KARTUN DALAM FELDA

1. Bila kita tonton cerita kartun dalam TV, kita kena sedia lihat kisah-kisah temberang..contohnya watak tertentu  dah kena hempap dengan sesuatu yang berat, badan dah hancur berkecai, lepas tu boleh hidup balik. Itulah misteri kartun.
2. Bila lihat isu tanah Felda di Jalan Semarak , saya  sorang lah, rasa mcm tonton cerita kartun juga. Mana taknya? Mula-mula kata tanah Felda bernilai jutaan ringgit dah kena pindahmilik kpd sebuah syarikat.
3. Lepas tu, keluar kenyataan Felda tak dapat sesen pun drp transaksi bernilai juta tu.
4. Lepas tu, ada laporan polis. Lepas tu , polis ambil keterangan gn dan keterangan mantan Pengerusi Felda yang diambil paling last diambil sebab katanya dia di luar negara. Tu tak termasuk sebelum ni yang meskipun ada tuduhan skandal lain yang dikaitkan dengan beliau , dia masih dihantar ke SPAD oleh “orang tu”.
5. Lepas tu, timbul berita kata mantan Pengerusi Felda tu sebenarnya dah balik dan ada di Malaya – siap boleh pengerusikan mesyuarat UMNO lagi. Wartawan nampak dia kat Malaya..polis mcm tak nampak je atau sengaja tak nampak..wallahu ‘alam.
6. Ya beliau akhirnya dipanggil juga..isunya bukan dia dipanggil juga akhirnya, tapi kenapa dia boleh tak dipanggil lebih awal dari tu dalam keadaan dia ada kat dlm negara..itu isunya , tapi itulah kartunnya.
7. Yang terbaru kata tanah tu dah dipindahmilik semula kpd Felda semula tanpa kos..ini lagi kartun. 
8 Yang lagi best kartunnya , meskipun dlm Akta kata transaksi yang “dubious” tu perlu dapat persetujuan menteri yang jaga Felda- MO1 lah , Pengerusi Felda yang sekarang kata PM tak terlibat ( ikut laporan media lah)
9.Meskipun dikatakan MO1 tak terlibat ,tapi itu bukan bermakna dia tak perlu bertanggungjawab. Bila melibatkan kuasa dia utk “approve” ( termasuk kuasa utk tak approve lah ), isu dia terlibat atau tidak , bagi saya, dah tak relevan.
10. Jika dia approve pun dia bertanggungjawab, jika dia tak approve pun dia kena juga bertanggungjawab. Sebab macam mana dlm keadaan dia tak approve benda tu boleh diteruskan juga..awat dia tak tahu? Dia buat apa selama ni? 
Patutnya polis kena juga panggil dia untuk bagi keterangan. Tapi dlm cerita kartun saya rasa bukan polis yang akan panggil dia , silap haribulan polis pula yang kena dipanggil oleh dia.. Kan cerita kartun.mesti ada unsur humour!
11. Lagi satu MO1 yang lantik mantan Pengerusi Felda tu..so dia tak boleh lari daripada tanggungjawab juga. Jika tak dari segi legal sekalipun, paling kurang dari segi politik atau moral.Kalau dia masih ada moral lagi lah. 
Tu lah cerita kartun..saya harap isu Felda ni bukan cerita kartun lah YB JB.
Mohd Hanipa Maidin
Ahli Parlimen Sepang.
Updated: 26 March 2019 — 1:58 pm

104 Comments

Add a Comment
  1. Kepada orang-orang muda, bersiap sedialah menyaksikan pertarungan antara Barney (purple dinosaur) melawan Tyrannosaurus Rex (T-Rex).

  2. Rakyat dengn parti PH mereka lebih percaya
    PRU14, PH pastii akan menang dgn bergaya
    Dengan MO1NAJIB, rakyat tak mahu terpedaya
    Kalau BN menang, negara pastii dlm bahaya

    mamposumnobn mamposumnobn mamposumnobn

    Cikgu Kejora terus temberang berpantun madah
    Semakiin kecut ler, pelir Kejora haram jadah
    Bapok ni terus tak berani nak keluar lagi dah
    Huerghh ptuihh…muka dia hamba nak ludah

    mamposumnobn mamposumnobn mamposumnobn

    Terus hilang lesap, cai2 bingai BN maa chi bai
    Agaknya dah sedar, BN kubor dah melambai
    Depa hanya berani tibai, Pas punya pak lebai
    Tapi diam menyepi je bila hamba sekeh tibai

    MAMPOSUMNOBN MAMPOSUMNOBN MAMPOSUMNOBN

    Tiada lagi kelibat cai2 bingai, anjing Barisan
    Tak lagi menyalak, agaknya udah kepenatan
    Posting Shahbudin sentiasa je dapat sambutan
    Agaknya dah tiada dedak dari MO1Najib setan

    MAMPOSUMNOBN MAMPOSUMNOBN MAMPOSUMNOBN

    Cai2, seperti kekalahan depa udah mengaku
    Semua sudah murung monyok macam kera duku
    Posting ShahBudiin sentiasa saja laris laku
    Diam bodoh je cgu Kejora AKU tibai dan paku

    MAMPOSUMNOBN MAMPOSUMNOBN MAMPOSUMNOBN

    Dacing BN dah dipenuhi tahi berchampor air kencing
    DiBuat mandian macai2 umnobn pas beramai ramai
    Dengan Kos sara hidup kini yang semakin meruncing
    Jom pastikan BN berkecai dalam PRU 14 yang nak mai

    MO1PMNajib tak dapat disingkirkan hanyalah dongengan
    Kami rakyat akan jentik dia cuma guna tiga jari tangan
    PRU14 ini ayuh semua rakyat berikan dia satu penangan
    Pastikan umnobnpas setan hanya tinggal dalam kenangan

    mamposumnopasbn mamposumnopasbn mamposumnopasbn

    UNDI PAKATAN HARAPAN UNTUK MARUAH DIRI DAN NEGARA

    kaaachaaang je cikguuuu!!!!!

  3. Rakyat dengn parti BN mereka lebih percaya
    PRU14, BN pastii akan menang dgn bergaya
    Dengan Madey, rakyat tidak mahu terpedaya
    Kalau PH menang, negara pastii dlm bahaya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  4. Cikgu Kejora terus garang berpantun madah
    Semakiin kecut ler, pelir Suman haram jadah
    Bapok ni terus tak berani nak keluar lagi dah
    Huerghh ptuihh…muka dia hamba nak ludah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    1. Kebolehan orang umno sekarang tinggal mencarut ajerrr… umor dah sampai hujung… dedak dah nak habis….isu Felda org dlm yg pecah kan rahsia…. UMNO tgh nazak sekarang nie…. banyak2lah bertaubat…..

  5. Terus hilap lesap, cai2 bingai PH maa chi bai
    Agaknya dah sedar, PH kubor dah melambai
    Depa hanya berani tibai, Pas punya pak lebai
    Tapi diam menyepi je bila hamba sekeh tibai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  6. Posting Budin langau serupa sampah semak
    Tidak lagi dapat sambutan dari cai2 pukimak
    Suman pelir mampos takkan le sdg berjimak
    Tak bak keluar lagi komen puji si tua mamak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  7. Cai2, seperti kekalahan depa udah mengaku
    Semua dah murung monyok mcm kera duku
    Posting Budin langau pun mcm dah tak laku
    Diam bodoh je bila cgu Kejora tibai dan paku

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  8. Tiada lagi kelibat cai2 bingai, anjing pakatan
    Tak lagi menyalak, agaknya udah kepenatan
    Posting Budin langau tidak dapat sambutan
    Agaknya dah tiada dedak dari Matdey setan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    1. rajin bapok buat pantun ari nih

      ade ape-ape ke

      dah dapat lebih kot

      KIKIKIKI

  9. Padan dgn muka si bacul Wak Seman Kadok
    Belagak rimau, tak sedar dia hanya pelandok
    Belum kena, hamba punya penumbok cedok
    Tapi dah tesadai jadi kubor punya pendudok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    1. sIANG TADI dAPAT BATANG jOHN KOT

      kikiki

      mesti klimax tahap 5

  10. Laporan: Pengedar Proton tertekan, perlu bergabung atau tutup

    January 18, 2018

    Proton Holdings mahu pusat pengedaran dan servis sehenti menambahbaik pengalaman pembelian, tetapi beberapa pengedar kecil-kecilkan berdepan kesukaran.

    KUALA LUMPUR: Baik pulih pengedaran Proton Holdings Bhd mungkin menyebabkan beberapa syarikat pengedar bergabung atau ditutup.

    Buat permulaan, Proton meminta 280 pengedar dan pusat khidmat menaiktaraf premis mereka menjadi pusat pengedaran dan servis sehenti, lapor The Malaysian Reserve (TMR).

    Beberapa rakan Proton yang hanya menjual kereta kini perlu bergabung dengan rakan-rakan yang hanya menawarkan servis.

    Itu salah satu daripada banyak perubahan yang diperkenalkan ketua pegawai eksekutif Proton yang baharu, Li Chunrong, untuk pusat-pusat pengedaran dan servis. Perubahan itu mahu mengukuhkan jenama dan menambahbaik pengalaman pembelian.

    Li diantik CEO Selepas Zhejiang Geely Holding Group Co Ltd membeli 49.9% pegangan dalam Proton daripada DRB-Hicom Bhd tahun lalu. DRB-Hicom mengekalkan pegangan 50.1%.

    Menurut TMR, perubahan yang Li laksanakan itu bermakna beberapa pusat pengedaran Proton yang tertua mungkin tidak akan dapat diterima.

    Setakat ini hanya 4 pengedar yang menandatangani perjanjian naik taraf rangkaian pengedar baharu, menurut kenyataan oleh syarikat itu bulan lepas.

    Empat pengedar itu sebahagian daripada 28 pengedar utama yang dibawa Proton untuk melawat outlet Geely di China tahun lepas.

    TMR memetik salah satu daripada 4 pengedar itu, Pengarah Setia Gemilang Auto Sdn Bhd Andrew Quek, sebagai berkata: “Kami akan bina ruang pameran mewah yang boleh memuatkan 11 kereta pameran, 14 takal servis, 10 ruang mengecat kereta, 30 parkir kereta pelanggan dan ruang kawasan istirahat baharu.”

    Outlet itu dijangka siap Jun tahun ini.

    Bagaimanapun, TMR melaporkan pengedar-pengedar kecil, ada yang sudah lebih 20 tahun menjadi rakan Proton, berkata syarat baharu Proton itu terlalu sukar untuk mereka dan mohon bertolak ansur.

    TMR memetik seorang pengedar tidak dinamakan sebagai berkata: “Difahamkan untuk kami melakayakkan diri sebagai pengedar tulen untuk mana-mana jenama, secara idealnya keperluan untuk sebuah outlet jualan, servis dan alat ganti (3S) perlu dipenuhi.

    “Bagaimanapun, pusat sehenti 3 dalam 1 itu diluar jangkauan kami, terutamanya bagi mereka yang beroperasi di Johor, kawasan tengah dan Pulau Pinang, di mana sewa dan harga tanah sangat tinggi.”

    Pengedar memberitahu TMR Proton harus bertolak ansur, termasuk membenarkan mereka menyediakan 3 bentuk perkhidmatan itu dalam satu kawasan kalau bukan sebumbung.

    Untuk membina 33 outlet baharu, yang memerlukan kawasan seluas 18,000 meter persegi, pengedar memberitahu TMR belau perlu mengeluarkan belanja sehingga RM3 juta, tidak termasuk harga tanah.

    Seorang pengedar berkata mereka sebelum ini diminta melakukan naik taraf dengan janji produk dan jualan yang lebih baik, tetapi janji-janji itu belum kelihatan.

    “Sekarang, mereka mahu kami membelanjakan wang kerana menjangkakan model baharu, Boyue,” katanya lapor TMR.

    Menurut laporan itu, jualan Proton turun kepada 70,991 tahun lepas, berbanding 72,291 unit yang terjual pada 2016.

    #### Terus terang saja … pengedar serta pusat servis yang wujud sekitar 20 tahun dulu kebanyakkannya milik bumiputra !!! apa tunggu lagi ?? tutup saja … pergi jual nasi lemak ####

    1. Persatuan hokkien dapat 10% discount.
      Tahun baru umno pi lah hantar limau mandrin pula..byk ong lorrr..

    2. Bersabar DINY,
      Lagi dua bulan semua kan berobah

  11. Rupanya ada lagi cerita kartun yg laaagi hebat.

    Syarikat pembuat pakaian dalam wanita dapat kontrak pembinaan terowong dasar laut di pulau Pinang.

  12. mmg byk citer kartun zaman tokjib nih. dia igt rakyat marhaen ni mcm budak hingusan.. buat press conference tergempar sgt utk kemasukan mat taib.. itu mmg kelakar 2017..

    1. Dia tu pun kartun. Samalah jugak dgn wak kojola kengkang kepala mancis tu.
      Lari malam masa kat hospital bahagia tanjung rambutan.
      Sampai chow kit dok ambil upah hisap rokok john!!!

  13. Kartun pun kartunlah tuan admin weih!!…..tapi orang felda suka!!…asalkan diorang dapat duit bidan terjun sebanyak RM5,000 yang Najib bagi dah kira ok dah tu!!….berpusu2lah akan pangkah BN nanti.Orang felda ni bukannya tahu apa asalkan mereka dapat duit dah tak kesah dah kena tipu ka tak……inilah nasib orang2 Melayu mudah ditipu hanya dengan berumpankan duit !!….apa nak dikato!!??..

  14. Shahrir samad ni memang out of touch. Politik dia amal masih politik kuno. Org cerita macam2 pasal dia pun dia buat tak paham je. Dulu tak terbawak jadi menteri kpdnkk terus berhenti. Sekarang ni tetiba jadi pandai balik. Suruh tun berenti tapi dia sendiri masih nak bertanding. Tapi pengundi jb tetap akan undi shahrir bahlol ni.
    Isa samad akan bebas macam biasa. Patut kita kalau jumpa dia ni mesti belajar doa apa yang dia baca. Samun terang2 pun tapi masih lepas. Sesama dengan boss besar kat arab tu kira dah selesailah. Silap2 masih lagi bertanding pru nanti.
    Kita ni dok sembang dlm blog bang din jelah pasal pru nanti ramai yg akan sokong pemyamun2 ni semua.

  15. Terus menyepi, Matdey punya cacai dan kuli
    Blog ini spt Kejora seorang jer yng monopoli
    Suman bacul pula hanya sekadar bahan buli
    Hamba sekeh & tibai pun, dia buat pekak tuli

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  16. Helah Matdey nak naikkan si Boboi anaknda
    Maka direka tohmahan dan buat popaganda
    Niat dia mau kaut negara punya harta benda
    Namun rakyat dapat baca, dia punya agenda

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  17. Kita tahu niat tujuan, Madey tali barut Yahudi
    Dah tua ganyut, sbg PM masih lagii ingin jadi
    Nanti habis duit negara dlm Forex punya judi
    Rakyat akan ajar iblis ni nanti dekat peti undi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  18. Budin cacai Matdey, otak dia dungu dangkal
    Benda yng seinci, dia tohmah jadi sejengkal
    Dakyah dia tabor tak jalan, dia kini mati akal
    Apa pun dia cuba buat, BN akan terus kekal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  19. Budin terus tenggelam dalam mimpi mamai
    Tak hidup, benih kebencian dia mahu semai
    Yng termakan dakyah hanya ciput tak ramai
    Rakyat lebih suka suasana yng aman damai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  20. Suman pucat bila lihat cgu Kejora kian rakus
    Terus menyepi diri, bersembunyii mcm tikus
    Biji mata dia kelabu, spt ikan dimasak kukus
    Agak nya dlm kain kapan dia dah dibungkus

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  21. Habis cukai stem utk pindah milik tak bayar ke? Tanya LHDN berapa cukai hasil dikenakan atas pindah milik ini. Hibah dari ayah/ibu kepada anak lagikan kena cukai ini kan pula tanah komersial yg bernilai. YB PH blh hantar soalan bertulis ke Parlimen. Takut soalan tanah FELDA pun kena sekat, tak tahu nak cerita apa lagi lah negara ini.

  22. Suman pelir lembiik, udah terlentang tumpas
    Cabut lari bapok ni mcm kudong punya lipas
    Agaknya udah hembus terakhir punya napas
    Blm sempat kepala dia hamba mau hempas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  23. Matdey keling mamak ini, banyak belit helah
    Dulu marah kat KJ, dicarii pasal dgn Pak Lah
    Dia tak amik kesah kalu Melayu pecah belah
    Niat dan tujuan dia, kita semua tau2 saja lah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  24. najib lanun klepet

    mamposs bn pru14

  25. Helah serta tujuan Matdey amat jelas ketara
    Sanggup dia gii melutut dgn Nuat di penjara
    Pelbagai dakyah dicipta nak cetus huru hara
    Tujuan tak lain darii, nak sakau harta negara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    1. Helah serta tujuan jibby amat jelas ketara
      Sanggup dia gii melutut dgn Trump di us.
      Pelbagai dakyah dicipta nak cetus huru hara
      Tujuan tak lain darii, nak sakau harta negara

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh.

      Versi BETUL.
      Sahabat kita 1811, tersilap taip, maafkanlah kesilapan besar beliu.

  26. RAHSIA BESAR !!!
    Palestine akan buat permohonan khas utk dapatkan bantuan dari Putrajaya.
    Mahmud Abas brrcadang menggunakan khidmat Shahrir utk jelmakan semula tanah2 yg dimiliki sebelum Perjanjian berat sebelah Balfour. Ini termasuk tanah2 yg terjual kpd Yahudi oleh petualang Arab.
    Ed Bawang akan dilantik sbagai pegawai khas bg membantu Shahrir.
    Jasa,
    PMO 18 Jan 2018

    1. Utk terowong dasar laut kedua antara England dan Perancis, syarikat buat pakaian dalam wanita iaitu syarikat yg sama mendapat kontrak pembinaan terowong di pulau Pinang telah memenangi bidaan tersebut.

    2. Apa lagi shahril pi lah Palestine

  27. Suman kena cabar, dgn cikgu Kejora tampan
    Terus sunyi sepi tak berani dia nak berdepan
    Lama tak nampak, agaknya dah pun dikapan
    Tak sempat nak picit hidung dia bulan depan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  28. Hati hamba kini betul2 merasa sangat puas
    Dapat ajar si bangsat, Suman berok mawas
    Si tua bapiok ini, kini udah terlentang tewas
    Baru iblis ni tau bila bertemu buku dgn ruas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  29. Suman hanya pokok tua yg tak lagi berbuah
    Dgn cikgu Kejora, iblis bapok ni makan kuah
    Terus kecut pelir, tak berani lagii tunjuk juah
    Lama senyap & sepi, barangkali dah aruwah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  30. Disney hantar lawyer berjumpa Shahrir Felda utk sign contract buat kartun,berjodol
    JibMan- Now u see Now u dont,then u see it again. Tayangan pd April, Twmpah tiket anda sekarang.

  31. Helah Matdey iblis, kita rakyat boleh nampak
    Untuk anaknya si Boboi, dia mahu bina tapak
    Tak ada asas & bukti, dikata Najib perompak
    Mmg padan pun Najib tibai dia kepala bapak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  32. Matdey kata Nuat peliwat, buat seks sejenis
    Kit Siang pula, dia kata rasis, kepala kominis
    Tapi semua dah bertukar jadi indah & manis
    Rakyat tahu & faham, hanya tersenyum sinis

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  33. Matdey dulu dgn Nuat, dia tersangat meluat
    Nuat dijel kerana dikata rasuah dan meliwat
    PKR tak sokong dia PM, dia mula jadi gawat
    Terhegeh dia nak gi jumpa bila Nuat dirawat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  34. Kita boleh kenal sangat Madey punya watak
    Tak puas lagi, berbilion dia dah sakau lantak
    Kini mau bina tapak utk anak, si Boboi botak
    Dia ingat kita rakyat tak tau fikir tak ada otak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  35. Kalau PH menang, negara pastii terok parah
    Lebih2 lagi di bawah Matdey ketua penjarah
    Blm puas berbilion dia sakau mentekedarah
    Mau jadii PM semula, dia kini makin ghairah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  36. Kemain, konon cai2 berhujah berdasar fakta
    Tetapi semuanya hanyalah dakyah dan aota
    Negara ni ok je, sengaja nak cetus sengketa
    Semua nya sbb taksubkan Matdey tua renta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

  37. Ya. Saya bersependapat dan setuju 100% dengan pandangan YB Hanifa Maidin. Kalau malaon MO1 tu tak mahu ambil tanggungjawab, rasanya amat wajar dia berambus dan lepaskan jawatan tertinggi tu pads orang lain. Logiknya ialah adanya dia di posisi penting itu tak memberi manfaat apa apa malah terlalu banyak cerita kartun seumpamanya ini di era pentadbiran dia. Dia tak ubah tunggul kayu reput saja yang tak mampu lakukan apa apa sedangkan kehilangan wang dan aset berleluasa berlaku di zamannya. Bodoh amat sangat lah rakyat Malaysia kalau masih pertahankan tunggul reput dan koruptor macam ni. Kalau di luar negara, USA, Jepun, Korea Selatan dan negara negara maju, kalau pemimpin tertinggi negara spesis macam dia ni, dah lama day berumah dalam lokap kalau pun tak kojol dikerjakan rakyat yang marah. Tapi di negara Boleh Land ni, setengah spesis Melayu tak berani marah, takut kena gadai. Melayu bengap dan bahlol lah maksud Saya, termasuk lah yang spesis ketayap dan lilit putih atas kepala.

    1. MEMBACA kenyataan-kenyataan Ahli Parlimen Pokok Sena merangkap bekas Ketua Penerangan PAS Pusat yang baru keluar dari PAS pada 31 Disember 2017 lalu, Datuk Mahfuz Omar, yang tersiar di dalam media sejak kebelakangan ini, nampak semacam beliau sedang berusaha kuat memprojeksikan diri beliau sebagai seorang pemimpin yang baik, di dalam erti kata tidak menggunakan bahasa yang kasar ke atas lawan-lawan politik beliau.

      Memang Datuk Mahfuz tidak patut terasa hati dengan kata-kata ibarat seperti “orang yang sudah lama mati cuma baru nak tanam” atau “harumanis bila dah busuk dia jatuh sendiri”, apatah lagi untuk menjawabnya. Kerana ia hanyalah kata-kata ibarat yang kebetulannya pula sangat sesuai dengan diri beliau ekoran keperibadian beliau dan lebih-lebih lagi perlakuan beliau sendiri terhadap lawan-lawan politik beliau mahupun kepada PAS selama ini.

      Saya sendiri kerapkali bersikap kritikal terhadap Datuk Mahfuz sejak beliau masih menjadi Ketua Penerangan PAS Pusat lagi kerana, pada hemat saya, pembawaan beliau yang suka menggunakan bahasa yang kasar ke atas lawan-lawan politik beliau, sama ada di dalam ucapan lisan mahupun di dalam kenyataan bertulis beliau, selain daripada banyaknya insiden keterbabasan dari segi fakta, tidak sesuai dengan imej PAS sebagai sebuah parti politik Islam.

      Antara contoh yang segera muncul dalam fikiran saya mengenai pembawaan Datuk Mahfuz ini ialah kenyataan beliau yang dilaporkan oleh KiniTV pada 29 Julai 2014 yang, sewaktu mengulas penstrukturan semula kabinet Datuk Seri Najib Tun Razak, mengkritik keras kabinet Najib itu dengan menggunakan bahasa kasar, tanpa hujah ilmiah, dengan menyifatkannya sebagai “kabinet yang hanya layak menjaga tandas awam”.

      Tidak cukup dengan itu, sewaktu beliau masih menjadi ahli PAS sekalipun, beliau kerapkali menggunakan bahasa kasar yang tidak selayaknya digunakan oleh seorang ahli parti terhadap parti yang dianggotainya, dengan umpamanya menyebut, pada 25 Disember 2016, PAS sebagai parti yang oportunis, tidak berprinsip dan tidak boleh dipercayai kerana kononnya mengamalkan “strategi yang cuba ‘makan keliling’” dan “budaya politik tak tentu hala”.

      Lebih jauh daripada ini, Datuk Mahfuz juga bagi saya tidak mempunyai fikrah perjuangan yang jelas, di mana antara contoh yang segera muncul dalam fikiran saya mengenai perkara ini ialah tindakan Datuk Mahfuz mengeluarkan kenyataan atas nama Ketua Penerangan PAS Pusat pada 10 Disember 2014 yang menyokong surat terbuka Kumpulan G25 sedangkan surat terbuka ini menyeru penilaian semula Undang-undang Jenayah Syariah di Malaysia.

      Bahawa Datuk Mahfuz tidak mempunyai fikrah perjuangan yang jelas juga tergambar di dalam satu ucapan beliau di Kuala Kedah pada 30 April 2017 lalu yang mewajarkan kerjasama antara PAS dengan parti-parti yang pernah mengkhianati PAS selama ini asal sahaja“kerjasama dengan pengkhianat itu boleh menjamin kemenangan kepada PAS”, di mana ucapan ini melayakkan beliau untuk dinobatkan sebagai Machiavelli baru Malaysia.

      Tahap dan fikrah perjuangan Datuk Mahfuz terkini, seperti tercatat dalam page beliau pada 10 Januari lalu, hanyalah: “KEDAH TEMPAH SEJARAH ALMARHUM SULTAN ABDUL HALIM 2 KALI MENJADI YANG DIPERTUAN AGONG DAN TUN MAHATHIR AKAN BAKAL 2 KALI MENJADI PERDANA MENTERI. Syabas dan tahniah orang Kedah. Saya bangga jadi anak Kedah kerana Umno bakal dihumban oleh gabungan bekas Presiden dan 2 Timbalan Presiden Umno bersama rakan-rakan pembangkang yang lain”.

      Sebab itulah, pada hemat saya, Datuk Mahfuz berlagak baik ini sebenarnya bukan sangat kerana beliau tidak mahu menjawab kata-kata ibarat yang diberikan kepada beliau, tetapi kerana beliau sebenarnya tidak mampu untuk menjawabnya kerana kata-kata ibarat ini memang sangat tepat mengena diri beliau ekoran keperibadian beliau dan lebih-lebih lagi perlakuan beliau sendiri selama ini sehingga menyebabkan ia tidak boleh dijawab.

    2. Jika kita membuka keburukan orang lain supaya publik tahu, bermakna kita sendiri bersifat pendendam dan menjadi 'pengadu domba'.
      Jadi takda beza dengan jenis suka buat cerita palsu disini kerana mengharap upah dedak.

    3. Stopas..Stopas..Stoapas..tuhan dah tunjuk dah dulu tapi masih tak mau bertaubat.
      Mcm tu laa rupa pas

  38. Felda human harta make bapak Namib. Tahulah puncak ulu Kali Judi keluarga najib dh serah selama ada bintang bulan pada Got Tong….
    Felda adalah keringat pakcik mkcik yg claim oleh umno,utk abdikan fixed deposit kuasa.
    Melayu Umnopas screw Melayu felda….sebutir bears,minda akal umno punya.
    "Najib law an Allah..biar halalintar belah bumi…"says tak Turin,hnya sy kayak JD pm"
    Allah pun DIA cabar..siapa rakyat?

    Umnobnpas elok disemadi utk jumpa Allah,rakyat felda akn makbulkan.

    1. PERKATAAN kitar semula disebut dalam masyarakat umum kepada barangan yang dibuang, seperti tayar terpakai, botol, kampit yang dicampak dan sebagainya untuk diguna pakai semula, tidak sepatutnya digunakan kepada makhluk manusia yang mulia kejadiannya.

      Adapun manusia yang berakal disebut penerusan amal yang soleh. Kalau bersalah disebut bertaubat dan ditebuskan dosanya dengan melakukan islah (perubahan) melalui amalan yang baik dan membayar kesalahannya dengan bersopan tanpa merosakkan pula.

      Peranan manusia tidak boleh disamakan seperti menukar enjin, tayar kereta dan sebagainya dengan menggunakan barang yang baru atau dikitar semula. Perbezaannya manusia itu akan dihisab amalannya di dunia selepas meninggal dunia dan masuk ke alam akhirat, berbeza dengan barangan yang akhirnya hancur dibakar menjadi abu atau menjadi tanah.

      Islam menunjukkan teladan para sahabat R.A yang dipecat oleh Rasulullah SAW seperti Saad bin Ubadah R.A ketika melanggar disiplin dalam Peristiwa Fathu Makkah yang dicatat sejarahnya, Khalid bin Al-Walid R.A yang diturunkan kedudukannya oleh Khalifah Umar R.A dengan digantikan orang yang lebih layak, namun mereka terus beramal menjadi petugas biasa dengan ikhlas menuntut keredaan Allah.

      Kalangan yang dihukum kerana kesalahannya pula menebus dosa dengan berjuang lebih gigih dan ikhlas sehingga mengorbankan diri laksana lilin yang sanggup membakar diri ditempatnya tanpa menganggu orang lain.

      Allah berfirman terhadap ulama ahli kitab yang berdosa menyembunyikan kebenaran, kemudiannya sedar dan insaf:

      إِلَّا ٱلَّذِينَ تَابُواْ وَأَصۡلَحُواْ وَبَيَّنُواْ فَأُوْلَٰٓئِكَ أَتُوبُ عَلَيۡهِمۡ وَأَنَا ٱلتَّوَّابُ ٱلرَّحِيمُ ١٦٠ البقرة

      “Kecuali mereka yang telah bertaubat dan mengadakan islah (perbaikan) dan menerangkan (kebenaran), maka terhadap mereka itu, Aku (Allah) menerima taubatnya dan Akulah Yang Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang” (Surah Al-Baqarah: 160)

      Ayat ini menceritakan penjelasan mereka terhadap kesalahan dan melakukan islah kerana berdosa terhadap rakyat umum yang ditipu, dibeli atau dibuli.

      Selanjutnya Allah berfirman menyatakan sifat orang yang bertaqwa kalau melakukan dosa:

      وَٱلَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَٰحِشَةً أَوۡ ظَلَمُوٓاْ أَنفُسَهُمۡ ذَكَرُواْ ٱللَّهَ فَٱسۡتَغۡفَرُواْ لِذُنُوبِهِمۡ وَمَن يَغۡفِرُ ٱلذُّنُوبَ إِلَّا ٱللَّهُ وَلَمۡ يُصِرُّواْ عَلَىٰ مَا فَعَلُواْ وَهُمۡ يَعۡلَمُونَ ١٣٥ أُوْلَٰٓئِكَ جَزَآؤُهُم مَّغۡفِرَةٞ مِّن رَّبِّهِمۡ وَجَنَّٰتٞ تَجۡرِي مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُ خَٰلِدِينَ فِيهَاۚ وَنِعۡمَ أَجۡرُ ٱلۡعَٰمِلِينَ ١٣٦ آل عمران

      “Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedangkan mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya). (135) Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka, dan Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang yang beramal. (136)” (Surah Ali-Imran: 135-136)

      Firman Allah:

      وَأَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ طَرَفَيِ ٱلنَّهَارِ وَزُلَفٗا مِّنَ ٱلَّيۡلِۚ إِنَّ ٱلۡحَسَنَٰتِ يُذۡهِبۡنَ ٱلسَّيِّ‍َٔاتِۚ ذَٰلِكَ ذِكۡرَىٰ لِلذَّٰكِرِينَ ١١٤ هود

      “Dan dirikanlah sembahyang (wahai Muhammad, engkau dan umatmu), pada dua bahagian siang (pagi dan petang) dan pada waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari waktu malam. Sesungguhnya amal-amal kebajikan (terutama sembahyang) itu menghapuskan kejahatan. Perintah-perintah Allah yang demikian adalah menjadi peringatan bagi orang-orang yang mahu beringat.” (Surah Hud: 114)

      Sabda Rasulullah SAW.

      اتق الله حيثما كنت، وأتبع السيئة الحسنة تمحها، وخالق الناس بخلق حسن "رواه الترمذي وقال حديث حسن

      “Bertaqwalah kepada Allah di mana sahaja kamu berada, ikutilah kejahatan itu dengan kebaikan nescaya menghapuskan dosanya, dan berakhlak terhadap manusia” (Riwayat Tirmizi, Hadis Hasan)

    2. Nak masuk neraka pi lah ikut pas parti yg dok usung tin milo untuk cari makan.

  39. UYOOOOINKKKKKKK…..

    FELDA ILANG TANAH DEPA BARUA TRRKINJA
    FELDA DAPAT SEMOLA TANAH DEPA TERKINJA JUA
    APA MASALAH DEPA DEPA SUMA BARUA BARUA
    PATUTNYE DEPA BARUA BAGI LA PUJI DAN PUJA

    KIKIKIKIKIKI……

    BERAMBOSSSSS BARUA DAP@SONGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA. … TUNGGU PRU SPORK KAMI PULA DATANG HASUT.. FITNAH RAKYAT SINGAPORK SPT RAKYAT DAN PEGAWAI TINGGI SPORK SEMASA BERSIH 1 2 3 & 4 DULU…

    INI KALI LAH….. BERAMBOSSSSS

    1. Babi tonggek umno apa yg hang tau selain drp hisap rokok john dan tonggeng kat john.

  40. Yg paling Katun ialah Syarikat Fesyen Baju Dalam Wanita boleh dpt Bina Terowong Dasar Laut !!!

    Hidop DAP
    Dengan DAP segalanya berkemungkinan
    Dengan DAP tiada yg mustahil cma byk muslihat je.

    Hidop DAP

    1. Biar betul kau ni, jgn fitnah tau?
      Mungkin kau tak tau, dlm terowong tu nanti ada kiosk baju dalam.

    2. Terlebih dahulu marilah kita bersyukur kepada Allah S.W.T yang telah meletakkan kita dalam kumpulan Islam, yang dinamakan Parti Islam Se-Malaysia (PAS), yang ditubuhkan oleh ulama kita pada tahun 1951 setelah diharamkan Hizbul Muslimin, diharamkan Sarekat Islam, diharamkan kumpulan Islam oleh penjajah, sama ada Inggeris di Malaysia ataupun Belanda di Indonesia.

      Ramai kalangan kita orang Islam yang tidak tahu bahawa ulama dan pemimpin yang menubuhkan kumpulan Islam ini ialah untuk menghidupkan suatu kewajipan yang besar di dalam agama Islam. Kewajipan mengadakan kerajaan yang memerintah dengan Al-Quranul Karim yang diajar oleh Nabi kita Muhammad S.A.W.

      Kerana Nabi kita Muhammad S.A.W yang berjuang dalam masa 23 tahun, bukan sahaja mengajar sembahyang, puasa, zakat, haji, mengucap, berzikir, bertasbih. Mengajar semua perkara daripada halal dan haram makan minum, membersihkan diri, kencing berak kita, sehinggalah nikah kahwin, bercerai, berbaik semula, muamalat, berjual beli, buka tanah, sampai kepada memerintah negara, mendirikan kerajaan.

      Oleh kerana mendirikan kerajaan ini terpaksa berlawan dengan pihak yang berkuasa, yang memerintah di zaman Nabi dan bila-bila masa sahaja yang tidak mahu kepada Al-Quranul Karim, menyebabkan kerja ini sangat payah. Bukan sahaja payah nak ikut, payah nak faham.

      Padahal Nabi kita Muhammad S.A.W telah berhijrah daripada Makkah ke Madinah. Nabi pergi ke Madinah bukan kerana nak pergi ke laut, Nabi nak tanam kelapa sawit, nak tanam getah, nak berniaga. Pergi ke Madinah kerana nak mendirikan kerajaan Islam.

      Di sana ada orang Islam, ada orang kafir, orang kafir pun ada, orang Yahudi, orang Musyrikin Arab, Kristian, semuanya ada. Ada di antara mereka yang terima kerajaan Islam, ada di antara mereka yang menolak sehingga berperang dengan Nabi kita Muhammad S.A.W, akhirnya mencapai kemenangan.

      Dan Allah Taala menurunkan Quran sebanyak 30 juzuk yang sangat tebal kita baca sendiri. Dalam Quran ini semuanya ada, termasuklah undang-undang negara, undang-undang antarabangsa, ekonomi, politik, semua ada dalam Quran. Dan Nabi kita telah menyempurnakan ajaran Allah. Allah Taala menyempurnakan agama Islam.

    3. Islam yg dibawa nabi kita telah pun sempurna…kecuali lsle ala pas yg sesat menyimpang ke neraka.

  41. PH ambil alih kerajaan siasat hingga lubang cacing segala penyelewengan.

    Siasat Najib,rosmah,jho low,reza Aziz,nazri Aziz,zahid hamidi,isa samad,noh omar,apandi dan semua menteri BN.

    Siasat,dakwa dan masukkan dalam penjara.

    1. Belum pun menang, dah nak penjarakan org. Mcm ni punya kerajaan, mcm manalah aku nak pilih sbg kerajaan. sepatutnya

      siasat dulu
      ada kes baru dakwa
      lps dakwa, baru tahu salah atau tidak
      dah terbukti bersalah hakim putuskan ikut peruntukan dan undang-undang yg ada

      ini main ikut sedap je
      main short cut mana boleh

      (mungkin kau jenis bila nak kongkek bini, selak kain bini terus tonyoh pelir lembik kau tu)

    2. Anon 15:06,

      Ko ni bodoh,bangang atau buat-buat tak faham??

      Kan dah cakap tadi SIASAT?

      Kalau PH dah jadi kerajaan,akan siasat ko sekali dan sumbat komen dalam penjara dan kalau bini ko nak kongkek,suruh dia datang.

      Bangang betul kalau dah sapa dedak

    3. Saya diberikan satu Video temuramah Rapiji mengenai konvensyen PH yang melantik PM dan pembahagian calon oleh seorang kawan menerusi whatsapp dan meminta saya mendengarnya sampai habis.Sayapun mendengarnya dan ketawa sendiri memikirkan Rapiji dengan Invokenya yang pernah menuduh PAS terima Rm90 juta menerusi bekas pemimpinnya yang sudah tidak ada lagi bersama PAS.Rapiji antara lain berkata perlantikan Mahathir sebagaii PM adalah perlu untuk memenangi PRU 14 nanti.

      Kata Rapiji Mahathir berupaya menarik sokongan sebahagian besar peyokong Umno yang bersama Mahathir dulu di mana kata Rapiji PH hanya perlukan tambahan 2% sahaja pengundi untuk menang terutamanya di kerusi marginal.Aura Mahathir dirasakan oleh Rapiji dan PH sehingga melantik dia sebagai calon PM.

      Itu fasa pertama kata Rajipi, fasa kedua ialah keupayaan untuk menjadi PM kalau PH menang pada ketika yang amat sukar dengan segala masalah yang ditinggalkan oleh Najib,Kata Rajipi Najib mungkin dah terbang ke Kazakhtan apabila tewas PRU nanti dan yang tinggal ialah PM yang terpaksa memikul segala masalah yang ditingalkan.Di sinilah terletaknya kelebihan Mahathir yang diakui mempunyai kepakaran mentabdir serta pengalaman luasnya dalam pemerintahan.Sebab itu PH pilih Mahathir.

      Bukan faktor umur yang menjadi pilihan tetapi kelebihan yang ada pada Mahathir yang boleh memberikan tambahan 2% undi yang diperlukan PH untuk menang.Itu kata Rapiji yang menyadarkan hujahnya kepada hasil kajian invoke yang antara lain menemui bahawa PH perlu tambahan 2 % undi untuk menang.

      Menjawab soalan lain, Rapiji berkata transisi pemerintahan akan berlaku dalam masa 10 tahun yakni 2 PRU di mana pemimpin pemimpin muda akan mengambil alih dan kepada soalan apakah ada kemungkinan Mahathir akan mengkianati perjanjian selepas menang PRU nanti dan akan berpaling kepada Umno Rapiji berkata PH sudah mengambil semua perkiraan tentang ini dan sudahpun meminima risikonya dengan kaedah pembahagian kerusi di mana nanti semua parti akan memilik kerusi yang tidak mencukupi untuk berpaling tadah dan kalau Mahathir ada niat nak kianati perjanjian PH, Mahathirpun tidak mempunyai cukup kerusi utnuk berbuat demikian dan nak tak nak terpaksa akur dengan 13 perkara dalam perjanjian PH tersebut.

      Itulah antara lain justifikasi yang diberikan Rapiji tentang pemilihan Mahathir sebagai calon PM kalau PH menang PRU 14 dan nada percakapan Rapiji kedengaran konfiden PH akan menang PRU.Yang jelas sekarang DSAI dikemudiankan,Mahathir diutamakan.Percaturan PH diletakkan kepada Mahathir yang turut diakui oleh Rapiji sebagai seorang pentadbir yang cekap dan sekelip mata semua perlakuan jahat dan ganas Mahathir selama 22 tahun menjadi PM dan Presiden Umno dilupakan begitu saja.Bolehkah rakyat jelata menerima percaturan sebegini?

      Belum tentu, kalau brdasarkan kajian Invoke kelihatan seperti rakyat terima tetapi kalau melihat kepada ceramah dan program yang dianjurkan oleh PH nampak macam kelaut.Kalau ikut dakwaan macai kapcainya nampak macam PH juga akan menang tetapi berdasar hujah dan fakta yang mereka berikan nampak macam rakyat meluat!

      Tetapi yang lebih penting temuramah Rapiji dan lain lain kempen PH selama ini meninggalkan satu perkara, ya itu agenda Islamnya di mana? Apa yang kelihatan ialah LGBT dan athies akan diberi tempat oleh PH dan kesemua perkara dalam agenda PH menekankan kepada kebobrokan Najib menghabiskan wang negara dan menekan rakyat, tiada satupun dalam hal hal permasalahan ugama yang dihadapi rakyat, jelasnya PH tidak mesra ugama dan sudah tentu perkara ini akan diambil kira rakyat yang berugama bukan sahaja Islam tapi lain lain ugama juga dalam memberi undi.

    4. Kalau diri tu sotong kering jgn dok kata orang lain laaa…

  42. kahkahkahkahkaaaaaahhhhh..byk tgk filem thamil agaknya..heran juga isa samad bebas macham tkde apa2 rasa bersalah..makcik/pakcik felda kena buka mata..jgn kerana sehelai kain pelikat beras sekampit derita 5 tahun lagii..🔀🔁🔂🔄

    1. makcik/pakcik Felda lebih cerdik dan lebih beruntung dari kau. Makcik/pakcik Felda ada gak ladang sawit 10 ekar, masa masuk Felda dulu sehelai sepinggang je.

      Engkau tu kentut dahlah busuk, merempat makan benda haram dgn fitnah sana sini. Kalau kau mampus lagi baik.

    2. PAS dan Umno Kelantan nampaknya kekal bermusuh apabila pemimpin yang dihubungi bertegas tidak akan menjalin kerjasama pilihan raya di negeri itu untuk pilihan raya umum ke-14.

      Dua seteru tradisi itu dilihat tidak akan berganjak walaupun pemimpin PAS dan Umno nasional dilihat semakin mesra.

      “Buat masa ini tidak nampak ada kerjasama politik di Kelantan antara PAS dan Umno dan itu keputusan yang kita buat di peringkat parti,”kata Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Kelantan Datuk Hanafi Mamat kepada FMT.

      Hanafi menambah sebarang kesepakatan antara Umno dan PAS Kelantan bersifat terhad dan untuk kepentingan masyarakat terbanyak.

      “Pakatan PAS dan Umno kita akan wujud untuk kepentingan rakyat sahaja melibatkan soal pembangunan, agama dan kebajikan,” katanya

      Hanafi juga berkata mustahil Umno Kelantan membentuk kerajaan campuran dengan PAS Kelantan selepas pilihan raya umum nanti, sepertimana Semangat 46 dan parti Islamis itu sebelum ini.

      Di pihak PAS Kelantan pula, Ketua Penerangan Datuk Nasaruddin Daud berkata mereka juga membuat keputusan muktamad untuk tidak menjalin kerjasama pilihan raya dengan Umno.

      “Kita akan bertanding di semua kerusi di Kelantan, macam mana kita nak bersatu? Jadi isu ini tidak perlu dibangkitkan lagi,” katanya kepada FMT.

      Beliau mendakwa isu kerjasama pilihan raya Umno dan PAS di Kelantan sengaja dicetuskan oleh Amanah untuk menakut-nakutkan pengundi memandangkan rakyat Kelantan sangat sensitif tentang perkara itu.

      “Ini semua orang Amanah yang suka buat fitnah. Isu ini lama dibangkitkan tapi sampai sekarang kita belum bersatu,” kata Nasaruddin.

      Isu kerjasama PAS dan Umno hangat dibincangkan selepas PAS memutuskan hubungan dengan PKR April tahun lalu dan bertegas tidak akan bekerjasama dengan Pakatan Harapan.

      Keputusan PAS untuk memaksakan pertandingan 3 penjuru di beberapa kerusi yang ditandingi Pakatan Harapan menguatkan lagi spekulasi itu.

      Ia disusuli apabila Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Najib dilihat berkongsi pentas termasuklah Himpunan Solidariti Ummah Rohingya dan Himpunan Solidariti Selamatkan Baitulmaqdis

      Komentar : Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Kelantan tahu apa tentang UMNO, yang tahu tentang UMNO Mahfuz dan Husam Musa. Dua orang ni kata PAS bertanding 40 kerusi itu menunjukkan kerjasama. Makin hari bodoh kenyataan dua orang ini, tapi malangnya masih ada orang percaya PAS-UMNO nak UG. Bila PRU-14 nanti tak juga berUG engkau orang percayalah kaki fitnah HARAPAN & PAN akan kata PAS akan UG selepas PRU-14. Maka engkau orang akan di'perbodohkan' samapai kiamat… he he

  43. Budin jelas udah buntu & kehabisan modal
    Asyik ulang citer lama mcm Suman sundal
    PH dah nak mampos, usah belagak handal
    Tunggu je ler PRU nanti, kitorang nak bedal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    1. Kehabisan modal apa?
      Lawan dengan fakta..

      PRU kali ini,rakyat nk tengok BN kena bedal dan campak dalam lubang jamban

    2. Masih tak sedar lagi dengan segala penyelewengan.

      Rakyat dah tak tahan dgn GST,harga barang naik melambung.
      Kilang makin banyak ditutup,ramai dibuang kerja.
      Jangan masih lagi dibuai mimpi,
      Menteri semua tak peduli,

      Sudah sudah laa..
      Bila lagi nak berubah..
      Cukup laa…dah lama
      Bila lagi nak tukar

    3. Sebelum ini umno hentam pas, Pas hentam umno. Akan tetapi hari ini berbeza. umno puji pas – pas puji umno.Masing masing boleh puji memuji satu sama lain.

      Puji memuji antara umno dan pas mula berlaku selepas PAS ditendang oleh DAP dalam pakatan rakyat dan Malaysia di terajui Datuk Seri Mohd Najib Razak.

      Sejarah membuktikan bahawa pas adalah musuh ketat umno dan umno musuh ketat pas yang disifat sebagai musuh politik tanah air selepas umno tendang parti Islam itu daripada BN.

      Cuma setakat ini para pemimpin kedua parti itu masing masing belum boleh duduk semeja berbincang untuk bekerjasama. Dalam kata lain hati hati mereka belum boleh disatukan lagi.
      InsyaAllah suatu mana nanti kita menghadap Allah akan satu hati hati mereka atas nama akidah untuk selamatkan rakyat jelata Malaysia ini.

      Namun demikian pas dikatakan oleh banyak pihak sudah bekerjasama dengan umno parti pemerintah yang banyak melakukan kemungkaran politik sepanjang di beri amanah memerintah Malaysia.

      Pada hemat penulis, pujian presiden umno Datuk Seri Mohd Najib Razak terhadap pas itu belum boleh kita katakan yang pas sudah bekerjasama dan memaafkan dosa besar yang pernah dilakukan terhadap Pas.

      Demikian juga pujian naib presiden Pas Datuk Nik Amar Nik Abdullah terhadap umno dan kerajaan Barisan baru baru ini juga bukan bermakna pas sudah bekerjasama dengan umno.

      Pujian itu dibuat kerana umno/BN yang diterajui oleh Datuk Seri Mohd Najib Razak banyak menyalurkan bantuan kepada negeri Kelantan berbanding ssebelum ini.

      Kerajaan umno/BN ketika diterajui oleh Tun Dr Mahathir Mohammad mengharamkan sebarang bantuan kepada kerajaan Kelantan yang diperintah oleh parti Islam Semalaysia.

      Bukan itu sahaja, malah ketika pas hendak melaksanakan undang undang Islam di negeri miskin rakyat kaya itu, perdana menteri waktu itu memberi amaran akan menyaman.

      Sehubungan dengan, menteri di jabatan perdana menteri bertindak menyaman hudud di luluskan dan wartakan sebagai undang undang negeri oleh kerajaan negeri Kelantan

      Sesungguhnya segala bentuk bantuan hanya diberi kepada umno Kelantan, termasuk 5 perastus royalty minyak di nafikan hak kerajaan negeri sehingga ke hari ini.

      Dalam pada itu pas tetap menghentam umno/BN yang masih menafikan hak 5 peratus royalty minyak yang disalurkan kepada umno negeri Kelantan.

      Hal ini telah dinyatakan oleh Datuk Mustapa Mohammad tidak lama dahulu bahawa pas masih menghentam umno walaupun banyak bantuan di berikan oleh umno.

      Puji kena puji dan hentam kena hentam. Yang baik kena puji dan buruk kena hendak. Lebih lebih lagi royalty minyak yang 5 paerstus itu yang bukan milik umno tetapi milik kerajaan Kelantan untuk dimanfaatkan kepada rakyat jelata masih diberi kepada umno.

      Oleh itu, pujian yang di buat Datuk Nik Amar terhadap umno/BN baru baru ini bukan bermakna pas sudah bekerjasama dengan umno yang mana para pemimpinnya begitu rakus dengan salahgunakuasa.

      Tahniah Datuk Nik Amar Nik Abdullah kerana berupaya berbuat apa yang sukar dibuat oleh kebanyakan para pemimpin umno dahulu.

      Memuji umno/BN tidak salah, malah wajar, malah Islam memerintah kita berbuat demikian miskipun seseorang itu pernah melakukan kejahatan kepada kita.

      Mungkin kaedah ini menguntungkan Pas dalam menghadapi pertandingan tiga penjuru pada PRU 14 yang bakal diadakan bila bila masa sahaja dari sekarang.

      Berbetulan pula dengan seruan yang dibuat oleh presiden pas Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang, jika mahu selamat pilihlah umno dan Pas pada PRU 14 nanti.

    4. Pi masuk tong sampah laaa….lepas pandai2 angkat sendiri.

  44. 3.6 juta belum daftar mengundi anda salah seorang dari mereka?jenis tak kisah tak peduli tak amik port ambil pusing?anda undi bn umno bermakne anda undi mo1 yg telonya dipegang isteri sendiri.anda undi pas pis pus bermakne anda undi hadi awang yg selalu ponteng sidang dun dan parlimen di samping bersekedudukan dgn mo1 dalam byk perkare yg menyusahkan rakyat.pru14 anda sendiri tentukan jatuh bangun diri sendiri dan orang lain.pikirkan keturunan anda yg akan dtg itu.anda mahu mereka terbeban same hidup melarat seperti anda kini?Lawan Tetap Lawan.Allah Hu Akhbar !!!!

    1. "Hadi adalah orang yang hanya menggunakan Islam. Dia pernah kata Kerajaan kafir dan perlu ditentang, jika anda mati dalam penentangan itu, anda akan masuk syurga.

      "Itu yang dijanjikan (Hadi) dan ia bertentangan dengan ajaran Islam, namun mereka yang pakar agama hanya berdiam diri. Mengikut kata PAS, jika kamu bekerjasama dengan kafir, kamu akan menjadi kafir.

      "Jadi sekarang dia bekerjasama dengan Umno dan sebelum ini pernah bekerjasama dengan DAP, jadi dia 'mengkafirkan' diri sendiri," katanya.

      Sekali lagi, sebagai bekas pemimpin Umno, sudahkah beliau bertaubat?

      Amanat Hadi tidak pernah mengkafirkan Umno, sebaliknya kandungan ucapan Abdul Hadi adalah bagi menjelaskan dasar dan prinsip Amar Makruf Nahi Mungkar serta perkara yang boleh membatalkan syahadah.

      Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata, dakwaan Mahathir kononnya Amanat Hadi 'mengkafirkan' Umno, adalah tohmah bagi menamam kebencian rakyat serta menjarakkan masyarakat dari PAS.

      "PAS sudah jauh menapak ke depan dengan Budaya Politik Matang dan Sejahtera yang diperkenalkan sejak akhir 2015 bagi menyantuni masyarakat muslim pelbagai peringkat sesuai dengan realiti semasa kefahaman masyarakat tentang Islam.

      "Dr Mahathir pula mahu undur ke belakang melihat senario dakwah hampir 40 tahun lalu," katanya.

      Amanat Hadi kembali hangat

      Amanat Hadi adalah petikan ucapan Abdul Hadi ketika berceramah di Kampung Benggol, Peradong, Kuala Terengganu pada 7 April 1981.

      Dr Mahathir menuduh Amanat Hadi punca tragedi Memali, di mana dakwanya pengikut guru agama, Ibrahim Mahmud atau Ibrahim Libya terlalu taksub dengan amanat berkenaan.

      Mantan perdana menteri itu juga mendakwa sikap berdiam diri mufti yang tidak menyangkal fatwa ekstrim ini menghangatkan polemik kafir mengkafir sesama Islam.

      "Usah diharap untuk seorang yang mempunyai rekod yang kurang baik terhadap agenda Islam seperti menghapuskan geran perkapita sekolah agama rakyat untuk kembali ke tampuk pemerintahan. Usah undur ke belakang," ujar Ahli Parlimen Kuala Nerus itu.

      Dalam masa yang sama Mohd Khairuddin juga mengingatkan para ilmuwan Islam termasuk mufti agar tidak terikut dengan rentak Dr Mahathir menyerang PAS.

      Pada hakikatnya, intipati 'Amanat Hadi' secara keseluruhannya bercanggah dengan tuduhan Mahathir yang mendakwa ia mengkafirkan sesiapa yang tidak menyertai PAS, kata penganalisis politik, Azmi.

      Beliau berpendapat ucapan Abdul Hadi disalah tafsir apabila diambil secara berkelompok dan bukannya difahami secara keseluruhan.

      "Jikalau kita tinjau dan teliti amanat itu sendiri; kalau kita ambil dua tiga perenggan maka itu dikatakan boleh menimbulkan kekecohan.

      “Tetapi kalau kita menghayati keseluruhan amanat itu yang sebenar, ianya tidak menjerumus kepada apa yang dikatakan mengkafir. Sebenarnya tidak.

      “Kita perlu buka minda dan baca amanat itu secara keseluruhan apa yang berlaku (dalam) keadaan politik pada ketika itu,” tegasnya.

      Mahathir bukan sahaja perlu membuka minda dan memahami Amanat Hadi menurut konteksnya tetapi wajib membuka hati supaya berkata benar dan bukan putar belit hakikat untuk mencapai kemenangan politik semata-mata.

    2. BAPAK MUNAFIK.

  45. Udah2 lah, Budin langau, pencacai taik kuda
    Tak habis2 dgn fitnah mahu burokkan Felda
    Hamba pula asyiik ingat Mas, lecturer muda
    Tak sabar menunggu hari, utk naiki persada

    Sian betu Budin & cai2 haprak tali barut DAP
    Tak habis2 angan2 Mat Jenin dan bermimpi
    Tanpa Mas, hiidup abg terasa tersangat sepi
    Bagai berada di tengah lautan yg tak bertepi

    Entah apa nak jadi dgn cai2 bingai, jahil buta
    Termakan dgn aota dakyah, Madey tua renta
    Ingatkan Mas abg tak dpt nak lelapkan mata
    Tidak abng duga, kita ditakdirkan jatuh cinta

    __________________________________
    Spring: Kita Ditakdirkan Jatuh Cinta
    (https://youtu.be/IJsuIhSr5Os)

    Ku tak tahu mengapa
    Tiba-tiba sahaja
    Di dalam hati ini
    sering rindu padamu
    Ingin kumeluahkan,
    Tak berdaya

    Ku tahu engkau jua
    Sangat sayang padaku
    Kaupun sering merindu
    Bila tidak bertemu
    Ternyata kau dan aku
    Pendam rasa…

    Chorus:

    Kau dan aku
    Sudah ditakdirkan bertemu
    Dan tiba-tiba kita jatuh cinta
    Ini semua sudah suratan ilahi
    Dan kita harus tabah
    hadapi kenyataan

    Biar… apapun terjadi
    Aku… harap engkau tabah…
    Menerimaku sebagai teman barumu
    Semoga kita saling sayang, bahagia…

    Usahlah engkau pergi
    Semadi di hatiku
    Masih menyayangimu, oh sayangku…
    Bila sehari tak jumpa, aku rindu…

    ____________________________
    Buat si dia yg ku rindu selalu,
    Salam rindu di angin nan lalu.

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    1. Kalau tak puas hati berambus lah dari blog ni..pergi makan taik Najib gaul sekali dengan dedak.. buat apa meroyan dekat sini..

    2. ORANG UMNO SEKARANG DAH RAMAI SAKIT JIWA KE?…..KESIAN…..KESIAN….
      ADA YG MENGAMUK TAK TENTU PASAL, ADA YG NYANYI SORANG BUAT PUISI.
      ADA YG BUAT COPYPASTE TAKUT BOS MARAH TAK BUAT KERJA.
      KESIAN…….KEDIAN……

    3. Pagi tadi ada ORANG UMNO mengamuk kerana terlupa makan ubat…..tengah hari ini ada ORANG UMNO nangis terkedu kedu sambil menyanyi…..girl friend dah kawin dg orang lain……dunia…..dunia……
      Wak Pendekar Pinang Sebatang pun boleh pening…..
      Cobaan…….he….he….

    4. Kalau benar PAS pernah menuduh Umno parti kafir dan sesiapa yang bekerjasama dengan Umno maka ia juga akan turut kafir, maka sudahkah Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Tun Dr Mahathir Mohamad bertaubat?

      Ini kerana ketika menjadi Presiden Umno, beliau pernah bekerjasama dengan PAS untuk menyuarakan kesepaduan mengecam penganiayaan Israel terhadap rakyat dan bangsa Palestin. Kerjasama ini ditayangkan secara langsung di kaca televisyen.

      Bertempat di Dewan Bahasa dan Pustaka pada 9 Mei 2002 Mahathir berpidato bersama Presiden PAS, Allahyarham Datuk Fadhil Nor mengutuk kekejaman rejim Zionis dan bersepadu mahu kezaliman itu dihentikan segera.

      Ketika itu tidakkah Haji Abdul Hadi sudah ‘kafir’ kerana bekerjasama dengan Umno? Malah Umno sendiri sudah dihukum PAS sebagai kafir. Ketika Presiden Umno ialah Mahathir!

      Jika Mahathir mahu menggunakan ‘fatwa” PAS, beliau wajib mengamalkan keseluruhannya. Bahawasanya beliau adalah ‘kafir’ dan bukan memperakui pendapat PAS apabila ia serasi dengan pandangan dan peluang politiknya buat satu-satu masa.

      Kini Dr Mahathir bukan lagi presiden Umno malah sebaliknya mahu meruntuhkan Umno. Namun beliau menggunakan ‘fatwa’ lama kononnya pihak mana bekerjasama dengan Umno akan turut kafir. Maka sekarang, katanya, Hadi ‘mengkafirkan’ dirinya sendiri.

      Adalah jelas sekali yang memanipulasi hukum Allah ialah Mahathir. Beliau menggunakan apa jua ‘fatwa' menurut persepsinya boleh menjatuh dan memburukkan lawan sahaja.

      Lantas tindakan PAS dan Umno kini bekerjasama demi kepentingan Islam dan umatnya dalam isu Rohingya dan Palestin, kata Mahathir, sudah menyebabkan kedua-dua parti dan pemimpinnya kafir.

      Jika ini bukan manipulasi politik, apakah namanya? Siapakah sebenarnya yang guna agama untuk mengumpul markah politik?

      Dr Mahathir wujudkan salah faham Amanat Hadi?

      Soalnya, adakah benar Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pernah membuat hukuman demikian? Atau, Mahathir itu sekadar ‘melarikan mesej’ Amanat Hadi?

      Soal takfir atau mengkafirkan orang lain adalah dosa besar. Jika yang dituduh tidak kafir, maka yang si-penuduhlah kafir. Sudahkah Mahathir bertaubat dan kembali ke jalan Allah?

      Kerakusan Mahathir menyerang PAS dan pemimpinnya sebagai menggunakan Islam untuk kepentingan politik mutakhir ini amat mengerikan. Beliau berpolitik dengan soal iman – bukan sahaja memperjudikan imannya sendiri malah melibatkan iman orang lain.

      Apakah motifnya? Mahathir mungkin mahu mencerca kepincangan iman orang lain agar dilihat rakyat “keberanian dan keyakinannya” akan ‘kekufuran’ pihak lawannya dan lantas menyokong beliau. Amat berbahaya tingkahnya ini.

    5. Allah Taala memberi amaran, supaya mereka jangan meninggalkan perjuangan untuk menegakkan perjuangan Islam. Disuruh mereka menyumbang perkara yang mereka kasih iaitulah harta mereka untuk menolong Islam.

      Allah Taala menyebut acapkali dalam Quran, menyumbangkan harta lebih daripada menyumbangkan diri, kerana Allah Taala tahu manusia sayang ke harta lebih daripada diri. Dan Allah menjanjikan kepada yang menyumbang fi sabilillah, 700 kali ganda, berbeza dengan sumbangan-sumbangan yang lain.

      Kerana manusia mudah beri sedekah kepada peminta sedekah, mudah beri ke masjid, mudah beri bantuan kepada mereka yang dapat dilihat dengan mata. Tetapi menyumbang kepada perjuangan Islam ini, payah nak diberi, dengan sebab banyak bisikan-bisikan syaitan, gangguan-gangguan syaitan, mari macam-macam perasaan.

      Dan hari ini pula timbul keraguan, adakah pilihan raya, pilihan raya ini ada dalam ugama Islam? Termasuk dalam ibadat ke? Memang tak sebut dalam Quran. Quran menyebut tentang haji, tuhan tak sebut naik kapal terbang, cari pitih untuk naik kapal terbang. Tuhan sebut masjid, tuhan tak sebut, kayu simen, besi dan sebagainya.

      Pilihan raya adalah alat untuk mendirikan kerajaan, mendirikan kerajaan ini kewajipan yang besar, kewajipan yang Allah Taala isytihar kepada Malaikat bila Allah nak jadikan Nabi Adam A.S. Tuhan lantik Adam jadi Khalifah, diisytihar kepada Malaikat.

      Khalifah itu ialah politik memerintah negara. Pilihan raya salah satu daripadanya, walaupun pilihan raya tak disebut dalam kitab-kitab Feqah, tapi disebut dalam kitab Sirah, disebut dalam kitab Tafsir dan Hadis, apabila Nabi S.A.W wafat, Nabi tak tunjuk siapa dia ganti dia. Maka Sahabat pilih tiga calon, Abu Bakar, Saidina Ali, dan Sa’ad Bin Ubadah. Akhirnya Abu Bakar dilantik jadi khalifah. Itu adalah pilihan raya secara zaman dulu.

      Di mana amalan demokrasi yang diamalkan oleh orang Barat, orang Eropah tak tahu nak buat perubahan, macam mana nak pilih pemimpin negara. Pada asalnya demokrasi ini adalah dicipta oleh orang-orang Greek di Athen, democrasi, democratia, ataupun democratos.Dalam bahasa Greek democratus, bahasa Latin democratia, kuasa rakyat, kuasa orang ramai, itu makna demokrasi.

      Orang ramai diberi hak untuk memilih pemimpin. Oleh kerana orang ramai tidak faham, termasuk orang Islam tak faham bahawa mengundi memilih pemimpin, memilih kerajaan satu kewajipan yang besar. Banyak hukum-hukum syarak, hukum-hukum Allah Taala untuk mengurus orang Islam, kehidupan orang Islam, mesti ada kerajaan Islam yang memerintah, kerajaan yang meninggikan hukum Islam, mesti diadakan, ini wajib bagi orang Islam.

      Dengan sebab itulah pada hari kiamat kelak, manusia akan dihimpun bukan sahaja dengan amalan dia, termasuk dengan pemimpin yang dipilih di atas dunia ini, dibawa pada hari kiamat kelak. Ini tanggungjawab pilihan raya yang kita kena sedar, yang kita kena faham.

      Menyumbang untuk pilihan raya ini ialah untuk memenangkan Islam. Bagi Terengganu, kita usaha supaya boleh perintah balik negeri Terengganu kerana kita pernah memerintah dan kita telah meminda Perlembagaan Negeri Terengganu, hukum yang tertinggi ialah Quran, Hadis, Ijmak Ulama dan Qias, masih ada lagi. Tapaknya sudah ada, tapi nak tambah lagi tidak boleh kerana kita tidak ada kuasa pemerintahan.

      Tanggungjawab kita untuk mewujudkan kuasa pemerintahan ini, dalam masa yang sama kita perlu kuat kerajaan pusat. Kalau boleh menguasai Kerajaan Pusat. Kalau tak boleh kuasai Kerajaan Pusat, boleh mempengaruhi Kerajaan Pusat.

    6. ko
      jo
      la

      ni binatang ternakan atau manusia sewel

      kepala babi

      otak manusia

      makhluk apa jatuh cinta dgn bohsia muda

    7. Oiiii tikus 1637

      Hang pi tubuh parti sendiri laa…lepas tu masuk tong sampah angkat sendiri laa.

    8. Bro Zack……..
      Tikus skrg dah tak makan beras…..tikus skrg sudah pandai makan gandum…KUMPULAN TIKUS MUNAFIK.
      Gaya tikus lama masih ada….cuma ada sikit atas. ..Duit sudah banyak……temberang lah pada kaum tikus takut pecah lobang.
      Sudah pandai memuji kucing, sebab kucing sudah ajar tikus makan hot dog.
      Perangai pun dah macam kucing kuat menipu….pembohong…..auta lebih.

  46. Kartun oleh puakaa … UMNO

    1. Why is a fashion company building the Penang Tunnel?

      In early 2013, amidst allegations that the Special Purpose Vehicle company awarded the mega RM6.3 billion Penang Tunnel was heavily under-capitalized and lacked experience, the DAP Penang State Government issued a statement to reassure the public that two giant and experienced China construction companies will be shareholders of the SPV and is backed by RM4.6 billion in paid-up capital.

      But today, our checks show that the two China construction companies are nowhere to be seen as shareholders of the SPV.

      In their place is a small local fashion company called by VOIR Holdings while 39% of the shares of the SPV are held under nominees. Did the DAP Penang Government lie to the public and did a “bait and switch”?

      Does this very material change in ownership and experience means that the project award made under the Request for Proposal exercise (not open tender) is now null and void?

      The DAP Penang Government must answer as the Penang people have a right to know why their mega-billions undersea tunnel will now be built with the participation of a small local fashion company instead of two experienced and well-funded construction companies as originally promised.

      Nampaknya makin parah kes songlap wang rakyat. Selain kisah lazim kebas tanah rakyat marhaen dan seleweng dana termasuk projek tebatan banjir daripada Pusat, DAP juga halang bina banyak rumah murah oleh agensi pusat.

      Kejahatan DAP ini hanya sedikit tertutup dek kejayaan Pengerusi Pakatan Harapan, Mahathir Mohamad cuba alih tumpuan rakyat kepada pelbagai isu bodoh ciptaannya termasuk konon tol lebuh raya Malaysia termurah di dunia.

      Mahathir, 93, yang lari dari satu isu kepada isu lain kerana isunya hanyalah permainan persepsi jahat dan rekaan, kini dijangka perlu mencipta isu lain pula demi menutup penyelewengan DAP dan Guan Eng di Pulau Pinang.

      Namun kantoi apabila terbongkar nama syarikat pembina terowong itu yang tidak pernah siap dibina dan belum bermula, melakar sejarah kerana laporan yang mahal iaitu kertas kosong A4 bernilai RM302 juta pun tidak ada.

      Malah didapati nama pemaju pun sudah bertukar kepada nama syarikat fesyen pakaian pula. Penyokong DAP dan Mahathir yang terkenal sinis jika ada isu melibatkan Datuk Seri Najib Tun Razak atau UMNO kini terlihat bodoh.

      Tiada sedikit bunyi pun datang dari mereka. Jika mereka sering perbodoh penyokong Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO di alam maya, kini kebodohan dan bahan gelak ketawa itu adalah untuk pihak mereka sendiri.

      Ada pula syarikat kilang buat baju menjadi syarikat pembina terowong bernilai berbilion ringgit. Macam mana boleh beralih tukar secara tiba-tiba pun tiada siapa yang tahu bak kata ungkapan popular Mahahir: “Saya tidak tahu!”

      Paling malu tentulah Mahathir kerana dia tidak langsung tahu apa cerita sebenarnya tahu tetapi kerana DAP telah beri laluan untuk beliau menjadi Perdana Menteri sementara, maka Mahathir kenalah pura-pura jadi bodoh.

      Banyak juga blog yang melaporkan hal penipuan mega ini , namun hingga kini semua netizen yang berpihak kepada DAP dan Guan Eng menikus daripada menjawab. Mungkin mereka sedar penipuan itu, cuma takut dengan DAP.

      Antara paling kuat kritik DAP berhubung isu terowong mega ini ialah Timbalan Presiden Parti Cinta Malaysia, Mejar Datuk Huan sehinggalah pihak SPRM mula tampil bertindak balas. Tahniah!

    2. Oiiii tong sampah
      Tak payahlah hang nak menggajar Tun Mahathir berpolitik. Dia jauh lebih arif dan berpengalaman drp hang yg penakut yg sekadar menjadi tikus dlm blog ni.

      Hang tak teloq ka?

    3. Anon 16:11.. ..Kera Subsidi.

  47. Perak untuk saya..

    1. PELBAGAI cara pelik dilakukan oleh kerajaan DAP Pulau Pinang di bawah kepimpinan unik Ketua Menterinya, Lim Guan Eng kreatif memperdayakan rakyat negeri itu tanpa disedari sesiapa pun.

      Cakap politik kedai kopi mendakwa banyak perkara tidak masuk akal dilakukan selagi mana dana wang rakyat dapat diagihkan sesama mereka yang berada dalam kepimpinan DAP. Semua akan diambil asalkan menjadi duit sendiri.

      Terbaharu Voir Holdings Berhad, sebuah syarikat berkaitan penganjuran urusan fesyen sama ada lelaki, perempuan dan kanak-kanak selain terkenal menerusi pasar raya bernama Voir Gallery dengan harga berpatutan mula tular!

      Jenama itu amat pakar dalam bidang fesyen tetapi satu perkara amat mengejutkan apabila syarikat tersebut terlibat secara langsung dalam pembinaan terowong dasar laut sehingga banyak menimbulkan pelbagai urusan diragukan.

      Perkara ini amat memeranjatkan pelbagai pihak bagaimana penipuan yang tidak masuk akal dilakukan oleh DAP untuk ‘rompak’ wang rakyat secara terang dengan menggunakan sebuah syarikat tiada kaitan dengan pembinaan.

      Persoalannya apakah kekuatan atau kredibiliti dan keupayaan sebuah syarikat fesyen untuk menjadi pemegang saham. Sedangkan pemegang saham yang lain telah menghilangkan diri. – Ke manakah perginya mereka ini?

      Perkara pelik tapi benar ini sudah berlaku di Pulau Pinang, mungkin Guan Eng sedang mewujudkan imej fesyen tertentu untuk pengguna kenderaan apabila mereka terkesima masuk ke dalam terowong yang bakal dibina itu.

      Ironi, semua maklum projek prasarana pembinaan mega itu langsung belum bermula, waima sudah ratusan juta ringgit dibelanjakan untuk kertas kajian kebolehlaksanaan dan kemudian melibatkan sebuah syarikat fesyen pula.

      Bukan itu sahaja, paling lucu dalam isu kos cadangan dan rekabentuk terperinci pembinaan terowong bawah dasar laut tersebut didakwa Guan Eng konon lebih murah berbanding kos jalan berkembar di kawasan tanah berbukit.

      Nilainya adalah satu pertiga daripada kos pembinaan sebenar. Ajaib apabila projek dasar laut pula jauh lebih murah daripada darat. Guan Eng terus tipu rakyat Pulau Pinang dan penyokong mereka asalkan dapat kaut wang rakyat.

    2. Little known LBU lands lucrative job in Sarawak

      As a PDP, LBU stands to get between 5% and 6% of the total cost of the project

      MUCH has been written on the Pan Borneo Highway, the multi-billion-road network connecting Sarawak and Sabah that is finally being rolled out after it was first mooted over five decades ago. The company mandated to deliver the project is little-known Sarawak-based company Lebuhraya Borneo Utara Sdn Bhd (LBU).

      Early this week, the company signed a memorandum of understanding (MoU) with the Federal Government and the Sarawak state government for construction of the Sarawak portion of the highway. The first phase is expected to begin in September.

      LBU has been appointed as the project delivery partner (PDP) and will be responsible for supervising and managing construction works of the 1,090 km-long toll-free stretch of the Sarawak side.

      This means LBU is now the sole point of accountability to complete the said stretch at a reasonable cost and period.

      The overall project has been tagged with a ceiling budget of RM27bil.

      Profit margin

      According to industry players, it is generally known that a main contractor could make a profit margin of about 10%, leaving the balance for the sub-contractors to execute the job. “But the cost of completing the job goes way above what has been budgeted and more often that not there are delays. This is why a PDP comes in. The role of a PDP is to ensure that the job is completed on time and within budget. In return they get about 5% or 6% of the project cost,” says the player.

      If this is really the case, LBU could stand to earn more than RM1.3bil from the Pan Borneo Highway provided it is done within cost and on schedule.

      “Apart from that, sometimes the PDP can also participate in some sections of the job that are more difficult and costly,” says an industry player.

      The PDP job of the Pan Borneo Highway is enough to throw the spotlight on the company and the people behind it, more so given that the highway will replace Bakun Dam as the biggest and most expensive infrastructure ever built in Sarawak.

      It is not known if there was a competitive tender process for the PDP job.

      StarBizWeek was unable to get in touch with the company as there was no contactable number.

      According to the Companies Commission of Malaysia (CCM), LBU was set up is 2011 with a paid-up capital of RM1mil,

      Its income statement as at Dec 31, 2013, filed with the CCM, showed that it has no revenue generating activity yet.

      Industry sources say LBU was initially set up to undertake the construction of the whole Sarawak stretch, but the government felt that it had better access to cheaper financing and the framework was changed to make it the PDP.

      A PDP concept allows the Ministry of Finance to provide the necessary funding through Infra Fund – a similar concept used for the Mass Rapid Transit (MRT) project.

      Appointed firms, like LBU, will then receive a fee based on meeting an greed key performance index or KPI.

    3. cont'd…

      For the MRT project, the job of the PDP went to a joint venture between MMC Corp Bhd and Gamuda Bhd , two established players in the construction industry and project management space.

      As for LBU, very little is known of its track record in terms of project management. “Can it undertake a project this size,” asks a fund manager.

      A company search on LBU shows that its directors are mostly from Peninsular Malaysia. Two personalities from Sarawak on its board are Tan Sri Abang Ahmad Urai Hakim Abang Mohideen and Mohd Zaidee Abang Hipni.

      Ahmad Urai and Mohd Zaidee are shareholders of LBU by virtue of their interest in Maltimur Resources Sdn Bhd, which owns a 55% stake in the former.

      Ahmad Urai, who is LBU chairman and once an active politician, has a 30% stake in Maltimur, while Mohd Zaidee owns 40%. Through his interest in Maltimur Resources, Mohd Zaidee effectively controls about 22% of LBU. The other shareholder of Maltimur is one Safuani Andul Hamid, who is also a director at LBU.

      LBU’s other shareholder is Jalinan Rejang Sdn Bhd, which hold the remaining 45% stake. Based on its CCM company profile, it has four shareholders, some of whom are directors at LBU.

      Chartered accountant

      Mohd Zaidee, meanwhile, is said to be a close associate of well-known Sarawak businessman, Tan Sri Bustari Yusuf (pic).

      The 46-year old chartered accountant was once the group executive director of OBYU Holdings Sdn Bhd, which is Bustari’s flagship company.

      OBYU is an investment holding company, which has its finger in a several industries including property, construction, plantations and telecommunications.

      Before being appointed director of LBU on December 2 last year, Mohd Zaidee was the chief financial officer of Petra Energy Bhd.
      Bustari is a major shareholder of Petra Energy with a 27.47% indirect interest through Shorefield Resources Sdn Bhd. He bought into the oil and gas outfit in 2009, first taking up a 30% stake.

      Petra Energy also counts Datuk Mohamed Nizam Abdul Razak, who is the brother of Prime Minister Datuk Seri Najib Abdul Razak, as a substantial shareholder with a 9.09% stake as at April 17, 2015.

      Elsewhere, Bustari has been as an independent non-executive director of PPB Oil Palms Bhd since February 2007.

      He is also now a name to watch in the healthcare sector, through his 36% shareholding in Metrocare Services Sdn Bhd.

      Metrocare Services owns 60% of One Medicare Sdn Bhd, the company with the concession to operate and manage hospital support services (HSS) in Sarawak for a 10-year period. The remaining 40% stake in One Medicare is held by integrated facilities management firm, Faber Group Bhd.

      The 64-year-old Bustari, who hails from Sibu but has made Sarawak his base, is said to be influential in Putrajaya.

      Industry sources say he is the “go-to man” for many companies seeking to do business in Sarawak because of his extensive links in the state.

      Incidentally, Bustari is also the brother of current Works Minister Datuk Seri Fadillah Yusof.

      With the signing of MoU, work on the first phase – a stretch spanning 773 km – is expected to start in September, according to a report by Bernama quoting Fadillah.

      The Federal Government, according to Fadillah, was still working to finalise the cost and design of the highway,

      Works on the Sarawak stretch is expected to be completed by 2023 and bring spill over effects of at least four times to the economy, if a Government study of Peninsular Malaysia’s North South Expressway is a yardstick.

      The mammoth project was first announced in 1963, but did not take off until it was fast-tracked under a public-private-partnership model in Budget 2015.

  48. Bolehland…gitula

    1. Semudah itu diserah balik? Depa ingat rakyat Malaysia ni semuanya tak sekolah agaknya…

      Buatlah macam mana pun Najib oiii, rakyat dah TAK PERCAYA dah kat hang…

    2. Ikot resmi pas, kalau pas x label jelek, x memaki ,boleh ponteng dan memasu bunga kira halal lah. Pememegang konci syorga, x akan pilih antara dua evil.

    3. Najib itu Pasu bunga tahi anjing,
      Pasu bunga tu ada kat rumah flat utk org yg bela anjing di tingkat yg tinggi,
      Tahi anjing tak boleh buang merata rata,
      Jadi utk cover buat pasu bunga isi tanah dan tanam tahi anjing utk cover line,
      Tapi kalau terbongkar pasu tu nmpk lah tahi anjing tu didlm,

    4. kita dengar dulu apa kata fatwa tuang punasihat
      MO1…

    5. Fatwang tuang penasihat tuang bawang ialah TDM x martabatkan bahasa kebangsaan semasa dia jadi pm. Semasa dia bercakap tungang langgang bahasa melayu dia dengan lohgat ganu. Cuba bayangkan orang sabah dan sarawak yang x paham lohgat ganu, saya rasa orang semenanjung pon x berapa paham apa dia cakap. Adakah loghat ganu itu bahasa kebangsaan? Tapi sangat kesian tuang bawang x pernah ambil kesempatan untuk bertanya kepada yb2 dan menteri2, kenapa anak2 mereka dihantar ke sekolah negara luar, x pula nak sekolahkan anak dalam negara. Setakat teknologi terkini rasuah dan salahguna kuasa x akan martabatkan bahasa melayu. X ada teknologi selain dari rasuah dan salah guna kuasa, negara mana nak berminat nak belajar teknologi derma @ salahguna kuasa? Ilmu ponteng dan melabel jelek orang lain hanya laku kat pas pis pus.teknologi pegang kunci syorga x martabatkan bahasa melayu. Lain ditanya lain dijawap pabila dah makan dedak teknologi umngok

    6. Antaranya isu salah guna Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Operasi Lalang dan peristiwa Memali.

      Sekiranya kita menimbang dengan adil dan melakukan pembacaan lanjut, kita bakal menemui beberapa lagi elemen buruk yang pernah dikaitkan dengan mantan perdana menteri itu.

      Saya turut bimbang kebebasan bersuara dan berekspresi akan semakin tertutup sekiranya Dr Mahathir menjadi perdana menteri kelak.

      Bukankah kita sudah tahu bagaimana penentang kerajaan ketika zaman Dr Mahathir berkuasa diladeni?

      Namun itu bukanlah hujah utama untuk menolak beliau kerana pada hari ini sukar untuk kita menyebutkan nama politikus yang tidak terlibat dengan “kekotoran”.

      Kuasa akan memuncak

      Saya berpandangan isu utama yang perlu dilihat oleh HARAPAN sebelum memutuskan Dr Mahathir sebagai perdana menteri ialah bagaimana untuk mengawal dominansi beliau dalam gabungan politik itu.

      Walaupun beberapa tokoh daripada HARAPAN mengatakan mereka mampu mengurangkan kuasa perdana menteri kelak, saya tetap ragu.

      Lihat sahaja apabila HARAPAN menawarkan belanjawan yang meletakkan “tol percuma”, Dr Mahathir tetap bertegas bahawa tol di Malaysia antara yang termurah.

      Bagaimana mungkin mereka boleh mengawal Dr Mahathir ketika berkuasa jika menahan beliau mengeluarkan kenyataan kontradik dengan pendirian HARAPAN sahaja sudah tidak mampu?

      Saya melihat HARAPAN cuba menjadikan BERSATU sebagai Ummno 2.0 dengan memberikan kerusi terbanyak sebagai simbolik “kuasa Melayu” dan membuang imej HARAPAN dikuasai DAP.

      Saya berpandangan hal ini bertujuan untuk memastikan undi Melayu berpihak kepada HARAPAN, terutamanya kepada mereka yang sebelum ini mengundi Umno.

      Sifir ini sebenarnya agak bahaya. Sekiranya ditakdirkan HARAPAN menang dengan kerusi terbanyak dimenangi BERSATU, maka “kuasa” Dr Mahathir akan memuncak.

      Bukan sahaja beliau bertindak sebagai perdana menteri, tetapi parti beliau memiliki bilangan kerusi terbanyak di parlimen. Ini bermaksud parti-parti lain akan berada dalam tekanan untuk mematuhi permintaan Dr Mahathir.

      Sebagai pemegang kerusi terbanyak, ancaman seperti bertukar pakatan bukanlah sesuatu yang mustahil untuk dijadikan modal supaya parti-parti lain bersetuju kehendak parti dominan.

      Lebih-lebih lagi saya percaya objektif utama Dr Mahathir ialah menjatuhkan Datuk Seri Najib Razak. Jika objektif itu tercapai, saya mempunyai kebimbangan berlaku “tsunami politik” selepas itu.

      Kita bimbang keluar dari mulut harimau, masuk ke mulut buaya

      Kebanyakan rakyat pada hari ini hidup dengan tekanan, terutamanya dalam isu kos sara hidup, pengangguran dan pemilikan rumah. Oleh itu, kelompok ini berfikiran menukar kerajaan mungkin mampu untuk membebaskan mereka daripada tekanan yang wujud.

      Bagi saya meletakkan Dr Mahathir pada usia 92 tahun sebagai calon perdana menteri bukanlah satu langkah ke arah “pembebasan” tersebut.

      Walaupun dikatakan sementara, saya tidak melihat Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menjadi pengganti beliau kelak.

      Untuk menjadi perdana menteri, Anwar perlu menjadi ahli parlimen dan mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong. Jika pada masa itu Dr Mahathir menjadi perdana menteri, disokong kerusi terbesar milik BERSATU, saya amat ragu jawatan itu akan diberikan kepada orang di luar BERSATU.

    7. Anon 16:06
      Banggang kau,
      Tak tahu ke atau pura pura tak tahu,
      4 parti dah bersidang capai keputusan TM jadi PM,
      Utk kalah dan me mampos kan najib umno bn,
      PAKATAN kena bersatu,
      Ini utk keselamatan semua rakyat Malaysia termasuk kau banggang,
      Apa lembab sgt kepala bapak kau ni,
      Bijik mata buta ke,
      Telingga pekak ke,
      Rakyat dah menderita dgn tanggung hutang,
      Negara dah bankrupt di buat najib,

    8. Woiii ostad pas hang pi mampuih laa kat memali tu.
      Tak ada siapa yg nak ambil peduli.

    9. Anon 16:06 .. .Beruk Subsidi.

Leave a Reply

Your email address will not be published.