JADI DENGAN AGENDA KADOK. AMBIL NEGERI SABAH PERAK SECARA BACUL.. 'Akhbar patut buang perangai liputan sebelah pihak'Diterbitkan 22 Mei 2018, 5:31 petang | Dikemaskini 22 Mei 2018, 5:33 petangA+ A-Gabungan pilihan raya bebas dan adil, BERSIH menggesa pihak media membuang "perangai lama" menyediakan liputan berat sebelah yang memihak parti pemerintah. "Media kerajaan yang dibiayai oleh pembayar cukai seperti radio dan stesen televisyen RTM bukan lagi berkhidmat kepada pentadbiran hari ini tetapi kepada pembayar cukai. "(Mereka sepatutnya) memberikan liputan media yang sama kepada semua pihak supaya pembayar cukai… Read more »

lebaimodern
Guest
lebaimodern

TOKONG PERALAT IMDB UNTUK MALAYSIAN MALAYSIA….TENGOKLAH NANTI AGENDA SULIT SATU PERSATU DICUCUK Menteri kewangan: 1MDB tipu! 'Bail out' hampir RM7 bilionAlyaa Alhadjri | Diterbitkan 22 Mei 2018, 5:03 petang | Dikemaskini 22 Mei 2018, 6:17 petangA+ A-Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini mendedahkan bahawa 1MDB menerima hampir RM7 bilion dalam bentuk "bailout" daripada kerajaan BN sebelum ini. Lim berkata ini bertentangan dengan dakwaan 1MDB bahawa syarikat itu mampu membayar hutangnya daripada penstrukturan semula. "Berdasarkan senarai bayaran oleh Kementerian Kewangan (MOF) bagi pihak 1MDB adalah berjumlah RM6.98 bilion. "Jumlah ini termasuk bayaran yang dibuat kepada IPIC sebagai sebahagian daripada perjanjian… Read more »

lebaimodern
Guest
lebaimodern

PH = BN = 2 X 5 = 5 X 2 Peguam PAS: Kenyataan SPRM prejudis pada NajibDiterbitkan 22 Mei 2018, 4:14 petang | Dikemaskini 22 Mei 2018, 4:24 petangA+ A-Peguam PAS Wan Zainuddin Wan Musa menyifatkan kenyataan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Shukri Abdull berkaitan 1MDB bersifat prejudis terhadap Datuk Seri Najib Razak. Wan Zainuddin berkata, ia tidak patut dikeluarkan pada hari yang sama Najib dipanggil untuk diambil keterangan oleh SPRM. “Kenyataan ini amat tidak perlu dikeluarkan secara terbuka kerana ia akan secara langsung mewujudkan persepsi bahawa memang wujud campur tangan politik dalam kes ini sebelum… Read more »

lebaimodern
Guest
lebaimodern

DARI MANA DARI TOKONG LAH….DUK SIBUK-SIBUK HUTANG 1 TRILLION TAK SEDAR PELABOR ASING DAH LARI BAWA KELUAR I TRILLION Senator: Dari mana PM dapat angka hutang RM1 trilion?Diterbitkan 21 Mei 2018, 9:29 malam | Dikemaskini 21 Mei 2018, 9:34 malamA+ A-Senator Khairul Azwan Harun mempersoalkan bagaimana Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad membuat kesimpulan bahawa hutang negara kini telah mencapai angka RM1 trilion. Mengulas laporan Bank Negara pada Disember tahun lalu, Khairul menegaskan hutang negara hanya berjumlah RM686.8 bilion. "Di mana perdana menteri dapat angka RM1 trilion? Adakah penasihat barunya gagal membekalkan maklumat yang betul kepadanya? "Atau ini hanya satu… Read more »

lebaimodern
Guest
lebaimodern

HANYA PARTI BANGSAT LANTIK ORANG ADA KES MAHKAMAH MCA: Elak campur tangan politik dalam kes rasuah LimDiterbitkan 21 Mei 2018, 5:20 petang | Dikemaskini 21 Mei 2018, 5:38 petangA+ A-Cadangan menggugurkan tuduhan rasuah melibatkan menteri kewangan Lim Guan Eng mempunyai unsur campurtangan politik, kata pemimpin MCA, Ti Lian Ker. Dalam satu kenyataan hari ini, jurucakap publisiti MCA itu berkata, proses undang-undang wajar dihormati dan dipatuhi. "Keadilan mesti dilaksanakan apabila tiba masanya. Kedua-dua institusi peguam negara dan badan kehakiman mesti dibenarkan menjalankan tugas mereka tanpa sebarang bentuk gangguan. "Sekiranya ahli-ahli politik mula memberikan arahan tertentu kepada institusi-institusi ini, maka kita tidak… Read more »

lebaimodern
Guest
lebaimodern

PRO LIBERAL DIHARU MACAM-MACAM…PADAHAL SAMA PARTI..MEMANG BETUL KATA ALLAH ORANG KAFIR TAK AKAN PUAS HATI SEHINGGA KAMU IKUT AGAMA MEREKA Dr Maszlee diminta martabatkan Bahasa Melayu22 MEI 2018FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.6KRais YatimA- A+ (Ubah saiz teks)KUALA LUMPUR – Presiden Universiti Islam Antrabangsa Malaysia (UIAM) Tan Sri Dr Rais Yatim hari ini melahirkan harapan agar Menteri Pendidikan yang baharu Dr Maszlee Malik dapat memartabatkan bahasa Melayu dan menerapkan amalan budi di pelbagai peringkat pelajaran. Amalan budi itu, kata Rais, hendaklah juga dipupuk kepada rakyat Malaysia bermula di bangku sekolah lagi. “Apa yang dihajatkan adalah agar bahasa Melayu dan amalan budi tidak dicicirkan. Sekolah Kebangsaan… Read more »

The Phantom
Guest
The Phantom

Woiiii Lebai Biol……apa ponlah yg ko kopipes bagai nak rak………keputusan majoriti rakyat Msia dah pon muktamad di PRU14 hari tu….

Keputusan dah diputuskan……..majoriti daaahhh memilih……..ada paahaammmm…..

Ko duduklah dalam denial state macam kepala bapaaakkk luuuu sampai kojol.

The Phantom
Guest
The Phantom

"Arul Kanda juga menyatakan tidak pasti berkaitan dana pelaburan berjumlah RM9.8 bilion milik 1MDB yang disimpan dalam Brazen Sky Ltd atau sama ada ia benar-benar wujud atau tidak."

Soalan: Selama ni apa yg Arul Kanda ni buat???

Leka makan nasi kandaq sampai tak tau pelaboran tu wujud atau tidak…????

Kihkihkihkih……lawak sarkis ni…….samalah dengan orang yg bangun pagi tengok2 ada duit berjuta mengeram dalam akaun peribodynya…….bila ditanya dia kata tak tau datang dari mana.

Mungkin duit tu jatoh berrrdebukkkk dari langit gamaknya…??

diny yusof
Guest
diny yusof

Bro Phantom …selama ini dia pergi jual roti chanai . roti bom , thosei , capati , vadei , maruku .