GANDINGAN HISHAMMUDDIN DAN KJ SEDANG GIAT DIPROMOSI UNTUK KETEPIKAN ZAHID HAMIDI?

Dalam keadaan tergesa-gesa dan hanya baru beberapa jam setelah kehilangan kuasa, Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan Tengku Mansor pada 10 Mei lalu telah menghantar surat kepada UMNO bahagian-bahagian seluruh negara berhubung pemakluman tarikh persidangan tahunan cawangan dan mesyuarat perwakilan bahagian-bahagian.

Tempoh yang ditentukan untuk UMNO cawangan-cawangan seluruh negara mengadakan persidangan tahunan ialah pada 19 Mei 2018, dua hari selepas ketibaan bulan Ramadan dan sehingga 10 Jun 2018 iaitu kira-kira seminggu sebelum Hari Raya Aidil Fitri.

Mesyuarat perwakilan bahagian-bahagian yang bersekali dengan pemilihan di peringkat bahagian dan Majlis Tertinggi ditetapkan serentak pada 30 Jun 2018.

Mesyuarat perwakilan Wanita, Pemuda dan Puteri bahagian-bahagian yang serentak dengan pemilihan Exco Wanita, Pemuda dan Wanita di peringkat pusat pula akan diadakan pada 23 Jun 2018.

Tindakan tergesa-gesa Tengku Adnan menghantar surat untuk mengumumkan tarikh mesyuarat cawangan dan bahagian iaitu kira-kira sehari selepas hari pengundian PRU14 yang menyaksikan UMNO sudah kehilangan kuasa, malah sanggup mengadakannya pada bulan puasa jelas membuktikan pucuk pimpinan UMNO sedar parti itu sudah melanggar undang-undang dan berdepan risiko diharamkan.

Mengikut perlembagaan parti, pemilihan UMNO mesti diadakan setiap tiga tahun sekali dan lanjutan tempoh hanya dibenarkan selama 18 bulan. Oleh kerana kali terakhir UMNO mengadakan pemilihan ialah pada 2013 dan lanjutan selama 18 bulan telah diumumkan pada 2015, tarikh akhir sepatutnya pemilihan diadakan ialah sebelum 19 April 2018 lalu.

UMNO bagaimanapun gagal mengadakan pemilihan sebelum tarikh 19 April itu dan disebalik pertikaian mula timbul mengenai statusnya, Tengku Adnan menyatakan ROS telah memberi kebenaran kepada parti itu untuk menangguhkan pemilihannya sehingga 19 April 2019.

Berdasarkan itu, UMNO sebenarnya telah menangguhkan pemilihannya selama 30 bulan, sedangkan perlembagaannya jelas memberi tempoh lanjutan daripada mengadakan pemilihan hanya selama 18 bulan sahaja.

Dengan itu, tindakan UMNO yang segera menetapkan tarikh pemilihan adalah bertujuan untuk mengelakkan kemungkinan ia diharamkan kerana ROS kini sudah berada di bawah kerajaan baru Pakatan Harapan.

Soalnya, apakah UMNO tidak boleh diharamkan hanya kerana Tengku Adnan cepat-cepat menetapkan tarikh pemilihannya sedangkan perlembagaan parti sudah pun dilanggari sebelum itu?

Di sebalik episod status UMNO yang semakin menarik untuk diperhatikan, kedudukan Zahid Hamidi yang kini memangku jawatan Presiden UMNO setelah Najib mengundurkan diri, dilihat mulai tidak selamat.

Sudah wujud petanda bahawa impian Zahid Hamidi untuk mengesahkan kedudukannya sebagai Presiden UMNO pada 30 Jun akan datang tidaklah semudah yang disangka.

Ini berikutan beberapa kumpulan pemimpin dalam UMNO didapati sudah mula bergerak untuk mempromosikan Hishammuddin Hussein dan Khairy Jamaluddin sebagai bakal Presiden dan Timbalan Presiden UMNO pada pemilihan kali ini.

Selain bergerak menjalankan kerja kempen secara biasa dan bersemuka, beberapa grup whatsapp yang melibatkan pelbagai kategori pemimpin dalam UMNO turut diwujudkan bagi tujuan tersebut.

Perbualan dalam beberapa grup tersebut tidak diragui lagi mahukan gandingan Hishammuddin dan KJ untuk mengambil alih kepimpinan UMNO dan mengenepikan sama sekali Zahid Hamidi.

Mereka menganggap Zahid Hamidi sebagai pemimpin yang tiada “ummpphh” untuk membawa UMNO menghadapi cabaran masa depan menentang Pakatan Harapan setelah ia kalah baru-baru ini.

Terdapat juga kalangan dalam grup whatsapp itu yang merasakan Zahid Hamidi sewajarnya turut berundur bersama dengan Najib kerana kekalahan UMNO dalam pilihanraya lalu adalah juga beban tanggungjawabnya.

Namun demikian, di sebalik itu wujud juga pandangan lain yang merasakan untuk UMNO pulih semula, bukan saja Zahid perlu ditukar, bahkan seluruh kepimpinan UMNO di peringkat MT dan bahagian hendaklah juga dirombak dan disusun semula.

UMNO, kata kumpulan pemimpin berkenaan, mesti dibarisi oleh pemimpin baru yang berwibawa, bersih dan tidak terkait sama sekali dengan imej Najib yang menjadi punca utama kekalahan parti itu setelah 61 tahun memegang kuasa.

“Memang Zahid Hamidi bukan pilihan terbaik untuk menerajui UMNO, tetapi memilih gandingan Hishammuddin dan KJ sebagai peneraju akan menjadikan UMNO lebih buruk masa depannya kerana kedua-dua pemimpin tersebut lebih berjiwa raja daripada berjiwa rakyat.

“Hishammuddin terlalu lemah, berasal dari bangsawan dan merupakan sepupu Najib, manakala KJ pula mempunyai kesombongan yang keterlaluan serta hanya dikelilingi oleh grup elitnya saja,” kata pemimpin berkenaan lagi. (ShahbudinHusin 16/05/2018)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 2:04 pm
Subscribe
Notify of
guest

96 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
abda
abda
17 May 2018 8:13 am

Dr M says no intention to 'torture' anyone in Najib's house search

He says he did not know the police were going to conduct the raid at night.

Tun M tak perlu risau pasal itu, Majoriti rakyat tahu itu keputusan pihak Polis – depa tahu masa yang sesuai nak buat kerja, sesuai kpd depa dari beberapa segi.

bumi-non-malay
bumi-non-malay
17 May 2018 3:35 am

UMNO-BN-PAS Bangsat Negara Sudah Boleh Pergi Mampus….Nak Keliru lagi perkataan ALLAH…..Itu Melayu IS ISLAM UMNO-PAS Bangsat Negara Bodoh…Mansuhkan semua perkataan Islam …Keliru Kepala Otak awak!! Suka Keliru…teruskan keliru awak masih berkuasa dengan Najib…..setip Berok yang comment kat sini sudah di simpan untuk disiasat hubungan dengan Terrorist IS Islam Syria…. JAngan Macam Rosmah…cepat Berambus keluar Malaysia sebelum ditangkap!!

abda
abda
17 May 2018 4:12 am
Reply to  bumi-non-malay

I don't think you are a Bumi non-Malay. I think you are an ultra kiasu, ungrateful ingrate Cina Bukit coolie pendatang descendant, masquerading as a Bumi non-Malay, trying to create enmity between Malays and Bumi non Malays. Bumi non Malays also belong to he "Keluarga Besar Melayu" (Large Family of Malays) explained in books published by the Historical Society of Malaysia – 1. Tamadun Alam Melayu2. The Malay Civilization available at their own 5 storey building, opposite IJN, Jalan Tun Razak, KL. The HSM has existed since the British colonial time, have professors of many disciplines, including anthropology, archaeology, sociology,… Read more »

abda
abda
17 May 2018 4:23 am
Reply to  bumi-non-malay

I think the kind of language you use also tells you are not a Bumi non Malay but the ultra kiasu ungrateful ingrate Cina Bukit coolie pendatang descendant kind.

Crude, rude, no decorum and decency. I have come across very many comments using that kind of language in several blogs and they are not Bumi non Malays, after being argued out, the Anonymouses admit they are the ultra kiasu ungrateful ingrate Cina Bukit coolie pendatang. The others simply use Cina Bukit names.

Othaman Ahmad
Othaman Ahmad
17 May 2018 4:43 am
Reply to  bumi-non-malay

Bumi non Malay……

Grrrrrrrr, you like another bashing….??

abda
abda
17 May 2018 4:55 am
Reply to  bumi-non-malay

"Bumi non Malays also belong to the "Keluarga Besar Melayu" (Large Family of Malays)" – Bumi non-Malays juga punyai Kedudukan Istimewa yang tertera di Perkara 153 Perlembagaan negara. Itu yang British kolonial rakamkan di derap Perlembagaan negara sebagai pembalasan Melayu setujukan hak kerakyatan untuk bukan Melayu di masa rundingan Merdeka di Semenanjung sabelom Merdeka di tahun 1957. Kedudukan Istimewa Melayu itu telah di panjangkan kapada Bumi non Malays di Sabah dan di Sarawak dan telah di rakamkan di dalam Perlembagaan bahru di masa penubuhan Malaysia. Kamu ultra kiasu yang menyamar sebagai Bumi non Malay di sini iri hatikan Melayu dan… Read more »

abda
abda
17 May 2018 3:16 am

Tindakan polis tak wajar! Kata sumber rapat dengan Najib
Sumber berkongsi gambar Najib tertidur di sofa memakai baju Melayu sama dipakai ketika berterawih semalam.

Siapa kata mengambil tndakan ke atas penjenayah itu perlu tunggu masa yang "wajar"?

Dari segi undang2 dia ha nya suspect setakat ini, tapi tanya lah berjuta pengundi yang undi PH pada 9 Mei lalu dia penjenayah ke tidak.

abda
abda
17 May 2018 3:07 am

Saya tak senang mendengar Anwar kata, "Anwar: Daim boleh sumbang, tapi hati-hati skandal dulu"https://www.kinitv.com/video/61128O74#hyOF93bdhXgBqdAA.99 Dia bahru saja keluar penjara mampak nya nak keluarkan pekong pemimpin2 PH. Pada hal dia pun ada pekong – bekas Penolong Gabenor Bank Negara Nurad telah buat satu Surat Sumpah berkenaan dia semasa pegang jawatan Menteri Kewangan dulu. Itu pun skandal besar. Bak kata omputih, people living in glass houses should not throw stones at one another. Terutama nya rumah PH yang baru di bina. Untuk kepentingan rakyat yang dah lama merana. Bak kata Budin di pos nya yang lalu, jangan membasuh kain kotor di khalayak… Read more »

Othaman Ahmad
Othaman Ahmad
17 May 2018 3:37 am
Reply to  abda

abda….

TUN MAHATHIR dah buktikan KELUAR-BIASAANnya yg MENAKJUBKAN sampai kini masih jadi tajuk berita/perbualan di media2 sodial utama seluruh dunia…..

1. Memerintah kembali pd usia 93 tahun.

2. Megalahkan BN-umno buat pertama kali dalam sejarah negara sejak kemerdekaan.

3. Satu2nya pemimpin negara dalam dunia yg berjaya dalam p/raya sama ada dalam parti pemerintah maupun dalam parti pembangkang.

Tun Mahathir is the Leader who always successfully got the mandate to lead his party to win the country's general election (6 times, mind you)…whereby the flamboyant DS Anwar Ibrahim has none (not even once)……!!

THIS IS A STUNNING RECORD INDEED….!!

abda
abda
17 May 2018 3:58 am
Reply to  abda

Setuju bro Othaman, but I'm very interested to see that he stays long enough to complete so many tasks – those I have listed in past comments.

For how long, we can discuss that. But I cannot tolerate impatience on the part of anybody not patient regarding what he has uttered as the time frame he'd lead the gomen.

I have no weapon, only blogs like this one to use.

I have no problem with dissenting views so long as they are given with decorum and decency.

Othaman Ahmad
Othaman Ahmad
17 May 2018 4:37 am
Reply to  abda

Saya tak putus2 doa agar DS Anwar benar2 insaf & ikhlas dalam perjuangan sepertimana Tun M sendiri telah dgn besar hati mengaku dan mohon maaf secara terbuka kesilapan silamnya. Selain Tun M, buat masa kini tidak ada tokoh lain kecuali DS Anwar yg ada kewibaan, ketrampilam & kharisma untuk memimpin negara ke persada gemilang di pentas dunia. DS Anwar kena renung & musabah diri kenapa sampai saat ini beliau masih lagi tidak mendapat restu Illahi untuk jadi pemimpin negara. Malah gurunya, Tun Mahathir jua yg bertungkus lumus pernah mendidiknya dan kini yg mengutamakan pembebasan DS Anear dalam agendanya. Semoga DS… Read more »

Othaman Ahmad
Othaman Ahmad
17 May 2018 4:51 am
Reply to  abda

Kenapa Tun M rancang 2 tahun pemerintahannya kali ini?

Kita kini berada pd tahun 2018 – campur 2 tahun itu = 2020….tahun yg Tun M ramalkan UMNO akan hancur musnah dek politik wang oleh pemimpin2nya.

abda
abda
17 May 2018 4:58 am
Reply to  abda

"Semoga DS Anwar diberi perlindungan & petunjuk oleh Allah SWT."

Ameeeeeen.

abda
abda
16 May 2018 10:32 pm

"Itu sebab penting aku undi PH." – Sebab aku tahu PH di ketuai Tun Dr Mahathir yang akan menjadi PM. Semangat Melayu nya kuat, dia mahukan kaum Melayu seimbang ekonomi nya dengan kaum Cina yang sudah berpuluh tahun terkaya di negara ini. Dia telah laksanakan DEB dengan pesat sehingga Melayu capai 23% kekayaan korporat di zaman pemerintahan nya. Walau pun belom di kira peratus kekayaan di sektor lain ekonomi negara, saperti sektor bangunan komersial dan perumahan. Akau fikir tiada seketul pun bangunan kepunyaan Melayu di Golden Triangle KL itu selain dari Bangunan Safuan yang tak pasti di dalam atau di… Read more »

Ip man
Ip man
16 May 2018 11:01 pm
Reply to  abda

Kau tu ragu sbb kau masih lagi ada dna karat umno tu!! All these years kau kena brainwash mengatakan anwar ni manusia x guna, dri zaman Tun samapi zaman najib!! Old habit hard to break! Smpai arguement yg pakai simple logic pun kau x leh terima.

Skang ni anwar dah diberi pengampunan! U know what that means right?? What do u hv to say now??

Banyakla ragu kau tu! Aku ragu kau ni waras ke sewel!

abda
abda
16 May 2018 11:41 pm
Reply to  abda

Kritik kamu ke atas aku, tak masalah. Boleh di jawab jika kamu kritik with decorum and decency. Perkataan sewel kamu gunakan, masalah kpd aku. Dulu pun aku dah tegur kamu atas bahasa kamu. Aku boleh buat 1-2 perkara terhadap kamu: 1. Aku nasihatkan kamu pergi jumpa doktor pakar – psychologist atau psychiatrist. Ada beza antara dua jenis pakar itu – psychologist boleh menasihat kamu cara berinteraksi dalam masyarakat, norms of behaviour, penggunaan bahasa, dsb nya; psychiatrist boleh merawat sakit otak. Tapi aku sudah buat begitu dulu. 2. Aku tak pedulikan kamu, anggapkan kamu pariah 3. Aku maki hamun, carutkan kamu,… Read more »

Othaman Ahmad
Othaman Ahmad
17 May 2018 3:14 am
Reply to  abda

abda…..

UCAPAN SULONG DS ANWAR TELAH MERANAP IMPIAN PENYOKONG2 PKR NAKAL (seperti Rafizi Ramli) & MUSUH2 DILUAR YG AMBIL KESEMPATAN CUCUK JARUM HALUS MEMECAHBELAHKAN PERPADUAN PH.

abda
abda
17 May 2018 3:22 am
Reply to  abda

Betul, Othaman, saya amat risau maksud dan tujuan Anwar ini.

Kata2 dia nampak macam kata2 sejurus selepas di bebaskan bahawa dia tak kejarkan jawatan PM itu keluar ha nya dari mulut, tidak dari hati.

Perlu kita sebut selalu supaya dia sedar bahawa ramai penyokong2 PH tidak mahu sesiapa memecahbelahkan PH.

abda
abda
17 May 2018 3:24 am
Reply to  abda

Yang saya maksudkan ia lah cara dia memberi pendapat pasal Daim – saperti di komen saya di bawah ini.

abda
abda
16 May 2018 10:10 pm

Jika betul Bajib kena tangkap, terasa sedikit kesian juga, berlaku di malam mula puasa. Dia tweet mengatakan dia sembahyang di Mesjid Kg Bahru malam tadi. Tapi, kelakuan jenayah nya begitu teruk, menghilangkan rasa kesian itu hampir serta merta. Memang betul, tindakan ke atas penjenayah tidak perlu megirakan masa. Entah apa tujuan nya bersembahayang sunat terawikh di Mesjid Kg Bahru. Dia meluluskan berjuta Ringgit untuk memaik pulih mesjid itu, tapi tentu tidak menghapuskan dosa dia kapada negara dan rakyat jelata. Kapada aku, dosa nya yang amat besar berkaitan Kg Bahru ia lah: dia memberi 40% dari pemajuan lk 100 ekar tanah… Read more »

abda
abda
16 May 2018 9:48 pm

Najib di tangkap?

Polis buat "search" di rumah Najib selama 5 jam malam tadi. Bawak "Black Maria", lori yang biasa nya membawa banduan, berbelas kotak di keluarkan, di bawa masuk ke dalam rumah Najib.

Najib menunggu hingga terlelap di sofa.

Akhir nya, pemberita2 yang "camping" di jalan masuk ke rumah nya selama itu, melihat "police outriders" di ikuti dengan beberapa kereta keluar, tapi tak nampak siapa di dalam nya.

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
16 May 2018 9:58 pm
Reply to  abda

Beg2 tangan dan ade barang lain dirampas..

zenda
zenda
17 May 2018 12:47 am
Reply to  abda

Di beritakan bahawa hadiah hadiah mahal pun di rampas pihak Polis. Beg beg tangan yang "branded" berharga beribu Ringgit mungkin di beli dengan wang haram dari 1MDB. Nyata boleh di rampas dan boleh di pulang jika Hakim membuat keputusan tidak bersalah. Boleh di pakai kemudian nya beg beg tangan itu sebab tidak ada brand "Beg Curi" di atas nya. Hadiah hadiah mahal boleh di rampas terus menerus sebab pegawai pegawai Kerajaan perlu mengistihar (declare) hadiah hadiah itu kapada Perbendaharaan. Tidak kir lah jika DS Najib di anggap ppegawai kerajaan atau tidak. Tidak mungkin Perbendaharaan membenarkan semua hadiah hadiah mahal itu… Read more »

zenda
zenda
17 May 2018 1:47 am
Reply to  abda

Memang lah lama hingga jam 5:00 pagi anggota Polis memeriksa rumah DS Najib sebab rumah nya amat besar. Police conduct marathon search at Najib's bungalow, all rooms inspected Scores of police officers from Bukit Aman's federal commercial crimes department conducted a search at former premier Najib Abdul Razak's residence. The marathon session is believed to have ended close to 5am. However, at the time of writing, the police were still present at the scene at 8.15am, 10 hours later. Najib's lawyer Harpal Singh Grewal later told reporters waiting outside that the police seized three to four boxes of handbags and… Read more »

malaysiabaru
malaysiabaru
16 May 2018 4:09 pm

budin KAU TAU INI KERJA SIAPA ?? KITA SEMUA MAKLUM ZAHID AAMAT BERBAHAYA KERANA PERNAH KENAL BAI ANWAR MAKA UMNO 2.0 NI BOLEH DI HARAP JADI MACHAI DAPUR BLKG ANWAR YANG NAK HALANG TIDAK LAIN TIDAK BUKAN TUN DIAM CIBAIBABINUDIN DIA NAK UMNO 3.0 HIDUP BALIK KUAT UTK TARIK ORG MUDA SEBAB ORG MUDA LAH PENENTU KUASA PRU 15!!!!!! BACA NI BUDIN " MALAYSIABARU TAK PERNAH SILAP" BEKAS menteri kewangan Tan Sri Daim Zainuddin merupakan salah seorang individu yang sering dikritik Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim. Ketika Tun Dr Mahathir Mohamad keluar Umno dan melancarkan Deklarasi Rakyat dengan… Read more »

diny yusof
diny yusof
16 May 2018 5:24 pm
Reply to  malaysiabaru

Terang lagi jelas kamu membuktikan diri kamu seorang khawarij !

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
16 May 2018 9:57 pm
Reply to  malaysiabaru

Malaydiabsru telah bertukar hala kerana daim…..bersangka buruk yg berlebihan…

Mcm2 tohmahan kpd Daim seblm ini…ade yg kata Daim dan tun nak bawak balik wang beratus billion dari luar negara tapi disekat oleh najib..Daim ade bank di luar negara…

Heranye kalo daim dah kaya raye kenape anak beliau kena meminjam wang bank disingapore kerana nak beli saham syarikat hingga diistihar bankrap….Daim tak tolong anak dia ker?…

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
16 May 2018 10:06 pm
Reply to  malaysiabaru

Dari sejak tarikh parlimen bubur malaysiabaru berperangai semcm…
Setelah menang bertambah pelik…ape yg tak kena?…nakjan Rina jadi calon,Rina dah menang…

Adekah malaysiabaru harapkan sesuatu dari PH tidak tercapai hingga merapoo lebih teruk dari cai umno?…toling jelaskan bro malaysiabaru?…

abda
abda
16 May 2018 10:52 pm
Reply to  malaysiabaru

Setuju dengan komen Kejora Bapok di 5:57 dan sokong soalan dia kpd malaysiabaru di 6:06. Tapi saya fikir ramai yang tak senang hati dengan cara dia mengeluarkan pendapat dan kritis terhadap Daim dll. Termasuk pembaca yang tak meninggalkan komen di sini. Sudah di tegur pun, masih lagi seperti itu. Kasar, malah lucah, maki hamun, mencarut selalu. Saya khuatir dia ada penyakit jiwa. Cepat meradang dan memaki hamun itu kalau ha nya sekali sekala mungkin perlukan anger management sahaja. Tapi, kalau sudah tiap kali mengkomen dia begitu, dia perlu menjumpai doktor pakar. Boleh di rawat, boleh baik sakit itu. Saya harap… Read more »

Pangker
Pangker
17 May 2018 3:09 am
Reply to  malaysiabaru

Malaysiabaru, ko memey pandai bijak lagi bijaklaksana, agaknya pernah jadi pemimpin besar pernah jadi org penting kenal semua pernah berdialog gan semua org bijak pandai…pernah jaga wang negara… angkat semua laaa…ko memey hebat….jadi ko kira 100 hari ko tengok ade perubahan tak kat diri ko? Kalau camtu gak…duk diam2….kalau nak bagi pendapat berilah tanpa mencaci….dont be a negative person always

Othaman Ahmad
Othaman Ahmad
17 May 2018 5:01 am
Reply to  malaysiabaru

Bayangkan bagaimanalah penerimaan orang ramai jika sdra Malaysiabaru berucap dgn gaya bahasa 'luar biasanya' itu.

Ataupun mendidik anak2….??

Othaman Ahmad
Othaman Ahmad
17 May 2018 5:04 am
Reply to  malaysiabaru

PERINGATAN:

UCAPAN SULONG DS ANWAR TELAH MERANAP IMPIAN PENYOKONG2 PKR NAKAL (seperti Rafizi Ramli) & MUSUH2 DILUAR YG AMBIL KESEMPATAN CUCUK JARUM HALUS MEMECAH-BELAHKAN PERPADUAN PH.

Kumbang Terbang
Kumbang Terbang
16 May 2018 3:35 pm

Mat Over,,Mat Over,,,awak kat mana,awak kat mana..

Tajul
Tajul
16 May 2018 4:11 pm

Tengah lempang muka sendiri tanpa henti

chimpira
chimpira
16 May 2018 2:59 pm

zahid steady.. rosham nor and fatah amin ada belakang backing baek punye.

Budak kampung Selatan
Budak kampung Selatan
16 May 2018 2:34 pm

Negara memerlukan tun untuk duduk dikerusi pm demi membersihkan dan membawa malaysia ke landasan yang betul untuk mencapai matlamat. Segala jentera kerajaan mestilah menjadi backup kepada matlamat yg ingin dicapai dan Anwar at the moment perlu membantu tun dengan idea2 yg baik disamping mempersiapkan dirinya apabila dilantik untuk menjadi pm kelak. Kena bagi panas enjen dulu.kemudian setelah Anwar dilantik sebagai pm, tun boleh terus menjadi penasihat yang efficien, mengembalikan era Mahathir-Anwar-AnwarMahathir di dalam era kerajaan Malaysia yg baru dan dinamik. BN dan pas, sedia atau tidak terpaksalah menjadi pembangkang yang efektif sebagai check and balance kepada kerajaan.

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
16 May 2018 4:07 pm

Buat ape nak bicarakan lagi …antara tun dan majlis presiden ph sudah ade perjanjian…tun pegang 2 tahun lepas tu serah kpd anwar…

Timah tin
Timah tin
16 May 2018 2:23 pm

Aku nk tumpang cadang utk memimpin umno baru :
Presiden : Dato Seri Muhamad Hasan (xMB N9)
Tim Presiden : Hisyamudin
Naib Presiden : Ismail Sabri
Ketua Pemuda : xda yg layak
Ketua Wanita : Noraini Pt Sulong
Puteri : Mas

Zahid dn KJ, byk isu….direhatkn….

Tajul
Tajul
16 May 2018 4:10 pm
Reply to  Timah tin

Kesian kak ijat xde tempat

saffron rice
saffron rice
16 May 2018 2:21 pm

Biar TunM terus bekerja untuk Negara bangsa dan agama.. Anwar tidak letak jadi PM.. refomasi beliau sudah terkubur
Kemenangan TunM telah mengubur kan kekuatan Anwar yg di bantu oleh PKR, DAP dan PAS
Suka atau tidak tampa TunM tiada siapa yg boleh menyalah kan umno BN..
Biar Tan Sri Mahyudin menjadi PM sebelah selesai rumah TunM.
Atau masih ada beberapa pemimpin umno yg masih baik yg boleh bekerja contoh Mustapha Muhammad
Jgn buang BN habis pilih yg baik masukan dalam PH
Anwar mungkin layak jadi penasihat atau menteri
Sejarah Anwar kita tidak boleh kecualikan dari masaalah dan jgn kita lupa dgn IMF

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
16 May 2018 4:05 pm
Reply to  saffron rice

Tak usah cakap besar nak jadi jarum plak…gabongan tun dan anwar bawak kemensngan kpd ph…

Kalo tun yakin menang sendirian tun takkan mintak bersama pkr dap dan amanah…kalo anwar yakin menang pkr dap dan amanah tolak tun…

Pakai otak kalo bercakap…

Tanah Melayu Kini
Tanah Melayu Kini
16 May 2018 2:13 pm

Umno batal pun taper.. register semula..
Tapi 17 ribu org kena buang kerja..
Di korbankan untuk cover duit gst yg tak dapt di kutip..
Gaji diaorg ganti gst..
Kalau nak buat mcm ni.. buat la.lepas raya.. kesian anak bini org nk raya..

diny yusof
diny yusof
16 May 2018 3:57 pm

Putrajaya to axe 17,000 contract staff in bid to stop wastage FMT Reporters | May 16, 2018 The prime minister says they are all politically appointed. PUTRAJAYA: Saying there is too much wastage in the public sector, Dr Mahathir Mohamad said the government will axe some 17,000 civil servants who are political appointees in a bid to reduce government spending. “There are too many contract officers. Political appointees will be terminated,” he told reporters at the Perdana Leadership Foundation, his outfit which he has made into a base since coming to power. But Mahathir said low-wage employees, such as drivers,… Read more »

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
16 May 2018 4:01 pm

Yg dibuang aras lantikan umno..orang umno..baiklah buang membazir…yg lantikan IPA tak diusik..

diny yusof
diny yusof
16 May 2018 2:12 pm

Didalam meredah perjuangan , perlu serta wajib untuk mempunyai asas serta hala tuju perjuangan itu sendiri . PH berjuang bagi keadilan untuk rakyat , menghapuskan kleptokrasi , rasuah yang bermaharajalela , pembaziran wang rakyat dan mengembalikan kedaulatan Negara yang Nampak tercalar . Jadi , atas dasar apa pula yang ingin di perjuangkan olih UMNO/BN ?? Didalam masa terdekat ini , belum ada nampaknya lagi . Apa yang perlu di lakukan sekarang adalah memperbetulkan dulu "rumah" UMNO/BN . Buang serta ganti bahagian2 yang dah reput dan dimakan anai2 . Soalannya … masih adakah pemimpin dan peneraju didalam UMNO/BN yang tidak dikategorikan… Read more »

Tanah Melayu Kini
Tanah Melayu Kini
16 May 2018 2:16 pm
Reply to  diny yusof

DAP = anai2 baharu..
Dah minta tpm dah..

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
16 May 2018 3:59 pm
Reply to  diny yusof

Ko temberang…bukan dap yg mintak….kalo cina tak mesti dap…soal tpm medua dah puluh tahun dulu dah dibsngkitkan proksi mca…

Mazlan Mahmud
Mazlan Mahmud
16 May 2018 12:46 pm

Aad desas desus Mohamad Hassan, mantan MB Negeri Sembilan hendak di calonkan untuk Presiden UMNO.

abda
abda
16 May 2018 12:54 pm
Reply to  Mazlan Mahmud

Bagus. Lagi ramai di calon, lagi berkecai depa.

Tajul
Tajul
16 May 2018 4:08 pm
Reply to  Mazlan Mahmud

Mana pegi encik azalina tu ye?

Menyorok kat vegas ke dia skg?

abda
abda
16 May 2018 12:34 pm

Apekedarahnye baru nak luluskan pendaftaran Pakatan Harapan? ROS akhirnya luluskan pendaftaran HARAPANSumber daripada majlis presiden Pakatan Harapan mengesahkan perkara itu. Dulu tak boleh, sekarang boleh. Pada hal rasa nya syarat2 tak berubah dan fakta2 yang di kemukakan pemohon tak berubah. Sebenar nya, melainkan Perlembagaan negara yang perlukan 2/3 majoriti untuk meminda nya, semua peraturan, syarat2 bagi apa jua pun boleh di ubah atau di interpretasi mengikut keadaan. Ha nya perlu budibicara atau discretion RoS, pegawai rendah di Kementerian Dalam Negeri, yang boleh merujuk kapada Ketua Setiausaha di Kementerian itu yang tak jauh kekananan nya dari Ketua Setiausaha Negara. Tapi, semua… Read more »

abda
abda
16 May 2018 12:52 pm
Reply to  abda

Yang penting is lah Najib sudah gol – politik nya.

Unknown
Unknown
16 May 2018 12:27 pm

Nazri Aziz kan ada

Tajul
Tajul
16 May 2018 4:06 pm
Reply to  Unknown

Nazri layan kelab malam bolehla dia

Skg mungkin dah turun taraf sikit

Dia layan kelab dangdut je agaknya skg

mohd hafiz
mohd hafiz
16 May 2018 12:24 pm

Undilah mak badak..hidup mak badak

HADIGOL
HADIGOL
16 May 2018 12:09 pm

umno perlu bermula semula dgn menjadi ngo.

kita jg hairan dimana sahabat sedonfon umno yg tidak langsung mahu memeluk umno lg selepas parti itu terguling ditendang rakyat.

itukah namanya parti islam? masa berkuasa pas syg dh tersungkur pas melayang. ini bukan sifat munafik ke? disebalik pas masih lg mengagamakn parti dgn melabel amanah munafik dn dap kapir harbi.

rahman jpc
rahman jpc
16 May 2018 12:06 pm

saya selaku ahli seumur hidup PPBM, sukacita mencalunkan dato jamal ikan tongkol selaku Presiden Amino yg baru olih kerana dia sangat creative n selalu memikir 'uotside box'.

eh! eh! bolih ke?

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
16 May 2018 1:54 pm
Reply to  rahman jpc

Najib bawsk vop umno prompak…Jamal bawak cop umno samsing…

Mat maslan?

Tajul
Tajul
16 May 2018 4:05 pm
Reply to  rahman jpc

Azwan ali pun boleh dipertimbangkan sebagai calon selepas dia lompat parti masuk amno

Zulkifli Abu Bakar
Zulkifli Abu Bakar
16 May 2018 11:41 am

Tuan Budin,

Seperti magis, berita baik Sijil Pendaftaran Pakatan Harapan telah ditanda tangani KP ROS 16 Mei 2018, lulus.

Adakah petanda seterusnya yalah Umno bakal diharamkan pendaftaran kerana kesalahan ROS? Mungkin prophesy Rais, pakar perundangan Umno sendiri menjadi kenyataan yang impak kemenangan calon2 BN boleh dipertikai null and void?

steady eddie
steady eddie
16 May 2018 11:09 am

sape pun pemimpin Umno…dah tk releven

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
16 May 2018 11:08 am

Umno kalo nak pulihkan semangat pilihlah bekas mb negri sembilan…

Bulat Ken
Bulat Ken
16 May 2018 11:00 am

Budin, buatlah cerita lain masa bulan puasa ni… Cerita umno buat potong stim ajelah.

abda
abda
16 May 2018 10:59 am

Bagus di laga lagakan depa supaya Umno lemah, tak merisaukan pemimpin2 PH nak pusatkan perhatian menukar keadaan teruk dari zaman Najib.

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
16 May 2018 10:53 am

Ahli2 umno madih bersemsngat ker?…kena plak bulan pose…

Husin Jazri
Husin Jazri
16 May 2018 10:40 am

UMNO memerlukan falsafah perjuangan baru untuk kembali di hati rakyat setelah salah guna kuasa dan korupsi berpanjangan berlaku.

fauziasmara
fauziasmara
16 May 2018 11:31 am
Reply to  Husin Jazri

BAGAIMANA SEORANG SENATOR BOLEH MENJADI PERDANA MENTERI

DS Anwar dilantik sebagai senator dan kemudiannya sebagai TPM.

Selepas tiga tahun, Tun mengambil cuti dan DS Anwar memangku tugas Perdana Menteri sehingga parlimen di bubarkan, mungkin selepas 6 bulan.

Semasa memangku tugas PM beliau boleh mula melakukan persediaan untuk PRU 15. Sekiranya menang maka beliau memang sah mendapat mandat dari majoriti rakyat untuk menjadi PM bagi lima tahun akan datang.

DS Anwar pernah memangku tugas PM diera Tun.

Saya masih berpendapat bahawa Langkah Pandan perlu dielakkan.

Mohon diperbetulkan seandainya salah lagi……..

fauziasmara
fauziasmara
16 May 2018 11:32 am
Reply to  Husin Jazri

Maaf, APA YANG BAKAL BERLAKU SEKIRANYA ANWAR MENJADI PM DENGAN LANGKAH PANDAN. 1) Pada PRU 14 yang lepas kita telah menyaksikan sokongan yang besar apabila Tun dan DS Wan Azizah dinamakan sebagai bakal PM dan TPM. Ini tidak dapat dinafikan. Kita tidak ada bukti kukuh bahawa tsunami yang berlaku adalah kerana DS Anwar akan menjadi PM. 2) Kita telah melihat penolakan besar-besaran keatas BN atas faktor DS Najib akan terus memegang jawatan PM. Pas menang di Terengganu dan 15 kerusi di DUN Kedah juga adalah dari hasil undi protes ahli Umno terhadap Najib. 3) Kekuatan kemenangan dan kekalahan PRU lepas… Read more »

fauziasmara
fauziasmara
16 May 2018 1:03 pm
Reply to  Husin Jazri

GANDINGAN HISHAMMUDDIN DAN TENGKU RAZALEIGH MAMPU PULIHKAN UMNO 1) Untuk memulihkan Umno dengan segera, maka Hishammuddin terpaksa memainkan peranan penting. 2) Memang ada tokoh-tokoh lain yang kelihatan layak tetapi adalah sukar untuk diketengahkan buat masa yang singkat ini. Mereka mungkin tidak mampu mendapat sokongan yang kuat dan menyatukan ahli-ahli semula. 3) Gabungan seperti Hishammuddin, Mohammad Hassan, Zambri, Khalid Nordin mampu memberi nafas baru dalam Umno. Muka-muka kampung perlu diketengahkan semula. Dulu Umno dipelopori oleh guru-guru. Cari pemimpin yang ikhlas sekiranya Umno ikhlas untuk bangun semula. 4) DS Zahid perlu disingkirkan kerana beliau dilihat seolah-olah sengaja menyebabkan kejatuhan Najib. Beliau tidak… Read more »

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
16 May 2018 1:51 pm
Reply to  Husin Jazri

Tg razaleigh?…politikus yg tak ade pendirian…

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
16 May 2018 3:56 pm
Reply to  Husin Jazri

Tsunami melayu berlaku kerana gabongan anwar dan tun…
Kawasan pandan telah jadi kubu kuat pkr kerana kebijaksanaan rafizi…samalah permatang psuh dah lama jadi kubu kuat pkr….pas dabik dada tanpa pas ph takkan menang…lihat lah pas yg terkubur di pandan dan permatang pauh dan lain2 tempat di pantai barat…

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
16 May 2018 4:10 pm
Reply to  Husin Jazri

Pemimpin umno yag ade lembik..

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 12:50 am
Reply to  Husin Jazri

PEMIMPIN PH TIDAK BERPENGALAMAN MB Johor perjelas tentang pelantikan FizwanBernama | Diterbitkan 17 Mei 2018, 5:53 pagi | Dikemaskini 17 Mei 2018, 6:26 pagi A+ A- Menteri Besar Johor Datuk Osman Sapian berkata pelantikan Fizwan Rashidi sebagai ketua setiausaha sulitnya dibuat selepas beliau berbincang dengan Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Azmi Rohani dan beberapa pegawai kanan kerajaan negeri. Beliau berkata Fizwan yang juga merupakan seorang penjawat awam kerajaan negeri Johor memiliki pengalaman luas sebagai setiausaha sulit kepada beberapa menteri besar Johor sebelum ini. "Beliau bukan di bawah lantikan politik dan sebagai penjawat awam kerajaan negeri Johor, dia biasanya tidak memegang apa-apa… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 12:52 am
Reply to  Husin Jazri

ROS ALAT KERAJAAN Muhyiddin: ROS beritahu saya BERSATU kini parti sahGeraldine Tong & Alyaa Azhar | Diterbitkan 16 Mei 2018, 11:35 malam | Dikemaskini 17 Mei 2018, 1:05 pagi A+ A- Presiden BERSATU Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Pejabat Pendaftar Pertubuhan (ROS) menggugurkan kes pertikaian terhadap BERSATU. "Sebagai presiden parti, saya dimaklumkan oleh ROS bahawa BERSATU sudah kembali kepada status asal sebagai parti sah," katanya dalam Himpunan Merdeka Rakyat yang diadakan di Padang Timur, Petaling Jaya malam ini bagi menyambut pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim. ROS sebelum ini mengumumkan BERSATU dibubarkan sementara kerana gagal mematuhi beberapa peraturan yang ditetapkan. Mahkamah… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 12:57 am
Reply to  Husin Jazri

TOKONG PERALATKAN 1MDB UNTUK MANDULKAN ISLAM MELAYU Menaruh harapan isu Islam pada k'jaan HARAPANOmar Mohamed | Diterbitkan 16 Mei 2018, 9:41 malam | Dikemaskini 16 Mei 2018, 10:19 malam A+ A- Ketika Tun Dr Mahathir Mohamad ditanya seorang wartawan tentang pendirian kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) terhadap kedudukan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), beliau kelihatan sedikit keliru. Ia berlaku pada Pada 14 Mei lalu. Lantas perdana menteri menjawab, kedudukan institusi yang penting itu bergantung kepada laporan yang diterima kerajaan. Jakim pernah menjadi sasaran segelintir masyarakat yang tidak senang dengan pendirian badan itu terhadap isu-isu fiqh tertentu sehingga menimbulkan polemik. Juga isu… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 12:59 am
Reply to  Husin Jazri

THE EROSION OF ISLAM POWER Kemungkinan juga wujudnya agensi-agensi yang berbeza strategi dan pendekatan tetapi berkongsi objektif, juga boleh disatukan. Idea menyusun semula agensi kerajaan agar setiap satu jelas objektif dan fungsinya akan memberi impak positif kepada kecekapan agensi-agensi itu sendiri, selain menjimatkan kos. Namun, pegawai kerajaan yang terbabit tidak boleh dikorbankan. Ia bukan kerja mudah. Terakhir, dalam kemungkinan kementerian kewangan diketuai oleh Lim Guan Eng yang saya percaya tidak memiliki idea asas berkaitan pelaksanaan syariah dalam dunia korporat, saya mengharapkan menteri agama ini nanti memiliki kefahaman yang sangat jelas tentang itu agar dapat membantu dan melakukan ‘perahan otak’ bersama.… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 1:02 am
Reply to  Husin Jazri

THE EROSION OF MALAY POWER PERKASA rayu k’jaan tak lantik bukan Melayu jadi menteri kewanganAnne Muhammad | Diterbitkan 16 Mei 2018, 5:39 petang | Dikemaskini 16 Mei 2018, 6:23 petang A+ A- Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA) merayu kerajaan baru supaya tidak melantik pemimpin bukan Melayu mengisi jawatan menteri kewangan. Pemangku presiden PERKASA Datuk Ruhanie Ahmad berkata, ini kerana, terdapat banyak institusi berkaitan orang Melayu di bawah kementerian itu. “PERKASA menolak sebarang usaha lantik bukan Melayu jadi menteri kewangan sebab di bawah Kementerian Kewangan ada banyak institusi, agensi dan jabatan-jabatan berkaitan dengan kesejahteraan bumiputera. Ruhanie turut menyatakan kebimbangan agenda bumiputera akan… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 1:04 am
Reply to  Husin Jazri

SI KATAK BUKAN PEJUANG SEJATI Ibrahim Ali letak jawatan presiden PERKASAAnne Muhammad | Diterbitkan 16 Mei 2018, 4:42 petang | Dikemaskini 16 Mei 2018, 5:53 petang Item 1Item 2A+ A- Datuk Ibrahim Ali meletakkan jawatan selaku Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA), semalam. Perkara itu dimaklumkan oleh Naib Presiden PERKASA Datuk Ruhanie Ahmad dalam sidang media di ibu pejabat pertubuhan itu, hari ini. Menurut Ruhanie, Ibrahim meletakkan jawatan kerana kecewa orang Melayu tidak menghargai perjuanganya terhadap konsep agama, bangsa dan tanah air (alif ba ta). Ruhanie turut menolak peletakan itu ingin melobi jawatan politik. “No way, bukan melobi jawatan. (Peletakan jawatan)… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 1:29 am
Reply to  Husin Jazri

THE HOPE OF INTEGRITY PARTY PAS konsisten anggap Anwar tak salah – Mohd AmarN Faizal Ghazali | Diterbitkan 16 Mei 2018, 3:48 petang | Dikemaskini 16 Mei 2018, 4:19 petang A+ A- PAS menyambut baik pembebasan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini, kata naib presidennya Datuk Mohd Amar Nik Abdullah. Menurut beliau, PAS sentiasa konsisten daripada awal bahawa bekas timbalan perdana menteri itu tidak bersalah atas tuduhan yang dihadapinya. "Pembebasan Anwar adalah berita baik yang dinanti-nantikan rakyat. Kita konsisten sejak dulu Anwar tidak bersalah, ada konspirasi di sebalik tuduhan dan pemenjaraannya. "Kita juga berharap Anwar mampu memberi… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 1:34 am
Reply to  Husin Jazri

TOK DIR TAK FAHAM ISLAM BERCAKAP PASAL ISLAM Pentadbiran agama Islam bakal berubah, kata Dr MFMT Reporters | May 17, 2018Dalam perutusan Ramadan, perdana menteri turut menasihatkan umat Islam untuk memahami Al-Quran dan bukan sekadar menghafal ayat. PETALING JAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad berkata pilihan raya umum yang menyaksikan kemenangan Pakatan Harapan (PH) minggu lalu akan membawa kepada perubahan dalam pentadbiran agama Islam di Malaysia, dalam perutusan khasnya sempena bulan Ramadan yang bermula hari ini. “Tekanan akan diberi oleh kerajaan Pakatan Harapan kepada ajaran Islam seperti yang terdapat dalam Al-Quran dan hadith-hadith yang sahih,” kata perdana menteri dalam catatan blog… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 1:36 am
Reply to  Husin Jazri

KALAU DAH BERFAHAMAN LIBERAL Anwar sokong Guan Eng jadi menteri, awas ‘ular sawa’Faiz Zainudin and Robin Augustin | May 17, 2018Ketua umum PKR menepis dakwaan mengatakan penamaan Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan mengancam institusi Melayu.VIDEO INSIDE Anwar berpesan kepada Lim tentang ‘beruang’, ‘gajah’ dan ‘ular sawa’ yang akan mencarinya. (Gambar Facebook) PETALING JAYA: Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan sokongan kepada penamaan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan. Bercakap di ceramah pertamanya selepas 3 tahun dipenjara, Anwar, yang juga bekas menteri kewangan berkata, Lim mempunyai rekod prestasi yang baik di Pulau Pinang dan akan… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 1:37 am
Reply to  Husin Jazri

ORANG TAK PEGANG KUASA LEBIH MATANG PH jangan benci BN, PAS, pesan RafiziFaiz Zainudin | May 16, 2018Naib presiden PKR berkata Barisan Nasional dan PAS ada tanggungjawab sebagai semak dan imbang kepada kuasa Pakatan Harapan.VIDEO INSIDE Rafizi juga mengingatkan media supaya berlaku adil dan memberi liputan kepada pembangkang. (Gambar Facebook) PETALING JAYA: Rafizi Ramli mengingatkan Pakatan Harapan (PH) supaya tidak membenci pembangkang, termasuk Barisan Nasional dan PAS. “Pakatan Harapan ingat kita perlu sayang kepada pembangkang kerana mereka perlu menjaga kita. “BN dan PAS ada tugas besar sebagai pembangkang memastikan hak dan kepentingan rakyat di angkat,” katanya kepada ribuan penyokong yang… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 1:40 am
Reply to  Husin Jazri

SKANDAL NAJIB BOLEH TUNTUT…SKANDAL TOK DIR NAK RABA KAT MANA Dr M: Malaysia akan hubungi beberapa negara, tuntut wang 1MDBBernama | May 16, 2018Dr Mahathir berkata Beliau berkata penting bagi kerajaan mendapatkan balik wang yang masih ada di negara lain itu, dengan AS$4.5 bilion dianggar berada di Amerika Syarikat. Tun Dr Mahathir Mohamad berkata jumlah agak besar itu akan menolong kita selesaikan beberapa jenis hutang. (Gambar Reuters) PUTRAJAYA: Kerajaan Malaysia akan menghubungi beberapa negara bagi mendapatkan balik dana yang didakwa diseleweng daripada 1MDB kerana jumlahnya yang besar boleh menyelesaikan beberapa jenis hutang, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. Beliau… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 2:02 am
Reply to  Husin Jazri

VACANCIES FOR NON MALAY Serious shortage of English teachers, says unionFMT Reporters | May 16, 2018Harry Tan sounds a warning of a continued drop in numbers and calls for more English teachers to be recruited for government schools. Teachers’ union leader Harry Tan says Kelantan alone is short of 500 English Language teachers. PETALING JAYA: The teachers’ union has urged the new federal government to increase the number of English Language teachers in schools, warning of a severe shortage soon. Harry Tan, secretary-general of the National Union of the Teaching Profession said Kelantan alone was short of 500 English teachers,… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 2:07 am
Reply to  Husin Jazri

BN MERABAN…KAU KAN MAJORITY… BN group woos PAS, PKR reps to form unity govt in PerlisMelissa Darlyne Chow | May 15, 2018This is despite BN sweeping 10 of the 15 state seats in the tiny state. Former Perlis MB Azlan Man said he was not aware of any proposal to make Shahidan’s brother, Ismail Kassim, the new MB. (Facebook pic) KANGAR: While the Perlis menteri besar stalemate continues, both PAS and PKR today admitted to receiving offers from a group of Barisan Nasional (BN) assemblymen to set up a unity government in Perlis. Perlis PAS chief commissioner and Sanglang assemblyman… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 2:18 am
Reply to  Husin Jazri

OF COURSE …PAS THE PARTY OF INTEGRITY Both party hoppers and PH get a slammingSheith Khidhir Bin Abu Bakar | May 15, 2018It's a question of morals, says legal expert Shad Faruqi. Constitutional law expert Shad Saleem Faruqi says there are more ethical ways to handle the question of party hoppers than to simply accept them into the fold. (Facebook pic) PETALING JAYA: Constitutional law expert Shad Saleem Faruqi has denounced Barisan Nasional (BN) representatives who have hopped out of the coalition as well as Pakatan Harapan (PH) for accepting them, saying both sides have shown disregard for universally accepted… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 2:27 am
Reply to  Husin Jazri

PREJUDICE TOWARDS ISLAM Analyst: PAS reaps what Jakim, BN sowedRobin Augustin and Sheith Khidhir Bin Abu Bakar | May 11, 2018'Many still see the party as a torch bearer of Islam.' Aeria says the election results show that PH’s brand of politics still doesn’t appeal to many Malays. (Reuters pic) PETALING JAYA: A political analyst has attributed PAS’ victories in the 14th general election to the influence of the interpretation of Islam pushed for more than 20 years by Barisan Nasional and the Department of Islamic Development Malaysia (Jakim). Andrew Aeria Speaking to FMT, former Universiti Malaysia Sarawak lecturer Andrew… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 2:36 am
Reply to  Husin Jazri

HUTANG AYOH JIB DAN TOK DIR Malaysia credit default swap price hits 11-month highReuters | May 11, 2018It hit 95.090 basis points in late US trading yesterday, the highest since early June 2017. Malaysia’s five-year credit default swap price surged to 95.090 basis points from 85.77 on Wednesday. (Reuters pic) NEW YORK: The cost to insure against a Malaysia default in five years climbed to an 11-month peak in late US trading yesterday as Dr Mahathir Mohamad returned as the country’s prime minister in a stunning election victory. The Mahathir-led alliance Pakatan Harapan (PH) defeated the coalition that had ruled… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 3:03 am
Reply to  Husin Jazri

AS PH SAID BEFORE…PLEASE DON'T DO SELECTIVE PROSECUTION Pas alu-alukan Anwar bebas, cadang siasat semua kesANITA ABU HASAN 17 MEI 2018FacebookTwitterWhatsAppEmailMore73Tuan Ibrahim Tuan Man, Anwar IbrahimTuan Ibrahim Tuan Man, Anwar IbrahimA- A+ (Ubah saiz teks)SHAH ALAM – Pas mengalu-alukan pembebasan Ketua Umum Pakatan Harapan (Harapan) Datuk Seri Anwar Ibrahim, semalam di saat berubahnya keadaan politik Malaysia sambil menggesa supaya beberapa kes berkait politik selama ini dijalankan siasatan diraja. Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, pembebasan Anwar itu sudah tentu memberi ruang luas untuk turut terlibat di dalam politik tanah air, di saat berlakunya perubahan parti yang menerajui negara.… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 3:07 am
Reply to  Husin Jazri

THE QUESTION MARKS FOR PH Analisis seminggu kerajaan HarapanABDUL MUEIN ABADI 17 MEI 2018FacebookTwitterWhatsAppEmailMoreAbdul Muein AbadiAbdul Muein AbadiA- A+ (Ubah saiz teks)TEMPOH seminggu pertama pentadbiran Pakatan Harapan menyaksikan terdapatnya beberapa kebaikan dan kelemahan yang perlu diberi perhatian oleh kerajaan pimpinan Tun Dr Mahathir. Antara beberapa isu kritikal adalah seperti berikut. Tindakan Pakatan menerima Adun dan ahli Parlimen BN yang melompat tanpa sebarang tapisan atau pengesahan bebas rasuah menjadi kebimbangan tentang sejauh mana agenda reformasi institusi benar-benar menjadi prioriti Pakatan. Tindakan melantik Lim Guan Eng menjadi Menteri Kewangan tanpa terlebih dahulu diisytiharkan bebas rasuah sepenuhnya turut menimbulkan persoalan. Beliau masih dibelenggu… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 3:11 am
Reply to  Husin Jazri

3 MENTERI KANAN ADA SPEKULASI SKANDAL Kenyataan Lim Guan Eng tentang ‘Bangsa Malaysia’ pula berpotensi mewujudkan persoalan Perkara 153 Perlembagaan Malaysia tentang pembezaan takrif ‘Orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak’ serta kedudukan istimewa dan perizaban mereka. Definisi ‘Bangsa Malaysia’ yang dipegang Guan Eng sebaiknya diperjelaskan. Pelantikan Tan Sri Robert Kuok sebagai salah seorang ahli Majlis Penasihat turut menimbulkan tanda tanya. Mujurlah, keanggotaan beliau dalam majlis berkenaan turut diimbangi dua sarjana yang tegas menentang ‘crony capitalism’ iaitu Prof Jomo Kwame Sundaram dan Dr Muhammed Abdul Khalid. Mesyuarat pertama Majlis Presiden Pakatan Harapan selepas Tun Mahathir mengangkat sumpah sebagai Perdana… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 3:13 am
Reply to  Husin Jazri

KALAU BETUL PH KERAJAAN BERHEMAT 10 orang menteri cukuplahNORIZAN SHARIF 17 MEI 2018FacebookTwitterWhatsAppEmailMoreNorizan SharifNorizan SharifA- A+ (Ubah saiz teks)SEWAKTU artikel ini ditulis, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan berkata beliau akan umumkan 10 orang menteri Kabinet. Dan, media juga melaporkan bilangan anggota Kabinet tidak akan lebih 30 orang. Selepas Pilihan Raya Umum ke-13 dahulu, saya pernah sarankan agar kerajaan mengehadkan kepada 10 orang menteri saja. Bagaimanapun cadangan saya itu dibakulsampahkan. Dalam politik Malaysia, semua ahli Parlimen melihat mereka pekerja, bukan wakil rakyat. Mereka tidak lihat diri mereka sebagai legislator seperti di Amerika Syarikat. Saya tak salahkan mereka kerana sebahagian… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 3:14 am
Reply to  Husin Jazri

JAGA PERIUK NASI RAKYAT CUKUPLAH Berikut ialah cadangan bagaimana kementerian sedia ada boleh disatukan menjadi 10 kementerian. Dikekalkan kementerian berikut: (1) Kementerian Kewangan (2) Kementerian Keselamatan Dalam Negeri (3) Kementerian Pertahanan (4) Kementerian Luar Negeri Kementerian baharu diwujudkan hasil gabungan kementerian-kementerian sedia ada: (5) Pendidikan dan Modal Insan (Education and Employment). Gabungkan Kementerian Pengajian Tinggi, Kementerian Pendidikan, dan Kementerian Sumber Manusia. (6) Pertanian, Perladangan dan Makanan Gabungkan Kementerian Pertanian dan Kementerian Perusahaan Perladangan dan Industri. (7) Sains, Teknologi dan Komunikasi Gabungkan Kementerian Komunikasi, Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi, dan Kementerian Sumber Asli dan Alam… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 3:20 am
Reply to  Husin Jazri

JANGAN RISAU TOKONG MESTI LEPAS NYAA Guan Eng perlu selesai kes mahkamahMOHD RIFAAT ABD HAMID 17 MEI 2018FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.9K Guan Eng perlu selesai kes mahkamahWan Romaini (tiga dari kiri) merasmikan dana PRU 15 semasa majlis kenduri kesyukuran di Hutan Kampung semalam.A- A+ (Ubah saiz teks)POKOK SENA – Pelantikan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng oleh Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohammad di anggap terlalu gopoh dan tidak mengkaji dari sudut perundangan terlebih dahulu. Yang Di Petua Pas Pokok Sena, Wan Romaini Wan Salim berkata, perdana menteri perlu memilih seseorang menteri itu bersih dari sebarang kes mahkamah. Katanya, seseorang yang dilantik sebagai menteri perlu… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 3:24 am
Reply to  Husin Jazri

DENGAR NASIHAT BUDAK NAKAL Rafizi seru sayang pembangkangMUHAMMAD AFHAM RAMLI 17 MEI 2018FacebookTwitterWhatsAppEmailMore8.1KRafizi seru sayang pembangkangRafizi Ramli. Foto: MOHD IZARI ROSLIA- A+ (Ubah saiz teks)PETALING JAYA – Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli menyeru seluruh pimpinan Pakatan Harapan untuk terus berlaku adil terhadap rakyat. "Sebelum ini kita adalah parti pembangkang yang hanya perlu mendedahkan, melawan…tetapi sekarang ini, nasib rakyat Malaysia adalah di bahu pimpinan baru yang ada hari ini. "Saya nak sebut kepada sahabat-sahabat pimpinan Pakatan Harapan iaitu selama berpuluh tahun kita jadi pembangkang, bila jadi kerajaan baik di Putrajaya atau di negeri, kita tahu susah payah kita apabila kerajaan dahulu… Read more »

lebaimodern
lebaimodern
17 May 2018 3:28 am
Reply to  Husin Jazri

HOIIII KATAK MANA KAU NAK LARI Perkasa tolak peletakan jawatan Ibrahim AliNUR FADHILAH ISMADI 16 MEI 2018FacebookTwitterWhatsAppEmailMore225Perkasa PerkasaA- A+ (Ubah saiz teks)SHAH ALAM – Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) menolak perletakan jawatan Datuk Dr Ibrahim Ali sebagai Presiden Perkasa dan memohon keputusan itu dipertimbangkan. Ahli Dewan Tertinggi (ADT) Perkasa dalam satu kenyataan hari ini berkata, mesyuarat tergempar diadakan bagi membincangkan peletakan jawatannya sebagai Presiden Perkasa pada 15 Februari, lalu. Mesyuarat itu juga bersetuju melantik Naib Presiden Perkasa, Datuk Ruhainie Ahmad pemangku jawatan presiden. “ADT juga bersetuju melantik Datuk Yunus Long memangku jawatan Naib Presiden Perkasa yang ditinggalkan sementara, juga berkuat… Read more »