KUASA IMIGRESEN KEPADA SABAH DAN SARAWAK WAJAR DIKAJI SEMULA

Kuasa imigresen yang dimiliki oleh Sabah dan Sarawak kembali menjadi perbualan hangat apabila beberapa pemimpin Pakatan Harapan dihalang memasuki Sarawak semalam.
Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin dan Ahli Parlimen Petaling Jaya Selatan, Hee Loy Sian dihalang sebaik tiba di Miri, manakala Adun Kuala Sepetang, Chua Yee Ling diusir keluar meninggalkan Sarawak ketika sedang menghadiri program anjuran PKR, juga di Miri.
Berikutan kebimbangan itu, Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar yang dijadulkan terbang ke Miri malam semalam telah membatalkan penerbangannya di saat-saat akhir kerana bimbang akan menerima nasib yang sama.
Dalam waktu yang sama, hari ini Tun Mahathir Mohamad buat pertama kalinya akan menjejakkan kakinya ke Sarawak atas kapasitinya sebagai Pengerusi Pakatan Harapan.
Meskipun Ketua Menteri Sarawak, Abang Johari Abang Haji Openg memberi jaminan bahawa Tun Mahathir akan dibenarkan masuk kerana katanya bekas Perdana Menteri itu bukan seorang pelampau serta tidak memberi ancaman, tetapi tentulah kebenaran itu bukan sesuatu yang kekal buat selama-lamanya.
Kiranya program Tun Mahathir di Kuching hari ini mendapat sambutan hangat dan beribu-ribu rakyat negeri itu menghadirinya, kemudian beliau datang lagi untuk beberapa kali, kalau pun Abang Johari masih boleh bersikap terbuka, ia tentulah akan menimbulkan kebimbangan kepada Najib Razak yang akhirnya akan berbisik kepada Ketua Menteri agar segera menggunakan kuasa menyekat kemasukan Pengerusi Pakatan Harapan itu.
Menghalang kemasukan beberapa pemimpin pembangkang ke Sarawak bukanlah perkara asing sejak kebelakangan ini. Pada pilihanraya negeri yang lalu, sederetan pemimpin Pakatan Harapan dihalang atas alasan kehadiran mereka mengancam keharmonian rakyat Sarawak.
Di mana logiknya kedatangan semasa kempen pilihanraya didakwa mengancam keharmonian rakyat?
Bukankah pilihanraya dan berkempen merupakan suatu proses yang dibenarkan dalam undang-undang negara dan tidak ada sesiapa sepatutnya dihalang daripada menyertainya kerana Sabah dan Sarawak adalah sebahagian daripada Malaysia?
Semua orang sedar kuasa imigresen kepada Sabah dan Sarawak adalah perjanjian yang memang termaktub ketika pembentukan Malaysia dahulu. Ia mungkin sesuai pada ketika awal penyatuan dahulu, tetapi yang menjadi isu sekarang ialah ia  cenderung disalahgunakan untuk kepentingan politik dan sekatan yang dibuat juga semata-mata atas pertimbangan politik.
Sebagai sebahagian daripada Malaysia dan rakyat Malaysia Timur ketika ini sudah matang serta ramai yang berpendidikan, telah tiba waktunya kuasa imigresen itu dikaji semula dengan suatu kelonggaran yang munasabah, kalau pun tidak dihapuskan sama-sekali.
Beri kebebasan kepada sesiapa saja untuk datang ke Sabah dan Sarawak tanpa sekatan, terutama ketika musim kempen pilihanraya atau menghadiri program parti. 
Sekatan mungkin boleh dilakukan kepada individu yang dikenalpasti sebagai pengganas atau pelampau kaum dan agama yang tegar.
Di mana demokrasi dan keterbukaan suatu tamadun jika sekatan ketika pilihanraya masih wujud di alaf ini?
Di mana logiknya juga kita sesama rakyat Malaysia, tetapi masih wujud sekatan atau halangan untuk masuk ke negeri-negeri tertentu?
Jika keselamatan dan keharmonian yang dibimbangi, bukankah negara ada undang-undang lain seperti Akta Hasutan, OSA, kuasa polis dan sebagainya yang boleh dikuatkuasakan kepada mereka yang dilihat mendatangkan ancaman?
Selain itu, dengan mewujudkan kebebasan keluar masuk antara Sabah, Sarawak dengan Semenanjung, ia secara tidak langsung akan memantapkan lagi intergrasi nasional yang menjadi impian dan sebutan semua pemimpin selama ini.
Keadaannya sekarang jelas tidak memberi keadilan melalui kuasa imigresen tersebut. Ini kerana hanya penduduk Semenanjung boleh dihalang daripada memasuki Sabah dan Sarawak, tetapi rakyat kedua-dua negeri tersebut boleh bebas keluar masuk ke Semenjung tanpa sebarang halangan.
Demi masa depan Malaysia yang lebih baik, perubahan harus segera dilakukan. Ternampak mustahil untuk mengharapkan Najib dan BN ada keberanian melakukan perubahan itu.
Perubahan ini mesti dilakukan oleh Pakatan Harapan. Seiring dengan janji Pakatan Harapan untuk melantik seorang Timbalan Perdana Menteri mewakili Sabah dan Sarawak selepas memenangi PRU 14 akan datang, ia akan lebih mantap jika diiringi dengan kesediaan mengkaji semula kuasa imigresen tersebut.
Kuasa imigresen ini jika dikaji semula, seterusnya dapat dilonggarkan pada tahap yang munasabah atau dihapuskan sama-sekali, adalah suatu kemenangan untuk semua rakyat Malaysia. (ShahbudinHusin 24/09/2017)
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 1:53 pm

186
Leave a Reply

avatar
0 Comment authors
AnonymousMohamaddiny yusofFan TunRATK Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
newest oldest
Notify of
Fan Tun
Guest
Fan Tun

Terima kasih orang Sarawak
Alukan Tun perkara bijak
Walau menggila Um-no bersorak
Jasa Tun terlalu banyak!

Kawan2 di Kucing ramai beritahu
Hujan renyai mereka menunggu
Dari mulut Tun,itu yang mahu
Mendengar terus apa berlaku!

Bertahun saya tinggal di Kuching
Rakyat Sarawak persahabatan penting
Hak mereka jangan digunting
Bunga kepercayaan bersama disunting!

Sejak dulu Pengkalan Batu
Kini Waterfront tempat bertemu
Etnik Sarawak memang bersatu
Hidup bersama mereka tak jemu!

Ada Parti didalam negara
Kalau tak sokong Melayu sengsara
Cina DAP mereka mendera
Pengkhianat negara berlakon wira!

Anonymous
Guest
Anonymous

TAHNIAH IMIGRESEN SARAWAK keran tidak bertindak macam IMIGRESEN PYONGYANG.

Anonymous
Guest
Anonymous

.DIORANG NAK TENGOK MUKA SINGA TUA MACAM MANA…KIH…KIH…KIH…

Anonymous
Guest
Anonymous

Singa yang dh tkde gigi akan jd mngsa sekumpulan serigala tunggu masa aja

rahman jpc
Guest
rahman jpc

Syukur Alhamdulillah. tun m d sambut dgn penuh santun oilh pihak berkuasa Sarawak. saya percaya abg jo lebih memilih utk mendengar 'nasihat' orang kuat Sarawak. quo vadis najib/rosmah? jgn cirit warna hijau tau! nanti semua tahu yg isi dlm perut semua tlh terkeluar – kosong. saya bersetuju agar apa juga perjanjian yg tlh d meterai harus d kaji semula dari masa kemasa utk menyesuaikan nya dgn peredaran masa, termasuk lah isu immigration. barang d ingat Sabah n Sarawak bersama Semenanjung bersepakat utk menubuh Malaysia. pd ketika itu 'its a win win arrangement 4 all'. Selain drpd AlQuran (verbatim word of… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Hujan + jalan sesak tidak mematahkan semangat kami sekeluarga ke BDC untuk mendengar kata2 lagenda Ayahanda Tun M. Semoga Tun sentiasa sihat.

Anonymous
Guest
Anonymous

SEMOGA CEPAT MELINGKOP…

Anonymous
Guest
Anonymous

…yang aku tahu Motor Yamaha Lagenda ada ler…

Anonymous
Guest
Anonymous

Dengki ke

Anonymous
Guest
Anonymous

Macai ketakutan …ikut najib ketakutan

Anonymous
Guest
Anonymous

..Macai HAPRAK ketakutan …ikut MADEY ketakutan

Anonymous
Guest
Anonymous

Tahniah diatas kesungguhan Rakyat Negeri Sarawak yg kekuar berduyun utk dengar Tun M.
This is a historic opportunity,the beginn8ng of the END for B END.
Usah lagi termakan umpan tong air biru dan penghinaan dari Lanun2 Swamp Crook tetsohor.
MALAYSIA MUST BE SAVED !

Anonymous
Guest
Anonymous

.DIORANG NAK TENGOK MUKA SINGA TUA MACAM MANA…KIH…KIH…KIH…

Anonymous
Guest
Anonymous

1749…MAKAN TAIK BABI DAPIGS…LO KIKIKI…SEDAP TAK JUBOQ KO KENA HENTAK SAMA NUAR ALJUBURI…KIH…KIH…KIH….

Anonymous
Guest
Anonymous

1742..mkn tahek lo..kikiki..sedap tak air cap badak

Anonymous
Guest
Anonymous

Bagi Caiklepet2 yg byk soal kes bir alcoholic, saya ada tugasan.
Sila buat kajian,nama siapa tertera diplaque pembukaan kilang Carlsberg diMalaysia.

* Saya sering kinum bir.
halal (non alcaholic, buatan palestin, dan juga sesekali termakan tapai kelantan yg sedikit terhasil alcohol fenin dlm nya.

Allahhuakbar !
Tahniah Speaker dewan Saraeak sambut Tun m di KIA.
Tak spt setengah pihak yg terpksa sewa limo dan hotel sendiri.
Kesian pun ada pada pihak benang basah ni…busuk Taek pulak tuu.
Alahai benyai

Othaman Ahmad
Guest
Othaman Ahmad

Berbeza betul dgn Speaker Pendekar Amin yg mulanya mengadu nasib dgn Tun M jambannya tak diambil peduli oleh Najib

Anonymous
Guest
Anonymous

Speaker Pendekar deficit mulia tu mmg berak ikut mulut, sebab tu soal design jambannya sgt penting. Ini bagi tujuan beliau tidak terhirup backflow kumbahan semula. Perkara serious ini tiada kumpro mee

Anonymous
Guest
Anonymous

1827,
panaass yerr?
sel otak muka gelegak,lepas tu gigil..maki hamun, histeria.
Rncang ,cash, Kantoi..ulang berairi.

Kawal sikit penyakit gila tu…buruk bhaiii

Anonymous
Guest
Anonymous

…TAK LAMA LAGI MADEY KENA PENYAKIT ANJING GILA LAH TU….KI…KI…KI….

Anonymous
Guest
Anonymous

Ko dulu kena penyakit anjing gila….meraban…

Anonymous
Guest
Anonymous

..LEPAS KENA PENYAKIT ANJING GILA ..MAMAK MADEY NI KENA SAMPOK PLAK SAMA HANTU MAK LAMPIR….KIKI…KIKI…KIKI….

Anonymous
Guest
Anonymous

Bersara aja tum m sebelum mata tertutup bt selamannya

Anonymous
Guest
Anonymous

…SETAN MACAM NUAR AL JUBURI…HANTU MAK LAMPIR MACAM MAMAK MADEY KUTTY….

Anonymous
Guest
Anonymous

Boleh dak sesiapa yg menghadiri sesi ceramah tolong tanya Mahathir, mengapa dia memperkenalkan dasar Kabotaj terhadap Sabah dan Sarawak pada 1990.

Dengan dasar ini, barangan yg hendak di import atau export oleh kedua2 negeri itu misti melalui Perlabuhan Kelang…. Ini menyebabkan barangan import menjadi lebih mahal dan barangan export lebih murah.

Dasar kabotaj telah pun di mansuhkan oleh Najib.

Anonymous
Guest
Anonymous

Sdra 17.31,

As a sarawakian, tak boleh salahkan Malaya saja. Taib Rahman yakup dan lain2 juga the culprits. Now we are trying to make amends. But we need a good statesman not a meritocratic najib.

Othaman Ahmad
Guest
Othaman Ahmad

What merit has Najib got? All he has merely rhetoric, siphoning, big spending, holidaying on pretext of working trip and marking up for self profiteering.

No…not meritocratic but kleptocratic that's fit exactly to this Penyamun & his wife.

Anonymous
Guest
Anonymous

Thank u sdra othaman for correcting my word. Yes it is kleptocratic not meritocratic.

Anonymous
Guest
Anonymous

Othaman Ahmad ADALAH KAKI PEMBOHONG yang tiada tolok bandingnya bukti adalag seperti dibawah Othaman Ahmad15 September 2017 at 10:53Saya copy paste hasil tangan saya sendiri, bukan macam puak cybertrooper BN yg kutip bahan sampah dari mykemut, RKP. REPEAT BROADCAST: Layanan istimewa ker apa… layanan istimewa my foot…!! Sendiri terkojol-kojol kena buat tempahan, sendiri kena bayar. Kesudahannya duit negara & rakyat jugak yg terkopak. Bayangkan, kos penginapan saja di Plaza Trump… 1 katil – US6,000 sehari2 katil – US9,000 sehari Ada White House atau Trump kisah? Kamu pandai2 melobi untuk menyembah duli kepada aku, pandai2lah bayar sendiri. ………………………………………………………. Anonymous15 September 2017… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

..HE..HE…HE…SUMAN BAPOK TUA …BERANGAN NAK TAWAN JOHOR…..KOK NANTI YANG DIKEJAR TAK TERKEJAR…YANG DIKENDONG BERTABURAN….

john doe
Guest
john doe

Tuan Budin, Saya punya pendapat yg berlainan. Bagi saya, kita sbg orang2 beriman wajib memegang janji. Sekiranya kita sbg orang Malaya telah bersetuju dgn Sabah dan Sarawak bahawa mereka akan mempunyai kuasa-kuasa khusus tertentu, maka kita wajib patuh. Sekiranya ada halangan tertentu sudah tentu ia tetap akan ada jalan keluar untuk atasi halangan itu, tetapi mungkir janji bukan jalannya, kecualilah mereka yang memberikan kelepasan. Sbgmn kita sebagai Melayu tidak gemar bukan Melayu mempersoalkan dan mengungkit persetujuan yang telah dicapai semasa kemerdekaan sebegitulah kita mesti memahami perasaan warga Sabah dan Sarawak apabila kita di Malaya mengungkit perkara yg telah dipersetujui semasa… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Yer kita nenghormati hak sahabat2 di serawak dan sabah…untuk mewujudkan sebuah negara yg solid peraturan jumud hsrus dipinda…peraturan yg disalahguna oleh pemimpin untuk melidongi kepentingan diri harus didetailkan dan diperjelaskan..

diny yusof
Guest
diny yusof

Saya tidaklah pandai sangat untuk menyusun ayat2 yang cantik saperti Sdra John Doe kita . Tetapi saya bersetuju dengan apa yang dinyatakan olih beliau . Bercerita tentang Sabah dan Sarawak ini , cara hidup serta adat resam mereka berlainan dari yang terdapat di semenanjung . Saya kerap kali berkunjung ke dua dua negeri ini sama ada demi tugas atau untuk bersantai bersama para sahabat dari sana . Saya ada menghadiri majlis pernikahan anak rakan dari suku iban dan kadazan yang di jalankan di gereja . Terdapat ramai yang bertudung hadir sama . Saya "emphasise" yang bertudung kerana yang laki2 tidaklah… Read more »

PutraKraken
Guest
PutraKraken

Sdra John Doe As I have mentioned before…we become wiser as we grow older. I sincerely hope Tun M pave the way for a fruitful discussion with the Sarawak Government under Abang Jo. Personally this is what I prefer. As I mentioned earlier…the solidarity of the Sarawakians with the current state government is impossible to break…PH will face a tough time convincing the people of Sarawak to vote against their current leaders…The momentum eversince the late Adenan Satem took over the govt…and now with Abang Jo at the helm…Sarawakian are more united than ever. PH should be smart enough to… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Ostat doe Fukatan Haprak….dan macai….ko jilat ler Juboq si Lim Kit Sial tu…

Anonymous
Guest
Anonymous

Ko jilat jubo cina orompsk jho lo penaja utama dedak untuk csi

Anonymous
Guest
Anonymous

Ha ha ha. Speaker DUN sarawak sendiri received mahathir at airoort. Wow…wow…

Ada apa2 ke?

RATK
Guest
RATK

Wait sure suprise
Tak tau ape nk jdi pulak kata jiban dgn intonasi suara amat nespu dlm tiga abdul

Othaman Ahmad
Guest
Othaman Ahmad

Itu petanda KIAMAT bagi BN-UMNO di bumi kenyalang…!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Kapal Layar patah kemudi,
Hendak sukat, Timbang patah.
Huruf N sudah pun mari,
Bijan robek UMNOBN sudah punah.

Alhamdulillah

Anonymous
Guest
Anonymous

Ada press conference lagi…

Beginning of a new journey for sarawak

Anonymous
Guest
Anonymous

Jgn mmpi selagi ph tak berubah. Org mmg dah tak yakin dgn bn tp lebih ramai org tidak mmpercayai ph. Ubah organisasi satukan parti dlm ph ketepikan matlamat pribadi pasti ph akan menang.ini yang dikatakan ikhlas kalau perubahan ini dibuat kalau tak tunggu 100 xpru lgpun pmbngkang tetap kalah

Anonymous
Guest
Anonymous

1434,Hujah hapa ko buat ni?Sunggoh dangkal.Patutler bos ko kna gasak mcm Apprentice kt whitehouse. Nunber 1 pun jd 2 kali tergigil2 5.58 saat.Brocai 1434, kita di tahun 2017 kot. Takat tv3 suku nk goreng , tak lepas…semua real tine.Ini sedikit latihan minda utk kau:-Clip apprentise Bijan tu di keluarkan oleh siapa (in real time)?– Sebab apa Whitehiuse keluar kenyataan bilik hotel dan persiapan Bijan tanggung pakai wang kita? Ini sebelum jet Bijan Arrive?– Sebab apa Newsweek (newsweek tuu) gelar Bijan Penyangak Kubang? SWAMP CROOK belum pun sempat jet Bijan DEPART?.Bijan Rancang, Bijan laksanan dgn cadh, Bijan Kantoi (ilang berkali2 kantoi… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

BN Sarawak mulai menggeruni Dr Mahathir?ISU Kerajaan BN Sarawak pimpinan Abang Johari Openg meneruskan amalan kepimpinan sebelum ini mengharamkan pemimpin pembangkang dari memasuki negeri berkenaan. Terbaharu Adun Kuala Sepetang dari DAP, Chua Yee Ling diusir keluar dari negeri itu ketika wakil rakyat itu sedang menghadiri majlis malam malam di Miri. Sebelum itu dua orang pemimpin pembangkang, Zuraidah Kamaruddin ahli parlimen Ampang yang juga Ketua Wanita Pakatan Harapan dilarang masuk ke Sarawak ketika sampai di lapangan terbang Kuching. Begitu juga dengan Hee Leong Sean ahli parlimen Petaling Jaya Selatan turut sama di halang memasuki Sarawak. Tindakan dilakukan terhadap pemimpin Pakatan Harapan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Dr M akan jawab dakwaan hakis hak SarawakFMT Reporters | September 23, 2017Pakatan Harapan Sarawak menyalahkan Ahli Parlimen PBB dan Umno sebelum dan selepas Dr Mahathir kerana membenarkan perubahan yang menjejaskan status dan kuasa Sarawak. PETALING JAYA: Pakatan Harapan Sarawak menyerang Barisan Nasional bagi menepis dakwaan mengatakan Tun Dr Mahathir Mohamad memainkan peranan penting dalam menghakis hak negeri itu semasa menjadi perdana menteri, sebelum lawatan pengerusi gabungan pembangkang ke Kuching nanti.Ketua Penerangan PH Vernon Kedit hari ini menuduh Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), iaitu komponen terbesar gabungan pemerintah di Sarawak, serta perdana menteri Umno sebelum dan selepas Dr Mahathir kerana… Read more »

john doe
Guest
john doe

RE : PPBM; KAUM YG BERMUFARAQAH (siri 6/6)——————– UmNo juga menjadikan isu liwat seorang pemimpin dari parti sekutu sbg isu PPBM. Ini jwb saya:- Liwat itu dosa besar tapi khianat itu lebih besar. Liwat itu dosa fasiq sedangkan khianat pula dosa munafiq. Sebesar mana pun liwat ia masih tidak termasuk golongan 'orang2 yg berpaling drpd agamanya', iaitulah :- 1. Orang2 yg melengkapkan kesemua 4 ciri munafik. 2. Orang-orang yg mengambil kaum Nasrani sbg wali mereka. Di dalam fiqh keutamaan apabila perlu memilih maka pilihlah sekutu dari kalangan fasiq dan tentanglah golongan yg jelas punyai ciri munafiq tulen. Selebihnya biarlah Allah… Read more »

Mr J
Guest
Mr J

JD, macam macam cara diguna untuk halalkan yg haram. Yg jelas mengambil kafir DAP sebagai wali(pemimpin dan teman setia) dihalalkan manakala mengambil org Islam dikalangan PAS dan UMNO sebagai pemimpin diharamkan. Janganlah jual ayat quran dan hadith dgn harga yg murah semata mahu penuhkan nafsu politik. DAP Yg jelas menentang Islam melalui pembantahan hudud, menuntut halakan Melayu Islam murtad, menentang pendakwah islam, usaha kristiankan melayu, halalkan lgbt dan semarakan maksiat melalui pesta arak dan lgbt kita sokong? Pengamal LGBT kita muliakan sebagai pemimpin? Pemimpin yg di fitnah curi duit tanpa bukti kita usaha gantikan dgn kafir dan liberal? Berbagai ayat… Read more »

diny yusof
Guest
diny yusof

Mr. J

MCA , MIC , SUPP , PBS itu Islam ke ??

Adakah kamu maksudkan sebagai pemimpin yang di tuduh mencuri tanpa bukti ??

Mr. J , kamu suroh Najib buat sumpah laknat junjung Al~Quran … kata dia tak curi duit SRC dan duit 1MDB . Bukankah kamu kata Najib tu pemimpin islam yang agong !

Tak payahlah kamu nak cerita syurga neraka . Sama ada kamu yang masuk neraka atau saya , hanya Allah saja yang tau . Itu ustaz saya yang dulu dulu kata . Bukan kamu , bukan saya dan bukan juga Hadi Awang !

john doe
Guest
john doe

RE : PPBM; KAUM YG BERMUFARAQAH (siri 5/6)———————- Di dalam usul fiqh, kesemua 3 mazhab kecuali Hanafi kaedahnya ialah 'al-aslu fi al-ashya' al-ibahah hatta yadullu addaliil 'ala attahrim' bermaksud 'asal bagi setiap perkara adalah harus melainkan ada dalil yg mengharamkan'. Berdasarkan kaedah ini bermuamalah dengan kaum kafir hukumnya harus melainkan wujud dalil pengharamannya. Bermuamalah dengan kaum kafir per se tidak haram, yang diharamkan ialah mengambil mereka sbg wali (Al-Maidah : 51) dan cirinya ialah 'bersegera kpd mereka' (Al-Maidah :52). Sabda Nabi saw:- "Sesungguhnya setiap amal adalah dengan niat dan setiap perkara adalah berdasarkan apa yang diniatkan. Barangsiapa berhijrah kerana Allah… Read more »

Othaman Ahmad
Guest
Othaman Ahmad

"Membawa masuk Yahudi Zionist ke dlm Malaysia melalui APCO dan Goldman Sachs. Mereka ini adalah pendukung negara Israel yg membunuh Muslimin Palestin".
————————

Inilah punca kemusnahan negara yg dibawa oleh Najib & Rosmah – fakta yg saya sebarkan sama ada di alam siber maupun dalam forum atau diskusi dgn kawan2.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bagus john do jgn cakap aja. Sokong mana mmperjuangkan untk mnegakkan islam bukan ambil sekerat2 shaja. Islam itu sluruh cara hidup bukn urusan harta dan jual beli aja.

john doe
Guest
john doe

Betul tu sdr 17:16.

Contoh paling mudah orang yang ambil Islam sekerat-sekerat saja adalah orang yg dengan beraninya melafazkan kalimah 'hudud hanyalah 0.001% daripada hukum Islam'.

Jelas sekali lafaz seorang yang 'beriman sebahagian dan engkar sebahagian kitab".

Wal'ayazubillah.

Anonymous
Guest
Anonymous

OSTAT DOE FUKATAN HAPRAK…..KULIAH ASAR DAH TAMAT…NAK SAMBUNG PULAK KER KE KULIAH MAGRIB, ISYAK DAN SAMBUNG KE SUBUH….TAK NAK BERI KULIAH KAT TO'KONG SI LIM KT SIAL TU KER….

Anonymous
Guest
Anonymous

Wlaupun hanya 0.0001 peratus skurangnya diaorang ambl juga john do. Puak hanprak berapa peratus ambil dah lah tak ambil dibela pula pesta maksiat

john doe
Guest
john doe

RE : PPBM; KAUM YG BERMUFARAQAH (siri 4/6) ——————- Apabila Amirul-mukminin UmNo menghadap Presiden US yang beragama Nasrani maka ia telah melanggar larangan Allah yang sangat jelas. "Wahai orang2 yg beriman, janganlah kamu mengambil Yahudi dan Nasrani menjadi walimu. Sebahagian mereka adalah wali sebahagian yg lain. Barangsiapa di antara kamu yg mengambil mereka sebagai wali maka ia termasuk golongan mereka. Sesunggunya Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang zalim" – Al-Maidah : 51 Sesetengah penterjemah akan terjemahkan kalimah 'wali' di dalam ayat 51. Saya memilih untuk kekalkannya pada kalimah asal. Aplikasi ayat dalam kehidupan adalah lebih penting dari bicara akademik… Read more »

john doe
Guest
john doe

RE : PPBM; KAUM YG BERMUFARAQAH (siri 3/6)——————– Mari lihat satu hadith yang bersifat 'seal' tentang ciri-ciri munafik. "4 ciri barangsiapa ada padanya maka ia adalah munafik tulen. Barangsiapa yang memliki sebahagian darinya maka padanya sebahagian ciri munafik sehingga ia tinggalkannya. Apabila diberi amanah ia khianat, apabila bercakap ia dusta, apabila berjanji ia mungkir, dan apabila berdebat ia fujur'. (Sahih Bukhari) Berkenaan dengan ciri-ciri khianat, dusta dan mungkir janji pada UmNo tak perlu dihuraikan lagi. Sudah lenguh jari2 pejuang siber dan sudah berbuih mulut pejuang lisan membangkitkan tntng UmNo yg sgt banyak mungkir janji, berdusta dan khianati amanah. 1MDB, FELDA… Read more »

john doe
Guest
john doe

RE : PPBM; KAUM YG BERMUFARAQAH (siri 2/6)——————– Sebahagian Ulamak berpendapat 'al-baghyu' (البغي) bermaksud menentang pemerintah dan saya terima penuh tafisran ini. Malah saya percaya itulah sebahagian tujuan apabila ia mula disunnahkan utk dibaca pada setiap khutbah jumaat oleh Bani Umayyah di bwh khalifah Umar Bin Abd Aziz utk memperingatkan kaum penentang bhw ia adalah dilarang. Adakah ia satu kebetulan di dlm fakta sejarah yg tunjukkan pada zaman khalifah ini penentangan ke atas Bani Umayyah menjadi kendur? Walaubgmpun mari lihat nas berikut :- "Katakanlah sesungguhnya Tuhanku mengharamkan perkara2 keji, apa yg zahir daripadanya dan yg batin dan dosa, dan penentangan… Read more »

john doe
Guest
john doe

Dengan izin tuan blog, RE : PPBM; KAUM YG BERMUFARAQAH (siri 1/6)——————– TIKUS @ VIRGO telah meminta saya memberikan dalil mengapa PPBM saya katakan di pihak yang haq padahal ia bersekutu dengan DAP. Saya prnh mnjwb dari sudut kaedah 'memilih di antara dua keburukan'. Kali ini biar saya seal terus jwpn ini. Saya akan cuba menjawab secara kompak. Untuk itu saya hanya akan berikan terjemahan nas yang dijadikan dalil. Dlm menulis ini saya ikatkan diri saya kpd sumpah saya sekiranya ia tdk mengikut disiplin ilmu yg betul saya akan ditimpa laknat. Mudah2an perkongsian 'penemuan' saya yg ilmu tidak seberapa ini… Read more »

john doe
Guest
john doe

Salam sejahtera Tn Budin dan pengunjung blog. Pada kemunculan saya yang terakhir di sini saya telah memohon doa agar kebathilan tidak akan melepasi Maal Hijrah 1440. Hakikatnya tanpa doa itu saya tetap yakin itulah yg akan berlaku. Saya telah membuat posting yg sama di blog KluangDiamond. Di sana, saya telah dicabar oleh TIKUS@VIRGO untuk menjawab mengapa PPBM yg bersekutu dgn DAP dan DSAI bukan di pihak yang bathil. TIKUS@VIRGO juga selalu muncul di blog ini di sebalik anon. Ada perbezaan karakter di antara VIRGO dan Kejora. Saya telah mengenali Kejora selama melebihi 2 tahun di alam siber dan tahu karakternya… Read more »

Mr J
Guest
Mr J

Syukurlah doa JD tentang penghapusan kebatilan. InsyaAllah ini akan bantu kepada usaha menyekat TDM dan Evengelis kuasai kerajaan. Teruskanlah doa ini.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kojolla bapuk tue ade ilmu boleh membawa pelbagai rupa….boleh berupa iblis setan dan hantu ..tapi tak boleh berupa malaikat…hebehehe

Fan Tun
Guest
Fan Tun

Hari ini Tun ke Sarawak
Semoga beliau dapat berpijak
Singgah di BDC rakyat pun banyak
Ingin nak dengar Negarawan yg bijak!

Rakyat Sarawak boleh menilai
Siapa cerdik siapa yang pandai
Siapa pulak negara digadai
Hidup dengan mencekik cukai!

Ramai rakan sudah beritahu
Kehadiran Tun memang ditunggu
Pada yg satu rakyat dah jemu
Ada ke ekonomi Amerika,dia nak bantu?

InsyAllah kita doakan
Negarawan ulung diberi kesihatan
Semoga sejahtera dalam perjalanan
Membimbing semula bangsa dan watan!

Pagi tadi berita diterima
Karabau cerita pasal negara
Rasuah itu di perangi katanya
Lawaknya..nak makan dah takde selera!

Othaman Ahmad
Guest
Othaman Ahmad

Ada orang yg pendidikan & asuhannyanya entah apa2 ada hati meremehkan pantun berkualiti & berseni sdra Fan Tun. Pantunnya sendiri asal boleh, penuh dgn lucah tak berseni langsung. Tambah kalau pantunnya itu diomputehkan dgn sucked English.

Fan Tun…yours is first class, while his
is low garbage no class & outclassed.

No class people with no moral values are trying hard here to be 'smart alec' bloody fool making a mockery of themselves…. and that’s very disturbing & irritating…!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Saudara Othaman,
That is their main aim of putting up their posts in this blog.
To irritate and annoy us decent and honest Malaysians with their dirty, spiteful junk.
Harap admin delete dan block komen-komen mereka ini sebelum mereka membawa blog ini ke taraf longkang.
Kebebasan bersuara itu bukan bermakna bebas mengeluarkan kata-kata lucah dan maki hamun.

Anonymous
Guest
Anonymous

Alahai fun t dgn pntun bodoh kautu kau ingat orang akan terpedaya. Bg pantun nasihat puak haprak supaya berubah.takde slmtnya lps mng yg pasti ph akan berkecai lps pru samaada menang arau kalah

Anonymous
Guest
Anonymous

Ultraman sedang mggunakan kuasanya untuk mnutup kebenaran dan pekong didada yg makin terlondeh.kelemahan dan ketidakupayaan puak hamprak makin terserlah. Pantun dr fun t yang merapu dikatakan berkualiti inilah contoh bila mati hatinya telah mnjadi buta

Anonymous
Guest
Anonymous

17.25 mimpi ultraman..
Kelemahan najib makin terlondeh…RCI forex lingkup…ringgit malaysia demam tak kebah2…
Pegi amerika suap Tram….tapi nak buat ecrl kena berhutang dengan cina kominis…

john doe
Guest
john doe

Setuju dgn pak Othaman, sdr Fab Tun sangat bijak orangnya.

Yg membezakan sdr Fan Tun dgn rakan2 lain yang juga tak kurang bijak ialah sdr Fan Tun ada kreativiti luar biasa di dalam sastera.

Senang cakaplah dia memang genius dan kreatif dan kreatif dalam genius.

To bro Fan Tun, keep up the good work.

Anonymous
Guest
Anonymous

ULLTRAMAN MADEY NAK MELINGKOP….SAMPAH MASYARAKAT…

Mr J
Guest
Mr J

Anon, RCI Forex memeranjatkan rakyat dgn kehilangan yg begitu banyak – 32 billion. Jumlah ini disembunyi dari rakyat dan Parlimen bertahun tahun. Hanya mereka yg taksub diblog ini je yg rasa PM ketika itu boleh tak tahu dan tak bertanggungjawab terhadap 'kehilangan' tersebut. Sama samalah kita tunggu konklusi lapuran RCI. Namun yg taksub tetap akan sucikan TDM….

PutraKraken
Guest
PutraKraken

Salam Orang Malaya Nampaknya ramai orang Malaya marah marah soal otonomi ini. Ketahuilah sejarah…kerana sejarah dapat merungkai segala kekalutan yang disebabkan oleh kurang kefahaman. Fakta sebelum tertubuhnya Malaysia.– Sabah adalah sebuah wilayah Crown Colony dan mendapat taraf self government pada 31 Ogos 1963. – Sarawak pula adalah sebuah negeri yang dahulunya adalah sebahagian dari Kesultanan Brunei. Kedatangan James Brooke pada tahun 1839 telah berjaya mententeramkan Sarawak dari gangguan lanun dan seterusnya Keluarga Brooke telah memerintah Sarawak sehingga perang dunia kedua. Selepas perang, Keluarga Brooke telah menyerahkan Sarawak kepada British dan menjadi Crown Colony seperti Sabah. Sarawak mencapai KEMERDEKAAN pada 22… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

So bro Putrakraken..you setuju ato tak setuju sekatan imigresen dihapuskan?…sekatan ini disahgunakan oleh umno dan taib mahmud semasa jadi ketua menteri hingga kayer rayer taib mahmud…tetbaru canada siasat gubah wang haram oleh syarikat taib mahmud…

Anonymous
Guest
Anonymous

By all means, look at the history of all the states in Malaysia, read and understand not only the Constitution, but also the spirit of the Federal Constitution.Yes, the agreement to form the Federation of Malaysia was agreed to by the parties involved and duly registered with the United Nations.But then some of the clauses and terms of of the agreement might not be relevant anymore in the present times. And amongst these is the Immigration clause/act.Let's revisit it earnestly and honestly.Let's look at those which are not in snyc with the aspirations of the modern day Malaysians and discard… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Yes bro …totally agreed…
Orang malaysia tidak seharusnye ade perasaan kenegerian…bila kita berada di luar negara kita hanye bertanye asal dari mana…
Kita rasa kita adalah malaysian…kita memerlukan antara satu same lain….

john doe
Guest
john doe

Tuan Putera

May I humbly say that I am totally with you on this matter.

Mulims do not break promises. We just dont.

Salam dari Malaya.

Anonymous
Guest
Anonymous

Ostat doe Fukatan Haprak….dan macai….ko jilat ler Juboq si Lim Kit Sial tu…

Anonymous
Guest
Anonymous

peraturan ini hendaklah diserahkan semula kpd rakyat sabah dan serawak org semenanjung mst mghormatinya. Cuma jgn kaitkn praturan ini dgn politik

Anonymous
Guest
Anonymous

Serawak dan sabah negeri dlm malaysia…seharusnye tiada sekatan pergerakan dlm semua negeri oleh rakyat malaysia…semua setaraf..
Ato selepas pru 14 semua negeri di beri hak imigresen…

Anonymous
Guest
Anonymous

Perjanjian mesti dihormati. Itu keistemewaan yg sabah dan sarawak dapt semasa myertai malaysia. Org lain tak petlu pertikaikan keistimewaan tersebut ia termaktub dlam perlembagaan sama spr keistimewaan org melayu

Anonymous
Guest
Anonymous

Perlembagaan mana termaktub keistimewaan sabah dan serawak?…clause mana?…

Ko tahu ker perlembagaan?…hehehe…

Anonymous
Guest
Anonymous

Sekatan imigresen menyebabkan anggapan pemikiran orang malaysia timor masih rendah…seolah rakyat dimalaysia timor tidak boleh menbezakan yg positif dan negatif…
Penghapusan imigresen bermakna menghormati rakyat di malaysia timor setaraf dengan rakyat di semenanjung…
Penghapusan sekatan boleh halang pemimpin negeri dan pusat dari selewengkan harta rakyat…

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Kaji balik pendatang haram yg pegang ic sabah dan sarawak yg masuk ke semenanjung.

Di sabah dan sarawak kloni pendatang haram dah pegang ic dan pegang sijil anak negeri. Segala galanya bolih dibayar.

Anonymous
Guest
Anonymous

Peraturan imigeresen di sabah dan serawak bertujuan menyekat kemasukan anasir tidak sihat yg boleh menggugat kestabilan dua2 negeri kerana 2 negeri ini paling banyak etnik….
Tapi umno salahguna peraturan ini untuk sekat pembangkang mendapat sokongan…umno banyak salahguna kuasa…
Pru 14 jika PH menang peraturan ini perlu dihapuskan..

Anonymous
Guest
Anonymous

Tidak ada sesiapa pun boleh menghapuskan peraturan immigration di Sabah dan Sarawak kecuali dg persetujuan org Sabah dan Sarawak sendiri.

Tetapi dg Mahathir ni, dia peduli semua itu, main redah saja, Sultan2 di Semenanjung mana ada kuasa sekarang?..habis di buangnya

Anonymous
Guest
Anonymous

Ko tak sekolah?….sultan berpelembagaan mana ade kuasa…
Cuma madey tarik balik kekebalan raja2…
Kalo ko berani bagi balik kekebalan yg sultan johor mintak….hahaha

Anonymous
Guest
Anonymous

| August 26, 2016
KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad semalam membuat kenyataan mengejutkan – bekas perdana menteri paling lama negara itu memohon maaf atas tindakannya memansuhkan perkenan Raja-raja Melayu dalam pewartaan undang-undang, 23 tahun lalu.

Peristiwa yang kini dikenang sebagai ‘Krisis Perlembagaan 1993’ berpunca daripada tindakan kerajaan ketika itu yang ingin memansuhkan kekebalan Raja-raja Melayu, seperti disebut dalam Perkara 181(2)

Anonymous
Guest
Anonymous

Perkenan untuk tandatangan undang2 yg telah diluluskan oleh parlimen saje mengikut perlembagaan…..lain2 kuasa sultan tak de kuasa..
Kekebelan raja2 dari undang2 juga di hapuskan…

Anonymous
Guest
Anonymous

Dulu, kalau Agong TIDAK tanda tiada tangan, tidak akan jadi undang, sekarang Agong tanda tangan atau tidak tetap akan jadi undang2 selepas 60 hari.

Othaman Ahmad
Guest
Othaman Ahmad

Saya sangat kesal & terkejut bila ada pihak menggunakan nama saya (abg man) dalam posting lucah seks songsang. Sudah sampai masanya sdra Shahbudin menapis & buang posting2 yg tak beradab & lucah untuk menjaga kredibilti blog ini yg saya difahamkan mempunyai paling ramai pengunjung.

Tahniah sdra Shahbudin kerana telah mengambil tindakan pembersihan. Assalamualaykum & Salam Perjuangan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Apa nak pelik ultraman kaukan pendokong kebebasan. kalau bt pelbagai pesta maksiat lg seronok usahkan nak tentang di maki pula pihak yang membabtah

Othaman Ahmad
Guest
Othaman Ahmad

Masih anonyMOUSE..kenapa tak nak ngaku Kejora saja….masih pengecut ker….???

RATK
Guest
RATK

Sabo bang man strategi puak jiban wat flood untuk alih prhatian xdpt tiang gol sgala mak nenek tiang dowg alih

john doe
Guest
john doe

Pak Othaman

Tanpa bermkasud untuk membodek saya berani katakan di antara semua pejuang kebenaran di alam blog pak Othaman adalah contoh terbaik kaum yang bermufaraqah yang mempunyai sifat "mereka berjuang pada jalan Allah dan tidak takutkan cercaan orang-orang yang mencerca".

Bertabah hati dengan cercaan itu, sampai masa kelak pak Othaman akan mampu bertasbih memuji kebesaran Allah yang akhirnya memberikan kemenangan kpd kaum yg benar.

Salam perjuangan sifu yg dikasihi.

Anonymous
Guest
Anonymous

Ostat doe Fukatan Haprak….dan macai….ko jilat ler Juboq si Lim Kit Sial tu…

Anonymous
Guest
Anonymous

Bodoh imigresen Serawak, elok buka dekat KLIA lagi baik, tak lah penat mereka patah balik kalau di diusir di serawak

Anonymous
Guest
Anonymous

Putrajaya tunduk pada Sabah Serawak kerana disana deposit umno sebab penduduk tak maju dan boleh cucuk hidung. Elok hadi duduk sana , banyak boleh tarbiah sana bukan nya sibuk berpolitik cari makan di semenanjung

Anonymous
Guest
Anonymous

Agak2 hadi boleh masuk serawak ke?, amanah hadi tak tarik balik lagi , macam tu dah kira pelampau jugak

Malaysiabaru
Guest
Malaysiabaru

Hadi tak nak.masuk serawak

Sebab sakai d sana tak tutup AURAT pakai cawat dok atas pokok.. Inilah.pandangan ikhlas secara ilmiah tok garu hadi AHWANG

RATK
Guest
RATK

Tpi lebai pkai jubah xpkai spender bro dia nk dtg tpi malu lebai kan pmalu owgnyer

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Jamilah aka mr j tahu tu sama ada lobai hadi pakai spender ke tidak

RATK
Guest
RATK

Hahaha sng nk sapu mnyak lintah kater lebai bro zack

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Jamilah selalu tolong sapu minyak lintah kat lobai hadi

Anonymous
Guest
Anonymous

CHINA DOLL SELALU TOLONG SAPU MINYAK LINTAH KAT NUAT AL JUBURI…

RATK
Guest
RATK

Ko lak saper sapukan 1904 hikkhik aku uqasha senrose yg sapukan

Anonymous
Guest
Anonymous

Sabahans and Sarawakians. Stand up and be counted.

Wish there are many PutraKrakens and Mali Muyung in these 2 states.

Mali Muyung
Guest
Mali Muyung

Setuju dgn pandangan sdr.Tapi sbg org Sabah, saya mahu apa yg sdah d persetujui hendaklah d hormati.
Malaysia x ujud tanpa Sabah dan Swak.
Banyak hak hak Sabah sdah d nodai, contoh royalti minyak.Dlm perlembagaan Msia ada perjanjian yg Sabah dan Swak mendapat 10 peratus dan bukannya 5 peratus.
Sabah dan Swak mcm lilin yng berkorban untuk menerangi kegelapan tanah melayi atau Malaya.

Malaysiabaru
Guest
Malaysiabaru

Teganu pun korban

Kelantan lagi teruk.

Haram 5% pun tak dapet

Kerana 16sept Borneo nebas penjajah kalau tidak jadi hamba abdi British sampai Skrg…

Brp SEN BORNEO BAYAR TANAH MELAYU YG MEMBEBskan mereka dari dirogol siang malam oleh British?

Satu sen tak bayar lagi nak cakap byk 10 perkara dan 5% .. HALANG LAGI ORG NAK JEJAK KAKI… Macam Dato jod ni hakim dan makhamah!!!

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Kami pun nak orang sabah dan sarawak hormati hak kami.

Mana yg lebih ramai di sabah dan sarawak skrng ni? Orang2 malaya atau pendatang haram drp philippines dan lndonesia?

Dah dapat ic sabah dan sarawak mereka bebas masuk ke mana2 negeri di semenanjung pula. Bikin huru hara di sini.

Mr J
Guest
Mr J

Malaysiabaru, apakah dah lupa TDM tarik balik royalti Terengganu bila PAS menang? Atau TDM yg perintah 22 tahun tiada tanggungjawab dlm isu royalty dan hubungan Sabah dan Sarawak. Macam mana kita spin nak burukan DSN namun ludah itu tetap terpalit kat muka TDM. Anihnya inilah manusia yg diraikan kini sebagai PM pasca PRU14…

Anonymous
Guest
Anonymous

Suruh Kerajaan Sabah dan Sarawak buka pejabat Kedutaan di KL spy senang rakyat Malaysia memohon visa. Bodoh punya pemimpin dulu yg setuju dgn terma ini. Memang Tunku terdesak dulu gabung S&S ke Persekutuan Malaysia krn bimbang Sukarnoe membentuk Indonesia raya dgn Borneo sekali selepas merampas Pulau Natuna ketika pemimpin Tanah Melayu sibuk dgn proses menuntut kemerdekaan.Sukarno sangat marah apabila rancanganbya menggabungkan Borneo Utara dgn Kalimantan digagalkan Tunku selepas kejayaan mencoplok Pulau Natuna. Sepatutnya Natina milik Malaysua berdasarkan budaya pdk spt mana Russia mengambil Semenanjung Crimea.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kerana persamaan etnik dan bersempadan pula byk negara membuat tuntutan wilayah luar yg ada persamaan budaya etnik sebagai sebahagian dr motherland. Cth, China menuntut Taiwan tp masih belum berjaya,Vietnam Utara berjaya bergabung dgn Vietnam Selatan. Yamen Utara bergabung dgn Yamen Selatan. Turki mengambil alih sebahagian pulau Cyprus krn ada etnik Turki.Sepanyol gagal ambil semula Gilbratar. Argentina gagal rebut Kepulauan Fakhland. Kedua-duanya dr British. Jepun gagal ambil semula kepulauan Kurile dr Rusia. Rusia berjaya ambil Sem. Crimea. Patut atau tidak Malaysia menuntut semula Kepulauan Natuna? Pdk disini berbudayakan adat dan dialek Terengganu. Berani atau tidak Malaysia buat tuntutan?

Rahman2
Guest
Rahman2

PutraKraken,

You are absolutely correct.

Thank you, sir

Othaman Ahmad
Guest
Othaman Ahmad

Rahman 2…

You might be always far way from home but I hope you will always keep us in touch. We need people of your calibre in our struggle for peace & stability for our nation.

Salam Perjuangan bro….!!

Mr J
Guest
Mr J

Othaman, unfortunately given the closed mindset of Oppo supporters one can question their calibre. Please explain to me how DSAA visit to China to get investment is good and why DSN's success in bringing investments from China, Saudi and India is bad? Also how LGE's plan to loan money from China is good? Does this not reek of blind hypocrasy? How do you justify the calibre of Oppo fanatics?

Anonymous
Guest
Anonymous

Najib pegi cina buat hootang…bukan panggil cina melabor…tapi kominis cina yg tentukan kontraktor buat ecrl…

Anonymous
Guest
Anonymous

HE…HE…HE…SIASSMIN MB JAMBAN PUN SAMA BUAT HUTANG KAT CHINA….

Anonymous
Guest
Anonymous

keperluan untuk mengawal hak untuk bisnes orang di Sabah Sarawak sudah perlu di bimbangkan lagi kerana ramai orang Sabah Sarawak yang buat bisnes di sini. Malah kerana akta tersebut juga lah sehingga hari ini tak ramai orang dari Semenanjung yang main redah buat projek atau bisnes. Tetapi matlamat sudah tidak lagi kerana ekonomi dan kini di gunakan untuk menghalang pemimpin politik lawan. Sudah ramai rakyat Sabah dan Sarawak yang menjadi jutawan. Malah beberapa Hakim terkanan pun ada yang berasal di sana. Untuk menjadi TPM, Sabah dan Sarawak perlu ubah sistem ini supaya rakyat di Semenanjung dapat menerima pemimpin mereka menjadi… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Apakah dengan di beri jawatan TPM, Sabah Sarawak masih perlu kan kabinet kementerian nya sendiri?

Kabinet Sabah Sarawak perlu di serapkan, di sekali kan, dengan kabinet persekutuan. Mereka hanya mempunyai jawatan Exco seperti mana Selangor dan Penang.

Dalam BN tidak ada pemimpin yang layak jadi PM atau TPM dan sepatutnya sekiranya BN menang PRU, pemimpin yang layak jadi PM ialah dari Sarawak di bandingkan dengan pemimpin BN yang sedia ada di setiap negeri.

Anonymous
Guest
Anonymous

TDM pernah berkata, rakyat Sabah dan Sarawak tidak blh menjadi PM. Tetapi rakyat Malaysia blh jadi PM. Apa maknanya? Kalau tak tahu bahasa kiasan atau mantik atau High Order Thinking tak usah berdebat lah.

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

Kenapa ada lagi rakyat sabah dan sarawak yg masih bodoh lagi ni?

Sesiapa saja warganegara malaysia berhak menjadi perdana menteri asalkan ada otak.

Anonymous
Guest
Anonymous

PADAN LER MUKA KO….
SIAPA LER NAKKAN PKR-PARTI KENCING RAKYAT TU….

RATK
Guest
RATK

Ko xnak tpi kami nak ape adehal hikhik

PutraKraken
Guest
PutraKraken

Salam Sdra Budin Walau pun pahit dan ada yang mengatakan tidak wajar dan adil…Segalanya termaktub dalam perjanjian penubuhan Malaysia pada 16 september 1963. Orang Malaya boleh bercakap apa yang mereka fikir ketidakadilan…tapi hak Sabah dan Sarawak dalam perjanjian tersebut menjadi asas tertubuhnya Malaysia. Tanpanya tiadalah Malaysia. Sebarang perubahan perlu persetujuan semua pihak. Soal penyalah gunaan kuasa berada dimana mana…tetapi kalau kuasa itu digunakan untuk melindungi keharmonian rakyat…itu adalah untuk kepentingan umum yang menjadi kewajiban kepada kerajaan negeri…Najib juga jelas menyalahgunakan kuasa untuk melindungi dirinya….bukan untuk kepentingan umum. Sejak dulu lagi saya ada menyarankan agar PH merisik kepimpinan Sarawak melalui pintu… Read more »

Mr J
Guest
Mr J

Putra Kraken, sebenarnya TDM sudah lama tamat tempoh. Marilah kita sama sama bantunya untuk siapkan diri bagi perjalanan seterusnya. Bukan rahsia dikalangan ahli PPBM pun bahwa perjuangan TDM kini tiada langsung tujuan untuk kepentingan rakyat. Banyak disebut tentang tujuannya tapi tak dapat dinafi antaranya adalah untuk naikkan 'anak emas'nya ke tahkta kerajaan. Anak emas ini pula tidak menunjukkan kebolehan. Masanya lebih diluang cuti bersama keluarganya diserata dunia. Beliau diturunkan dari jawatan dahulu pun kerana tiada kebolehan. Sayang akal kita tertutup kerana dihasut benci. Istikharahlah. Tiada kebaikan untuk agama, bangsa dan negara dgn memilih gabungan TDM dan evengelis perintah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Itu temberang nak burukkan TDM…pengaruh dan aura tun madey menakutkan najib…
Tuduh tun merompak…tuduh tun madey sebabkan kerugian negara…tapi anehnye tiada sape berani repot pokis…wal hal tun madey tak de kuasa nak sekat…auta temberang…
Tuduh tun madey nak naikkan mukhriz…dah tak de kuasa boleh ke tun naikkan anak dia…masa tun jadi pm 22 tahun kenapa tun tak naikkan mukhriz?..

Mr J
Guest
Mr J

Anon, terimalah kenyataan Zeti sahkan 32 billion hilang. Terimalah Perwaja, PKFZ dan MEC dah bungkus dgn berbillion billion lesap begitu saja. Terimalah skandal BMF benar benar berlaku dgn kehilangan berbillion. Pembangkang sendiri dah tulis macam macam pasal ini. Tolong google tulisan LKS, Mkini, AI dan lain lain pembangkang pasal 'penyelewengan' TDM. Bukan saya yg cakap tapi pembangkang sendiri…

PutraKraken
Guest
PutraKraken

Mr J

Kadang malas nak layan otak dangkal. Kalau ko cakap TDM dah expired…apa kejadahnya Najib ambik Mat Tyson, Khir Toyo dan Abu Hassan untuk bantu UMNO Selangor? Kamu yang jumud…kami pandai menilai yang mana bodek dan yang mana budak. Budak mudah ditunjuk ajar tapi bodek…suruh makan bangkai pun dia makan.

I don't usually respond to unintelligent comment…but since you direct it to me personally…I have to give my piece. This is the sort of individual who poison the minds of the unthinking people.

Anonymous
Guest
Anonymous

MADEY NAK NAIKKAN NAMA SI BOBOI …TAPI MASA TU BOBOI BODOH PIANG….

Mr J
Guest
Mr J

PutraKraken, no doubt the three have expired although they are still very much younger than TDM. Their role is to bantu UMNO and not become PM or MB. TDM is very much more advanced in age than them. Malaysia will be a world laughing stock if we take him back as PM. The only other person with the same age, political power greed and scandals is Mugabe of Zimbabwe. Did you not had enough of TDM's scandals?

Aku Melayu
Guest
Aku Melayu

Kau lagi terok sokong perempak..ckap islam tapi bole tutup mata. Kau gi la jumpa najibs dulu la .tanya dia kenapa die jual banyak tanah kt cina..korang tk persoal plak.klau cina tu beli tabah kt kl dia buat pusat pelacuran camna, ? Nnti anak kau gak kwja sana balik…korang umno tk yah la main wayang perabgai talam dua muka korang rakyar dh tahu klau nk kekal kuasa crita la pasal melayu la islam la bila dpat jer kuasa perangai macam cibai habiz semua korang jual.halal haram letak tepi..pm alaala bapok korang tu apsal orang tanya dia lari..tkya crita psak dap ..psal… Read more »

Malaysiabaru
Guest
Malaysiabaru

Kojola akan dtg dalam.versi lain pulak

Dia akan balas setiap komen dgn cara mencarut

Ya vwrsi JOKER pula.. Dulu versi PANTATUN …

Kami.akan pastikan kojola kojol fowrevwr n ever

Rahnan2
Guest
Rahnan2

Alhamdulillah, my prayers have been answered. TDM finally comes to sarawak today. It wud be most appropriate for TDM to find ways to hold 4-eyes meeting with Joe, not on immigration issues but building a new malaysia viz a very sick kleptocratic malaysia.

Unfortunately I am not in the state now….really frustrating. Wish cud welcome him at KIA with other happy sarawakians.

Allahuakbar.

Malaysiabaru
Guest
Malaysiabaru

Yes building A NEW MALAYSIA

Not a malaysian kleptokrat govt pionered by Najis

Jom tinggalkan Malaysia lama dan akta lapuk imigresen yg sekat manusia bergerak.. SIAL BETUL

Mr J
Guest
Mr J

How can you build a new Malaysia with TDM? Is TDM not the cause of the Reformasi movement to 'change' Malaysia? Is TDM not responsible for 'projects' that lost rakyat hundreds of billions and only enriched cronies? Do we want to bring this 'disease' back? Malaysia has changed. Let's move forward. Let's tell TDM that his time is over. We are fixing what he ruined. We do not want him to ruin the country anymore.

Othaman Ahmad
Guest
Othaman Ahmad

TDM ruining the country? What a damn bullshit when other nations are seeking his advice….!!!

Btw….The Grand Old Statesman is coming to Johor Bahru next coming Friday and it is expected a grand crowd from all walk of life is coming to shake hand, listen & watch him address his invaluable message.

UMNO is considered doomed & done in Johor.

Anonymous
Guest
Anonymous

Mr Jebon kaki temberang pon dlm kesedihan jerana makin hari umno makin di tolak…bagi fakta mr Jebon…jangan pandai melalak heer.
RCI forex dah pon buktikan TDM tidak boleh dipersalahkan…tapi orang keciwa tetap menabor fitnah mcm mr Jebon

Kalo Forex untung tak de lah orang nak buat tuduhan liar…

RATK
Guest
RATK

Mr j ssiapa sja blh jdi pmimpin asal ader integriti n sygkan rakyat,negara,dan fham demografi kaum yg diversify
So u tell me dalil yg pemimpin
Ko kempen tu ader ciri yg kwan sbut tdi why not tpi now ciri jauh panggang dri api

diny yusof
Guest
diny yusof

Mr. J

You still haven't answer my questions . Very simple one … so I request for a straight answer ..

a) How much more assets 1MDB has ??

b) How much more liabilities 1MDB has ??

and as a bonus to your answer , I will response to your claim that Mahathir had lost hundredth of billion provided you list all the loses . I will definitely response to every one of it .

diny yusof
Guest
diny yusof

Correction :

I will definitely response to each one of it .

Anonymous
Guest
Anonymous

Mr Jebon kan jaki temberang….kalo tanye mesti bisu…dia pandai putar fakta jer dan merapoo..

RATK
Guest
RATK

Hehe before mrj answer your question he must avoid answer my question bro diny haha backlash make meehoon affect term used by sportfishing relevant to describe mrj nie

Mr J
Guest
Mr J

Diny/RATK, 1MDB isu is a dead horse. You can go on beating it but it will get you no political mileage. PAC has done the asset-liabilty check and confirmed assets more than liabilities. TSKI has confirmed that the restructure plan is good. 1MDB has settled all its payments to date. Merdeka Centre has found that Malaysians don't give a hoot about 1MDB anymore as they know its not an issue. However Forex losses confirmed by Zeti at 32 billion during the time which is now valued at over 100 billion. Not including the billions lost on Perwaja, PKFZ, BMF, MEC,… Read more »

dad
Guest
dad

as usual, j spins and lies.

till today u still refuse to accept the facts that your jibo lied.

u have no respect what so ever to your jibo!! this is a fact!

Anonymous
Guest
Anonymous

Restructure nak bayar hutaang…TSKI tahu tak duit 1 mdb masuk akaun jho lo?…Bakke letak jawatan kerana tak setuju…
Mr Jebon nak putar…

Mr J
Guest
Mr J

Anon, saudara tertipu spin pembangkang. Kalau ada bukti penyelewengan 1MDB sila kemukakan. Sampai kini tiada mana mana negara babitkan DSN dlm apa apa penyelewengan. Boleh juga hantar bukti berkenaan pada DOJ. Kerana hingga kini DOJ masih menyiasat dan tak ada bukti nak teruskan kes mahkamah. Fikir fikirlah.

RATK
Guest
RATK

Dead horse kakak ko mrj we not see it as political mileage but in our perspective that are misusing public fund n jiban use power to misused that n create stupid one mdb now tell me no company build by public fund no audit report now so i also investor also tax payer must see that bloody hell company audit report we dont mind if had lost or doesnt make profit at least we know it what going on so what different in rci forex cases we dont mind it loss also since we know what goin on

RATK
Guest
RATK

Patut dikaji semula isu ini oleh pemerintah sbb djdikan isu politik tokoh politik diusir ssuka hati double standard namamyer
Krajaan negeri mnunjuk lagak kuasa dtgan rakyat dpt beban tahan yg tak suka usir yg melawan takut sangat kuasa hilang
Mmg itu modus operandi barisan anal
Wei ko dlm persekutuan bkn autonomi setan

Malaysiabaru
Guest
Malaysiabaru

Kata kata hikmat Tun Dr M

' najip sentiasa senyum . Dalam semyum hati dia berdebar.. Jantung dia berdetik sgt laju' dia takut nak panggil PRU !

Kata Tun Dr M ketika membantu kami di majlis DAP Penang mengutip rm250 000 atau suku juta semalam.

TQ TUN M WE LUV YA

next week d JB kita buat malam amal kutip duit lagi ya.

Tq semua yg derma semalam !

Tq !

Malaysiabaru
Guest
Malaysiabaru

Kaaah kaaab

Kojola udah kojol

Jom tahlil si kathy kojola

Anonymous
Guest
Anonymous

Istilah makan dedak dicipta oleh Mahathir dan ia digunakan untuk menghina mereka yang tidak menyokong DAP, terutama orang Melayu. Pada masa lalu, mereka menghina orang Melayu dengan suruh mereka balek kampung. dengan menuduh mempunyai mentaliti mundur. Sekarang mereka menghina anda dengan makan dedak. Pada asasnya, Mahathir mengajar orang Cina DAP untuk membenci orang Melayudan menghina orang Melayu. Melayu tidak berguna.Malaysia adalah mundur kerana orang Melayu Malaysia adalah mundur kerana orang Melayu memerintah negara ini. Mahathir cuba menjadikan orang Melayu merasa maluDan untuk membuang rasa malu iniOrg Melayu tidak lagi menyokong Umno Tetapi menyokong DAP. Hanya dengan itu anda boleh membersihkan… Read more »

Malaysiabaru
Guest
Malaysiabaru

Woiiiii BB

Kalau bagi melayu mcm ko perintah Malaysia.. Habis lunyai MARA DIGITAIK MALL

Ya MARA DIGITAIK MALL Dato seri Ismail.sabaaaariah Benta mari tolol

Anonymous
Guest
Anonymous

Di ASEAN pakai tudung dah tak jadi isu. Presiden Singapore memakai tudung. Apa masalah?

Jangan lupa satu ketika dulu Presiden MCA kata Malaysia Islam sekular.. satu pemimpin UMNO tak bantah!

Mahathir rasuah. Mahathir rasuah. Bukak kes. Minta SPRM siasat. Jangan salahkan DAP.

Anonymous
Guest
Anonymous

Cai umno kat atas kesedihan kerana umno dah tak tumbang….direka lah perkara2' yg mengarut….dia ingat i
Orang lain ni bodoos mcm orang umno…

Zack Armstrong
Guest
Zack Armstrong

1042 mmg sampah.

Kau ingat cina lndia bukan warga negara Malaysia ker?

Anonymous
Guest
Anonymous

TAK TAHU LER AKU….

MADEY KATA… AHLI YANG TINGGALKAN PARTI CAP MUNGE ADALAH SAMPAH…
……ATAU…..
YANG MASIH TINGGAL DALAM TU TERMASUK MAMAK MADEY ADALAH SAMPAH MASYARAKAT….

Anonymous
Guest
Anonymous

1751..ko ni termasuk yg masih bodoh dlm ameno..kikiki..badak mana badak?

Anonymous
Guest
Anonymous

1753..KO NI TERMASUK YG MASIH DALAM SAMPAH MASYARAKAT CAP MUNGER…KIKIKI…ASMAH RAMBUT PALSU MANA?….

diny yusof
Guest
diny yusof

Anon 10:42 ,

Pemikiran kamu tersasar terlalu jauh .

Kelantan di terajui parti yang melebalkan sebagai parti islam sejati selama 20 tahun . Mengapa masih ramai anak luar nikah ?? Mengapa masih ramai penagih pil kuda ??

mahathir mohamed
Guest
mahathir mohamed

aku pun dah rasa pelik..tetiba budin tulis ttg ni..hurm..mmg betul kepelikan aku sehari dua ni.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kajang Pak Malau kajang berlipat
Kajang hamba mengkuang layu
Berjuang lah semua selagi dapat
Tapi usah dilupakan nasib Melayu

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Korang ni jiwa kacau la..kesian pencacai umno dh tkda fakta nk komen..tu yg meroyan .saka nenek badak dh mengamok..kpala dh masok air..eeeegeramnya..nahisb gak kena piot telinga..pencacai dia semua tk bole pkai

Aku Melayu
Guest
Aku Melayu

Najisb takot dgn bayang sendiri…fkda keyakinan diri.buat berniaga stail pak pandir.menang sorak kampung tergadai..takut hilang kuasa kt serawak..takut bini.takut kt tun..penakut yg bangga jadi pahlawan ..kesian umno pertama kalinya ada pemimpin alaala bapok. Slogan baru umno "Lari krana Benar"….pencacai umno kena kencing jer la korang. Kena bodo jr la korang..yg dok atas senang jrr songlap yg bawah dok mana pum kena maki.. yg bawah dlm umno semuanya spesis .ikut jer.macam lenbu..macam contoh pak pandir nk pakai duit epf pun dia org bole angguk jer.taksd bebal..ahli umno ni..gi jahanam la korang langsung tkda nk bantah..yg rakyat risau dorang buat ded jet..tu… Read more »

Bumiku Markmore
Guest
Bumiku Markmore

Memang patut dikaji semula. Bayangkan rak Malaysia dari semenanjung nak pergi kerja ke sana nak kena apply work permit dulu. Omputih gelak kat kita sbb mcm 3 negara dalam united states of Mesia. Dalam banyak keadaan ianua reverse produktif sbb nak kena tunggi lama sblm work permit diluluskan. Dalam kes tertentu pegawai2 jadikan kita mcm bola pula sblm luluskan.

Politik2 juga tp dlm cari makan tak perlu buat gitu. Kalau tak, negeri lain pun patut kenakan sekatan yg sama pada warga sabah dan sarawak.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kpd tuan semua pejuang pakatan haluan kiri
Mungkin jugak tersentuh pantun hamba beri
Hamba pohon maaf ingin susun sepuloh jari
Biarlah dahulu hamba ini mengundurkan diri

Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Jangan perasan la penyamun..kena klepat jee la

Anonymous
Guest
Anonymous

Kejora bapok tue pejuang haluan kiri nak bermain wayang…
Makhlok perosak bapok umno yg wajib ditentang…
Padan muka dah kena cantas…

Hahahahahaga

Anonymous
Guest
Anonymous

Umno bn lenyap

aiman aiman
Guest
aiman aiman

System yg menindas , , , , tak adil