TAK KESIANKAH NAJIB KEPADA PAS, SUDAHLAH DIUNGKIT-UNGKIT BANTUAN, KELANTAN PULA MAHU DIRAMPASNYA?

Semalam, Perdana Menteri Najib Razak melakukan lawatan sehari ke Kelantan. Seperti biasa, dalam lawatannya ke mana-mana negeri menjelang PRU 14 yang bakal diadakan pada bila-bila masa, banyaklah janji projek dan curahan wang dilakukan yang tentunya diharap akan dibalas dengan sokongan dan juga undi.

Kelantan turut tidak terkecuali, meskipun negeri itu ditadbir oleh Pas yang merupakan “rakan mesra”  kepada UMNO. Selain mengumumkan beberapa projek, Najib juga mengungkit kemurahan hatinya kepada Kelantan yang menurutnya, beliau adalah jauh lebih baik berbanding Tun Mahathir Mohamad dahulu.

Kata Najib, sepanjang 22 tahun Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri, dana yang disalurkannya kepada Kelantan hanyalah berjumlah RM12.7 bilion sahaja.

Sebaliknya, kata beliau, sejak 2006 hingga tahun ini, dana yang disalurkan oleh kerajaan Pusat kepada Kelantan adalah berjumlah RM14.69 bilion.

“Negeri defisit macam Kelantan ini, kalau tiada sumbangan daripada kerajaan Pusat, mereka nak bayar gaji pun tak mampu.

“Kita ada masa lagi untuk tambah peruntukan kepada Kelantan. Nak undi atau tak undi, itu hak mereka tapi kali ini undi kitalah.

“Kita bagi suntikan macam-macam, tuan-tuan dan puan-puan apa salahnya bendera kita (BN) kasi naiklah sikit.

“Ini susah-susah baru minta tolong kita, bendera dah naik pun kita nak kena turunkan, inilah kita baik hati,” demikian antara kata-kata  Najib sambil tertawa kecil.

Dalam erti kata lain, selain bersikap pemurah memberi peruntukan wang kepada Kelantan yang kekurangan dana untuk mentadbir negeri dan melaksanakan projek-projek pembangunan, nawaitu sebenar Najib ialah mahu negeri itu dikembalikan semula kepada UMNO untuk memerintahnya.

Sebab itulah beliau suka mengungkit-untkit apa yang diberikannya kerana harapannya apa yang disumbangkannya  itu sentiasa diingati oleh pengundi Kelantan.

Kenapa Najib masih bersungguh mahu menawan kembali Kelantan sedangkan Pas adalah “rakan mesra” kepada UMNO sehingga parti itu berkeras untuk menjadikan pertandingan tiga penjuru di peringkat Pusat semata-mata mahu memberi kelebihan kepada BN memenangi pilihanraya akan datang?

Di mana budi bahasa Najib kepada musuh yang sedia menukar identiti menjadi rakan di peringkat Pusat, tetapi UMNO dan BN tetap mahu menggulingkan Pas daripada memerintah Kelantan?

Apa salahnya, oleh kerana Pas sudah memberi kelebihan kepada UMNO dan BN melalui pertandingan tiga penjuru di peringkat Pusat, parti itu membalas kebaikan parti Islam itu, bukan saja dengan memberi peruntukan kewangan, malah dengan tidak meletakkan calon-calonnya bertanding di Kelantan?

Tidak dinafikan, meskipun belum pasti, kesediaan Pas berpisah dengan dengan parti-parti pembangkang yang lain untuk bertanding sendirian tidak lain ialah untuk memberi kelebihan kepada Najib, UMNO dan BN memenangi pilihanraya, seterusnya mengekalkan kuasanya di Putrajaya.

Lebih jelas lagi, dalam sekian banyak kenyataan para pemimpin Pas, sasaran serangan mereka lebih ditujukan kepada Pakatan Harapan berbanding UMNO dan BN.

Najib yang terlibat skandal kewangan terbesar di dunia, menukar demokrasi Malaysia kepada kleptokrasi dan dalam akaun banknya terbukti ada beribu-ribu juta ringgit yang menurut DOJ bersumberkan dana 1MDB yang diselewengkan, tetapi di mata Pas beliau tetap kelihatan suci dan bersih.

Yang lebih ditakuti oleh Pas tetaplah Tun Mahathir, Pakatan Harapan dan DAP, sedangkan yang terang-terang menolak hudud dan pindaan Akta 355 ialah MCA, MIC dan juga Gerakan. Tun Mahathir juga tidak pernah terbukti ada berbilion wang dalam akaun peribadinya.

Dalam masa yang sama, meskipun melalui Gagasan Sejahtera, Pas tidak terlihat ingin menang pilihanraya kali ini. Sasaran utama Pas lebih untuk memastikan Pakatan Harapan tidak dapat berkuasa saja.

Dilihat daripada pelbagai sudut, kecuali ada ganjaran lain yang kita tidak ketahui, bukan kecil sebenarnya pengorbanan Pas kepada Najib, UMNO dan BN.

Namun demikian, berikutan kesedaran rakyat yang semakin meluas terhadap perlunya perubahan dalam negara, belum tentu semudah itu untuk Najib, UMNO dan BN mengekalkan kuasanya, walaupun setelah adanya bantuan pertandingan tiga penjuru daripada Pas.

Jika rakyat benar-benar inginkan kepada perubahan dan pengaruh Tun Mahathir berjaya mewujudkan tsunami rakyat melalui kembalinya semula beliau menjadi Perdana Menteri, tidak mustahil UMNO dan Pas akan sama-sama ditolak ke tepi oleh pengundi kali ini.

Tetapi berbeza bagi Kelantan. Jika berlaku pertandingan tiga penjuru, ia tidak dinafikan akan memberi kelebihan kepada UMNO menawan semula negeri itu.

Tanpa kehadiran pengundi bukan Melayu dan dengan pengundi Melayu berpecah kepada tiga – UMNO/BN, Pakatan Harapan dan Pas – selain dikukuhkan dengan pengaruh wang, media dan jentera kerajaan Pusat,  kelebihan adalah memihak kepada UMNO/BN untuk menawan kembali Kelantan.

Pas lebih mungkin kecundang dan hilang kuasanya di Kelantan kali ini. Bermakna, selain sudah tentu akan kalah di peringkat Pusat, Pas juga kemungkinan besar akan turut kehilangan kuasa di Kelantan melalui pertembungan tiga penjuru.

Dalam keadaan ini, demi untuk mewujudkan suasana menang-menang, tidak bolehkah Najib, UMNO dan BN memberi laluan kepada Pas saja berhadapan dengan Pakatan Harapan di Kelantan?

Biarkan Pas saja berhadapan satu lawan satu dengan Pakatan Harapan, manakala UMNO dan BN hanya memberi sokongan dari segi kempen, kewangan, jentera dan pelbagai kemudahan lainnya kepada parti itu.

Dengan bantuan UMNO dan kerajaan Pusat serta pertandingan satu lawan satu berhadapan Pakatan Harapan, Pas tentu lebih selesa untuk mengekalkan kuasanya di Kelantan. 

Dengan kata lain, apabila Pas dan UMNO bekerjasama untuk berlawan dengan Pakatan Harapan, ia ibarat perlawanan gusti dua lawan satu layaknya. Lebih mudah untuk Pas  menang lagi di Kelantan.

Setidak-tidaknya, kalaulah UMNO dan BN kecundang di peringkat Pusat kepada Pakatan Harapan, Pas masih ada lagi tapak kuasanya di Kelantan.

Tetapi, dengan kalau di Pusat kalah dan di Kelantan juga tewas, apa lagi yang tinggal buat Pas?

Tak kesiankah Najib kepada Pas?

Atau Najib sebenarnya memang dalam hatinya mahu “membunuh” terus Pas daripada sebarang sisa-sisa kuasa? (ShahbudinHusin 29/01/2018).

Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 1:59 pm

126
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
AnonymousCikgu najmi bodooPerak ManFan TunWong Fan Tun Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Fan Tun
Guest
Fan Tun

Pkr 12, Amanah tujuh
DAP 11, PBBM 6, sengaja dikecoh
Amanah+PBBM Melayulah sungguh
Belum lagi Melayu PKR,Melayu dah kukuh!

PKR, Bersatu dan juga Amanah
Ramai Melayu boleh ketengah
Mana logik DAP perintah
Ameno kecut, bodohnya fitnah!

Cara Ameno takutkan Melayu
Sebab Ameno semakin layu
Pada rakyat bohong dan rayu
Takut kalah dalam PRU!

Rakan taulan dalam Bersatu
Tak puas hati mana2 berlaku
MIC, MCA berbaling bangku
Ameno berpuak jangan tak mengaku!

Kecut,gentar dinginnya peluh
Ameno putar bersungguh sungguh
Nak harapkan cai,Bijan mengeluh
Dikata bangang,tolol dan bodoh!

Di Negeri Sembilan atau dimana
Spesis Habibur memanglah ada
Tak dapat jawatan memekik menghina
Mulut pun pedas santan berlada!

Perak Man
Guest
Perak Man

Terbaik bro fan tun..

Sekarang segala hal pakatan hendak di intai
Sedangkan hal dalam kain sendiri pun tak boleh selesai
Adakah itu tandanya ajal parti mereka dah nak sampai
Kalau begitu eloklah kita beramai ucapkan BN bye, bye..

Banyak lauk banyaklah garam
Ramai orang berbagailah ragam
Spesis yang tak puas hati memang akan hentam
Benda manis pun dikata masam..

Lebih baik awal keadaan ini terserlah
Dari tersimpan lama menjadi barah
Kalau dilayan takkan habis sudah
Memang patutlah Tun M gelar mereka semua ni SAMPAH..

Cikgu najmi bodoo
Guest
Cikgu najmi bodoo

Memang pon yg menyokong ketua prompak berjemaah adalah sampah…tak reti nak pilih siapa yg layak memimpin negara..sampah2 ni hanye tau nak penuhkan tembolok dan buncitkan perut ajee…pengkhianat negara…

Anonymous
Guest
Anonymous

BAKAL-BAKAL SAMPAH.

Anonymous
Guest
Anonymous

Jib hanya sayang hadi bukan pas.

Anonymous
Guest
Anonymous

curi duit tabung masjid sebok satu malaysia curi ayam sekor ribut satu negara tak sekor pun org malaysia fikir sebab apa ini berlaku. rembat wang negara 2.6b haram sekor pon tak berkuit senyap menikus. islam sangat la malaysia.kepalabapak haram jadah mana islam mana keadilan.islam dedak.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bersatu ni cakap bedegar-degar konon-konon nya nak jadi ketua dalam Pakatan tapi bila bertanding hanya diberi enam kerusi.Buat malu ke mat sabu je

Cikgu najmi bodoo
Guest
Cikgu najmi bodoo

Hey kejora @ cikgu najmi bapuk bodoo…PH tak de ketua ngook….keputusan ikut suara majoriti parti2…

Anonymous
Guest
Anonymous

Pembahagian kerust DUN Pakatan Harapan Negeri sembilan PKR 12DAP 11Amanah 7PPBM 6 Tengok….kalau undi pakatan undi melayu dah berterabur dari majoriti besar kerusi melayu dah jadi majoriti kici-kici.Nampak gaya nya kalau Pakatan menang pru ni DAP lah lah yang jadi abang besar nya di Negeri Sembilan sebab dia bertanding di kawasan yang sure menang. Sedangkan kerusi melayu dalam BN solid ditandingi Umno. Jadi bodoh sangat lah orang melayu kalau memilih Pakatan jadi kerajaan kerana dengan sengaja dan suka-suka melepaskan kuasa pada DAP. Itu yang cikgu Habibur dan rakan-rakan cepat-cepat keluar PPBM sebab dia awal-awal dah tercium kebodohan ini.Cuma yang tinggal… Read more »

Cikgu najmi bodoo
Guest
Cikgu najmi bodoo

Hey kejora @ cikgu nami bapuk bodoo…ko bukan reti ilmu politik…setakat guru sekolah rendah…ko ade kuasa ape lantik DAP jadi abang besar…PH bukan mcm BN..

Anonymous
Guest
Anonymous

ada lagi ke PRO dalam Pas?

semua mcm lawyer taik kuching buruk dan Dr pesakit tak ikhlas temasuk engineer iskander samak rumah terbengkalai

PRo My ass

solat pun kiblat ke sri perdana

apa punya solat

dalam pas yg tinggal hamPAS

Cikgu najmi bodoo
Guest
Cikgu najmi bodoo

Ade lagi geng tak berserban dan tak berjubah dlm pas yg sayangkan jawatan yg dipegang….geng serban dapat habuan jota2 dari najib…geng tak serban tengok aje….geng bodoo

Anonymous
Guest
Anonymous

pas terbahagi….DUA geng PROFESIONAL & GENG LOBAI…
dongar citonya..geng pro….akan buat kejutan bosar…tungggggggggggu…

Anonymous
Guest
Anonymous

423

najib tukar demokasi kpd keleprosmahbasi

apa punya pengikut kapir ko niii

mcm hadi jilar bontot najib sampai ke lobang kunyit

Anonymous
Guest
Anonymous

Woi budin laknat..kau tak kan tulis moral buruk keluarga bapak dedak kau situa kutuk tak sedar diri..tapi asyik dgn hal orang lain..kau ni tentu penulis upahan..ilmu kau sama taraf dgn sampah..kau toleh sikit parti bunge kau..dahan tak ada dahan tiba2 ada bunge..nmpknya kena hanyut dlm longkang macam sampah lah di pru nanti..

Cikgu najmi bodoo
Guest
Cikgu najmi bodoo

Kejora@mat pork@ cikgu najmi bapuk bodoo penulis upahan umno risau tulisan budin yg sangat bisa….hahaha

Wong Fan Tun
Guest
Wong Fan Tun

Haiya..lu mat pork apa pantunLu mimang selupa katunSulah malam lu bulum titonLu mini telajang lu, atak melantun? Budin koboi lu sulah ciakapLu Led Indian koboi sulah tangkapBudin masuk lu lalam lokapAmpat dinding talak tingkap. Belambos,belambos lu pigi belambosLu Geylang mali juai eksosChow kit lu pigi belapa ongkosLokok john isap sulah belapa bungkos? Plulist,plulist lu subut hali haliLu tau kaa apa lia punya eltiLu manyak sayang,sokong penculiBos culi wang lu sokong sampei mati. Apa lu kunyit talok lalam storeLu tau ka ini atak kotorHaiya..lu sulah ingat pasai Singaporelu yadi lumbu,blother Singh matador.. Mat pork lu lagi ingat mau munangKita sini suma… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

BODIN KOBOI BUKAN SEBARANG KOBOI
KOBOI MESIA SUDAH HIJRAH KE OSTOLIA
STOK KUNYIT SUDAH TERBARAI KINI
PUAK DU SINI GUMBIRA TERKINJA KINJA
INI LAH BAHANA KLU DIPERINTAH PLURALIS INI..

KIKIKIKIKI… BERAMBOSSSS…

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

BERAMBOSSSSS…wak kojola kengkang bunting karabau!!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Hang ni Budin asyik duk cakap pasal parti orang saja, hang komen sikit pasal isu kat negeri sembilan tu, nak tau dari sudut pandang hnag pula…awat dema main jerit2 pasai kerusi..ulas sikit boleh?

Cikgu najmi bodoo
Guest
Cikgu najmi bodoo

Kejora@ mat pork@ Cikgu najmi cikgu bapuk bodoo,,,asyik meracau dlm blog budin…tak de isu nak lawan budin…hahaha

Fan Tun
Guest
Fan Tun

Se ekor katak melompat lambatDengan musang dia dah dekatAyam betina dah lepas tambatTiga ekor sekali berpakat.. Itu dia kisah semalam'Pahlawan Tua' mahu dihentamDulu tertunduk mencium salamKini si tua dianggap hitam.. Katak ini orang pun tahuDi mana dedak di situlah laluAyam betina kandang tak mahuKuat mengawan perangai tak malu.. Musang licik mencari mangsaRembat semua sambil ketawaHak si miskin dia pun rasaSudah kenyang tak cukup sendawa.. Bro Phantom bersamalah kitaKekadang tugas cemburu masaTanpa dedak kita sekataPakatan, Tun diingat sentiasa.. Pak Jubah senang dihatiSedondon pakaian berwarna pinkySi Bibir Merah dia dekatiApa yg dapat janganlah dengki! Sekarang Pak Jubah benci DAPKalau dulu berlaga pipiMCA… Read more »

Perak Man
Guest
Perak Man

Hahaha..terbaik bro fan tun..

Pak jubah tak merasa hairan
Pasal bukan negeri dia hendak ditawan
Biarlah musang dan katak buat pakatan
Janji tempat pak jubah jangan dilawan..

Sekarang tiada lagi ukhuwwah dalam persatuan
Cuma hanya kepentingan diri mencari makan
Perjuangan asal jauh menyimpang dari tujuan
Harap pak jubah dan rakan2 nya insaflah pulang kepangkal jalan..

Dulu, rajin sungguh pak jubah mengeluarkan ayat ayat
Kini lebih banyak berdiam terkulat kulat
Sekarang segala dibuat sibibir merah pak jubah sependapat
Seolah olah ada agenda lain dibelakang mereka berpakat..

Harus rakyat berhati hati
Perkara syubhah jangan didekati
Pada pru akan datang nanti
Pilihlah pakatan, Inshaa Allah perubahan akan ada, pasti..

diny yusof
Guest
diny yusof

Tun M tidak sensitif mohdaizat@bh.com.my KUALA LUMPUR: Tindakan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tun Dr Mahathir Mohamad mengadakan perjumpaan dengan duta negara Kesatuan Eropah (EU) disifatkan sebagai pemimpin yang tidak berpegang kepada prinsip. Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata Dr Mahathir ketika pentadbirannya dulu begitu sensitif apabila pembangkang mengadakan pertemuan dengan pihak luar. "Dulu Dr Mahathir begitu sensitif apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim mengadakan pertemuan dengan duta luar. Beliau menuduh sebagai kerjasama dan cuba campur tangan terhadap urusan negara. "Sekarang, beliau sendiri yang melakukannya dan seperti lupa apa yang pernah diperkatakannya dulu," katanya.… Read more »

diny yusof
Guest
diny yusof

Despite EU palm oil ban, biofuel problems will continue Members of the European Parliament have rejected an attempt to phase out support for crop-based biofuels. So what's next in the food versus fuel debate? After years of controversy surround the European Union's financial support for using palm oil as biofuel in cars, last week's news that the European Parliament has voted to ban such subsidies seemed like welcome news. But as the details emerged, campaigners have pointed out that this new legislation is unlikely to end the destructive practice of razing land in tropical areas to grow this controversial crop.… Read more »

diny yusof
Guest
diny yusof

cont'd… 'Powerful lobby' The European Parliament voted against an idea to phase out crop-based biofuels But the European Parliament's industry and agriculture committees continued to carry forward the biofuel lobby argument that dropping the targets would destroy the nascent industry, and recommended that the renewable fuel transport target even be increased to 12 percent for 2030. Herman described the biofuel lobby as having "steamrollered" the European Parliament "into abandoning reforms that aim to stop burning food for fuel." Herman says that if all crop-based biofuels were banned, the market would instead turn to electricity to meet the renewable transport goals.… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

KEJORA ANUNYA KOCIK
HA…HA….HA…

KEJORA ANUNYA KOCIK
HA…HA….HA…

KEJORA ANUNYA KOCIK
HA…HA….HA…

KEJORA ANUNYA KOCIK
HA…HA….HA…

Anonymous
Guest
Anonymous

betullah tu anon 23:21

anu kejora sebesar rokok john je

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Kepala mancis..kihkihkih

Anonymous
Guest
Anonymous

http://orangni.blogspot.my/2012/07/taiping-malicikgu-najimy-ayam-tempang.htmlt Taiping Mali@cikgu Najimy: Ayam tempang belaan UMNO Perak Didalam ruang utama sebuah laman blog portal yang dimilik UMNO Perak mengeluarkan sebuah artikal konon-nya isu panas karangan hipokrik seorang blogger yang juga seorang guru yang masih mengajar di Sekolah Kebangsaan Plama Kemunting Taiping Perak. Tak lain tak bukan beliau ialah cikgu Najmi yang mengunakan nama pena dilaman blog sebagai Najimy…. Hahaha…sikit je diubah namanya… Dalam isi kandung artikal hipokrik cikgu Najmi @ Taiping Mali ini mempersenda dan mempertikai beberapa nama besar yang menyertai PAS setelah bersara dari perkhidmatan kerajaan, sasaran Cikgu Najmi ialah Datuk Fauzi Shaari yang didakwanya didesak keluarga… Read more »

diny yusof
Guest
diny yusof

National debt close to critical level, says don : Dr-Yeah-Kim-Leng-economy© Provided by MToday News Sdn Bhd PETALING JAYA: An economist has warned that Malaysia’s debt is fast reaching the maximum level for a developing country, saying much of the blame lies with the government’s fervour for large-scale infrastructure projects. Yeah Kim Leng, a professor at Sunway University’s Business School, noted that the nation’s direct debt now stood at 52% of its gross domestic product (GDP) and contingent liabilities guaranteed by the government, such as for loans taken by government-linked companies, were between 20% and 30% of GDP. He said total… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Cikgu Najmi bodoo ni ke yg hari tu kena tangkap kes meliwat anak jiran?

Anonymous
Guest
Anonymous

Kejora bapuk kengkang laah cikgu najmi taiping mali…

Anonymous
Guest
Anonymous

Kejora masuk dgn pantun seloka lah wahai bahlol lahanat bodoh keturunan.

Anonymous
Guest
Anonymous

22:23,
ini alam cyber la kejora!
lagi pon semua 1 negara tahu kamu tu sesumpah, 1001 penyamaran kau buat!
partner kau yg sentiasa nak “mamposkan umnobnpas“ tu tau, tanya dia! jap lagi dia dtg la tu kot…….

Anonymous
Guest
Anonymous

aaaaaaa…..kan dia dah senyap……dia tngah salin kulit la tu! sesumpah le kata kan?!!!

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Senyaplah kejab sebab sdg hisap rokok john…

Anonymous
Guest
Anonymous

KALO KEJORA MASUK CALON

MASA DIA BERUCAP KAT PENTAS

AKU BALING DENGAN TELOR BUSUK

BIAR DIA..MAMPOSSSSSSSSSSSSSSSS

kikikiki

Anonymous
Guest
Anonymous

Ya…kau baling dgn telor kau lah sbb telor kau besar, pelir kecik.

Anonymous
Guest
Anonymous

bodosss…
telor sendiri melekatlah…bodo..

anu aku 7 inci
anu ko, 1 inci

jauhtu beza….

pi la berobat ,wahai kejora bodo

kihkih

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Jgn main2 oiii..pungkoq kejora tonggek tapi kalau berjalan kengkang. Faham2 laa…john brutally punya pukulan. Tercirit juga kejora

Cikgu najmi bodoo
Guest
Cikgu najmi bodoo

PAS Kelantan akui era Najib lebih baikOleh Ramli Ibrahimbhkb@bh.com.myKONGSI ARTIKELShare Tweet ShareGUA MUSANG: Kerajaan PAS Kelantan mengakui era pemerintahan Datuk Seri Najib Razak jauh lebih baik berbanding zaman pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri dalam memberi kebaikan kepada rakyat di negeri ini. Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, berkata keadaan itu berikutan terdapat kerjasama baik antara kerajaan negeri dengan Kerajaan Persekutuan ketika ini sehingga membawa banyak perubahan kepada Kelantan. Beliau yang juga Naib Presiden PAS berkata, keadaan sebaliknya pula berlaku ketika pemerintahan Dr Mahathir kerana dilihat seperti terdapat ketegangan dengan kerajaan negeri sehingga mengetepikan segala… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Nama pon negeri pembangkang
bantuan nya sikit, biasalah

Nasib baik aku tak jadi PM
kalu tidak!!!
satu sen pon aku tak kasi

kakakakakaka

Cikgu najmi bodoo
Guest
Cikgu najmi bodoo

Pas bodoo….najib nak tendang pas di kelantan…

Anonymous
Guest
Anonymous

Cikgu Najmi bodoo, anak jiran bawah umur pun kau liwat.

Anonymous
Guest
Anonymous

Najib baik ada makna tuuuu…
Ko ingat najib nk bg free je kt kelantan. Klu tdk tentu dia x mngungkit kebaikan yg dibuatnya.
Klau ikhlas memberi tentu dia akan bantu senyap2

Anonymous
Guest
Anonymous

Menyampah nya aku dengar ucapan N.Amar…..konon2 perasan dialah paling cerdek..Tun Mahathir tu hanya dok bawah tapak kaki dia jee la tu.Perasan betul N.Amar….tolong telek dicermin sikit la weih!!…setaraf ke kamu tu dengan Tun??…yang aku nampak hujung kuku kaki Tun pun tak sampai kamu tu!!….perasan jee yang lebih…konon2 dah jadi kawan baik dengan PM….nasib baikla kamu kebutulan PM pun tengah dok nazak sekarang,kalau tidak setakat muka kamu dan puak2 sesat kamu tu Najib pun tak hingin pandang!!….insaf2lah N.Amar weih sebelum kamu terlambat.

Anonymous
Guest
Anonymous

Zack tokey babi pasar borong dah mampus ke belum? Payah betul tokey babi ni nak mampus.

Cikgu najmi bodoo
Guest
Cikgu najmi bodoo

Babi belaan jho lo blm mampoos lagi..abihkan boraih jeer..

Anonymous
Guest
Anonymous

woi kejora!
Kalo ko brani,
Hang mai utara!
Masuk calon, kita lawan!

Anonymous
Guest
Anonymous

Aku tak berani lawan sbb telor kau besar walaupun pelir kecik.

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Kejola mana larat nak berjalan ke utara sebab kaki dia pendek pungkoq dia tonggek teloq pun landog

Anonymous
Guest
Anonymous

PILIHAN DI TANGAN ANDA. MAHU TERUS KEKAL DALAM KESEMPITAN HIDUP? ( mungkin lebih sengsara lagi) undilah umnoBNpas lagi. ATAU MAHUKAN HIDUP YANG LEBIH BAHAGIA DAN SELESA? PILIHLAH, UNDILAH PAKATAN HARAPAN ( PH = AMANAH + DAP + PKR + PPBM ) HANYA ANDA , RAKYAT MALAYSIA YANG BOLEH MENGUBAH! MAHUKAH ANDA? INI TAWARAN DAN JANJI KAMI “PAKATAN HARAPAN“ MAKA, Pakatan Harapan bermuafakat dan bertekad untuk melaksanakan janji-janji berikut apabila Pakatan Harapan mendapat mandat rakyat untuk membentuk Kerajaan Persekutuan selepas Pilihanraya Umum ke-14: 1. Membentuk sebuah kabinet berwibawa; gandingan yang berpengalaman, berkelayakan dan berkemampuan; 2. Menjadikan Parlimen sebagai sebuah institusi yang… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Kau je yg sempit hidup sbb bodoh bahlol busuk hati kucing kurap tak guna lebih baik mampoos.
Makcik pakcik Felda ada ladang 10 ekar. Kau ada apa? Harap kan ada otak berulat

Cikgu najmi bodoo
Guest
Cikgu najmi bodoo

Makcik pakcik felda masih ramai tak dapat hak milik kerana hutang hingga ke cucu cicit…ko bodooh kena tipu nak tipu orang plak…jho lo kaye free najib bagi…ko dapat tahik jho lo jee…hahahaha…boloo melayu..

Anonymous
Guest
Anonymous

Felda dah kosong sbb makcik pakcik Felda dah lari balik kampung asal. Makcik pakcik Felda dah merempat.

Kalau cikgu Najmi bodoo tak Caya, cuba ramas telor kau, dah tembelang ke belum?

Cikgu najmi bodoo
Guest
Cikgu najmi bodoo

Kejora@cikgu najmi bodoo guru tadika mcm najib jugak mana ade telor…hahaha…orng umno sema tak bertelo….telor plastik…takut cina jho lo..hahaha…

Anonymous
Guest
Anonymous

Yg kantoi melancap dpn laptop kini dlm PH
Yg kantoi khalwat dengan bini orang kini dlm PH

Pilih lah PH, utk kesejahteraan negara.

Cikgu najmi bodoo
Guest
Cikgu najmi bodoo

Yg kantoi ketua prompak berjemaah masih ketua umno…yg bodoo ahli2 umno dan penyokong umno berketuakan ketua prompak berjemaah…..hahaha….

Ketua umno lah yg melesapkan tanah felda kepada promenade…

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Wak kojola kengkang tu dulu pernah kerja dgn felda sebagai peon…

Anonymous
Guest
Anonymous

Jangan hina2 orang kelantan dan negeri mereka,kena ingat mati semut kerana gula,tak pernah semut mati kerana cuka…..nak dapatkan undi orang,kena le bermanis muka dan baik budi bahasa…jgn ikut kata2 & tingkah laku kepala bapak tu…ish…ish
Melayu kelantan pandai berniaga oi…

Anonymous
Guest
Anonymous

NAJIB PENIPU

2010 KATA NAK TAMBAT SG GOLOK

2015 KATA NAK TAMBAT SUNGEI GOLOK

2018 KATA NAK TAMBAT SONGAINGOLOK

BIBIR MERAH NI KUAT MENIPU

Anonymous
Guest
Anonymous

Apa yang kau meroyan ni bahlol
Mcmana org gila mcm kau boleh ada dlm masyarakat?

Cikgu najmi bodoo
Guest
Cikgu najmi bodoo

Orang gila berketuakan ketua prompak berjemaah daa…

Anonymous
Guest
Anonymous

pokok belum berbuah PAS dah panjat

apehal

leeerrr nak skodeng anak dara

dara mana

MAK BADAK

ptuiih… itu ko panggil dara… ptuih..

bagi free pun tak nak

Anonymous
Guest
Anonymous

Bahlol..jgn bazirkan ruang komen lah.

Cikgu najmi bodoo
Guest
Cikgu najmi bodoo

MONDAY, JANUARY 29, 2018Hj Hadi nak panjat Pokok tak berbuah pula dah…. Hj Hadi kata, PAS bukan parti yang laksana Mat Jenin kerana cuma memanjat pokok berbuah namun mati akibat bergayut di dahan rapuh. Sebaliknya, kata presiden PAS itu budaya parti berkenaan tidak hanya memanjat pokok yang berbuah saja seperti dalam cerita Mat Jenin "PAS sanggup memanjat pokok yang tidak berbuah dan belum berbuah kerana keyakinannya akan berbuah (juga) apabila tiba masanya jika dibajakan atau dicantas dahannya. ~ Baca lagi di malaysiakini Ish Ish… Hj Hadi, hang nak gi panjat pokok tak berbuah apa kena dengan ko? Biar betul ji!… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

hardy wang

edy wang

keldai hadi

yahadi

hadi sendat sotong

hadi baldi

hadi keladi

tohan hadiiiiii

byk betui nama hadiii.. klon ke apa

Anonymous
Guest
Anonymous

Apa kata kita tukar Angan2 mat jenin …yg dulu menjadi

Angan2 Haji hadi pula..yg trkini

Ramly Ahmad
Guest
Ramly Ahmad

Dah berserabut..kusut..dah cikgu..camno!

Anonymous
Guest
Anonymous

Pemimpin2 PH kena berhati2 dgn strategik bn yg licik ni,bermcm2 kemungkinan boleh berlaku pd saat2 terakhir seblm hari mengundi….
Diharap pemimpin2 PH dpt kekalkan perpaduan dgn jitu kerana matlamat utama PH jatuhkan bn
Rakyat sgt mengharapkan perubahan,setlh PH berkuasa perbetulkan dan perbaiki semula segala kerosakan dek tangan najib
Hormatilah pengasingan kuasa antara legistif,eksekutif dan judicary…
Hadkan kuasa pm,dan pegang jwt cukup 2 penggal saje…jgn ulangi kesilapan besar ini lagi,AG,kpn,bnm dan Sprm bertj terus kp parlimen,jgn spt sekarang bwh pm,hancur negara…….

Anonymous
Guest
Anonymous

Pemilihan calon BN untuk DUN Kelantan akan di buat oleh Ketua pengurusi BN Kelantan, Datuk Mustaffa Muhammad. Mungkin Datuk Mustaffa dan Datuk Amar ( MB Kelantan ) akan bekerjasama untuk menghadiahkan Kelantan kpd PAS pada peringkat DUN, dan menghadiahkan Peringkat Parliment kepada BN.

Dengan cara ini akan memudah MP dari Kelantan untuk meminta apa2 bantuan dari Pusat

Anonymous
Guest
Anonymous

Ralat,.
Ketua Pengurusi = Pengurusi

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

DUN Chow Kit road Wak Kojola kengkang lima duit drp parti chap ayam pasti akan menang tanpa bertanding.

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Awwwww…

Ckgu Najmi Taiping Mali
Guest
Ckgu Najmi Taiping Mali

Pakatan Harapan pilihan baru rakyat KelantanIKTISAR Kamaruddin Md Nor sedia berganding dengan Husam.ORANG Kelantan disifatkan sebagai orang yang berani melakukan perubahan, redikalis. Itulah gelar kepada orang Kelantan dalam politik. Mereka tidak kekal kematu hanya dengan sebuah kerajaan mentadbir dan memerintah mereka seperti rakyat negeri lain. Mereka berani dan sanggup berubah demi nasib mereka. Lantaran perubahan itu Kelantan pula dikenali sebagai universiti politik terbuka. Sejarah menunjukkan sudah tiga kali kerajaan Kelantan bertukar ganti. Pertukaran itu berlaku di antara dua buah parti (komponen) sahaja, PAS dan Umno. Pertukaran pertama tahun 1959, yang kedua 1978 dan ketiga 1990. Pilihan raya ke 14 peluang… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Zack tokey babi pasar borong dah mampus ke belum? Payah betul tokey babi ni nak mampus.

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Alhamdulilah aku hidup lagi wak.
Hang apa habaq?
Malam ni tak berniaga ker wak?
Bangla2 kat Chow Kit tu dah dapat gaji…
Apa lagi wak. Hang boronglah depa tu malam ni…lepas tu ceritalah sikit kat aku rokok bangla lagu mana..

Anonymous
Guest
Anonymous

yang menanya tu

bila nak cari makan hasil halal

ini dok dalam blog 24jam cari makan haram MO1 bagi

pantat betul mulut kamu mcm pembekal babi ke pasar borong

Cikgu najmi bodoo
Guest
Cikgu najmi bodoo

Wak kojola babi belaan cina prompak Jho lo patut mampoosss dulu…..hidup susahkn melayu jee…

Anonymous
Guest
Anonymous

Cikgu Najmi ni ke yg meliwat budak sekolah?

Cikgu najmi bodoo
Guest
Cikgu najmi bodoo

Yg liwat altonya dan zz daa

Anonymous
Guest
Anonymous

Cikgu najmi tu wak kojola bapuk kengkang 5 kupang daa…

Anonymous
Guest
Anonymous

BERITA BAIK

KAJIAN
TERBARU DARI MERDEKA CENTER
MENUNJUKKAN JELAS
PART ISLAM PAS AKAN
LINGKUP DI KELATAN

INI BERITA BAIK
UNTUK WARGA KELANTAN
INI BERITA BAIK UNTUK 03

NATANG BEWOK MANA
YANG AKAN JADI MB?
C

Anonymous
Guest
Anonymous

Yg akan jd MB ialah dari baka keturunan demo lah, sbb ada DNA babi.

Nate beruk weh

Anonymous
Guest
Anonymous

selepas lobai semua kalah

teringin nak suntut bini bini deme.. apa tunggu lagi lepaskanlah bini bini hasil dedak MO1 1mdb tuuu

bini attakanan boleh tahan..juga..

tapi kena standby Q7 satu !!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Najib dan umno dah tahu hadi dan pas bodoo…hihihi….sPas makanan umno…
Pemimpin pas berserban berjubah pon nak mewah jugak…

Anonymous
Guest
Anonymous

Eeeeeeebrahhhimmmm ali@kodok@katak puru

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau aku jadi macai Umno ishhhh Malu lahhh dapat ketua bacol macam si najib ni.

Muka macam kepala bapok, suka mencuri, suka menipu, dah tuh penakuttttt pulak tu. Walaupun Telo dia bini gemok dia dah genggam tapi tak kannn lah takut dgn Tun yg berumur 93 Tahun ! Nak jumpa pun tak berani, menggigil lutut kahkahkah.
Oiiii Cai Malu ahhh. Daripada korang sokong najib kepala bapok kan lagi baik korang gi mati !

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Sepupu dia hisam auww..auwww

Anonymous
Guest
Anonymous

hisshapudin tu ker

ehh bini cun pun main batang juger

umno ni parah dah

Anonymous
Guest
Anonymous

Dulu dah janji nak beri 5 negeri pada ambo, ari ni doh u turn plok! ehhhhh…..kuat konar sungguh mu jig!!!

john storm
Guest
john storm

Najib datang hulur dedak

Anonymous
Guest
Anonymous

ahli pas yg marah HAJI HADI PEMECAH BELAH PARTY BILEH

BOIKIT PRU14

#BOIKOTHAJIHADI

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Tak payah percaya kat keldai hadi lah. Tak payah ikut dia pun!!!
Siapa yg iktiraf dia sebagai ulama besar ni….?

Anonymous
Guest
Anonymous

19:17,
Tak payah lah boikot2 tuh!……
ahli pas yg marah HAJI HADI PEMECAH BELAH PARTY BOLEH lah berikan undi kpd PAKATAN HARAPAN
( AMANAH, PKR, DAP, PPBM DAN WARISAN ) YG NAK MANSUHKAN GST IBU SEGALA PUNCA KENAIKAN KOS SARA HIDUP KITA. 1MDB pon akan dibuat RCI. segala aset / harta / wang kita di luar negara akan PH kembalikan kpd Perbendaharaan Malaysia untuk kita rakyat jelata.

So , lupakan lah boikot2 tu. Beri undi pada PH insyaaAllah berfaedah. Amin.

hapuskanunmobn hapuskanumnobn marihapuskan

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Keldai hadi tu methematics pun tak tahu.

Anonymous
Guest
Anonymous

mana budak sewel yg selalu kata madey buruk

mana budak sewel ni yg masih dok mengepit hisap nenen mamak dia

NAJIB KAMU LAH PM PALING PARIAH

PERGI INDIA BUKAN SBG MAHARAJA

TAPI MCM KELING PARIAH

BIBIR MERAH KULIT CERAH TAPI TARAF PARIAH BILA SAMPAI INDIA

SAMPAAAAAAH ANTARABANGSA

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Dah kena tangkap kot oleh warden hospital bahagia tanjong rambutan sebab dulu dia lari malam dgn john.

Anonymous
Guest
Anonymous

APA KATA MAJLIS RAJA RAJA DI ATAS KEPUTUSAN MAHKAMAH

ISLAM PERLU KEMBALI JADI HINDU

MAMAK KEMBALI JADI KELING

TAHNIAH MAHKAMAH BESAR MALAYA BUAT KEUTUSAN YG DI SOKONG SEMUA TERMASUK PAS DAN HAJI HADI

INI KEADILAN DALAM ISLAM

BUDAK YG D PAKSA JADI MAMAK PERLU KEMBALI JADI KELING

HADI DAN PAS SOKONG. BAGUIH LER TEW

Anonymous
Guest
Anonymous

Apa yang kau meroyan beruk gila ooi.
Apa kata kalau kau mampus dgn rupa babi?

Anonymous
Guest
Anonymous

Kau la yg meroyan 21:33..tak tau perkembangan donia sebok maki orang kat sini..dah makan ubat ke belom?

Anonymous
Guest
Anonymous

Kelantan bukan milik Najib pun.

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Dia boleh beli kelantan apa kalau dia mau!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

MANA BLOGGER SEWEL UMNO BODO

MANA

MANA BLOGER YG KATA BUDIN SAMPAH

MANA MACHAI BABEEEE NI KLUAR …

Aman
Guest
Aman

Bodo mu

Anonymous
Guest
Anonymous

biar kelantan JAHANAM

memyusahkan MALAYSIA negeri miskin papa kedana niiiii

Anonymous
Guest
Anonymous

benci najib dan hj hadi pun cerdiklah sikit jgn main pukul rata habis satu Kelantan…..hang dah smp belum kat Kelantan?
cakap sedap mulut kata miskin?

Anonymous
Guest
Anonymous

Bukan Kelantan yg miskin papa kedana yg menyusahkan, tapi melayu mcm hang Ni yg menyusahkan. Kaya Sgt ke?. Bodoh piang punya melayu

Anonymous
Guest
Anonymous

mampos lah dgn pas pis pupus

Aman
Guest
Aman

Lawak

Anonymous
Guest
Anonymous

Pas pd najib nazak adalah seperti mangkuk tandas. Duduk untuk melePAS. Walau begitu pas ttp rela jd mangkuk tandas najib nazak ni. Mahal bayaran yg najib nazak buat untuk jadikan pas mangkuk tandas.

Anonymous
Guest
Anonymous

b*b* NAJIB

malaikat sunyi
Guest
malaikat sunyi

saya first yayayayaaaaa

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Pas nak jadi king maker saja. Soal halal haram depa tak ada apa2 masalah.
Keldai hadi boleh ubah hukum hakam ni bila2 masa saja.
Peanuts…

Tauke Apam
Guest
Tauke Apam

Ini semua sandiwara Najib Al Lahanat dgn Hadi Al Sesat.
Kat belakang pentas , salam tangan, peluk, cium mulut.
Macam lahh org tak tau.

Mudah mudahan Jahanamlah umno dgn Pas Pru 14 ni !

Anonymous
Guest
Anonymous

TS Khalid sedang mengusahakan kerajaan campuran PAS dan Umno/BN di Selangor,selepas PRU 14 nanti.Di Kelantan pun sama.

Anonymous
Guest
Anonymous

……RCI Memali bila wooiiii…..

Anonymous
Guest
Anonymous

Kelantan ni bukan ada apa faedah pun…

…kalau menang pun buat menghabiskan beras saja…

… rakyat kelantan pun lari cari makan kat luar…….

…..kalau menang kat negeri ni, memang balaa……

Anonymous
Guest
Anonymous

Baru je berbaik-baik dgn najib… lebai2 Pas dah boleh beli kereta mewah, kawin 2,3,4… rumah banglo baru . ishhh tuh belum lagi dapat jadi king maker . Ishhh jadi billionaire lahh lebai2 Pas ni oiii. Sana sini boleh cedok ! PM pulak kaki curi kahkahkah sedappp laa

Apa dia ada kisah pasal hukum hakam.. reporter tanya soalan je… hadi tolak kat Allah … senang jerrr .

KahKahkah !

Anonymous
Guest
Anonymous

Pas sebagai king maker untuk bn menang 2/3 pru14. Londeh belaka no hal pasal dah masyuk. Apa guna jadi mp dan adun, nak dpt berjuta pun susah. Jadi king maker, boleh berjuta.

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Nak sgt buat RCI memali?

Pi korek dulu kubur yg kononnya para syuhada pas kerana itulah janji keldai hadi kpd mereka yg bangun menentang kerajaan dgn senjata dan bercita cita nak tubuhkan kerajaan lslam.

Awat? Tok nenek kita sejak dulu kala mati dlm keadaan kapiaq ka sebelum pas ada?

Pas ni agama kah?

Kalau pas tu agama jadi agama lslam ni apa?

Nabi dgn para2 sahabat ni ahli2 pas lah?

Ramly Ahmad
Guest
Ramly Ahmad

Paspispus…kusuuut..sraabuuut..kambuuss..teruuss..
Lebih kurang gitulh bro zack

Anonymous
Guest
Anonymous

Budin2Poyi la mabok! Big reform start from Onn Jaafar gathering all Malays to unity … Tunku reform to make reality to Independent, then come reforming Malay to utilize land the Green Book by Tun Razak, solidarity by Hussein Onn as to remember his father Onn Jaafar giving big role big reform by Mahathir next to Abdullah Ahmad Badawi then now Najib (done so far good transforming Malaysia to greater grand design) … What we need is the most awaiting man the very best creation and very best fabrication of Allah the Almighty … to reform all mankind to become brotherhood… Read more »

The Phantom
Guest
The Phantom

Tak ada mana umno nak lepaskan peluang merampas semula Kelantan.

Dengan bantuan yg diberi kepada Kelantan…..maka Pas terrrpaksa memikol rasa terhutang budi yg tak bertepi.

Jadi terrkedulah Pas tak berani nak tunjuk taring sangat sebab takot terrrmiss bantuan2 di masa akan datang.

Maka 3 penjuru ialah laluan terrrbaik untuk survival politik mereka. Dapat tempiasss sikit pon jadi lerrrr……

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Budin

Tunjukan gambar dewan terbuka SMK Hutang Melintang yg berharga RM600,000 tu.

Ini kawasan parlimen zahid komedi. Sebiji mcm kandang lembu!!!